viering van het Kerstfeest Met Kerst en N ieuwj aar eet men goed Plattelandsorganisaties zijn actief NIEUWE BOEKEN Van rijke en arme dis in vroeqer daqen De mens zoekt gezelligheid en intimiteit Merkwaardige gerechten L. W. DE BREE. Dat eten en drinken tot de primaire prestaties van de mens heid behoren zal niet licht iemand ontkennen. Er zou een ge schiedenis van spijs en drank geschreven kunnen worden, die by wijze van spreken aanving in de Hof van Eden en eindigde by het voedselpakket van heden. Dan zou blijken, dat het me nu In de loop der eeuwen merkwaardige veranderingen heeft ondergaan. Zélfs wanneer we ons beperken tot ons eigen land en tot de laatste vijfhonderd jaar, blUkt, dat de spysiyst op vallend gewijzigd ls. Voelt mijn lezer iets voor een ottcrscho- teltje? Ambieert hij misschien een zeehondenbout of een leeu werik? Voelt hy iets voor gehakt met krenten en kool? Al deze gerechten vielen in de smaak by onze voorouders van de 15e en 16e eeuw. Zy waren ook dol op pauwenvlees, om van gebraden relfcer maar te zwijgen. NAAK ANTWERPEN! In 1528 reisden de baljuw en een van dc burgemeesters van Middelburg naar Antwerpen. De magistraten gingen de Portugese kooplieden verzoe ken om in het vervolg de Ame binnen te lopen, zoals zij vroe ger ook altijd gedaan hadden. Óm de Zuiderlingen gunstig te stemmen boden de Middelbur gers een maaltijd aan, die er wezen mocht. Een speciale bo de ging naar Brugge om voor het banket in te slaan: „pas- teyen van venizoen (wild braad), fesanen (fazanten), pauwen, capoenen, geyte. qua- ckelen (kwartels), jonge haze, gansen en reygers". Deze grootscheepse voorraad werd aangevuld met brood en bo ter, kuikens, konijnen, scha pen- en ossenvlees, ham, eie ren, appels, radijs en room. Daarbij leverde de apotheker nog nagelen, peper, gember, amandelen, kaneel, „tregie" (dragées), anys, diverse gecon- fijte vruchten en sucade. Een bizar gerecht, waar oa. C. Huygens van spreekt in 't Kostelick Mal, is saus met drek van de snip er in. Het gold als ietg fyns. OVERDAAD. Het is alom bekend, dat dc rijken in vroeger dagen soms maaltijden aanrichtten, waar elk banket in de tegenwoordi ge tijd bij in het niet valt. De feesten van de Bourgondische hertogen vielen op door hun fantastische overdaad: pyra- miden van wildbraad, fontei nen van bier en wijn. een regen van suikerwerk uit de zolde ring. In 1585, midden in een periode van verarming en te genslag, bood de stad Middel burg de graaf van Leicester een diner aan, waarop behalve al de reeds eerder genoemde vlezen ook zwanenbout gecon sumeerd werd. Dat maal kost te niet minder dan 440, dat was een slordige 2600. Vroedschappen, gildebestuur- ders, bewindhebbers van com- pagniën en schuttervendels zetten in de volgende eeuwen de traditie van het „kostelicK bancket" met veel animo voort. In 1747 hadden b.v. 22 personen op een feestmaal te Delft samen tweehonderd fles sen wyn nodig om hun dorst te lessen. EEN DEGELIJK MAAL In het leven van alle dag at de burger een degeiyk maal. Nog in de 18e eeuw was het in het burgergezin gewoonte in November een varken te slachten, of anders een halve koe te kopen. Tegenover het veel groter vleesgebruik stond een veel beperkter groente- consumptie. Bloemkool werd vóór 1600 in de lage landen heel zelden geserveerd en ook savoyekool was een luxe. To maten waren hier onbekend. Het meest kwamen sla, bieten, peen, rapen en andyvie op ta fel. Erwten en bonen vormden een telkens terugkerend be standdeel van het menu; van de middeleeuwen tot ver in de 18e eeuw, toen de aardappel voor de peulvruchten in de plaats kwam. Tegen sommige groenten hadden de geneeshe ren ernstige bedenkingen: „pa- reije (prei) suyvert de maegh, maar is schadelijck voor de ooghen". Dit laatste geldt even eens voor rode en witte kool. Het medisch oordeel over spi nazie is bepaald vernietigend: ..men eet splnagie als sy ge soden is; maar sy brengt heel luttel, ja bykans gheen voedt- sel by. Ende dat is noch kout, waterachtig ende windachtigh; doet daarom de maegh haest omkeeren ende walghen, tenzy datse met gember, peper, zout ofte yet dierghelijke bestroeyt ende verbetert werdt". (Joh. van Beverwijck in „Schat der ghesontheyt", Amsterdam 1649). VISGERECHTEN Onze voorouders aten dik wijls vis; verse zee. of zout- watervis, maar ook labberdaan (zoutevis), stokvis, zoute ha ring. bokking. De welgestelde kocht kabeljauw of zalm, kar- Eer, snoek of brasem; schol et hij graag voor de armen over, want schol verwekte naar veler mening koorts. Ook schelvis was armenkost: in de 18e eeuw gingen 20 snees schelvis 4 20 vissen per snees meer dan eens weg voor twee stuivers totaal en vaak werd ze eenvoudig weg gegeven. De boeren, vooral die aan de veenplassen woonden, zetten dikwijls een fris waterzootje van snoek, baars of voorn op tafel. Laten we de paling niet vergeten, die nooit smakelij ker was dan wanneer ze aan een boerenspit gebraden werd. Schar werd (en wordt?) ner gens zoveel gegeten als in Zee land; in grote partyen werd ze gedroogd uit Holland aange voerd. Evenals schar kwam de bokking meer op tafel bij de ambachtsman dan by de rij ke burger. Bokking werd dik- wyls gebruikt voor een ons thans onbekend gerecht, n.l. in combinatie met appelmoes of kool. BROOD Een groot deel van Neder land heeft honderden jaren bij het ontbyt brood ge bruikt. De plattelandsbevol king bakte het zelf, van on- gebuild tarwe- of roggemeel; dat was het zogenaamde huis bak. In de stad leverde de bakker de tarwe- of roggebol van gebuild meel. Het gewicht van deze bollen varieerde van twee tot zes pond. Het armste deel van de be volking at lang niet alle dag brood, tenminste geen tarwe- of roggebrood. In de tyd van de opstand tegen Spanje was het proletariaat al gelukkig met een baksel van twee delen gerst en een deel haver, of met bonenbrood of met koeken van raapzaad. Toen twee eeuwen later de aardappel zijn verove ringstocht door Europa begon, bevrijdde hij duizenden armen van de steeds terugkerende zorg om het dagelyks eteu. Vóór het Napoleontisch tijdvak waren er al heel wat gezinnen, die, b(j gebrek aan beter, drie keer daags aardappelen aten. En waar in diezelfde tyd het bier, omdat het te duur was, als volksdrank verdrongen werd door de jenever, is het licht te begrijpen, dat dc gezondheidstoestand van het lager^ volk zienderoog slechter werd. Alle schryvers, die zich voor de sociale ellende in de eerste helft van de 19e eeuw hebben geïnteresseerd, kwa men tot de conclusie, dat tussen 1800 en 1850 nergens in Euro pa zo'n uitgeteerd geslacht woonde als in de eeng zo wel varende Nederlanden. Voor zware lichamelyke firbeid moes ten heel wat bedryven buiten landers in dienst nemen. De Middelburgse stadsgeneesheer dr. Coronel heeft in 1859 in zyn boek „Middelburg voorheen en thans" de omstandigheden ge schetst van een aantal pau persgezinnen. Er waren fami lies, die 15 kop aardappelen per keer consumeerden. Soms was er een portie soep uit de soep- kokerij en wie daaraan niet ge noeg had, probeerde daarna zyn maag te bevredigen met wat koffiebry. SOEPKOKERIJ Zo pas noemde ik de soeft- kokerij. een instelling die door philantropie der welgestelden in staat was de allerarmsten enigermate te spyzigen. Een dergelyke instelling bestond in Middelburg al in 1519. In de stadsrekeningen van Middel burg 'bewerkt door H. M. Kes_ teloo en uitgegeven door het Zeeuwsch Genootschap) is n.l. in dat jaar al sprake van een toren in de Geere achter de „Scep-op". Het zou niet verantwoord zyn om boudweg te zeggen dat de bevolking van de lage lan den in het geheel genomen te genwoordig belangryk beter eet dan ooit tevoren. Er zyn perloden geweest en daar onder in de eerste plaats de vorige eeuw waarin een groot percentage het beslist slechter had dan in deze eeuw, wanneer wy' de hongerwinter tenminste buiten beschouwing laten. In andere perioden was de voedselpositie voor de ge wone man misschien even dra- gelyk alg zy nu is. Zeker is de tegenwoordige maaltijd veel sterker gevarieerd en'ook ls de hygiëne, by de bereiding toege_ past, groter. Of de winst aan hygiëne altyd gepaard is ge gaan met behoud van dezelfde smakelykheid, is een andere kwestie. Er zijn mensen, die staande houden, dat het bak kersproduct uit een electrische oven het niet halen kan by de boerenmik, die boven eiken hout gebakken werd. (Nadruk verboden) Zij verrichten veel en goed werk „Ieder meisje een huishoudelijke opleiding' Men klaagt er wel eens over, dat in Zeeland het verenigings leven slechts moeizaam kan worden opgebouwd, maar dat ge beurt niet omdat cfk Zeeuwen over het algemeen geen actieve verenigingsmensen zouden zijn. De klacht vloeit voort uit de wens, om nog sneller vooruit te gaan! Wie nagaat, wat er in onze provincie op 't gebied van plattelandsverenigingsleven zoal ge schiedt, komt tot de ontdekking, dat er ondanks de beweerde passiviteit heel wat werk wordt verzet Men weet op het plat teland van aanpakken, en de arbeid wordt niet alleen verricht door enkele figuren uit de top, maar ook door vele gewone leden, aoor hondenden Z.L.M.-mensen, door de leden van de C.B.TB., van de L.J.G.-ers, de Zeeuwse Plattelandsmeisjes en de leden van de Plattelandsvroudenorganisaties. Er is gedurende de laatste vijf tien jaren dank zij deze instel lingen veel tot stand gekomen. Talloze plattelandsmeisjes heb ben b.v. geprofiteerd van de landbouwhuishoudscholen en van de landbouwhuishoud- en naaicursussen, die door de Z.L. De kunstenaars van alle eeuw en hebben de Kerstgebeurtenis uitgebeeld. Hierbij reproduceren wy een doek uit de 17de eeuw. M. worden gegeven. Hoeveel meisjes zijn er niet, die direct van de school op een kantoor of in een winkel terecht komen en die van de huishouding maar weinig af weten. De Zeeuwse Landbouwmaatschappij stelt zich echter als ideaal: „Ieder plattelandsmeisje een huishou delijke opleiding" en daarom zet zy haar werk op dit terrein met kracht voort. Men wil trachten de landbouwhuishoud- cursussen in Westkapelle, Axel en Oudelande een permanent karakter te geven. In September van het volgend jaar zal ver moedelijk in Kruiningen een nieuwe landbouwhuishoud- school worden geopend. Er is evenwel een groot gebrek aan bevoegde leerkrachten, speciaal voor naaionderwijs Met mede werking van de vakschool te Goes zal daarom voor onbe voegde leerkrachten, d.w.z. le raressen, niet in het bezit van de vereiste akte, een cursus worden gegeven voor de oplei ding voor de akte handwer ken. Aan de landbouwhuishoud scholen te Schoond.ijke, Ter- neuzen en Zierikzee komen volgend jaar z.g vormings klassen. Meisjes met Mulo-A of 3-j. H.B.S. kunnen in deze klassen een éénjarige huis houdelijke opleiding krijgen, waarna zij verder kunnen studeren voor nijverheids lerares, maatschappelijk werkster, lerares kinderver zorging, enz. De C.B.T.B. ontplooit even eens een grote activiteit op het gebied van het huishoudonder- wijs. Vermoedelijk zal in Sep tember 1949 een landbouwhuis- houdschool te Middelburg wor den geopenda In Axel, 's-Heer Arendskerke en Oostburg ko men kook- en naaicursussen. LANDBOUWONDERWIJS Het huishoudonderwijs is vanzelfsprekend alleen voor meisjes, maar dat wil niet zeg gen, dat de jongens daardoor in het vergeetboek raken. Voor hen zijn er immers de land bouwscholen. Deze hebben een goede naam en nog steeds tracht men dit onderwijs te perfection- neren. Zoals bekend gaat de C. B.T.B. een Rijkslandbouwwin- terschool te Middelburg openen. Blijkens de resultaten van een enquête, bestaat hiervoor grote belangstelling. Nu we toch bezig zijn met de jongere generatie, willen we wijzen op het werk van de Landbouw jongeren Gemeen schap, de Zeeuwse Plattelands meisjes en de jeugdorganisaties van de C.B.TJ3. De ontwikke- lingsdagen van de L.J.G. zijn bekend. Men laat zich voorlich ten door deskundigen op veler lei gebied, men bespreekt er de agrarische problemen en men beoefent er spel en muziek. In de afdelingen gebeurt dit in ei gen kring. Bij- de jongeren van de C.B.T.B. staat de principiële vorming op de voorgrond. Bo vendien bezitten zij een lande lijk conferentieoord in Amers foort, waar men geregeld sa menkomt en waar ook de Zeeuwse jeugd dikwijls goed is vertegenwoordigd. Steeds meer blijkt dus, dat de plattelands- jeugd zich bewust wordt van haar eigen karakter. Dan zijn er de plattelands vrouwen. Zij zijn verenigd in twee organisaties, n.l. de Bond van Plattelandsvrouwen en de Bond van Chr. Plattelandsvrou wen, die beiden afdelingen in Zeeland hebben. De Zeeuwse plattelandsvrouwen presteren veel. Beide bonden tonen een grote activiteit. In deze dagen worden er in vrijwel alle afde lingen kerstbijeenkomsten ge houden en deze samenkomsten komen grotendeels tot stand op eigen initiatief en met eigen krachten. De Bond van Plattelandsvrou wen heeft voor het volgende jaar grote plannen. Er komt b.v, een z.g. „internationale dag". Op deze dag zal Australië behan deld worden. Het aardige van het geval is, dat in Australië de plattelandsvrouwen ons land zullen bespreken. Verder komt spreken mevr. v. Putland, de Nederlandse vertegenwoordig ster bij de internationale orga nisatie in Engeland. Ook is dr. S. Heijster uitgenodigd. De Chr. Bond is eveneens een gezonde organisatie Hier wordt, evenals bij de C.B.T.B., nadruk gelegd op de principiële vor ming der leden. Zo is er in Zeeland allerwege activiteit. De resultaten blijven op de duur niet uit: het saam horigheidsgevoel wordt hierdoor ongetwijfeld versterkt. Hoewel een twintig jaar geleden enkele organisaties reeds in deze pro vincie werkten, was er toen toch nog geen sprake van een vereni gingsleven zoals thans. Het gaat dus de goede kant op.' Bij de Uitgeverij Contact te Am sterdam verscheen een nieuwe ver taling in twee delen van de be roemde, voor het eerst in 1867 ge publiceerde roman van Dostojew- ski „Misdaad en straf". Dit mees terwerk der wereldliteratuur be hoeft weinig aanbeveling. De mee slepende vertelkunst van de grote Russische romancier, de meesterlij ke schildering van de kwelliqgen en onpeilbare diepten der mense lijke ziel hebben de roman van de Peterburgse student Raskolnikov. de schuldbewuste moordenaar van een oude woekeraarster, nog niets aan kracht doen inboeten. De ver taling van Else Bukowska is goed, hoewel hier en daar niet vlekke loos. STEMMEN UIT DE KERKEN Maar met de Evangelie-boodschap hee t dit weinig te maken Kerstnacht bij het begin van onze jaartelling, maar veel meer dan ®en vage herinnering is het gewoonlijk niet. Men zoekt in deze rusteloos-voortja gende wereld wat stemming, gezelligheid, huiselijkheid en intimiteit. Hoe dan ook, even moet er iets anders zijn dan op de gewone dagen, doch met het Evangelie heeft dit alles wei nig of niets meer te maken, al komt er misschien de herinne ring boven aan de geboorte in de stal en aan de engelen op de velden van Bethlehem. De wij ze waarop tegenwoordig het Kerstfeest wordt doorgebracht is een van de tekenen dat wij leven in een ontkersende we reld. Wanneer wij in de geschiede nis terug gaan, zijn er altijd by- komstigheden geweest bij de viering van het Kerstfeest. Vooral in Lutherse landen heb ben deze een belangrijke plaats ingenomen. Deze bykomstighe- den vinden we in vroegere eeuwen echter veel meer op het Drie-Koningenfeest Dan her dacht men niet alleen de komst van de wijzen uit het Oosten, maar ook de doop van Jezus in de Jordaan en het wonde r>p de bruiloft in Kana. Oors i- kelyk is óp deze dag oo'- vierd de geboorte van Jez te Bethlehem. Vandaar nog n jd de naam: Epiphaniënfeest; het feest van de verschijning des er nog aan het gebeuren'In deHeren. Reeds in de 5e eeuw is Het Kerstfeest is een erkend Christelijke feestdag. Daaraan mag tegenwoordig wel eens herinnerd worden. Er is zoveel drukte van allerlei soort rond om dit feest dat we zouden vergeten waarom het eigenlijk gaat, zoals aan een Kerstboom zoveel papier, ballen, slingers en weet ik wat meer gehangen wordt dat van het groen niets meer te zien is. Wanneer ge de advertentie pagina's van de dagbladen na gaat, worden er een heleboel dingen als geschenk aangepre zen, van nagellak tot auto's, waardoor het Kerstfeest een echt feest wordt. Bijna elke ver eniging, hoe neutraal zy overi gens ook is, zorgt er voor op, of in de buurt van het Kerstfeest iets bijzonders te hebben. Er zijn Kerstdiners en Kerstbals. Dag- en weekbladen zorgen voor Kerstnummers. Het Kerst feest wordt op velerlei wyze getrokken in de gewone con- currentie-stryd. De begeerte om te kopen en te genieten moet worden opgewekt en zo wordt ook het Kerstfeest tot een stuk reclame gemaakt. En bovendien, de vrije dagen worden gevuld. ONTKERSTENDE WERELD Wat heeft dit alles nog te maken met de eigenlyke reden waarom deze dagen zijn inge steld als een Christelijke feest dag. Een vage herinneriOjg is 25 December algemeen als feest dag voor Jezus' geboorte aan vaard. Het Kerstfeest werd, in tegenstelling met 6 Januari, so ber gevierd. RADICAAL STANDPUNT NA DE HERVORMING. Bij de Kerkhervorming heeft men in Geneève, zeer radicaal, alle door-de-weekse-feestdagen opgeruimd en dus ook het Kerstfeest. De Kerstpredikatie werd gehouden op de Zondag, die het dichtst bij 25 December lag. Men deed dit, omdat alleen de wekelykse rustdag een in zetting des Heren is en geen mens, geen burgerlijke of ker kelijke overheid het recht heeft het werken te verbieden op da gen, waarop God het veroor loofd heeft. Later is men van dit radicale standpunt terug ge> komen. AVONDMAAL OP KERSTMIS. In ons land is men nooit zo ver gegaan en zijn de byzonde- re feestdagen steeds gevierd. De provinciale synode van Mid delburg in 1591 bepaalde dat 't stichtelijk geacht moest worden, wanneer met Pasen. Pinksteren en Kerstdag het H. Avondmaal werd gevierd. Wanneer we dit nu vergelij ken met de drukte die er op en rondom het Kerstfeest wordt gemaakt, dan is er toch iets verschoven en de vraag rijst of dit ten gunste, dan wel ten on gunste is. Nu denken we niet aan allerlei bijkomstigheden, die met het Kerstfeest niets te maken hebben, maar aan de wij ze waarop het Kerstfeest wordt gevierd om te gedenken de ge boorte van Jezus. Men zou in onze tijd heel vreemd opzien, wanneer op dit feest het H. Avondmaal werd gevierd. Men is op zoek naar allerlei byzon- dere dingen om de kerkdienst „op te fleuren". De Kerstboom heeft zijn intree gedaan. Zang koren en bazuinblazers worden er bij gehaald. Kerstlithurgieën worden opgesteld. Zang van mannen en vrouwen wordt af gewisseld, enz. Voor dat de Kerstdag aanbreekt zijn er al een heleboel „Kerstwij dingen" geweest. Iedere vereniging meent zijn eigen „wijding" te moeten hebben, met of zonder Kerstboom. Tegenwoordig ko men Kerstnacht-diensten in zwang. Deze zijn ook zo vol stemming, vooral wanneer de kaarsen op de oude luchters en kronen branden. En na die stemmingsvolle Kerstnacht-sa menkomst, zijn de volgende morgen de kerken maar matig bezet. Een mens heeft immers zijn slaap nodig. NIET OP DE GOEDE WEG Ik vraag mij af, of wij met onze Kerstfeest-vieringen op de goede weg zijn en of wij met de tekenen van het gebroken -brood en de vergoten wijn, niet heel wat dichter staan bij dat gene, wat God ons wil verkon digen door deze geboorte in de stal. Dat was geen romantische omgeving! Dorothy Sayers, de befaamde schrijfster van spannende de- tective-verhaleft, heeft ook over godsdienstige onderwerpen ge schreven. Enkele stukken zijn, vertaald, verzameld in het bun deltje: „Het grootste drama" Zij schrijft daarin over Christus geboorte, dat God zelf hier „de onderliggende party" heeft wil len zijn. „En de mens, die Hij geschapen had, schond Hem. en bracht Hem ter dood. Dit is het dogma, dat wij zo vervelend vinden dit is het schrikaan jagende drama, waarvan God het slachtoffer en de held is". Dit is voor haar de zin der Kerstfeest-viering. Zij wil Christus Jezus niet „in de wat ten pakken", maar in de harde kribbe laten liggen, waar God gewild heeft dat Hij zou liggen. H. De bekende auteur en radio-re porter Gerard H. Hoek, bereisde Zuid-Afrika. En hy vertelt koste lijk over dit land van schoonheid, met zijn grote mogelijkheden en scherpe contrasten. Het boek is rijk geïllustreerd met foto's, die met zorg werden gekozen. (Uitgave: N.V. Gebr. Zomer en Keuinngs, Uitg.-Mlj. Wageningen). Zuinig koken is niet slechts een kunst, het is ook een kwestie van kennis. Die kennis kunt U opdoen in het Standaard Kookboek, dat mevr. C. J. Ooms-Vinckers samen stelde en dat verscheen by La RI- vière en Voorhoeve te Zwolle. Een uitermate practisch boek. dat in feite voor de zelfkokende huis vrouw onmisbaar is. Vc meisjes van o -.streeks 16 jaar is ..Mickey" van de Engelse schryfster Perry Goodin een uit stekend geschreven boek, dat we warm kunner aanbevelen. De uit gave is van Bigot en v. Rossum N.V. te Amsterdam. Bij de Uitgeverij Kluitman te Alkmaar verschen de fraai ver zorgde meisjesroman „wy en de Hoef" door L. Huisinga-Scaf. In dit levenslustige boek worden de personeii dikwijls op geestige wy- Globi, de Kindervriend" en „Met Globi en kapitein Pum de wereld rond" zyn twee alleraardig ste kleuterboekjes, door Clinge Doorenbos bewerkt naar de origi nele Zwitserse uitgave van J. K. Schiele.. Robert Lips zorgde voor leuke plaatjes cn een fids, kleurig bandje, terwyl de uitgeefster, de firma Scheltens en Giltay te Am sterdam de boekjes wel verzorgd uitgaf. Ais een trieste herinnering aan de oorlog ziet men in vele Duitse steden nog half ver brande houten kruizen te mid den der puinhopen staan. Daar onder liggen de slachtoffers van de „tota1e oorlog", die de Nazi-leiders over liun land en de wereld gebracht hebben. Het kruis in Münster (West- falen).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 6