Allen die willen naer
Island gaen....
Ypenburg of Schieveen?
Per vrachtboot de
Vikingen achterna
Wereld-voedselsituatie
beter dan een jaar geleden
In 1960 bereikt Zeeland
stationnair bevolkingspeil
Lezers schrijven
Een bezoek aan de Far-Oër-eilanden
Eens, lans en lang geleden, waren Schotland en IJsland tezamen
verbonden. Nög ligt een onderzeese bank tussen die twee landen er
als bewijs en waar die bank bovenzees wordt en zich dan presenteert
als een verzameling van bergachtige eilanden, rotsen en klippen, waar
van sommige tot 8 k 900 meter hoogte opstijgen, daar liggen op vier
honderd kilometer afstand van Schotland en nog een aardig eindje
verder van IJsland de F&r-öer of Schapen-eilanden. Het proces van
rijzing van de zee-spiegel of gestadige inzinking van de bodem gaat
nog steeds door en zo zUn er heel wat Inhammen en fjorden, die oor
spronkelijke lage dalen waren. De gezamenlijke oppervlakte Is 1400
vierkante kilometer, nog kleiner dan de helft van Friesland en daar
wonen ongeveer 20.000 mensen. De zee Is er door de Invloed der
Golfstroom nooit toegevroren, maar het ls er vaak nevelachtig en er
valt veel regen. Hoewel de eilandengroep bU Denemarken behoort,
spreekt de bevolking een aan het IJslands verwante taal; zij leeft
haast uitsluitend van de vangst van vis, walvissen, vogels en eieren,
benevens van de schaarse opbrengst van de bodem. En nóg zijn er
zowat vier schapen op elke bewoner
OP STAP.
Met de gids waren we al bijzon
der gelukkig. De „Lingestroom"
lag nauwelijks gemeerd, of we
gingen ons overtuigen dat de aard
korst niet overal in durende be
weging was. Zo, wat wankelvoetig
en lichthoofdig ijsberende, liepen
we tegen een geestelijke aan die
we ter informatie aanklampten,
waarbij onze Engelse aanspraak in
nuchter Nederlands beantwoord
werd. Het bleek pastoor Boeken-
Als eindelijk de derde storm
nacht doorworsteld is. het ver
trek van Huil lijkt al jaren achter
ons te liggen. weten we dat het
leed nu in elk geval spoedig gele
den zal zijn.
Zo tegen zessen wagen wc ons
met wankelende knieën van de
bank af, drukken het gezicht te
gen de patrijspoort aan en ja, daar
liggen de Zuidelijke uillopers van
de FSr-öer. Wonderlijk, welk een
activerende invloed alleen al deze
blik op de zwarte rotsklompen,
die somber tegen de grijze zee af
steken. eensklaps op ons heeft.
Ongeschoren en ln wat haastig-
bijeengeraapte zeemanzkledU be
klimmen we manmoedig de brug.
verachten hautain alle commen
taar van de dienstdoende officier
en speuren met de verrekijker ge
wapend de kuststrook af. De beno
digde energie blijkt nog aanwezig
te zijn en de frisse wind en de wat
kalmere zee doen het overige.
HARD EN PRIMITIEF
BESTAAN.
Zie de vogelbergcn. Ieder Jaar
worden er tienduizenden zeekoe
ten en andere vogels en grote hoe
veelheden eieren op deze eilanden
gevangen en geraapt. Zo overvloe
dig de oogst is. zo gevaarlijk het
werk. Aan de lange touwen wor
den de mannen langs de stelle,
loodrechte kust neergelaten, soms
tot 200 meter diepte. Ze moeten
maar zien ergens op een klein ult-
stoekseltje wat houvast te krijgen
en daar proberen ze dan met hun
aan lange stokken bevestigde
vangnetten de vogels te pakken te
krijgen. Gelukt dat, dan wordt de
nek van het diertje omgedraaid en
het komt aan de riem te hangen.
Is de buit voldoende, dan worden
de mannen opgetrokken. als er
althans geen ongeluk gebeurd ls:
er kan een steen losraken, die een
kleine lawine veroorzaakt. het
touw kan breken, de vanger kan
uitglijden en zich dodelijk bezeren.
Elk Jaar etst steeds zUn aantal
slachtoffers.
MET GOEDE MOED DE
WAL BETREDEN.
Al hoger klimmende en het ene
na het andere eiland passerende,
zwaaien we eindelijk de baai ln.
waaraan Thorshavn. de hoofd
plaats van de FAr-öer ligt. op 62
Noorderbreedte. Hier op Streymoy.
het grootste van de eilanden, zijn
wc dan ln het hart van de archi
pel aangeland en als er leven is.
mort hier dus de harteklop tc
merken zijn. Het valt niet tegen,
maar hoe wonderlijk bestaan hier
primitiviteit en moderniteit nog
naast elkaar!
De visserij is het hoofdmiddel
van bestaan: zij wordt zowel in
antieke, als in dc allcrnteuwstc
vorm bedreven. Tijdens de oorlog,
toen de Für-öer door de Engelsen
bezet waren, ging een derde deel
van de oorspronkelijke vloot ver
loren. maar daar er een buitenge
woon zoet oorlogswinstje behaald
is. kon de nieuwbouw energiek
aangepakt worden. Waren er Hen
Jaar geleden nog maar vier of vijf
trawlers, nu is dat getal reeds ver-
tiendubbeld. Die grote vissersbo
ten exploreren van Groenlan-l tot
de Witte Zee: ln het laatste gebied
zijn vanwege de internationale
situatie trouwens maar enkele ge
bleven. de meeste nemen het risico
niet meer. ook al omdat de verze-
onze zegsman geloven, dan zou er
daar ln het Russische gebied al
één Engelse treiler verdwenen en
één opgebracht zijn.
Schadevergoeding
voor Spoorweg-verzet.
In een uitvoerig schrijven aan
de Raad van Ministers heeft de
Pcrsoneelsraad van dc Nederland
se Spoorwegen aangedrongen up
een volledige vergoeding voor dc
geleden stakingsschadc voor het
spoorwegpersoneel, zulks op voet
van de toegekende vergoedingen
wegens verzetsschadc.
In de argumentering wordt er
met nadruk op gewezen, dat het
opvolgen van het staktngibevel op
1? September 1944 het spoorweg
personeel in één slag midden ln
het verzetswerk plaatste met alle
risico's van dien. Uit mededeling"!!
van de toenmalige regering te
Londen bleek, dat de spoorweg-
stakers bij vergoeding van schade
gelijk gesteld zouden worden me*,
dc overtgo verzetslieden
Tot dusver werd slechts een
schamele uitkering ontvangen via
de schade-enquête-commissie en
aan de directie werd zelfs toe
stemming geweigerd tot het toe
kennen van 100 toeslag daarop
in voorschot op de definitieve uit
kering. Van ten later gedane toe
zegging tot oen toeslag van 80—
100 7. kwam ln de praktijk maar
weinig terecht. Er werd slechts 33
r'n uitgekeerd. De minister van
financiën vond ten slotte, dat de
spoorwegmannen maar moesten
wachten tot de volksvertegen
woordiging dc vergoeding van
htilsraadschade had geregeld.
Thans dringt de Pcrsoneelsraad
er nogmaals btj de Regering op
aan de directie der N.S. te mach-
tigrn een voorlopige regeling
treffen.
thoüeke missiepost waarnam, een
vrij ondankbare taak die hij met
zeer veel zelfverloochening ver
vulde. De bevolking van deze ei
landen ls vrijwel geheel (Luthers-)
protestants, met uitzondering van
enkele piëtistische groepen en het
Heilsleger; zoals in geheel Scan
dinavië denken ze ln kerkelijk op
zicht erg ..liberaal". Er zijn 50
Rcoms-Katholleken. die de volste
vrijheid van godsdienst hebben.
DOOR HET EILAND.
De plaats zelf is gauw bekeken.
De rotsvlakte, waar duizend jaar
geleden het thing, de volksverga
dering, gehouden werd. de biblio
theek met het museum, de stenen
voor Hammershalb. dc man die
voor een eeuw de grond legde voor
de Fër-öer taalbeweging, en voor rieus gelukt
Nils Flnsen. de boekwinkels waar
we de publicaties ln de eigen taal
doorneuzen. er zijn dikke ge
dichtbundels en zelfs een Plato-
vertaling byi! en de bazaars,
waar wol en spek vrfj te koop zijn
voor wie er de kronen voor heeft.
De natuur echter gaat ons, al
thans hier. vóór de cultuur. De
auto snelt gemakkelijk over dc
smalle en slechte, bochtige en op
en neergaande weg. De Engelsen
hebben hier heel wat gejakkerd:
hun kostbare telefoonleiding ligt
nog bloot langs de weg. Het boe
renvolk ls aan 't hooien: de vrou
wen werken het hardst. Hier en
daar is turf gegraven. Alles is
kaal: alleen ln de luwte van de
Thorshavn is er wat vegeterende
boomvcgctatie. Maar twee en een
halve procent van de bodem is
ontgonnen: die zijn kenbaar aan
de omringende steenmuur: al het
andere, waar de schapen en in de
zomer ook de runderen weiden, is
ongecultiveerd. Wanneer we hoger
komen, is het een doodse vlakte
rondom ons. met ten hoogste wat
magere plantjes en mos. De hui
zen zijn of van hout en zoden, of
van gegolfd plaatijzer, of waar
wat meer geld zit van beton:
verder wat oorlogsbarakken.
Moois levert dat allemaal uiter
aard niet veel op. De tuin wordt
wel verzorgd, maar biedt weinig
mogelijkheden: rabarber ls favoriet
en er moet éénmaal een appel
boompje in Thorshavn gebloeid
hebben.
AFSCHEID, NIET ZONDER
WEEMOED.
Drie Nederlandse zwervers in de
bergen rondom Thorshavn: twee
vragen onophoudelijk, één ant
woordt tot zijn mond moe wordt.
De dag vervliegt, maar toch wil
het maar niet donker worden.
Laat in de avond genieten ze van
een gezellige koffietafel ergens in
een café waar vooral de jeugd ver
gaderd is. Tot plotseling de stoom
fluit van de Ltngestroom driemaal
vreemd door de stilte tussen de
bergen scheurt
Van tien tot één staan we nog
op de brug en zien we de onheil
spellende kontouren van de rotsen
langs ons heenglijden. Soms 2ten
we nog een blink van de grillige
holen, die hier en daar door het
machtige geweld der golven ge
vormd zijn en aan stuurboord
merken we het licht van Mykines.
één van Europa's belangrijkste
vuurtorens. De oceaan ls rustig en
de nachtelijke sfeer rondom de
Fiir-öer. die we nu gaan verlaten,
beroert de harten. Een geschikt
ogenblik om radio-Scheveningen
op te zoeken om dan een intiem
gesprek door de lucht met thuis
te kunnen voeren. Hetgeen glo-
Zal Amerika voldoende
tarwe blijven leveren?
Maandag is In Washington
de vierde jaarconferentie geo
pend van de voedsel- en land
bouworganisatie der V.N. (F.
A- O.).
Aan deze conferentie, die tot
einde November zal duren
wordt deelgenomen door 57
landen. De belangrijkste taak
der conferentie zal de we
reldvoorzieningen van voedsel,
kunstmest, hout en landbouw
werktuigen tc bestuderen en
na te gaan op welke wijze de
ze voorziening kan worden ver
beterd.
De voorzitter van de raad
der organisatie, Viscount R.
Bruce, deelde aan Aneta me
de, dat de situatie thans aan
merkelijk beter is dan een jaar
geleden als resultaat van ult-
zonderlyk goede weersomstan_
dlgheden en uitnemende oogs
ten in het afgelopen seizoen.
Deze aanzienlijk verbeterde si
tuatie betekent echter nog niet,
dat de wereld-voedselvoorzie
ning absoluut veilig is, daar
het nog steeds niet mogelijk
is geweest de noodzakelijke
voorraden weer op te bouwen,
die door de zeer grote vraag
na het einde van de oorlog
vrijwel waren uitgeput.
Hij gaf als ztjn mening te
kennen, dat veel zal afhangen
van de oogsten van het ko
mende voorjaar, en voegde
hieraan toe, dat het in Juli
1949 veel beter mogelijk
zal zijn om te beoordelen, of
de wereld-voedselsituatie als
redelijk veilig kan worden be
schouwd. Met betrekking tot
de rüstsituatic verklaart lord
Bruce, dat deze veelbelovend
was tot drie maanden geleden,
toen zich als gevolg van on
gunstige weersomstandigheden
een ernstige achteruitgang
voordeed, die nieuwe moeilijk
heden schiep-
De rtJstcommlssle van de
voedsel- en landbouworganlsa.
tie, die de internationale rijst-
distributie verzorgt, zal haar
werkzaamheden moeten voort
zetten.
De bjj dc F. A. O. aangeslo
ten landen verwachten van de
ze conferentie niet alleen een
duideljjker beeld van de we
reldvoedselsituatie, doch ook
dat zti de middelen zal ver
schaffen voor efficlente do-
cumentering.
TARWE
Het ontbreken van reserve-tar.
wevoorraden zal door de confe
rentie ernstig bestudeerd moe
ten worden, aangezien een
De derde zitting van de fe
derale conferentie zal Vrijdag 19
dezer te Bandoeng worden ge
opend.
slechte of zelfs middelmatige
oogst in Noord Amerika het
verdw(jnen van de V. S. die
op het ogenblik bijna 50% van
de internationale tarwevoorzie-
ning voor hun rekening ne
men van de wereldmarkt
zou kunnen veroorzaken. Bo
vendien vormen granen de ba
sis voor de productie van an
dere voedingsmiddelen, zoals
viees en eieren, zodat de F.A.O.
eerst zeer grondig alle om
standigheden dient te onder
zoeken, alvorens zij besluit tot
opheffing van het stelsel van
internationale graantoewyzin-
gen.
Dc Beriyners zijn bang voor de komende winter, want de Russische blokkade betekent geen
eten, geen kleren en geen brandstof. In de parken is van alle banken het hout al weggehaald.
Dat ïl toch wel een beetje warmte geven.
Uit het rapport Kuiler
Geboorteoverschot in Terneuzen sterk
gedaald.
Vertrekstroom moet
gestuit worden.
In het Industrialisatierap
port, dat dr. H. C. Kuiler voor
Terneuzen en omgeving sa
menstelde en waaruit wij reeds
de belangrijkste gegevens en
conclusies hebben gepubliceerd
vindt men ook interessant ma.
teriaal op het gebied van be
volkingscijfers.
Er zijn bijv. cijfers over de
bevolkingsgroei, welke aanto
nen hoe Terneuzen merkwaar
digerwijs juist het midden
houdt tussen de gestadige
groei van het Rijk en de lang
zame toeneming van een plat
telandsgebied. Terneuzen heeft
byv. een indexcijfer voor de
bevolkingsgroei van 129,5 voor
1946 tegenover 100 voor 1920.
Voor Zeeland steeg de index
in dezelfde jaren slechts van
100 tot 103. terwijl de cijfers
voor het gehele Rijk een stij
ging tot 135,4 aanwijzen.
Ramingen voor de komende
twintig jaren van de RHks-
dienst voor het Nationale Plan
spreken van een totale bevol
king van Zeeland in 1950 van
259.000. in 1960 van 260.000
en ln 1970 eveneens van 260.000
Inwoners. Voor het Rijk zouden
deze cQferg op resp. 9.950.000,
10 850.000 en 11600.000 gesteld
moeten worden.
Men ziet het; zijn deze ra
mingen juist, dan heeft Zee
land reeds zeer binnenkort
zijn stationnaire bevolkings
peil bereikt.
Dr. Kuiler, die deze cijfers
in zijn rapport nader analy
seert, wijst er op, dat ramin
gen voor kleinere gebieden
geen zin hebben. De verdeling
van de bevolking binnen Zee
land is dan ook met een veel
geringere nauwkeurigheid te
voorspellen. Zij hangt boven
dien samen met een eventueel
Ingrijpen van de zijde van de
overheid (industrialisatie, ves
tiging van Rijksdiensten in een
bepaalde streek, enz.)
GEBOORTEOVERSCHOT
DAALT.
De bevolkingstoeneming van
Terneuzen steunt uitsluitend
op een geboorte-overschot, aan
gezien deze gemeente steeds
met uitzondering van de ja
ren 19301935 een vertrek,
overschot heeft vertoond. In
dit verband is ook van belang
de daling in de geboorte-pro-
milles: voor Terneuzen van
27,1 in 1920 tot 16,1 in 1940.
Voor geheel Zeeland daüng van
26,7 tot 18,3, waarbij voor dc
periode 19351940 een stijging
van 17,1 tot 18,3 kon worden
genoteerd, hetgeen voor Ter
neuzen niet het geval was
Voor het Rijk liggen deze cij
fers als volgt: 1920, 28,1; 1933
19,1; 1940, 19,9.
Ten opzichte van het Rijk
en Zeeland is het beeld van
Terneuzen op dit punt dus wel
li.. Ccutraal Overleg van Wcgverkcers- en Vervoersorganisaties hield Dinsag ecu
Verkccrs-Economisch Congres in het Kurhaus te Schevenlngen. Een opname tijdens
de openingsrede van de minister van Verkeer en Waterstaat, Mr. D. G. W. Spitzen.
V.I.n.r. de heren II. J. v. Balen (alg. directeur van de A.N.W.B.), minister Spitzen,'
Mr. T. E. Spat (voorzitter Centraal Overleg) en M. Th. van Staveren (directeur
Centraal Overleg).
KEN STRAAT MET GEBREKEN.
Op 't Zand en ln het Zanddorp
is de laatate Jaren zeer veel bijge
bouwd. Tevens werd gezorgd voor
een behoorlijke straat en een goed
trottoir.'Een van de oudste straten
in dit stadsgedeelte, de Vltssingse
Molenstraat, is hiervan echter nog
steeds verstoken. Dc vorige winter
werd de riolering verlegd, waarbij
grond werd weggevoerd, met het
gevolg, dat de straat nu over de ge
hele lengte vol kuilen ls. Hel
ergste ls. dat het einde van de
straat geen straat meer is. Men
kan ondervinden wat dat zeggen
wil. wanneer men eens op een
donkere regenavond van de Vlis-
singse singel door de Vlissingse
Molenstr. naar de De Ruyterstraat
loopt. Bovendien ls een lantaarn
in het midden van de straat, die
lengevolgo van oorlogshandelingen
sneuvcldo, nimmer vervangen.
C. W. VAN DER KUIJL
Middelburg.
Naschrift: Zodra de verkoop van
het aan een particulier toebeho
rende stuk grond aan het einde
van de Vlissingse Molenstraat ge
regeld U. kan deze straat doorge
trokken worden naar de De Ruy
terstraat. Het ligt ln de bedoeling
zeer binnenkort een lichtpunt hal
verwege de straat aan te breng.
Red.
BEDORVEN EIEREN.
Onlangs kregen wij op onze bon
nen eieren. Van de tien stuks wa
ren er vier bedorven, .k vraag mij
af of het niet mogelijk is derge
lijke bedorven eieren vergoed te
krijgen.
H. C. HENGSTMANGERS.
Middelburg.
Naschrift: Bij de eerste zending
koclhulsetcren waren zeer veel
slechte en ook by de tweede wa
ren nog bedorven exemplaren. Op
de 100 koclhulseleren krijgen de
détnillstcn drie voor bederf en
braak, hetgeen natuuriyk veel te
weinig ls om alle slechte te ver
goeden. Thans worden de koel
huiseleren. alvorens in distributie
gebracht te worden, nogmaals ge
schouwd. wat de kans op slechte
vermindert. De beste eieren zijn
voor uitvoer bestemd in verband
met de deviezenkwestie. Het zal
wel voorjaar worden, voor men
weer over goede verse eieren voor
de handel kan beschikken.
GEVAARLIJKE HOEK.
Minstens viermaal per dag rijd
ik vanaf de Langevielebrug naar
't Zand. Dit ls op zichzelf niets by-
zonders. Het unieke van het ge
val is echter, dat ik, wanneer lk
het Domburgs Schultvlot ben
doorgereden en de bocht naar de
buitenbrug neem, plotseling voor
een auto of ander voertuig ge
steld kan worden. De brug ls na-
melijk zo smal. dat auto's van de
ene zijde moeten wachten om die
van de andere zyde te laten pas
seren. Bovendien ontneemt de le
lijke loods op de hoek alle uit
zicht, waardoor hier een gevaar-
lyke toestand bestaat. Zou het niet
mogelijk zijn deze loods te ver
plaatsen of op> te ruimen, dan wel
een agent van politie het verkeer
tc laten regelen?
EEN FIETSER.
Naschrift: De loods zal bin ten
afzienbare tyd, wanneer de erf
pachtperiode is afgelopen, worden
opgeruimd. Ook de loodsen aan de
Achter de Houttuinen zullen t.z.t.
verdwijnen, hetgeen een aanmer
kelijke verbetering van het stads
beeld zal betekenen. Red.
allerminst gunstig! Dr. Kuiler
meent dit te moeten verklaren
uit een overschot aan man
nen, dat Terneuzen nu eenmaal
heeft.
STERFTE ZAL NOG
TOENEMEN.
Wat de sterfte-cüfers be
treft, voorspelt dr. Kuiler op
grond van door hem opgestelde
zg. bevolkingspiramiden (gra
fische voorstellingen van de
bevolkingsverdeling over leef
tijdsklassen), dat Terneuzen ln
de toekomst een grotere sterft
te zal verkrijgen, dit voorna
melijk in verband met de be
zetting van de leeftijdsgroepen
van 20 tot 25 jaar omstreeks
1930.
De leeftijdsopbouw van de
bevolking van Terneuzen is on
gunstig, vooral ook om de smal
le basis van 04-jarigen. Door
het stijgend geboortecyfer na
de oorlog spreekt dit op het
ogenblik niet zo sterk. Wat de
reeds eerder geconstateerde
„vertrekstroom" betreft, con
cludeert dr. Kuiler, dat slechts
de ontwikkeling van nieuwe
bestaansvormen (incl. indus
trie-vestiging) in staat zal zyn
deze steeds doorgaande stroom
te stuiten.
Korporaal dook onder.
Na de oorlog werd door het mi
nisterie van oorlog een groep van
120 korporaals voor de militaire
dienst opgeroepen. Van deze groep
zijn er 39 opgekomen. Negen van
hen begonnen een procedure te
gen de Nederlandse staat, omdat
zij van oordeel waren, dat hun op
roeping in strijd was met de
Dienstplichtwet. Ondertussen do
ken zij onder om niet tijdens de
procedure uitgezonden te worden.
Eén van hem, B. de V.. werd ech
ter gearresteerd. De anderen kwa
men na de uitspraak van de Hoge
Raad te voorschijn en werden dooi
de krijgsraad veroordeeld tot een
voorwaardeUjke gevangenisstraf
van drie maanden. B. de V. werd
echter veroordeeld tot drie jaar
gevangenisstraf. Dinsdag diende
zijn zaak in berc
militair gerechtshof.
ig d
het
hoog
De advocaat-fiscaal vond het
onjuist, dat appellant het recht in
eigen hand genomen had. De
stramaat achtte hy te hoog en hij
requireerde tot een gevangenis
straf van anderhalf Jaar met af
trek. De verdediger wees op de
straffen, welke aan de andere kor
poraals waren opgelegd, en vroeg
een straf van vijf maanden gelijk
aan het voorarrest.
Uitspraak over 14 dagen.
Ontvijanding Duitsers en
Oostenrqkers.
In de Staatscourant van 25 Octo
ber is opgenomen een besluit van
de vijf betrokken mLnsters. hou
dende regelen inzake de ontvijan
ding van hier te lande met ver
blijfsvergunning gevestigde Duit
sers en Oostenrijkers. Door dit be
slui t zullen zy hun handelings
bevoegdheid terugkrijgen en mits
dien de mogeiykheid om in de toe
komst uit eigen werkzaamheid
vermogen te verwerven. Dit be
treft ruim 3000 Duitsers en Oos
tenrijkers. van wie op het Neder
lands. Beheersinstituut dossiers
aanwezig zijn.
EMISSIE NEDERLANDSE DOK
EN SCHEEPSBOUW MIJ.
Op 24 November staat de in
schrijving open op 3100 gewone
aandelen, groot f 500 nominaal in
de N.V. Nederlandse Scheepsbouw
maatschappij te Amsterdam en 1495
aandelen groot f 1000 nominaal in
de Nederlandse Dok Maatschappij
N.V. eveneens te Amsterdam. Bei
de soorten aandelen delen ten vol
le in de resultaten van de boek
jaren 1949 en volgende jaren en
worden uitgegeven tot de koers
van 110 procent, uitsluitend voor
houders van oude aandelen in de
verhouding van één nieuw aan
deel voor twee oude aandelen.
In het prospectus deelt de direc
tie mede, dat de vooruitzichten
voor de reparatieafdeling voor de
naaste toekomst niet ongunstig
zijn en dat de afdeling nieuwbouw
tot 1952 bezet is. Verwacht wordt,
dat de licentie-overeenkomst met
de machinefabriek Gebr. Stork te
Hengelo voor de vervaardiging
van Dieselmotoren, tot verruiming
van de productie en vergroting van
de winstmogelijkheden van het
bedrijf zal lelden.
Maar 9 K.M. afstand en Ypenburg
10 millioen goedkoper.
Ypenburg kan binnen
één jaar gereed zijn.
B. en W. van 's-Gravenha-
ge hebben de gemeenteraad
een uitvoerig stuk doen toe
komen over het vliegveld-
vraagstuk. Zoals wn onlangs
meldden, had het college van
B. en W. besloten zich uit te
spreken voor de aanleg van
een E-veld op Ypenburg.
Thans hebben B. en W. me
dedeling gedaan van de stand
van zaken.
De plannen van het vlieg
veld* „Ypenburg" zijn begin
Augustus 1948 bekend gewor
den dodr de publicatie van
de brochure van de heer F.
Diepen, getiteld: „De toe
komst van het vliegveld
Ypenburg". De in deze pu-
bbcatie vermelde en tot die
tyd nog niet bekende gege
vens over de bruikbaarheid
van het vliegveld, alsmede de
daarbij gegeven raming ad
2.900.000 van de kosten
om Ypenburg tot een vlieg
veld van de E-klasse in te
richten, hebben twnfel doen
ryzen over de doelmatigheid
van de aanleg van „Schie
veen", waarmede een bedrag
van ongeveer 24.000.000 zou
z(jn gemoeid.
Na ingesteld onderzoek is
gebleken, dat een E-veld In
derdaad op Ypenburg kan
worden aangelegd; dat deze
aanleg geen bezwaren ople
vert voor de in de nabijheid
gelegen en geprojecteerde
wegen en dat een dergeiyk
vliegveld ook met het oog op
dc bebouwing in de naaste
omgeving aan de Internatio
nale eisen zal voldoen. Voorts
bleken de kosten van aanleg
voor Ypenburg zeer veel la
ger te liggen dan die, welke
voor Schieveen zijn geraamd.
B. en W. zijn van oopdeel.
dat inderdaad by de aanleg
van een luchthaven uitslui
tend met voorzieningen, wel
ke voor het gebruik als E-
veld worden gevorderd, kan
worden volstaan. Mocht er
ooit behoefte ontstaan aan 'n
A-veld op zo korte afstand
van de luchthaven Schiphol,
welke tot wereld-luchthaven
is bestemd en om die reden
in de toekomst tot 'n A-veld
zal uitgroeien, dan zal naar
hun mening deze behoefte
zich zeker nog geruime tijd
niet doen gevoelen. Hierbij
z(j aangetekend, dat de bouw
kosten van een luchthaven
van de A-klasse, naar raming
ongeveer honderdvyftig milli
oen gulden bedragen.
Neemt men aan, dat het
niet te verwachten is, dat Ne
derland, om zjjn plaats in/ 't
wereldluchtverkeer te hand
haven, binnen afzienbare tijd
behoefte zal hebben aan twee
luchthavens van de A-klasse
op een onderlinge afstand
van ongeveer 45 km., dan
moet men het verschil tussen
de investeringsbedragen klei
ner stellen. Naar raming kan
dan worden aangenomen, dat
de aanleg van een veld vol
gens de E-klasse te Schie
veen ongeveer f 14.000.000
zal vergen. Verder moet er
op worden gewezen, dat blij
kens een raming van ae di
recteur van gemeentewerken
van 's-Gravenhage de aanleg-
kosten voor Ypenburg re
kening houdende met de
meest ongunstige factoren
veiligheidshalve gesteld moe
ten worden op ongeveer
4.000.000 in plaats van op
ongeveer 2.900.000.
NIET VERANT
WOORD.
B. en W. zyn van oordeel,
dat het met het oog op 's
lands financiën moeilyk ver
antwoord kan worden geacht
14.000.000 te besteden, wan
neer op 9 km. afstand een
veld van eenzelfde capaciteit
kan worden verkregen voor
f 4.000.000.
Btj de beoordeling van het
onderhavige vraagstuk heb
ben B. en W. voorts in aan
merking genomen, dat Ypen
burg binnen een jaar gereed
kan zijn, terwyl Schieveen
eerst na 4 5 jaar voor ge
bruik opengesteld kan wor
den. Zij stellen de raad voor
hen te machtigen in de geest
van vorenomsenreven beschou
wingen verder te handelen.
Schots timmerman
wil beslist 'n Berlijns
meisje.
Een Schotèe timmer
man heeft per brief aan
de fungerende burge
meester van Berlijn ver
zocht hem behulpzaam
te willen zijn bij het kie
zen van een vrpuw uit
de huwbare maagdschap
van de stad, „omdat hy
diepe eerbied had gekre
gen voor de kwaliteiten
van de inwoners van
Berlyn."
Volksgericht te Best.
De gemeente Best heeft een
symbolisch volksgericht be
leefd, toen een zilveren echt
paar de versieringen van zijn
woning dermate weinig op
prys stelde, dat het de papie
ren bloemen en het groen ver
wijderde. De in hun eer aange
taste buurtbewoners hebben
toen een papieren echtpaar op
'le weg gehangen, dat veel op
het zilveren bruidspaar leek.