Allen die willen naer Island gaen.... Ypenburg of Schieveen? Per vrachtboot de Vikingen achterna Wereld-voedselsituatie beter dan een jaar geleden In 1960 bereikt Zeeland stationnair bevolkingspeil Lezers schrijven Een bezoek aan de Far-Oër-eilanden Eens, lans en lang geleden, waren Schotland en IJsland tezamen verbonden. Nög ligt een onderzeese bank tussen die twee landen er als bewijs en waar die bank bovenzees wordt en zich dan presenteert als een verzameling van bergachtige eilanden, rotsen en klippen, waar van sommige tot 8 k 900 meter hoogte opstijgen, daar liggen op vier honderd kilometer afstand van Schotland en nog een aardig eindje verder van IJsland de F&r-öer of Schapen-eilanden. Het proces van rijzing van de zee-spiegel of gestadige inzinking van de bodem gaat nog steeds door en zo zUn er heel wat Inhammen en fjorden, die oor spronkelijke lage dalen waren. De gezamenlijke oppervlakte Is 1400 vierkante kilometer, nog kleiner dan de helft van Friesland en daar wonen ongeveer 20.000 mensen. De zee Is er door de Invloed der Golfstroom nooit toegevroren, maar het ls er vaak nevelachtig en er valt veel regen. Hoewel de eilandengroep bU Denemarken behoort, spreekt de bevolking een aan het IJslands verwante taal; zij leeft haast uitsluitend van de vangst van vis, walvissen, vogels en eieren, benevens van de schaarse opbrengst van de bodem. En nóg zijn er zowat vier schapen op elke bewoner OP STAP. Met de gids waren we al bijzon der gelukkig. De „Lingestroom" lag nauwelijks gemeerd, of we gingen ons overtuigen dat de aard korst niet overal in durende be weging was. Zo, wat wankelvoetig en lichthoofdig ijsberende, liepen we tegen een geestelijke aan die we ter informatie aanklampten, waarbij onze Engelse aanspraak in nuchter Nederlands beantwoord werd. Het bleek pastoor Boeken- Als eindelijk de derde storm nacht doorworsteld is. het ver trek van Huil lijkt al jaren achter ons te liggen. weten we dat het leed nu in elk geval spoedig gele den zal zijn. Zo tegen zessen wagen wc ons met wankelende knieën van de bank af, drukken het gezicht te gen de patrijspoort aan en ja, daar liggen de Zuidelijke uillopers van de FSr-öer. Wonderlijk, welk een activerende invloed alleen al deze blik op de zwarte rotsklompen, die somber tegen de grijze zee af steken. eensklaps op ons heeft. Ongeschoren en ln wat haastig- bijeengeraapte zeemanzkledU be klimmen we manmoedig de brug. verachten hautain alle commen taar van de dienstdoende officier en speuren met de verrekijker ge wapend de kuststrook af. De beno digde energie blijkt nog aanwezig te zijn en de frisse wind en de wat kalmere zee doen het overige. HARD EN PRIMITIEF BESTAAN. Zie de vogelbergcn. Ieder Jaar worden er tienduizenden zeekoe ten en andere vogels en grote hoe veelheden eieren op deze eilanden gevangen en geraapt. Zo overvloe dig de oogst is. zo gevaarlijk het werk. Aan de lange touwen wor den de mannen langs de stelle, loodrechte kust neergelaten, soms tot 200 meter diepte. Ze moeten maar zien ergens op een klein ult- stoekseltje wat houvast te krijgen en daar proberen ze dan met hun aan lange stokken bevestigde vangnetten de vogels te pakken te krijgen. Gelukt dat, dan wordt de nek van het diertje omgedraaid en het komt aan de riem te hangen. Is de buit voldoende, dan worden de mannen opgetrokken. als er althans geen ongeluk gebeurd ls: er kan een steen losraken, die een kleine lawine veroorzaakt. het touw kan breken, de vanger kan uitglijden en zich dodelijk bezeren. Elk Jaar etst steeds zUn aantal slachtoffers. MET GOEDE MOED DE WAL BETREDEN. Al hoger klimmende en het ene na het andere eiland passerende, zwaaien we eindelijk de baai ln. waaraan Thorshavn. de hoofd plaats van de FAr-öer ligt. op 62 Noorderbreedte. Hier op Streymoy. het grootste van de eilanden, zijn wc dan ln het hart van de archi pel aangeland en als er leven is. mort hier dus de harteklop tc merken zijn. Het valt niet tegen, maar hoe wonderlijk bestaan hier primitiviteit en moderniteit nog naast elkaar! De visserij is het hoofdmiddel van bestaan: zij wordt zowel in antieke, als in dc allcrnteuwstc vorm bedreven. Tijdens de oorlog, toen de Für-öer door de Engelsen bezet waren, ging een derde deel van de oorspronkelijke vloot ver loren. maar daar er een buitenge woon zoet oorlogswinstje behaald is. kon de nieuwbouw energiek aangepakt worden. Waren er Hen Jaar geleden nog maar vier of vijf trawlers, nu is dat getal reeds ver- tiendubbeld. Die grote vissersbo ten exploreren van Groenlan-l tot de Witte Zee: ln het laatste gebied zijn vanwege de internationale situatie trouwens maar enkele ge bleven. de meeste nemen het risico niet meer. ook al omdat de verze- onze zegsman geloven, dan zou er daar ln het Russische gebied al één Engelse treiler verdwenen en één opgebracht zijn. Schadevergoeding voor Spoorweg-verzet. In een uitvoerig schrijven aan de Raad van Ministers heeft de Pcrsoneelsraad van dc Nederland se Spoorwegen aangedrongen up een volledige vergoeding voor dc geleden stakingsschadc voor het spoorwegpersoneel, zulks op voet van de toegekende vergoedingen wegens verzetsschadc. In de argumentering wordt er met nadruk op gewezen, dat het opvolgen van het staktngibevel op 1? September 1944 het spoorweg personeel in één slag midden ln het verzetswerk plaatste met alle risico's van dien. Uit mededeling"!! van de toenmalige regering te Londen bleek, dat de spoorweg- stakers bij vergoeding van schade gelijk gesteld zouden worden me*, dc overtgo verzetslieden Tot dusver werd slechts een schamele uitkering ontvangen via de schade-enquête-commissie en aan de directie werd zelfs toe stemming geweigerd tot het toe kennen van 100 toeslag daarop in voorschot op de definitieve uit kering. Van ten later gedane toe zegging tot oen toeslag van 80— 100 7. kwam ln de praktijk maar weinig terecht. Er werd slechts 33 r'n uitgekeerd. De minister van financiën vond ten slotte, dat de spoorwegmannen maar moesten wachten tot de volksvertegen woordiging dc vergoeding van htilsraadschade had geregeld. Thans dringt de Pcrsoneelsraad er nogmaals btj de Regering op aan de directie der N.S. te mach- tigrn een voorlopige regeling treffen. thoüeke missiepost waarnam, een vrij ondankbare taak die hij met zeer veel zelfverloochening ver vulde. De bevolking van deze ei landen ls vrijwel geheel (Luthers-) protestants, met uitzondering van enkele piëtistische groepen en het Heilsleger; zoals in geheel Scan dinavië denken ze ln kerkelijk op zicht erg ..liberaal". Er zijn 50 Rcoms-Katholleken. die de volste vrijheid van godsdienst hebben. DOOR HET EILAND. De plaats zelf is gauw bekeken. De rotsvlakte, waar duizend jaar geleden het thing, de volksverga dering, gehouden werd. de biblio theek met het museum, de stenen voor Hammershalb. dc man die voor een eeuw de grond legde voor de Fër-öer taalbeweging, en voor rieus gelukt Nils Flnsen. de boekwinkels waar we de publicaties ln de eigen taal doorneuzen. er zijn dikke ge dichtbundels en zelfs een Plato- vertaling byi! en de bazaars, waar wol en spek vrfj te koop zijn voor wie er de kronen voor heeft. De natuur echter gaat ons, al thans hier. vóór de cultuur. De auto snelt gemakkelijk over dc smalle en slechte, bochtige en op en neergaande weg. De Engelsen hebben hier heel wat gejakkerd: hun kostbare telefoonleiding ligt nog bloot langs de weg. Het boe renvolk ls aan 't hooien: de vrou wen werken het hardst. Hier en daar is turf gegraven. Alles is kaal: alleen ln de luwte van de Thorshavn is er wat vegeterende boomvcgctatie. Maar twee en een halve procent van de bodem is ontgonnen: die zijn kenbaar aan de omringende steenmuur: al het andere, waar de schapen en in de zomer ook de runderen weiden, is ongecultiveerd. Wanneer we hoger komen, is het een doodse vlakte rondom ons. met ten hoogste wat magere plantjes en mos. De hui zen zijn of van hout en zoden, of van gegolfd plaatijzer, of waar wat meer geld zit van beton: verder wat oorlogsbarakken. Moois levert dat allemaal uiter aard niet veel op. De tuin wordt wel verzorgd, maar biedt weinig mogelijkheden: rabarber ls favoriet en er moet éénmaal een appel boompje in Thorshavn gebloeid hebben. AFSCHEID, NIET ZONDER WEEMOED. Drie Nederlandse zwervers in de bergen rondom Thorshavn: twee vragen onophoudelijk, één ant woordt tot zijn mond moe wordt. De dag vervliegt, maar toch wil het maar niet donker worden. Laat in de avond genieten ze van een gezellige koffietafel ergens in een café waar vooral de jeugd ver gaderd is. Tot plotseling de stoom fluit van de Ltngestroom driemaal vreemd door de stilte tussen de bergen scheurt Van tien tot één staan we nog op de brug en zien we de onheil spellende kontouren van de rotsen langs ons heenglijden. Soms 2ten we nog een blink van de grillige holen, die hier en daar door het machtige geweld der golven ge vormd zijn en aan stuurboord merken we het licht van Mykines. één van Europa's belangrijkste vuurtorens. De oceaan ls rustig en de nachtelijke sfeer rondom de Fiir-öer. die we nu gaan verlaten, beroert de harten. Een geschikt ogenblik om radio-Scheveningen op te zoeken om dan een intiem gesprek door de lucht met thuis te kunnen voeren. Hetgeen glo- Zal Amerika voldoende tarwe blijven leveren? Maandag is In Washington de vierde jaarconferentie geo pend van de voedsel- en land bouworganisatie der V.N. (F. A- O.). Aan deze conferentie, die tot einde November zal duren wordt deelgenomen door 57 landen. De belangrijkste taak der conferentie zal de we reldvoorzieningen van voedsel, kunstmest, hout en landbouw werktuigen tc bestuderen en na te gaan op welke wijze de ze voorziening kan worden ver beterd. De voorzitter van de raad der organisatie, Viscount R. Bruce, deelde aan Aneta me de, dat de situatie thans aan merkelijk beter is dan een jaar geleden als resultaat van ult- zonderlyk goede weersomstan_ dlgheden en uitnemende oogs ten in het afgelopen seizoen. Deze aanzienlijk verbeterde si tuatie betekent echter nog niet, dat de wereld-voedselvoorzie ning absoluut veilig is, daar het nog steeds niet mogelijk is geweest de noodzakelijke voorraden weer op te bouwen, die door de zeer grote vraag na het einde van de oorlog vrijwel waren uitgeput. Hij gaf als ztjn mening te kennen, dat veel zal afhangen van de oogsten van het ko mende voorjaar, en voegde hieraan toe, dat het in Juli 1949 veel beter mogelijk zal zijn om te beoordelen, of de wereld-voedselsituatie als redelijk veilig kan worden be schouwd. Met betrekking tot de rüstsituatic verklaart lord Bruce, dat deze veelbelovend was tot drie maanden geleden, toen zich als gevolg van on gunstige weersomstandigheden een ernstige achteruitgang voordeed, die nieuwe moeilijk heden schiep- De rtJstcommlssle van de voedsel- en landbouworganlsa. tie, die de internationale rijst- distributie verzorgt, zal haar werkzaamheden moeten voort zetten. De bjj dc F. A. O. aangeslo ten landen verwachten van de ze conferentie niet alleen een duideljjker beeld van de we reldvoedselsituatie, doch ook dat zti de middelen zal ver schaffen voor efficlente do- cumentering. TARWE Het ontbreken van reserve-tar. wevoorraden zal door de confe rentie ernstig bestudeerd moe ten worden, aangezien een De derde zitting van de fe derale conferentie zal Vrijdag 19 dezer te Bandoeng worden ge opend. slechte of zelfs middelmatige oogst in Noord Amerika het verdw(jnen van de V. S. die op het ogenblik bijna 50% van de internationale tarwevoorzie- ning voor hun rekening ne men van de wereldmarkt zou kunnen veroorzaken. Bo vendien vormen granen de ba sis voor de productie van an dere voedingsmiddelen, zoals viees en eieren, zodat de F.A.O. eerst zeer grondig alle om standigheden dient te onder zoeken, alvorens zij besluit tot opheffing van het stelsel van internationale graantoewyzin- gen. Dc Beriyners zijn bang voor de komende winter, want de Russische blokkade betekent geen eten, geen kleren en geen brandstof. In de parken is van alle banken het hout al weggehaald. Dat ïl toch wel een beetje warmte geven. Uit het rapport Kuiler Geboorteoverschot in Terneuzen sterk gedaald. Vertrekstroom moet gestuit worden. In het Industrialisatierap port, dat dr. H. C. Kuiler voor Terneuzen en omgeving sa menstelde en waaruit wij reeds de belangrijkste gegevens en conclusies hebben gepubliceerd vindt men ook interessant ma. teriaal op het gebied van be volkingscijfers. Er zijn bijv. cijfers over de bevolkingsgroei, welke aanto nen hoe Terneuzen merkwaar digerwijs juist het midden houdt tussen de gestadige groei van het Rijk en de lang zame toeneming van een plat telandsgebied. Terneuzen heeft byv. een indexcijfer voor de bevolkingsgroei van 129,5 voor 1946 tegenover 100 voor 1920. Voor Zeeland steeg de index in dezelfde jaren slechts van 100 tot 103. terwijl de cijfers voor het gehele Rijk een stij ging tot 135,4 aanwijzen. Ramingen voor de komende twintig jaren van de RHks- dienst voor het Nationale Plan spreken van een totale bevol king van Zeeland in 1950 van 259.000. in 1960 van 260.000 en ln 1970 eveneens van 260.000 Inwoners. Voor het Rijk zouden deze cQferg op resp. 9.950.000, 10 850.000 en 11600.000 gesteld moeten worden. Men ziet het; zijn deze ra mingen juist, dan heeft Zee land reeds zeer binnenkort zijn stationnaire bevolkings peil bereikt. Dr. Kuiler, die deze cijfers in zijn rapport nader analy seert, wijst er op, dat ramin gen voor kleinere gebieden geen zin hebben. De verdeling van de bevolking binnen Zee land is dan ook met een veel geringere nauwkeurigheid te voorspellen. Zij hangt boven dien samen met een eventueel Ingrijpen van de zijde van de overheid (industrialisatie, ves tiging van Rijksdiensten in een bepaalde streek, enz.) GEBOORTEOVERSCHOT DAALT. De bevolkingstoeneming van Terneuzen steunt uitsluitend op een geboorte-overschot, aan gezien deze gemeente steeds met uitzondering van de ja ren 19301935 een vertrek, overschot heeft vertoond. In dit verband is ook van belang de daling in de geboorte-pro- milles: voor Terneuzen van 27,1 in 1920 tot 16,1 in 1940. Voor geheel Zeeland daüng van 26,7 tot 18,3, waarbij voor dc periode 19351940 een stijging van 17,1 tot 18,3 kon worden genoteerd, hetgeen voor Ter neuzen niet het geval was Voor het Rijk liggen deze cij fers als volgt: 1920, 28,1; 1933 19,1; 1940, 19,9. Ten opzichte van het Rijk en Zeeland is het beeld van Terneuzen op dit punt dus wel li.. Ccutraal Overleg van Wcgverkcers- en Vervoersorganisaties hield Dinsag ecu Verkccrs-Economisch Congres in het Kurhaus te Schevenlngen. Een opname tijdens de openingsrede van de minister van Verkeer en Waterstaat, Mr. D. G. W. Spitzen. V.I.n.r. de heren II. J. v. Balen (alg. directeur van de A.N.W.B.), minister Spitzen,' Mr. T. E. Spat (voorzitter Centraal Overleg) en M. Th. van Staveren (directeur Centraal Overleg). KEN STRAAT MET GEBREKEN. Op 't Zand en ln het Zanddorp is de laatate Jaren zeer veel bijge bouwd. Tevens werd gezorgd voor een behoorlijke straat en een goed trottoir.'Een van de oudste straten in dit stadsgedeelte, de Vltssingse Molenstraat, is hiervan echter nog steeds verstoken. Dc vorige winter werd de riolering verlegd, waarbij grond werd weggevoerd, met het gevolg, dat de straat nu over de ge hele lengte vol kuilen ls. Hel ergste ls. dat het einde van de straat geen straat meer is. Men kan ondervinden wat dat zeggen wil. wanneer men eens op een donkere regenavond van de Vlis- singse singel door de Vlissingse Molenstr. naar de De Ruyterstraat loopt. Bovendien ls een lantaarn in het midden van de straat, die lengevolgo van oorlogshandelingen sneuvcldo, nimmer vervangen. C. W. VAN DER KUIJL Middelburg. Naschrift: Zodra de verkoop van het aan een particulier toebeho rende stuk grond aan het einde van de Vlissingse Molenstraat ge regeld U. kan deze straat doorge trokken worden naar de De Ruy terstraat. Het ligt ln de bedoeling zeer binnenkort een lichtpunt hal verwege de straat aan te breng. Red. BEDORVEN EIEREN. Onlangs kregen wij op onze bon nen eieren. Van de tien stuks wa ren er vier bedorven, .k vraag mij af of het niet mogelijk is derge lijke bedorven eieren vergoed te krijgen. H. C. HENGSTMANGERS. Middelburg. Naschrift: Bij de eerste zending koclhulsetcren waren zeer veel slechte en ook by de tweede wa ren nog bedorven exemplaren. Op de 100 koclhulseleren krijgen de détnillstcn drie voor bederf en braak, hetgeen natuuriyk veel te weinig ls om alle slechte te ver goeden. Thans worden de koel huiseleren. alvorens in distributie gebracht te worden, nogmaals ge schouwd. wat de kans op slechte vermindert. De beste eieren zijn voor uitvoer bestemd in verband met de deviezenkwestie. Het zal wel voorjaar worden, voor men weer over goede verse eieren voor de handel kan beschikken. GEVAARLIJKE HOEK. Minstens viermaal per dag rijd ik vanaf de Langevielebrug naar 't Zand. Dit ls op zichzelf niets by- zonders. Het unieke van het ge val is echter, dat ik, wanneer lk het Domburgs Schultvlot ben doorgereden en de bocht naar de buitenbrug neem, plotseling voor een auto of ander voertuig ge steld kan worden. De brug ls na- melijk zo smal. dat auto's van de ene zijde moeten wachten om die van de andere zyde te laten pas seren. Bovendien ontneemt de le lijke loods op de hoek alle uit zicht, waardoor hier een gevaar- lyke toestand bestaat. Zou het niet mogelijk zijn deze loods te ver plaatsen of op> te ruimen, dan wel een agent van politie het verkeer tc laten regelen? EEN FIETSER. Naschrift: De loods zal bin ten afzienbare tyd, wanneer de erf pachtperiode is afgelopen, worden opgeruimd. Ook de loodsen aan de Achter de Houttuinen zullen t.z.t. verdwijnen, hetgeen een aanmer kelijke verbetering van het stads beeld zal betekenen. Red. allerminst gunstig! Dr. Kuiler meent dit te moeten verklaren uit een overschot aan man nen, dat Terneuzen nu eenmaal heeft. STERFTE ZAL NOG TOENEMEN. Wat de sterfte-cüfers be treft, voorspelt dr. Kuiler op grond van door hem opgestelde zg. bevolkingspiramiden (gra fische voorstellingen van de bevolkingsverdeling over leef tijdsklassen), dat Terneuzen ln de toekomst een grotere sterft te zal verkrijgen, dit voorna melijk in verband met de be zetting van de leeftijdsgroepen van 20 tot 25 jaar omstreeks 1930. De leeftijdsopbouw van de bevolking van Terneuzen is on gunstig, vooral ook om de smal le basis van 04-jarigen. Door het stijgend geboortecyfer na de oorlog spreekt dit op het ogenblik niet zo sterk. Wat de reeds eerder geconstateerde „vertrekstroom" betreft, con cludeert dr. Kuiler, dat slechts de ontwikkeling van nieuwe bestaansvormen (incl. indus trie-vestiging) in staat zal zyn deze steeds doorgaande stroom te stuiten. Korporaal dook onder. Na de oorlog werd door het mi nisterie van oorlog een groep van 120 korporaals voor de militaire dienst opgeroepen. Van deze groep zijn er 39 opgekomen. Negen van hen begonnen een procedure te gen de Nederlandse staat, omdat zij van oordeel waren, dat hun op roeping in strijd was met de Dienstplichtwet. Ondertussen do ken zij onder om niet tijdens de procedure uitgezonden te worden. Eén van hem, B. de V.. werd ech ter gearresteerd. De anderen kwa men na de uitspraak van de Hoge Raad te voorschijn en werden dooi de krijgsraad veroordeeld tot een voorwaardeUjke gevangenisstraf van drie maanden. B. de V. werd echter veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. Dinsdag diende zijn zaak in berc militair gerechtshof. ig d het hoog De advocaat-fiscaal vond het onjuist, dat appellant het recht in eigen hand genomen had. De stramaat achtte hy te hoog en hij requireerde tot een gevangenis straf van anderhalf Jaar met af trek. De verdediger wees op de straffen, welke aan de andere kor poraals waren opgelegd, en vroeg een straf van vijf maanden gelijk aan het voorarrest. Uitspraak over 14 dagen. Ontvijanding Duitsers en Oostenrqkers. In de Staatscourant van 25 Octo ber is opgenomen een besluit van de vijf betrokken mLnsters. hou dende regelen inzake de ontvijan ding van hier te lande met ver blijfsvergunning gevestigde Duit sers en Oostenrijkers. Door dit be slui t zullen zy hun handelings bevoegdheid terugkrijgen en mits dien de mogeiykheid om in de toe komst uit eigen werkzaamheid vermogen te verwerven. Dit be treft ruim 3000 Duitsers en Oos tenrijkers. van wie op het Neder lands. Beheersinstituut dossiers aanwezig zijn. EMISSIE NEDERLANDSE DOK EN SCHEEPSBOUW MIJ. Op 24 November staat de in schrijving open op 3100 gewone aandelen, groot f 500 nominaal in de N.V. Nederlandse Scheepsbouw maatschappij te Amsterdam en 1495 aandelen groot f 1000 nominaal in de Nederlandse Dok Maatschappij N.V. eveneens te Amsterdam. Bei de soorten aandelen delen ten vol le in de resultaten van de boek jaren 1949 en volgende jaren en worden uitgegeven tot de koers van 110 procent, uitsluitend voor houders van oude aandelen in de verhouding van één nieuw aan deel voor twee oude aandelen. In het prospectus deelt de direc tie mede, dat de vooruitzichten voor de reparatieafdeling voor de naaste toekomst niet ongunstig zijn en dat de afdeling nieuwbouw tot 1952 bezet is. Verwacht wordt, dat de licentie-overeenkomst met de machinefabriek Gebr. Stork te Hengelo voor de vervaardiging van Dieselmotoren, tot verruiming van de productie en vergroting van de winstmogelijkheden van het bedrijf zal lelden. Maar 9 K.M. afstand en Ypenburg 10 millioen goedkoper. Ypenburg kan binnen één jaar gereed zijn. B. en W. van 's-Gravenha- ge hebben de gemeenteraad een uitvoerig stuk doen toe komen over het vliegveld- vraagstuk. Zoals wn onlangs meldden, had het college van B. en W. besloten zich uit te spreken voor de aanleg van een E-veld op Ypenburg. Thans hebben B. en W. me dedeling gedaan van de stand van zaken. De plannen van het vlieg veld* „Ypenburg" zijn begin Augustus 1948 bekend gewor den dodr de publicatie van de brochure van de heer F. Diepen, getiteld: „De toe komst van het vliegveld Ypenburg". De in deze pu- bbcatie vermelde en tot die tyd nog niet bekende gege vens over de bruikbaarheid van het vliegveld, alsmede de daarbij gegeven raming ad 2.900.000 van de kosten om Ypenburg tot een vlieg veld van de E-klasse in te richten, hebben twnfel doen ryzen over de doelmatigheid van de aanleg van „Schie veen", waarmede een bedrag van ongeveer 24.000.000 zou z(jn gemoeid. Na ingesteld onderzoek is gebleken, dat een E-veld In derdaad op Ypenburg kan worden aangelegd; dat deze aanleg geen bezwaren ople vert voor de in de nabijheid gelegen en geprojecteerde wegen en dat een dergeiyk vliegveld ook met het oog op dc bebouwing in de naaste omgeving aan de Internatio nale eisen zal voldoen. Voorts bleken de kosten van aanleg voor Ypenburg zeer veel la ger te liggen dan die, welke voor Schieveen zijn geraamd. B. en W. zijn van oopdeel. dat inderdaad by de aanleg van een luchthaven uitslui tend met voorzieningen, wel ke voor het gebruik als E- veld worden gevorderd, kan worden volstaan. Mocht er ooit behoefte ontstaan aan 'n A-veld op zo korte afstand van de luchthaven Schiphol, welke tot wereld-luchthaven is bestemd en om die reden in de toekomst tot 'n A-veld zal uitgroeien, dan zal naar hun mening deze behoefte zich zeker nog geruime tijd niet doen gevoelen. Hierbij z(j aangetekend, dat de bouw kosten van een luchthaven van de A-klasse, naar raming ongeveer honderdvyftig milli oen gulden bedragen. Neemt men aan, dat het niet te verwachten is, dat Ne derland, om zjjn plaats in/ 't wereldluchtverkeer te hand haven, binnen afzienbare tijd behoefte zal hebben aan twee luchthavens van de A-klasse op een onderlinge afstand van ongeveer 45 km., dan moet men het verschil tussen de investeringsbedragen klei ner stellen. Naar raming kan dan worden aangenomen, dat de aanleg van een veld vol gens de E-klasse te Schie veen ongeveer f 14.000.000 zal vergen. Verder moet er op worden gewezen, dat blij kens een raming van ae di recteur van gemeentewerken van 's-Gravenhage de aanleg- kosten voor Ypenburg re kening houdende met de meest ongunstige factoren veiligheidshalve gesteld moe ten worden op ongeveer 4.000.000 in plaats van op ongeveer 2.900.000. NIET VERANT WOORD. B. en W. zyn van oordeel, dat het met het oog op 's lands financiën moeilyk ver antwoord kan worden geacht 14.000.000 te besteden, wan neer op 9 km. afstand een veld van eenzelfde capaciteit kan worden verkregen voor f 4.000.000. Btj de beoordeling van het onderhavige vraagstuk heb ben B. en W. voorts in aan merking genomen, dat Ypen burg binnen een jaar gereed kan zijn, terwyl Schieveen eerst na 4 5 jaar voor ge bruik opengesteld kan wor den. Zij stellen de raad voor hen te machtigen in de geest van vorenomsenreven beschou wingen verder te handelen. Schots timmerman wil beslist 'n Berlijns meisje. Een Schotèe timmer man heeft per brief aan de fungerende burge meester van Berlijn ver zocht hem behulpzaam te willen zijn bij het kie zen van een vrpuw uit de huwbare maagdschap van de stad, „omdat hy diepe eerbied had gekre gen voor de kwaliteiten van de inwoners van Berlyn." Volksgericht te Best. De gemeente Best heeft een symbolisch volksgericht be leefd, toen een zilveren echt paar de versieringen van zijn woning dermate weinig op prys stelde, dat het de papie ren bloemen en het groen ver wijderde. De in hun eer aange taste buurtbewoners hebben toen een papieren echtpaar op 'le weg gehangen, dat veel op het zilveren bruidspaar leek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 4