Tegenslag op tegenslag. Nachtelijke sprong naar transporttrein De uien-export Zuid-Afrika zal niet meer neutraal blijven Ik ontdoe mij van papieren en revolver Eerste ontmoeting met Duitsers Gestrand op Biak TWEEDE BLAD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1948 Ik was geheim ageni in oorlogstijd (V) In de lichte maannacht loop ik over een Belgische spoor dijk. Ik ben nu alleen. De beide piloten zijn hun eigen weg gegaan. Ze vonden dat veiliger met het oog op hun unifor men. En daar was wat voor te zeggen. Ik ben ten slotte maar een gewone burger. Grote stukken van de spoordijk zijn met steenslag be dekt, waardoor het heel moeilijk is om zonder geruis te lopen, terwijl het land aan beide zijden over het algemeen open en vlak is en weinig dekking biedt. Ik wil niet ter.ug de velden in, waardoor ik lange tiid gelopen heb. eensdeels uit vrees om de spoorlijn kwijt te raken, anderdeels omdat het me teveel tijd zou kosten. Na ampele overwegingen trek ik mijn schoenen uit, bind ze om mijn nëk en ga op mijn sokken voorwaartsmet de koele greep van miin pi stool vast in de hand geklemd. Eindelijk doemen in de verte de lichten van het sta tion op. Ik zie een heg. die haaks op de spoorlijn staat en beslhit deze als schuilplaats te nemen. Naderbij gekomen ontdek ik tot mijn voldoe ning, dat het een dubbele heg is, aan beide zijden van een smalle, ondiepe, droge grep pel. De takken zijn in elkaar gegroeid en vormen een soort gewelf. Ik strek me op de natte bladeren er onder uit en voel me goed beschei-md te gen de kouue bries, die sinds een uur opgestoken is. Ik steek een sigaret op. die even heerlijk smaakt, als elke an dere verboden Ik ben moe. nat en koud en ik zie er uit als een land loper. En zo voel ik me ook. Ik ben me vaag bewust van een verplichting om een 'uit gebreid plan voor mijn ont snapping en mijn toekomst in bezet België te ontwerpen en het feit, dat ik niet in staat ben een reeks plannen kant en klaar uit mijn mouw te schudden, birertgt me in ver warring. Ik kom tot de slot som, dat de hele zaak van één enkel punt afhangt: of ik er al dan niet in slaag door de afzetting heen te bx-eken, die opgesteld is of opgesteld zal worden. Als ik slaag, zal het betrekkelijk gemakkelijk ziin om mijn wijkplaats in Brussel te bereiken, daar ik alles bezit wat ik nodig heb: Belgische identiteitspapieren, distributiekaarten en geld. Wanneer het ïot me echter slecht gezind is. zal ik hoege naamd niets kunnen uitrich ten dan op het einde wach ten. Er dan uit te kernen zal een kwestie van geluk zijn. Ik hoor in de verte het ge rommel van een naderende trein. Ik kruip snel naar de uitgang van mijn schuilplaats en kijk om het hoekje. Lang zaam riidt door het station een goederentrein in mijn richting. Ik schat de snelheid op ongeveer dertig kilometer en opeens besluit ik een po ging te wagen om er op te spi4ngen. Ik kruip zo dicht als ik durf langs de rails en druk me tegen de grond. Ik zie het vuurschiinsei van de locomotief langzaam naderen en als het over me heen gaat druk ik mijn hoofd in mijn armen en zend een schietge bedje op dat de machinist me daar niet ziet liggen. Het vol gende ogenblik kruip ik on- geveer een halve meter terug, klaar om te springen, al mijn spieren gespannen. Als een yzeren handgreep voorbij komt, spring ik omhoog naai de donkere goederenwagen. En dan, op hetzelfde ogen blik. verschijnt een figuur bo ven in de wagen en tegen de heldere lucht tekent zich een silhouet af. dat ik onmiddel lijk herken: een Duits soldaat met helm en machinepistool. Ik probeer een Duitse trans porttrein te bespringen. Terwijl ik de wagon raak, duw ik mezelf met kracht te rug. Het is of ik. mijn handen ophef om een imaginaire slag, die me door de vijand wordt toegediend, af te wenden. De handgreep slaat me tegen miin heup, ik word de helling afgesmeten en rol me intuï tief op om de schok te bx-e ken, tot ik met een pijnlijke bons tegen een prikkeldraad rol en stil blijf liggen. Ik durf niet eens op te kijken hoe de wachtpost gereageerd heeft en blijf onbewegelijk liggen tot dé trein voorbii is. Dan hink ik terug naar miin schuilplaats en begin de Afscheid D. van Staveren. Dinsdagmiddag nam de heer D. yan Staveren, voorzitter der cen trale commissie voor de filmkeu ring in de Rolzaal in Den Haag, afscheid, in verband met zijn aftre den op 1 October als voorzitter van deze commissie. Voor de receptie begon, werd de heer Van Stave ren toegesproken door minister mr. J.- H. van .^laarseveen. die mee deelde. dat liet H.M. de Koningin behaagd had de heer Van Staveren te benoemen tot ridder in de Orde van de Nederlandse leeuw. schade op te nemen. Het hart bonst me in de keel. Dit is de eerste van vele lessen, die de ervaring me zal leren: dat nachtelijk weg- en spoorwegverkeer uitsluitend in Duitse handen is en dat ik me de moeite had kunnen besparen. Mijn knie doet pijn en mijn schouder ook, maar ik kan ze allebei nog tame lijk goed gebruiken. Er blijft slechts één ding over: 's mor gens als gewoon burger naar het station te gaan en een trein te nemen. Als er aan het station controle is mag ik niets bii me hebben.'dat me zou kunnen compromitteren, dus besluit ik om mijn kom pas, veldfles. Hollandse pa pieren, legermes en zelfs mijn jas en noed te verstoppen. Ik overleg wat ik met mijn pistool zal doen. Het is een trouw en betrouwbaar vriend en ik vraag me af of de kans bestaat om na een schietpar tij te ontsnappen. Ik moet toegeven, dat die kans niet bestaat en besluit met tegen zin me ook van mijn pistool te ontdoen. Naar links en rechts uitkij kend of er geen getuigen ziin van mijn nogal zondtrlinge intrede in deze wereld, kom ik uit mijn loofhut te voor schijn en loop onverschillig met mijn handen in mijn zak ken naar het station. Op de hoek. waar het pad en de weg bij de spoorwegovergang samen komen staat een boer- dei'ii en plotseling komen van achter het huis twee Duitse vliegers te voox-schijn, nog geen tien meter voor me uit. Dat is een sensatie! Mijn eerste echte Duitsex-s. Als ze eens wistenDe eerste in druk die ik krijg, is dat ik droom, het liikt ietwat onwe zenlijk. Ik slaag er in miin opwinding te verbergen, maar ik ben niet in staat mijn ogen van hun grijsblauwe ruggen af te wenden. Ze ver dwijnen in het stationsge bouw. Ik ga op een bank in de wachtkamer zitten met miin ellebogen op miin knieën ge leund. diep. een peuk uit mijn vestjeszak op en steek die aan. Na een paar trekken druk ik hem tussen mijn vingers uit en stop het restant weer in het zakje, maak miin neus schoon door eens luidruchtig op te halen en doe alsof ik wil slapen. Achteraf bezien is dit alles een sodrt generale repetitie, maar ik ben bang, dat ik geen geschikt publiek heb. De Duitsers, naai hun uitmonstering te oox-delen, grondpersoneel, zitten druk te praten, twee Belgische he x-en de enige reizigers op dit vroege uur kijken niet eenmaal in mijn richting. Dat is ook maar het beste en stel lig de door mii gewenste re actie op miin optreden. Maar de vier mannen zijn geenszins te vex-geliiken met het troepje schoolkinderen, dat een minuut of tien na mijn aankomst binnenti-eedt! De nieuwsgierigheid van schoolkinderen ken ik maar al te goed. Ik moet beken nen, dat hoewel ik werkelijk dol ben op kinderen, ik er sommigen van dit troepje zonder gewetensbezwaren, ja met genoegen vermoord zou hebben. Er is een veertien ja rig meisje, dat me met ont dane, onderzoekende blikken aankijkt en dan fluisterend een gesprek met haar vrien dinnetjes begint. Dat ontbi-ak er nog maar aan. In het Nationaal Luchtvaartlaboratorium gebruikt men deze „supersonische" windtunnel voor'speciale proeven met miniatuur ontwerpen. De zwarte gebogen buis loopt uit in de windtunnel, waardoor de lucht met een snelheid vah vijfmaal het geluid wordt gezogen. Ir. S. F. Erdmann controleert de wrijving van de lucht langs de tunnelwan- den. Op de voorgrond de camera, waarmee men de 1 licht golven kan fotograferen, die de tunnel passeren. Is er dit jaar een uienpverschot? De betekenis van de richtprijs. Het artikel „Zeeuwse uien- export" in uw blad dd. 22 Sept. trok onze aandacht, zo schrijft ons de firma A. Weststrate Jzn. te Krabbendijke. De markt voor uien is inder daad niet willig, doch dat kan ook niet anders, omdat het be langrijkste afzetgebied voor de Hollandse uien Groot- Brittannië tot uiterlijk 15 November a.s. de grenzen voor onze uien gesloten houdt. De reden hiervan is, dat men de Engelse telers die in de oorlog noodgedwongen de teelt van uien ter hand moesten nemen, in staat wil stellen de Engelse uienoogst die algemeen ge- spx-oken niet houdbaar is en onder ongunstige weersom standigheden binnenkomt De kruistocht van de Cafalina P 85 KOTA BAROE, 5 Aug. Het gaat de laatste dagen niet zo naar wens met de Catalina P 85. Hoe dat komt, wat de oorzaak iser is niet precies achter te ko men. Misschien is het over vermoeidheid van het mate riaalwant waarom zou een Catalina, na zoveel- dui zenden mglen te hebben af gelegd,. door regen en hagel over de vrieskou van het nabijgelegen sneeuwgebergte, door de witte hitte van de lange tropendagen en door de compacte wolkenbanken bo ven de baaien en de toppen van het binnenland, tenslotte ook niet vermoeid kunnen.ra- lCfen. Net als een mens... net als wg Hoe dan ook, elk moment is er iets niet in orde. Nu eens laat de automatische benzine drainklep van de bakboordsmotor verstek gaan, dè,n weer moet, wegens slij tage, de rechtermagneet van dezelfde motor verwisseld worden. Smit, de kranige rae- cano, vecht en worstelt met die motor, maar z'n gezicht staat ernstig. Het wijst on weer aan Het blijft er niet bij: Tot tweemaal toe brandt de spanningsregelaar van de bakboordgenerator door, waarschijnlijk als gevolg van de eeuwige regenwater lekka ge en de koppelspoel der startmotor van de stuur boordsmotor moet ook ver wisseld worden. Al deze grote en kleine de fecten zijn niet plezierig. Voor de crew van de P 85 niet, die bij aankomst ver plicht ls öf in de regen óf in de bx-andendc hitte van een witgloeiende startbaan de euvels op te zoeken en te herstellen. En voor ons niet, die nog een aanzienlijk brok van Papoea-land moe ten bevliegen. Zal de P 85 ons in de steek gaan laten, na zoveel weken van zó trou we dienst? OP DE STARTBAAN. Dan komt de dag waarin dit beslist wordt: de Cata lina maakt een tocht naar de Wisselmeren, teneinde een hoeveelheid gebruiksvoorwer pen naar de Amerikaanse zendingspost te brengen. Als hij terugkomt, die dag, staan wij op de strip, de startbaan. Het is geen ideale startbaan, zoals er ti'oüwens hier op Biak niets ideaal is. Ver waarloosd, ingevretën door water en zon, kuilen en plooi en. Je zou, als leek, zeggen i dat het zelfs nogal een be roerde startbaan is. Maar tenslotte is de P 85 er al zóveel malen op neergedoken, en iedere keer is het ten slotte goed gegaan. Die dag niet. Wassenburg en ik zien de dalingde P 85 wordt gefilmd, omdat het uitgezocht gunstig film- weer is. Daar komt hij neer... het machtig amphlbie-beest... schitterend en blinkerend in de felle middagzon... de wind giert en fluit langs het zil veren lijf en door dc anten- ne's... de motoren zwijgen, na uren ,en uren gedaverd te hebben. Een ntfnuut later staat de P 85 stil. De commandant en z'n jongens krflipen er uit en lopen om het toestel. Ab- ïn Londen begint Woensdag een Afri kaanse Conferentie. Bijna veertig gedele geerden kwamen per schip te Liverpool aan. Z\j stapten aan land in hun kleurige kleedü en regalia. Velen waren door hun vrouwen verge zeld. Hier is Sir Tei- bu Daku, één der gedelegeerden, op 't perron van het Eu- ston Station in Lon den, vergezeld door rijn sleutelbewaarder (links.) bing, de 2e bestuurder, bukt zich ineens bij het neuswiel en wat hij dan zegt is niet voor verdere publicatie ge schikt. Het neuswiel vertoont een verdacht beeld. Er zit een knaap van een bult op, die als een opkomende zweer zienderogen in omvang toe neemt. En als je dicht bg dat neuswiel staat, hoor je in de verte, binnenin de rub ber, iets kraken en tikken. We staan op dat moment aan het doodsbed» van het neus wiel van de P 85, dat de En dan, koers. Hollandia! strijd vei-loor tegen de start baan van Biak. NIEUW WIEL. Er gaan die dag telegram men naar Soerabaia om een nieuw neuswiel. En wij, de filmer, de fotograaf en Ik, gaan naar de kleine mess en zitten te wachten op wat er nu gaat gebeuren. We zijn met ons drieën de enigen op Biak die van het gezelschap overbleven en we gaan ons zorgen maken hoe we ooit verder zullen komen. Want we weten nu wel zóveel, dat het uit is met tochten naar •het binnenland In de blister van de P 85. De P 85 moet naar huis. naar honk, en wel zo snel mogelgk. Zodra een nieuw neuswiel aankomt gaat hg terug. We wachten die dagen op Biak. Het is er heet en een zaam. We slapen in de klei ne bamboe vertrekjes die men „kamer" noemt en we vluch ten voor de zon die alle uren van de lange dag zonder er barmen op de kalkx-ots die men de naam Biak gaf („uit zee omhoog gekomen") neer- davert. Dan komt de tijding per radio binnen: „U wordt gehaald door een K.L.M.-Da- kota en naar Hollandia ge bracht als gasten van de Re sident van Nieuw Guinea, die ook Uw terugreis naar Bata via zal regelen met de K. L. M." WACHTEN. Nog twee 'dagen moeten we op het eiland wachten en 2 dagen zjjn lang in deze witte kalk-eenzaamheid. Eén der avonden is het „open lucht-bioscoop." We zijn ge tuige van dit feestelgk ge beuren. -Heel Biak is aanwe zig om het te beleven: we zitten tussen jonge Menado- nezen, Ambonnese KNÏL-sol- zonder concurrentie van bui tenlandse uien tegen lonende prijzen van de hand te doen. DE RICHTPRIJS. Outsiders zouden uit uw be richt de conclusie kunnen trek ken, dat juist met het oog op de grote uienoogst 1948 voor dit product minimum export prijzen werden vastgesteld. Dit is' echter niet het geval. Se dert in 1946 de export van groenten en fruit hervat werd, heeft het Bedrijfschap - voor Groenten en Fruit van week tot week minimum exportprij zen, gebaseerd op bepaalde richtprijzen voor de inkoop, vastgesteld. Het doel hiex-van was en is een ongebreidelde concurren tie onder de exporteurs te voorkomen, een zo hoog moge lijke deviezenopbrengst te be halen en tevens te voorkomen, dat de importerende landen over dumping zouden spreken. Er dient echter aan telerszij de wel bedacht te worden, dat de richtprijs, die het B.G.F. vaststelt, geen enkele garantie inhoudt, dat men als teler voor die prgs ook werkelijk zal kunnen verkopen. Uiteinde lijk toch zal de verhouding Lussen het aanbod van en de vraag naar uien de prgs bepa len. Afgewacht dient dan ook te worden of het B.G.F. de mfc nimum exportprijs voor uien zal kunnen handhaven. BUITENLANDSE VRAAG. De vraag voor Noorwegen bestaat daaruit, dat dit land voor verscheping in October 1000 tons uien Kocht en voor verlading begin December de zer dagen nog eens 1000 tons. De export van uien naar Bel gië is practisch onmogelijk, omdat in het kader van de Benelux-afspraken de Belgi sche feler beschermd wordt door de speciaal voor België en Luxemburg geldende extra hoge minimum exportprgs van j 15.-% kg. Indien hg zelf be neden deze prijs B. frs 2.50 per kg. verkoopt, kan de Belgische kweker het Holland se product van de Belgische markt afhouden. Het in het handelsverdrag met Tsiecho- Slowakije voorziene contingent Hollandse uien is practisch ge heel uitgevoerd. De mogelijk heid van verdere leveranties naar de C.S.R. hangt dan ook af van het afsluiten van com pensatie- of reciprociteits- transacties. „De export van Poolse uien is tegenwoordig een staatsaangelcgenheid, Een recent bericht in Economische Vooi'lichting stelde, dat Polen 20.000 tons uien aan Engeland zou leveren. Ook voor de oor log behoorde Polen tot de ui- enleveranciers van Engeland en in 1947/1948 leverde dit land goedkoper dan Holland. GEEN NIEUWE AFZETGEBIEDEN. Op nieuwe afzetgebieden, die kwanti van betekenis zullen kunnen afnemen, behoeft men niet te rekenen. De - markten, die voor de invoer van Hol landse uien in aanmerking ko men, zijn bekend en zij wox-den door de Hollandse exporteurs steeds intensief bewex-kt. In 1947 was er door droogte en andere oorzaken een wereldte kort aan uien. Aangemoedigd door de hoge prijzen, die in 1947/1948 voor uien konden worden bedongen, is in prac tisch alle landen de teelt in 1948 aanzienlijk uitgebi-eid. Vei-re van een tekort belooft Film in de kerk. Amsterdam. Sept. In de komende winter zal in Neder land op grote schaal een film in de kerken worden ver toond. Het Nederlands Bijbel genootschap n.l, gaat op mo derne wijze propaganda ïna- ken voor zijn wex'k en ziin denkbeelden. Het heeft Poly- goon-Profilti opdracht gege ven een rolprent te vervaar digen over dit onderwerp. De zer dagen is zü gereed geko men en ik was in de gelegen heid de eex-ste vertoning te Amstex'dam bij te wonen. 't Is een documentaire film gewox-den naar een dx'aaiboek van ds. F. Visser, secretaris binnenland van genoemde in stelling, die ten dele ..ge speeld is. waarbij echter geen gebruik is gemaakt van acteurs. Alles is gedaan door mensen ..uit eigen kring" met het ï-esultaat. dat de dialogen en handelingen niet van eni ge stijfheid zijn vrij te plei ten. De handeling is opzette lijk traag gehouden, omdat men vele toeschouwers hoopt te trekken, die niet tot de ge regelde bioscoopbezoekers plegen te behoren. De (or gel-) muziek is voortreffelijk; zij is gereproduceei'd van een concert in de Oude Kerk te Amsterdam. Beeldtechniseh is die mate van volmaaktheid bereikt, die van een ex-varen onderneming als P. P. ver wacht mocht worden. De han deling speelt zich overigens wel wat erg veel in Neder land af, terwijl het werk van het genootschap zich juist concentreert op de overzeese gebiedsdelen met hun 150 verschillende talen. Dat is heel goed te verklaren (en te verontschuldigen), maar men voelt het niettemin als een tekortkoming. (dreigt?) de uienoogst 1948 een wereldoverschot te zullen opleveren. Wij herhalen daarom, dat niemand zich, afgaande op de richtprijzen van het B.G.F., met de hoop vleie dat dit a.h. w. garantieprijzen zijn. Het B.G.F. garandeert ten opzichte van de prijs, waax-voor de te lers de uien zullen kunnen af zetten, niets. Goede immigranten nog steeds welkom. Senator pleit voor betere verstandhouding. Senator D. T. du Plessis Vil- joen, de parlementaire verte genwoordiger van Zuid-Afrika, die op het ogenblik met andere parlementaix-e vertegenwoordi gers van het Britse gemene best een bezoek aan ons land brengt, heeft tijdens een confe rentie een en ander over de Unie van Zuid-Afrika verteld, teneinde daarmee bij te dra gen tot een betere verstand houding tussen Nederland en Zuid-Afrika. Hij herinnerde er daarbij aan, dat men in zijn land twee partijen heeft, de regeringspartij van dr. Malan en de oppositie-partij van ge neraal Smuts. Als er oorlog komt, dan kan Zuid-Afrika niet neutraal blij ven, was zijn opvatting. Men moet rekening houden - met het communistische gevaar. Zuid-Afrika zal zich één voe len met de Westerse democra tische landen. IMMIGRATIE. Met betrekking tot de immi gratie merkte hij op, dat de Unie van Zuid-Afrika de goe de immigranten gaarne ver welkomt. Voor geschoolde ar beiders bestaan er in Zuid- Afrika goede kansen, maar zjj moeten werkkracht hebben, daten en Papoea's. Er is een journaal anno 1939 en er is een hoofdfilm. Een Franse, van onbekende herkomst, met onbekende spelers en speel sters. En oud... ontzaglijk oud. Uit de eerste dagen van de kraamkamer der filmindu* strie Het trilt en bibbert en siddert... Het breekt af en knapt. Maar men vindt het mooi en machtig interessant. De Papoea's zijn in wilde ver rukking, lachen zich krom om de mensen die zich druk maken over alles en nog wat, die elkaar zoenen en schie ten. Ze vuren de held van 't stuk aan en geven met luide stem hun mening weer inza ke sommige hoogtepunten van het geval. En ze kouwen pin da's. Het gaat regenen, maar de filxn snort verder. Er ko men wat bruikikkers, die zich onder het doek opstel len en hartverscheurend van hun aanwezigheid blgk ge ven. Het gaat harder rege nen en we regenen tenslotte weg. Dan de vlucht naar de jeeps. Er staan er een 50- tal. Geen enkele van die 50 jeeps kan wegrijden, want geen bezit een accu. Iedere jeep moet eerst op gang ge duwd worden, eer hg kan starten. Het is een dwaas en grotesk schouwspel, die 50 in de tropenbul vluchten de jeeps. Maar ze verdwijnen allemaal. Op één na. Die heeft geen aanduwer. Als we de weg afrazen, waarop het water aardig aan het bandjirren is, zie ik de bestuurder van die jeep zoe ken naar de laatste Papoea jongen die bereid is hem een zet in de goede richting te geven Dèt is Biak! EEN AFSCHEID. De andere dag vliegen we met een Dakota naar Hol landia. Er is een afscheid ge weest, er zijn handen ge schud. Van de commandant, van de jongens van de be manning. En handen van hen, met wie we op de kalkrots Biak samen waren. Het is allemaal een beetje vex-velend en de stemming is niet je dèt vandaag... Na 4 weken het uit elkaar gaan. De P 85 morgen naar Soerabaia, wij straks de andere kant op, naar de grens van het Hollandse en Australische deel van Nieuw Guinea. We zijn met ons belden overgebleven, Pfaff, de foto graaf, gaat met de P 85 mee. Hg zal de voltooide filmrol len meenemen, zodat Batavia aan de gang kan gaan. En hij zal in Sorong de koffers ophalen die we daar achter lieten. En dat afscheid van Pfaff is nog het vervelend ste van alles, want hg was een trouwe maat in de 4 maanden dat ik op reis ben en ik zal hem hard missen. Dan stat-t de Dakota en 'n kwartier later zitten we in de wolken. Biak is een groe ne en witte klip in een blauw en machtig aquarium. Dat aquarium heet Pacific, Gro te of Stille Oceaan. Koers: Hollandia. ANTHONY VAN KAMPEN. een behoorlijk verstand en enig geld rvoor de eerste periode van hun vei'blijf in het land. Het zou minder goed zijn als er ongeschoolde krachten naar Zuid-Afrika kwamen, want er zijn daar al milüoenen onge schoolde arbeiders en het zou voor de immigranten een te leurstelling opleveren, welke ook de naam van Zuid-Afrika geen goed zou doen. Wanneer er zich personen in Zuid-Afrika komen vestigen, dan zullen zij hun land vaar wel moeten zeggen. Zij moeten met hart en ziel Zuid-Afrikaan worden. BINNENLANDSE PROBLEMEN. Sprekende over de proble men welke er voor Zuid-Afri ka bestaan, herinnerde hg. er aan, dat er 850.000 kleurlingen zijn, een verbastering van al- 1 ex-lei rassen. Zij hebben alleen stemrecht in de Kaapprovin cie. Daax-naast zijn er 8 tot 9 millioen naturellen, de kaffers, waarmee niets denigrerends bedoeld wordt. Zij hadden in de Kaapprovincie een gelgk stem recht met de blanken, maar in 1936 is er wijziging gekomen. Zg komen nu op een aparte kiezerslijst. Zij hebben hun ei gen vertegenwoordigers, maar deze moeten blanke inwoners zijn. Dan heeft Zuid-Afrika on geveer 2'/2 millioen blanke in woners. Tenslotte bestaat er het px-obleem der Indiërs. Er zijn er ongeveer 250.000. Er is door de vorige regering on geveer 2 jaar geleden een wet voor Indiërs aangenoihen. De ze is echter nog niet tot uit voering gebracht. De tegen woordige regering zal die wet echter terug nemen, zodat de Indiërs niet in het parlement kunnen komen. Wat de naturellen betreft, merkte de heer Viljoen op, dat de regering 15 millioen ha. land zal moeten kopen, waar de naturellen gaan leven. Zij zullen geen vertegenwoordi gers in het parlement hebben. NIEI PRO-DUITS. Terugkomend op het beleid van de tegenwoordige rege ring merkte hij op, dat men in 1914 en 1939 neutraal ge bleven'is. Een deel van de te genwoordige regering had toen een enigszins anti-Britse hou ding en men zei daarom, dat het pro-Duits, dat het fascist geworden was, aldus de heer Viljoen. „Ik lean u de stellige verzekering geven, dat zulks niet het geval is". De leden van de vorige re gering wai-en in de meeste ge- Vallen Brits sprekend, zo deel de hij mee. De tegenwoordige regering is meer Zui<T-Afri- kaans sprekend, maax* er zijn ook velen, die Brits-sprekend zijn. Hij merkte voorts op, dat 80 tot 90 van de tegen woordige regering van Neder land afstamt. Hij achtte het ook voor Nederland een groot belang, dat de vriendschaps banden met Zuid-Afrika wor den versterkt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 5