Vliegtuig start in de nacht De John Ruskinschool in Londen De opleiding tot industriearbeider Nederlands Koningin bij „De Nederlandse Vrouw" Het groie avontuur begonnen Na het bezoek van H. M. Koningin Juliana Voorbeeldig onderricht voor slechtziende kinderen Zeeuwse industrie zorgt voor gedegen vakmensen Bedrijfsschool te Vlissingen heeft reeds zes klassen TWEEDE BLAD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1948 Ik was geheim ageni in oorlogstijd (II) Een rood cirkeltje op een landkaart „Hoe Iaat vertrekken we?" vraag ik Fitzy, als we na een uitstekend diner nog een laatste glas drinken. „Ik weet het niet precies, maar ik veronderstel zo tegen middernacht. In de regel nemen ze in 't vliegtuig tegelijk dingen voor andere plaatsen mee. Geen passagiers, maar voorraden." De kellner schenkt mijn glas nog eens vol en vraagt plot seling of ik zenuwachtig ben. „Niet bijzonder," antwoord ik, „maar ik zal bly zijn wan neer het vertrek voor bjj is." „Ja, dat denk ik ook," knikt hij. „Weet meneer, ik heb me vaak afgevraagd hoe ik me zou voelen. Het moet grap pig zjjn te bedenken, dat je hier in Engeland iets drinkt, waarvan je morgen in Oslo of ergens anders de kater krjjgt." De twee anderen, die toevallig zyn laatste opmerking ho ren, barsten in lachen uit over de ernstige manier, waarop hij het zegt en ook ik kom weer in mijn zonnige stemming. „Ik hoop, dat de piloot ons niet zover naast ons doel zal,, laten vallen. We moeten die kerel te pakken krijgen eri hem zeggen, dat hij ons in géén gevai laat springen, wan neer hij de plaats niet vinden kan. Ik kom liever een nacht terug dan dat ik ergens in die woestenij daal." Pluto is het hier volkomen mee eens en we laten ons niet beïnvloeden door Fitzy's veelbetekenende opmerkingen dat hij mensen gekend heeft die gezegd hebben, dat zoiets in het geheel geen verschil zou maken. „We weten, dat het overal een hel is. Fitzy", zei ik, „maar we weten toch liever precies, waar we zullen lan den." „Soms vraag ik me"af, waar om je aan dit werk begonnen bent, als ik zie, dat jullie zo weinig vertrouwen in de orga nisatie hebben," merkt de chef stijfjes op. „Het is niet, dat we niét in de organisatie geloven," zegt Pluto en gaat rechtop in zijn stoel zitten, met zijn stralende oogjes op zijn glas gericht, „maar we geloven wel in.de menselijke zwakheid. Op één der scholen vertelde een Noor, die tweemaal weggeweest was, hoe de piloot op zijn tweede tocht zijn springplaats niet kon vinden en hem op een ander terrein neerliet, dat hij vroeger al gebruikt had. En dat zonder een woord te zeggen"- „Dat kan. ik bijna niet ge loven!" protesteert Fitzy. DE AUTO STAAT VOOR We worden gestoord door een Fanny, die de kamer bin nenkomt. „De auto staat voor, me neer!" Gedurende een fractie van een seconde is de atmosfeer gespannen. Het meisje staat keurig in de houding, haar ge zicht zonder een spoor van uitdrukking. „O, goed. we komen! Kom mee lui! Pak je jas en je hoed, we zijn al laat!" Haastig glijdt de laatste slok door ons keelgat. We beant woorden het onverschillige „goedennacht heren" van de barkeeper alsof we gewoon weglopen en over eeen paar uur weerterugkomen. In de verduisterde hall zoeken we naar onze jassen, slagen er eindelijk in onze hoeden te vinden en gaan dan haastig door de open voordeur langs een paar meisjes, die zwijgend toekijken, de auto in. „Eén ogenblik!" hoor ik Pluto's stem achter me. „Ik ge loof, dat ik een verkeerde jas heb. Hier zit een pistool in! „Schiet .alsjeblieft op," zegt Fritzy op de rustige, maar ge zaghebbende toon, die hij ge bruikt, wanneer hü onvoor waardelijke gehoorzaamheid verlangt. „Snel!" zegt de chef tot de chauffeuse, als Pluto met zijn jas over zijn arm weer binnen is. Met een ongelofelijke snel heid vliegen we naar het hek, de hoge bomen aan beide kanten van de laan houden het maanlicht, dat er nog is. tegen. Dan trapt het meisje geneel onverwacht op de rem en de wielen slippen over het grind. Een gezicht duikt uit het duister, gluurt door het portier en gromt met een diepe stem: „O.K.!" Het meisje sluit het raam. Ik hoor voetstappen op het grind voor de auto, het ge knars van ijzer, alsof een hek opengeduwd wordt. Dan volgt een klop buiten op de auto en zonder waarschuwing schieten we vooruit. Het meisje rijdt op topsnelheid met een bijna ongelofelijke behendigheid. Ze zit licht voorovergebogen over het stuur, kil kt ingespannen voor uit, wanneer we de ene bocht na de andere doorsuizen en vermindert nauwelijks vaart op de smalle landwegen. Zij moet elke steen, ieder gras sprietje op die weg kennen, want zü neemt bochten, die in het maanlicht slechts vaag zichtbaar zijn. met feilloze nauwkeurigheid. Het feit. dat BinBenkort zal het eerste Duitse gas naar Oost-Gelderland stromen. De leiding van de grens bij "s Heerenberg naar Doetin- chem is nu bijna voltooid. de auto geen licht voert en een bijna geruisloos lopende motor heeft, geeft het geheel iets bovennatuurlijks. We zijn ernstig, mijn vriend en ik. We zijn op weg met een moeilijke opdracht, een zware opdracht, die al ons verstand eist. Ik weet niet, hoelang we ge reden hebben, wanneer we op dezelfde onverwachte en cor recte wijze stoppen recht voor iets, dat een slagboom over de weg blijkt, te zijn. Het meisje mompelt iets tot de wacht, die zich overtuigt door in de duistere wag eh te kij ken. Terwijl we door de ver sperring glijden, stapt een andere man op de treeplank en blijft daar onbewegelijk staat tot we na een onnoeme lijk aantal bochten halt hou den voor iets, wat er uit ziet als een primitieve stenen loods. Hij springt vooruit, terwijl we tot stilstand komen, loopt om de auto heen naar mijn kant, opent het portier en zegt op gedempte toon: „Pas op uw hoofd, meneer. Direct naar binnen alstu blieft." Pluto komt onmiddellijk achter me de gladde houten deur door en we worden op gevangen door twee sergeants. „Noorwegen?" „Neen!" komt Fitzy snel tussenbeide, „P 12". Zij kijken hem even aan en één van hen leidt ons naar de trap, terwijl zij ons beiden van top tot teen op onplezie rige manier opnemen. Het is koud in het gebouw en voch tig, de trap is smal en onze stappen klinken hol. de muren zijn van ruw, wit gekalkt beton. Opnieuw controle, opnieuw instructies. Of ze ons nóóit zullen loslaten ZENUWEN. Log waggelen we de trap weer af en de duisternis in, waar hetzelfde meisje bij de auto staat. Het regent een beetje en af en toe wordt de maan door de wolken zicht baar. Langzaam rolt de auto in zijn eerste versnelling en laat het blok huizen achter zich. We komen op het vlieg veld. De hemel is tamelijk helder, maar de grond is duister en de motregen maakt het er niet prettiger op- Fitzy zit naast de chauffeuse en tuurt door de voorruit. „Daar staat de machine." zegt hij en wijst in het duister. „Je kunt hier het beste stop pen. Blijf hier terwijl ik ga kijken of de bemanning er al is." De chauffeuse steekt een hand in haar jaszak, from melt wat in het donker, buigt zich dan voorover en ik zie het vlammetje van een aan steker. Ze draait, zich om en geeft me een brandende sigaret. „Jullie moeten hem delen, zegt ze. Het is mijn laatste. Maar trek de gordijntjes naar beneden, dan zien ze heb schijnsel niet!" „Dat!>is buitengewoon aardig van je," zegt Pluto, wanneer ik hem beleefd de sigaret doorgeef. „Maar ik kan me voorstellen, dat je er dolgraag zelf ook één wilt hebben. Neem een trek!" „Wel, als het jullie niets kan schelen," zegt ze, „maar er komt lippenstift aan!" „Geeft niet, vooruit!" dring ik aan. „Neem een trek!" Dan is het mijn beurt en ik voel me behagelijk bij dit bewijs van kameraadschap. Ik trap de peuk'juist op de vloer van de wagen uit. wanneer Fitzy weer verschijnt. „Kom mee om met de be manning kennis te maken. De piloot zal je laten zien hoe het afspringpunt op zijn kaart aangegeven staat. Dan ben je er van overtuigd, dat je op de juiste plaats zult landen." We lopen naar een groep mannen,-die bij een vliegtuig staan* zij stampen met hun voeten en zwaaien met hun handen in de koude nacht lucht. „Als jullie hier komen, zal ik je de kaart laten zien," zegt de piloot in sterk Canadees dialect. Het is een jonge, schrale kerel met een das om zijn hals: hij probeert de kaart op een bepaalde manier Prins Boudewyn, die dezer da gen 18 jaar geworden is. In geval van abdicatie van zyn vader. Koning Leopold van België, zal hy hem opvolgen. te ontvouwen en tegelijkertijd tegen de regen te beschermen. Bij het licht van een kleine lamp laat hij ons vlug kijken, net voldoende om een rode cirkel te zien en de naam van de dichtstbii gelegen grote stad. „Wel, zijn we klaar? O.K.! Instappen. DE LAATSTE SECONDE. Mijn voeten wegen als lood wanneer ik naar de zwarte opening in de romp van het vliegtuig loop: mijn actetas in de zitting van mijn pak stoot regelmatig in mijn knie holten. Plotseling komt Fanny ons achterop rennen- „Ik wil jullie een bohouden landing en veel geluk met jullie werk wensen." „Wel, Brutus, daar ga je. Je weet, dat je moet seinen, wan neer je in Brussel aankomt. En probeer je eigen piano zo gauw mogelijk te laten wer ken. (Hü doelt op mün ge heime zender, die ze hier piano noemen.) Veel geluk enneik zal je vrouw de groeten doen, als ik haar zie." „Bedankt, Fitzy". antwoord ik onhandig, „En goeie nacht!" LOS! Er klinken een paar stem men achter me, wanneer iemand het laddertje losmaakt en het in de machine gooit, waar het met een onstellend lawaai op de metalen vloer neerkomt. Dan schreeuwt de despatcher „O.K." en wordt de deur toegegooid, hy dreunt, dreunt en dreunt nogmaals tot de sloten inspringen. „Naar voren. Dat is ge- makkelyker voor de start!" Ik stommel over de schuine vloer en als myn voeten op het holklinkende deksel stap pen, dat het gat bedekt, waar door we ons straks als para chutisten moeten laten vallen, krijg ik een vreemd gevoel in mijn maag. De motoren wor den gestart en als het lawaai luider en luider wordt, begint de machine te sidderen en te trillen alsof ook zij zich een beetje huiverig voelt bij het be^in van deze gevaarlijke reis. Ik let op de bewegingen van het toestel om het ogenblik te weten waarop we van de aarde loskomen en de lucht in springen. Dat ogenblik, wanneer de machine als het ware een paar voet boven de grond hangt en het nog on zeker is, of zü het zal halen, is voor mij steeds een obsëssie geweest. Maar, zoals gewoon lijk kan ik het in het donker niet onderscheiden. Ik weet. dat we los zijn, op weg naar alles, dat mijn geest nu al maandenlang bezig houdt, slapend of wakend. Het werk, ia, maar ook de gevaren van het spel, de ondefinieerbare nieuwsgierigheid en ik aarzel niet om het te beken nen een aangenaam gevoel van zelfvoldoening en ge wichtigheid. Grote belangstelling voor de tentoonstelling op „Houtrust" in Den Haag. Voor de poppenkamer (Van een speciale verslaggeefster). „Ik kom terug" zeide Ko ningin Juliana toen nog de Kroonprinses na de opening van de tentoonstel ling „De Nederlandse Vrouw 1898—1948" op 18 Augustus jl. En op de dag. dat men dit het minst verwachtte: is zij terug gekomen: op Prinsjesdag, enkele uren voor de plechtige opening der Sta- ten-Generaal. Om tien uur reed de hofauto bij Houtrust voor en stapte H. M. uit. Zij werd ontvangen dooar mej. A. C. Schippers, vice-presidente van de Nationale. Vrouwen raad, en mevrouw W. Jager- Berghuis. Inde hal stond het be stuur van de Stichting „De Nederlandse Vrouw." H. M. drukte de dames hartelijk de hand en glimlachte: „Alle maal oude bekenden". Onmid dellijk wandelde de kleine stoet naar de afdeling „De Vrouw en de Staat", waar op 18 Augustus wegens tijdge brek de rondgang gestaakt was. Groot plezier had H. M. om de geestige uitbeelding van de wankele positie der gehuwde vrouw als ambtena res, Twee ministsrfiguren draaien een lang springtouw: In spin de bocht gaat in: In tijden van nood mag de vrouw benoemd worden. Uit spuit de bocht gaat uit: in tijden van overvloed van arbeids krachten wordt zij er het eerste uitgewipt De afdeling „Onderwijs" bleek wel zeer ten volle de be langstelling van H. M. te hebben. Mej. dr. Margrela (Van onzen correspondent). LONDEN, Sept. De John Ruskin-school voor gedeelte lijk blinde kinderen te Zuid-Londen, wjaraan Koningin Juliana^ dezer dagen een kort en geheel onverwacht be zoek iJracht, mag wel een der vooruitstrevendste scholen op dit gebied genoemd worden. Kort na de oorlog, in October 1945, werd een zevental van deze scholen waar onder de John Ruskin-school opgericht door de Lon- dense gemeenteraad. Deze moderne, (kosteloze) school, genoemd naar de bekende 19e eeuwse Engelse schrijver, is gelegen in Camberwell, een der dichtstbevolkte en tijdens de oorlog zwaarst getroffen arbeiderswijken in Zuid-Londen. Uiterlyk verschilt de school slechts zeer weinig van elke andere lagere school. De eer ste aanduiding, dat men hier met een speciale school te maken heeft, vindt men een ter in het half dozijn nieuwe groene autobussen, die klaar staan om alle leerlingen naar huis te brengen. Elk kind wordt namelijk dagelijks ge haald en gebracht door deze schoolbussen, waarvan het vervoer geheel kosteloos is. De John Ruskin-school telt in totaal 70 leerlingen, jongens en meisjes van alle leeftijden tussen de 5 en 16 jaar. Zoals op alle Engelse openbare lagere scholen wordt ook hier een kosteloze warme maaltijd tussen de middag verstrekt. Opmerkelijk was de opge wekte cn zorgeloze stemming die er heerst onder deze kin deren, die wy gade sloegen in hun leslokalen zowel als bui ten by het balspelen. De klas sen zyn over het merendeel klein en bestaan uit ongeveer 15 kinderen, zodat de grootst mogelijke aandacht kan wor den besteed, aan dit bijzondere onder wys. MODERNE METHODEN. De nieuwste methodes en ingenieuze technische hulp middelen worden toegepast om het slechtziende en èe- deeltelijk blinde kind een op leiding te geven, die hem of haar later een geheel zelf standige plaats in de maat schappij kan doen innemen. Een der nieuwste vindingen van de John Ruskin-school is een speciale, verlichte leeslens voor oudere kinderen, die op zodanige wijze boven het leer boek bevestigd wordt, dat een gehele bladzijde tegelijk lees- aar wordt en het slechtziende kind de bladzijden achter deze lens eenvoudig kan omslaan. Hierdoor wordt een speciale leesbril overbodig en voor komt men de verouderde me thodes, waarbij slechts een paar regels tegelijk „leesbaar" werden. Jongere kinderen hebben speciale boeken met grote blokletters. Ingenieus is ook het lesge ven in aardrijkskunde. Hier bij wordt gébruik gemaakt van zgn. „electrische kaarten". Door middel van een elee- Nog steeds heeft de Nederlandse industrie te kampen met een zeer groot gebrek aan geschoolde arbeidskrachten. Er zyn be- dry ven die direct honderden arbeiders in dienst zouden kunnen nemen maar ze zijn er niet! De gevolgen van dit tekort kun nen op de dunr niet uitblijven. De wederopbouw vraagt om ma terialen en de deviezenpositie van ons land eist, dat er zoveel mogelyk industrieproducten worden geëxporteerd. Daarvoor zyn vaklui nodig! Allerwege wordt daarom de opleiding van jon gelui tot geschoolde arbeiders gestimuleerd. Men is zo maar niet één-twee drie een goed vakman. In de werkplaats en op de fabriek kan een leerjongen wel wat ken nis opdoen, maar dat is lang niet voldoende. Men komt er niet al leen met een practykopleiding, ook aan de theorie moet vol doende aandacht worden be steed. Deze theorie kan de aan staande vakarbeider niet in de werkplaats of in de fabriek worden bygebracht en een oplei ding aan een ambachtsschool waar wel theorie wordt on derwezen is niet voor ieder een weggelegd. Er zyn talloze jonge mensen, die direct van de lagere school in een fabriek of bedrijf gaan werken. Zij missen echter elke theoretische scho ten ze kleine, karweitjes ver richten. Zijn ze negentien jaar geworden, dan gaan ze in dienst en ze presteren betrekkelijk nog weinig als ze het soldatenleven achter de rug hebben. OPLEIDING. De directies van diverse be drijven zagen dan ook in, dat op dit gebied iets moest wor den gedaan en daarom besloten zij tot de instelling van de z.g. leerlingen-opleidingen. De jon gelui, die van de lagere school komen en ook wel Ambachts scholieren, kunnen met een be drijf een overeenkomst aangaan, waarin o.a. wordt vastgelegd dat zij op practisch gebied door het bedrijf worden opgeleid. Deze h^vf=,HkSU1-„W0rden.2e Ee" PrartScie oJISinrdïe door de bruikt als loopjongen, of moe- J Nijverheidsonderwijswet wordt geregeld, is wat betreft de vak ken der metaal- en clcctrotech- nische industrie, in handen van de Stichting bedrijfsgroepen metaal- en electro-technische in dustrie. De leerlingen zijn ech ter verplicht aanvullend theore tisch onderwijs te volgen. THEORIE. Dit theoretisch onderwys wordt dan gegeven op speciale avond- of dagscholen. Er zijn thans in Nederland ruim 300 be drijven, die een dergelijke op leiding hebben ingesteld, waar door meer dan 3000 jongens van een goede vakopleiding zijn ver zekerd. Ook Zeeland blyft op dit gebied niet achter. Een aantal Zeeuwse bedrijven cn fabrie ken, o.a. de N.V. Koninklijke Maatschappij de Schelde te Missingen, de Vitritc Works en Boddaert en Co. te Mid delburg, bezitten een derge lijke opleiding voor hun leer lingen. Het aanvullend onderwys kan worden gevolgd op de avond scholen, die verbonden zijn aan de Zeeuwse Ambachtsscholen. In Vlissingen is ar behalve een gemeentelijke avondschool ook een dagschool voor theoretisch nyverheids onderwijs. Deze school werd in 1946 door het gemeentebestuur ingesteld. De avondschoolcursus duurde namelyk vijf jaar, waardoor sommigen met hun studie nog niet klaar waren, wanneer ze in militaire dienst moesten. Bo vendien is het lang geen pretje voor jongens van 1415 jaar om na een hele dag werken in de fabriek, 's avonds nog een paar uurtjes in een school te gaan blokken. Ook konden jongens uit Zeeuwsch-Vlaanderen en de Bevelanden, die ii. Vlissingen werkten, van deze avondschool geen gebruik maken. Zo bleek dus de-bedrijfsdagschool in vele opzichten een grote verbetering. Daarnaast bleef de avondschool gehandhaafd voor die jongelui, die niet in de gelegenheid zijn de dagopleiding te volgen, zoals b.v. schilders en timmerlieden, werkzaam bij kleinere bedrij ven, waar ze een volledige dag taak hebben te vervullen. DUUR. De opleiding van de Vlissingse dagschool duurt vier jaar. De eerste twee jaar ontvangen de leerlingen twee dagen per week theoretisch onderwijs, de overi ge dagen krijgen ze in het be drijf hun practijk, de laatste twee jaar wordt het schoolon derwijs tot een dag beperkt. Jongelui, die reeds 'n ambachts school-diploma bezitten, stude ren in drie jaar af. BELANGSTELLING. De school te Vlissingen begon in 1946 met één klas, in 1947 waren er reeds drie en nu, in 1948 heeft men niet minder dan zes klassen. Op deze wijze wor den vele jongens gemaakt tot goede vakmensen: machinebank werkers, metaaldraaiers, koper bewerkers, modelmakers, scheepsbouwers, enz. In vrywel alle metaalvakken kan de Zeeuwse jonger-ian, die zyn vak goed wil leren, grondig worden opgeleid. Ook in Zeeland wordt er hard gewerkt om ons land bekwame industriearbeiders te geven, om daardoor de achter stand die wij tengevolge van de oorlog hebben opgelopen, zo spoedig mogelijk in te halen. trisch stiftje, dat met een koord aan de zijkant der kaartentafel bevestigd is, wijst het kind de gevraagde stad of rivier aan op de kaart. Is de ligging hiervan goed gevon den. dan verschijnt automa tisch een lichtje op de aan geduide plaats; Bij verkeerd aangewezen plaatsen blijft het lichtje achterwege. Aardrijks kunde behoort dan ook tot: eon der meest geliefde vak ken! Ook het rekenen wordt niet uit gewone boeken ge leerd. Hiervoor zijn speciale apparaten geconstrueerd, die het best te vergelijken zijn met hypermoderne telramén. MUZIEK, DANS, ZWEMMEN. Behalve aardrijkskunde, geschiedenis, rekenen, lezen, schrijven, bijbelonderricht en zelfs tekenen, wordt veel aan dacht gewijd aan muziek, volksdansen en zwemmen. De kinderen zijn doorgaans zeer muzikaal en het bespelen van verschillende instrumenten wordt dan ook ten zeerste aangemoedigd. Niet zelden gebeurt, dat een zeer begaafde leerling later een studiebeurs voor het Royal College of Music weet te verwerven. De meisjes krijgen voorts onder richt in allerlei huishoudkun dige onderwerpen zoals koken, wassen, handwerken en het ontwerpen maken van kleren, terwijl de jongens zich ook alvast kunnen bekwamen in allerlei soorten handenarbeid, vnl. timmeren en eenvoudig meubelwerk. Alle kinderen krijgen geregelde oog-oefe ningen onder medisch toe zicht, hetgeen in zeer vele gevallen een verbetering der ogen tengevolge heeft en al thans verslechtering der ogen grotendeels voorkomt. Senti mentaliteit of .medelyden wordt op deze scholen ten strengste vermeden, hetgeen een belangrijke psychologi sche factor is in de opvoeding. Alle kinderen hebben dan ook een grote mate van zelfver trouwen in het besef, dat zij de school goed onderlegd zul len verlaten en een zelfstan dige werkkring zullen kunnen vinden. Frele gaf hier toelichting en had menige vraag te beant woorden. „Hoe staat het met die prijsvraag voor kinderboe ken", informeerde de Konin gin, „is daar reeds een uit slag van?" Met verbazing werden de foto's bekeken, waarop uitgebeeld was hoe vijftig jaar geleden het kleu terschooltje „gelucht" werd. Keurig uitgedoste kindertjes in wijd uitstaande lange rok jes stonden stijfjes op een rijtje VROUWELIJKE ARTSEN. Met bewondering aan schouwde de Koningin de re sultaten van de vrouw in de wetenschap: Vooral de vrou welijke medici interesseerden haar. Dr. H. C. Kolf vertel de. hoe op het ogenblik 670 praktiserende vrouwelijke art sen in ons land zijn. van wie velen slechts praktijk uitoefe nen als vervangster of ter assistentie van haar echtge noot. In één stand worden tu bes tandpasta gevuld cn even werd stil gehouden bjj dit eenvoudige werk, dat in en kele handgrepen wordt uitge voerd en toch steeds drom men toeschouwers trekt. Ko ningin Juliana keek geïnte resseerd toe. De standhoud- ster kreeg plotseling een lu mineus idee: zij vulde een mi niatuur tubetje, hief het lachend op en zei, waarschijn lijk verbaasd over haar eigen moed: „Voor de poppenka mer?" De Koningin schoot in de lach en antwoordde: „Alleraardigst, hartelijk dank", terwijl ze het kleine geschenk In haar handtasje borg. En zo kwam op deze hoogst officiële dag onze Ko ningin thuis van een offici eus bezoek, zonder bloemen of kostbare geschenken, maar met een verrassing voor haar kinderen. (Nadruk verboden). VOORBEELD VOOR NEDERLAND? Het hoofd der John Ruskin- school is de heer Ph. Dobson, een opgewekte, bijna dyna mische figuur. Sinds het. be zoek van Koningin Juliana wordt hij overstelpt met aan vragen tot bezichtiging van zijn school, die nu met één slag bekendheid heeft verwor ven. Want het prachtige werk, dat hier verricht wordt, was tot nu toe zelfs in Engeland vrijwel onbekend gebleven. Het informele bezoek van H.M. was tot op het laatste ogenblik een volkomen ver rassing voor de heer Dobson. Wel was van tevoren een be zoek aangevraagd voor prof. H. J. M. Weve, oogheelkundige van de Utrechtse universiteit. Koningin Juliana, vergezeld van prof. Weve en de heer Kees Boeke, de leider van de school „De Werkplaats" in Bilthoven, waarop de prin sesjes onderwijs ontvangen, verbleef anderhalf uur in de school. Zij bezocht alle les lokalen en sprak met vele kinderen persoonlijk. Des middags bezocht zij nog een soortgelijke school te North- wood. in Noord-Londen. het ..Sunshine Home for Little Children". Deze school is spe ciaal voor zeer jonge slecht ziende kinderen, babies inbe grepen en doet uiteraard dan ook meer aan een bewaar school denken. Laastgenoemde school is echter geen gemeen teschool. maar bestaat geheel van vrijwillige contributies. Naar verschillende Londense bladen menen te weten, zou H.M. van ülan ziin een soort gelijke John Ruskin-school in Nederland on te richten. In bevoegde kringen kon hier echter voorshands geen be vestiging van worden ont vangen. (Nadruk verboden) Een Ieerliifg: der Ruskin school met een speciale leeelcns.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 5