Ambon: hoeksteen van
het Koninkrijk
Prins Anjer danst in een
zomerjaponnetje
Slagveld Overloon
trekt 80.000 bezoekers
.r
Snel vliegen
goedkoop vliegen
De zeldzame Grutto
Vraaggesprek mei de Resident
der Molukken
„Tot in der eeuwen trouw"
TWEEDE BLAD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 22 JULI 1948
Aan de andere kant van 't
bureau, staande in de werk-
1 kamer van het paleis, zit de
heer F. W. G. Linck, Resi
dent der Zuid-Molukken. Een
lange, forse man, ernstig,
doch met een buitengewoon
prettige oogopslag, die zin
voor humor en een aanzienlij
ke dosis levenswijsheid ver
raadt. Twee eigenschappen
die kostbaar zijn in dit tijds
gewricht in Indië zelfs op een
zo „Nederlands" eiland als
Ambon. Ik vraag toestemming
mijn vragen te mogen stellen
en de antwoorden daarop ko
men iedere keer snel, bondig
en concreet.
Resident, Ambon heeft
zwaar te lijden gehad van de
bombardementen, hoe staat
het met de wederopbouw?
Er is hier ontzettend veel
aan puin geslagen, en we zou
den niets liever willen dan in
het snelst mogelijke tempo
opbouwen. Maar alles wat
men aanpakt wordt vertraagd
door de clausule: „2 jaar le
vertijd". Dit is heel jammer,
want hét kan Ambon aanzien-
Tijdens de kruistocht
van het eskader, be
staande uit Hr. Ms. tor
pedojagers „Van Galen"
en „Tjerk Hiddesz"
werd zoals men reeds
gelezen heeft uiter
aard ook een bezoek
gebracht aan Ambon,
voornaamste eiland van
de groep. Onze mede
werker, Anthony van
Kampen, aan boord van
Hr. Ms. „Van Galen",
vond de Resident der
Zuid-Molukken, de heer
F. W. G. Linck, bereid
hem een vraaggesprek
toe te staan, het welk
wij bjjgaand publiceren.
lijke kansen kosten. Het is n
aangewezen oceaanhaven,
maar... dan moet er water
komen. Er is, inderdaad, wa
ter genoeg hier, maar geen
waterleiding, die intact is. En
zonder deze kunnen schepen
hier niet bunkeren.
Ik zag vanmorgen de bei
de Eregraven, het Hollandse
en Geallieerde, en het vièl op
ho everzorgd deze waren aan
gelegd. Heeft de bevolking
deze zélf gebouwd?
Wel gebouwd maar niet be
taald. Deze beide Eregraven
znn gefinancierd door een
Chinees, Tan Toei, wiens drie
zonen in de oorlog gebleven
z\jn. Mede ter herinnering aan
hen schonk hij ons deze Ere
graven.
Kan het eiland zich zelf 3n
financieel en economisch op
zicht bedruipen?
Neen zeker niet. Dit is een
teer punt, overigens. Ambon
kon zich nooit bedruipen,
eeuwen lang niet en vandaag I
de dag minder dan ooit. Maar
Ambon heeft een èndere taak
in de geschiedenis van Neder
land dan die van leverancier
van bijvoorbeeld specerijen.Am-
bon leverde, drie eeuwen lang,
zfc'n intelligentsia. De besten
namen bestuursfuncties in.
Voorts weet U zelf hoevele
duizenden Ambonnezen dienen
onder de vlag van het leger
en de Koninklijke Marine. Ik
zelf zie duidelijk Gods hand
in de plaats die Ambon is aan
gewezen. Zowel in de eeuwen
ale voorbij zijn, als in deze
en komende dagen.
Hoe verklaart TI het felle
verzet tegen de Jap, tUdens
de bezetting van het eiland?
Dit verzet is een logisch
gevolg van het standvastig,
onverzettelijk karakter van de
Ambonnees, Niet voor niets
zal de spreuk op het grote
oorlogsgedenkteken, waar U
straks voorbijreed, luiden:
„Der Eeuwen Trouw". Deze
woorden zeggen alles. De Am
bonnees is trouw, hij laat zich
niet verdrukken, hij lean zich
niet „aanpassen". En daarom
woedde de Jap hier op beest
achtige wijze en werden halve
kampongs voor de mitrail
leurs gezet. Maar breken kon
de Jap het verzet nooit.
Ambon Is zeer Nederlands
gezind; wordt deze gezindheid
niet beïnvloed door net natio
nalisme?
U moet goed begrijpen, men
kan niet zeggen: Ambon is
zeer Oranje-gezind",- omdat de
Ambonnees het Huis van
Oranje als zjjn Vorstenhuis
beschouwt. De Nederlandse
vlag: is tevens de Ambonnese
vlag. Zijn vlag. En het Wil
helmus mag aan het Neder
landse volkslied zijn, het is
óók het Ambonnese volkslied
Vergeet U niet dat de Ambon
nees drie eeuwen Nederlandse
cultuur achter zich heeft en
mede tengevolge hiervan voelt
hij zich Nederlands onderdaan.
Ambon vormt dus een cul
turele eenheid ln Indië?
Zonder enige twijfel. Trou
wens, de Ambonnees die als
intellectueel zjjn eiland verlaat
hetzH voor het vervullen van
een bestuursfunotiej hetzQ om
zijn functie in leger of op de
vloot te vervullen, vermengt
zich niet met een ander ras.
Hij blijft Ambonnees en als
hij trouwt doet hij dat met 'n
Ambonnese. Het ergste wat
hem kan overkomen is: zijn
cultuur verliezen. En die cul
tuur is zuiver 'Westers ge
oriënteerd, zuiver Nederlands.
Onze bekende dichter op Am-
bon, Jan Toule, schrijft zijn
verzen in... het Nederlands!
Er was groot enthousiasme,
toen Hr. Ms. „Van Galen" en
Hr. Ms. „Tjerk Hiddesz"
binnenvielen. Zijn deze gevoe
lens kenmerkend voor de ge
hele bevolking
Ja, dit bezoek van het es
kader wordt op de allerhoog
ste prjjs gesteld, want dit
vlagvertoon maakt het moge
lijk, dat Ambon de schepen
van zijn vloot ziet. De Konink
lijke Marine is hier buiten
gewoon populair cn ontelba
re jonge harten ld op pen om
op die vloot te mogen dienen.
Een voorbeeld: In 1926 kreeg
de bevolking van Banda, één
der eilanden van de groep,
van Hr Ms. K 13 een vlag
cadeau, U moest eens zien hoe
deze vlag bewaard wordt. Als
een schat, als één der kost
baarste reliquieën van het he
le eiland. Het is goed als de
Marine zich hier vaak laat
zien. En daarbij... Ambon ver
dient het!
Is ook het kerkelijke leven
Westers, Nederlands, georiën
teerd
Ja, er is een. Hollandse Sta
tenbijbel en een Statenbijbel
in de Maleise taal. Deze bij
bel heeft ontzaglijk veel bij
gedragen tot de cultuur van
Ambon. Afgezien daarvan is
de Ambonnees van nature zeer
religieus, orthodox zelfs. De
kerk hier, van de Moluks
Protestantse gemeente, is ver
woest en er moest een nieuwe
komen. Men wilde er één
bouwen, plaats biedend aan
1500 personen. Zij zal zo groot
niet kunnen worden, maar het
plan, waaraan we ons nu vast
houden, vraagt nog altijd een
bedrag van 5 ton. We zijn be
zig gelden te verzamelen en
hopen het bedrag bij elkaar
■te krijgen. Hulp uit Neder
land zou ons daarbij niet on
welkom zijn. Overigens kan ik
hieraan nog toevoegen, dat
Ambon geen analphabetisme
kent, en ook dit dankt het
eiland goeddeels aan de bij
bel. De bqbel is niet alleen
kerkboek, maar ook leerboek.
Hoe beschouwt de bevol
king U in uw functie van Re
sident? Alleen als vertegen
woordiger van het Nederlands-
gezag?
Neen, men beschouwt mij
wel degelijk als vertegenwoor
diger van Ambon en de Am
bonnezen zelf. Als er proble
men, vraagstukken en moei
lijkheden zijn, komt de Am
bonnees naar mij en bespreekt
die. Br is een volledig ver
trouwen en de Ambonnees
vindt het de natuurlijkste zaak
van de wereld dat hij hier
komt met z^jn belangen. En
dat is hét in wezen ook.
Hoe staat de bevolking ten
opzichte van Iaat ons zeg-
Nieuwe beiaard yoor
Rotterdam.
Vier met vlaggen getooide
vrachtauto's, waarvan een met
oplegger, kwamen Dinsdag te
Rotterdam met het 29 klokken
tellende nieuwe raadhuiscaril
lon binnen.
Langs de gehele route trok
deze bijzondere stoet zeer de
aandacht. Bjj het raadhuis had.
den zich honderden Rotter
dammers opgesteld.
Op Koninginnedag hoopt
beiaardier Timmermans de eer
ste klanken over Rotterdam uit
te zenden.
gen de „nieuwe tjjd" in In
dië? Hoe reageert men op het
nationalisme
Indië maakt een periode van
ingrijpende veranderingen me
de, goede en kwade. Maar er
is geen gevaar dat de Ambon
nees zich door valse leuzen
zal laten inpalmen, hetgeen
anderzijds niet betekent dat
ook hier geen veranderingen
zullen plaats vinden. Er is
echter geen sprake van dat
Ambon zijn eigen cultuur zal
opgeven.
Integendeel, in een toekom
stige Indonesische cultuur zal
het aandeel van Ambon zeer
aanzienlijk zijn. Ik herhaal
echter de woorden: „Der
Eeuwen Trouw" vertolken
precies de gevoelens der be
volking, de Nederlandse vlag
is de Ambonnese vlag. het
Huis van Oranje is het Am
bonnese Vorstenhuis en het
Wilhelmus is het Volkslied
van Ambon. Dit zijn waarden
die het adat-rechtelijk door
drie eeuwen samenwerking
met Nederland heeft verwor
ven en die het nooit zal prijs
geven
Ambon... klein eiland, ja,
maar met een belangrijke
plaats in de grote archipel
die Indonesië heet. Een ge
sprek met de Resident, een
verblijf van drie dagen op het
eiland en drie dagen contact
met de Ambonnezen is niet
veel. Maar rijkelijk voldoende,
om vast te stellen dat hier,
in de blauwe zee van de Mo
lukken, een eiland ligt, dat
zich onderdeel, wezenlijk ver
bonden met Nederland voelt.
Een pijler van de Kroon, niet
van leem, maar van de hardste
materie: van staal en gewa
pend beton. Tot in „Der Eeu
wen Trouw"... wat er ook
komen zal.
Moge Nederland dit eiland
i zijn bevolking nooit te
leurstellen. Moge Nederland,
welke regeerders ook aan het
bewind zijn, nooit vergeten
dat daar in die ontzaglijk gro
te archipel een Nederlandse
.provincie" ligt.
Deze week worden dagelijks van Amsterdam en Rotterdam
uit per kustvaarder dagreizen naar de Noordzee gemaakt,
waarbij de schepen alle handelingen ondergaan, die met ieder
zeeschip plaats vinden. By de uit de hoofdstad vertrokken
kustvaarders komt op zee de reddingboot „Neeltje Jacoba"
lang szjj.
NEW YORK—LONDEN IN ZEVEN UREN.
Nog veel verrassingen in de
toekomst.
(Van onze luchtvaartmede
werker).
„Binnen 20 tot 30 jaar zullen
snelheden van 1200 km per uur
en wellicht nog meer normaal
zijn in de luchtvaart, die zich
dan, wat dc lange afstanden be
treft, zal afspelen op 'n hoog
te van ongeveer 10.000 meter.
De problemen zijn nog legio,
maar na verloop van tijd zullen
zü volledig zijn opgelost", aldus
dr. Hall Hibbard, de 45-jarige
chef-constructcur van dc Lock-
hecd-fabrieken, die op het ogen
blik voor zaken in Nederland
vertoeft.
Het is interessant te luisteren
naar deze man, een der gewel
denaren van de lucht, die tijdens
de oorlogsjaren te Burbank in
de V.S. 100.000 werklieden onder
Balletrepetitie voor Middelburg's openluchtspel
Treurwilgen met een
colbertje aan.
Een balletschool, die Kweek
school is, een Prins in een ge
bloemd zomerjurkje en een
Prinses met een vlot turnpak-
je aan, treurwilgen in colbert-
costuum en acht kleine meis
jes, die zwanen moeten ver
beelden, maar er evenveel op
lqken als la grande Pavlova
op het buitensporige voertuig
van Lohengrinwerkelijk.
voor zo'n balletrepetitie moet
je als buitenstaander wel over
EEN STUKJE FRONTGEBIED IN DE PEEL.
Voor wie in de vacantie
gruwelen wil.
(Van onze toeristische
medewerker)
Een vacantie behoeft niet
alleen een rustperiode te zijn:
voor velen biedt zij immers de
enige gelegenheid om werke
lijk eens te gaan zien, waar
over de buurman nu al dagen
lang enthousiast spreekt en
waarvan de kranten volstaan;
de Nachtwacht, de Munchense
pinacotheek, de Hoge Veluwe,
de Utrechtse en de Delftse ten
toonstellingen.
Zo zijn er heel wat mensen,
aan wie de werkelijke oorlog
min of meer voorbij ging, die
hun vrije dagen te baat namen
om het frontgebied te gaan
bezoeken: de Grebbeberg, Oos
terbeek en Arnhem, Zeeuwsch-
Vlaanderen, Walcheren
Margraten. Maar het meest
interessante (althans voor wie
belang stelt in de middelen,
die moeten dienen om de me
demens uit dit ondermaanse
te verwijderen) gaat men vaak
voorbij; het oorlogmuseum te
Overloon op de rand van de
Peel in het grensgebied van
Brabant en Limburg.
Daar in Overloon is in Sep
tember en October '44 een
tankslag geleverd, die tot de
grootste van Europa behoort
en die dit dorp in geallieerde
kringen de bijnaam „het twee
de Caen" bezorgde. In het bos,
waar de slag het hevigste
woedde en waarin de geallieer
den na zware verliezen (in 8
dagen werden van de Ameri
kaanse Sherman-tanks alleen
al 85 vernield!) tenslotte deze-
ge bevochten, staat nu een
oorlogmuseum,, opgericht door
een stichting uit de burgerij
en ingericht met hulp van de
Engelsen, waardoor dit mu
seum tot een van de meest
goed geoutilleerde ter wereld
behoort. In het bospark vindt
men nog tientallen overblijfse
len van de gruwelijke strijd;
tanks, kanonnen, bommen en
mijnen. Het meest opmerkelij
ke is echter wel de unieke ver
zameling wapens, explosieven
en documenten, die men in
het museumgebouw zelf aan
treft. Wie ziet, welke ingeni
euze (en tegelijk krankzinni
ge) middelen werden aange
wend om de tegenstanders te
misleiden en te doden, om de
na de slag in hun woningen
terugkerende burgers te tref
fen met booby-traps (bommen,
letterlijk vertaald „vallen voor
sullen") aan deurknoppen, mij
nen onder bloempotten en
boeken, ja zelfs onder de lij
ken van de gesneuvelden, die
het huis alsnog opbliezen zo
dra men ze aanraakte, ver
giftigd water en wat al niet
meer voor fraais, die leert
hier pas de oorlog kennen en
verafschuwen.
Verleden jaar noteerde het
Oorlogmuseum 50.000 bezoe
kers; dit jaar verwacht men
er 80.000. Verleden jaar kwam
2/10 deel in groepsverband
per bus. dit jaar als gevolg
van de gure weersomstandig
heden, die de mensen uit hun
vacantieoorden in Limburg en
Brabant doen vlieden - 8/10
deel. Een bewijs, dat dit weer
toch ergens goed voor is,
want waarlijk: wie Overloon
bezoekt zal een ijveraar wor
den voor het behoud van de
wereldvrede.
(Nadruk verboden).
een behoorlijke ddsis fantasie
beschikken
Fantasie moeten de talrijke
jnoge en oude medewerken
den aan het openluchtspel
„Mijn Schilt ende Betrouwen"
in Middelburg trouwens óók
hebben. Maar daarnaast een
flinke portie enthousiasme.
Want het is hard werken, de.
laatste dagen voor de première
en er is vooral voor de
jeugd veel geestdrift nodig
om verzoend te geraken met
de talloze herhalingen, gedu
rende de repetities. Ttfdens een
gang langs de „brandpunten"
in de stad is ons gebleken, dat
het daar echter niet aan ont
breekt en dat regisseur Abele
ven ook al liep alles nog
niet op rollletjes met ver
trouwen de opvoeringen tege
moet ziet.
In de gymnastiekzaal van
de Chr. Kweekschool werden
de balletten ingestudeerd.
Zachte, melodieuze muziek
vulde het grote lokaal, waar
in een groot aantal meisjes en
jongens hun beurt afwachtte.
Prins Anjer en Prinses Gouds
bloem voerden hun vorstelijk
sprookje op en zij deden het
gemis aan passende costumes
en indrukwekkende entourage
volkomen vergeten.
Maar niet alleen dc meisjes,
ook voor de jongens zijn rollen
weggelegd. Het „Malaisebal-
let" nemen zij zelfs geheel voor
hun rekening. In het „Vampier
ballet", waarin zij de binnenruk
kende Duitse soldaten moeten
voorstellen, krijgen zij letter
lijk de kous op de kop: met
schmink bewerkte dameskou
sen, over het hoofd getrokken,
geven deze vreedzame knapen
een sinister, barbaars uiterlijk.
Een lieflijker rol is aan en
kele heren gegeven in het
vorstelijk sprookje, waarin zij
treurwilgen zqn, die blijde hun
takken heffen, wanneer de
Prins en de Prinses het eens
zijn geworden. Tijdens de re
petitie ging dit met veel hila
riteit gepaard.
In een ander schoollokaal
troffen wij Prins Willem, som
ber aan een wankel tafeltje
zittend, overigens in een keii-
-rig "eeuws costuum. „Verraad
in eigen kamp" steunde hij,
maar Marnix van St. Aldegon-
de kwam hem troosten met
zijn Wilhelmus. De lansknech
ten. sommigen in hemdsmou
wen, een stok als wapen over
de schouder, schreden gespan
nen luisterend nader. Op war
me diepe toon weerklonken de
strophen in het ongezellige,
slecht verlichte zaaltje en
doorbraken voor enkele mo
menten de rommelige repetitie
sfeer.
Van rommel gesproken: in
de grote stadhuishal moesten
wij door cartonsnippers en pa
pieren wéden om de requisie-
tenmakers, die als paarden
hebben gewerkt, te bereiken.
Temidden van een kolossaal
kanon, een kroon, die de groot
ste reus op de schouders zou
zakken, een sierlijke vorsten-
gondel, een enorme boom en
een nagemaakt k uis zwoeg
den zij tot in de nacht voort.
Maar zij behoren dan ook tot
de vurigste voorstanders van
een anti-regen-politiek der
weergoden op Vrijdag en Za
terdag
Het Surinaamse elftal zal op 24 Juli uit Paramaribo per K.LJVI. naar Nederland vertrek
ken. Hier zün de Surlnaraers: staande van links naar rechte: Franklin Wilson, VV. de Bois
(trainer), Frledeman Elshot, Max Woerdings, Henny Gill, Henry Leeuwin, Relnler Zorg
vol, André Deira, Arthur Babb, André Watson en André Nyman, Zittend van links naar
rechts: Guno Hoen, Frederik Purperhart, Rufus Belgrave, DesLré Samson, André Kam
perveer, René Nelom en Richard de Clerck,
Aan de grutto is alles lang.
HOGE, RIJZIGE STELTLOPER.
Ondefinieerbaar gekrijt.
„Maar." zo schreef myn En
gelse vogelvriend, na zijn be
zoek aan enkele Nederlandse
vogeloorden in zyn land terug
gekeerd, „van alle vogels ver
rukten mij het meest de avocet
(kluut) en de blacktailedgod-
wit (grutto)". Black-tailed
zouden wjj vertalen door „met
de zwarte staart". De grutto
schqnt dus in Engeland ook al
sporadisch voor te komen.
Daarbij vergeleken zijn we in
dit opzicht ook wel bijzonder
bevoorrecht, want in onze lage
weiden, vochtige duinpannen en
op drassige heidevelden is hij
een zeer algemene broedvogel.
Langzaam met de auto voort-
schuivend langs de Schouwense
binnenwegen, passeerden we ze
enkele meters, aan de over-
ïe van de sloot staande of
zelfs op de wegbermen. Voor
de voortrijdende auto gaan de
vogels in 't algemeen niet op
de wieken En dus konden we
de grutto's van nabij waarne
men, wat vergemakkelqkst
werd door hun hoge, rijzige
steltloperfiguur, die sterk do
mineerde boven het gras, waar-
grutto is ïeitelijk alles lang;
de poten, de warmroestrode
hals en de onmetelijke snavel,
welke aan de punt een zwakke
opwaartse buiging vertoont.
Oppervlakkig beschouwd Js het
verenkleed grauw-bruin. In de
vlucht wordt een witte band
over de vleugels zichtbaar, ver
der het wit van de staartwortel,
waartegen het diepe zwart van
de einden der staartveren te
donkerder afsteekt.
De rosse grutto, die ons al
leen op de trek bezoekt, heeft
deze zwarte staartrand niet.
Onder het schokkend, met
driftige vleugelslag voortvlie-
gen, houdt de vogel de hals
ingetrokken, de lange poten
achterwaarts gestrekt, 't Is een
karakteristiek vllegbeeld. Zijn
geluid overtuigt ten volle
met de grutto te doen te heb
ben. Als zovele weidevogels
roept hy zqn eigen naam, of
liever, hy heeft ztJn naam ge-
zich had. Hij vertelt over de
Constellation, in de wandeling
„Connie" geheten, de machine,
waaraan reeds 60 millioen dol
lars was besteed, alvorens het
type voor het gebruik werd
goedgekeurd bij de burgerlucht
vaart, o.m. bij de K.L.M.
NIEUWE VERBETERINGEN
Intussen, hoewel deze machi
ne tijdens en na de oorlog di
verse veranderingen en verbete
ringen heeft ondergaan, men is
is nog steeds bezig haar te ver
volmaken. Twee belangrijke
verbeteringen is men thans be
zig aan te brengen, waardoor de
levensduur van dit type met et
telijke jaren zal worden ver
lengd. Ten eerste, men is doende
door diverse technische perfec
ties een verhoging van het lan
dings- en startgewicht te ver
krijgen en ten tweede, men
denkt aan de montage van z.g.
compoundmotoren. Deze moto
ren zijn voorzien van drie tur
bines, gedreven door de uitlaat
gassen, waardoor het vermogen
aanzielijk wordt verhoogd en
het brandstofverbruik met 20
wordt verminderd. Door deze
twee verbeteringen zal 't mo
gelijk zijn om in de naaste toe
komst tussenlandingen op Gan-
dar in Newfoundland te vermij
den, hetgeen niet alleen een
aanzienlijke besparing van kos
ten betekent, doch bovendien de
tx-ans-atlantische vlucht belang
rijk zal verkorten. Hierbij komt
nog. dat vandaag een transatlan
tisch vliegtuig slechts ongeveer
1/3 van zijn beschikbaar laad
vermogen beschikbaar kan stel
len voor de betalende lading,
terwijl 2/3 wordt ingenomen
door de brandstof. Een bespa
ring van 20 aan brandstof be
tekent dan ook een verhoging
van de betalende lading met
45 zodat dit wel de moeite
waard is.
DE CONSTITUTION*.
Een tweede machine, die
Lockheed momenteel in ontwik
keling heeft, is de Constitution.
Dit is een zeer groot viermoto
rig vliegtuig met motoren van
3500 pk elk. die echter in de
toekomst zullen worden vervan
gen door schroefaandrijvende
gasturbines van een veel groter
vermogen. Er zijn op het ogen
blik 2 machines van dit type
bij de Amerikaans Marine in be
proeving. die een geregelde
dienst tussen Californië en Ho-
noloeloe onderhouden. Ze kun
nen ruim 160 passagiers met 'n
snelheid van 480 km. per uur
vervoeren.
Dr. Hibbard spréékt dan over
de toekomst van het verkeers
vliegtuig. Men heeft bij Lock
heed een opvolger van de Con
stellation ontworpen, uitgerust
met vier straalmotoren en inge
richt voor 50 passagiers, waar
mede een kruissnelheid van 960
km per uur zal kunnen worden
bereikt. De vlucht van New-
I York naar Londen zal dan in
ongeveer 7 uren kunnen wor-
Iden volbracht, waarbij wordt
gevlogen op een hoogte van 10
tot 12.000 meter. Het merkwaar
dige is, dat een dergelijk snelle
machine ongeveer 30 goedko
per zal zijn dan de huidige ver
keersvliegtuigen, ondanks het
feit, dat het brandstofverbruik
van een straalmotor vrij veel
hoger is dan dat van een zui
germotor, zoals in de thans in
gebruik zijnde machines is ge
monteerd. De machine in kwes
tie heeft de grootte van de hui
dige Constellation. Het zal ech
ter wel 7 tot 8 jaar duren voor
een dergelijke machine op de
luchtlijnen zal verschijnen, want
met het bouwen van het proto
type zijn 3 jaren gemoeid, ter
wijl men bovendien nog eens
vier tot vijf jaar moet rekenen,
voor dit prototype genezen is
van al zijn kinderziekten, voor
dat 't in alle opzichten ge
schikt is voor 't gebruik op
de luchtlijnen.
twee boerderijen afgebrand,
moeite slaagde men er in een aan
grenzende derde te behouden.
Mr. J. P. H. van Hasselt uit
Bergen op Zoom werd gekozen tot
lid van Gedeputeerde Staten van
Noord-Brabant.
kregen naar zijn geroep.
Het nest is al even. primitief
als dat van al zijn confraters
onder de pleviervogels: een
platgedrukte kuil in het hand
breed opgeschoten gras of een
lichte uitholling in de bodem.
De voor deze vogel grote, peer
vormige eieren zijn dof olijf
groen van kleur met onopval
lende, donkerder vlekken. Als
regel komen in het nest vier
eieren te liggen; een hoogst
enkele maal vijf. Ik herinner
me, slechts één enkele maal
zulk een legsel gevonden te
hebben; het was toevallig dit
seizoen 1948 in een duin
pan bq Haamstede, 't Was wel
een laat legsel; terwfll ik er
op stond te kyken, streek een
gezin van zes grutto's in de
pan neer; twee oude vogels en
vier, reeds vliegende jongen.
Vooral ln de eerste dagen,
dat er jongen zqn, is de grutto
paraat, doet hij in afleidings
manoeuvres en schijnaanvallen
voor de kievit niet onder, stoot
op mensen en kalveren, die te
dlchtby komen. Het duidelijke
„grutto, grutto" van de pa-
ringstyd is dan veelal verwor
den tot een jammerend, nydig,
ondefinieerbaar gekryt.
J. VIJVERBERG.