Ambon: hoeksteen van het Koninkrijk Prins Anjer danst in een zomerjaponnetje Slagveld Overloon trekt 80.000 bezoekers .r Snel vliegen goedkoop vliegen De zeldzame Grutto Vraaggesprek mei de Resident der Molukken „Tot in der eeuwen trouw" TWEEDE BLAD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 22 JULI 1948 Aan de andere kant van 't bureau, staande in de werk- 1 kamer van het paleis, zit de heer F. W. G. Linck, Resi dent der Zuid-Molukken. Een lange, forse man, ernstig, doch met een buitengewoon prettige oogopslag, die zin voor humor en een aanzienlij ke dosis levenswijsheid ver raadt. Twee eigenschappen die kostbaar zijn in dit tijds gewricht in Indië zelfs op een zo „Nederlands" eiland als Ambon. Ik vraag toestemming mijn vragen te mogen stellen en de antwoorden daarop ko men iedere keer snel, bondig en concreet. Resident, Ambon heeft zwaar te lijden gehad van de bombardementen, hoe staat het met de wederopbouw? Er is hier ontzettend veel aan puin geslagen, en we zou den niets liever willen dan in het snelst mogelijke tempo opbouwen. Maar alles wat men aanpakt wordt vertraagd door de clausule: „2 jaar le vertijd". Dit is heel jammer, want hét kan Ambon aanzien- Tijdens de kruistocht van het eskader, be staande uit Hr. Ms. tor pedojagers „Van Galen" en „Tjerk Hiddesz" werd zoals men reeds gelezen heeft uiter aard ook een bezoek gebracht aan Ambon, voornaamste eiland van de groep. Onze mede werker, Anthony van Kampen, aan boord van Hr. Ms. „Van Galen", vond de Resident der Zuid-Molukken, de heer F. W. G. Linck, bereid hem een vraaggesprek toe te staan, het welk wij bjjgaand publiceren. lijke kansen kosten. Het is n aangewezen oceaanhaven, maar... dan moet er water komen. Er is, inderdaad, wa ter genoeg hier, maar geen waterleiding, die intact is. En zonder deze kunnen schepen hier niet bunkeren. Ik zag vanmorgen de bei de Eregraven, het Hollandse en Geallieerde, en het vièl op ho everzorgd deze waren aan gelegd. Heeft de bevolking deze zélf gebouwd? Wel gebouwd maar niet be taald. Deze beide Eregraven znn gefinancierd door een Chinees, Tan Toei, wiens drie zonen in de oorlog gebleven z\jn. Mede ter herinnering aan hen schonk hij ons deze Ere graven. Kan het eiland zich zelf 3n financieel en economisch op zicht bedruipen? Neen zeker niet. Dit is een teer punt, overigens. Ambon kon zich nooit bedruipen, eeuwen lang niet en vandaag I de dag minder dan ooit. Maar Ambon heeft een èndere taak in de geschiedenis van Neder land dan die van leverancier van bijvoorbeeld specerijen.Am- bon leverde, drie eeuwen lang, zfc'n intelligentsia. De besten namen bestuursfuncties in. Voorts weet U zelf hoevele duizenden Ambonnezen dienen onder de vlag van het leger en de Koninklijke Marine. Ik zelf zie duidelijk Gods hand in de plaats die Ambon is aan gewezen. Zowel in de eeuwen ale voorbij zijn, als in deze en komende dagen. Hoe verklaart TI het felle verzet tegen de Jap, tUdens de bezetting van het eiland? Dit verzet is een logisch gevolg van het standvastig, onverzettelijk karakter van de Ambonnees, Niet voor niets zal de spreuk op het grote oorlogsgedenkteken, waar U straks voorbijreed, luiden: „Der Eeuwen Trouw". Deze woorden zeggen alles. De Am bonnees is trouw, hij laat zich niet verdrukken, hij lean zich niet „aanpassen". En daarom woedde de Jap hier op beest achtige wijze en werden halve kampongs voor de mitrail leurs gezet. Maar breken kon de Jap het verzet nooit. Ambon Is zeer Nederlands gezind; wordt deze gezindheid niet beïnvloed door net natio nalisme? U moet goed begrijpen, men kan niet zeggen: Ambon is zeer Oranje-gezind",- omdat de Ambonnees het Huis van Oranje als zjjn Vorstenhuis beschouwt. De Nederlandse vlag: is tevens de Ambonnese vlag. Zijn vlag. En het Wil helmus mag aan het Neder landse volkslied zijn, het is óók het Ambonnese volkslied Vergeet U niet dat de Ambon nees drie eeuwen Nederlandse cultuur achter zich heeft en mede tengevolge hiervan voelt hij zich Nederlands onderdaan. Ambon vormt dus een cul turele eenheid ln Indië? Zonder enige twijfel. Trou wens, de Ambonnees die als intellectueel zjjn eiland verlaat hetzH voor het vervullen van een bestuursfunotiej hetzQ om zijn functie in leger of op de vloot te vervullen, vermengt zich niet met een ander ras. Hij blijft Ambonnees en als hij trouwt doet hij dat met 'n Ambonnese. Het ergste wat hem kan overkomen is: zijn cultuur verliezen. En die cul tuur is zuiver 'Westers ge oriënteerd, zuiver Nederlands. Onze bekende dichter op Am- bon, Jan Toule, schrijft zijn verzen in... het Nederlands! Er was groot enthousiasme, toen Hr. Ms. „Van Galen" en Hr. Ms. „Tjerk Hiddesz" binnenvielen. Zijn deze gevoe lens kenmerkend voor de ge hele bevolking Ja, dit bezoek van het es kader wordt op de allerhoog ste prjjs gesteld, want dit vlagvertoon maakt het moge lijk, dat Ambon de schepen van zijn vloot ziet. De Konink lijke Marine is hier buiten gewoon populair cn ontelba re jonge harten ld op pen om op die vloot te mogen dienen. Een voorbeeld: In 1926 kreeg de bevolking van Banda, één der eilanden van de groep, van Hr Ms. K 13 een vlag cadeau, U moest eens zien hoe deze vlag bewaard wordt. Als een schat, als één der kost baarste reliquieën van het he le eiland. Het is goed als de Marine zich hier vaak laat zien. En daarbij... Ambon ver dient het! Is ook het kerkelijke leven Westers, Nederlands, georiën teerd Ja, er is een. Hollandse Sta tenbijbel en een Statenbijbel in de Maleise taal. Deze bij bel heeft ontzaglijk veel bij gedragen tot de cultuur van Ambon. Afgezien daarvan is de Ambonnees van nature zeer religieus, orthodox zelfs. De kerk hier, van de Moluks Protestantse gemeente, is ver woest en er moest een nieuwe komen. Men wilde er één bouwen, plaats biedend aan 1500 personen. Zij zal zo groot niet kunnen worden, maar het plan, waaraan we ons nu vast houden, vraagt nog altijd een bedrag van 5 ton. We zijn be zig gelden te verzamelen en hopen het bedrag bij elkaar ■te krijgen. Hulp uit Neder land zou ons daarbij niet on welkom zijn. Overigens kan ik hieraan nog toevoegen, dat Ambon geen analphabetisme kent, en ook dit dankt het eiland goeddeels aan de bij bel. De bqbel is niet alleen kerkboek, maar ook leerboek. Hoe beschouwt de bevol king U in uw functie van Re sident? Alleen als vertegen woordiger van het Nederlands- gezag? Neen, men beschouwt mij wel degelijk als vertegenwoor diger van Ambon en de Am bonnezen zelf. Als er proble men, vraagstukken en moei lijkheden zijn, komt de Am bonnees naar mij en bespreekt die. Br is een volledig ver trouwen en de Ambonnees vindt het de natuurlijkste zaak van de wereld dat hij hier komt met z^jn belangen. En dat is hét in wezen ook. Hoe staat de bevolking ten opzichte van Iaat ons zeg- Nieuwe beiaard yoor Rotterdam. Vier met vlaggen getooide vrachtauto's, waarvan een met oplegger, kwamen Dinsdag te Rotterdam met het 29 klokken tellende nieuwe raadhuiscaril lon binnen. Langs de gehele route trok deze bijzondere stoet zeer de aandacht. Bjj het raadhuis had. den zich honderden Rotter dammers opgesteld. Op Koninginnedag hoopt beiaardier Timmermans de eer ste klanken over Rotterdam uit te zenden. gen de „nieuwe tjjd" in In dië? Hoe reageert men op het nationalisme Indië maakt een periode van ingrijpende veranderingen me de, goede en kwade. Maar er is geen gevaar dat de Ambon nees zich door valse leuzen zal laten inpalmen, hetgeen anderzijds niet betekent dat ook hier geen veranderingen zullen plaats vinden. Er is echter geen sprake van dat Ambon zijn eigen cultuur zal opgeven. Integendeel, in een toekom stige Indonesische cultuur zal het aandeel van Ambon zeer aanzienlijk zijn. Ik herhaal echter de woorden: „Der Eeuwen Trouw" vertolken precies de gevoelens der be volking, de Nederlandse vlag is de Ambonnese vlag. het Huis van Oranje is het Am bonnese Vorstenhuis en het Wilhelmus is het Volkslied van Ambon. Dit zijn waarden die het adat-rechtelijk door drie eeuwen samenwerking met Nederland heeft verwor ven en die het nooit zal prijs geven Ambon... klein eiland, ja, maar met een belangrijke plaats in de grote archipel die Indonesië heet. Een ge sprek met de Resident, een verblijf van drie dagen op het eiland en drie dagen contact met de Ambonnezen is niet veel. Maar rijkelijk voldoende, om vast te stellen dat hier, in de blauwe zee van de Mo lukken, een eiland ligt, dat zich onderdeel, wezenlijk ver bonden met Nederland voelt. Een pijler van de Kroon, niet van leem, maar van de hardste materie: van staal en gewa pend beton. Tot in „Der Eeu wen Trouw"... wat er ook komen zal. Moge Nederland dit eiland i zijn bevolking nooit te leurstellen. Moge Nederland, welke regeerders ook aan het bewind zijn, nooit vergeten dat daar in die ontzaglijk gro te archipel een Nederlandse .provincie" ligt. Deze week worden dagelijks van Amsterdam en Rotterdam uit per kustvaarder dagreizen naar de Noordzee gemaakt, waarbij de schepen alle handelingen ondergaan, die met ieder zeeschip plaats vinden. By de uit de hoofdstad vertrokken kustvaarders komt op zee de reddingboot „Neeltje Jacoba" lang szjj. NEW YORK—LONDEN IN ZEVEN UREN. Nog veel verrassingen in de toekomst. (Van onze luchtvaartmede werker). „Binnen 20 tot 30 jaar zullen snelheden van 1200 km per uur en wellicht nog meer normaal zijn in de luchtvaart, die zich dan, wat dc lange afstanden be treft, zal afspelen op 'n hoog te van ongeveer 10.000 meter. De problemen zijn nog legio, maar na verloop van tijd zullen zü volledig zijn opgelost", aldus dr. Hall Hibbard, de 45-jarige chef-constructcur van dc Lock- hecd-fabrieken, die op het ogen blik voor zaken in Nederland vertoeft. Het is interessant te luisteren naar deze man, een der gewel denaren van de lucht, die tijdens de oorlogsjaren te Burbank in de V.S. 100.000 werklieden onder Balletrepetitie voor Middelburg's openluchtspel Treurwilgen met een colbertje aan. Een balletschool, die Kweek school is, een Prins in een ge bloemd zomerjurkje en een Prinses met een vlot turnpak- je aan, treurwilgen in colbert- costuum en acht kleine meis jes, die zwanen moeten ver beelden, maar er evenveel op lqken als la grande Pavlova op het buitensporige voertuig van Lohengrinwerkelijk. voor zo'n balletrepetitie moet je als buitenstaander wel over EEN STUKJE FRONTGEBIED IN DE PEEL. Voor wie in de vacantie gruwelen wil. (Van onze toeristische medewerker) Een vacantie behoeft niet alleen een rustperiode te zijn: voor velen biedt zij immers de enige gelegenheid om werke lijk eens te gaan zien, waar over de buurman nu al dagen lang enthousiast spreekt en waarvan de kranten volstaan; de Nachtwacht, de Munchense pinacotheek, de Hoge Veluwe, de Utrechtse en de Delftse ten toonstellingen. Zo zijn er heel wat mensen, aan wie de werkelijke oorlog min of meer voorbij ging, die hun vrije dagen te baat namen om het frontgebied te gaan bezoeken: de Grebbeberg, Oos terbeek en Arnhem, Zeeuwsch- Vlaanderen, Walcheren Margraten. Maar het meest interessante (althans voor wie belang stelt in de middelen, die moeten dienen om de me demens uit dit ondermaanse te verwijderen) gaat men vaak voorbij; het oorlogmuseum te Overloon op de rand van de Peel in het grensgebied van Brabant en Limburg. Daar in Overloon is in Sep tember en October '44 een tankslag geleverd, die tot de grootste van Europa behoort en die dit dorp in geallieerde kringen de bijnaam „het twee de Caen" bezorgde. In het bos, waar de slag het hevigste woedde en waarin de geallieer den na zware verliezen (in 8 dagen werden van de Ameri kaanse Sherman-tanks alleen al 85 vernield!) tenslotte deze- ge bevochten, staat nu een oorlogmuseum,, opgericht door een stichting uit de burgerij en ingericht met hulp van de Engelsen, waardoor dit mu seum tot een van de meest goed geoutilleerde ter wereld behoort. In het bospark vindt men nog tientallen overblijfse len van de gruwelijke strijd; tanks, kanonnen, bommen en mijnen. Het meest opmerkelij ke is echter wel de unieke ver zameling wapens, explosieven en documenten, die men in het museumgebouw zelf aan treft. Wie ziet, welke ingeni euze (en tegelijk krankzinni ge) middelen werden aange wend om de tegenstanders te misleiden en te doden, om de na de slag in hun woningen terugkerende burgers te tref fen met booby-traps (bommen, letterlijk vertaald „vallen voor sullen") aan deurknoppen, mij nen onder bloempotten en boeken, ja zelfs onder de lij ken van de gesneuvelden, die het huis alsnog opbliezen zo dra men ze aanraakte, ver giftigd water en wat al niet meer voor fraais, die leert hier pas de oorlog kennen en verafschuwen. Verleden jaar noteerde het Oorlogmuseum 50.000 bezoe kers; dit jaar verwacht men er 80.000. Verleden jaar kwam 2/10 deel in groepsverband per bus. dit jaar als gevolg van de gure weersomstandig heden, die de mensen uit hun vacantieoorden in Limburg en Brabant doen vlieden - 8/10 deel. Een bewijs, dat dit weer toch ergens goed voor is, want waarlijk: wie Overloon bezoekt zal een ijveraar wor den voor het behoud van de wereldvrede. (Nadruk verboden). een behoorlijke ddsis fantasie beschikken Fantasie moeten de talrijke jnoge en oude medewerken den aan het openluchtspel „Mijn Schilt ende Betrouwen" in Middelburg trouwens óók hebben. Maar daarnaast een flinke portie enthousiasme. Want het is hard werken, de. laatste dagen voor de première en er is vooral voor de jeugd veel geestdrift nodig om verzoend te geraken met de talloze herhalingen, gedu rende de repetities. Ttfdens een gang langs de „brandpunten" in de stad is ons gebleken, dat het daar echter niet aan ont breekt en dat regisseur Abele ven ook al liep alles nog niet op rollletjes met ver trouwen de opvoeringen tege moet ziet. In de gymnastiekzaal van de Chr. Kweekschool werden de balletten ingestudeerd. Zachte, melodieuze muziek vulde het grote lokaal, waar in een groot aantal meisjes en jongens hun beurt afwachtte. Prins Anjer en Prinses Gouds bloem voerden hun vorstelijk sprookje op en zij deden het gemis aan passende costumes en indrukwekkende entourage volkomen vergeten. Maar niet alleen dc meisjes, ook voor de jongens zijn rollen weggelegd. Het „Malaisebal- let" nemen zij zelfs geheel voor hun rekening. In het „Vampier ballet", waarin zij de binnenruk kende Duitse soldaten moeten voorstellen, krijgen zij letter lijk de kous op de kop: met schmink bewerkte dameskou sen, over het hoofd getrokken, geven deze vreedzame knapen een sinister, barbaars uiterlijk. Een lieflijker rol is aan en kele heren gegeven in het vorstelijk sprookje, waarin zij treurwilgen zqn, die blijde hun takken heffen, wanneer de Prins en de Prinses het eens zijn geworden. Tijdens de re petitie ging dit met veel hila riteit gepaard. In een ander schoollokaal troffen wij Prins Willem, som ber aan een wankel tafeltje zittend, overigens in een keii- -rig "eeuws costuum. „Verraad in eigen kamp" steunde hij, maar Marnix van St. Aldegon- de kwam hem troosten met zijn Wilhelmus. De lansknech ten. sommigen in hemdsmou wen, een stok als wapen over de schouder, schreden gespan nen luisterend nader. Op war me diepe toon weerklonken de strophen in het ongezellige, slecht verlichte zaaltje en doorbraken voor enkele mo menten de rommelige repetitie sfeer. Van rommel gesproken: in de grote stadhuishal moesten wij door cartonsnippers en pa pieren wéden om de requisie- tenmakers, die als paarden hebben gewerkt, te bereiken. Temidden van een kolossaal kanon, een kroon, die de groot ste reus op de schouders zou zakken, een sierlijke vorsten- gondel, een enorme boom en een nagemaakt k uis zwoeg den zij tot in de nacht voort. Maar zij behoren dan ook tot de vurigste voorstanders van een anti-regen-politiek der weergoden op Vrijdag en Za terdag Het Surinaamse elftal zal op 24 Juli uit Paramaribo per K.LJVI. naar Nederland vertrek ken. Hier zün de Surlnaraers: staande van links naar rechte: Franklin Wilson, VV. de Bois (trainer), Frledeman Elshot, Max Woerdings, Henny Gill, Henry Leeuwin, Relnler Zorg vol, André Deira, Arthur Babb, André Watson en André Nyman, Zittend van links naar rechts: Guno Hoen, Frederik Purperhart, Rufus Belgrave, DesLré Samson, André Kam perveer, René Nelom en Richard de Clerck, Aan de grutto is alles lang. HOGE, RIJZIGE STELTLOPER. Ondefinieerbaar gekrijt. „Maar." zo schreef myn En gelse vogelvriend, na zijn be zoek aan enkele Nederlandse vogeloorden in zyn land terug gekeerd, „van alle vogels ver rukten mij het meest de avocet (kluut) en de blacktailedgod- wit (grutto)". Black-tailed zouden wjj vertalen door „met de zwarte staart". De grutto schqnt dus in Engeland ook al sporadisch voor te komen. Daarbij vergeleken zijn we in dit opzicht ook wel bijzonder bevoorrecht, want in onze lage weiden, vochtige duinpannen en op drassige heidevelden is hij een zeer algemene broedvogel. Langzaam met de auto voort- schuivend langs de Schouwense binnenwegen, passeerden we ze enkele meters, aan de over- ïe van de sloot staande of zelfs op de wegbermen. Voor de voortrijdende auto gaan de vogels in 't algemeen niet op de wieken En dus konden we de grutto's van nabij waarne men, wat vergemakkelqkst werd door hun hoge, rijzige steltloperfiguur, die sterk do mineerde boven het gras, waar- grutto is ïeitelijk alles lang; de poten, de warmroestrode hals en de onmetelijke snavel, welke aan de punt een zwakke opwaartse buiging vertoont. Oppervlakkig beschouwd Js het verenkleed grauw-bruin. In de vlucht wordt een witte band over de vleugels zichtbaar, ver der het wit van de staartwortel, waartegen het diepe zwart van de einden der staartveren te donkerder afsteekt. De rosse grutto, die ons al leen op de trek bezoekt, heeft deze zwarte staartrand niet. Onder het schokkend, met driftige vleugelslag voortvlie- gen, houdt de vogel de hals ingetrokken, de lange poten achterwaarts gestrekt, 't Is een karakteristiek vllegbeeld. Zijn geluid overtuigt ten volle met de grutto te doen te heb ben. Als zovele weidevogels roept hy zqn eigen naam, of liever, hy heeft ztJn naam ge- zich had. Hij vertelt over de Constellation, in de wandeling „Connie" geheten, de machine, waaraan reeds 60 millioen dol lars was besteed, alvorens het type voor het gebruik werd goedgekeurd bij de burgerlucht vaart, o.m. bij de K.L.M. NIEUWE VERBETERINGEN Intussen, hoewel deze machi ne tijdens en na de oorlog di verse veranderingen en verbete ringen heeft ondergaan, men is is nog steeds bezig haar te ver volmaken. Twee belangrijke verbeteringen is men thans be zig aan te brengen, waardoor de levensduur van dit type met et telijke jaren zal worden ver lengd. Ten eerste, men is doende door diverse technische perfec ties een verhoging van het lan dings- en startgewicht te ver krijgen en ten tweede, men denkt aan de montage van z.g. compoundmotoren. Deze moto ren zijn voorzien van drie tur bines, gedreven door de uitlaat gassen, waardoor het vermogen aanzielijk wordt verhoogd en het brandstofverbruik met 20 wordt verminderd. Door deze twee verbeteringen zal 't mo gelijk zijn om in de naaste toe komst tussenlandingen op Gan- dar in Newfoundland te vermij den, hetgeen niet alleen een aanzienlijke besparing van kos ten betekent, doch bovendien de tx-ans-atlantische vlucht belang rijk zal verkorten. Hierbij komt nog. dat vandaag een transatlan tisch vliegtuig slechts ongeveer 1/3 van zijn beschikbaar laad vermogen beschikbaar kan stel len voor de betalende lading, terwijl 2/3 wordt ingenomen door de brandstof. Een bespa ring van 20 aan brandstof be tekent dan ook een verhoging van de betalende lading met 45 zodat dit wel de moeite waard is. DE CONSTITUTION*. Een tweede machine, die Lockheed momenteel in ontwik keling heeft, is de Constitution. Dit is een zeer groot viermoto rig vliegtuig met motoren van 3500 pk elk. die echter in de toekomst zullen worden vervan gen door schroefaandrijvende gasturbines van een veel groter vermogen. Er zijn op het ogen blik 2 machines van dit type bij de Amerikaans Marine in be proeving. die een geregelde dienst tussen Californië en Ho- noloeloe onderhouden. Ze kun nen ruim 160 passagiers met 'n snelheid van 480 km. per uur vervoeren. Dr. Hibbard spréékt dan over de toekomst van het verkeers vliegtuig. Men heeft bij Lock heed een opvolger van de Con stellation ontworpen, uitgerust met vier straalmotoren en inge richt voor 50 passagiers, waar mede een kruissnelheid van 960 km per uur zal kunnen worden bereikt. De vlucht van New- I York naar Londen zal dan in ongeveer 7 uren kunnen wor- Iden volbracht, waarbij wordt gevlogen op een hoogte van 10 tot 12.000 meter. Het merkwaar dige is, dat een dergelijk snelle machine ongeveer 30 goedko per zal zijn dan de huidige ver keersvliegtuigen, ondanks het feit, dat het brandstofverbruik van een straalmotor vrij veel hoger is dan dat van een zui germotor, zoals in de thans in gebruik zijnde machines is ge monteerd. De machine in kwes tie heeft de grootte van de hui dige Constellation. Het zal ech ter wel 7 tot 8 jaar duren voor een dergelijke machine op de luchtlijnen zal verschijnen, want met het bouwen van het proto type zijn 3 jaren gemoeid, ter wijl men bovendien nog eens vier tot vijf jaar moet rekenen, voor dit prototype genezen is van al zijn kinderziekten, voor dat 't in alle opzichten ge schikt is voor 't gebruik op de luchtlijnen. twee boerderijen afgebrand, moeite slaagde men er in een aan grenzende derde te behouden. Mr. J. P. H. van Hasselt uit Bergen op Zoom werd gekozen tot lid van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant. kregen naar zijn geroep. Het nest is al even. primitief als dat van al zijn confraters onder de pleviervogels: een platgedrukte kuil in het hand breed opgeschoten gras of een lichte uitholling in de bodem. De voor deze vogel grote, peer vormige eieren zijn dof olijf groen van kleur met onopval lende, donkerder vlekken. Als regel komen in het nest vier eieren te liggen; een hoogst enkele maal vijf. Ik herinner me, slechts één enkele maal zulk een legsel gevonden te hebben; het was toevallig dit seizoen 1948 in een duin pan bq Haamstede, 't Was wel een laat legsel; terwfll ik er op stond te kyken, streek een gezin van zes grutto's in de pan neer; twee oude vogels en vier, reeds vliegende jongen. Vooral ln de eerste dagen, dat er jongen zqn, is de grutto paraat, doet hij in afleidings manoeuvres en schijnaanvallen voor de kievit niet onder, stoot op mensen en kalveren, die te dlchtby komen. Het duidelijke „grutto, grutto" van de pa- ringstyd is dan veelal verwor den tot een jammerend, nydig, ondefinieerbaar gekryt. J. VIJVERBERG.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 5