België's rijkdom is ten dele schijn Bodemkartering op Schouwen en Duiveland Auto-industrie doet mee aan de „new lock" GOESCHE COURANT VAN 50 JAAR Kei voor Eijgelshoven Groeiend Vlissingen TWEZDE BLAD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 5 MEi 1948 Behoefte aan voedingsmiddelen, brandstoffen, kleding, kunstmest en vrachtauto's Een vergelijking met Nederland op E.R.P.-basis (Van onze reizende redacteur). BrusseL Apr. ..Als u het niet veraer vertelt", aldus schertsend een hooggeplaatst ambtenaar van hef Belgische ministerie van buitenlandse zaken, „dan wil ik het u wel zeggen: die Marshall-dollars hebben wij nodig om al die bananen te kunnen betalen". Hii sloeg, psychologisch, de spiiker op de kop. want de Europeaan, die het luilekker. land bezoekt, waarvan Brus sel de hoofdstad is, heeft maar al te zeer de irfüruk. dat de Belgen bepaald ver kwistend met hun deviezen omspringen. Zij leven er vor stelijk van, vinden de Brit ten, de Fransen, de Neder landers en waarschijnlijk nog in hogere mate de Duitsers- Zij hebben alles, zijn wij al heel gauw geneigd te zeggen. Waarom dus nog Marshall, hulp voor dit land? En dan nog maar liefst 295.500.000 dollars, Nederland krijgt er weliswaar 599000-000 twee maal zoveel dus. maar toch. De schijn echter kan Ije- driegen. Het brood bijvoor beeld is er even grauw als in Nederland. België zal dan ook in de komende twaalf maanden vooral graan invoe- yen, evenals een aantal ande re voedingsmiddelen, die er of schaars of duur zijn. De bedoeling van het E-R.P. (Marshall-plan) js niet alleen om nood te lenigen, maar ook om door verzadiging van de markt prijsdalingen te be werkstelligen. Opvallend is, daarbij, vergeleken bij Ne derland, het hoge bedrag voor zuivelproducten- Belgie zal daaraan 21.500-000 dollar besteden tegen Nederland 1-600.000. Van de andere voe dingsmiddelen volgen hier de vergelijkende cijfers in milli- oenen dollars: België en Luxemb. 76 11.2 graan vetten veekoeken 7.5 suiker 0-5 koffie 2-6 rijst vlees Raadselachtig is voor ons het feit, dat er zulk een hoog bedrag voor koffie is uitge trokken, die in België volop verkrijgbaar is- Zoveel, dat grote hoeveelheden (naar het Ned- 113-9 22.3 13-2 2-6 "0*5 3.9 schijnt via de bezettingstroe pen) naar Duitsland verdwij nen, waar koffie tot de meest gevraagde en hoogst geprijs de .artikelen in de sluikhan. del behoren. Is het te boud te beweren, dat de Duitse zwar te macht vooral zal profite ren van d^ze koffie? En even vreemd is voor ons, dat België voor een half millioen dollar tabak zal ont vangen, welk artikel er ook niet bepaald schaars is. Ne. derland met zi.fn, schaarste aan dit artikel, krijgt geen tabak. Zou de Nederlandse regering er niet om gevraagd hebben? Hier vindt men wel licht het verschil in nationale discipline gedemonstreerd: de Nederlandse arbeider neemt genoegen met 100 sigaretten per veertien dagen, de Belgi sche wil zich ten deze geen beperkingen opleggen. TEXTIEL. Aan katoen komt er voor 72.100-000 dollar naar Neder land, terwijl België voor '15-000-000 ontvangt. Er is daar geen gebrek aan textiel, maar wel aan goedkope kle ren. De spullen zijn er der mate duur, dat de lege por- temonnaie der Belgische huis. moeders er hetzelfde effect heeft als de distributierege. ling in Nederland. Aan brandstof hebben bei de landen behoefte, zij het aan mijnen zo rijke België in mindere mate: het land krijgt voor 7-500.000 dollars aan steenkool. Nederland voor 93 900-000: België krijgt bo vendien voor 21.400-000 dol lar aan petroleumproducten, Nederland voor 24.900-000. Kennelijk is België voorne mens zijn eigen uitrusting te verbeteren, want het krijgt voor 2-200-000 dollar aan mijnmachines: Nederland heeft dat niet zo nodig. Aan machines van andere Boekbespreking Bii de N-V- Uitgevers Mij- Enurn te Amsterdam ver scheen onder de titel „Zo werkt en wroet Rusland", de inleiding van het rapport van de Canadese regeringscom missie over de Russische spionnage-activiteit in Cana da- Pater Henri de Greeve schreef er een voorwoord in. Het werk voltooid. Een voor ons eiland belang rijk object heeft op 1 Mei zijn beslag gekregen. Toen was de bodemkartering van ons eiland geheel voltooid en hebben zo wel de leider der kartering, Ir. S. F. Kuipers, als de karteer- ders ons eiland verlaten om el ders hun werk voort te zetten, of zijn reeds overgegaan naar andere instanties, b.v. de land- bouwvoorlichtingsdienst, waar zij hun-opgedane kennis bij de voorlichting der landbouwers zullen kunnen gebruiken. HET BEGIN. In Juli 1946 is met de kar tering begonnen en was in Ja nuari van dit jaar het eigen lijke veldwerk klaar, waarna de in het veld gemaakte aan tekeningen in kaart zijn ge bracht, welke werk nu ook klaargekomen is. Hiermee is geheel Schouwen-Duiveland in kaart gebracht, terwjjl het de bedoeling is deze kaarten in druk te doen verschijnen, zo dat belanghebbenden in de toekomst van deze kaarten ge bruik kunnen maken. Lag het oorspronkelijk in de bedoeling alleen het geïnun deerde deel van ons eiland te karteren, later heeft men ook dè niet-geïnundeerde Westhoek gekarteerd, hetgeen met het oog op de fruitteelt van zeer Sroot belang geacht moet wor- en, hetgeen wel bljjkt uit het feit, dat vele kwekers belang stelling voor dit werk tonen. Het is de bedoeling, dat aan de hand van deze kaarten na gegaan kan worden in hoever re een bèpaald perceel voor de fruitteelt, eventueel een andere teelt, geschikt Is. HET NUT. Van hoe grote economische betekenis deze kartering is, zal de toekomst moeten leren, al kunnen we nu reeds zeggen, dat er In verschillende geval len gebruik van zal worden ge maakt. We denken b.V. aan het aanleggen van wegen, ruilver kaveling, de landbouwvoorlich- tlngsdienst, ontwateringsplan nen. Voor dit laatste zijn op ons eiland reeds belangrijke aei- vlezen verstrekt aan het Wa terschap Schouwen voor het thans In uitvoering zflnde ont wateringsplan. Da bodemkartering neemt als basis voor de klassificatie der gronden, het ontstaan der gronden, zodat men. moet na gaan op welke wijze deze in de loop der tijden gevormd zijn, omat gebleken is, dat er verband bestaat tussen het on staan van de grond en zrjn eigenschappen en waarde als cultuurgrond. Om tot dit in zicht te komen, bepaalt men zich niet, zoals voordien, tot de bovengrond, maar onder zoekt door boringen, variëren de van 1 m. tot 2 m., welke lagen er eventueel aanwezig zyn. Hierdoor komt men op het terrein der historie, want meermalen worden bij deze boringen sporen van vroegere bewoningen in de vorm van bepaalde aardlagen en scher ven gevonden. Uit deze vond sten is het dan vaak mogelQk zich een beeld te vormen hoe een bepaald gebied er in lang vervlogen tfld moet hebben uit- gezien. BEMESTING. Delen wij tot slot nog mede, dat de leider der Bodemkarte ring, Ir. Kuipers, de Stichting voor Bodemkartering met in gang van 1 Mei verlaten heeft en door de Rjjks landbouw- voorlichtingsdienst is aange wezen als Consulent in alge- rtiede dienst met standplaats Wageningen. Dit is een geheel nieuwe tak van de voorlichtingsdienst, want zijn taak zal zijn om in de toekomst de bemestingsad viezen voor de practyk niet alleen meer te baseren op het geen het Rgkslandbouwproef- station te Groningen onder zocht, doch daarbij ook reke ning te houden met hetgeen de Bodemkartering voor nieuwe gezichtspunten naar voren brengt. Prijsvraag van de K.N.A.C. De K-N.AC- heeft besloten opnieuw een prijsvraag uit te schrijven- Antwoord wordt gevraagd op de volgende vra. gen: lo- Welke zijn de diepere oorzaken van de onveiligheid van het wegverkeer? 2o. Wat kan, buiten en be halve het verkeersonderwijsi worden ondernomen om die oorzaken weg te nemen? aard optvangt Nederland voor 49.200.000 dollar, België voor 2-000.000, maar dat zijn dan (voor België) alleen landbouwwerktuigen- Voor de landbouw krijgt dat land voor 8-000-000 dollar aan kunstmest; Nederland niets. De zware industrie krijgt voor 8.000.000 dollar afge werkt en voor 3-600-000 ruw staal: Nederland in totaal voor 30-500-000. Voor Neder land staan dan nog tot een bedrag van 21-800.000 dollar aan scheikundige voortbreng selen op het programma, voor België niets. Wel krijgt dit land voor 11-600-000 dol lar aan vrachtauto's, terwijl deze post op de Nederlandse lijst ontbreekt, vermoedelijk omdat ons dichte waterwe gennet dat overbodig maakt. Het aantal vrachtauto's te on. zent is trouwens al groter dan voor de oorlog. Een feit, dat onze verbazing opwekt, is de post van 10-500.000 dollar ten behoeve van timmerhout. Nederland, met zijn veel grotere weder- opbouwbehoeften. ontvangt daarentegen geen hout. (Nadruk verboden). LEZERS SCHRIJVEN Orchideeën in Zeeland. EEN VINDPLAATS TE ZONNEMAIRE. De heer C. I. Serlé te Zon- nemalre schrijft ons: Enige jaren geleden brach ten leerlingen uit Zonnemalre bloemen mee ter bespreking in school. Ik kende ze zelf niet, hoewel ik dadelijk be greep met een orchidee te doen te hebben. Na determineren volgens Heukels' Schoolflora bleken het te zijn Ophrysapl- fera of bijenorchis. Een nader deskundig onderzoek door een "doctor in de biologie bevestig de zulks. Volgens Heukels zijn alleen als vindplaatsen bekend Zuid-Limburg, Hoek- van Hol land en Den Haag. Op aan wijzing der kinderen heb ik deze nieuwe groeiplaats be zocht, een ruige laagte, vlak achter de zeedijk bij Oud-Bom- menede. En ja, ze groeiden er in menigte, die zeldzame ver tegenwoordigers van het ge slacht Ophrys, familie Orchi- daceën. Een volgend bezoek gaf te leurstelling: de planten waren verdwenen, afgerukte en ver welkte resten lagen er te ver gaan. Jammer, maar 't was gebeurd. Wellicht in onschuld, maar toch gebeurd en voor 't ogenblik onherstelbaar. Later vernam ik wel, wie de schul digen waren; gelukkig niet mijn leerlingen! De daarop gevolgde oorlog, het vertrek uit de gemeente, evacuatie en gemis van fiets beletten mij in later jaren dat terrein verder te onderzoeken. Straks, in Juni of Juli, de bloeitijd van de bjjenorchis, hoop ik nog exemplaren te vinden. Het lijkt mij onwaar schijnlijk, dat deze fraaie, on geveer 2040 c.m. hoge en overblijvende plant daar ge heel uitgeroeid zou zijn, ten offer gevallen aan een dwaas verlangen naar toch onhoud bare vensterbankbloempjes. Ligt het ook niet op de weg van Zonnemaire (en andere gemeentebesturen) een vry zeldzame plant, tegeljjk oogbe korend, te beschermen? De plaats mag afgelegen zijn, de beminnaar van een stukje on gerepte natuur zal er vrjj ze ker nog meer bijzonders vin den. Er groeiden bijv. ook grassen, die men niet dagelijks aantreft, De eerste groep Hon gaarse krijgsgevangenen uit de Sowjet-Unie is te Boeda pest aangekomen. Nieuw model rantsoenbonnen. Het Centraal Distributie kantoor deelt mede, dat met ingang van 10 Mei, voor voe dingsmiddelen, tabak en zeepa rtikelen en rantsoen bonnen van nieuw model in gebruik zullen worden ge. nomen. De nieuwe bonnen zijn uitgevoerd in de kleuren gr,oen en bruin. De tekst is gedrukt in zwarte letters en bestaat uit de aanduiding van hoeveelheid en artikel, als mede de letter H gevolgd door een getal- Deze bonnen blijven tot nader aankondi ging geldig. Voorts worden met ingang van 10 Mei nieuwe rantsoen bonnen voor textiel in ge bruik genomen. Deze bonnen zijn uitgevoerd in de kleuren paars met groen (waarde 1 punt) en blauw met paars (waarde 10 punten). Op bei de. bonnen komt de aandui ding „E 81" voor. De tekst is in zwarte letters uitge drukt- De thans in omloop zijnde rantsoenbonnen der G-serie blijven geldig t-m- 3 Juli- Na 3 Juli zijn eveneens niet meer geldig: de wisselbonnen -en de bonnen „een rantsoen artikel FA" en „een rantsoen artikel FB". De letterbonnen FC en FD, de bonnen H en L voor werkkleding en de bon „een rantsoen artikel K" voor schoenen blijven ook na 3 Juli tot nader order geldig De bonnen voor tex tiel „D 81" blijven tot nader aankondiging geldig. EO^ 5 Mei. „Verscheidene emigranten vertrokken weer naar Noord- Amerika. Uit Goes een gezin van zes personen en nog twee vrijgezellen, terwijl nog eenige uit verschillende gemeenten op Zuid-Beveland deze en vol gende week derwaarts gaan. Met de genoemde zal het aan tal 23 bedragen. Ook hadden nog meer het plan opgevat, maar door den oorlog (tussen Amerika en Spanje. Red. P.Z.C.) trekken zij zich terug". En Eijgelshoven doet Amersfoort concurrentie aan Een van de wethouders van Eijgelshoven (L.) was onlangs mei vacantie ln Amersfoort en raakte daar zo gecharmeerd van de beroemde „Amersfoort- se Kei", dat hjj bjj zichzelf zei: „zo'n kei moeten we ook in Eijgelshoven hebben". Die wens was niet zo verme tel als het lijkt» want Eijgels hoven had een kei: een kei, die wel niet helemaal zo'n kef was als die van Amersfoort, maar toch altijd nog een kei van een kei. Deze kei lag ergens verbor gen in het talud van de Kerk- raderberg. Het ging er dus om het ding uit zijn schuilplaats te halen en het op een geschikt punt te pronk te zetten, op dat de Eijgelshovenaren zou den kunnen zeggen: ziedaar, dat is nu onze kei. De voortvarende wethouder was namelijk niet de eerste, die met deze kei op sjouw wil de gaan. Vóór hem hadden ja ren geleden reeds -ettelijke an deren zich daaraan gewaagd. Het gevaarte werd tegen het eind van de vorige eeuw ont dekt door een zekere Consten, die op de Kerkraderberg een kiezelgroeve exploiteerde. Van alle kanten kwamen toen de liefhebbers opdagen. Tot deze behoorden een kasteelheer, een hotelhouder en een villabewo ner uit de omgeving van Eij gelshoven. Zij ^Jlen popelden van verlangen met de fameuze kei hun tuin te versieren en zij stelden verwoede pogingen in het werk om het gevaarte van zijn plaats te krijgen. Maar wat vermochten men senkrachten tegen zo'n brok natuur van tien ton Zelfs paardenkrachten konden niets uitrichten. Men heeft een keer acht paarden met zware ket tingen aan de kei gebonden, maar de kettingen sprongen in stukken en de kei gaf geen krimp. EINDELIJK SUCCES. Het moest 1948 worden, voordat men in staat was de ze zwerfsteen, welke vermoe delijk uit Scandinavië afkom stig is, weg te halen van de plaats, waar hij honderddui zenden jaren geleden door een gletscher werd achtergelaten. De man, die van het ge meentebestuur van Eijgelsho ven opdracht kreeg dit karwei op te knappen, was de heer A. voorman van de ge meentewerklieden. En Instructeurs in het Arabische Legioen voor Palestina, die op hun beurt weer door de Engelsen geïnstrueerd zijn, to nen de legionnairs, hoe men met artillerie-geschut om moet gaan. knapte het op. Hfl probeerde het niet met paarden, maar met moderne hulpmiddelen. Htf charterde de brandspuit en de vrachtwagen van de gemeente, leende van de brulnkoolmtfn „Herman" een lorrie en van de steenkoolmijn „Laura" een ta kel en ging toen met vier hel pers een hele dag aan het werk. BERGAFWAARTS. Toen die dag om was, lag het geval in het centrum van Eijgelshoven. Het moeilijkste van de hele 2aak was wel het transport, want de kei lag bo venaan de. Kerkraderberg en die was zeer steil. Vandaar dat men meer moeite had om de lorrie, waarop de kei gela den was, tegen te houden, dan om hem vooruit te krygen. Maar met de brandspuit voor de lorrie en er achter de ge meenteauto, die uit alle macht remde om te voorkomen, dat het kleinood er met de spuit vandoor zou gaan, kreeg men het zaakje toch tfoor elkaar. Ontziliing van boezemwater. Men zal zich herinneren, dat in het kader van de str^d te gen de verzouting der cultuur gronden in het Westland, door het hoogheemraadschap „Delfland" noodgemalen wer den geplaatst bij Leidsendam en Bergsehoek. In aansluiting op deze maatregel Is thans 'n wijziging van Delflands regle ment van kracht geworden. Deze wijziging betekent, dat naast de belde bestaande be heren een derde beheer wordt ingesteld, dat ontziltingsbeheer zal worden genoemd. Dit be heer zal de maatregelen tref fen, welke op de bestrijding van het verzouten van het boezemwater zijn gericht. De tijdelijk installaties zullen door een meer permanent gemaal worden vervangen. De stichting hiervan wordt geraamd op 925.000. de ex ploitatiekosten op 100.000 per jaar. Ook de tweede verdachte In de moordzaak te Naaldwijk, de ambtenaar Z., heeft thans zijn daad bekend. Amerikaanse en Europese wagens op de eerste na-oorlogse R.A.I. Glanzende wagens trekken tienduizenden bezoekers. De eerste na-oorlogse auto mobielshow, einde vorige week in het R.A.I.-gebomv te Amsterdam geopend, is in de eerste plaats bedoeld als een manifestatie om de brede la gen van het Nederlandse pu bliek (al dan niet autobezit ter) op de hoogte te brengen van de huidige productie. An derzijds geeft zy een nuttige gelegenheid om enkele verge lijkingen te trekken, tussen de Amerikaanse en de Euro pese tendenzen. Dat het publiek deze gele genheid op prijs stelt, bewijst het feit, dat Maandag reeds de 50.000ste bezoeker de con trole passeerde. Bij de eerste groep missen wij zowel General Motors, als Ford, hetgeen jammer is, maar plaatsgebrek was oor zaak, dat deze niet voldoende representatief naar voren konden treden. Het fundamen tele verschil tussen de zware snelle Amerikaan en de veel lichtere, zuinigere Europeaan wordt groter en groter en zal zich steeds meer doen gelden, zolang de fiscale druk, waar onder automobilistme in Eu ropa staat, niet kan worden verlicht. Werkelijk nieuw voor ons land is de geëxposeerde Hud son, die over een zo mogelijk nog indrukwekkender en nog lagere oarrosserie beschikt, dan de overige modellen uit de V.S. Ook Kaizer-Frazer, de nieuwe" ster aan het Ameri kaanse automobielfirmament, die totnogtoe niet in ons land werd ingevoerd. trekt veel bekijks met zijn prachtige, ruime en goed afgewerkte mo dellen. NEW LOCK Steeds meer doet ook de New lock" in de automobiel wereld zich gelden. Was het eerst de Studeba- ker, die met zijn gedurfde carrosseriebouw sterk de aan dacht trok, meer en meer wordt dit voorbeeld gevolgd. Ware het niet, dat de ongun stige staalpositie in de V.S. een continuïteit van de oude roductie noodzakelijk maak- e, dan had deze R.A.I. een geheel ander beeld gegeven. De meeste Amerikaanse en Europese fabrieken hebben zich tot detailverbeteringen beperkt, waardoor de serie- Huizen verrijzen en jonge bomen botten uit. Verbetering van straten en wegen. Vlissingen's grote vernieu wing en uitbreiding is in dit voorjaar meer gewor den dan een technisch en financieel probleem, het is voor ieder, die er mee mee. leeft, een feest De pas-geplante bomen en struiken botten uit langs straten en wegen- Honderden nijvere handen zijn bezig de gehavende straten een grote beurt te geven en overal worden wegen voorzien van een nieuw wegdek. Een gehele nieuwe wijk verrijst in ijl-tempo en daar door komt het vele herstel werk, dat in de twee achter, liggende jarèn reeds verricht werd, in het volle licht. Het is alsof er een mijlpaal gepasseerd is, waarbij het pessimisme over de trage vooruitgang ophield en het optimisme aanving over de betere toekomst. Beginnen we met het Ha vendorp. Daar zijn de stra ten, evenals die langs de wo ning-complexen ten Westen van de Koudekerkse weg. reeds van een behoorlijk wegdek voorzien. DE PAUL KRUGER. STRAAT. De hoofdverkeersweg, die van de stadsrand naar het centrum voert, de Paul Kru- gerstraat, is goed onderhan den genomen en in een mo derne verkeersweg herscha pen. Het midden van de weg is nu volledig geschikt voor het snelverkeer, terwijl daar naast smallere wegen zijn ge maakt voor het langzame verkeer. Deze smallere we gen moeten in linkse en rechtse richting bereden worden- De 3-banenweg wordt afgezoomd door een tweetal banen, welke niet voor het rii verkeer geschikt ziin, maar een goede afschei ding geven van het ril ver keer. Eris een boombeplan ting, die deze weg later tot een mooie laan zal maken. Deze verbeterde Paul Kru. gerstraat is nu tot aan de R. H.B.S. en de Singel in ge bruik genomen. De Verlengde Paul Kru- gerstraat bii de noodwonin gen tot aan de Keersluis is momenteel nog voor het ver. keer gesloten. Ze wordt ook geheel herbestraat. De Rozengracht in het Tuindorp, waar de riolerings werkzaamheden haar beslag hebben gekregen, is in een flinke weg veranderd- Een gedeelte van de voortuinen bii de huizen is daar ten of fer gevallen aan een flink tegeltrottoir, dat een hele verbetering is. Deze weg zal later verbinding geven naar de Hoge weg en de aldaar te bouwen woningen. De toegang naar de Vrjj- domweg is ook verbreed, waarvoor een nieuwe aanleg noodzakelijk bleek. De Kou. dekerkse weg West krijgt nu een geheel ander aanzien. De parkjes, die aldaar geprojec teerd waren, zijn geheel ver nieuwd- Wii zouden zo door kunnen gaan met de ver melding van de straten die in aanbouw ziin, ook in het plan .Oost in de richting van het nieuwe Gem- Sportveld. Momenteel is men daar een weg aan het uitzetten, die is geprojecteerd van de Van Dishoeckstraat over een ge deelte van de Begraafplaats en lopende over het voorma lige vliegveld naar de Vlis- singse weg- Een staf van straatmakers is bezig de nieuwe wegen aan te leggen- De riolerineswerkzaamheden zijn tegelijkertijd in uitvoe ring en men gebruikt daarbij de nieuwste 'machines. Vele draglines ziin in bedrijf. BEPLANTINGEN. Het ligt in de bedoeling, de meeste dezer wegen, van be plantingen te voorzien. „Plant een boom" wordt dus hier ook letterlijk in toepas sing gebracht. Een badplaats moet goede wegen hebben. Dat trekt im mers touristen, vooral als er ook een stukje groen bii is! DE VERLICHTING En de verlichting op de nieuwe wegen? Wij kunnen verzekeren dat die af zal ziin- Een groot aantal nieuwe lichtpunten is reeds op ver schillende plaatsen aange bracht: wij willen hier noe men de verlichting op de pleinen bij de Paul Kruger- str- Havendorp enz. Op vele punten in de stad is méér licht nog een dringende eis Dat is aan B. en W- niet on bekend, maar de materiaal positie en andere oorzaken werken hier remmend. DE BOULEVARDS Er zijn uiteraard nog stra ten die schreeuwen om ver betering. De boulevards moe ten hoognodig een beter weg dek hebben. Keulen en Aken zijn echter niet op één dag gebouwd Wii ziin er van overtuigd dat dit ook in or de zal komen. Wij weten dat deze kVestie de aandacht heeft. De verbetering zal hopelijk voor het najaar kunnen plaats hebben.' Tekort aan materiaal en arbeidskrachten belemmereri echter het op voeren van het arbeidstem- po. Suma summarum, er wordt hard gewerkt in Vlis singen met zichtbaar resul taat. bouw niet voor langere ttJd behoeft te worden onderbro- ken^ De situatie in Engeland on dergaat een algehele veran dering. De Engelse wagen past zich steeds meer aan, aan een zekere mhte van stroomlijn, welke het geheel pngetwijfeld aantrekkelijker en vlotter maakt. Bijzonder in teressant in dit opzicht is de Standard „Vanguard", die speciaal voor de export is ontworpen. Een ander ge slaagd voorbeeld is de Aus tin, die met zijn serie .„40" het bewqs levert, dat ook de Europese industrie met de tyd kan meegaan. Een aparte categorie vor men de lichte personenwa gens, waarvan Frankrijk en Duitsland thans de belang rijkste producenten zijn. De Fransen exposeren een 4 pk. 4 persoons wagen (die ook als 500 kg. bestelauto kan worden geleverd), waarvan de motor, luchtgekoeld, ach terin is aangebracht. Het ver bruik is bij een gemiddelde snelheid van 62 km/uur slechts 6.10 liter benzine per 100 km. Ook Panhard birengt een dergelijk type, echter met de motor voorin gebouwd on voorwielaandrijving, op de markt. De productie van de kleine Renault bedraagt thans ongeveer 35 per dag en zal geleidelijk tot 300 per dag worden opgevoerd, In hoever re de verhoogde productie de nogal hoge prijs van dit type zal beïnvloeden, valt nog niet te zeggen. Duitsland komt zeer goed voor de dag met de fraai uit gevoerde volkswagen, eveneens motor achterin, carrosserie plaats biedend aan 5 perso nen. luchtgekoelde motor, for midabel zuinig en behoorlek snel. De productie van de Volkswagen bedraagt thans ongeveer 2500 per maand cn dit type de goedkoopste 4 persoon sauto op de Neaerlan- se markt gaat hier onge twijfeld een grote populari teit tegemoet. Dat overigens geen der populaire typen over een schuïfdak beschikt is een bijkomstigheid, die allicht in de toekomst met betrekkelijk geringe kosten kan worden gewijzigd. Ook Tsjecjioslowakye mag er zijn met zijn Skoda, Miner en Tatra. Italië exposeert Fi at en Lancia, beiden zwaar getroffen tijdens de oorlogs jaren, doch herbouwd. EEN VRAAGTEKEN Niettemin is deze tentoon stelling voor vele aspirant autobezitters een manifestatie met een groot vraagteken. Duizenden aanvragen voor nieuwe personen- en bedrijfs auto's lopen nog bij de pro vinciale R.V.I.'s. De deviezen- positie van ons land laat nu eenmaal geen grotere import toe. Het kwaliteitspeil van het nationale autopark gaat voortdurend achteruit, daar meer wagens uitvallen, dan worden ingevoerd. Het Mars hall-plan zal in zoverre ver betering brengen, dat hier door een groot aantal bedrijfs auto's kan warden ingevoerd, die de on-economische dump auto's voor een goed deel zul len vervangen. Ondanks al deze remmende factoren z^l ook deze „R.A.L" zich in de belangstelling van honderdduizenden landgenoten verheugen. Het grootste per centage hunner behoort toi de gelukkigen: zy, die weten, dat zij zich geen populaire auto en geen Rolls Royce kunnen permitteren, zjj, die bewonde rend langs de glanzende car- rosserlën van een nieuwe trolleybus strelen, of opgeto gen zjjn over een nieuw natont vuilnise ufo, die het stof van de emmers naar binnen zuigt en het vuilnis aan stampt. Zy, die zich oprecht verheugen over het wonder van een band, die zowel bin nen- als buitenband tegeljjk Is en „anti-plof'. ZH, die toch wel even plaats wdllen nemen ln de kussens van een mach tige „slee", even maar (Nadruk verboden)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 5