België's rijkdom is ten dele schijn
Bodemkartering op
Schouwen en Duiveland
Auto-industrie doet mee
aan de „new lock"
GOESCHE COURANT
VAN 50 JAAR
Kei voor Eijgelshoven
Groeiend Vlissingen
TWEZDE BLAD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 5 MEi 1948
Behoefte aan voedingsmiddelen,
brandstoffen, kleding, kunstmest
en vrachtauto's
Een vergelijking met Nederland op
E.R.P.-basis
(Van onze reizende
redacteur).
BrusseL Apr. ..Als u het
niet veraer vertelt", aldus
schertsend een hooggeplaatst
ambtenaar van hef Belgische
ministerie van buitenlandse
zaken, „dan wil ik het u wel
zeggen: die Marshall-dollars
hebben wij nodig om al die
bananen te kunnen betalen".
Hii sloeg, psychologisch, de
spiiker op de kop. want de
Europeaan, die het luilekker.
land bezoekt, waarvan Brus
sel de hoofdstad is, heeft
maar al te zeer de irfüruk.
dat de Belgen bepaald ver
kwistend met hun deviezen
omspringen. Zij leven er vor
stelijk van, vinden de Brit
ten, de Fransen, de Neder
landers en waarschijnlijk nog
in hogere mate de Duitsers-
Zij hebben alles, zijn wij al
heel gauw geneigd te zeggen.
Waarom dus nog Marshall,
hulp voor dit land? En dan
nog maar liefst 295.500.000
dollars, Nederland krijgt er
weliswaar 599000-000 twee
maal zoveel dus. maar toch.
De schijn echter kan Ije-
driegen. Het brood bijvoor
beeld is er even grauw als in
Nederland. België zal dan
ook in de komende twaalf
maanden vooral graan invoe-
yen, evenals een aantal ande
re voedingsmiddelen, die er
of schaars of duur zijn. De
bedoeling van het E-R.P.
(Marshall-plan) js niet alleen
om nood te lenigen, maar ook
om door verzadiging van de
markt prijsdalingen te be
werkstelligen. Opvallend is,
daarbij, vergeleken bij Ne
derland, het hoge bedrag
voor zuivelproducten- Belgie
zal daaraan 21.500-000 dollar
besteden tegen Nederland
1-600.000. Van de andere voe
dingsmiddelen volgen hier de
vergelijkende cijfers in milli-
oenen dollars:
België en Luxemb.
76
11.2
graan
vetten
veekoeken 7.5
suiker 0-5
koffie 2-6
rijst
vlees
Raadselachtig is voor ons
het feit, dat er zulk een hoog
bedrag voor koffie is uitge
trokken, die in België volop
verkrijgbaar is- Zoveel, dat
grote hoeveelheden (naar het
Ned-
113-9
22.3
13-2
2-6
"0*5
3.9
schijnt via de bezettingstroe
pen) naar Duitsland verdwij
nen, waar koffie tot de meest
gevraagde en hoogst geprijs
de .artikelen in de sluikhan.
del behoren. Is het te boud te
beweren, dat de Duitse zwar
te macht vooral zal profite
ren van d^ze koffie?
En even vreemd is voor
ons, dat België voor een half
millioen dollar tabak zal ont
vangen, welk artikel er ook
niet bepaald schaars is. Ne.
derland met zi.fn, schaarste
aan dit artikel, krijgt geen
tabak. Zou de Nederlandse
regering er niet om gevraagd
hebben? Hier vindt men wel
licht het verschil in nationale
discipline gedemonstreerd: de
Nederlandse arbeider neemt
genoegen met 100 sigaretten
per veertien dagen, de Belgi
sche wil zich ten deze geen
beperkingen opleggen.
TEXTIEL.
Aan katoen komt er voor
72.100-000 dollar naar Neder
land, terwijl België voor
'15-000-000 ontvangt. Er is
daar geen gebrek aan textiel,
maar wel aan goedkope kle
ren. De spullen zijn er der
mate duur, dat de lege por-
temonnaie der Belgische huis.
moeders er hetzelfde effect
heeft als de distributierege.
ling in Nederland.
Aan brandstof hebben bei
de landen behoefte, zij het
aan mijnen zo rijke België in
mindere mate: het land krijgt
voor 7-500.000 dollars aan
steenkool. Nederland voor
93 900-000: België krijgt bo
vendien voor 21.400-000 dol
lar aan petroleumproducten,
Nederland voor 24.900-000.
Kennelijk is België voorne
mens zijn eigen uitrusting te
verbeteren, want het krijgt
voor 2-200-000 dollar aan
mijnmachines: Nederland
heeft dat niet zo nodig.
Aan machines van andere
Boekbespreking
Bii de N-V- Uitgevers Mij-
Enurn te Amsterdam ver
scheen onder de titel „Zo
werkt en wroet Rusland", de
inleiding van het rapport van
de Canadese regeringscom
missie over de Russische
spionnage-activiteit in Cana
da-
Pater Henri de Greeve
schreef er een voorwoord in.
Het werk voltooid.
Een voor ons eiland belang
rijk object heeft op 1 Mei zijn
beslag gekregen. Toen was de
bodemkartering van ons eiland
geheel voltooid en hebben zo
wel de leider der kartering, Ir.
S. F. Kuipers, als de karteer-
ders ons eiland verlaten om el
ders hun werk voort te zetten,
of zijn reeds overgegaan naar
andere instanties, b.v. de land-
bouwvoorlichtingsdienst, waar
zij hun-opgedane kennis bij de
voorlichting der landbouwers
zullen kunnen gebruiken.
HET BEGIN.
In Juli 1946 is met de kar
tering begonnen en was in Ja
nuari van dit jaar het eigen
lijke veldwerk klaar, waarna
de in het veld gemaakte aan
tekeningen in kaart zijn ge
bracht, welke werk nu ook
klaargekomen is. Hiermee is
geheel Schouwen-Duiveland in
kaart gebracht, terwjjl het de
bedoeling is deze kaarten in
druk te doen verschijnen, zo
dat belanghebbenden in de
toekomst van deze kaarten ge
bruik kunnen maken.
Lag het oorspronkelijk in de
bedoeling alleen het geïnun
deerde deel van ons eiland te
karteren, later heeft men ook
dè niet-geïnundeerde Westhoek
gekarteerd, hetgeen met het
oog op de fruitteelt van zeer
Sroot belang geacht moet wor-
en, hetgeen wel bljjkt uit het
feit, dat vele kwekers belang
stelling voor dit werk tonen.
Het is de bedoeling, dat aan
de hand van deze kaarten na
gegaan kan worden in hoever
re een bèpaald perceel voor de
fruitteelt, eventueel een andere
teelt, geschikt Is.
HET NUT.
Van hoe grote economische
betekenis deze kartering is, zal
de toekomst moeten leren, al
kunnen we nu reeds zeggen,
dat er In verschillende geval
len gebruik van zal worden ge
maakt. We denken b.V. aan het
aanleggen van wegen, ruilver
kaveling, de landbouwvoorlich-
tlngsdienst, ontwateringsplan
nen. Voor dit laatste zijn op
ons eiland reeds belangrijke aei-
vlezen verstrekt aan het Wa
terschap Schouwen voor het
thans In uitvoering zflnde ont
wateringsplan.
Da bodemkartering neemt
als basis voor de klassificatie
der gronden, het ontstaan der
gronden, zodat men. moet na
gaan op welke wijze deze in
de loop der tijden gevormd
zijn, omat gebleken is, dat er
verband bestaat tussen het
on staan van de grond en zrjn
eigenschappen en waarde als
cultuurgrond. Om tot dit in
zicht te komen, bepaalt men
zich niet, zoals voordien, tot
de bovengrond, maar onder
zoekt door boringen, variëren
de van 1 m. tot 2 m., welke
lagen er eventueel aanwezig
zyn. Hierdoor komt men op
het terrein der historie, want
meermalen worden bij deze
boringen sporen van vroegere
bewoningen in de vorm van
bepaalde aardlagen en scher
ven gevonden. Uit deze vond
sten is het dan vaak mogelQk
zich een beeld te vormen hoe
een bepaald gebied er in lang
vervlogen tfld moet hebben uit-
gezien.
BEMESTING.
Delen wij tot slot nog mede,
dat de leider der Bodemkarte
ring, Ir. Kuipers, de Stichting
voor Bodemkartering met in
gang van 1 Mei verlaten heeft
en door de Rjjks landbouw-
voorlichtingsdienst is aange
wezen als Consulent in alge-
rtiede dienst met standplaats
Wageningen.
Dit is een geheel nieuwe tak
van de voorlichtingsdienst,
want zijn taak zal zijn om in
de toekomst de bemestingsad
viezen voor de practyk niet
alleen meer te baseren op het
geen het Rgkslandbouwproef-
station te Groningen onder
zocht, doch daarbij ook reke
ning te houden met hetgeen de
Bodemkartering voor nieuwe
gezichtspunten naar voren
brengt.
Prijsvraag van de K.N.A.C.
De K-N.AC- heeft besloten
opnieuw een prijsvraag uit te
schrijven- Antwoord wordt
gevraagd op de volgende vra.
gen:
lo- Welke zijn de diepere
oorzaken van de onveiligheid
van het wegverkeer?
2o. Wat kan, buiten en be
halve het verkeersonderwijsi
worden ondernomen om die
oorzaken weg te nemen?
aard optvangt Nederland
voor 49.200.000 dollar, België
voor 2-000.000, maar dat zijn
dan (voor België) alleen
landbouwwerktuigen- Voor
de landbouw krijgt dat land
voor 8-000-000 dollar aan
kunstmest; Nederland niets.
De zware industrie krijgt
voor 8.000.000 dollar afge
werkt en voor 3-600-000 ruw
staal: Nederland in totaal
voor 30-500-000. Voor Neder
land staan dan nog tot een
bedrag van 21-800.000 dollar
aan scheikundige voortbreng
selen op het programma,
voor België niets. Wel krijgt
dit land voor 11-600-000 dol
lar aan vrachtauto's, terwijl
deze post op de Nederlandse
lijst ontbreekt, vermoedelijk
omdat ons dichte waterwe
gennet dat overbodig maakt.
Het aantal vrachtauto's te on.
zent is trouwens al groter
dan voor de oorlog.
Een feit, dat onze verbazing
opwekt, is de post van
10-500.000 dollar ten behoeve
van timmerhout. Nederland,
met zijn veel grotere weder-
opbouwbehoeften. ontvangt
daarentegen geen hout.
(Nadruk verboden).
LEZERS SCHRIJVEN
Orchideeën in Zeeland.
EEN VINDPLAATS TE
ZONNEMAIRE.
De heer C. I. Serlé te Zon-
nemalre schrijft ons:
Enige jaren geleden brach
ten leerlingen uit Zonnemalre
bloemen mee ter bespreking
in school. Ik kende ze zelf
niet, hoewel ik dadelijk be
greep met een orchidee te doen
te hebben. Na determineren
volgens Heukels' Schoolflora
bleken het te zijn Ophrysapl-
fera of bijenorchis. Een nader
deskundig onderzoek door een
"doctor in de biologie bevestig
de zulks. Volgens Heukels zijn
alleen als vindplaatsen bekend
Zuid-Limburg, Hoek- van Hol
land en Den Haag. Op aan
wijzing der kinderen heb ik
deze nieuwe groeiplaats be
zocht, een ruige laagte, vlak
achter de zeedijk bij Oud-Bom-
menede. En ja, ze groeiden er
in menigte, die zeldzame ver
tegenwoordigers van het ge
slacht Ophrys, familie Orchi-
daceën.
Een volgend bezoek gaf te
leurstelling: de planten waren
verdwenen, afgerukte en ver
welkte resten lagen er te ver
gaan. Jammer, maar 't was
gebeurd. Wellicht in onschuld,
maar toch gebeurd en voor 't
ogenblik onherstelbaar. Later
vernam ik wel, wie de schul
digen waren; gelukkig niet
mijn leerlingen!
De daarop gevolgde oorlog,
het vertrek uit de gemeente,
evacuatie en gemis van fiets
beletten mij in later jaren dat
terrein verder te onderzoeken.
Straks, in Juni of Juli, de
bloeitijd van de bjjenorchis,
hoop ik nog exemplaren te
vinden. Het lijkt mij onwaar
schijnlijk, dat deze fraaie, on
geveer 2040 c.m. hoge en
overblijvende plant daar ge
heel uitgeroeid zou zijn, ten
offer gevallen aan een dwaas
verlangen naar toch onhoud
bare vensterbankbloempjes.
Ligt het ook niet op de weg
van Zonnemaire (en andere
gemeentebesturen) een vry
zeldzame plant, tegeljjk oogbe
korend, te beschermen? De
plaats mag afgelegen zijn, de
beminnaar van een stukje on
gerepte natuur zal er vrjj ze
ker nog meer bijzonders vin
den. Er groeiden bijv. ook
grassen, die men niet dagelijks
aantreft,
De eerste groep Hon
gaarse krijgsgevangenen uit
de Sowjet-Unie is te Boeda
pest aangekomen.
Nieuw model
rantsoenbonnen.
Het Centraal Distributie
kantoor deelt mede, dat met
ingang van 10 Mei, voor voe
dingsmiddelen, tabak en
zeepa rtikelen en rantsoen
bonnen van nieuw model in
gebruik zullen worden ge.
nomen. De nieuwe bonnen
zijn uitgevoerd in de kleuren
gr,oen en bruin. De tekst is
gedrukt in zwarte letters en
bestaat uit de aanduiding van
hoeveelheid en artikel, als
mede de letter H gevolgd
door een getal- Deze bonnen
blijven tot nader aankondi
ging geldig.
Voorts worden met ingang
van 10 Mei nieuwe rantsoen
bonnen voor textiel in ge
bruik genomen. Deze bonnen
zijn uitgevoerd in de kleuren
paars met groen (waarde 1
punt) en blauw met paars
(waarde 10 punten). Op bei
de. bonnen komt de aandui
ding „E 81" voor. De tekst
is in zwarte letters uitge
drukt-
De thans in omloop zijnde
rantsoenbonnen der G-serie
blijven geldig t-m- 3 Juli- Na
3 Juli zijn eveneens niet
meer geldig: de wisselbonnen
-en de bonnen „een rantsoen
artikel FA" en „een rantsoen
artikel FB".
De letterbonnen FC en FD,
de bonnen H en L voor
werkkleding en de bon „een
rantsoen artikel K" voor
schoenen blijven ook na 3
Juli tot nader order geldig
De bonnen voor tex
tiel „D 81" blijven tot nader
aankondiging geldig.
EO^
5 Mei.
„Verscheidene emigranten
vertrokken weer naar Noord-
Amerika. Uit Goes een gezin
van zes personen en nog twee
vrijgezellen, terwijl nog eenige
uit verschillende gemeenten
op Zuid-Beveland deze en vol
gende week derwaarts gaan.
Met de genoemde zal het aan
tal 23 bedragen. Ook hadden
nog meer het plan opgevat,
maar door den oorlog (tussen
Amerika en Spanje. Red.
P.Z.C.) trekken zij zich terug".
En Eijgelshoven doet
Amersfoort concurrentie aan
Een van de wethouders van
Eijgelshoven (L.) was onlangs
mei vacantie ln Amersfoort
en raakte daar zo gecharmeerd
van de beroemde „Amersfoort-
se Kei", dat hjj bjj zichzelf
zei: „zo'n kei moeten we ook
in Eijgelshoven hebben".
Die wens was niet zo verme
tel als het lijkt» want Eijgels
hoven had een kei: een kei,
die wel niet helemaal zo'n kef
was als die van Amersfoort,
maar toch altijd nog een kei
van een kei.
Deze kei lag ergens verbor
gen in het talud van de Kerk-
raderberg. Het ging er dus om
het ding uit zijn schuilplaats
te halen en het op een geschikt
punt te pronk te zetten, op
dat de Eijgelshovenaren zou
den kunnen zeggen: ziedaar,
dat is nu onze kei.
De voortvarende wethouder
was namelijk niet de eerste,
die met deze kei op sjouw wil
de gaan. Vóór hem hadden ja
ren geleden reeds -ettelijke an
deren zich daaraan gewaagd.
Het gevaarte werd tegen het
eind van de vorige eeuw ont
dekt door een zekere Consten,
die op de Kerkraderberg een
kiezelgroeve exploiteerde. Van
alle kanten kwamen toen de
liefhebbers opdagen. Tot deze
behoorden een kasteelheer, een
hotelhouder en een villabewo
ner uit de omgeving van Eij
gelshoven. Zij ^Jlen popelden
van verlangen met de fameuze
kei hun tuin te versieren en
zij stelden verwoede pogingen
in het werk om het gevaarte
van zijn plaats te krijgen.
Maar wat vermochten men
senkrachten tegen zo'n brok
natuur van tien ton Zelfs
paardenkrachten konden niets
uitrichten. Men heeft een keer
acht paarden met zware ket
tingen aan de kei gebonden,
maar de kettingen sprongen
in stukken en de kei gaf geen
krimp.
EINDELIJK SUCCES.
Het moest 1948 worden,
voordat men in staat was de
ze zwerfsteen, welke vermoe
delijk uit Scandinavië afkom
stig is, weg te halen van de
plaats, waar hij honderddui
zenden jaren geleden door een
gletscher werd achtergelaten.
De man, die van het ge
meentebestuur van Eijgelsho
ven opdracht kreeg dit karwei
op te knappen, was de heer A.
voorman van de ge
meentewerklieden.
En
Instructeurs in het Arabische Legioen voor Palestina, die
op hun beurt weer door de Engelsen geïnstrueerd zijn, to
nen de legionnairs, hoe men met artillerie-geschut om moet
gaan.
knapte het op. Hfl probeerde
het niet met paarden, maar
met moderne hulpmiddelen. Htf
charterde de brandspuit en de
vrachtwagen van de gemeente,
leende van de brulnkoolmtfn
„Herman" een lorrie en van de
steenkoolmijn „Laura" een ta
kel en ging toen met vier hel
pers een hele dag aan het
werk.
BERGAFWAARTS.
Toen die dag om was, lag
het geval in het centrum van
Eijgelshoven. Het moeilijkste
van de hele 2aak was wel het
transport, want de kei lag bo
venaan de. Kerkraderberg en
die was zeer steil. Vandaar
dat men meer moeite had om
de lorrie, waarop de kei gela
den was, tegen te houden, dan
om hem vooruit te krygen.
Maar met de brandspuit voor
de lorrie en er achter de ge
meenteauto, die uit alle macht
remde om te voorkomen, dat
het kleinood er met de spuit
vandoor zou gaan, kreeg men
het zaakje toch tfoor elkaar.
Ontziliing van boezemwater.
Men zal zich herinneren, dat
in het kader van de str^d te
gen de verzouting der cultuur
gronden in het Westland,
door het hoogheemraadschap
„Delfland" noodgemalen wer
den geplaatst bij Leidsendam
en Bergsehoek. In aansluiting
op deze maatregel Is thans 'n
wijziging van Delflands regle
ment van kracht geworden.
Deze wijziging betekent, dat
naast de belde bestaande be
heren een derde beheer wordt
ingesteld, dat ontziltingsbeheer
zal worden genoemd. Dit be
heer zal de maatregelen tref
fen, welke op de bestrijding
van het verzouten van het
boezemwater zijn gericht. De
tijdelijk installaties zullen door
een meer permanent gemaal
worden vervangen.
De stichting hiervan wordt
geraamd op 925.000. de ex
ploitatiekosten op 100.000 per
jaar.
Ook de tweede verdachte
In de moordzaak te Naaldwijk,
de ambtenaar Z., heeft thans
zijn daad bekend.
Amerikaanse en Europese wagens op
de eerste na-oorlogse R.A.I.
Glanzende wagens trekken
tienduizenden bezoekers.
De eerste na-oorlogse auto
mobielshow, einde vorige
week in het R.A.I.-gebomv te
Amsterdam geopend, is in de
eerste plaats bedoeld als een
manifestatie om de brede la
gen van het Nederlandse pu
bliek (al dan niet autobezit
ter) op de hoogte te brengen
van de huidige productie. An
derzijds geeft zy een nuttige
gelegenheid om enkele verge
lijkingen te trekken, tussen
de Amerikaanse en de Euro
pese tendenzen.
Dat het publiek deze gele
genheid op prijs stelt, bewijst
het feit, dat Maandag reeds
de 50.000ste bezoeker de con
trole passeerde.
Bij de eerste groep missen
wij zowel General Motors, als
Ford, hetgeen jammer is,
maar plaatsgebrek was oor
zaak, dat deze niet voldoende
representatief naar voren
konden treden. Het fundamen
tele verschil tussen de zware
snelle Amerikaan en de veel
lichtere, zuinigere Europeaan
wordt groter en groter en zal
zich steeds meer doen gelden,
zolang de fiscale druk, waar
onder automobilistme in Eu
ropa staat, niet kan worden
verlicht.
Werkelijk nieuw voor ons
land is de geëxposeerde Hud
son, die over een zo mogelijk
nog indrukwekkender en nog
lagere oarrosserie beschikt,
dan de overige modellen uit
de V.S. Ook Kaizer-Frazer, de
nieuwe" ster aan het Ameri
kaanse automobielfirmament,
die totnogtoe niet in ons land
werd ingevoerd. trekt veel
bekijks met zijn prachtige,
ruime en goed afgewerkte mo
dellen.
NEW LOCK
Steeds meer doet ook de
New lock" in de automobiel
wereld zich gelden.
Was het eerst de Studeba-
ker, die met zijn gedurfde
carrosseriebouw sterk de aan
dacht trok, meer en meer
wordt dit voorbeeld gevolgd.
Ware het niet, dat de ongun
stige staalpositie in de V.S.
een continuïteit van de oude
roductie noodzakelijk maak-
e, dan had deze R.A.I. een
geheel ander beeld gegeven.
De meeste Amerikaanse en
Europese fabrieken hebben
zich tot detailverbeteringen
beperkt, waardoor de serie-
Huizen verrijzen en jonge bomen botten uit.
Verbetering van straten
en wegen.
Vlissingen's grote vernieu
wing en uitbreiding is in
dit voorjaar meer gewor
den dan een technisch en
financieel probleem, het is
voor ieder, die er mee mee.
leeft, een feest
De pas-geplante bomen
en struiken botten uit
langs straten en wegen-
Honderden nijvere handen
zijn bezig de gehavende
straten een grote beurt te
geven en overal worden
wegen voorzien van een
nieuw wegdek.
Een gehele nieuwe wijk
verrijst in ijl-tempo en daar
door komt het vele herstel
werk, dat in de twee achter,
liggende jarèn reeds verricht
werd, in het volle licht.
Het is alsof er een mijlpaal
gepasseerd is, waarbij het
pessimisme over de trage
vooruitgang ophield en het
optimisme aanving over de
betere toekomst.
Beginnen we met het Ha
vendorp. Daar zijn de stra
ten, evenals die langs de wo
ning-complexen ten Westen
van de Koudekerkse weg.
reeds van een behoorlijk
wegdek voorzien.
DE PAUL KRUGER.
STRAAT.
De hoofdverkeersweg, die
van de stadsrand naar het
centrum voert, de Paul Kru-
gerstraat, is goed onderhan
den genomen en in een mo
derne verkeersweg herscha
pen. Het midden van de weg
is nu volledig geschikt voor
het snelverkeer, terwijl daar
naast smallere wegen zijn ge
maakt voor het langzame
verkeer. Deze smallere we
gen moeten in linkse en
rechtse richting bereden
worden- De 3-banenweg
wordt afgezoomd door een
tweetal banen, welke niet
voor het rii verkeer geschikt
ziin, maar een goede afschei
ding geven van het ril ver
keer. Eris een boombeplan
ting, die deze weg later tot
een mooie laan zal maken.
Deze verbeterde Paul Kru.
gerstraat is nu tot aan de R.
H.B.S. en de Singel in ge
bruik genomen.
De Verlengde Paul Kru-
gerstraat bii de noodwonin
gen tot aan de Keersluis is
momenteel nog voor het ver.
keer gesloten. Ze wordt ook
geheel herbestraat.
De Rozengracht in het
Tuindorp, waar de riolerings
werkzaamheden haar beslag
hebben gekregen, is in een
flinke weg veranderd- Een
gedeelte van de voortuinen
bii de huizen is daar ten of
fer gevallen aan een flink
tegeltrottoir, dat een hele
verbetering is. Deze weg zal
later verbinding geven naar
de Hoge weg en de aldaar
te bouwen woningen.
De toegang naar de Vrjj-
domweg is ook verbreed,
waarvoor een nieuwe aanleg
noodzakelijk bleek. De Kou.
dekerkse weg West krijgt nu
een geheel ander aanzien. De
parkjes, die aldaar geprojec
teerd waren, zijn geheel ver
nieuwd- Wii zouden zo door
kunnen gaan met de ver
melding van de straten die
in aanbouw ziin, ook in het
plan .Oost in de richting van
het nieuwe Gem- Sportveld.
Momenteel is men daar een
weg aan het uitzetten, die is
geprojecteerd van de Van
Dishoeckstraat over een ge
deelte van de Begraafplaats
en lopende over het voorma
lige vliegveld naar de Vlis-
singse weg- Een staf van
straatmakers is bezig de
nieuwe wegen aan te leggen-
De riolerineswerkzaamheden
zijn tegelijkertijd in uitvoe
ring en men gebruikt daarbij
de nieuwste 'machines. Vele
draglines ziin in bedrijf.
BEPLANTINGEN.
Het ligt in de bedoeling, de
meeste dezer wegen, van be
plantingen te voorzien.
„Plant een boom" wordt dus
hier ook letterlijk in toepas
sing gebracht.
Een badplaats moet goede
wegen hebben. Dat trekt im
mers touristen, vooral als er
ook een stukje groen bii is!
DE VERLICHTING
En de verlichting op de
nieuwe wegen? Wij kunnen
verzekeren dat die af zal
ziin- Een groot aantal nieuwe
lichtpunten is reeds op ver
schillende plaatsen aange
bracht: wij willen hier noe
men de verlichting op de
pleinen bij de Paul Kruger-
str- Havendorp enz. Op vele
punten in de stad is méér
licht nog een dringende eis
Dat is aan B. en W- niet on
bekend, maar de materiaal
positie en andere oorzaken
werken hier remmend.
DE BOULEVARDS
Er zijn uiteraard nog stra
ten die schreeuwen om ver
betering. De boulevards moe
ten hoognodig een beter weg
dek hebben. Keulen en Aken
zijn echter niet op één dag
gebouwd Wii ziin er van
overtuigd dat dit ook in or
de zal komen.
Wij weten dat deze kVestie
de aandacht heeft.
De verbetering zal hopelijk
voor het najaar kunnen
plaats hebben.' Tekort aan
materiaal en arbeidskrachten
belemmereri echter het op
voeren van het arbeidstem-
po.
Suma summarum, er
wordt hard gewerkt in Vlis
singen met zichtbaar resul
taat.
bouw niet voor langere ttJd
behoeft te worden onderbro-
ken^
De situatie in Engeland on
dergaat een algehele veran
dering. De Engelse wagen
past zich steeds meer aan,
aan een zekere mhte van
stroomlijn, welke het geheel
pngetwijfeld aantrekkelijker
en vlotter maakt. Bijzonder in
teressant in dit opzicht is de
Standard „Vanguard", die
speciaal voor de export is
ontworpen. Een ander ge
slaagd voorbeeld is de Aus
tin, die met zijn serie .„40"
het bewqs levert, dat ook de
Europese industrie met de
tyd kan meegaan.
Een aparte categorie vor
men de lichte personenwa
gens, waarvan Frankrijk en
Duitsland thans de belang
rijkste producenten zijn. De
Fransen exposeren een 4 pk.
4 persoons wagen (die ook
als 500 kg. bestelauto kan
worden geleverd), waarvan
de motor, luchtgekoeld, ach
terin is aangebracht. Het ver
bruik is bij een gemiddelde
snelheid van 62 km/uur
slechts 6.10 liter benzine per
100 km. Ook Panhard birengt
een dergelijk type, echter met
de motor voorin gebouwd on
voorwielaandrijving, op de
markt. De productie van de
kleine Renault bedraagt thans
ongeveer 35 per dag en zal
geleidelijk tot 300 per dag
worden opgevoerd, In hoever
re de verhoogde productie de
nogal hoge prijs van dit type
zal beïnvloeden, valt nog niet
te zeggen.
Duitsland komt zeer goed
voor de dag met de fraai uit
gevoerde volkswagen, eveneens
motor achterin, carrosserie
plaats biedend aan 5 perso
nen. luchtgekoelde motor, for
midabel zuinig en behoorlek
snel. De productie van de
Volkswagen bedraagt thans
ongeveer 2500 per maand cn
dit type de goedkoopste 4
persoon sauto op de Neaerlan-
se markt gaat hier onge
twijfeld een grote populari
teit tegemoet. Dat overigens
geen der populaire typen over
een schuïfdak beschikt is een
bijkomstigheid, die allicht in
de toekomst met betrekkelijk
geringe kosten kan worden
gewijzigd.
Ook Tsjecjioslowakye mag
er zijn met zijn Skoda, Miner
en Tatra. Italië exposeert Fi
at en Lancia, beiden zwaar
getroffen tijdens de oorlogs
jaren, doch herbouwd.
EEN VRAAGTEKEN
Niettemin is deze tentoon
stelling voor vele aspirant
autobezitters een manifestatie
met een groot vraagteken.
Duizenden aanvragen voor
nieuwe personen- en bedrijfs
auto's lopen nog bij de pro
vinciale R.V.I.'s. De deviezen-
positie van ons land laat nu
eenmaal geen grotere import
toe. Het kwaliteitspeil van het
nationale autopark gaat
voortdurend achteruit, daar
meer wagens uitvallen, dan
worden ingevoerd. Het Mars
hall-plan zal in zoverre ver
betering brengen, dat hier
door een groot aantal bedrijfs
auto's kan warden ingevoerd,
die de on-economische dump
auto's voor een goed deel zul
len vervangen.
Ondanks al deze remmende
factoren z^l ook deze „R.A.L"
zich in de belangstelling van
honderdduizenden landgenoten
verheugen. Het grootste per
centage hunner behoort toi de
gelukkigen: zy, die weten, dat
zij zich geen populaire auto
en geen Rolls Royce kunnen
permitteren, zjj, die bewonde
rend langs de glanzende car-
rosserlën van een nieuwe
trolleybus strelen, of opgeto
gen zjjn over een nieuw natont
vuilnise ufo, die het stof van
de emmers naar binnen
zuigt en het vuilnis aan
stampt. Zy, die zich oprecht
verheugen over het wonder
van een band, die zowel bin
nen- als buitenband tegeljjk
Is en „anti-plof'. ZH, die toch
wel even plaats wdllen nemen
ln de kussens van een mach
tige „slee", even maar
(Nadruk verboden)