PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
BILT
Nederlands
Duitsland
handel met
en Japan
Een D.C. 6 verongelukt
op Schiphol
1 Meiviering in de
hoofdsteden
Proef-invasie van
Arabieren
Coördinatie van het
Zeeuwse vervoer
Vandaag
CHURCHILL NAAR
NEDERLAND.
Moord te Naaldwijk
opgehelderd.
191e Jaargang - No.103
Uitgave van de Firma Provinciale
Zeeuwse Courant. Middelburg.
Drukkerij Fa. F. van de Velde Jr.
Vllssingen.
Dit blad verschijnt dagelijks,
behalve op Zon- en
Christelijke feestdagen.
Maandag 3 Mei 1948
3,20 per
per post I 3.45 per kwartaal. Losse
nummers 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: 12 ct. per
Bureaux gevestigd te Vllssingen: Walstr. 58-60, tel 10 en 51 - Middelburg; Londense Kaai 29. tel. "077 en 2924 - Goes: L Vorststr. 55. tel. 24'5 (b.g.g 2228) Oostburg: Gratamastr. 3. tel. 102 - xerneuzen: Brouwerjjgtr. 2 - Zlcrtkzee: Nwe Bogerdstr. G 160, teL 26.
Het Wereldgebeuren Doodstraf geëist tegen
Grote votksoptochten in Oost-Europa.
Stalin jr. vloog over
Stalin Sr.
In alle delen van de we
reld is de 1 Mei-dag door de
bevolking of het socialisti
sche deel ervan gevierd.
In België was 1 Mei een
nationale feestdag. Van alle
regeringsgebouwen hing de
nationale vlag. In Brussel
marcheerden 30.000 socialis
ten onder leiding van Spaak
door het centerum van Brus
sel. In een toespraak zeide
de'eerste minister: Ik breng
U een hoopvolle boodschap.
Wij worden niet door een
oorlog bedreigd, maar een
ongeluk kan er altijd gebeu
ren.
In Londen marcheerden
duizenden vakverenigingsle-
den met muziek en banieren
door de stad. In het Hyde
Park werden zij door velen
toegesproken o.a. door de
communist Arthur Homer.
Een sterke politiemacht was
nodig om ln een arbeiderswijk
in het Oosten de - orde te
handhaven, toen de fascist
sir Oswald Mosley een rede
hield. Mosley's spreekgestoel
te was door een lijfwacht
omringd. Zijn aanhangers
brachten de Nazi-groet.
In Bern lag "het werk bijna
geheel 'stil en waren de
meeste winkels gesloten. De
communisten ofganiseerden
eigen demonstra/ties .tegen
het plan-Marshall.
In Praag begon 's morgens
een volksoptocht, waaraan
duizenden personen deelna
men. Grote spandoeken van
Benesj, Gottwald, Stalin, Ti
to, Brerut en Dimitrof werden
boven de hoofden van de
massa gedragen.
Ook in Boedapest para
deerden verscheidene hon
derdduizenden personen. Slag
zinnen werden meegevoerd
met aanvallen op Bevin,
Churchil en Truman.
In
eens-
Westerse staatslieden en het
plan-Marshall gegispt.
In Berlijn sprak de com
munist Herman Schlimme
500.000 personen toe in de
Lustgarten. Hij bracht hulde
aan de ..democratische vol
ken van Oost-Europa" aan
wier zijde de Duitsers strijden
tegen het tot ondergang ge-
Warschau werd even-
dc*-8pot gedreven met
Wapenstilstand in
Jeruzalem.
Door persoonlijke tussen
komst van de eerste secrè-
taris der Palestijuse regering,
sir Henry Gurney, is een wa
penstilstand .van achtenveertig
uur to; stand gebracht tus
sen Arabieren en Joden in
de Arabische voorstad Kata-
inon in. Zuid-Jeruzalem.
Grieks minister
vermoord.
Christos Ladas, de Griekse
minister van juslitie, is Za
terdag^ toen hjj op weg was
van zijn woning naar zgn bu
reau, vermoord. Drie hand
granaten werden naar zijn
auto geworpen. Do minister
bezweek later aan zijn ver
wondingen.
De aanslag geschiedde te 9
uur plaatselijke tgd toen de
55-j. minister in zijn auto wil
de stappen. Een handgranaat
kwam terecht op het dak van
de wagen en verwondde de
minister, de chauffeur en 'n
politieagent naast de chauf
feur. Een tweede agent, die
in een portiek stond, schoot
op de ''aanvaller. De gewonde
aanvaller werd bewusteloos
naar een ziekenhuis vervoerd
en zou later bevestigend ge
antwoord hebben op ae vraag
of hij op bevel van de com
munistische party had gehan
deld.
Nationalisatie in
Engeland een
mislukking.
De Britse minister Shln-
well heeft de nationalisatie
in Engeland ten dele een
mislukking genoemd.
De plannen waren niet
goed voorbereid en de uit
werking was overhaast.
Bovendien heeft de bevol
king te weinig sociaal begrip.
DE
VOORSPELT
WISSELEND BEWOLKT.
Geldig tot Maandagavond
Wisselend bewolkt met
plaatselgk enkele buien.
Zwakke tot matige wind tus
sen West en Noord. Onge
veer dezelfde temperatuur
als gisteren.
doemde kapitalisme. Op de
tribune's prijkten foto's van
Marx, Liebknecht, Engels en
Bebel.
In Moskou hield de dag van
de arbeid veel weg van de
dag van het leger.
Op de trappen van het
Mausoleum van Lenin sloeg
maarschalk Stalin een mili
taire parade gade. Sovjet-
vlieg-eskadeirs, onder com
mando van StéLlin Jr. clogen
over het Rode Plein.
Na de militaire parade
trokken 30.000 sportlieden
voorbij, gevólgd door deputa
ties van elk der grote fa
brieken.
De boodschappen verheer
lijkten de macht van de Sov
jet-Unie als bolwerk van de
vrede.
In Athene was van feest
viering geen sprake. Voor 1
Mei was de staat van beleg
afgekondigd naar aanleiding
van de moord op de minis
ter van justitie.
Betje Wehry.
De advocaat-fiscaal by het
bijzonder gerechtshof te Am
sterdam. mr. P. N. Janssen,
heeft Zaterdagmiddag tegen
de 27-jarige Betje Wehry uit
Amsterdam, een Joods meisje,
die ervan beschuldigd wordt
de persoonsbewijscentrale van.
de groep „Badrians" te hebben
verraden, de doodstraf geëist.
Op 1 November en 6 De
cember vatf het vorig jaar
was deze zaak reeds behan
deld, maar beide keren aan
gehouden. Gehoopt werd in die
tussentyd de beruchte Dries
Riphagen, bijgenaamd Al Ca-
pone, te arresteren, maar deze
heeft via Spanje naar het
schijnt de wyk genomen
naar Argentinië. Verdachte
Betje Wehry werkte ten nauw
ste met hem samen.
Generaal Foulkes
in Nederland.
Z.K.H. Prins Bemhard en
tal van autoriteiten waren
Zondagavond aanwezig by 'n
gala-dmer dat gegeven werd
door de Canadese Ambassa
deur, de heer Pierre Dupuy,
op zijn landgoed ..Groot
Haesebroeck" te Wassenaar,
ter ere van generaal Charles
Foulkes, die enige uren te
voren uit Lofiden op Valken
burg was aangekomen.
DE LEGERS STAAN THANS GEREED.
Van Joodse zijde is Zaterdag melding gemaakt van een
„proeflnvasie" in Noord-Palestina van geregelde Syrische en
Libanese troepen. De invasie werd beschreven als „een ern
stige aanval met kanonnen en tanks op vier nederzettingen".
Van Arabische zjjde evenwel werden deze berichten tegen
gesproken.
Sterkte ongeveer gelijk.
Niettemin heeft het Joods
bureau een telegram naar de
Veiligheidsraad gezonden,
waarin om „onmiddellijk optre
den" werd gevraagd.
DE LEGERS.
Nu de strijd elk ogenblik
kan beginnen rgst de vraag:
wat is de waarde van de le
gers,-die tegenover elkaar ko
men te staan?
Van de 7 Arabische staten
komen twee niet in aanmer
king: Jemen, dat te ver afge
legen is en in het geheel niet
op de moderne oorlog is vooi--
bereid en Saoedi Arabië, dat
enkel ongeregelde formaties
bezit.
Irak daarentegen zendt naar
de Jordaan 24.000 met modern
materieel uitgeruste man
schappen, vergezeld van offi
cieren, die in Groot-Brittannië
hun opleiding ontvangen heb
ben. De Iraakse luchtmacht,
is het 60 jaar geleden
dat de eerste telefoni
sche verbinding in
Frankrijk tussen Lyon
en Marseille tot stand
kwam;
is het 3 jaar geleden
dat Koningin Wilhel-
mina en.Prinses Juli
ana naar Nederland
vertrokken.
De Gaulle vormt
fabriekscelien.
Harold King, Reuter's cor-
teris correspondent te Parijs,
seint, dat generaal De Gaul
le' en zgn millioen perso
nen sterke organisatie (RP
F) een scherpe wending naar
links heeft genomen en door
het vormen van cellen in de
fabrieken de arbeider voor
zich wil gaan winnen.
De vooraanstaande Gaul
listische functionaris Jacques
Baumel heeft onlangs be
kend gemaakt, dat de RPF
meer dan 1300 cellen in Fran
se fabrieken heeft gevormd
met een totaal van 140.000
betalende leden.
Senator Taylor
gearresteerd.
De Amerikaanse senator
Glenn Taylor, candidaat van
Wallace's partij voor het vi-
ce-presidentsschap, is te Bir
mingham (Alabama) gear
resteerd. daar hy het gebouw,
waar hy 'n redevoering voor
het congres van de neger-
jeugd zou houden, via de in
gang voor negers was bin
nengekomen in plaats van
via de ingang voor blanken
ondanks, het feit, dat de po
litie hem eerst gewaarschuwd
had. De politie heeft een
borgtocht van 300 dollar ge
accepteerd.
Tevoren had de politie drie
blanken en een neger gear
resteerd, die in deze zelfde
conferentie de rasdiscrimina-
tiewetten overtraden.
waaraan Groot Brittannië nog
onlangs jachtbommenwerpers
van het laatste model heeft
geleverd, is een der belang
rijkste onderdelen der Arabi
sche stry'dkrachten.
Het Trans jordaanso leger
kan 12.000 man in de strijd
werpen, voorzien van moderne
wapens en van een gemotori
seerde uitrusting, die na de
oorlog volkomen vernieuwd is.
Het Syrische leger beschikt
over nauwelijks' 6000 man.
Aangezien de Libanon niet
meer dan 1 millioen inwoners
telt, zal het slechts ongeveer
3000 man naar Palestina zen
den, die bovendien vrij slecht
zijn uitgerust. Biyft nog over
Egypte.
De Egyptische steun zal
vooral belangrgk zijn door de
technici, die Egypte van alle
Arabische landen bgna alleen
bezit. Het zijn de artilleristen,
de telegrafisten, de ponton
niers, het spoonvegcorps, de
diensten van de kruitdepots
enz.
Zodoende zouden de Arabi
sche legers voor Palestina in
totaal uit bijna 55.000 man be
staan, terwijl dq te Caïro ver
strekte inlichtingen omtrent
de Joodse strijdkrachten aan
de Haganah ongeveer hetzelf
de aantal soldaten toekennen.
Het door het centraal bu
reau voor de statistiek samen
gestelde algemeen indexegfer
groothandelsprijzen onderging
van Februari op Maart 1948
geen wijziging.
Naar wjj vernemen zal de
heer Winston Churchill Don
derdagmiddag 6 Mel a.s. op
Schiphol aankomen.
De Britse ambassadeur in
Nederland, sir Philip NIcholls,
zal waarschijnlijk zijn rustpe
riode onderbreken om hem te
verwelkomen.
De heer Churchill zal gedu
rende zijn verbiyf In Neder
land in de Britse ambassade
logeren.
De mobilifoon in
gebruik.
Op de R.A.L-tentoonstelling
in Amsterdam demonstreert de
P.T.T. de mobilofoon, de tele
fooninstallatie, waarmede uit
een rijdende quto gesprekken
kunnen worden gevoerd. Gedu
rende de voorbereidenle werk
zaamheden om deze demonstra
tie mogelgk te maken reed de
P.T.T.-auto door de straten
van Amsterdam, en via de
luidspreker in de auto werd
een gesprek met Curasao door
gegeven.
De kwaliteit van het gesprek
bleek even goed als wanneer
dit gevoerd was van een kan
toor of een huiskamer uit.
Ook in Curagso was de ont
vangst goed.
Sigaretten en kerftabak.
Vraag cn aanbod op de si-
garettenmarkt zgn op het
ogenblik niet met elkaar in
overeenstemming. De produc
tie van sigaretten en kerfta
bak is, in rantsoenen bere
kend, even groot. De vraag
naar sigaretten is evenwel
groter, dan die naar shag,
rooktabak én pruimtabak.
Daardoor zijn grote voorraden
kerftabak bij groot- en klein
handel ontstaan.
Door de vakgroep detailhan
del in tabak en tabaksfabri
kanten is thans een actie in
gezet om het rokend publiek
te bewegen niet uitsluitend si
garetten op de bonnen te
eisen. Hiertoe strekkende
raambiljetten worden onder de
winkeliers verspreid.
Sjahrir als lid geschrapt
Aneta meldt, dat de (oude)
Partai Sodalis aan het eind
van haar congres te Djogja
besloten heeft Soetan Sjahrir
als lid te schrappen. Sjahrir
heeft enkele maanden geleden
een nieuwe socialistische party
opgericht.'
Gearresteerde Duitser
bekende.
De Naaldwgkse politie is er
in geslaagd licht te brengen in
de moord te Naaldwijk. Tijdens
het verhoor bekende de reeds
eerder gearresteerde Duitser
S., er met de vroegere knecht
van 't Hoen, Z. genaamd, in
de avond van Zaterdag 24
April op uitgetrokken te zijn
om met een geladen pistool en
een masker voor, de tuinder
't Hoen te dwingen geld af tb
geven. Omdat 't Hoen zich te
weer stelde, had S., om hem
schrik aan te jagen, zo ver
klaarde hij, geschoten in de
richting van 'l Hoen. Dit heelt
tot gevolg gehad, dat hij 't
Hoen bij het tweede schot zo
danig trof, dat deze kort daar
op overleed. Z. had verdachte
S. op de plaats van het mis:
drgf gebracht en hem de wo
ning aangewezen.
Z. moet nog nader worden
verhoord. De Hagenaar B
die ook was gearresteerd,
bleek niets met het misdrijf
te maken te hebben. Hij werd
op vrge voeten gesteld.
Prijs van krentenbrood.
De minister van Landbouw,
heeft bepaald, dat de prgs van
het krentenbrood wordt gesteld
op ƒ1.per brood van 800
gram en op 8 cent per bolle
tje van ten minste 50 gram.
Voorts is bepaald, dat het
krentenbrood ten minste 20
krenten, rozijnenof sucade
moet bevatten. Het publiek
dient er rekening mede te
houden, dat de hoeveelheid
aan de bakkers gedistribueer
de krenten en rozgnen betrek-
kelgk gering is, zodat zij hun
klanten slechts mondjesmaat
van krentenbrood kunnen
voorzien.
Nog steeds zeer veel
belemmeringen.
Voor de eerste maal sinds
de oprichting op 21 Januari
1947 heeft de directie van de
Trustmaatschappij voor de
handel van Nederland met
het buitenland N-V. verslag
uitgebracht over haar ver
richtingen.
Van de ineenstorting vgn
Duitsland ondervinden nog
steeds tal van landen .een te
rugslag. Maar nergens Ier
wereld is de invloed zo merk
baar als in Nederland.
Toen het scheepvaartver
keer zich begon te herstellen,
werden de havens van Ham
burg en Bremen kunstmatig
begunstigd ten nadele van de
Nederlandse havens, daar
men betaling van overslag-
kosten en Rijntransport in
USA-dollars verplichtend
had gesteld, indien de goede
ren via Rotterdam en Am
sterdam verscheept werden
Het herstel van Nederland
had in sterke mate te liiden
door deze politiek.
VOORUITZICHTEN.
Gezien het feit dat op een
hereniging van de verschil
lende delen, die thans Duits
land vormen,, weinig kans
bestaat, kan worden gezegd
dat de naaste toekomst af
hangt van de mate, waarin
en de snelheid, waarmede de
principes van het Marshall
plan zul'en worden verwe
zenlijkt in West-Duitsland-
Conditio sine qua non voor
het herstel van West-Europa
is een spoedige terugkeer tot
normale commerciële en fi
nanciële verhoudingen. Het
HET TOESTEL BRAK MIDDENDOOR.
TIJDENS EEN LESVLUCHT.
Zaterdagochtend om .tien
minuten voor elf is tijdens
een lesvlucht de DC 6 PH-
TKW bij het oefenen in het
.starten en landen, waar
schijnlijk tengevolge van een
verkeerde manoeuvre, aan
het Zuidwestelijk gedeelte
van landingsbaan 230 op de
vlieghaven Schiphol zwaar
beschadigd.
De bemanning, bestaande
uit gezagvoerder Ekels. leer
lingvlieger Ger Euporto, ra
diotelegrafist Hoefnagels en
boordwerktuigkundige van
der Ham, liepen lichte ver
wondingen op.
Naar de juiste oorzaak van
het ongeluk wordt nog een
nader onderzoek ingesteld.
Twee werklieden zijn bij
de crash op de luchthaven
aan een groot gevaar ont
snapt. Het toestel raakte met
de top van de linkervleugel
de grond, draaide een hele
slag om en kwam tenslotte in
de zandheuveltjes aan de
Zuidelijke rand van het
vliegveld terecht waar op 't
ogenblik aan een rijbaan
wordt gewerkt. Bij deze ma
noeuvre schoof de machine
over enige draineringsbuizen
heen, waarin twee arbeiders
aan het werk waren. Zii za
gen het toestel over zich
heen schuiven, doch kwamen
met de schrik vrij. Van beide
vleugels zijn stukken afge
broken. Leden van de rijks
luchtvaartdienst stellen op ?t
ogenblik een nauwkeurig
onderzoek in.
Het DC 6 toestel is prac.
tisch geheel vernield. Het is
doormidden gebroken en het
mag wel een wonder heten,
dat geen van de vier inzit
tenden ernstige verwondingen
-heeft opgelopen. De instruc
teur. de heer Ekels. werd
licht aan de enkels verwond
Het toestel ligt aan de
uiterste Zuidelijke rand van
het vliegveld. Ooggetuigen
verklaarden, dat zich een ta
melijk grote rookontwikke
ling voordeed onmiddellijk
nadat het toestel was neer
gestort. Er brak echter geen
brand uit. Direct na de
..crash" varen de brancards
bij het toestel aanwezig en
werden de vier inzittenden
weggedragen.
reizen moet worden vereen
voudigd. Als betaalmiddel
zou niet uitsluitend de dollar,
doch zouden ook sterling en
andere valuta moeten kun
nen dienen, zolang de sane
ring van de Duitse valuta,
welke op het ogenblik pre
matuur zou zijn, nog niet
verwezenlijkt is.
DE RIJNVAART.
Als gevolg van dè teleur
stellende omvang van het al
gemene goederenverkeer,
was ook de internationale
goederenbeweging van dn
naar West-Duitsland gering.
Ondanks ernstige pogingen,
door Nederland en België ge
meenschappelijk onderno.
men, om de hoofdhavens de
zer beide landen weder in te
schakelen, is in het verslag-,
jaar een resultaat dienaan
gaande slechts in zeer onvol
doende mate bereikt.
Ondanks alle moeilijkhe
den nam de handel met
Duitéland in de tweede helft
van het verslagjaar enigzins
toe-
JAPAN-
Aangezien het handelsver
keer met Japan eerst sedert
kort weer is toegestaan door
de bezettende macht, laat de
ontwikkeling nog weinig con
clusies ten aanzien van mo
gelijkheden en wenselijkhe
den voor de toekomst toe-
Voor een hervatting van de
transitohandel werkt de eis
tot betaling in dollars rern.
mend' FINANCIËLE
RESULTATEN
De balans en verlies en
winstrekening per 31 Decem
ber 1947 sluiten met een
winst van 4.676.83. Hierin
is de omstandigheid weer
spiegeld, dat voor het weder
op gang brengen van de han
del tussen Nederland en
Duitsland een ruime aanloop
tijd nodig. is. Een omvang,
rijk apparaat moest in de
loop van 1947 .worden opge
bouwd. hetgeen in het totaal
der onkosten tot uitdrukking
komt- In de tweede helft van
1947 werd de verhouding
tussen provisiéopbrengst en
onkosten aanmerkelijk gun
stiger.
Motorrij'ders verongelukt.
Zaterdagmorgen is een mo
torrijwiel, bestuurd door de
39-jarige W. E. en met op
de duo zijn broer, de 35-ja-
rige H. beiden uit 's-Gra-
venhagè, op de Benoorden-
houtseweg, hoek Leidse
Straatweg te Den Haag, in
botsing gekomen met een
personenauto. W, E. werd
zwaar gewond overgebracht
naar het ziekenhuis aan het
Westcinde, waar hij later op
de dag overleed. Zijn broer
brak beide benen. Hij werd
eveneens naar het ziekenhuis
aan het Westeinde overge
bracht.
M.s. „Slamat" te water
gelaten.
Van de werf der Rotterdam
se Droogdok Maatschappy is
Zaterdagmorgen met goed ge
volg het voor de Kon. Rotter
damse Lloyd bestemde m.s.
„Slamat" te water gelaten. De
doopplechtigheid geschiedde
door mevr. P. J. Crommelin
Waller, echtgenote van de oud
ste Lloyd-directeur.
Aansluitingspuzzles, die niet gemakkelijk zijn
op te lossen.
Geef ons betere aansluitingen! Deze vurige wens leeft In
het gemoed van alle reizigers, die regelmatig van de ver
voersmiddelen in Zeeland gebruik moeten maken. Hun smeek
bede vindt een klankbodem bij de verkeerslnstanties en ver
voersondernemingen, die hun uiterste best doen de aanslui
tingspuzzles tot alloj" tevredenheid op te lossen, maur daarin
niet altjjd kunnen slagen. Zjj weten maar al te goed, wat
vele -reizigers zich nog niet voldoende realiseren: dat Zeeland
op vervoersgebied de moeilijkste provincie van ons land is,
als gevolg van zijn afgelegen en insulaire ligging.
de laatstgehouden vergadering
waren voor de eerste maal ook
N.S. vertegenwoordigd. De he
ren van de Spoorwegen namen
kennis van ae moeilijkheden
en zegden toe daarover in
Utrecht te zullen spreken. In
grijpende wgzigingen in de
dienst Roos'endaal-Vlissingen
zgn echter niet mogelgk, om
dat de aansluitingen in Bra
bant op de treinen naar an
dere delen van het land niet
in het gedrang mogen komen.
EEN KRINGLIJNTJE...
Hoe groot de problemen op
sommige Zeeuwse trajecten
zijn moge uit enige voorbeel
den blijken. Van Goes uit gaat
een bus naar het Katse Veer,
die tevens rekening moet hou-
den„met de treinen. De bussen
op N.-Beveland moeten niet
alleen op dat veer, maar ook
Welke belangen moeten het
zwaarst wegen
De busdiensten bgvoorbeeld
moeten niet alleen rekening
houden met de trein, maar ook
met de afvaarttijden van de
boten, de streekbelangen, zoals
school, kantoor, fabriek en
markt en met de aansluitingen
op elkaar. Dit nu is in vele ge
vallen onmogelijk, waardoor
zorgvuldig moet worden afge
wogen, welke belangen preve-
leren.
Om het reizend publiek zo
veel mogelgk te dienen wordt
gestreefd naar coördinatie van
het vervoer. Hiertoe worden
bijeenkomsten gehouden van
alle daarbij betrokken Zeeuw
se instanties en ondernemingen,
onder leiding van de Rgksin-
specteur voor het Verkeer. In
op Kamperland-Veere aanslui
ten, terwijl de Stoomtram Wal
cheren weer tussen Vecre en
Middelburg een verbinding
moet onderhouden, die zowel
op het veer als op de trein
aansluit. Een kringlijntje, ze
ker, maar over drie eilanden...
- Problemen ook voor de be
woners van de „zak" van Z.-
Beveland, die naar Middelburg
wensen te reizen. In 's-Heer
Arendslcerke bestaat namelgk
geen goede aansluiting tussen
de Auto-Mij. Zeeland en de
Stoomtram Walcheren. Bespre
kingen hierover hebben echter
tot het resultaat geleid, dat
laatstgenoemde maatschappy
thans drje extra ritten tussen
Middelburg en Goes verzorgd,
waardoor op spitsuren wel
aansluiting bestaat.
DIE SELTR ACTIE
SCHOUWEN.
OP
Van de moeilijkheden op
Schouwen maakten wy reeds
uitvoerig melding. De R.T.M.
moet tegelijkertijd aansluiting
geven op /ie prov. boot, op de
B.B.A. te' Anna-Jacobapolder
en op de boot naar Rotterdam,
tenygl ook de belangen van de
bijna 400 abonné's voor scho
len en van kantoren zwaar
moeten wegen. Deze laatste
worden door de directie pri
mair gesteld. On het veer te
Zijpe is thans enkele malen per
dag een goede aansluiting ver
kregen. De verbinding met de
prov. boot laat nog veel te wen
sen over. Men moet echter be
denken, dat het verkeer tussen
Middelburg en Schouwen niet
bijzonder groot is.
De directie van de R.T.M.
heeft thans materiaal overge
nomen van de Z.V.T.M., motor
wagens, die momenteel worden
gereviseerd en die de frequen
tie van de diensten verhogen,
waardoor betere aansluitingen
verzekerd zjjn. De verwachting,
dat dit materiaal van 9 Mei af
zou kunnen worden gebruikt,
is echter helaas jjdel gebleken.
De busdienst van de fa. Van
Oeveren, die de verbinding Zie-
rikzee-Burgh onderhoudt, heeft
betere aansluiting op de boot
kunnen bewerkstelligen. Door
samenwerking van boot en bus
kon voorts een betere aanslui
ting tussen Kortgene en het
Kortgeense Veer op N.-Beve-
land worden bereikt.
PROBLEMEN IN ZW\-
VLAANDEREN.
De nieuwe ferryboot voor de
dienst Vlissingen-Breskens is
nog niet klaar (waarschijniyk
wordt dit pas eind Juni) even
min als de aanlegsteiger. In de
dienstregeling kon dus nog
géén wijziging worden ge
bracht. De samenstellers van
de zomerdienstregeling der
Zeeuwsch-Vlaamse Tramweg-
Mij. en de Stoomtram Bres-
kens-Maldeghem ondervonden
daarvan de last, want zy moes
ten rekening houden met het
feit, dat de dienstregeling van
de boten naar Perkpolder en
Terneuzen wèl is gewgzlgd.
Het laatste woord over
deze kwestie is nog niet ge
sproken. Er wordt overlegd
hoe men uit deze Impasse
kan geraken.
Zoals gemeld gaat de Stoom
tram Walcheren (voorlbpig als
proef) tussen 12 en 6 uur een
kwartiersdienst verzorgen tus
sen Middelburg en Vllssingen.
Hierdoor zullen bootpassagiers
voor Middelburg niet meer zo
lang behoeven te wachten bij
de Keersluis.
De aansluiting over de Oude
Vlissingse weg. op de treinen
te Middelburg, is thans ook be
ter geregeld.
ER IS AL VEEL BE
REIKT.
De vervoersondememers ge
ven duidelgk blgk hun tijd te
begrijpen door het publiek zo
veel als mogelgk goede aan
sluitingen en frequente verbin
dingen te geven, maar zij kun
nen de zakeiyke belangen niet
uit het oog verliezen; er zyn
reeds verschillende lijnen in
exploitatie, die niet winstge
vend zyn en het kostbare ma
teriaal (/-35.000 tot 70.000
per bus!) moet worden afge
schreven. Voor een extra (ma
ger) lijntje zou in vele geval
len ook een e'xtra chauffeur in
dienst moeten worden geno
men, waardoor de kosten
enorm zouden- stygen.
Dat een geprikkelde reiziger
by lang wachten gaat moppe
ren, is te begrijpen. Laat hy
echter bedenken, welke moei-
lykheden er ln Zeeland moeten
worden overwonnen en wat er
reeds is bereikt te gunste van
de passagiers. De nieuwe reis
gids, die In samenwerking met
de R.VA wordt uitgegeven, Ls
hiervan een overtuigend be
wijs, temeer wanneer men deze
vergelijkt met de dienstrege
lingen van vóór de oorlog!