Geheim agent F. W. Rouwerd schreef een afscheidsbrief Meeuwen, dolfijnen en „potvissen" Kanaaltunnel-plannen een lijdenshistorie! Oss krijgt een goede reputatie „Ik kom jullie een handje helpen" Parachute-springen is een sensatie Koning Leopold heetteJansen. OP WEG NAAR LISSABON Hr. Ms. Kortenaer krijgt een extra beurt Indisch Journaal vi VAN NAPOLEON TOT ATTLEE OUD VRAAGSTUK IS WEER ACTUEEL! De tunnel zal er komen TWEEDE BLAD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 23 APRIL 1948. KXIX Frederik Willem Rouwerd, die op 21 Maart 1943 in Lon den een afscheidsbrief schrift aan zyn moeder ln Den Haag, heeft op dat ogenblik in fel je afgerekend met het leven. Binnen weinig dagen zal hy geen uur van de dag of de nacht meer veilig z\Jn voor het speurende1 oog der Duitse contra-spionnage. De gemiddelde levensdunr van 'n geheim agent, te rekenen van het tijdstip der dropping af, is drie maanden zo vertelt men elkaar in Londen. En Rouwerd realiseert zich dat scherp. Vóór hem ligt een stapeltje briefpapier, waarop in oranje kleur een V staat. De V van victorie! Daarnaast is de ont plooide Nederlandse Vlag af gedrukt en daaronder staan ae trotse woorden: „Neder land zal herrezen." Die woor den zijn een troost. Maar is iedere troost niet schamel in het aangezicht van de dood? En is die troost niet bijster schamel als men nog zo jong en levenskrachtig, zo sterk en zo vol Idealen is als Frederik Willem Rouwerd? Op 30 Mei 1912 is hij in Den Haag geboren. Een paar jaar later bleef zijn moeder als weduwe achter, als wedu we met opgroeiende kinderen. Freek Rouwerd is niet in weelde groot gebracht; maar zyn denken wordt een stille hulde aan Moeder in Holland, die met nimmer-aflatende zorg de strijd tegen het harde le ven heeft opgenomen en die haar kinderen met God en met ere heeft opgevoed. Freek is timmerman geworden, maar de toestanden waren slecht in de bouwvakken. In 1937 is hij naar Zuid-Afrika gegaan, heeft er werk en welvaart fevonden, is er getrouwd met et meisje, dat hij in Den Haag had leren kennen en heeft er op de hoogste top pen van het geluk gestaan, toen hun zoontje geboren werd. Hij heeft in Pretoria vrienden gekregen in de ne ven Willem en Pieter van der Wilden, twee Haarlemse jon gens. die ook in de bouwvak ken zijn en wie het in Zuid- Afrika evenzeer voor de wind is gegaan. Tot de oorlog kwam Tot Hitiers horden de grenzen van het oude vaderland over spoelden; tot de Nederlandse regèring in Londen alle man van Neerlands stam, waar ook ter wereld, opriep naar Engeland om mee te strijden in de grote worsteling om de Vrijheid. Op 21 Maart 1943 schrijft Frederik Willem Rouwerd zijn afscheidsbrief, die eerst n&de oorlog aan zijn moeder mag worden overhandigd, als hij niet terugkeert uit het vreem de avontuur, dat hem straks in Nederland wacht. „Liefste Moeder broers en zusters. Hierbij zend ik mijn laatste groet op wereld. Het neeft 1 niet anders mogen niet te lans en jullie deze ielaas zijn, Moeder. Ik hoop dat jullie ng zuilen tr want het ligt niet Ilen treuren, aan ons. maar aan Hem, die over het wel en wee' van de wereld beslist. Moeder lief, allereerst wil ik u be-, danken voor alles wat u voor mij hebt gedaan. Nooit was u iets te veel, nooit was u iets te zwaar. De vijf jaar, die ik in Afri ka heb doorgebracht, wa ren voor mij een goede leertijd. Samen, Mies je en ik, hebben we er ons door heen geslagen zoals het een Hollander betaamt. En toen na drie jaar Freekje geboren werd, was er niets meer om naar te verlangen. Helaas heeft de oorlog een eind aan ons geluk gemaakt Begin '42 zijn we met de eerste groep naar Engeland ver trokken om voor het oude vaderland te vechten." Freek Brouwert vertelt dan uitvoerig over de opleiding in Engeland. Hij en de twee neven Van der Wilden kwa men in de speciale scholen voor geheime agenten; hg heeft "geleerd te werken als radio-telegrafist; hg heeft in breken geleerd, hg heeft ge leerd hoe men iemand doodt met ongewapende handen. Htt heeft Engeland en Schotland leren kennen, heeft in kaste len en villa's gewoond en is, als Iiy deze brief schrhft, aan het einde van zyn training gekomen. Hy vertoeft reeds te Londen om gereed te zyn als het bevel komt, dat hij naar Nederland zal gaan. 't Wordt nu bittere ernst „Als ik straks naar Holland ga, krijg ik voor mgn onderhoud voorlopig 2500.— mee om de eer ste tyd door te komen. Ik weet niet of dat nu veel is in Holland., maar als ik meer nodig heb, sein ik dat wel en dan wordt dat weer zo gauw moge- verstrekt N. S. B.-schoften tekeer faan 'en jullie terrosiserem, at mag toch niet onge straft blgven. Maar één ding is zeker, Moeder en broers, zij hebben hun langste tijd geleefd. Onze organisatie is zo groot in Holland, dat ze niet zullen ontkomen aan hun ver diende loon. Ook daarom heb ik dit werk op me genomen." „Parachute-springen is één van de grootste sensa ties, die men kan beleven. Als ik er nu aan denk, ril ik er nog van. In het toe stel is een rond gat in de bodem van ongeveer 1% meter. Je zorgt dat als je springt je benen en voe ten stijf tegen elkaar zijn geklemd, anders ga je dui kelen. Eerst gaat er een rood licht branden als waarschuwingssein. Daar na komt er een groen licht en schreeuwt de in structor: Go! En rrrt daar ga je. De eerste oefensprong is van 250 me ter. Je valt eerst ongeveer 50 meter met een reuze vaart; dan voel je een klein rukje, je paraplu is open en je hangt vrij bo ven de wereld." „En nu kom ik binnenkort naar Holland, om jullie een handje te helpen. Ik zal jullie daar niet ontmoeten, want dat is te gevaarlijk voor 'jullie en voor mg ook. Maar al die tijd zal ik bij jullie in de buurt zijn. En Jantje, jouw verjaardag kan ik misschien op een klein afstandje meevieren. Ik kom per vliegtuig en spring boven een zeker' punt er uit, waar 'n aan tal mensen (geen N.S.B.- ers) mij opwachten en naar een veilige plek ver voeren." „Ik had jullie nog zo graag eens gezien, want ik zou jullie alles zo graag zelf verteld hebben, maar dat heeft helaas nietmo gen zijn. Houden jullie Freekje voor, alles te doen, wat goed is, zodat ik gerust kan zijn. Liefste broers en zusters, beloof het mij als ik Boven ben. Wees goed voor Freekje en z'n Mammie, ze hebben 't verdiend. Dat is alles wat ik jullie wilde vragen, jongens, Moeder, mijn laatste gedachten zullen aan u zijn. Vaarwel alle maal, die mij lief zijn en kijk alstublieft naar mijn kleine jongen, die ik maar zo kort gezien heb. Vaar wel tot in een betere we reld, waar elkander weer zullen ontmoeten. Voor het laatst wel van jullie liefhebben de zoon en broer, die al leen, zonder vrienden zal sterven. Vaarwel." Frederik Willem Rouwerd kwam onder de naam F. W. Boeleveld ln de nacht van 21 op 22 April 1943 per pa rachute op Nederlands grond gebied. Hii wist niets van 'n England-Spiel, hy wist niets van besmette zenders, hy wist niets van ontvangst-comité'» en de namen Scnreieder en Van der Waals waren hem onbekend. Hy kwam om zyn plicht te doen geiyk het een goed Nederlander betaamt. Hy werd gevangen, werd naar Haaren gebracht,ver bleef nog in Vught en is het laatst gezien in het Silezische kamp te Rawicz. Dat was ln Januari 1944- Sindsdien heeft men niets meer van hem ge hoord. (Van onze speciale, verslaggever). Wij hadden gisteren een onderhoud met de heer A- van Ulsen, chef-vliegdienst Europa, wie het voorrecht te beurt viel. Koning Leopold van België met zijn familie en gevolg, per DC 3 van Schiphol naar Genève te vlie gen. Want dat de Belgische Koning per K.L.M. zou rei zen stond reeds lang vast, on danks de afleidingsmanoeu vres, die in de pers en radio gelanceerd werden. Insiders hadden er echter de lucht van. dat er. iets stond te ge beuren, want een speciaal yliegjtuig moest gereed zijn, met een uitgelezen beman, ning, om „de heer L. Jansen' te vervoeren. Na de start, zo vertelde de heer Van Ulsen ons, bleek al spoedig, dat dit een gezellige, ongedwongen reis zou wor den. Koning Leopold had geen voorkeur voor een be paalde route. Hij wilde maar recht-toe, recht-aan naar Ge nève vliegen, doch verzocht wel gewaarschuwd te worden bij het casseren van de Bel gische grens. „In de buurt van Tilburg maakte ik hem opmerkzaam op enkele punten beneden ons", zei de heer Van Ulsen. „maar het bleek, dat de Ko. ning het veel beter wist dan ik. Hii noemde verschillende plaatsen op en herkende het terrein onder ons uitstekend" Koning Leopold had moeite, ziin ontroering te bedwingen, toen hii zijn land onder zich zag doortrekken. Voor het eerst na negen jaar aan schouwde hij met eigen ogen zijn geliefd België. Ook zijn gemalin en zijn oudste zoon. Prins Boudewijn, lieten niets verloren gaan van de indruk die zij uit de lucht van hun land kregen. Zo bracht een Nederlands toestel met een Nederlandse bemanning de Belgische Ko ning naar Genève. een Ko ning, die zijn land weer uit de lucht terug zag, maar die zeker hoopt, daar weer terug te keren, na negen jaar lang overal te hebben vertoefd behalve in zijn eigen geliefd Belgenland. Parlementsleden naar Engeland. De uitnodiging van de bei de Huizen van het Engelse parlement aan leden der Sta- ten-Generaal om op. bezoek te komen, is thans door bei. de Kamers aanvaard. Behal ve de beide voorzitters, prof. Kranenburg en mr. van Scbaik, zullen 9 leden gaan. Het gezelschap zal per vliegtuig Maandag 3 Mei op Londen Airport arriveren. Pharmaceutisch wereldcentrum geworden. Het 20.000 inwoners tellende Noordbrabantse stadje Oss, dat nauweiyk twaalf jaar geleden nog de kwaiyke repu tatie had het in verhouding tot zyn bevolking grootste aantal misdrijven van zwaar kaliber te kunnen boeken en dat nu kan bogen op het percentsgewyze grootste aan tal academici ln zyn midden, is uitgegroeid tot een phar maceutisch wereldcentrum van grote vermaardheid. De uitvoer van de hier vervaardigde voortbrengselen gaat nu reeds naar 42 landen en zy bedraagt het honderdvoudi ge van de uitvoer 20 jaar geleden, toen men drie jaar bezig was deze producten in het buitenland af te zetten. Geneesmiddelen uit afval. De grote waarde van het geen hier vervaardigd wordt uit grondstoffen, die tot voor kort volkomen waardeloos waren dat zijn vooral de urine van drdchtige merries en het merg uit de rugge- wervels van geslachte runde ren blgkt wel uit het feit, dat voor sommige praepaia.- ten een prijs wordt betaald om en nabij de 50.000 dollar per kg. Br wordt nu uitgevoerd naar 42 landen en zowel het aantal afnemers als de te ex porteren hoeveelheden nemen snel toe, rden waarom de fa briek van Organon want dat is de naam van het be- maardheid heeft gegeven dan ook sterk wordt uitge breid. Bovendien- zijn er nu reeds dochterondernemingen in Engeland, de Verenigde Staten, Zweden, België en Brazilië. Reeds thans kan ge zegd worden, dat de produc ten van deze fabriek de ge hele wereld over gaan tot heil van mililoenen lijdenden aan ziekten, die tot voor kort niet bestreden konden wor den TWEE BOTERHAN- DELAREN EN EEN SLAGER. Het merkwaardige is, dat de goede naam, die Oss thans heeft, te danken is aan twee boterhandelaren en een slager. Omstreeks 1870 wa- dryf, dat Oss een wpreldver- ren het de Ossenaren Anton door Anlhony van Kampen BISCAJE, 6 April: Biscaje heeft, behalve de ellende van grandioze kraaiers, van een allerberoerdst hoge deining en een gure, schrale wind, toch ook nog iets anders voor Hr. Ms. torpedojager Korte naer en haar bemanning in petto. Bijvoorbeeld de eerste dolfijnen, die dartel en mon ter, en aanstekelijk vrolijk voor en achter het schip mee rennen. En daar ziin de meeuwen, even vraatzuchtig, even onverzadigbaar als in Nieuwediep. En er ziin jon gens aan boord, die beweren, dat ze potvissen zagen, „met een dun straaltje spuitend uit d'r lui kop". Ik sta voor de waarheid niet in, al zijn er heel wat aan boord die het verhaal bevestigen. De temperatuur wordt steeds milder en we knjgen zo langzamerhand het gevoel, dat we de subtropen naderen. Niemand die er bezwaar le gen heeft. We hebben genoeg kou en narigheid geleden, die eerste dagen. Vannacht stond ik op de brug. Het was er ongelooflijk mooi. De hoge hemel deed aan een wondertapüt. bezet met folkelende edelstenen denken. Zelden zag ik de Grote en de Kleine Beer, zel den Orion zo klaar, zo helder als die nacht. Een enkele maal waren er lichten aan de kim, passerende schepen. De nationaliteit blijft onbekend- De wind zoeft laijgs de grote masten voert fijne deeltjes zout mee. Nog meer zout dat zal een beste laag worden op de dekken en tegen ae dekhuizen. Er zal 's morgens heel wat schoongemaakt moe ten worden. De zee ligt wijd en rustig rondom de Kortenaer, en de lange deining doet denken aan de rustige en regelmati- door ERIC BENNET. Franse en Britse parlementsleden hebben er enkele weken geleden by hun regeringen op aangedrongen zo spoedig mo gelijk te beginnen met de bouw van een tunnel onder het Kanaal. Daardoor heeft de jaren-oude stryd tussen voor- en tegenstanders van een Kanaal-tunnel, tussen ingenieurs en staatslieden, die de plannen ontwierpen en militairen en conservatieven, die de uitvoering ervan verhinderden, eens klaps nieuwe actualiteit gekregen. Tot de eerste groep behoren historische figuren aJs: Napo leon, Winston Churchill, Konin gin Victoria, maarschalk Foch, Gladstone en Gatehouse. De meest bekende tegenstan ders waren: Joseph Chamber lain, Lord Randolph Churchill, Balfour, Lord Kitchener en de commissie voor imperiale ver dediging. Deze laatsten meenden, dat een tunnel een bedreiging zou zfln voor de veiligheid van Groot-Brittannië. Immers, door een vaste verbinding met het continent zou Engeland op houden een eiland te zyn, een positie, waarop het steeds zo trots is geweest en waaraan het zgn kracht ontleende. HET BEGIN VAN DE STRUD. De strijd begon in 1802, toen Charles James Fox een onder houd had met Napoleon. Na- pol eon zelde terloops, dat dt Zoals die bouw van een tunnel onder het Kanaal een idee was*waar voor hg veel voelde. Een Fran se Ingenieur, Mathieu, ontwierp de plannen en de Engelse staatsman was een en al in stemming. Als gevolg van de Napoleontische oorlogen kwam er echter niets van. Daarna was het een andere Franse ingenieur, die de draad weer opnam. Zyn eerste sche ma werd verworpen, op grond van de overweging, aat zyn voorgestelde tunnel wellicht de monding van de Thames zou doen verzanden. In 1856 legde hg Napoleon m een ver beterd schema voor, dat werd goedgekeurd door de Britse Ingenieurs. Enige jaren later ontwierp ook een Engelsman, William Low, plannen, en deze werden de basis voor alle toekomstige Kanaal-tunnel schema's. In de zeventiger jaren werd zelfs werkeiyk met de uitvoe ring ervan begonnen en de eerste duikerklok werd gezon ken by de Shakespeare-Cliff, op enkele honderden meters afstand van de plaats, waar de tunnel gebouwd zou" wor den. Bij Sangate in de buurt van Calais gingen op hun beurt de Fransen aan het werk. Daar werd een Installatie om lucht te persen geplaatst. Koningin Victoria, die hield van haar villa in Zuid Frank rijk, maar een hekel had aan de overtocht over het Kanaal, juichte de bouw van de tunnel ten zeerste toe. JOE CHAMBERLAIN KREEG VUILE KLEREN Toen greep het Britse kabi net in. Joseph Chamberlain ging een kybje nemen op de plaats, waar met de werk zaamheden begonnen was. Het verhaal zegt, dat daar zyn onberispeiyke kleren enigszins met modder werden bevuild, waardoor hy een hekel kreeg aan het werk. In elk gevaJ weigerde hy om de bonw ver der te laten gaan zonder een machtiging van het parlement. Ook lord Wolseley, minister van oorlog, veroordeelde de plannen ten sterkste. Hy gaf toe, dat een enkele compagnie soldaten voldoende zou zjjn om de Ingang van de tunnel tegen een Invasie-leger te ver dedigen, matfir meende, dat het Eevaar bestond, dat vyandeiy- e soldaten, vermomd als tou- risten, Engeland zonden kun nen binnenvallen. Een merkwaardige opvat ting ln een tyd, dat het woord parachutist nog onbekend was. MAO DONALD HAD GEEN SUCCES. Da commissie voor imperia le verdediging besprak het schema twee keer, in 1907 en in 1914 en beide keren werd het verworpen. nl 1924 organiseerde Ram say MacDonald een bijeen komst van alle nog ln leven zgnde ex-premiers, Lloyd George, Asquith, Baldwin Roseberry, om opnieuw te praten over een tunnel. Na een bespreking van 40 minuten werd besloten, dat er niets van kon komen. In 1930 werd het plan wederom in stemming gebracht in het La gerhuis en opnieuw verworpen met een geringe meerderheid 179 tegen 172 stemmen. Toen in 1939 de oorlogsdrei ging steeds nader kwam, wer den de voorstanders van een tunnel weer actief- zy herin nerden zich de uitspraak van maarschalk Foch: In 1914 zou een tunnel de oorlog met twee jaar hebben verkort. De ineenstorting van Frank rijk schoof alle plannen weer op de lange baan. TOCH VERTROUWEN. Al deze tegenslagen hebben de aandeelhouders van de Maatschappy voor een Kanaal tunnel in hun vertrouwen niet kunnen schokken. Er wordt zelden een van de ruim 450.000 aandelen te koop aangeboden. Ook de ingenieurs blhven ervan overtuigd, dat de tun nel er op de duur zal komen en zy gaan door met het ver beteren van de plannen. Bas- devant, een Franse ingenieur, heeft kortgeleden voorgesteld, niet alleen een dubbel spoor in de timnel aan te leggen, maar ook twee verkeerswe- fen. Een andere ingenieur eeft het idee geopperd Lon den tot eindstation van de tunnel te maken. Een speciale treinverbinding met de kust, die alle kleinere steden mydt, zou de reis naar Dover onge veer 30 minuten verkorten. Aan de andere kant van het Kanaal zou de trein non-stop naar Parijs moeten rijden, waardoor de snelste verbin ding LondenParijs was tot stand gebracht. Zal deze generatie van aan deelhouders de bouw van de tunnel nog beleven? (Nadruk verboden) ge ademhaling van een ont zaglijk dier, op welks rug we worden meegevoerd naar het Zuiden. Er zijn geen meeu wen, geen dolfijnen, geen schepen. Er is alleen maar de zee en de hemel en rondom, waar je kijkt, de sterren. Er wordt weinig gesproken, op de brug. De navigatie-of- ficier loopt wat heen en weer en controleert de koers- Be neden. in de kaartenkamer, staat iemand gebogen over de kaart van de „Bay of Bis cay e". Op die kaart is een potloodlijn getrokken, in de richting van Kaap Finisterre- Dat is onze koers. Het wordt de eerste nacht, dat ik rustig slaap. Het water schuurt voorbij m'n kooi en het zijn maar een paar mili- meter, die me van dat water scheiden. Een enorme hoe veelheid water, de hele Golf van Biscaje. Maar ik heb een veilig gevoel: niets kan me gebeuren en de slaap komt machtig en volstrekt onweer staanbaar aan. Voor het eerst sinds 3 nachten En 's morgens zit er een meeuw op de gedroogde haai- enstaart, die vastgebonden is aan de geusstok. Een frofee van een vorige Indische reis en gebruikt als totem, talis man voor de Kortenaer. Het ligt in het voornemen die ou de staart te vervangen door een nieuwe. Iedereen spitst zich al op de haaienvangst- Er wordt duchtig aangepakt aan dek. Het is uit met ziek- zijn, half ziek zijn, óf kwart ziek zijn. Trouwens, niemand heeft meer enige ambitie om zich aan de werkzaamheden te onttrekken- De 1ste offi cier, mijnheer Vén Grondelle, is vroeg bii de pinken en be vindt zich op vele plaatsen tegelijk. De schipper volgt hem als een schaduw. Dat moet schoondit moet worden opgeknaptdaar moet een lik verf over.... dat ziet er beestachtig uit enzovoorts. Met de zon over de Kortenaer stralend, zie je pas wat het slechte weer heeft aangericht. In de verblijven wordt schoon schip gemaakt- Het volkslogies voorin, gisteren nog een zwijnenstal, geurt van frisheid en properheid en elders aan boord is het na venant. De patrijspoorten worden «opengegooid, overal wordt met water en verf en Jurgens en Simon van den. Bergh, die als eersten in Eu ropa margarine gingen fabri ceren en zo de grondslag legden voor het thans even eens over de gehele wereld verbreide Umlever-concern. En in- 1923 was het Saul van Zwanenbérg, wiens slagery was uitgegroeid tot het groatste exportbedrijf van Nederland, die het initiatief nam tot de stichting van 'n nevenbedrijf, dat tot taak kreeg uit de 'afvalstoffen van 'zgn fabriek, geneesmid delen te bereiden. HU liad het geluk in ver binding te komen met prof. dr. Ernst Laqueur, hoog leraar in de pharmacologic aan de universiteit te Am sterdam, die zyn medewer king aan het te stichten nieuwe bedryif afhankeiyk stelde van de els, dat ln het laboratorium de endocrinolo gie dat is de kennis der hormonen afscheidende klie ren in studie genomen zou worden. Deze els nu was de sleutel tot de grote vlucht, die Organen genomen heeft, want de hormoonprae- paraten vormen de belang rijkste uitvoerproducten. Daarna komen de vitamine- praeparaten, waarop vooral de aandacht is gevallen, toen in Augustus 1947 bekend werd gemaakt, dat twee aan de Organonlaboratorla ver bonden jonge geleerden, dr. J. F. Arena en dr. D. A. van Dorp, er in geslaagd waren het vitamine A kunstmatig te bereiden. VOORZICHTIG HEID GEBODEN. Er werken ongeveer dui zend mensen by Organon, waarvan vgftig academici, honderd technichl met een middelbare opleiding, 350 man kantoorpersoneel en 500 ar beiders. Deze merkwaardige samenstelling is typerend voor het bedrgf, dat eigenlgk meer laboratorium dan fa briek is en dat bovendien elk product, ook de kleinste hoeveelheid, voorziet van een nauwkeurige wetenschappelijk verantwoorde, gebruiksaanwg- wijzing in de taal van de ko per, omdat een verkeerd ge bruik rampzalig zou kunnen zgn 8400 WITTE MUIZEN. Het bedrgf beschikt voorts over 8400 witte muizen, 8000 witte ratten, 600 chinchilla- kongnen, talloze Guineese big getjes (caviae) en een-groot aantal gecastreerde hanen, duiven, honden, katten en apen voor het nemen van vivisectie- proeven. Tot de vaste mede werksters (buitenshuis) beho ren bijna alle merries van Zeeland, Noordbrabant en Limburg, die tezamen jaar- lgks zes millioen liter grond stof leveren. Het volgende na jaar zullen de paarden van Gelderland. Friesland en Gro ningen ook ingeschakeld wor den. Zwanenbergs Exportsla- gergen, waaruit Organon is voortgekomen, leveren nog 10 procent van hetgeen de fa-- briek aan slachtafval behoeft, zodat ook tal van andere slachthuizen zijn ingeschakeld. (Nadruk verboden) boenders gewerkt. De Korte, naer zal brandschoon in Lis sabon aankomen. Het hoofd machinekamer, mijnheer Gestel, is bereid me mee te nemen naar vuur plaat de machinekamer en ik krijg een indruk van een hels, een infernaal laborato rium, waar men wel even, maar zeker niet lang moet verblijven. Het is hier heet (nu alhergonst. snort, raast, trilt, fluit hier. Er val len dikke, trillende druppeLs naar beneden, die tussen de hals van m'n trui terechtko men. Geeft niets, zegt mijn heer Gestel: ,,'t zijn maar machinistenvlooien". De 1ste officier legt me uit, wat het verschil is tussen „zee" en deining en ik merk, dat er aan m'n nautische ken nis nog bar veel ontbreekt. Intussen wordt besloten een prijsvraag uit te schrijven. Et- moet een nieuw allemans- eindje gemaakt worden voor de scheepsbel en voor 't bes te resultaat wordt een .prijs (in sigaretten) uitgeloofd Ook nog een 2e prijs. Voor Aden moeten de resultaten bü de schipper zijn ingeleverd en de prijzen worden op het Neptunusfeest uitgereikt, 't Zal me benieuwen of er be. langstelling is voor deze wed strijd. Paul G. Hoffman wordt geïnstalleerd als administrateur ^^het^Un-MashalL rieaUrwl Truman woonde do plecb*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 5