Geheim agent F. W. Rouwerd
schreef een afscheidsbrief
Meeuwen, dolfijnen en
„potvissen"
Kanaaltunnel-plannen
een lijdenshistorie!
Oss krijgt een goede
reputatie
„Ik kom jullie een
handje helpen"
Parachute-springen is een
sensatie
Koning Leopold
heetteJansen.
OP WEG NAAR LISSABON
Hr. Ms. Kortenaer krijgt een
extra beurt
Indisch Journaal
vi
VAN NAPOLEON TOT ATTLEE
OUD VRAAGSTUK IS
WEER ACTUEEL!
De tunnel zal er komen
TWEEDE BLAD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 23 APRIL 1948.
KXIX
Frederik Willem Rouwerd, die op 21 Maart 1943 in Lon
den een afscheidsbrief schrift aan zyn moeder ln Den
Haag, heeft op dat ogenblik in fel je afgerekend met het
leven. Binnen weinig dagen zal hy geen uur van de dag
of de nacht meer veilig z\Jn voor het speurende1 oog der
Duitse contra-spionnage. De gemiddelde levensdunr van 'n
geheim agent, te rekenen van het tijdstip der dropping af,
is drie maanden zo vertelt men elkaar in Londen. En
Rouwerd realiseert zich dat scherp.
Vóór hem ligt een stapeltje
briefpapier, waarop in oranje
kleur een V staat. De V van
victorie! Daarnaast is de ont
plooide Nederlandse Vlag af
gedrukt en daaronder staan
ae trotse woorden: „Neder
land zal herrezen." Die woor
den zijn een troost. Maar is
iedere troost niet schamel in
het aangezicht van de dood?
En is die troost niet bijster
schamel als men nog zo jong
en levenskrachtig, zo sterk en
zo vol Idealen is als Frederik
Willem Rouwerd?
Op 30 Mei 1912 is hij in
Den Haag geboren. Een paar
jaar later bleef zijn moeder
als weduwe achter, als wedu
we met opgroeiende kinderen.
Freek Rouwerd is niet in
weelde groot gebracht; maar
zyn denken wordt een stille
hulde aan Moeder in Holland,
die met nimmer-aflatende zorg
de strijd tegen het harde le
ven heeft opgenomen en die
haar kinderen met God en
met ere heeft opgevoed. Freek
is timmerman geworden, maar
de toestanden waren slecht in
de bouwvakken. In 1937 is
hij naar Zuid-Afrika gegaan,
heeft er werk en welvaart
fevonden, is er getrouwd met
et meisje, dat hij in Den
Haag had leren kennen en
heeft er op de hoogste top
pen van het geluk gestaan,
toen hun zoontje geboren
werd. Hij heeft in Pretoria
vrienden gekregen in de ne
ven Willem en Pieter van der
Wilden, twee Haarlemse jon
gens. die ook in de bouwvak
ken zijn en wie het in Zuid-
Afrika evenzeer voor de wind
is gegaan.
Tot de oorlog kwam
Tot Hitiers horden de grenzen
van het oude vaderland over
spoelden; tot de Nederlandse
regèring in Londen alle man
van Neerlands stam, waar
ook ter wereld, opriep naar
Engeland om mee te strijden
in de grote worsteling om de
Vrijheid.
Op 21 Maart 1943 schrijft
Frederik Willem Rouwerd zijn
afscheidsbrief, die eerst n&de
oorlog aan zijn moeder mag
worden overhandigd, als hij
niet terugkeert uit het vreem
de avontuur, dat hem straks
in Nederland wacht.
„Liefste Moeder
broers en zusters.
Hierbij zend ik
mijn laatste groet op
wereld. Het neeft 1
niet anders mogen
niet te lans
en
jullie
deze
ielaas
zijn,
Moeder. Ik hoop dat jullie
ng zuilen tr
want het ligt niet
Ilen treuren,
aan
ons. maar aan Hem, die
over het wel en wee' van
de wereld beslist. Moeder
lief, allereerst wil ik u be-,
danken voor alles wat u
voor mij hebt gedaan. Nooit
was u iets te veel, nooit
was u iets te zwaar.
De vijf jaar, die ik in Afri
ka heb doorgebracht, wa
ren voor mij een goede
leertijd. Samen, Mies je en
ik, hebben we er ons door
heen geslagen zoals het
een Hollander betaamt.
En toen na drie jaar
Freekje geboren werd, was
er niets meer om naar te
verlangen. Helaas heeft de
oorlog een eind aan ons
geluk gemaakt Begin '42
zijn we met de eerste
groep naar Engeland ver
trokken om voor het oude
vaderland te vechten."
Freek Brouwert vertelt dan
uitvoerig over de opleiding
in Engeland. Hij en de twee
neven Van der Wilden kwa
men in de speciale scholen
voor geheime agenten; hg
heeft "geleerd te werken als
radio-telegrafist; hg heeft in
breken geleerd, hg heeft ge
leerd hoe men iemand doodt
met ongewapende handen. Htt
heeft Engeland en Schotland
leren kennen, heeft in kaste
len en villa's gewoond en is,
als Iiy deze brief schrhft, aan
het einde van zyn training
gekomen. Hy vertoeft reeds
te Londen om gereed te zyn
als het bevel komt, dat hij
naar Nederland zal gaan. 't
Wordt nu bittere ernst
„Als ik straks naar
Holland ga, krijg ik voor
mgn onderhoud voorlopig
2500.— mee om de eer
ste tyd door te komen. Ik
weet niet of dat nu veel
is in Holland., maar als ik
meer nodig heb, sein ik
dat wel en dan wordt dat
weer zo gauw moge-
verstrekt
N. S. B.-schoften tekeer
faan 'en jullie terrosiserem,
at mag toch niet onge
straft blgven. Maar één
ding is zeker, Moeder en
broers, zij hebben hun
langste tijd geleefd. Onze
organisatie is zo groot in
Holland, dat ze niet zullen
ontkomen aan hun ver
diende loon. Ook daarom
heb ik dit werk op me
genomen."
„Parachute-springen is
één van de grootste sensa
ties, die men kan beleven.
Als ik er nu aan denk, ril
ik er nog van. In het toe
stel is een rond gat in de
bodem van ongeveer 1%
meter. Je zorgt dat als je
springt je benen en voe
ten stijf tegen elkaar zijn
geklemd, anders ga je dui
kelen. Eerst gaat er
een rood licht branden als
waarschuwingssein. Daar
na komt er een groen
licht en schreeuwt de in
structor: Go! En rrrt
daar ga je. De eerste
oefensprong is van 250 me
ter. Je valt eerst ongeveer
50 meter met een reuze
vaart; dan voel je een
klein rukje, je paraplu is
open en je hangt vrij bo
ven de wereld." „En nu
kom ik binnenkort naar
Holland, om jullie een
handje te helpen. Ik zal
jullie daar niet ontmoeten,
want dat is te gevaarlijk
voor 'jullie en voor mg ook.
Maar al die tijd zal ik bij
jullie in de buurt zijn. En
Jantje, jouw verjaardag
kan ik misschien op een
klein afstandje meevieren.
Ik kom per vliegtuig en
spring boven een zeker'
punt er uit, waar 'n aan
tal mensen (geen N.S.B.-
ers) mij opwachten en
naar een veilige plek ver
voeren."
„Ik had jullie nog zo
graag eens gezien, want
ik zou jullie alles zo graag
zelf verteld hebben, maar
dat heeft helaas nietmo
gen zijn. Houden jullie
Freekje voor, alles te
doen, wat goed is, zodat
ik gerust kan zijn. Liefste
broers en zusters, beloof
het mij als ik Boven ben.
Wees goed voor Freekje
en z'n Mammie, ze hebben
't verdiend. Dat is alles
wat ik jullie wilde vragen,
jongens, Moeder, mijn
laatste gedachten zullen
aan u zijn. Vaarwel alle
maal, die mij lief zijn en
kijk alstublieft naar mijn
kleine jongen, die ik maar
zo kort gezien heb. Vaar
wel tot in een betere we
reld, waar elkander
weer zullen ontmoeten.
Voor het laatst
wel van jullie liefhebben
de zoon en broer, die al
leen, zonder vrienden zal
sterven. Vaarwel."
Frederik Willem Rouwerd
kwam onder de naam F. W.
Boeleveld ln de nacht van
21 op 22 April 1943 per pa
rachute op Nederlands grond
gebied. Hii wist niets van 'n
England-Spiel, hy wist niets
van besmette zenders, hy wist
niets van ontvangst-comité'»
en de namen Scnreieder en
Van der Waals waren hem
onbekend. Hy kwam om zyn
plicht te doen geiyk het een
goed Nederlander betaamt.
Hy werd gevangen, werd
naar Haaren gebracht,ver
bleef nog in Vught en is het
laatst gezien in het Silezische
kamp te Rawicz. Dat was ln
Januari 1944- Sindsdien heeft
men niets meer van hem ge
hoord.
(Van onze speciale,
verslaggever).
Wij hadden gisteren een
onderhoud met de heer A-
van Ulsen, chef-vliegdienst
Europa, wie het voorrecht te
beurt viel. Koning Leopold
van België met zijn familie
en gevolg, per DC 3 van
Schiphol naar Genève te vlie
gen. Want dat de Belgische
Koning per K.L.M. zou rei
zen stond reeds lang vast, on
danks de afleidingsmanoeu
vres, die in de pers en radio
gelanceerd werden. Insiders
hadden er echter de lucht
van. dat er. iets stond te ge
beuren, want een speciaal
yliegjtuig moest gereed zijn,
met een uitgelezen beman,
ning, om „de heer L. Jansen'
te vervoeren.
Na de start, zo vertelde de
heer Van Ulsen ons, bleek al
spoedig, dat dit een gezellige,
ongedwongen reis zou wor
den. Koning Leopold had
geen voorkeur voor een be
paalde route. Hij wilde maar
recht-toe, recht-aan naar Ge
nève vliegen, doch verzocht
wel gewaarschuwd te worden
bij het casseren van de Bel
gische grens.
„In de buurt van Tilburg
maakte ik hem opmerkzaam
op enkele punten beneden
ons", zei de heer Van Ulsen.
„maar het bleek, dat de Ko.
ning het veel beter wist dan
ik. Hii noemde verschillende
plaatsen op en herkende het
terrein onder ons uitstekend"
Koning Leopold had moeite,
ziin ontroering te bedwingen,
toen hii zijn land onder zich
zag doortrekken. Voor het
eerst na negen jaar aan
schouwde hij met eigen ogen
zijn geliefd België. Ook zijn
gemalin en zijn oudste zoon.
Prins Boudewijn, lieten niets
verloren gaan van de indruk
die zij uit de lucht van hun
land kregen.
Zo bracht een Nederlands
toestel met een Nederlandse
bemanning de Belgische Ko
ning naar Genève. een Ko
ning, die zijn land weer uit
de lucht terug zag, maar die
zeker hoopt, daar weer terug
te keren, na negen jaar lang
overal te hebben vertoefd
behalve in zijn eigen geliefd
Belgenland.
Parlementsleden naar
Engeland.
De uitnodiging van de bei
de Huizen van het Engelse
parlement aan leden der Sta-
ten-Generaal om op. bezoek
te komen, is thans door bei.
de Kamers aanvaard. Behal
ve de beide voorzitters, prof.
Kranenburg en mr. van
Scbaik, zullen 9 leden gaan.
Het gezelschap zal per
vliegtuig Maandag 3 Mei op
Londen Airport arriveren.
Pharmaceutisch wereldcentrum geworden.
Het 20.000 inwoners tellende Noordbrabantse stadje Oss,
dat nauweiyk twaalf jaar geleden nog de kwaiyke repu
tatie had het in verhouding tot zyn bevolking grootste
aantal misdrijven van zwaar kaliber te kunnen boeken
en dat nu kan bogen op het percentsgewyze grootste aan
tal academici ln zyn midden, is uitgegroeid tot een phar
maceutisch wereldcentrum van grote vermaardheid. De
uitvoer van de hier vervaardigde voortbrengselen gaat
nu reeds naar 42 landen en zy bedraagt het honderdvoudi
ge van de uitvoer 20 jaar geleden, toen men drie jaar
bezig was deze producten in het buitenland af te zetten.
Geneesmiddelen uit afval.
De grote waarde van het
geen hier vervaardigd wordt
uit grondstoffen, die tot voor
kort volkomen waardeloos
waren dat zijn vooral de
urine van drdchtige merries
en het merg uit de rugge-
wervels van geslachte runde
ren blgkt wel uit het feit,
dat voor sommige praepaia.-
ten een prijs wordt betaald
om en nabij de 50.000 dollar
per kg.
Br wordt nu uitgevoerd
naar 42 landen en zowel het
aantal afnemers als de te ex
porteren hoeveelheden nemen
snel toe, rden waarom de fa
briek van Organon want
dat is de naam van het be-
maardheid heeft gegeven
dan ook sterk wordt uitge
breid. Bovendien- zijn er nu
reeds dochterondernemingen
in Engeland, de Verenigde
Staten, Zweden, België en
Brazilië. Reeds thans kan ge
zegd worden, dat de produc
ten van deze fabriek de ge
hele wereld over gaan tot heil
van mililoenen lijdenden aan
ziekten, die tot voor kort
niet bestreden konden wor
den
TWEE BOTERHAN-
DELAREN EN EEN
SLAGER.
Het merkwaardige is, dat
de goede naam, die Oss thans
heeft, te danken is aan
twee boterhandelaren en een
slager. Omstreeks 1870 wa-
dryf, dat Oss een wpreldver- ren het de Ossenaren Anton
door
Anlhony van Kampen
BISCAJE, 6 April: Biscaje
heeft, behalve de ellende van
grandioze kraaiers, van een
allerberoerdst hoge deining
en een gure, schrale wind,
toch ook nog iets anders voor
Hr. Ms. torpedojager Korte
naer en haar bemanning in
petto. Bijvoorbeeld de eerste
dolfijnen, die dartel en mon
ter, en aanstekelijk vrolijk
voor en achter het schip mee
rennen. En daar ziin de
meeuwen, even vraatzuchtig,
even onverzadigbaar als in
Nieuwediep. En er ziin jon
gens aan boord, die beweren,
dat ze potvissen zagen, „met
een dun straaltje spuitend uit
d'r lui kop". Ik sta voor de
waarheid niet in, al zijn er
heel wat aan boord die het
verhaal bevestigen.
De temperatuur wordt
steeds milder en we knjgen
zo langzamerhand het gevoel,
dat we de subtropen naderen.
Niemand die er bezwaar le
gen heeft. We hebben genoeg
kou en narigheid geleden, die
eerste dagen.
Vannacht stond ik op de
brug. Het was er ongelooflijk
mooi. De hoge hemel deed
aan een wondertapüt. bezet
met folkelende edelstenen
denken. Zelden zag ik de
Grote en de Kleine Beer, zel
den Orion zo klaar, zo helder
als die nacht. Een enkele
maal waren er lichten aan de
kim, passerende schepen. De
nationaliteit blijft onbekend-
De wind zoeft laijgs de grote
masten voert fijne deeltjes
zout mee. Nog meer zout
dat zal een beste laag worden
op de dekken en tegen ae
dekhuizen. Er zal 's morgens
heel wat schoongemaakt moe
ten worden.
De zee ligt wijd en rustig
rondom de Kortenaer, en de
lange deining doet denken
aan de rustige en regelmati-
door ERIC BENNET.
Franse en Britse parlementsleden hebben er enkele weken
geleden by hun regeringen op aangedrongen zo spoedig mo
gelijk te beginnen met de bouw van een tunnel onder het
Kanaal. Daardoor heeft de jaren-oude stryd tussen voor- en
tegenstanders van een Kanaal-tunnel, tussen ingenieurs en
staatslieden, die de plannen ontwierpen en militairen en
conservatieven, die de uitvoering ervan verhinderden, eens
klaps nieuwe actualiteit gekregen.
Tot de eerste groep behoren
historische figuren aJs:
Napo
leon, Winston Churchill, Konin
gin Victoria, maarschalk Foch,
Gladstone en Gatehouse.
De meest bekende tegenstan
ders waren: Joseph Chamber
lain, Lord Randolph Churchill,
Balfour, Lord Kitchener en de
commissie voor imperiale ver
dediging.
Deze laatsten meenden, dat
een tunnel een bedreiging zou
zfln voor de veiligheid van
Groot-Brittannië. Immers, door
een vaste verbinding met het
continent zou Engeland op
houden een eiland te zyn, een
positie, waarop het steeds zo
trots is geweest en waaraan
het zgn kracht ontleende.
HET BEGIN VAN
DE STRUD.
De strijd begon in 1802, toen
Charles James Fox een onder
houd had met Napoleon. Na-
pol eon zelde terloops, dat dt
Zoals die bouw van een tunnel onder het
Kanaal een idee was*waar
voor hg veel voelde. Een Fran
se Ingenieur, Mathieu, ontwierp
de plannen en de Engelse
staatsman was een en al in
stemming. Als gevolg van de
Napoleontische oorlogen kwam
er echter niets van.
Daarna was het een andere
Franse ingenieur, die de draad
weer opnam. Zyn eerste sche
ma werd verworpen, op grond
van de overweging, aat zyn
voorgestelde tunnel wellicht
de monding van de Thames
zou doen verzanden. In 1856
legde hg Napoleon m een ver
beterd schema voor, dat werd
goedgekeurd door de Britse
Ingenieurs.
Enige jaren later ontwierp
ook een Engelsman, William
Low, plannen, en deze werden
de basis voor alle toekomstige
Kanaal-tunnel schema's.
In de zeventiger jaren werd
zelfs werkeiyk met de uitvoe
ring ervan begonnen en de
eerste duikerklok werd gezon
ken by de Shakespeare-Cliff,
op enkele honderden meters
afstand van de plaats, waar
de tunnel gebouwd zou" wor
den.
Bij Sangate in de buurt van
Calais gingen op hun beurt de
Fransen aan het werk. Daar
werd een Installatie om lucht
te persen geplaatst.
Koningin Victoria, die hield
van haar villa in Zuid Frank
rijk, maar een hekel had aan
de overtocht over het Kanaal,
juichte de bouw van de tunnel
ten zeerste toe.
JOE CHAMBERLAIN
KREEG VUILE
KLEREN
Toen greep het Britse kabi
net in. Joseph Chamberlain
ging een kybje nemen op de
plaats, waar met de werk
zaamheden begonnen was. Het
verhaal zegt, dat daar zyn
onberispeiyke kleren enigszins
met modder werden bevuild,
waardoor hy een hekel kreeg
aan het werk. In elk gevaJ
weigerde hy om de bonw ver
der te laten gaan zonder een
machtiging van het parlement.
Ook lord Wolseley, minister
van oorlog, veroordeelde de
plannen ten sterkste. Hy gaf
toe, dat een enkele compagnie
soldaten voldoende zou zjjn
om de Ingang van de tunnel
tegen een Invasie-leger te ver
dedigen, matfir meende, dat het
Eevaar bestond, dat vyandeiy-
e soldaten, vermomd als tou-
risten, Engeland zonden kun
nen binnenvallen.
Een merkwaardige opvat
ting ln een tyd, dat het woord
parachutist nog onbekend was.
MAO DONALD HAD
GEEN SUCCES.
Da commissie voor imperia
le verdediging besprak het
schema twee keer, in 1907 en
in 1914 en beide keren werd
het verworpen.
nl 1924 organiseerde Ram
say MacDonald een bijeen
komst van alle nog ln leven
zgnde ex-premiers, Lloyd
George, Asquith, Baldwin
Roseberry, om opnieuw te
praten over een tunnel.
Na een bespreking van 40
minuten werd besloten, dat er
niets van kon komen. In 1930
werd het plan wederom in
stemming gebracht in het La
gerhuis en opnieuw verworpen
met een geringe meerderheid
179 tegen 172 stemmen.
Toen in 1939 de oorlogsdrei
ging steeds nader kwam, wer
den de voorstanders van een
tunnel weer actief- zy herin
nerden zich de uitspraak van
maarschalk Foch: In 1914 zou
een tunnel de oorlog met twee
jaar hebben verkort.
De ineenstorting van Frank
rijk schoof alle plannen weer
op de lange baan.
TOCH VERTROUWEN.
Al deze tegenslagen hebben
de aandeelhouders van de
Maatschappy voor een Kanaal
tunnel in hun vertrouwen niet
kunnen schokken. Er wordt
zelden een van de ruim 450.000
aandelen te koop aangeboden.
Ook de ingenieurs blhven
ervan overtuigd, dat de tun
nel er op de duur zal komen
en zy gaan door met het ver
beteren van de plannen. Bas-
devant, een Franse ingenieur,
heeft kortgeleden voorgesteld,
niet alleen een dubbel spoor
in de timnel aan te leggen,
maar ook twee verkeerswe-
fen. Een andere ingenieur
eeft het idee geopperd Lon
den tot eindstation van de
tunnel te maken. Een speciale
treinverbinding met de kust,
die alle kleinere steden mydt,
zou de reis naar Dover onge
veer 30 minuten verkorten.
Aan de andere kant van het
Kanaal zou de trein non-stop
naar Parijs moeten rijden,
waardoor de snelste verbin
ding LondenParijs was tot
stand gebracht.
Zal deze generatie van aan
deelhouders de bouw van de
tunnel nog beleven?
(Nadruk verboden)
ge ademhaling van een ont
zaglijk dier, op welks rug we
worden meegevoerd naar het
Zuiden. Er zijn geen meeu
wen, geen dolfijnen, geen
schepen. Er is alleen maar de
zee en de hemel en rondom,
waar je kijkt, de sterren.
Er wordt weinig gesproken,
op de brug. De navigatie-of-
ficier loopt wat heen en weer
en controleert de koers- Be
neden. in de kaartenkamer,
staat iemand gebogen over
de kaart van de „Bay of Bis
cay e". Op die kaart is een
potloodlijn getrokken, in de
richting van Kaap Finisterre-
Dat is onze koers.
Het wordt de eerste nacht,
dat ik rustig slaap. Het water
schuurt voorbij m'n kooi en
het zijn maar een paar mili-
meter, die me van dat water
scheiden. Een enorme hoe
veelheid water, de hele Golf
van Biscaje. Maar ik heb een
veilig gevoel: niets kan me
gebeuren en de slaap komt
machtig en volstrekt onweer
staanbaar aan. Voor het eerst
sinds 3 nachten
En 's morgens zit er een
meeuw op de gedroogde haai-
enstaart, die vastgebonden is
aan de geusstok. Een frofee
van een vorige Indische reis
en gebruikt als totem, talis
man voor de Kortenaer. Het
ligt in het voornemen die ou
de staart te vervangen door
een nieuwe. Iedereen spitst
zich al op de haaienvangst-
Er wordt duchtig aangepakt
aan dek. Het is uit met ziek-
zijn, half ziek zijn, óf kwart
ziek zijn. Trouwens, niemand
heeft meer enige ambitie om
zich aan de werkzaamheden
te onttrekken- De 1ste offi
cier, mijnheer Vén Grondelle,
is vroeg bii de pinken en be
vindt zich op vele plaatsen
tegelijk. De schipper volgt
hem als een schaduw. Dat
moet schoondit moet
worden opgeknaptdaar
moet een lik verf over....
dat ziet er beestachtig uit
enzovoorts. Met de zon over
de Kortenaer stralend, zie je
pas wat het slechte weer
heeft aangericht.
In de verblijven wordt
schoon schip gemaakt- Het
volkslogies voorin, gisteren
nog een zwijnenstal, geurt
van frisheid en properheid
en elders aan boord is het na
venant. De patrijspoorten
worden «opengegooid, overal
wordt met water en verf en
Jurgens en Simon van den.
Bergh, die als eersten in Eu
ropa margarine gingen fabri
ceren en zo de grondslag
legden voor het thans even
eens over de gehele wereld
verbreide Umlever-concern.
En in- 1923 was het Saul van
Zwanenbérg, wiens slagery
was uitgegroeid tot het
groatste exportbedrijf van
Nederland, die het initiatief
nam tot de stichting van 'n
nevenbedrijf, dat tot taak
kreeg uit de 'afvalstoffen
van 'zgn fabriek, geneesmid
delen te bereiden.
HU liad het geluk in ver
binding te komen met prof.
dr. Ernst Laqueur, hoog
leraar in de pharmacologic
aan de universiteit te Am
sterdam, die zyn medewer
king aan het te stichten
nieuwe bedryif afhankeiyk
stelde van de els, dat ln het
laboratorium de endocrinolo
gie dat is de kennis der
hormonen afscheidende klie
ren in studie genomen
zou worden. Deze els nu was
de sleutel tot de grote
vlucht, die Organen genomen
heeft, want de hormoonprae-
paraten vormen de belang
rijkste uitvoerproducten.
Daarna komen de vitamine-
praeparaten, waarop vooral
de aandacht is gevallen, toen
in Augustus 1947 bekend
werd gemaakt, dat twee aan
de Organonlaboratorla ver
bonden jonge geleerden, dr.
J. F. Arena en dr. D. A. van
Dorp, er in geslaagd waren
het vitamine A kunstmatig
te bereiden.
VOORZICHTIG
HEID GEBODEN.
Er werken ongeveer dui
zend mensen by Organon,
waarvan vgftig academici,
honderd technichl met een
middelbare opleiding, 350 man
kantoorpersoneel en 500 ar
beiders. Deze merkwaardige
samenstelling is typerend
voor het bedrgf, dat eigenlgk
meer laboratorium dan fa
briek is en dat bovendien
elk product, ook de kleinste
hoeveelheid, voorziet van een
nauwkeurige wetenschappelijk
verantwoorde, gebruiksaanwg-
wijzing in de taal van de ko
per, omdat een verkeerd ge
bruik rampzalig zou kunnen
zgn
8400 WITTE MUIZEN.
Het bedrgf beschikt voorts
over 8400 witte muizen, 8000
witte ratten, 600 chinchilla-
kongnen, talloze Guineese big
getjes (caviae) en een-groot
aantal gecastreerde hanen,
duiven, honden, katten en apen
voor het nemen van vivisectie-
proeven. Tot de vaste mede
werksters (buitenshuis) beho
ren bijna alle merries van
Zeeland, Noordbrabant en
Limburg, die tezamen jaar-
lgks zes millioen liter grond
stof leveren. Het volgende na
jaar zullen de paarden van
Gelderland. Friesland en Gro
ningen ook ingeschakeld wor
den. Zwanenbergs Exportsla-
gergen, waaruit Organon is
voortgekomen, leveren nog 10
procent van hetgeen de fa--
briek aan slachtafval behoeft,
zodat ook tal van andere
slachthuizen zijn ingeschakeld.
(Nadruk verboden)
boenders gewerkt. De Korte,
naer zal brandschoon in Lis
sabon aankomen.
Het hoofd machinekamer,
mijnheer Gestel, is bereid me
mee te nemen naar vuur
plaat de machinekamer en
ik krijg een indruk van een
hels, een infernaal laborato
rium, waar men wel even,
maar zeker niet lang moet
verblijven. Het is hier heet
(nu alhergonst. snort,
raast, trilt, fluit hier. Er val
len dikke, trillende druppeLs
naar beneden, die tussen de
hals van m'n trui terechtko
men. Geeft niets, zegt mijn
heer Gestel: ,,'t zijn maar
machinistenvlooien".
De 1ste officier legt me uit,
wat het verschil is tussen
„zee" en deining en ik merk,
dat er aan m'n nautische ken
nis nog bar veel ontbreekt.
Intussen wordt besloten een
prijsvraag uit te schrijven. Et-
moet een nieuw allemans-
eindje gemaakt worden voor
de scheepsbel en voor 't bes
te resultaat wordt een .prijs
(in sigaretten) uitgeloofd Ook
nog een 2e prijs. Voor Aden
moeten de resultaten bü de
schipper zijn ingeleverd en
de prijzen worden op het
Neptunusfeest uitgereikt, 't
Zal me benieuwen of er be.
langstelling is voor deze wed
strijd.
Paul G. Hoffman wordt geïnstalleerd als administrateur
^^het^Un-MashalL rieaUrwl Truman woonde do plecb*