LOF DER ZEILSPORT
Tsjechische platteland
125.000 buitenlanders
bezochten Sluis in 1947
Alles klopt en hamert
op de werven
De zoeker van de eenzaamheid
en de massa-mens
Gemeentebegroting
Vlissingen
Rusf op hef
Mysterie
Prinsengracht
TWEEDE DI.AD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 39 ".'.AART 1948
Op alle jachtwerven in ons land wordt thans onder hoge
druk gewerkt. Niet zozeer om nieuwe jachtjes te bouwen
dq behoefte er aan bestaat wel, maar het materiaal is nog
schaars en de prijzen zijn schrikbarend hoog dan wel om
de bestaande vloot op te kalefateren. De zachte winter deed
al in Februari de hartstochtelijkksten onder de zeilers ver
langen om zich zo spoedig mogelij^ weer aan hun geliefde
sport te wijden en thans is het een algemeen gedrang em
een plaatsje op de werf, teneinde zijn schip zeilree te krijgen
en het gebrekkige onderhoud tijdens de oorlogs- en eerste
na-oorlogsjaren te vervangen door een grote beurt.
Heel wat schepen zijn daar
aan toe; men behielp zich tot
dusver dan maar zowat: het
materiaal was schaars en wat
er was kenmerkte zich door
uiterst wrakke kwaliteit. Nu
is er op dit gebied althans
weer wat ruimte gekomen;
hout en ander, materiaal voor
herstellingen is er naar het
schiint wel voldoende, en het
is weer goed. Alleen met de
textiel is het krapjes; een
nieuw stel zeilen is niet ge
makkelijk te krijgen. En zo
zal men ook dit jaar boven de
wateren nog heel wat „adver
tentieblaadjes". oude zeilen
met een lapje hier, een nieuwe
baan daar, zien zwalken. Maar
goed, ook de eigenaren van
een dergelijk tuig zullen weer
zeilen van het iaar, met een
zorgelijk gezicht soms. wan
neer een wat erg stevige vlaag
de zwakke krachten van hun
doek op de proef stelt, met
wat ialouzie in het hart jegens
de trotse bezitters van fonkel
nieuwe, blinkende tuigen die
strak van gaffel tot giek ge
bold staan en geen streek be
hoeven op te loeven bii de
niidigste vlaag en dezulken
zullen er, de textiélnood ten
spijt, heus toch wel weer zijn!
IEDER OP EIGEN
MANIER.
En tenslotte zal toch ieder
een op zijn eigen wijze ge
nieten, die gevoel heeft voor
die zeldzame harmonie der
elementen, voor dat één zijn
met de natuur en dat wisse
lende kansspel met de wind.
dat, alles tezamen met nog
een hele reeks verrukkingen,
de bekoring van het zeilen
uit maakt.
We schrijven dit in Fries
land, dat wel de zeilerspro
vincie bij uitstek is, het heel
„grote werk" in Zeeland dan
buiten beschouwing gelaten.
Maar de Kaag, Brasemer,
Loosdrecht en Reeuwijk
wat zijn zij in vergelijking
met machtige vlakten als de
Fluessen, de Tjeuke-, Snee-
ker- en Slotermeer. en met
die eindeloze variatie van
grotere en kleinere veenplas-
sen. door intieme in het riet
verscholen vaartjes verbon
den, welke de bekoring van
het gebied tussen Grouw en
Eernewoude uitmaakt?
Waar zijn de brugwachters
zó behulpzaam (zelfs een
.spoorbrug draaien ze buitèn
de vastgestelde tijden voor u
open als het maar even kan),
de waterherbergen zó gast
vrij en gul, waar leeft de hele
bevolking zó belangeloos en
hartelijk met u mee als in
Friesland, waar 't zeilen eên
volkssport is en schier ieder
aan de waterkant wel een
soortement bootje bezit? En
ermee gaat „hardzeilen" op
een van die talloze zeilwed
strijden, die het jaarlijks
weerkerend festijn van een
dorps- of streekvereniging
ziin.
Dan komt de vlag op de
toren, en die trekt als een
magneet alle zeilers in dc om
trek aan, is het niet ofti mee
te- dingen, dan toch om toe te
kijken. Sommige van die ver
enigingen organiseren ook
wedstrijden voor „beurt- en
vrachtschepen", en als die
.tialken elkaar bekampen,
stroomt al wat schinoer is van
heinde en ver samen.
DE „GROTE DAGEN".
En dan zijn er nog de grote
wedstrijden, van Sneek, van
Gróuw, waar de Koninklijke
Zeilvereniging Oostergo haar
honderdjarig bestaan dit sei
zoen met een daverend feest
wil vieren en de rood-wit ge
streepte standaard met gou
den kroon wel extra trots van
de oeroude Sint Pieter zal
wapperen. Er zal natuurlijk
wóer een elfstedentocht zijn
van alles en nog wat dat ma$r
drijven wil. en de Dokkumse
„Watergeuzen" zullen hun
Princehoftocht organiseren
naar- en rond Eernewoude,
dat zij, hun naam getrouw,
jaren geleden veroverden. En
daar komt dan weer een tou-
ristenwedstrijd aan te pas.
langs een lang traject met
vele verrassingen en moeilijk
heden.
STILTE EN EEN
ZAAMHEID.
Ja, er zal genoeg volte
heersen op de Friese wateren.
Maar dat is juist zo plezierig
voor een toer-zeiler, die de
stilte en de eenzaamheid
zoekt. Want die drukte, dat
samenpakken van wolken
blanke zeilen, voltrekt* zich
1 plaatselijk, om enige centra.
En Friesland is groot en ruim,
en nog veelszins ongerept. En
wanneer zo'n tourist de agen
da's voor wedstrijden en an
dere gebeurtelijkheden maar
even raadpleegt, dan weet hij
precies, waar hij het niét moët
zoeken, en derhalve ook, waar
hii zich ongestoord zal kunnen
overgeven aan die jacht naar
de schone illusie: met zijn
bootje alleen op de wereld
te zijn.
Ja, in de buurt van de grote
steden, op de Sneekermeer, in
de Oude Venen en het Prin
senhof, die al jaren lang het
domein van de steeds groeien
de vloten uit Sneek en
Leeuwarden zijn, is de rust
gedurende het seizoen wel
definitief gestoord. Maar als
hij de weg weet, vindt hij
zelfs niet ver van die gebie
den nog wel een rustig hoekje,
een klein, intiem meertje met
misschien een oude boerderij
aan de oever en een paar
zadeldaktorentjes in het blau
we verschiet.
En voor het overige is daar
dat machtige gebied van het
Zuid-Westen, waar de meren
grote en kleine, vooral die
vaak zo prachtige kleine zó
talrijk zijn en met hun allen
zulk een oppervlakte beslaan,
dat 't er nooit vol kan worden
En waar het oude, weidse
Friese landschap de milde,
moederlijke armen strekt
naar de mens, die de zenuw
slopende baaierd van het mo
derne massa-leven ontvluch
ten wil.
(Nadruk verboden).
DE CANTOR IN
ERE HERSTELD
Een oude functie, die
de protestantse ere
dienst van de dagen
der reformatie af tot in
de tjjd van Joh Seb
Bach kende, doch sinds
dien meer en meer in
onbruik raakte, wordt
hier en daar weer in
eer hersteld. Bedoeld
wordt het ambt van or
ganist-cantor, de func-
tionnaris, die tijdens de
godsdienstoefeningen de
leiding heeft van mu
ziek en zang.
In Ede is de Evan
gelisch Luthersche
kerk overgegaan tot
wederinstelling van dit
oude ambt-en als ge
volg daarvan werd de
zer dagen tot organist
cantor benoemd de mu
sicus Kees Geytenbeek
te Woudenberg.
Conferentie te Havannl
geëindigd.
De internationale handels
conferentie te Havanna is be
sloten met het ontertekenen
van een slotovereenkomst
door de afgevaardigden van
53 landen. Argentinië en Po
len hadden reeds eerder te
kennen gegeven dat- zij de
overeenkomst niet zouden te
kenen en.de Turkse delegatie
moet op verdere instructies
uit Ankara wachten.
Bij re Tweede' Kamer is
ingediend het wetsontwerp
bestrijding van het gevaar
van de aspervlieg.
Er zullen reinigingsrechten geheven worden.
Enkele subsidies worden
verhoogd.
B. en W. van Vlissingen heb
ben bij de gemeenteraad in
gediend de gemeentebegro
ting 1C48.
De inkomsten en uitgaven
worden wat de gewone dienst
betreft beide geraamd op
4.682.586.65. Op aanwijzing
van de minister van financiën
is bij het opmaken van de ge
meentebegroting rekening ge
houden met het nog in te
dienen wetsontwerp „Nood
voorziening gemeentefinan-
ciën".
Dit wetsontwerp voorziet
in een viertal uitkeringen uit
het gemeentefonds, namelijk:
Gedeeltelijke vergoeding
van de jaarwedden, die be
taald worden aan burgemees
ters en secretarissen, een uit
kering voor lager onderwijs
uitgaven, een belastinguitke
ring. afkomstig van opcenten
off de grondbelasting en per
sonele belasting en indien
nodg een bijzondere uitke
ring in de jaren 1948, 1949 en
1950 om de gemeentebegro
ting sluitend te maken.
DE POLITIE.
Volgens regelen, bii alge
mene maatregel van bestuur
te stellen, zal aan gemeenten
met eigen politie een bijdrage
uit 's-Hijks kas beschikbaar
festeld worden ter tegemoet-
oming in of tot goedmaking
van de gemeentelijke kosten
Bala-fabrieken genationaliseerd
De industrie in Bohemen
doqr Bob. Schrijvers.
ZLIN, Maart Het platte
land van Tsjecho-Slowakije is
nauwelijks beroerd door de re
volutie in_de grote steden. En
uw correspondent heeft het
betrekkelijk warme, com
fortabele Praag verlaten om
te reizen door Moravië, dat
ondanks het voorjaarsachtige
weer nog met sneeuw bedekt
is. Want in dit land verdwijnt
de sneeuw niet zo snel. Er is
hier niet zo veel van te mer
ken dat er nieuwe heersers zijn
gekomen; misschien zal men
het te zijner tijd gaan merken
als de nationalisatie in de
landbouw definitief beslag
krijgt. Maar zover is" het nu
nog niet en het gerucht, dat
in Praag gemaakt wordt, gaat
verloren in het wijde land,
waar de sneeuw te harde ge
luiden dempt. Na de opwin
dende gebeurtenissen, procla
maties en nietszeggende pers
conferenties deed uw cores
pondent zich te goed aan de
rust.
Het vervoer langs de weg
van Nederland naar Tsjecho-
Slowakije gaat nog altijd door
eir zo gebeurde het, dat ik in
een cafetaria een Nederlandse
chauffeur een bord uit de
hand liep enwerd uitge
nodigd eens mee te rijden naar
het Oosten. Twee dagen later
zat ik in een wagen, die la
ding moest halen in Bratisla
va. De zon, die al hoog aan de
hemel staat, scheen fel over
de wijde witheid, die verblin
dend schitterde en waarin
zwarte plekken waren van
bossen en boerenplaatsen. De
motor zoemde gestaag en trok
ons naar de verte, waar berg
ketens de horizon afsloten. De
correspondent genoot, want
vorstelijk hoog gezeten, voelde
hij zich in het landschap an
ders dan in de trein, die niet
over maar door en langs de
bergen gaat.
De chauffeur, die een uitge
doofde sigaret in een mond
hoek had hangen, neuriede en
streelde met zijn harde handen
het gladde stuurwiel. Het zat
mee, deze hele winter al. Er
kwam een verhaal van de vo
rige winter, toen de sneeuw
soms meters hoog lag, de wa
gens bleven steken tegen de
hellingen en de chauffeurs
soms wekenlang opgesloten
zaten in een klein gat tussen
mensen, waarvan zij de taal
niet verstonden. Nee, nu ging
het beter tot er iets met de
motor gebeurde, wat weet ik
nog steeds niet. Maar ik moest
ruim een uur lopen om in het
dichtsbijzfjnde station 'n trein
naar Brno te halen. Die avond
laat ben ik in de koude en
lichtloze industriestad van Mo
ravië aangekomen.
DUUR REIZEN.
Reizen per spoor is in Tsje-
cho-Slowakge vlug noch voor
delig. Duur is het wist men
mg te vertellen om te ver
mijden dat de zwarte hande
laars de provincie intrekken
om goedkope waren te halen.
Dat het niet vlug gaat is niet
de schuld van de Tsjechen,
want de spoorwegen werden
hier aangelegd in de tijd van
de Oostenrijks-Hongaarse mo
narchie, zodat zrj nagenoeg al
lemaal in de richting van We
nen lopen. De reis van Brno
naar Zlin de stad van „Ba-
ta" dat is hemelsbreed een
afstand van 75 km., duurde
dan ook. ruim viereneenhalf-
uur. Maar het was de moeite
waard; Zlin is de wonderstad
van Tsjecho-Slowakije.
VACANTIBOORD.
Eigenlijk waant men zich
daar in een vacantieoord. De
stad, die ongeveer 50.000 in
woners telt, ligt schitterend
tussen de heuvels, uitlopers
van de Beskidon. De gebouwen
zgn er geriefelijk en licht en
men merkt nauwelijks, dat hier
de grootste schoenfabrieken
van Europa staan. Nu ja, Zlin
is een modelstad, in de laatste
decennia gegroeid met de Ba-
tafabrieken, waar, behalve
schoenen, autobanden, kousen
en machines vervaardigd wor
den. Alles is er dan ook Bata:
de huizen, de reusachtige in
ternaten voor jongens en meis
jes, een ^ïorm hotel, zwembad
en sportvelden, eèn schouw
burg ende bewoners,
waarvan er 29.000 in de fa
brieken werken. Zlin maakt
een opgewekte indruk; er is
een zonnige, haast luchthartige
sfeer: stad en fabrieken zijn
er voor elkaar.
BATA.
Uiteraard zijn de Bata-fa-
brieken genationaliseerd, wat
ongetwijfeld sociale verbete
ringen met zich meegebracht
heeft. Zo heeft men bijvoor
beeld het stelcel, dat de jon
gelui 's ochtends naar school
gaan en 's middags in de fa
briek werken. Overigens deugt
er tegenwoordig niets meer
van Bata zoals het vroeger
was; de grondleggers der fa
brieken worden nu afgeschil
derd als beestachtige slaven
drijvers, de huizen en instellin
gen die zij bouwden zou men
het liefst als scheppingen van
de huidige bedrijfsleiding zien.
Men zou Zlin kunnen noemen
het „Propaganda-instituut voor
communisme en nationalisa
tie"; objectief gezien is het in
ieder geval iets schoons.
Een geheel ander karakter
heeft Ostrava, het centrum
van Tsjecho-Slowakge's be
langrijkste kolenbekken Tjes-
jin. Sombere en grauwe hui
zen wisselden er af met fa
brieken en mijnen; de stad
wordt gemarkeerd door de
liftbokken boven de mijn
schachten, fabrieksschoorste
nen en gashouders. Hier is al
les vuil, zelfs de sneeuw is na
enige uren met een laagje roet
bedekt. Ostrava is een conglo
meraat van een stuk of zes
stadjes met tezamen 180.000
inwoners. Het ligt op de grens
van Moravië, Slowakije en Po
len en heeft daardoor een ty
pisch, levendig karakter, ge
heel anders dan het saaie Brno.
De ligging van dit kolengebied
aan de grens brengt bovendien
wel eens internationale ver
wikkelingen met zich mee. Tje-
sjin heeft in de politieke ge
schiedenis een bekende klank.
MORAVIË.
Het zgn belangrijke indus
triesteden, die in Moravië lig
gen. Zij vormen de rgkdom
der Tsjechoslowaakse repu
bliek en dragen voor een niet
onbelangrijk deel by tot de
weerbaarheid en laat ons
hopen van niet tot de agres
sieve kracht van het Slavische
blok. De rode ster is boven de
gebouwen aangebracht als
symbool van de ideologie die
een eventuele Slavische agres
sie teweeg zou kunnen bren
gen. Ostrava is geen model
stad, het is grauw en trooste
loos als iedere andere fabrieks
stad overal elders.
Maar van een bijzondere
schoonheid is het platteland
van Moravië met zgn bergen,
bossen en beken. Daar zijn ook
rode sterren, het zijn de bloe
sems op *de berghellingen, die
binnenkort zullen ontbloeien.
Dan wedijvert het land in
kleuren met de bonte kleding
van de bewoners.
(Nadruk verboden).
terzake van de politie.
Blijkens ontvangen aanwij
zingen ligt 't in de bedoeling
dat de politiekosten, wanneer
deze binnen te stellen normen
blijven, geheel door het Rijk
zullen worden vergoed. De
bijdrage van het Rijk
wordt geraamd op 197.000.
Ten aanzien van het jaar 1947
bleef nog ruim 52.000 ten
laste der gemeente.
Ingevolge genoemd wets
ontwerp zullen de formule
uitkering en de uitkering per
inwoner, tezamen voor 1947
geraamd op 195.853.08, ver
vallen. In de plaats hiervan
krijgt de gemeente de alge
méne en de belastinguitke
ring. welke voor 1948 respec-
teveliik worden geraamd op
276.700 en 42.400.
BIJZONDERE UITKERING.
De bijzondere uitkering
werd vanwege het ministerie
wan binnenlandse zaken voor
lopig berekend op 530.000.
Bij het bepalen van dit be
drag is geen rekening gehou
den met de kosten voortvloei
ende uit de herziening van de
salarissen en lonen, welke
kosten op 75.000 werden ge
raamd. Zodra deze herziening
van kracht' is geworden, zal
van rijkswege worden nage
gaan met hoeveel het bedrag
ad 530.000 dient te worden
verhoogd.
Zij willen aan de Stichting
Zeeland voor Maatschappelijk
en Cultureel werk en de
Stichting „Economisch Tech
nologisch Instituut voor Zee
land" (E.T.I.). beiden geves
tigd te Middelburg een subsi
die van 0.10 per inwoner ge*
ven.
De vaste kern van de brand
weer is thans tot de gewenste
sterkte, te weten 9 personen,
teruggebracht.
Ingevolge ontvangen nieu
we voorschriften kon de bij
drage in hét exploitatietekort
der noodwoningen en win
kels, welke voor 1947 was ge
raamd op 40.000 voor 1948
worden teruggebracht tot
6000.
REINIGINGSRECHTEN.
Bij dé voorlopige vast
stelling van de bijzondere
bijdrage werd van rijkswe
ge rekening gehouden met
de heffing van reinigings
rechten. De opbrengst
werd geraamd op f 20.000
per jaar. Een voorltel, om
tot invoering van deze
rechten over te gaan. zal
Ubinnenkort bereiken.
Verwacht wordt, dat de
heffing hiervan qp 1 Juli
1948 zal kunnen ingaan,
zodat op hoofdstuk VI een
raming van 10.000 voor
komt.
Als gevolg van het toene
men van het aantal leerlingen
der H.B.S. moest de verschul
digde bijdrage 6700 hoger
worden geraamd dan vorig
jaar.
De subsidies aan de Zee
vaartschool en de Middel
baar Technische school wor
den geraamd op respectieve
lijk 33.043 en 3577. Vorig
jaar bedroeg de raming voor
de Zeevaartschool 28.209,
terwijl voor de M.T.S. in de
oorspronkelijke begroting nog
niets werd uitgetrokken.
De subsidie voor het Gast
huis, Burger Weeshuis en de
gemeentelijke instelling voor
Maatschappelijk hulpbetoon
zijn respectievelijk geraamd
op 33.180. 1200 en 148.000
Voor 1947 bedroegen deze ra
mingen resp. 34.500, 3000
en 147.250.
BEDRIJVEN.
De nadelige saldi van het
Waterleidingbedrijf, van de
gemeentelijke Reinigings
dienst en het Woningbedrijf,
alsmede het aandeel van de
gemeente Vlissingen in het
nadelig saldo van de Vee- en
Vleeskeuringsdienst voor de
kring Vlissingen worden ge
raamd op resp. 22.390 (vo
rig jaar 32.700). 91.000
(vorig jaar 73.685), 3600
'(vorig jaar 3159.54) en
5500 (vorig jaar 5000).
Ter voorziening in de nodi*
ge kasmiddelen is machtiging
verkregen tot het opnemep
van kasgeld tot een maxi
mum van 3.000.000. Op 1
Januari 1948 was een bedrag
van 1.600.000 opgenomen.
In verband met de daling» van
het bedrag der aan kasgeld
opgenomen gelden kon wor
den volstaan met een raming
van 40.000 kasgeldrente (ra
ming 1947 100.000).
OUDE TEKORTEN.
De tekorten van de gewo
ne dienst, voorzoyep deze ten
laste d%r gemeente blijven
worden tot en met 1945 ge
raamd op 600.000. Raming
1947 300.000, totaal
voor 1946 400.000, idem
voor 1947 300.000. totaal
1.300.000.
SUBSIDIES.
Terzake van de subsidies
stellen B. en W. voor: De
subsidie aan het Wit-Gele
Kruis te verhogen tot 500
en die aan het comité Zeeuw
se ^Hervormde Diaconessen-
inrichting te verhogen tot
900 per jaar.
Afwijzend willen B. en W.
beschikken op 'n subsidiever
zoek van de kunstkring „Het
Zuiderkruis" en van de
Hoofdcommissie voor de Nor
malisatie in Den Haag.
HET
VAN DE
FEUILLETON
Tjeerd Adema
13
„Neen, neen, mevrouw, wij
moeten nog een stapje Verder."
Met het meisje aan zijn arm
liep hij vlug de trap af, ging
het pakhuis binnen en begaf
zich naar de kelderruimte.
„Wat duurt het verschrik-
kelgk lang, Henk voor..."
Enkele schreden van hen af
viel met een reutelend geluid
een lichaam op de vloer.
„Het lijk!" riep Marietje
verschrikt. „Jakkes, wat doet
ie griezelig!"
Op hetzelfde moment klonk
uit het pakhuis de schorre
schreeuw van een man.
„Achteruit, Marietje!" riep
de inspecteur gebiedend. „Er
is... er is iets niet in orde!"
Hij deed enkele passen naar
voren en streek een lucifer af.
„Is... is U het lijk, meneer?"
De weds'rijden voor beurt- en vracht
schepen trekken al wat schipper ls
Friesland tot zich.
vroeg hg bij het flakkerend
schijnsel.
De man op de grond gaf
geen antwoord.
De inspecteur zocht met tril
lende handen een andere luci
fer, maar het doosje was leeg.
„Hierheen!" riep hij, toen hy
het schijnsel der zaklantaarns
zag.
„Aha!" riep de advocaat,
„we hebben niet lang te zoe
ken. Neen, U moet op uw
plaats blijven, meneer Beek
man!"
„Meneer De Wit!" riep de
jonge man luid, „is U hier?"
„Is er iets bgzonders?"
vroeg een stem uit het don
ker.
„Ja, ik ben b^ng, dat er een
ongeluk gebeurd is. Wilt U
onmiddellijk licht laten ma
ken?"
„Een moment!" riep de
heer De Wit geschokken.
Hij haastet zich naar de
womng en een halve minuut
later wierp de electrische
lamp haar licht door de kel
der.
Uit het pakhuis drong een
bonte stoet van mannen en
vrouwen naar de kelder.
„Is er al weer iets misge
lopen?" vroeg de kaashande
laar. „Ik ben met permissie
het lijk. Er kunnen d'r toch
geen twee zgn!"
Zyn zoon gaf geen ant
woord. Hy knielde by het
lichaam van een lange man,
die in rokcostuum op de
vloer lag.
„Meneer De Vries", zei hy
zeuwachtig.
„Mag ik U verzoeken, da
mes en heren, niet dichterbij
te komen. Dokter Van Bre
men, wilt U even kijken?"
De dokter knielde by de
gevallene.
Toen hy opkeek zag hij
niets dan van angst vertrok
ken gezichten.
„Meneer De Vries is dood",
zei hy schor.
„Neen, neen!" riep een
vrouw. Zrj trachtte naar vo
ren te dringen, maar zakte
bewusteloos in elkaar.
Uit het pakhuis klonk een
rauwe gil, die door de mu
ren van het keldergewerlf
weerkaatst werd.
„Kunkun je je niet
verbissen?" vroeg de heer De
„Neen, de man is dood",
zei de dokter grimmig. „Hg
is vermoord!"
Hg tilde voorzichtig het
hoofd van de gevallene op en
wees op het beft van een
dolk, die onder het linker
schouderblad was gestoken.
Een straaltje bloed zocht
traag zijn weg over de vuile
stenen.
HOOFDSTUK Hl.
Politie en justitie.
Inspecteur Beekman consta
teerde tot zijn verwondering,
dat zg nervositeeit plotseling
was verdwenen.
„Ik moet U verzoeken naar
de salon te gaan!" riep hy.
„Niemand mag dit huis zon
der mijn toestemming verla
ten. Heeft U de sleutel van
de kelder, meneer De Wit?"
„Diedie zit in de deur",
zei de makelaar.
„Uitstekend, dan zal ik die
afsluiten. U is er toch zeker
van, dat deze man dood is,
dokter?"
„Absoluut", zei dokter Van
Bremen. „Laat de anderen
weggaan; ik moet even
Hij knielde bg het lichaam
van de bewusteloze vrouw,
ondersteunde haar hoofd en
liet haar aan een flesje rui
ken, dat hy uit zgn vestzak
gehaald en ontkurkt had.
„Wie is het, dokter vroeg
de inspecteur, naderby ko
mend.
„Myn vrouw", zei de dok
ter een beetje onwillig. „Ze
is de laatste tijd erg nerveus
en ze heeft dit biykbaar niet
kunnen verdragen.
(Wordt vervolgd.)
Ongeveer 5000 soldaten zgn speciaal opgeleid om het ge
bied van Triëst te bewaken. Een patrouille op een weg,
die naar Triëst leidt.
Dit jaar wordt weer
veel drukte verwacht
Ondanks het feit, dat Sluis
zwaar door de oorlog Weeft
geleden, is het yreemdelin-
genbezoek, dat vroeger ook
reeds een belangrgke bron
van inkomsten voor het stad
je betekende, nog aanzienlijk.
In 1947 bezochten nietv min
der dan 125.000 buitenlan
ders Sluis, naar globale
schatting waren dit 45.000
Belgen, 40.000 Engelsen,
20.000 Amerikanen en 20.000
Fransen. Hoewel de toeristen
regeling tussen Groot Britr
tannië en resp. Frankrijk en
Nederland doet verwachten
dat het bezoek van Engelsen
aan die landen dit jaar gro
ter zal zijn dan in 1947, zal
dit waarschgnlijk weinig in
vloed hebben op het bezoek
aan Sluis. De meeste Engel
sen nl. bezochten Sluis van
de Belgische badplaatsen uit
en een toeristenregeling tus
sen Groot Brittannië en Bel-
dë is nog niet tot stand ge-
:omen.
Een dergelgke toeloop van
buitenlanders schrijft men ge
deeltelijk toe aan de verwoes
tingen in Sluis, die voor ve
len een bezienswaardigheid
zgn. Anderzgds meende de
alg. ver. van Vreemdelingen
verkeer, dat het drukke be
zoek uit België zeker ook
moet worden toegeschreven j
aan het feit, dat de guldens
in België zeer goedkoop zyn. I
Een verblgf in Nederland, en
speciaal in Sluis, dat gemak
kelijk te bereiken is, is dan
ook wel zeer verleidelijk.
GREN SP ASSEN.
Ten einde het bezoek van
uit België aan Sluis te ver
gemakkelijken overweegt men
om in het a.s. seizoen grens-
Eassen uit te reiken, die een
ezoek aan West-Zeeuwsch-
Vlaanderen en Walcheren
mogelgk maken.
Om dit bezoek te stimule
ren worden concerten en
sportgebeurtenissen georgani
seerd. Zo zal o.a. het orkest
van de Gist- en Spiritusfa
brieken te Brugge en door
harmoniën uit Hegst, Knocke
en Oostende uitvoeringen
worden gegeven. Ter gelegen
heid van de opening van het
nieuwe gemeentelijke sport
park op 8 Augustus staat
onder meer een internationale
voetbalontmoeting op het
programma.
Jantje van Sluis, de legen
darische figuur uit het veer
tiende eeuwse raadhuis, die
vrgwel ongedeerthjuit de puin
hopen van het stadhuis te
voorschyn is gekomen, zal
voor de ruïnes weer zijn
plaats krggen. Voorts wor
den pogingen ondernomen om
toewgzingen te verkrijgen,
waardoor aan de bezoekers
weer als vanouds rozgnen-
brood, de befaamde Sluise
cramiek; voorgezet kan wor
den.