De K.L.M. in de West Waarom geen vliegvelden van 50.000 gulden? Praag: Het gordijn viel. Onze geheime dienst werd bedrogen en merkte niets „Slavisch blok" kostte geen druppel bloed Duitsers leveren vluchtelingen uit .r TWEEDE 8LAD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DO.DTTDAG 4 MAART 1948 S.D. had 18 maanden radiocontact met Londen Honderden slachtoffers van verraad (Van een byzondere medewerker). Er is een tyd geweest, waarin de oorlogvoering voomame- ïyk steunde op persoonlijke moed, maar die tyd ligt eeuwen achter ons. Er is een tyd geweest, waarin de oorlog gewon nen werd door de partij, die de meeste mannen, de meeste geweren en de meeste kanonnen in het veld kon brengen, maar ook die tyd behoort sinds lang tot het verleden. In de eerste wereldoorlog bleek reeds duidolyk het gewicht van de verrassing, die nieuwe technische uitvindingen konden ople veren; de tank en het vliegtuig speelden daarin, zy het dan ook op betrekkelijk bescheiden scliaal, een rol. In de tweede wereldoorlog, waarin ook ons land van 1940 tot 1945 betrok ken werd, kwam het technische en wetenschappelijke element in een volkomen geprononceerde positie. De enorme ontwikke ling van luchtvaart en radio, de volmaking van lange-af- stand-projectielen met straal-aandrijving, de practische toe passing van de kernenergie en de ult\inding van het radar apparaat zetten hun stempel op de moderne oorlogsvoering. Dit alles werd van algemene bekendheid. De moderne vin dingen werden voor het overgrote deel direct na de oorlog gepubliceerd en de mogelijkheden, die zy boden, behoorden al spoedig tot de gesprekstof van het grote publiek. SPIONNAGE. Zo oud als de oorlog is ook reeds de spionnage en zo oud als de spionnage is ook reeds het verraad. Maar over deze kant van de oorlog de oor log achter de schermen tast het grote publiek in het alge meen in het duister. Men ver bindt aan het begrip „spionna ge" meestal een mengsel van Mata Hari-romantiek en de inhoud van spannende detecti ve-verhalen en men beseft niet, dat de werkelijkheid oneindig veel romantischer, oneindig veel spannender is. Met name in deze tijd. Want de spionnage heeft in haar methoden, in de weten schappelijkheid van haar werk wijze, in het gebruiken van de modernste middelen gelijke tred gehouden met de enorme ontwikkeling van de techni sche oorlogsvoering. Al ge bruikt zy daarby ook oeroude menselijke zwakheden, de geld dorst en de angst voor de dood, nog altijd als enige der voor naamste elementen, waaruit haar luguber spel wordt opge bouwd. En het is juist deze wonder lijke samensmelting van oude instincten en moderne midde len, die de spionnage in de tweede wereldoorlog zulk een diabolisch-spannend en zulk 'n duivels-geraffineerd karakter heeft gegeven. Geen geschiedenis van de be zettingstijd en nog veel minder een geschiedenis van het Ne derlandse verzet kan worden geschreven zonder dat daarin aan het werk van de Duitse geheime dienst en de S.D. een ruime plaats wordt ingeruimd. Uit do thans reeds voorhan den zijnde gegevens blijkt im mers overduidelijk, dat de Duitse afweerdienst en de S.D. waarvan de voornaamste leiders waren Dr. Harster, Gls- kes en Schreiederop hoogst intelligente wyze, met de Ne derlandse dienst in Londen 'n spel hebben gespeeld, dat in raffinement en doelmatigheid nog nauwelijks overtroffen zal worden. De gevolgen voor de Neder landse illegaliteit zjjn vreselyk geweest; honderden en hon derden zyn aan de schier on gelooflijke scherpzinnigheid van de Duitse afweerdienst ten offer gevallen. GERAFFINEERD. Hoe uiterst geraffineerd de Duitsers te werk gingen moge biyken uit het feit, dat zy ge durende ruim anderhalf jaar over niet minder dan zestien golflengten een vaste radio verbinding hadden met de Ne derlandse geheime dienst in Londen; dat zij alle geheime Nederlandse codes in handen hadden en daarvan dagelijks gebruik maakten; dat zij uit Londen door vliegtuigen vijf duizend parachute-zendingen ontvingen met allerlei spionna- ge- en sabotagemateriaal en met de geheimste opdrachten; dat zy vrijwel alle in Neder land afgesprongen agenten di rect na hun komst in handen kregen, omdat Londen hen per radio tevoren hierover had ge rapporteerd. En dat Londen naar wij moeten aannemen dit alles in Duitse handen speelde, in de Vaste overtui ging, dat materiaal en agenten terecht kwamen bij de leiden de figuren van het Nederland se verzet! Aan de hand van radiobe richten en ontvangen opdrach ten wisten de Duitsers pre cies, waar de kernen van het verzet schuilden. Zij schoven intelligente verraders als An ton van der Waals, Poos, Slag- ter, Lindemans („King Kong") en anderen in de verzetsgroe pen en kregen derhalve een duidelijk inzicht in de struc tuur, de bedoelingen, de om vang en de leiding van de ille galiteit. JUDASLOON Met tonnen en tonnen aan Nederlands geld werden de verraders betaald, die zich be- driegelijk uitgaven voor agen ten van de Nederlandse gehei me dienst en zo de beste zonen van ons volk uitleverden aan de executie-pelotons. Ruim zestig van de dapperste kerels, die eerst naar Engeland waren uitgeweken en vervolgens per parachute naar het vaderland kwamen om de zaak der geal lieerden, te dienen, zijn na ein deloze verhoren in het kamp Mauthausen ter dood gebracht. Hun bloed kleeft aan de han den van Nederlandse boeven als Van der Waals. Poos, Slag ter en anderen, die wy later zullen noemen. De arrestatie van de vcrzets- groep-Vorrink en van het Na- De oorlog achter de schermen. Wij zijn er in geslaagd belangryke, tot dusver onbekende gegevens te verzamelen over de Duitse spionnage in Ne derland gedurende de ja ren van bezetting, over 't verraad, waaraan zo ve len ten offer vielen en over de geraffineerde methoden,, die de S.D. toepaste by het oprollen van illegale organisaties. Hierover zal in ons blad een aantal publicaties verschijnen. Deze exclusieve arti kelen, waarin men de namen van de intelli gentste spionnen en ver raders en van vele slachtoffers van het ver zet zal lezen, zullen veel onthullen over het lugu bere werk van de spion Anton van der Waals, die schuldig is aan de dood van honderden ge heime agenten cn illega le werkers. tionale Comité (waarin figu ren als Joekes, Schouten, Rut gers, Van Dyk, Ringers, Toomstra en vele anderen werkten) was vrijwel uitslui tend een gevolg van het zeer subtiele, geraffineerde verraad van Anton van der Waals en van de handigheid van zijn Duitse chef Kriminal-Director Schreieder, die zyn bureaux had op het Binnenhof te Den Haag. Op welk een briljante wyze Van der Waals zijn ver- raderstaak vervulde moge al leen reeds blijken uit het feit, dat Koos Vorrink hem uitge breide radioberichten voor Londen ter hand stelde, in de stellige ^overtuiging, dat Anton van der Waals als betrouw baar verzetsstrijder in aanmer king kwam om deze zeer ge wichtige mededelingen over te seinen. De verrader gaf ze ech ter aan Schreieder, die ze De- studeerde, vervolgens door de radiodienst van de S.D. naar Engeland liet seinen en dan het antwoord weer opving en ontcijferde met de codebesehrii- vingen die hij op gevangen agenten had buitgemaakt. SLACHTOFFERS. Door het afschuweiyke werk van verraders werden in de jaren 19411944 onder meer gearresteerd (en in het alge meen ter dood gebracht) vrij wel alle leden van de verzets groep Stykel (Den Haag). Pahud de Mortagnu (Rotter dam), Dr. Kastein (Den Haag), broeder Joseph Klin gen (Bloemendaal), Theo Dob- ben (Amsterdam), d'Aquin (Ede), Kees Dutilh (Rotter dam). de zendgroep. „Wijn" in Delfzijl, groepen in Brabant en Limburg en vele, vele andere. Slechts enkele van al deze mensen zijn nog in leven cm te getuigen tegen de verraders, die zich om vuil gewin in dienst stelden van de niets ont ziende vijand. De gegevens over al deze za ken, waarin scherpzinnigheid en uiterst raffinement, brutali teit en snelheid van handelen, idealisme en gouddorst, ka raktervastheid en zielelaag- heid schier onontwarbaar door- eengestrengeld zijn, leveren de machtige stof voor een der spannendste romans, die thans geschreven zou kunnen worden. De achtergrond daar van vormt de geweldige worsteling om de vrijheid, de botsing van twee wereldmach ten, met inzet van de modern ste middelen der techniek. Ra dio, vliegtuigen en snelle bo ten, springstoffen, machinege weren en automatische revol vers, spionnen en contra-spion nen, illegale strijders en verra ders, S.D. lieden en Nederland se officieren, marconisten en ingenieurs, zij spelen allen 'n rol in het bloedige drama van de Nederlandse verzetsbewe ging, die door kapitale fouten, door laag verraad en door de ongelooflijke scherpzinnigheid van Himmlers agenten in Den Haag zulke vreselijke offers moest brengen. ENGELAND—SPIEL. De grootste oorzaak van dit alles was de zestienvoudige radioverbinding, die de Haagse S.D. achttien maanden lang dag en nacht met Londen on derhield. Zy sond by de kleine groep medewerkers bekend als „Engeland-Spiel" of „Nord- poI-Spiel" en zij was in de Beriynse kaartsystemen van Himmler en Kaltenbrunner be kend onder de kentekenen IV E 17471/42 G.R.S. De eerste foto's uit Tsjecho-Slowakye na de machtsover name der communisten. Met rode en Tsjechische vlaggen wordt gedemonstreerd in de straten van Praag. Vraag aan onze Regering AIRSTRIPS ZIJN PRODUCT VAN DE LAATSTE OORLOG. KIJK NAAR AMERIKA I (Van een bijzondere medewerker) Kort na onze bevrydlng, toen het vraagstuk der vlieg velden in verband met het luchtverkeer accuut werd, heeft de regering een com missie benoemd, die had te adviseren inzake de lucht- aartterreinen, welke zouden blijven bestaan. De Duitsers hadden nl. een zeer groot aantal vliegvelden aangelegd en slechts een deel hiervan kwam in aanmerking om ge handhaafd te worden. De commissie in kwestie deed haar werk goed en koos een aantal vliegvelden uit, waarbij zij zich in hoofdzaak liet leiden door de eisen van het geregelde luchtverkeer. Geen rekening werd gehouden n?et de eisen van het onge regelde luchtverkeer, dat der taxi- en sportvllegtuigen en derf „wilde" vrachtvliegtuigen. Dit kon de commissie ook niet doen, omdat op dat tyd- stip van een „wilae" lucht vaart nog geen sprake was. De situatie is inmiddels veranderd. Er wordt weer door sportvliegers gevlogen, het taxi-vliegtuig heeft zijn intree in ons land gedaan. Er is ook weer sprake van 'n Nederlandse vliegtuigindustrie in de vorm van de Verenigde Nederlandse Vliegtuigenfa- brieken „Fokker." WAAROM? Weliswaar zal men trach ten een zo groot mogelyk Door de straten van Praag ryden vrachtauto's met gewa pende mannen, die wuiven met handen en petten en luid „Victorie" schreeuwen. Het publiek in de straat kykt zwygend toe en slechts een enkeling steekt de vuist groetend omhoog. Voor de bureaux van de verschillende partyen en couranten gebouwen staan wachten. Het zjjn burgers met een rode band om de arm. In de ministeries zetelen sinds het begin van de vorige week nieuwe ministers. Dit is het einde van de koude revolutie in Praag, het einde van de democratie in Tsjecho- Slowakye. Rusland kan tevreden zyn. Ook het laatste Slavi sche land heeft zijn plaats in de ry der „Volksdemocratie" in genomen. Al sinds de regeringscrisis in November was de toestand gespannenmen verwachtte iets en men zag met een on behaaglijk gevoel de verschrik kingen tegemoet. Wat nu ge beurd is, kwam plotseling, het was echter reeds lang te vo ren met het grootste raffine ment voorbereid in bijeenkom sten van de communistische leiders in Tsjecho-Slowakije. In November eisten de com munisten, dat de Uro, het Tsjecho-Slowaakse Vakver bond en de Verzetsbeweging in het Parlement vertegenwoor digd zouden worden. Wat de communisten, die met onge veer 35 pet. vertegenwoordigd waren, daarmee voor hadden, is duidelijk; met de Uro die geheel communistisch is wouden zy de meerderheid heb ben! De communistische eis werd echter niet ingewilligd. Op 10 Februari kondigden daarna de communisten een grootse Uro-meetlng te Praag aan, waar geprotesteerd zou worden tegen de herziening der ambtenaren-salarissen. Toen de meeting op 21 Fe bruari gehouden werd, waren de ambtenaren-salarissen ver- Ten tyde van de kon- de revolutie, die zich de vorige week te Praag heeft voltrokken, bevond onze Oost-Europese cor respondent zich te War schau. Onmiddeliyk haastte hy zich terug naar Praag, van waaruit hy ons telefonisch op de, hoogte bracht van wat zich daar achtereenvol gens had voltrokken. Hlerby gaat zijn artikel, dat een afgerond beeld geeft van de gebenrtc- nissen in de Tsjechische hoofdstad. ge ten en praatte men ovei verdere nationalisatie en over de actie van de partij der na tionale socialisten ,die eigen lijk liberaal is en de grootste rivaal der communisten vormt. De vorige dag was de Tsiechi- sche nationale socialistische minister Drtina afgetreden en op de Uro-meeting werd zyn beleid fel gehekeld. Men was in „stemming" gekomen IN EEN OOGWENK 's Maandags gebeurde het. Meer dan 7500 passagiers (II) werden in 1947 vervoerd Transatlantische dienst rust op hecht bruggenhoofd De snelle ontwikkeling van dit K.L.M. bedryf in Midden- Amerika komt wel het duidelijkst tot uiting in de cijfers over de verschillende jaren. Vooral de resultaten over het jaar 1947 zyn in vergelyking tot de voorafgaande jaren opmerke- Ujk toegenomen. In het eerste jaar, 1935, werden nog geen 2700 passagiers vervoerd, terwijl het gewicht aan vracht en post respectieve lijk 8409 cn 807 kg. bedroeg. Het luchtnet had toen een lengte van 117 km. In 1940 bedroegen de cyfers voor passagiers, vracht, post en luchtnet respectievelijk 17.593, 153.445 kg. 11.980 kg. en 4147 km. In 1946, het eerste jaar na de oorlog was het vervoer van passagiers gestegen tot 50.212 en ook het gewicht aan vracht en post aanzienlyk meer n.I. 583.054 en 48.942 kg. In 1947 waren de cijfers voor het vervoer van passagiers en post met, ongeveer 50 toegenomen, n.l. pl.m. 72.000 kg. post en pl.im. 75.500 passagiers ,terwyl het vrachtvervoer zelfs met 170 n.l. tot pl.m. 1.280.000 kg. steeg. De lengte van het luchtnet bedraagt thans 9577 km. VERBINDING OVER DE OCEAAN. De plannen voor een transat lantische luchtverbinding tus sen de Nederlandse Antillen en Nederland werden terstond na de oorlog weer opgenomen Nog geen jaar na de bevrij ding van Nederland werd het eerste contact door de lucht tot stand gebracht. Op 14 Fe bruari 1946 werd de eerste van een reeks speciale vluchten De zittingen van het Parle ment werden voor onbepaalde tijd geschorst. Comité s van actie werden gevormd, zoge naamd tegen een complot der nationale socialisten. Voor wat er verder geschied de moet men niet in Wester se Parlementaire en democra tische begrippen denken. De comité's van actie werden ter stond door de minister van Binnenlandse Zaken erkend en sloegen aan het cijferen, de niet-communistische ministers werden ontslagen, partybestu- ren en andere partyen gewij zigd, redacties van couranten vervangen door nieuwe. WTE NIET MEEDANST... Dinsdag werd op communis tisch bevel een protest-staking gehouden. Ambtenaren, die niet meededen, gingen des an deren daags de laan uit. Alle bedrijven van enige betekenis werden genationaliseerd door de arbeiders. De eigenaren konden buiten biyven staan. In de loop van de weeK von den alle arbeiders en ambte naren een inschrijvingsformu lier voor de communistische party op hun werkbank of bu reau. Ook de sociaal-democra ten moesten er aan geloven. De voorzitter der party, Bohu- mil Lausjman, die in het vori ge jaar ui de plaats van de meer links georiënteerde Fier- linger werd gekozen, sloot met de laatste 'n overeenkomst, dat de sociaal democraten zouden meedoen. De hoop, die op hem gevestigd was, bleek dus ydel GEEN BLOED. Het meest opvallende van deze staatsgreep is, dat hij on waarschyniyk rustig verlopen is; geen druppel bloed is ge vloeid. Met de studenten, die een tegendemonstratie hielden, gebeurde niets. Overigen.- biykt hieruit wel, hoe planma tig alles is verlopen. In enkele uren had men met de comité's van actie allg belangrijke pun ten bezet. Inmiddels is de communisti sche eis, dat Uro-vertegen- woordigers in het Parlement zouden komen, ingewilligd en is er een communistisch kabi net. Vandaag is er een boeren- congres over de nationalisatie van boerenbedryven groter dan 30 hectaren. De zaak is dus rond. ALSOF ER NIETS GEBEURD IS Buiten Praag bleef de gehe le revolutie onopgemerkt. Praag zelf leeft uiterlyk verder alsof er niets gebeurd is. Van de gebouwen wappe ren nationale vlaggen, soms ziet men groepen gewapende wachten, doch voor de rest is het rustig; te rustig eigenlijk. Het ijzeren gordijn is gevallen en de zorg van de anti's is nu slechts: „Koe kan ik het lano uit". Nederlandse chauffeurs we ten te vertellen, dat de Duitse grenswacht instructies heeft ontvangen alle gevluchte Tsje chen aan de grensdouane uit te leveren, als represaille voor uitzetting der Sudetcn-Duit- sers in 1945. Buitenlanders kunnen zich tot nu toe vry bewegen en vry spreken. In de trein sprak ik met twee mannen. De eerste was een officier, die volkomen accoord ging met het gebeur de; hy zei: „De nationale soci- listen willen onze militaire ge heimen aan het Westen verko pen". Nadat de officier weg was fluisterde een schichtig mannetje, dat naast hem had gezeten, me toe: „Gelooft u hem niet, schrijft u astublieft de waarheid over ons land" Toen verdween het mannetje (Nadruk verboden). naar Curasao aan het Zuide lijk deel der Atlantische Oce> aan via Dakar en Natal uitge voerd. Op 6 Juni van hetzelfde jaar werd de route over New York omgelegd, hetgeen de reisduur aanmerkelijk verkort te. Vanaf die datum ook werd voortaan een geregelde één maal wekelijkse dienst onder houden, welke op 6 October van het vorige jaar tot een tweemaal wekelijkse werd op gevoerd. Sinds 30 Mei 19 V wordt op deze route uitslui tend gebruik gemaakt van Constellations. In 1946 en 194' werden op dit traject in totaal 7738 passagiers en 64.058 kg. vracht vervoerd. Zo is in deze dertien jaren, waarin de K.L.M. haar activi teit rond de Caraïbische Zee heeft ontplooid, alles wat haar sinds 1919 voor ogen heeft ge staan in West-Indië volledig verwezenlijkt. Het verkeer tus sen de Nederlandse gebiedsde len aldaar onderling is aan zienlijk verbeterd, terwyl door de verbindingen met tien Amerikaanse landen en eilan den deze gebieden uit hun iso lement zijn bevrijd. SOLIDE BRUGGENHOOFD. Van een klein en onbeduidend luchtlyntje tussen Curagao en Aruba heeft de K.L.M. haar luchtnet tientallen malen gro ter weten te maken en* haar bedryf in het Westelijk half rond weten te ontplooien tot 'n krachtig en solide bruggen hoofd, waarop de reusachtige luchtboog van bijna 10.000 km. over de Atlantische Oceaan tussen Nederland en West-In dië veilig rust. Tanden des tijds. De Bergen op Zoomse politie heeft een persoon aangehouden, die zich met 1780 kunsttanden in de richting van de Bel gische grens wilde be geven. Hij werd geknipt juist toen hij in een au tobus stapte. De tanden bleken afkomstig te zyn van de tandtechniker R. Tegen de betrokkene, ze kere G. uit Putte werd proces-verbaal opge maakt. Record-visvangst. De IJmuidense treiler „Ka- tharina Duyvis" bracht in Grimsby 800 kisten verse ris aan de markt voor een totale besomming van 34.000. In IJmuiden bracht dezelfde boot een party koolris aan de markt. De totale besomming van één reis kwam hierdoor boven de 45.000. Dit is tot nu toe de hoogste besomming die door een Nederlandse boot is gemaakt. De Noorse boot „Bonita", die op zee de vangsten van Noorse treilers overneemt, voerde in Umuiden 160 ton vis aan waarvan de helft voor Neder land bestemd is en de helft voor Frankrijk. f 594. voor één steur. De stoomtrawler „Maria" (IJ 95) voerde in Umuiden een steur aan van 165 kilo- Deze werd als fyne vis ge veild en bracht 3.60 per kilo op, hetgeen een totale besomming vormt van 594 gulden. aantal machines te exporte ren. doch de binnenlandse afzet zal zeer zeker een woordje meespreken. De te fabriceren machines worden februikt door particulieren, ie om de een of andere re den van het lynvlicgtuig geen gebruik willen of kunnen ma ken. Zo'n lijnvliegtuig immers lanclt uitsluitend op een lucht haven, die steeds tot op ze kere hoogte 'n centraal vlieg veld .is, dat het luchtverkeer van een gehele streek naar zich toetrekt en niet de be langen van 'n bepaalde plaats behartigt. Het vliegveld bij Leeuwarden moet dan ook dienen voor geheel Friesland. Eelde voor Groningen en Drente, Welschap bij Eindho ven voor Noord Brabant enz. Iemand die per vliegtuig naar Tilburg wil gaan of naar Alkmaar, Heerenveen of Ap- pingedam, Meppel Deventer, Arnhem, kan zulks niet doen, want in de buurt van die plaatsen zijn geen vliegvel den. Toch zullen die er moe ten komen, want zonder vliegvelden is ,er geen afzet voor die Nederlandse reis- en taxivliegtuigen. Niet alleen wordt in dit opzicht momen teel niets gedaan, doch plan nen voor ce aanleg van be scheiden vliegvelden in de buurt van verschillende ge meenten worden zelfs tegen gewerkt. Want nog steeds wordt door de betroxken au- tecriteiten te veel gedacht aan luchtvaartterreinen met 'n uitgebreide outillage en ver harde banen en wordt geen aandacht geschonken aan de mogelykheaen, welke de een voudige cn goedkope airstrips bieden. KIJK NAAR AMERIKA! Deze airstrips zijn een pro duct van de Tweede Wereld oorlog en hebben goed vol daan. Zo goed, dat men thans in byv. de Ver. Staten tallo ze van dergelijke eenvoudige vliegveldjes vinden kan, al leen geschikt voor vrij lichte vliegtuigen, waarvan een zeer druk gebruik wordt gemaakt. Zo'n airstrip bestaat uit een goede effen grasbaan in de vorm van een L of T, waar van elke baan 700 meter lang is en 150 meter breed, een loods met werkplaats voor het verrichten van een voudige herstellingen, een olie- en benzinepomp, een windzak, desnoods ccn ver hard platform en een verbin ding met de weg, die naar de nabij gelegen plaats voert. Plus natuurlijk een telefoon. Alles bij elkaar een 20 HA grond en de kosten van zo'n vliegveldje bedragen op z'n hoogst 50.000 gulden! Derge lijke veldjes zyn overal aan te leggen; er kunnen hon derden airstrips komen, waar door èn de sportvliegers èn de zakenlieden met hun vlieg tuigen overal kunnen komen. Airstrips dus bjj iedere plaats van ruige betekenis, op de Waddeneilanden, in toeristencentra, naasthotels en restaurants, naast fabrie ken. Revolutionnair deze ge dachte? Het eerste het beste Amerikaanse luchtvaarttijd schrift zal u aantonen, dat deze „revolutionnaire" ge dachte in dat land is Inge burgerd, waardoor daar een grote vraag is ontstaan naar net lichte, een-motorige vlieg tuig, niet- alleen voor het be drijven van de vliegsport, doch ook van de z.yde van handelsreizigers en andere handelsmensen. Hetzelfde kunnen wy ook hier meema ken, met als gevolg 'n bloei ende nationale vliegtuigindu strie, vermits wy overal airs- trips aanleggen. Dus niet alleen millioenen besteden aan kostbare luchthavens, doch ook enige tonnen aan die eenvoudige, goedkope veldjes. (Nadruk verboden). Vordering van etfeclen. Krachtens de In art. 28 van het deriezenbesluit 1945 ver leende bevoegdheid ,is door de Ned. Bank, met machtiging van de in het deriezenbesluit genoemde ministers, bepaald, dat ingezetenen verplicht zijn de nog nader door de Ned. Bank aan te wyzen buiten landse effecten aan deze in stelling aan te bieden en in eigendom over te dragen. Tevens wordt men verplicht de in eigendom toebehorende Nederlandse certificaten van ter vordering aangewezen bui tenlandse effecten onverwijld te doen royeren. De na de roy ering in eigendom verkregen originele buitenlandse effec ten dienen vervolgens aan de Ned. Bank te worden overge dragen. Men kan dit certifi caat echter ook eenvoudig- heidshalve aan de Nederland- sche Bank verkopen. De Ned. Bank zal spoedig tot aanwijzing van de voor vordering in aanmerking ko mende effecten overgaan. In New York heben acht personen terecht gestaan, die kisten ontplofbare stoffen naar Palestina poogden te verzen den. Twee verdachten worden vrijgesproken, 6 anderen kre gen een voorwaardeiyke straf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 5