De K.L.M. in de West
Waarom geen vliegvelden
van 50.000 gulden?
Praag: Het gordijn viel.
Onze geheime dienst werd
bedrogen en merkte niets
„Slavisch blok" kostte geen
druppel bloed
Duitsers leveren vluchtelingen uit
.r
TWEEDE 8LAD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DO.DTTDAG 4 MAART 1948
S.D. had 18 maanden
radiocontact met Londen
Honderden slachtoffers van verraad
(Van een byzondere medewerker).
Er is een tyd geweest, waarin de oorlogvoering voomame-
ïyk steunde op persoonlijke moed, maar die tyd ligt eeuwen
achter ons. Er is een tyd geweest, waarin de oorlog gewon
nen werd door de partij, die de meeste mannen, de meeste
geweren en de meeste kanonnen in het veld kon brengen,
maar ook die tyd behoort sinds lang tot het verleden. In de
eerste wereldoorlog bleek reeds duidolyk het gewicht van de
verrassing, die nieuwe technische uitvindingen konden ople
veren; de tank en het vliegtuig speelden daarin, zy het dan
ook op betrekkelijk bescheiden scliaal, een rol. In de tweede
wereldoorlog, waarin ook ons land van 1940 tot 1945 betrok
ken werd, kwam het technische en wetenschappelijke element
in een volkomen geprononceerde positie. De enorme ontwikke
ling van luchtvaart en radio, de volmaking van lange-af-
stand-projectielen met straal-aandrijving, de practische toe
passing van de kernenergie en de ult\inding van het radar
apparaat zetten hun stempel op de moderne oorlogsvoering.
Dit alles werd van algemene bekendheid. De moderne vin
dingen werden voor het overgrote deel direct na de oorlog
gepubliceerd en de mogelijkheden, die zy boden, behoorden al
spoedig tot de gesprekstof van het grote publiek.
SPIONNAGE.
Zo oud als de oorlog is ook
reeds de spionnage en zo oud
als de spionnage is ook reeds
het verraad. Maar over deze
kant van de oorlog de oor
log achter de schermen tast
het grote publiek in het alge
meen in het duister. Men ver
bindt aan het begrip „spionna
ge" meestal een mengsel van
Mata Hari-romantiek en de
inhoud van spannende detecti
ve-verhalen en men beseft niet,
dat de werkelijkheid oneindig
veel romantischer, oneindig
veel spannender is. Met name
in deze tijd.
Want de spionnage heeft in
haar methoden, in de weten
schappelijkheid van haar werk
wijze, in het gebruiken van de
modernste middelen gelijke
tred gehouden met de enorme
ontwikkeling van de techni
sche oorlogsvoering. Al ge
bruikt zy daarby ook oeroude
menselijke zwakheden, de geld
dorst en de angst voor de dood,
nog altijd als enige der voor
naamste elementen, waaruit
haar luguber spel wordt opge
bouwd.
En het is juist deze wonder
lijke samensmelting van oude
instincten en moderne midde
len, die de spionnage in de
tweede wereldoorlog zulk een
diabolisch-spannend en zulk 'n
duivels-geraffineerd karakter
heeft gegeven.
Geen geschiedenis van de be
zettingstijd en nog veel minder
een geschiedenis van het Ne
derlandse verzet kan worden
geschreven zonder dat daarin
aan het werk van de Duitse
geheime dienst en de S.D. een
ruime plaats wordt ingeruimd.
Uit do thans reeds voorhan
den zijnde gegevens blijkt im
mers overduidelijk, dat de
Duitse afweerdienst en de S.D.
waarvan de voornaamste
leiders waren Dr. Harster, Gls-
kes en Schreiederop hoogst
intelligente wyze, met de Ne
derlandse dienst in Londen 'n
spel hebben gespeeld, dat in
raffinement en doelmatigheid
nog nauwelijks overtroffen zal
worden.
De gevolgen voor de Neder
landse illegaliteit zjjn vreselyk
geweest; honderden en hon
derden zyn aan de schier on
gelooflijke scherpzinnigheid
van de Duitse afweerdienst ten
offer gevallen.
GERAFFINEERD.
Hoe uiterst geraffineerd de
Duitsers te werk gingen moge
biyken uit het feit, dat zy ge
durende ruim anderhalf jaar
over niet minder dan zestien
golflengten een vaste radio
verbinding hadden met de Ne
derlandse geheime dienst in
Londen; dat zij alle geheime
Nederlandse codes in handen
hadden en daarvan dagelijks
gebruik maakten; dat zij uit
Londen door vliegtuigen vijf
duizend parachute-zendingen
ontvingen met allerlei spionna-
ge- en sabotagemateriaal en
met de geheimste opdrachten;
dat zy vrijwel alle in Neder
land afgesprongen agenten di
rect na hun komst in handen
kregen, omdat Londen hen per
radio tevoren hierover had ge
rapporteerd. En dat Londen
naar wij moeten aannemen
dit alles in Duitse handen
speelde, in de Vaste overtui
ging, dat materiaal en agenten
terecht kwamen bij de leiden
de figuren van het Nederland
se verzet!
Aan de hand van radiobe
richten en ontvangen opdrach
ten wisten de Duitsers pre
cies, waar de kernen van het
verzet schuilden. Zij schoven
intelligente verraders als An
ton van der Waals, Poos, Slag-
ter, Lindemans („King Kong")
en anderen in de verzetsgroe
pen en kregen derhalve een
duidelijk inzicht in de struc
tuur, de bedoelingen, de om
vang en de leiding van de ille
galiteit.
JUDASLOON
Met tonnen en tonnen aan
Nederlands geld werden de
verraders betaald, die zich be-
driegelijk uitgaven voor agen
ten van de Nederlandse gehei
me dienst en zo de beste zonen
van ons volk uitleverden aan
de executie-pelotons. Ruim
zestig van de dapperste kerels,
die eerst naar Engeland waren
uitgeweken en vervolgens per
parachute naar het vaderland
kwamen om de zaak der geal
lieerden, te dienen, zijn na ein
deloze verhoren in het kamp
Mauthausen ter dood gebracht.
Hun bloed kleeft aan de han
den van Nederlandse boeven
als Van der Waals. Poos, Slag
ter en anderen, die wy later
zullen noemen.
De arrestatie van de vcrzets-
groep-Vorrink en van het Na-
De oorlog achter
de schermen.
Wij zijn er in geslaagd
belangryke, tot dusver
onbekende gegevens te
verzamelen over de
Duitse spionnage in Ne
derland gedurende de ja
ren van bezetting, over 't
verraad, waaraan zo ve
len ten offer vielen en
over de geraffineerde
methoden,, die de S.D.
toepaste by het oprollen
van illegale organisaties.
Hierover zal in ons blad
een aantal publicaties
verschijnen.
Deze exclusieve arti
kelen, waarin men de
namen van de intelli
gentste spionnen en ver
raders en van vele
slachtoffers van het ver
zet zal lezen, zullen veel
onthullen over het lugu
bere werk van de spion
Anton van der Waals,
die schuldig is aan de
dood van honderden ge
heime agenten cn illega
le werkers.
tionale Comité (waarin figu
ren als Joekes, Schouten, Rut
gers, Van Dyk, Ringers,
Toomstra en vele anderen
werkten) was vrijwel uitslui
tend een gevolg van het zeer
subtiele, geraffineerde verraad
van Anton van der Waals en
van de handigheid van zijn
Duitse chef Kriminal-Director
Schreieder, die zyn bureaux
had op het Binnenhof te Den
Haag. Op welk een briljante
wyze Van der Waals zijn ver-
raderstaak vervulde moge al
leen reeds blijken uit het feit,
dat Koos Vorrink hem uitge
breide radioberichten voor
Londen ter hand stelde, in de
stellige ^overtuiging, dat Anton
van der Waals als betrouw
baar verzetsstrijder in aanmer
king kwam om deze zeer ge
wichtige mededelingen over te
seinen. De verrader gaf ze ech
ter aan Schreieder, die ze De-
studeerde, vervolgens door de
radiodienst van de S.D. naar
Engeland liet seinen en dan
het antwoord weer opving en
ontcijferde met de codebesehrii-
vingen die hij op gevangen
agenten had buitgemaakt.
SLACHTOFFERS.
Door het afschuweiyke werk
van verraders werden in de
jaren 19411944 onder meer
gearresteerd (en in het alge
meen ter dood gebracht) vrij
wel alle leden van de verzets
groep Stykel (Den Haag).
Pahud de Mortagnu (Rotter
dam), Dr. Kastein (Den
Haag), broeder Joseph Klin
gen (Bloemendaal), Theo Dob-
ben (Amsterdam), d'Aquin
(Ede), Kees Dutilh (Rotter
dam). de zendgroep. „Wijn" in
Delfzijl, groepen in Brabant en
Limburg en vele, vele andere.
Slechts enkele van al deze
mensen zijn nog in leven cm
te getuigen tegen de verraders,
die zich om vuil gewin in
dienst stelden van de niets ont
ziende vijand.
De gegevens over al deze za
ken, waarin scherpzinnigheid
en uiterst raffinement, brutali
teit en snelheid van handelen,
idealisme en gouddorst, ka
raktervastheid en zielelaag-
heid schier onontwarbaar door-
eengestrengeld zijn, leveren
de machtige stof voor een der
spannendste romans, die thans
geschreven zou kunnen
worden. De achtergrond daar
van vormt de geweldige
worsteling om de vrijheid, de
botsing van twee wereldmach
ten, met inzet van de modern
ste middelen der techniek. Ra
dio, vliegtuigen en snelle bo
ten, springstoffen, machinege
weren en automatische revol
vers, spionnen en contra-spion
nen, illegale strijders en verra
ders, S.D. lieden en Nederland
se officieren, marconisten en
ingenieurs, zij spelen allen 'n
rol in het bloedige drama van
de Nederlandse verzetsbewe
ging, die door kapitale fouten,
door laag verraad en door de
ongelooflijke scherpzinnigheid
van Himmlers agenten in Den
Haag zulke vreselijke offers
moest brengen.
ENGELAND—SPIEL.
De grootste oorzaak van dit
alles was de zestienvoudige
radioverbinding, die de Haagse
S.D. achttien maanden lang
dag en nacht met Londen on
derhield. Zy sond by de kleine
groep medewerkers bekend
als „Engeland-Spiel" of „Nord-
poI-Spiel" en zij was in de
Beriynse kaartsystemen van
Himmler en Kaltenbrunner be
kend onder de kentekenen IV
E 17471/42 G.R.S.
De eerste foto's uit Tsjecho-Slowakye na de machtsover
name der communisten.
Met rode en Tsjechische vlaggen wordt gedemonstreerd in
de straten van Praag.
Vraag aan onze Regering
AIRSTRIPS ZIJN PRODUCT VAN DE
LAATSTE OORLOG.
KIJK NAAR AMERIKA I
(Van een bijzondere
medewerker)
Kort na onze bevrydlng,
toen het vraagstuk der vlieg
velden in verband met het
luchtverkeer accuut werd,
heeft de regering een com
missie benoemd, die had te
adviseren inzake de lucht-
aartterreinen, welke zouden
blijven bestaan. De Duitsers
hadden nl. een zeer groot
aantal vliegvelden aangelegd
en slechts een deel hiervan
kwam in aanmerking om ge
handhaafd te worden.
De commissie in kwestie
deed haar werk goed en koos
een aantal vliegvelden uit,
waarbij zij zich in hoofdzaak
liet leiden door de eisen van
het geregelde luchtverkeer.
Geen rekening werd gehouden
n?et de eisen van het onge
regelde luchtverkeer, dat der
taxi- en sportvllegtuigen en
derf „wilde" vrachtvliegtuigen.
Dit kon de commissie ook
niet doen, omdat op dat tyd-
stip van een „wilae" lucht
vaart nog geen sprake was.
De situatie is inmiddels
veranderd. Er wordt weer
door sportvliegers gevlogen,
het taxi-vliegtuig heeft zijn
intree in ons land gedaan.
Er is ook weer sprake van 'n
Nederlandse vliegtuigindustrie
in de vorm van de Verenigde
Nederlandse Vliegtuigenfa-
brieken „Fokker."
WAAROM?
Weliswaar zal men trach
ten een zo groot mogelyk
Door de straten van Praag ryden vrachtauto's met gewa
pende mannen, die wuiven met handen en petten en luid
„Victorie" schreeuwen. Het publiek in de straat kykt zwygend
toe en slechts een enkeling steekt de vuist groetend omhoog.
Voor de bureaux van de verschillende partyen en couranten
gebouwen staan wachten. Het zjjn burgers met een rode band
om de arm. In de ministeries zetelen sinds het begin van de
vorige week nieuwe ministers. Dit is het einde van de koude
revolutie in Praag, het einde van de democratie in Tsjecho-
Slowakye. Rusland kan tevreden zyn. Ook het laatste Slavi
sche land heeft zijn plaats in de ry der „Volksdemocratie" in
genomen.
Al sinds de regeringscrisis
in November was de toestand
gespannenmen verwachtte
iets en men zag met een on
behaaglijk gevoel de verschrik
kingen tegemoet. Wat nu ge
beurd is, kwam plotseling, het
was echter reeds lang te vo
ren met het grootste raffine
ment voorbereid in bijeenkom
sten van de communistische
leiders in Tsjecho-Slowakije.
In November eisten de com
munisten, dat de Uro, het
Tsjecho-Slowaakse Vakver
bond en de Verzetsbeweging in
het Parlement vertegenwoor
digd zouden worden. Wat de
communisten, die met onge
veer 35 pet. vertegenwoordigd
waren, daarmee voor hadden,
is duidelijk; met de Uro die
geheel communistisch is
wouden zy de meerderheid heb
ben!
De communistische eis werd
echter niet ingewilligd.
Op 10 Februari kondigden
daarna de communisten een
grootse Uro-meetlng te Praag
aan, waar geprotesteerd zou
worden tegen de herziening
der ambtenaren-salarissen.
Toen de meeting op 21 Fe
bruari gehouden werd, waren
de ambtenaren-salarissen ver-
Ten tyde van de kon-
de revolutie, die zich de
vorige week te Praag
heeft voltrokken, bevond
onze Oost-Europese cor
respondent zich te War
schau. Onmiddeliyk
haastte hy zich terug
naar Praag, van waaruit
hy ons telefonisch op de,
hoogte bracht van wat
zich daar achtereenvol
gens had voltrokken.
Hlerby gaat zijn artikel,
dat een afgerond beeld
geeft van de gebenrtc-
nissen in de Tsjechische
hoofdstad.
ge ten en praatte men ovei
verdere nationalisatie en over
de actie van de partij der na
tionale socialisten ,die eigen
lijk liberaal is en de grootste
rivaal der communisten vormt.
De vorige dag was de Tsiechi-
sche nationale socialistische
minister Drtina afgetreden en
op de Uro-meeting werd zyn
beleid fel gehekeld. Men was
in „stemming" gekomen
IN EEN OOGWENK
's Maandags gebeurde het.
Meer dan 7500 passagiers
(II) werden in 1947 vervoerd
Transatlantische dienst rust op
hecht bruggenhoofd
De snelle ontwikkeling van dit K.L.M. bedryf in Midden-
Amerika komt wel het duidelijkst tot uiting in de cijfers over
de verschillende jaren. Vooral de resultaten over het jaar
1947 zyn in vergelyking tot de voorafgaande jaren opmerke-
Ujk toegenomen.
In het eerste jaar, 1935, werden nog geen 2700 passagiers
vervoerd, terwijl het gewicht aan vracht en post respectieve
lijk 8409 cn 807 kg. bedroeg. Het luchtnet had toen een lengte
van 117 km. In 1940 bedroegen de cyfers voor passagiers,
vracht, post en luchtnet respectievelijk 17.593, 153.445 kg.
11.980 kg. en 4147 km.
In 1946, het eerste jaar na de oorlog was het vervoer
van passagiers gestegen tot 50.212 en ook het gewicht aan
vracht en post aanzienlyk meer n.I. 583.054 en 48.942 kg. In
1947 waren de cijfers voor het vervoer van passagiers en post
met, ongeveer 50 toegenomen, n.l. pl.m. 72.000 kg. post en
pl.im. 75.500 passagiers ,terwyl het vrachtvervoer zelfs met
170 n.l. tot pl.m. 1.280.000 kg. steeg. De lengte van het
luchtnet bedraagt thans 9577 km.
VERBINDING OVER DE
OCEAAN.
De plannen voor een transat
lantische luchtverbinding tus
sen de Nederlandse Antillen en
Nederland werden terstond na
de oorlog weer opgenomen
Nog geen jaar na de bevrij
ding van Nederland werd het
eerste contact door de lucht
tot stand gebracht. Op 14 Fe
bruari 1946 werd de eerste van
een reeks speciale vluchten
De zittingen van het Parle
ment werden voor onbepaalde
tijd geschorst. Comité s van
actie werden gevormd, zoge
naamd tegen een complot der
nationale socialisten.
Voor wat er verder geschied
de moet men niet in Wester
se Parlementaire en democra
tische begrippen denken. De
comité's van actie werden ter
stond door de minister van
Binnenlandse Zaken erkend en
sloegen aan het cijferen, de
niet-communistische ministers
werden ontslagen, partybestu-
ren en andere partyen gewij
zigd, redacties van couranten
vervangen door nieuwe.
WTE NIET MEEDANST...
Dinsdag werd op communis
tisch bevel een protest-staking
gehouden. Ambtenaren, die
niet meededen, gingen des an
deren daags de laan uit. Alle
bedrijven van enige betekenis
werden genationaliseerd door
de arbeiders. De eigenaren
konden buiten biyven staan.
In de loop van de weeK von
den alle arbeiders en ambte
naren een inschrijvingsformu
lier voor de communistische
party op hun werkbank of bu
reau. Ook de sociaal-democra
ten moesten er aan geloven.
De voorzitter der party, Bohu-
mil Lausjman, die in het vori
ge jaar ui de plaats van de
meer links georiënteerde Fier-
linger werd gekozen, sloot met
de laatste 'n overeenkomst, dat
de sociaal democraten zouden
meedoen. De hoop, die op hem
gevestigd was, bleek dus ydel
GEEN BLOED.
Het meest opvallende van
deze staatsgreep is, dat hij on
waarschyniyk rustig verlopen
is; geen druppel bloed is ge
vloeid. Met de studenten, die
een tegendemonstratie hielden,
gebeurde niets. Overigen.-
biykt hieruit wel, hoe planma
tig alles is verlopen. In enkele
uren had men met de comité's
van actie allg belangrijke pun
ten bezet.
Inmiddels is de communisti
sche eis, dat Uro-vertegen-
woordigers in het Parlement
zouden komen, ingewilligd en
is er een communistisch kabi
net.
Vandaag is er een boeren-
congres over de nationalisatie
van boerenbedryven groter
dan 30 hectaren. De zaak is
dus rond.
ALSOF ER NIETS
GEBEURD IS
Buiten Praag bleef de gehe
le revolutie onopgemerkt.
Praag zelf leeft uiterlyk
verder alsof er niets gebeurd
is. Van de gebouwen wappe
ren nationale vlaggen, soms
ziet men groepen gewapende
wachten, doch voor de rest is
het rustig; te rustig eigenlijk.
Het ijzeren gordijn is gevallen
en de zorg van de anti's is nu
slechts: „Koe kan ik het lano
uit".
Nederlandse chauffeurs we
ten te vertellen, dat de Duitse
grenswacht instructies heeft
ontvangen alle gevluchte Tsje
chen aan de grensdouane uit
te leveren, als represaille voor
uitzetting der Sudetcn-Duit-
sers in 1945.
Buitenlanders kunnen zich
tot nu toe vry bewegen en vry
spreken. In de trein sprak ik
met twee mannen. De eerste
was een officier, die volkomen
accoord ging met het gebeur
de; hy zei: „De nationale soci-
listen willen onze militaire ge
heimen aan het Westen verko
pen". Nadat de officier weg
was fluisterde een schichtig
mannetje, dat naast hem had
gezeten, me toe: „Gelooft u
hem niet, schrijft u astublieft
de waarheid over ons land"
Toen verdween het mannetje
(Nadruk verboden).
naar Curasao aan het Zuide
lijk deel der Atlantische Oce>
aan via Dakar en Natal uitge
voerd. Op 6 Juni van hetzelfde
jaar werd de route over New
York omgelegd, hetgeen de
reisduur aanmerkelijk verkort
te. Vanaf die datum ook werd
voortaan een geregelde één
maal wekelijkse dienst onder
houden, welke op 6 October
van het vorige jaar tot een
tweemaal wekelijkse werd op
gevoerd. Sinds 30 Mei 19 V
wordt op deze route uitslui
tend gebruik gemaakt van
Constellations. In 1946 en 194'
werden op dit traject in totaal
7738 passagiers en 64.058 kg.
vracht vervoerd.
Zo is in deze dertien jaren,
waarin de K.L.M. haar activi
teit rond de Caraïbische Zee
heeft ontplooid, alles wat haar
sinds 1919 voor ogen heeft ge
staan in West-Indië volledig
verwezenlijkt. Het verkeer tus
sen de Nederlandse gebiedsde
len aldaar onderling is aan
zienlijk verbeterd, terwyl door
de verbindingen met tien
Amerikaanse landen en eilan
den deze gebieden uit hun iso
lement zijn bevrijd.
SOLIDE
BRUGGENHOOFD.
Van een klein en onbeduidend
luchtlyntje tussen Curagao en
Aruba heeft de K.L.M. haar
luchtnet tientallen malen gro
ter weten te maken en* haar
bedryf in het Westelijk half
rond weten te ontplooien tot
'n krachtig en solide bruggen
hoofd, waarop de reusachtige
luchtboog van bijna 10.000 km.
over de Atlantische Oceaan
tussen Nederland en West-In
dië veilig rust.
Tanden des tijds.
De Bergen op Zoomse
politie heeft een persoon
aangehouden, die zich
met 1780 kunsttanden in
de richting van de Bel
gische grens wilde be
geven. Hij werd geknipt
juist toen hij in een au
tobus stapte. De tanden
bleken afkomstig te zyn
van de tandtechniker R.
Tegen de betrokkene, ze
kere G. uit Putte werd
proces-verbaal opge
maakt.
Record-visvangst.
De IJmuidense treiler „Ka-
tharina Duyvis" bracht in
Grimsby 800 kisten verse ris
aan de markt voor een totale
besomming van 34.000. In
IJmuiden bracht dezelfde boot
een party koolris aan de
markt. De totale besomming
van één reis kwam hierdoor
boven de 45.000. Dit is tot nu
toe de hoogste besomming die
door een Nederlandse boot is
gemaakt.
De Noorse boot „Bonita", die
op zee de vangsten van Noorse
treilers overneemt, voerde in
Umuiden 160 ton vis aan
waarvan de helft voor Neder
land bestemd is en de helft
voor Frankrijk.
f 594. voor één steur.
De stoomtrawler „Maria"
(IJ 95) voerde in Umuiden
een steur aan van 165 kilo-
Deze werd als fyne vis ge
veild en bracht 3.60 per
kilo op, hetgeen een totale
besomming vormt van 594
gulden.
aantal machines te exporte
ren. doch de binnenlandse
afzet zal zeer zeker een
woordje meespreken. De te
fabriceren machines worden
februikt door particulieren,
ie om de een of andere re
den van het lynvlicgtuig geen
gebruik willen of kunnen ma
ken. Zo'n lijnvliegtuig immers
lanclt uitsluitend op een lucht
haven, die steeds tot op ze
kere hoogte 'n centraal vlieg
veld .is, dat het luchtverkeer
van een gehele streek naar
zich toetrekt en niet de be
langen van 'n bepaalde plaats
behartigt. Het vliegveld bij
Leeuwarden moet dan ook
dienen voor geheel Friesland.
Eelde voor Groningen en
Drente, Welschap bij Eindho
ven voor Noord Brabant enz.
Iemand die per vliegtuig naar
Tilburg wil gaan of naar
Alkmaar, Heerenveen of Ap-
pingedam, Meppel Deventer,
Arnhem, kan zulks niet doen,
want in de buurt van die
plaatsen zijn geen vliegvel
den. Toch zullen die er moe
ten komen, want zonder
vliegvelden is ,er geen afzet
voor die Nederlandse reis- en
taxivliegtuigen. Niet alleen
wordt in dit opzicht momen
teel niets gedaan, doch plan
nen voor ce aanleg van be
scheiden vliegvelden in de
buurt van verschillende ge
meenten worden zelfs tegen
gewerkt. Want nog steeds
wordt door de betroxken au-
tecriteiten te veel gedacht
aan luchtvaartterreinen met 'n
uitgebreide outillage en ver
harde banen en wordt geen
aandacht geschonken aan de
mogelykheaen, welke de een
voudige cn goedkope airstrips
bieden.
KIJK NAAR
AMERIKA!
Deze airstrips zijn een pro
duct van de Tweede Wereld
oorlog en hebben goed vol
daan. Zo goed, dat men thans
in byv. de Ver. Staten tallo
ze van dergelijke eenvoudige
vliegveldjes vinden kan, al
leen geschikt voor vrij lichte
vliegtuigen, waarvan een zeer
druk gebruik wordt gemaakt.
Zo'n airstrip bestaat uit een
goede effen grasbaan in de
vorm van een L of T, waar
van elke baan 700 meter
lang is en 150 meter breed,
een loods met werkplaats
voor het verrichten van een
voudige herstellingen, een
olie- en benzinepomp, een
windzak, desnoods ccn ver
hard platform en een verbin
ding met de weg, die naar
de nabij gelegen plaats voert.
Plus natuurlijk een telefoon.
Alles bij elkaar een 20 HA
grond en de kosten van zo'n
vliegveldje bedragen op z'n
hoogst 50.000 gulden! Derge
lijke veldjes zyn overal aan
te leggen; er kunnen hon
derden airstrips komen, waar
door èn de sportvliegers èn
de zakenlieden met hun vlieg
tuigen overal kunnen komen.
Airstrips dus bjj iedere
plaats van ruige betekenis,
op de Waddeneilanden, in
toeristencentra, naasthotels
en restaurants, naast fabrie
ken. Revolutionnair deze ge
dachte? Het eerste het beste
Amerikaanse luchtvaarttijd
schrift zal u aantonen, dat
deze „revolutionnaire" ge
dachte in dat land is Inge
burgerd, waardoor daar een
grote vraag is ontstaan naar
net lichte, een-motorige vlieg
tuig, niet- alleen voor het be
drijven van de vliegsport,
doch ook van de z.yde van
handelsreizigers en andere
handelsmensen. Hetzelfde
kunnen wy ook hier meema
ken, met als gevolg 'n bloei
ende nationale vliegtuigindu
strie, vermits wy overal airs-
trips aanleggen. Dus niet
alleen millioenen besteden
aan kostbare luchthavens,
doch ook enige tonnen aan
die eenvoudige, goedkope
veldjes.
(Nadruk verboden).
Vordering van etfeclen.
Krachtens de In art. 28 van
het deriezenbesluit 1945 ver
leende bevoegdheid ,is door de
Ned. Bank, met machtiging
van de in het deriezenbesluit
genoemde ministers, bepaald,
dat ingezetenen verplicht zijn
de nog nader door de Ned.
Bank aan te wyzen buiten
landse effecten aan deze in
stelling aan te bieden en in
eigendom over te dragen.
Tevens wordt men verplicht
de in eigendom toebehorende
Nederlandse certificaten van
ter vordering aangewezen bui
tenlandse effecten onverwijld
te doen royeren. De na de roy
ering in eigendom verkregen
originele buitenlandse effec
ten dienen vervolgens aan de
Ned. Bank te worden overge
dragen. Men kan dit certifi
caat echter ook eenvoudig-
heidshalve aan de Nederland-
sche Bank verkopen.
De Ned. Bank zal spoedig
tot aanwijzing van de voor
vordering in aanmerking ko
mende effecten overgaan.
In New York heben acht
personen terecht gestaan, die
kisten ontplofbare stoffen naar
Palestina poogden te verzen
den. Twee verdachten worden
vrijgesproken, 6 anderen kre
gen een voorwaardeiyke straf.