Nederlands scheepvaart op de vierde plaats Sluiskil komt weer tot leven! Neerlands Middle-west wacht op zijn cowboys Stikstof- en cokes-fabrieken hervatten in 1950 de productie Tojo en Tanaka scheermes en monster TWEEDE BLAD PROVINGIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 21 JANUARI 1948 Er komt erbiydend nieuws uit Zeeuwsch Vlaanderen! Over twee jaar, dus in 1950, shillen in het -jonge industrie centrum Sluiskil zowel de Cok esfabriek als de Stikstoffa- briek weer in bedrijf komen en daarmede zal niet slechts Sluiskil zjjn oude vooraanstoa nde plaats onder de Neder landse Industriecentra weer he bben ingenomen, maar zal te vens een zeer belangrijke stap zyn gezet op de weg naar ons nationale economische herstel. Hoewel de Cokesfabriek nog slechts op halve capaciteit zal werken, zal zjj daarmede t och reed% als cokesproducente onmiddellijk na de Hoogovens van IJmuiden komen, welke zH voor de oorlog belangryk in productie overtrof. De fabrieken van de Compa gnie Neerlandaise de l'Azote zullen op haar beurt in 1950 weer als Vroeger 35 %- van de Nederlandse stikstofproductie voor haar rekening nemen en daarmede het Nederlandse vo Ik in staat stellen rond 50 mlllloen gulden per jaar aan deviezen te besparen, die thans In het buitenland moeten wor den besteed voor de aankoop van kunstmeststoffen. Het weer In bedryf komen der fabrieken Is dus Inderdaad een gebeurtenis van nationale betekenis. Alleen reeds de gasproduc tie is van belang! GAS. Immers: de Cokesfabriek kan gemakkelijk geheel Oost Zeeuwsch Vlaanderen van gas voorzien, de Stikstoffabriek daarbij inbegrepen. Wat er met het restant moet gebeuren was aanvanke- lijk een probleem. Vroeger, vóór de Stikstoffabriek er was, ging het gas de lucht In Nu zal het. zoals bekend, ver moedelijk aan Bplgië worden EEN COMPLETE NIEUWE COKESFABRIEK. Nog maakt Sluiskil een troosteloze, verlaten indruk. De enorme complexen van fabrieksgebouwen bestaan voor een deel nog steeds uit ruïnes. Stukgeschoten muren, ge sprongen ruiten .dakèn, waar van alleen de .metalen dak spanten intact gebleven zyn... Wie evenwel beter toekijkt, bespeurt overal tekenen van herstel. Dank zij de medewerking van de regering, die fyiertoe een crediet verleende, een voorschot op de vergoeding der zeer grote oorlogsschade, Is bijvoorbeeld begin Januari een begin gemaakt met het herstel van de Cokesfabriek. althans met de uitvoering van de herbonwplannen; De bestel lingen zijn alle geplaatst en van de levering van machines etc. zal het nu afhangen, of er inderdaad in 1950 gestort kan worjlen met de productie. Men doet er goed aan deze herbouw niet te onderschatten Er moet namelijk een com plete nieuwe fabriek worden Êebouwd. De oude fabriek, die ier in 1912 gesticht werd ten behoeve van de Franse hoog ovens, werd namelijk onher stelbaar vernietigd! TRIESTE OORLOGS DAGEN. Reeds op de eerste oorlogs dag 10 Mei 1940, werd Sluis kil door de Duitsers gebom bardeerd. De Azote zowel als <}e Cokesfabriek kregen bom- schade. De ovens van de Co kesfabriek doofden uit. Dit is iets, wat gëen enkele cokesoven overleeft. Tijdens de afkoeling scheurden zij. Van weder in bedrijf brengen van de faötiek kon geen sprake meer zijm Het was weinig minder dan een ramp. Plotseling werd het stil in Sluiskil. Noch de Stik stof fabriek, noch de Cokesfa briek werkte meer. Het enor me kolentransport hield op Driehonderd arbeiders uit de Cokesfabriek, 900 uit de Stik stoffabriek hadden geen werk meer En nog vonden de Duit sers het niet genoeg. Er kwam een Verwal ter en die heeft de Cokesfabriek volgens de regelen der kunst volmaakt geplunderd. Het grootste deel van de machi ne-installatie werd wegge voerd. Hot ketelhuis, de electrische centrale, de tanks, de bulsleidingen en alle vuurvaste materiaal voor de ovenbat'terïj ver dween Het was afgelopen met de Cokesfabriek. NIEUW PERSPECTIEF. Thans evenwel openen zich betere perspectieven Vóór de oorlog verwerkte de Cokesfabriek meer kolen dan het Hoogovenbedrijf in IJmui den. De Staatsmijnen verwerk ten toen voor hun cokespro ductie 10.000 ton kolen per dag, Sluiskil verwerkte 2000 ton kolen .de Hoogovens 1200 ton. Na de Staatsmijnen kwam dus onmiddellijk Sluiskil. Welnu: het ligt in de bedoe ling, dat in 1950 de Cokesfa briek op halve kracht zal wer ken. Per 24 uur zal er dan dus in continubedrijf 1000 ton kolen verwerkt worden. Uit deze 1000 ton kolen resulteren: 800 tori cokes 30 ton teerproducten 12 ton kunstmest "4 ton benzol en 350.000 M3 gas. Het spreekt wel vanzelf, dat de aflevering van deze producten voor geheel zeeuwsch Vlaanderen van grote betekenis zal zijn. Zuiderzeemuseum ie Enkhuizen. Bij beschikking van de mi nister van onderwys, kunsten en wetenschappen Is het ryks- museum „Zuiderzeemuseum* in het leven geroepen, dat te Enkhuizen gevestigd zal zjjn Weer „pantser-smokkel"? Te Baarle Nassau is een wagen gesignaleerd, die op de stoptekens van douane en politie geen acht sloeg. Met razende snelheid kwam hy door het dorp via de door laatpost Baarle-Nassau grens naar België. Men vermoedt nier met een nieuw geval van smokkel per pantserauto te doen te hebbel». Herstelwerk reeds in volle gang Sluiskil in Oost Zeeuwsch Vlaanderen, onbekend aan tiendui zenden boven de rivie ren," is een van de be langrijkste industriële centra van - Nederland. Dank zy de ideale lig ging van deze kleine plaats aan het voor flinke zeeschepen be vaarbare kanaal van Terneuzen naar Gent, door uitstekend vaarwa ter verbonden met Lon den, Rotterdam, Gent en Antwerpen, gemakke'lijk bereikbaar van iJe myngebieden van Neder land, Duitsland, Enge land en België ves tigde zich hier een spoe- die tot bloei gekomen cokesfabriek en een even bloeiende stikstoffabriek. die beide tot de grootste bedrijven in haar soort in Nederland behoren. geleverd, welk land daarvoor in de plaats elders gas aan Nederland zal leveren. Een plan hiertoe is in behandeling De Cokesfabriek zal ons nieuwe bedrijvigheid brengen en Sluikll doen herleven. Ge leidelijk zal de productie weer tot het vooroorlogse peil wor den opgevoerd. Maar ook de Stikstoffabriek gaat in 1950 weer In bedrijf en zy doet in betekenis niet voor de Cokesfabriek onder! Harlinger vissers willen naar het IJsselmeer. Sinds het tot stand komen van de afsluitdijk leven de Har linger Waddenzeevissers in kommervolle omstandigheden. De Waddenzee levert voor hen geen bestaan meer op, zo dat zij hun bedryf gedurendp een groot deel van het jaa» niet kunnen uitoefenen. Gaarne willen zij verder van huis hun werk verrichten. Zij hebben echter niet de beschikking over schepen, geschikt voor de Noordzee-vissery en op het IJsselmeer mogen zij niet ko men. In een vergadering van de Harlinger vissersvereniging „Ons belang", waar vertegen woordigers van het departe ment van landbouw, visserij en voedselvoorziening aanwezig waren, werd er met de meeste klem op aangedrongen de Har linger vissers op het IJssel meer toe te laten. De weldaden van de atoomenergie. David Lilienthal, voorzitter van de Amerikaanse commis sie voor atoom-energie, heeft in een radto-uitzending de verwachting uitgesproken, dat minstens „drie onmetelijke weldaden" uit de vredelieven de ontwikkeling van de atoom-energie zouden ont staan: Ten eerste de behande ling en beheersing van ziek ten. ten tweede de weten schap van de groei van plan ten en dieren en ten derde de bevrijding van de mens voor veel gezwoeg. Tunnel Engeland-Frankrijk. Drie Engelse geleerden ma ken zich gereed om met een onderzeeboot de bodem van 't Engelse Kanaal te onderzoeken met het oog op een eventueel te boren tunnel tussen Enge land en Frankrijk. Dr. Luis Sadilla Nerva, de Mexicaan, die president Js van het comité van de algemene vergadering der Ver. Naties. Speurwerk in de scheepsbouw. In Mei van het vórige jaar hield prof ir. L. Troost voor de afd. werktuig- en scheeps bouw van het Kon. Inst, van ingenieurs een voordracht on der de titel „Speurwerk jn de scheepsbouw". Naar aanlei ding van deze rede werd dooi de afd. werktuig- en scheeps bouw het initiatief genomen tot het doen bestuderen van de wenselijkheid, het speur werk ten behoeve van de scheepsbouw, in Nederland te stimuleren. Eind vorige maand installeerde ir. A. Hl Ingen Housz, voorzitter der afdeling, een commissie, wel ke tot taak heeft aan de af deling een rapport uit te brengen met voorstellen om trent de organisatievorm van een lichaam. In dezè commis sie zijn benoemd: prof. ir. L. Troost (Ned. Scheepsbouw kundig proefstation), voorzit ter; prof. ir. D. Dresden (Nij- verheidsorganisatie T.N.O. ir. A. van Driel (oud-scheeps- bouwk. adviseur scheeps vaartinspectie); ir. J, Over weg, (bedrijfsgroep machine bouw); ir. W. h. C. E. Rö- singh (bedrijfsgroep scheeps bouw); ir. J. Verschoor (Ne derlandse redersvereniging) en ir. A. W. van Seters (Nij verheidsorganLatie T.NO.), secretaris. Kraaien vernielden een kerktoren. Een niet alledaags ver schijnsel heeft zich te Neerkant gem. Deur- ne), voorgedaan. Grote zwermen kerkkraaJen hebben delze winter een aanval gedaan op öe to ren van de kerk te Neerkant. Het gevolg hiervan was, dat het dak zwaar beschadigd werd. Men heeft een gedode kraai aan het torenkruis gehangen en nu blijven de vogels weg. Zodra de weersomstan d i gh ed en beter worden zal de cehode her«told worden DE AANVAL OP PEARL HARBOUR WAS „GOED" BEDOELD. Pleidooi van 64.000 woorden. Wat Sir William Webb, voor zitter van het Internationaal Militair Gerechtshof voor het Yerre Oosten, noemde „het grootste proces in de geschie denis", is begonnen. Hideki To jo, „het scheermes", en Ryu- kichi Tanaka,' „het monster" de twee grootste oorlogsmisda digers uit het Verre -Oosten, deden het hof, dat maanden achtereen had moeten luisteren naar het voorlezen van droge documenten, opleven. „HET MONSTER". Tanaka leek met zijn vadscrig- heid, zijn scheve ogen en zijn waterhoofd wel wat op een boeddha. Hjj heeft een misda dige loopbaan achter de rug. Na militair, „lady-killer", spion en verrader te zijn geweest, werd hij chef van de afdeling militaire zaken van het Mi nisterie van Oorlog. Door 't be kleden van deze functie kwam de Kampei Tai, de Japanse Ges tapo, indirect onder zijn com mando. Met zijn gruweldaden verwierf hij zich al gauw de bijnaam van „het monster". Tydens het proces legde hij een grote .minachting voor zijn „collega's" aan de dag. ter wijl hy druk gebruik maakte van zijn verbluffend geheugen Herhaaldelijk en uit de hoogte viel hij zijn beide verdediger? tijdens hun pleidooi in de rede Van de veldmaarschalk Hatn zei Tanaka: ..Die man is een dwaas" en van de minister van buitenlandse zaken Shigemit-. su: „Mijn persoonlijke vriend Hy was ook tegén de oorlog". Voor de meeste van zijn mede misdadigers had hij echter niet veel goeds, meestal om per soonlijke redenen. „Ik voel, dat de waarheid zal zegevieren'* bezetting voorbij is, vermoord zei hij. „daarom zal ik, als de worden". MODEL-GEVANGENE Toen Tojo voorgeleid werd was de tribune voor het eerst sinds maanden stampvol. Tojo' wandelde als een model-gevan gene naar de beklaagdenbank Tijdens het voorlezen van zijn 34.000 woorden tellend plei dooi, dat hij binnen één jaar vier maal heeft overgeschre ven, zat* hij rustig te luisteren Om zijn middelvinger had hij een touwtje gebonden, om zoels hij later ze'f zei zijn Wat de warenhuizen omzetten. Op basis van de gemiddelde maandomzet 1938 100, be droeg het indejj-cijfer voor de totale geldomzet van waren huizen en eenheidsprijszaken in November j.L 290, tegen 242 in October en 232 in No vember 1946. Kenmerkend voor dé 3t. Ni- colaasinkopen zijn de grote sprongen der index-cijfers voor jepaalde geschenkartikelen, b.v. speelgoederen van 286 op 1018, toiletartikelen van 196 op 321, lederwaren van 251 op 491, schrijfbehoeften van >98 op 524, bijouterieën van 171 op 420, banket en chocolade van 99 op 156. _L_ opvliegende buien te beteuge len. Bij monde van zijn advo caat, George Blewett, verde digde Tojo alle beschuldigden. Volgens hertizejf betoogde hij voor millioenen Japanners. Hij trok niet alleen het recht van het hof om hem te veroordelen in twijfel, maar beweerde dat de schuld van de oorlog bij Amerika ligt. De Japanse ac tie in China noemde hij het op- \yerpen van een bolwerk tegen het bolsjewisme. De huidige si tuatie is volgens hem het beste bewijs hoe noodzakelijk dit bol werk was. De Amerikaanse hulp aan China vertraagde de uitvoering van-'het plan. PEARL HARBOUR. Tojo beweerde, dat er nooit een oorlogszuchtige stroming onder de Japanse leiders ge weest zou zijn. De aanval op Pearl Harbour was niet be doeld als een minderwaardige overval. Een officiële oorlogs verklaring zou slechts uitstel van de oorlogshandelingen ge bracht hebben. Tojo, de man, die al ruim 2 jafor geleden probeerde zelf moord te plegen, trachtte ook nu niet aan de strop te ont komen. Keizer Hirohito is onschul dig. zei hy. Tijdens de vergade ring van de generale staf. waarop, de eerste oorlogsplan nen voorgelegd werden, was „Zijne Majesteit" zo vrendelijk om te luisteren, echter zonder ook maar iets op te merken. „Ik, als premier ben schuldig aan de nederlaag", aldus Tojo. Hij achtte zichzelf echter geen misdadiger. „Nooit heb ik ook maar verfioed, dat oorlog voe ren als een misdaad beschouwd zou kunnen worden, of dat of ficieren en staatslieden als misdadigers gedagvaard kon den worden. DE HEILIGE TOJO. •ik heb altijd gedacht, dat Tojo opgehangen zou worden, maar nu begin ik er aan te twijfelen. Als wij gewonnen hadden, hadden we het jullie wel gedaan. Als jullie deze eilanden verlaten hebben, zul len de Japanners zich weer als het verheven volk beschouwen én de eerste, die heilig ver klaard zal worden, is Hideki Tojo". Stichting „Nationale Koopvaardijweek 1948" wil meer belangstelling wekken voor schepen en zeelieden. Een goede gedachte. (Van onze speciale verslaggever). De Nederlandse scheep vaart is in zoverre reeds her steld, dat zy van de zeVende plaats op de wereldranglijst weer opgeklommen is tot de vierde, en de Nederlandse scheepsbouw is van de vierde plaats op, de derde gekomen; wy bouwe'n op het ogenblik meer schepen dan de Verenig- le Staten, die met een uit de oorlog overgehouden ov schot zitten! Kapitein Cromhout. Reis door de prairie van de Noord-Oostpolder, waar Urk zijn en anderer koeien laat grazen De romantiek van het Grote Niets (Van onze speciale verslaggever). EMMELOORD," Jan. „In dit landschap zouden cow boys passen op pijlsnelle paar den, zwaaiend met lasso's naai koeien, dieHet is de te kenaar, die peinzend boven zijn schetsboek wijsgerig dreigt te worden. Ik laat hem maar zo: wijsgeren moét je nooit tegen spreken en amateur-wijsgeren nog minder. En je moet hele- amal nooit iemand tegenspre ken in het roefje-van de mid dagschuit, die Urk met Em meloord verbindt, want dan zit je er mee tot het einde van de reis. Dat is namelijk de enige in Nederland te maken reis. waar de eentonigheid dermate groot is, dat je er eenvoudig niet afgeleid kunt worden. Kunt u my nog volgen? Ik heb het 09k een beetje te pak ken gekregen. Weet u wat pleinvrees is? Daar hebben mensen last van, die bijv. de Dam niet dwars durven over steken en dus altfld langs de kantjes lopen. Ik heb daar nooit last van gehad. Maar de Dam is niet meer dan om trent één hectare groot en de onherbergzame prairie tussen Urk en Emmeloord met 25.000 vierkantjes van honderd bij honderd meter. Voor mensen met pleinvreesbrrr, ik moet er niet aan denken, de stakkerds, zy moeten hier nooit komen! Als er echter ook zo iets als prairievrees bestaal dan heeft dat verschynsel mjj beslist te pakken gekregen. Om half één zijn wij aan boord gegaan, de tekenaar en ik en nog wat mensen. Zwij gers met veel boeken bij zich om de tijd te korten en een kwebbelende juffrouw, die op een sleepboot woont en de breikous hanteert. Alleen wy tweeën hebben óns niet tegen de geestdodende eenzaamheid van Nederlands Midden-West gewapend.; En daar zitten we dus. Cowboys moesten ze hiei hebben, herhaalt de tekenaar als ik geen antwoord geef. ZE KOMEN Wacht maar! zegt het knechtje van de schipper, dat juist wat kolen op het ka- chèltje» heeft geschept. Waarop? U bedoelt toch die lui van die films, niet waar? Ja, heb ik eens een keer gezien, aan de wal, stiekum, want bij ons draaien geen films. Nou die krijgen wy hier ook! Wat moeten die hier doen Koeien vangen. Ik zie er geeneen. Had u van de zomer moe ten 'komen! Honderden, me neer, misschien wel duizenden. Waar kwamen die van daan? Van Urk. Maak my dat wys! Zyn daar dan boeren? Ja, een stuk of tien. De bakker en de kruidenier en nog een paar lui doen het er zo'n beetje by. Maar die zullen toch geen veestapel van duizenden heb ben. Als u het niet verder ver telt, het zit zo: ze hebben ze van de vaste wal gehaald om ze te laten weiden in de pol der. In de zomer staat het hiei vol met allerlei onkruid. Daar werden ze lekker vet vap. Nu zyn ze terug naar de Veluwe. En mocht dat niet? Het polderbestuur had er wat op tegen, als ik het goed begrepen heb. En nu komen er dit jaar nog veel meer. Ten minste, dat is het plan. Maar in Emmeloord wordt verteld, dat het polderbestuur ze alle maal wil laten opvangen om procesverbaal op te maken. Maar die dieren doen toch geen kwaad. Dat niet, integendeel! Als ze veel vreten zullen ze ook veelBegrijpt u wel? Maar Urk verdient eraan en de pol der niet. Daar zit 'em de kneep. Nu zitten we op Urk De eenzaamheid aan, de kust Van het voormalige eiland Urk. pllemaal op de cowboys te wachten. Een aardige aflei ding. We hebben «hier anders ook al niet veel te beleven. Botert het niet erg tussen Urk en de polder? Nou meneer, laat ik u vèrtellen, dat ons eiland nu al sinds zes jaar aan het vaste land vast zit, maar een weg ernaartoehomaar! U zult het wel gelezen hebben, vorige winter. Enfin, nu zal het er dan van komen. Wij varen nog tot eind April. Dan komt er een bus en dat wordt tijd. 't Kost mij m'n baantje, maar ik vind wel wat anders. Misschien word je een van die cowboys. Mij niet gezien, mijn vader is visser. Hij zou me zien aan komen! TRAAG TEMPO. Ziedaar het verhaal uitde mond van een eenvoudige knaap. Laat het wat overdre ven zijn, het is tekenend voor de sfeer van dit maagdelijke land, dat drooggevallen is in 1942, maar nog altijd niet ontgonnen. De directie van de N.O.P. is aan de hust begon nen en er zullen nog wel enige jaren overheen gaan alvorens er graan groeit aan de oever van de keileemrots, die Urk heet. Tegenslagen hebben het werk vertraagd. Stil ligt het niet. Af en toe ziet men een te kenaar met twee arbeiders van de landmeetkundige dienst en die trekken dan ergens denk beeldige strepen. Daar moeten dan kavelsloten komen of drains of een weggetje...... Maar zy verdwijnen weer tot dat, maanden later 't Gaat lafigzaam, heel lang zaam. De beschaving is nu ge naderd tot Emmeloord, de hoofdstad van de polder. Ten Oosten daarvan wonen 'men sen, zijn wegen, ryden bussen; ten Westen is het Grote Niets, dat boeit om zyn romantisch waas. Nucljtere landmeters, zwoegende arbeiders en gra zende koeien zien dat zo niet, maar een tekenaar haalt cr zijn hart aan op. AldJts vertelt mij mr. H. A. R, Schuit, directeur van de pas opgerichte stichting „Na tionale Koopvaardyweek 1948", tydens een ontvangst aan boord van het mailschip „Jo- han de Witt", dat op 't ogen blik weer te Amsterdam aan de kade ligt. Het is goed daarbij juist in deze week even stil te staan, want de verjaardag van Prinses Mar griet is sinds haar geboorte, nu 'vijf jaar geleden m Cana da, gewijd aan de Nederlandse zeeman. Niet voor niets is het derde dochtertje van 't Prin selijk gezin petekind van onze koopvaardijvloot, die ten tyde van haar komst in deze be narde wereld belangrijker was dan ooit. Belangrijk is zij overigens nog steeds, al merkt uien dat niet overal even sterk, vooral niet in die delen van het land, die ver van de havens af lig gen. En zelfs daar... De sche pen van de K.P.M. komen nooit in de thuishavens, die van de Java-Pacific- en de Java:New York-lijn krijgt men nooit te zien, de tankschepen komen maar zeer ten dele hier te lande. Nederlandse vrachtvaarders zwerven over alle zeven wereldzeeën, zy zijn» meer uit dan thuis, verrichten veel werk voor andere landen. Maar juist' dat is van zo gro te betekenis: deviezen...! WE DRIJVEN OP SCHEPEN. Wat zou ons land zijn zonder verbindingen over zee? Onze in- en uitvoer ge schiedt voor 85 per schip, zegt mr. Schuit. Hoeveel mensen werken, er nu in de koopvaardij? Aan boord 25.000, In <je scheepsbouw 41.000 en in de havens 15.000. Indirect, byv. door levering aan de werven en de proviandering' nog veel en veel meer. Zes procent van het nationale inkomen komt van de koopvaardij. Is onze vloot al weer zo wat op peil? In de oorlog hebben wij 2.800.000 b.r.t. verloren en dat is nu door bouw en aankoopt i.ot op 15 van de oorspron kelijke omvang weer inge haald. Sprekend over hgt doel van de stichting vertelt mr. Scfhuit, dat men wil trachten het Ne derlandse volk meer belang stelling voor de zee bij te brengen,- meer „sea-minded" té maken, zoals het maar hy is teveel diplomaat om dat hardop te zeggen -- door acti viteit van andere zijde „air- mfnded" is geworden. Het een behoeft het andére niet in de weg te staan. En hoe wilt u dat doen? RADIOPRAATJES. Op tal van manieren! Wy zullen op grote schaal le zingen laten houden, wij gaan foto's verspreiden, wedstrijden voor de jeugd organiseren, ra diolezingen geven... Wie zal dat doen-? Kapitein Cromhout..., zegt de heer Schuit glim lachend; u kent hem niet? Het is de schuilnaam van een gewezen gezagvoerder, die gezellig vertellen kan. Begin- nende^23 Januari 's avonds om kwart over .even zal hy do zeeman laten spreken. Als de man van de spoorwegen Zon dagsmiddags veel toehoorders heeft, zou de man van de koopvaardij het dan ook niet hebben? Zijn toespraken zijn vooral voor de jeugd bedoeld en er zijn wedstrijden aan ver bonden, waarmee boeken te winnen zijn. Over boeken ge sproken, er komt ook een ma ritieme boekenweek in Juli— Augustus en er zal een reizen de tentoonstelling worden in gericht. Nederland moet alles weten van. zijn koopvaardy. EJn Nederland zAI het weten! 4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 5