Nederlands scheepvaart
op de vierde plaats
Sluiskil komt weer tot leven!
Neerlands Middle-west wacht
op zijn cowboys
Stikstof- en cokes-fabrieken
hervatten in 1950 de productie
Tojo en Tanaka
scheermes en monster
TWEEDE BLAD
PROVINGIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 21 JANUARI 1948
Er komt erbiydend nieuws uit Zeeuwsch Vlaanderen!
Over twee jaar, dus in 1950, shillen in het -jonge industrie
centrum Sluiskil zowel de Cok esfabriek als de Stikstoffa-
briek weer in bedrijf komen en daarmede zal niet slechts
Sluiskil zjjn oude vooraanstoa nde plaats onder de Neder
landse Industriecentra weer he bben ingenomen, maar zal te
vens een zeer belangrijke stap zyn gezet op de weg naar ons
nationale economische herstel.
Hoewel de Cokesfabriek nog slechts op halve capaciteit
zal werken, zal zjj daarmede t och reed% als cokesproducente
onmiddellijk na de Hoogovens van IJmuiden komen, welke
zH voor de oorlog belangryk in productie overtrof.
De fabrieken van de Compa gnie Neerlandaise de l'Azote
zullen op haar beurt in 1950 weer als Vroeger 35 %- van de
Nederlandse stikstofproductie voor haar rekening nemen en
daarmede het Nederlandse vo Ik in staat stellen rond 50
mlllloen gulden per jaar aan deviezen te besparen, die thans
In het buitenland moeten wor den besteed voor de aankoop
van kunstmeststoffen.
Het weer In bedryf komen der fabrieken Is dus Inderdaad
een gebeurtenis van nationale betekenis.
Alleen reeds de gasproduc
tie is van belang!
GAS.
Immers: de Cokesfabriek
kan gemakkelijk geheel Oost
Zeeuwsch Vlaanderen van gas
voorzien, de Stikstoffabriek
daarbij inbegrepen.
Wat er met het restant
moet gebeuren was aanvanke-
lijk een probleem. Vroeger,
vóór de Stikstoffabriek er
was, ging het gas de lucht In
Nu zal het. zoals bekend, ver
moedelijk aan Bplgië worden
EEN COMPLETE NIEUWE
COKESFABRIEK.
Nog maakt Sluiskil een
troosteloze, verlaten indruk.
De enorme complexen van
fabrieksgebouwen bestaan voor
een deel nog steeds uit ruïnes.
Stukgeschoten muren, ge
sprongen ruiten .dakèn, waar
van alleen de .metalen dak
spanten intact gebleven zyn...
Wie evenwel beter toekijkt,
bespeurt overal tekenen van
herstel.
Dank zij de medewerking
van de regering, die fyiertoe
een crediet verleende, een
voorschot op de vergoeding
der zeer grote oorlogsschade,
Is bijvoorbeeld begin Januari
een begin gemaakt met het
herstel van de Cokesfabriek.
althans met de uitvoering van
de herbonwplannen; De bestel
lingen zijn alle geplaatst en
van de levering van machines
etc. zal het nu afhangen, of er
inderdaad in 1950 gestort kan
worjlen met de productie.
Men doet er goed aan deze
herbouw niet te onderschatten
Er moet namelijk een com
plete nieuwe fabriek worden
Êebouwd. De oude fabriek, die
ier in 1912 gesticht werd ten
behoeve van de Franse hoog
ovens, werd namelijk onher
stelbaar vernietigd!
TRIESTE OORLOGS
DAGEN.
Reeds op de eerste oorlogs
dag 10 Mei 1940, werd Sluis
kil door de Duitsers gebom
bardeerd. De Azote zowel als
<}e Cokesfabriek kregen bom-
schade. De ovens van de Co
kesfabriek doofden uit. Dit
is iets, wat gëen enkele
cokesoven overleeft. Tijdens de
afkoeling scheurden zij. Van
weder in bedrijf brengen van
de faötiek kon geen sprake
meer zijm
Het was weinig minder dan
een ramp. Plotseling werd het
stil in Sluiskil. Noch de Stik
stof fabriek, noch de Cokesfa
briek werkte meer. Het enor
me kolentransport hield op
Driehonderd arbeiders uit de
Cokesfabriek, 900 uit de Stik
stoffabriek hadden geen werk
meer
En nog vonden de Duit
sers het niet genoeg.
Er kwam een Verwal ter
en die heeft de Cokesfabriek
volgens de regelen der kunst
volmaakt geplunderd. Het
grootste deel van de machi
ne-installatie werd wegge
voerd. Hot ketelhuis, de
electrische centrale, de
tanks, de bulsleidingen en
alle vuurvaste materiaal
voor de ovenbat'terïj ver
dween Het was afgelopen
met de Cokesfabriek.
NIEUW PERSPECTIEF.
Thans evenwel openen zich
betere perspectieven
Vóór de oorlog verwerkte de
Cokesfabriek meer kolen dan
het Hoogovenbedrijf in IJmui
den. De Staatsmijnen verwerk
ten toen voor hun cokespro
ductie 10.000 ton kolen per
dag, Sluiskil verwerkte 2000
ton kolen .de Hoogovens 1200
ton. Na de Staatsmijnen kwam
dus onmiddellijk Sluiskil.
Welnu: het ligt in de bedoe
ling, dat in 1950 de Cokesfa
briek op halve kracht zal wer
ken. Per 24 uur zal er dan
dus in continubedrijf 1000 ton
kolen verwerkt worden. Uit
deze 1000 ton kolen resulteren:
800 tori cokes
30 ton teerproducten
12 ton kunstmest
"4 ton benzol en
350.000 M3 gas.
Het spreekt wel vanzelf,
dat de aflevering van deze
producten voor geheel
zeeuwsch Vlaanderen van
grote betekenis zal zijn.
Zuiderzeemuseum
ie Enkhuizen.
Bij beschikking van de mi
nister van onderwys, kunsten
en wetenschappen Is het ryks-
museum „Zuiderzeemuseum*
in het leven geroepen, dat te
Enkhuizen gevestigd zal zjjn
Weer „pantser-smokkel"?
Te Baarle Nassau is een
wagen gesignaleerd, die op
de stoptekens van douane en
politie geen acht sloeg. Met
razende snelheid kwam hy
door het dorp via de door
laatpost Baarle-Nassau grens
naar België. Men vermoedt
nier met een nieuw geval van
smokkel per pantserauto te
doen te hebbel».
Herstelwerk reeds in volle gang
Sluiskil in Oost
Zeeuwsch Vlaanderen,
onbekend aan tiendui
zenden boven de rivie
ren," is een van de be
langrijkste industriële
centra van - Nederland.
Dank zy de ideale lig
ging van deze kleine
plaats aan het voor
flinke zeeschepen be
vaarbare kanaal van
Terneuzen naar Gent,
door uitstekend vaarwa
ter verbonden met Lon
den, Rotterdam, Gent en
Antwerpen, gemakke'lijk
bereikbaar van iJe
myngebieden van Neder
land, Duitsland, Enge
land en België ves
tigde zich hier een spoe-
die tot bloei gekomen
cokesfabriek en een even
bloeiende stikstoffabriek.
die beide tot de grootste
bedrijven in haar soort
in Nederland behoren.
geleverd, welk land daarvoor
in de plaats elders gas aan
Nederland zal leveren. Een
plan hiertoe is in behandeling
De Cokesfabriek zal ons
nieuwe bedrijvigheid brengen
en Sluikll doen herleven. Ge
leidelijk zal de productie weer
tot het vooroorlogse peil wor
den opgevoerd.
Maar ook de Stikstoffabriek
gaat in 1950 weer In bedrijf en
zy doet in betekenis niet voor
de Cokesfabriek onder!
Harlinger vissers willen naar
het IJsselmeer.
Sinds het tot stand komen
van de afsluitdijk leven de Har
linger Waddenzeevissers in
kommervolle omstandigheden.
De Waddenzee levert voor
hen geen bestaan meer op, zo
dat zij hun bedryf gedurendp
een groot deel van het jaa»
niet kunnen uitoefenen. Gaarne
willen zij verder van huis hun
werk verrichten. Zij hebben
echter niet de beschikking over
schepen, geschikt voor de
Noordzee-vissery en op het
IJsselmeer mogen zij niet ko
men.
In een vergadering van de
Harlinger vissersvereniging
„Ons belang", waar vertegen
woordigers van het departe
ment van landbouw, visserij en
voedselvoorziening aanwezig
waren, werd er met de meeste
klem op aangedrongen de Har
linger vissers op het IJssel
meer toe te laten.
De weldaden van de
atoomenergie.
David Lilienthal, voorzitter
van de Amerikaanse commis
sie voor atoom-energie, heeft
in een radto-uitzending de
verwachting uitgesproken, dat
minstens „drie onmetelijke
weldaden" uit de vredelieven
de ontwikkeling van de
atoom-energie zouden ont
staan: Ten eerste de behande
ling en beheersing van ziek
ten. ten tweede de weten
schap van de groei van plan
ten en dieren en ten derde de
bevrijding van de mens voor
veel gezwoeg.
Tunnel
Engeland-Frankrijk.
Drie Engelse geleerden ma
ken zich gereed om met een
onderzeeboot de bodem van 't
Engelse Kanaal te onderzoeken
met het oog op een eventueel
te boren tunnel tussen Enge
land en Frankrijk.
Dr. Luis Sadilla Nerva, de
Mexicaan, die president Js van
het comité van de algemene
vergadering der Ver. Naties.
Speurwerk in de
scheepsbouw.
In Mei van het vórige jaar
hield prof ir. L. Troost voor
de afd. werktuig- en scheeps
bouw van het Kon. Inst, van
ingenieurs een voordracht on
der de titel „Speurwerk jn de
scheepsbouw". Naar aanlei
ding van deze rede werd dooi
de afd. werktuig- en scheeps
bouw het initiatief genomen
tot het doen bestuderen van
de wenselijkheid, het speur
werk ten behoeve van de
scheepsbouw, in Nederland te
stimuleren. Eind vorige
maand installeerde ir. A. Hl
Ingen Housz, voorzitter der
afdeling, een commissie, wel
ke tot taak heeft aan de af
deling een rapport uit te
brengen met voorstellen om
trent de organisatievorm van
een lichaam. In dezè commis
sie zijn benoemd: prof. ir. L.
Troost (Ned. Scheepsbouw
kundig proefstation), voorzit
ter; prof. ir. D. Dresden (Nij-
verheidsorganisatie T.N.O.
ir. A. van Driel (oud-scheeps-
bouwk. adviseur scheeps
vaartinspectie); ir. J, Over
weg, (bedrijfsgroep machine
bouw); ir. W. h. C. E. Rö-
singh (bedrijfsgroep scheeps
bouw); ir. J. Verschoor (Ne
derlandse redersvereniging)
en ir. A. W. van Seters (Nij
verheidsorganLatie T.NO.),
secretaris.
Kraaien vernielden
een kerktoren.
Een niet alledaags ver
schijnsel heeft zich te
Neerkant gem. Deur-
ne), voorgedaan. Grote
zwermen kerkkraaJen
hebben delze winter een
aanval gedaan op öe to
ren van de kerk te
Neerkant. Het gevolg
hiervan was, dat het dak
zwaar beschadigd werd.
Men heeft een gedode
kraai aan het torenkruis
gehangen en nu blijven
de vogels weg. Zodra de
weersomstan d i gh ed en
beter worden zal de
cehode her«told worden
DE AANVAL OP PEARL HARBOUR
WAS „GOED" BEDOELD.
Pleidooi van 64.000
woorden.
Wat Sir William Webb, voor
zitter van het Internationaal
Militair Gerechtshof voor het
Yerre Oosten, noemde „het
grootste proces in de geschie
denis", is begonnen. Hideki To
jo, „het scheermes", en Ryu-
kichi Tanaka,' „het monster"
de twee grootste oorlogsmisda
digers uit het Verre -Oosten,
deden het hof, dat maanden
achtereen had moeten luisteren
naar het voorlezen van droge
documenten, opleven.
„HET MONSTER".
Tanaka leek met zijn vadscrig-
heid, zijn scheve ogen en zijn
waterhoofd wel wat op een
boeddha. Hjj heeft een misda
dige loopbaan achter de rug.
Na militair, „lady-killer", spion
en verrader te zijn geweest,
werd hij chef van de afdeling
militaire zaken van het Mi
nisterie van Oorlog. Door 't be
kleden van deze functie kwam
de Kampei Tai, de Japanse Ges
tapo, indirect onder zijn com
mando. Met zijn gruweldaden
verwierf hij zich al gauw de
bijnaam van „het monster".
Tydens het proces legde hij een
grote .minachting voor zijn
„collega's" aan de dag. ter
wijl hy druk gebruik maakte
van zijn verbluffend geheugen
Herhaaldelijk en uit de hoogte
viel hij zijn beide verdediger?
tijdens hun pleidooi in de rede
Van de veldmaarschalk Hatn
zei Tanaka: ..Die man is een
dwaas" en van de minister van
buitenlandse zaken Shigemit-.
su: „Mijn persoonlijke vriend
Hy was ook tegén de oorlog".
Voor de meeste van zijn mede
misdadigers had hij echter niet
veel goeds, meestal om per
soonlijke redenen. „Ik voel, dat
de waarheid zal zegevieren'*
bezetting voorbij is, vermoord
zei hij. „daarom zal ik, als de
worden".
MODEL-GEVANGENE
Toen Tojo voorgeleid werd
was de tribune voor het eerst
sinds maanden stampvol. Tojo'
wandelde als een model-gevan
gene naar de beklaagdenbank
Tijdens het voorlezen van zijn
34.000 woorden tellend plei
dooi, dat hij binnen één jaar
vier maal heeft overgeschre
ven, zat* hij rustig te luisteren
Om zijn middelvinger had hij
een touwtje gebonden, om
zoels hij later ze'f zei zijn
Wat de warenhuizen
omzetten.
Op basis van de gemiddelde
maandomzet 1938 100, be
droeg het indejj-cijfer voor de
totale geldomzet van waren
huizen en eenheidsprijszaken
in November j.L 290, tegen
242 in October en 232 in No
vember 1946.
Kenmerkend voor dé 3t. Ni-
colaasinkopen zijn de grote
sprongen der index-cijfers voor
jepaalde geschenkartikelen,
b.v. speelgoederen van 286 op
1018, toiletartikelen van 196
op 321, lederwaren van 251 op
491, schrijfbehoeften van >98
op 524, bijouterieën van 171
op 420, banket en chocolade
van 99 op 156.
_L_
opvliegende buien te beteuge
len. Bij monde van zijn advo
caat, George Blewett, verde
digde Tojo alle beschuldigden.
Volgens hertizejf betoogde hij
voor millioenen Japanners. Hij
trok niet alleen het recht van
het hof om hem te veroordelen
in twijfel, maar beweerde dat
de schuld van de oorlog bij
Amerika ligt. De Japanse ac
tie in China noemde hij het op-
\yerpen van een bolwerk tegen
het bolsjewisme. De huidige si
tuatie is volgens hem het beste
bewijs hoe noodzakelijk dit bol
werk was. De Amerikaanse
hulp aan China vertraagde de
uitvoering van-'het plan.
PEARL HARBOUR.
Tojo beweerde, dat er nooit
een oorlogszuchtige stroming
onder de Japanse leiders ge
weest zou zijn. De aanval op
Pearl Harbour was niet be
doeld als een minderwaardige
overval. Een officiële oorlogs
verklaring zou slechts uitstel
van de oorlogshandelingen ge
bracht hebben.
Tojo, de man, die al ruim 2
jafor geleden probeerde zelf
moord te plegen, trachtte ook
nu niet aan de strop te ont
komen.
Keizer Hirohito is onschul
dig. zei hy. Tijdens de vergade
ring van de generale staf.
waarop, de eerste oorlogsplan
nen voorgelegd werden, was
„Zijne Majesteit" zo vrendelijk
om te luisteren, echter zonder
ook maar iets op te merken.
„Ik, als premier ben schuldig
aan de nederlaag", aldus Tojo.
Hij achtte zichzelf echter geen
misdadiger. „Nooit heb ik ook
maar verfioed, dat oorlog voe
ren als een misdaad beschouwd
zou kunnen worden, of dat of
ficieren en staatslieden als
misdadigers gedagvaard kon
den worden.
DE HEILIGE TOJO.
•ik heb altijd gedacht, dat
Tojo opgehangen zou worden,
maar nu begin ik er aan te
twijfelen. Als wij gewonnen
hadden, hadden we het jullie
wel gedaan. Als jullie deze
eilanden verlaten hebben, zul
len de Japanners zich weer als
het verheven volk beschouwen
én de eerste, die heilig ver
klaard zal worden, is Hideki
Tojo".
Stichting „Nationale Koopvaardijweek 1948"
wil meer belangstelling wekken voor
schepen en zeelieden.
Een goede gedachte.
(Van onze speciale
verslaggever).
De Nederlandse scheep
vaart is in zoverre reeds her
steld, dat zy van de zeVende
plaats op de wereldranglijst
weer opgeklommen is tot de
vierde, en de Nederlandse
scheepsbouw is van de vierde
plaats op, de derde gekomen;
wy bouwe'n op het ogenblik
meer schepen dan de Verenig-
le Staten, die met een uit de
oorlog overgehouden ov
schot zitten!
Kapitein Cromhout.
Reis door de prairie van de
Noord-Oostpolder, waar Urk zijn
en anderer koeien laat grazen
De romantiek van het Grote Niets
(Van onze speciale
verslaggever).
EMMELOORD," Jan.
„In dit landschap zouden cow
boys passen op pijlsnelle paar
den, zwaaiend met lasso's naai
koeien, dieHet is de te
kenaar, die peinzend boven zijn
schetsboek wijsgerig dreigt te
worden. Ik laat hem maar zo:
wijsgeren moét je nooit tegen
spreken en amateur-wijsgeren
nog minder. En je moet hele-
amal nooit iemand tegenspre
ken in het roefje-van de mid
dagschuit, die Urk met Em
meloord verbindt, want dan zit
je er mee tot het einde van de
reis. Dat is namelijk de enige
in Nederland te maken reis.
waar de eentonigheid dermate
groot is, dat je er eenvoudig
niet afgeleid kunt worden.
Kunt u my nog volgen? Ik
heb het 09k een beetje te pak
ken gekregen. Weet u wat
pleinvrees is? Daar hebben
mensen last van, die bijv. de
Dam niet dwars durven over
steken en dus altfld langs de
kantjes lopen. Ik heb daar
nooit last van gehad. Maar de
Dam is niet meer dan om
trent één hectare groot en de
onherbergzame prairie tussen
Urk en Emmeloord met 25.000
vierkantjes van honderd bij
honderd meter. Voor mensen
met pleinvreesbrrr, ik
moet er niet aan denken, de
stakkerds, zy moeten hier nooit
komen! Als er echter ook zo
iets als prairievrees bestaal
dan heeft dat verschynsel mjj
beslist te pakken gekregen.
Om half één zijn wij aan
boord gegaan, de tekenaar en
ik en nog wat mensen. Zwij
gers met veel boeken bij zich
om de tijd te korten en een
kwebbelende juffrouw, die op
een sleepboot woont en de
breikous hanteert. Alleen wy
tweeën hebben óns niet tegen
de geestdodende eenzaamheid
van Nederlands Midden-West
gewapend.; En daar zitten we
dus.
Cowboys moesten ze hiei
hebben, herhaalt de tekenaar
als ik geen antwoord geef.
ZE KOMEN
Wacht maar! zegt het
knechtje van de schipper, dat
juist wat kolen op het ka-
chèltje» heeft geschept.
Waarop?
U bedoelt toch die lui van
die films, niet waar? Ja, heb
ik eens een keer gezien, aan
de wal, stiekum, want bij ons
draaien geen films. Nou die
krijgen wy hier ook!
Wat moeten die hier
doen
Koeien vangen.
Ik zie er geeneen.
Had u van de zomer moe
ten 'komen! Honderden, me
neer, misschien wel duizenden.
Waar kwamen die van
daan?
Van Urk.
Maak my dat wys! Zyn
daar dan boeren?
Ja, een stuk of tien. De
bakker en de kruidenier en nog
een paar lui doen het er zo'n
beetje by.
Maar die zullen toch geen
veestapel van duizenden heb
ben.
Als u het niet verder ver
telt, het zit zo: ze hebben ze
van de vaste wal gehaald om
ze te laten weiden in de pol
der. In de zomer staat het hiei
vol met allerlei onkruid. Daar
werden ze lekker vet vap. Nu
zyn ze terug naar de Veluwe.
En mocht dat niet?
Het polderbestuur had er
wat op tegen, als ik het goed
begrepen heb. En nu komen er
dit jaar nog veel meer. Ten
minste, dat is het plan. Maar
in Emmeloord wordt verteld,
dat het polderbestuur ze alle
maal wil laten opvangen om
procesverbaal op te maken.
Maar die dieren doen toch
geen kwaad.
Dat niet, integendeel! Als
ze veel vreten zullen ze ook
veelBegrijpt u wel? Maar
Urk verdient eraan en de pol
der niet. Daar zit 'em de
kneep. Nu zitten we op Urk
De eenzaamheid aan, de kust Van het voormalige eiland Urk.
pllemaal op de cowboys te
wachten. Een aardige aflei
ding. We hebben «hier anders
ook al niet veel te beleven.
Botert het niet erg tussen
Urk en de polder?
Nou meneer, laat ik u
vèrtellen, dat ons eiland nu al
sinds zes jaar aan het vaste
land vast zit, maar een weg
ernaartoehomaar! U zult
het wel gelezen hebben, vorige
winter. Enfin, nu zal het er
dan van komen. Wij varen nog
tot eind April. Dan komt er
een bus en dat wordt tijd. 't
Kost mij m'n baantje, maar ik
vind wel wat anders.
Misschien word je een van
die cowboys.
Mij niet gezien, mijn vader
is visser. Hij zou me zien aan
komen!
TRAAG TEMPO.
Ziedaar het verhaal uitde
mond van een eenvoudige
knaap. Laat het wat overdre
ven zijn, het is tekenend voor
de sfeer van dit maagdelijke
land, dat drooggevallen is in
1942, maar nog altijd niet
ontgonnen. De directie van de
N.O.P. is aan de hust begon
nen en er zullen nog wel enige
jaren overheen gaan alvorens
er graan groeit aan de oever
van de keileemrots, die Urk
heet. Tegenslagen hebben het
werk vertraagd. Stil ligt het
niet. Af en toe ziet men een te
kenaar met twee arbeiders van
de landmeetkundige dienst en
die trekken dan ergens denk
beeldige strepen. Daar moeten
dan kavelsloten komen of
drains of een weggetje......
Maar zy verdwijnen weer tot
dat, maanden later
't Gaat lafigzaam, heel lang
zaam. De beschaving is nu ge
naderd tot Emmeloord, de
hoofdstad van de polder. Ten
Oosten daarvan wonen 'men
sen, zijn wegen, ryden bussen;
ten Westen is het Grote Niets,
dat boeit om zyn romantisch
waas. Nucljtere landmeters,
zwoegende arbeiders en gra
zende koeien zien dat zo niet,
maar een tekenaar haalt cr zijn
hart aan op.
AldJts vertelt mij mr. H. A.
R, Schuit, directeur van de
pas opgerichte stichting „Na
tionale Koopvaardyweek 1948",
tydens een ontvangst aan
boord van het mailschip „Jo-
han de Witt", dat op 't ogen
blik weer te Amsterdam aan
de kade ligt. Het is goed
daarbij juist in deze week
even stil te staan, want de
verjaardag van Prinses Mar
griet is sinds haar geboorte,
nu 'vijf jaar geleden m Cana
da, gewijd aan de Nederlandse
zeeman. Niet voor niets is het
derde dochtertje van 't Prin
selijk gezin petekind van onze
koopvaardijvloot, die ten tyde
van haar komst in deze be
narde wereld belangrijker was
dan ooit.
Belangrijk is zij overigens
nog steeds, al merkt uien dat
niet overal even sterk, vooral
niet in die delen van het land,
die ver van de havens af lig
gen. En zelfs daar... De sche
pen van de K.P.M. komen
nooit in de thuishavens, die
van de Java-Pacific- en de
Java:New York-lijn krijgt men
nooit te zien, de tankschepen
komen maar zeer ten dele
hier te lande. Nederlandse
vrachtvaarders zwerven over
alle zeven wereldzeeën, zy zijn»
meer uit dan thuis, verrichten
veel werk voor andere landen.
Maar juist' dat is van zo gro
te betekenis: deviezen...!
WE DRIJVEN OP
SCHEPEN.
Wat zou ons land zijn
zonder verbindingen over zee?
Onze in- en uitvoer ge
schiedt voor 85 per schip,
zegt mr. Schuit.
Hoeveel mensen werken,
er nu in de koopvaardij?
Aan boord 25.000, In <je
scheepsbouw 41.000 en in de
havens 15.000. Indirect, byv.
door levering aan de werven
en de proviandering' nog veel
en veel meer. Zes procent van
het nationale inkomen komt
van de koopvaardij.
Is onze vloot al weer zo
wat op peil?
In de oorlog hebben wij
2.800.000 b.r.t. verloren en dat
is nu door bouw en aankoopt
i.ot op 15 van de oorspron
kelijke omvang weer inge
haald.
Sprekend over hgt doel van
de stichting vertelt mr. Scfhuit,
dat men wil trachten het Ne
derlandse volk meer belang
stelling voor de zee bij te
brengen,- meer „sea-minded" té
maken, zoals het maar hy
is teveel diplomaat om dat
hardop te zeggen -- door acti
viteit van andere zijde „air-
mfnded" is geworden. Het een
behoeft het andére niet in de
weg te staan.
En hoe wilt u dat doen?
RADIOPRAATJES.
Op tal van manieren!
Wy zullen op grote schaal le
zingen laten houden, wij gaan
foto's verspreiden, wedstrijden
voor de jeugd organiseren, ra
diolezingen geven...
Wie zal dat doen-?
Kapitein Cromhout...,
zegt de heer Schuit glim
lachend; u kent hem niet?
Het is de schuilnaam van een
gewezen gezagvoerder, die
gezellig vertellen kan. Begin-
nende^23 Januari 's avonds om
kwart over .even zal hy do
zeeman laten spreken. Als de
man van de spoorwegen Zon
dagsmiddags veel toehoorders
heeft, zou de man van de
koopvaardij het dan ook niet
hebben? Zijn toespraken zijn
vooral voor de jeugd bedoeld
en er zijn wedstrijden aan ver
bonden, waarmee boeken te
winnen zijn. Over boeken ge
sproken, er komt ook een ma
ritieme boekenweek in Juli—
Augustus en er zal een reizen
de tentoonstelling worden in
gericht. Nederland moet alles
weten van. zijn koopvaardy.
EJn Nederland zAI het weten!
4