PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Braakman-inpoldering in zicht
De macht van het
Politbureau
BILT
Schuman trekt zijn
voorstellen in.
Vandaag
Ministers blijven nog
in Batavia
Vermoedelijk in 1949 begin
der werkzaamheden
Trein ramde autobus
Plan bureau voor
Curacao.
Heffingen voor
landbouw en veeteelt.
191e Jaargang - No. 2
Zaterdag 3 Januari '48
Uitgave van de Firma Provinciale
Zeeuwse Courant. Middelburg.
Drukkerij Fa. F. van de Velde Jr..
Vlissingen.
Dit blad verschijnt dagelijks,
A1Seme'° WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
ABONNEMENTSPRIJS: 25 ct. per
week: I 3,20 per kwartaal: franco
per post t 3,45 per kwartaal. Losse
nummers 5 ct.
Bureaux gevestigd te Vlissingen: Walstr. 58-60, tel. 10 en 51 - Middelburg: Londense Kaai 29. tel. 2077 2
- Goes: L Vorststr. 55. tel 2475 (b.g.g. 2228) Oostburg: Gratamastr. 3, tel 102 - Temeuzen: Brouwerijstr. 2 - Postrek. nr 359300 P.Z.C.. Middelburg.
GEEN KANS OP EEN
VLIEGVELD
De memorie van antwoord
van minister Vos aan de Twee
de Kamer heeft inzake de
vliegvelden in Zeeland bittere
teleurstelling gewekt. Van een
totaal uitgetrokken bedrag
van 20 millioen gulden is voor
het vliegveld Midden Zeeland
slechts 100.000 bestemd of
tewel een half procent.
Dit betekent bij de tegen
woordige waarde van het geld,
dat er practisch dit jaar niets
zal gebeuren. Zelfs als men
de aanleg met kracht ter hand
zou hebben genomen, zou het
vermoedelijk 1951 zijn gewor
den voor en aleer er op
één startbaan een vlieg
tuig kon stijgen en landen. De
toewijzing van 100.000 wet
tigt de vrees, dat we zelfs met
onze verwachtingen voor 1951
nog te optimistisch zijn ge
weest.
Dit noteren van 100.000
immers is niet meer dan een
gebaar, dat betekent: Wij
vergeten Zeeland niet, maar
zien voorlopig nog geen aan
leiding om deze provincie uit
de brand te helpen. Zeeland
moet wachten tot later
Alleen Haamstede zal dus
werkelijk op korte termijn ïn
het bezit van een vliegveld zijn,
omdat het oude terrein met
betrekkelijk geringe kosten ge
repareerd kan worden. Voor
Schouwen en Duiveland is dat
natuurlijk een goede winst,
waarmede dit zwaar getroffen
gebied ongetwijfeld geluk ge
wenst kan worden.
Zeeland als provincie even
wel is met Haamstede niet ge
baat. Wil de regering onze
provincie waarlijk de helpende
hand bieden, dan moeten Mid
den Zeeland en Z.-Vlaan
deren evenzeer op het binnen
landse luchtnet worden aange
sloten. Wij menen zelfs te mo
gen zeggen, dat eerst als dit
het geval is het vliegvéld
Haamstede volledig rendement
zal hebben.
Zeeland moet dus wachten.
Het had goede papieren. De
Zeeuwse luchtlijn was de enige,
die winst opleverde in Neder
land. Er is geen enkele reden
om aan te nemen, dat het In
de toekomst anders zou zijn.
Maar goede papieren alleen zijn
in een tijd van algemene ver- 1
arming niet voldoende.
Het is natuurlijk begrijpelijk,
dat wat voor vliegtuigaanleg
beschikbaar is in de allereerste
plaats wordt besteed aan de
uitbreiding en verbetering van
Schiphol en daarnaast in
hoofdzaak aan de aanleg van
Waalhaven. Maar Zeeland had
toch waarlijk wel wat meer
mogen verwachten voor zijn
noodzakelijkste vliegveld, dan
een half procent van het voor
Nederland in totaal uitgetrok
ken bedrag.
Regering wil doordrijven,
De Franse regering heeft
besloten haar financiële plan
nen in te trekken. Zij zal deze
door nieuwe vervangen.
Jules Moch, minister van
binnenlandse zaken, heeft na
een kabinetszitting, deze ver
klaring uitgegeven:
„De regering is van mening,
dat de tekst van de financiële
plannen, zoals hij uit de be
sprekingen van de nationale
vergadering te voorschijn is
gekomen, slechts geheel en al
onbevredigende resultaten
zal opleveren. Onder deze om
standigheden heeft de rege
ring besloten haar gezag te
tonen en heeft het volgend
besluit genomen: Zij trekt
haar tekst in. Om tien uur zal
zij dit besluit aan het parle
ment meedelen. Zij zal er een
andere voor in de plaats stel
len, waarin opnieuw de maat
regelen zijn vei*vat, waarvan
de aanneming onontbeerlijk
wordt geacht. De regering zal
verzoeken deze nieuwe tekst
met spoed te behandelen. Zij
heeft de premier gemachtigd
de vertrouwenskwestie voor
het parlement te stellen, elke
keer als nodig zal zijn."
Onmiddellijk na de kabinets-
zittmg sprak Schuman de Na
tionale Vergadering toe. Hij
verklaarde, dat de regering bij
de discussie over de nieuwe
tekst haar bestaan op het spel
zette.
De amendementen, die tot
nu toe tijdens de tweede lezing
door de Nationale Vergadering
waren aangenomen, brachten
de inkomsten tot minder dan
100 milliard fr. terug.
Amerikaanse mariniers
naar Middellandse Zee.
Een niet nader genoemd
aantal Amerikaanse mariniers
zal uit Morehead naar de Mid
dellandse Zee vertrekken voor
dienst aan boord van- het
vliegdekschip Midway en drie
lichte kruisers, waarvan één
hi de haven van Athene ligt.
Als doel van deze overplaat
sing wordt opgegeven: aan
vullende oefening aan boord
van de mariniers. Er bev;nden
zich verder nog 10 torpedo-
bootjagers in de Middelland
se Zee.
Het Wereldgebeuren
Sowjet-leiders vastgeroest in eigen systeem.
Henry Wallace, die zich candidaat zal stellen voor het pre
sidentschap der Ver. Staten is ervan overtuigd, dat overeen
stemming met de Sowjet-Unie mogelijk is. indien Amerika
zijn anti-Sowjetpolitiek staakt.
Daartegenover staat de mening van Marshall, die dezer
dagen verklaarde: het is voor het ogenblik zinloos te pogen
door onderhandelen tot een of ander vergelijk met de Sow
jet-Unie te komen.
In de Herald Tribune koos de bekende journalist Stewart
Halsop partij voor Marshall door de volgende korte analyse
van de Sowjet-politiek.
Onderhandelen nutteloos.
De bron van de buitenland
se politiek van de Sowjet-Unie
is het Politbureau. De enkele
mannen die daar lid van zijn
hebben vrijwel alle macht in
handen. Het zijn mannen, die
tot deze eenzame machtsposi
tie geklommen zijn door on
verbiddelijke strijd, jjzeren
vastberadenheid, en niets ont
ziende wedijver met talloze
rivalen.
De oudere leden zijn geharde
revolutionnairen. En sinds de
instelling van het Sowjet-regi-
me duurt de wedijver onafge
broken voort; de pry's voor het
welslagen is: absolute macht,
de straf voor falen: arrestatie
of verbanning.
Geen van de leden heeft
veel van de buitenwereld ge
zien. Allen zijn jaar in jaar uit
opgesloten in het politieke
fort van de Sowjet-Unie: Het
Kremlin. Allen zijn verder de
hogepriesters van een nieuw
wereldgeloof: Internationaal
Communisme. Met cynisch re
alisme niet ongewoon onder
fanatici - vervolgen zij
hun doeleinden.
De fout, direct na 'de oor
log is geweest te veronderstel
len, dat deze mannen niet zo
veel verschillen van de Wes
terse leiders, dat zy konden
worden overtuigd door argu
menten en door goed vertrou
wen.
Er waren al aanwyzingen,
dat het niet zo was. Een ervan
was het gesprek, dat de Ame
rikaan Johnson in 1945 had
met Stalin. Deze beweerde
toen, dat de gehele niet-Sow-
jet-wereld spoedig in een ellen
dige economische depressié ge
dompeld zou worden, zoals op
te maken was uit de Marxis
tische handboeken.
Een andere waarschuwing
was de opmerking van Stalin,
dat hij graag de werken van
Machiavelli las. Machiavelli
immers is de klassieke be
schrijver van een politiek, die
uitgaat van de naakte strijd
om de naakte macht. Op Marx
en Machiavelli is nog steeds de
politiek van Rusland geba
seerd.
Deze politiek is verder ge
baseerd op feiten en helaas be
reiken deze feiten het Kremlin
vaak in totaal verdraaide
vorm. Alles immers, wat tegen
de officiële partijkoers ingaat
wordt als ketterij beschouwd.
Het gevolg is, dat de gezanten,
de agenten van de inlichtin
gendienst, de bureaucraten van
de ministeries en de journalis
ten liefst meningen uiten, die
wordt de Engelse mi
nister-president Clement
Attlee 65 jaar.
in overeenstemming zijn met
de partykoers. 't Politbureau
raakt door deze veelvuldige
echo's hoe langer hoe meer
overtuigd van de juistheid van
de eigen denkbeelden.
Stalin en zijn collega's heb
ben aanvankelijk waarschijnlijk
hun eigen beschuldigingen van
„kapitalistische omsingeling"
en „imperialistische agressie'
niet geloofd, maar op het
ogenblik zyn ze daar wel van
overtuigd.
Gebrek aan critiek is dodelijk
voor een zuiver oordeel. Het is
nutteloos, aldus is de mening
van Alsop, met leiders, die zo
zeer in hun eigen regerings
systeem zijn vastgeroest, te
redeneren.
Er zijn geen punten van con
tact. Daarom is het enige: te
genover het Politbureau een
eensgezind en krachtig Westen
te stellen. Alleen voor macht
hebben de Russische leiders
respect.
Voor besprekingen met dearahs en negara's.
Commissie van Drie
is zeer actief.
De ministers Beel, Drees en
Jonkman zullen Zondag nog
niet naar Nederland vertrek
ken, zulks in verband niet be
sprekingen met hoofden van
Negara's en Daerahs, welke
Zaterdag en Zondag zullen
plaats hebben en waarvoor o a.
reeds de Sultan van Pontianak
te Batavia is aangekomen.
De Oost-Indonesische mi-
nister-president, Anak Agoeng
Gde Agoeng, en de minister
van economische zaken, Hoe-
sein, werden gistermiddag te
Batavia vernacht, evenals dr.
Mansoer en Dzoelkarnain van
Sumatra's Oostkust en een
vertegenwoordiger van de Dea-
rah Istimewa Palembang.
ACTIVITEIT.
Inmiddels hebben de leden
van de Commissie voor Goede
Diensten een zeer grote activi
teit aan dc dag gelegd. Waar
schijnlijk hebben zij een defini
tief plan besproken en opge
steld ten aanzien van het cease
fire. Dit plan zou een ant
woord zijn op de reacties van
Nederlandse en republikeinse
zijde ten aanzien van het reeds
gedane voorstel der Commissie
van Drie.
DE TAAK VAN
SJAHRIR.
Volgens het Republikeinse
blad „Soember" zal Sjahrir
waarschijnlijk niet naar Indo
nesië terugkeren, omdat een
nieuwe Ned. politionele actie
een reëel gevaar blijft en de
aanwezigheid van Sjahrir in
het buitenland of bij de V.N.
daarom belanerüker is dan als
adviseur bij het onbegonnen
werk der besprekingen aan
boord van de „Renville".
KABINETS-ZITTIN G
DJOCJA.
TE
Zondag zullen de te Batavia
aanwezige republikeinse mi
nisters. zomede de leden van
de republikeinse delegatie, en
de technische copamissie naar
Djocja vertrekken ter bijwo
ning van een kabinetszitting.
REPUBLIKEINSE
PARACHUTISTEN.
Van de 24 republikeinse pa
rachutisten, die begin October
met een Australische Dakota
boven Zuid-Borneo zijn neerge
laten en van wie één zich des
tijds vrijwillig gemeld heeft bij
het commando K.N.I.L. té
Sampit. zijn op het ogenblik
reeds twintig in hechtenis ge
nomen.
Voor Zeeuwsch-Vlaanderen zal
het een uitkomst zijn
Als de voortekenen niet bedriegen van officiële zjjde
laat men zich over de Braakman-inpoldering nog steeds
met de nodige reserve uit! zal in het jaar 1949 een be
gin worden gemaakt met de indijking van de Braakman, de
brede, verzandende zeearm, die Zeeuwsch-Vlaanderen in
twee helften verdeelt.
De geruchten, van bepaalde zijde rondgestrooid, dat Bel
gië ernstige bezwaren tegen Indijking zou maken, bljjken wei
nig steekhoudend te zyn. Wel zal er overleg nodig zyn om
af waterings- en vissery problem en op te lossen, maar de ver
houding tussen Noord en Zuid is zo voortreffelijk, dat het
dwaas zou zjjn om overdreven zorgen te koesteren.
Voor Zeeland zou de indijking van de Braakman een land-
aamvinst betekenen van niet minder dan 800 ha. vruchtbare
cultuurgrond. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen staan, met name
in verband met de Benelux, niet minder dan levensbelangen
op het speL
Oost-Zeeuvvsch-Vlaan.deren, die
voop Nederland van veel gro
tere betekenis is, dan boven de
rivieren bekend is, en het zal
duidelijk zyn, dat Zeeuwsch-
Vlaanderen toekomst heeft.
Reeds thans is het immers
zo, dat zich in Westelijk-
Zeeuwsch-Vlaanderen industrie
begint te vestigen. De Zeeuwse
Confectiefabrieken te Middel
burg openen, in verband met
de onmogelijkheid om op Wal
cheren een voldoend aantal
werkkrachten te verkrijgen,
met behulp van Hongaarse
confectiespeclalisten een neven-
bedrijf in Aardenburg. De N.V.
Kon. My. „De Schelde" is
doende een bedryf in Breskens
te vestigen, waarvan met geen
mogelijkheid ie voorspellen is,
welke omvang het op den duur
zal aannemen, maar waarvan
vaststaat, dat het ontwikke
lingsmogelijkheden biedt. En
ten overvloede bestaat er voor
industrievestiging in Breskens
voldoende belangstelling, mits
er rond een nieuwe, goed ge
outilleerde haven een behoor
lijk industrieterrein wordt aan
gelegd.
Plaats deze toekomstmoge
lijkheden naast het krachtige
leven van de jonge industrie in
MOGELIJKHEDEN.
Reeds thans! Maar hoeveel
te meer zal dit voormalige
Staats-Vlaanderen kansen kry.
gen als de Braakman plaats
gemaakt zal hebben voor
vruchtbaar land, doorsneden
door goede wegen!
Dan zal1 men geen eindeloze
reeks van vermoeiende reis-
uren nodig, hebben om van
Oost naar West te komen. Dan
zullen de tegenwoordige, onbe
gaanbare wegen, waaraan men
maar geen grote bedragen
meer ten koste legt omdat ze
Immers toch voorbestemd zyn
om te verdwijnen, snel plaats
maken voor moderne heirba
nen. Dan zal er geen bevol
kingsoverschot meer zijn bij
de landbouw, maar werk voor
vele handen. Dan zullen de af
wateringsproblemen, waarme
de Zeeuwsch-Vlaanderen thans
te kampen heeft tot het verle
den behoren. Dan zal het uit
zijn met het verzilten van de
grond, die de boeren rond de
Braakman steeds meer zorgen
baart. Dan zullen Oost- en
West-Zeeuwseh-Vlaanderen
kansen tot opbloei krijgen, zo
als zij in het verleden nooit
hebben gehad.
ER IS HAAST BW.
Er is haast bij de Braakman-
inpoldering, minstens evenveel
haast als bij de inpoldering van
het Sloe. Staat men in het Sloe
voor het feit. dat de kleilaag
te dik wordt om met paarden-
tractie bewerkt te worden als
men langer met de inpoldering
wacht, in de Braakman is het
tegendeel het geval.
Hier is het het zand, dat de
bodem schraler en schraler
maakt in een verbluffend snel
tempo. Nog dezer dagen heb
ben wij in een aan Phillipine
gewijd artikel gewezen op het
feit, dat de mosselcultnur daar
haar ondergang tegemoet gaat
omdat de mosselgronden door
net zand onbruikbaar zyn ge
worden. Een sprekender feit is
nauwelijks te vinden.
Daarom is het te hopen, dat
de landsregering een open oog
zal tonen te hebben voor de
belangen, die voor Zeeuwsch-
Vlaanderen en voor Nederland
op het spel staan.
Wij nemen ogenblikkelijk
aan, dat er na de bevrijding
nog geen gelegenheid was om
dit indijkingsprobleem aan te
snijden. Deze periode moet
thans evenwel ten einde wor
den geacht. Er is haast bij.
Aan het indijken van schrale
grond heeft Nederland niets.
Maar als men de goede Braak-
manklej tijdig inpoldert en
daardoor tevens Oost- en
West-Zeeuwsch-Vlaanderen tot
een eenheid maakt, dan be
wijst men niet slechts Zeeland,
maar tevens Nederland een
dienst.
Het is noodzakelijk, dat 1949
ons inderdaad het begin van de
Braakmaninpoldering brengt.
KORTE PREDICATIE
LANGS EEN ANDERE WEG.
Matth. 2 12.
Hoe zal dit jaar zijn? Wat
zal het ons geven? Waar zul
len we moeten gaan? Wat zal
ons overkomen?
Dat zijn de algemene men
selijke vragen, die aan het
begin van een jaar bij ons op
komen.
Hoe gaarne wij ook oude
beproefde paden willen ne
men, altijd weer zullen we
langs een andere weg, een
onbekende weg, moeten gaan.
God wil het niet anders dan
dat wij de toekomst ingaan
als Abraham, niet wetende
waar we komen zullen.
En dit is nog des te meer
waar, wanneer we, als de Wij
zen uit het Oosten, Kerstfeest
hebben gevierd en voor Chris
tus Jezus als onze Koning ge
bogen hebben. Dan kan de weg
een gans andere worden als
wij die hadden gedacht. Het
zal dan niet onze weg zijn,
maar Gods weg, die in onze
ogen dikwijls een onbegrijpe
lijke omweg kan wezen en een
die veel moeilijker is dan wij
zelf zouden kiezen.
Hoe wonderlijk we dit jaar
misschien ook moeten zwer
ven en langs welke onbegrij
pelijke wegen we ook moeten
gaan, we behoeven niet voort
te trekken zonder de leiding
van het Woord des Heren. De
wijzen uit 't Oosten gaan langs
een andere weg, „door Godde
lijke openbaring vermaand zijn
de".
Eerst dan, als we buigen
voor Christus Jezus als onze
Koning iets anders wordt
van ons niet gevraagd -
krijgt de openbaring Gods haar
betekenis en zal zij ons in de
toekomst de rechte wegwyzer
zijn.
„Niet eerder en niet verder
zult gij geloven, als gij Gods
Woord hebt. Immers het we
zen en de aard van het geloot
is, dat het op Gods Woord
bouwt en zich verlaat. Waar
Gods Woord niet is, daar kan
en zal ook geen geloof zijn.
Is dat niet klaar en duidelijk
genoeg gezegd?" (Luther)
Noodlottige botsing te Breezand kostte drie
mensen het leven.
Vrijdagavond is een autobus van de dienst Den Helder
spoonvegovergang te Bree-Wieringen, op een onbewaakte
zand door een uit Den Helder komende trein gegrepen.
De gevolgen waren verschrikkelijk. De bus, die aan de
achterzijde door de met volle snelheid rijdende trein werd ge
grepen, werd tientallen meters meegesleurd en kantelde ten
slotte van de spoordyk.
Drie van de zeventien inzittenden kregen zulke zware
verwondingen, dat zij vrijwel direct; overleden.
De slachtoffers zyn de 50-
jarige heer W. Hoep uit Anna
Paulowna de 19-jarige mej.
M. van Oosten uit Breezand,
die door de schok uit de bus
werd geslingerd en op enkele
meters van de plaats, waar de
bus van de spoordijk is gekan
teld, met haar hoofd in een
sloot werd gevonden, en de 19-
jarige mej. N. van Dalen,
eveneens uit Breezand, die in
het ziekenhuis aan haar ver
wondingen is bezweken.
Drie van de 17 passagiers
zijn zwaar gewond, onder wie
de conductrice, die met een
schedelbasisfractuur onder de
bus vandaan gehaald werd.
Vijf werden ernstig en vijf
licht gewond. De chauffeur
kreeg enkele snijwonden aan
het gelaat. De gewonden heb
ben ongeveer anderhalf uur
moeten wachten voor de eerste
ziekenwagen arriveerde, wel
was kort na het ongeval di-
recht medische hulp aanwe
zig.
DE TOEDRACHT.
De oorzaak van het ongeval
is nog niet bekend. Honderd
meter voor de spoorwegover
gang had de chauffeur nog een
passagier afgezet. Toen de bus
de overgang passeerde, brand
den de lichten in de wagen
nog, mogelijk is hij hierdoor
een moment verblind geweest.
De machinist van de trein
heeft het ongeluk zien aanko
men. Enige tientallen meters
Leden van de Joodse strijdorganisatie Haganah houden,
met buksen, revolvers en gummiknuppels gewapend, wacht
in de gevarenzone tussen de Arabische stad Jaffa en de
Joodse stad Tel Aviv.
voor de onbewaakte overgang
zag hij de bus de rails over
steken. .Hij gaf onmiddellijk
signaal, doch het heeft niet
meer mogen baten. Onder het
snerpend gefluit van de loco
motief werd de bus aan de
rechter achterzijde gegrepen.
De gehele rechterzijde van de
bus werd weggeslagen. De
passagiers, die aan deze zijde
van de bus hebben gezeten,
zijn er het slechtst afgekomen.
Alle zitplaatsen aan de linker
zijde daarentegen zijn in tact
gebleven.
Er zyn geen ooggetuigen
van dit vreselijk ongeval ge
weest, behalve dan de machi
nist van de trein en de passa
giers van de bus, die de trein
waarschijnlijk op zich hebben
zien aankomen.
Aanvragen voor
werkkleding.
Het Centraal Distributiekan
toor deelt mede, dat van 5
Januari 1948 af door de distri
butiediensten wederom gele
genheid zal worden gegeven
voor het collectief aanvragen
van werkkleding. Alle bedrij
ven, waarin 5 of meer werk
kleding dragende arbeiders
(-sters) werkzaam zijn. moe
ten voor al deze werknemers
per formulier MD 33326, ver
gezeld van een formulier MD
27, een aanvraag indienen
op een door de distributiedienst
nog nader bekend te maken
plaats en tijdstip. Filiaalbedrij
ven dienien afzonderlijk aan te
vragen.
Tweelingen.
Volgens de statistie
ken van het Italiaans
genootschap van twee
lingen, dat meer dan
20.000 tweelingparen als
lid heeft, wordt op elke
80 bevallingen minstens
1 tweeling geboren. Een
vrouw uit Sicilië heeft
met gunstig gevolg 22
tweelingparen ter wereld
gebracht. Een buitenge
woon merkwaardig ge
val is in Zweden voor
gekomen, waar een
vrouw, zelf één van een
vierling, uit het huwelijk
met een man, die tot een
tweeling behoort. 32 kin.
deren kreeg, te weten 2
vierlingen 6 drielingen
en 3 tweelingen.
Citroenen worden
goedkoper.
De maximum verkoopsprijs
voor citroenen, die thans op de
ingeleverde bonnen worden ver
kocht. bedraagt 74 cent per
kg. (18% ct. per 250 gr.). De
oude prys was 84 ct. per kg.
Grote mogelijkheden voor
verkeer en tourisme.
Er bestaan plannen om over
te gaan tot het oprichten van
een Planbureau voor de Neder
landse Antillen in het kader
van de hier to lande bestaande
stichting „Nederland-Curagao"
De Ned. Antillen bieden op
het gebied van verkeer en toe
risme nog grote mogelijkheden.
Wat de scheepvaart betreft
zou men op Curasao de be
staande haven tot een vrijha
ven willen maken, teneinde
hierdoor ten volle profijt te
kunnen trekken van de gun
stige ligging van het eiland.
Plannen tot havenuitbreiding
op Curasao en Aruba worden
voorbereid of zijn reeds ge
deeltelijk in uitvoering. Ook
bestaan er mogelijkheden voor
uitbreiding van de kustvaart,
waarbij men van de ervaring
van de kustvaarders gebruik
zou kunnen maken.
Voorts bestaan er plannen tot
het bouwen van hotels op Cu-
ragao en Aruba.
Het op te richten Planbu
reau zou tot taak krijgen na
te gaan, wat op economisch
gebied de mogelijkheden van
de Ned. Antillen zijn. Op
grond hiervan zouden concrete
voorstellen aan Curagao moe
ten worden gedaan,
Britten willen spoediger van
Palestina af.
De Britse regering zal met
de Ver. Naties in overleg tre
den, teneinde te trachten het
Palestina-mandaat vóór de
vastgestelde datum (15 Mei
a.s.) aan de V. N. over te dra
gen.
Te Cairo is een „comité
voor de bevrijding van Noord-
Afrika" gevormd onder leiding
van Abd'el Krim.
Voor het Landbouw-
egalisatiefonds.
Door de minister van land
bouw, visserij en voedselvoor
ziening is een heffingsbeschik
king uitgevaardigd, welke 4
Januari in werking treedt en
krachtens welke de telers van
bepaalde landbouwgewassen
en veehouders ten behoeve
van het Landbouw-egalisatie-
fonds verschilende heffingen
zullen hebben te voldoen.
Voor aardappelen, welke aan
een aardappelmeelfabriek
worden geleverd, bedraagt
de?e heffing 0.25 per 1000
kg., voor suikerbieten 0.30
per 1000 kg., voor pootaard-
appelen 0.60 per 1000 kg.
Melkveehouders moeten 2Vz
cent per 100 kg. betalen: Voor
veehouders, die een voor de
slacht bestemd rund afleve
ren (geen kalf) op een slacht-
veemarkt of slachtplaats, be
draagt de heffing voor klasse
AA 2, klasse A 1, klasse B
0.75 en klasse C 0.50 per
dier.
In de meeste gevallen wordt
de heffing afgehouden van de
koopprijs of voor het geval
van melk van de toeslag,
welke daarop wordt uitge
keerd.
Chocolade-prijzen
verhoogd.
De styging van de wereld
marktprijs van cacaobonen
maakt een prijsherziening van
cacao- en chocoladeproducten
noodzakelijk. De prijsstijging
wordt echter tot net uiterste
beperkt. Met ingang van 5
Januari a.s. zullen de prijzen
maximaal mogen bedragen per
100 gram: cacaopoeder, los
uitgewogen 24 ct. (18 ct.)
repen ongevuld 36 ct (30 ct.),
gevuld 31 ct. (27 ct.); wicht-
goed ongevuld 45 ct (35 ct.),
gevuld (bonbons enz.) 35 ct-
(32 ct.)chocoladekorrels los
uitgewogen 28 ct. (22 ct.).
Bij deze nieuwe prijsregeling
zullen voor een beperkt deel
van de productie speciale kwa
liteitsartikelen tegen hogere
prijzen mogen worden ver
kocht en wel chocolade aan
stukjes voor ten hoogste 60
ct. (50 ct.) en bonbons enz.
voor ten hoogste 63 ct (60
ct.) per 100 gram.
Zonder wyzlging van het
versnaperingenrantsoen zal in
het versnaperingen-assorti
ment een verschuiving naar
de suikerproducten optreden.
CACAORANTSOEN
GEHALVEERD.
Het cacaopocderrantsoen zal
binnenkort tot ongeveer de
helft moeten worden terugge
bracht.
De Amerikaanse ambas
sadeur, dr. Herman B. Baruch,
is voor een korte vacantie met
de „Nieuw Amsterdam" naar
de Ver. S-taten vertrokken.
DE
VOORSPELT:
ZACHT.
Geldig tot Zaterdagavond.
Meest zwaar bewolkt met
tijdelijk regen of motregen.
Matige, nu en dan vrij krach
tige Zuid Westelijke wind.
Zeer zacht voor de tijd van
het jaar.