PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Braakman-inpoldering in zicht De macht van het Politbureau BILT Schuman trekt zijn voorstellen in. Vandaag Ministers blijven nog in Batavia Vermoedelijk in 1949 begin der werkzaamheden Trein ramde autobus Plan bureau voor Curacao. Heffingen voor landbouw en veeteelt. 191e Jaargang - No. 2 Zaterdag 3 Januari '48 Uitgave van de Firma Provinciale Zeeuwse Courant. Middelburg. Drukkerij Fa. F. van de Velde Jr.. Vlissingen. Dit blad verschijnt dagelijks, A1Seme'° WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN ABONNEMENTSPRIJS: 25 ct. per week: I 3,20 per kwartaal: franco per post t 3,45 per kwartaal. Losse nummers 5 ct. Bureaux gevestigd te Vlissingen: Walstr. 58-60, tel. 10 en 51 - Middelburg: Londense Kaai 29. tel. 2077 2 - Goes: L Vorststr. 55. tel 2475 (b.g.g. 2228) Oostburg: Gratamastr. 3, tel 102 - Temeuzen: Brouwerijstr. 2 - Postrek. nr 359300 P.Z.C.. Middelburg. GEEN KANS OP EEN VLIEGVELD De memorie van antwoord van minister Vos aan de Twee de Kamer heeft inzake de vliegvelden in Zeeland bittere teleurstelling gewekt. Van een totaal uitgetrokken bedrag van 20 millioen gulden is voor het vliegveld Midden Zeeland slechts 100.000 bestemd of tewel een half procent. Dit betekent bij de tegen woordige waarde van het geld, dat er practisch dit jaar niets zal gebeuren. Zelfs als men de aanleg met kracht ter hand zou hebben genomen, zou het vermoedelijk 1951 zijn gewor den voor en aleer er op één startbaan een vlieg tuig kon stijgen en landen. De toewijzing van 100.000 wet tigt de vrees, dat we zelfs met onze verwachtingen voor 1951 nog te optimistisch zijn ge weest. Dit noteren van 100.000 immers is niet meer dan een gebaar, dat betekent: Wij vergeten Zeeland niet, maar zien voorlopig nog geen aan leiding om deze provincie uit de brand te helpen. Zeeland moet wachten tot later Alleen Haamstede zal dus werkelijk op korte termijn ïn het bezit van een vliegveld zijn, omdat het oude terrein met betrekkelijk geringe kosten ge repareerd kan worden. Voor Schouwen en Duiveland is dat natuurlijk een goede winst, waarmede dit zwaar getroffen gebied ongetwijfeld geluk ge wenst kan worden. Zeeland als provincie even wel is met Haamstede niet ge baat. Wil de regering onze provincie waarlijk de helpende hand bieden, dan moeten Mid den Zeeland en Z.-Vlaan deren evenzeer op het binnen landse luchtnet worden aange sloten. Wij menen zelfs te mo gen zeggen, dat eerst als dit het geval is het vliegvéld Haamstede volledig rendement zal hebben. Zeeland moet dus wachten. Het had goede papieren. De Zeeuwse luchtlijn was de enige, die winst opleverde in Neder land. Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat het In de toekomst anders zou zijn. Maar goede papieren alleen zijn in een tijd van algemene ver- 1 arming niet voldoende. Het is natuurlijk begrijpelijk, dat wat voor vliegtuigaanleg beschikbaar is in de allereerste plaats wordt besteed aan de uitbreiding en verbetering van Schiphol en daarnaast in hoofdzaak aan de aanleg van Waalhaven. Maar Zeeland had toch waarlijk wel wat meer mogen verwachten voor zijn noodzakelijkste vliegveld, dan een half procent van het voor Nederland in totaal uitgetrok ken bedrag. Regering wil doordrijven, De Franse regering heeft besloten haar financiële plan nen in te trekken. Zij zal deze door nieuwe vervangen. Jules Moch, minister van binnenlandse zaken, heeft na een kabinetszitting, deze ver klaring uitgegeven: „De regering is van mening, dat de tekst van de financiële plannen, zoals hij uit de be sprekingen van de nationale vergadering te voorschijn is gekomen, slechts geheel en al onbevredigende resultaten zal opleveren. Onder deze om standigheden heeft de rege ring besloten haar gezag te tonen en heeft het volgend besluit genomen: Zij trekt haar tekst in. Om tien uur zal zij dit besluit aan het parle ment meedelen. Zij zal er een andere voor in de plaats stel len, waarin opnieuw de maat regelen zijn vei*vat, waarvan de aanneming onontbeerlijk wordt geacht. De regering zal verzoeken deze nieuwe tekst met spoed te behandelen. Zij heeft de premier gemachtigd de vertrouwenskwestie voor het parlement te stellen, elke keer als nodig zal zijn." Onmiddellijk na de kabinets- zittmg sprak Schuman de Na tionale Vergadering toe. Hij verklaarde, dat de regering bij de discussie over de nieuwe tekst haar bestaan op het spel zette. De amendementen, die tot nu toe tijdens de tweede lezing door de Nationale Vergadering waren aangenomen, brachten de inkomsten tot minder dan 100 milliard fr. terug. Amerikaanse mariniers naar Middellandse Zee. Een niet nader genoemd aantal Amerikaanse mariniers zal uit Morehead naar de Mid dellandse Zee vertrekken voor dienst aan boord van- het vliegdekschip Midway en drie lichte kruisers, waarvan één hi de haven van Athene ligt. Als doel van deze overplaat sing wordt opgegeven: aan vullende oefening aan boord van de mariniers. Er bev;nden zich verder nog 10 torpedo- bootjagers in de Middelland se Zee. Het Wereldgebeuren Sowjet-leiders vastgeroest in eigen systeem. Henry Wallace, die zich candidaat zal stellen voor het pre sidentschap der Ver. Staten is ervan overtuigd, dat overeen stemming met de Sowjet-Unie mogelijk is. indien Amerika zijn anti-Sowjetpolitiek staakt. Daartegenover staat de mening van Marshall, die dezer dagen verklaarde: het is voor het ogenblik zinloos te pogen door onderhandelen tot een of ander vergelijk met de Sow jet-Unie te komen. In de Herald Tribune koos de bekende journalist Stewart Halsop partij voor Marshall door de volgende korte analyse van de Sowjet-politiek. Onderhandelen nutteloos. De bron van de buitenland se politiek van de Sowjet-Unie is het Politbureau. De enkele mannen die daar lid van zijn hebben vrijwel alle macht in handen. Het zijn mannen, die tot deze eenzame machtsposi tie geklommen zijn door on verbiddelijke strijd, jjzeren vastberadenheid, en niets ont ziende wedijver met talloze rivalen. De oudere leden zijn geharde revolutionnairen. En sinds de instelling van het Sowjet-regi- me duurt de wedijver onafge broken voort; de pry's voor het welslagen is: absolute macht, de straf voor falen: arrestatie of verbanning. Geen van de leden heeft veel van de buitenwereld ge zien. Allen zijn jaar in jaar uit opgesloten in het politieke fort van de Sowjet-Unie: Het Kremlin. Allen zijn verder de hogepriesters van een nieuw wereldgeloof: Internationaal Communisme. Met cynisch re alisme niet ongewoon onder fanatici - vervolgen zij hun doeleinden. De fout, direct na 'de oor log is geweest te veronderstel len, dat deze mannen niet zo veel verschillen van de Wes terse leiders, dat zy konden worden overtuigd door argu menten en door goed vertrou wen. Er waren al aanwyzingen, dat het niet zo was. Een ervan was het gesprek, dat de Ame rikaan Johnson in 1945 had met Stalin. Deze beweerde toen, dat de gehele niet-Sow- jet-wereld spoedig in een ellen dige economische depressié ge dompeld zou worden, zoals op te maken was uit de Marxis tische handboeken. Een andere waarschuwing was de opmerking van Stalin, dat hij graag de werken van Machiavelli las. Machiavelli immers is de klassieke be schrijver van een politiek, die uitgaat van de naakte strijd om de naakte macht. Op Marx en Machiavelli is nog steeds de politiek van Rusland geba seerd. Deze politiek is verder ge baseerd op feiten en helaas be reiken deze feiten het Kremlin vaak in totaal verdraaide vorm. Alles immers, wat tegen de officiële partijkoers ingaat wordt als ketterij beschouwd. Het gevolg is, dat de gezanten, de agenten van de inlichtin gendienst, de bureaucraten van de ministeries en de journalis ten liefst meningen uiten, die wordt de Engelse mi nister-president Clement Attlee 65 jaar. in overeenstemming zijn met de partykoers. 't Politbureau raakt door deze veelvuldige echo's hoe langer hoe meer overtuigd van de juistheid van de eigen denkbeelden. Stalin en zijn collega's heb ben aanvankelijk waarschijnlijk hun eigen beschuldigingen van „kapitalistische omsingeling" en „imperialistische agressie' niet geloofd, maar op het ogenblik zyn ze daar wel van overtuigd. Gebrek aan critiek is dodelijk voor een zuiver oordeel. Het is nutteloos, aldus is de mening van Alsop, met leiders, die zo zeer in hun eigen regerings systeem zijn vastgeroest, te redeneren. Er zijn geen punten van con tact. Daarom is het enige: te genover het Politbureau een eensgezind en krachtig Westen te stellen. Alleen voor macht hebben de Russische leiders respect. Voor besprekingen met dearahs en negara's. Commissie van Drie is zeer actief. De ministers Beel, Drees en Jonkman zullen Zondag nog niet naar Nederland vertrek ken, zulks in verband niet be sprekingen met hoofden van Negara's en Daerahs, welke Zaterdag en Zondag zullen plaats hebben en waarvoor o a. reeds de Sultan van Pontianak te Batavia is aangekomen. De Oost-Indonesische mi- nister-president, Anak Agoeng Gde Agoeng, en de minister van economische zaken, Hoe- sein, werden gistermiddag te Batavia vernacht, evenals dr. Mansoer en Dzoelkarnain van Sumatra's Oostkust en een vertegenwoordiger van de Dea- rah Istimewa Palembang. ACTIVITEIT. Inmiddels hebben de leden van de Commissie voor Goede Diensten een zeer grote activi teit aan dc dag gelegd. Waar schijnlijk hebben zij een defini tief plan besproken en opge steld ten aanzien van het cease fire. Dit plan zou een ant woord zijn op de reacties van Nederlandse en republikeinse zijde ten aanzien van het reeds gedane voorstel der Commissie van Drie. DE TAAK VAN SJAHRIR. Volgens het Republikeinse blad „Soember" zal Sjahrir waarschijnlijk niet naar Indo nesië terugkeren, omdat een nieuwe Ned. politionele actie een reëel gevaar blijft en de aanwezigheid van Sjahrir in het buitenland of bij de V.N. daarom belanerüker is dan als adviseur bij het onbegonnen werk der besprekingen aan boord van de „Renville". KABINETS-ZITTIN G DJOCJA. TE Zondag zullen de te Batavia aanwezige republikeinse mi nisters. zomede de leden van de republikeinse delegatie, en de technische copamissie naar Djocja vertrekken ter bijwo ning van een kabinetszitting. REPUBLIKEINSE PARACHUTISTEN. Van de 24 republikeinse pa rachutisten, die begin October met een Australische Dakota boven Zuid-Borneo zijn neerge laten en van wie één zich des tijds vrijwillig gemeld heeft bij het commando K.N.I.L. té Sampit. zijn op het ogenblik reeds twintig in hechtenis ge nomen. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen zal het een uitkomst zijn Als de voortekenen niet bedriegen van officiële zjjde laat men zich over de Braakman-inpoldering nog steeds met de nodige reserve uit! zal in het jaar 1949 een be gin worden gemaakt met de indijking van de Braakman, de brede, verzandende zeearm, die Zeeuwsch-Vlaanderen in twee helften verdeelt. De geruchten, van bepaalde zijde rondgestrooid, dat Bel gië ernstige bezwaren tegen Indijking zou maken, bljjken wei nig steekhoudend te zyn. Wel zal er overleg nodig zyn om af waterings- en vissery problem en op te lossen, maar de ver houding tussen Noord en Zuid is zo voortreffelijk, dat het dwaas zou zjjn om overdreven zorgen te koesteren. Voor Zeeland zou de indijking van de Braakman een land- aamvinst betekenen van niet minder dan 800 ha. vruchtbare cultuurgrond. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen staan, met name in verband met de Benelux, niet minder dan levensbelangen op het speL Oost-Zeeuvvsch-Vlaan.deren, die voop Nederland van veel gro tere betekenis is, dan boven de rivieren bekend is, en het zal duidelijk zyn, dat Zeeuwsch- Vlaanderen toekomst heeft. Reeds thans is het immers zo, dat zich in Westelijk- Zeeuwsch-Vlaanderen industrie begint te vestigen. De Zeeuwse Confectiefabrieken te Middel burg openen, in verband met de onmogelijkheid om op Wal cheren een voldoend aantal werkkrachten te verkrijgen, met behulp van Hongaarse confectiespeclalisten een neven- bedrijf in Aardenburg. De N.V. Kon. My. „De Schelde" is doende een bedryf in Breskens te vestigen, waarvan met geen mogelijkheid ie voorspellen is, welke omvang het op den duur zal aannemen, maar waarvan vaststaat, dat het ontwikke lingsmogelijkheden biedt. En ten overvloede bestaat er voor industrievestiging in Breskens voldoende belangstelling, mits er rond een nieuwe, goed ge outilleerde haven een behoor lijk industrieterrein wordt aan gelegd. Plaats deze toekomstmoge lijkheden naast het krachtige leven van de jonge industrie in MOGELIJKHEDEN. Reeds thans! Maar hoeveel te meer zal dit voormalige Staats-Vlaanderen kansen kry. gen als de Braakman plaats gemaakt zal hebben voor vruchtbaar land, doorsneden door goede wegen! Dan zal1 men geen eindeloze reeks van vermoeiende reis- uren nodig, hebben om van Oost naar West te komen. Dan zullen de tegenwoordige, onbe gaanbare wegen, waaraan men maar geen grote bedragen meer ten koste legt omdat ze Immers toch voorbestemd zyn om te verdwijnen, snel plaats maken voor moderne heirba nen. Dan zal er geen bevol kingsoverschot meer zijn bij de landbouw, maar werk voor vele handen. Dan zullen de af wateringsproblemen, waarme de Zeeuwsch-Vlaanderen thans te kampen heeft tot het verle den behoren. Dan zal het uit zijn met het verzilten van de grond, die de boeren rond de Braakman steeds meer zorgen baart. Dan zullen Oost- en West-Zeeuwseh-Vlaanderen kansen tot opbloei krijgen, zo als zij in het verleden nooit hebben gehad. ER IS HAAST BW. Er is haast bij de Braakman- inpoldering, minstens evenveel haast als bij de inpoldering van het Sloe. Staat men in het Sloe voor het feit. dat de kleilaag te dik wordt om met paarden- tractie bewerkt te worden als men langer met de inpoldering wacht, in de Braakman is het tegendeel het geval. Hier is het het zand, dat de bodem schraler en schraler maakt in een verbluffend snel tempo. Nog dezer dagen heb ben wij in een aan Phillipine gewijd artikel gewezen op het feit, dat de mosselcultnur daar haar ondergang tegemoet gaat omdat de mosselgronden door net zand onbruikbaar zyn ge worden. Een sprekender feit is nauwelijks te vinden. Daarom is het te hopen, dat de landsregering een open oog zal tonen te hebben voor de belangen, die voor Zeeuwsch- Vlaanderen en voor Nederland op het spel staan. Wij nemen ogenblikkelijk aan, dat er na de bevrijding nog geen gelegenheid was om dit indijkingsprobleem aan te snijden. Deze periode moet thans evenwel ten einde wor den geacht. Er is haast bij. Aan het indijken van schrale grond heeft Nederland niets. Maar als men de goede Braak- manklej tijdig inpoldert en daardoor tevens Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaanderen tot een eenheid maakt, dan be wijst men niet slechts Zeeland, maar tevens Nederland een dienst. Het is noodzakelijk, dat 1949 ons inderdaad het begin van de Braakmaninpoldering brengt. KORTE PREDICATIE LANGS EEN ANDERE WEG. Matth. 2 12. Hoe zal dit jaar zijn? Wat zal het ons geven? Waar zul len we moeten gaan? Wat zal ons overkomen? Dat zijn de algemene men selijke vragen, die aan het begin van een jaar bij ons op komen. Hoe gaarne wij ook oude beproefde paden willen ne men, altijd weer zullen we langs een andere weg, een onbekende weg, moeten gaan. God wil het niet anders dan dat wij de toekomst ingaan als Abraham, niet wetende waar we komen zullen. En dit is nog des te meer waar, wanneer we, als de Wij zen uit het Oosten, Kerstfeest hebben gevierd en voor Chris tus Jezus als onze Koning ge bogen hebben. Dan kan de weg een gans andere worden als wij die hadden gedacht. Het zal dan niet onze weg zijn, maar Gods weg, die in onze ogen dikwijls een onbegrijpe lijke omweg kan wezen en een die veel moeilijker is dan wij zelf zouden kiezen. Hoe wonderlijk we dit jaar misschien ook moeten zwer ven en langs welke onbegrij pelijke wegen we ook moeten gaan, we behoeven niet voort te trekken zonder de leiding van het Woord des Heren. De wijzen uit 't Oosten gaan langs een andere weg, „door Godde lijke openbaring vermaand zijn de". Eerst dan, als we buigen voor Christus Jezus als onze Koning iets anders wordt van ons niet gevraagd - krijgt de openbaring Gods haar betekenis en zal zij ons in de toekomst de rechte wegwyzer zijn. „Niet eerder en niet verder zult gij geloven, als gij Gods Woord hebt. Immers het we zen en de aard van het geloot is, dat het op Gods Woord bouwt en zich verlaat. Waar Gods Woord niet is, daar kan en zal ook geen geloof zijn. Is dat niet klaar en duidelijk genoeg gezegd?" (Luther) Noodlottige botsing te Breezand kostte drie mensen het leven. Vrijdagavond is een autobus van de dienst Den Helder spoonvegovergang te Bree-Wieringen, op een onbewaakte zand door een uit Den Helder komende trein gegrepen. De gevolgen waren verschrikkelijk. De bus, die aan de achterzijde door de met volle snelheid rijdende trein werd ge grepen, werd tientallen meters meegesleurd en kantelde ten slotte van de spoordyk. Drie van de zeventien inzittenden kregen zulke zware verwondingen, dat zij vrijwel direct; overleden. De slachtoffers zyn de 50- jarige heer W. Hoep uit Anna Paulowna de 19-jarige mej. M. van Oosten uit Breezand, die door de schok uit de bus werd geslingerd en op enkele meters van de plaats, waar de bus van de spoordijk is gekan teld, met haar hoofd in een sloot werd gevonden, en de 19- jarige mej. N. van Dalen, eveneens uit Breezand, die in het ziekenhuis aan haar ver wondingen is bezweken. Drie van de 17 passagiers zijn zwaar gewond, onder wie de conductrice, die met een schedelbasisfractuur onder de bus vandaan gehaald werd. Vijf werden ernstig en vijf licht gewond. De chauffeur kreeg enkele snijwonden aan het gelaat. De gewonden heb ben ongeveer anderhalf uur moeten wachten voor de eerste ziekenwagen arriveerde, wel was kort na het ongeval di- recht medische hulp aanwe zig. DE TOEDRACHT. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend. Honderd meter voor de spoorwegover gang had de chauffeur nog een passagier afgezet. Toen de bus de overgang passeerde, brand den de lichten in de wagen nog, mogelijk is hij hierdoor een moment verblind geweest. De machinist van de trein heeft het ongeluk zien aanko men. Enige tientallen meters Leden van de Joodse strijdorganisatie Haganah houden, met buksen, revolvers en gummiknuppels gewapend, wacht in de gevarenzone tussen de Arabische stad Jaffa en de Joodse stad Tel Aviv. voor de onbewaakte overgang zag hij de bus de rails over steken. .Hij gaf onmiddellijk signaal, doch het heeft niet meer mogen baten. Onder het snerpend gefluit van de loco motief werd de bus aan de rechter achterzijde gegrepen. De gehele rechterzijde van de bus werd weggeslagen. De passagiers, die aan deze zijde van de bus hebben gezeten, zijn er het slechtst afgekomen. Alle zitplaatsen aan de linker zijde daarentegen zijn in tact gebleven. Er zyn geen ooggetuigen van dit vreselijk ongeval ge weest, behalve dan de machi nist van de trein en de passa giers van de bus, die de trein waarschijnlijk op zich hebben zien aankomen. Aanvragen voor werkkleding. Het Centraal Distributiekan toor deelt mede, dat van 5 Januari 1948 af door de distri butiediensten wederom gele genheid zal worden gegeven voor het collectief aanvragen van werkkleding. Alle bedrij ven, waarin 5 of meer werk kleding dragende arbeiders (-sters) werkzaam zijn. moe ten voor al deze werknemers per formulier MD 33326, ver gezeld van een formulier MD 27, een aanvraag indienen op een door de distributiedienst nog nader bekend te maken plaats en tijdstip. Filiaalbedrij ven dienien afzonderlijk aan te vragen. Tweelingen. Volgens de statistie ken van het Italiaans genootschap van twee lingen, dat meer dan 20.000 tweelingparen als lid heeft, wordt op elke 80 bevallingen minstens 1 tweeling geboren. Een vrouw uit Sicilië heeft met gunstig gevolg 22 tweelingparen ter wereld gebracht. Een buitenge woon merkwaardig ge val is in Zweden voor gekomen, waar een vrouw, zelf één van een vierling, uit het huwelijk met een man, die tot een tweeling behoort. 32 kin. deren kreeg, te weten 2 vierlingen 6 drielingen en 3 tweelingen. Citroenen worden goedkoper. De maximum verkoopsprijs voor citroenen, die thans op de ingeleverde bonnen worden ver kocht. bedraagt 74 cent per kg. (18% ct. per 250 gr.). De oude prys was 84 ct. per kg. Grote mogelijkheden voor verkeer en tourisme. Er bestaan plannen om over te gaan tot het oprichten van een Planbureau voor de Neder landse Antillen in het kader van de hier to lande bestaande stichting „Nederland-Curagao" De Ned. Antillen bieden op het gebied van verkeer en toe risme nog grote mogelijkheden. Wat de scheepvaart betreft zou men op Curasao de be staande haven tot een vrijha ven willen maken, teneinde hierdoor ten volle profijt te kunnen trekken van de gun stige ligging van het eiland. Plannen tot havenuitbreiding op Curasao en Aruba worden voorbereid of zijn reeds ge deeltelijk in uitvoering. Ook bestaan er mogelijkheden voor uitbreiding van de kustvaart, waarbij men van de ervaring van de kustvaarders gebruik zou kunnen maken. Voorts bestaan er plannen tot het bouwen van hotels op Cu- ragao en Aruba. Het op te richten Planbu reau zou tot taak krijgen na te gaan, wat op economisch gebied de mogelijkheden van de Ned. Antillen zijn. Op grond hiervan zouden concrete voorstellen aan Curagao moe ten worden gedaan, Britten willen spoediger van Palestina af. De Britse regering zal met de Ver. Naties in overleg tre den, teneinde te trachten het Palestina-mandaat vóór de vastgestelde datum (15 Mei a.s.) aan de V. N. over te dra gen. Te Cairo is een „comité voor de bevrijding van Noord- Afrika" gevormd onder leiding van Abd'el Krim. Voor het Landbouw- egalisatiefonds. Door de minister van land bouw, visserij en voedselvoor ziening is een heffingsbeschik king uitgevaardigd, welke 4 Januari in werking treedt en krachtens welke de telers van bepaalde landbouwgewassen en veehouders ten behoeve van het Landbouw-egalisatie- fonds verschilende heffingen zullen hebben te voldoen. Voor aardappelen, welke aan een aardappelmeelfabriek worden geleverd, bedraagt de?e heffing 0.25 per 1000 kg., voor suikerbieten 0.30 per 1000 kg., voor pootaard- appelen 0.60 per 1000 kg. Melkveehouders moeten 2Vz cent per 100 kg. betalen: Voor veehouders, die een voor de slacht bestemd rund afleve ren (geen kalf) op een slacht- veemarkt of slachtplaats, be draagt de heffing voor klasse AA 2, klasse A 1, klasse B 0.75 en klasse C 0.50 per dier. In de meeste gevallen wordt de heffing afgehouden van de koopprijs of voor het geval van melk van de toeslag, welke daarop wordt uitge keerd. Chocolade-prijzen verhoogd. De styging van de wereld marktprijs van cacaobonen maakt een prijsherziening van cacao- en chocoladeproducten noodzakelijk. De prijsstijging wordt echter tot net uiterste beperkt. Met ingang van 5 Januari a.s. zullen de prijzen maximaal mogen bedragen per 100 gram: cacaopoeder, los uitgewogen 24 ct. (18 ct.) repen ongevuld 36 ct (30 ct.), gevuld 31 ct. (27 ct.); wicht- goed ongevuld 45 ct (35 ct.), gevuld (bonbons enz.) 35 ct- (32 ct.)chocoladekorrels los uitgewogen 28 ct. (22 ct.). Bij deze nieuwe prijsregeling zullen voor een beperkt deel van de productie speciale kwa liteitsartikelen tegen hogere prijzen mogen worden ver kocht en wel chocolade aan stukjes voor ten hoogste 60 ct. (50 ct.) en bonbons enz. voor ten hoogste 63 ct (60 ct.) per 100 gram. Zonder wyzlging van het versnaperingenrantsoen zal in het versnaperingen-assorti ment een verschuiving naar de suikerproducten optreden. CACAORANTSOEN GEHALVEERD. Het cacaopocderrantsoen zal binnenkort tot ongeveer de helft moeten worden terugge bracht. De Amerikaanse ambas sadeur, dr. Herman B. Baruch, is voor een korte vacantie met de „Nieuw Amsterdam" naar de Ver. S-taten vertrokken. DE VOORSPELT: ZACHT. Geldig tot Zaterdagavond. Meest zwaar bewolkt met tijdelijk regen of motregen. Matige, nu en dan vrij krach tige Zuid Westelijke wind. Zeer zacht voor de tijd van het jaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1948 | | pagina 1