Plan Molotov" onvoldoende m Hollands glorie Ternetszen Batavia herbergt vele journalisten Italiaanse Burgerluchtvaart in het offensief tweede blad Oosi-Europese landen hebben hulp nodig r~ voorhaven van Gen f PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 13 NOVEMBER 1947 Achter het ijzeren scherm (slot) Tekort aan grondstoffen en machines De pers in Oost-Europa schildert het plan Marshall af, als een uitvinding: van de duivel, die alle zichzelf respecteren de democratische volken moeten schuwen. De Oost-Europese landen voelden er aanvankelijk echter alleszins voor, deel te nemen aan het plan en het was alleen de directe Sowjet-in- terventie, die de regeringen ervan weerhield „hun souverei- nlteit ln gevaar te brengen", door deel te nemen aan de Pa- Parjjse conferentie. De Russten voelden zich ver- Elicht tot een soort tegenpre9- itie. Dank zij de uitstekende oogst in de Sowjet-Unie was het Kremlin ln staat wat graan te leveren. Dat was echter niet voldoende. Moskou stelde een eigen schema op. dat de naam kreeg van het Molotov-plan. Ontdaan van alle mooie woorden betekent dit plan de opbouw van Oost- Europa zonder hulp van het Westen. Daar West-Europa zonder omvangrijke Ameri kaanse. dieten niet tot her stel kan ..omen, rijst de vraag of het veel armere West-Euro pa dat wel kan en in hoeverre zij daarbij kunnen rekenen op Sowjet hulp. Het gebied waar het om gaat is in hoofdzaak agrarisch en heeft slechts industriële centra in Saksen, Silezië en Bohemen-Moravië. In enkele landen, vooral in Joego-Slavië, worden belangrijke delfstoffen gewonnen. Staal echter wordt nergens in voldoende hoeveel heden gewonnen. Het econo misch beeld, dat Oost-Europa biedt is het volgende: Finland moet volgens een vast schema reparatiebetalin gen verrichten aan Rusland en daartoe is het slechts in staat door credieten uit Zwe den en de V.S. Het verkoopt wel hout aan de V.S. maar niet genoeg om de importen te betalen. Het kan dan ook weinig bijdragen tot herstel van de andere Oost-Europese landen. In Polen hangt het welsla gen van het vierjarenplan hoofdzakelijk af van het al of niet verkrijgen van een cre- diet van 750 millioen dollar voor de jaren 1947 tot 1949. Het tot nu toe bereikte na oorlogse herstel, is voorname lijk mogelijk geweest door het UIT DE KERKEN „DE KINDEREN RAKEN TE VER MOEID." „In de Russische bezettlngs- zóne van Duitsland bestaat on der de Katholieken grote vrees", aldus meldt het Ka tholiek Nederlands Persbu reau, „dat spoedig alle gods dienstonderricht op de scholen zal worden afgeschaft." De jongste maatregel, welke in deze richting wijst, wordt ge meld uit Dresden. De plaatse lijke communistische autori teiten hebben nl. bepaald, dat lesuren voor godsdienstonder richt alleen mogen worden ge- 5even op Zondag en Donder- ag en zulks buiten de gewo ne lesrooster om. De reden, die voor deze maatregel wordt opgegeven is, dat de leerlin gen „te zeer vermoeid raken" om zulke lessen bij te wonen, omdat deze lesuren niet in het gewone lesrooster kunnen wor den opgenomen. Deze laatste opmerking is vanzelfsprekend wnder enige grond, omdat de Sowjetautoriteiten zelf deze lefisen van het rooster hebben geschrapt en zulks tegen de uitdrukkelijke wens van ouders en onderwijzers. In Berlijn heeft de gemeenteraad een wet aangenomen, krachtens welke het toezicht over alle onderwijs toekomt aan het ge_ meentebestuur, dat op zijn beurt geheel gecontroleerd wordt door communisten en so cialisten. Alle godsdienstige belijdenissen van de stad heb ben ten scherpste tegen deze maatregel geprotesteerd. van paal Vis NAAR DUITSLAND? De Nationale Belgische ver eniging van Vishandelaars heeft aan het Belgische depar tement van economische za- de Belgische delegatie, die op het ogenblik i vertoeft om een ë?£eïOVer-?enkomst met de Brtts-Amenkaanse zóne te hln1^?^1f1StrVCtie te ?even de ™°?igdK s.^aPPen te nemen beraiken- dat België Sïtf f6"0 21-500 ton ha- ïlffnnvisconservenoen iftirln v®rse kan uit- «filter van voed- £Ln?enin?J15eeft zijn goed keuring aan dit plan gehecht. UNNRA hulpprogram. Indien de buitenlandse hulp wordt stopgezet, zal het economische leven ernstig in gevaar komen. Tsjecho-Slowakije kan op grote schaal machineonderde len produceren. Het land is echter afhankelijk van de Im port van ijzer, koper en ande re grondstoffen. Duitsland kan deze niet meer leveren, zodat slechts de V.S. nog ln aanmer king komt. De dollar tegoeden zijn echter uitgéput, zodat een crisis ln zicht is. Joego-Slavië heeft grote mi nerale voorraden. Het rekent op Tsjechische hulp bh' de im port van machines, maar dat is weer afhankelijk van de vraag of Tsjecho-Slowakije de zoeven genoemde moeilijkheden te boven kan komen. Hongarije is hoofdzakelijk een agrarisch land, dat door de slechte oogst met tekort aan graan te kam pen heeft. De handel wordt voor 60 met het Westen ge dreven. Maar het land kan niet door blijven gaan tien keer zoveel te kopen van de V.S. als te le veren. Roemenië heeft veel te lijden van de reparatie-betalin gen. Bijna alle olie gaat naar de Sowjet-Unie. De inflatie is door drastische maatregelen tot stilstand gebracht, de les vensstandaard blijft echter op laag peil. Bulgarije is het minst geïndustrialiseerde land. Het exporteert in hoofdzaak tabak, lang niet genoeg ech ter om te kunnen Importeren. Uit dit overzicht blijken wel twee dingen heel duidelijk: Oost-Europa heeft hulp van buiten nodig en de Sowjet- Unie kan in die hulp niet voor zien. Tot deze voor Oost-E'uropa sombere conclusie komen de vier correspondenten van de Herald Tribune. Zes tinbaggermolens naar Indonesië gesleept. De laatste der zes in Neder land gebouwde tinbaggermo lens is veilig op zijn bestem ming afgeleverd. De eerste drie van deze kolossen, waar van de opbouw ongeveer 25 meter boven de waterlijn uit steekt, vertrokken omstreeks Maart van Rotterdam. In de Golf van Biscaye hadden zij met buitengewoon slecht weer te kampen. Soms \vas men ver plicht terug te keren, om de hoge bouw niet bloot te stel len aan het gevaar van ern stige beschadiging door de ruwe zee. Dat beschadiging, als deze zich toch nog voor deed, tot een minimum be perkt bleef, spreekt voor de bodem van deze stalen gevaar ten en voor het zeemanschap van het personeel der sleep boten. Na ongeveer zes weken nam de storm wat af en kon de gevaarlijke Golf van Biscaye gepasseerd worden. Intussen was het te laat geworden voor een van de transporten om nog op tijd in de Indische Oceaan te komen. Deze moet n.l. overgestoken worden voor dat de Zuid-Westmoesson in zet. Zodoende bereikten twee van de tinbaggermolens hun bestemming in Juni, terwijl de derde naar Nederland terug gekeerd was, om in Augustus tezamen met de drie-die nog in aanbouw waren, naar Indone sië te vertrekken. VLOTTE REIS. In plaats van zes weken oponthoud in de Golf van Bis caye, was men nu in enkele dagen deze Golf gepasseerd, dank zij het mooie weer. De sleepboot „Thames" met de tinbaggermolen „Mendonou" maakte 'n rondreis. Zij arri veerde te Singkep op 19 Octo ber en had dus 'n afstand van 8500 mijl in 65 dagen afgelegd, 't oponthoud te Port Said en te Aden inbegrepen. Een zeer belangrijke sleep op 'racht u-as hiermede tot een goed einde gebracht. Als by- zonderheld mag wel vermeld worden, dat de molens bjj aan komst practisch zonder verdei Seizoen-record? Het wil in de compe titie van de K.N.V.B.-Af- dellng Zeeland wel eens erg vlot lopen met de doelpunten-fabricage. Er waren Zaterdag en Zon dag weer een tiental uit slagen met dubbele cij fers bij. Op Modderoord te Middelburg, zoals het voormalig Mi.itair Oefen terrein oneerbiedig maar treffend genoemd wordt, viel echter de grote slag en ongetwijfeld het sei zoen-record. Vier en der tig maal mocht de doel man van Zeelandia III de bal van achter zijn rug halen. Vier en dertig schoten van Middelburg IV troffen doel, waarvan vier en twintig na de rust. In 45 minuten 24 maal van de middenlfln naar het doel lopen en terug is op zichzelf een prestatie. En nog is het geen al gemeen record, want een aan de veteranen-compe titie deelnemend elftal uit Vlissingen heeft het ceder klaargespeeld een Souburgs dito 61 ma^l te overrompelen en aan dit wereldrecord Is de Mid delburgse jeugd nog niet toe. Het was de eerste wedstrijd van Zeelandia in en er staat ons dus nog wel iets te wach ten De Franse gouverneur van het Saargebied zou ver klaard hebben, dat de econo mische samensmelting met Frankrijk binnen 14 dagen een feit zal zijn. oponthoud in werking gesteld konden worden. Hoe belang rijk deze transporten waren, moge blijken uit de verzeker de waarde, die in totaal ruim dertig millioen gulden bedroeg WEER ANDER WERK De sleepboten zijn ïntussen reeds weer op weg om nieuwe opdrachten uit te voeren. De „Zwarte Zee" vertrekt binnen kort van Aden naar Tandjong Priok met 'n 7000 tons droog dok. De Poolzee" gaat een dok van 750 'on slepen van Bombay naar Sarong op Nieuw Guinea en daarna een zelfde dok van Cochin via Kaapstad naar Zuld-Amerika brengen. De „Tyne" gaat naar Karachi, teneinde 'n dok naar Zuid-Amerika i.e brengen en de „Witte Zee", die kort gele den een dok van Kaapstad naar Zuid-Amerika vervoerde, is nu op weg van Vizagapa- tam, om daarvandaan een dok naar La Plata te slepen. De bekende geleerde, Albert Einstein, die In Parijs de atoom-conferentie zal preside ren. Overbodig werk De hoofdgroep Industrie heeft in een brief bij de minis ter van economische zaken ge protesteerd tegen de contróle op het bedrijfsvergunningen- besluit door ambtenaren van de C. E. D. E. C., die thans in de verschillende bedrijven ma- chinelijsten opvragen en de capaciteit der betrokken be drijven willen vaststellen. Er werd op gewezen, dat deze contróle, welke aan een groot aantal ambtenaren werk geeft, voor het bedrijfsleven uiterma te bezwaarlijk ls, terwijl de resultaten van een en ander „op zijn minst twijfelijachtig zijn." Indisch jeugdcentrum. Het hoofdbestuur van de ver eniging „Indisch jeugdcen trum" heeft zich, nu de rege ring besloten heeft zich te ont houden van verdere financiële- steun aan deze instelling, met een circulaire tot de Neder landse bevolking gericht, waar. in het een ieder oproept, door geldelijke steun mede te wer ken om een mogelijkheid te scheppen dat de vereniging ook in de toekomst kan voort gaan met haar werk. Het Indisch jeugdcentrum stelt zloh tot doel d# Neder landse jeugd voor te lichten over zeden en gebruiken van cie volkeren in de overzeese ge- ibedsdelen, door het houden van lezingen, het geven van filmavonden, het verstrekken van lectuur over Indonesië, Suriname en Curagao en het voeren van schoolcorresponden- tie. EEN BEWOGEN GESCHIEDENIS VAN VERBETERINGEN ENWENSEN. Zeeuwsch Vlaanderen vertrouwt op de Regering Stichting Nederland helpt Indië". Te Batavia is onlangs opge richt het „Landelijk Bureau Batavia" van de stichting „Ne derland helpt Indië". welk bu reau de vroegere vertegen woordiging vervangt. In de afgelopen 1*6 jaar zond de stichting voor ruim zes mililoen gulden aan reliefgoe- deren naar Indië, zodat hier aan hen, die onder de Japanse bezetting het zwaarst hadden geleden en moeilijk in hun le vensonderhoud konden voor zien, gratis levensmiddelen ge distribueerd kon worden. Ze verschafte voorts aan sociale instellingen, diverse noodzakelijke goederen. Ook is rechtstreeks finan ciële hulp verleend. Voor de Chinese slachtoffers van de strijd der laatste maanden op Java en Sumatra werd i 100.000 geschonken, terwijl ten behoeve van het comité tot leniging van de nood onder de terreurslachtoffers f 10.000 werd overgemaakt. Het Stichtingsbestuur heeft besloten zijn taak te blijven voortzetten met het oog op de zeer vele gevallen waarin rechtstreekse hulp van nog grote waarde kan zijn. Wat de wereldpers over Ned.-Indië denkt. Overwegend pro-Nederlands. (Van onze Indische correspondent) Wy hebben de vertegenwoor digers %van de wereldpers. zoals bekend zjjn er op het ogenblik ongeveer vijftig jour nalisten ln Batavia en zijn alle pers-agentschappen er ver tegenwoordigd, inclusief het Russische persbureau Tass fevraagd om in enkele zinnen un oordeel te geven over het conflict tussen Nederland en de Republiek. Vandaag begin nen wij met het oordeel van de heer Gino Tomajuoli, ver tegenwoordiger van de Itali aanse pers en hoofdredacteur van de Corrlere di Milano. EEN ITALIAAN. De heer Tomajuoli zei: „Na de gesprekken, die ik heb ge had met de vertegenwoordi gers van de republiek en met EERSTDAAGS WEER VLUCHTEN NAAR ALLE DELEN VAN EUROPA. Een verrassend herstel. In een eerste artikel ver telden wij vorige week het een en ander over de oudste geschiedenis van de verbin ding van Gent met de Schel, de en de zee. welke geschie denis een dieptepunt bereik te in de periode van 1648. toen de Vrede van Munster de Zuidelijke Nederlanden afsloot van de Schelde. Het duurde tot 1814, voordat het voor Gent weer begon te dagen. In dat jaar toch besloot het Weense Congres, om o.a. de vrijwel overal grondig ver anderde Europese landsgren zen te herzien. Zuid. en Noord- Nederland in één staat te ver enigen. Door deze éénwording werd natuurlijk de Schelde ook weer voor Gent en Antwerpen opengesteld. Deze eerste stad had echter maar weinig aan deze openstelling, want het oude kanaal tot Sa9 van Gent was sterk verwaarloosd en bo vendien was in de loop der ja ren het gedeelte Braakman, dat Sas van Gent tot zeehaven had gemaakt, geheel verzand en dus eveneens voor de scheepvaart ongeschikt gewor. den. Iets verder Noordwaarts lokte echter de diepe Schelde en op verzoek van het herbo- rene en alweer actieve Gent stond Koning Willem I in 1823 het graven van een kanaal van Gent naar Terneuzen toe. Op 1 Mei 1825 werd met de werken begonnen, op 7 Juni 1826 werd te Terneuzen de eerste steen voor de te bouwen sluizen ge legd en op 18 November 1827 het gehele kanaal plechtig ge opend. Even dacht men ln Gent, dat men nu wel voor lange tyd over een goede uitweg naar zee zou kunnen beschikken, maar weer gooide een oproer roet in het eten. Reeds in 1830 werd door de Ned. Regering, nadat in Zuid-Nederland een revolutie was uitgebroken, het kanaal gesloten. Bij het Tractaat van Londen van 14 April 1839 werd het echter weer opengesteld. NIEUWE PROBLEMEN. Korte tyd later deden zich echter alweer moeilijkheden voor. Het kanaal was toen nog door de sluizen te Sas van Gent in twee panden verdeeld. Het benedenpand (Sas van GentTerneuzen) moest vol gens afspraak een diepte heb ben van 4.80 M., maar om de langs dit pand gèlegen gron den een mogelijkheid tot af watering te geven, moest hier op tot Deilverlaging worden overgegaan. Of de scheepvaart, óf de afwatering moest dus in het gedrang komen! Om deze» moeilijkheid te regelen, werd in 1842 tussen ons land en Bel gië een nieuwe overeenkomst gesloten, waarbij werd bepaald, dat op Nederlands grondge bied nieuwe afwateringswer ken zouden worden aangelegd, waardoor de daarvoor in aan merking komende Belgische en Nederlandse gronden hun te veel aan water moesten lozen. Deze leidingen, bekend als Oostelyke en Westelijke Rijks, waterleiding, bestaan nog en monden te Terneuzen uit in de Oost- en Westbuttenhavens. SPOORWEG-TARIEVEN Al spoedig bleek, dat deze diepte nog te gering was en weer rezen er dus moeilijkhe den. In 1871 werd een inter nationale commissie benoemd, om deze moeilijkheden op te lossen. Van Nederlandse zijde stelde men bij deze onderhan delingen als eis, dat de haven van Terneuzen dan voortaan voor de tarieven op de Belgi sche Spoorwegen zou worden gelijkgesteld met de Belgische havens. Dit was blijkbaar te veel gevraagd, want deze eis leidde tot het afbreken der on. derhandelingen. Gent wist echter door te drijven, dat de Belgische Regering deze ge lijkstelling aanvaardde, maar Antwerpen, dat nu plotseling twee concurrenten dreigde te krijgen, verzet^ zich heftig. Mede tengevolge hiervan ver wierp de Belgische Kamer de overeenkomst. 1879. Elven later ging men echter weer confereren en op 31 Oc tober 1879 kwam men tot ac- coord. Als compensatie voor de toe. gestane kanaalverbeteringen nam men van Nederlandse zij de nu genoegen met een weder zijdse naasting van de spoor weg AntwerpenMoerdijk. Terneuzen was nu echter het kind van de rekening gewor den en is, doordat deze gelijk stelling van spoorwegtarieven toen niet tot stand is gekomen, nimmer tot grote bloei ge raakt. (Van onze luchtvaartmedewerker) Een van de wonderlijke er, onverwachte dingen, die de ar geloze buitenlander in Italië opmerkt Is, dat de burgerlucht. vaart verrassend snel in her stel ls. Dit geldt niet alleen voor de exploitatie van lucht lijnen. waarvoor het lange Ita lië zich uitstekend leent, maar evenzeer voor de vliegtuigin dustrie, die snel weer op krachten begint te komen en... over gebrek aan orders uit het buitenland niet te klagen heeft. VREDESVERDRAG SCHIEP MOGELIJKHEDEN Op 15 September is het vre desverdrag der geallieerde mo. gendlieden met Italië van kracht geworden en dit opende de mogelijkheid om gelijk vroe. ger luchtlijnen op het buiten land te openen. Verscheidene luchtvaartmaatschappijen had den hun plannen reeds gereed liggen en hadden dus niets an ders te doen, dan deze nu in de practijk te brengen. Engel se en Amerikaanse onderne mingen hebben de periode na de wapenstilstand gebruikt om zeer veel kapitaal ln Italiaan se luchtvaartondernemingen te steken en het ziet er dan ook naar uit. dat de Italianen ge duchte concurrenten zullen worden in Europa. SCHEEPVAART GAAT VLIEGEN. Terwijl in Nederland vcrhln. derd wordt, dat de scheep vaartmaatschapprjen zich aan passen bij de moderne tijd. wordt dit in Italië toegestaan. Het gevolg is. dat de meeste scheepvaartmaatschappijen hun tijdens de oorlog verloren ge- gane of totaal verouderde sche. oen niet door nieuwe boten vervangen, maar door vracht- ïersvliegtulgen! DE INDUSTRIE De Italiaanse vliegtuigin dustrie begint op gang te ko men. De Fiatfabrieken zijn druk ln de weer om nieuwe toestellen te bouwen, pn ook de Savoia March ettif abrieken werken weer en leveren goede toestellen af. Voorlopig zal Italë zelf de meeste toestellen wel kunnen afnemen. Er be staat behoefte aan modemi Bering van de luchtvloot. Maar de verwachting ls, dat weldra de Italianen, die voor de oorlog reeds met buitengewoon snelle toestellen voor de dae kwa men, ook naar het buitenland zullen gaan leveren. Deze concurrentie kan voor de gehele wereld van betekenis worden, daar de concurrentie met de Amerikaanse en Britse maatschappijen er door ver groot wordt en het allerminst is uitgesloten, dat deze con currentie op de n^;en der vliegtuigen van grote invloed zal zijn. Koos Vorrink. De voorzitter van de Partij v. d. Arbeid, de heer Koos Vor rink, zal in Tsjecho Slowakije het congres van de socialisti sche partij bijwonen op 15, 16 en 17 Nov. a.s.» die van de Nederlandse rege ring, ben ik ervan overtuigd, dat het Nederlandse politieke program niet alleen de steun verdient ln het binnenland van Indonesië, maar evenzeer in 't buitenland. Wat my van verre heeft toegeschenen als een edelmoedig streven naar onaf hankelijkheid tot elke prijs on der moeilijke omstandigheden, heeft zich van nabij ontpopt als een dwaze besluiteloze ti rannie, die niet is gebaseerd op het nationaal geloof maar op een ras-fanatisme; niet op een constructief programma, maar op vage abstracties." EEN CHNEES. Ook de heer S. T. Hsish, correspondent van het Central News Agency te Nanking, bleek bereid zijn oordeel te geven over de situatie ln de Archipel. De heer Hsieh for muleerde zijn oordeel als volgt: „De republikeinen, hun lei ders incluis, zijn zeer, zeer ge voelig dikwijls in de ver keerde situatie. Menige Nederlandse official, in het bijzonder in de lagere regionen, houdt er nog steeds een voor-oorlogse mentaliteit op na. Batavia is nog zo slecht niet. De stad is beter dan me nige andere stad in deze na oorlogse wereld, ondanks haar vele tekortkomingen. Djokja is te geïsoleerd en haar politieke leiders hebben geeh gevoel voor internationa le verhoudingen. Het gevolg is, dat zij zich aan groot spraak overgeven. De Nederlandse autoriteiten in Batavia zijn toegevend te genover de republikeinse pers, die hier verschijnt. Deze schijnt een dergelijke toegevendheid echter niet te waarderen." EEN AMERIKAAN. Harris Jackson, die tijdens de politionele actie in Djokja karta verbleef, en eerst enkele weken daarna in de gelegen heid was weer terug te komen op Nederlands gebied, is cor respondent van Associated Press (New York). Met een bescheidenheid, die weldadig aandoet, zei hij: „Hoewel ik slechts beschik over een beperkte kennis van de huidige situatie in Indië, wil het mij voorkomen, dat 't uitwerken van een vreedzame oplossing zeer moeilijk zal zijn. Wat dit betreft liggen de meest bescheiden verlangens en ruim ste concessies van béide par tijen nog zo ver van elkaar af. dat de verwerkelijking van enig succesvol en bestendig compromis op zijn zachtst ge zegd nog ver verwyderd is." Bonnenzwendel opgehelderd. De Haagse recherche heeft de filiaalchef van een levens- middelenmagazijn te Den Haag gearresteerd. Deze man had een aanzienlijk bonnente kort. Hij Het een gefingeerde inbraak doen waarvan hij aan gifte deed. Met de gestolen bonnen werd kettinghandel be dreven, waardoor de politie kans kreeg het raadsel van de diefstal te ontwarren. Zes per sonen zijn bij deze zaak be trokken: één hunner verhan delde voor 2500 aan "bonnen.1 Een -bedrag van 858 en een aantal zeep- en suikerbonnen zijn teruggevonden. Deze Amerikaanse „Hercules" is met zyn 185 ton het grootste vliegtuig ter wereld, heeft 8 motoren en kan, naar men verwacht, 700 passagiers vervoeren. Dezer dagen het toestel zyn proefvlucht maken. Gent echter was (voorlopig) tevreden, want de te Sas van Gent nieuw te bouwen sluis zou 2.35 M. lager komen te liggen, dan de oude. Toen de ze sluis eenmaal klaar was, kon Gent alle schepen,*die ln Terneuzen konden binnenko men, in haar havens ontvangen en tengevolge hiervan nam de bedrijvigheid dan ook ziender ogen toe. 1895. Mooie liedjes duren echter niet lang! Enkele jaren later waren de afmetingen der zee schepen weer zodanig toegeno. men, dat de zeesluis te Ter neuzen (de tegenwoordige Middenslui9) by doodtjj sche pen met grote diepgang dik wijls niet kon doorlaten. Weer moest Gent, om met andere havens te kunnen blijven con curreren, op meer afdoende verbeteringen aandringen. Op 29 Juni 1895 kwam weer een nieuwe overeenkomst tot stand, maar voor en aleer de hierin overeengekomen ver beteringen waren uitgevoerd, bleek reeds weer, dat deze door de eisen der moderne scheepvaart waren achter haald. Opnieuw werden onder handelingen aangeknoopt en deze leidden op 8 Maart 1902 tot een zoveelste overeenkomst, waarbij o.a. werd bepaald, dat te Terneuzen en te Sas van Gent nieuwe sluizen met de daarbij behorende havens en verbindingskanalen zouden worden gebouwd. De schut- kolk te Terneuzen moest 140 M. lang en 18 M. bx*eed worden, terwijl de slagdorpels 1.80 M. onder de dorpels der te Sas van Gent bestaande Oostsluis zouden komen te liggen. De slulshaofden te Sas van Gent kregen een wijdte van 26 M. en een onderlinge afstand van 200 M., terwijl de slagdorpels 2.95 M. lager werden, dan die der bestaande sluis. Tevens moest het kanaal worden ver breed en verdiept en ook de brugopeningen wijder worden gemaakt. Op 1 October 1908 werden deze nieuwe sluizen in gebruik genomen. 1947? Weer was Gent door deze in derdaad grondige verbeterin gen de concurrentie met ande. re grote havens mogelijk ge maakt. maar.... we leven snel! en thans ls het weer zover, dat moderne schepen als b.v. de „Victory" Gent niet kunnen bereiken, omdat vooral de ca paciteit der sluis te Terneu zen te gering Is. Gent zou ech. ter Gent niet meer zijn, als het niet zou trachten verbetering in deze toestand te brengen, maar de tegenwerkende facto ren van eeuwen geleden be staan nog steeds! Nog al tyd is Antwerpen de binnenlandse concurrent en ook mogelyke verbeteringen in de positie van Terneuzen, ziet de. ao stad niet graag, omdat deze plaats dan wel eens een mhch. tige concurrent zou kunnen worden. Maar hoe dan ook, Zeeuwsch- yiaandereu rekent In deze stel lig op de Nederlandse Rege ring en neemt aan, dat ditmaal zjjn behingen beter zullen wor den behartigd, dan in 1879! Het Is echter tc hopen, dat er een overeenkomst kan worden ont worpen, die zowel Gent, Ant werpen als Terneuzen zal kun nen bevredigen, zodat de voort, schrijdende verbroedering tus sen Noord en Zuid ook hierin tot uiting zal kunnen komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 5