Plan Molotov" onvoldoende
m
Hollands glorie
Ternetszen
Batavia herbergt
vele journalisten
Italiaanse Burgerluchtvaart
in het offensief
tweede blad
Oosi-Europese landen hebben
hulp nodig
r~
voorhaven
van
Gen f
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 13 NOVEMBER 1947
Achter het ijzeren scherm (slot)
Tekort aan grondstoffen
en machines
De pers in Oost-Europa schildert het plan Marshall af, als
een uitvinding: van de duivel, die alle zichzelf respecteren
de democratische volken moeten schuwen. De Oost-Europese
landen voelden er aanvankelijk echter alleszins voor, deel te
nemen aan het plan en het was alleen de directe Sowjet-in-
terventie, die de regeringen ervan weerhield „hun souverei-
nlteit ln gevaar te brengen", door deel te nemen aan de Pa-
Parjjse conferentie.
De Russten voelden zich ver-
Elicht tot een soort tegenpre9-
itie. Dank zij de uitstekende
oogst in de Sowjet-Unie was
het Kremlin ln staat wat
graan te leveren. Dat was
echter niet voldoende. Moskou
stelde een eigen schema op.
dat de naam kreeg van het
Molotov-plan. Ontdaan van
alle mooie woorden betekent
dit plan de opbouw van Oost-
Europa zonder hulp van het
Westen. Daar West-Europa
zonder omvangrijke Ameri
kaanse. dieten niet tot her
stel kan ..omen, rijst de vraag
of het veel armere West-Euro
pa dat wel kan en in hoeverre
zij daarbij kunnen rekenen op
Sowjet hulp.
Het gebied waar het om
gaat is in hoofdzaak agrarisch
en heeft slechts industriële
centra in Saksen, Silezië en
Bohemen-Moravië. In enkele
landen, vooral in Joego-Slavië,
worden belangrijke delfstoffen
gewonnen. Staal echter wordt
nergens in voldoende hoeveel
heden gewonnen. Het econo
misch beeld, dat Oost-Europa
biedt is het volgende:
Finland moet volgens een
vast schema reparatiebetalin
gen verrichten aan Rusland
en daartoe is het slechts in
staat door credieten uit Zwe
den en de V.S. Het verkoopt
wel hout aan de V.S. maar
niet genoeg om de importen
te betalen. Het kan dan ook
weinig bijdragen tot herstel
van de andere Oost-Europese
landen.
In Polen hangt het welsla
gen van het vierjarenplan
hoofdzakelijk af van het al of
niet verkrijgen van een cre-
diet van 750 millioen dollar
voor de jaren 1947 tot 1949.
Het tot nu toe bereikte na
oorlogse herstel, is voorname
lijk mogelijk geweest door het
UIT DE KERKEN
„DE KINDEREN
RAKEN TE VER
MOEID."
„In de Russische bezettlngs-
zóne van Duitsland bestaat on
der de Katholieken grote
vrees", aldus meldt het Ka
tholiek Nederlands Persbu
reau, „dat spoedig alle gods
dienstonderricht op de scholen
zal worden afgeschaft." De
jongste maatregel, welke in
deze richting wijst, wordt ge
meld uit Dresden. De plaatse
lijke communistische autori
teiten hebben nl. bepaald, dat
lesuren voor godsdienstonder
richt alleen mogen worden ge-
5even op Zondag en Donder-
ag en zulks buiten de gewo
ne lesrooster om. De reden,
die voor deze maatregel wordt
opgegeven is, dat de leerlin
gen „te zeer vermoeid raken"
om zulke lessen bij te wonen,
omdat deze lesuren niet in het
gewone lesrooster kunnen wor
den opgenomen. Deze laatste
opmerking is vanzelfsprekend
wnder enige grond, omdat de
Sowjetautoriteiten zelf deze
lefisen van het rooster hebben
geschrapt en zulks tegen de
uitdrukkelijke wens van ouders
en onderwijzers. In Berlijn
heeft de gemeenteraad een
wet aangenomen, krachtens
welke het toezicht over alle
onderwijs toekomt aan het ge_
meentebestuur, dat op zijn
beurt geheel gecontroleerd
wordt door communisten en so
cialisten. Alle godsdienstige
belijdenissen van de stad heb
ben ten scherpste tegen deze
maatregel geprotesteerd.
van
paal
Vis NAAR DUITSLAND?
De Nationale Belgische ver
eniging van Vishandelaars
heeft aan het Belgische depar
tement van economische za-
de Belgische
delegatie, die op het ogenblik
i vertoeft om een
ë?£eïOVer-?enkomst met de
Brtts-Amenkaanse zóne te
hln1^?^1f1StrVCtie te ?even de
™°?igdK s.^aPPen te nemen
beraiken- dat België
Sïtf f6"0 21-500 ton ha-
ïlffnnvisconservenoen
iftirln v®rse kan uit-
«filter van voed-
£Ln?enin?J15eeft zijn goed
keuring aan dit plan gehecht.
UNNRA hulpprogram. Indien
de buitenlandse hulp wordt
stopgezet, zal het economische
leven ernstig in gevaar komen.
Tsjecho-Slowakije kan op
grote schaal machineonderde
len produceren. Het land is
echter afhankelijk van de Im
port van ijzer, koper en ande
re grondstoffen. Duitsland kan
deze niet meer leveren, zodat
slechts de V.S. nog ln aanmer
king komt. De dollar tegoeden
zijn echter uitgéput, zodat een
crisis ln zicht is.
Joego-Slavië heeft grote mi
nerale voorraden. Het rekent
op Tsjechische hulp bh' de im
port van machines, maar dat
is weer afhankelijk van de
vraag of Tsjecho-Slowakije de
zoeven genoemde moeilijkheden
te boven kan komen. Hongarije
is hoofdzakelijk een agrarisch
land, dat door de slechte oogst
met tekort aan graan te kam
pen heeft. De handel wordt
voor 60 met het Westen ge
dreven.
Maar het land kan niet door
blijven gaan tien keer zoveel
te kopen van de V.S. als te le
veren. Roemenië heeft veel te
lijden van de reparatie-betalin
gen. Bijna alle olie gaat naar
de Sowjet-Unie. De inflatie is
door drastische maatregelen
tot stilstand gebracht, de les
vensstandaard blijft echter op
laag peil. Bulgarije is het
minst geïndustrialiseerde land.
Het exporteert in hoofdzaak
tabak, lang niet genoeg ech
ter om te kunnen Importeren.
Uit dit overzicht blijken wel
twee dingen heel duidelijk:
Oost-Europa heeft hulp van
buiten nodig en de Sowjet-
Unie kan in die hulp niet voor
zien.
Tot deze voor Oost-E'uropa
sombere conclusie komen de
vier correspondenten van de
Herald Tribune.
Zes tinbaggermolens naar Indonesië gesleept.
De laatste der zes in Neder
land gebouwde tinbaggermo
lens is veilig op zijn bestem
ming afgeleverd. De eerste
drie van deze kolossen, waar
van de opbouw ongeveer 25
meter boven de waterlijn uit
steekt, vertrokken omstreeks
Maart van Rotterdam. In de
Golf van Biscaye hadden zij
met buitengewoon slecht weer
te kampen. Soms \vas men ver
plicht terug te keren, om de
hoge bouw niet bloot te stel
len aan het gevaar van ern
stige beschadiging door de
ruwe zee. Dat beschadiging,
als deze zich toch nog voor
deed, tot een minimum be
perkt bleef, spreekt voor de
bodem van deze stalen gevaar
ten en voor het zeemanschap
van het personeel der sleep
boten.
Na ongeveer zes weken nam
de storm wat af en kon de
gevaarlijke Golf van Biscaye
gepasseerd worden. Intussen
was het te laat geworden
voor een van de transporten
om nog op tijd in de Indische
Oceaan te komen. Deze moet
n.l. overgestoken worden voor
dat de Zuid-Westmoesson in
zet. Zodoende bereikten twee
van de tinbaggermolens hun
bestemming in Juni, terwijl de
derde naar Nederland terug
gekeerd was, om in Augustus
tezamen met de drie-die nog in
aanbouw waren, naar Indone
sië te vertrekken.
VLOTTE REIS.
In plaats van zes weken
oponthoud in de Golf van Bis
caye, was men nu in enkele
dagen deze Golf gepasseerd,
dank zij het mooie weer. De
sleepboot „Thames" met de
tinbaggermolen „Mendonou"
maakte 'n rondreis. Zij arri
veerde te Singkep op 19 Octo
ber en had dus 'n afstand van
8500 mijl in 65 dagen afgelegd,
't oponthoud te Port Said en te
Aden inbegrepen.
Een zeer belangrijke sleep
op 'racht u-as hiermede tot een
goed einde gebracht. Als by-
zonderheld mag wel vermeld
worden, dat de molens bjj aan
komst practisch zonder verdei
Seizoen-record?
Het wil in de compe
titie van de K.N.V.B.-Af-
dellng Zeeland wel eens
erg vlot lopen met de
doelpunten-fabricage. Er
waren Zaterdag en Zon
dag weer een tiental uit
slagen met dubbele cij
fers bij. Op Modderoord
te Middelburg, zoals het
voormalig Mi.itair Oefen
terrein oneerbiedig maar
treffend genoemd wordt,
viel echter de grote slag
en ongetwijfeld het sei
zoen-record. Vier en der
tig maal mocht de doel
man van Zeelandia III de
bal van achter zijn rug
halen. Vier en dertig
schoten van Middelburg
IV troffen doel, waarvan
vier en twintig na de
rust. In 45 minuten 24
maal van de middenlfln
naar het doel lopen en
terug is op zichzelf een
prestatie.
En nog is het geen al
gemeen record, want een
aan de veteranen-compe
titie deelnemend elftal
uit Vlissingen heeft het
ceder klaargespeeld een
Souburgs dito 61 ma^l te
overrompelen en aan dit
wereldrecord Is de Mid
delburgse jeugd nog niet
toe.
Het was de eerste
wedstrijd van Zeelandia
in en er staat ons dus
nog wel iets te wach
ten
De Franse gouverneur
van het Saargebied zou ver
klaard hebben, dat de econo
mische samensmelting met
Frankrijk binnen 14 dagen een
feit zal zijn.
oponthoud in werking gesteld
konden worden. Hoe belang
rijk deze transporten waren,
moge blijken uit de verzeker
de waarde, die in totaal ruim
dertig millioen gulden bedroeg
WEER ANDER WERK
De sleepboten zijn ïntussen
reeds weer op weg om nieuwe
opdrachten uit te voeren. De
„Zwarte Zee" vertrekt binnen
kort van Aden naar Tandjong
Priok met 'n 7000 tons droog
dok. De Poolzee" gaat een
dok van 750 'on slepen van
Bombay naar Sarong op
Nieuw Guinea en daarna een
zelfde dok van Cochin via
Kaapstad naar Zuld-Amerika
brengen. De „Tyne" gaat naar
Karachi, teneinde 'n dok naar
Zuid-Amerika i.e brengen en
de „Witte Zee", die kort gele
den een dok van Kaapstad
naar Zuid-Amerika vervoerde,
is nu op weg van Vizagapa-
tam, om daarvandaan een dok
naar La Plata te slepen.
De bekende geleerde, Albert
Einstein, die In Parijs de
atoom-conferentie zal preside
ren.
Overbodig werk
De hoofdgroep Industrie
heeft in een brief bij de minis
ter van economische zaken ge
protesteerd tegen de contróle
op het bedrijfsvergunningen-
besluit door ambtenaren van
de C. E. D. E. C., die thans in
de verschillende bedrijven ma-
chinelijsten opvragen en de
capaciteit der betrokken be
drijven willen vaststellen. Er
werd op gewezen, dat deze
contróle, welke aan een groot
aantal ambtenaren werk geeft,
voor het bedrijfsleven uiterma
te bezwaarlijk ls, terwijl de
resultaten van een en ander
„op zijn minst twijfelijachtig
zijn."
Indisch jeugdcentrum.
Het hoofdbestuur van de ver
eniging „Indisch jeugdcen
trum" heeft zich, nu de rege
ring besloten heeft zich te ont
houden van verdere financiële-
steun aan deze instelling, met
een circulaire tot de Neder
landse bevolking gericht, waar.
in het een ieder oproept, door
geldelijke steun mede te wer
ken om een mogelijkheid te
scheppen dat de vereniging
ook in de toekomst kan voort
gaan met haar werk.
Het Indisch jeugdcentrum
stelt zloh tot doel d# Neder
landse jeugd voor te lichten
over zeden en gebruiken van
cie volkeren in de overzeese ge-
ibedsdelen, door het houden
van lezingen, het geven van
filmavonden, het verstrekken
van lectuur over Indonesië,
Suriname en Curagao en het
voeren van schoolcorresponden-
tie.
EEN BEWOGEN GESCHIEDENIS VAN
VERBETERINGEN ENWENSEN.
Zeeuwsch Vlaanderen
vertrouwt op de Regering
Stichting Nederland helpt
Indië".
Te Batavia is onlangs opge
richt het „Landelijk Bureau
Batavia" van de stichting „Ne
derland helpt Indië". welk bu
reau de vroegere vertegen
woordiging vervangt.
In de afgelopen 1*6 jaar
zond de stichting voor ruim zes
mililoen gulden aan reliefgoe-
deren naar Indië, zodat hier
aan hen, die onder de Japanse
bezetting het zwaarst hadden
geleden en moeilijk in hun le
vensonderhoud konden voor
zien, gratis levensmiddelen ge
distribueerd kon worden.
Ze verschafte voorts aan
sociale instellingen, diverse
noodzakelijke goederen.
Ook is rechtstreeks finan
ciële hulp verleend. Voor de
Chinese slachtoffers van de
strijd der laatste maanden op
Java en Sumatra werd
i 100.000 geschonken, terwijl
ten behoeve van het comité tot
leniging van de nood onder de
terreurslachtoffers f 10.000
werd overgemaakt.
Het Stichtingsbestuur heeft
besloten zijn taak te blijven
voortzetten met het oog op de
zeer vele gevallen waarin
rechtstreekse hulp van nog
grote waarde kan zijn.
Wat de wereldpers over
Ned.-Indië denkt.
Overwegend
pro-Nederlands.
(Van onze Indische
correspondent)
Wy hebben de vertegenwoor
digers %van de wereldpers.
zoals bekend zjjn er op het
ogenblik ongeveer vijftig jour
nalisten ln Batavia en zijn
alle pers-agentschappen er ver
tegenwoordigd, inclusief het
Russische persbureau Tass
fevraagd om in enkele zinnen
un oordeel te geven over het
conflict tussen Nederland en
de Republiek. Vandaag begin
nen wij met het oordeel van
de heer Gino Tomajuoli, ver
tegenwoordiger van de Itali
aanse pers en hoofdredacteur
van de Corrlere di Milano.
EEN ITALIAAN.
De heer Tomajuoli zei: „Na
de gesprekken, die ik heb ge
had met de vertegenwoordi
gers van de republiek en met
EERSTDAAGS WEER VLUCHTEN NAAR
ALLE DELEN VAN EUROPA.
Een verrassend herstel.
In een eerste artikel ver
telden wij vorige week het
een en ander over de oudste
geschiedenis van de verbin
ding van Gent met de Schel,
de en de zee. welke geschie
denis een dieptepunt bereik
te in de periode van 1648.
toen de Vrede van Munster
de Zuidelijke Nederlanden
afsloot van de Schelde.
Het duurde tot 1814, voordat
het voor Gent weer begon te
dagen. In dat jaar toch besloot
het Weense Congres, om o.a.
de vrijwel overal grondig ver
anderde Europese landsgren
zen te herzien. Zuid. en Noord-
Nederland in één staat te ver
enigen. Door deze éénwording
werd natuurlijk de Schelde ook
weer voor Gent en Antwerpen
opengesteld. Deze eerste stad
had echter maar weinig aan
deze openstelling, want het
oude kanaal tot Sa9 van Gent
was sterk verwaarloosd en bo
vendien was in de loop der ja
ren het gedeelte Braakman,
dat Sas van Gent tot zeehaven
had gemaakt, geheel verzand
en dus eveneens voor de
scheepvaart ongeschikt gewor.
den.
Iets verder Noordwaarts
lokte echter de diepe Schelde
en op verzoek van het herbo-
rene en alweer actieve Gent
stond Koning Willem I in 1823
het graven van een kanaal van
Gent naar Terneuzen toe. Op 1
Mei 1825 werd met de werken
begonnen, op 7 Juni 1826 werd
te Terneuzen de eerste steen
voor de te bouwen sluizen ge
legd en op 18 November 1827
het gehele kanaal plechtig ge
opend.
Even dacht men ln Gent, dat
men nu wel voor lange tyd over
een goede uitweg naar zee zou
kunnen beschikken, maar weer
gooide een oproer roet in het
eten. Reeds in 1830 werd door
de Ned. Regering, nadat in
Zuid-Nederland een revolutie
was uitgebroken, het kanaal
gesloten. Bij het Tractaat van
Londen van 14 April 1839 werd
het echter weer opengesteld.
NIEUWE PROBLEMEN.
Korte tyd later deden zich
echter alweer moeilijkheden
voor. Het kanaal was toen nog
door de sluizen te Sas van
Gent in twee panden verdeeld.
Het benedenpand (Sas van
GentTerneuzen) moest vol
gens afspraak een diepte heb
ben van 4.80 M., maar om de
langs dit pand gèlegen gron
den een mogelijkheid tot af
watering te geven, moest hier
op tot Deilverlaging worden
overgegaan. Of de scheepvaart,
óf de afwatering moest dus in
het gedrang komen! Om deze»
moeilijkheid te regelen, werd
in 1842 tussen ons land en Bel
gië een nieuwe overeenkomst
gesloten, waarbij werd bepaald,
dat op Nederlands grondge
bied nieuwe afwateringswer
ken zouden worden aangelegd,
waardoor de daarvoor in aan
merking komende Belgische en
Nederlandse gronden hun te
veel aan water moesten lozen.
Deze leidingen, bekend als
Oostelyke en Westelijke Rijks,
waterleiding, bestaan nog en
monden te Terneuzen uit in de
Oost- en Westbuttenhavens.
SPOORWEG-TARIEVEN
Al spoedig bleek, dat deze
diepte nog te gering was en
weer rezen er dus moeilijkhe
den. In 1871 werd een inter
nationale commissie benoemd,
om deze moeilijkheden op te
lossen. Van Nederlandse zijde
stelde men bij deze onderhan
delingen als eis, dat de haven
van Terneuzen dan voortaan
voor de tarieven op de Belgi
sche Spoorwegen zou worden
gelijkgesteld met de Belgische
havens. Dit was blijkbaar te
veel gevraagd, want deze eis
leidde tot het afbreken der on.
derhandelingen. Gent wist
echter door te drijven, dat de
Belgische Regering deze ge
lijkstelling aanvaardde, maar
Antwerpen, dat nu plotseling
twee concurrenten dreigde te
krijgen, verzet^ zich heftig.
Mede tengevolge hiervan ver
wierp de Belgische Kamer de
overeenkomst.
1879.
Elven later ging men echter
weer confereren en op 31 Oc
tober 1879 kwam men tot ac-
coord.
Als compensatie voor de toe.
gestane kanaalverbeteringen
nam men van Nederlandse zij
de nu genoegen met een weder
zijdse naasting van de spoor
weg AntwerpenMoerdijk.
Terneuzen was nu echter het
kind van de rekening gewor
den en is, doordat deze gelijk
stelling van spoorwegtarieven
toen niet tot stand is gekomen,
nimmer tot grote bloei ge
raakt.
(Van onze
luchtvaartmedewerker)
Een van de wonderlijke er,
onverwachte dingen, die de ar
geloze buitenlander in Italië
opmerkt Is, dat de burgerlucht.
vaart verrassend snel in her
stel ls. Dit geldt niet alleen
voor de exploitatie van lucht
lijnen. waarvoor het lange Ita
lië zich uitstekend leent, maar
evenzeer voor de vliegtuigin
dustrie, die snel weer op
krachten begint te komen en...
over gebrek aan orders uit het
buitenland niet te klagen heeft.
VREDESVERDRAG
SCHIEP MOGELIJKHEDEN
Op 15 September is het vre
desverdrag der geallieerde mo.
gendlieden met Italië van
kracht geworden en dit opende
de mogelijkheid om gelijk vroe.
ger luchtlijnen op het buiten
land te openen. Verscheidene
luchtvaartmaatschappijen had
den hun plannen reeds gereed
liggen en hadden dus niets an
ders te doen, dan deze nu in
de practijk te brengen. Engel
se en Amerikaanse onderne
mingen hebben de periode na
de wapenstilstand gebruikt om
zeer veel kapitaal ln Italiaan
se luchtvaartondernemingen te
steken en het ziet er dan ook
naar uit. dat de Italianen ge
duchte concurrenten zullen
worden in Europa.
SCHEEPVAART GAAT
VLIEGEN.
Terwijl in Nederland vcrhln.
derd wordt, dat de scheep
vaartmaatschapprjen zich aan
passen bij de moderne tijd.
wordt dit in Italië toegestaan.
Het gevolg is. dat de meeste
scheepvaartmaatschappijen hun
tijdens de oorlog verloren ge-
gane of totaal verouderde sche.
oen niet door nieuwe boten
vervangen, maar door vracht-
ïersvliegtulgen!
DE INDUSTRIE
De Italiaanse vliegtuigin
dustrie begint op gang te ko
men. De Fiatfabrieken zijn
druk ln de weer om nieuwe
toestellen te bouwen, pn ook de
Savoia March ettif abrieken
werken weer en leveren goede
toestellen af. Voorlopig zal
Italë zelf de meeste toestellen
wel kunnen afnemen. Er be
staat behoefte aan modemi
Bering van de luchtvloot. Maar
de verwachting ls, dat weldra
de Italianen, die voor de oorlog
reeds met buitengewoon snelle
toestellen voor de dae kwa
men, ook naar het buitenland
zullen gaan leveren.
Deze concurrentie kan voor
de gehele wereld van betekenis
worden, daar de concurrentie
met de Amerikaanse en Britse
maatschappijen er door ver
groot wordt en het allerminst
is uitgesloten, dat deze con
currentie op de n^;en der
vliegtuigen van grote invloed
zal zijn.
Koos Vorrink.
De voorzitter van de Partij
v. d. Arbeid, de heer Koos Vor
rink, zal in Tsjecho Slowakije
het congres van de socialisti
sche partij bijwonen op 15, 16
en 17 Nov. a.s.»
die van de Nederlandse rege
ring, ben ik ervan overtuigd,
dat het Nederlandse politieke
program niet alleen de steun
verdient ln het binnenland van
Indonesië, maar evenzeer in 't
buitenland. Wat my van verre
heeft toegeschenen als een
edelmoedig streven naar onaf
hankelijkheid tot elke prijs on
der moeilijke omstandigheden,
heeft zich van nabij ontpopt
als een dwaze besluiteloze ti
rannie, die niet is gebaseerd
op het nationaal geloof maar
op een ras-fanatisme; niet op
een constructief programma,
maar op vage abstracties."
EEN CHNEES.
Ook de heer S. T. Hsish,
correspondent van het Central
News Agency te Nanking,
bleek bereid zijn oordeel te
geven over de situatie ln de
Archipel. De heer Hsieh for
muleerde zijn oordeel als volgt:
„De republikeinen, hun lei
ders incluis, zijn zeer, zeer ge
voelig dikwijls in de ver
keerde situatie.
Menige Nederlandse official,
in het bijzonder in de lagere
regionen, houdt er nog steeds
een voor-oorlogse mentaliteit
op na. Batavia is nog zo slecht
niet. De stad is beter dan me
nige andere stad in deze na
oorlogse wereld, ondanks haar
vele tekortkomingen.
Djokja is te geïsoleerd en
haar politieke leiders hebben
geeh gevoel voor internationa
le verhoudingen. Het gevolg
is, dat zij zich aan groot
spraak overgeven.
De Nederlandse autoriteiten
in Batavia zijn toegevend te
genover de republikeinse pers,
die hier verschijnt. Deze schijnt
een dergelijke toegevendheid
echter niet te waarderen."
EEN AMERIKAAN.
Harris Jackson, die tijdens
de politionele actie in Djokja
karta verbleef, en eerst enkele
weken daarna in de gelegen
heid was weer terug te komen
op Nederlands gebied, is cor
respondent van Associated
Press (New York). Met een
bescheidenheid, die weldadig
aandoet, zei hij:
„Hoewel ik slechts beschik
over een beperkte kennis van
de huidige situatie in Indië,
wil het mij voorkomen, dat 't
uitwerken van een vreedzame
oplossing zeer moeilijk zal zijn.
Wat dit betreft liggen de meest
bescheiden verlangens en ruim
ste concessies van béide par
tijen nog zo ver van elkaar af.
dat de verwerkelijking van
enig succesvol en bestendig
compromis op zijn zachtst ge
zegd nog ver verwyderd is."
Bonnenzwendel
opgehelderd.
De Haagse recherche heeft
de filiaalchef van een levens-
middelenmagazijn te Den
Haag gearresteerd. Deze man
had een aanzienlijk bonnente
kort. Hij Het een gefingeerde
inbraak doen waarvan hij aan
gifte deed. Met de gestolen
bonnen werd kettinghandel be
dreven, waardoor de politie
kans kreeg het raadsel van de
diefstal te ontwarren. Zes per
sonen zijn bij deze zaak be
trokken: één hunner verhan
delde voor 2500 aan "bonnen.1
Een -bedrag van 858 en een
aantal zeep- en suikerbonnen
zijn teruggevonden.
Deze Amerikaanse „Hercules" is met zyn 185 ton het grootste vliegtuig ter wereld,
heeft 8 motoren en kan, naar men verwacht, 700 passagiers vervoeren. Dezer dagen
het toestel zyn proefvlucht maken.
Gent echter was (voorlopig)
tevreden, want de te Sas van
Gent nieuw te bouwen sluis
zou 2.35 M. lager komen te
liggen, dan de oude. Toen de
ze sluis eenmaal klaar was,
kon Gent alle schepen,*die ln
Terneuzen konden binnenko
men, in haar havens ontvangen
en tengevolge hiervan nam de
bedrijvigheid dan ook ziender
ogen toe.
1895.
Mooie liedjes duren echter
niet lang! Enkele jaren later
waren de afmetingen der zee
schepen weer zodanig toegeno.
men, dat de zeesluis te Ter
neuzen (de tegenwoordige
Middenslui9) by doodtjj sche
pen met grote diepgang dik
wijls niet kon doorlaten. Weer
moest Gent, om met andere
havens te kunnen blijven con
curreren, op meer afdoende
verbeteringen aandringen. Op
29 Juni 1895 kwam weer een
nieuwe overeenkomst tot
stand, maar voor en aleer de
hierin overeengekomen ver
beteringen waren uitgevoerd,
bleek reeds weer, dat deze
door de eisen der moderne
scheepvaart waren achter
haald. Opnieuw werden onder
handelingen aangeknoopt en
deze leidden op 8 Maart 1902
tot een zoveelste overeenkomst,
waarbij o.a. werd bepaald, dat
te Terneuzen en te Sas van
Gent nieuwe sluizen met de
daarbij behorende havens en
verbindingskanalen zouden
worden gebouwd. De schut-
kolk te Terneuzen moest 140
M. lang en 18 M. bx*eed worden,
terwijl de slagdorpels 1.80 M.
onder de dorpels der te Sas
van Gent bestaande Oostsluis
zouden komen te liggen. De
slulshaofden te Sas van Gent
kregen een wijdte van 26 M.
en een onderlinge afstand van
200 M., terwijl de slagdorpels
2.95 M. lager werden, dan
die der bestaande sluis. Tevens
moest het kanaal worden ver
breed en verdiept en ook de
brugopeningen wijder worden
gemaakt. Op 1 October 1908
werden deze nieuwe sluizen in
gebruik genomen.
1947?
Weer was Gent door deze in
derdaad grondige verbeterin
gen de concurrentie met ande.
re grote havens mogelijk ge
maakt. maar.... we leven snel!
en thans ls het weer zover, dat
moderne schepen als b.v. de
„Victory" Gent niet kunnen
bereiken, omdat vooral de ca
paciteit der sluis te Terneu
zen te gering Is. Gent zou ech.
ter Gent niet meer zijn, als het
niet zou trachten verbetering
in deze toestand te brengen,
maar de tegenwerkende facto
ren van eeuwen geleden be
staan nog steeds!
Nog al tyd is Antwerpen de
binnenlandse concurrent en ook
mogelyke verbeteringen in de
positie van Terneuzen, ziet de.
ao stad niet graag, omdat deze
plaats dan wel eens een mhch.
tige concurrent zou kunnen
worden.
Maar hoe dan ook, Zeeuwsch-
yiaandereu rekent In deze stel
lig op de Nederlandse Rege
ring en neemt aan, dat ditmaal
zjjn behingen beter zullen wor
den behartigd, dan in 1879! Het
Is echter tc hopen, dat er een
overeenkomst kan worden ont
worpen, die zowel Gent, Ant
werpen als Terneuzen zal kun
nen bevredigen, zodat de voort,
schrijdende verbroedering tus
sen Noord en Zuid ook hierin
tot uiting zal kunnen komen.