GESLACHTSZIEKTEN Benzine voorde Luftwaffe Profiteren van woning-misère Ruime en eerlijke voorlichting nog dringend geboden De „Nederland" toch in het luchtruim Zwitsers willen de Rijn bevaren Boulevard-muur wordt hersteld TWEEDE BLAD .PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG I OCTOBER 1947 Een ernstig woord over (Van een bizondere medewerker) Er zijn van die dingen, waarover men niet spreekt. En er kunnen redenen zijn, welke dit stilzwijgen rechtvaar digen. Toch vraagt men zich af, of het verantwoord is, langer te zwijgen, of liever, omzichtigheid te betrachten, wanneer het gaat om het welzijn van het volk, in het bijzonder wat de geslachtsziekten, de gesel van deze na oorlogse tijd, betreft. Mevrouw K. J. Verheek-Borggreve, die door een veel jarige praktijk als assistente van Prof. Th. van Leeuwen te Utrecht ongetwijfeld als deskundige in deze mag gel den, vertelde óns, dat men voor de oorlog per jaar onge veer zeven syphilis-patiënten aan de studenten kon to nen, na de oorlog kreeg men er bijna gemiddeld elke dag een. Dit tekent de situatie afdoende. En, mevrouw Verheek legde hierop de nadruk, een der belangrijkste en betreurenswaardigste oorzaken dezer snelle toename is het ontbreken van de noodzakelijke voorlichting. Als er over één soort van ziekten veel onwetendheid en wanbegrip bestaat, dan is het wel over de geslachtsziekten. Waar de sexuële voorlichting over het algemeen nog steeds onvoldoende is, zou men er menselijkerwijs gesproken niet op behoeven te rekenen, dat de jeugd, want deze dient in de eerste plaats geïnformeerd binnen afzienbare tijd van de haar nog steeds bedreigen de ernstige gevaren op de hoogte wordt gesteld. Wat de sexuële voorlichting in het algemeen betreft, zo verklaarde mevr. Verheek, is het zo, dat de jongens de meisjes steeds voor zijn. Een meisje heeft nu eenmaal een geheel andere instelling ten op zichte van het sexuële. Het is werkelijk niet denkbeeldig, dat een meisje daags voor haar hu welijk nog van veel, waarvan zjj als getrouwde vrouw op de hoogte moet zijn, geheel onkun dig is. En in dit verband be hoeft het geen verwondering te wekken, wanneer men ver neemt, dat in de regel een mis stap van het meisje geschied de, zonder dat zij zich werke lijk bewust was van haar daad en de mogelijke gevolgen daarvan. In dit verband wees mevr. Verheek op de zeer zware ver- lichting der ouders, hun kin eren tijdig voor te lichten, niet alleen wat het normale sexuële verkeer betreft, maar ook aangaande de ramp der geslachtsziekten. Het is voorts van het" hoogste belang, dat de jeugd wordt gewezen op de ge varen van een te vlotte en lichtzinnige omgang der sexen. Reden waarom mevr. Verheek zich geen onverdeeld voor standster kon noemen van het gemengde zwemmen, waar door immers bepaalde verlan- fens geprikkeld kunnen wor- en en waarbij de neiging tot onvoorzichtige daden vaak gro ter wordt. Toen wij vroegen, of het be smettingsgevaar bij geslachts ziekten inderdaad zo groot was, kregen wij ten antwoord, dat soms een kus in bepaalde omstandigheden voldoende is, om iemand te infecteren. Het zijn juist die zoge naamd onschuldige uitstap jes, waarbij „niets gebeurt", och ja, .een kus hoort er te genwoordig nu eenmaal bij,' welke een bron van ellende kunnen worden. Het merkwaardige is, dat vele mensen in bepaalde op zichten bijna ziekelijk voor zichtig zijn, bijv. bij het gebruik maken van het toilet in' de trein, doch aan de andere kant op roekeloze wijze „de zon in het water kunnen zien schij nen". Het gevolg hiervan is, dat de geslachtsziekten zijn gaan voorkomen in alle krin gen en in alle milieus. En nóg schijnt men van het gemis aan voorlichting niet overtuigd. DE JUISTE PERSONEN. Zou het daarom geen aanbe veling verdienen, een voor lichting op grote schaal te propageren, bijvoorbeeld voor de ouders in speciale bijeen komsten en voor de jeugd der middelbare scholen in de klas selokalen? wilden wij weten. Zeker, antwoordde mevr. Verheek, alleen is onze erva ring, dat het moeilijk is voor deze voorlichting de juiste per sonen te vinden en voorts komt er altijd een deel van het publiek uit ongezonde belang stelling luisteren. Waarop wij van mening waren, en het zij thans onderlijnd, dat dit laat ste o.l. geen beletsel mag zijn. Bij een zeker percentage van de mensheid zal deze neiging steeds aanwezig zijn, daaronder zouden dus de anderen niet mogen lijden. En vooral, het is uiteindelijk zaak, ook en misschien wel in de eerste plaats de ziekelrjk-nieuwsgie- rigen te waarschuwen, want zij mogen misschien geacht wor den de zwakste zusters en broeders te zijn. Behalve over het ontstaan en voorkomen der geslachts ziekten, bestaat er ook veel verkeerd Inzicht ten aanzien van de genezing. Desgevraagd deelde mevr. Verheek ons met stelligheid mee, dat de geslachtsziekten te genezen zijn. Men gebruikt tegenwoordig nieuwe genees middelen, o.a. penicilline, waarmede betere resultaten worden bereikt, dan met vele vooroorlogse preparaten. De eerste vereiste is evenwei, dat de patiënt nauwgezet de adviezen opvolgt van de dokter en gedurende de ge hele duur van zijn ziekte onder behandeling blyft. Doet men dit, dan behoeft men weinig of geen angst te hebben voor de gruwelverha len over verlamming of krank- Mevr. K. J. Verheek-Borggreve zinnigheid op latere leeftijd, dan mag men er zeker van zijn, dat de dokter de volle waarheid spreekt, wanneer hg een patiënt genezen verklaart. Zou men de adviezen niet op volgen, of de voorgeschreven bezoeken aan de specialist sta ken, dan kunnen de gevolgen inderdaad funest zijn, niet al leen voor de patiënt zelf, maar vooral, en hoe licht wordt dat vergeten voor de kin deren. Het moet derhalve niet zo zijn, dat de kinderen op school elkaar op de hoogte brengen, of dat zij toevallig een „te wijs" boek in handen krijgen en daar het nodige in lezen. Wij zouden willen opemrken, dat juist een dergelijke gang van zaken de oorzaak kan zijn van een ongezonde nieuwsgie righeid en een ontstellend te kort aan eerbied voor het hoge levensgeheim. Hoe de voorlichting dient te zjjn? y Een maatstaf daarvoor aan te geven is niet doenlijk. Er bestaat gelukkig goede lec tuur, welke de ouders kunnen raadplegen. En iedere vader en moeder zal ongetwijfeld zelf het beste weten, hoe zij met de kinderen moeten praten. Sommige ouders klagen vaak over de geslotenheid hunner kinderen, juist in de puber teitsjaren, waarin zij eigenlijk zoveel raad nodig hebben. Zou deze geslotenheid niet mede veroorzaakt worden door het feit, dat de kinderen door een natuurlijke schroom worden weerhouden, om met hun ou ders over het sexuële te spre ken en door de angst van de ouders, hun kinderen door een gesprek daarover te kwetsen of zichzelf bespottelijk te ma ken? EEN GRUWEL. Er kan niet genoeg worden gewaarschuwd tegen de gru wel der geslachtsziekten, er kan ook niet genoeg worden aangedrongen op een tijdige en goede sexuële voorlichting. De jeugd van deze tijd wordt wel eens „vroeg rjjp" genoemd. En er zijn ouders, die van verba zing de handen ineen slaan en er met andere ouders over pra ten, dat hun kinderen gesprek ken voeren over onderwerpen, waarover zij (de ouders), nog niet dachten, toen ze twintig waren. Deze ouders dienen evenwel te bedenken, dat het beter zou zijn, zich niet te ver bazen en met hun kinderen zelf te spreken en, mochten zij daartoe onverhoopt niet in staat zijn, een ander vertrouwd en ervaren persoon, als een dokter of een zielzorger, te vragen, dit laatste te doen. Toen de oorlog kwam, werden de veilige grenzen van ons goede land wagen wijd opengestoten, maar ook de grenzen van de tere kin derziel bleken niet bestand tegen de vele nieuwe en ru we indrukken. En laten wij deze kinderziel dan maar zeer ruim nemen, want een groot deel van onze rljpe- re jeugd en jonge volwassen mensen waren onbewust van vele verschrikkingen. Er is veel, zeer veel stuk gegaan in en ook nog na de oorlog en de huidige generatie heeft het eigenlijk in de hand, of de eeuwenoude trots van <?ns land, een gezonde, sterke jeugd, Nederlands roem zal blijven. E^n Belgisch jong meisje voerde op het internationale volksdansenfeest van de En gelse padvinders een struisve ren-dans uit. Verscherpte controle op onderverhuur. Enkele droevige voorbeelden. Een advertentie in een blad meldde enkele dagen ge leden, dat een bewoners van 'n huis in Vlissingen twee kamer9 en een zij-vertrekje (met wat meubilair, plus gebruik van keuken) wilde verhuren voor 100 per maand. Brieven onder nummer, want de brave man, die deze adver_ tentie plaatste, wist vermoede lijk wel, dat hij heel erg de prijs-voorschriften overtrad. Dan was er kort geleden nog «en gemoedelijk dametje in Zeeland, die kamers wilde ver hurenmaar SO per ka mer en per maand, en zo maakte ze van haar huis f 350 per maand aan huurVan zelf wrekend wa-, het dame tie •n overtreding. Haar huurders evenwel zwegen, want ze wa ren blrj, dat ze onderdak had den. Wilde vrachtvaart meldt zich aan. Maar... onder Britse vlag Werd geleverd door Standard en Royal Dutch. In het thans te Neurenberg plaats vindende proces tegen de directeuren van de grote chemische trust, de I. G. Far- ben, werd dezer dagen onthuld, dat de Nazi-regering door be middeling van deze onderneming in de jaren 1936 tot 1939 grote hoeveelheden benzine met hoog octaangehalte voor vliegtuigen alsmede een hoeveelheid van het uiterst waarde volle tetra-ethyl lood van de Royal Dutch Mij. en de Ame rikaanse Standard Oil heeft gekocht. Van deze laatste maatschappij ontvingen de I. G. Farben voor een bedrag van ca. 15 millioen dollar. De beklaagde August von Knieriem verklaarde: Krauch, Schmitz (twee an dere beklaagden) en ik gingen? naar Londen. De uiUeg welke ons was gegeven door ambte naren van de regering was, dat zij van plan waren, Duitsland onafhankelijk te maken van olie-leveranties uit het buiten land. Aan de Standard Oil wer den opdrachten ter waarde van 20 millioen dollar verstrekt, hiervan werd voor 15 millioen geleverd. Ook kwam een con tract tot stand met „Asiate", een dochteronderneming van de Royal Dutch Shell (de Ko ninklijke Petroleum Mij.) in Londen. Op een vraag gaf von Knie riem toe, dat het niet normaal was dat de I. G. Farben vlieg- tuigbenzine kocht voor zulk een bedrag. Omgekeerd wisten dus ook de heren van de Ko ninklijke en van de Standard Oil dat het hier geen normale transactie betrof. Omtrent de tetra-ethyl-lood- feschiedenis werd het volgende ekend: In Juli 1938 kreeg de I. G. Farben van de Ethyl Ex port Corporation bericht, dat zij 500 ton van deze stof, die nodig is voor het bereiden van vliegtuigbenzine, kon leveren. De stof zou geleend worden te gen „borgstorting" van zeven dollar. In een brief aan het ministerie van luchtvaart (on der leiding van Goering) deel de de I. G. Farben mede, dat zjj teruglevering van de 500 ton beloofd had tegen het ein de van het jaar 1939 „om de zaken niet moeilijker te ma ken". Ook bleek dat men voor zorgsmaatregelen had geno men om de gelden voor de aan koop van benzine, die in Ame rika waren gestort, tijdig naar Zwitserland over te brengen, ten einde inbeslagneming door de Ver. Staten te voorkomen. Toen een der aanklagers von Knieriem vroeg, waarom de regering wilde dat juist'de I. G. Farben het contract afsloot, antwoordde hjj laconiek: „Non, de Duitse regering was er ongetwijfeld van op de hoogte dat wjj zeer goede re laties met de Standard Oil hadden. Zoals u waarschijnlijk weet, hadden wjj nog al veel zaken met de Standard 011". Brug bij Buggenum hersteld. Van de spoorbrug over de Maas bjj Buggenum in de lijn WeertRoermond is 't Noor delijk spoor definitief hersteld en Maandag in gebruik geno men. Over ongeveer een jaar zal het herstel in zjjn geheel gereed zijn. De opgaande trei nen in de richting Roermond maken van Maandagmiddag af gebruik van het herstelde Noordelijke spoor. De treinen in tegengestelde richting zul len nog over de 25 meter stroomafwaarts gebouwde hulpbrug worden geleid. De brug is van groot belang ln verband met het vervoer van kolen. (Van onze luchtvaartmedewerker) Reeds herhaalde malen is de perswereld in ooschudding ge veest door de publicering van de luchtvaartplann"" van de Maatschappij „Nederland", •vaartegen de K.L.M. zich om begrnoeirike redenen verzette Wij herinneren ons nog zeer goed, dat directeur A. C. Bronsing voor de oorlog met vergevorderde plannen rondliep om met enkele in Duitsland te bestellen Zeppelins een regel- -natige dienst tussen Indië er Nederland te aaar nri der hou den. De oorlog maakte de ver wezenlijking van deze projec ten niét mogelijk. De „Neder land" heeft echter zeer gezon de argumenten om „in de lucht te gaan": Zij beschikt over een uitgebreide organisatie, een schat van ervaring In het lang niet makkelijke scheepvaartbe drijf en het benodigde kapitaal. De K.L.M., die thans in we zen is genationaliseerd, wenste geen tweede grote Nederland se luchtvaart-onderneming en de regering wenste dit even min. Wij constateren alleen de feiten, zonder hierop verder commentaar te geven. DE MAAS IN HET NET. De „Nederland" wenste zich hierin niet te schikken. Dat is haar goed recht. Daarom werd onlangs een luchtvaart-charter maatschappij opgericht, waar- In deze scheepvaartmaatschap pij flnantieel is geïnteresseerd. Deze maatschappij heet „Bri- tlsh-Netherland Air Sendees Ltd". Waarom British? Om dat de Nederlandse regering duidelijk te kennen had gege ven geen concessies voor re gelmatige luchtlijnen tussen Nederland en Indië te verstrek ken. Hierdoor dwong zij de „Nederland" in de „wilde" luchtvaart, de luchtvaart-op. verzoek. Het publiek is hoogst gevoe lig voor deze dingen. Wanneer morgen de dag een auto busondernemer kans ziet pas sagiers naar Antwerpen en te rug te vervoeren voor een kwartje minder dan de spoor kosten, dan gaan automatisch honderden mensen van deze bussen gebruik maken, voor opgesteld, dat het niet mag. De lezers herinneren zich waarschijnlijk nog wel de iet wat romantische, maar amu sante wilde-bussen-contra- spoorwegien-strijd. HEOE GAAT HET ELDERS? Een dergelijke strgd op luchtvaartgebied behoort tot de mogelijkheden. Zg vindt reeds plaats in de V.S., in Noorwegen, in Zweden en ver schillende andere landen. De scheepvaart zal niet rusten, voordat zg haar plaats in het luchtverkeer heeft veroverd. Deze Engels-Nederlandse on derneming is uit der aard een compromis en wij zien haar veelal als een proefballonnetje. De onderneming beschikt over enkele twee-motorige vrachtvliegtuigen en hiermede worden goederen vervoerd van Engeland naar alle richtingen, al naar gelang vraag en aan bod. Uit der aard zijn de ta rieven concurrerend en over het algemeen zien de erkende SCHADE VEROORZAAKT DOOR EVACWS. De minister van financiën heeft bepaald dat de schade, aangericht door evacué's in de hun van overheidswege toege wezen woningen, zal worden vergoed volgens de bepalingen van het Besluit op de materiële oorlogsschade 1945. Er worden echter alleen uit keringen gedaan indien de schade voor 1 Januari 1946 werd toegebracht, en het niet mogelijk is deze schade te ver halen op de evacué. Ook blijft buiten beschouwing de normale achteruitgang van het pand. luchtvaartmaatschappijen deze wilde vrachtdienst niet graag. Hierdoor wordt dus de kans op een compromis Nederland- K.L.M. minder. De huidige luchtvloot, bestaande uit twee- motorige Aerovans, zal onge twijfeld worden uitgebreid wan neer het bedrijf lonend zal blij ken. Achter deze zaak staat de wereldwijde agenten-organi satie van de grote scheepvaart maatschappijen, die voor lading kunnen zorgen. BELGISCH VOORBEELD. Het feit dat deze onderne ming onder de Britse vlag vliegt, bewijst, dat een andere oplossing onder de gegeven omstandigheden nier mogelijk was. Dat is jammer, want wanneer wij naar onze Zuider buren kijken, dan zien we, dat er naast een bloeiende grote luchtvaartmaatschappij, de Sa bena, wel degelijk plaats is voor enkele grotere charter maatschappijen. Momenteel wordt de wereldhandel ten zeerste bemoeilijkt door tal rijke monetaire maatregelen. Eenmaal zullen de kunsmatige muren moeten worden neerge haald en zullen de goederen stromen hun weg vinden over de gehele wereld. Laten we ho pen, dat dèn de Nederlandse charterluchtvaart gereed is, om naast de K.L.M. haar aan deel in dit vervoer op te eisen. Dit zijn een paar voorbeel den van mensen, die profiteren van de woningellende. Zo zijn er heel wat in Nederland en daarom is men begonnen ln de grote steden en straks ge beurt dat in de provincie de allerergste gevallen van on juiste woningexploitatie op te sooren en de overtreders voor de rechtbank te brengen. Het iR lmmers al te dwaas dat de huiseigenaren de wo. ninghuren niet mogen ver hogen en dat dan iemand, die tegen een lage huur prijs een flink huis te pak ken heeft gekregen, datgene gaat doen, wat aan .de huis eigenaren wordt belet en de huur gaat opdrijven. In sommige gevalen is het parasiteren op de woningnood in Den Haag! zo hoog gelopen, dat van een huis, waarvoor de eigenaar 80 aan huur ontving, door de exploi tant 800 in de maand ge maakt werd!! Mensen met een inkomentje van 150 per maand werden gedwongen 60 per maand neer te tellen voor onderhuur van een stukje arbeiderswo ning. Een dametje In Den Haag verhuurde van haar huisje, dat 5 per week deed, een onge meubileerde kamer en een zol derkamertje voor 15 per week. Een andiere in Amsterdam wist voor een gemeubileerde kamer met slaapkamer en ge bruik van keuken en badka mer 175 per maand te be dingen, terwijl ze zelf aan haar huiseigenaar 45 per maand betaalde voor het gehele huis. Intussen zrjn de eerste tien tallen processen-verbaal ge vallen en dat alleen nog maar bij de ergste overtreders, want de minder erge gevallen gingen door naar de prljzencommls- sle's en prijsbureaux om op minnelijke wijze geschikt te worden. Wat mag men rekenen voor onderhuur Het antwoord is vrij een voudig. Men berekent welk deel van het huis door de on derhuurder wordt gebruikt en dat deel van de huishuur mag aan de onderhuurder in re kening worden gebracht plus een vergoeding van 20 der meubilering- en stofferings- waarde en 15 voor alge mene onkosten. De berekening wordt dan als volgt: Huur van het huis 600 per jaar, verhoging voor onderhuur 10 totaal 660. Drie tiende deel van het huig wordt on derverhuurd met meubilering en stoffering. De totale onder huur komt dan op 342.70 per jaar of afgerond 28.50 per maand. Met gas, electrlciteit en water komt dat dan ge woonlijk op 31 per maand. Dit slaat zo ongeveer op het geval van de brave VHssinger, die 100 per maand vroeg! En daarom schijnt een advies aan onderhuurders in Zeeland niet overbodig: laat de huurwaarde van uw vertrekken vaststellen door de daarvoor aangewezen overheidsinstantie1? of door de prijzencommissie's'. Profiteren van de woningmisère moet met hand en tand bestreden worden. Voor pensions geldt een eigen prijs-berekening en daar voor gelden dus andere voor schriften, dan wat we hierbo- rven aangaven. En Nederlanders leren hen het vak (Van onze spéciale verslag gever.) De Nederlandse vlag waalt van vele R-jnschepen. Voor de oorlog bestond de gehele Rijn- vloot uit ongeveer 16.000 sche pen; iets minder dan de helft behoorde in Nederland thuis. Hoe deze verhoudingen op het ogenblik zijn, valt nog niet precies te zeggen, maar dat Nederland nog steeds de eer ste plaats bij de Rijnscheep vaart inneemt, wordt een ieder duidelijk, die het voorrecht heeft een bootreis van Rotter dam naar Basel te mogen mee maken. En toch _De Zwitserse Rijnvloot was vóór de oorlog niet van grote betekenis; zij bestond uit min der dan 200 vaartuigen. Gedu rende en na de oorlog zijn de Zwitserse rederijen echter druk doende geweest hun vloot uit te breiden en het vrachtvervoer Over 2 a 3 maanden gereed. In de regel klimmen opper man, metselaars en sjouwerlie den stellingen op. In Vlissin gen klauteren zg stelling af. Bij het herstel van de muur aan de boulevard de Ruyter ten minste. Dat moet ook wel, want de stellingen st^an wat in de regel toch niet het geval is met de voet in het water. Dat levert natuurlijk moeilijkheden op. Zo zijn bij voorbeeld vorig jaar met een flinke bries, alle stellingen eens weggeslagen! Sinds vorig jaar October is men bezig met het herstel van de 800 meter lange muur en men hoopt er nu in 2 3 maanden mee gereed te zijn. De buitengewoon strenge win ter heeft natuurlijk het werk erg geremd. De muur is al vrij oud en in 't begin der 19e eeuw door Napoleon gebouwd, toen hij de verschillende bastions door een muur liet verbinden. Bij de beschieting van de stad in 1944 liep ook deze dijkmuur ernstige schade op. En losse stenen en zwakke plekken zijn in deze muur, die steeds aan de invloed van het zeewater is blootgesteld, zeer gevaarlijk. De Rijkswaterstaat, belast met het onderhoud, heeft dan ook opdracht gegeven de muur te herstellen, waarmee men nu druk bezig is. i van en naar Zwitserland zoveel mogelijk in eigen handen te nemen. Maar varen doet men niet alleen met schepen. Enaan goede schippers, stuurlieden en matrozen heeft Zwitserland een groot gebrek! Het Zwitserse volk is geen va rend volk en echte schippers- families, zoals wij die" (geluk kig) nog kennen, komen in het Alpenland niet voor. Onze Ne derlandse Rgnschippers zrjn bijna allen op het water gebo ren; zij kennen de schepen en zij kennen het vaarwater. Deze practische opleiding, die duurt, vanaf de prille jeugd tot aan de dag, waarop de eerste reis als schipper wordt gemaakt, is door niets anders te vervangen. De Zwitsers we ten dit ook zeer goed en het is mede daarom dat, de meeste Zwitserse schepen een bordje dragen, waarop vermeld staat, dat de kapitein een Rotterdam mer is. Het is natuurlijk een Zwitserse hartewens, dat na verloop van tijd op elk Zwit sers schip een Zwitserse be manning aanwezig is. De Zwitserse rederijen be steden daarom veel aandacht aan de opleiding van hun ma trozen. In de haven van Basel ligt een schoolschip. waarop de Zwitserse jongens hun oplei ding tot matroos krijgen. Een opleiding echter, die zuiver theoretisch is en later door een practische opleiding moet wor den aangevuld. Zij krijgen er onder meer les in de Neder landse taal, wel een bewijs dat het Nederlands tussen Rotter dam en Basel nogal eens te pas kan komen. DOEN WIJ VERSTANDIG? Neen, voorlopig staat de Ne derlandse Rijnvaart nog aan de spits; maar de activiteit van de Zwitserse redergen, de ernst waarmede men werkt om het Zwitserse aandeel in de Rijn- scheepvaart belangrijk te ver groten en de moeiten en de kosten die men zich getroost om Zwitserse jongemannen op te leiden tot ervaren binnen schippers, doen ons de volgen de vragen stellen: Is men zich ln Nederland er van bewust, dat Zwitserland zich door de Nederlanders ln de geheimen van de Rjjnscheep- vaart laat inwijden zoals Tsaar Peter I in Nederland de scheepsbouw kwam bestude ren en zoals de Denen van ons de veeteelt tot in do perfectie leerden Beseft men bjj ons voldoen de dat, willen wij ook in de toekomst de eerste plaats by de Rljnscheepvaart blijven be zetten, wij met het Zwitserse streven rekening moeten hou den? Draagt men er zorg voor, dat de arbeidsvoorwaarden voor de schippers, de aanwas van onze Rjjnvloot en de con dities waaronder de rederijen vrachtprijzen kunnen bereke nen van die aard zijn, dat wjj nu en in de toekomst niet voor buitenlandse concurrentie be vreesd behoeven te zijn? Wij hebben nog steeds de beste binnenschippers. Wij be zitten nog de grootste Rijn- vloot. Wij staan nog nummer één bjj het vrachtvervoer langs de Rijn. Zorgen wij ervoor, dat dit zo blijft, nu, over vijf jaar en na vjjf generaties. Niet door beperkende maatregelen voor de buitenlandse rederijen maar door steeds met de beste schippers en de beste schepen te varen onder de meest gun, atige condities.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 5