GESLACHTSZIEKTEN
Benzine voorde Luftwaffe
Profiteren van
woning-misère
Ruime en eerlijke voorlichting
nog dringend geboden
De „Nederland"
toch in het luchtruim
Zwitsers willen de Rijn
bevaren
Boulevard-muur wordt
hersteld
TWEEDE BLAD
.PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG I OCTOBER 1947
Een ernstig woord over
(Van een bizondere medewerker)
Er zijn van die dingen, waarover men niet spreekt. En
er kunnen redenen zijn, welke dit stilzwijgen rechtvaar
digen. Toch vraagt men zich af, of het verantwoord is,
langer te zwijgen, of liever, omzichtigheid te betrachten,
wanneer het gaat om het welzijn van het volk, in het
bijzonder wat de geslachtsziekten, de gesel van deze na
oorlogse tijd, betreft.
Mevrouw K. J. Verheek-Borggreve, die door een veel
jarige praktijk als assistente van Prof. Th. van Leeuwen
te Utrecht ongetwijfeld als deskundige in deze mag gel
den, vertelde óns, dat men voor de oorlog per jaar onge
veer zeven syphilis-patiënten aan de studenten kon to
nen, na de oorlog kreeg men er bijna gemiddeld elke
dag een. Dit tekent de situatie afdoende. En, mevrouw
Verheek legde hierop de nadruk, een der belangrijkste
en betreurenswaardigste oorzaken dezer snelle toename
is het ontbreken van de noodzakelijke voorlichting.
Als er over één soort van
ziekten veel onwetendheid en
wanbegrip bestaat, dan is het
wel over de geslachtsziekten.
Waar de sexuële voorlichting
over het algemeen nog steeds
onvoldoende is, zou men er
menselijkerwijs gesproken niet
op behoeven te rekenen, dat
de jeugd, want deze dient in
de eerste plaats geïnformeerd
binnen afzienbare tijd van
de haar nog steeds bedreigen
de ernstige gevaren op de
hoogte wordt gesteld.
Wat de sexuële voorlichting
in het algemeen betreft, zo
verklaarde mevr. Verheek, is
het zo, dat de jongens de
meisjes steeds voor zijn. Een
meisje heeft nu eenmaal een
geheel andere instelling ten op
zichte van het sexuële. Het is
werkelijk niet denkbeeldig, dat
een meisje daags voor haar hu
welijk nog van veel, waarvan
zjj als getrouwde vrouw op de
hoogte moet zijn, geheel onkun
dig is. En in dit verband be
hoeft het geen verwondering
te wekken, wanneer men ver
neemt, dat in de regel een mis
stap van het meisje geschied
de, zonder dat zij zich werke
lijk bewust was van haar daad
en de mogelijke gevolgen
daarvan.
In dit verband wees mevr.
Verheek op de zeer zware ver-
lichting der ouders, hun kin
eren tijdig voor te lichten,
niet alleen wat het normale
sexuële verkeer betreft, maar
ook aangaande de ramp der
geslachtsziekten. Het is voorts
van het" hoogste belang, dat de
jeugd wordt gewezen op de ge
varen van een te vlotte en
lichtzinnige omgang der sexen.
Reden waarom mevr. Verheek
zich geen onverdeeld voor
standster kon noemen van het
gemengde zwemmen, waar
door immers bepaalde verlan-
fens geprikkeld kunnen wor-
en en waarbij de neiging tot
onvoorzichtige daden vaak gro
ter wordt.
Toen wij vroegen, of het be
smettingsgevaar bij geslachts
ziekten inderdaad zo groot
was, kregen wij ten antwoord,
dat soms een kus in bepaalde
omstandigheden voldoende is,
om iemand te infecteren.
Het zijn juist die zoge
naamd onschuldige uitstap
jes, waarbij „niets gebeurt",
och ja, .een kus hoort er te
genwoordig nu eenmaal bij,'
welke een bron van ellende
kunnen worden.
Het merkwaardige is, dat
vele mensen in bepaalde op
zichten bijna ziekelijk voor
zichtig zijn, bijv. bij het gebruik
maken van het toilet in' de
trein, doch aan de andere kant
op roekeloze wijze „de zon in
het water kunnen zien schij
nen". Het gevolg hiervan is,
dat de geslachtsziekten zijn
gaan voorkomen in alle krin
gen en in alle milieus. En nóg
schijnt men van het gemis aan
voorlichting niet overtuigd.
DE JUISTE PERSONEN.
Zou het daarom geen aanbe
veling verdienen, een voor
lichting op grote schaal te
propageren, bijvoorbeeld voor
de ouders in speciale bijeen
komsten en voor de jeugd der
middelbare scholen in de klas
selokalen? wilden wij weten.
Zeker, antwoordde mevr.
Verheek, alleen is onze erva
ring, dat het moeilijk is voor
deze voorlichting de juiste per
sonen te vinden en voorts
komt er altijd een deel van het
publiek uit ongezonde belang
stelling luisteren. Waarop wij
van mening waren, en het zij
thans onderlijnd, dat dit laat
ste o.l. geen beletsel mag zijn.
Bij een zeker percentage van
de mensheid zal deze neiging
steeds aanwezig zijn, daaronder
zouden dus de anderen niet
mogen lijden. En vooral, het
is uiteindelijk zaak, ook en
misschien wel in de eerste
plaats de ziekelrjk-nieuwsgie-
rigen te waarschuwen, want zij
mogen misschien geacht wor
den de zwakste zusters en
broeders te zijn.
Behalve over het ontstaan
en voorkomen der geslachts
ziekten, bestaat er ook veel
verkeerd Inzicht ten aanzien
van de genezing.
Desgevraagd deelde mevr.
Verheek ons met stelligheid
mee, dat de geslachtsziekten
te genezen zijn. Men gebruikt
tegenwoordig nieuwe genees
middelen, o.a. penicilline,
waarmede betere resultaten
worden bereikt, dan met vele
vooroorlogse preparaten. De
eerste vereiste is evenwei,
dat de patiënt nauwgezet
de adviezen opvolgt van de
dokter en gedurende de ge
hele duur van zijn ziekte
onder behandeling blyft.
Doet men dit, dan behoeft
men weinig of geen angst te
hebben voor de gruwelverha
len over verlamming of krank-
Mevr. K. J. Verheek-Borggreve
zinnigheid op latere leeftijd,
dan mag men er zeker van
zijn, dat de dokter de volle
waarheid spreekt, wanneer hg
een patiënt genezen verklaart.
Zou men de adviezen niet op
volgen, of de voorgeschreven
bezoeken aan de specialist sta
ken, dan kunnen de gevolgen
inderdaad funest zijn, niet al
leen voor de patiënt zelf, maar
vooral, en hoe licht wordt
dat vergeten voor de kin
deren.
Het moet derhalve niet zo
zijn, dat de kinderen op school
elkaar op de hoogte brengen,
of dat zij toevallig een „te
wijs" boek in handen krijgen
en daar het nodige in lezen.
Wij zouden willen opemrken,
dat juist een dergelijke gang
van zaken de oorzaak kan zijn
van een ongezonde nieuwsgie
righeid en een ontstellend te
kort aan eerbied voor het hoge
levensgeheim.
Hoe de voorlichting dient te
zjjn? y
Een maatstaf daarvoor aan
te geven is niet doenlijk. Er
bestaat gelukkig goede lec
tuur, welke de ouders kunnen
raadplegen. En iedere vader
en moeder zal ongetwijfeld zelf
het beste weten, hoe zij met
de kinderen moeten praten.
Sommige ouders klagen vaak
over de geslotenheid hunner
kinderen, juist in de puber
teitsjaren, waarin zij eigenlijk
zoveel raad nodig hebben. Zou
deze geslotenheid niet mede
veroorzaakt worden door het
feit, dat de kinderen door een
natuurlijke schroom worden
weerhouden, om met hun ou
ders over het sexuële te spre
ken en door de angst van de
ouders, hun kinderen door een
gesprek daarover te kwetsen
of zichzelf bespottelijk te ma
ken?
EEN GRUWEL.
Er kan niet genoeg worden
gewaarschuwd tegen de gru
wel der geslachtsziekten, er
kan ook niet genoeg worden
aangedrongen op een tijdige en
goede sexuële voorlichting. De
jeugd van deze tijd wordt wel
eens „vroeg rjjp" genoemd. En
er zijn ouders, die van verba
zing de handen ineen slaan en
er met andere ouders over pra
ten, dat hun kinderen gesprek
ken voeren over onderwerpen,
waarover zij (de ouders), nog
niet dachten, toen ze twintig
waren. Deze ouders dienen
evenwel te bedenken, dat het
beter zou zijn, zich niet te ver
bazen en met hun kinderen
zelf te spreken en, mochten zij
daartoe onverhoopt niet in
staat zijn, een ander vertrouwd
en ervaren persoon, als een
dokter of een zielzorger, te
vragen, dit laatste te doen.
Toen de oorlog kwam,
werden de veilige grenzen
van ons goede land wagen
wijd opengestoten, maar ook
de grenzen van de tere kin
derziel bleken niet bestand
tegen de vele nieuwe en ru
we indrukken. En laten wij
deze kinderziel dan maar
zeer ruim nemen, want een
groot deel van onze rljpe-
re jeugd en jonge volwassen
mensen waren onbewust van
vele verschrikkingen.
Er is veel, zeer veel stuk
gegaan in en ook nog na de
oorlog en de huidige generatie
heeft het eigenlijk in de hand,
of de eeuwenoude trots van
<?ns land, een gezonde, sterke
jeugd, Nederlands roem zal
blijven.
E^n Belgisch jong meisje
voerde op het internationale
volksdansenfeest van de En
gelse padvinders een struisve
ren-dans uit.
Verscherpte controle op onderverhuur.
Enkele droevige
voorbeelden.
Een advertentie in een
blad meldde enkele dagen ge
leden, dat een bewoners van 'n
huis in Vlissingen twee kamer9
en een zij-vertrekje (met wat
meubilair, plus gebruik van
keuken) wilde verhuren voor
100 per maand.
Brieven onder nummer, want
de brave man, die deze adver_
tentie plaatste, wist vermoede
lijk wel, dat hij heel erg de
prijs-voorschriften overtrad.
Dan was er kort geleden nog
«en gemoedelijk dametje in
Zeeland, die kamers wilde ver
hurenmaar SO per ka
mer en per maand, en zo
maakte ze van haar huis f 350
per maand aan huurVan
zelf wrekend wa-, het dame tie
•n overtreding. Haar huurders
evenwel zwegen, want ze wa
ren blrj, dat ze onderdak had
den.
Wilde vrachtvaart meldt zich aan.
Maar... onder Britse vlag
Werd geleverd door Standard en Royal Dutch.
In het thans te Neurenberg plaats vindende proces tegen
de directeuren van de grote chemische trust, de I. G. Far-
ben, werd dezer dagen onthuld, dat de Nazi-regering door be
middeling van deze onderneming in de jaren 1936 tot 1939
grote hoeveelheden benzine met hoog octaangehalte voor
vliegtuigen alsmede een hoeveelheid van het uiterst waarde
volle tetra-ethyl lood van de Royal Dutch Mij. en de Ame
rikaanse Standard Oil heeft gekocht. Van deze laatste
maatschappij ontvingen de I. G. Farben voor een bedrag van
ca. 15 millioen dollar.
De beklaagde August von
Knieriem verklaarde:
Krauch, Schmitz (twee an
dere beklaagden) en ik gingen?
naar Londen. De uiUeg welke
ons was gegeven door ambte
naren van de regering was, dat
zij van plan waren, Duitsland
onafhankelijk te maken van
olie-leveranties uit het buiten
land. Aan de Standard Oil wer
den opdrachten ter waarde van
20 millioen dollar verstrekt,
hiervan werd voor 15 millioen
geleverd. Ook kwam een con
tract tot stand met „Asiate",
een dochteronderneming van
de Royal Dutch Shell (de Ko
ninklijke Petroleum Mij.) in
Londen.
Op een vraag gaf von Knie
riem toe, dat het niet normaal
was dat de I. G. Farben vlieg-
tuigbenzine kocht voor zulk
een bedrag. Omgekeerd wisten
dus ook de heren van de Ko
ninklijke en van de Standard
Oil dat het hier geen normale
transactie betrof.
Omtrent de tetra-ethyl-lood-
feschiedenis werd het volgende
ekend: In Juli 1938 kreeg de
I. G. Farben van de Ethyl Ex
port Corporation bericht, dat
zij 500 ton van deze stof, die
nodig is voor het bereiden van
vliegtuigbenzine, kon leveren.
De stof zou geleend worden te
gen „borgstorting" van zeven
dollar. In een brief aan het
ministerie van luchtvaart (on
der leiding van Goering) deel
de de I. G. Farben mede, dat
zjj teruglevering van de 500
ton beloofd had tegen het ein
de van het jaar 1939 „om de
zaken niet moeilijker te ma
ken". Ook bleek dat men voor
zorgsmaatregelen had geno
men om de gelden voor de aan
koop van benzine, die in Ame
rika waren gestort, tijdig naar
Zwitserland over te brengen,
ten einde inbeslagneming door
de Ver. Staten te voorkomen.
Toen een der aanklagers von
Knieriem vroeg, waarom de
regering wilde dat juist'de I.
G. Farben het contract afsloot,
antwoordde hjj laconiek:
„Non, de Duitse regering
was er ongetwijfeld van op de
hoogte dat wjj zeer goede re
laties met de Standard Oil
hadden. Zoals u waarschijnlijk
weet, hadden wjj nog al veel
zaken met de Standard 011".
Brug bij Buggenum hersteld.
Van de spoorbrug over de
Maas bjj Buggenum in de lijn
WeertRoermond is 't Noor
delijk spoor definitief hersteld
en Maandag in gebruik geno
men. Over ongeveer een jaar
zal het herstel in zjjn geheel
gereed zijn. De opgaande trei
nen in de richting Roermond
maken van Maandagmiddag af
gebruik van het herstelde
Noordelijke spoor. De treinen
in tegengestelde richting zul
len nog over de 25 meter
stroomafwaarts gebouwde
hulpbrug worden geleid.
De brug is van groot belang
ln verband met het vervoer
van kolen.
(Van onze
luchtvaartmedewerker)
Reeds herhaalde malen is de
perswereld in ooschudding ge
veest door de publicering van
de luchtvaartplann"" van de
Maatschappij „Nederland",
•vaartegen de K.L.M. zich om
begrnoeirike redenen verzette
Wij herinneren ons nog zeer
goed, dat directeur A. C.
Bronsing voor de oorlog met
vergevorderde plannen rondliep
om met enkele in Duitsland te
bestellen Zeppelins een regel-
-natige dienst tussen Indië er
Nederland te aaar nri der hou
den. De oorlog maakte de ver
wezenlijking van deze projec
ten niét mogelijk. De „Neder
land" heeft echter zeer gezon
de argumenten om „in de lucht
te gaan": Zij beschikt over
een uitgebreide organisatie, een
schat van ervaring In het lang
niet makkelijke scheepvaartbe
drijf en het benodigde kapitaal.
De K.L.M., die thans in we
zen is genationaliseerd, wenste
geen tweede grote Nederland
se luchtvaart-onderneming en
de regering wenste dit even
min. Wij constateren alleen de
feiten, zonder hierop verder
commentaar te geven.
DE MAAS IN HET NET.
De „Nederland" wenste zich
hierin niet te schikken. Dat is
haar goed recht. Daarom werd
onlangs een luchtvaart-charter
maatschappij opgericht, waar-
In deze scheepvaartmaatschap
pij flnantieel is geïnteresseerd.
Deze maatschappij heet „Bri-
tlsh-Netherland Air Sendees
Ltd". Waarom British? Om
dat de Nederlandse regering
duidelijk te kennen had gege
ven geen concessies voor re
gelmatige luchtlijnen tussen
Nederland en Indië te verstrek
ken. Hierdoor dwong zij de
„Nederland" in de „wilde"
luchtvaart, de luchtvaart-op.
verzoek.
Het publiek is hoogst gevoe
lig voor deze dingen. Wanneer
morgen de dag een auto
busondernemer kans ziet pas
sagiers naar Antwerpen en te
rug te vervoeren voor een
kwartje minder dan de spoor
kosten, dan gaan automatisch
honderden mensen van deze
bussen gebruik maken, voor
opgesteld, dat het niet mag.
De lezers herinneren zich
waarschijnlijk nog wel de iet
wat romantische, maar amu
sante wilde-bussen-contra-
spoorwegien-strijd.
HEOE GAAT HET ELDERS?
Een dergelijke strgd op
luchtvaartgebied behoort tot
de mogelijkheden. Zg vindt
reeds plaats in de V.S., in
Noorwegen, in Zweden en ver
schillende andere landen. De
scheepvaart zal niet rusten,
voordat zg haar plaats in het
luchtverkeer heeft veroverd.
Deze Engels-Nederlandse on
derneming is uit der aard een
compromis en wij zien haar
veelal als een proefballonnetje.
De onderneming beschikt
over enkele twee-motorige
vrachtvliegtuigen en hiermede
worden goederen vervoerd van
Engeland naar alle richtingen,
al naar gelang vraag en aan
bod. Uit der aard zijn de ta
rieven concurrerend en over
het algemeen zien de erkende
SCHADE VEROORZAAKT
DOOR EVACWS.
De minister van financiën
heeft bepaald dat de schade,
aangericht door evacué's in de
hun van overheidswege toege
wezen woningen, zal worden
vergoed volgens de bepalingen
van het Besluit op de materiële
oorlogsschade 1945.
Er worden echter alleen uit
keringen gedaan indien de
schade voor 1 Januari 1946
werd toegebracht, en het niet
mogelijk is deze schade te ver
halen op de evacué. Ook blijft
buiten beschouwing de normale
achteruitgang van het pand.
luchtvaartmaatschappijen deze
wilde vrachtdienst niet graag.
Hierdoor wordt dus de kans
op een compromis Nederland-
K.L.M. minder. De huidige
luchtvloot, bestaande uit twee-
motorige Aerovans, zal onge
twijfeld worden uitgebreid wan
neer het bedrijf lonend zal blij
ken. Achter deze zaak staat
de wereldwijde agenten-organi
satie van de grote scheepvaart
maatschappijen, die voor lading
kunnen zorgen.
BELGISCH VOORBEELD.
Het feit dat deze onderne
ming onder de Britse vlag
vliegt, bewijst, dat een andere
oplossing onder de gegeven
omstandigheden nier mogelijk
was. Dat is jammer, want
wanneer wij naar onze Zuider
buren kijken, dan zien we, dat
er naast een bloeiende grote
luchtvaartmaatschappij, de Sa
bena, wel degelijk plaats is
voor enkele grotere charter
maatschappijen. Momenteel
wordt de wereldhandel ten
zeerste bemoeilijkt door tal
rijke monetaire maatregelen.
Eenmaal zullen de kunsmatige
muren moeten worden neerge
haald en zullen de goederen
stromen hun weg vinden over
de gehele wereld. Laten we ho
pen, dat dèn de Nederlandse
charterluchtvaart gereed is,
om naast de K.L.M. haar aan
deel in dit vervoer op te eisen.
Dit zijn een paar voorbeel
den van mensen, die profiteren
van de woningellende. Zo zijn
er heel wat in Nederland en
daarom is men begonnen ln de
grote steden en straks ge
beurt dat in de provincie
de allerergste gevallen van on
juiste woningexploitatie op te
sooren en de overtreders voor
de rechtbank te brengen.
Het iR lmmers al te dwaas
dat de huiseigenaren de wo.
ninghuren niet mogen ver
hogen en dat dan iemand,
die tegen een lage huur
prijs een flink huis te pak
ken heeft gekregen, datgene
gaat doen, wat aan .de huis
eigenaren wordt belet en de
huur gaat opdrijven.
In sommige gevalen is het
parasiteren op de woningnood
in Den Haag! zo hoog
gelopen, dat van een huis,
waarvoor de eigenaar 80 aan
huur ontving, door de exploi
tant 800 in de maand ge
maakt werd!!
Mensen met een inkomentje
van 150 per maand werden
gedwongen 60 per maand
neer te tellen voor onderhuur
van een stukje arbeiderswo
ning.
Een dametje In Den Haag
verhuurde van haar huisje, dat
5 per week deed, een onge
meubileerde kamer en een zol
derkamertje voor 15 per
week.
Een andiere in Amsterdam
wist voor een gemeubileerde
kamer met slaapkamer en ge
bruik van keuken en badka
mer 175 per maand te be
dingen, terwijl ze zelf aan haar
huiseigenaar 45 per maand
betaalde voor het gehele huis.
Intussen zrjn de eerste tien
tallen processen-verbaal ge
vallen en dat alleen nog maar
bij de ergste overtreders, want
de minder erge gevallen gingen
door naar de prljzencommls-
sle's en prijsbureaux om op
minnelijke wijze geschikt te
worden.
Wat mag men rekenen voor
onderhuur
Het antwoord is vrij een
voudig. Men berekent welk
deel van het huis door de on
derhuurder wordt gebruikt en
dat deel van de huishuur mag
aan de onderhuurder in re
kening worden gebracht plus
een vergoeding van 20 der
meubilering- en stofferings-
waarde en 15 voor alge
mene onkosten.
De berekening wordt dan als
volgt:
Huur van het huis 600 per
jaar, verhoging voor onderhuur
10 totaal 660. Drie tiende
deel van het huig wordt on
derverhuurd met meubilering
en stoffering. De totale onder
huur komt dan op 342.70 per
jaar of afgerond 28.50 per
maand. Met gas, electrlciteit
en water komt dat dan ge
woonlijk op 31 per maand.
Dit slaat zo ongeveer op het
geval van de brave VHssinger,
die 100 per maand vroeg! En
daarom schijnt een advies aan
onderhuurders in Zeeland niet
overbodig: laat de huurwaarde
van uw vertrekken vaststellen
door de daarvoor aangewezen
overheidsinstantie1? of door de
prijzencommissie's'. Profiteren
van de woningmisère moet
met hand en tand bestreden
worden.
Voor pensions geldt een
eigen prijs-berekening en daar
voor gelden dus andere voor
schriften, dan wat we hierbo-
rven aangaven.
En Nederlanders leren hen het vak
(Van onze spéciale verslag
gever.)
De Nederlandse vlag waalt
van vele R-jnschepen. Voor de
oorlog bestond de gehele Rijn-
vloot uit ongeveer 16.000 sche
pen; iets minder dan de helft
behoorde in Nederland thuis.
Hoe deze verhoudingen op het
ogenblik zijn, valt nog niet
precies te zeggen, maar dat
Nederland nog steeds de eer
ste plaats bij de Rijnscheep
vaart inneemt, wordt een ieder
duidelijk, die het voorrecht
heeft een bootreis van Rotter
dam naar Basel te mogen mee
maken. En toch
_De Zwitserse Rijnvloot was
vóór de oorlog niet van grote
betekenis; zij bestond uit min
der dan 200 vaartuigen. Gedu
rende en na de oorlog zijn de
Zwitserse rederijen echter druk
doende geweest hun vloot uit
te breiden en het vrachtvervoer
Over 2 a 3 maanden gereed.
In de regel klimmen opper
man, metselaars en sjouwerlie
den stellingen op. In Vlissin
gen klauteren zg stelling af.
Bij het herstel van de muur
aan de boulevard de Ruyter
ten minste. Dat moet ook wel,
want de stellingen st^an
wat in de regel toch niet het
geval is met de voet in het
water. Dat levert natuurlijk
moeilijkheden op. Zo zijn bij
voorbeeld vorig jaar met een
flinke bries, alle stellingen
eens weggeslagen!
Sinds vorig jaar October is
men bezig met het herstel van
de 800 meter lange muur en
men hoopt er nu in 2 3
maanden mee gereed te zijn.
De buitengewoon strenge win
ter heeft natuurlijk het werk
erg geremd. De muur is al vrij
oud en in 't begin der 19e eeuw
door Napoleon gebouwd, toen
hij de verschillende bastions
door een muur liet verbinden.
Bij de beschieting van de stad
in 1944 liep ook deze dijkmuur
ernstige schade op. En losse
stenen en zwakke plekken zijn
in deze muur, die steeds aan
de invloed van het zeewater is
blootgesteld, zeer gevaarlijk.
De Rijkswaterstaat, belast met
het onderhoud, heeft dan ook
opdracht gegeven de muur te
herstellen, waarmee men nu
druk bezig is.
i van en naar Zwitserland zoveel
mogelijk in eigen handen te
nemen. Maar varen doet men
niet alleen met schepen.
Enaan goede schippers,
stuurlieden en matrozen heeft
Zwitserland een groot gebrek!
Het Zwitserse volk is geen va
rend volk en echte schippers-
families, zoals wij die" (geluk
kig) nog kennen, komen in het
Alpenland niet voor. Onze Ne
derlandse Rgnschippers zrjn
bijna allen op het water gebo
ren; zij kennen de schepen en
zij kennen het vaarwater.
Deze practische opleiding,
die duurt, vanaf de prille jeugd
tot aan de dag, waarop de
eerste reis als schipper wordt
gemaakt, is door niets anders
te vervangen. De Zwitsers we
ten dit ook zeer goed en het
is mede daarom dat, de meeste
Zwitserse schepen een bordje
dragen, waarop vermeld staat,
dat de kapitein een Rotterdam
mer is. Het is natuurlijk een
Zwitserse hartewens, dat na
verloop van tijd op elk Zwit
sers schip een Zwitserse be
manning aanwezig is.
De Zwitserse rederijen be
steden daarom veel aandacht
aan de opleiding van hun ma
trozen. In de haven van Basel
ligt een schoolschip. waarop de
Zwitserse jongens hun oplei
ding tot matroos krijgen. Een
opleiding echter, die zuiver
theoretisch is en later door een
practische opleiding moet wor
den aangevuld. Zij krijgen er
onder meer les in de Neder
landse taal, wel een bewijs dat
het Nederlands tussen Rotter
dam en Basel nogal eens te pas
kan komen.
DOEN WIJ VERSTANDIG?
Neen, voorlopig staat de Ne
derlandse Rijnvaart nog aan de
spits; maar de activiteit van
de Zwitserse redergen, de ernst
waarmede men werkt om het
Zwitserse aandeel in de Rijn-
scheepvaart belangrijk te ver
groten en de moeiten en de
kosten die men zich getroost
om Zwitserse jongemannen op
te leiden tot ervaren binnen
schippers, doen ons de volgen
de vragen stellen:
Is men zich ln Nederland er
van bewust, dat Zwitserland
zich door de Nederlanders ln
de geheimen van de Rjjnscheep-
vaart laat inwijden zoals
Tsaar Peter I in Nederland de
scheepsbouw kwam bestude
ren en zoals de Denen van ons
de veeteelt tot in do perfectie
leerden
Beseft men bjj ons voldoen
de dat, willen wij ook in de
toekomst de eerste plaats by
de Rljnscheepvaart blijven be
zetten, wij met het Zwitserse
streven rekening moeten hou
den?
Draagt men er zorg voor,
dat de arbeidsvoorwaarden
voor de schippers, de aanwas
van onze Rjjnvloot en de con
dities waaronder de rederijen
vrachtprijzen kunnen bereke
nen van die aard zijn, dat wjj
nu en in de toekomst niet voor
buitenlandse concurrentie be
vreesd behoeven te zijn?
Wij hebben nog steeds de
beste binnenschippers. Wij be
zitten nog de grootste Rijn-
vloot. Wij staan nog nummer
één bjj het vrachtvervoer langs
de Rijn. Zorgen wij ervoor, dat
dit zo blijft, nu, over vijf jaar
en na vjjf generaties. Niet
door beperkende maatregelen
voor de buitenlandse rederijen
maar door steeds met de beste
schippers en de beste schepen
te varen onder de meest gun,
atige condities.