Amerika's jeugd in de beklaagdenbank Nteuw materieel voor de spoorwegen Domburg antwoordt Werkloosheid thans geen probleem K.L.M. concurrent der Verenigde Staten Nieuwe stationsbrug voor Middelburg LEZERS SCHRIJVEN.. TWEEDE BLAD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1947 DUIZENDEN OUDF.RS HEVIG GESCHOKT. Een geruchtmakende misdaad. Van kust tot kust brengen honderden Amerikaanse cou ranten dagelyks op hun front- pagina berichten over „het ge- Sral Overell". In de salons, win kels, clubs, scholen, ja tot in de slaapkamers toe wordt er over gediscussieerd of Louise en Bud veroordeeld zullen wor den. En net als in de beruchte Dreyfus-affaire spreekt leder persoonlijk het schuldig of on schuldig uit en sinds Maart reeds houdt deze zaak de aam dacht van alle Amerikanen ge spannen. Om dit begrijpen nWt men de feiten kennen. Zeven weken reeds zitten de 21-jarige George (Bud) Gollum en de 18-jarige Louise Overell in de beklaagdenbank en het proces zal nog wel vijf tot zes weken duren. DE ZAAK Het jacht van de bankier W. Overell uit New-York lag op 15 Maart in de haven van New Port. De bankier en zijn vrouw waren alleen aan boord en hun 17-jarige dochter Louise was met haar „Boyfriend" naar het setadje New Port Harbor gegaan, waar ze in een cafe taria wat aten. Toen de jonge lui wilden betalen, klonk er uit de richting van de haven een explosie en toen zy naar de haven renden, merkten ze, dat het jacht van Louise's ouders de lucht in was gevlogen. De bankier en zijn vrouw waren dood en de oorzaken van de ramp schenen onbekend. Het onderzoek door de po litie bracht voor Louise en Bud echter zeer bezwarende dingen aan het licht. Het bleek, dat de bankier en zijn vrouw niet bij de explosie, doch onge- veer een uur daarvoor reeds door moord om het leven kwa men. De detectives stelden ver der vast, dat er haat tussen de beide vrouwen bestond, die steeds sterker geworden was sinds Louise haar boyfriend had leren kennen met wie zij, tegen de uitdrukkelijke wens van haar ouders in, wilde trouwen. Verder bleek nog, dat de rijke ouders hun dochter vrij kort hielden met geld, maar dat haar erfenis ver over het half millioen dollar bedroeg. Tenslotte ontdekten springstoffenexperts, dat het jacht door middel van dyna miet tot zinken werd gebracht en dat de tijdbom niet kon ex ploderen voor Bud en Louise net schip verlieten. HET PROCES. Toch ontkennen Bud en Louise, onder zeer bezwarende omstandigheden gearresteerd, van begin af alle schuld. Geen enkel ogenblik, noch tijdens het vooronderzoek, noch tijdens de behandeling van de zaak zijn ze beiden terwijl ze elkaar sinds hun arrestatie niet meer spraken van hun bewering dat ze onschuldig zijn afgewe ken. Louise ontvangt regelma tig de kapster en manicure in haar cel en Bud schijnt zich meer te interesseren voor de Baseball verslagen in de cou ranten, dan in het verloop van zijn proces. Dat Louise, omdat ze op de dag der moord nog nite meerdexyarig was, niet ter dood veroordeeld kan worden, is maar een zwakke verklaring voor deze eigenaardige hou ding, een mengeling van infan tiliteit en raffinement, die zelfs de meest gewiekste psycholo gen met stomheid slaat. Of zij zyn totaal, maar dan ook to taal onschuldig of ,het zijn doortrapte cjmici, die zelfs het meest overtuigende corpus de licti zoals uitgetrokken ha ren der slachtoffers niets zeggen. DE ACHTERGROND. Dit zijn de feiten, maar er is een speciale reden waarom de ze zaak de aandacht van alle Amerikanen gespannen houdt. J DE CONCERTEN EN HET BELLAMYPARK. Zaterdag was het bij het con cert in het Bellamypark weer erg met het rumoer tijdens het spelen. Wat zou ik Zaterdag graag naast mij in de tent het College van B. en W. hebben gehad alsook al de raadsleden. Wat zouden ook zy hebben ge noten van het schouwspel. Zy zouden de kinderen hebben zien enhoren spelen, de rijpere jeugd hebben zien rondlopen tussen de luisteraars en verder de auto's hebben zien en horen langsrijden. En dit alles afge wisseld en begeleid door mu ziek. Het is mij bekend dat hier over reeds meermalen is ge schreven en dat ook de muziek verenigingen aan B. en W. ver zocht hebben hierin verande ring te brengen. Doch alles vergeefs. Waarom hierin toch geen verandering gebracht? Ik weet wel dat het niet gemak kelijk is; daarvoor staat de muziektent op een te onge schikte plaats. Maar waarom deze dan niet verwijderd? Een tent grenzende aan verkeers wegen kan nooit goed zijn. Er zijn nog wel andere en betere plaatsen. Laten wij hopen dat er spoe dig een verandei'ing komt. Zeer vele luisteraars zullen er dankbaar voor zyn. M. P. VENTEVOGEL. Amerika heeft evenals vele andere landen met het probleem van een verwilderde jeugd te kampen. In de nieuwe wereld groeit het echter uit tot excessen. Be gaande Amerikaanse re portage geeft een beeld van de verwording. De opmerking, dat dit 'n prin cipiële kwestie betreft ver-" klaart dit nog maar gedeelte lijk. Het is natuurlijk zo, dat het in dit proces niet meer om de aangeklaagden gaat, maar om de vraag of a a n w ij z i n- gen alleen voldoende zijn om iemand tot de electrische stoel of levenslange gevange nisstraf te veroordelen. Vooral in de V.S., waar alle jury-leden het „schuldig" moeten uitspre ken, is de vraag op de spits gedreven. Maar het gaat, schrijft Hans Habe in „Die Weltwoche", om meer. Dage lijks zwermen er drie honderd reporters rond de plaats waar dit proces gevoerd wordt. Waarom? Omdat hier een le vensader van het Amerikaanse volk wordt geraakt. Het gaat in dit proces om de verhouding van jonge mensen, high school-kids en college- girls, tot elkaar en de maat schappij waarin zij leven, op hun speciale Amerikaanse ma nier dan. Nu is in dit puritein se land openlijk bekend gewor den, wat tot nu toe een publiek geheim was. Men wist wel, dat in de lan ge rijen auto's 's avonds op het strand en langs de wegen Ame rika s jeugd niet alleen wacht te op het opkomen van de maan, men wist dat de motels (motor-hotels) heus niet alleen uit de grond rezen om aan de toenemende vraag van het vreemdelingenverkeer te vol doen en men wist ook wel dat de interesse van Amerika's stu derende jeugd zich werkelijk niet alleen tot de wetenschap beperkte. Sinds jaren spraken de Amerikaanse couranten, ty perend voor hun tijd en cul- over „Necking" en „Petting", tuur, min of meer toegevend twee onvertaalbare woorden, volkomen ingeburgerd'en „net jes", die mm ofmeer intie mere betrekkingen tussen jon gens en meisjes aangeven. Men wist dit alles, maar wil de het niet weten en wilde het gevaar in deze verhouding, voor de Amerikaanse jeugd een soort sport, niet zien. Vaders en moeders vonden het heel gewoon dat zestien jarige jongens en zeventienja rige meisjes hele rissen „dates" op na hielden en sloten de ogen voor de mogelijkheid dat deze avondljjke rendez-vous meer zouden zijn dan onschuldige ontmoetingen. EINDELIJK! De zaak Overell- heeft reeds een zeer duidelijk gevolg. Op voeders, geleerden, vrouwen verenigingen en sportclubs houden zich nu, eindelijk!/ bezig met de vraag, of het niet meer dan tijd is om ook in Amerika de sexuele problemen met de jeugd in huiselijke kring te bespreken. In duizenden Am rikaanse gezinnen heeft de 1: •derlijke naïviteit en 't zonnig en onver antwoord optimisme een be hoorlijke klap gekregen. Louise en Bud zijn typisch voor de Amerikaanse jeugd van heden. Duizenden vaders en moeders zien in, dat hun zoons en doch ters ook mannen en vrouwen zijn. En voor de Amerikaanse cultuurgeschiedenis kan dit gelukkig een nieuw hoofd stuk betekenen. DE TACTIEK DER „VERSCHROEIDE AARDE" TEISTERT JAVA. r~ "N Aan Jeanne van de Bataviaan Mevrouw, wanneer U aan het strand van Domburg wilt gaan baden. Wanneer U zonnen wilt in 't zand Zonder uw beurs te schaden Dan zijn daar kilometers zee En van die fijne plekjes Maar neem dan ook uw broodjes mee En creain voor zonnevlekjes. De bussen nemen ieder mee Voor vijfentachtig centen Endraai uw hoofd voor ied're slee Met van die fijne prenten. U kunt hier óveral terecht U wordt hier niet gesneden En goede koffie, 't ijs niet slecht. Geen buitenissigheden. Maar als U zich serveren laat Op een terras met zitjes Nog bonloos ook, U weet hoe 't gaat, Is dat dan wel zo witjes? En die doorgezaagde Piet, Dat gaas met veterbandjes, Geen sterveling die dat hier ziet Dat hoort bij zomerklantjes. We meten 't kleed ten knieën uit Nauwkeurig (Raadsbeslissing) Want laats- was er zo'n Schotse guit, Wat werd dat een vergissing. Maar kyk wat ik U bidden wil Naar 't zongeblakerd leven Klim op de halfverwoeste Hil, Vertoef daar nog eens even. Wellicht dat U dan toch nog houdt Van 't dorpje zo geschonden, Van bos en land, verminkt en zout, Nog ongeheelde wonden. U kunt genieten, 't ligt zo klaar, Mevrouw!, kijk om U henen Naar heel die dart'le mensenschaar, Naar al die bruine benen. Zie hoe de zon dit alles stooft In felle kleurenschater. Misschien roept ,U dan uit! Geloofd zij Domburg aan dit water. Mevrouw, dit beetje raad kost niets. Als U dat nog teveel is, Dan kunt U ook nog op de fiets. De groeten van CORNELIS. SCHIPBRUG TE HEDEL. De voor het wegverkeer zo uiterst belangrijke schipbrug te Hedel .waarvoor een wacht tijd van drie kwartier geen zeldzaamheid iis, kan men het oog op de scheepvaartbelangen niet op vaste tijden voor het landverkeer worden openge steld, aldus berichtte men de K.N.A.C. op een desbetreffen de vraag. De K.N.A.C. raadt thans de automobilisten aan overdag zoveel mogelijk ge- durende het eerste half uur van elk uur de brug te passe ren, aangezien men dan meer kans heeft onmiddellijk te kunnen doorrijden dan gedu rende het tweede haJf uur. - Het nationale park „De Hoge Veluwe" ontving Dinsdag de 100.000ste bezoeker van dil seizoen. HET COMMUNISME EN DE AMERIKAANSE VAKVERENIGINGEN. Ingevolge één der bepalin gen van de Amerikaanse ar beidswetgeving van Taft- man personeel van de Amer. vakverenigingen Dinsdagoch tend het formulier ontvangen, waarop zy de verklaring moe ten tekenen, dat zy afwijzend staan tegenover het commu nisme. Zoals bekend is, heeft de leidér van de C. I. O., Mur ray, verklaard, dat hy deze maatregel als een belediging beSchouwt en vele vakvereni gingsleiders, onder wie John Lewis, hebben te kennen ge geven, dat zjj de verklaring niet zullen tekenen. Er wordt hard gewerkt. Tot nog toe kenden de Ned. Spoorwegen stoom-, elec trische en diesel-electrische tractie. Thans is besloten de electrificatie uit te breiden tot alle lijnen, waarop de vervoers- dichtheld zo groot is, dat deze de kosten van electrificatie rechtvaardigt, en waar de elec trificatie niet verantwoord is door een te geringe bezetting, zal worden overgegaan tot in voering van diesel-electrische tractie. De uitvoering van deze plan nen zal een periode van vijf tot tien jaar vergen. NIEUWBOUW Bij de bouw van nieuw mate rieel zal worden gestreefd naar een veel grotere mate van uniformiteit. Zo zal worden voortgegaan met de bouw van het gestroomlijnd materieel, waarvan thans 331 wagen bakken, ter vorming van twee- en vier wagenstellen in uit voering zijn. Van bestaande tweewagen- treinen zullen driewagentrei nen worden gemaakt, waarvoor thans dertien tussenrijtuigen worden gebouwd. Voorts wor den gebouwd 29 twee- en 65 vierwagentreinen, allen ge stroomlijnde treinstellen, ter wijl plannen bestaan om hier aan nog 41 tweè- en 20 vierwa gentreinen toe te voegen. Voorts worden bij Z\yitserse en Ned. fabrieken 10 electri sche locomotieven gebouwd, die reeds tijdens de oorlog zijn ontworpen. Deze locomotieven zijn geschikt zowel voor snel- als goederentreinen. De eerste zal vermoedelijk omstreeks Februari worden afgeleverd, waarna er ongeveer elke maand één zal volgen. Werkspoor is op het ogen blik bezig een serie van 15- electrische locomotieven te bouwen, waarvan de aflevering nog dit jaar wordt verwacht. Ter vervanging van de thans gebruikte Amerikaanse leger- Iocomotieven, wordt naar een Nederlands type een diesel- electrisdhe locomotief ontwor pen, die een snelheid van 100 tot 125 km. per uur zal kun nen ontwikkelen. Overwogen wordt, in de toe komst electrische locomotieven aan te schaffen, die losse rij tuigen trekken en dus overdag zullen kunnen dienen voor per sonenvervoer over lange af standen en des nachts voor de goederentreindienst. DIESELS Wat het diesel-electrische materieel betreft zullen tien vijfwagentreinen, die de ver nieling hebben overleefd, doch waarvan de motoren onbruik baar zijn, van nieuwe motoren worden voorzien. Er zyn nog ongeveer 50 die sel-electrische locomotieven in dienst, die geheel een product zyn van de Ned. industrie en die uitstekend voldoen. Van dit type zijn daarom nog een vijftigtal in bestelling. DS. NIEMOELLER GEROYEERD. De bond van slachtoffers van het Naziregiem heeft ds. Martin Niemoeller als lid ge royeerd op grond van zijn an- ti-semietische gezindheid. 600.000 Amerikanen brachten in 1939 hun vacantie buiten de Verenigde Staten door. Dit jaar kregen slechts 200.000 permissie voor verlof in het buitenland. MINDER-VALIDEN KRIJGEN EEN KANS De nieuwe wet en haar betekenis. (Van onze financiële mede werker). Kunt u het zich nog herin neren? Die enorme werkloos heid van 400 a 500.000 man, welke wij voor de oorlog be zaten met haar geweldige las ten? Na 1936 zakte het geluk kig wat af en in 1938 hadden wij nog „maar" gemiddeld 303.400 werklozen alsmede 50.200 te werkges telden bij werkverruimingen. Vergeleken met die „astro nomische" getallen doen onze huidige cijfers weldadig aan: eind Juni 1947 waren er 19.700 werklozen, 1800 wachtgelders en 9600 D.U.W.-arbeiders (een verbeterde vorm van werkver ruiming). Totaal dus 31.100 of slechts 8.8 pet. van 1938. Deze vijf cijfers duiden er nu heus niet op, dat de gesel der werkloosheid nu voorgoed ver dwenen is. Het geweldige ge brek aan goederen, het zeer grote aantal dienstplichtigen alsmede het „zwarte leger" hebben momenteel voor deze fraaie cijfers gezorgd. En het zal moeten blijken in hoeverre de» maatschappij t.z.t. als de achterstand is ingehaald en de goederenhonger is gestild, haar organisatie heeft weten te ver beteren om het ideaal van be staanszekerheid en „Werk voor iedereen' 'te verwezenlijken. Werklozen zullen er altijd blijven al was het alleen al omdat 'n aantal mensen licha- mely'k of geestelijk niet tot wei-ken in staat is. Bovendien zijn er de zgn. minder-valide werkkrachten, die ook moeilijk een kans krijgen. Voor deze mensen, 65.000 in getal, biedt de 30 Juli aangeno men nieuwe „wet tot plaatsing van minder-valide arbeids krachten" nu mogelijkheden. De wet schrijft nu voor, dat alle bedrijven met 20 en meer werknemers verplicht zijn een minder-valide in dienst te ne men en wel bedrijven van 21 50 man één en grotere bedrij ven op elk geheel aantal van 50 werknemers eveneens ten minste één minder-valide. Deze verplichting gaat evenwel pas bij het aanstellen van nieuw personeel in en dan nog voor zover zich onder de bij het Arbeidsbureau ingeschreven minder-validen personen bevin den, die in staat geacht moeten worden het in de onderneming te verichten werk te doen. Ten slotte is bepaald, dat het loon zal moeten worden be taald, dat volgens de loonre geling voor de verrichte werk zaamheden geldt, ook al zou de prestatie minder dan nor maal zijn. Wij ontveinzen ons niet, dat dit offer niet altijd van harte door.de ondernemers zal worden gebracht en dat ook op den duur nog wel eens te genstellingen tussen valide en minder-valide arbeiders aan de dag zullen treden. van A achter Ijl «le =W pool VLIEGVELD ANTWERPEN. In een vergadering van de burgemeesters en gemeente secretarissen van Groot Ant werpen is vastgesteld, dat een luchthaven voor Antwerpen een volstrekte noodzakelijkheid is. De herstelwerkzaamheden te Deurne worden voortgezet. EEN JAARBEURS IN ANTWERPEN Er bestaan plannen voor het instellen van een jaar beurs te Antwerpen. De bur-' gemeester der stad heeft daar over besprekingen gevoerd en vertegenwoordigers van han del en industrie hebben hun volledige instemming mét de plannen te kennen gegeven. De eerste jaarbeurs zou reeds in 1948 worden gehouden en grootscheeps worden opgevat. Vandaag brandt de Leusderheide. Nadat het afbranden van een gedeelte van de Leusderheide ten Zuiden van Amersfoort reedis tweemaal uitgesteld moest worden, is nu definitief bepaald, dat vanochtend om half negen de vlammen vrfi spel zullen krijgen. WEDIJVER OP DE WERELDLIJNEN. Britse luchtvaart in ,'t gedrang. Er is een tijd geweest, dat de Amerikaanse luchtvaartmaat schappijen, alle in handen van particulieren, een oppermach tige positie innamen in het luchtverkeer op grote af stand. De routes over do Atlantische Oceaan, over de Stille Oceaan, over het vaste land van Azië werden groten deels uitsluitend door Ameri kaanse toestellen gevlogen. De laatste tijd ondervonden de Amerikanen echter in toene mende mate concurrentie van de Europese maatschappijen. Deze krijgen, gezien t grote nationale belang ervan, in de regel flinke subsidies van de staat, die daarvoor medezeg genschap heeft, en dat heeft BAILEY-HEFBRUG VORDERT SNEL. De bouw van de Baileyhef- brug over het kanaal door Walcheren bij het Middelburg' se station vordert gestadig. De drie pijlers, waarop het me talen gevaarte komt te rusten en die bestaan uit houten pa len, rijzen reeds op uit het wa ter en het zal dan ook nog maar een kwestie van enkele weken zyn totdat de onder bouw gereed is. Het materiaal voor de eigen lijke brug ligt klaar, zodat men direct daarna met het monte ren hiervan kan beginnen. Nu denke men niet, dat zulks in even snel tempo gaat als by de pioniers in het geallieerde le ger. Deze. brug is namelyk te beschouwen als een militaire noodbrug, die aangepast is aan normale verkeerstoestan- den. Het hefbaar gedeelte, dat tussen .de twee hoofdpijlers komt te liggen, moest apart gemaakt worden. Deze con structie bestaat uit twee to rens, waartussen het horizon tale gedeelte, dat door middel van kabels hefbaar is. Het zal met handkracht geopend en gesloten worden. De brug ver toont aan weerszijden lichte hellingen die eindigen bij de hefconstructie. Ook in dit op zicht zal zy dus aanmerkelijk verschillen met de huidige noodbrug, die zeer steile op ritten heeft. Het spreekt vanzelf, dat het scheepvaartverkeer van en 1 naar Vlissingen bij de aanwe- zigheid van de hefconstructie ten zeerste gebaat is. De ban, die er door de tegenwoordige brug op wordt gelegd, zal nu eindelijk worden opgeheven. Wij meldden .reeds, dat de brug echter maar enkele ke ren per dag opengaat, omdat het drukke wegverkeer bij her haaldelijke openstelling te veel hinder zou ondervinden. De plaats, waar de brug wordt gelegd, is niet willekeu rig gekozen. Men besloot haar enkele tientallen meters be noorden de tegenwoordige brug te leggen, daar hier ter plaatse de bomenrij langs de Kanaalweg wordt onderbroken. Het was daardoor niet nodig, dat er bomen werden geveld. Zowel daar als op de Loslta- de zal het autoverkeer, dat de brug verlaat of opgaat, ruimte voldoende hebben om royale bochten te maken. Evenals thans het geval is, zullen de voetgangers een apart pad naast de rijgelegenheid krij gen. Rijkswaterstaat hoopt met de demontage van de huidige Baileybrug te beginnen, zodra de nieuwe ingebruik gesteld is en daarna zo spoedig moge lijk, d.w.z. wanneer men over het benodigde materiaal kan beschikken, .een aanvang te maken met de bouw van de definitieve draaibrug voor het station. tot gevolg, dat zij zonodig met verlies kunnen werken. DE B.O.A.C. De grootste concurrent is de B.O.A.C., de Engelse maat schappij. De B.O.A.C. heeft echter in 1946 een verlies ge leden van 5 millioen pond, ter wijl voor 1947 een nog groter tekort wordt verwacht. De Britten hebben aan 'n be kend luchtvaartexpert.Straight de leiding opgedragen, maar het is de vraag of deze de B.O.A.C. er boven op kan hel pen. De Britten moeten wer ken met verouderd materiaal, veelal met omgebouwde bom menwerpers en de dollars om nieuwe Amerikaanse toestellen te kopen, ontbreken. Dat geeft de kleinere Euro- f>ese landen, wier dollarpositie ets gunstiger is, de kans zich een blijvende plaats te verwer ven op de grote wereldliinen. De Air-France, de Franse maatschappij, is na de oorlog sterk opgekomen. Ze vliegt thans met 185 toestellen, waar van er 75 tot de nieuwste Ame rikaanse types behoren. Van uit Parijs wordt geregeld ge- "iai, New-York, J Sjanghai Frans-West-Afrika, Rio Buenos Aires. De Belgische maatschappij, dc Sabena, floreert. Het laatste jaar werd een winst behaald van 2 millioen dollar, genoeg om een deel van dc door de staat verstrekte subsidies te rug te betalen. Drie weken ge leden werd met het type Dou glas DC 6 een lijn geopend op Amerika. Noorwegen, Zweden en De nemarken hebben een geza menlijke Scandinavische Mij., de S.A.S. Deze verzorgt tal van lijnen op kleinere afstand en maakt plannen tot uitbreiding van de activiteit op de grotere lynen. DE K.L.M. Een geduchte concurrent in dc strijd om do beheersing van do grote luchtwegen is volgens de Amerikanen de K.L.M. De K.L.M. heeft onder dc energieke leiding van Plesman, aldus liet blad Time, de be schikking gekregen over 6 Constellations, 24 DC 4's en 25 DC 3's en is van plan niet behulp van do staatslening van 37 millioen nog 30 andere In de Ver. Staten gebouwde toestel len aan te kopen. In totaal vliegen thans 550 toestellen regelmatig heen en weer op de grote internationale lynen. Het transatlantische •verkeer is nog voor 75 in handen van Amerikanen, tegen 83 in 1946 en men verwacht in de Ver. Staten, dat dit per centage nog meer zal dalen, zo lang in Europa de staten gro te subsidies blijven verlenen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 23