Amerika's jeugd in de beklaagdenbank
Nteuw materieel voor
de spoorwegen
Domburg antwoordt
Werkloosheid thans
geen probleem
K.L.M. concurrent
der Verenigde Staten
Nieuwe stationsbrug
voor Middelburg
LEZERS SCHRIJVEN..
TWEEDE BLAD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1947
DUIZENDEN OUDF.RS HEVIG GESCHOKT.
Een geruchtmakende
misdaad.
Van kust tot kust brengen
honderden Amerikaanse cou
ranten dagelyks op hun front-
pagina berichten over „het ge-
Sral Overell". In de salons, win
kels, clubs, scholen, ja tot in de
slaapkamers toe wordt er over
gediscussieerd of Louise en
Bud veroordeeld zullen wor
den. En net als in de beruchte
Dreyfus-affaire spreekt leder
persoonlijk het schuldig of on
schuldig uit en sinds Maart
reeds houdt deze zaak de aam
dacht van alle Amerikanen ge
spannen.
Om dit begrijpen nWt men
de feiten kennen.
Zeven weken reeds zitten de
21-jarige George (Bud) Gollum
en de 18-jarige Louise Overell
in de beklaagdenbank en het
proces zal nog wel vijf tot zes
weken duren.
DE ZAAK
Het jacht van de bankier W.
Overell uit New-York lag op
15 Maart in de haven van New
Port. De bankier en zijn vrouw
waren alleen aan boord en hun
17-jarige dochter Louise was
met haar „Boyfriend" naar
het setadje New Port Harbor
gegaan, waar ze in een cafe
taria wat aten. Toen de jonge
lui wilden betalen, klonk er uit
de richting van de haven een
explosie en toen zy naar de
haven renden, merkten ze, dat
het jacht van Louise's ouders
de lucht in was gevlogen. De
bankier en zijn vrouw waren
dood en de oorzaken van de
ramp schenen onbekend.
Het onderzoek door de po
litie bracht voor Louise en
Bud echter zeer bezwarende
dingen aan het licht. Het bleek,
dat de bankier en zijn vrouw
niet bij de explosie, doch onge-
veer een uur daarvoor reeds
door moord om het leven kwa
men. De detectives stelden ver
der vast, dat er haat tussen de
beide vrouwen bestond, die
steeds sterker geworden was
sinds Louise haar boyfriend
had leren kennen met wie
zij, tegen de uitdrukkelijke
wens van haar ouders in,
wilde trouwen. Verder bleek
nog, dat de rijke ouders hun
dochter vrij kort hielden met
geld, maar dat haar erfenis ver
over het half millioen dollar
bedroeg. Tenslotte ontdekten
springstoffenexperts, dat het
jacht door middel van dyna
miet tot zinken werd gebracht
en dat de tijdbom niet kon ex
ploderen voor Bud en Louise
net schip verlieten.
HET PROCES.
Toch ontkennen Bud en
Louise, onder zeer bezwarende
omstandigheden gearresteerd,
van begin af alle schuld. Geen
enkel ogenblik, noch tijdens het
vooronderzoek, noch tijdens de
behandeling van de zaak zijn
ze beiden terwijl ze elkaar
sinds hun arrestatie niet meer
spraken van hun bewering
dat ze onschuldig zijn afgewe
ken. Louise ontvangt regelma
tig de kapster en manicure in
haar cel en Bud schijnt zich
meer te interesseren voor de
Baseball verslagen in de cou
ranten, dan in het verloop van
zijn proces. Dat Louise, omdat
ze op de dag der moord nog
nite meerdexyarig was, niet ter
dood veroordeeld kan worden,
is maar een zwakke verklaring
voor deze eigenaardige hou
ding, een mengeling van infan
tiliteit en raffinement, die zelfs
de meest gewiekste psycholo
gen met stomheid slaat. Of zij
zyn totaal, maar dan ook to
taal onschuldig of ,het zijn
doortrapte cjmici, die zelfs het
meest overtuigende corpus de
licti zoals uitgetrokken ha
ren der slachtoffers niets
zeggen.
DE ACHTERGROND.
Dit zijn de feiten, maar er is
een speciale reden waarom de
ze zaak de aandacht van alle
Amerikanen gespannen houdt.
J
DE CONCERTEN EN HET
BELLAMYPARK.
Zaterdag was het bij het con
cert in het Bellamypark weer
erg met het rumoer tijdens het
spelen. Wat zou ik Zaterdag
graag naast mij in de tent het
College van B. en W. hebben
gehad alsook al de raadsleden.
Wat zouden ook zy hebben ge
noten van het schouwspel. Zy
zouden de kinderen hebben zien
enhoren spelen, de rijpere
jeugd hebben zien rondlopen
tussen de luisteraars en verder
de auto's hebben zien en horen
langsrijden. En dit alles afge
wisseld en begeleid door mu
ziek.
Het is mij bekend dat hier
over reeds meermalen is ge
schreven en dat ook de muziek
verenigingen aan B. en W. ver
zocht hebben hierin verande
ring te brengen. Doch alles
vergeefs. Waarom hierin toch
geen verandering gebracht? Ik
weet wel dat het niet gemak
kelijk is; daarvoor staat de
muziektent op een te onge
schikte plaats. Maar waarom
deze dan niet verwijderd? Een
tent grenzende aan verkeers
wegen kan nooit goed zijn. Er
zijn nog wel andere en betere
plaatsen.
Laten wij hopen dat er spoe
dig een verandei'ing komt.
Zeer vele luisteraars zullen er
dankbaar voor zyn.
M. P. VENTEVOGEL.
Amerika heeft evenals
vele andere landen met
het probleem van een
verwilderde jeugd te
kampen. In de nieuwe
wereld groeit het echter
uit tot excessen. Be
gaande Amerikaanse re
portage geeft een beeld
van de verwording.
De opmerking, dat dit 'n prin
cipiële kwestie betreft ver-"
klaart dit nog maar gedeelte
lijk. Het is natuurlijk zo, dat
het in dit proces niet meer om
de aangeklaagden gaat, maar
om de vraag of a a n w ij z i n-
gen alleen voldoende zijn
om iemand tot de electrische
stoel of levenslange gevange
nisstraf te veroordelen. Vooral
in de V.S., waar alle jury-leden
het „schuldig" moeten uitspre
ken, is de vraag op de spits
gedreven. Maar het gaat,
schrijft Hans Habe in „Die
Weltwoche", om meer. Dage
lijks zwermen er drie honderd
reporters rond de plaats waar
dit proces gevoerd wordt.
Waarom? Omdat hier een le
vensader van het Amerikaanse
volk wordt geraakt.
Het gaat in dit proces om de
verhouding van jonge mensen,
high school-kids en college-
girls, tot elkaar en de maat
schappij waarin zij leven, op
hun speciale Amerikaanse ma
nier dan. Nu is in dit puritein
se land openlijk bekend gewor
den, wat tot nu toe een publiek
geheim was.
Men wist wel, dat in de lan
ge rijen auto's 's avonds op het
strand en langs de wegen Ame
rika s jeugd niet alleen wacht
te op het opkomen van de
maan, men wist dat de motels
(motor-hotels) heus niet alleen
uit de grond rezen om aan de
toenemende vraag van het
vreemdelingenverkeer te vol
doen en men wist ook wel dat
de interesse van Amerika's stu
derende jeugd zich werkelijk
niet alleen tot de wetenschap
beperkte. Sinds jaren spraken
de Amerikaanse couranten, ty
perend voor hun tijd en cul-
over „Necking" en „Petting",
tuur, min of meer toegevend
twee onvertaalbare woorden,
volkomen ingeburgerd'en „net
jes", die mm ofmeer intie
mere betrekkingen tussen jon
gens en meisjes aangeven.
Men wist dit alles, maar wil
de het niet weten en wilde het
gevaar in deze verhouding,
voor de Amerikaanse jeugd
een soort sport, niet zien.
Vaders en moeders vonden
het heel gewoon dat zestien
jarige jongens en zeventienja
rige meisjes hele rissen „dates"
op na hielden en sloten de ogen
voor de mogelijkheid dat deze
avondljjke rendez-vous meer
zouden zijn dan onschuldige
ontmoetingen.
EINDELIJK!
De zaak Overell- heeft reeds
een zeer duidelijk gevolg. Op
voeders, geleerden, vrouwen
verenigingen en sportclubs
houden zich nu, eindelijk!/
bezig met de vraag, of het niet
meer dan tijd is om ook in
Amerika de sexuele problemen
met de jeugd in huiselijke kring
te bespreken.
In duizenden Am rikaanse
gezinnen heeft de 1: •derlijke
naïviteit en 't zonnig en onver
antwoord optimisme een be
hoorlijke klap gekregen. Louise
en Bud zijn typisch voor de
Amerikaanse jeugd van heden.
Duizenden vaders en moeders
zien in, dat hun zoons en doch
ters ook mannen en vrouwen
zijn. En voor de Amerikaanse
cultuurgeschiedenis kan dit
gelukkig een nieuw hoofd
stuk betekenen.
DE TACTIEK DER „VERSCHROEIDE AARDE" TEISTERT JAVA.
r~
"N
Aan Jeanne van
de Bataviaan
Mevrouw, wanneer U aan het strand
van Domburg wilt gaan baden.
Wanneer U zonnen wilt in 't zand
Zonder uw beurs te schaden
Dan zijn daar kilometers zee
En van die fijne plekjes
Maar neem dan ook uw broodjes mee
En creain voor zonnevlekjes.
De bussen nemen ieder mee
Voor vijfentachtig centen
Endraai uw hoofd voor ied're slee
Met van die fijne prenten.
U kunt hier óveral terecht
U wordt hier niet gesneden
En goede koffie, 't ijs niet slecht.
Geen buitenissigheden.
Maar als U zich serveren laat
Op een terras met zitjes
Nog bonloos ook, U weet hoe 't gaat,
Is dat dan wel zo witjes?
En die doorgezaagde Piet,
Dat gaas met veterbandjes,
Geen sterveling die dat hier ziet
Dat hoort bij zomerklantjes.
We meten 't kleed ten knieën uit
Nauwkeurig (Raadsbeslissing)
Want laats- was er zo'n Schotse guit,
Wat werd dat een vergissing.
Maar kyk wat ik U bidden wil
Naar 't zongeblakerd leven
Klim op de halfverwoeste Hil,
Vertoef daar nog eens even.
Wellicht dat U dan toch nog houdt
Van 't dorpje zo geschonden,
Van bos en land, verminkt en zout,
Nog ongeheelde wonden.
U kunt genieten, 't ligt zo klaar,
Mevrouw!, kijk om U henen
Naar heel die dart'le mensenschaar,
Naar al die bruine benen.
Zie hoe de zon dit alles stooft
In felle kleurenschater.
Misschien roept ,U dan uit! Geloofd
zij Domburg aan dit water.
Mevrouw, dit beetje raad kost niets.
Als U dat nog teveel is,
Dan kunt U ook nog op de fiets.
De groeten van
CORNELIS.
SCHIPBRUG TE HEDEL.
De voor het wegverkeer zo
uiterst belangrijke schipbrug
te Hedel .waarvoor een wacht
tijd van drie kwartier geen
zeldzaamheid iis, kan men het
oog op de scheepvaartbelangen
niet op vaste tijden voor het
landverkeer worden openge
steld, aldus berichtte men de
K.N.A.C. op een desbetreffen
de vraag. De K.N.A.C. raadt
thans de automobilisten aan
overdag zoveel mogelijk ge-
durende het eerste half uur
van elk uur de brug te passe
ren, aangezien men dan meer
kans heeft onmiddellijk te
kunnen doorrijden dan gedu
rende het tweede haJf uur.
- Het nationale park „De
Hoge Veluwe" ontving Dinsdag
de 100.000ste bezoeker van dil
seizoen.
HET COMMUNISME EN DE
AMERIKAANSE
VAKVERENIGINGEN.
Ingevolge één der bepalin
gen van de Amerikaanse ar
beidswetgeving van Taft-
man personeel van de Amer.
vakverenigingen Dinsdagoch
tend het formulier ontvangen,
waarop zy de verklaring moe
ten tekenen, dat zy afwijzend
staan tegenover het commu
nisme. Zoals bekend is, heeft
de leidér van de C. I. O., Mur
ray, verklaard, dat hy deze
maatregel als een belediging
beSchouwt en vele vakvereni
gingsleiders, onder wie John
Lewis, hebben te kennen ge
geven, dat zjj de verklaring
niet zullen tekenen.
Er wordt hard gewerkt.
Tot nog toe kenden de
Ned. Spoorwegen stoom-, elec
trische en diesel-electrische
tractie. Thans is besloten de
electrificatie uit te breiden tot
alle lijnen, waarop de vervoers-
dichtheld zo groot is, dat deze
de kosten van electrificatie
rechtvaardigt, en waar de elec
trificatie niet verantwoord is
door een te geringe bezetting,
zal worden overgegaan tot in
voering van diesel-electrische
tractie.
De uitvoering van deze plan
nen zal een periode van vijf
tot tien jaar vergen.
NIEUWBOUW
Bij de bouw van nieuw mate
rieel zal worden gestreefd naar
een veel grotere mate van
uniformiteit. Zo zal worden
voortgegaan met de bouw van
het gestroomlijnd materieel,
waarvan thans 331 wagen
bakken, ter vorming van twee-
en vier wagenstellen in uit
voering zijn.
Van bestaande tweewagen-
treinen zullen driewagentrei
nen worden gemaakt, waarvoor
thans dertien tussenrijtuigen
worden gebouwd. Voorts wor
den gebouwd 29 twee- en 65
vierwagentreinen, allen ge
stroomlijnde treinstellen, ter
wijl plannen bestaan om hier
aan nog 41 tweè- en 20 vierwa
gentreinen toe te voegen.
Voorts worden bij Z\yitserse
en Ned. fabrieken 10 electri
sche locomotieven gebouwd,
die reeds tijdens de oorlog zijn
ontworpen. Deze locomotieven
zijn geschikt zowel voor snel-
als goederentreinen. De eerste
zal vermoedelijk omstreeks
Februari worden afgeleverd,
waarna er ongeveer elke
maand één zal volgen.
Werkspoor is op het ogen
blik bezig een serie van 15-
electrische locomotieven te
bouwen, waarvan de aflevering
nog dit jaar wordt verwacht.
Ter vervanging van de thans
gebruikte Amerikaanse leger-
Iocomotieven, wordt naar een
Nederlands type een diesel-
electrisdhe locomotief ontwor
pen, die een snelheid van 100
tot 125 km. per uur zal kun
nen ontwikkelen.
Overwogen wordt, in de toe
komst electrische locomotieven
aan te schaffen, die losse rij
tuigen trekken en dus overdag
zullen kunnen dienen voor per
sonenvervoer over lange af
standen en des nachts voor de
goederentreindienst.
DIESELS
Wat het diesel-electrische
materieel betreft zullen tien
vijfwagentreinen, die de ver
nieling hebben overleefd, doch
waarvan de motoren onbruik
baar zijn, van nieuwe motoren
worden voorzien.
Er zyn nog ongeveer 50 die
sel-electrische locomotieven in
dienst, die geheel een product
zyn van de Ned. industrie en
die uitstekend voldoen. Van
dit type zijn daarom nog een
vijftigtal in bestelling.
DS. NIEMOELLER
GEROYEERD.
De bond van slachtoffers
van het Naziregiem heeft ds.
Martin Niemoeller als lid ge
royeerd op grond van zijn an-
ti-semietische gezindheid.
600.000 Amerikanen brachten
in 1939 hun vacantie buiten de
Verenigde Staten door. Dit
jaar kregen slechts 200.000
permissie voor verlof in het
buitenland.
MINDER-VALIDEN KRIJGEN EEN KANS
De nieuwe wet en haar
betekenis.
(Van onze financiële mede
werker).
Kunt u het zich nog herin
neren? Die enorme werkloos
heid van 400 a 500.000 man,
welke wij voor de oorlog be
zaten met haar geweldige las
ten? Na 1936 zakte het geluk
kig wat af en in 1938 hadden
wij nog „maar" gemiddeld
303.400 werklozen alsmede
50.200 te werkges telden bij
werkverruimingen.
Vergeleken met die „astro
nomische" getallen doen onze
huidige cijfers weldadig aan:
eind Juni 1947 waren er 19.700
werklozen, 1800 wachtgelders
en 9600 D.U.W.-arbeiders (een
verbeterde vorm van werkver
ruiming). Totaal dus 31.100 of
slechts 8.8 pet. van 1938.
Deze vijf cijfers duiden er nu
heus niet op, dat de gesel der
werkloosheid nu voorgoed ver
dwenen is. Het geweldige ge
brek aan goederen, het zeer
grote aantal dienstplichtigen
alsmede het „zwarte leger"
hebben momenteel voor deze
fraaie cijfers gezorgd. En het
zal moeten blijken in hoeverre
de» maatschappij t.z.t. als de
achterstand is ingehaald en de
goederenhonger is gestild, haar
organisatie heeft weten te ver
beteren om het ideaal van be
staanszekerheid en „Werk voor
iedereen' 'te verwezenlijken.
Werklozen zullen er altijd
blijven al was het alleen al
omdat 'n aantal mensen licha-
mely'k of geestelijk niet tot
wei-ken in staat is. Bovendien
zijn er de zgn. minder-valide
werkkrachten, die ook moeilijk
een kans krijgen.
Voor deze mensen, 65.000 in
getal, biedt de 30 Juli aangeno
men nieuwe „wet tot plaatsing
van minder-valide arbeids
krachten" nu mogelijkheden.
De wet schrijft nu voor, dat
alle bedrijven met 20 en meer
werknemers verplicht zijn een
minder-valide in dienst te ne
men en wel bedrijven van 21
50 man één en grotere bedrij
ven op elk geheel aantal van
50 werknemers eveneens ten
minste één minder-valide. Deze
verplichting gaat evenwel pas
bij het aanstellen van nieuw
personeel in en dan nog voor
zover zich onder de bij het
Arbeidsbureau ingeschreven
minder-validen personen bevin
den, die in staat geacht moeten
worden het in de onderneming
te verichten werk te doen.
Ten slotte is bepaald, dat het
loon zal moeten worden be
taald, dat volgens de loonre
geling voor de verrichte werk
zaamheden geldt, ook al zou
de prestatie minder dan nor
maal zijn. Wij ontveinzen ons
niet, dat dit offer niet altijd
van harte door.de ondernemers
zal worden gebracht en dat ook
op den duur nog wel eens te
genstellingen tussen valide en
minder-valide arbeiders aan de
dag zullen treden.
van A
achter Ijl «le
=W pool
VLIEGVELD
ANTWERPEN.
In een vergadering van de
burgemeesters en gemeente
secretarissen van Groot Ant
werpen is vastgesteld, dat een
luchthaven voor Antwerpen een
volstrekte noodzakelijkheid is.
De herstelwerkzaamheden te
Deurne worden voortgezet.
EEN JAARBEURS
IN ANTWERPEN
Er bestaan plannen voor
het instellen van een jaar
beurs te Antwerpen. De bur-'
gemeester der stad heeft daar
over besprekingen gevoerd en
vertegenwoordigers van han
del en industrie hebben hun
volledige instemming mét de
plannen te kennen gegeven.
De eerste jaarbeurs zou reeds
in 1948 worden gehouden en
grootscheeps worden opgevat.
Vandaag brandt de
Leusderheide.
Nadat het afbranden van een
gedeelte van de Leusderheide
ten Zuiden van Amersfoort
reedis tweemaal uitgesteld
moest worden, is nu definitief
bepaald, dat vanochtend om
half negen de vlammen vrfi
spel zullen krijgen.
WEDIJVER OP DE WERELDLIJNEN.
Britse luchtvaart in ,'t
gedrang.
Er is een tijd geweest, dat de
Amerikaanse luchtvaartmaat
schappijen, alle in handen van
particulieren, een oppermach
tige positie innamen in het
luchtverkeer op grote af
stand. De routes over do
Atlantische Oceaan, over de
Stille Oceaan, over het vaste
land van Azië werden groten
deels uitsluitend door Ameri
kaanse toestellen gevlogen.
De laatste tijd ondervonden
de Amerikanen echter in toene
mende mate concurrentie van
de Europese maatschappijen.
Deze krijgen, gezien t grote
nationale belang ervan, in de
regel flinke subsidies van de
staat, die daarvoor medezeg
genschap heeft, en dat heeft
BAILEY-HEFBRUG VORDERT SNEL.
De bouw van de Baileyhef-
brug over het kanaal door
Walcheren bij het Middelburg'
se station vordert gestadig.
De drie pijlers, waarop het me
talen gevaarte komt te rusten
en die bestaan uit houten pa
len, rijzen reeds op uit het wa
ter en het zal dan ook nog
maar een kwestie van enkele
weken zyn totdat de onder
bouw gereed is.
Het materiaal voor de eigen
lijke brug ligt klaar, zodat men
direct daarna met het monte
ren hiervan kan beginnen. Nu
denke men niet, dat zulks in
even snel tempo gaat als by de
pioniers in het geallieerde le
ger. Deze. brug is namelyk te
beschouwen als een militaire
noodbrug, die aangepast is
aan normale verkeerstoestan-
den. Het hefbaar gedeelte, dat
tussen .de twee hoofdpijlers
komt te liggen, moest apart
gemaakt worden. Deze con
structie bestaat uit twee to
rens, waartussen het horizon
tale gedeelte, dat door middel
van kabels hefbaar is. Het zal
met handkracht geopend en
gesloten worden. De brug ver
toont aan weerszijden lichte
hellingen die eindigen bij de
hefconstructie. Ook in dit op
zicht zal zy dus aanmerkelijk
verschillen met de huidige
noodbrug, die zeer steile op
ritten heeft.
Het spreekt vanzelf, dat het
scheepvaartverkeer van en
1 naar Vlissingen bij de aanwe-
zigheid van de hefconstructie
ten zeerste gebaat is. De ban,
die er door de tegenwoordige
brug op wordt gelegd, zal nu
eindelijk worden opgeheven.
Wij meldden .reeds, dat de
brug echter maar enkele ke
ren per dag opengaat, omdat
het drukke wegverkeer bij her
haaldelijke openstelling te veel
hinder zou ondervinden.
De plaats, waar de brug
wordt gelegd, is niet willekeu
rig gekozen. Men besloot haar
enkele tientallen meters be
noorden de tegenwoordige
brug te leggen, daar hier ter
plaatse de bomenrij langs de
Kanaalweg wordt onderbroken.
Het was daardoor niet nodig,
dat er bomen werden geveld.
Zowel daar als op de Loslta-
de zal het autoverkeer, dat de
brug verlaat of opgaat, ruimte
voldoende hebben om royale
bochten te maken. Evenals
thans het geval is, zullen de
voetgangers een apart pad
naast de rijgelegenheid krij
gen.
Rijkswaterstaat hoopt met
de demontage van de huidige
Baileybrug te beginnen, zodra
de nieuwe ingebruik gesteld
is en daarna zo spoedig moge
lijk, d.w.z. wanneer men over
het benodigde materiaal kan
beschikken, .een aanvang te
maken met de bouw van de
definitieve draaibrug voor het
station.
tot gevolg, dat zij zonodig met
verlies kunnen werken.
DE B.O.A.C.
De grootste concurrent is de
B.O.A.C., de Engelse maat
schappij. De B.O.A.C. heeft
echter in 1946 een verlies ge
leden van 5 millioen pond, ter
wijl voor 1947 een nog groter
tekort wordt verwacht.
De Britten hebben aan 'n be
kend luchtvaartexpert.Straight
de leiding opgedragen, maar
het is de vraag of deze de
B.O.A.C. er boven op kan hel
pen. De Britten moeten wer
ken met verouderd materiaal,
veelal met omgebouwde bom
menwerpers en de dollars om
nieuwe Amerikaanse toestellen
te kopen, ontbreken.
Dat geeft de kleinere Euro-
f>ese landen, wier dollarpositie
ets gunstiger is, de kans zich
een blijvende plaats te verwer
ven op de grote wereldliinen.
De Air-France, de Franse
maatschappij, is na de oorlog
sterk opgekomen. Ze vliegt
thans met 185 toestellen, waar
van er 75 tot de nieuwste Ame
rikaanse types behoren. Van
uit Parijs wordt geregeld ge-
"iai, New-York,
J Sjanghai
Frans-West-Afrika, Rio
Buenos Aires.
De Belgische maatschappij,
dc Sabena, floreert. Het laatste
jaar werd een winst behaald
van 2 millioen dollar, genoeg
om een deel van dc door de
staat verstrekte subsidies te
rug te betalen. Drie weken ge
leden werd met het type Dou
glas DC 6 een lijn geopend op
Amerika.
Noorwegen, Zweden en De
nemarken hebben een geza
menlijke Scandinavische Mij.,
de S.A.S. Deze verzorgt tal van
lijnen op kleinere afstand en
maakt plannen tot uitbreiding
van de activiteit op de grotere
lynen.
DE K.L.M.
Een geduchte concurrent in dc
strijd om do beheersing van do
grote luchtwegen is volgens de
Amerikanen de K.L.M.
De K.L.M. heeft onder dc
energieke leiding van Plesman,
aldus liet blad Time, de be
schikking gekregen over 6
Constellations, 24 DC 4's en
25 DC 3's en is van plan niet
behulp van do staatslening van
37 millioen nog 30 andere In de
Ver. Staten gebouwde toestel
len aan te kopen.
In totaal vliegen thans 550
toestellen regelmatig heen en
weer op de grote internationale
lynen. Het transatlantische
•verkeer is nog voor 75 in
handen van Amerikanen, tegen
83 in 1946 en men verwacht
in de Ver. Staten, dat dit per
centage nog meer zal dalen, zo
lang in Europa de staten gro
te subsidies blijven verlenen.