Amerika's jeugd in de beklaagdenbank V Werkloosheid thans geen probleem K.L.M. concurrent der Verenigde Staten LEZERS SCHRIJVEN Domburg antwoordt Nteuw materieel voor de spoorwegen Nieuwe stationsbrug voor Middelburg TWEEDE BLAD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1947 Amerika heeft evenals vele andere landen met het probleem van een verwilderde jeugd te kampen. In de nieuwe wereld groeit het echter uit tot excessen. Bij gaande Amerikaanse re portage geeft een beeld van de verwording. De opmerking, dat dit 'n prin cipiële kwestie betreft ver klaart dit nog maar gedeelte lijk. Het is natuurlijk 20, dat het in dit proces niet meer om de aangeklaagden gaat, maar om de vraag of aanwijzin gen alleen voldoende- zgn om iemand tot de electrische stoel of levenslange gevange nisstraf te veroordelen. Vooral in de V.S., waar $lle jury-leden het „schuldig" moeten uitspre ken, is de vraag op de spits gedreven. Maar het gaat, schrgft Hans Habe in „Die Weltwoche", om meer. Dage lijks zwermen er drie honderd reporters rond de plaats waar dit. proces gevoerd wordt Waarom? Omdat hier een le vensader van het Amerikaanse volk wordt geraakt. Het gaat in dit proces om de verhouding van jonge mensen, high school-kids en college- girls, tot elkaar en de maat schappij waarin zij leven, op hun speciale Amerikaanse ma nier dan. Nu is in dit puritein se land openlgk bekend gewor den, wat tot nu toe een publiek geheim was. Men wist wel, dat in de lan ge rijen auto's 's avonds op het strand en langs de wegen Ame rika's jeugd niet alleen wacht te op het opkomen van de maan, men wist dat de motels (motor-hotels) heus niet alleen DUIZENDEN OUDERS HEVIG GESCHOKT. Een geruchtmakende misdaad. Van kust tot kust brengen honderden Amerikaanse cou ranten dageljjks op hun front pagina berichten over „het ge val Overell". In de salons, win kels, clubs, scholen, ja tot in de slaapkamers toe wordt er over gediscussieerd of Louise en Bud veroordeeld zullen wor den. En net als in de beruchte Dreyfus-affalre" spreekt ieder persoonlijk het schuldig of on schuldig uit en sinds Maart reeds houdt deze zaak de aan dacht van alle Amerikanen ge spannen. Om dit begrijpen moet men de feiten kennen. Zeven weken reeds zitten de 21-jarige George (Bud) Gollum en de 18-jarige Louise Overell in de beklaagdenbank en het proces zal nog wel vijf tot zes weken duren. DE ZAAK Het jacht van de bankier W. Overell uit New-York lag op 15 Maart in de haven van New Port. De bankier en zijn vrouw waren alleen aan boord en him 17-jarige dochter Louise was met haar „Boyfriend" naar het setadje New Port Harbor gegaan, waar ze in een cafe taria wat aten. Toen de jonge lui wilden bétalen, klonk er uit de richting van de haven een explosie en toen zij naar de haven renden, merkten ze, dat het jacht van Louise's ouders de lucht in was gevlogen. De bankier en zijn vrouw waren dood en de oorzaken van de ramp schenen onbekend. Het onderzoek door de po litie bracht voor Louise en Bud echter zeer bezwarende dingen aan het licht. Het bleek, dat de bankier en zijn vrouw niet bg de explosie, doch onge veer een uur daarvoor reeds door moord om het leven kwa men. De detectives stelden ver der vast, dat er haat tussen de beide vrouwen bestond, die steeds sterker geworden was sinds Louise haar" boyfriend had leren kennen met wie zij, tegen de uitdrukkelijke wens van haar ouders in, wilde trouwen. Verder bleek nog, dat de rijke ouders hun dochter vrij kort .hielden met geld, maar dat haar erfenis ver over het half millioen dollar bedroeg. Tenslotte ontdekten springstoffenexperts,, dat het jacht door middel van dyna miet tot zinken werd gebracht en dat de tijdbom niet kon ex- Eloderen voor Bud en Louise et schip verlieten. HET PROCES. Toch ontkennen Bud en Louise, onder zeer bezwarende omstandigheden gearresteerd, van begin af alle schuld. Geen enkel ogenblik, noch tijdens het vooronderzoek, noch tijdens de behandeling van de zaak zijn ze beiden terwgl ze elkaar sinds hun arrestatie niet meer spraken van hun bewering dat ze onschuldig zijn afgewe ken. Louise ontvangt regelma tig de kapster en manicure in haar cel en Bud schijnt zich meer te interesseren voor de Baseball verslagen in de cou ranten, dan in het verloop van zgn proces. Dat Louise, omdat ze op de dag der moord nog nite meerderjarig was, niet ter dood veroordeeld kan worden, is maar een zwakke verklaring voor deze eigenaardige hou ding, een mengeling van infan tiliteit en raffinement, die zelfs de meest gewiekste psycholo gen met stomheid slaat. Of zij zijn totaal, maar dan ook to taal onschuldig of het zijn doortrapte cjmici, die zelfs het meest overtuigende corpus de licti zoals uitgetrokken ha ren der slachtoffers niets zeggen. DE ACHTERGROND. Dit zrjn de feiten, maar er is een speciale reden waarom de ze zaak de aandacht van alle Amerikanen gespannen houdt. DE CONCERTEN EN HET BELLAMYPARK. Zaterdag was het bij het con cert in het Bellamypark weer erg met het rumoer tijdens het spelen. Wat zou ik Zaterdag graag naast mij in de tent het College van B. en W. hebben gehad alsook al de raadsleden. Wat zouden ook zij hebben ge noten van het schouwspel. Zij zouden de kinderen hebben zien enhoren spelen, de rijpere jeugd hebben zien rondlopen tussen de luisteraars en verder de auto's hebben zien en horen langsrijden. En dit alles afge wisseld en begeleid door mu ziek. Het is mij bekend dat hier over reeds meermalen is ge schreven en dat ook de muziek verenigingen aan B. en W. ver zocht hebben hierin verande ring te brengen. Doch alles vergeefs. Waarom hierin toch geen verandering gebracht? Ik weet wel dat het niet gemak kelijk is; daarvoor staat de muziektent op een te onge schikte plaats. Maar waarom deze dan niet verwijderd? Een tent grenzende aan verkeers wegen kan nooit goed zijn. Er zijn nog wel andere en betere plaatsen. Laten wij hopen dat er spoe dig een verandering komt. Zeer vele luisteraars zullen er dankbaar voor zijn. M. P. VENTEVOGEL. uit de grond rezen om aan de toenemende vraag van het vreemdelingenverkeer te vol doen en men wist ook wel dat de interesse van Amerika's stu derende jeugd zich werkelijk niet alleen tot de wetenschap beperkte. Sinds jaren spraken de Amerikaanse couranten, ty perend voor hun tijd en cul- over „Necking" en „Petting", tuur, min of meer toegevend twee onvertaalbare woorden, volkomen ingeburgerd en „net jes", die mm of meer intie mere betrekkingen tussen jon gens en meisjes aangeven. Men wist dit alles, maar wil de het niet weten en wilde het gevaar in deze verhouding, voor de Amerikaanse jeugd een soort sport, niet zien. Vaders en moeders vonden het heel gewoon dat zestien jarige jongens en zeventienja rige meisjes hele rissen „dates" op na hielden en sloten de ogen voor de mogelijkheid dat deze avondlijke rendez-vous meer zouden zjjn dan onschuldige ontmoetingen. EINDELIJK! De zaak Overell heeft reeds een zeer duidelijk gevolg. Op voeders, geleerden, vrouwen verenigingen en sportclubs houden zich nu, eindelijk! bezig met de vraag, of het niet meer dan tijd is om ook in Amerika de sexuele problemen met de jeugd in huiselijke kring te bespreken. In duizenden Am rikaanse gezinnen heeft de 1- Uerlijke naïviteit en 't zonnig en onver antwoord optimisme een be hoorlijke klap gekregen. Louise en Bud zijn typisch voor de Amerikaanse jeugd van heden. Duizenden vaders en moeders zien in, dat hun zoons en doch ters ook mannen en vrouwen zijn. En voor de Amerikaanse cultuurgeschiedenis kan dit gelukkig een nieuw hoofd stuk betekenen. Aan Jeanne van de Bafaviaan Mevrouw, wanneer U aan het strand van Domburg wilt gaan baden. Wanneer U zonnen wilt in 't zand Zonder uw beurs te schaden Dan zijn daar kilometers zee En van die fijne plekjes Maar neem dan ook uw broodjes mee En cream voor zonnevlekjes. De bussen nemen ieder mee Voor vijfentachtig centen Endraai uw hoofd voor ied're slee Met van die fijne prenten. U kunt hier overal terecht U wordt hier niet gesneden En goede koffie, 't ijs niet slecht. Geen buitenissigheden. Maar als U zich serveren laat Op een terras met zitjes Nog bonloos ook, U weet hoe 't gaat, Is dat dan wel zo witjes? En die doorgezaagde Piet, Dat gaas met veterbandjes, Geen sterveling die dat hier ziet Dat hoort bij zomerklantjes. We meten 't kleed ten knieën uit Nauwkeurig (Raadsbeslissing) Want laatst was er zo'n Schotse guit, Wat werd dat een vergissing. Maar kijk wat ik U bidden wil Naar 't zongeblakerd leven Klim op de halfverwoeste Hil, Vertoef daar nog eens even. Wellicht dat U dan toch nog houdt Van 't dorpje zo geschonden, Van bos en land, verminkt en zout, Nog ongeheelde wonden. U kunt genieten, 't ligt zo klaar, Mevrouw!, kijk om U henen Naar heel die dart'le mensenschaar, Naar al die bruine benen. Zie hoé de zon dit alles stooft In felle kleurenschater. Misschien roept U dan uit! Geloofd zij Domburg aan dit water. Mevrouw, dit beetje raad kost niets. Als U dat nog teveel is, Dan kunt U ook nog op de fiets. De groeten van CORNELIS. DE TACTIEK DER „VERSCHROEIDE AARDE" TEISTERT JAVA. t Krowongvlokte en RenkasdengMokqebied 1 I von 39 rijsfpellerijen 18 vernield.^ I In TJiosem- en Pomonoekonlonden 'de 3 grote rijstpellerijen de 3 waterkrachtcentrales en rubber Hen theefobr. iwoor beschodjgdTB lln vrijwel alle plaatsen, welke bezet zijn,, s de Chinezenwijk in brand gestoken. BATAVIA liiiü! ITJIKAMPEK 10 rijstpeH lerijen vernield.! Parokonsolok-1 onderneming I oest U.UAl MADJALAJA- Zware vernielingen SOERABAJ/J UIlATJAP. Havenwijk en Chinese wijk volkomen lfgebrond. complexen a. d. wegl lawang-Maiang doorl explosieven verwoest.! 0 JOGJAKARTA ISOEKABC AL longs hoofdstraat I l-Posor Boi-e 80°to von de huizenj I afgebrand. Alle outo-rep. zoken Ivernield. Rond Soekob. zelf vele| bedrijven vernield JMaLANG zéér ZwoorJ. oeschodiad. PROBOLINGGO In het Malangse 30 rubber-, I koffie- en theeondernemingen I afgebrand. jCARTO Er wordt hard gewerkt, SCHIPBRUG TE HEDEL. De voor het wegverkeer zo uiterst belangrijke schipbrug te Hedel .waarvoor een wacht tijd van drie kwartier geen zeldzaamheid ia, kan men het oog op de scheepvaartbelangen niet op vaste tijden voor het landverkeer worden openge steld, aldus berichtte men de K.N.A.C. op een desbetreffen de vraag. De K.N.A.C. raadt thang de automobilisten aan overdag zoveel mogelijk ge durende het eerste half uur van elk uur de brug te passe ren, aangezien men dan meer kans heeft onmiddellijk te kunnen doorrijden dan gedu rende het tweede half uur. Het nationale park „De Hoge Veluwe" ontving Dinsdag de 100.000ste bezoeker van dil seizoen. HET COJIMUNISME EN DE AMERIKAANSE VAKVERENIGINGEN. Ingevolge één der bepalin gen van de Amerikaanse ar beidswetgeving van Taft- man personeel van de Amer. vakverenigingen Dinsdagoch tend het formulier ontvangen, waarop zij de verklaring moe ten tekenen, dat zfl afwijzend staan tegenover het commu nisme. Zoals bekend is, heeft de leider van de C. I. O., Mur ray, verklaard, dat hg deze maatregel als een belediging beschouwt en vele vakvereni gingsleiders, onder wie John Lewis, hebben te kennen ge geven, dat zg de verklaring niet zullen tekenen. Tot nog toe kenden de Ned. Spoorwegen stoom-, elec trische en diesel-electrische tractie. Thans is besloten de electrificatie uit te breiden tot alle lijnen, waarop de vervoers- dichtheld zo groot is, dat deze de kosten van electrificatie rechtvaardigt, en waar de elec trificatie niet verantwoord is door een te geringe bezetting, zal worden overgegaan tot in voering van diesel-electrische tractie. De'uitvoering van deze plan nen zal een periode van vijf tot tien jaar vergen. NIEUWBOUW Bg de bouw van nieuw mate rieel zal worden gestreefd naar een veel grotere mate van uniformiteit. Zo zal worden voortgegaan met de bouw van het gestroomlijnd materieel, waarvan thans 331 wagen bakken, ter vorming van twee- en vier wagenstellen in uit voering zijn. Van bestaande tweewagen treinen zullen drlewagentrei- nen worden gemaakt, waarvoor thans dertien tussenrgtuigen worden gebouwd. Voorts wor den gebouwd 29 twee- en 65 vierwagentreinen, allen ge stroomlijnde treinstellen, ter wijl plannen bestaan om hier aan nog 41 twee- en 20 vierwa gentreinen toe te voegen. Voorts worden bij Zwitserse en Ned. fabrieken 10 electri sche locomotieven gebouwd, die reeds "tijdens de oorlog zijn ontworpen. Deze locomotieven zijn geschikt zowel voor snel- als goederentreinen. De eerste zal vermoedelijk omstreeks Februari worden afgeleverd, waarna er ongeveer elke maand één zal volgen. Werkspoor is op het ogen blik bezig een serie van 15- electrische locomotieven te bouwen, waarvan de aflevering nog dit jaar wordt verwacht. Ter vervanging van de thans gebruikte Amerikaanse leger- locomotieven, wordt naar een Nederlands type een diesel- electrische locomotief ontwor pen, die een snelheid van 100 tot 125 km. per uur zal kun nen ontwikkelen. Overwogen wordt, in de toe komst electrische locomotieven aan te schaffen, die losse rij tuigen trekken en dus overdag zullen kunnen dienen voor per sonenvervoer over lange af standen en des nachts voor de goederentreindienst. DIESELS Wat het diesel-electrische materieel betreft zullen tien vgfwagentreinen, die de ver nieling hebben overleefd, doch waarvan de motoren onbruik baar 'zijn, van nieuwe motoren worden voorzien. Er zijn nog ongeveer 50 die sel-electrische locomotieven in dienst, die geheel een product zgn van de Ned. industrie en die uitstekend voldoen. Van dit type zijn daarom nog een vijftigtal in bestelling. DS. NIEMOELLER GEROYEERD. De bond van slachtoffers van het Naziregiem heeft ds. Martin Niemoeller als lid ge royeerd op grond van zgn an- ti-semletische gezindheid. 600.000 Amerikanen brachten in 1939 hun vacantie buiten de Verenigde Staten door. Dit jaar kregen slechts 200.000 germissie voor verlof in het uitenland. MINDER-VALIDEN KRIJGEN EEN KANS De nieuwe wet en haar 50 werknemers eveneens ten minste één minder-valide. Deze verplichting gaat evenwel pas bij het aanstellen van nieuw personeel in en dan nog voor zover zich onder de bg het Arbeidsbureau ingeschreven minder-validen-personen bevin den, die in staat geacht moeten worden het in de onderneming te verichten werk te doen. Ten slotte is bepaald, dat het loon zal moeten worden be taald, dat volgens de loonre geling voor de verrichte werk zaamheden geldt, ook al zou de prestatie minder dan nor maal zijn. Wij ontveinzen ons niet, dat dit offer niet altgd Van harte door de ondernemers zal worden gebracht en dat ook op den duur nog wel eens te genstellingen tussen valide en minder-valide arbeiders aan de dag zullen treden. betekenis. (Van onze financiële mede werker) Kunt u het zich nog herin neren? Die enorme werkloos heid van 400 k 500.000 man, welke wij voor de oorlog be zaten i»et haar geweldige las ten? Na 1936 zakte het geluk kig wat af en in 1938 hadden wij nog „maar" gemiddeld 303.400 werklozen alsmede 50.200 tewerkgesfelden bij werkverruimingen. Vergeleken, met die „astro nomische" getallen doen onze huidige cijfers weldadig aan: eind Juni 1947 waren er 19.700 werklozen, 1800 wachtgelders en 9600 D.U.W.-arbeiders (een verbeterde vorm van werkver ruiming). Totaal dus 31.100 of slechts 8.8 pet. van 1938. Deze vgf cijfers duiden er nu heus niet op, dat de gesel der werkloosheid nu voorgoed ver dwenen is. Het geweldige ge brek aan goederen, het zeer grote aantal dienstplichtigen alsmede het „zwarte leger" hebben momenteel voor deze fraaie cijfers gezorgd. En het zal moeten blijken in hoeverre de maatschappij t.z.t. als de achterstand is ingehaald en de goederenhonger is gestild, haar organisatie heeft weten te ver beteren om het ideaal van be staanszekerheid en „Werk voor iedereen' 'te verwezenlijken. Werklozen zullen er altijd blijven'al was het alleen al omdat 'n aantal mensen licha melijk of geesteiijk niet tot werken in staat is. Bovendien zijn er de zgn. minder-valide werkkrachten, die ook moeilijk een kans krijgen. Voor deze mensen, 65.000 in getal, biedt de 30 Juli aangeno men nieuwe „wet tot plaatsing van minder-valide arbeids krachten" nu mogelijkheden. De wet schrijft nu voor, dat alle bedrgven met 20 en meer werknemers verplicht zgn een minder-valide in dienst te ne men en wel bedrijven van 21regel flinke subsidies van de 50 man één en grotere bedrg- staat, die daarvoor medezeg ven op elk geheel aantal van genschap heeft, en dat heeft «ion VLIEGVELD ANTWERPEN. In een vergadering van de burgemeesters en gemeente secretarissen van Groot Ant werpen is vastgesteld, dat een luchthaven voor Antwerpen een volstrekte noodzakelijkheid is. De herstelwerkzaamheden te Deurne worden voortgezet. EEN JAARBEURS IN ANTWERPEN Er bestaan plannen voor het instellen van een jaar beurs te Antwerpen. De bur gemeester der stad heeft daar over besprekingen gevoerd en vertegenwoordigers van han del en industrie hebben hun volledige instemming met de plannen te kennen gegeven. De eerste jaarbeurs zou reeds in 1948 worden gehouden en grootscheeps worden opgevat. Vandaag brandt de Leusderheide. Nadat het afbranden van een gedeelte van de Leusderheide ten Zuiden van Amersfoort reedis tweemaal uitgesteld moest worden, is nu definitief bepaald, dat vanochtend om half negen de vlammen vrij spel zullen krijgen. WEDIJVER OP DE WERELDLIJNEN. Britse luchtvaart in 't gedrang. Er is een tgd geweest, dat de Amerikaanse luchtvaartmaat schappijen, alle in handen van particulieren, een oppermach tige positie innamen in het luchtverkeer op grote af stand. De routes over de Atlantische Oceaan, over de Stille. Oceaan, over het vaste land van Azië werden groten deels uitsluitend door Ameri kaanse toestellen gevlogen. De laatste tijd ondervonden de Amerikanen echter in toene mende mate concurrentie van de Europese maatschappijen. Deze krijgen, gezien t grote nationale belang ervan, in de BAILEY-HEFBRUG VORDERT SNEL. De bouw vande Baileyhef- brug over het kanaal door Walcheren bij het Middelburg se station vordert gestadig. De drie pijlers, waarop het me talen gevaarte komt te rusten en die bestaan uit houten pa len, rijzen reeds op uit het wa ter en het zal dan ook nog maar een kwestie van enkele weken zijn totdat de onder bouw gereed is. Het materiaal voor de eigen lijke brug ligt klaar, zodat men direct daarna met het monte ren hiervan kan beginnen. Nu denke men niet, dat zulks in even snel tempo gaat als bij de pioniers in het geallieerde le- fer. Deze brug is namelijk te eschouwen als een militaire noodbrug, die aangepast is aan normale verkeerstoestan- den. Het hefbaar gedeelte, dat tussen de twee hoofdpijlers komt te liggen, moest apart gemaakt worden. Deze con structie bestaat uit twee to rens, waartussen het horizon tale gedeelte, dat door middel van kabels hefbaar is. Het zal met handkracht geopend en gesloten worden. De brug ver toont aan weerszijden lichte hellingen die eindigen bij de hefconstructie. Ook in dit op zicht zal zij dus aanmerkelijk verschillen met de huidige noodbrug, die zeer steile op ritten heeft. Het spreekt vanzelf, dat het scheepvaartverkeer van en naar Vlissingen bij de aanwe zigheid van de hefconstructie ten zeerste gebaat is. De ban, die er door de tegenwoordige brug op wordt gelegd, zal nu eindelijk worden opgeheven. Wg meldden reeds, dat de brug echter maar enkele ke ren per dag opengaat, omdat het drukke wegverkeer bij her haaldelijke openstelling te veel hinder zou ondervinden. De plaats, waar de brug wordt gelegd, ls niet willekeu rig gekozen. Men besloot haar enkele tientallen meters be noorden de tegenwoordige brug te leggen, daar hier ter plaatse de bomenrij langs de Kanaalweg wordt onderbroken. Het was daardoor niet nodig, dat er bomen werden geveld. Zowel daar als op de Loska- de zal het autoverkeer, dat de brug verlaat of opgaat, ruimte voldoende hebben om royale bochten te maken. Evenals thans het geval is, zullen de voetgangers een apart pad naast de rijgelegenheid krij gen. Rijkswaterstaat hoopt met de demontage van de huidige Baileybrug te beginnen, zodra de nieuwe ingebruik gesteld is en daarna zo spoedig moge lijk, d.w.z. wanneer men over het benodigde materiaal kan beschikken, een aanvang te maken met de bouw van de definitieve draaibrug voor het station. tot gevolg, dat zij zonodig met verlies kunnen werken. DE B.O.A.C. De grootste concurrent is de B.O.A.C., de Engelse maat schappij. De B.O.A.C. heeft echter in 1946 een verlies ge leden van 5 millioen pond, ter wijl voor 1947 een nog groter tekort wordt verwacht. De Britten hebbei) aan 'n be kend luchtvaartexp'ert.Straight de leiding opgedragen, maar het is de vraag of deze de B.O.A.C. er boven op kan hel pen. De Britten moeten wer ken met verouderd materiaal, veelal met omgebouwde bom menwerpers en de dollars om nieuwe Amerikaanse toestellen te kopen, ontbreken. Dat geeft de kleinere Euro- J>ese landen, wier dollarpositie ets gunstiger is, de kans zich een blijvende plaats te verwer ven op de grote wereldlHnen. De Air-France, de Franse maatschappij, is na dg oorlog sterk opgenomen. Ze vliegt thans met 185 toestellen, waar van er 75 tot de nieuwste Ame rikaanse types behoren. Van uit Parijs wordt geregeld ge vlogen op Sjanghai, New-York, Frans-West-Afrika, Rio en Buenos Aires. De Belgische maatschappij, de Sabena, floreert. Het laatste jaar werd een winst behaald van 2 millioen dollar, genoeg om een deel van de door de staat verstrekte subsidies te rug te betalen. Drie weken ge leden werd met het type Dou glas DC 6 een lijn geopend op Amerika. Noorwegen, Zweden en De nemarken hebben een geza menlijke Scandinavische Mij., de S.A.S. Deze verzorgt tal van lijnen op kleinere afstand en maakt plannen tot uitbreiding van de activiteit op de grotere lijnen. DE K.L.M. Een geduchte concurrent in dc strijd om de beheersing van de grote luchtwegen is volgens de Amerikanen de K.L.M. De K.L.M. heeft onder de energieke leiding van I'lesman, aldus het blad Time, de be schikking gekregen over 6 Constellations, 24 DC 4's en 25 DC 3's en Is van plan met hcdinlp van do staatslening van 37 millioen nog 30 andere In de Ver. Staten gebouwde toestel len aan te kopen. In totaal vliegen thans 550 toestellen regelmatig heen en weer op de grote internationale Itfnen. Het transatlantische verkeer is nog voor 75 in handen van Amerikanen, tegen 83 in 19-16 en men verwacht in de Ver. Staten, dat dit per centage nog meer zal dalen, zo lang in Europa de staten gro te subsidies blijven verlenen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 11