t voorbijgaan
Russen stimuleeren
Monaco viert feest
Vliegtuigindustrie
van U.S.A.
LEZERS SCHRIJVEN
STEMMEN UIT DE KERKEN.
Cowboy-romantiek
sterft uit.
In
Onder hei linnen dak
TWEEDE BLAD
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
DONDERDAG 3 JULI 1947
Duitse industriële producten.
Bezitten vele bedrijven.
'(Van een U.P.-correspondent).
Op het ogenblik is het moge
lijk de voornaamste lijnen van
de reorganisatie van Duibs-
land's industrie in de Russische
zóne te volgen en geruchten
van feiten te onderscheiden.
Het algemene beeld dat op de
ze wijze ontstaat is dat van
een rationeel ontworpen in
dustrieel systeem, gebaseerd
op geleide economie, waarbij
echter een zekere mate van
vrije economie wordt toege
staan in tweederangs in
dustrieën. Ruwweg gezegd zijn
en drie categorieën van in
dustriële bedrijven: de sleutel-
industrieën die door de Sowjets
worden beheerd, de belangrijke
industrieën die onmiddellijk
daarop volgen en die het eigen
dom zijn van de verschillende
Duitse staten en de minder be
langrijke industrieën, die door
Duitse particulieren worden ge
dreven. De gehele industrie is
in grote mate verweven met 't
financiële systeem, waarbij
staatsbanken van Russen en
Duitsers de fabrieken finan
cieren. Tenslotte zijn er dan de
coöperatieve organisaties van
de verbruikers, die de distri
butie van goederen verzorgen.
oorlogsbuit.
Op dit ogenblik bezitten de
Russen zelf 126 sleutelbedrij-
ven en mijnen, waarin ongeveer
200.000 Duitse arbeiders wer
ken. Deze bedrijven zijn geor
ganiseerd in 13 verticale Sow-
jet-organlsaties, die de produc
tie controleren van brandstof,
minerale olie, electricifceit, ka
bels voor hoge voltage, ijzer,
staal, lichte metalen, machine
rieën, electrische uitrusting,
potas, andere kunstmeststof
fen, chemicaliën, cement, pre-
clsie-instrumenten en optische
artikelen. Het centrale Sow jet
bureau van deze organisaties
is gevestigd in de Russische
zóne van Berlijn (Weissensee).
Daarboven staat weer de cen
trale economische raad van 't
Russische militaire bestuur in
Karlshorst.
Bij het uitkiezen van de sleu-
teüridustrieën voor direct Sow-
jet-beheer zrjn de Russen zeer
zorgvuldig te werk gegaan. Zrj
betrokken daarin de leidende
fabrieken en mijnen, sommige
met wereldnaam, zoals de gro
te Brabag fabrieken voor syn
thetische brandstof, de voorma
lige IG Farbé^-fabrleken te
Bitterfeld, Wolfen en Leuna te
kunstrubberfabriek Buna te
Schkopan en de nitrogen fa
brieken te Plesteritz. Verder
behoren er toe de grootste elec
trische centrales in Saksen en
Saksen-Anhalt, de potas mij-
HUDDERSFIELD IN KLEIN
FORMAAT.
In St. Jansteen speelde
Zondag j.l. zich een voetbal
drama af, hetwelk te voorko.
men was geweest indien de
Techn. Comm., afd. Zeeland,
werkelijk een Zeeuws elftal
had opgesteld. Dit opgestelde
elftal mocht absoluut de naam
van het Zeeuws elftal niet
dragen. Verontschuldigingen
worden gezocht om de fatale
nederlaag goed te praten, o.a.
tekort aan techniek, uithou
dingsvermogen enz. De techn.
comm. wist vooruit dat een
sterk technisch geschoold
Zwaluwen-elftal gezonden zou
worden. Hiertegenover had
zij spelers moesten stellen,
die in staat zijn één team te
vormen, spelers met klasse-
routine, die reeds bewezen
hebben, een plaats in een
Zeeuws elftal te verdienen.
Mijn vragen zijn: „Hoe is het
mogelijk dat de tech. comm.
een Zeeuws elftal kan samen
stellen, terwijl dit practisch
geen comp. wedstrijden heeft
bijgewoond Terwijl wij
slechts één le klasser in Zee
land hebben en- daarvan maar
twee spelers voor het z.g.
Zeeuws elftal in aanmerking
kwamen. Reeds voor de rust
was het een feit dat er vele
fouten zijn gemaakt. Heeft de
techn. comm. de spelers tij
dens de rust op deze fouten
gewezen? Verschillende spe
lers waren niet in staat het
tempo te volgen, hetwelk
reeds te voren te zien was.
Een goed opgesteld Walchers
elftal zou ongetwijfeld dit
voetbaldrama voorkomen heb
ben.
Het betreft hier absoluut
geen verwijt aan de opgestel
de spelers, zij hebben hun best
gedaan, om dit voetbaldrama
te voorkomen.
Hier ligt de schuld alléén
aan de techn. comm.
Laat de techn. comm. rid
derlijk erkennen, dat zij op
deze wijze niet in staat is om
een werkelijk Zeeuws elftal
samen te stellen en deze taak
over dragen aan diegene die
kijk, inzicht en doorgronde
kennis hebben van voetbal en
die verschillende wedstrijden
geregeld bezoeken. Dat zal
dan de eerste stap zijn op de
weg naar herstel van het voet
baldrama te St. Jansteen.
E. C. BOOGERD,
Vlissingen.
nen in Thüringen. de metaal
bedrijven in Hesedt, de Krupp-
Gruson fabrieken te Maagden
burg: en de vrachtautofabrie-
l<en te Dessau.
de banken.
Een hervorming van het fl-
nancie-wezen ls gevolgd op de
Industriële reorganisatie. Ban
ken en verzekeringsmaatschap
pijen werden gesloten en ver
vangen door staatsinstellingen.
Iedere Duitse staat ln de Rus
sische zöne heeft zijn eigen
staatsbank ter vervanging van
de handelsbanken en zijn eigen
verzekeringsmaatschappij als
mede een verbruikersbond. Aan
de top van dit hele financiële
systeem staat de Russische
„Garantie-und Kredit Bank"
van Berlijn, die alle financiële
transacties in de Russische zö
ne controleert.
Aan de voet van de economi
sche structuur vindt men dan
tenslotte de landhervorming,
die de Russen hebben inge
voerd, zodat geen enkele sector
van het Duitse economische le
ven in de Russische zöne aan
de reorganisatie is ontkomen.
Van Sowjet standpunt gezien
is de reorganisatie logisch en
voordelig, industrie en crediet-
wezen moeten voldoen aan de
Russische eisen en de Centra
le Economische Raad streeft
naar een zo groot mogelijke
Duitse industriële productie,
want: hoe groter de productie,
hoe groter het aandeel dat de
Sowjets daarin krijgen.
brits minister over
indonesië.
Naar aanleiding van de
voedselsituatie in de wereld
heeft de Britse minister van
voedselvoorziening in het
Britse Lagerhuis verklaard,
dat Java en Sumatra de twee
grootste voedselopslagplaatsen
van de wereld waren.
Hij was overtuigd, dat bin
nen een of twee jaren de
productie op deze eilanden de
wereldsituatie met betrekking
tot deze voedingsmiddelen ge
heel zou kunnen veranderen.
Landbouw zesjarenplan.
Met ingang van 1 Juli 1947
werd ir. W. C. van der Meer,
inspecteur van de landbouw,
benoemd tot hoofd van de af
deling agrarische plannen van
het ministerie van landbouw,
visserij en voedselvoorziening.
Krjjt op witte schoenen geeft
veel minder af, wanneer het
krijt in melk wordt opgelost.
Franse pers over
Parijse conferentie.
Leon Blum, de Franse socia
listische veteraan, schrijft in
zijn partijblad „Le Populaire":
„Indien de conferentie der
Grote Drie wordt afgebroken,
betekent dit een catastrophe,
die des te minder te recht
vaardigen Is, daar er geen
verklaring voor gevonden kan
worden".
Volgens ,,L' Aurore" (radi
calen) gaat het om het alter
natief: Souvereiniteit van
Europa onder de vleugelen van
Moskou of economisch herstel
met hulp van de Angelsaksi
sche democratieën".
Volgens ,,L' Aube" (M.R.
P.) kan de Sowjet-Unie er
zeker van zijn, dat zij het
leeuwendeel van een eventuele
Amerikaanse hulp zou krij
gen, en dat zij dit deel kan
verdelen, zoals zrj het goed
acht binnen de grenzen van
haar invloedssfeer.
De Engelse pers heeft wei
nig vertrouwen in het succes
van de besprekingen te Pa
rijs. De „Manchester Guardi
an" houdt rekening met de
mogelijkheid, dat de Sowjet-
Unie tenslotte nog de weg
der samenwerking zal kie
zen.
interview met kagawa.
„The Lutheran", het week
blad van de Ver. Lutherse
Kerk in Amerika, publiceert
een interview met Dr. Toyohi-
ko Kagawa, die de leidende
figuur is van een beweging,
die Japan voor Christus wil
winnen en die uitgaat van de
Verenigde Christelijke Kerk.
„Christus voor Japan en Ja
pan voor Christus" is het da
gelijks gebed van Kagawa.
Kagawa heeft gepreekt en
allerlei reliefarbeid verricht
Gedurende de laatste zes
maanden heeft hij voor meer
dan 1.500.000 mensen gespro
ken. Hij heeft Japan van
Noord tot Zuid doorreisd. Iede
re Zondag preekte hij.
„Er is een geestelijke revo
lutie gaande onder de Japan
ners, vooral op het platteland",
zei Dr. Kagawa. „Sedert ver
leden jaar Juni zijn er 34.000
mensen bekeerd tot het Chris
tendom. Het Christendom
grijpt als een vuur om zich
heen. Een jaar geleden was
het aantal bekeerlingen 50 per
dag, thans is dat aantal wel
500.
PRINS LOUIS II REGEERT 25 JAAR OVER
ZIJN PARADIJSACHTIG VORSTENDOM.
Hij is 77 jaar oud.
(Van een U.P.-correspondent).
Zes dagen lang ls er feest
vreugde ln het kleine vorsten
dommetje aan de zonnige Mid
dellandse Zeekust, dat het 25-
jarig regeringsjubileum viert
van de 76-jarigë vorst van Mo
naco, Prins Louis n. Iedere
avond in deze week zullen er
openluchtbals zijn ln de stra
ten van Monte Carlo en van
alle plaatsen in het miniatuur-
land, optochten met fakkel
licht, opera's, balletten, concer
ten en schouwburgvoorstellln-
gen voor Inwoners en buiten
landse toeristen. Sportwedstrij
den van vrijwel iedere aard
zullen de sportmlnnende Mona-
gasker overdag bezig houden.
De onderdanen van de jubi
lerende vorst, van wie de oude
ren zich natuurlijk nog leven
dig de dag herinneren, waarop
Louis II de troon besteeg als
opvolger van zijn vader, Albert
I, openden de herdenkings
plechtigheden met een plechtig
Te Deum, gevolgd door een pa.
rade van het „leger" en een
manoeuvre van Franse. Britse
en Amerikaanse oorlogssche
pen voor de kust.
Intussen brengt Prins Louis
zijn dagen rustig door met het
bekijken van zijn porceleinver-
zamëling, zijn boekbinderij en
zijn kunstcollectie, die zijn
voornaamste belangstelling
eisen op zijn oude dag. Kort
na 't regeringsjubileum zal de
Vorst zijn 77ste verjaardag: ge
denken: op 12 Juli 1870 werd
hij te Baden Baden geboren.
Hij draagt een indrukwekken
de reeks van namen: Louis.
Charles, Antpine, Prins van
Monaco, hertog van Valenti-
nois. markies van Baux, graaf
van Carlados, baron van Buis,
heer van Saint Remy, heer van
Matignon, graaf van Totlgni,
bai-on van Saint Lo, baron van
Luthumiere en baron van
Hambye. Hij is drager van de
militaire médaille en van het
oorlogskruls van Frankrijk. Hij
was generaal in het Franse
Vreemdelingenlegioen en com
mandeerde een Franse divisie
in de oorlog 1914'18.
Prins Louis heeft een
dochter, de 49-jarige Charlotte
Overdracht van Duitse
mijnen.
Een woordvoerder van het
Britse militaire bestuur heeft
verklaard, dat de impasse bg
de Brits-Amerikaanse bespre
kingen over de overdracht in
Duits beheer van de steen
kolenmijnen in het Ruhrgebied
nu verbroken is en dat de
overdracht voorlopig op 1
Augustus is vastgesteld.
Louise, erfprinses, en twee
kleinkinderen, prinses Antoi
nette Louise (27 jaar) en
kroonprins Rainier (24). Hun
vader hertog Pierre Grinoldi is
in 1933 van prinses Charlotte
gescheiden. Kroonprins Rai
nier trad begin 1944 vrijwillig
in Franse militaire dienst, waar
hij het „Croix de Guerre" ver
diende. Zijn zuster verrichtte
in de oorlog belangrijk sociaal
werk in het Vorstendom.
De jubilerende vorst Louis
n trok ln 1946 de algemene
aandacht tot zich door zrjn hu.
welijk met Chislaine Domman-
ges, genaturaliseerd burgeres
van Monaco. Een huwelijk van
een 76-jarige grijsaard.
Louis leeft erg rustig in zijn
paradijsachtig vorstendom,
welks "kustlijn van slechts vijf
km. een aantal van 's werelds
beroemdste badplaatsen en
speelcentra rijk is. Zijn hele
hofhouding bestaat uit twee
adjudanten en twee hofdames.
Tenslotte, zijn er in Japan
sterke communistische sym
pathieën waar te nemen. Nu
zijn vele Japanners wakker
geschud door de toename van
deze materialistische levensbe
schouwing en dientengevolge
hebben zij zich tot het Chris
tendom gewend".
het godsdienstonder
wijs te berlijn.
In de Oostelijke zöne van
Berlijn zijn op last van de
Sovjet-commandant beperkin
gen opgelegd aan het gods
dienstonderwijs. Er is een on
derzoek ingesteld om na te
gaan of datgene, wat onder
wezen werd in overeenstem
ming was met de voorgeschre
ven leerstof en of dit onderwijs
werkelijk alleen werd gegeven
aan kinderen, wier ouders be
slist de wens hadden te kennen
gegeven, dat dit gebeuren zou.
batavia.
Een van de wgken, waarin
ds. v. d. Voet onlangs zrjn
arbeid begon, is Tanah Tlng-
gih,N een buitenwijk van Ba
tavia, waar hoofdzakelijk In-
do-Europese evacuees uit
het binnenland verblijf hou
den. Oorspronkelijk werd kerk
gehouden in een open „Wel
fare" loodsje; nu wordt, gro
tendeels op eigen kracht, een
kerkje van bamboe en atap
opgetrokken, dat half Juni
klaar zal zijn. Voor banken
of stoelen en voor een or
geltje wordt nog moeite ge
daan. Er zit veel perspec
tief in dit nieuwe wijkwerk,
dat nu, dank zij de nieuwe
predikanten, kon worden aan
gevat. In de overvolle stad
Batavia en evenzo in Ban
doeng, zijn vele zulke eva
cuatie-wijken, hele stadsge
deelten vol ontwortelde be
woners, die nog meer dan
anderen behoefte hebben aan
herderlijke zorg. Het ont
breekt echter aan mensen, en
aan transportmiddelen voor
de weinige voorgangers die
er zijn, om al deze wijken in
voldoende mate te kunnen be
zoeken. Daarom stemt elke
nieuwe aanpak op dit terrein
tot vreugde.
VLIEGMACHINE DODELIJKE CONCURRENT
Veedrijvers.
(Van een U.P.-corres
pondent).
Het laatste heiligdom der
beroemde cowboys dreigt ver
loren te gaan, opgeofferd aan
de vliegtechniek van deze
eeuw, de cowboys zelf terug
brengend tot de staat van ge
wone boerenkneohts, die al
leen nog de koeien naar het
vliegveld mogen brengen.
Een van de laatste veedrij
vers routes, die nog regelma
tig ln gebruik is, is een rots-
achf"t H
Parijse politie heeft heden
de 20-jarige Claude Chauvel,
zoon van de secretaris-gene
raal van het franse ministerie
van buitenlandse zaken, gear
resteerd.
jtig pad van Salta in Ar
gentinië naar Antofagasta in
Chili. Langs deze buitenge
woon zware bergroute worden
kuddes runderen van 75 tot
100 stuks verschillende ma
len per week door de cow
boys overgebracht. De gau-
cho's rijden op muildieren en
brengen hun vee naar het ko
permijndistrict van het nabu
rige Chili. Alleen het gehar
de Argentijnse „criollo" vee
kan zulk een zware reis door
staan en alleen geharde en
ervaren burgruiters kunnen
de weg over de Andes vol
brengen. Op sommige plaat
sen gaat de weg tot 4800
meter omhoog, hoger dan de
hoogste bergtop in Europa.
Het pad loopt, door reusach
tige zoutbeddingen en door
eindeloze bergprairies, waarin
de winter sneeuwstormen on
meedogend de reizigers gese
len met hun ijskoude vlagen
en ln de zomer de zandstor
men woeden die dier en mens
teisteren. De hele reis duurt
ongeveér tien dagen, soms
langer als het weer of voet
gebreken van 't vee de tocht
ophouden.
grote dagen.
De grote dagen van de
cowboys vielen in de jaren
na de Amerikaanse burger
oorlog. In enkele jaren tijds
werden toen ongeveer 30 mil-
lioen stuks vee en 10 millioen
paarden door cowboys over
gebracht over duizenden mij
len in Texas. Maar spoedig
namen de spoorwegen de vee
transporten over. Tot er in
de afgelopen oorlog een nieu
we gouden tijd aanbrak voor
de koeiendrijvers. Dat ge
beurde in Australië, waar een
millioen stuks vee moest
worden overgebracht op deze
wijze van Australië's Noord
kust naar het dichtbevolkte
Westen en Zuiden, voor het
geval de Japanners een inva
sie in het Noorden zouden
ondernemen. Maar de Japan
se dreiging werd afgewend
en slech 10.000 15(100
koeien werden weggedreven.
in z. amerika.
De veedrljverstochten in
Zuid-Amerika vonden echter
tot op de huidige dag voort
gang. Nu echter onderhande
len de Argentijnse veehouders
over de aankoop van een
aantal vracht-vliegtuigen, die
naar men gelooft uiteindelijk
de gaucho zullen verdrijven
van de bergroute naar Chili.
Ieder vliegtuig kan een acht
koeien meenemen. Dus tien
toestellen of een toestel dat
tien vluchten maakt, kan in
enkele uren het werk verrich
ten, waarvoor de gaucho's 'n
zware tocht van tien dagen
nodig hebben.
het vliegtuig.
Het gebruik van vliegtui
gen voor veetransport is niet
nieuw. Maar meestal waren
het dure renpaarden, die door
de lucht vervoerd werden. Als
het plan van de Argentijnse
veehouders doorgaat, zal dit
de eerste maal zijn, dat zo
omvangrijke en regelmatige
veetransporten langs de lucht
weg gaan. Een andere mo
gelijkheid is er op deze route
niet. Spoorwegen ontbreken
in dit gebied en vervoer over
zee is te bezwaarlijk wat
tijdsduur en kosten betreft.
Het vliegtuig is dus de eni-
fe concurrent van deze cow-
oys, maar het ziet er naar
uit, dat het een dodelijke
concurrent zal zijn.
BEZOEK.
Na 't eten werd er gebeld,
Mathilde keek mij en ik Ma-
thilde aan. Vragend.
Op de stoep stond een wild
vreemde man, die opmerkte,
dat hij zeker wel even mocht
doorlopen en doorliep.
In de huiskamer stelde hij
zichzelf voor als Verdoorn.
Een alleszins aanvaardbare
naam. maar toch mocht ik de
man niet.
Hij vroeg ons of we er wel
eens over gedacht hadden en
ik zei, dat ik er inderdaad nog
nooit over gedacht had.
Met gefronste wenkbrauwen
informeerde hij niet begrijpend
of we soms niet beseften. Ik
knikte en gaf voor het volle
dig te beseffen.
Hij keek naar Mathilde en
mij. Donker.
Mathilde en ik kelcen naar
hem. Vragend.
Eindelijk kwam dan de gro
te vraag of we geen levens
verzekering wilden afsluiten
omdat
Ik vertelde hem, dat we
zulks jaren geleden al deden
en als een verslagen man kreeg
ik hem de kamer uit.
Op de stoep merkte hij. met
een schuine blik op het bordje
van een verzekeringsmaat
schappij, met gescheurde stem
op, dat hij het had kunnen
weten, boog stijfjes en ver
trok.
Ik had niet meer de moed
hem te vertellen, dat het
bordje bij mijn boven buurman
hoorde.
RENARD.
Verklaring van Sjarifoeddin.
Dinsdag heeft Sjarifoeddin
aan de pers verklaard, dat de
Indonesische republiek gereed
is „het oppergezag" te aan
vaarden. hetwelk zich gedu
rende de overgangstijd alleen
zal bezighouden met aange
legenheden, die van weder
zijds belang zijn. De specifieke
republikeinse belangen moe
ten geheel onder de repu
blikeinse regering ressorte
ren.
Mr. Hamelink in ons land.
Met het K.L.M.-vliegtuig
arriveerde Dinsdagmiddag om
half vijf op Schiphol de mi
nister van financiën van de
staat Oost-Indonesië, mr. M.
Hamelink. Ter begroeting wa
ren op het vliegveld namens
het ministerie van overzeese
gebiedsdelen aanwezig de he
ren H. van Bergen, D. E.
Hoorns en Heynlngen.
Mr. Hamelink was verge
zeld van de broer van de
sultan van Borneo. De mi
nister zal enige weken in ons
land vertoeven voor algeme
ne doeleinden.
Heemstede verwacht vijfduizend kampeerders
uit twaalf landen. Voorbereidingen In volle gang
Eerste kamp na 8 jaar.
(Van onze speciale
verslaggever).
Drieduizend Franse, Belgi
sche, Zwitserse, Portugese,
Italiaanse, Luxemburgse,
Deense, Engelse, Zweedse,
Noorse en Amerikaanse kam
peerders zullen tezamen met
een paar duizend Nederlan
ders van 1 tot 10 Augustus
bijeenkomen in het park
„Groenendaal" te Heemstede
om daar voor het eerst sinds
acht jaar weer een zg. rally
te houden onder auspiciën
van de International Federa
tion of Camping Clubs, een
bond die in 1932 gesticht is
op Nederlandse bodem naar
aanleiding van het simpele
feit, dat de Nederlandse Toe
risten Kampeer Club ter vie
ring van haar twintigjarig
bestaan enige buitenlandse
gasten had genodigd.
geen vertoning.
Deze bijeenkomst valt biina
samen met de Wereldjambo
ree te Moisson (Fr.) maar
draagt toch een geheel ander
karakter. Deze bond bestaat
uit volwassenen, die soms
met hun hele gezin hun
vacantiedagen kamperend ple
gen door te brengen. Hun
kamp wordt dan ook geen
show, geen vertoning (wat 'n
jamboree wèl pleegt te zijn)
en evenmin een soort zomer- zit. Bos en hervindt men el-
kermis met dans en muziek,
zoals men dat in Engeland
veel ziet. Voor deze mensen
is het kamperen geen hoofd
zaak. Zij verblijven in tenten,
of in caravans (auto-aan
hangwagens), omdat hun dat
om de een of andere reden
het beste schikt dan wel het
meest bevalt. Hun doel is
echter eenvoudig een bezoek
te brengen aan een bepaalde
streek of een bepaald land.
Veelal doen zg dat alleen of
in kleine groepjes op eenzame
plaatsen in de natuur. Slechts
zelden plegen zij massa-bij
eenkomsten te houden, maar
af en toe komt het er toch
eens van. Het is maar goed,
dat de neiging daartoe niet
groot is, want Europa alleen
telt al anderhalf millioen
kampeerders. Zij zouden hun
doel voorbijstreven als zij
bij voorkeur elkaar opzoch
ten
geen bezwaren.
Kamperen over de grenzen
is nogal moeilijk, maar voor
deze rally zijn allerlei be
zwaren opgeruimd: vandaar
dat er nu drieduizend van
elders naar hier zullen ko
men. De commissie van voor
bereiding is van de gedachte
uitgegaan, dat dit kamp op
een zodanige plaats moet
worden ingericht, dat men
er rondom in de specifiek Ne
derlandse eigenaardigheden
ders ook, maar een diepe
polder als de Haarlemmer
meer, een breed duingebied
als dat van Bloemendaal. 'n
strand als dat van de Noord
zee, een bloemenoord als
Aalsmeer, een aantrekkelhke
stad als Amsterdam, een ka
rakteristiek eiland als Mar
ken, een folkloristische show
als de kaasmarkt te Alk
maar, een gigantisch kust-
werk als de Afsluitdijk, waar
vindt men dat alles bij elk
aar? Van Heemstede uit
zijn al deze dingen te bekij
ken. Zg staan alle op het
program. benevens nog tal
van andere dingen. Zo zal
een deel van de rallybezoe
kers na afloop nog een week
faan varen op en om de
uiderzee.
houtvuur—ro
mantiek.
Er komen kampeerders per
caravan, per auto, per fiets,
te voet, per kano en zg zul
len elk hun eigen subkamp
krijgen. Ook de houtvuur-ro
mantici komen apart. Reeds
thans zijn de voorbereidingen
in volle gang; Jan Stovelaar
by kampeerders behoeft
zgn naam geen toelichting
is de bezielende leider. Er
moet nog heel veel gebeuren
voor alles marcheert; straks
vindt men er een hoofdkwar
tier, een bagagedepöt, een
veldtelefoon, een postkantoor,
een reisbureau, een A.N.W.B.-
post, een perskamp, een zie-
feentent, een waterleiding, 'n
winkel, een restaurant, een
dagblad, een stro-opslag
plaats, een rgwielstalling en
zelfs eenkinderbewaar
plaats voor de kleinste kam
peerders, die beter niet mee j
kunnen gaan naar het Rijks
museum en de Afsluitdijk. I
MAAKT EEN GROTE CRISIS DOOR.
luchtvaart zag zich ln de af
gelopen maanden genoodzaakt,
een groot aantal bestelde twee-
en viermotorige verkeersvlieg
tuigen te annuleren. Zo berok
kende de afzegging van 20
vier-motorige Rainbow super-
dë-luxe transportvliegtuigen de
Republic maatschappij een ver
lies van bijna 1 millioen dol
lars.
De vereniging van Ameri
kaanse vliegtuigfabrikanten
heeft in haar driemaandelijk
se bijeenkomst van haar grote
ongerustheid over de huidige
situatie gesproken. Wanneer er
zich geen bijzondere gebeurte
nissen voordoen, zullen de fa
brieken in 1949 alle lopende
militaire en civiele orders heb_
ben uitgevoerd. Het uitbren
gen, resp. ontwikkelen van
nieuwe typen op eigen risico
ls thans een dergelijk kostbaar
experiment, dat de meeste
maatschappijen hiervan terug
schrikken, temeer, daar thans
niet de mogelijkheid bestaat
voldoende bestellingen to ver
krijgen, waardoor de kostprijs
van het betreffende type voor
de luchtvaartmaatschappijen
interessant wordt.
subsidie.
Amerikaanse militaire des
kundigen beschouwen de pro-
ductiemogelgkheid van de
vliegtuigindustrie ln geval van
nood als de voornaamste fac
tor voor het stabiliseren van
de huidige toestand. General
Marshall heeft eens gezegd,
dat de Amerikaanse vliegtuig
fabrieken minstens één mil
lioen militairen waard zijn
Volgens een programma, dat
thans ln Washington wordt
uitgewerkt, zal op zeer korte
termijn een bedrag van vgf
millioen dollars aan subsidie
onder de noodlijdende fabrie
ken worden verdeeld. Teneinde
een behoorlijk afzetgebied voor
kleine typen sportvliegtuigen
te verkrijgen, zal ook de kleine
luchtvaart een overheidssubsi
die ontvangen, welke deze in
staat stelt de met overheids
subsidie vervaardigde sport
vliegtuigen aan te schaffen.
(Van onze
luchtvaartmedewerker)
De eens zo machtige Ameri
kaanse vliegtuigindustrie, wel
ke in de afgelopen oorlogsja
ren zulk een geweldige om
vang heeft aangenomen, staat
voor de ernstigste crisis van
haar bestaan. Verscheidene
grote fabrieken hebben haar
poorten reeds moeten sluiten,
anderen trachten door bezuini
gingsmaatregelen, ontslag' van
een gedeelte van het personeel,
de zaak nog gaande te houden.
Ofschoon na de oorlog geen
plaats meer was voor een
groots opgezet fabricatlesche-
ma van militaire, verkeers- en
sportvliegtuigen, hebben
slechts weinige insiders een
dergelijke impasse kunnen
voorzien. Grote aantallen sur
plus transportvliegtuigen wer
den over de gehele wereld ver
kocht en deze alleen dekken
ruimschoots de behoefte van
de verkeersmaatschappijen. De
markt voor sportvliegtuigen
wordt door de sterk gestegen
levensstandaard In de V. S., de
verhoogde productie- en on
derhoudskosten. met de dag
kleiner. De militaire orders be
perken zich uit der aard tot
kleine series en experimentele
opdrachten. Wij vernemen uit
Washington. dat President
Truman persoonlijk, biigestaan
door zijn militaire adviseurs,
de toestand in de Amerikaan-
vliegtuigindustrie bestu
deert. De algemeen daar gel
dende opinie is. dat de Ameri
kaanse President onder geen
voorwaarde zal toestaan, dat
het vliegtuigproductie ap
paraat en haar productiever
mogen verloren gaat. Desnoods
door middel van belangrijke
overheidssubsidies zullen de
fabrieken van regelmatig werk
worden voorzien. Als eerste
stap in deze richting wordt de
subsidie van enkele fabrieken
beschouwd, die thans sport
vliegtuigen bouwen.
bestellingen
geannuleerd.
De Amerikaanse verkeers-
Koning Leopold achter de afrastering van slot Hirschstein,
waar hg destijds door Hit ler geïnterneerd werd.