t voorbijgaan Russen stimuleeren Monaco viert feest Vliegtuigindustrie van U.S.A. LEZERS SCHRIJVEN STEMMEN UIT DE KERKEN. Cowboy-romantiek sterft uit. In Onder hei linnen dak TWEEDE BLAD PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT DONDERDAG 3 JULI 1947 Duitse industriële producten. Bezitten vele bedrijven. '(Van een U.P.-correspondent). Op het ogenblik is het moge lijk de voornaamste lijnen van de reorganisatie van Duibs- land's industrie in de Russische zóne te volgen en geruchten van feiten te onderscheiden. Het algemene beeld dat op de ze wijze ontstaat is dat van een rationeel ontworpen in dustrieel systeem, gebaseerd op geleide economie, waarbij echter een zekere mate van vrije economie wordt toege staan in tweederangs in dustrieën. Ruwweg gezegd zijn en drie categorieën van in dustriële bedrijven: de sleutel- industrieën die door de Sowjets worden beheerd, de belangrijke industrieën die onmiddellijk daarop volgen en die het eigen dom zijn van de verschillende Duitse staten en de minder be langrijke industrieën, die door Duitse particulieren worden ge dreven. De gehele industrie is in grote mate verweven met 't financiële systeem, waarbij staatsbanken van Russen en Duitsers de fabrieken finan cieren. Tenslotte zijn er dan de coöperatieve organisaties van de verbruikers, die de distri butie van goederen verzorgen. oorlogsbuit. Op dit ogenblik bezitten de Russen zelf 126 sleutelbedrij- ven en mijnen, waarin ongeveer 200.000 Duitse arbeiders wer ken. Deze bedrijven zijn geor ganiseerd in 13 verticale Sow- jet-organlsaties, die de produc tie controleren van brandstof, minerale olie, electricifceit, ka bels voor hoge voltage, ijzer, staal, lichte metalen, machine rieën, electrische uitrusting, potas, andere kunstmeststof fen, chemicaliën, cement, pre- clsie-instrumenten en optische artikelen. Het centrale Sow jet bureau van deze organisaties is gevestigd in de Russische zóne van Berlijn (Weissensee). Daarboven staat weer de cen trale economische raad van 't Russische militaire bestuur in Karlshorst. Bij het uitkiezen van de sleu- teüridustrieën voor direct Sow- jet-beheer zrjn de Russen zeer zorgvuldig te werk gegaan. Zrj betrokken daarin de leidende fabrieken en mijnen, sommige met wereldnaam, zoals de gro te Brabag fabrieken voor syn thetische brandstof, de voorma lige IG Farbé^-fabrleken te Bitterfeld, Wolfen en Leuna te kunstrubberfabriek Buna te Schkopan en de nitrogen fa brieken te Plesteritz. Verder behoren er toe de grootste elec trische centrales in Saksen en Saksen-Anhalt, de potas mij- HUDDERSFIELD IN KLEIN FORMAAT. In St. Jansteen speelde Zondag j.l. zich een voetbal drama af, hetwelk te voorko. men was geweest indien de Techn. Comm., afd. Zeeland, werkelijk een Zeeuws elftal had opgesteld. Dit opgestelde elftal mocht absoluut de naam van het Zeeuws elftal niet dragen. Verontschuldigingen worden gezocht om de fatale nederlaag goed te praten, o.a. tekort aan techniek, uithou dingsvermogen enz. De techn. comm. wist vooruit dat een sterk technisch geschoold Zwaluwen-elftal gezonden zou worden. Hiertegenover had zij spelers moesten stellen, die in staat zijn één team te vormen, spelers met klasse- routine, die reeds bewezen hebben, een plaats in een Zeeuws elftal te verdienen. Mijn vragen zijn: „Hoe is het mogelijk dat de tech. comm. een Zeeuws elftal kan samen stellen, terwijl dit practisch geen comp. wedstrijden heeft bijgewoond Terwijl wij slechts één le klasser in Zee land hebben en- daarvan maar twee spelers voor het z.g. Zeeuws elftal in aanmerking kwamen. Reeds voor de rust was het een feit dat er vele fouten zijn gemaakt. Heeft de techn. comm. de spelers tij dens de rust op deze fouten gewezen? Verschillende spe lers waren niet in staat het tempo te volgen, hetwelk reeds te voren te zien was. Een goed opgesteld Walchers elftal zou ongetwijfeld dit voetbaldrama voorkomen heb ben. Het betreft hier absoluut geen verwijt aan de opgestel de spelers, zij hebben hun best gedaan, om dit voetbaldrama te voorkomen. Hier ligt de schuld alléén aan de techn. comm. Laat de techn. comm. rid derlijk erkennen, dat zij op deze wijze niet in staat is om een werkelijk Zeeuws elftal samen te stellen en deze taak over dragen aan diegene die kijk, inzicht en doorgronde kennis hebben van voetbal en die verschillende wedstrijden geregeld bezoeken. Dat zal dan de eerste stap zijn op de weg naar herstel van het voet baldrama te St. Jansteen. E. C. BOOGERD, Vlissingen. nen in Thüringen. de metaal bedrijven in Hesedt, de Krupp- Gruson fabrieken te Maagden burg: en de vrachtautofabrie- l<en te Dessau. de banken. Een hervorming van het fl- nancie-wezen ls gevolgd op de Industriële reorganisatie. Ban ken en verzekeringsmaatschap pijen werden gesloten en ver vangen door staatsinstellingen. Iedere Duitse staat ln de Rus sische zöne heeft zijn eigen staatsbank ter vervanging van de handelsbanken en zijn eigen verzekeringsmaatschappij als mede een verbruikersbond. Aan de top van dit hele financiële systeem staat de Russische „Garantie-und Kredit Bank" van Berlijn, die alle financiële transacties in de Russische zö ne controleert. Aan de voet van de economi sche structuur vindt men dan tenslotte de landhervorming, die de Russen hebben inge voerd, zodat geen enkele sector van het Duitse economische le ven in de Russische zöne aan de reorganisatie is ontkomen. Van Sowjet standpunt gezien is de reorganisatie logisch en voordelig, industrie en crediet- wezen moeten voldoen aan de Russische eisen en de Centra le Economische Raad streeft naar een zo groot mogelijke Duitse industriële productie, want: hoe groter de productie, hoe groter het aandeel dat de Sowjets daarin krijgen. brits minister over indonesië. Naar aanleiding van de voedselsituatie in de wereld heeft de Britse minister van voedselvoorziening in het Britse Lagerhuis verklaard, dat Java en Sumatra de twee grootste voedselopslagplaatsen van de wereld waren. Hij was overtuigd, dat bin nen een of twee jaren de productie op deze eilanden de wereldsituatie met betrekking tot deze voedingsmiddelen ge heel zou kunnen veranderen. Landbouw zesjarenplan. Met ingang van 1 Juli 1947 werd ir. W. C. van der Meer, inspecteur van de landbouw, benoemd tot hoofd van de af deling agrarische plannen van het ministerie van landbouw, visserij en voedselvoorziening. Krjjt op witte schoenen geeft veel minder af, wanneer het krijt in melk wordt opgelost. Franse pers over Parijse conferentie. Leon Blum, de Franse socia listische veteraan, schrijft in zijn partijblad „Le Populaire": „Indien de conferentie der Grote Drie wordt afgebroken, betekent dit een catastrophe, die des te minder te recht vaardigen Is, daar er geen verklaring voor gevonden kan worden". Volgens ,,L' Aurore" (radi calen) gaat het om het alter natief: Souvereiniteit van Europa onder de vleugelen van Moskou of economisch herstel met hulp van de Angelsaksi sche democratieën". Volgens ,,L' Aube" (M.R. P.) kan de Sowjet-Unie er zeker van zijn, dat zij het leeuwendeel van een eventuele Amerikaanse hulp zou krij gen, en dat zij dit deel kan verdelen, zoals zrj het goed acht binnen de grenzen van haar invloedssfeer. De Engelse pers heeft wei nig vertrouwen in het succes van de besprekingen te Pa rijs. De „Manchester Guardi an" houdt rekening met de mogelijkheid, dat de Sowjet- Unie tenslotte nog de weg der samenwerking zal kie zen. interview met kagawa. „The Lutheran", het week blad van de Ver. Lutherse Kerk in Amerika, publiceert een interview met Dr. Toyohi- ko Kagawa, die de leidende figuur is van een beweging, die Japan voor Christus wil winnen en die uitgaat van de Verenigde Christelijke Kerk. „Christus voor Japan en Ja pan voor Christus" is het da gelijks gebed van Kagawa. Kagawa heeft gepreekt en allerlei reliefarbeid verricht Gedurende de laatste zes maanden heeft hij voor meer dan 1.500.000 mensen gespro ken. Hij heeft Japan van Noord tot Zuid doorreisd. Iede re Zondag preekte hij. „Er is een geestelijke revo lutie gaande onder de Japan ners, vooral op het platteland", zei Dr. Kagawa. „Sedert ver leden jaar Juni zijn er 34.000 mensen bekeerd tot het Chris tendom. Het Christendom grijpt als een vuur om zich heen. Een jaar geleden was het aantal bekeerlingen 50 per dag, thans is dat aantal wel 500. PRINS LOUIS II REGEERT 25 JAAR OVER ZIJN PARADIJSACHTIG VORSTENDOM. Hij is 77 jaar oud. (Van een U.P.-correspondent). Zes dagen lang ls er feest vreugde ln het kleine vorsten dommetje aan de zonnige Mid dellandse Zeekust, dat het 25- jarig regeringsjubileum viert van de 76-jarigë vorst van Mo naco, Prins Louis n. Iedere avond in deze week zullen er openluchtbals zijn ln de stra ten van Monte Carlo en van alle plaatsen in het miniatuur- land, optochten met fakkel licht, opera's, balletten, concer ten en schouwburgvoorstellln- gen voor Inwoners en buiten landse toeristen. Sportwedstrij den van vrijwel iedere aard zullen de sportmlnnende Mona- gasker overdag bezig houden. De onderdanen van de jubi lerende vorst, van wie de oude ren zich natuurlijk nog leven dig de dag herinneren, waarop Louis II de troon besteeg als opvolger van zijn vader, Albert I, openden de herdenkings plechtigheden met een plechtig Te Deum, gevolgd door een pa. rade van het „leger" en een manoeuvre van Franse. Britse en Amerikaanse oorlogssche pen voor de kust. Intussen brengt Prins Louis zijn dagen rustig door met het bekijken van zijn porceleinver- zamëling, zijn boekbinderij en zijn kunstcollectie, die zijn voornaamste belangstelling eisen op zijn oude dag. Kort na 't regeringsjubileum zal de Vorst zijn 77ste verjaardag: ge denken: op 12 Juli 1870 werd hij te Baden Baden geboren. Hij draagt een indrukwekken de reeks van namen: Louis. Charles, Antpine, Prins van Monaco, hertog van Valenti- nois. markies van Baux, graaf van Carlados, baron van Buis, heer van Saint Remy, heer van Matignon, graaf van Totlgni, bai-on van Saint Lo, baron van Luthumiere en baron van Hambye. Hij is drager van de militaire médaille en van het oorlogskruls van Frankrijk. Hij was generaal in het Franse Vreemdelingenlegioen en com mandeerde een Franse divisie in de oorlog 1914'18. Prins Louis heeft een dochter, de 49-jarige Charlotte Overdracht van Duitse mijnen. Een woordvoerder van het Britse militaire bestuur heeft verklaard, dat de impasse bg de Brits-Amerikaanse bespre kingen over de overdracht in Duits beheer van de steen kolenmijnen in het Ruhrgebied nu verbroken is en dat de overdracht voorlopig op 1 Augustus is vastgesteld. Louise, erfprinses, en twee kleinkinderen, prinses Antoi nette Louise (27 jaar) en kroonprins Rainier (24). Hun vader hertog Pierre Grinoldi is in 1933 van prinses Charlotte gescheiden. Kroonprins Rai nier trad begin 1944 vrijwillig in Franse militaire dienst, waar hij het „Croix de Guerre" ver diende. Zijn zuster verrichtte in de oorlog belangrijk sociaal werk in het Vorstendom. De jubilerende vorst Louis n trok ln 1946 de algemene aandacht tot zich door zrjn hu. welijk met Chislaine Domman- ges, genaturaliseerd burgeres van Monaco. Een huwelijk van een 76-jarige grijsaard. Louis leeft erg rustig in zijn paradijsachtig vorstendom, welks "kustlijn van slechts vijf km. een aantal van 's werelds beroemdste badplaatsen en speelcentra rijk is. Zijn hele hofhouding bestaat uit twee adjudanten en twee hofdames. Tenslotte, zijn er in Japan sterke communistische sym pathieën waar te nemen. Nu zijn vele Japanners wakker geschud door de toename van deze materialistische levensbe schouwing en dientengevolge hebben zij zich tot het Chris tendom gewend". het godsdienstonder wijs te berlijn. In de Oostelijke zöne van Berlijn zijn op last van de Sovjet-commandant beperkin gen opgelegd aan het gods dienstonderwijs. Er is een on derzoek ingesteld om na te gaan of datgene, wat onder wezen werd in overeenstem ming was met de voorgeschre ven leerstof en of dit onderwijs werkelijk alleen werd gegeven aan kinderen, wier ouders be slist de wens hadden te kennen gegeven, dat dit gebeuren zou. batavia. Een van de wgken, waarin ds. v. d. Voet onlangs zrjn arbeid begon, is Tanah Tlng- gih,N een buitenwijk van Ba tavia, waar hoofdzakelijk In- do-Europese evacuees uit het binnenland verblijf hou den. Oorspronkelijk werd kerk gehouden in een open „Wel fare" loodsje; nu wordt, gro tendeels op eigen kracht, een kerkje van bamboe en atap opgetrokken, dat half Juni klaar zal zijn. Voor banken of stoelen en voor een or geltje wordt nog moeite ge daan. Er zit veel perspec tief in dit nieuwe wijkwerk, dat nu, dank zij de nieuwe predikanten, kon worden aan gevat. In de overvolle stad Batavia en evenzo in Ban doeng, zijn vele zulke eva cuatie-wijken, hele stadsge deelten vol ontwortelde be woners, die nog meer dan anderen behoefte hebben aan herderlijke zorg. Het ont breekt echter aan mensen, en aan transportmiddelen voor de weinige voorgangers die er zijn, om al deze wijken in voldoende mate te kunnen be zoeken. Daarom stemt elke nieuwe aanpak op dit terrein tot vreugde. VLIEGMACHINE DODELIJKE CONCURRENT Veedrijvers. (Van een U.P.-corres pondent). Het laatste heiligdom der beroemde cowboys dreigt ver loren te gaan, opgeofferd aan de vliegtechniek van deze eeuw, de cowboys zelf terug brengend tot de staat van ge wone boerenkneohts, die al leen nog de koeien naar het vliegveld mogen brengen. Een van de laatste veedrij vers routes, die nog regelma tig ln gebruik is, is een rots- achf"t H Parijse politie heeft heden de 20-jarige Claude Chauvel, zoon van de secretaris-gene raal van het franse ministerie van buitenlandse zaken, gear resteerd. jtig pad van Salta in Ar gentinië naar Antofagasta in Chili. Langs deze buitenge woon zware bergroute worden kuddes runderen van 75 tot 100 stuks verschillende ma len per week door de cow boys overgebracht. De gau- cho's rijden op muildieren en brengen hun vee naar het ko permijndistrict van het nabu rige Chili. Alleen het gehar de Argentijnse „criollo" vee kan zulk een zware reis door staan en alleen geharde en ervaren burgruiters kunnen de weg over de Andes vol brengen. Op sommige plaat sen gaat de weg tot 4800 meter omhoog, hoger dan de hoogste bergtop in Europa. Het pad loopt, door reusach tige zoutbeddingen en door eindeloze bergprairies, waarin de winter sneeuwstormen on meedogend de reizigers gese len met hun ijskoude vlagen en ln de zomer de zandstor men woeden die dier en mens teisteren. De hele reis duurt ongeveér tien dagen, soms langer als het weer of voet gebreken van 't vee de tocht ophouden. grote dagen. De grote dagen van de cowboys vielen in de jaren na de Amerikaanse burger oorlog. In enkele jaren tijds werden toen ongeveer 30 mil- lioen stuks vee en 10 millioen paarden door cowboys over gebracht over duizenden mij len in Texas. Maar spoedig namen de spoorwegen de vee transporten over. Tot er in de afgelopen oorlog een nieu we gouden tijd aanbrak voor de koeiendrijvers. Dat ge beurde in Australië, waar een millioen stuks vee moest worden overgebracht op deze wijze van Australië's Noord kust naar het dichtbevolkte Westen en Zuiden, voor het geval de Japanners een inva sie in het Noorden zouden ondernemen. Maar de Japan se dreiging werd afgewend en slech 10.000 15(100 koeien werden weggedreven. in z. amerika. De veedrljverstochten in Zuid-Amerika vonden echter tot op de huidige dag voort gang. Nu echter onderhande len de Argentijnse veehouders over de aankoop van een aantal vracht-vliegtuigen, die naar men gelooft uiteindelijk de gaucho zullen verdrijven van de bergroute naar Chili. Ieder vliegtuig kan een acht koeien meenemen. Dus tien toestellen of een toestel dat tien vluchten maakt, kan in enkele uren het werk verrich ten, waarvoor de gaucho's 'n zware tocht van tien dagen nodig hebben. het vliegtuig. Het gebruik van vliegtui gen voor veetransport is niet nieuw. Maar meestal waren het dure renpaarden, die door de lucht vervoerd werden. Als het plan van de Argentijnse veehouders doorgaat, zal dit de eerste maal zijn, dat zo omvangrijke en regelmatige veetransporten langs de lucht weg gaan. Een andere mo gelijkheid is er op deze route niet. Spoorwegen ontbreken in dit gebied en vervoer over zee is te bezwaarlijk wat tijdsduur en kosten betreft. Het vliegtuig is dus de eni- fe concurrent van deze cow- oys, maar het ziet er naar uit, dat het een dodelijke concurrent zal zijn. BEZOEK. Na 't eten werd er gebeld, Mathilde keek mij en ik Ma- thilde aan. Vragend. Op de stoep stond een wild vreemde man, die opmerkte, dat hij zeker wel even mocht doorlopen en doorliep. In de huiskamer stelde hij zichzelf voor als Verdoorn. Een alleszins aanvaardbare naam. maar toch mocht ik de man niet. Hij vroeg ons of we er wel eens over gedacht hadden en ik zei, dat ik er inderdaad nog nooit over gedacht had. Met gefronste wenkbrauwen informeerde hij niet begrijpend of we soms niet beseften. Ik knikte en gaf voor het volle dig te beseffen. Hij keek naar Mathilde en mij. Donker. Mathilde en ik kelcen naar hem. Vragend. Eindelijk kwam dan de gro te vraag of we geen levens verzekering wilden afsluiten omdat Ik vertelde hem, dat we zulks jaren geleden al deden en als een verslagen man kreeg ik hem de kamer uit. Op de stoep merkte hij. met een schuine blik op het bordje van een verzekeringsmaat schappij, met gescheurde stem op, dat hij het had kunnen weten, boog stijfjes en ver trok. Ik had niet meer de moed hem te vertellen, dat het bordje bij mijn boven buurman hoorde. RENARD. Verklaring van Sjarifoeddin. Dinsdag heeft Sjarifoeddin aan de pers verklaard, dat de Indonesische republiek gereed is „het oppergezag" te aan vaarden. hetwelk zich gedu rende de overgangstijd alleen zal bezighouden met aange legenheden, die van weder zijds belang zijn. De specifieke republikeinse belangen moe ten geheel onder de repu blikeinse regering ressorte ren. Mr. Hamelink in ons land. Met het K.L.M.-vliegtuig arriveerde Dinsdagmiddag om half vijf op Schiphol de mi nister van financiën van de staat Oost-Indonesië, mr. M. Hamelink. Ter begroeting wa ren op het vliegveld namens het ministerie van overzeese gebiedsdelen aanwezig de he ren H. van Bergen, D. E. Hoorns en Heynlngen. Mr. Hamelink was verge zeld van de broer van de sultan van Borneo. De mi nister zal enige weken in ons land vertoeven voor algeme ne doeleinden. Heemstede verwacht vijfduizend kampeerders uit twaalf landen. Voorbereidingen In volle gang Eerste kamp na 8 jaar. (Van onze speciale verslaggever). Drieduizend Franse, Belgi sche, Zwitserse, Portugese, Italiaanse, Luxemburgse, Deense, Engelse, Zweedse, Noorse en Amerikaanse kam peerders zullen tezamen met een paar duizend Nederlan ders van 1 tot 10 Augustus bijeenkomen in het park „Groenendaal" te Heemstede om daar voor het eerst sinds acht jaar weer een zg. rally te houden onder auspiciën van de International Federa tion of Camping Clubs, een bond die in 1932 gesticht is op Nederlandse bodem naar aanleiding van het simpele feit, dat de Nederlandse Toe risten Kampeer Club ter vie ring van haar twintigjarig bestaan enige buitenlandse gasten had genodigd. geen vertoning. Deze bijeenkomst valt biina samen met de Wereldjambo ree te Moisson (Fr.) maar draagt toch een geheel ander karakter. Deze bond bestaat uit volwassenen, die soms met hun hele gezin hun vacantiedagen kamperend ple gen door te brengen. Hun kamp wordt dan ook geen show, geen vertoning (wat 'n jamboree wèl pleegt te zijn) en evenmin een soort zomer- zit. Bos en hervindt men el- kermis met dans en muziek, zoals men dat in Engeland veel ziet. Voor deze mensen is het kamperen geen hoofd zaak. Zij verblijven in tenten, of in caravans (auto-aan hangwagens), omdat hun dat om de een of andere reden het beste schikt dan wel het meest bevalt. Hun doel is echter eenvoudig een bezoek te brengen aan een bepaalde streek of een bepaald land. Veelal doen zg dat alleen of in kleine groepjes op eenzame plaatsen in de natuur. Slechts zelden plegen zij massa-bij eenkomsten te houden, maar af en toe komt het er toch eens van. Het is maar goed, dat de neiging daartoe niet groot is, want Europa alleen telt al anderhalf millioen kampeerders. Zij zouden hun doel voorbijstreven als zij bij voorkeur elkaar opzoch ten geen bezwaren. Kamperen over de grenzen is nogal moeilijk, maar voor deze rally zijn allerlei be zwaren opgeruimd: vandaar dat er nu drieduizend van elders naar hier zullen ko men. De commissie van voor bereiding is van de gedachte uitgegaan, dat dit kamp op een zodanige plaats moet worden ingericht, dat men er rondom in de specifiek Ne derlandse eigenaardigheden ders ook, maar een diepe polder als de Haarlemmer meer, een breed duingebied als dat van Bloemendaal. 'n strand als dat van de Noord zee, een bloemenoord als Aalsmeer, een aantrekkelhke stad als Amsterdam, een ka rakteristiek eiland als Mar ken, een folkloristische show als de kaasmarkt te Alk maar, een gigantisch kust- werk als de Afsluitdijk, waar vindt men dat alles bij elk aar? Van Heemstede uit zijn al deze dingen te bekij ken. Zg staan alle op het program. benevens nog tal van andere dingen. Zo zal een deel van de rallybezoe kers na afloop nog een week faan varen op en om de uiderzee. houtvuur—ro mantiek. Er komen kampeerders per caravan, per auto, per fiets, te voet, per kano en zg zul len elk hun eigen subkamp krijgen. Ook de houtvuur-ro mantici komen apart. Reeds thans zijn de voorbereidingen in volle gang; Jan Stovelaar by kampeerders behoeft zgn naam geen toelichting is de bezielende leider. Er moet nog heel veel gebeuren voor alles marcheert; straks vindt men er een hoofdkwar tier, een bagagedepöt, een veldtelefoon, een postkantoor, een reisbureau, een A.N.W.B.- post, een perskamp, een zie- feentent, een waterleiding, 'n winkel, een restaurant, een dagblad, een stro-opslag plaats, een rgwielstalling en zelfs eenkinderbewaar plaats voor de kleinste kam peerders, die beter niet mee j kunnen gaan naar het Rijks museum en de Afsluitdijk. I MAAKT EEN GROTE CRISIS DOOR. luchtvaart zag zich ln de af gelopen maanden genoodzaakt, een groot aantal bestelde twee- en viermotorige verkeersvlieg tuigen te annuleren. Zo berok kende de afzegging van 20 vier-motorige Rainbow super- dë-luxe transportvliegtuigen de Republic maatschappij een ver lies van bijna 1 millioen dol lars. De vereniging van Ameri kaanse vliegtuigfabrikanten heeft in haar driemaandelijk se bijeenkomst van haar grote ongerustheid over de huidige situatie gesproken. Wanneer er zich geen bijzondere gebeurte nissen voordoen, zullen de fa brieken in 1949 alle lopende militaire en civiele orders heb_ ben uitgevoerd. Het uitbren gen, resp. ontwikkelen van nieuwe typen op eigen risico ls thans een dergelijk kostbaar experiment, dat de meeste maatschappijen hiervan terug schrikken, temeer, daar thans niet de mogelijkheid bestaat voldoende bestellingen to ver krijgen, waardoor de kostprijs van het betreffende type voor de luchtvaartmaatschappijen interessant wordt. subsidie. Amerikaanse militaire des kundigen beschouwen de pro- ductiemogelgkheid van de vliegtuigindustrie ln geval van nood als de voornaamste fac tor voor het stabiliseren van de huidige toestand. General Marshall heeft eens gezegd, dat de Amerikaanse vliegtuig fabrieken minstens één mil lioen militairen waard zijn Volgens een programma, dat thans ln Washington wordt uitgewerkt, zal op zeer korte termijn een bedrag van vgf millioen dollars aan subsidie onder de noodlijdende fabrie ken worden verdeeld. Teneinde een behoorlijk afzetgebied voor kleine typen sportvliegtuigen te verkrijgen, zal ook de kleine luchtvaart een overheidssubsi die ontvangen, welke deze in staat stelt de met overheids subsidie vervaardigde sport vliegtuigen aan te schaffen. (Van onze luchtvaartmedewerker) De eens zo machtige Ameri kaanse vliegtuigindustrie, wel ke in de afgelopen oorlogsja ren zulk een geweldige om vang heeft aangenomen, staat voor de ernstigste crisis van haar bestaan. Verscheidene grote fabrieken hebben haar poorten reeds moeten sluiten, anderen trachten door bezuini gingsmaatregelen, ontslag' van een gedeelte van het personeel, de zaak nog gaande te houden. Ofschoon na de oorlog geen plaats meer was voor een groots opgezet fabricatlesche- ma van militaire, verkeers- en sportvliegtuigen, hebben slechts weinige insiders een dergelijke impasse kunnen voorzien. Grote aantallen sur plus transportvliegtuigen wer den over de gehele wereld ver kocht en deze alleen dekken ruimschoots de behoefte van de verkeersmaatschappijen. De markt voor sportvliegtuigen wordt door de sterk gestegen levensstandaard In de V. S., de verhoogde productie- en on derhoudskosten. met de dag kleiner. De militaire orders be perken zich uit der aard tot kleine series en experimentele opdrachten. Wij vernemen uit Washington. dat President Truman persoonlijk, biigestaan door zijn militaire adviseurs, de toestand in de Amerikaan- vliegtuigindustrie bestu deert. De algemeen daar gel dende opinie is. dat de Ameri kaanse President onder geen voorwaarde zal toestaan, dat het vliegtuigproductie ap paraat en haar productiever mogen verloren gaat. Desnoods door middel van belangrijke overheidssubsidies zullen de fabrieken van regelmatig werk worden voorzien. Als eerste stap in deze richting wordt de subsidie van enkele fabrieken beschouwd, die thans sport vliegtuigen bouwen. bestellingen geannuleerd. De Amerikaanse verkeers- Koning Leopold achter de afrastering van slot Hirschstein, waar hg destijds door Hit ler geïnterneerd werd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 5