Russen stimuleeren
Monaco viert feest
Vliegtuigindustrie
van U.S.A.
LEZERS SCHRIJVEN
STEMMEN UIT DE KERKEN.
Cowboy-romantiek
sterft uit.
c:_L
Onder hei linnen dak
TWEEDE BLAD
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
DONDERDAG 3 JULI 1947,
Duitse industriële producten.
Bezitten vele bedrijven.
[(Van een U.P.-correspondent).
Op het ogenblik is het moge-
Itfk de voornaamste lijnen van
de reorganisatie van Du its-
land's industrie in de Russische
zone te volgen en geruchten
van feiten te onderscheiden.
Het algemene beeld dat op de
ze wijze ontstaat is dat van
een rationeel .ontworpen in
dustrieel systeem. gebaseerd
op geleide 'economie, waarbij
echter een zekere »mate van
vrije economie wordt toege
staan in tweederangs in
dustrieën. Ruwweg gezegd zy'n
en drie categorieën van in
dustriële bedrijven: de sleutel
industrieën die door de Sowiets
worden beheerd, de belangrijke
industrieën die onmiddellijk
daarop volgen en die het eigen
dom zijn van de verschillende
Duitse staten en de minder be
langrijke industrieën, die door
'Duitse particulieren worden ge
dreven. De gehele industrie ls
in grote mate verweven met 't
financiële systeem, waarbij
staatsbanken van Russen en
Duitsers de fabrieken finan
cieren. Tenslotte zijn er dan de
coöperatieve organisaties van
de verbruikers, die de distri
butie van goederen verzorgen.,
OORLOGSBUIT.
Op dit ogenblik bezitten de
Russen zelf 126 sleutelbedrij-
ven en mijnen, waarin ongeveer
200.000 Duitse arbeiders wer
ken. Deze bedrijven zijn geor
ganiseerd in 13 verticale Sow-
jet-organisaties, die de produc
tie controleren van brandstof,
mlnèrale olie, electriciteit, ka
bels voor hoge voltage, ijzer,
staal, lichte metalen, machine
rieën, electrische uitrusting,
potas, andere kunstmeststof
fen, chemicaliën, cement, pre-
clsie-instrumenten en optische
artikelen. 'Het centrale Sowjet-
bureau van deze organisaties
ls gevestigd in de Russische
zóne van Berlijn (Weissensee).
Daarboven staat weer de cen
trale economische raad van 't
Russische militaire bestuur in
Karlshorst.
Bij het uitkiezen van de sleu-
tellndustrieën voor direct Sow-
jet-beheer zijn de Russen zeer
zorgvuldig te werk gegaan. Zij
betrokken daarin de leidende
fabrieken en mijnen, sommige
met wereldnaam, zoals de gro
te Brabag fabrieken voor syn
thetische brandstof, de voorma
lige IG Farben-fabrieken te
Bitterfeld, Wolfen en Leuna te
kunstrubberfabriek Buna te
Schkopan# en de nitrogen fa
brieken te Piesteritz. Verder
behoren er toe de grootste elec
trische centrales in Saksen en
Saksen-Anhalt, de potas mij-
huddersfield in klein
formaat.
In St. Jansteen
Zondag j.l. zich een voetbal-
drania af, hetwelk te voorko.
men was geweest indien de
Techn. Comm., afd. Zeeland,
werkelijk een Zeeuws elftal
had opgesteld. Dit opgestelde
élftal mocht absoluut de naam
van het Zeeuws elftal niet
dragen. Verontschuldigingen
worden gezocht om de fatale
nederlaag goed te praten, o.a.
tekort aan techniek, uithou
dingsvermogen enz., De techn.
comm. wist vooruit dat een
sterk technisch geschoold
Zwaluwen-elftal gezonden zou
worden. Hiertegenover had
zij spelers moesten stellen,
dip in staat zijn één team te
vormen, spelers met klasse
routine, die reeds bewezen
hebben, een plaats in een
Zeeuws elftal te verdienen.
Mijn vragen zijn: „Hoe is het
mogelijk dat de tech. comm.
een Zeeuws elftal kan samen
stellen, terwijl dit practisch
geen comp. wedstrijden heeft
bijgewoond Terwijl wij
slechts één le klasser in Zee
land hebben en daarvan maar
twee spelers voor het z.g.
Zeeuws elftal in aanmerking
kwamen. Reeds voor de rust
was het een feit dat er vele
fouten zijn gemaakt. Heeft de
techn. comm. de spelers tij
dens de rust op deze fouten
gewezen? Verschillende spe
lers waren niet in staat het
tempo te volgen, hetwelk
reeds te voren te zien was.
Een goed opgesteld Walchers
elftal zou ongetwijfeld dit
voetbaldrama voorkomen heb
ben.
Het betreft hier absoluut
geen verwijt aan de opgestel
de spelers, zij hebben hun best
gedaan, om dit vóetbaldrama
te voorkomen.
Hier ligt de schuld alléén
aan de techn. comm.
Laat de techn. comm. rid
derlijk erkennen, dat zij op
deze wijze niet in staat is om
een werkelijk Zeeuws elftal
samen te stellen en deze taak
over dragen aan diegene die
kijk, inzicht en doorgronde
kennis hebben van voetbal en
die verschillende wedstrijden
geregeld bezoeken. Dat zal
dan de eerste stap zijn op da,
weg naar herstel van het voet
baldrama te St. Jansteen.
E. C. BOOGERD,
Vlissingen.
nen ln Thüringen. de metaal
bedrijven in Hesedt, de Krupp-
Gruson fabrieken té Maagden
burg- en de vrachtautofabrie-
ken te Dessau.
de banken.
Een hei-vorming van het fi-
nancie-wezen is gevolgd op de
industriële reorganisatie. Ban
ken en verzekeringsmaatschap
pijen werden gesloten eri ver
vangen door staatsinstellingen.
Iedere Duitse staat ln de Rus
sische zone heeft zijn eigen
staatsbank ter vervanging van
de handelsbanken en zijn eigen
verzekeringsmaatschappij als
mede een verbruikersbond. Aan
de top van dit hele financiële
systeem staat de Russische
„Garantie-und Kredit Bank"
van Berlijn, die alle financiële
transacties in de Russische zö_
ne controleert.
Aan de voet van de economi
sche structuur vindt men dan
tenslotte de landhervorming,
die de Russen hebben inge
voerd, zodat geen enkele sector
van het Duitse economische le
ven ln de Russische zöne aan
de reorganisatie is ontkomen.
Van Sowjet standpunt gezien
is de reorganisatie logisch en
voordelig. Industrie en crediet-
wezen moeten voldoen aan de
Russische eisen en de Centra
le Economische Raad streeft
naar een zo groot mogelijke
Duitse industriële productie,
want: hoe grotA de productie,
hoe groter, het aandeel dat de
Sowjets daarin krijgen.
brits minister over
indonesië.
Naar 'aanleiding van de
voedselsituatie in de wereld
heeft de Britse minister van
voedselvoorziening in het
Britse Lagerhuis verklaard,
dat Java en Sumatra de twee
grootste voedselopslagplaatsen
van de wereld waren.
Hij was overtuigd, dat b(in-
nen een of twee jaren de
productie op deze- eilanden de
wereldsituatie met betrekking
tot deze voedingsmiddelen ge
heel zou kunnen veranderen.
Landbouw zesjarenpian.
Met ingang van 1 Juli 1947
werd ir. W. C. van der Meer,
inspecteur van de landbouw,
benoemd tot hoofd van de af
deling agrarische plannen van
het ministerie van landbouw,
visserij en voedselvoorziening.
Krijt op witte schoenen geeft
veel minder af, wanneer het
kryt in melk wordt opgelost.
Franse pers over
Parijse conferentie.
Leon Blum, de Franse socia
listische veteraan, schrijft in
zijn partyblad „Le Populaire":
„Indien de conferentie der
Grote Drie wordt afgebroken,
betekent dit een catastrophe,
die des te minder te rechte
vaardigen ls, daar er geen
verklaring voor gevonden kan
worden".
Volgens ,,L' Aurore" (radi
calen) gaat het. om het alter
natief: Souvereiniteit van
Europa onder de yleugelen van
Moskou of economisch herstel
met hulp van de Angelsaksi
sche democratieën".
Volgéns ,,L' Aube" (M.R.
P.), kan de Sowjet-Unie er
zeker van zijn, dat zy het
leeuwendeel van een eventuele
Amerikaanse hulp zou krij
gen, en dat zij dit deel kan
verdelen, zoals zij het goed
acht binnen de grenzen van
haar invloedssfeer.
De Engelse pers heeft wei
nig vertrouwen in het succes
van de besprekingen te Pa
rijs. De „Manchester Guardi
an" houdt rekening met de
mogelijkheid, dat de Sowjet-
Unie tenslotte nog de weg
der samenwerking zal kie
zen.
interview met kagawa.
,The Lutheran", het week
blad van de Ver. Lutherse
Kerk in Amerika, publiceert
een interview met Dr. Toyohi-
ko Kagawa, 'die de leidende
figuur is van een beweging,
die Japan voor Christus wil
winnen en die uitgaat van de
Verenigde Christelijke Kerk.
„Christus voor Japan en Ja
pan voor Christus" is het da
gelijks gebed van Kagawa.
Kagawa heeft gepreekt en
allerlei reliefarbeid verricht.
Gedurende de laatste zes
maanden heeft hij voor meer
dan 1.500.000 mensen gespro
ken. Hij heeftJapan van
Noord tot Zuid doorreisd. Iede
re Zondag preekte hg.
„Er is een geestelijke reVo-
lutie gaande onder de Japan
ners, vooral op het platteland",
zei Dr. Kagawa. „Sedert ver
leden jaar Juni zijn er 34.000
mensen bekeerd tot het Chris
tendom. Het. Christendom
grijpt als een vuur om zich
heen. Een jaar geleden was
het aantal bekeerlingen 50 per
dag, thans is dat aantal wel
500.
PRINS LOUIS II REGEERT 25 JAAR OVER
ZIJN PARADIJSACHTIG VORSTENDOM.
Hij is 77 jaar oud.
(Van een U.P.-correspondent).
Zes dagen lang is er feest
vreugde in het kleine vorsten,
dermmetje aan de zonnige Mid
dellandse Zeekust, dat het 25
jarig regeringsjubilëum viert
van de 76-jarige vorst -van Mo.
naco, Prins Louis n. Iedere
avond in deze week zullen ei
openluchtbals zijn in de stra
ten van Monte Carlo en van
alle plaatsen in het miniatuur,
land, optochten met fakkel
licht, opera's, balletten, concer
ten en schouwburgvoorstellin
gen voor inwoners en buiten
landse toeristen. Sportwedstrij
den van vrijwel iedere aard
zullen de spórtminnend'e Mona.
gasker overdag bezig houden.
De onderdanen, van de jubi
lerende vorst, van wie de oude_
ren zich natuurlijk nog leven
dig de dag herinneren, waarop
Louis II de troon, besteeg als
opvolger van zijn vader, Albert
I, openden de herdenkings
plechtigheden met een plechtig
Te Deum, gevolgd door een pa.
rade van hpt „leger" en een
manoeuvre van Franse, Britse
en Amerikaanse oorlogssche
pen voor de kust.
Intussen brengt Prins Louis
zijn dagen rustig door met het
bekijken'van zijn porceleinver-
zameling, zijn boekbinderij en
zijn kunstcollectie, die zyn
voornaamste belangstelling
eisen op zijn oude dag. Kort
na 't regeringsjubileum zal de
Vorst zijn 77ste verjaardag ge
denken: op 12 Juli 1870 werd
hij te Baden Baden geboren.
Hij draagt een indrukwekken
de reeks van namen: Louis,
Charles, Antpine, Prins van
Monaco, hertog van Valenti-
nois. markies van Baux, graaf
van Carlados, baron van Buis,
heer van Saint Remy, heer van
Matignon, graaf van Totlgni,
baron van Saint Lo, baron van
Luthumiere en baron van
Hambye. Hij is drager van de
militaire médaille en van het
oorlogskruis van Frankrijk. Hij
was generaal in het Franse
Vreemdelingenlegioen en com
mandeerde een Franse divisie
in de oorlog 1914'18.
Prins Louis II heeft een
dochter, de 49-jarige Charlotte
Overdracht van Duitse
mijnen.
Een woordvoerder van het
Britse militaite bestuur heeft
verklaard, dat de impasse bij
de Brits-Amerikaanse bespre
kingen over de overdracht in
Duits beheer van de steen
kolenmijnen in het Ruhrgebied
nu verbroken is en dat de
overdracht voorlopig op 1
Augustus is vastgesteld.
Louise, erfprinses, en tw$e
kleinkinderen, prinses Antoi
nette Louise (27 jaar) en
kroonprins Rainier (24). Hun
vader hertog Pierre Grinoldi is
in 1933 van prinses Charlotte
gescheiden. Kroonprins Ral
nier trad begin 1944 vrijwillig
in Franse militaire dienst, waar
hij het „Croix de Guerre" ver
diende. Zijn zuster verrichtte
in de oorlog belangrijk sociaal
werk in het Vorstendom.
De jubilerende vorst Louis
II trok in 1946 de algemene
aandacht tot zich door zijn hu_
welijk met Chislaine Domman.
ges, genaturaliseerd burgeres
van Monaco. Een huwelijk van
een 76-jarige grijsaard:
Louis leeft erg rustig in zijn
paradijsachtig vorstendom,
welks kustlijn van slechts vijf
km. een aantal van 's werelds
beroemdste badplaatsen en
speelcentra rijk is. Zijn hele
hofhouding- bestaat uit twee
adjudanten en twge hofdames.
Tenslotte, zijn er in Japan
sterke communistische sym
pathieën waar te nemen. Nu
zijn vele Japanners wakker
geschud door de toename van
deze materialistische levensbe
schouwing en dientengevolge
hebben zij zich) tot het Chris
tendom gewend".
het godsdienstonder-
wijs te bemljn.
In de OoBtelijke zöne van
Berlijn zijn op last van de
Sovjet-commandant beperkin
gen opgelegd aan het gods
dienstonderwijs. Er is een on
derzoek ingesteld om na te
gaan of datgene, wat onder
wezen werd in overeenstem
ming was met de voorgeschre
ven leerstqf en of dit onderwijs
werkelijk alleen werd gegeven
aan kinderen, wier ouders be
slist de wens hadden te kennen
gegeven, dat dit gebeuren zou.
batavia.
Een van de wijken, waarin
ds. v. d. Voet onlangs zijn
arbeid begon, is Tanah Ting-
gih, een buitenwijk van Ba
tavia, waar hoofdzakelijk In
do-Europese evacuees uit
het binnenland verblijf hou
den. Oorspronkelijk werd kerk
gehouden in een open „Wel
fare" loodsje; nu wordt, gro
tendeels op eigen kracht, een
kerkje van bamboe en atap
opgetrokken, dat half Juni
klaar zal zijn. Voor banken
of stoelen en voor een or
geltje wordt nog moeite ge
daan. Er zit veel perspec
tief in dit nieuwe wijkwerk,
dat nu, dank zy de nieuwe
predikanten, kon worden aan
gevat. In de overvolle stad
Batavia en evenzo in Ban
doeng, zijn vele zulke eva
cuatie-wijken, hele stadsge
deelten vol ontwortelde be
woners, die nog meer dan
anderen behoefte hebben aan
herderlijke zorg. Het ont
breekt echter aan mensen, en
aan transportmiddelen voor
de weinige voorgangers die
er zijn, om al deze wijken in
voldqende mate te kunnen be
zoeken, Daarom stemt elke
nieuwe aanpak op dit terrein
tot vreugde.
'VLIEGMACHINE DODELIJKE CONCURRENT
Parijse politie heeft heden
de 20-jarige Claude Chauvel,.
zoon van de secretaris-gene
raal van het franse ministerie
van buitenlandse zaken, gear
resteerd. N
Veedrijvers.
(Van een U.P.-corres
pondent).
Het laatste heiligdom der
beroemde cowboys dreigt ver
loren te gaan, opgeofferd aan
de vliegtechniek van deze
eeuw, de cowboys zelf terug
brengend tot de staat van ge
wone boerenknechts, die al
leen nog de koeien naar het
vliegveld mogen brengen.
Een van de laatste veedrij
vers routes, die nog regelma
tig in gebruik is, is een rots
achtig pad van Salta in Ar
gentinië naar Antofagasta in
Chili. Langs deze buitenge
woon zware bergroute worden
kuddes runderen van 75 tot
100 stuks verschillende ma
len per week door de cow
boys overgebracht. De gau-
cho's rgden op muildieren en
brengen hun vee naar het ko
permijndistrict van het nabu
rige Chili. Alleen het gehar
de Argentgnse „criollo" vee
kan zulk een zware reis door
staan en alleen geharde en
ervaren burgruiters kunnen
de weg over de Andes vol
brengen. Op sommige plaat-
,sen gaat de weg tot 4800
meter omhoog, hoger dan de
hoogste bergtop in Europa.
Het pad loopt, door reusach
tige zoutbeddingen en door
eindeloze bergprairies, waarin
de winter sneeuwstormen on
meedogend de reizigers gese
len met hun ijskoude vlagen
en in de zomer de zandstor
men woeden die dier en mens
teisteren. De hele, reis duurt
ongeveer tien .dagen, soms
langer als het weer of voet
gebreken van 't vee de tocht
ophouden.
grote dagen.
De grote dagen van de
cowboys vielen in de jaren
na de Amerikaanse burger
oorlog. In enkele jaten tijds
werden toen ongeveer 30 mil-
lioen stuks vee en 10 millioen
paarden door cowboys over
gebracht over duizenden mij
len in Texas. Maar spoedjg
namen de spoorwegen de vee
transporten over. Tot er in
de afgelopen oorlog een nieu
we gouden tijd aanbrak voor
de koeiendrijvers. Dat ge
beurde in Australië, waar een
millioen stuks vee moest
worden overgebracht op deze
wgze van Australië's Noord
kust naar het dichtbevolkte
Westen en Zuiden, voor het
geval de Japanners een inva
sie in het Noorden 'zouden
ondernemen. Maar de Japan-
dreiging werd afgewend
Verklaring van Sjarifoeddin.
Dinsdag heeft Sjarifoeddin
aan de pers verklaard, dat de
Indonesische republiek gereed
is „het oppergezag" te aan
vaarden, hetwelk zich gedu
rende de overgangstijdalleen
zal 'bezighouden met aange
legenheden, die van weder
zijds belang zijn. De specifieke
republikeinse belangen moe
ten geheel onder de repu
blikeinse regering ressorte
ren.
Mr. Hamelink in on^ land.
Met het K.L.M.-vliegtuig
arriveerde Dinsdagmiddag om
half vijf op Schiphol de mi
nister van financiën van d«
staat Oost-Indonesië, mr. M.
Hamelink. Ter begroeting wa
ren op het vliegveld namens
het ministerie van overzeese
gebiedsdelen aanwezig de he
ren H. van Bergen, D. E^
Hoorns en Heyningen.
Mr. Hamelink was verge
zeld van dc «broer van de
sultan van Borneo. De mi
nister zal enige weken in ons
land vertoeven voor algeme-
doeleinden.
en slechts 10.000 15.000
koeien werden weggedreven.
in z. amerika.
De veedryverstochten in
Zuid-Amerika vonden echter
tot op de huidige dag voort
gang. Nu echter onderhande
len ae Argentgnse veehouders
over de aankoop van een
aantal vracht-vliegtuigen, die
naar men gelooft uiteindelijk
de gaucho zullen verdryven
van de bergroute naar Chili.
Ieder vliegtuig kan een acht
koeien meenemen. Dus tien
toestellen of een toestel dat
tien vluchten maakt, kan in
enkele uren het werk verrich
ten, waarvoor de gaucho's 'n
zware tocht van tien dagen
nodig hebben.
het vliegtuig.
Het gebruik van vliegtui
gen voor veetransport is niet
nieuw. Maar meestal waren
het dure renpaarden, die door
de lucht vervoerd werden. Als
het plan van de Argentynse
veehouders doorgaat, zal dit
de eerste maal zijn, dat zo
omvangrijke en regelmatige
veetransporten langs de lucht
weg gaan. Een andere mo
gelijkheid is er op deze route
niet. Spoorwegen ontbreken
in dit gebied en vervoer over
zee is te bezwaarlglc wat
tgdsduur en kosten betreft.
Het vliegtuig is dus de eni
ge concurrent van deze cow
boys, maar het ziet er naar
uit, dat het een dodelgke
concurrent zal zijn.
7n »f
voorbijgaan
bezoek.
Na 't eten werd er gebeld.
Mathilde keek mg en ik Ma-
thilde aan. Vragend.
Op de stoep stond een wild
vreemde man, die opmerkte,
dat hij zeker wel even mocht
doorlopen en doorliep.
In de huiskamer stelde hij
zichzelf voor als Verdoorn.
Een alleszins aanvaardbare
imam, maar toch mocht ik de
Aan niet.
Hy vroeg ons of we er wel
eens over gedacht hadden en
ik zei, dat ik -er inderdaad nog
nooit over gedacht had.
Met aefronste wenkbrauwen
informeerde hij niet begrgpend
of we soms niet beseften. Ik
knikte en gaf voor het volle
dig- te beseffen.
Hij keek naar Mathilde en
mg. Donker.
Mathilde en ik keken naar
hem. Vragend.
Eindelyk kwam dan de gro
te vraag1 of we geen levens
verzekering wilden afsluiten
omdat......
Ik vertelde hem, dat we
zulks jar,en geleden al deden
en als een verslagen man kreeg
ik hem de kamer uit.
Op de stoep merkte hij, met
een schuine blik op het bordje
van een verzekeringsmaat-
schappy, met gescheurde stem
op, dat hij het had kunnen
weten, boog stgfjes en ver
trok.
Ik had niet meer de moed
hem te vertellen, dat het
bordje bij mijn boven buurman
hoorde.
RENARD.
MAAKT EEN GROTE CRISIS DOOR.
Heemstede verwacht vijfduizend kampeerders
uit twaalf landen. Voorb ereidingen in volle gang
Eerste kamp na 8 jaar.
(Vgn onze speciale
verslaggever).
Drieduizend Franse, Belgi
sche, Zwitserse, Portugese,
Italiaanse, Luxemburgse,
Deense, Engelse, Zweedse,
Noorse en Amerikaanse kam
peerders zullen tezamen met
een paar duizend Nederlan
ders van 1 tot 10 Augustus
bijeenkomen in het park
„Groenendaal" tc Heemstede
om daar voor het eerst sinds
acht jaar weer een zg. rally
te houden onder auspiciën
van dc International Federa
tion of Camping Clubs, een
bond die in 1932 gesticht is
op Nederlandse bodem naar
aanleiding van het simpele
feit, dat deNederlandse Toe
risten Kampeer Club ter vie
ring van "haar twintigjarig
bestaan enige buitenlandse
gasten had genodigd.
GEEN VERTONING.
Deze bijeenkomst valt bijna
samen met de Wereldjambo
ree te Moisson (Fr.) maar
draagt toch een geheel ander
karakter. Deze bond bestaat
uit volwassenen, die soms
met hun hele gezin hun
vacantiedagen kamperend ple
gen door te brengen. Hun
kamp wordt danook geen
show, geen vertoning (wat 'n
jamboree wèl pleegt te zijn)
kermis met dans en muziek,
zoals men dat in Engeland
veel ziet. Voor deze mensen
is het kamperen geen hoofd
zaak. Zij verblijven in tenten,
of in caravans (auto-aan
hangwagens), omdat hun dat
om de een of andere reden
het beste schikt dan wel het
meest bevalt. Hun doel is
echter eenvoudig een bezoek
te brengen aan een bepaalde
streek of een bepaald land.
Veelal doen zij dat alleen of
in kleine groepjes op eenzame
plaatsen in de natuur. Slechts
zelden plegen zij massa-bij
eenkomsten te houden, maar
af en toe komt het er toch
eens van. Het is maar goed,
dat de neiging daartoe niet.
groot is, want Europa alleen
telt al anderhalf millioen
kampeerders. Zij zouden hun
doel voorbijstreven als zg
bij voorkeur elkaar opkoch
ten
geen bezwaren.
Kamperen over de grenzen
is nogal moeilyk, maar voor
deze rally zijn allerlei be
zwaren opgeruimd; vandaar
dat er -nu drieduizend van
elders naar hier zullen ko
men. De commissie van voor
bereiding is van de gedachte
uitgegaan, dat dit kamp op
een zodanige plaats moet
worden ingericht, dat men
er rondom in de specifiek Ne-
- - derlandse eigenaardigheden
en evenmin een soort zomer- zit.. Bos en hei vindt men el
ders ook, maar een diepe
polder als de Haarlemmer
meer, een breed duingebied
als dat van Bloemendaal, 'n
strand als dat van de Noord
zee, een bloemenoord als
Aalsmeer, een aantrekkelijke
stad als Amsterdam, een ka
rakteristiek eiland als Mar
ken, een folkloristische show
als de kaasmarkt té Alk
maar. een gigantisch kust-
werk als de Afsluitdijk, waar
vindt men dat alles bijL elk
aar? Va# Heemstede uit
zijn al deze dingen te bekij
ken. Zij staan alle op het
program, benevens nog tal
van andere dingen. Zo za
een deel van de rallybezoe
kers na afloop nog een week
gaan varen op en om dc
Zuiderzee.
houtvuur—ro
mantiek.
Er komen kampeerders per
caravan, per auto, per fiets,
te voet, per kano en zg zul
len elk hun eigen subkamp
krijgen. Ook de houtvuur-ro
mantici komen apart. Reeds
thans zijn de voorbereidingen
in volle gang; Jan Stovelaar
bij kampeerders behoeft
zijn naam geen toelichting
is de bezielende leider. Er
moet nog heel veel gebeuren
voor alles marcheert; straks
vindt men er een hoofdkwar
tier, een bagagedepót, een
veldtelefoon, een postkantoor,
een reisbureau, een a.n.w.b.-
post, een perskamp, een zie-
kentent, een waterleiding, 'n
winkel, een restaurant, een
dagblad, een stro-opslag
plaats, een rijwielstalling er
zelfs eenkinderbewao"
plaats voor de kleinste 'kam
peerders, die beter niet
kunnen gaan naar het
museum en de Afsluitdijk.
(Van onze
luchtvaartmedewerker)
De eens zo machtige Ameri
kaanse vliegtuigindustrie, wel
ke in de afgelopen oorlogsja
ren zulk een geweldige om.
vang- heeft aangenomen, staat
voor de ernstigste crisis van
haar bestaan. Verscheidene
grote fabrieken hebben haar
pdbrten reeds moeten sluiten,
anderen trachten door bezuini
gingsmaatregelen, ontslag van
een gedeelte van het personeel,
de zaak nog gaande te houden.
Ofschoon na de oorlog geen
plaats meer was voor een
groots opgezet fabricatlesche-
ma van militaire, verkeers- en
sportvliegtuigen, hebben
slechts weinige insiders een
dergelijke impasse kunnen
voorzien. Grote aantallen sur
plus transportvliegtuigen wer
den over de gehele wereld ver
kocht en deze alleen dekken
ruimschoots de behoefte van
de verkeersmaatschappijen. Dé
markt voor sportvliegtuigen
wordt door de sterk gestegen
levensstandaard in de V. S., de
verhoogde productie- en on
derhoudskosten, met de dag
kleiner. De militaire orders be
perken zich uit der aard tot
kleine series en experimentele
opdrachten. Wij vernemen uit
Washington. dat President
Truman persoonlijk, bijgestaan
door zijn militaire adviseurs,
de toestand in de Amerikaan
se vliegtuigindustrie bestu
deert. De algemeen daar gel
dende opinie is, dat de Ameri
kaanse President onder geen
voorwaarde zal toestaan, dat
het vliegtuigproductie ap
paraat en haar productiever
mogen verloren gaat. Desnoods
door middel van belangrijke
overheidssubsidies zullen de
fabrieken van regelmatig werk
worden vóórzien. Als eerste
stap in deze richting wordt de
subsidie van enkele fabrieken
beschouwd, die thans sport
vliegtuigen bouwen.
bestellingen
geannuleerd.
De Amerikaanse verkeers-
luchtvaart zag zich ln de af
gelopen maanden genoodzaakt,
een groot aantal bestelde twee-
en viermotorige verkeersvlieg
tuigen te annuleren. Zo berok
kende de afzegging van 20
vier-motorige Rainbow super-
de-luxe transportvliegtuigen dc
Republic maatschappij een ver
lies van bgna 1 millioen dol
lars.
De vereniging van Ameri
kaanse vliegtuigfabrikanten
heeft in haar didemaandelijk-
sè bijeenkomst van haar grote
ongerustheid over de huidige
situatie gesproken. Wanneer er
zich geen bijzondere gebeurte
nissen voordoen, zullen de fa
brieken in 1949 alle lopende
militaire en civiele orders heb_
ben uitgevoerd. Het uitbren
gen, resp. ontwikkelen van
nieuwe typen op eigen risico
is thans een dergelijk kostbaar
experiment, dat 'de meeste
maatschappg'en hiervan terug
schrikken, temeer, daar thans
niet de mogelijkheid bestaat
voldoende bestellingen te ver
krijgen, waardoor de kostprijs
van het betreffende type voor
de luchtvaartmaatschappgen
interessant wordt.
subsidie.
Amerikaanse militaire des
kundigen beschouwen de pro-
ductiemogelijkheid van de
vliegtuigindustrie In geval van
nood als de voornaamste fac
tor voor het stabiliseren van
de huidige toestand. General
Marshall heeft eens gezegd,
dat de Amerikaanse vliegtuig
fabrieken minstens één mil-'
lioen militairen waard zijn
Volgens een programma, dat
thans in Washington wordt
uitgewerkt, zal op zeer korte
term ga een bedrag- van vrjf
millioen dollars aan subsidie
onder de noodlydendé fabrie
ken worden verdeeld. Teneinde
een behoorlijk afzetgebied voor
kleine typen sportvliegtuigen
te verkrijgen, zal ook de kleine
luchtvaart een overheidssubsi
die ontvangen, welke deze 'in
staat stelt de met overheids
subsidie vervaardigde sport
vliegtuigen aan te schaffen.
•'jstein,
..•d.