Cangs Armoede wordt het drukst gebouwd in Nederland? Sysieemwoningen komen Onze nationale haven LORRE de Belgische kust SCHIPHOL wordt goed! Meer bouwvakmensen nodig! en schaarste Verdiepingsbouw van genormaliseerd materiaal hoofdza kelijk beton dat voornamelijk door niet-geschoolde arbeiders gereed gemaakt wordt. Het eerste woningcom plex is te Botterdam gereed en er znllen er vele volgen, die beterzuUen zjjn. In Rotterdam In alle verwoeste gebieden van Nederland wordt thans gebouwd en het meest wordt gebouwd in Rotterdam. Dat is begrijpelijk, want Rotterdam heeft een derde deel van Nederland's totale oorlogsschade te dragen ge kregen en het behoort dus ook voor een derde deel te participiëren in de wederop bouw. Het is misschien voor een Rotterdammer op het ogen blik geen genoegen in zijn stad rond te lopen, waar het zand hem op de kale vlak ten nog in de ogen waait en waar hem op de 285 hectare verwoest gebied de herinnering door het hoofd speelt aan de 28.000 verdwe nen woningen en gebouwen, die eertijds de oude stad haar typische karakter gaven. Maar voor degenen, die be langstellen in de wederop bouw is een bezoek aan Rot terdam een feest, want daar wordt gebouwd met een vaart en in een hoeveelheid, die enig is in Nederland. Direct na de ramp van 1940 vroeg de bevolking van Rotterdam om herstel van de oude stad, maar met de tijd kwam beter in zicht. Men begreep, dat het oude niet kunstmatig her steld moest worden en dat het ogenblik was gekomen voor een grootse moderne opbouw, die van Rotterdam de stad van de toekomst zou maken. Op die basis heeft men een wederopbouwplan ontworpen. Rotterdam zal herrijzen als een twintigste eeuwse stad, welke geheel bij de situatie yan deze eeuw is aangepast en die gegrondvest zal zijn in de toekomstverwachtingen, welke de twintigste eeuwer heeft en volledige uitdrukking zal geven aan het technische, hygiënische en stedebouw- kundige vermogen van onze knapste stedenbouwers. Hoelang de wederopbouw zal duren, laat zich op het ogenblik niet zeggen, maar voor de oorlog zou het werk vijftien jaar geduurd heb ben. De kosten zijn niet de finitief te bepalen. Rotterdam heeft gekozen. Op de vraag of Rotterdam de grootste haven van het Europese continent wil zijn en of het vertrouwen heeft in de herleving van het ach terland en het eigen land; heeft het geantwoord met ja. Het investeert daarom in de bouw van deze hypermoder ne stad en van de modernste Europse haven, de millioenen, die noodig zijn. Burgemeester Oud, zeide ons: „Dit is een nationale zaak, want de 'haven van Rotterdam is onze grote na tionale haven". Inderdaad, hier bouwt niet alleen Rot terdam, maar hier bouwt Ne derland en hier demonstreert het zijn toekomstvertrouwen. Zoals dat vertrouwen in klei nere omvang, maar niet min der krachtig ook wordt ge demonstreerd in alle ver woeste gebieden, waar met zorg en inspanning gearbeid wordt aan herstel en nieuw bouw, opdat Nederland leve Er wordt gestreefd naar 50.000 „ouderwetse" en 20.000 systeem-woningen per jaar. Het conservatisme. (Van onze speciale verslaggever) Tegenover ons zat dr. ir. J. P. Mazure, directeur van de Stichting Ratiobouw, gevestigd Koninginnegracht 101 te Den Haag. „Noodwoningen?" vroegen w|j. „O neen! Er moeten andere wegen worden gezocht, zonder te vervallen in het scheppen van ellendige noodoptreksels". „Werden er veel projecten bij u ingediend?" Ir. Mazure dacht even na. „Wel honderd! Er is veel kaf onder het koren, maar een twintigtal kwam toch in aan merking voor proeven". „Zijn uw verwachtingen hoog gespannen?" TIEN SYSTEMEN. „Wij hebben stellig enkele systemen, welke behoorlijk zul len voldoen. Daarenboven zijn er, waarmee reeds ervaringen werden opgedaan te Den Haag, Rotterdam en Watergraafs meer, wat b.v. in het z.g. „be tondorp" tien systemen toepas sing vonden, met zeer verschil lende resultaten. Drie a vier toepassingen zijn in alle op zichten goede huizen gebleken en deze zullen op grote schaal worden bijgebouwd; te Over- schie een 80-tal, verder te Nij megen, Dordrecht en Den Haag, bijeen een goede vijfhon derd. Dit is het systeem-Greve, met korlbeton, dat mede in En geland succes heeft. Het is een zeer poreuze substantie, toch vrij van vochtdoorlating, ver eist geen metselwerk, weinig vakmanschap". Was het verwonderlijk, dat wij vroegen, waarom een der gelijk zo goed dienend systeem dan niet op massaler voet wordt toegepast? Ir. Mazure begon te glim lachen. ROTTERDAM ZAL DE GROOTSTE HAVEN VAN EUROPA WORDEN. Enorme vernieuwing. Jii >(;- voorbijgaan Ik heb een tante. Dat is niets bijzonders natuurlijk, doch integendeel een vrij veel onder de mensen voorkomend verschijnsel. Dat die tante een papegaai bezat maakt het geval natuur lijk wel uitzondei-lijker, maar nog niet bijzonder. De papegaai had tante over genomen van de zuster van haar dienstmaagd die gestor ven was. Het beest bezat de voor pa pegaaien zeldzame eigenschap mooie liederen te kunnen reci teren. Tot groot genoegen van tante natuurlijk en tot heime lijk vermaak van Ome Ber- tus, die de intelligentie van het dier verder ontwikkelde en het een meer manlijke voca bulaire bijbracht, natuurlijk tot groot ongenoegen van tante. Deze ergernis is nu verdwe nen, want Lorre is weg. Toen van de week de domi- né bij het echtpaar op bezoek was, merkte hij met een min zame welwillendheid op, dat tante een papegaai bezat. Vanzelfsprekend achtte tan te het ogenblik gekomen Lor res kunsten te tonen. Zij reci teerde dus een schoon lied, in de ijdele hoop, dat Lorre het zou overnemen! 't Lukte niet. Tante smeek te. „Toe Lorre". Met heel veel rollende r's zei Lorre duidelijk. „Ferrrrrek." Een doek over de kooi bracht tijdelijke redding. In een uitdragerijtje prijkt nu een bord, met scheve let ters: „Papegaai te koop, ken prate". (Van een speciale verslag gever.) De reconstructie van de wereldhaven Rotterdam is het grootste herstelwerk, dt in Rotterdam onderhan den is. Wij hebben een tocht door de Rotterdamse havens ge maakt, die nu op ongeveer een derde van haar capaciteit werken omdat het groote achterland is uitgevallen. DE KADEMUREN. We hebben .gevaren langs de verwoeste kademuren, die systematisch werden wegge bombardeerd en we hebben nog restanten van vernielde laadbruggen zien liggen. En kele restanten slechts, want men is vrijwel gereed met de opruiming. Diiizenden meters kademuur zijn in reparatie en honderden meters kwamen reeds klaar. Men werkt er met duikerklokken, met sta len damwanden en met ge wone dammen, waarachter het water weggepompt is. Alle methoden zijn goed, als er maar aangepakt wordt. Men hersteld de kademuren, terwijl daarachter de lood sen in vol bedrgf zijn en nieuwe loodsen in wording zijn, Op sommige punten is het een verwarrend dooreen- geloop van werkers wanneer alles in elkaar grijpt; haven- bouw, loodsenbouw en liet versehepingswerk. Het is verwarrend en groots, het is vermoeiend en tege lijk moedgevend. DE KLASSEN. Cijfers zeggen weinig. De havens van Rotterdam en Londen vormden een klasse op zichzelf wat verschepings capaciteit betreftver daarachter kwamen de an dere havens van het conti nent. Straks als het Europese continent herleefd is, zal de haven van Rotterdam, die nu nog deels vernield is en deels in twee jaren grotendeels ge reed zijn. PARTICULIER INITIATIEF. We hebbén aan enkele hoofdambtenaren van de ge meente Rotterdam gevraagd: „Is dit nu hoofdzakelijk over- heidswerk?" Het antwoord luidde ont kennend. Er is veel over- heidswerk bij, maar de ha ven van Rotterdam drijft ook bij zijn snel herstel op het particulier initiatief van de Rotterdamse ondernemers en van het Nederlandse bedrijfs leven. „Wij kunnen", zegt een der hoofdingenieurs ons, „dat initiatief niet missen". De par ticuliere ondernemer heeft al tijd een slag voor op de over- heidsonderneming vooral in zo'n scherp en wisselend be drijf als een haven. Overheids- werk bepaalt zich tot aanvul ling en contröle". Hij noemt ons voorbeelden van het nieuwe initiatief, dat overal in het Rotterdamse be drijfsleven alweer opbloeit. „Gelegenheid om te werken", :o besluit hij, „is alles wat de Rotterdammer vraagt en dan wordt er gewerkt". En met een blik over de woelige Maas: „Is de water kant niet altijd „U raakt daar een bijzon der vraagstuk aan, dat ook wel eens mag worden be licht. De zaak is namelijk dat vele gemeentebesturen gekant z|jn tegen een andere dan de traditionele bouwwij ze". De heer Mazure zette verder uiteen, dat z.i. die ge meentelijke autonome be moeiing een grote rem is voor een aanpak van groot- sen stijl. Iedere burgemees ter of bouwinstantie heeft weer eigen verlangens of in zichten; tegen de z.g. mon- tagebouw is het verzet nog heviger. Aldus is het onmo gelijk massale voorbereidin gen te treffen voor snelle eenheidsbouw; wie waar borgt, dat er voldoende af zet zal zijn? Ir. Mazure meende, dat er schot in de zaak zou komen als er een centraal lichaam was met wat armslag om ervoor te zorgen, dat er in elk geval minstens 10.000 snel te bou wen woningen per jaar ver rezen. Alweer: als aanvulling van de normale bouw!" DE KOSTEN. „En hoe staat het met de kosten?" „U weet, hoe het thans met de bouwkosten en de huren ge steld is. Het R|jk moet schat- „Wel, de zaak zit zo, dat het ministerie thans een „speciale reiziger" in de bijzondere bouwsystemen op pad heeft om de gemeentebesturen te overreden. Om een en ander aantrekkelijk te maken is be paald, dat het bouwen in de nieuwe systemen recht geeft op tweemaal zoveel huizen als het aantal van een normaal bouwplan. Dus dat is wel zeer aantrekkelijk!" „Is u persoonlijk voor toe der nieuwe denkbeel- Ir. J. P. Mazure, direc teur van de Stichting Ratiobouw, heeft 'n rei ziger op pad gezonden om de gemeentebestu ren, die huiverig zijn van systeem-woningen, te overtuigen van de voor delen der nieuwe bouw wijze. ten bijleggen en nog heerst al om ontevredenheid. Dus lage bouwkosten zijn allerbelang rijkst en die worden met de door mij bedoelde aanvullende bouwwijze bereikt. Zeer eer biedwaardige plaatselijke be langen dienen dus te wijken". „Ziét de regering dat in?" „Ik geloof het wel, want... gemeenten protesteren al te gen een mogelijke rijksbemoei ing in deze!" Wij lieten ir. Mazure gaarne verder praten. Zo verwachtte hij, dat dit jaar een paar dui zend woningen „in nieuwe stijl" zullen worden gebouwd. Eén systeem is uit Engeland overgenomen; te Gorkum zal in Augustus a.s. een fabriek klaar zijn, voor 1000 montage woningen per jaar, met twee verdiepingen. In September kan men al beginnen te bou wen. Eindhoven is het eerst aan de beurt. Te Rotterdam vindt het systeem-Welschen toepassing, dat ook naar Lim burg zal gaan. REIZIGER OP HET PAD. „Hoe ziet u de ontwikkeling van zaken verder?" Amsterdam herbouwt. Cijfers spreken slechts tot ingewijden. Laat één cijfer po gen enjg idee te geven van de omvang der werken, welke in Amsterdam worden uitge voerd: voor de eerste jaren zijn per jaar nodig ca. 4% mil- lioen kubieke meters zand, een zandberg 500 m lang, 300 m breed en 30 m hoog, dat is de mierenhoop waarover de nij- veren van Amsterdam krioelen en die zij in een jaar tijds ver plaatsen. Zo leeft Amsterdam, zo werkt het en bouwt het aan mooizijn toekomst! „Kijkt u eens, we moeten wel, want anders komen we er niet. Het ideaal is 50.000 woningen per jaar in traditio nele bouw en daarnaast 20.000 van nieuwe systemen, We mogen hopen, dat binnen 2 3 jaren de douw in georga niseerde banen kan wordden geleid. In elk geval neem ik aan, dat na de 2000 „systeem woningen", die dit jaar zullen verrijzen, het volgend jaar ten minste 7 8000 klaar zullen komen". Wg verlieten ir. Mazure in de overtuiging, dat hij dag aan dag met grote nauwgezetheid zoekt naar de beste oplossin gen. Daar liggen nog reeksen ruïnes. Hel schiet niet hard op (Van onze speciale verslaggever.) Gedeelde smart is halve smart en het is aan één kant jammer, dat de grens naar België nog altijd met overschreden kan worden als gevolg van de deviezenmoei- lijkheden, die voor de meesten onzer onoplosbaar zijn. Want als alle Zeeuwen eens een kijkje konden nemen in het Belgische kustgebied en dan de vergelijking ma ken met wat er in ons eigen, veel grotere kustge bied reeds tot stand is ge bracht, zU zouden wellicht verwonderd opkijken. Scheveningen heeft welhaast zijn oude glorie herkregen. Andere badplaatsen zijn aar dig op de goede weg. In Zeeland is voor wat Walche- In koortsachtig tempo vordert de opbouw. Alle prioriteiten werden verleend. Wederopbouw! Wilt u daar iets daadwerkelijks van zien, dan gaat u naar Schiphol. Daar werken duizend arbeiders om de gemeentelijke luchtha ven onzer hoofdstad weer op te bouwen op een wijze, waar bij de vooroorlogse toestand niet in de schaduw kan staan. En daar zrjn 4500 mensen be zig om het K.L.M.-bedrpf die grote vlucht te geven, die het nodig heeft om zich blijvend te kunnen meten met de grootste ondernemingen op luchtvaartgebied. Schiphol is een wereldluchthaven-in-wor- ding, de K.L.M. een wereldbe- drijf in de groei. Het is een lust voor het oog die wording en die groei te aanschouwen; het geeft de burger moed te zien, dat in het gehavende Ne derland zo kort na zulk een verwoestende oorlog in zo'n snel tempo gebouwd kan wor den. In Mei 1945 was de lucht haven een ontredderd veld met honderden kraters en verder wat armzalige ruïnes van wat dienstgebouwen en hangars waren geweest. Er was niets bruikbaars meer. Met frisse moed werden voorlopige voorzieningen ge troffen. Havenmeester U. F. M. Dellaert trok ergens een streep en noemde dat de Vrij heidsstraat, de Rue de Liberté, de Frihetsgatan en hoe het in al die andere talen verder mag heten. Aan die straat verre zen de eerste loodsjes, opge trokken uit krijgsbuithout. Daar moesten de K.L.M. en andere maatschappijen 't mee doen tot er wat anders zou komen. Dat betere is nu in de maak. De muren en de dakspanten van het nieuwe stationsge bouw staan overeind. Het krijgt een oppervlakte van 220 bij 45 meter; modern wordt het en comfortabel, voorzien, van al wat de verwende luchtreizi ger verwacht. Maar dat is niet alles. Er staan weer een paar reusachtige hangars en er is er nog een in de maak. voor een reusachtige motor werkplaats worden voorberei dingen getroffen. Hoe groot die moet worden moge blijken uit het fpit, dat het technisch grondpersoneel, van de K.L.M. een twee duizend koppen telt. En dan die startbanen! De oude banen zijn hersteld en er komen nu nieuwe bij. Eén is ér van 2100 meter lengte, zes tig meter breed. Dat is de gro te baan voor de mistlandingen. Daar komen andere dwars op en diagonaalsgewijs. Er ligt langs de ringvaart een 120.000 ton wegenbouwmateriaal op geslagen... om bij de aanvoer een beetje speling te hebben als er soms wat stagnatie mocht ontstaan! GEEN VERTRAGING. Schiphol is een grote slokop van werkkrachten en van ma terialen; het lijkt wel of men nooit gehoord heeft van tekort en gebrek in dit dorado van de opbouw. Wie niet gelooft aan net herstel van ons land wordt hierdoor bekeerd. Na tuurlijk is dit geen maatstaf. De luchtvaart heeft allerlei prioriteiten verkregen. Dat is natuurlijk zuur voor de evacué, die lang moet wacfcten 0p zijn terugkeer naar het eigen huis je, maar de handhaving van Neerlands plaats in het lucht ruim wij zijn tenslotte de derde luchtvaartmogendheid ter wereld is van dermate groot belang, dat hier geen vertraging mèg ontstaan. De luchthaven en K.L.M. zijn li chamen, die deviezen verdie nen bij millioenen en die heb ben w|j maar al te hard nodig, juist voor de wederopbouw! ren betreft het noodherstel achter de rug, het definitief herstel begonnen, terwijl er goéde plannen gereed liggen voor de naaste toekomst. In het Belgische kustge bied, waar enkele „parade- paardjes" reeds in 1946 de aandacht trokken, staat het nog vol met erbarmelijke ruïnes, die met wat goede wil al lang geen ruïnes meer behoefden te zijn. Enorme villa's, waar eigen lijk alleen de ruiten nog maar behoeven te worden ingezet. Hotels, die er schamel uit zien niet alleen, maar nog steeds onbewoonbaar z|jn, terwijl we in Zeeland panden met veel ernstiger schade al lang klaar hebben, althans bruikbaar hebben gemaakt. SOMBERE PERSPECTIEVEN En dan bovendien: een sei zoen voor de deur, waarin, de Belgen geen geld hebben om iets te doen. De Neder landers kunnen met vacantie gaan in eigen land en zelfs in Zeeland ziet men al weer kans heel wat meer mensen te herbergen in de vacantie- oorden dan verleden jaar. De Belgen zouden wel met vacantie willen gaan, maar zij hebben geen geld, althans niet genoeg. Zo schrikbarend hoog zijn de prijzen, dat al leen de gegoede Belg er nog aan denken kan zijn voor oorlogse gewoonten trouw te blijven. En nu is het wel zo, dat ook vele Nederlanders nood gedwongen thuis zullen moe ten blijven in deze vacantie, omdat ook bij ons de prijzen zeer, zeer hoog zijn, maar toch doen 'de toestanden hier gezonder aan, dan in het Zui den. Hier weten de hotelhou ders, dat zij deze zomer „uit verkocht" zullen zijn. In België zien de hotel houders en al degenen, die iets met het vreemdelingen verkeer hebben te maken, deze zomer met grote zorg tegemoet. Omdat de meeste hotels leeg zullen zijn. Reeds thans is het opval lend, dat de café's en res taurants zo weinig te doen hebben, terwijl de Belgen er toch van houden om des avonds de deur uit te lopen en even ergens een „Export" te drinken. Ze kunnen het eenvoudig niet, omdat de ge wone man er het geld niet voor heeft. Ruïne naast ruïne in het kustgebied. Geen geld ónder de mensen Neen, wat er in Nederland tot stand is gebracht in twee jaar tijd, kan de vergelijking met België tenminste zeer goed doorstaan! J. OUD in „noodformatie" werkt, al leen een klasse vormen en een capaciteit hebben, welke door geen andere haven in Europa benaderd zal worden. Derde wereldhaven was Rotterdam na New York en Londenals het herstel be ëindigd is, dan zal het de tweede zijn na New York of de Rotterdammers zouden geen Rotterdammers en de Neder landers geen Nederlanders meer zijn. De reparatie en RENARD. nieuwbouw van de haven moet Betere vakopleiding en omscholing De rijkswerkplaalsen. Wij hebben een praatje ge maakt met ir. J. J. v. d. Wal, directeur van de Bataafse Aanneming Maatschappij, voorzitter van de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf, en jhr. mr. W. C. S. Laman Trip, directeur van die oplei ding. „Weet u wat het ellendig ste is?" aldus de heer v. d. Wal, „het bouwvak is een ver geten vak; de jongens willen liever naar de metaalnijver heid of in het machinevak... Chauffeur worden... of mon teur! Herinneringen aan de malaise in het bouwbedrijf na 1925 maken ook vele ouders huiverig voor de bouwerij en onderwijzers adviseren maar zelden om de jongens timmer man of metselaar te laten worden. Ja, als hij bijzonder slecht leren kan, dan wel. Als of een timmerman of metse laar geen hersens moet heb ben!..." De genoemde stichting, in het leven geroepen door de gezamenlijke werkgevers- en werknemersorganisaties, be oogt de vakopleiding van ar beiders in de bouwnijverheid, door middel van een leerling stelsel als bedoeld in Titel II van de Nijverheidsonderwijs wet. Met regeringssubsidie die binnenkort officieel afkomt zullen de leerlingen een leer overeenkomst aangaan met de patroon, waarbij laatstgenoem de zich verplicht de opleiding van de leerling te behartigen volgens vastgestelde schema's en die leerling op zich neemt aanvullend theoretisch onder wijs te volgen. Reeds werd be gonnen met de opleiding in vier vakken: timmeren, met selen, betontimmeren en vlech ten van betonbewapening. Door controleurs wordt toezicht ge houden. Ook ligt het in de be doeling der stichting de z.g. nazorg ter hand te nemen van hen, die in de Rijkswerkplaat sen een zeer korte her- of om scholing hebben genoten. Ten slotte neemt de stichting een examen af, om volwaardig „bouwvakarbeider" te kunnen worden door het Rgksnijver- heids-diploma. Nu de stichting reeds enige maanden werkt heeft men er varen, hoe moeilijk het valt de jeugd voor het bouwbedrijf te interesseren. Men is dan ook van plan, binnenkort o.a. door korte films en via de scholen te wijzen op het mooie en nut tige bouwvak, dat geheel ten onrechte in discrediet is ge raakt. „Vroeger werden de beste leerlingen der lagere school timmerman!" verzeker de ons ir. v. d. Wal, men moet niet iedere jongen die goede cijfers op school haalt „kantoormeneer" laten wor den Mr. Laman Trip gaf ons de Ir, J. J- v .d. Wal, voorzitter van de Stich ting Vakopleiding Bouw bedrijf, vertelt iets van de pogingen om meer bouwvakarbeiders op. te leiden. verzekering, dat de stichting reeds „vat" op het bedrijfsle ven weet te krijgen. Typisch is, dat in 't Zuiden vooral de sigarenmakers ani mo tonen voor het bouwvak. En ook de ouderen, die vroeger geen lust in leren hadden, doch nu met huwelijksplannen rond lopen, melden zich veel bij de Rijkswerkplaatsen. Niet ieder een wordt aangenomen, er vindt selectie plaats. Zo is in samenwerking met het krachtig meewerken de departement van Wederop bouw en Volkshuisvesting een organisatie geschapen, welke een nieuwe en succes rijke stimulans zal kunnen geven om de jonge werkers van Nederland met geestdrift te vervullen voor het terhand nemen van het oeroude, prach tige bouwvak, zonder hetwelk een volk niet kan leven en waarvan de werkers dus beho ren tot de nuttigste mensen! Veertien slagers en één koe. Aan het slachten van de koe, die men Vrijdagavond jl. te Krommenie per taxi trachtte te vervoeren, blijken niet min der dan 14 personen te hebben deelgenomen. Twee van hen zijn voorlopig op vrije voeten gesteld, de ove rigen z|jn naar Haarlem over gebracht en zullen voor de of ficier van justitie worden ge leid. De beunhazen bij de wederopbouw^ Principes zijn te star. (Van een speciale verslaggever) Ir. J. J. G. van Hoek, di recteur van een betonmaat- schappij te Leiden, voorzitter van de 20.000 leden tellende bouwvakpatroons-organisatie en van de bedrijfsgroep-in dustrie, ontvangt ons. „Hebt u nog veel orders lopen informeerden wij. „Ja, de beton-industrie heeft het thans druk, voor al ook met het vervaardigen van onderdelen. Ook de in dustriebouw vraagt alle aan dacht. Maar zal de minister misschien gaan zeggen: wo ningbouw moet voorgaan Daarom meende ir. v. Hoek, dat de vooruitzichten thans in hoge mate mistig zrjn. Desgevraagd bleek ir. v. Hoek van mening, dat er ten aanzien van de aannemerij nog veel veranderen moet, dat het systeem van toewij zing aan de laagste inschrij ver aan beunhazen te veel gelegenheid biedt een goede kans te maken. Selectie op bekwaamheid der inschrijvers zal z.i. hard nodig zijn, want als b.v. b|j een werk van een millioen gulden tachtig in schrijvers zich aanmelden, zijn er zeker wel dertig bij, die geen voldoende bekwaam heid bezitten Tenslotte bleek onze zegs man van oordeel, dat thans het oog veel sterker moet zijn gericht op herstel en minder op het projecteren van verre toekomst-ideën. Te Leiden waren van een woningblok een paar huizen door oorlogsgeweld vernield, waarvan de fundering nog goed was. Maar van weer opbouwen mocht niets meer komen; de huizen die on geveer twintig jaar oud 'wa ren en ook voor de oorlog zeer goed voldeden wer den als te veel verouderd verklaard, zodat nu temidden van honderden van die „ver ouderde" huizen plotseling een paar hogere en bredere te zien zyn, maar daardoor was het natuurlijk niet mo gelijk hetzelfde aantal hui zen te herbouwen. Er kwa men dus minder nieuwe dan er oude geweest waren. De oude funderingen konden zo ook niet meer dienen; men spreke maar niet over het kapitaalverliesIr. v. Hoek oordeelde dit huldigen van starropprincipes in deze tijd onverantwoord; vreeselijk is de woningnood en als men blijft vasthouden aan royale bouwprincipes zullen de re sultaten nog schraler zijn dan nodig is. Nuttige en sociaal zowel als hygiënisch verant woorde eenvoud zal geboden zijn engrootse projecten, welke goed waren in tijden van hoogconjunctuur (en toen maakten wij ze niet eens!) passen niet in deze sombere periode van bittere schaars te en armoede Een groep particuliere bouwers is zetten van 1900 woningen bijna gereed met in Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 14