PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Deviezen-nota verschenen Het verkeer in Zeeland Oneenigheid in de kommandantura van Berlijn Moeilijke jaren liggen in het verschiet Nederlandsche vliegers bij de T.R.I. AFSCHEIDSDINER IN MOSKOU. 190e Jaargang - Nr. 96 Uitgave van de Firtna Provinciale Zeeuwsche Courant. Middelburg. Drukkerij Firma F. van de Velde Jr., Vlissingen. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en Algemeen Christelijke feestdagen. W.O. DE MIDDELBURGSCHE, VLISSINGSCHE, GOESCHE, BRESKENSCHE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 25 April 1947 ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per veek3.20 per kwartaalfranco per post f 3.45 per kwartaal. Losse nummers 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS 12 cent per mm., minimum per adver» tentie f 2-—. Bureaux gevcsligd te Vlissingen: Walstraat 58-60. telefoon 10 (2 lijnen) Middelburg: Londensche Kaal 29. telefoon 2077 en 2924: Goes: Turfkade 15. telefoon 2475: Oostburg: Gratamastraat 3. telefoon 102; Teroeucen Brouwerijstra t 2. Postrekening nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg. BETALINGSBALANS VERTOONT EEN DEFIC1ET VAN RUIM 2 MILLIARD. Minister Lieftinck heeft thans aan de Tweede Kamer de nota inzake onze devie- zenpositie overgelegd, welke door hem was toegezegd. In een inleiding zet de mi nister uiteen, dat de oorlog, althans voorloopig, een einde heeft gemaakt aan de periode waarin Nederland gemakke lijk dekking vond voor zijn behoefte aan deviezen. Als kapitaalexporteerend land kon Nederland zich een hoog gemiddeld levenspeil veroor loven. Na een bespreking van de aankoopen in de Londensche periode en volgens de Lend- lease-overeenkomst en van de militaire uitgaven, komt de minister op de periode na de beëindiging van de civil-af fairs, Lend-lease en mutual- aid leveringen tot 31 Decem ber 1946. Hoewel van Ned. zijde niet is nagelaten om de noodzaak van lange credieten te betoo- gen, was het de credietgevers door binnen- en buitenland- sche politieke overwegingen alsmede door de onoverzich telijke economische en finan- cieele toestand na de oorlog in vele gevallen niet mogelijk, hieraan gehoor te geven. Aan gezien het tempo van de we deropbouw geen vertraging gedoogde, daar hierdoor even eens het moment, waarop de exportcapaciteit van Neder land in voldoende mate zou zijn hersteld, naar later zou worden verschoven, zag de Ned. regeering zich genood zaakt sterker op korte credie ten te steunen dan wel wen- schelijk was. ONZE INVOER. De ontwrichte handel en de enorme transportmoeilijkheden in aanmerking genomen is de invoer van goederen in de laat ste vier maanden van 1945 ze ker niet onbevredigend te noe men. Met een hoeveelheid van 700 800 ton per maand werd ruim een derde gehaald van de hoeveelheden, die men voor de oorlog placht in te voeren. Dit niveau werd voortgezet tot Juni 1946. Daarna steeg het aanzienlijk en schommelde tot het eind van dat jaar tusschen de 1000 en 1300 ton per maand, een cijfer, dat tegenover een maandgemiddelde van ca. 2000 ton in 1939, de omstandighe den in aanmerking genomen, zeker geen al te slecht figuur slaat. De totale uitgevoerde hoe veelheid goederen in 1946 bleef, zooals te venvachten was, belangrijk achter bij het peil van voor de oorlog. Zij be droeg naar gewichten onge veer een vierde van het cijfer van 1937 en nog geen derde deel van de geëxporteerde hoe veelheid van 1939. Door de gestegen prijzen was de op brengst niettemin ruim 800 millioen tegenover een op brengst van voor de oorlog van ruim 1 milliard. BETALINGSBALANS 1947. De zoo juist gereed gekomen prognose van de Ned. beta lingsbalans voor 1947 is opge steld op basis van de laatst beschikbare gegevens, ten dee- le ontleend aan die van het Centraal Planbureau en de Ned. Bank. Zij vertoont een deficiet van 2.234.000.000 voor de goederen -en diensten balans. De kapitaalsbalans geeft aan hoe dit saldo door Kapitaalsmutaties grooten- deels gedekt kan worden. Er resteert dan echter nog een passief saldo van 609 mil lioen. Door de internationale prijs stijging, welke sedertdien is opgetreden, is de toestand thans ongunstiger dan aan het begin van het jaar kon worden voorzien. Een groot deel van het be staande tekort op de betalings balans is terug te voeren op een tekort aan dollars, of In verband met goudover drachten voortvloeiende uit de uitvoering van de overeenkom sten van Bretton-Woods en als gevolg van enkele goudtrans acties, is de goudvoorraad van de Ned. Bank thans terugge- loopen tot circa 175.000 kg goud per 10 Maart 1948, ver tegenwoordigende een waarde van ongeveer 520.000.000. INDONESIË. Nederland zal, gezien de de- viezennood waarin het zelf, mede door het wegvallen van de Indische inkomsten, is ko men te verkeeren, eventueele verdere hulp aan Indië van de vervulling van zeer stringente voorwaarden afhankelijk moe ten stellen. DE LAST DER CREDIETEN. Dc staalkaart van door Ne derland opgenomen credieten wijst uit, dat in totaal tot dus verre een bedrag van ca. 1847 millioen aan credieten is ver kregen, waarvan per 31 Maart 1947 was opgenomen ca. 1389 millioen. Stelt men dit cijfer tegen over de 5 milliard, welke Ne derland in het buitenland (ex clusief Indië) had geïnvesteerd, dan is men geneigd aan te ne men, dat de crediteurspositie, hoewel noodgedwongen onder graven, nog is gehandhaafd, ware het niet, dat hier zoo veel onzekere factoren in het spel zijn, dat de minister zich niet in staat acht over de net to-positie een uitspraak te doen. Gezien de groote behoeften voor de wederopbouw tengevol- der verwoestingen, die aan import in deze jaren zulk een abnoTmaal karakter geven, kan van een excessief steunen op credieten in het geval van Nederland zeker niet worden gesproken. Anderzijds zal men goed doen de lasten dezer cre dieten niet te licht te schat ten. Het wereldprijspeil beweegt zich nog steeds op een abnor maal hoog niveau, zoodat de op crediet aangekochte goede ren duur zgn. Daar redelijker wijze valt aan te nemen, dat het wereldprijspeil zich in de komende jaren in nederwaart- sche richting zal bewegen en de aflossing dezer credieten zal moeten geschieden uit de op brengst van Ned. exportgoede ren tegen lagere prijzen dan de huidige, verschuift de ruil voet zich te onzen nadeele en zullen de lasten dezer credie ten zich in dé toekomst dus sterker doen gevoelen. Hoewel Nederland zich, ge zien. zijn financieele standing en het vertrouwen in een evenwichtige ontwikkeling der volkshuishouding, bij alle potentieele credietgevers een zeer goede reputatie mag verheugen, zijn de mogelijk heden om credieten op te ne men, toch tamelijk eng be grensd. De regeering is er voortdu rend op uit om het opnemen van buitenlandsche credieten aan te moedigen. Tal van Ned. ondernemingen zijn door haar relaties met buitenland sche banken of buitenland sche ondernemingen ongetwij feld in staat zelf credieten op te nemen. MOEILIJKE JAREN. De bestudeering van het voorgaande en de prognose van de betalingsbalans voor 1947 leidt onvermijdelijk tot de conclusie, dat moeilijke ja ren in het verschiet liggen. In het licht van de zorge lijke deviezenpositie van Ne derland in de komende jaren gezien, is het dan ook nood zakelijk gebleken, een rege ling te ontwerpen, welke ten doel heeft nog scherper dan tot dusverre toe te zien op een zoo nuttig mogelijk ge bruik van de beschikbare de viezen. Hieraan zullen maat regelen worden verbonden, die er op gericht zijn de deviezen- inkomsten zooveel mogelijk op te voeren. Met dit doel wor den onder de persoonlijke lei ding van den minister de pri oriteiten opnieuw onder het oog gezien en wordt onder zocht op welke wijze het in voerprogramma 1947 verder kan worden besnoeid, opdat hij aan zijn ambtgenooten dienovereenkomstige voorstel len zal kunnen doen. Daarbij worden de deviezenbegrootin- gen van de departementen eveneens herzien, met inbe grip van die van marine en oorlog. Meer dan ooit zijn de de viezen te beschouwen als de brandstof waarop de Ned. ma chine loopt. Het herstel van ons land is evenwel een zaak waaraan het geheele volk zal moeten medewerken en waar voor van een ieder een offer mag worden gevraagd. Vandaag... ...viert Prinses Mary (gehuwd met den earl of Harewood), een zuster van den Engelschen Ko ning, haar 50ste verjaar- vieren Australië en Nieuw-Zeeland Anzac- dag (1915). Ned. en Engelsche delegatie op Borkum. Woensdag zijn te Delfzijl de Nederlandsche en de Engel sche delegaties voor de grens correcties aangekomen. De heeren zullen in het Groninger grensgebied de situatie ter plaatse in oogenschouw nemen. Zij begaven zich per motorboot naar het Duitsche eiland Bor kum, dat zooals men weet, eveneens op het Nederlandsche verlanglijstje staat. Willem Barendsz hall Mei thuis. De Willem Barendsz. is weer uit Kaapstad vertrokken en^ is nu op weg naar Neder land. Tusschen 15 en 20 Mei wordt het schip te Amster dam verwacht. Vrijlating van geïnterneerden. WEKELIJKSCHE OPGAVE GEVRAAGD. Het lid der Tweede Kamer, de heer Schmal, heeft aan den Minister van Overzeesche Ge- biedsdeelen de volgende schrif telijke vraag gesteld: Is de minister bereid, nu het accoord van Linggadjati is onderteekend, om uit hoof de van de overweging, dat op de basis van het politiek ac coord de bevrijding der overi ge geïnterneerden zal kunnen worden bespoedigd en voltooid, wekelijks aan de Kamer een opgave te verschaffen van het aantal in de voorafgaande week.vrijgekomen geïnterneer den? NATIONALE FEESTDAG. De Ned. Ver. van Fabrieks arbeiders (sters) heeft scherp geprotesteerd tegen het be sluit van de Rijksbemidde laars om de Nationale Feest dag van 5 Mei a.s. als snip perdag te verklaren. Men ziet hierin een kwet sing van de hoogste gevoe lens van de arbeiders, die de 5de Mei beschouwen als een feestdag van de eerste orde. Na noodlanding. De beide vliegers van het Auster-verkenningsvliegtuig, dat ten Noord-Oosten van Bui tenzorg een noodlanding moest maken, zijn te Bekassi aan de Nederlandsche militaire auto riteiten overgegeven. Beide vliegers, de sergeant vlieger G. de Viet en de leerling vlieger waarnemer A. G. van Kempen, zijn thans te Batavia terugge keerd. Zij wilden op 16 April van Buitenzorg naar Bandoeng vliegen. Door slechte weersom standigheden bleek het onmo gelijk radio-contact met Ban doeng te krggen; zij besloten daarom bij Buitenzorg of Tjiandjoer te landen. Ook dit bleek onmogelijk en daar er niet voldoende benzine aanwe zig was, werd een noodlanding ten Noorden van Buitenzorg onvermijdëlijR". Na de landing werd direct door middel van de radio 't vliegveld Tjililitan bij Batavia opgeroepen. Eenige mannen van de repu- blikeinsche ongeregelde troe pen, alsmede een luitenant en Commissie-Generaal in Batavia terug. Dr. van Mook, Prof, Scher- merhorn, de heer van Poll en de hen vergezellende autoritei ten zijn uit Makassar te Bata via teruggekeerd. De leden der Commissie-Ge neraal waren eenigszins ver rast door het feit, dat de repu- blikeinsche ministers niet op dezelfde dag waren terugge komen, daar Sjahrir zich met ir. Soekarno naar Malang had begeven, terwijl dr. (Gani te Djocja was gebleven. De hier door ontstane vertraging wordt van Ned. zijde betreurd. korporaal van de T.R.I., waren het vliegtuig genaderd, toen er een mustang in de lucht ver scheen, die 'n waarschuwings schot loste. De omstanders verwijderden zich en een der vliegers seinde me t een wit hemd van een T.R.I.-soldaat. Dit werd blijkbaar niet gezien, want de Mustang schoot de Auster in brand. Door scherven van het vliegtuig werden twee mannen van de ongeregelde troepen licht gewond. De beide vliegers zijn daarna door de T.R.I. goed ontvangen en hebben met de officieren ge geten. Nadat zij naar Poerwa- karta waren overgebracht zijn ze ook daar in het T.R.I.-kamp gastvrij onthaald. Hel wereldgebeuren Om het ontslag van burgemeester Ostrowski. Kotikof contra Howley. Actrice daagt criticus uit tot duel. Lise Merville, een welbeken de Fransche actrice, heeft een tooneelcriticus, die haar een „geraamte" genoemd had, tot een duel op het pistool uitge daagd. Roger Domes, die zich in de onaangename positie be vindt, de eerste man in de lange en kleurige geschiedenis van het Fransche duel te zgn die door een vrouw wordt uit gedaagd, heeft zich schuil ge houden voor de persmenschen, die hem kwamen opzoeken om te vragen, of hij voornemens was de uitdaging te aanvaar den. Mevrouw Merville verklaar de tegenover persvertegen woordigers dat zij zeer bedre ven was in het hanteeren van het pistool en dat Dor- nes zich daarom geen gewe tensbezwaren behoefde te ma ken om een vrouw met dat wapen te bestrijden. Aan het hoofd van het stads bestuur van Berlijn staat de geallieerde kommandantura en de Russische vertegenwoordi ger daarin is generaal Kotikof. Generaal Kotikof heeft deze week nogal hoogloopende poli tieke oneenigheid gekregen met de drie andere geallieerde vertegenwoordigers in de Kom mandantura. De aanleiding hiertoe was het ontslag van den Berlijnschen Oberbürger- meister Ostrowski. Ostrowski is een sociaal-democraat, die zich het wantrouwen van zgn eigen partijgenooten op de hals heeft gehaald door uit eigen beweging stappen te onderne men om tot samenwerking te geraken met de door de com munisten overheerschte socia listische eenheidsparty. De ge meenteraad van Berlijn, waarin de sociaal-democratische party de meerderheid heeft, nam en kele weken geleden een scher pe motie van afkeuring aan tegen den burgemeester en de ze motie dwong Ostrowski na eenige aarzeling tot aftreden. Een verzoek om ontslag kon echter alleen worden ingewil ligd indien de geallieerde kom mandantura met algemeene stemmen dit ontslag aanvaardt en Kotikof maakte bezwaren. Hij noemde het ontslag van Ostrowski een gevolg van een politieke manoeuvre en sprak als zgn meening uit dat de so ciaal-democratische leiders er eerder op uit zgn splitsingen te veroorzaken dan doelmatige arbeid te verrichten in het be lang van de Berlijnsche bevol king. Derhalve stelde hg als eisch eerst eens een nader on- Conferentie geëindigd. Tien voornaamste leden van elk der delegaties van de Groo te Vier zjjn Dinsdagavond uit- genoodigd op een in het Krem lin door Sralin te geven af scheidsdiner, dat de officieele beëindiging van de zitting van de raad der ministers van bui tenlandsche zaken te Moskou beteekende. De trein voor de Fransche delegatie zal Vrijdagavond te ongeveer acht uur plaatseüjke tgd uit Moskou vertrekken en de trein voor de Britsche dele gatie te ongeveer middernacht. Verwoesters van Lidice berecht. Zes van de zestien Gestapo mannen, die te Praag terecht stonden voor oorlogsmisda den. waaronder verantwoor delijkheid voor de verwoes ting van het mijnwerkers- dorp Lidice, zijn door het Volksgerechtshof ter dood veroordeeld. Zij zullen wor den opgehangen. derzoek ter zake in te stellen. De Britten en Amerikanen zgn Kotikof het antwoord niet schuldig gebleven. In een Woensdagavond uitgegeven of ficieele verklaring kantten de Britsche autoriteiten zich te gen het Russische verzoek. Volgens de verklaring zou Os trowski niet alleen het ver trouwen van zgn eigen partij maar ook van meer dan drie vierde van de gemeenteraad verloren hebben. De komman- datura moet het aftreden be krachtigen, daar zij zich an ders schuldig zou maken aan een zware schending van de democratische grondbeginse len. Het hoofd van het Araeri- kaansche militaire bestuur, ko lonel Howley, hield een speci ale persconferentie om de Rus sische beschuldiging, dat Ame- rikaansche functionarissen de hand in het spel gehad zouden hebben, tegen te spreken. Op zgn beurt beschuldigde Howley de Sowjets ervan her haaldelijk in het Berlijnsche burgerlijke bestuur te hebben geïntervenieerd sinds de neder laag van de eenheidspartij in October. Hg noemde het vreemd, dat de Sowjets Os trowski steunen als zijn eigen partij hem haar vertrouwen ontneemt en hij voegde eraan toe, .dat de Amerikanen niet kunnen toestaan, dat een dei- bezettende mogendheden bg een volk, dat niets terug kan doen, schopt naar de democra tische party, die aan de macht is. Wij laten ons niet in met de Berlijnsche plaatselgke politiek zoo zeide Howley en wij wen- schen, dat onze medegeallieer den dit eveneens achterwege laten. Eigenlgk is het voor schrift, dat meeningsverschil- len in de kommandatura, niet in de Berlijnsche pers zullen worden gepubliceerd. Zoowel het Berlgnsche dagblad van het Sowjet-leger „de Tagliche Rundschau", als het door de Amerikanen beheerde dagblad „Tagesspiegel" hebben zich echter van deze voorschriften niets aangetrokken. Daardoor wordt de oneenig heid in de komandantura ten deele uitgevochten in de Duit sche pers en dat is een weinig aanbevelenswaardige methode. Eerste vliegveld nog dit jaar gereed Klachten en wenschen Woensdagmiddag kwamen, ge lijk wg reeds meldden, verte genwoordigers van de lande lijke en gewestelijke organisa ties, die werkzaam zijn op het terrein van het verkeer, in het Schuttershof te Mid delburg bgeen in een door het Provinciaal Bestuur uitge schreven verkeersconferentie, ten einde hun desiderata ten aanzien van het verkeer in onze provincie naar voren te brengen. De conferentie werd geleid door den Commissaris der Koningin, jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, terwijl zich onder de aanwezigen de leden van Ged. Staten mr. A. J. van der Weel en C. Phi- lipse, de griffier der Staten, ,dr. B. D. H. Teilegen en ver tegenwoordigers van Rgks- en Provinciate Waterstaat, Ned. Spoorwegen, Stoomtram „Walcheren", Kon. Ned. Auto- daarmede gelijk te stellen va- mobiel Club ANWR Riiks. i°»& OTfiK verkeersi„speetie,'p.T.T.. pU, rakter krijgen, doordat tal van posten, welke onder het pro gramma van 1946 zijn besteld, tengevolge van de destijds lan ge levertgden eerst gedurende 1947 worden afgeleverd en in dit jaar dienen te worden be taald. ONS GOUDBEZIT. Aan de vooravond van de Duitsche inval bezat de Ned. Bank aan goud in Nederland 192.360 kg en in het buiten land 362.923 kg, in totaal uit makende 555.283 kg met een boekwaarde van ruim f 1.115.500.000, V.V.V., Prov. Stoombootdien sten, de Kamer van Koophan del e.a. bevonden. Na er ln zijn openingswoord zijn vreugde over te hebben uitgesproken, dat er maar weinig klachten over ver- keerskwesties naar voren zijn gekomen, bracht de voorzitter allereerst het vliegverkeer ter sprake. Zeeland zal wellicht spoedig weer in liet luchtnet zijn ingeschakeld, want rpen hoopt nog dit jaar de eerste van de drie geprojecteerde luchthavens, het vliegveld op Schouwen, gereed te krggen. Voor de vliegvelden op Wal cheren en in Zeeuwsch Vlaan deren zgn nog geen defini tieve plaatsen aangewezen. De hoofd-ingenieur-directeur van de Rijkswaterstaat, ir. Th. Hegblom, voegde hieraan toe, dat hg tezamen met ver tegenwoordigers van het werk- bureau van de Rijkslucht vaartdienst, dat de plannen in studie heeft. Dinsdag een in formatief bezoek aan Schou wen en het voormalige vlieg veld Vlissingen heeft ge bracht, terwgl men begin Mei naar Zeeuwsch Vlaanderen zal gaan. VERBETERING VAN BITSVERBINDINGEN. Blgkens mededeelingen van den voorzitter zullen er ver beteringen in verschillende busverbindingen zijn te wach ten. Dit geldt in de eerste plaats voor Schouwen-Duive- land. Woensdagmorgen is be richt ontvangen, dat de B.B. A. zeer spoedig een recht- streeksche verbinding van Anna Jacobapolder via Steen bergen naar Roozendaal zal gaan onderhouden, terwijl van a.s. Maandag af een busdienst wordt onderhouden op het traject ZierikzeeOuwerkerk Hoek van Ouwerkerk; hier worden zeven ritten per dag gereden. Ook de dienstregeling van de Stoomtram „Walcheren" wordt uitgebreid en wel met ingang van 4 Mei. Wij komen hierop nog nader terug. Door het Statenlid P. Raas is de wensch geuit om in de „zak" van Z.-Beveland op Zondag 'n busdienst in te stellen, voor namelijk ten gerieve van zie kenhuisbezoekers. Aan deze wensch zal zoo spoedig mo gelijk gevolg worden gegeven, wanneer moeilgkheden van personeeltekort zijn overwon nen. Een beperkte dienstrege ling op Oudelande op Zondag is eveneens zeer gewenscht. Een afgevaardigde klaagde over de toestand van het bus materiaal, dat op Walcheren wordt gebruikt; hH zon gaar ne zien, dat de N.S. hierin verandering brengen. Een ver tegenwoordiger van de Spoor wegen antwoordde hierop, dat de N.S. al het mogelijke doet, om de Stoomtram zoo goed als het maar kan, te .Voorzien; rekening wordt gehouden met de noodtoestand op Walche ren. Naar aanleiding van een klacht van het gemeentebe stuur van Vogelwaarde over de hooge tarieven voor school kinderen op de bussen, zeide de voorzitter, dat hierin wei nig wijziging valt te brengen. Hij deelde voorts mede, dat de Spoorwegen hebben toege zegd, zooveel mogelgk voor aansluiting van de treinen op de bootdiensten te zullen zor gen. KLAAGZANG OVER DE WEGEN. De slechte toestand van vele wegen in onze provincie was, zooals te verwachten was, de oorzaak van talrgke klachten, voornamelgk geuit door de KNAC. Gélukkig zijn de vooruitzichten voor spoedig herstel van de allerslechtste wegen alleszins bemoedigend. De weg Axel—Kijkuit zal dit jaar of in 1948 verbeterd worden, de wegen Sluiskil Terneuzen en TerholeHulst Belgische grens dit jaar. Doordat nog geen overeen komst werd bereikt met de onderhoudsplichtigen kon aan de verbetering van de wegen St. AnnapolderSluiskil, LJzendijkeWaterlandkerkje Oostburg en Oud-Vossemeer St. Annaland nog niet wor den begonen. De tertiaire weg Axel—Zaamslag zal wellicht dit jaar nog verbeterd wor den, ZierikzeeZijpe- volgend jaai'. Aan herstel van de as faltweg bg Krabbendgke en de groote weg bg Goes, die zeer door de vorst hebben geleden, wordt momenteel ge werkt. De aandacht van Prov. Waterstaat werd tijdens de conferentie tevens gevestigd op de toestand van de weg Retranchement- -Zuidzande, de Vermanstraat te Terneu zen cn de polderwegen in de gemeenten Terneuzen en Hoek. BRUGGEN EN VEREN. Door de K.N.A.C. is ge vraagd om een latere boot verbinding KruiningenPerk- polder; men stelt er prgs op, dat de laatste boot om 10.10 uur gaat in plaats van om 9.10 en zoo mogelgk aanslui ting geeft op de laatste trein. Aan dit verzoek kan echter voorloopig niet worden vol daan door personeeltekort. De mogelijkheid om De Zee meeuw in te schakelen zal worden overwogen. Het is niet mogelijk een van de veerboo- ten van de Moerdijk in te leg gen. Naar aanleiding van een vraag wanneer de in de ha ven van Vlissingen gezonken ferrybooten worden gelicht, antwoordde de voorzitter, dat de „Juliana" reeds voor een klein gedeelte ls gelicht, ter wgl de „Hendrik" spoedig zal volgen. De heer Ouwehand, direc teur van Gemeentewerken te Vlissingen, bracht een klacht over van de Zeeuwsch-Vlaam- sche industrieën over de lan ge wachttgden bij de veer diensten op de Westerschelde. Hg drong aan op gebruik van grootere booten of verdubbe ling van het aantal overvaar ten. Een afgevaardigde van de A.N.W.B. vroeg G. S. stappen te ondernemen om beëindiging van de tolheffing op de Tho- lensche brug te bereiken. De voorz. antwoordde, dat men reeds contact heeft gevonden ten aanzien van deze kwestie met G. S. van Brabant en de Rgkstollencommissie. Nadat de directeur van de N.V. Stoomtram Walche ren de deplorabele toestand van de Walchersche wegen had geschetst, kwamen de noodbruggen ter sprake. Na mens de K.N.A.C. werd aan gedrongen op herstel van de noodbruggen in de weg Hulst Axel, -terwijl van de zijde van de Kamer van Koophan del werd verzocht in de tijd, dat de Vlakebrug wordt her steld, een stalen noodbrug te leggen. Dit stuit echter op practische bezwaren. Jhr. J. van Vredenburch, vertegenwoordiger van de K.N.A.C., bracht hulde aan Rijks- en Provinciale Water staat voor het vele werk, dat zij in ons aller belang ver richten. Hij zeide verder over tuigd te zijn, dat van de door het motorwegverkeer opge brachte lasten een onevenre dig klein gedeelte aan de in standhouding en verbetering van het wegennet ten goede komt. De K.N.A.C. stelt voor, de geheele motorrgtuigenbe- lasting voor wegenaanleg en -verbetering te gebruiken. De directeur van de Prov. Zeeuwsche V.V.V. vestigde tenslotte de aandacht op het nut van vacantiespreiding, in het bijzonder om overbelas ting van het vervoer te voor komen. Het zou goed zijn, wanneer deze vacantiesprei ding van hoogerhand zou wor den bevorderd. Storm in Engeland. Langs de Engelsche kust woedt nu al drie dagen een hevige storm, die vele per soonlijke ongevallen onder de zeelieden heeft veroorzaakt. Het oude Britsche slagschip „Warspite" is ter hoogte van Cornwall op de kust geslagen. Het zou naar Schotland ge sleept worden om te worden gesloopt. De bemanning is van boord gehaald. Het schip geeft blijkbaar de voorkeur aan een zeemansgraf. De lijnboot „Mauretania" van de Cunard White Star- line, die er reeds twee dagen niet in kan slagen de rivier de Mersey op te stoomen, ligt nog steeds buitengaats te wachten op het bedaren van de storm. Het schip heeft 400 passagiers aan boord. Een aantal kleinere vaar tuigen werd door de storm beschadigd. Sommige zonken in de havens. Jansen dook onder. Een soldaat uit Til burg had pech toen hij in Februari 1946 de boot miste op de dag, dat zgn onderdeel uit Wolver hampton in Engeland naar het vaderland zou terugkeeren. Hij was de vorige avond nog bood schappen gaan doen en het nogal koppige En gelsche bier had hem in een verkeerde bus doen stappen. Dat kan gebeu ren zelfs bg een soldaat met 'n smetteloos straf register als deze brave Tilburger. Een van zijn officieren maakte er nog 'n grapje van, to enden man ver telde, dat zijn verzuim hem op twee jaar petoet zou komen te staan, maar de „deserteur" nam deze mededeeling ernstig op en... dook een half jaar onder. Hg noemde zich in die tgd... Jansen. In Dublin in Ier land kwam hij weer te voorschijn. De Krijgsraad veroor deelde hem thans tot 'n straf gelijk aan de vijf maanden, die hij reeds in voorarrest heeft moeten doorbrengen. Thans doet hg weer dienst bij zijn troep, opgelucht, dat hij eindelgk van alle gevol gen van zgn bietjes af is. t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 1