PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Deviezen-nota verschenen
Het verkeer in Zeeland
Oneenigheid in de
kommandantura van Berlijn
Moeilijke jaren liggen in
het verschiet
Nederlandsche vliegers
bij de T.R.I.
AFSCHEIDSDINER
IN MOSKOU.
190e Jaargang - Nr. 96
Uitgave van de Firtna Provinciale
Zeeuwsche Courant. Middelburg.
Drukkerij Firma F. van de Velde Jr.,
Vlissingen.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve op
Zon- en Algemeen Christelijke feestdagen.
W.O. DE MIDDELBURGSCHE, VLISSINGSCHE, GOESCHE, BRESKENSCHE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 25 April 1947
ABONNEMENTSPRIJS: 25 cent per
veek3.20 per kwartaalfranco
per post f 3.45 per kwartaal. Losse
nummers 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS
12 cent per mm., minimum per adver»
tentie f 2-—.
Bureaux gevcsligd te Vlissingen: Walstraat 58-60. telefoon 10 (2 lijnen) Middelburg: Londensche Kaal 29. telefoon 2077 en 2924: Goes: Turfkade 15. telefoon 2475: Oostburg: Gratamastraat 3. telefoon 102; Teroeucen Brouwerijstra t 2. Postrekening nr. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
BETALINGSBALANS VERTOONT EEN
DEFIC1ET VAN RUIM 2 MILLIARD.
Minister Lieftinck heeft
thans aan de Tweede Kamer
de nota inzake onze devie-
zenpositie overgelegd, welke
door hem was toegezegd.
In een inleiding zet de mi
nister uiteen, dat de oorlog,
althans voorloopig, een einde
heeft gemaakt aan de periode
waarin Nederland gemakke
lijk dekking vond voor zijn
behoefte aan deviezen. Als
kapitaalexporteerend land
kon Nederland zich een hoog
gemiddeld levenspeil veroor
loven.
Na een bespreking van de
aankoopen in de Londensche
periode en volgens de Lend-
lease-overeenkomst en van de
militaire uitgaven, komt de
minister op de periode na de
beëindiging van de civil-af
fairs, Lend-lease en mutual-
aid leveringen tot 31 Decem
ber 1946.
Hoewel van Ned. zijde niet
is nagelaten om de noodzaak
van lange credieten te betoo-
gen, was het de credietgevers
door binnen- en buitenland-
sche politieke overwegingen
alsmede door de onoverzich
telijke economische en finan-
cieele toestand na de oorlog
in vele gevallen niet mogelijk,
hieraan gehoor te geven. Aan
gezien het tempo van de we
deropbouw geen vertraging
gedoogde, daar hierdoor even
eens het moment, waarop de
exportcapaciteit van Neder
land in voldoende mate zou
zijn hersteld, naar later zou
worden verschoven, zag de
Ned. regeering zich genood
zaakt sterker op korte credie
ten te steunen dan wel wen-
schelijk was.
ONZE INVOER.
De ontwrichte handel en de
enorme transportmoeilijkheden
in aanmerking genomen is de
invoer van goederen in de laat
ste vier maanden van 1945 ze
ker niet onbevredigend te noe
men. Met een hoeveelheid van
700 800 ton per maand werd
ruim een derde gehaald van de
hoeveelheden, die men voor de
oorlog placht in te voeren. Dit
niveau werd voortgezet tot
Juni 1946. Daarna steeg het
aanzienlijk en schommelde tot
het eind van dat jaar tusschen
de 1000 en 1300 ton per maand,
een cijfer, dat tegenover een
maandgemiddelde van ca. 2000
ton in 1939, de omstandighe
den in aanmerking genomen,
zeker geen al te slecht figuur
slaat.
De totale uitgevoerde hoe
veelheid goederen in 1946
bleef, zooals te venvachten
was, belangrijk achter bij het
peil van voor de oorlog. Zij be
droeg naar gewichten onge
veer een vierde van het cijfer
van 1937 en nog geen derde
deel van de geëxporteerde hoe
veelheid van 1939. Door de
gestegen prijzen was de op
brengst niettemin ruim 800
millioen tegenover een op
brengst van voor de oorlog van
ruim 1 milliard.
BETALINGSBALANS 1947.
De zoo juist gereed gekomen
prognose van de Ned. beta
lingsbalans voor 1947 is opge
steld op basis van de laatst
beschikbare gegevens, ten dee-
le ontleend aan die van het
Centraal Planbureau en de
Ned. Bank. Zij vertoont een
deficiet van 2.234.000.000
voor de goederen -en diensten
balans. De kapitaalsbalans
geeft aan hoe dit saldo door
Kapitaalsmutaties grooten-
deels gedekt kan worden. Er
resteert dan echter nog een
passief saldo van 609 mil
lioen.
Door de internationale prijs
stijging, welke sedertdien is
opgetreden, is de toestand
thans ongunstiger dan aan het
begin van het jaar kon worden
voorzien.
Een groot deel van het be
staande tekort op de betalings
balans is terug te voeren op
een tekort aan dollars, of
In verband met goudover
drachten voortvloeiende uit de
uitvoering van de overeenkom
sten van Bretton-Woods en als
gevolg van enkele goudtrans
acties, is de goudvoorraad van
de Ned. Bank thans terugge-
loopen tot circa 175.000 kg
goud per 10 Maart 1948, ver
tegenwoordigende een waarde
van ongeveer 520.000.000.
INDONESIË.
Nederland zal, gezien de de-
viezennood waarin het zelf,
mede door het wegvallen van
de Indische inkomsten, is ko
men te verkeeren, eventueele
verdere hulp aan Indië van de
vervulling van zeer stringente
voorwaarden afhankelijk moe
ten stellen.
DE LAST DER
CREDIETEN.
Dc staalkaart van door Ne
derland opgenomen credieten
wijst uit, dat in totaal tot dus
verre een bedrag van ca. 1847
millioen aan credieten is ver
kregen, waarvan per 31 Maart
1947 was opgenomen ca. 1389
millioen.
Stelt men dit cijfer tegen
over de 5 milliard, welke Ne
derland in het buitenland (ex
clusief Indië) had geïnvesteerd,
dan is men geneigd aan te ne
men, dat de crediteurspositie,
hoewel noodgedwongen onder
graven, nog is gehandhaafd,
ware het niet, dat hier zoo
veel onzekere factoren in het
spel zijn, dat de minister zich
niet in staat acht over de net
to-positie een uitspraak te
doen.
Gezien de groote behoeften
voor de wederopbouw tengevol-
der verwoestingen, die aan
import in deze jaren zulk
een abnoTmaal karakter geven,
kan van een excessief steunen
op credieten in het geval van
Nederland zeker niet worden
gesproken. Anderzijds zal men
goed doen de lasten dezer cre
dieten niet te licht te schat
ten.
Het wereldprijspeil beweegt
zich nog steeds op een abnor
maal hoog niveau, zoodat de
op crediet aangekochte goede
ren duur zgn. Daar redelijker
wijze valt aan te nemen, dat
het wereldprijspeil zich in de
komende jaren in nederwaart-
sche richting zal bewegen en
de aflossing dezer credieten zal
moeten geschieden uit de op
brengst van Ned. exportgoede
ren tegen lagere prijzen dan
de huidige, verschuift de ruil
voet zich te onzen nadeele en
zullen de lasten dezer credie
ten zich in dé toekomst dus
sterker doen gevoelen.
Hoewel Nederland zich, ge
zien. zijn financieele standing
en het vertrouwen in een
evenwichtige ontwikkeling
der volkshuishouding, bij alle
potentieele credietgevers
een zeer goede reputatie mag
verheugen, zijn de mogelijk
heden om credieten op te ne
men, toch tamelijk eng be
grensd.
De regeering is er voortdu
rend op uit om het opnemen
van buitenlandsche credieten
aan te moedigen. Tal van
Ned. ondernemingen zijn door
haar relaties met buitenland
sche banken of buitenland
sche ondernemingen ongetwij
feld in staat zelf credieten op
te nemen.
MOEILIJKE JAREN.
De bestudeering van het
voorgaande en de prognose
van de betalingsbalans voor
1947 leidt onvermijdelijk tot
de conclusie, dat moeilijke ja
ren in het verschiet liggen.
In het licht van de zorge
lijke deviezenpositie van Ne
derland in de komende jaren
gezien, is het dan ook nood
zakelijk gebleken, een rege
ling te ontwerpen, welke ten
doel heeft nog scherper dan
tot dusverre toe te zien op
een zoo nuttig mogelijk ge
bruik van de beschikbare de
viezen. Hieraan zullen maat
regelen worden verbonden, die
er op gericht zijn de deviezen-
inkomsten zooveel mogelijk op
te voeren. Met dit doel wor
den onder de persoonlijke lei
ding van den minister de pri
oriteiten opnieuw onder het
oog gezien en wordt onder
zocht op welke wijze het in
voerprogramma 1947 verder
kan worden besnoeid, opdat
hij aan zijn ambtgenooten
dienovereenkomstige voorstel
len zal kunnen doen. Daarbij
worden de deviezenbegrootin-
gen van de departementen
eveneens herzien, met inbe
grip van die van marine en
oorlog.
Meer dan ooit zijn de de
viezen te beschouwen als de
brandstof waarop de Ned. ma
chine loopt. Het herstel van
ons land is evenwel een zaak
waaraan het geheele volk zal
moeten medewerken en waar
voor van een ieder een offer
mag worden gevraagd.
Vandaag...
...viert Prinses Mary
(gehuwd met den earl of
Harewood), een zuster
van den Engelschen Ko
ning, haar 50ste verjaar-
vieren Australië en
Nieuw-Zeeland Anzac-
dag (1915).
Ned. en Engelsche delegatie
op Borkum.
Woensdag zijn te Delfzijl de
Nederlandsche en de Engel
sche delegaties voor de grens
correcties aangekomen. De
heeren zullen in het Groninger
grensgebied de situatie ter
plaatse in oogenschouw nemen.
Zij begaven zich per motorboot
naar het Duitsche eiland Bor
kum, dat zooals men weet,
eveneens op het Nederlandsche
verlanglijstje staat.
Willem Barendsz hall Mei
thuis.
De Willem Barendsz. is
weer uit Kaapstad vertrokken
en^ is nu op weg naar Neder
land.
Tusschen 15 en 20 Mei
wordt het schip te Amster
dam verwacht.
Vrijlating van
geïnterneerden.
WEKELIJKSCHE OPGAVE
GEVRAAGD.
Het lid der Tweede Kamer,
de heer Schmal, heeft aan den
Minister van Overzeesche Ge-
biedsdeelen de volgende schrif
telijke vraag gesteld:
Is de minister bereid, nu
het accoord van Linggadjati
is onderteekend, om uit hoof
de van de overweging, dat op
de basis van het politiek ac
coord de bevrijding der overi
ge geïnterneerden zal kunnen
worden bespoedigd en voltooid,
wekelijks aan de Kamer een
opgave te verschaffen van het
aantal in de voorafgaande
week.vrijgekomen geïnterneer
den?
NATIONALE FEESTDAG.
De Ned. Ver. van Fabrieks
arbeiders (sters) heeft scherp
geprotesteerd tegen het be
sluit van de Rijksbemidde
laars om de Nationale Feest
dag van 5 Mei a.s. als snip
perdag te verklaren.
Men ziet hierin een kwet
sing van de hoogste gevoe
lens van de arbeiders, die de
5de Mei beschouwen als een
feestdag van de eerste orde.
Na noodlanding.
De beide vliegers van het
Auster-verkenningsvliegtuig,
dat ten Noord-Oosten van Bui
tenzorg een noodlanding moest
maken, zijn te Bekassi aan de
Nederlandsche militaire auto
riteiten overgegeven. Beide
vliegers, de sergeant vlieger G.
de Viet en de leerling vlieger
waarnemer A. G. van Kempen,
zijn thans te Batavia terugge
keerd. Zij wilden op 16 April
van Buitenzorg naar Bandoeng
vliegen. Door slechte weersom
standigheden bleek het onmo
gelijk radio-contact met Ban
doeng te krggen; zij besloten
daarom bij Buitenzorg of
Tjiandjoer te landen. Ook dit
bleek onmogelijk en daar er
niet voldoende benzine aanwe
zig was, werd een noodlanding
ten Noorden van Buitenzorg
onvermijdëlijR". Na de landing
werd direct door middel van
de radio 't vliegveld Tjililitan
bij Batavia opgeroepen.
Eenige mannen van de repu-
blikeinsche ongeregelde troe
pen, alsmede een luitenant en
Commissie-Generaal in
Batavia terug.
Dr. van Mook, Prof, Scher-
merhorn, de heer van Poll en
de hen vergezellende autoritei
ten zijn uit Makassar te Bata
via teruggekeerd.
De leden der Commissie-Ge
neraal waren eenigszins ver
rast door het feit, dat de repu-
blikeinsche ministers niet op
dezelfde dag waren terugge
komen, daar Sjahrir zich met
ir. Soekarno naar Malang had
begeven, terwijl dr. (Gani te
Djocja was gebleven. De hier
door ontstane vertraging wordt
van Ned. zijde betreurd.
korporaal van de T.R.I., waren
het vliegtuig genaderd, toen er
een mustang in de lucht ver
scheen, die 'n waarschuwings
schot loste. De omstanders
verwijderden zich en een der
vliegers seinde me t een wit
hemd van een T.R.I.-soldaat.
Dit werd blijkbaar niet gezien,
want de Mustang schoot de
Auster in brand. Door scherven
van het vliegtuig werden twee
mannen van de ongeregelde
troepen licht gewond.
De beide vliegers zijn daarna
door de T.R.I. goed ontvangen
en hebben met de officieren ge
geten. Nadat zij naar Poerwa-
karta waren overgebracht zijn
ze ook daar in het T.R.I.-kamp
gastvrij onthaald.
Hel wereldgebeuren
Om het ontslag van burgemeester Ostrowski.
Kotikof contra Howley.
Actrice daagt criticus
uit tot duel.
Lise Merville, een welbeken
de Fransche actrice, heeft een
tooneelcriticus, die haar een
„geraamte" genoemd had, tot
een duel op het pistool uitge
daagd.
Roger Domes, die zich in
de onaangename positie be
vindt, de eerste man in de
lange en kleurige geschiedenis
van het Fransche duel te zgn
die door een vrouw wordt uit
gedaagd, heeft zich schuil ge
houden voor de persmenschen,
die hem kwamen opzoeken om
te vragen, of hij voornemens
was de uitdaging te aanvaar
den.
Mevrouw Merville verklaar
de tegenover persvertegen
woordigers dat zij zeer bedre
ven was in het hanteeren van
het pistool en dat Dor-
nes zich daarom geen gewe
tensbezwaren behoefde te ma
ken om een vrouw met dat
wapen te bestrijden.
Aan het hoofd van het stads
bestuur van Berlijn staat de
geallieerde kommandantura en
de Russische vertegenwoordi
ger daarin is generaal Kotikof.
Generaal Kotikof heeft deze
week nogal hoogloopende poli
tieke oneenigheid gekregen
met de drie andere geallieerde
vertegenwoordigers in de Kom
mandantura. De aanleiding
hiertoe was het ontslag van
den Berlijnschen Oberbürger-
meister Ostrowski. Ostrowski
is een sociaal-democraat, die
zich het wantrouwen van zgn
eigen partijgenooten op de hals
heeft gehaald door uit eigen
beweging stappen te onderne
men om tot samenwerking te
geraken met de door de com
munisten overheerschte socia
listische eenheidsparty. De ge
meenteraad van Berlijn, waarin
de sociaal-democratische party
de meerderheid heeft, nam en
kele weken geleden een scher
pe motie van afkeuring aan
tegen den burgemeester en de
ze motie dwong Ostrowski na
eenige aarzeling tot aftreden.
Een verzoek om ontslag kon
echter alleen worden ingewil
ligd indien de geallieerde kom
mandantura met algemeene
stemmen dit ontslag aanvaardt
en Kotikof maakte bezwaren.
Hij noemde het ontslag van
Ostrowski een gevolg van een
politieke manoeuvre en sprak
als zgn meening uit dat de so
ciaal-democratische leiders er
eerder op uit zgn splitsingen
te veroorzaken dan doelmatige
arbeid te verrichten in het be
lang van de Berlijnsche bevol
king. Derhalve stelde hg als
eisch eerst eens een nader on-
Conferentie geëindigd.
Tien voornaamste leden van
elk der delegaties van de Groo
te Vier zjjn Dinsdagavond uit-
genoodigd op een in het Krem
lin door Sralin te geven af
scheidsdiner, dat de officieele
beëindiging van de zitting van
de raad der ministers van bui
tenlandsche zaken te Moskou
beteekende.
De trein voor de Fransche
delegatie zal Vrijdagavond te
ongeveer acht uur plaatseüjke
tgd uit Moskou vertrekken en
de trein voor de Britsche dele
gatie te ongeveer middernacht.
Verwoesters van Lidice
berecht.
Zes van de zestien Gestapo
mannen, die te Praag terecht
stonden voor oorlogsmisda
den. waaronder verantwoor
delijkheid voor de verwoes
ting van het mijnwerkers-
dorp Lidice, zijn door het
Volksgerechtshof ter dood
veroordeeld. Zij zullen wor
den opgehangen.
derzoek ter zake in te stellen.
De Britten en Amerikanen
zgn Kotikof het antwoord niet
schuldig gebleven. In een
Woensdagavond uitgegeven of
ficieele verklaring kantten de
Britsche autoriteiten zich te
gen het Russische verzoek.
Volgens de verklaring zou Os
trowski niet alleen het ver
trouwen van zgn eigen partij
maar ook van meer dan drie
vierde van de gemeenteraad
verloren hebben. De komman-
datura moet het aftreden be
krachtigen, daar zij zich an
ders schuldig zou maken aan
een zware schending van de
democratische grondbeginse
len.
Het hoofd van het Araeri-
kaansche militaire bestuur, ko
lonel Howley, hield een speci
ale persconferentie om de Rus
sische beschuldiging, dat Ame-
rikaansche functionarissen de
hand in het spel gehad zouden
hebben, tegen te spreken.
Op zgn beurt beschuldigde
Howley de Sowjets ervan her
haaldelijk in het Berlijnsche
burgerlijke bestuur te hebben
geïntervenieerd sinds de neder
laag van de eenheidspartij in
October. Hg noemde het
vreemd, dat de Sowjets Os
trowski steunen als zijn eigen
partij hem haar vertrouwen
ontneemt en hij voegde eraan
toe, .dat de Amerikanen niet
kunnen toestaan, dat een dei-
bezettende mogendheden bg
een volk, dat niets terug kan
doen, schopt naar de democra
tische party, die aan de macht
is.
Wij laten ons niet in met de
Berlijnsche plaatselgke politiek
zoo zeide Howley en wij wen-
schen, dat onze medegeallieer
den dit eveneens achterwege
laten. Eigenlgk is het voor
schrift, dat meeningsverschil-
len in de kommandatura, niet
in de Berlijnsche pers zullen
worden gepubliceerd. Zoowel
het Berlgnsche dagblad van
het Sowjet-leger „de Tagliche
Rundschau", als het door de
Amerikanen beheerde dagblad
„Tagesspiegel" hebben zich
echter van deze voorschriften
niets aangetrokken.
Daardoor wordt de oneenig
heid in de komandantura ten
deele uitgevochten in de Duit
sche pers en dat is een weinig
aanbevelenswaardige methode.
Eerste vliegveld nog dit jaar gereed
Klachten en wenschen
Woensdagmiddag kwamen, ge
lijk wg reeds meldden, verte
genwoordigers van de lande
lijke en gewestelijke organisa
ties, die werkzaam zijn op
het terrein van het verkeer,
in het Schuttershof te Mid
delburg bgeen in een door het
Provinciaal Bestuur uitge
schreven verkeersconferentie,
ten einde hun desiderata ten
aanzien van het verkeer in
onze provincie naar voren te
brengen. De conferentie werd
geleid door den Commissaris
der Koningin, jhr. mr. J. W.
Quarles van Ufford, terwijl
zich onder de aanwezigen de
leden van Ged. Staten mr. A.
J. van der Weel en C. Phi-
lipse, de griffier der Staten,
,dr. B. D. H. Teilegen en ver
tegenwoordigers van Rgks-
en Provinciate Waterstaat,
Ned. Spoorwegen, Stoomtram
„Walcheren", Kon. Ned. Auto-
daarmede gelijk te stellen va- mobiel Club ANWR Riiks.
i°»& OTfiK verkeersi„speetie,'p.T.T.. pU,
rakter krijgen, doordat tal van
posten, welke onder het pro
gramma van 1946 zijn besteld,
tengevolge van de destijds lan
ge levertgden eerst gedurende
1947 worden afgeleverd en in
dit jaar dienen te worden be
taald.
ONS GOUDBEZIT.
Aan de vooravond van de
Duitsche inval bezat de Ned.
Bank aan goud in Nederland
192.360 kg en in het buiten
land 362.923 kg, in totaal uit
makende 555.283 kg met een
boekwaarde van ruim
f 1.115.500.000,
V.V.V., Prov. Stoombootdien
sten, de Kamer van Koophan
del e.a. bevonden.
Na er ln zijn openingswoord
zijn vreugde over te hebben
uitgesproken, dat er maar
weinig klachten over ver-
keerskwesties naar voren zijn
gekomen, bracht de voorzitter
allereerst het vliegverkeer ter
sprake. Zeeland zal wellicht
spoedig weer in liet luchtnet
zijn ingeschakeld, want rpen
hoopt nog dit jaar de eerste
van de drie geprojecteerde
luchthavens, het vliegveld op
Schouwen, gereed te krggen.
Voor de vliegvelden op Wal
cheren en in Zeeuwsch Vlaan
deren zgn nog geen defini
tieve plaatsen aangewezen.
De hoofd-ingenieur-directeur
van de Rijkswaterstaat, ir.
Th. Hegblom, voegde hieraan
toe, dat hg tezamen met ver
tegenwoordigers van het werk-
bureau van de Rijkslucht
vaartdienst, dat de plannen in
studie heeft. Dinsdag een in
formatief bezoek aan Schou
wen en het voormalige vlieg
veld Vlissingen heeft ge
bracht, terwgl men begin Mei
naar Zeeuwsch Vlaanderen zal
gaan.
VERBETERING VAN
BITSVERBINDINGEN.
Blgkens mededeelingen van
den voorzitter zullen er ver
beteringen in verschillende
busverbindingen zijn te wach
ten. Dit geldt in de eerste
plaats voor Schouwen-Duive-
land. Woensdagmorgen is be
richt ontvangen, dat de B.B.
A. zeer spoedig een recht-
streeksche verbinding van
Anna Jacobapolder via Steen
bergen naar Roozendaal zal
gaan onderhouden, terwijl van
a.s. Maandag af een busdienst
wordt onderhouden op het
traject ZierikzeeOuwerkerk
Hoek van Ouwerkerk; hier
worden zeven ritten per dag
gereden.
Ook de dienstregeling van
de Stoomtram „Walcheren"
wordt uitgebreid en wel met
ingang van 4 Mei. Wij komen
hierop nog nader terug. Door
het Statenlid P. Raas is de
wensch geuit om in de „zak"
van Z.-Beveland op Zondag 'n
busdienst in te stellen, voor
namelijk ten gerieve van zie
kenhuisbezoekers. Aan deze
wensch zal zoo spoedig mo
gelijk gevolg worden gegeven,
wanneer moeilgkheden van
personeeltekort zijn overwon
nen. Een beperkte dienstrege
ling op Oudelande op Zondag
is eveneens zeer gewenscht.
Een afgevaardigde klaagde
over de toestand van het bus
materiaal, dat op Walcheren
wordt gebruikt; hH zon gaar
ne zien, dat de N.S. hierin
verandering brengen. Een ver
tegenwoordiger van de Spoor
wegen antwoordde hierop, dat
de N.S. al het mogelijke doet,
om de Stoomtram zoo goed
als het maar kan, te .Voorzien;
rekening wordt gehouden met
de noodtoestand op Walche
ren.
Naar aanleiding van een
klacht van het gemeentebe
stuur van Vogelwaarde over
de hooge tarieven voor school
kinderen op de bussen, zeide
de voorzitter, dat hierin wei
nig wijziging valt te brengen.
Hij deelde voorts mede, dat
de Spoorwegen hebben toege
zegd, zooveel mogelgk voor
aansluiting van de treinen op
de bootdiensten te zullen zor
gen.
KLAAGZANG OVER DE
WEGEN.
De slechte toestand van vele
wegen in onze provincie was,
zooals te verwachten was, de
oorzaak van talrgke klachten,
voornamelgk geuit door de
KNAC. Gélukkig zijn de
vooruitzichten voor spoedig
herstel van de allerslechtste
wegen alleszins bemoedigend.
De weg Axel—Kijkuit zal dit
jaar of in 1948 verbeterd
worden, de wegen Sluiskil
Terneuzen en TerholeHulst
Belgische grens dit jaar.
Doordat nog geen overeen
komst werd bereikt met de
onderhoudsplichtigen kon aan
de verbetering van de wegen
St. AnnapolderSluiskil,
LJzendijkeWaterlandkerkje
Oostburg en Oud-Vossemeer
St. Annaland nog niet wor
den begonen. De tertiaire weg
Axel—Zaamslag zal wellicht
dit jaar nog verbeterd wor
den, ZierikzeeZijpe- volgend
jaai'. Aan herstel van de as
faltweg bg Krabbendgke en
de groote weg bg Goes, die
zeer door de vorst hebben
geleden, wordt momenteel ge
werkt. De aandacht van Prov.
Waterstaat werd tijdens de
conferentie tevens gevestigd
op de toestand van de weg
Retranchement- -Zuidzande,
de Vermanstraat te Terneu
zen cn de polderwegen in de
gemeenten Terneuzen en
Hoek.
BRUGGEN EN VEREN.
Door de K.N.A.C. is ge
vraagd om een latere boot
verbinding KruiningenPerk-
polder; men stelt er prgs op,
dat de laatste boot om 10.10
uur gaat in plaats van om
9.10 en zoo mogelgk aanslui
ting geeft op de laatste trein.
Aan dit verzoek kan echter
voorloopig niet worden vol
daan door personeeltekort. De
mogelijkheid om De Zee
meeuw in te schakelen zal
worden overwogen. Het is niet
mogelijk een van de veerboo-
ten van de Moerdijk in te leg
gen. Naar aanleiding van een
vraag wanneer de in de ha
ven van Vlissingen gezonken
ferrybooten worden gelicht,
antwoordde de voorzitter, dat
de „Juliana" reeds voor een
klein gedeelte ls gelicht, ter
wgl de „Hendrik" spoedig zal
volgen.
De heer Ouwehand, direc
teur van Gemeentewerken te
Vlissingen, bracht een klacht
over van de Zeeuwsch-Vlaam-
sche industrieën over de lan
ge wachttgden bij de veer
diensten op de Westerschelde.
Hg drong aan op gebruik van
grootere booten of verdubbe
ling van het aantal overvaar
ten.
Een afgevaardigde van de
A.N.W.B. vroeg G. S. stappen
te ondernemen om beëindiging
van de tolheffing op de Tho-
lensche brug te bereiken. De
voorz. antwoordde, dat men
reeds contact heeft gevonden
ten aanzien van deze kwestie
met G. S. van Brabant en de
Rgkstollencommissie.
Nadat de directeur van
de N.V. Stoomtram Walche
ren de deplorabele toestand
van de Walchersche wegen
had geschetst, kwamen de
noodbruggen ter sprake. Na
mens de K.N.A.C. werd aan
gedrongen op herstel van de
noodbruggen in de weg Hulst
Axel, -terwijl van de zijde
van de Kamer van Koophan
del werd verzocht in de tijd,
dat de Vlakebrug wordt her
steld, een stalen noodbrug te
leggen. Dit stuit echter op
practische bezwaren.
Jhr. J. van Vredenburch,
vertegenwoordiger van de
K.N.A.C., bracht hulde aan
Rijks- en Provinciale Water
staat voor het vele werk, dat
zij in ons aller belang ver
richten. Hij zeide verder over
tuigd te zijn, dat van de door
het motorwegverkeer opge
brachte lasten een onevenre
dig klein gedeelte aan de in
standhouding en verbetering
van het wegennet ten goede
komt. De K.N.A.C. stelt voor,
de geheele motorrgtuigenbe-
lasting voor wegenaanleg en
-verbetering te gebruiken.
De directeur van de Prov.
Zeeuwsche V.V.V. vestigde
tenslotte de aandacht op het
nut van vacantiespreiding, in
het bijzonder om overbelas
ting van het vervoer te voor
komen. Het zou goed zijn,
wanneer deze vacantiesprei
ding van hoogerhand zou wor
den bevorderd.
Storm in Engeland.
Langs de Engelsche kust
woedt nu al drie dagen een
hevige storm, die vele per
soonlijke ongevallen onder de
zeelieden heeft veroorzaakt.
Het oude Britsche slagschip
„Warspite" is ter hoogte van
Cornwall op de kust geslagen.
Het zou naar Schotland ge
sleept worden om te worden
gesloopt. De bemanning is
van boord gehaald. Het schip
geeft blijkbaar de voorkeur
aan een zeemansgraf.
De lijnboot „Mauretania"
van de Cunard White Star-
line, die er reeds twee dagen
niet in kan slagen de rivier
de Mersey op te stoomen, ligt
nog steeds buitengaats te
wachten op het bedaren van
de storm. Het schip heeft 400
passagiers aan boord.
Een aantal kleinere vaar
tuigen werd door de storm
beschadigd. Sommige zonken
in de havens.
Jansen dook onder.
Een soldaat uit Til
burg had pech toen hij in
Februari 1946 de boot
miste op de dag, dat zgn
onderdeel uit Wolver
hampton in Engeland
naar het vaderland zou
terugkeeren. Hij was de
vorige avond nog bood
schappen gaan doen en
het nogal koppige En
gelsche bier had hem in
een verkeerde bus doen
stappen. Dat kan gebeu
ren zelfs bg een soldaat
met 'n smetteloos straf
register als deze brave
Tilburger.
Een van zijn officieren
maakte er nog 'n grapje
van, to enden man ver
telde, dat zijn verzuim
hem op twee jaar petoet
zou komen te staan,
maar de „deserteur"
nam deze mededeeling
ernstig op en... dook
een half jaar onder. Hg
noemde zich in die tgd...
Jansen. In Dublin in Ier
land kwam hij weer te
voorschijn.
De Krijgsraad veroor
deelde hem thans tot 'n
straf gelijk aan de vijf
maanden, die hij reeds in
voorarrest heeft moeten
doorbrengen. Thans doet
hg weer dienst bij zijn
troep, opgelucht, dat hij
eindelgk van alle gevol
gen van zgn bietjes af is.
t