RUSLAND
STEMMEN
Generaal Spoor
op zijn praatsioel
LEZERS SCHRIJVEN..
geeft onderwijs
uit de kerken
Onderwijsvernieuwing
Even peultjes
2G.000 toeristen
naar de bollen
TWEEDE BLAD
Zater'dag 15 Februari 1947
Provinciale Zeeuwsche Courant
.Onderhoud met Indië's legercommandant..
Zorg voor de soldaten.
(Van onzen specialen
verslaggever).
Generaal Spoor heeft liet tij
dens zijn bezoek aan Neder
land ontzettend druk gehad:
conferentie volgde op conferen
tie, bezoek op bezoek van des
morgens vroeg tot 's avonds
laat. Het was dus een bof, dat
wij den legercommandant nog
even te spreken kregen in „Du
Vieux Doelen" in Den Haag.
HET VERLOF.
Is u tevreden over de be
reikte resultaten?
Generaal Spoor houdt het
hoofd even schuin, kijkt ons aan
en antwoordt:
Ja, ik kwam hier om o.m.
ook de verlofregeling van de
jongens te bepraten en nu
vastgesteld, dat ieder milicien
en oorlogsvrijwilliger circa twee
mannenkoor middel
burg.
In de beschryving van de
geschiedenis van de Concert
en Gehoorzaal in de P.Z.C. is
terecht opgemerkt, dat behal
ve de Koninklijke Zangvcree-
niging en de Vereeniging voor
Instrumentale Muziek ook
„Middelburgsch Mannenkoor"
zijn bloeitijd in deze concert
zaal heeft beleefd.
In April 1945 is een hand
vol leden van het koor weer
met groot enthousiasme be
gonnen met de repetities. Na
in verschillende lokalen, waar
het zingen niet altijd even
prettig was, gerepeteerd
hebben, is men Vrijdag 10
Januari teruggekeerd in de
Concert- en Gehoorzaal. Of
schoon deze terugkeer zonder
eenig feestbetoon plaats vond,
heeft de directeur, de heer
Caro. toch een kleine toe
spraak gehouden, waarin hij
deze terugkeer van beteekenis
noemde voor de cultureele op
bouw van het muziekleven in
onze stad.
Waar echter het koor voor
de oorlog vijftig zestig le
den telde, is dit aantal terug-
geloopen tot de helft hiervan.
Is er geen belangstelling meer
voor de mannenkoorzang
Zijn zij vergeten, de mooie
Zondagmorgen-uitvoeringen in
de Oude Abdij, de solistencon
certen in de Concertzaal
Zouden in onze gemeent met
twintigduizend inwoners geen
zestig heeren te vinden zyn,
die mee willen helpen het koor
in zijn oude luister te her
stellen? vraagt een lezer.
ESPERANTO
De afdeeling Middelburg
van de bond van Arbeiders-
Esperantisten verzoekt ons de.
aandacht te vestigen op de
nieuwe mogelijkheid voor het
aanleeren van Esperanto. De
studie was tijdens de Duitsche
overheersching verboden.
Reeds verheugen thans de
Esperanto-cursussen zich ln
nieuwe belangstelling. Zooals
men weet, wil het Esperanto
een wereld-hulptaal zijn, die
naast de eigen taal wordt ge
sproken in het internationaal
verkeer. Op het oogenbllk
wordt in Nederland speciale
aandacht geschonken aan de
toepassing van Esperanto voor
internationale wetenschappe
lijke publicaties.
BEZOEK AAN KAAPSTAD
De heer L. Michielseu van
Vlissingen, matroos bij dè Ned.
Marine, zendt ons een geest
driftige brief over de ont
vangst van de Karei Door
man" te Kaapstad. De kleine
Hollandsehe kolonie heeft aan
de mannen onvergetelijke da
gen bezorgd. Er waren uit
stapjes georganiseerd, er was
een feestavond in hotel „Mui
zenberg" en bovendien werden
de mannen bij groepjes van
drie of vier in de familie
kring uitgenoodigd. Velen van
hen beklommen de Tafelberg
by Kaapstad en toen ze bela
den met bananen en sinaas
appels aan boord terugkeerden
was hun hart vol dankbaar
heid voor de vriendelijkheid
van de Hollandsehe kolonie in
Kaapstad. Menig marineman
hoopt nog eens in Zuid-Afrika
terug te keeren.
Bonthoedjes van dit vlotte
model ziet men vooral in Fa-
nH de laatste tjjd veel dragen.
jaar in Indië zal blijven. Dan
gaat hij huistoe. Naar hij zei,
had 't hem gespeten, dat er op
de persconferentie eigenlijk geen
gelegenheid meer was geweest
om te praten over het welzijn
van onze jongens in de Oost.
Met nadruk wijst generaal
Spoor erop, hoe de eerste voor
waarde voor een gezonde ver
houding in het leger moet zijn:
belangstelling van den meer
dere voor den mindere. De
laatste moet weten, dat zijn
chef voor zijn belangen op de
bres staat.
GEEST IS GOED.
De geest is goed, ik kan op de
jongens bouwen! zegt de leger
commandant. Voortdurend
zoek ik samenwerking met ie
dereen, die met de troep en
zijn geestelijk welzijn te maken
heeft. Geen vervelende cursus
sen, maa- levend contact van
man tot man... De soldaat moet
iets weten van het leven en de
gewoonten der inheemschen.
De generaal heeft veel plannen
voor het. welzijn van de mili
tairen in Indië; hij probeert spe
ciaal het huiselijk verkeer aan
te moedigen door het contact
tusschen de burgerij en de sol
daten aan te moedigen. Wan
neer zijn adjudant, een nog
zeer jong luitenant-vlieger, hem
wat komt vragen, constateeren
we, dat de generaal hem bij zijn
voornaam noemt en dat de ver
houding hartelijk is.
RIJKSEENHEID.
Ons gesprek belandt eeniger-
mate op politiek terrein. Vol
gens den generaal is de eenheid
des Rijks niet alleen een kwes
tie van paragrafen in de G'ond-
wet; men moet vooral geen te
genstellingen zien, waar ze niet
zijn, zei hij. Indische generaals
zijn geen menschen, die denken
in termen van koloniale oorlo
gen, er moeten nog* heel wat
bruggen geslagen worden!
„Ik bén de eerste Indische
legercommandant, die een zoo
groot aantal Hollandsehe jon
gens onder mijn bevel heeft.
Dat beteekent een band tusschen
Nederland cn Indië, die van
zeer uitnemend belang is, zij
vormen ais het ware de peilers
voor een brug, niet alleen tus
schen Nederland en de Indiën,
maar ook voor de toekomst".
DE KOLONIAAL.
De generaal wilde zeggen: de
koloniaal is verdwenen en met
hem de typische koloniale of
ficier. Uit alles bleek wel, dat
niemand als deze legercomman
dant zoo volkomen doordrongen
is van de overtuiging, dat er een
nieuw Indië aan het groeien is,
dat menschen vraagt van zeer
breede visie.
Dan nemen we afscheid. De
generaal vliegt naar Indië te
rug. We wenschen hem een
goede reis en veel succes!
Rookartikelen op Urk
aangekomen.
Een auto van de firma
Sluys, tabakshandel te Kam
pen, is over het ijs van Kam
pen naar Urk gekomen. Er
bevonden zich nog enkele on
betrouwbare plekken in het ijs,
maar de auto is daarover
heengestoven.
Circa 80 vrijwilligers zijn
thans bezig om de zgn. Kam-
perdijk eenigszins in orde te
maken, zoodat a.s. Zaterdag
de te verwachten 50 vracht
auto's zonder gevaar over de
djjk naar Urk kunnen komen.
Dc bevolking maakt zich op
om deze auto's feestelijk te
ontvangen.
Varken
met plankenkoorts.
In Apeldoorn zou een
vereeniging een tooneel-
stukje opvoeren, waarin
ook een levend varken
een rol had. Zij leende
hiertoe van een boer een
varken van 30 pond en
nam het mee in de auto
bus, waarmee de weg
naar het vergaderlokaal
werd afgelegd. Het gezel
schap liet 't varken in de
bus achter, om het te
kunnen ophalen als hef
desbetreffende bedrijf aan
de orde kwam.
Het varken hield blijk
baar niet van comedie,
want toen het zijn beurt
van optreden was. bleek
het uit de autobus ver
dwenen te zijn. Niet
spoorloos evenwel, want
rijn pootafdrukken waren
een eindweegs in de
sneeuw te volgen. On
danks het vlijtige zoeken
der leden werd het dier
niet achte-haald.
"N
Het eiland Schiermonnikoog
Het eiland Schiermonnikoog
was in vroegere eeuwen een
bezitting van het Claerkamper-
klooster te Rlnsumageest (Fr.)
In 1580 werd het eigendom
van de provincie Friesland,
welke het eiland ln 1638 aan
particulieren verkocht. Laat
stelijk behoorde het geheeie
eiland aan één bezitter en wel
aan den Duitschen graaf von
Bernstoff. Na de bevrijding
van ons land in 1945 werd het
staatseigendom. Per 1 Jan. 1.1.
werd dat ln beheer overgeno
men door de administratie
van de staatsdomeinen. Onder
voorzitterschap van mr. H. P.
Linthorst Homan, Commissa
ris der Koningin in de prov.
Friesland, heeft de minister
van Financiën nu een commls.
sie ingesteld, welke een plan
van beheer en exploitatie van
de staatsgronden op het eiland
zal samenstellen, alsmede van
de uiteindelijke elgendoms. en
beheersverhoudingen.
Theaters sluiten.
In Rotterdam zullen eenige
theaters in verband met de ko-
Iennood wo-den gesloten.
IN DORPEN SLECHTS 4-JARIGE CURSUS.
Groote leergierigheid.
(Van een bijzonderen
correspondent
Tot 1944 gingen de kinde
ren in de Sovjet Unie op acht.
jarige leeftijd naar school. De
ze leeftijd is nu tot zeven te
ruggebracht. Er zijn Fröbel
scholen voor de jongere kin
deren en crèches voor de ba-
bies. Deze schijnen altijd te
v/orden toevertrouwd aan de
zorg van hen, die veel van
kinderen houden «nhen
begrijpen. Maar evenals in En
geland zyn er niet genoeg
crèches en Fröbelscholen en
het zou verkeerd zijn te ver
onderstellen, dat de meeste
kinderen er heen gaan.
RUSSISCHE KERK IN
AMERIKA.
De Pan-Amerikaansche Raad
van de Russische Orthodoxe
kerk kwam van 26 tot 29 No-
vember 1946 te Cleveland bij
een. Deze Raad bestond
priesters en leeken van 350
Russisch Orthodoxe gemeen
ten in de Ver. Staten en Ca-
la. Hieronder bevonden zJch
vele jongeren. Voor de eerste
maal'werden de notulen opge
maakt in het Russisch en het
Engelsch. Tot nu toe was de
Russisch Orthodoxe kerk In
Amerika afhankelijk van de
Sjmode van de Russisch Orth.
Emigrantenlcerk onder leiding
van Metropollet Anastasius
(vroeger te Sremski Karlovci,
nu te München). De vergade
ring te Cleveland hield zich nu
bezig met de vraag hoe de
verhouding van de Pan-Ame
rikaansche Raad met den Pa
triarch van Moskou moest ziin
De volgende resolutie werd
daarna met 187 tegen 61
stemmen aangenomen:
..De Pan-Amerikaansche
Raad van de Russisch Orth.
kerk verklaart hierbij dat hij
den Patriarch van Moskou er
kent als het geestelijk opper
toezicht. maar niet als bestu
rend hoofd. De Raad ver
breekt alle administratieve
betrekkingen met de Synode
van de Russisch Orth. Em!-
rantenkerk".
Deze resolutie was sterk be
ïnvloed door de oproep van een
aantal bekende geleerden, zoo.
als prof. Fedotov prof. Tima-
chev, prof. Karpovich enzdie
zich verklaarden vóór de er
kenning van den Patriarch
van Moskou.
In een persgesprek met Me
tropoliet Theiphile van San
Francisco legde deze uit hoe
de Orthodoxe kerk in Ameri
ka deze administratieve auto
nomie opvat. „Het is een po
sitie die overeenkomt met die
van de Anglicaansche kerk
in Canada en de Protestantsche
Episcopale kerk van de Ver.
Staten in hun houding tegen
over de Anglicaansche kerk in
Engeland.
Autonomie beteekent niet, dat
•deze kerken niet aan de En-
gelsche verbonden kunnen bly-
ven. Zij kunnen deze erkennen
als de bron van hun geestelijk
leven en belijdenis".
RELIGIEUZE FILMS
In de loop van het laatste
jaar is er ln de kerkelijke ar
beid in- Engeland een zeer
groot gebruik gemaakt van
religieuze films. Dit heeft ge
leld tot een debat in de ker
kelijke pers over aard en doel
van de religieuze film. An
drew Buchenen, een van de
producenten van religieuze
films geeft als zijn opvatting
te kennen dat men niet zoo
veel waarde moet hechten aan
het verfilmen van Bijbelsche
verhalen in Palestijnsche om
geving en historisch coloriet
Dergelijke films zullen er nl.
toe bij dragen om de toeschou
wers de indruk te geven, dat
het Christendom iets is. dat
behoort tot een wereld van het
voorbije verleden, niet iets van
de hedendaagsche tijd. Daar
om hoort naar zijn meening
het accent gelegd te worden
op het scheppen van films van
hooge artistieke waarde die
op geestelijke en overtuigende
wijze de problemen van deze
tijd door het Christendom laat
belichten en duidelijk maakt,
dat de jammerlijke toestand
waarin de wereld thans ver
keert alleen veroorzaakt
wordt door verzaking van het
Christendom. Op deze wijze
worden de Christelijke waar
heden binnengevoerd in het
alledaagsche leven en overtui-
end gemaakt voor de neden-
daagsohe mensch.
WAT HET PLAN BOLKESTEIN BEOOGT.
Het l.o. en u.l.o.
i
Ieder weet natuurlijk dat
de onderwijsvernieuwing een
actueel probleem van de eerste
jrootte vormt. Het is een
zaak, waarbij immers Piet al.
leen de leerkrachten en de
ouders betrokken zijn (om van
de kinderen nog maar t.c zwij
gen). maar die ons geheeie
volk en zij" toekomst ten
nauwste raakt. Daarom heeft
het stellig zin iets te zeggen
over het „Schema-Bolkestein",
dat hoogstwaarschijnlijk in
deze onderwijsvernieuwing
zoo'n belangrijke factor zal
blijken te zijn.
ENGELSCH EN
DUITSCH
Prof. Bolkestein heeft als
inspecteur van het M.O. en als
minister van Ondgrwijs, uitne
mend werk verricht en hij is
dan ook ongetwijfeld de man,
die geroepen en gerechtigd is,
de onderwijsvernieuwing hier
te lande te stimuleeren en in
de goede richting te sturen.
Reeds lang heeft hjj zich voor
deze kwestie geïnteresseerd
(vóór de oorlog heeft hjj zich
o.m. verdienstelijk gemaakt
door het probleem van de aan
sluiting van Lager en Middel
baar Onderwijs brandende te
houden en daarvoor een oplos
sing te zoeken). Buitendien be.
zit hij een groote kennis van
het 'Angelsaksische onderwijs.
En onze school, die tot nu toe
sterk onder de invloed der
Duitsche onderwijsgedachten
stond, richt nu de blik meer
naar het Westen, aangezien
men daar meer prijs stelt op
karaktervorming dan op veel
weterij, eri het beginsel van de
ontplooiing van het individu
tegenover het toch altijd wat
gelijkslijperige klassikale on
derwijshooghoudt. En dit al
les strookt met de geest, die
ons Ncderlandsehe onderwijs
reeds vóór de oorlog en in nóg
sterkere mate na de oorlog,
bezielde en bezielt.
HET SCHEMA
Op deze basis rust tenslot
te het schema, waarvan we
hieronder zonder veel commen
taar een kort overzicht willen
geven. Natuurlijk: men heeft
op het schema reeds critlek
geoefend, maar het zou al een
wonder zijn, indien Iemand een
voorslag deed waarmee leder,
een het terstond eens zou zijn.
Minister Gielen heeft in zijn
Memorie van Antwoord op de
Begrootingen van 1946 en 1947
reeds te kennen gegeven, dat
hij zich in hoofdzaak aansluit
bij de gedachten, die in het
KOSTPRIJSVERLAGING
MELK.
Het hoofdbestuur van de
Friesche Maatschappij van
Landbouw laat de wenschelijk-
heid. taak, opzet en werkwijze
onderzoeken van een op te
richten instituut voor weten
schappelijk en practlsch on
derzoek naar de mogelijkheid
en eventueele doorvoering van
kostprijsverlaging van melk
vervolg
onderwijs
v.g.l.o.
U.L.O,
Lagere School
Kleuterschool
schema-Bolkestein zijn ontwik
keld. En al mogen dan de be
denkingen, die uien in onder
wijskringen en elders mis
schien, tegen het schema heeft,
tot enkele veranderingen en cor.
rectles leiden, men kan er wel
verzekerd van zijn dat het
toch in groote trekken de toe
komstige vorm van ons onder
wijs zal bepalen. Men moet
zich nu vooral niet voorstellen,
dat onze Regeerings-Commis-
saris van zins is onze oude
school eerst tot de grond te
sloopen en dan een schitterend
idealistisch paleis op de puin-
hoopen te laten verrijzen (hoe
zouden we het ook kunnen be
talen). Hij zegt uitdrukkelijk:
„Uit te gaan van de bestaan,
de toestand is geboden. wlï
men tot vernieuwing' komen
Voorzichtigheid is verelscht
voor wie iets bereiken wil. In
het volgende wordt daarom
slechts zooveel voorgesteld als
voorshands bereikbaar is".
TWEE DEELEN
Het eerste deel van het
schema, dat hu verschenen is>
behandelt het „algemeen-vor
mend voorbereidend-lager, la
ger, middelbaar en voorberei
dend hooger onderwijs". Het
tweede deel zal het Nijverheids
onderwijs behandelen. De re
organisatie van het Hooger
Onderwijs wordt overgelaten
aan een daarvoor ingestelde
Staatscommissie, waarvan dr.
Bolkestein trouwens een der
sectie-voorzitters is.
Het valt op. dat het voorbe
reidend-lager onderwijs (kleu-
FRöBELSCHOLKN.
De Fröbelscholen zijn over
het algemeen dezelfde als in
andere landen. De kinderen
worden er gewasschen, er
wordt op hen gelet en zij moe
ten op bepaalde tijden rusten.
Zingen en dansspelletjes en
eenvoudige lesjes worden hun
geleerd. Zij schijnen er allen
van te houden, maar zy zingen
in Rusland niet 'mooier dan
kinderen van dezelfde leeftijd
ln andere landen.
Zeer ernstig wordt de gees
telijke opvoeding van de kin
deren opgevat. Zij worden
groot gebracht in her geloof
dat alle goeds te danken is
aan het communisme. De slag
zin: „Wij danken Stalin voor
onze gelukkige jeugd" kan
men overal hooren.
De leeftijd, waarop kinderen
de school mogen verlaten,
hangt af van de verschillende
omstandigheden en speciale
regels. Ik ben er nooit achter
kunnen komen, wat daar de
mimimum schoolopleiding is-
Maar om alle bezwaren uit de
weg te ruimen ontvangt het
meerendeel van de kinderen ln
de Sovjet Unie op de lagere
school zijn elementaire opvoe
ding en noo- een heel klein
beetje meer.
4 JAREN SCHOOL.
In vele dorpen Is slechts een
schoolopleiding van vier jaar
Dit wil echter geenszins zeg
gen, dat de opvoeding van de
kinderen daarmede ophoudt.
Dikwijls gaan zij naar een
kostschool in eén grobtere
plaats.
De meeste kinderen ontvan
gen nog vervolgonderwijs en
groote groepen onderwerpen
zich aan de ..tien ja ars opvoe
ding", die op het zeventiende
jaar eindigt. Zij, die reeds
vroeg van school gaan. ont
vangen dikwijls verder hun op
leiding aan technische scholen,
die aan de fabrieken zijn ver
bonden.
Sovjet-kinderen zijn over 't
algemeen meer verlangend om
te leeren dan de kinderen bij
ons. In de Czarentijd mocht
niet iedereen studeeren en de
kinderen denken daarom nog
vaak, dat het een 'groot voor
recht is. Een groot gedeelte
van de trjd wordt aan de we
tenschap gewijd, ook aan poë
zie en litteratuur.
DE KWALITEIT.
De kwaliteit van het onder
wijs varieert. De standaard is
zeker niet hooger en mis
schien zelfs lager dan op onze
lagere en middelbare scholen,
maar het opmerkelijke is, dat
het onderwijs zoo uitgebreid is.
Toen er besloten was na de
Revolutie, het geheeie volk een
joede ontwikkeling te geven,
was er een direct tekort aan
onderwijskrachten. Buiten
staanders werd vaak de plicht
opgelegd te onderwijzen en de
beste leerlingen traden dik
wijls als leeraren op en onder
wezen de jonge kinderen, ter
wijl zij zelf nog leerden.
Momenteel zijn er vele op
leidingen. die goede leerkrach
ten opleveren. Maar het aan
bod houdt geen gelijke tred
met de vraag, zoodat er in de
Sovjet Unie veel te groote
klassen zijn zelfs nog groo-
ter dan nu bij ons. Tevens Is
er een groot tekort aan school
gebouwen en vaak komt het
voor, dat de jongere kinderen
's morgeng les krijgen, de
ouderen 's middags. Gedurende
de oorlog was er zoo'n gebrek
i schoolboeken en schrijf
materiaal, dat op sommige
scholen de kinderen gedwon
gen waren alles uit het hoofd
te leeren.
DISCIPLINE.
Jongens en meisjes krijgen
tezamen onderwijs op de la
gere school, maar sinds 1944
zyn op de middelbare scholen
de lessen gescheiden, hoewel
zij bij sport en spel elkaar ont
moeten. Deze verandering ging
uit van onderwijzers en ouders,
daar zij ervan overtuigd wa
ren, dat het beter voor de dis
cipline is.
HEMEL OP AARDE.
In de eerste jaren van de
Sovjet Unie dachten vele revo.
lutlonnairen een hemel op aar
de te bouwen. Zij deden daar
bij een beroep op de jeugd en
stelden verscheidene pogingen
in het werk om de macht van
ouders over hun kinderen
te breken. Het gezin werd als
een „bourgeols-instelling" be
schouwd en een huwelijk was
een zaak meenden zij die
slechts de man en de vrouw
aanging. Ook op de scholen
deed deze gedachte onder de
jeugd veel opgang en nam
roote afmetingen aan. Kinde
ren konder. soms als rechter
tegenover hun leeraren zitten
Maar toen de Revolutie raar
neerslag vond ln een staats
systeem, werd dc behoefte aan
discipline sterk gevoeld. En
momenteel wordt er van de
kinderen geëlscht, dat
zij hun onderwijzers
hoorzamen tenminste
evenveel als tn andere lan
den. Den kinderen wordt de
zelfde elementaire begrippen
van een goed gedrag bijge
bracht.
deppen
Vroolyke stemming.
In het Nieuwsblad van het
Noorden adverteert een begra-
fenJsvereeniglng het overlijden
van een geacht bestuurslid.
Wordt van den overledene
gezegd: „Hij wist altijd een
vrooiijke stemming te brenger.,
zoodat zijn afwezigheid ons
nog lange tijd zal aantrekken",
Huwclyk.
Het viel een Engelsch gees
telijke in Duitschland op dat
er zooveel huwelijksadverten
ties in de kranten zijn. De
meesten worden geplaatst door
vrouwen en 65 van haar wil
trouwen met een bakker sla
ger of caféhouder.
Kou.
Hoe waren de mensehen er
in vorige eeuwen aan toe toen
de steenkool niet algemeen
verkrijgbaar was? De „Manch.
Guardian" zegt: ,.Heel slecht".
Alleen rijke menschen stook
ten houtskool. Arm eren stook
ten hout of turf en een groot
deel van hen leefde in onver
warmde vertrekken.
Le Burlador.
Mevr. S. Lllar, echtgenoote
van den Belgisehen minister
van justitie, heeft onlangs een
tooneelstuk geschreven „Le
Burlador", waarvan de pre
mière ln Parijs ging.
Vroeg ze kort geleden op
een ontvangavond aan een
kennis: „Hebt u Le Burlador
gezien?" Ziehier het antwoord;
„Ach wat is dat een aar
dig hondje madame, hij sprong
tegen me op toen Ik binnen
kwam".
Het kwartje.^
In de kazernes enz. is be
kend gemaakt, dat voor mili
tairen 0.25 per man beschik
baar is om de nationale
feestdag te vieren. Foei toch,
om onze jeugdige soldaten
zooveel geld te laten verbras
sen!
Liever sloopen?
Het blad „Cobouw" meldt
dat 5 huizen aan het Nassau-
plein in Den Haag gesloopt
zullen worden in Maart om
een betere toegangsweg tot
het Alexanderveld te krijgen.
Al staat het bouwen stil, het
sloopen gaat door!
MEN REKENT OP 3 a 4 MILLIOEN GULDEN.
Een tulpenfeest.
(Van onzen Haagschen
redacteur.)
Twintigduizend buitenland*
sche touristen hoopt de A.N.
V.V. in drie weken tijds naar
ons land te trekken ter gele
genheid van de bloei der tul
pen: twintigduizend, die - wij
denken nu eenmaal in devie
zen 3 a 4 millioen gulden
aan vreemd geld in het Ne-
derlandsche laadje zullen
brengen. Een stout plan, want
wij Nederlanders, die vroeger
gaarne onze vacantie over de
grenzen doorbrachten, maar
weinig gaven om buitenlandsch
bezoek, zijn niet bepaald tou-
ristminded.
De poging is als een steek
proef te beschouwen. Het
denkbeeld hiertoe is van een
employé der K.L.M. uitgegaan.
Deze, reizende in de vVeree-
nigde Staten, ontdekte hoe
overstelpend groot de belang
stelling is voor het jaarlijk-
sche tulpenfeest in het stadje
Holland, Michigan, en stelde
zich de vraag of die belang
stelling ook niet gericht zou
kunnen worden op het land
van oorsprong, op het echte
tulpenland. Hier vond die ge
dachte ingang. Er is toen
contact gezocht en gevonden
met allerlei toeristische orga
nisaties en het resultaat zal
zijn een Nederlandsch tulpen-
leest eind April en begin Mei.
Er zyn drie excursies voor
de gasten uitgestippeld, van
4, 5 en 7 dagen. Dat kan nu.
want deed m..i vroeger ons
land ln één dag, thans wil men
hier wel langer blijven, mits
men ook de slagvelden van
Arnhem en Nijmegen te zien
krijgt. Nu, dat kan, al vallen
zij wat buiten het kader van
een tulpenfeest. Overigens
heeft men ook alle medewer
king van bollenkweekers en
-handelaren, die 'als (lit al
les slaagt het volgend jaar
gaarne bereid zyn hun bollen
land door middel van tentoon
stellingen en vermaak nog
aantrekkelijker te maken.
Propaganda voor het tul
penfeest wordt er gemaakt in
Amerika, Engeland, Frankrijk,
Zwitserland, België, Denemar
ken en Zweden. Men hoopt ge
durende de geprojecteerde drie
weken een 1000 hotelbedden
te Amsterdam en Den Haag
te kunnen reserveeren. Tal
van hotelhouders voelen daar
wel voor, vooral daar dit tul
penfeest buiten het eigenlijke
toeristenseizoen valt. Als er
plaats over is in de toering-
cars kunnen ook Nederlanders
aan de trips deelnemen, maar
het feest wordt geheel voor
buitenlanders opgezet.
teronderwijs) óók in dit sche
ma wordt.besproken. Iedereen
weet, dat dit toch zoo uiterst
belangrijke onderwijs tot
toe wettelijk en financieel een
stiefkindje was. Dit. zal nu
waarschijnlijk anders worden.
Het schema stelt voor: ver
plicht kleuteronderwijs voor
kinderen van vijf tót zeven
jaar. Natuurlijk mag men
jongere kinderen nog gerust
naar de kleuterschool blijven
sturen, maar een wettelijke
verplichting bestaat er voor
deze jongere categorie niet
Men bemerkt, dat de Lagere
School haar eerste klasse ver-
;peelt. Het Is duidelijk, dat de
Regeering zich nu ook de op
leiding van de kleuter-onder
wijzeressen pn haar salarlee-
ring aantrekt en zeer terecht
wordt de opmerking gemaakt,
clat er geen reden is, de jaar.
wedde van deze leerkrachten
te doen verschillen van die
harer collega's die bij het L.
O. werken.
Bij de bespreking van het
Lager Onderwijs volgt het
schema de gangbare verdee
ling van het-Nederlandsche L.
O. in 5 organisatie-vormen; 1.
het gewoon lager onderwijs
(glo); 2. het voortgezet ge
woon lager onderwijs (vglo:
meer bekend onder de naam
„7e en 8e leerjaar"); 3. het
vervolgonderwijs (bv. lager
avondonderwijs voor oudere
kinderen); 4. het uitgebreid
lager onderwijs (Ulo of Mulo);
5. het buitengewoon lager on.
derwijs (BLO, bv. de scholen
voor kinderen, die door minder
gelukkige Verstandelijke aan
leg het glo. niet kunnen vol
gen).
VIJF KLASSEN L.O.
De gewone lagere school,
aie haar eerste leerjaar aan de
kleuterschool heeft afgestaan,
telt nu nog slechts 5 klassen
en wordt bezocht door k'nde-
ren. die gemiddeld van 7 tot
12 jaar oud zijn. Is men hier
afgèstudéerd, dan kan men
verschillende richtingen uit.
Op de lagere school sluit o.a.
aan: de school voor voortge
zet iager onderwijs (7e en 8e
leerjaar, of eigenlijk: 6e en 7®
leerjaar). De benamingen:
vgló en 7e en 8e leerjaar zijn
niet bijster gelukkig, want
deze school is niet een ver
volg op de L.S. maar ze heeft
een volstrekt eigen karakter
practiseh en eenvoudig maat
schappelijk onderwijs, maar
geen vakopleiding (zoodot he£
Nijverheidsonderwijs geen
concurrentie heeft te duch
ten), veel handenarbeid, on
derwijs in Engelsch, voortge
zet onderwijs in de eigen taal,
enz.
Het ligt in de bedoeling, op dit
vglo het vervolgonderwijs t
laten aansluiten. De jongens
en meisjes, d;e reeds in het
bedrijf werkzaam zijn, kunnen
8 uur per week aan dagcur
sussen onderwijs volgen tot
Ijun 18e jaar. Voorshands is
het volgen van dit onderwijs
nog vrij. maar het behoort la
ter in een verplichting te wor
den omgezet. Een verstandige
maatregel!
DE U.L.O.-SCHOOI.
Men kan echter van de La
gere School ook naar de ULO
overgaan. Deze heeft een. cur
susduur van 4 jaar. Aangezien
de ULO geen. voorschool is
voor verdere studie, verkeert
ze in de gelukkige omstandig,
heia. dat ze in betrekkelijke
onafhankelijkheid haar leerstof
en methode kan bepalen. Ze is
om zoo te zeggen „baas tn
eigen huis". Het schema waar
schuwt. niet ten onrechte mis
schien, voor het opdrijven van
de „parate kennis" (of veel
weterij), en vindt b.v. drie
vreemde talen te veel van het
;oede. Ook ten opzichte van
e exameneischen behoeft de
ULO zich niet aan andere on-
derwijs-instellingen te storen,
zoodat het heei wel mogelijk
is, dat ze het geheeie examen
laat vervallen er> een diploma
uitreikt aan leerlingen, die
gedurende hun schooltijd be
paalde t werkproeven hebben
afgeleverd. Dit laatste is een
stellig welverdiende tegemoet
koming aan het hoogst.moder
ne ULO-onderwijs, zooa!s we
dat b.v. ontmoeten aan de
school van Boeke. de Mon-
tessori-MULO te Bussum en
de Pallas-Athene-school te
Amersfoort.
In ons volgende artikel be
handelen we de opvattingen,
die het schema omtrent het
M.O. uitspreekt. Hier volgt
een plattegrondje van het ter
rein, dat we tót nu toe heb
ben verkend.
C. Wilkeshuis.