RUSLAND STEMMEN Generaal Spoor op zijn praatsioel LEZERS SCHRIJVEN.. geeft onderwijs uit de kerken Onderwijsvernieuwing Even peultjes 2G.000 toeristen naar de bollen TWEEDE BLAD Zater'dag 15 Februari 1947 Provinciale Zeeuwsche Courant .Onderhoud met Indië's legercommandant.. Zorg voor de soldaten. (Van onzen specialen verslaggever). Generaal Spoor heeft liet tij dens zijn bezoek aan Neder land ontzettend druk gehad: conferentie volgde op conferen tie, bezoek op bezoek van des morgens vroeg tot 's avonds laat. Het was dus een bof, dat wij den legercommandant nog even te spreken kregen in „Du Vieux Doelen" in Den Haag. HET VERLOF. Is u tevreden over de be reikte resultaten? Generaal Spoor houdt het hoofd even schuin, kijkt ons aan en antwoordt: Ja, ik kwam hier om o.m. ook de verlofregeling van de jongens te bepraten en nu vastgesteld, dat ieder milicien en oorlogsvrijwilliger circa twee mannenkoor middel burg. In de beschryving van de geschiedenis van de Concert en Gehoorzaal in de P.Z.C. is terecht opgemerkt, dat behal ve de Koninklijke Zangvcree- niging en de Vereeniging voor Instrumentale Muziek ook „Middelburgsch Mannenkoor" zijn bloeitijd in deze concert zaal heeft beleefd. In April 1945 is een hand vol leden van het koor weer met groot enthousiasme be gonnen met de repetities. Na in verschillende lokalen, waar het zingen niet altijd even prettig was, gerepeteerd hebben, is men Vrijdag 10 Januari teruggekeerd in de Concert- en Gehoorzaal. Of schoon deze terugkeer zonder eenig feestbetoon plaats vond, heeft de directeur, de heer Caro. toch een kleine toe spraak gehouden, waarin hij deze terugkeer van beteekenis noemde voor de cultureele op bouw van het muziekleven in onze stad. Waar echter het koor voor de oorlog vijftig zestig le den telde, is dit aantal terug- geloopen tot de helft hiervan. Is er geen belangstelling meer voor de mannenkoorzang Zijn zij vergeten, de mooie Zondagmorgen-uitvoeringen in de Oude Abdij, de solistencon certen in de Concertzaal Zouden in onze gemeent met twintigduizend inwoners geen zestig heeren te vinden zyn, die mee willen helpen het koor in zijn oude luister te her stellen? vraagt een lezer. ESPERANTO De afdeeling Middelburg van de bond van Arbeiders- Esperantisten verzoekt ons de. aandacht te vestigen op de nieuwe mogelijkheid voor het aanleeren van Esperanto. De studie was tijdens de Duitsche overheersching verboden. Reeds verheugen thans de Esperanto-cursussen zich ln nieuwe belangstelling. Zooals men weet, wil het Esperanto een wereld-hulptaal zijn, die naast de eigen taal wordt ge sproken in het internationaal verkeer. Op het oogenbllk wordt in Nederland speciale aandacht geschonken aan de toepassing van Esperanto voor internationale wetenschappe lijke publicaties. BEZOEK AAN KAAPSTAD De heer L. Michielseu van Vlissingen, matroos bij dè Ned. Marine, zendt ons een geest driftige brief over de ont vangst van de Karei Door man" te Kaapstad. De kleine Hollandsehe kolonie heeft aan de mannen onvergetelijke da gen bezorgd. Er waren uit stapjes georganiseerd, er was een feestavond in hotel „Mui zenberg" en bovendien werden de mannen bij groepjes van drie of vier in de familie kring uitgenoodigd. Velen van hen beklommen de Tafelberg by Kaapstad en toen ze bela den met bananen en sinaas appels aan boord terugkeerden was hun hart vol dankbaar heid voor de vriendelijkheid van de Hollandsehe kolonie in Kaapstad. Menig marineman hoopt nog eens in Zuid-Afrika terug te keeren. Bonthoedjes van dit vlotte model ziet men vooral in Fa- nH de laatste tjjd veel dragen. jaar in Indië zal blijven. Dan gaat hij huistoe. Naar hij zei, had 't hem gespeten, dat er op de persconferentie eigenlijk geen gelegenheid meer was geweest om te praten over het welzijn van onze jongens in de Oost. Met nadruk wijst generaal Spoor erop, hoe de eerste voor waarde voor een gezonde ver houding in het leger moet zijn: belangstelling van den meer dere voor den mindere. De laatste moet weten, dat zijn chef voor zijn belangen op de bres staat. GEEST IS GOED. De geest is goed, ik kan op de jongens bouwen! zegt de leger commandant. Voortdurend zoek ik samenwerking met ie dereen, die met de troep en zijn geestelijk welzijn te maken heeft. Geen vervelende cursus sen, maa- levend contact van man tot man... De soldaat moet iets weten van het leven en de gewoonten der inheemschen. De generaal heeft veel plannen voor het. welzijn van de mili tairen in Indië; hij probeert spe ciaal het huiselijk verkeer aan te moedigen door het contact tusschen de burgerij en de sol daten aan te moedigen. Wan neer zijn adjudant, een nog zeer jong luitenant-vlieger, hem wat komt vragen, constateeren we, dat de generaal hem bij zijn voornaam noemt en dat de ver houding hartelijk is. RIJKSEENHEID. Ons gesprek belandt eeniger- mate op politiek terrein. Vol gens den generaal is de eenheid des Rijks niet alleen een kwes tie van paragrafen in de G'ond- wet; men moet vooral geen te genstellingen zien, waar ze niet zijn, zei hij. Indische generaals zijn geen menschen, die denken in termen van koloniale oorlo gen, er moeten nog* heel wat bruggen geslagen worden! „Ik bén de eerste Indische legercommandant, die een zoo groot aantal Hollandsehe jon gens onder mijn bevel heeft. Dat beteekent een band tusschen Nederland cn Indië, die van zeer uitnemend belang is, zij vormen ais het ware de peilers voor een brug, niet alleen tus schen Nederland en de Indiën, maar ook voor de toekomst". DE KOLONIAAL. De generaal wilde zeggen: de koloniaal is verdwenen en met hem de typische koloniale of ficier. Uit alles bleek wel, dat niemand als deze legercomman dant zoo volkomen doordrongen is van de overtuiging, dat er een nieuw Indië aan het groeien is, dat menschen vraagt van zeer breede visie. Dan nemen we afscheid. De generaal vliegt naar Indië te rug. We wenschen hem een goede reis en veel succes! Rookartikelen op Urk aangekomen. Een auto van de firma Sluys, tabakshandel te Kam pen, is over het ijs van Kam pen naar Urk gekomen. Er bevonden zich nog enkele on betrouwbare plekken in het ijs, maar de auto is daarover heengestoven. Circa 80 vrijwilligers zijn thans bezig om de zgn. Kam- perdijk eenigszins in orde te maken, zoodat a.s. Zaterdag de te verwachten 50 vracht auto's zonder gevaar over de djjk naar Urk kunnen komen. Dc bevolking maakt zich op om deze auto's feestelijk te ontvangen. Varken met plankenkoorts. In Apeldoorn zou een vereeniging een tooneel- stukje opvoeren, waarin ook een levend varken een rol had. Zij leende hiertoe van een boer een varken van 30 pond en nam het mee in de auto bus, waarmee de weg naar het vergaderlokaal werd afgelegd. Het gezel schap liet 't varken in de bus achter, om het te kunnen ophalen als hef desbetreffende bedrijf aan de orde kwam. Het varken hield blijk baar niet van comedie, want toen het zijn beurt van optreden was. bleek het uit de autobus ver dwenen te zijn. Niet spoorloos evenwel, want rijn pootafdrukken waren een eindweegs in de sneeuw te volgen. On danks het vlijtige zoeken der leden werd het dier niet achte-haald. "N Het eiland Schiermonnikoog Het eiland Schiermonnikoog was in vroegere eeuwen een bezitting van het Claerkamper- klooster te Rlnsumageest (Fr.) In 1580 werd het eigendom van de provincie Friesland, welke het eiland ln 1638 aan particulieren verkocht. Laat stelijk behoorde het geheeie eiland aan één bezitter en wel aan den Duitschen graaf von Bernstoff. Na de bevrijding van ons land in 1945 werd het staatseigendom. Per 1 Jan. 1.1. werd dat ln beheer overgeno men door de administratie van de staatsdomeinen. Onder voorzitterschap van mr. H. P. Linthorst Homan, Commissa ris der Koningin in de prov. Friesland, heeft de minister van Financiën nu een commls. sie ingesteld, welke een plan van beheer en exploitatie van de staatsgronden op het eiland zal samenstellen, alsmede van de uiteindelijke elgendoms. en beheersverhoudingen. Theaters sluiten. In Rotterdam zullen eenige theaters in verband met de ko- Iennood wo-den gesloten. IN DORPEN SLECHTS 4-JARIGE CURSUS. Groote leergierigheid. (Van een bijzonderen correspondent Tot 1944 gingen de kinde ren in de Sovjet Unie op acht. jarige leeftijd naar school. De ze leeftijd is nu tot zeven te ruggebracht. Er zijn Fröbel scholen voor de jongere kin deren en crèches voor de ba- bies. Deze schijnen altijd te v/orden toevertrouwd aan de zorg van hen, die veel van kinderen houden «nhen begrijpen. Maar evenals in En geland zyn er niet genoeg crèches en Fröbelscholen en het zou verkeerd zijn te ver onderstellen, dat de meeste kinderen er heen gaan. RUSSISCHE KERK IN AMERIKA. De Pan-Amerikaansche Raad van de Russische Orthodoxe kerk kwam van 26 tot 29 No- vember 1946 te Cleveland bij een. Deze Raad bestond priesters en leeken van 350 Russisch Orthodoxe gemeen ten in de Ver. Staten en Ca- la. Hieronder bevonden zJch vele jongeren. Voor de eerste maal'werden de notulen opge maakt in het Russisch en het Engelsch. Tot nu toe was de Russisch Orthodoxe kerk In Amerika afhankelijk van de Sjmode van de Russisch Orth. Emigrantenlcerk onder leiding van Metropollet Anastasius (vroeger te Sremski Karlovci, nu te München). De vergade ring te Cleveland hield zich nu bezig met de vraag hoe de verhouding van de Pan-Ame rikaansche Raad met den Pa triarch van Moskou moest ziin De volgende resolutie werd daarna met 187 tegen 61 stemmen aangenomen: ..De Pan-Amerikaansche Raad van de Russisch Orth. kerk verklaart hierbij dat hij den Patriarch van Moskou er kent als het geestelijk opper toezicht. maar niet als bestu rend hoofd. De Raad ver breekt alle administratieve betrekkingen met de Synode van de Russisch Orth. Em!- rantenkerk". Deze resolutie was sterk be ïnvloed door de oproep van een aantal bekende geleerden, zoo. als prof. Fedotov prof. Tima- chev, prof. Karpovich enzdie zich verklaarden vóór de er kenning van den Patriarch van Moskou. In een persgesprek met Me tropoliet Theiphile van San Francisco legde deze uit hoe de Orthodoxe kerk in Ameri ka deze administratieve auto nomie opvat. „Het is een po sitie die overeenkomt met die van de Anglicaansche kerk in Canada en de Protestantsche Episcopale kerk van de Ver. Staten in hun houding tegen over de Anglicaansche kerk in Engeland. Autonomie beteekent niet, dat •deze kerken niet aan de En- gelsche verbonden kunnen bly- ven. Zij kunnen deze erkennen als de bron van hun geestelijk leven en belijdenis". RELIGIEUZE FILMS In de loop van het laatste jaar is er ln de kerkelijke ar beid in- Engeland een zeer groot gebruik gemaakt van religieuze films. Dit heeft ge leld tot een debat in de ker kelijke pers over aard en doel van de religieuze film. An drew Buchenen, een van de producenten van religieuze films geeft als zijn opvatting te kennen dat men niet zoo veel waarde moet hechten aan het verfilmen van Bijbelsche verhalen in Palestijnsche om geving en historisch coloriet Dergelijke films zullen er nl. toe bij dragen om de toeschou wers de indruk te geven, dat het Christendom iets is. dat behoort tot een wereld van het voorbije verleden, niet iets van de hedendaagsche tijd. Daar om hoort naar zijn meening het accent gelegd te worden op het scheppen van films van hooge artistieke waarde die op geestelijke en overtuigende wijze de problemen van deze tijd door het Christendom laat belichten en duidelijk maakt, dat de jammerlijke toestand waarin de wereld thans ver keert alleen veroorzaakt wordt door verzaking van het Christendom. Op deze wijze worden de Christelijke waar heden binnengevoerd in het alledaagsche leven en overtui- end gemaakt voor de neden- daagsohe mensch. WAT HET PLAN BOLKESTEIN BEOOGT. Het l.o. en u.l.o. i Ieder weet natuurlijk dat de onderwijsvernieuwing een actueel probleem van de eerste jrootte vormt. Het is een zaak, waarbij immers Piet al. leen de leerkrachten en de ouders betrokken zijn (om van de kinderen nog maar t.c zwij gen). maar die ons geheeie volk en zij" toekomst ten nauwste raakt. Daarom heeft het stellig zin iets te zeggen over het „Schema-Bolkestein", dat hoogstwaarschijnlijk in deze onderwijsvernieuwing zoo'n belangrijke factor zal blijken te zijn. ENGELSCH EN DUITSCH Prof. Bolkestein heeft als inspecteur van het M.O. en als minister van Ondgrwijs, uitne mend werk verricht en hij is dan ook ongetwijfeld de man, die geroepen en gerechtigd is, de onderwijsvernieuwing hier te lande te stimuleeren en in de goede richting te sturen. Reeds lang heeft hjj zich voor deze kwestie geïnteresseerd (vóór de oorlog heeft hjj zich o.m. verdienstelijk gemaakt door het probleem van de aan sluiting van Lager en Middel baar Onderwijs brandende te houden en daarvoor een oplos sing te zoeken). Buitendien be. zit hij een groote kennis van het 'Angelsaksische onderwijs. En onze school, die tot nu toe sterk onder de invloed der Duitsche onderwijsgedachten stond, richt nu de blik meer naar het Westen, aangezien men daar meer prijs stelt op karaktervorming dan op veel weterij, eri het beginsel van de ontplooiing van het individu tegenover het toch altijd wat gelijkslijperige klassikale on derwijshooghoudt. En dit al les strookt met de geest, die ons Ncderlandsehe onderwijs reeds vóór de oorlog en in nóg sterkere mate na de oorlog, bezielde en bezielt. HET SCHEMA Op deze basis rust tenslot te het schema, waarvan we hieronder zonder veel commen taar een kort overzicht willen geven. Natuurlijk: men heeft op het schema reeds critlek geoefend, maar het zou al een wonder zijn, indien Iemand een voorslag deed waarmee leder, een het terstond eens zou zijn. Minister Gielen heeft in zijn Memorie van Antwoord op de Begrootingen van 1946 en 1947 reeds te kennen gegeven, dat hij zich in hoofdzaak aansluit bij de gedachten, die in het KOSTPRIJSVERLAGING MELK. Het hoofdbestuur van de Friesche Maatschappij van Landbouw laat de wenschelijk- heid. taak, opzet en werkwijze onderzoeken van een op te richten instituut voor weten schappelijk en practlsch on derzoek naar de mogelijkheid en eventueele doorvoering van kostprijsverlaging van melk vervolg onderwijs v.g.l.o. U.L.O, Lagere School Kleuterschool schema-Bolkestein zijn ontwik keld. En al mogen dan de be denkingen, die uien in onder wijskringen en elders mis schien, tegen het schema heeft, tot enkele veranderingen en cor. rectles leiden, men kan er wel verzekerd van zijn dat het toch in groote trekken de toe komstige vorm van ons onder wijs zal bepalen. Men moet zich nu vooral niet voorstellen, dat onze Regeerings-Commis- saris van zins is onze oude school eerst tot de grond te sloopen en dan een schitterend idealistisch paleis op de puin- hoopen te laten verrijzen (hoe zouden we het ook kunnen be talen). Hij zegt uitdrukkelijk: „Uit te gaan van de bestaan, de toestand is geboden. wlï men tot vernieuwing' komen Voorzichtigheid is verelscht voor wie iets bereiken wil. In het volgende wordt daarom slechts zooveel voorgesteld als voorshands bereikbaar is". TWEE DEELEN Het eerste deel van het schema, dat hu verschenen is> behandelt het „algemeen-vor mend voorbereidend-lager, la ger, middelbaar en voorberei dend hooger onderwijs". Het tweede deel zal het Nijverheids onderwijs behandelen. De re organisatie van het Hooger Onderwijs wordt overgelaten aan een daarvoor ingestelde Staatscommissie, waarvan dr. Bolkestein trouwens een der sectie-voorzitters is. Het valt op. dat het voorbe reidend-lager onderwijs (kleu- FRöBELSCHOLKN. De Fröbelscholen zijn over het algemeen dezelfde als in andere landen. De kinderen worden er gewasschen, er wordt op hen gelet en zij moe ten op bepaalde tijden rusten. Zingen en dansspelletjes en eenvoudige lesjes worden hun geleerd. Zij schijnen er allen van te houden, maar zy zingen in Rusland niet 'mooier dan kinderen van dezelfde leeftijd ln andere landen. Zeer ernstig wordt de gees telijke opvoeding van de kin deren opgevat. Zij worden groot gebracht in her geloof dat alle goeds te danken is aan het communisme. De slag zin: „Wij danken Stalin voor onze gelukkige jeugd" kan men overal hooren. De leeftijd, waarop kinderen de school mogen verlaten, hangt af van de verschillende omstandigheden en speciale regels. Ik ben er nooit achter kunnen komen, wat daar de mimimum schoolopleiding is- Maar om alle bezwaren uit de weg te ruimen ontvangt het meerendeel van de kinderen ln de Sovjet Unie op de lagere school zijn elementaire opvoe ding en noo- een heel klein beetje meer. 4 JAREN SCHOOL. In vele dorpen Is slechts een schoolopleiding van vier jaar Dit wil echter geenszins zeg gen, dat de opvoeding van de kinderen daarmede ophoudt. Dikwijls gaan zij naar een kostschool in eén grobtere plaats. De meeste kinderen ontvan gen nog vervolgonderwijs en groote groepen onderwerpen zich aan de ..tien ja ars opvoe ding", die op het zeventiende jaar eindigt. Zij, die reeds vroeg van school gaan. ont vangen dikwijls verder hun op leiding aan technische scholen, die aan de fabrieken zijn ver bonden. Sovjet-kinderen zijn over 't algemeen meer verlangend om te leeren dan de kinderen bij ons. In de Czarentijd mocht niet iedereen studeeren en de kinderen denken daarom nog vaak, dat het een 'groot voor recht is. Een groot gedeelte van de trjd wordt aan de we tenschap gewijd, ook aan poë zie en litteratuur. DE KWALITEIT. De kwaliteit van het onder wijs varieert. De standaard is zeker niet hooger en mis schien zelfs lager dan op onze lagere en middelbare scholen, maar het opmerkelijke is, dat het onderwijs zoo uitgebreid is. Toen er besloten was na de Revolutie, het geheeie volk een joede ontwikkeling te geven, was er een direct tekort aan onderwijskrachten. Buiten staanders werd vaak de plicht opgelegd te onderwijzen en de beste leerlingen traden dik wijls als leeraren op en onder wezen de jonge kinderen, ter wijl zij zelf nog leerden. Momenteel zijn er vele op leidingen. die goede leerkrach ten opleveren. Maar het aan bod houdt geen gelijke tred met de vraag, zoodat er in de Sovjet Unie veel te groote klassen zijn zelfs nog groo- ter dan nu bij ons. Tevens Is er een groot tekort aan school gebouwen en vaak komt het voor, dat de jongere kinderen 's morgeng les krijgen, de ouderen 's middags. Gedurende de oorlog was er zoo'n gebrek i schoolboeken en schrijf materiaal, dat op sommige scholen de kinderen gedwon gen waren alles uit het hoofd te leeren. DISCIPLINE. Jongens en meisjes krijgen tezamen onderwijs op de la gere school, maar sinds 1944 zyn op de middelbare scholen de lessen gescheiden, hoewel zij bij sport en spel elkaar ont moeten. Deze verandering ging uit van onderwijzers en ouders, daar zij ervan overtuigd wa ren, dat het beter voor de dis cipline is. HEMEL OP AARDE. In de eerste jaren van de Sovjet Unie dachten vele revo. lutlonnairen een hemel op aar de te bouwen. Zij deden daar bij een beroep op de jeugd en stelden verscheidene pogingen in het werk om de macht van ouders over hun kinderen te breken. Het gezin werd als een „bourgeols-instelling" be schouwd en een huwelijk was een zaak meenden zij die slechts de man en de vrouw aanging. Ook op de scholen deed deze gedachte onder de jeugd veel opgang en nam roote afmetingen aan. Kinde ren konder. soms als rechter tegenover hun leeraren zitten Maar toen de Revolutie raar neerslag vond ln een staats systeem, werd dc behoefte aan discipline sterk gevoeld. En momenteel wordt er van de kinderen geëlscht, dat zij hun onderwijzers hoorzamen tenminste evenveel als tn andere lan den. Den kinderen wordt de zelfde elementaire begrippen van een goed gedrag bijge bracht. deppen Vroolyke stemming. In het Nieuwsblad van het Noorden adverteert een begra- fenJsvereeniglng het overlijden van een geacht bestuurslid. Wordt van den overledene gezegd: „Hij wist altijd een vrooiijke stemming te brenger., zoodat zijn afwezigheid ons nog lange tijd zal aantrekken", Huwclyk. Het viel een Engelsch gees telijke in Duitschland op dat er zooveel huwelijksadverten ties in de kranten zijn. De meesten worden geplaatst door vrouwen en 65 van haar wil trouwen met een bakker sla ger of caféhouder. Kou. Hoe waren de mensehen er in vorige eeuwen aan toe toen de steenkool niet algemeen verkrijgbaar was? De „Manch. Guardian" zegt: ,.Heel slecht". Alleen rijke menschen stook ten houtskool. Arm eren stook ten hout of turf en een groot deel van hen leefde in onver warmde vertrekken. Le Burlador. Mevr. S. Lllar, echtgenoote van den Belgisehen minister van justitie, heeft onlangs een tooneelstuk geschreven „Le Burlador", waarvan de pre mière ln Parijs ging. Vroeg ze kort geleden op een ontvangavond aan een kennis: „Hebt u Le Burlador gezien?" Ziehier het antwoord; „Ach wat is dat een aar dig hondje madame, hij sprong tegen me op toen Ik binnen kwam". Het kwartje.^ In de kazernes enz. is be kend gemaakt, dat voor mili tairen 0.25 per man beschik baar is om de nationale feestdag te vieren. Foei toch, om onze jeugdige soldaten zooveel geld te laten verbras sen! Liever sloopen? Het blad „Cobouw" meldt dat 5 huizen aan het Nassau- plein in Den Haag gesloopt zullen worden in Maart om een betere toegangsweg tot het Alexanderveld te krijgen. Al staat het bouwen stil, het sloopen gaat door! MEN REKENT OP 3 a 4 MILLIOEN GULDEN. Een tulpenfeest. (Van onzen Haagschen redacteur.) Twintigduizend buitenland* sche touristen hoopt de A.N. V.V. in drie weken tijds naar ons land te trekken ter gele genheid van de bloei der tul pen: twintigduizend, die - wij denken nu eenmaal in devie zen 3 a 4 millioen gulden aan vreemd geld in het Ne- derlandsche laadje zullen brengen. Een stout plan, want wij Nederlanders, die vroeger gaarne onze vacantie over de grenzen doorbrachten, maar weinig gaven om buitenlandsch bezoek, zijn niet bepaald tou- ristminded. De poging is als een steek proef te beschouwen. Het denkbeeld hiertoe is van een employé der K.L.M. uitgegaan. Deze, reizende in de vVeree- nigde Staten, ontdekte hoe overstelpend groot de belang stelling is voor het jaarlijk- sche tulpenfeest in het stadje Holland, Michigan, en stelde zich de vraag of die belang stelling ook niet gericht zou kunnen worden op het land van oorsprong, op het echte tulpenland. Hier vond die ge dachte ingang. Er is toen contact gezocht en gevonden met allerlei toeristische orga nisaties en het resultaat zal zijn een Nederlandsch tulpen- leest eind April en begin Mei. Er zyn drie excursies voor de gasten uitgestippeld, van 4, 5 en 7 dagen. Dat kan nu. want deed m..i vroeger ons land ln één dag, thans wil men hier wel langer blijven, mits men ook de slagvelden van Arnhem en Nijmegen te zien krijgt. Nu, dat kan, al vallen zij wat buiten het kader van een tulpenfeest. Overigens heeft men ook alle medewer king van bollenkweekers en -handelaren, die 'als (lit al les slaagt het volgend jaar gaarne bereid zyn hun bollen land door middel van tentoon stellingen en vermaak nog aantrekkelijker te maken. Propaganda voor het tul penfeest wordt er gemaakt in Amerika, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, België, Denemar ken en Zweden. Men hoopt ge durende de geprojecteerde drie weken een 1000 hotelbedden te Amsterdam en Den Haag te kunnen reserveeren. Tal van hotelhouders voelen daar wel voor, vooral daar dit tul penfeest buiten het eigenlijke toeristenseizoen valt. Als er plaats over is in de toering- cars kunnen ook Nederlanders aan de trips deelnemen, maar het feest wordt geheel voor buitenlanders opgezet. teronderwijs) óók in dit sche ma wordt.besproken. Iedereen weet, dat dit toch zoo uiterst belangrijke onderwijs tot toe wettelijk en financieel een stiefkindje was. Dit. zal nu waarschijnlijk anders worden. Het schema stelt voor: ver plicht kleuteronderwijs voor kinderen van vijf tót zeven jaar. Natuurlijk mag men jongere kinderen nog gerust naar de kleuterschool blijven sturen, maar een wettelijke verplichting bestaat er voor deze jongere categorie niet Men bemerkt, dat de Lagere School haar eerste klasse ver- ;peelt. Het Is duidelijk, dat de Regeering zich nu ook de op leiding van de kleuter-onder wijzeressen pn haar salarlee- ring aantrekt en zeer terecht wordt de opmerking gemaakt, clat er geen reden is, de jaar. wedde van deze leerkrachten te doen verschillen van die harer collega's die bij het L. O. werken. Bij de bespreking van het Lager Onderwijs volgt het schema de gangbare verdee ling van het-Nederlandsche L. O. in 5 organisatie-vormen; 1. het gewoon lager onderwijs (glo); 2. het voortgezet ge woon lager onderwijs (vglo: meer bekend onder de naam „7e en 8e leerjaar"); 3. het vervolgonderwijs (bv. lager avondonderwijs voor oudere kinderen); 4. het uitgebreid lager onderwijs (Ulo of Mulo); 5. het buitengewoon lager on. derwijs (BLO, bv. de scholen voor kinderen, die door minder gelukkige Verstandelijke aan leg het glo. niet kunnen vol gen). VIJF KLASSEN L.O. De gewone lagere school, aie haar eerste leerjaar aan de kleuterschool heeft afgestaan, telt nu nog slechts 5 klassen en wordt bezocht door k'nde- ren. die gemiddeld van 7 tot 12 jaar oud zijn. Is men hier afgèstudéerd, dan kan men verschillende richtingen uit. Op de lagere school sluit o.a. aan: de school voor voortge zet iager onderwijs (7e en 8e leerjaar, of eigenlijk: 6e en 7® leerjaar). De benamingen: vgló en 7e en 8e leerjaar zijn niet bijster gelukkig, want deze school is niet een ver volg op de L.S. maar ze heeft een volstrekt eigen karakter practiseh en eenvoudig maat schappelijk onderwijs, maar geen vakopleiding (zoodot he£ Nijverheidsonderwijs geen concurrentie heeft te duch ten), veel handenarbeid, on derwijs in Engelsch, voortge zet onderwijs in de eigen taal, enz. Het ligt in de bedoeling, op dit vglo het vervolgonderwijs t laten aansluiten. De jongens en meisjes, d;e reeds in het bedrijf werkzaam zijn, kunnen 8 uur per week aan dagcur sussen onderwijs volgen tot Ijun 18e jaar. Voorshands is het volgen van dit onderwijs nog vrij. maar het behoort la ter in een verplichting te wor den omgezet. Een verstandige maatregel! DE U.L.O.-SCHOOI. Men kan echter van de La gere School ook naar de ULO overgaan. Deze heeft een. cur susduur van 4 jaar. Aangezien de ULO geen. voorschool is voor verdere studie, verkeert ze in de gelukkige omstandig, heia. dat ze in betrekkelijke onafhankelijkheid haar leerstof en methode kan bepalen. Ze is om zoo te zeggen „baas tn eigen huis". Het schema waar schuwt. niet ten onrechte mis schien, voor het opdrijven van de „parate kennis" (of veel weterij), en vindt b.v. drie vreemde talen te veel van het ;oede. Ook ten opzichte van e exameneischen behoeft de ULO zich niet aan andere on- derwijs-instellingen te storen, zoodat het heei wel mogelijk is, dat ze het geheeie examen laat vervallen er> een diploma uitreikt aan leerlingen, die gedurende hun schooltijd be paalde t werkproeven hebben afgeleverd. Dit laatste is een stellig welverdiende tegemoet koming aan het hoogst.moder ne ULO-onderwijs, zooa!s we dat b.v. ontmoeten aan de school van Boeke. de Mon- tessori-MULO te Bussum en de Pallas-Athene-school te Amersfoort. In ons volgende artikel be handelen we de opvattingen, die het schema omtrent het M.O. uitspreekt. Hier volgt een plattegrondje van het ter rein, dat we tót nu toe heb ben verkend. C. Wilkeshuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 5