STEMMEN
RUSLAND
20*000 toeristen
Generaal Spoor
op zij praatstoel
LEZERS SCHRIJVEN..
uit de kerken
geeft onderwijs
Onderwijsvernieuwing
Even peultjes
naar de bollen
rWEEDE BLAD
Zaterdag 15 Februari 1947
Provinciale Zeeuwsche Courant
Onderhoud met Indië's legercommandant..
Zorg voor de soldaten.
(Van onzen specialen
verslaggever).
Generaal Spoor heeft het tij
dens zijn bezoek aan Neder
land ontzettend druk gehad:
conferentie volgde op conferen
tie, bezoek op bezoek van des
morgens vroeg tot 's avonds
laat. Het was dus een bof, dat
wij den legercommandant nog
even te spreken kregen in „Du
Vieux Doelen" in Den Haag.
HET VERLOF.
Is u tevreden over de be
reikte resultaten?
Generaal Spoor houdt het
hoofd even schuin, kijkt ons aan
en antwoordt:
Ja, ik kwam hier om o.m
ook de verlofregeling van de
jongens te bepraten en nu
vastgesteld, dat ieder miljeien
en oorlogsvrijwilliger circa twee
MANNENKOOR MIDDEL
BURG.
In de beschrijving van de
geschiedenis vair de Concert
en Gehoorzaal in de P.Z.C. is
terecht opgemerkt, dat behal
ve de Koninklijke Zangvcree-
niging en de Vereeniging voor
Instrumentale Muziek ook
„Middelburgsch Mannenkoor
zijn bloeitijd in deze concert
zaal heeft beleefd.
In April 1945 is een hand
vol leden van het koor weer
met groot enthousiasme be
gonnen met de .repetities. Na
in velschillende lokalen, waar
het zingen niet altijd even
prettig was, gerepeteerd te
hebben, is men Vrijdag 10
Januari teruggekeerd in de
Concert- en Gehoorzaal. Of
schoon deze terugkeer zoncier
eenig feestbetoon plaats vond,
heeft de directeur, de heer
Caro, toch oen kleine toe
spraak gehoudeh. waarin hij
deze terugkeer van beteekenis
noemde voor de cultureele op
bouw van het muziekleven in
onze stad.
Waar echter het koor voor
de oorlog vijftig a zestig le
den telde, is dit aantal terug-
geloopen tot de helft hiervan.
Is er geen belangstelling meer
voor de mannenkoorzang?
Zijn zij vergeten, de mooie
Zondagmorgen-uitvoeringen in
de Oude Abdij, de solistencon
certen in de Concertzaal
Zouden in onze gemeente met
twintigduizend inwoners geen
zestig hceren te vinden zijn,
die meé willen helpen het koor
in zijn oude luister te her
stellen? vraagt een lezer.
ESPERANTO
De afdeeling Middelburg
van de bond van Arbeiders-
Esperantisten verzoekt oris de
aandacht te vestigen op de
nieuwe mogelijkheid v0°r bet
aanleeren van Esperanto. De
studie wTas tijdens de Duitsche
overheersching verboden.
Reeds verheugen thans de
Esperanto-cursusscn zich in
nieuwe belangstelling. Zooals
men weet, wil het Esperanto
'een wereld-hulptaal zijn, die
naast de eigen taal wordt ge
sproken in het internationaal
verkeer. Op het oogenblik
wordt in Nederland speciale
aandacht geschonken aan de
toepassing van Esperanto voor
internationale wetenschappe
lijke publicaties.
BEZOEK AAN KAAPSTAD
De heer L. Michielsen van
Vlissingen, matroos bij de Ned.
Marine, zendt ons een geest
driftige brief over de ont
vangst van de Karei Door
map te Kaapstad. De kleine
Hollandsche kolonie heeft aan
de mannen onvergetelijke da
gen bezorgd. Er waren uit
stapjes georganiseerd, er was
een feestavond in hotel „Mui
zenberg" ea bovendien weiden
de mannen bij groepjes van
drie of vier in de familie
kring uitgenoodlgd. Velen van
hen béklommen de Tafelberg
bij Kaapstad en toen ze bela
den met bananen en sinaas
appels aan boord terugkeerden
was hun hart vol dankbaar
heid voor de vriendelijkheid
van de Hollandsche kolonie in
Kaapstad. Menig marineman
hoopt nog eens in Zuitl-Afrika
terug te keeren.
jaar in Indië zal blijven. Dan
gaat hij huistoe. Naar hij zei,
had 't hem gespeten, dat er op
de persconferentie eigenlijk geen
gelegenheid meer was geweest
om te p-aten over het welzijn
van onze jongens in de Oost.
Met nadruk wijst generaal
Spoor erop, hoe de eerste voor
waarde voor een gezonde ve--
houding in het leger moet zijn:
belangstelling van den meer
dere voor den mindere. De
laatste moet weten, dat zijn
chef voor zijn belangen op de
toes staat.
GEEST IS GOED.
De geest is goed, ik kan op de
jongens bouwen! zegt de leger
commandant. Voortdurend
zoek ik samenwerking met ie
dereen, die met de troep en
zijn geestelijk welzijn te maken
heeft. Geen vervelénde cursus
sen, maa" levend contact van
man tot man... De soldaat moet
iets weten van het leven en de
gewoonten der inheemschen
De generaal heeft veel plannen
voor het welzijn van de mili
tairen in Indië; hij probeert spe
ciaal het huiselijk verkeer aan
te moedigen door het contact
tusschen de burgerij en de sol
daten aan te moedigen. Wan
neer zijn adjudant, een nog
zeer jong luitenant-vlieger, hem
wat komt vragen, constateeren
we, dat de generaal hem bij zijn
voornaam noemt en dat de ver
houding hartelijk is.
RIJKSEENHEID.
Ons gesprek belandt eeniger-
matc op politiek terrein. Vol
gens den generaal is de eenheid
des Rijks niet alleen een kwes
tie van paragrafen in de Grond
wet; men moet vooral geen te
genstellingen zien, waar ze niet
zijn, zei hij. Indische generaais
zijn geen menschen, die denken
in termen van koloniale oorlo
gen, er moeten nog heel wat
bruggen geslagen worden!
„Ik ben de eerste Indische
legercommandant, die een zoo
groot aantal Hollandsche jon
gens onder mijn bevel heeft.
Dat beteekent een band tusschen
Nederland en Indië, die van
zeer uitnemend belang is, zij
vormen als het ware de peile-s
oor een brug, niet alleeta tus
schen Nederland en de Indien,
maar ook voor de toekomst".
DE KOLONIAAL.
De generaal wilde zeggen: de
koloniaal is verdwenen en met
hem de typische koloniale of
ficier. Uit alles bleek wel, dat
niemand als deze legercomman
dant zoo volkomen doordrongen
is van de overtuiging, dat er een
nieuw Indic aan het groeien is,
dat mcnschcn vraagt van zeer
breede visie.
Dan nemen we afscheid. De
generaal vliegt naar Indië te
rug. We wenschen hem een
goede reis en veel succes!
Bontlioedjes van dit vlotte
model ziet men vooral in Pa
rijs de laatste tyd veel dragen.
Rookartikelen op Urk
aangekomen.
Een auto van dc firma
Sluys, tabakshandel te Kam
pen, is over het ijs van Kam
pen naar Urk gekomen. Er
bevonden zich nog enkele on
betrouwbare plekken in het ijs,
maar de auto is daarover
hcengestoven.
Circa 80 vrijwilligers zijn
thans bezig om de zgn. Kam-
pérdijk eenigszins in orde te
maken, zoodat a.s. Zaterdag
de te verwachten 50 vracht
auto's zonder gevaar over de
dijk naar Urk kunnen komen.
De bevolking maakt zich op
om deze auto's feestelijk te
ontvangen.
f Varken
met plankenkoorts.
In Apeldoorn zou een
vereeniging een, tooneel-
stukje opvoeren^ waarin
ook een levend varken
een rol had. Zij leende
hiertoe van een boer een
varken van 30 pond en
nam het mee in de auto
bus. waarmee de weg
naar het vergaderlokaal
werd afgelegd. Het gezel
schap liet 't varken in de
bus achte.-, om het te
kunnen ophalen als het
desbetreffende bedrijf aan
de orde kwam.
Het varken hield blijk
baar niet van comedie,
want toen het zijn beurt
van optreden was, bleek
het uit de autobus ver
dwenen te zijn. Niet
spoorloos evenwel, want
zijn pootafdrukken waren
een eindweegs in de
sneeuw te volgen. On
danks het vlijtige zoeken
der leden werd het dier
niet achterhaald.
Het eiland Schiermonnikoog
Het eiland Schiermonnikoog
was in vroegere eeuwen een
bezitting van het Claerkamper-
klooster te Rinsumageest (Fr.)
In 1580 werd het eigendom
van de provincie Friesland,
welke het eiland ln 1638 aan
particulieren verkocht. Laat
stelijk behoorde het geheele
eiland aan één bezitter en wel
aan den Duitschen graaf von
Bernstoff. Na de bevrijding
van ons land ln 1945 werd het
staatseigendom. Per 1 Jan. 1.1.
werd dat ln beheer overgeno
men door de administratie
van de staatsdomeinen. Onder
voorzitterschap van mr. H. P.
Linthorst Homan, Commissa
ris der Koningin in de prov.
Friesland, heeft de minister
van Financiën nu een commis.
sie ingesteld, welke een plan
van beheer en exploitatie van
de staatsgronden op het eiland
zal samenstellen, alsmede van
de uiteindelijke elgendoms. en
beheersverhóudingen.
Theaters sluiten.
In Rotterdam zullen eenige
theaters in verband met de ko-
lennood warden gesloten.
IN DORPEN SLECHTS 4-JARIGE CURSUS.
RUSSISCHE KERK IN
AMERIKA.
De Pan-Amerikaansche Raad
van de Russische Orthodoxe
kerk kwam van 26 tot 29 No
vember 1946 te Cleveland bij
een. Deze Raad bestond uit
priesters en leeken van 350
Russisch Orthodoxe gemeen'
ten in de Ver. Staten en Ca
nada. Hieronder bevonden zich
vele jongeren. Voor de eerste
maal'werden de notulen opge
maakt in het Russisch en het
Engelsch. Tot nu toe was de
Russisch Orthodoxe kerk
Amerika afhankelijk van de
Synode van de Russisch Orth.
Emigrantenkerk onder leidin;
van Metropoliet Anastaslus
(vroeger te Srem9ki Karlovcl,
nu te München). De vergade
ring te Cleveland hield zich nu
bezig met de vraag hoe de
verhouding van de Pan-Ame
rikaansche Raad met den Pa
triarch van Moskou moest zijn.
De volgende resolutie werd
daarna, met 187 tegen 61
stemmen aangenomen:
„De Pan-Amerikaansche
Raad van de Russisch Orth.
kerk verklaart hierbij dat hij
den Patriarch van Moskou er
kent als het geestelijk opper
toezicht, maar niet als bestu
rend hoofd. De Raad ver
breekt alle administratieve
betrekkingen met de Synode
van de Russisch Orth. Emi
grantenkerk".
Deze resolutie was sterk be
ïnvloed door de oproep van een
aantal bekende geleerden, zoo.
als prof. Fedotov prof. Tima-
chev, prof. Karpovich er.z die
zich verklaarden vóór de er
kenning van den Patriarch
van Moskou.
In een persgesprek met Me
tropoliet Theiphlle van San
Francisco legde deze uit hoe
de Orthodoxe kerk in Ameri
ka deze administratieve auto
nomie opvat. „Het 13 een po
sitie. die overeenkomt met die
van de Anglicaansche kerk
in Canada en de Protestantsche
Episcopale kerk van de Ver.
Staten in hun houding tegen
over de Anglicaansche kerk in
Engeland.
Autonomie beteekent niet, dat
deze kerken niet aan de En-
gelsche verbonden kunnen blij
ven. Zij kunnen deze erkennen
als de bron van hun geestelijk
leven en belijdenis".
RELIGIEUZE FILMS
In de loop van het laatste
jaar is er in de kerkelijke ar
beid in Engeland een zeer
groot gebruik gemaakt van
religieuze films. Dit heeft ge-
I leid tot een debat in de ker
kelijke pers over aard en doel
van de religieuze film. An
drew Buchenen, een van di
producenten van religieuze
films, geeft als zijn opvatting
te kennen dat men niet zoo
veel waarde moet hechten aan
het verfilmen van Bijbelschè
verhalen in Palestijnsche om
geving en historisch eoloriet
Dergelijke films zullen er nl.
toe bij dragen om de toeschou
wers de indruk te geven, dat
het Christendom iets is. dat
behoort tot een wereld van het
voorbije verleden, niet iets van
de hedendaagsche tijd. Daar
om hoort naar zijn meening
het accent gelegd te worden
op het scheppen van films van
hooge artistieke waarde die
op geestelijke en overtuigende
wijze de problemen van deze
tijd door het Christendom laat
belichten en duidelijk maakt,
dat de jammerlijke toestand
waarin de wei-eld thans ver
keert alleen veroorzaakt
wordt door verzaking van het
Christendom. Op deze wijze
worden de Christelijke waar
heden binnengevoerd in het
alledaagsche levèn en overtui
gend gemaakt Voor de .nMen-
daagsche rnensch.
WAT HET PLAN BOLKESTEIN BEOOGT.
Het l.o. en u.l.o.
i
Ieder weet natuurlijk dat
de onderwijsvernieuwing een
actueel probleem van de eerste
rootte vormt. Het is een
zaak, waarbij immers niet al.
leen de leerkrachten en de
ouders betrokken zijn (om van
de kinderen nog maar te zwij
gen), maar die ons gc-heele
volk en zijn toekomst ten
nauwste raakt. Daarom heeft
het stellig zin Iets te zeggen
over het „Schema-Bolkestein",
dat hoogstwaarschijnlijk in
deze onderwijsvernieuwing
zoo'n belangrijke factor zal
blijken te zijn.
ENGELSCH EN
DUITSCH
Prof. Bolkestein heeft als
inspecteur van het M.O, en als
minister van Onderwijs, uitne
mend werk verricht en hg is
dan ook ongetwijfeld de man,
cie geroepen en gerechtigd is,
de onderwijsvernieuwing hier
te lande te stimuleeren en in
goede richting te sturen.
Reeds lang heeft hij zich voor
deze kwestie geïnteresseerd
(vóór de oorlog heeft hij zich
o.m. verdienstelijk gemaakt
door het probleem van de aan
sluiting van Lager en Middel
baar Onderwijs brandende te.
houden en daarvoor een oplos
sing te zoeken). Buitendien be
zit hij een groote kennis van
het 'Angelsaksische onderwijs.
En onze school, die tot nu toe
sterk onder de Invloed der
Duitsche onder wij sgedachten
stond, richt nu dé blik meer
naar het Westen, aangezien
men daar meer prijs stelt op
karaktervorming dan op veel
weterij, Pn het beginsel van de
ontplooiing van het iridividi
tegenover het toch altijd wat
gelijkslijperige klassikale on
derwijs hooghoudt. En clit al
les strookt met de geest, die
ons Nederlandsche onderwijs
reeds vóór de oorlog en in nog
sterkere mate na de oorlog,
bezielde en bezielt.
HET SCHEMA
Op deze basis rust tenslot
te het schema, waarvan we
hieronder zonder veel commen
taar een kort overzicht willen
geven. Natuurlijk: men heeft
op het schema reeds critlek
geoefend, maar het zou al een
wonder zijn, indien Iemand een
voorslag deed waarmee ieder,
een het terstond eens zou zijn.
Minister Gielen heeft in zijn
Memorie van Antwoord op de
Begrootingpn van 1946 en 1947
reeds te kennen gegeven, dat
hij zich in hoofdzaak aansluit
bij de gedachten, die in het
KOSTPRIJSVERLAGING
MELK.
Het hoofdbestuur van de
Friesche Maatschappij van
Landbouw laat de wenscheltjk-
held. taak. opzet en werkwijze
onderzoeken van een op te
richten instituut voor weten
schappelijk en practisch on
derzoek naar de mogelijkheid
en eventueele doorvoering van
kostprijsverlaging van melk
vervolg
onderwijs
v.g.l.o
U.L.O,
Lagere School
Kleuterschool
schema-Bolkestein zijn ontwik
keld. En al mogen dan de be
denkingen, die men in onder
wijskringen en elders mis
schien. tegen het schema heeft,
tot-enkele veranderingen en cox.
recttes leiden, men kan er wel
verzekerd van zijn dat het
toch in groote trekken de toe.
komstige vorm van ons onder
wijs zal bepalen. Men moet
zich nu vooral niet voorstellen
dat onze Regeerings-Commis-
saris van zins is onze oude
school eerst tot de grond te
sloopen en dan een schitterend
idealistisch palels op de puin-
hoopen te laten verrijzen (hoe
zouden we het ook kunnen be
talen). Hij zegt uitdrukkelijk:
..Uit te gaan van de bestaan,
de toestand is geboden. wil
men tt>t vernleuwine komen
Voorzichtigheid is verelscht
voor vie Iets bereiken wil. In
liet volgende wordt daarom
slechts zooveel voorgesteld als
voorshands bereikbaar is".
TWEE DEELEN
Het eerste deel van het
schema, dat nu verschenen is,
behandelt het „algemeen-vor
mend voorbereidend-lager, la
ger. middelbaar en voorberei
dend hooger onderwijs". Het
tweede deel zal het Nijverheids
onderwijs behandelen. De re
organisatie van het Hooger
Onderwijs wordt overgelaten
aan een. daarvoor ingestelde
Staatscommissie, waarvan dr.
Bolkestein trouwens een der
sectie-voorzitters is.
Het valt op. dat het voorbe
reidend-lager onderwijs (kleu-
Groote leergierigheid.
(Van één bijzonderen
correspondent)
Tot 1944 gingen de kinde
ken in de Sovjet Unie op acht
jarige leeftijd naar school. De
ze leeftijd ls nu tot zeven te
ruggebracht. Er zijn Fröbel
scholen voor de jongere kin
deren en crèches voor de ba-
bies. Deze schijnen altijd te
worden toevertrouwd aan ie
zorg van hen, die veel van
kinderen houden enhen
begrijpen. Maar evenals in En
geland zijn er niet genoeg
crèches en Fröbelscholen en
het zou verkeerd zijn te ver
onderstellen, dat de meeste
kinderen er heen gaan.
FRÖBELSCHOLEN.
De Fröbelscholen zijn over
het algemeen dezelfde als in
andere landen. De kinderen
worden er gewasscnen, er
wordt op hen gelet en zij moe
ten op bepaalde tijden rusten.
Zingen en dansspelletjes en
eenvoudige lesjes worden hun
geleerd. Zij schijnen er allen
van te houden, maar zij zingen
in Rusland niet mooier dan
kinderen van dezelfde leeftijd
in andere landen.
Zeer ernstig wordt dc gees
telijke opvoeding van de kin
deren opgevat. Zij worden
groot gebracht in. het geloof
dat alle goeds te. danken is
aan het communisme. De slag.
zin: „Wij danken Stalin voor
onze gelukkige jeugd" kan
men overal hooren.
De leeftijd, waarop kinderen
de school mogen verlaten,
hangt af van de verschillende
omstandigheden en speciale
regels. Ik ben er nooit achter
kunnen komen, wat daar de
mimimum schoolopleiding is.
Maar om alle bezwaren uit de
weg' te ruimen ontvangt het
meerendeel van de kinderen in
de Sovjet Unie op de lagere
school zijn elementaire opvoe
ding en nog- een heel klein
beetje meer.
4'JAREN SCHOOL.
In vele dorpen is slechts een
schoolopleiding van vier i?.ar.
Dit wil echter geenszins zeg
gen, dat de opvoeding van de
kinderen daarmede ophoudt.
Dikwijls gaan zij naar een
kostschool ln een grootere
plaats.
De meeste kinderen ontvan
gen nog vervolgonderwijs en
groote groepen onderwerpen
zich aan de „tienjaars opvoe
ding", die op het zeventiende
jaar .eindigt. Zij.die reeds
vroegvan school gaan, ont
vangen dikwijls verder- hun op
leiding aan technische .scholen,
die aan de fabrieken zijn ver
bonden.
Sovjet-kinderen zijn over 't
algemeen meer verlangend om
te leeren dan de kinderen bij
ons. In de Czax-entrjd mocht
niét iedereen studeerei*. en de
kinderen denken daarom nog
vaak. dat het een groot voor
recht is. Een groot gedeelte
van de tijd wordt aan de we
tenschap gewijd, ook aan poë
zie en litteratuur.
ten opleveren. Maar het aan
bod houdt geen gelijke tred
met de vraag, zoodat er in de
Sovjet Unie veel te groote
klassen zijn zelfs nog groo-
ter dan nu bij ons. Tevens is
er een groot tekort aan school
gebouwen en vaak komt het
voor, dat de jongere kinderen
's morgens les krijgen, de
ouderen 's middags. Gedurende
de oorlog was er zoo'n g-ebrek
aan schoolboeken en schrijf
materiaal, dat op sommige
scholen de kinderen gedwon
gen waren alles uit bet hoofd
te leeren.
DISCIPLINE.
Jongens en meisjes krijgen
tezamen onderwijs op de la
gere school, maar sinds 1944
zijn op de middelbare scholen
dé lessen gescheiden, hoewel
zij bij sport en spel elkaar ont
moeten. Deze verandering ging
uit van onderwijzers en ouders,
daar zij ervan overtuigd wa
ren, dat het beter voor de dis
cipline is.
HEMEL OP AARDE.
In de eerste jaren van de
Sovjet Unie dachten vele revo.
lutionnairen een hemel op aar
de te bouwen. Zij deden daar
bij een beroep op de jeugd en
stelden verscheidene pogingen
in het werk om de macht van
de ouders over hun kinderen
te breken. Het gezin werd als
een ..bourgeois-instelling" be
schouwd en een huwelijk was
een zaak meenden zij dle
slechts de man en de vrouw
aanging. Ook op de scholen
deed deze gedachte onder de
jeugd veel opgang en nam
groote afmetingen aan. Kinde
ren konden soms als rechter
tegenover hun leeraren zitten
Maar toen de Revolutie naar
neerslag vond in een staats
systeem, werd de behoefte aan
discipline sterk gevoeld. En
momenteel wordt er vaxx de
kinderen geëischt. dat
zij hun onderwijzers ge
hoorzamen tenminste
evenveel als in andere lan
den. Den kinderen wordt de
zelfde elementaire begrippen
van een goed gedrag bijge
bracht.
DE KWALITEIT.
De kwaliteit van het onder
wijs varieert. De standaai'd is
zeker niet hooger en mis
schien zelfs lager dar. op onze
lagere en. middelbare scholen,
maar het opmerkelijke ls. dat
het onderwijs zoo uitgebreid is.
Toexx er besloten was na de
Revolutie, het geheele volk een
goede ontwikkeling te geven,
was er een direct tekort aan
onderwijskrachten. Buiten
staanders werd vaak de plicht
opgelegd te onderwijzen en de
beste leerlingen traden dik
wijls als leeraren op en onder
wezen de jonge kinderen, ter
wijl zij zelf nog leerden.
Momenteel zrjn er vele op
leidingen, die goede leerkrach-
doppen
Vroolyke stemming.
In het Nieuwsblad van het
Noorden adverteert een begra-
fenisvereeniglng het overlijden
.an een geacht bestuurslid.
Wordt van den overledene
gezegd: „Hij wist altijd een
vrooirjke stemming te brengen,
zoodat zgn afwezigheid ons
nog lange tijd zal aantrekken".
Huwelyk.
Het viel een Engelsch gees
telijke in Duitschland op dat
er zooveel huwelijksadverten
ties ln de kranten zijn. De
meesten worden geplaatst door
vrouwen en 65 van haar wil
trouwen met een bakker sla
ger of caféhouder.
Kou.
Hoe waren de menschen er
in vorige eeuwen aan toe toen
de steenkool niet algemeen
vei'krijgbaar was De „Manch.
Guardian" zegt: ,.Heel slecht".
Alleen rijke menschen stook
ten houtskool. Armeren stook
ten hout of turf en een groot
deel van hen leefde in onver
warmde vertrekken.
Le Burlador.
Mevr. S. Lilar. echtgenoot^
van den Belgischen minister
van justitie, heeft onlangs een
tooneelstuk afschreven „Le
Burlador". waarvan de pre
mière in Parijs ging.
Vroeg ze koi't geleden op
een ontvangavond aan een
kennis: ..Hebt u Le Burlador
gezien?'' Ziehier het antwoord:
„Ach wat is dat een. aar
dig hondje madame, hij sp-ong
tegen me op toen ik binnen
kwam".
Het kwartje.
In de kazernes enz. Is be
kend gemaakt, dat voor mili
tairen 0.25 per man beschik
baar is om de nationale
feestdag te vieren. Foei toch.
om onze jeugdige soldaten
zooveel geld te laten verbras
sen
Liever sloopen!
Het blad „Cobouw" meldt
dat 5 huizen aan het Nassau-
plein in Den Haag -gesloopt
zullen worden in Maart om
een betere toegangsweg tot
het Alexanderveld te krijgen.
Al staat het bouwen stil. het
sloopen gaat door!
MEN REKENT OP 3 a 4 MILLIOEN GULDEN.
Een tulpenfeest.
(Van onzen Haagscheu
redapteur.)
Twintigduizend buitenland-
sche toux-isten hoopt de A.N.
V.V. in drie weken tijds naar
ons land te trekken ter gele
genheid van de bloei der tul
pen: twintigduizend, die wij
denken nu eenmaal in devie
zen 3 a 4 millioen gulden
aan vreemd geld in het Ne
derlandsche laadje zullen
brengen. Een stout plan, want
wij Nederlanders, dié vroeger
gaarne onze vacantie over de
gi'enzen doorbrachten, maar
weinig gaven om buitenlandsch
bezoek, zijn niet bepaald tou-
ristminded.
De poging is als een steek
proef te beschouwen. Het
denkbeeld hiertoe is vaix een
employé der K.L.M. uitgegaan.
Deze, reizende in de» Veree-
nigde Staten, ontdekte hoe
overstelpend groot de belang
stelling is voor het jaarlïjk-
sche tulpenfeest in het stadje
Holland, Michigan, en stelde
zich de vraag" of die belang
stelling' ook niet gericht zou
kunnen wox'den op het land
van oorsprong, op het echte
tulpenland. Hier vond die ge
dachte ingang. Er is toen
contact gezocht en gevonden
met allerlei toeristische orga
nisaties en het resultaat zal
zijn een Nederlandsch tulpen
feest eiixd April en begin Mei.
Er zijn drie excursies voor
de gasten uitgestippeld, van
4, 5 en 7 dagen. Dat kan nu,
want deed m;n vroeger ons
land ln één dag, thans wil men
hier wel langer blijven, mits
men ook de slagvelden van
Arnhem en Nijmegen te zien
krijgt. Nu, dat kan. al vallen
z*j wat buiten het kader van
een tulpenfeest. Overigens
heeft men ook alle medewer
king van bollenkweekers en
-handelaren, die als dit al
les slaagt het volgend jaar
gaarne bereid zijn hun bollen
land door middel van tentoon
stellingen en vermaak nog
aantrekkelijker te maken.
Propaganda voor het tul
penfeest wordt er gemaakt in
Amerika, Engeland, Frankrijk,
Zwitserland. België, Denemar
ken en Zweden. Men hoopt ge
durende de geprojecteerde dx'ie
weken een 1000 hotelbedden
te Amsterdam en Den Haag
te kunnen reserveereh. Tal
van hotelhouders voelen daar
wel voor, vooral daar dit tul
penfeest buiten het eigenlijke
toei-istenseizoen valt. Als er
plaats over is in de toering-
cars kunnen ook Nederlandex-s
aan de trips deelnemen, maar
het feest wordt geheel voor
buitenlanders opgezet.
terondexwijs) óók ln dit sche
ma wordt besproken. Iedereen
weet. dat dit toch zoo uiterst
belangrijke onderwijs tot nu
toe wettelijk en financieel een
stiefkindje was. Dit zal nu
waarschijnlijk andei's worden.
Het schema stelt voor: ver
plicht kleuteronderwijs voor
kinderen van vijf tot zeven
jaar. Natuurlijk mag men
jongere kinderen nog gerust
naar de kleuterschool blijven
sturen, maar een wettelijke
verplichting bestaat er voor
deze jongere categorie niet
Men bemerkt, dat de Lagere
S-chool haar eerste klass» ver
speelt. Het ls duidelijk, dat dc
Regeei'ing zich nu ook de op
leiding van de kleutei'-onder-
•.vijzeressen en haar salariee-
ring aantrekt en zeer terecht
wordt de opmei'king gemaakt,
dat er geen reden is, de jaar.
wedde van deze leerkrachten
te doen verschillen van die
harer collega's die bij het L.
O. werken.
Bij de bespreking van het
Lager Onderwijs volgt het
schema de gangbare verdee
ling van het Nederlandsche L.
O. in 5 organisatie-vormen: 1.
het gewoon lager onderwijs
(glo); 2. het voortgezet ge
woon lager onderwijs (vglo;
meer bekend onder de naam
„7e en 8e leerjaar"): 3. het
vervolgonderwijs (bv. lager
avondonderwijs voor oudere
kinderen)4.' het uitgebreid
lager onderwijs (Ulo of Mulo):
5. het buitengewoon lager on.
clerwijs (BLÖ, bv. de scholen
voor kinderen, die door minder
gelukkige verstandelijke aan
leg het glo. niet kunnen vol
gen).
VHF KLASSEN L.O.
De gewone lagere school,
die haar eerste leerjaar aan de
kleuterschool heeft afgestaan,
telt nu nog slechts 5 klassen
en wordt bezocht door khxde-
ren^ die gemiddeld van
12 jaar oud zijn. Is men hier
afgestudeerd, dan kan men
verschillende richtingen uit.
Op de lagere school sluit o.a
aan: de school voor voortge
zet iager onderwijs (7e en 8e
leerjaar, of eigenlijk: 6e en 7e
leerjaar). De benamingen:
vglo pn 7e en 8e leerjaar zijn
jxiet bijster gelukkig, want
deze school is niet een ver
volg op de L.S. maar ze heeft
een volstrekt eigen karakter:
practisch en eenvoudig maat
schappelijk onderwijs, maar
geen vakopleiding zoodat het
"Nijverheidsonderwijs geen
concurrentie heeft te duch
ten), veel handenarbeid, on
derwijs in Engelsch, voortge
zet ondexwijs in de eigen taal,
enz.
Het ligt in de bedoeling, op dit
vglo het vervolgonderwijs te
laten aansluiten. De jongens
en meisjes, di ereeds in het
en meisjes. d;e reeds in het
8 uur per week aan dagcur
sussen onderwijs volgen tot
hun 18e jaar. Voorshands is
het volgen van dit onderwijs
nog vrij, maar het behoox't la
ter in oen verplichting te. wor
den omgezet. Een verstandige
maatregel!
DE U.L.O.-SCHOOL
Men kan echter van de La-
Igere School ook naar de ULO
overgaan. Deze heeft een cur
susduur van 4 jaar. Aangezien
de ULO geen voorschool is
voor verdere studie, verkeert
ze in de gelukkige omstandig,
heid, dat ze in betrekkelijke
onafhankelijkheid haar leerstof
en methode kan bepalen. Ze is
om zoo te zeggen „baas in
eigexx huis". Het schema waar
schuwt. niet ten onrechte mis
schien, voor het opdrijven van
de ,,pai-ate kennis" (of veel
weterij), en vindt b.v. drie
vreemde talen te veel van het
goede. Ook ten opzichte van
de exameneischen behoeft de
ULO zich niet aan andere on-
deiwijs-instellingen te storen,
zoodat het heel wel mogelijk
is. dat ze het geheele examen
laat vervallen Pn een diploma
uitreikt aan leerlingen, die
gedux-ende hun schooltijd be
paalde werkproeven hebben
afgeleverd. Dit laatste is een
stellig welverdiende tegemoet
koming aan het hoogst.moder-
ne ULO-onderwijs, zooals we
dat b.v. ontmoeten aan de
school van Boeke. de Mon-
tessori-MULO te Bussum en
de Pallas-Athene-school te
Amersfoort.
In ons volgende artikel be
handelen we de opvattingen,
die het schema omtrent het
M.O. uitspreekt. Hier volgt
een plattegrondje van het ter-
rexin, dat we tót nu toe heb
ben verkend.
C. Wilkeshuis.