STEMMEN RUSLAND r 20.000 toeristen Generaal Spoor op zijn praatstoel LEZERS SCHRIJVEN.. uit de kerken Onderwijsvernieuwing geeft onderwijs Even peultjes naar de bollen TWEEDE BLAD Zaterdag 15 Februari 1947 Provinciale Zeeuwsche Courant .Onderhoud met Indië's legercommandant. Zorg voor de soldaten. (Van onzen specialen verslaggever). Generaal Spoor heeft het tij dens zijn bezoek aan Neder land ontzettend druk gehad conferentie volgde op conferen tie, bezoek op bezoek van des morgens vroeg tot 's avonds laat. Het was dus een bof, dat wij den legercommandant nog even te spreken kregen in „Du' Vieux Doelen" in Den Haag. HET VERLOF. Is u tevreden over de be reikte resultaten? Generaal Spoor houdt het hoofd even schuin, kijkt ons aan en antwoordt: Ja, ik kwam hier om o.m. ook de verlofregeling van de jongens te bepraten en nu js vastgesteld, dat ieder milicien en oorlogsvrijwilliger circa twee( MANNENKOOR MIDDEI> BURG. In de beschrijving van de geschiedenis van de Concert en Gehoorzaal in de P.Z.C. is terecht opgemerkt, dat behal ve de Koninklijke Zangverce- niging en de Vereeniging voor Instrumentale Muziek ook „Middelburgsch Mannenkoor" zijn bloeitijd in deze concert zaal heeft beleefd. In April 1945 is een hand vol leden van het koor weer met groot enthousiasme be gonnen met de repetities. Na in verschillende lokalen, waar- het zingen niet altijd even prettig was, gerepeteerd te hebben, is men Vrijdag 10 Januari teruggekeerd in de Concert- en Gehoorzaal. Of schoon deze terugkeer zonder eenig feestbetoon plaats vond, heeft de directeur, de heer Caro. toch een kleine toe spraak gehouden, waarin hij deze terugkeer van beteekenis noemde voor de cultureele op bouw van het muziekleven in onze stad. Waar echter het koor voor de oorlog vijftig k zestig le den telde, is dit aantal terug- geloopen tot de helft hiervan. Is er geen belangstelling meer voor de mannenkoorzang? Zijn zij vergeten, de mooie Zondagmorgen-uitvoeringen in %de Oude Abdij, de solistencon- certen in de Concertzaal? Zouden in onze gemeent met twintigduizend inwoners geen zestig hoeren te vinden zijn, die mee willen helpen het koor in zijn oude luister te her stellen? vraagt een lezer. ESPERANTO De afdeeling Middelburg van de bond van Arbeiders- Esperantisten verzoekt ons de aandacht te vestigen op de nieuwe mogelijkheid voor het aanleeren van Esperanto. De studie was tijdens de Duitsche overheersching verboden. Reeds verheugen thans de Esperanto-cursussen zich in nieuwe belangstelling. Zooals men weet. wil het Esperanto een wereld-hulptaal zijn, die naast de eigen taal wordt ge sproken in het internationaal verkeer. Op het oogenbllk wordt in Nederland speciale aandacht geschonken aan de toepassing van Esperanto voor internationale wetenschappe lijke publicaties. BEZOEK AAN KAAPSTAD De heer L. Michielsen van Vlissingen, matroos bij de Ned. Marine, zendt ons eên geest driftige brief over de ont vangst van de „Karei Door man" te Kaapstad. De kleine Hollandsche kolonie heeft aan de mannen onvergetelijke da gen bezorgd. Er waren uit- stapjes georganiseerd, er was een feestavond in hotel „Mui zenberg'* en bovendien werden de mannen bij groepjes van drie of vier in de familie kring uitgenoodigd. Velen van hen beklommen de Tafelberg bij Kaapstad en toen ze bela den met bananen en sinaas appels aan boord terugkeerden was hun hart vol dankbaar heid voor de vriendelijkheid van de Hollandsche kolonie in Kaapstad. Menig marineman hoopt nog eens in Zuid-Afrika terug te keeren. Bonthoedjes van dit vlotte model ziet men vooral in Pa- rjjs de laat6te tijd veel dragen. jaar in Indië zal blijven. Dan gaat hij huistoc. Naar hij zei, had 't heni gespeten, dat er op de persconferentie eigenlijk geen gelegenheid meer was geweest om te p-aten over het welzijn van onze jongens in de Oost. Met nadruk wijst generaal Spoor erop, hoe de eerste voor waarde voor een gezonde ver houding in het leger moet zijn: belangstelling van den meer dere voor den mindere. De laatste moet weten, dat zijn chef voor zijn belangen op de bres staat. GEEST IS GOED. De geest is goed, ik kan op de jongens bouwen! zegt de leger commandant. Voortdurend zoek ik samenwerking met ie dereen, die met de troep en zijn geestelijk welzijn te maken heeft. Geen vervelende cursus sen, maa- levend contact van man tot man... De soldaat moet iets weten van het leven en de gewoonten der inhecmschen. De generaal heeft veel plannen voor het welzijn van de mili tairen in Indië; hij probeert spe ciaal het huiselijk verkeer aan te moedigen door het contact tusschen de burgerij en de sol daten aan te moedigen. Wan neer zijn adjudant, een nog; zeer jong luitenant-vlieger, hem wat komt vragen, constateeren we, dat de generaal hem bij zijn voornaam noemt en dat de ver houding hartelijk is. RIJKSEENHEID. Ons gesprek belandt cenigcr- mate op politiek terrein. Vol gens den generaal is de eenheid des Rijks niet alleen een kwes tie van paragrafen in de G"ond- wet; men moet vooral geen te genstellingen zien, waar ze niet zijn, zei hij. Indische generaals zijn geen menschen, die denken in termen van koloniale oorlo gen, er moeten nog heel wat bruggen geslagen worden! „Ik ben de eerste Indische legercommandant, die een zoo groot aantal Hollandsche jon gens onder mijn bevel heeft. Dat beteekent een band tusschen Nederland en Indië, die van zeer uitnemend belang is, zij vormen als het ware de peilers voor een brug. niet alleen tus schen Nederland en de fndiën, maar ook voor de toekomst". DE KOLONIAAL. De geiieraal wilde'zeggen: de koloniaal is verdwenen en met hem de typische koloniale of ficier. Uit alles bleek wel, dat niemand als deze legercomman dant zoo volkomen doordrongen is van de overtuiging, dat er een nieuw Indië aan het groeien is, dat menschen vraagt van zeer breede visie. Dan nemen wc afscheid. De generaal vliegt naar Indië te rug. We wenschên hem een goede reis en veel succes! Rookartikelen op Urk aangekomen. Een auto van de firma Sluys, tabakshandel te Kam pen, is over het ijs van Kam pen naar Urk gekomen. Er bevonden zich nog enkele on betrouwbare plekken in het ijs, maar de auto is daarover heengestoven. Circa 80 vrijwilligers zijn thans bezig om de zgn. Kam- perdijk eenigszins in orde te maken, zoodat a.s. Zaterdag de te verwachten 50 vracht auto's zonder gevaar over de dijk naar Urk kunnen komen. De bevolking maakt zich op om deze auto's feestelijk te ontvangen. Varken met plankenkoorts. In Apeldoorn zou een vereeniging een tooneel- stukje opvoeren, waarin ook een levend varken een rol had. Zij leende hiertoe van een boer een varken van 30 pond en nam het mee in de auto bus, waarmee de weg naar het vergaderlokaal werd afgelegd. Het gezel schap liet 't varken in de bus achter, om het te kunnen ophalen als hel desbetreffende bedrijf aan de orde kwam. Het varken hield blijk baar niet van comedic, want toen het zijn beurt van optreden was. bleek het uit de autobus ver dwenen te zijn. Niet spoorloos evenwel, want zijn pootafdrukken waren een eindweegs in de sneeuw te volgen. On danks het vlijtige zoeken der leden werd het dier niet achte-haald. Het eiland Schiermonnikoog Het eiland Schiermonnikoog was in vroegere eeuwen «en bezitting van het Claerkamper- klooster te Rinsumageest (Fr.) In. 1580 werd het eigendom van de provincie Friesland, welke het eiland ln 1638 aan particulieren verkocht. Laat stelijk behoorde het geheeie eiland aan één bezitter "en wel aan den Duitschen graaf von Bernstoff. Na de bevrijding van ons land in 1945 werd het staatseigendom. Per 1 Jan. 1.1. werd dat ln beheer overgeno men door de administratie van de staatsdomeinen. Onder voorzitterschap van mr. H. P. Linthorst Homan, Commissa ris der Koningin in de prov. Friesland, heeft de minister ^van Financiën nu een commis. sie ingesteld, welke een plan van beheer en exploitatie van de staatsgronden op het eiland zal samenstellen, alsmede van de uiteindelijke etgendoms. beheersverhóudingen. Theaters sluiten. In Rotterdam zullen eenïge theaters in verband met de ko- lennood worden gesloten. RUSSISCHE KERK IN AMERIKA. De Pan-Amerikaansche Raad van de Russische Orthodoxe kerk kwam van 26 tot 29 No vember 1946 te Cleveland bij een. Deze Raad bestond priesters en leeken van 350 Russisch Orthodoxe gemeen ten in de Ver. Staten en Ca nada. Hieronder bevonden zich vele jongeren. Voor de eerste maal werden de notulen opge maakt in het Russisch en het Engelsch. Tot nu toe was Russisch Orthodoxe kevk in Amerika afhankelijk van de Synode van de Russisch Orth. Emigrantenkerk onder leiding van Metropoliet Anastasius (vroeger te Sremski Karlovci. nu te München). De vergade ring te Cleveland hield zich nu bezig met de vraag hoe de verhouding van de Pan-Ame rikaansche Raad ..met den Pa triarch van Moskou moest zijn. De volgende resolutie werd daarna met 187 tegen 61 stemmen aangenomen: De Pan-Amerikaansche Raad van de Russisch Orth. kerk verklaart hierbij dat hij den Patriarch van Moskou er kent als het geestelijk opper toezicht. maar niet als bestu rend hoofd. De Raad ver breekt alle administratieve betrekkingen met de Synode van de Russisch Orth. Emi grantenkerk". Deze resolutie was sterk be invloed door de oproep van een aantal bekende geleerden, zoo. als prof. Fedotov prof. Tima- chev, prof. Karpovich er.zdie zich verklaarden vóór de er kenning van. den Patriarch van Moskou. In een persgesprek met Me tropoliet Theiphile van San Francisco legde deze uit hoe de Orthodoxe kerk in Ameri ka deze administratieve auto nomie opvat. „Het ls een po sitie die overeenkomt met die van de Anglicaansche kerk in Canada en de Protestanische Episcopale kerk van de Ver. Staten in hun houding tegen over de Anglicaansche kerk Engeland. Autonomie beteekent niet, dat Jeze kerken niet aan de En- gelsche verbonden kunnen blij ven Zij kunnen deze erkennen als de bron van hun geestelijk leven en belijdenis". RELIGIEUZE FILMS In de loop van het laatste jaar is er ln de kerkelijke ar beid in Engeland een zeer WAT HET PLAN BOLKESTEIN BEOOGT. Het l.o. en u.l.o. I Ieder weet natuurlijk dat de onderwijsvernieuwing een actueel probleem van de eerste ^rootte vormt. Het is een zaak, waarbij Immers riet al leen de leerkrachten en de ouders betrokken zijn (om van de kinderen nog maar te zwij gen), maar die ons geheeie volle en zijn toekomst ten nauwste raakt. Daarom heeft het stellig zin iets te zeggen over het „Schema-Bolkestein". dat hoogstwaarschgnlijk deze onderwijsvernieuwing zoo'n belangrijke factor zal blijken te zijn. ENGELSCH EN DUTTSCH Prof. Bolkestein heeft als inspecteur van het M.O. en als minister van Onderwijs, uitne mend werk verricht en Mij- is dan ook ongetwijfeld 'de man, cie geroepen en gerechtigd is, de onderwijsvernieuwing hier te lande te stimuleeren en in goede richting te sturen. Reeds lang heeft hij zich voor deze kwestie -geïnteresseerd (vóór de oorlog heeft hij zich o.m. verdienstelijk gemaakt door het probleem van de aan sluiting van Lager en Middel baar Onderwijs brandende te houden en daarvoor een oplos sing te zoeken). Buitendien be. zit hij een groote kennis van het Angelsaksische onderwijs. En onze school, die tot nu toe sterk onder de Invloed der Duitsche o n derwij sge da.ch ter. stond, richt nu de blik meer, naar het Westen, aangezien men daar meer prijs steit op karaktervorming dan op veel weterij, Pn het beginsel van de ontplooiing van het individu tegenover het toch altijd wat gelijkslijperige klassikale on derwijs hooghoudt. En dit al les strookt met de geest, die ons Nederlandsche onderwijs reeds vóór de oorlog en in nóg sterkere mate na de oorlog, bezielde en bezielt. HET SCHEMA Op deze basis rust tenslot te het schema, waarvan we hieronder zonder veel commen taar een kort overzicht willen geven. Natuurlijk: men heeft op het schema reeds critlek geoefend, maar het zou al een wonder zijn, indien Iemand een voorslag deed waarmee 'eder. een het terstond eens zou zijn. Minister Gielen heeft in zijn Memorie van Antwoord op de Begrootingpv, van 1946 en 1947 reeds te kennen gegeven, dat hij zich ln hoofdzaak aansluit bij de gedachten, die in het groot gebruik gemaakt van religieuze films. Dit heeft ge leid tot een debat in de ker kelijke pers over aard en doel van de religieuze film. An drew Buchenen, een van d; producenten van religieuze films geeft als zijn opvatting te kennen dat men niet zoo veel waarde moet hechten aan het verfilmen van BijbeJsche verhalen in Palestijnsche om geving en historisch eoloriet Dergelijke films zullen er nl. toe bij dragen om de toeschou wers de indruk te geven, dat het Christendom iets is. dat behoort tot een wereld van net voorbije verleden, niet iets van de hedendaagsche tijd. Daar om hoort naar zijn meening het accent gelegd te worden op het scheppen van films van hooge artistieke waarde die op geestelijke en overtuigende wijze de problemen van deze tijd door het Christendom laat belichten en duidelijk maakt, dat de jammerlijke toestand waarin de wereld thans ver. keert alleen veroorzaakt wordt door verzaking van het Christendom. Op deze wijze worden de Christelijke waar heden binnengevoerd in het alledaagsche leven en.-..overtui gend gemaakt voor de neden- daagsche mensch. KOSTPRIJSVERLAGING MELK. Het hoofdbestuur van de Friesche Maatschappij van Landbouw laat de wenschelijk- heid. taak, opzet en werkwijze onderzoeken van een op te richten instituut voor weten schappelijk en practisch on. derzoek naar de mogelijkheid en eventueele doorvoering van kostprijsverlaging van melk vervolg onderwijs v.g.l.o. U.L.O. Lagere School Kleuterschool IN DORPEN SLECHTS 4-JARIGE CURSUS. Groote leergierigheid. schema-Bolkestein zijn ontwik keld. En al mogen dan de be denkingen, die irien in onder wijskringen en elders mis schien, tegen het schema heeft, tot enkele veranderingen en coi recties leiden, men kan er wel verzekerd van zijn dat het toch in groote trekken de toe. komstige vorm van ons onder wijs zal bepalen. Men moet zich nu vooral niet voorstellen, dat onze Regeerlngs-Commis- saris van zins is onze oude school eerst tot de grond te sloopen en dan een schitterend idealistisch palels op de puin- hoopen te laten verrijzftl1 (hoe zouden we het ook kunnen be talen). Hij zegt uitdrukkelijk: „Uit te gaan van de bestaan, de toestand is geboden. wil men tot vernieuwing komen Voorzichtigheid is vereischi voor wie iets bereiken wil. In liet volgende wordt daarom slechts zooveel voorgesteld als voorshands bereikbaar ls". TWEE DEELEN Het eerste deel van het schema, dat nu verschenen ls, behandelt het „algemeen-vor mend voorbereidend-lager,- la ger, middelbaar en voorberei dend hooger onderwijs". Het tweede deel zal het Nijverheids onderwijs behandelen. De re organisatie van het Hooger Onderwijs wordt overgelaten aan een daarvoor ingestelde Staatscommissie, waarvan dr. Bolkestein trouwens een der sectie-voorzitters is. Het valt op dat het voorbe- (Van een bijzonderen correspondent). Tot 1944 gingen de kinde ren in de Sovjet Unie op acht. jarige leeftijd naar school. De ze leeftijd is nu tot zeven te ruggebracht. Er zijn Fröbel scholen voor de jongere kin deren en crèches voor de ba- bies. Deze schijnen altijd te worden toevertrouwd aan -ie zoi'g van hen, die veel van kinderen houden enhen begrijpen. Maar evenals in En geland zijn er niet genoeg crèches en Fröbelscholen en het zou verkeerd zijn te ver onderstellen, dat de meeste kinderen er heen gaan. FRÖBELSCHOLEN. De Fröbelscholen zijn over het algemeen dezelfde als in andere landen. De kinderen worden er gewasschen, er wordt op hen gelet en zij moe ten op bepaalde tijden rusten. Zingen en dansspelletjes en eenvoudige lesjes worden hun geleerd. Zij schijnen er allen van te houden, maar zij zingen in Rusland niet mooier dan kinderen van dezelfde leeftijd in andere landen. Zeer ernstig wordt de gees telijke opvoeding van de kin deren opgevat. Zij worden groot gebracht in het geloof dat alle goeds te danken is aan het communisme. De slag. zin: „Wij danken Stalin voor onze gelukkige -jeugd" kan men overal hooren. De leeftijd, waarop kinderen de school mogen verlaten, hangt af van de verschillende omstandigheden en speciale regels. Ik ben er nooit achter kunnen komen, wat daar de mimimum schoolopleiding is- Maar om alle bezwaren uit de weg te ruimen ontvangt het meerendeel van de kinderen de Sovjet Unie op de lagere school zijn elementaire opvoe ding en nog- een heel klein beetje meer. 4 JAREN SCHOOL. In vele dorpen is slechts een schoolopleiding van vier jaar Dit wil echter geenszins zeg gen, dat de opvoeding van de kinderen daarmede ophoudt. Dikwijls gaan zij naar een kostschool in een grootere plaats. De meeste kinderen ontvan gen nog vervolgonderwijs en roote groepen onderwerpen zich aan de ..tlenjaars opvoe ding". die op het zeventiende jaar eindigt. Zij, die reeds vroeg van school gaan. ont vangen dikwijls verder hun op leiding aan technische scholen, die aan de fabrieken zijn ver bonden. Sovjet-kinderen zijn over 't algemeen meer verlangend ora te leeren dan de- kinderen bij ons. In de Czarentijd mocht niet iedereen studeeren en de kinderen denken daarom nog vaak, dat het een groot voor recht is. Een groot gedeelte van de tijd wordt aan de we tenschap gewijd, ook aan poë zie en litteratuur. DE KWALITEIT. De kwaliteit van het onder wijs varieert. De standaard is zeker niet hooger en mis schien zelfs lager dan op onze lagere en middelbare scholen, maar het opmerkelijke is. dat het onderwijs zoo uitgebreid js. Toen er besloten was na de Revolutie, het geheeie volk een goede ontwikkeling te geven, was er een direct tekort aan onderwijskrachten. Buiten staanders werd vaak de plicht opgelegd te onderwijzen en de beste leerlingen traden dik wijls als leeraren op en onder wezen de jonge kinderen, ter wijl zij zelf nog leerden. Momenteel zijn er vele op leidingen. die goede leerkrach ten. opleveren. Maar het aan bod houdt geen gelijke tred met de vraag, zoodat et' i» de Sovjet Unie veel te groote klassen zijn zelfs nog groo- ter dan nu bij ons. Tevens is er een groot tekort aan school gebouwen en vaak komt het voor, dat de jongere kinderen 's morgens les krijgen, de ouderen 's middags. Gedurende de oorlog was er zoo'n «ebrek aan schoolboeken en schrijf materiaal. dat op sommige scholen de kinderen gedwon gen waren alles uit het hoofd te leeren. DISCIPLINE. Jongens en meisjes krijgen tezamen onderwijs óp de la gere school, maar sinds 1944 zijn op de middelbare scholen de lessen gescheiden, hoewel zij bij sport en spel elkaar ont moeten. Deze verandering ging uit van onderwijzers en ouders, daar zij ervan overtuigd wa-l ren, dat het beter voor de dis cipline is. HEMEL OP AARDE. In de eerste jaren van de Sovjet Unie dachten vele revo. lutlonnairen een hemel op aar de te bouwen. Zij deden daar bij een beroep op de jeugd en stelden verscheidene pogingen in het werk om de macht van de ouders over hun kinderen te breken. Het gezin werd als een „bourgeols-instelling" be schouwd en een huwelijk was een zaal: meenden zij die slechts de man en de vrouw aanging. Ook op de scholen deed deze gedachte onder de jeugd veel opgang en nam groote afmetingen aan. Kinde ren konden soms als rechter tegenover hun leeraren zitten Maar toen de Revolutie raar neerslag vond ln een staats systeem, werd de behoefte aan discipline sterk gevoeld. En momenteel wordt er van de kinderen geëischt, dat zij hun onderwijzers ge hoorzamen tenminste evenveel als In andere lan den. Den kinderen wordt de zelfde elementaire begrippen van een goed gedrag bijge bracht. deppen Vroolijke stemming. In het Nieuwsblad van het Noorden adverteert een begra- fenisvereeniging het overlijden van een geacht bestuurslid. Wordt van den overledene gezegd: ..Hij wist altijd eer vrooiijke stemming te brengen, zoodat zijn afwezigheid ons nog lange tijd Zal aantrekken". Huwelijk. Het viel een Engelsch gees telijke in Duitschlarid op dat er zooveel huwelijksadverten ties in de kranten zijn. De meesten worden geplaatst door vrouwen en 65 van haar wil trouwen mot een bakker sla ger of cafého-uder. Kou. Hoe waren de menschen er in vorige eeuwen aan toe toen de steenkool niet algemeen verkrijgbaar was? De „Manc-h. Guardian" zegt: ,.Heel slecht". Alleen rijke menschen stook ten houtskool. Armeren stook ten hout of turf en een groot deel van hen leefde in onver warmde vertrekken. Le Burlador. Mevr. S. Lllar. echtgenoote van den Belgischen minister van justitie, heeft onlangs een toonèelstuk geschreven ..Le Burlador". waarvande pre mière ln Parijs ging. Vroeg ze kort geleden op een ontvangavond aan een kennis: „Hebt u Le Burlador gezien?" Ziehier het antwoord: „Ach wat is dat een aar dig hondje madame, hij sP-ong tegen me op toen lk binnen kwam". Het kwartje. In de kazernes enz. ls beT kend gemaakt, dat voor mili tairen 0.25 per man beschik baar is om de nationale feestdag te vieren. Foei toch. om onze jeugdige soldaten zooveel geld te laten verbras sen! .Liever sloopen! Het blad ..Cobouw" meldt dat 5 huizen aan het Nassau- plein ln Den Haag gesloopt zullen worden in Maart om een betere toegangsweg tot het Alexanderveld te krijgen. Al staat het bouwen stil, het sloopen gaat door! MEN REKENT OP 3 a 4 MILLIOEN GULDEN. Een tulpenfeest. (Van onzen Haagschen redacteur.) Twintigduizend buïtenland- sche touristen hoopt de A.N. V.V. in drie weken tijcis naar ons land te trekken ter gele genheid van de bloei der tul pen: twintigduizend, die wij denken nu eenmaal in devie zen 3 a 4 millioen gulden aan vreemd geld in het Ne derlandsche laadje zullen brengen. Een stout plan, want wij Nederlanders, die vroeger ;aarne onze vacantie over de ^renzen doorbrachten, maar weinig gaven om buitenlandsch bezoek, zijn niet bepaald tou- ristminded. De poging is als een steek proef te beschouwen. Het denkbeeld hiertoe is van een employé der K.L.M. uitgegaan. Deze, reizende in de Vcree- nigde Staten, ontdekte hoe; overstelpend groot de belang stelling is voor het jaarlijk- sche tulpenfeest in het stadje Holland, Michigan, en stelde zich de vraag of die belang stelling ook niet gericht zou kunnen worden op het ^and van oorsprong, op het echte tulpenland. Hiér vond die ge dachte ingang. Er is toen contact gezocht en gevonden met allerlei toeristische orga nisaties en het resultaat zal zijn een Nederlandsch tulpen feest eind April en begin Mei. Er zijn drie excursies voor de gasten uitgestippeld, van 4;, 5 en 7 dagen. Dat kan nu, want deed nu.; vroeger ons land in één dag, thans wil men hier wel langer blijven, mits men ook de slagvelden van Arnhem en Nijmegen te zien krijgt. Nu. dat kan. al vallen zij wat buiten het kader van een tulpenfeest. Overigens heeft men ook alle medewer- king van bollenkwcekcrs en -handelaren, die als dit al les slaagt het volgend jaar gaarne bereid zijn hun bollen land door middel van tentoon stellingen en vermaak nog aantrekkelijker te maken. Propaganda voor het tul penfeest wordt er gemaakt in Amerika, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, België. Denemar ken en Zweden. Men hoopt ge durende de geprojecteerde drie weken een 1000 hotelbedden te Amsterdam en Den Haag te kunnen reserveeren. Tal van hotelhouders voelen daar wel voor, vooral daar dit tul penfeest buiten het eigenlijke toeristenseizoen valt. Als er plaats over is in de toering- cars kunnen ook Nederlanders aan de trips deelnemen, maar het feest wordt geheel voor buitenlanders opgezet. terondeiwijs) óók in dit sche ma wordt besproken. Iedereen weet. dat dit toch zoo uiterst belangrijke onderwijs tot toe wettelijk en financieel een stiefkindje was. Dit zal nu waarschijnlijk anders worden. Het schema stelt voor: ver plicht kleuteronderwijs voor kinderen van vijf tot zeven jaar. Natuurlijk mag men jongere kinderen nog gerust naar de kleuterschool blijven sturen, maar een wettelijke verplichting bestaat er voor deze jongere categorie niet Men bemerkt, dat de Lagere School haar eerste, klasse ver speelt. Het 's duidelijk, dat de Regeering zich nu ook de op leiding van de kleuter-onder wijzeressen rn haar salariee- ring aantrekt en zeer terecht wordt de opmerking gemaakt,' dat er geen reden is, de jaar. wedde van deze leerkrachten te doen verschilln, van die harer collega's die bij het L. O. werken. Bij de bespreking van het1 Lager Onderwijs volgt het schema de gangbare verdee ling van het Nederlandsche L. O. in 5 organisatie-vormen; 1. het gewoon lager onderwijs (glo); 2. het voortgezet ge woon lager onderwijs (vglo: meer bekend onder de naam en 8e leerjaar"); 3. het vervolgonderwijs (bv. lager avondonderwijs voor oudere kinderen); 4.' het uitgebreid lager onderwijs (Ulo of Mulo); 5. het buitengewoon lager on. -derwijs (BLO, bv. de scholen reidend-lager onderwijs (kleu- voor kinderen, die door minder gelukkige verstandelijke aan leg het glo. niet kunnen vol genv VIJF KLASSEN L.O. De gewone lagere school, die haar eerste leerjaar aan de kleuterschool heeft afgestaan, telt nü nog slechts 5 klassen en wordt bezocht door lende- ren, die gemiddeld van 7 tot 12 jaar oud zijn. Is men hier afgestudeerd, dan kan men verschillende richtingen uit. Op de lagere school sluit o.a. aan: de school voor voortge zet iager onderwijs (7e en 8e leerjaar, of eigenlijk: 6e en leerjaar). De benamingen: vgló P11 7e en 8e leerjaar zijn niet bijster gelukkig, want deze school ls niet een ver volg op de L.S. maar ze heeft een volstrekt eigen karakter: practisch en eenvoudig maat schappelijk onderwijs, maar geen vakopleiding (zoodat het Nijverheidsonderwijs geen concurrentie heeft te duch ten), veel handenarbeid, on derwijs in Engelsch, voortge zet onderwijs in de eigen taal, enz. Het ligt in de bedoeling, op dit vglo het vervolgonderwijs laten aansluiten. De jongens en meisjes, d;e reeds in het bedrijf werkzaam zijn, kunnen 8 uur per week aan dagcur- sussen onderwijs volgen tot hun 18e jaar. Voorshands is het volgen van dit onderwijs nog vrij. maar bet behoort la ter ln een verplichting te wor den omgezet. Een verstandige maatregel! DE U.L.O.-SCHOOL Men kan echter van de La gere School ook naar de ULO overgaan. Deze heeft een cur susduur van 4 jaar. Aangezien de ULO geen voorschool is voor verdere studie, verkeert ze in de gelukkige omstandig, heid. dat ze in betrekkelijke onafhankelijkheid haar leerstof en methode kan bepalen. Ze is om zoo te zeggen „baas in eigen huis". Het schema waar schuwt niet tpn onrechte mis schien, voor het opdrijven van de „parate kennis" (of veel weterij en vindt b.v. drie vreemde talen te veel van hei- goede. Ook ten opzichte van de exameneischen behoeft de ULO zich niet aan andere on- denvijs-instellingen te storen, zoodat het heel wel mogelijk is, dat ze het geheeie examen laat vervallen en een diploma uitreikt aan leerlingen, die gedurende hun schooltijd be paalde werkproeven" hebben afgeleverd. Dit laatste ls een stellig welverdiende tegemoet koming aan het hoogst.moder ne ULO-onderwijs, zooa!s we dat b.v. ontmoeten aan de school van Boeke. de Mon- tessori-MULO te Bussum en de Pallas-Athene-school te Amersfoort. In ons volgende artikel be handelen we de opvattingen, die het schema omtrent het M.O. uitspreekt. Hier volgt een plattegrondje van net ter rein, dat we tót nu toe heb ben verkend. C. Wilkeshuis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 11