PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Admiraal Dönitz
Klachten bij de Ven Naties
Dr* Plesman
over de oorlogvoering ier zee
Vandaag
over de ramp op Kasirup
Staten van Zeeland
190e Jaargang - No. 27
Uitgave van de Firma Provinciale
Zeeuwache Courant. MiJdelburg.
Drukkerij Firma F. van de Velde jr.,
Vlissingcn.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve
op Zon- en atg. Christelijke feestdagen. -
Zaterdag 1 Febr. 1947
ABONNEMENTSPRIJS 25 cent per
week. 3.20 per kwartaal, franco
per post. t 3.45 per kwartaal-
Losse nummers 5 cent. ADVER
TENTIEPRIJS 12 cent per mm.
W O. DE MIDDELBURGSCHE, VLISSINGSCHE, GOESCHE, BRESKENSCHE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Bureaux gevestigd te Vlirsingen Walstraat 58-60, tel 10 (2 'ijnenl Middelburg Londensche Kaai 29 tel 2fl77 en 2924. Ones Turtkade 15. tel 2475. Oosthurg
tiratemastraat 3. tel 102. lerneuzen Brouwèrijstr. 2, Postrek nr. 3593"f, P Z.C-, Middelburg.
Het Wereldgebeuren:
Duitschland was niet voldoende voorbereid.
Hitier stelde Britsche marine
ten voorbeeld.
Admiraal Dönitz, Hitler's
marine-commandant, heeft tij
dens zijn gevangenschap in
Neurenberg niet stil gezeten.
Van de hem toegestane vrij:
heid van beweging heeft hij
gebruik gemaaKt voor het
schrijven van een lijvige ver-
hanaeling over de oorlogvoe
ring ter zee, volgens de Brit
sche admiraliteit een waarde-
voJe bijdrage tot de maritie
me krijgsgeschiedenis van de
tweede wereldoorlog. De ver
handeling is thans gepubli-
Dönitz, die zijn verhande
ling zonder hulp van docu
menten heeft geschreven, on
derscheidt vier beslissende
stadia in de afgeloopen oor
log.
De eerste tegenslag kwam,
toen na de snelle overrompe
ling van de lage landen en
Frankrijk de Duitsche mari
ne niet in staat bleek een in
vasie in Engeland te onder
steunen, evenmin trouwens als
de Luftwaffe. Als gevolg van
de te geringe capaciteiten van
de Italiaansche soldaten slaag
de Duitsche marine er in de
tweede phase van de oorlog
niet in het Oostelijk bekken
van de Middellandsche Zee te
beheerschen. Daardoor kon in
het derde stadium de geallieer
de invasie ln Noord-Afrika
nóch worden verhinderd, noch
bemoeilijkt. De geallieerde In
vasie in Frankrijk tenslotte,
werd mede een succes door
de te slechte Duitsche inlich
tingendienst en de te zwakke
Dutsche zee- en luchtmacht.
Óver het algemeen genomen,
schrijft Dönitz de nederlaag
toe aan de buitenlandsche po
litiek, die het land tot oorlog
deed besluiten alvorens de
jnarine op voldoende sterkte
was. Omgekeerd ook aan de
op het gebied van de marine
gevoerde politiek, die nog niet
snel genoeg voor een doeltref
fende bewapening zorgde.
Dönitz legt er de nadruk op,
dat ""Duitschland eigenlijk niet
was voorbereid op een
oorlog tegen Engeland.
In het voorjaar van 1943
werd het merkbaar dat de ge.
allleerde vliegtuigen en torpe
dojagers met radar werden
uitgerust. De verliezen aan
duikbooten stegen spoedig van
13 tot 50 procent. Dönitz be
toogt echter als goede Duit-
scher, dat de Duitsche duik
bootbemanningen van groote
zelfopofferingen en moed heb
ben blijk gegeven en eerlijk
hebben gestreden.
De Britsche admiraliteit
heeft ook gegevens gepubli
ceerd uit de dagboeken van
Hitler's vertrouwensmannen.
Hieruit blrjkt, dat Hitier zijn
besluit om alle schepen groo-
ter dan torpedojagers uit de
vaart te nemen genomen
heeft, nadat een klein aantal
Britsche torpedojagers op
oudejaar 1942 een sterk
Duitsch eskader in de Ba-
rendsz Zee op de vlucht had
den gejaagd. Een aanteeke-
ning van vice-admiraal Kran-
cke maakt er melding van, dat
Hitier. nadat hem het nieuws
over de slag in de Barendsz
Zee ter oore was gekomen,
woedend was geworden en met
minachting over zijn marine
sprak. Het meest ergerde hij
zich erover, het nieuws van
Reuter te moeten vernemen,
terwijl de Duitsche berichten
hem pas 24 uur later bereik
ten.
Hitier stelde de Britsche
marine tot voorbeeld, zegg
de dat die tenminste tot het
bittere einde vocht, terwijl de
Duitsche schepen op de vlucht;
gingen.
vertrekt de Engel-
sche Koninklijke familie
voor haar reis naar Zuid-
Afrika;
wordt te Laren (N.
H.) een sanatorium voor
studenten «geopend.
MORGEN
is het 75 jaar gele
den, dat de Fransche in
genieur Dupuy de Lome
een proefvlucht maakte
met een door hem gecon
strueerde bestuurbare
ballon.
DE MUITERIJ
OP DE „BOISSEVAIN"
De mariniers werden
achtergesteld.
In aansluiting op de berich
ten over de muiterij op de
„Boissevain", heeft de Neder-
Iandsche legatie te Cairo me
degedeeld, dat de moeilijkhe
den, welke neerkwamen op
wrijving tusschen de troepen
en de 300 passagiers, spoedig
opgelost waren.
De troepen waren afgunstig
op grond van de betere accom
modatie, welke de betalende
passagiers aan boord genoten.
Spoedig na oplossing van
het conflict heeft de „Boisse
vain" de reis voortgezet.
GERUCHTEN
over aanslag op Franco.
Volgens geruchten zou een
der oxficieren uit Franco's ge
volg, kolonel Sanchez Alava-
rez, drie revolverschoten op
den Caudillo hebben afgevuurd,
waardoor twee andere officie
ren licht gewond werden ter
wijl een der kogels langs de
linkerschouder van den Cau
dillo geschampt zou zijn.
De onmiddellijk gearresteer
de kolonel zou verklaard heb
ben niet de bedoeling te heb
ben' gehad Franco te dooden,
doch door schoten in de lucht
uiting te hebben willen geven
aan zijn misnoegen over het
gedwongen ontslag van den
monarchistischen generaal
Aranda, die kortgeleden in
ballingschap gezonden is.
Naar aanleiding van deze
geruchten, is in officieele krin
gen te Madrid verklaard, dat
men van een dergelijke aan
slag niets af weet. Franco
jaagt dezer dagen in de om
geving van Toledo.
Dr. FigI:
Geen Nazi's meer in
Oostenrijk.
De Oostenrijksche kanselier,
dr. Leopold Figl, heeft in een
toespraak tot de plaatsvervan
gers der ministers van buiten-
fandsche zaken, het Oosten-
ryksche standpunt over
vredesverdrag uiteengezet.
Figl zelde. dat Oostenrijk
het eerste slachtoffer van Hit-
Iers agressie is geweest en dat
't zich steeds tegen de Duit-
schers verzet heeft, ofschoon
dezen er wel in geslaagt wa
ren Oostenrijkers tot dienst in
Hitlers oorlogsmachine te
dwingen. Op grond van zgn
verzet heeft Oostenrijk het
moreele recht al9 een bevrijd
land te worden behandeld, al
dus Figl en hij verklaarde, dat
een zoowel politiek als econo
misch, vrij en onafhankelijk
Oostenrijk een der belangrijk
ste factoren is. die een toe
komstige Duitsche agressie
kunnen tegengaan.
De kanselier vervolgde, dat
het Oostenrijksche bestuur
van nazi's gezuiverd is
herhaalde plechtig de verkla
ring van April 1945, waarbij
de anschluss met Dultscbland
van nul en geener waarde werd
verklaard.
Over schendingen van
rechten van de men«>ch.
De Ver. Naties hebben meer
dan duizend klachten ontvan
gen uit verschillende deelen
van de wereld over schendin
gen van fundamenteele rech
ten van de mensch, zooals vrij
heid van godsdienst en mee-
ningsuiting.
Uit deze duizend mededee-
llngen van beweerde schen
dingen is een uitgebreid rap
port samengesteld, dat aan de
V. N.-commissie voor de rech
ten van de mensch is voorge
legd. Deze commissie heeft
geen mededeeling willen doen
over de inhoud van dit gehei
me document. Evenwel ver
luidt, dat er o.a. punten in
zouden voorkomen ten kan-
zien van de volgende landen:
Engeland" Verschillende pro
testen van organisaties in ver
scheidene landen, die critiek
oefenen op de Britsche politiek
ten aanzien van Palestina.
Ver. Staten: Een resolutie
van het Mexicaansche anti-
lynch-comité, waarin wordt
aangedrongen <>P maatregelen
tegen het lynchen.
Sow jet-Rusland: Groepeerin
gen in verschillende landen
klagen over belemmering van
vrijheid en godsdienst in Sow-
jet-Rusland.
Voor-Indlë. Klachten over
discriminatie ten aanzien van
Indiërs in Zuid-Afrika
Fransch West-Indië. Ook een
verzoek om toestemming voor
de Indiërs tot emigratie naar
de dominions, onder dezelfde
rechten al3 burgers -van het
Vereenigd Koninkrijk.
Turkije: Een aantal klach
ten van Armeensche Instanties
over beweerde schending van
het ver dra van Lausanne be
treffende de bescherming van
Armeensche minderheden.
Joego-Slavië: Verschillende
organisaties in Italië en Ame
rika oefenen critiek op de
omstandigheden in Joego-Sla
vië waar volgens de be werin
gen een totalitair regiem zou
heersehen.
Zooals reeds eerder gemeld
zijn bij de V. N. ook klachten
ingekomen, van de Schotsche
nationalisten tegen „Engelsche
onderdrukking".
Britsch ambassadeur in
Polen „gepromoveerd".
De Britsche ambassadeur in
Polen, Victor Cavandish-
Bentinck, die drie weken ge
leden in een spionnage-affaire
in Polen verwikkeld is ge
weest, wordt binnenkort „over
geplaatst als gevolg van pro
motie". Er wordt aan toege
voegd, dat hij voor de nor
male promotie in aanmerking
komt. hetgeen automatisch
overplaatsing meebrengt.
Mac Arthur verbiedt
stakingen.
Generaal Mac Arthur heeft
een verbod tot staking in Ja
pan uitgevaardigd.
Mac Arthur verklaarde na
der: „Ik heb de arbelderslei
ders medegedeeld, dat ik in
de huidige omstandigheden
van verarming en uittering
van Japan niet kon toestaan,
dat gebruik gemaakt zou
worden van een In sociaal op
zicht zoo doodelijk wapen".
Schotsche nationalisten doen
beroep op de Ver. Naties.
Naar de New York
wordt vernomen hebben de
Schotsche nationalisten, die
voor Schotland een eigen par
lement willen hebben, een be
roep op de organisatie der V.
N. gedaan om hun „minder
heidsrechten" tegen de ..on
derdrukking" van de Engel
sche regeering te beschermen.
Dreigende staking bij
de groentenhandel.
De besturen van de drie
bonden van de kleinhandel in
aardappelen, groente en fruit
in de provincie Utrecht kwa
men in vergadering bgeen ter
bespreking van de door den
minister vastgestelde maxi
mumprijzen en de situatie in
de aardappelhandel. De prijzen
voor groente op de veiling lig
gen böven de vastgestelde
maximumprijzen, terwijl in de
aardappelhandel practisch geen
winstmarge ls.
Besloten werd den minister
een telegram te zenden, met
het verzoek de maximumprij
zen binnen acht dagen, op te
heffen en een regeling te
willen aanvaarden, welke dooi
de bonden zal worden ontwor
pen.
Wanneer geen rekening met
de wengchen van de kleinhan
delaren wordt gehouden, zal
een staking niet te vermeden
zgn, aldus het telegram.
Aan het hoofdbedrijfschap
akkerbouwproducten ls een te
legram gezonden over de
moeilijkheden in de aardappel
handel.
De Koningin dankte
Amsterdam.
H. M. de Koningin heeft
den burgemeester van Am
sterdam verzocht aan de bur
gerij van de stad haar dank
over te brengen voor de har
telijkheid, waarmede men haar
tijdens haar verblijf in Am
sterdam heeft omringd.
KORTE PREDICATIE
STORM.
Marcus 6 va. 4553.
De wereld tobt zich af en de
wind is haar tegen. Een storm
van ongekende hevigheid is
over haar heengegaan en nóg
kolkt en kookt de branding.
De bruut viel den „gentleman"
aan en ln die schijn-mensch
ontwaakte het dier. Het sloeg
in zelfheboud van zich af en
nu staat hij daar met blauwe
oogen en gescheurde kleeren,
met zijn zwarte handel en on
zuiverheid. De storm is voor
bij, maar nu herkent hg in zijn
medebroeder, die één met hem
was in leed en vernedering,
den vriend niet meer en staat
hij onwennig ln de strijd om
het bestaan. Want het leven
is meedoogenloos en er is weer
de concurrentie en het geld-
verdienen, er is weer het
recht en de partijzucht.
Jezus schijnt als toen ln Ga.
lilea van zijn disclpobm af
scheid te hebben genomen en
zij tobben verder. Zij pijnigen
zich om hun schip vóórt te
krijgen en zij weten niet, dat
Jezus op de berg voor hen
bidt. Zijn bidden is gemeen
schap/' oefenen met zijn God,
een voortdurend opdoen van
nieuwe moed en nieuwe
kracht, een zich telkens weer
onderwerpen aan Gods wil.'
Heeft Jezus ons bidden
leerd? Of pijnigen we ons, kun
nen we niet op tegen de waan
zin der branding en zijn wil
voortdurend in nood? Wij
schreeuwen van angst, zien
spooksels in het kruis dat ons
drukt, in smartelijk verlies,
terwijl alls roept om zelfbe
houd.
Jezus zag door de duisternis
heen het tobben van zijn disci
pelen en deed alsof hij hun
voorbij wilde °"aan. Zoo is het
nóg. Roept Hem aan in be
nauwdheid en Hij zal niet
voorbijgaan, maar in uw schip
klimmen en uw stormen en be.
geeren stillen. Met Hem aan
boord bereikt gij de haven.
P A. PIJNACKER HORDIJK.
Zierikzee.
MINDER VORST.
Gisternacht trok een storing;
over ons land, waardoor de
uitstraling minder was dan
in de voorgaande nachten en
de minimum temperaturen
weer wat minder laag waren,
gemiddeld ongeveer 10 gra
den, behalve in Vlissingen,
waar de temperatuur niet la
ger kwam dan —5 graden In
Frankrglc waren de tempe
raturen eveneens minder laag,
doch op vele plaatsen kwam
na een stijging der tempera
tuur overdag tot even boven
het vriespunt, de nachtelijke
minimum temperatuur toch
weer ongeveer op 10 gra
den.
Het is te verwachten, dat de
depressie-activiteit op de
oceaan zich in de loop van de
komende dagen geleidelijk ver
der over West Europa zal uit
breiden.
Daar niet te verwachten is.
dat het hoogedrukgebied over
het Oostzeegebied zal verdwij
nen, zal de wind in onze om
geving tijdelijk moeten aan
wakkeren, waarbij de kans op
sneeuwval geleidélgk grooter
wordt.
De situatie is dus nog steeds
zoo, dat de vorst wel iets
verder kan afnemen, doch de
vorstperiode nog niet beëirt-
ligd kan worden, hoewel
plaatselijk in de namiddag,
tengevolge van de reeds vrij
sterke zonnestraling, de tem
peraturen enkele uren boven
het vriespunt komen, voorna
melijk in het Zuld-Wesfen van
het land.
Dr. van der Meer over
wederopbouw-problemen.
MEER ZEGGENSCHAP
VOOR DE GEMEENTEN.
Dr. ir. Z. Y. van der Meer,
directeur-generaal voor de
Volkshuisvesting, heeft be
sprekingen gevoerd met bur
gemeesters van een aantal
Noord-Limburgsche gemeen
ten. De heer van der Meer
heeft daar uitvoerig gespro
ken over de moeilijkheden,
welk^ de voortgang van de
wederopbouw belemmeren, in
het bijzonder de materialen-
schaarschte. Het voor de we
deropbouw aan de volkshuis
vesting- beschikbaar gestelde
kwantum hout is zoo gering,
dat de uitvoering van het
bouwplan 1947 reeds nu ern
stig- in gevaar komt.
De heer van der Meer deed
de mededeeling, dat het in het
voornemen ligt de gemeent80-
allengs meer zeggenschap te
geven. Over t" wen-schelijkheid
van een verdere inschakeling
der gemeentebesturen btf de
wederopbouw bestaat geen
verschil van mening.
Weer een boottrein
naar Marseille.
VOOR HET EERST NA
7 JAAR
Vrijdag zal voor het eerst
sinds 1940, na bijna 7 jaar dus,
weer een boottrein van Am
sterdam naar Marseille rijden.
Deze trein zal passagiers ver
voeren bestemd voor het m.s.
Klipfontein van de Hol!and-
Af rika-liin.
Daar de Klipfontein onge
veer 12 dagen noodig had om
in Genua en Marseille wacht
in te nemen, waarbij alle rui
men geopend zouden worden
was het niet mogelijk de pas
sagiers reeds in Amsterdam
aan boord te laten gean.
Albert Kuyle publiceert toch
Het Tweede Kamerlid, de
heer v. d. Goes van Naters.
heeft aan den minister van jus
titie vraeen gesteld in verban'
met het feit. dat de letterkun
dige Albert Kuyle in strijd me1
het hem door de Centrale
Eereraad ongelegde verbod
toch voortgaat met publicee
ren in verschillende periodie
ken. De heer v. d. Goes van.
Naters vraagt of de mirilste*
bereid is tegen Kuyle straf
rechtelijk op te treden.
EEN LID VAN DE BEMANNING
ZETTE HET HOOGTEROER VAST
Geysendorffers vliegstijl
werd hem noodlottig.
Vrijdagmorgen heeft de pre
sident-directeur van de K.L.
M„ dr. A. Plesman, ln een
persconferentie 'n beschouwing
gegeven omtrent de vermoede
lijke oorzaken van het vlieg
tuigongeluk bij Kopenhagen.
Een definitieve reconstructie
van 't ongeval is door de com
missie van onderzoek nog niet
bekend gemaakt.
Aanvaardt men de vermoe
delijk juiste stelling, dat het
hoogteroer met een klamp
vast gezet ls geweest, dan zou
de piloot, wanneer geen wind
aanwezig was geweest, welke
hem het opstijgen vergemak
kelijkte, onmiddellijk hebben
gemerkt, dat het hoogteroer
niet in orde was.
De reconstructie van het
ongeval heeft reeds thans uit
gewezen, dat na de landing op
het vliegveld een lid van de
bemanning naar achteren is
geloopent, teneinde, in verband
met de zeer sterke wind, het
aoogteroer vast te zetten.
Het richtingsroer was door
een mecanicien van het grond
personeel vastgezet. De grond-
Ambtenaren knoeiden met
kolenbonnen.
Door de Centr. Dienst van
de Econ. Controle zijn in Z.-
Holland o.m zes ambtenaren
van plaatselijke ko!enbureaux
en tien brandstoffenhandelaren
aangehouden in verband met
het verhandelen van kolen-
bonnen en -coupures. O.m. were
het liqofd van de inm'iddels
opgeheven Brandstof fencom-
missje van Delft gearresteerd.
Worstfabrikant gearresteerd
De directeur van een fabriek
van z.g. wildworst te Twello
bij Deventer, is gearresteerd
omdat hg ln de worst behalve
vleesch van wild (konijn) ook
een flinke partij rundvleesch
in de procucten had laten
verwerken. Dit rundvleesch
was afkomstig van clandestie
ne slachtingen, waarvoor zeifs
een speciale „zwarte kas" was
fevormd. Deze werd gevon-
en in de dubbele bodem van
een kleerenkast; ze bleek een
bedrag van 12.519.— te be
vatten. Met deze manipulaties
was in een ^eriode van vier
maanden ruim 65.000 extra
verdiend.
Behalve de directeur werden
ook nog twee veehandelaren
gearresteerd.
Kunnen de soldaten
kolen transporteeren
TELEGRAM E.V.C. AAN
DEN MINISTER-PRESIDENT
Het hoofdbestuur der E.V.
C. zond een telegram aan een
minister-president waarin het
er bij de regeering op aan
dringt, die maatregelen te
treffen welke er toe kunnen
bgdragen, dat het transport-
vraagstuk van de gedolven en
nog te delven kolen in de mij
nen van Zuid-Limburg, ten
spoedigste wordt opgelost.
Het verzoekt de regeering
ernstig te overwegen om ge-
oruik te maken van de trans
portmogelijkheden door inscha
keling van de daarvoor in aan-
n er king komende legeronder-
deelen.
Dit zou tevens de resulta
ten van de eventueele vrij.
willige Zondagsarbeid onzer
mijnwerkers in niet belangrijke
mate ten goede komen.
Auto met Hakenkreuz.
Te Rotterdam werd
Donderdag eenige dei
ning veroorzaakt- door
de verschijning van een
vrachtauto met opleg
ger. Op de radiateur
was een greote haken-
kruisvlag vastgehecht
met daarop een adelaar
geborduurd. Het num
mer van de auto was
onleesbaar gemaakt.
Een passeerende agent
van politie heeft nog
getracht de auto aan te
houden, maar de chauf
feur reed verder en werd
later nog bij Overschie
gesignaleerd.
IMPORT VAN AUTOBUS-
CHASSIS.
In verband met de nog be
staande behoefte aan mate
rieel voor het personenver
voer is in het kader van de
ter beschikking staande mid
delen besloten voor 1947 de
viezen uit te trekken voor
de Import van een aantal
autobuschassis.
PROVINCIALE STOOMBOOTDIENSTEN
ZIJN EEN ZORGENKIND.
Politieke debatten.
VRIJDAGMORGEN is de
zitting van de Prov. Sta
ten in het Schuttershof
hervat. Voordat eehter werd
overgegaan tot voortzetting
van de begrootingsdebatten
stelde de voorzitter, jhr. mr.
J. W Quarles van Ufford, voor
ter 'gelegenheid van de ver
jaardag van Prinses Beatrix
het volgende telegram aan H.
K. H. Prinses Juliana en Z. K.
H. Prins Bernhard te zenden:
„De Provinciale Staten, heden
openbare vergadering bij
een, wenschen Uwe Koninklijke
Hoogheden van harte geluk
met de geboortedag van Prin
ses Beatrix".
De heer Lockefeer, die na
mens Ged. Staten verschillen
de vragen naar nlelding van
de Prov. Stoombootdiensten
beantwoordde, noemde deze
diensten een waar zorgenkind,
dat iedere week opnieuw de
bijzondere r. ":t heeft van
het College. De toestand van
het materiaal is uiterst slecht.
Revisie is dringend noodzake
lijk doch dan riist onmiJdel-
ltjk de' vraag, waardoor deze
booten vervangen moeten wor
den. Spr. bracht hulde «an het
personeel, dat vaak 's nachts
nog in de weer is om repara
ties te verrichten. Laat ook
het publiek waardeering too-
nen!
Het lichten van de wrakken
baart vele zorgen, niet in de
matste plaats aan Rijkswater
staat. Het werk wordt echter
voortgezet. Het College laat
niet na de werkzaamheden van
Rijkswaterstaat te bespoedi
gen. De bouw van een nieuwe
ferryboot vordert snel.
De heer Lockefeer erkende
dat de ruimte op de booten te
gering is en daarom moesten
de eerste klassekajuiten her
opend worden. De suggesties,
die gegeven zijn om deze J<a-
jui'.en gratis open te stellen,
worden door het Ooll.je in
overweging genomen. De po
sitie van het personeel heeft
haar voortdurende aandacht.
De „Irene", die de dienst
van Terneuzen naar Hoede
':enskerke moet onderhouden,
heeft vele °"eb -n. a..s deze
boot uitvalt, ligt de dienst stil
Spr. was ontevreden over de
trage voortgang in de uitbag
gering van de haven van Hoe-
dekenskerke. Het schort hier
ook aan goede steigers en aan
legplaatsen.
Hierna kreeg de heer Van
Oorschot (P.v.d.A.) voor de
tweede maal het woord. Hij
"toogde met klem als ver
weer op aanvallen van andere
f'atenleden dat de P.v.dAt
als een socialistische partij
haar intrede in de Statën
heeft gedaan. De houding van
deze partij zal op haar socia-
istische beginselen getoetst
worden. Deze beginselen heb
ben vele religieus-voelende
:»nsc..ci aangetrokken.
Spr. deelde mede. dat zijn
motie en de 'motie van den
heer v. d. Feltz inzake de
noodzakelijkheid van een spoe
dige inpoldering van het Sloe
thans zrjn samengesmolten.
Er is de 'clausule in opgeno
men, dat zoo noodig eerst
overleg met België over deze
kwestie moet plaatsvinden.
Baron van der Feltz (C.H.)
zette zijn aanval op de Partij
van de Arbeid voort. Hij
noemde deze partij een conglo
meraat, een zuigeling, niet met
roode of rose, doch bleeke,
karakterlooze melkboerenhon
denharen, die wel zijn natuur
lijke dood zal sterven als de
tgd daarvoor gekomen is.
De heer Kodde (St. Ger.;
kon niet gelooven, dat het
streven van de P.v.d.A. ons
land ten goede zal komen Hij
wilde echter het persoonlijke
element uit de discussies ban
nen.
Interrupties van weerszijden
vlogen bg' deze politieke de-
gengevechten door de verga-
derzaaL
De heer Kodde herhaalde,
wat hij reeds in een vorige
zitting naar voren had ge
bracht, dat de Zeeuwsche boe
renjongens in de provincie
moeten blijven. Hij kon eehter
niet enthousiast zijn voor
staatsbeheer over door inpol
dering verkregen gronden.
Spreker wekte het College
op vol te houden in de strijd
voor een juiste schadevergoe
ding. Laten we eendrachtig
hiervoor samengaan.
Hij diende een voorstel in
tot een motie, waarin G. S.
worden verzocht om de voor
dracht ten aanzien van de be
drijfsvorm der P.Z.E.M, in
openbare zitting ln bespreking
te brengen vóórdat de milli-
oenenleening ter tafel komt.
De heer Vercauteren (K.V.
P.) drong aan op verbetering
van de wegen HulstGraauw
en HulstClinge: Hij beval
de voor de P.Z.E.M. onrenda
bele gebieden in de aandacht
van Ged. Staten aan.
De heer Kremers (C.P.N.)
is op verschillende punten niet
tevreden gesteld door de ant
woorden van G. S. op zijn vra
gen, met name wat betreft de
sociale positie van de arbei
ders ln het Vrije van Sluis.
De heer Wisse (St. Ger.)
vestigde de aandacht op de
geïsoleerdheid van de gemeen
te Waarde.
De zitting werd hierna ge
schorst.
mecanicien is niet op de hoog
te geweest van het vastzetten,
van het hoogteroer door een
lid van de bemanning. Toen nu
het toestel van het vliegveld
Kas trap zou opstijgen, heeft
de mecanicien van het grond
personeel de startblokken ver
wijderd, alsmede de klamp
van het richtingsroer. H(j
heeft deze blokken en de
klamp aan den steward afge
leverd, denkende, dat hierme
de het toestel dus startklaar
was.
De mecanicien heeft van zijn
plaate. staande voor de start
van *et vliegtuig, niet kunnen
zien, dat aan de achterkant
van de staart van het vliegtuig
de klamp van het hoogteroer
was bevestigd. Wanneer het
lid van de bemanning, dat vol
gens den heer Plesman nlei de
gewoonte had het hoogteroer
vast te zetten, aan den me-
crnicien had medegedeeld, dat
hij het hoogteroer, ln verband
met de zeer sterke wind had
vastgezet, dan zou zeer waar
schijnlijk de mecanicien niet
verzuimd hebben ook de klamp
van het hoogteroer te verwij
deren.
De steward schijnt niet ge
weten te hebben, aldus ver
klaarde de heer Plesman,
voortbouwende op de waar
schijnlijke oorzaak van het on
geval. dat de klamp van het
hoogteroer niet was verwij
derd. Zoodra hij dus de ovei^
handigde blokken in ontvangst
had genomen was. hij van mee
ning, dat 't toestel startklaar
was.
Omtrent de psychologische
factoren, waardoor mede het
ongeval is beïnvloed, vertelde
de heer Plesman, dat. in ver
band met de aanwezigheid va.n
hooggeplaatste persoonlijkhe
den een gespannen sfeer aan
wezig was. Bovendien had het
vliegtuig vertraging.
EEN SPECL^LE STIJL.
De gezagvoerder Geysen-
dorffer vloog het vliegtuigtype
reeds sedert 1937. De piloot
hield er een speciale stijl van
vliegen op na. Een piloot met
een andere stijl zou vermoe
delijk het vastgezette hoogte
roer hebben gemerkt, omdat
hij anders start.
HET LAG NIET AAN
HET TOESTEL.
Aan het toestel is dus het.
ongeval niet te wijten. Het
was volkomen in orde en zeer
bruikbaar. Van eenige overbe
lasting is verder geen sprake
geweest.
"Waarschijnlijk zal deze ramp,
welke tot dusverre nog nooit:
onder de gememoreerde om
standigheden heeft plaats ge
had, tot gevolg hebbeu, dat
voortaan een wimpel aan de
klampen wordt aangebracht.
Het denkbeeld, dat is geop
perd, een proefneming te hou
den onder dezelfde omstandig
heden op beganen grond, acht
te de heer Plesman niet ver
antwoord. Wel zou een proef
neming op groote hoogte kun
nen plaats hebben.
Slachtoffers yan de K.L.M.-
ramp worden overgebracht.
Zoodra de politle-autoritei-
ten in Kopenhagen de stoffe
lijke overschotten der 22
slachtoffers hebben vrijgege
ven zal een extra K.L M -toe
stel naar Kopenhagen ver
trekken, teneinde de stoffelijke
resten der bemanning, dat van
de Amerikaansche filmactrice
en zangeres Grace Moore, van
den Spaanschen passagier se-
nor Izqvierdo en van den
eenlgen Ned. passagier, den
houthandelaar M. Engel uit
Zaandam, naar Schiphol te
brengen.
Met de stoffelijke resten
van Grace Moore en Izqvierdo
zal het toestel doorvliegen
naar Parg's, waar dat van
Grace Moore zal worden ach
tergelaten. Haar echtgenoot
woont n.l. in deze stad. Ten
slotte zal het vliegtuig voor
het overbrengen van ae res
ten van den S Danjaard door
vliegen rihar Madrid.
BEGRAFENIS.
Voor zoover bekend zullen
de Nederiandsche slachtoffers
ilaandag of Dinsdag worden
begraven. De omgekomen pi
loot Geysendorffer zal op
Westerveld worden gecre
meerd. Zrjn Deenschc echtge-
noote heeft zich met haar kin
deren reeds per trein van
Kopenhagen op weg naar Ne
derland begeven.
Maximum gewicht Dakota's
ongewijzigd.
Lord Nathan, de Britsche
minister van burgerlucht
vaart, heeft in het Hooger-
huis medegedeeld, dat hjj van
de luchtvaartveiligheidsraad
het rapport heeft ontvangen
met betrekking tot het hoogst
toelaatbare gewicht van Da-
kota's. De raad heeft aanbe
volen dit gewicht op 12.700
kg. (28.000 Engelsche ponden)
te handhaven.