PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT:
Admiraal Dönitz
Klachten bij de Ver. Naties
Dr* Plesman
over de oorlogvoering ier zee
Vandaag
over de ramp op Kasirup
Staten van Zeeland
190a Jaargang - No. 27
Uitgave van de Firma Provinciale
Zeeuwsche Courant, Middelburg.
Drukkerij Firma F. van de Velde Jr-,
Vlissingtn.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve
op Zon- en alg. Christelijke feestdagen.
W.O.DE MIDDELBURGSCHE.VLISSINGSCHE, GOESCHE, BRESKENSCHE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 1 Febr. 1947
ABONNEMENTSPRIJS 25 cent per
week. 3.20 per kwartaal, franco
per post, t 3,45 per Kwartaal.
Losse nummers 5 cent ADVER
TENTIEPRIJS 12 cent per mm.
minimum per advertentie f 2.—
Bureaux gevestigd te Vtl-rsingen Wolstraat 58-60. tel 10 (2 'Ijncnl Middelburg Londensche Kaai 29 tel- 2077 en 2924. Ones Tutfkade 15. tel 2475. Oostburg: üratemastraat 3. tel 102. Terneuzen Brouwerijstr. 2. Postrek nr. 35Q30G P Z.C-. Middelburg.
Het Wereldgebeuren:
Duitschland was niet voldoende voorbereid.
Hitier stelde Britsche marine
ten voorbeeld.
Admiraal Dönitz, Hitler's
marine-commandant, heeft tij
dens zijn gevangenschap in
Neurenberg niet stil gezeten.
Van de hem toegestane vrij
heid van beweging heeft hij
gebruik gemaakt voor het
scnrijven van een lijvige ver
handeling over de oorlogvoe
ring ter zee, volgens de Brit
sche a-miraliteit een waarde
volle bijdrage tot de maritie
me .krijgsgeschiedenis van de
tweede wereldoorlog. De ver
handeling is thans gepubli
ceerd
Dönitz, die zijn verhande
ling zonder hulp van docu
menten heeft geschreven, on
derscheidt vier beslissende
stadia in de afgeloopen oor-
io Et-
De eerste tegenslag kwam,
toen na de snelle overrompe
ling van de lage landen en
Frankrijk de Duitsche mari
ne niet in staat bleek een in
vasie in Engeland te onder
steunen, evenmin trouwens als
de Luftwaffe. Als gevolg van
de te geringe capaciteiten van
de Itaiiaansche soldaten slaag
de Duitsche marine er in de
tweede phase van de oorlog
niet in het Oostelijk bekken
van de Mlddellandsche Zee te
beheerschen. Daardoor kon in
het derde stadium de geallieer
de invasie In Noord-Afrik a
noch worden verhinderd, nóch
bemoeilijkt. De geallieerde in
vasie in Frankrijk tenslotte,
werd mede een succes door
de te slechte Duitsche inlich
tingendienst en de te zwakke
Du:tsche zee- en luchtmacht.
Over het algemeen genomen,
schrijft Dönitz de nederlaag
toe aan de buitenlandsche po
litiek, die het land tot oorlog
deed besluiten alvorens de
marine op voldoende sterkte
was. Omgekeerd ook aan de
op het gebied van de marine
gevoerde politiek, die nog niet
snel genoeg voor een doeltref
fende bewapening zorgde.
Dönitz legt er de nadruk op,
dat Duitschland eigenlijk niet
Was voorbereid op een z
oorlog tegen Engeland.
In het voorjaar van 1943
werd het merkbaar-dat de ge
allieerde vliegtuigen en torpe
dojagers met radar werden
uitgerust. De verliezen aan
duikbooten stegen spoedig van
13 tot 50 procent. Dönitz be
toogt echter als goede Duit-
scher, dat de Duitsche duik
bootbemanningen van groote
zelfopofferingen en moed heb
ben blijk gegeven en eerlijk
hebben gestreden.
De Britsche admiraliteit
heeft ook gegevens gepubli
ceerd uit de dagboeken van
Hitler's vertrouwensmannen.
Hieruit blijkt, dat Hitler zijn
besluit om alle schepen groo-
ter dan torpedojagers uit de
vaart te nemen, genomen
heeft nadat een klein aantal
Britsche torpedojagers op
oudejaar 1942 een sterk
Duitsch eskader in de Ba-
rendsz Zee op de vlucht had
den gejaagd Een aanteeke-
ning van vice-admiraal Kran-
cke maakt er melding van, dat
Hitier, nadat hem het nieuws
over de slag in de Barendsz
Zee ter oore was gekomen,
woedend was geworden en met
minachting over zijn marine
sprak. Het meest ergerde hij
zich erover, het nieuws van
Reuter te moeten vernemen,
terwijl de Duitsche berichten
hem pas 24 uur later bereik
ten.
Hitier stelde de Britsche
marine tot voorbeeld, zeggen
de dat die tenminste tot het
bittere einde vocht, terwijl de
Duitsche schepen op de vlucht
gingen.
GERUCHTEN
over aanslag op Franco.
Volgens geruchten zou een
der officieren uit Franco's ge
volg, kolonel Sanchez Alava-
rez, drie revolverschoten op
den Caudillo hebben afgevuurd,
waardoor twee andere officie
ren licht gewond werden ter
wijl een der kogels langs de
linkerschouder van den Cau
dillo geschampt zou zijn.
De onmiddellijk gearresteer
de kolonel zou verklaard heb
ben, niet de bedoeling te heb
ben' gehad Franco te dooden,
doch door schoten in de lucht
uiting te hebben willen geven
aan zijn misnoegen over het
gedwongen ontslag van den
monarchistlschen generaal
Aranda, die kortgeleden in
ballingschap gezonden is.
Naar aanleiding van deze
geruchten, js in officieele krin
gen te Madrid verklaard, dat
men van een dergelijke aan
slag niets af weet. Franco
jaagt dezer dagen in de om
geving van Toledo.
Dr. Figl:
Geen Nazi's meer in
Oostenrijk.
De Oostenrhksche kanselier,
dr. Leopold Figl, heeft in pen
toespraak tot de plaatsvervan
gers der ministers van buiten
landsche zaken, het Oosten-
röksche standpunt over het
vredesverdrag- uiteengezet.
Figl zelde. dat Oostenrijk
het eerste slachtoffer van Hit-
Iers agressie is geweest en dat
't zich steeds tegen de Duit-
schers verzet heeft, ofschoon
dezen er wel In geslaagt wa
ren Oostenrijkers tot dienst in
Hitiers oorlogsmachine te
dwingen. Op grond van zijn
verzet heeft Oostenrijk het
moreele recht als een bevrijd
land te worden behandeld, al
dus Figl en hij verklaarde, dat
een zoowel politiek als econo
misch, vrij en onafhankelijk
Oostenrijk een der belangrijk
ste factoren is. die een toe
komstige Duitsche agressie
kunnen tegengaan.
De kanselier vervolgde, dat
het Oostenrijksche bestuur
van nazi's gezuiverd is er
herhaalde plechtig de verkla
ring van April 1945. waarbij
de anschluss met Duitschland
van nul en geener waarde werd
verklaard.
vertrekt de Engel-
sche Koninklijke familie
voor haar reis naar Zuid-
Afrika-;
wordt te Laren (N.
H.) een sahatorium voor
studenten geopend.
MORGEN
is het 75 jaar gele
den, dat de Fransche in
genieur Dupuy de Löme
een proefvlucht maakte
met een door hem gecon
strueerde bestuurbare
ballon.
DE MUITERIJ
OP DE „BOISSEVAIN"
De mariniers werden
achtergesteld.
In aansluiting op de berich
ten over de muiterij op de
„Boissevain", heeft de Neder-
landsche legatie te Cairo me
degedeeld, dat de moeilijkhe
den, -welke neerkwamen op
wrijving tusscben de troepen
en de 300 passagiers, spoedig
opgelost waren.
De troepen waren afgunstig
op grond van de betere accom
modatie, welke de betalende
passagiers aan boord genoten.
Spoedig na oplossing van
het conflict heeft de „Bolsse-
vain" de reis voortgezet.
Over schendingen Yan
rechten Yan de mensch.
De Ver. Naties hebben meer
dan duizend klachten ontvan
gen uit verschillende deelen
van de wereld over schendin
gen van fundamenteele rech
ten van de mensch, zooals vrij
heid van godsdienst en mee-
ningsulting.
Uit deze duizend mededee-
llngen van beweerde schen
dingen is een uitgebreid rap
port. samengesteld, dat aan de
V. N.-commissie voor de rech
ten van de mensch is voorge
legd. Deze commissie heeft
geen mededeeling willen doen
over de inhoud van dit gehei
me document. Evenwel ver
luidt, dat er o.a. punten in
zouden voorkomen ten aan
zien van de volgende landen:
Engeland- Verschillende pro
testen van organisaties in ver
scheidene landen, die critiek
oefenen op de Britsche Dolitiek
ten aanzien van Palestina.
Ver. Staten: Een resolutie
van het Mexicaansche antl-
lynch-comité, waarin wordt
aangedrongen op maatregelen
tegen het lynchen.
Sow jet-Rusland: Groepeerin
gen ln verschillende landen
klagen over belemmering van
vrijheid en godsdienst in Sow-
jet-Rusland.
Voor-Indië. Klachten over
discriminatie ten aanzien van
Indiërs in Zuid-Afrlka
Fransch West-Indië. Ook
verzoek om toestemming voor
de Indiërs tot emigratie naar
de dominions, onder dezelfde
réchten als burgers van het
Vereenigd Koninkrijk.
Turkjje: Een aantal klach
ten van Armeensche Instanties
over beweerde schending van
het verdrag van Lausanne be
treffende de bescherming van
Armeensche minderheden.
Joego-Slavië: Verschillende
organisaties in Italië en Ame
rika oefenen critiek op de
Britsch ambassadeur in
Polen „gepromoveerd".
De Britsche ambassadeur in
Polen, Victor Cavandish
Bentinck, die drie weken ge
leden in een spionnage-affaire
in Polen verwikkeld is ge
weest, wordt binnenkort „over
geplaatst als gevolg van pro
motie". Er wordt aan toege
voegd, dat hjj voor de nor
male promotie in aanmerking
komt, hetgeen automatisch
overplaatsing meebrengt.
Mac Arthur verbiedt
stakingen.
Generaal Mac Arthur heeft
een verbod tot staking in Ja
pan uitgevaardigd.
Mac Arthur verklaarde na
der: „Ik heb de arbelderslei-
ders medegedeeld, dat ik ln
de huidige omstandigheden
van verarming en uittering
van Japan niet kon toestaan,
dat gebruik gemaakt zou
worden van een in sociaal op
zicht zoo doodelijk wapen".
Schotsche nationalisten doen
beroep op de Ver. Naties.
Naar de New York
wordt vernomen hebben de
Schotsche nationalisten, die
voor Schotland een eigen par
lement willen hebben, een be
roep op de organisatie der V.
N. gedaan om hun „minder
heidsrechten" tegen de
derdrukklng" van de En gel-
sche regeering te beschermen.
omstandigheden in Joego-Sla
vië waar volgens de bewerin
gen een totalitair regiem zou
heerschen.
Zooals reeds eerder gemeld
zijn bij de V. N. ook klachten
ingekomen van de Schotsche
nationalisten tegen „Engelsche
onderdrukking".
Dreigende staking bij
de groentenhandei.
De besturen van de drie
bonden van de kleinhandel in
aardappelen, groente en fruit
ln de provincie Utrecht kwa
men in vergadering bijeen ter
bespreking van de door den
minister vastgestelde maxi
mumprijzen en de situatie in
de aardappelhandel. De prijzen
voor groente op de veiling lig
gen boven de vastgestelde
maximumprijzen, terwijl in de,
aardappelhandel practisch geen
winstmarge is.
Besloten werd den minister
een telegram te zenden met
het verzoek de maximumprij
zen binnen acht dagen, op te
heffen en een regeling te
willen- aanvaarden, welke dooi
de bonden zal worden ontwor
pen.
Wanneer geen rekening met
de wenschen van de kleinhan
delaren wordt gehouden, zal
een staking niet tc vermijden
zyn, aldus het telegram.
Aan het hoofdbedrijfschap
akkerbouwproducten is een te
legram gezonden over de
moeilijkheden in de aardappel
handel.
De Koningin dankte
Amsterdam.
H. M. de Koningin heeft
den burgemeester van Am
sterdam vervocht aan de bur
gerij van de stad haar dank
over te brengen voor de har
telijkheid. waarmede men haar
tijdens haar verblijf in Am
sterdam heeft omringd.
KORTE PREDICATIE
STORM.
Marcus 6 vs. 4553.
De wereld tobt zich af en de
wind is haar tegen. Een storm
van ongekende hevigheid is
over haar heengegaan en nóg
kolkt en kookt Be. branding.
De bruut viel den „gentleman"
aan en in die schijn-mensch
ontwaakte het dier. Het sloeg
in zelfheboud van zich af en
nu staat hij daar met blauwe
oogen en gescheurde kleeren,
met zijn zwarte handel en on
zuiverheid. De storm is voor
bij, maar nu herkent hij in. zijn
medebroeder, die één met hem
was in leed en vernedering,
deu vriend niet meer en staat
hij onwennig in de strijd om
het bestaan. Want het leven
is meedoogenloos en er is weer
de concurrentie en het geld-
verdienen, er is weer het on
recht en de partijzucht.
Jezus schijnt als toen in. Ga.
lilea van zijn discipelen af
scheid te hebben genomen en
zij tobben verder. Zij pijnigen
zich om hun schip vóórt te
krijgen en zij weten niet, dat
Jezus op de berg voor hen
bidt. Zijn bidden is gemeen
schap oefenen met zijn God.
een voortdurend opdoen van
nieuwe moed en nieuwe
kracht, een zich telkens weer
onderwerpen aan Gods wlL -
Heeft Jezus ons bidden ge
leerd? Of pijnigen we ons. kun
nen we niet op tegen de waan
zin der branding en zijn wh
voortdurend in nood? Wij
schreeuwen van angst, zien
spooksels in het kruis dat ons
drukt, in smartelijk verlies,
terwijl alls roept om zelfbe
houd.
Jezus zag door de duisternis
heen het tobben van zijn disci
pelen en deed alsof hij hun
voorbij wilde "aan. Zoo is het
nóg. Roept Hem aan in be
nauwdheid en Hij zal niet
voorbijgaan, maar in uw schip
klimmen en uw stormen en be.
geeren stillen. Met Hem aan
boord berentt gij de haven.
P A. PIJNACKER HORDIJK.
MINDER VORST.
Gisternacht trok een storlne
over ons land, waardoor de
uitstraling minder was dan
in de voorgaande nachten
de minimum temperaturen
weer wat minder laag waren,
gemiddeld ongeveer 10 gra
den, behalve in Vlissingen,
waar de temperatuur niet la
ger kwam dan 5 graden In
Frankrijk waren de tempe
raturen eveneens minder laag,
doch op vele plaatsen kwam
na een stijging der tempera
tuur overdag tot even boven
het vriespunt, de nachtelijke
minimum temperatuur tóch
weer ongeveer op 10 gra
den.
Het Is te verwachten, dat de
depressie-activiteit op de
oceaan zich in de loop van de
komende dagen geleidelijk ver
der over West Europa zal uit
breiden.
Daar niet te verwachten is.
dat het hoogedrukgebied over
het Oostzeegebied zal verdwe
nen, zal de wind in onze om
geving tijdelijk moeten aan
wakkeren, waarbij de kans op
sneeuwval geleidelijk grooter
wordt.
De situatie is dus nog steeds
zoo, dat de vorst wel iets
verder kan afnemen, doch de
vorstperiode nog niet beëin
digd kan worden, hoewel
plaatselijk in de namiddag,
tengevolge van de reeds vrij
sterke zonnestraling, de tem
peraturen enkele uren boven
het vriespunt komen, voorna
melijk in het Zuid-Westen van
het land.
Dr. van der Meer over
wederopbouw-problemen.
MEER ZEGGENSCHAP
VOOR DE GEMEENTEN.
Dr. ir. Z. Y. van der Meer,
directeur-generaal voor de
Volkshuisvesting, heeft be
sprekingen gevoerd met bur
gemeesters van een aantal
Noord-Limburgsche gemeen
ten. De heer van der Meer
heeft daar uitvoerig gespro
ken over de moeilijkheden,
welke de voortgang van de
wederopbouw belemmeren, in
het bijzonder de materialen-
schaarschte. Het voor de we
deropbouw aan de volkshuls-
vesting- beschikbaar gestelde
kwantum hout is zoo gering,
dat de uitvoering van het
bouwplan 1947 reeds nu ern
stig- in gevaar komt.
De heer van der Meer deed
de mededeeling, dat het in bet
voornemen ligt de gemeenten,
allengs meer zeggenschap te
geven. Over de wengchelijkheld
van een verdere Inschakeling
der gemeentebesturen bij de
wederopbouw bestaat geen
verschil van mening.
Weer een boottrein
naar Marseille.
VOOR HET EERST NA
7 JAAR
Vrijdag zal voor het eerst
sinds 1940, na bijna 7 jaar dus,
weer een boottrein van Am
sterdam naar Marseille rijden.
Deze trein zal passagiers ver
voeren bestemd voor het m.s.
Klipfontein van de Holland-
Af rika-liin.
Daar de Klipfontein onge
veer 12 dagen noodig had om
in Genua en Marseille vracht
in te nemen, waarbij alle rui
men geopend zouden worden
was het niet mogelijk de pas
sagiers reeds in Amsterdam
aan boord te laten gean.
Albert Kuyle publiceert toch
Het Tweede Kamerlid, de
heer v. d. Goes van Naters
heeft aan den minister van jus
titie vragen gesteld in verhand
met het feit, dat de letterkun
dige Albert Kuyle in strijd met
het hem door de Centrale
Eereraad opgelegde verbod
toch voortgaat met publicee.
ren in verschillende periodie
ken, De heer v. d. Goes van
Naters vraagt of de minister
bereid is tegen Kuyle straf
rechtelijk op te treden.
Ambtenaren knoeiden met
kolenbonnen.
Door de Centr. Dienst van
de Econ. Contróle zijn in Z.-
Holland o.m. zes ambtenaren
van plaatselijke kolenbureaux
en tien brands toffenhandelaren
aangehouden in verband met
het verhandelen van kolen-
bonnen en -coupures. O.m were
het hoofd van de inmiddels
opgeheven Brandstoffencom-
missie van Delft gearresteerd.
Worstfabrikant gearresteerd
De directeur van een fabriek
van z.g. wildworst te Twello
bij Deventer, is gearresteerd
omdat hij in de worst behalve
vlëesch van wild (konijn) ook
een flinke partij rundvleesch
in de producten had laten
venverken. Dit rundvleesch
was afkomstig van clandestie
ne slachtingen, waarvoor zelfs
een speciale „zwarte kas" was
gevormd. Deze werd gevon
den in de dubbele bodem van
een kleerenkast; ze bleek een
bedrag van 12.519.te be
vatten. Met deze manipulaties
was in een neriode van vier
maanden ruim 65 000 extra
verdiend.
Behalve de directeur werden
ook nog twee veehandelaren
gearresteerd
EEN LID VAN DE BEMANNING
ZETTE HET HOOGTEROER VAST
Geysendorffers vliegstijl
werd hem noodlottig.
Vrijdagmorgen heeft de pre
sident-directeur van de K.L.
M., dr. A. Plesman, in een
persconferentie 'n beschouwing
gegeven omtrent de vermoede
lijke oorzaken van het vlieg
tuigongeluk bij Kopenhagen.
Een definitieve reconstructie
van 't ongeval is door de com
missie van onderzoek nog niet
bekend gemaakt.
Aanvaardt men de vermoe
delijk juiste stelling, dat het
hoogteroer met een klamp
vast gezet is geweest, dan zou
de piloot, wanneer geen wind
aanwezig- was geweest, welke
hem het opstijgen vergemak
kelijkte. onmiddellijk hebben
gemerkt, dat het hoogteroer
niet in orde was.
De reconstructie van hel
ongeval heeft reeds thans uit
gewezen, dat na de landing op
liet vliegveld een lid van de
bemanning naar achteren is
gelo open. teneinde, in verband
met de zeer sterke wind, het
aoogteroer vast te zétten.
Het richtingsroer was door
een mecanicien van het grond-
personeel vastgezet. De erond-
Kunnen de soldaten
kolen transporteeren
TELEGRAM E.V.C. AAN
DEN MINISTER-PRESIDENT
Het hoofdbestuur der E.V.
C. zond een telegram aan den
minister-president waarin het
er bh" de regeering op aan
dringt, die maatregelen te
treffen welke er toe kunnen
bijdragen, dat het transport-
vraagstuk van de gedolven en
nog te delven kolen in de mij
nen van Zuid-Limburg, ten
3poedigste wordt opgelost.
Het verzoekt de regeering
ernstig te overwegen em ge
bruik te maken van de trans
portmogelijkheden door Inscha
keling van de daarvoor in aan
merking komende legeronder-
deelen.
Dit zou tevens de resulta
ten van de eventueele vrij
willige Zondagsarbeid onzer
mijnwerkers in niet belangrijke
mate ten goede komen.
Auto met Hakenkreuz.
Te Rotterdam werd
Donderdag eenige dei
ning veroorzaakt door
de verschijning van een
vrachtauto met opleg
ger. Op de radiateur
was een groote haken-
kruisvlag vastgehecht
met daarop een adelaar
geborduurd. Het num
mer van de auto was
onleesbaar gemaakt.
Een passeerende agent
van politie heeft nog
getracht de auto aan te
houden, maar de chauf
feur reed verier en werd
later nog bij Overschie
gesignaleerd.
IMPORT VAN AUTOBUS-
CHASSIS.
In verband met de nog be
staande behoefte aan mate
rieel voor het personenver
voer is in het kader van de
ter beschikking staande mid
delen besloten voor 1947 de
viezen uit te trekken voor
de import van een aantal
autobuschassis.
PROVINCIALE STOOMBOOTDIENSTEN
ZIJN EEN ZORGENKIND.
Politieke debatten.
VRIJDAGMORGEN is de
zitting van de Prov. Sta
ten in het Schuttershof
hervat. Voordat echter werd
overgegaan tot voortzetting
van de begrootlngsdebatten
stelde de voorzitter, jhr. mr.
J. W. Quarles van Ufford, voor
ter gelegenheid van de ver
jaardag van Prinses Beatrix
het volgende telegram aan H.
K. H. Prinses Juliana en Z. K.
H. Prins Berahard te zenden:
„De Provinciale Staten heden
in openbare vergadering bij
een, wenschen Uwe Koninklijke
Hoogheden van harte geluk
met de geboortedag van Prin
ses Beatrix".
De heer Lockefeer, die na
mens Ged. Staten verschillen
de vragen naar nlelding van
de Prov. Stoombootdiensten
beantwoordde, noemde deze
diensten een waar zorgenkind,
dat iedere week opnieuw de
bijzondere ac zht heeft van
het College. De toestand van
het materiaal is uiterst slecht.
Revisie is dringend noodzake
lijk doch dan rhst onmiddel
lijk de vraag, waardoor deze
booten vervangen moeten wor
den. Spr. bracht hulde aan het
personeel, dat vaak 's nachts
nog in de weer is om répara:
ties te verrichten. Laat ook
het publiek waardeering too-
nen!
Het lichten van de wrakken
baart vele zorgen, .niet in de
.aatste plaats aan Rijkswater
staat. Het werk wordt echter
voortgezet. Het College laat
niet na de werkzaamheden van
Rijkswaterstaat te bespoedi
gen. De bouw van een nieuwe
ferryboot vordert sneL
De heer Lockefeer erkende
dat de ruimte op de booten te
gering is en daarom moesten
de eerste klassekajuiten her
opend worden. De suggesties,
die gegeven zijn om -deze ka
juiten gratis open te stellen,
worden door het Co 11 -je in
overweging genomen. De po
sitie van het personeel" heeft
haar voortdurende aandacht.
De „Irene", die de dienst
van Ternéuzen naar Hoede
kenskerke moet onderhouden,
heeft vele «reb-'-'m. aLs deze
boot uitvalt, ligt de dienst stil.
Spr. was ontevreden over dé
trage voortgang in de uitbag
gering van de haven van Hoe-
dekenskerke. Het schort hier
ook aan goede steigers en aan
legplaatsen.
Hierna kreeg de heer Van
Oorschot (P.v.d.A.) voor de
tweede maal het woord. Hij
cctoogde met klem als ver
weer op aanvallen van andere
Statenleden dat de P.v.dA
als een socialistische partt
haar intrede in de Staten
heeft gedaan. De houding van
deze partij zal op haar socia-
istische beginselen getoetst
worden. Deze beginselen heb
ben vele religieus-voelende
menscaen aangetrokken.
Spr. deelde mede. dat zijn
motie en de motie van den
heer v. d. Feltz inzake de
noodzakelijkheid van een spoe
dige inpoldering van het Sloe
thans zijn samengesmolten.
Er is de clausule ln opgeno
men, dat zoo noodig eerst
overleg met België over deze
kwestie moet plaatsvinden.
Baron van der Feltz (C.H.)
zette zijn aanval op de Party
van de Arbeid voort. Hij
noemde deze partij een conglo
meraat, een zuigeling, niet met
roode of rose, doch bleeke,
karakterlooze melkboerenhon
denharen, die wel zijn natuur
lijke dood zal sterven als de-
tijd daarvoor gekomen is.
De heer Kodde (St. Ger.)
kon niet gelooven, dat het
streven van de P.v.d.A. ons
land ten goede zal komen Hij
wilde echter het persoonlijke
element uit de discussies ban
nen.
Interrupties van weerszijden
vlogen bij deze politieke de-
fengevechten door de verga-
erzaal.
De heer Kodde herhaalde,
wat hij reeds in een vorige
zitting naar voren had ge
bracht, dat de Zeeuwsche boe.
renjongens in de provincie
moeten blijven. Hij kon echter
niet enthousiast zijn voor
staatsbeheer over door inpol
dering verkregen gronden.
Spreker wekte het College
op vol te houden in de strijd
vooneen juiste schadevergoe
ding. Laten we eendrachtig
hiervoor samengaan.
Hij diende een voorstel ln
tot een motie, waarin G. S.
worden verzocht om de voor
dracht ten aanzien van de be
drijfsvorm der P.Z.E.M. in
openbare zitting ln bespreking
te brengen vóórdat de milli-
oenenleenlng ter tafel komt.
De heer Vercauteren (K.V.
P.) drong aan op verbetering
van de wegen HulstGraauw
en HulstClinge. Hij beval
de voor de P.Z.E.M. onrenda
bele gebieden in de aandacht
van Ged. Staten aan.
De heer Kremers (CPU.)
is op verschillende punten niet
tevreden gesteld door de ant
woorden van G. S. op zijn vra
gen, met name wat betreft de
sociale positie van de arbei
ders in het Vrije van Sluis.
De heer Wisse (St. Ger.)
vestigde de aandacht op de
geïsoleerdheid van de gemeen
te Waarde.
De zitting werd hierna ge
schorst.
mecanicien Is niet op de hoog-
te geweest, van het vastzetten,
van het hoogteroer door een
lid van de bemanning. Toen nu
het toestel van het vliegveld
Kastrup zou opstijgen, heeft
de mecanicien van het grond
personeel de startblokken ver
wijderd, alsmede de klamp
van het richtingsroer. Hy
heeft deze blokken. en de
klamp aan den steward afge
leverd, denkende, dat hierme
de het toestel dus startklaar
was.
De mecanicien heeft van zjjn
plaats, staande voor de start
van het vliegtuig, niet kunnen
zien, dat aan de achterkant
van de staart van het vliegtuig
de klamp van het hoogteroer
was bevestigd. Wanneer het
lid van de bemanning, dat vol
gens den heer Plesman niet de
gewoonte had het hoogteroer
vast te zetten, aan den me
er nicien had medegedeeld, dat
hij het hoogteroer, in verband
met de zeer sterke wind had
vastgezet, dan zou zeer waar
schijnlijk de mecanicien niet
verzuimd hebben ook de klamp
van het hoogteroer te verwij
deren.
De steward schijnt niet ge
weten te hebben, aldus ver
klaarde de heer Plesman,
voortbouwende op de waar
schijnlijke oorzaak van het on
geval. dat de klamp van het
hoogteroer niet was verwij
derd. Zoodra hij dus de over
handigde blokken in ontvangst
had genomen was, hij van mee
ning, dat 't toestel startklaar
was.
Omtrent de psychologische
factoren, waardoor mede het
ongeval is beïnvloed, vertelde
de heer Plesman, dat. in ver
band met de aanwezigheid van
hooggeplaatste persoonlijkhe
den een gespannen sfeer aan
wezig was. Bovendien had het
vliegtuig vertraging.
EEN SPECIALE STLJL.
De gezagvoerder Geysen-
dorffer vloog het vliegtuigtype
reeds sedert 1937. De piloot
hield er een speciale stijl van
vliegen op na. Een piloot met
een andere stijl zou vermoe
delijk het vastgezette hoogte
roer hebben, gemerkt, omdat
hy anders start-
HET LAG NIET AAN
HET TOESTEL.
Aan het toestel is dus het
ongeval niet te wijten. Het
was volkomen ln orde en zeer
bruikbaar. Van eenige overbe
lasting is verder geen sprake
geweest.
Waarschijnlijk zal deze ramp.
welke tot dusverre nog nooit
onder de gememoreerde om
standigheden heeft plaats ge
had, tot gevolg hebben, dat
voortaan een wimpel aan de
klampen wordt aangebracht.
Het denkbeeld, dat is geop
perd, een proefneming te hou
den onder dezelfde omstandig
heden op bezanen grond, acht
te de heer Plesman niet ver
antwoord. Wel zou een proef
neming op groote hoogte kun
nen plaats hebben.
Slachtoffers Yan de K.L.M.-
ramp worden overgebracht.
Zoodra de politie-autoritei-
ten in Kopenhagen de stoffe
lijke overschotten der 22
slachtoffers hebben vrijgege
ven zal een extra K.LM.-to,e-
stel naar Kopenhagen ver
trekken, teneinde de stoffelijke
resten der bemanning, dat van
de Amèrikaansche filmactrice
en zangeres Grace Moore, van
den Spaanschen passagier se-
nor Izqvierdo en van den
eenigen Ned. passagier, den
houthandelaar M. Engel uit
Zaandam, naar Schiphol te
brengen.
Met de stoffelijke resten
van Grace Moore en Izqvierdo
zal het. toestel doorvliegen
naar Parijs, waar dat van
Grace Moore zal worden ach
tergelaten. Haar echtgenoot
woont n.l. in deze stad. Ten
slotte zal het vliegtuig voor
het overbrengen van de res
ten van den Spanjaard door
vliegen naar Madrid.
BEGRAFENIS.
Voor zoover bekend zullen
de Nederlandsche slachtoffers
Maandag of Dinsdag worden
begraven. De omgekomen pi
loot Geysendorffer zal op
Westerveld worden gecre
meerd. Zijn Deensche echtge-
noote heeft zich met haar kin
deren reeds per trein van
Kopenhagen op weg naar Ne
derland begeven.
Maximum gewicht Dakota's
ongewijzigd.
Lord Nathan, de Britsche
minister van burgerlucht
vaart, heeft in het Hooger-
huia medegedeeld, dat hij van
de luchtvaartveiligheidsraad
het rapport heeft ontvangen
met betrekking tot het hoogst
toelaatbare gewicht van Da-
kota's. De raad heeft aanbe->
volen dit gewicht op 12.70S
kg. (28.000 Engelsche pondenï
te handhaven.