PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT: Admiraal Dönitz Klachten bij de Ver. Naties Dr* Plesman over de oorlogvoering ier zee Vandaag over de ramp op Kasirup Staten van Zeeland 190a Jaargang - No. 27 Uitgave van de Firma Provinciale Zeeuwsche Courant, Middelburg. Drukkerij Firma F. van de Velde Jr-, Vlissingtn. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en alg. Christelijke feestdagen. W.O.DE MIDDELBURGSCHE.VLISSINGSCHE, GOESCHE, BRESKENSCHE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 1 Febr. 1947 ABONNEMENTSPRIJS 25 cent per week. 3.20 per kwartaal, franco per post, t 3,45 per Kwartaal. Losse nummers 5 cent ADVER TENTIEPRIJS 12 cent per mm. minimum per advertentie f 2.— Bureaux gevestigd te Vtl-rsingen Wolstraat 58-60. tel 10 (2 'Ijncnl Middelburg Londensche Kaai 29 tel- 2077 en 2924. Ones Tutfkade 15. tel 2475. Oostburg: üratemastraat 3. tel 102. Terneuzen Brouwerijstr. 2. Postrek nr. 35Q30G P Z.C-. Middelburg. Het Wereldgebeuren: Duitschland was niet voldoende voorbereid. Hitier stelde Britsche marine ten voorbeeld. Admiraal Dönitz, Hitler's marine-commandant, heeft tij dens zijn gevangenschap in Neurenberg niet stil gezeten. Van de hem toegestane vrij heid van beweging heeft hij gebruik gemaakt voor het scnrijven van een lijvige ver handeling over de oorlogvoe ring ter zee, volgens de Brit sche a-miraliteit een waarde volle bijdrage tot de maritie me .krijgsgeschiedenis van de tweede wereldoorlog. De ver handeling is thans gepubli ceerd Dönitz, die zijn verhande ling zonder hulp van docu menten heeft geschreven, on derscheidt vier beslissende stadia in de afgeloopen oor- io Et- De eerste tegenslag kwam, toen na de snelle overrompe ling van de lage landen en Frankrijk de Duitsche mari ne niet in staat bleek een in vasie in Engeland te onder steunen, evenmin trouwens als de Luftwaffe. Als gevolg van de te geringe capaciteiten van de Itaiiaansche soldaten slaag de Duitsche marine er in de tweede phase van de oorlog niet in het Oostelijk bekken van de Mlddellandsche Zee te beheerschen. Daardoor kon in het derde stadium de geallieer de invasie In Noord-Afrik a noch worden verhinderd, nóch bemoeilijkt. De geallieerde in vasie in Frankrijk tenslotte, werd mede een succes door de te slechte Duitsche inlich tingendienst en de te zwakke Du:tsche zee- en luchtmacht. Over het algemeen genomen, schrijft Dönitz de nederlaag toe aan de buitenlandsche po litiek, die het land tot oorlog deed besluiten alvorens de marine op voldoende sterkte was. Omgekeerd ook aan de op het gebied van de marine gevoerde politiek, die nog niet snel genoeg voor een doeltref fende bewapening zorgde. Dönitz legt er de nadruk op, dat Duitschland eigenlijk niet Was voorbereid op een z oorlog tegen Engeland. In het voorjaar van 1943 werd het merkbaar-dat de ge allieerde vliegtuigen en torpe dojagers met radar werden uitgerust. De verliezen aan duikbooten stegen spoedig van 13 tot 50 procent. Dönitz be toogt echter als goede Duit- scher, dat de Duitsche duik bootbemanningen van groote zelfopofferingen en moed heb ben blijk gegeven en eerlijk hebben gestreden. De Britsche admiraliteit heeft ook gegevens gepubli ceerd uit de dagboeken van Hitler's vertrouwensmannen. Hieruit blijkt, dat Hitler zijn besluit om alle schepen groo- ter dan torpedojagers uit de vaart te nemen, genomen heeft nadat een klein aantal Britsche torpedojagers op oudejaar 1942 een sterk Duitsch eskader in de Ba- rendsz Zee op de vlucht had den gejaagd Een aanteeke- ning van vice-admiraal Kran- cke maakt er melding van, dat Hitier, nadat hem het nieuws over de slag in de Barendsz Zee ter oore was gekomen, woedend was geworden en met minachting over zijn marine sprak. Het meest ergerde hij zich erover, het nieuws van Reuter te moeten vernemen, terwijl de Duitsche berichten hem pas 24 uur later bereik ten. Hitier stelde de Britsche marine tot voorbeeld, zeggen de dat die tenminste tot het bittere einde vocht, terwijl de Duitsche schepen op de vlucht gingen. GERUCHTEN over aanslag op Franco. Volgens geruchten zou een der officieren uit Franco's ge volg, kolonel Sanchez Alava- rez, drie revolverschoten op den Caudillo hebben afgevuurd, waardoor twee andere officie ren licht gewond werden ter wijl een der kogels langs de linkerschouder van den Cau dillo geschampt zou zijn. De onmiddellijk gearresteer de kolonel zou verklaard heb ben, niet de bedoeling te heb ben' gehad Franco te dooden, doch door schoten in de lucht uiting te hebben willen geven aan zijn misnoegen over het gedwongen ontslag van den monarchistlschen generaal Aranda, die kortgeleden in ballingschap gezonden is. Naar aanleiding van deze geruchten, js in officieele krin gen te Madrid verklaard, dat men van een dergelijke aan slag niets af weet. Franco jaagt dezer dagen in de om geving van Toledo. Dr. Figl: Geen Nazi's meer in Oostenrijk. De Oostenrhksche kanselier, dr. Leopold Figl, heeft in pen toespraak tot de plaatsvervan gers der ministers van buiten landsche zaken, het Oosten- röksche standpunt over het vredesverdrag- uiteengezet. Figl zelde. dat Oostenrijk het eerste slachtoffer van Hit- Iers agressie is geweest en dat 't zich steeds tegen de Duit- schers verzet heeft, ofschoon dezen er wel In geslaagt wa ren Oostenrijkers tot dienst in Hitiers oorlogsmachine te dwingen. Op grond van zijn verzet heeft Oostenrijk het moreele recht als een bevrijd land te worden behandeld, al dus Figl en hij verklaarde, dat een zoowel politiek als econo misch, vrij en onafhankelijk Oostenrijk een der belangrijk ste factoren is. die een toe komstige Duitsche agressie kunnen tegengaan. De kanselier vervolgde, dat het Oostenrijksche bestuur van nazi's gezuiverd is er herhaalde plechtig de verkla ring van April 1945. waarbij de anschluss met Duitschland van nul en geener waarde werd verklaard. vertrekt de Engel- sche Koninklijke familie voor haar reis naar Zuid- Afrika-; wordt te Laren (N. H.) een sahatorium voor studenten geopend. MORGEN is het 75 jaar gele den, dat de Fransche in genieur Dupuy de Löme een proefvlucht maakte met een door hem gecon strueerde bestuurbare ballon. DE MUITERIJ OP DE „BOISSEVAIN" De mariniers werden achtergesteld. In aansluiting op de berich ten over de muiterij op de „Boissevain", heeft de Neder- landsche legatie te Cairo me degedeeld, dat de moeilijkhe den, -welke neerkwamen op wrijving tusscben de troepen en de 300 passagiers, spoedig opgelost waren. De troepen waren afgunstig op grond van de betere accom modatie, welke de betalende passagiers aan boord genoten. Spoedig na oplossing van het conflict heeft de „Bolsse- vain" de reis voortgezet. Over schendingen Yan rechten Yan de mensch. De Ver. Naties hebben meer dan duizend klachten ontvan gen uit verschillende deelen van de wereld over schendin gen van fundamenteele rech ten van de mensch, zooals vrij heid van godsdienst en mee- ningsulting. Uit deze duizend mededee- llngen van beweerde schen dingen is een uitgebreid rap port. samengesteld, dat aan de V. N.-commissie voor de rech ten van de mensch is voorge legd. Deze commissie heeft geen mededeeling willen doen over de inhoud van dit gehei me document. Evenwel ver luidt, dat er o.a. punten in zouden voorkomen ten aan zien van de volgende landen: Engeland- Verschillende pro testen van organisaties in ver scheidene landen, die critiek oefenen op de Britsche Dolitiek ten aanzien van Palestina. Ver. Staten: Een resolutie van het Mexicaansche antl- lynch-comité, waarin wordt aangedrongen op maatregelen tegen het lynchen. Sow jet-Rusland: Groepeerin gen ln verschillende landen klagen over belemmering van vrijheid en godsdienst in Sow- jet-Rusland. Voor-Indië. Klachten over discriminatie ten aanzien van Indiërs in Zuid-Afrlka Fransch West-Indië. Ook verzoek om toestemming voor de Indiërs tot emigratie naar de dominions, onder dezelfde réchten als burgers van het Vereenigd Koninkrijk. Turkjje: Een aantal klach ten van Armeensche Instanties over beweerde schending van het verdrag van Lausanne be treffende de bescherming van Armeensche minderheden. Joego-Slavië: Verschillende organisaties in Italië en Ame rika oefenen critiek op de Britsch ambassadeur in Polen „gepromoveerd". De Britsche ambassadeur in Polen, Victor Cavandish Bentinck, die drie weken ge leden in een spionnage-affaire in Polen verwikkeld is ge weest, wordt binnenkort „over geplaatst als gevolg van pro motie". Er wordt aan toege voegd, dat hjj voor de nor male promotie in aanmerking komt, hetgeen automatisch overplaatsing meebrengt. Mac Arthur verbiedt stakingen. Generaal Mac Arthur heeft een verbod tot staking in Ja pan uitgevaardigd. Mac Arthur verklaarde na der: „Ik heb de arbelderslei- ders medegedeeld, dat ik ln de huidige omstandigheden van verarming en uittering van Japan niet kon toestaan, dat gebruik gemaakt zou worden van een in sociaal op zicht zoo doodelijk wapen". Schotsche nationalisten doen beroep op de Ver. Naties. Naar de New York wordt vernomen hebben de Schotsche nationalisten, die voor Schotland een eigen par lement willen hebben, een be roep op de organisatie der V. N. gedaan om hun „minder heidsrechten" tegen de derdrukklng" van de En gel- sche regeering te beschermen. omstandigheden in Joego-Sla vië waar volgens de bewerin gen een totalitair regiem zou heerschen. Zooals reeds eerder gemeld zijn bij de V. N. ook klachten ingekomen van de Schotsche nationalisten tegen „Engelsche onderdrukking". Dreigende staking bij de groentenhandei. De besturen van de drie bonden van de kleinhandel in aardappelen, groente en fruit ln de provincie Utrecht kwa men in vergadering bijeen ter bespreking van de door den minister vastgestelde maxi mumprijzen en de situatie in de aardappelhandel. De prijzen voor groente op de veiling lig gen boven de vastgestelde maximumprijzen, terwijl in de, aardappelhandel practisch geen winstmarge is. Besloten werd den minister een telegram te zenden met het verzoek de maximumprij zen binnen acht dagen, op te heffen en een regeling te willen- aanvaarden, welke dooi de bonden zal worden ontwor pen. Wanneer geen rekening met de wenschen van de kleinhan delaren wordt gehouden, zal een staking niet tc vermijden zyn, aldus het telegram. Aan het hoofdbedrijfschap akkerbouwproducten is een te legram gezonden over de moeilijkheden in de aardappel handel. De Koningin dankte Amsterdam. H. M. de Koningin heeft den burgemeester van Am sterdam vervocht aan de bur gerij van de stad haar dank over te brengen voor de har telijkheid. waarmede men haar tijdens haar verblijf in Am sterdam heeft omringd. KORTE PREDICATIE STORM. Marcus 6 vs. 4553. De wereld tobt zich af en de wind is haar tegen. Een storm van ongekende hevigheid is over haar heengegaan en nóg kolkt en kookt Be. branding. De bruut viel den „gentleman" aan en in die schijn-mensch ontwaakte het dier. Het sloeg in zelfheboud van zich af en nu staat hij daar met blauwe oogen en gescheurde kleeren, met zijn zwarte handel en on zuiverheid. De storm is voor bij, maar nu herkent hij in. zijn medebroeder, die één met hem was in leed en vernedering, deu vriend niet meer en staat hij onwennig in de strijd om het bestaan. Want het leven is meedoogenloos en er is weer de concurrentie en het geld- verdienen, er is weer het on recht en de partijzucht. Jezus schijnt als toen in. Ga. lilea van zijn discipelen af scheid te hebben genomen en zij tobben verder. Zij pijnigen zich om hun schip vóórt te krijgen en zij weten niet, dat Jezus op de berg voor hen bidt. Zijn bidden is gemeen schap oefenen met zijn God. een voortdurend opdoen van nieuwe moed en nieuwe kracht, een zich telkens weer onderwerpen aan Gods wlL - Heeft Jezus ons bidden ge leerd? Of pijnigen we ons. kun nen we niet op tegen de waan zin der branding en zijn wh voortdurend in nood? Wij schreeuwen van angst, zien spooksels in het kruis dat ons drukt, in smartelijk verlies, terwijl alls roept om zelfbe houd. Jezus zag door de duisternis heen het tobben van zijn disci pelen en deed alsof hij hun voorbij wilde "aan. Zoo is het nóg. Roept Hem aan in be nauwdheid en Hij zal niet voorbijgaan, maar in uw schip klimmen en uw stormen en be. geeren stillen. Met Hem aan boord berentt gij de haven. P A. PIJNACKER HORDIJK. MINDER VORST. Gisternacht trok een storlne over ons land, waardoor de uitstraling minder was dan in de voorgaande nachten de minimum temperaturen weer wat minder laag waren, gemiddeld ongeveer 10 gra den, behalve in Vlissingen, waar de temperatuur niet la ger kwam dan 5 graden In Frankrijk waren de tempe raturen eveneens minder laag, doch op vele plaatsen kwam na een stijging der tempera tuur overdag tot even boven het vriespunt, de nachtelijke minimum temperatuur tóch weer ongeveer op 10 gra den. Het Is te verwachten, dat de depressie-activiteit op de oceaan zich in de loop van de komende dagen geleidelijk ver der over West Europa zal uit breiden. Daar niet te verwachten is. dat het hoogedrukgebied over het Oostzeegebied zal verdwe nen, zal de wind in onze om geving tijdelijk moeten aan wakkeren, waarbij de kans op sneeuwval geleidelijk grooter wordt. De situatie is dus nog steeds zoo, dat de vorst wel iets verder kan afnemen, doch de vorstperiode nog niet beëin digd kan worden, hoewel plaatselijk in de namiddag, tengevolge van de reeds vrij sterke zonnestraling, de tem peraturen enkele uren boven het vriespunt komen, voorna melijk in het Zuid-Westen van het land. Dr. van der Meer over wederopbouw-problemen. MEER ZEGGENSCHAP VOOR DE GEMEENTEN. Dr. ir. Z. Y. van der Meer, directeur-generaal voor de Volkshuisvesting, heeft be sprekingen gevoerd met bur gemeesters van een aantal Noord-Limburgsche gemeen ten. De heer van der Meer heeft daar uitvoerig gespro ken over de moeilijkheden, welke de voortgang van de wederopbouw belemmeren, in het bijzonder de materialen- schaarschte. Het voor de we deropbouw aan de volkshuls- vesting- beschikbaar gestelde kwantum hout is zoo gering, dat de uitvoering van het bouwplan 1947 reeds nu ern stig- in gevaar komt. De heer van der Meer deed de mededeeling, dat het in bet voornemen ligt de gemeenten, allengs meer zeggenschap te geven. Over de wengchelijkheld van een verdere Inschakeling der gemeentebesturen bij de wederopbouw bestaat geen verschil van mening. Weer een boottrein naar Marseille. VOOR HET EERST NA 7 JAAR Vrijdag zal voor het eerst sinds 1940, na bijna 7 jaar dus, weer een boottrein van Am sterdam naar Marseille rijden. Deze trein zal passagiers ver voeren bestemd voor het m.s. Klipfontein van de Holland- Af rika-liin. Daar de Klipfontein onge veer 12 dagen noodig had om in Genua en Marseille vracht in te nemen, waarbij alle rui men geopend zouden worden was het niet mogelijk de pas sagiers reeds in Amsterdam aan boord te laten gean. Albert Kuyle publiceert toch Het Tweede Kamerlid, de heer v. d. Goes van Naters heeft aan den minister van jus titie vragen gesteld in verhand met het feit, dat de letterkun dige Albert Kuyle in strijd met het hem door de Centrale Eereraad opgelegde verbod toch voortgaat met publicee. ren in verschillende periodie ken, De heer v. d. Goes van Naters vraagt of de minister bereid is tegen Kuyle straf rechtelijk op te treden. Ambtenaren knoeiden met kolenbonnen. Door de Centr. Dienst van de Econ. Contróle zijn in Z.- Holland o.m. zes ambtenaren van plaatselijke kolenbureaux en tien brands toffenhandelaren aangehouden in verband met het verhandelen van kolen- bonnen en -coupures. O.m were het hoofd van de inmiddels opgeheven Brandstoffencom- missie van Delft gearresteerd. Worstfabrikant gearresteerd De directeur van een fabriek van z.g. wildworst te Twello bij Deventer, is gearresteerd omdat hij in de worst behalve vlëesch van wild (konijn) ook een flinke partij rundvleesch in de producten had laten venverken. Dit rundvleesch was afkomstig van clandestie ne slachtingen, waarvoor zelfs een speciale „zwarte kas" was gevormd. Deze werd gevon den in de dubbele bodem van een kleerenkast; ze bleek een bedrag van 12.519.te be vatten. Met deze manipulaties was in een neriode van vier maanden ruim 65 000 extra verdiend. Behalve de directeur werden ook nog twee veehandelaren gearresteerd EEN LID VAN DE BEMANNING ZETTE HET HOOGTEROER VAST Geysendorffers vliegstijl werd hem noodlottig. Vrijdagmorgen heeft de pre sident-directeur van de K.L. M., dr. A. Plesman, in een persconferentie 'n beschouwing gegeven omtrent de vermoede lijke oorzaken van het vlieg tuigongeluk bij Kopenhagen. Een definitieve reconstructie van 't ongeval is door de com missie van onderzoek nog niet bekend gemaakt. Aanvaardt men de vermoe delijk juiste stelling, dat het hoogteroer met een klamp vast gezet is geweest, dan zou de piloot, wanneer geen wind aanwezig- was geweest, welke hem het opstijgen vergemak kelijkte. onmiddellijk hebben gemerkt, dat het hoogteroer niet in orde was. De reconstructie van hel ongeval heeft reeds thans uit gewezen, dat na de landing op liet vliegveld een lid van de bemanning naar achteren is gelo open. teneinde, in verband met de zeer sterke wind, het aoogteroer vast te zétten. Het richtingsroer was door een mecanicien van het grond- personeel vastgezet. De erond- Kunnen de soldaten kolen transporteeren TELEGRAM E.V.C. AAN DEN MINISTER-PRESIDENT Het hoofdbestuur der E.V. C. zond een telegram aan den minister-president waarin het er bh" de regeering op aan dringt, die maatregelen te treffen welke er toe kunnen bijdragen, dat het transport- vraagstuk van de gedolven en nog te delven kolen in de mij nen van Zuid-Limburg, ten 3poedigste wordt opgelost. Het verzoekt de regeering ernstig te overwegen em ge bruik te maken van de trans portmogelijkheden door Inscha keling van de daarvoor in aan merking komende legeronder- deelen. Dit zou tevens de resulta ten van de eventueele vrij willige Zondagsarbeid onzer mijnwerkers in niet belangrijke mate ten goede komen. Auto met Hakenkreuz. Te Rotterdam werd Donderdag eenige dei ning veroorzaakt door de verschijning van een vrachtauto met opleg ger. Op de radiateur was een groote haken- kruisvlag vastgehecht met daarop een adelaar geborduurd. Het num mer van de auto was onleesbaar gemaakt. Een passeerende agent van politie heeft nog getracht de auto aan te houden, maar de chauf feur reed verier en werd later nog bij Overschie gesignaleerd. IMPORT VAN AUTOBUS- CHASSIS. In verband met de nog be staande behoefte aan mate rieel voor het personenver voer is in het kader van de ter beschikking staande mid delen besloten voor 1947 de viezen uit te trekken voor de import van een aantal autobuschassis. PROVINCIALE STOOMBOOTDIENSTEN ZIJN EEN ZORGENKIND. Politieke debatten. VRIJDAGMORGEN is de zitting van de Prov. Sta ten in het Schuttershof hervat. Voordat echter werd overgegaan tot voortzetting van de begrootlngsdebatten stelde de voorzitter, jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, voor ter gelegenheid van de ver jaardag van Prinses Beatrix het volgende telegram aan H. K. H. Prinses Juliana en Z. K. H. Prins Berahard te zenden: „De Provinciale Staten heden in openbare vergadering bij een, wenschen Uwe Koninklijke Hoogheden van harte geluk met de geboortedag van Prin ses Beatrix". De heer Lockefeer, die na mens Ged. Staten verschillen de vragen naar nlelding van de Prov. Stoombootdiensten beantwoordde, noemde deze diensten een waar zorgenkind, dat iedere week opnieuw de bijzondere ac zht heeft van het College. De toestand van het materiaal is uiterst slecht. Revisie is dringend noodzake lijk doch dan rhst onmiddel lijk de vraag, waardoor deze booten vervangen moeten wor den. Spr. bracht hulde aan het personeel, dat vaak 's nachts nog in de weer is om répara: ties te verrichten. Laat ook het publiek waardeering too- nen! Het lichten van de wrakken baart vele zorgen, .niet in de .aatste plaats aan Rijkswater staat. Het werk wordt echter voortgezet. Het College laat niet na de werkzaamheden van Rijkswaterstaat te bespoedi gen. De bouw van een nieuwe ferryboot vordert sneL De heer Lockefeer erkende dat de ruimte op de booten te gering is en daarom moesten de eerste klassekajuiten her opend worden. De suggesties, die gegeven zijn om -deze ka juiten gratis open te stellen, worden door het Co 11 -je in overweging genomen. De po sitie van het personeel" heeft haar voortdurende aandacht. De „Irene", die de dienst van Ternéuzen naar Hoede kenskerke moet onderhouden, heeft vele «reb-'-'m. aLs deze boot uitvalt, ligt de dienst stil. Spr. was ontevreden over dé trage voortgang in de uitbag gering van de haven van Hoe- dekenskerke. Het schort hier ook aan goede steigers en aan legplaatsen. Hierna kreeg de heer Van Oorschot (P.v.d.A.) voor de tweede maal het woord. Hij cctoogde met klem als ver weer op aanvallen van andere Statenleden dat de P.v.dA als een socialistische partt haar intrede in de Staten heeft gedaan. De houding van deze partij zal op haar socia- istische beginselen getoetst worden. Deze beginselen heb ben vele religieus-voelende menscaen aangetrokken. Spr. deelde mede. dat zijn motie en de motie van den heer v. d. Feltz inzake de noodzakelijkheid van een spoe dige inpoldering van het Sloe thans zijn samengesmolten. Er is de clausule ln opgeno men, dat zoo noodig eerst overleg met België over deze kwestie moet plaatsvinden. Baron van der Feltz (C.H.) zette zijn aanval op de Party van de Arbeid voort. Hij noemde deze partij een conglo meraat, een zuigeling, niet met roode of rose, doch bleeke, karakterlooze melkboerenhon denharen, die wel zijn natuur lijke dood zal sterven als de- tijd daarvoor gekomen is. De heer Kodde (St. Ger.) kon niet gelooven, dat het streven van de P.v.d.A. ons land ten goede zal komen Hij wilde echter het persoonlijke element uit de discussies ban nen. Interrupties van weerszijden vlogen bij deze politieke de- fengevechten door de verga- erzaal. De heer Kodde herhaalde, wat hij reeds in een vorige zitting naar voren had ge bracht, dat de Zeeuwsche boe. renjongens in de provincie moeten blijven. Hij kon echter niet enthousiast zijn voor staatsbeheer over door inpol dering verkregen gronden. Spreker wekte het College op vol te houden in de strijd vooneen juiste schadevergoe ding. Laten we eendrachtig hiervoor samengaan. Hij diende een voorstel ln tot een motie, waarin G. S. worden verzocht om de voor dracht ten aanzien van de be drijfsvorm der P.Z.E.M. in openbare zitting ln bespreking te brengen vóórdat de milli- oenenleenlng ter tafel komt. De heer Vercauteren (K.V. P.) drong aan op verbetering van de wegen HulstGraauw en HulstClinge. Hij beval de voor de P.Z.E.M. onrenda bele gebieden in de aandacht van Ged. Staten aan. De heer Kremers (CPU.) is op verschillende punten niet tevreden gesteld door de ant woorden van G. S. op zijn vra gen, met name wat betreft de sociale positie van de arbei ders in het Vrije van Sluis. De heer Wisse (St. Ger.) vestigde de aandacht op de geïsoleerdheid van de gemeen te Waarde. De zitting werd hierna ge schorst. mecanicien Is niet op de hoog- te geweest, van het vastzetten, van het hoogteroer door een lid van de bemanning. Toen nu het toestel van het vliegveld Kastrup zou opstijgen, heeft de mecanicien van het grond personeel de startblokken ver wijderd, alsmede de klamp van het richtingsroer. Hy heeft deze blokken. en de klamp aan den steward afge leverd, denkende, dat hierme de het toestel dus startklaar was. De mecanicien heeft van zjjn plaats, staande voor de start van het vliegtuig, niet kunnen zien, dat aan de achterkant van de staart van het vliegtuig de klamp van het hoogteroer was bevestigd. Wanneer het lid van de bemanning, dat vol gens den heer Plesman niet de gewoonte had het hoogteroer vast te zetten, aan den me er nicien had medegedeeld, dat hij het hoogteroer, in verband met de zeer sterke wind had vastgezet, dan zou zeer waar schijnlijk de mecanicien niet verzuimd hebben ook de klamp van het hoogteroer te verwij deren. De steward schijnt niet ge weten te hebben, aldus ver klaarde de heer Plesman, voortbouwende op de waar schijnlijke oorzaak van het on geval. dat de klamp van het hoogteroer niet was verwij derd. Zoodra hij dus de over handigde blokken in ontvangst had genomen was, hij van mee ning, dat 't toestel startklaar was. Omtrent de psychologische factoren, waardoor mede het ongeval is beïnvloed, vertelde de heer Plesman, dat. in ver band met de aanwezigheid van hooggeplaatste persoonlijkhe den een gespannen sfeer aan wezig was. Bovendien had het vliegtuig vertraging. EEN SPECIALE STLJL. De gezagvoerder Geysen- dorffer vloog het vliegtuigtype reeds sedert 1937. De piloot hield er een speciale stijl van vliegen op na. Een piloot met een andere stijl zou vermoe delijk het vastgezette hoogte roer hebben, gemerkt, omdat hy anders start- HET LAG NIET AAN HET TOESTEL. Aan het toestel is dus het ongeval niet te wijten. Het was volkomen ln orde en zeer bruikbaar. Van eenige overbe lasting is verder geen sprake geweest. Waarschijnlijk zal deze ramp. welke tot dusverre nog nooit onder de gememoreerde om standigheden heeft plaats ge had, tot gevolg hebben, dat voortaan een wimpel aan de klampen wordt aangebracht. Het denkbeeld, dat is geop perd, een proefneming te hou den onder dezelfde omstandig heden op bezanen grond, acht te de heer Plesman niet ver antwoord. Wel zou een proef neming op groote hoogte kun nen plaats hebben. Slachtoffers Yan de K.L.M.- ramp worden overgebracht. Zoodra de politie-autoritei- ten in Kopenhagen de stoffe lijke overschotten der 22 slachtoffers hebben vrijgege ven zal een extra K.LM.-to,e- stel naar Kopenhagen ver trekken, teneinde de stoffelijke resten der bemanning, dat van de Amèrikaansche filmactrice en zangeres Grace Moore, van den Spaanschen passagier se- nor Izqvierdo en van den eenigen Ned. passagier, den houthandelaar M. Engel uit Zaandam, naar Schiphol te brengen. Met de stoffelijke resten van Grace Moore en Izqvierdo zal het. toestel doorvliegen naar Parijs, waar dat van Grace Moore zal worden ach tergelaten. Haar echtgenoot woont n.l. in deze stad. Ten slotte zal het vliegtuig voor het overbrengen van de res ten van den Spanjaard door vliegen naar Madrid. BEGRAFENIS. Voor zoover bekend zullen de Nederlandsche slachtoffers Maandag of Dinsdag worden begraven. De omgekomen pi loot Geysendorffer zal op Westerveld worden gecre meerd. Zijn Deensche echtge- noote heeft zich met haar kin deren reeds per trein van Kopenhagen op weg naar Ne derland begeven. Maximum gewicht Dakota's ongewijzigd. Lord Nathan, de Britsche minister van burgerlucht vaart, heeft in het Hooger- huia medegedeeld, dat hij van de luchtvaartveiligheidsraad het rapport heeft ontvangen met betrekking tot het hoogst toelaatbare gewicht van Da- kota's. De raad heeft aanbe-> volen dit gewicht op 12.70S kg. (28.000 Engelsche pondenï te handhaven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 13