PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT K.LM.-DAK0TA IN DENEMARKEN VERONGELUKT De Nazi-partij Arnemuiden PRINS GUSTAAF ADOLF, GRACE MOORE en de piloot GEIJSENDORFFER onder de slachtoffers Twee-en-twintig dooden Vandaag Nóg drie Dakota's verongelukt Nederlandsche handel met Duitschland 190e Jaargang - No. 22 Uitgave van de. Firma Provinciale ^eeuwsche Courant, Middelburg. Drukkerij Firma F. van de Velde Jr., Vlissingen. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en alg- Christelijke feestdagen. W O. DE M1DDELBURGSCHE, VLISSINGSCHE, GOESCHE, BRESKENSCHE COURANT EN VRIJE STEMMEN Maandag 27 Jan. 1947 ABONNEMENTSPRIJS 25 cent per week, 3-20 per kwartaal, franco per post. 3.45 per kwartaal. Losse nummers 5 cent ADVER TENTIEPRIJS 12 cent per mm. minimum per advertentie i 2. Bureaux gevestigd te Vlissingen Walstraat 58-OQ. tci. 10 (2 'ijncnl Middelburg Londensche Kaai 29 tel. 2077 en 2924. Goes - Turfkade 15. tel- 2475. Oostburg: Gratemastraat 3. tel. 102. Terneuzen Brouwerijstr. 2, Postrek nr. 35930G' P-Z.C-, Middelburg. Onmiddellijk na de start stortte het toestel neer dagmiddag omstreeks half ze is dc ":ota PHTCR van de K.UL, die onderweg was van Amsterdam naar Stockholm, enkele seconden na de opstijging: van het vlieg- vel1 Kastrup bij Kopenhagen nee" 'art cn rrn.üxplodco-d. Alle 22 inzittenden - 6 leden van de bemanning en 16 passagiers kwamen om het leven. Gezagvoerder was de bekende Nederlandsche piloot Geysendorffer. Onder de pas sagiers bevond zich de Zweedsche prins Gustaaf Adolf, zoon van den Kroonprins, die naar Stockholm terugkeerde van. zijn bezoek aan Prinses Juliana en Prins Bernhard, de vermaarde Amerikaansche radio- en filmster Grace Moore en de Deensche zangeres Gerda Neumann. Het vliegtuig had de reis Amsterdam—Kopenhagen nor maal volbracht en landde <L te omó..oeks 3 uur. xva- dat drie passagiers, n-1. twee Neder;an: en de Deen Mourier waren uitgestegen, s.a.u.e het met zestien passa giers normaal onder goede weersomstandigheden. Het toestel was nagekeken en al. les in orde bevonden. Onmid dellijk na de start steeg het vlieg p zee.- onge~ a xe- lyke wijze stijl omhoog, waar door het onbestuurbaar werd en neerstortte. Dit verloop zou kunnen wijzen op een abnor male tcestand van het vlieg tuig. RELAAS VAN EEN OOGGETUIGE. Een ooggetuige vertelde, dat het toestel, toen het de lucht in-: normaal steeg onder een hoek van 60 gra den. Plotseling zag hij, dat de piloot zijn toestel reent trok. Op een hoogte van 100 meter maakte het een draaiende beweging, raakte de grond met de linkervleugel en maakte een slag om- Op het zelfde m.ment werd een he vige ontploffing gehoord en s. .d cic m: .mte laaie. Alle leden van de be manning en ook de passagiers moeten onmiddellijk zijn ge dood, hetgeen men concludeer de uit het feit, dat de perso nen. die dadeiijk naar de plek des onheils waren gegaan om hulp te verleenen, de Inzit ten, en alle op hun plaatsen vonden. De brandweer van het vlieg veld ruitte -nmiddellijk uit en ook de brandweer en een red dingsbrigade uit Kopenhagen bereikten het vliegveld zeer snel. Er kon echter niets meer gedaan worden dan het hevige vuur blusschen De dooden werden in een- gebouw op het vliegveld opge baard. Het duurde eenige uren voor zij allen geïdentificeerd waren, ALARM VOOR HEI ONGELUK. Reuter meldt nog als b|j- zon.icmeid, aat de luchtvaart inspecteur plotseling merkte, dat er iets verkeerd ging en alarm maakte. De alarmbei luid-e vóór het engeluk olaats had. Vanochtend vertrok een extra-vliegtuig van de JX.L.M. met officials der maatschappy' en van de u" ...vaartdienst naar Kopenhagen. DE SLACHTOFFERS. De leden van de bemanning waren: eerste piloot G. J. C. li ot G. J. Rietman, eerste telegrafist S. M A. Pynenburg, tweede te legrafist W. Brandenburg, de mecano YV. A. Bommel en de steward H. van Hoek. De namen van de 16 pas sagiers, die om het leven kwamen, lulden: P. Engel, di recteur van de N.V. Dekker's hout te Zr ar'mt: ..ins Gustaaf Adolf van Zweden, zjjn adjudant Graaf Steen- boek, de Amerikaansche zan geres Grace Moore, die verge zeld was door Louis Peltier en den heer Malbeck, de Deensche zangeres Gerda Neu mann, de Deen Jens Dennow, de Deen Hans Thomsen, mevr. Fehrman, een Deensche, ver der de Denen Brix, Granth en Mackeprang, de Spanjaard J ordo, de iLMarige Fran- sche i r Sirbon en de Z Vier van de 16 passagiers waren op Schiphol ingestapt, de twaalf anderen waren te Konenhegen aan b^prd geko men. Prins Gustaaf Adolf. Prins Gustaaf Adolf Oscar Frederik Arthur Edmon, her tog van Vasterbotten, were op 22 April 1906 te Stock holm, geboren als oudste zoon uit het eerste huwelijk var. den kro:nprins G'^^af Adolf met Margnèrite, prinses van Groot-Prittannië en Ierland. Htf was o.m. k~--'tetn van he* legercorps van - n h< 20ste regiment infanterie van Vasterbotten en van het rui- tercorps; kapitein van de Zweedsche generale staf en drager van onderscheidene hoo. ge riddero- -n. Hii was op 20 October 1932 gehuwd met Sibylle, prinses van S-ksen- L urg-Gotha. b ~1g van Saksen Uit dit huwelijk wer- d:n drie prinsessen geboren en vcrig jaar April een zoon. Alle theaters te Stockholm zyn gesloten. Het radiopro gramma zond een herden kingsprogramma uit. De Deen sche radio liet de lichte pro gramma's uitv' "n en bracht treurmuziek ten gehoore. Reuter meldt, dat de dood van den prins een bijzonder harde slag is voor koning Gustaaf. Zijn schuwheid ten spijt was hy' geliefd bij het Zweedsche volk, waarvan sommigen ncu beschouwden als de volgende koning van Zweden. De vader van prins Gustaaf, de Kroonprins is ziekelyk en zoo nu en dan hebben geruchten de ronde ge daan, dat hy" afstand zou doen ten gunste van zijn zoon voor het geval, dat de k ning zou komen te overlijden. Prins Gustaaf Adolf, die president was van de Zweed sche Athletiekbond, was in 1934 voorzitter van het Zweedsche Olympische comité. Prins Gustaaf Adolf had te genover een vriend verklaard, dat hy met veel genoegen en kele dagen op Soestdijk had doorgebracht. De prins had brj zijn bagage speelgoed voor zijn kinderen, dat hy in Nederlanp had gekocht. Prins Bernhard en hij veerden op Schiphol een Prins Gustaaf Adolf f Nauwelijks eenige maanden na de ramp op Schiphol tr"f Zondag middag de K.L.M. een nieuwe, ramp, welke rouw bracht, niet alleen in ons land, maar ook in Zweden, dat een Prins verloor, die bestemd scheen om eens de troon der Bernadottes te be stijgen en voorts in de andere landen, tot wel ker nationaliteit de slachtoffers behoorden. De wereld is de laat ste tijd vele malen op geschrikt door ernstige vliegrampen en ook deze Zondag moesten er weer eenige aan de langza merhand lang geworden reeks worden toege voegd. Met eerbied ge denken we de slachtof fers en de smart van hen. die zij nalieten. Dat zich onder hen, -"-et eenige veelbelo vende jonge krachten, *~4-rionds oudste ver- keersniloot Geysendorf fer bev:nd beteekent in het brizonder voor onze nationale luchtvaart een "rnstige slag. levendig gesprek tot op het moment, dat het vliegtuig taxide naar de plaats waar het zou starten. By het af scheid gaven zy elkaar een stevige handdruk. Grace Moore. Grace Moore werd 5 Decem ber 1901 te Del Rio in Ten- nesee gloren. Ze kreeg on derwijs op de „Jellico High School" en studeerde muziek aan het Ward Belmont College te Nashville. Ze begon haar carrière in een kerkko-r te Jellico. In 1933 werd ze prima donna in een van Irving Ber lin's revue's. Ze studeerde. -i- e jaar in Europa In 1930 begon zij voor de film op te treden in „Jenny Lind" en „New Moon" en in 1934 trad zij op in de film „One Night of love". Zy trad op voor verschillende vorsten ir Europa en tntving verschil lende nooge onderscheidingen. Haar woonplaats was Newton Connecticut Louis Peltier was een jong Fransch pianist, die Grace Moore op haar tournée zou begeleiden. Grace Moore maakte veelvuldig gebruik van het reizen per vliegtuig. Zij vloog in het afgeloopen jaar vierrr - al o-ver de Oceaan. Piloot Geysendorffer. De heer Geysendorffer werd 1 April 1892 te Sliedrecht ge boren Hy kwam in 1919 bij de iuchtvaartafdeeling te ioesterberg. Op 4' September van dat jaar werd hy ge brevetteerd. Hij was de eerste "derlan.er. die een brevet als verkeersvlieger behaalde. !s "'■-vlieger trad hij ip 1 Maart 19*1 tezamen met en h-e .stra in dienst der K.L M. Beiden waren de eer- Ned. vliegers in dienst der maatschappij. In 1927 vol bracht hij'met de Fokker F 7a HN ADP. gehuurd door den Amerikaan van Lear 31ack, de eerste retourvlucht ;ter. iBa uvla. Gey sendorffer vloog met van Lear Black r;nd een groot leel van de wereld. Na diens dood trad Geyssen- dorffer opnieuw in dienst van de K.L.M. In 1933 maakte hij met de Panderjager een bij zondere postvlucht naar Indië en tijdens de Melb;urne-race was hij gezagvoerder van de iPanderjager. Hij behoorde tot de lucht- millionnairs der K.L.M. De heer Geysendorffer was gehuwd en had twee kinderen. Het geval wilde, dat Geysen dorffer op het laatste m.ment de plaats als gezagvoerder van den heer Steinbeck heeft overgenomen, die nog enkele vacantiedagen te goed had. DE ANDERE LEDEN VAN DE BEMANNING Oe 2e piloot Gerrit Jan Rietman werd op 27 April 1918 geboren en volgde de rrjksopleiding voor vliegtuig- bestuurder. Op 1 Npv. 1940 kwam hij in dienst der K.L. M. Hij stond bekend als een bekwaam bestuurder. De le telegrafist Sim>,n Martinus Antonius Pynenburg werd op 18 April 1915 gebo ren en kwam op 1 Februari 1946 in dienst der K.L.M. De heer Pynenburg was een uit stekend vakman. De 2e telegrafist Willem Brandenburg, werd op 28 Aug. 1920 geboren'. Hij had de opleiding voor radiotelegrafist fevolgd en was stuurman 3e lasse. Hij trad op 15 Januari 1946 bij de K.L.M. in dienst. --is het 400 jaar geleden, dat Koning Hendrik VIII van Engeland, die de Anglikaansche kerk onaf- hankeijk maakte van Ro me, te Westminster over leed; is het 100 jaar gele den, dat Dorus Rijkers, redder van 487 menschen- levens, te Den Helder werd geboren. Onder zijn collega's stond hij bekend als een bekwaam te legrafist. De werktuigkundige Willem Antonie Bommel werd cp 28 Juli 1924 geboren. Hy had diploma ambachtsschool en luchtvaart technische school. Ook volgde hy de opleiding aan het K.L.M.-internaat te Soesterberg, Na een uitste kend examen trad hij op 31 Dec. 1945 in dienst van de K.L.M. De heeren Rietman, Pijnen burg, Brandenburg en Bom mel waren ongehuwd. De steward Hug: van Hoek werd cp 27 Dec. 1917 gebo ren. Na de lessen aan de ho telvakschool te hebben ge volgd, werkte hij bij verschil lende hotels in binnen- en buitenland. Hij trad op 1 Nov. 1946 in dienst van de K.L.M De heer van Hoek was gehuwd en had drie kinderen. DE NED. PASSAGIER. Het Ned. slachtoffer onder de passagiers, de heer P. Engel, werd in 1889 te de Koog geboren. Op 15-jarige leeftijd trad hy als j.ngste bediende in dtenst van de fir ma Dekker's houthaniel tt Zaandam. Toen in 1921 de firma werd omgezet in een N.V., werd de heer Engei mede-directeur. Hy was een zeer eenvoudig, rustig man, die alles voor zijn zaak over had Vliegrampen bij Croydon en bij Hong-kong. Op het Londensche vlieg- veld Croydon is een Dakota- vliegtuig met bestemming Zuid-Afrika by het opstegen tegen een ander geparkeerd vliegtuig gevlogen. De Dako ta stortte neer en vloog on middellijk in brand. IJlings toegesnelde vlieg, veld-employé's en andere om- staanders konden nog elf van de inzittenden uit de neerge storte machine helpen, voordat de hitte hen noodzaakte zich terug te trekken. Twaalf der inzittenden, waaronder de pi loot, cie tevens eigenaar van de maatschappij was. kwamen om het leven. Degenen, die aan het op de grond staande vliegtuig aan hetwex*k waren, maakten zich uit de v-eten toen zy de andere machine op zich af zagcp komen. Onder de omgekomenen zyn twee babies met hun ouders en drie missie-zusters, die naar Nyasaland zouden gaan. Een van de drie leden van de bemanning, die het er le-1 vend afbr-ichten, vertelde dat een van de zusters haar leven voor het zijne had opgeofferd. „Ik had veel moeite om dé deur voor in de machine open te krygen", aldus zeide hij, ,.en toen me dat gelukt was wilde ik een der zusters pro- beeren te helpen, te entsnappen Z^j duwde mij echter door de deur naar buiten en toen ik achterom keek zag ik haar in brand staan. VLIEGTUIG MET GOUD SCHAT AAN BOORD Y'ERON GELUKT. Bij Hongkong vloog een Dakota-vliegtuig van de Phi- lippijnsche luchtvaartmaat schappij door 15 meter i laag te vliegen tegen de top van de Duivelspiek, een groote berg. By deze ramp kwamen 4 personen om het leven. In het vliegtuig bevond zich een schat van gouden staven en munten, ter waarde van 1 millioen p:nd sterling. Het goud lag na de ramp wijd en zijd op de grond verspreid. OOK IN COLUMBIA EEN VLIEGRAMP. In Bogota in Columbia stortte een vliegtuig met 17 passagiers aan boord neer. Men vreest dat alle passagiers daarbij het leven verloren. Het Wereldgebeuren: steeki ondergrondsch de kop op Het sensatloneele rapport officieel gepubliceerd Zaterdag is officieel het rap port over Duitschland gepubli ceerd van de internationale commissie voor de bestudee ring van de Europeesche kwes tie. Reeds eerder gaven wij naar aanleiding van een pri meur in de New York Times een kort uittreksel van dit sen sationeel document, dat giste ren onder groote koppen in de Engelsche Zondagspers uitvoe rig werd we'ergegeven. Het rapport komt nl. tot de uiterst belangwekkende conclusie, dat de Nazi-partij in Duitschland zich rustig aan het reorganisee- ren is voor een her-opneming van de macht door het verkrij gen van de controle over de door de geallieerden ingestelde democratische instituten. Voorts: dat het totaal aan waarden, dat Duitsche burgers en nationaal-socialistische ganisaties in het buitenland hebben kunnen achterhouden en verbergen, voldoende zou zijn om de aankoop te financieren van de voedingsmiddelen, welke de zones van West-Duitschland gedurende de eerstkomende drie jaren noodig hebben. In het rapport wordt ver klaard, dat het Duitsche volk, met uitzondering van een kleine minderheid, op het oogenblik nog in het geheel niet de weg der democratie is opgegaan. Er bestaat thans door geheel Duitschland een netwerk van Banditisme in Duitschland. Naar het Sovjet-Nieuwsbureau meldt, hebben de Russische au toriteiten 'n groot aantal ban dieten gevangen genomen, die verkleed als Russische militai ren, overvallen pleegden te Berlijn en in de Sovjet-zóne. De benden waren van wapens voor zien en richtten hun activiteit voornamelijk op boerderijen en het wegverkeer. Egypte verwerpt Britsche voorstellen. Politieke kringen in Egypte bevestigen de berichten, vol gens welke het kabinet de laat ste Britsche voorstellen inzake de Soedan heeft verworpen en besloten heeft de kwestie aan de V.N. voor te leggen. Een voorstel van den Brit- schen ambassadeur om de be sprekingen weer op gang te brengen, werd eveneens ver worpen. Voorstellen inzake het transitoverkeer. Van 20 tot 26 Januari wer den te Den Haag besprekingen gevoerd tusschen een Neder landsche en een gecombineer de Engelsch-Amërikaansche handels-delegatie. Beide dele gaties verklaarden, dat de herleving van de handel tus schen Nederland (inclusief de overzeesche gebiedsdeelenen Duitschland onontbeerlijk is voor beide partijen en van fun- damenteele beteekenis voor de wederopbouw' van Europa Er werd een betalingsover eenkomst gesloten, welke voorziet in de verrekening van vvederzijdsche goederenleveran- wil visschen - MAAR HEEFT SCHEPEN TEKORT. De woningnood is groot. De woningnood in Arnemul den is nijpend. De grens van het samenwonen is daar over schreden. Er zyn gezinnen die ge noegen moeten nemen met één kamer, waarin geslapen ge kookt en gegeten moet worden en dat zijn waarlijk niet altijd kleine gezinnen. Er is b.v. een gezin van 8 personen, waaronder een zoon van 18 en een dochter van 16 dat reeds drie jaar in een ach terkamertje woont, een volko men onduldbare toestand, even als de bewoning van 12 huizen, die reeds meer dan 10 jaar ge leden onbewoonbaar werden verklaard. Toch zijn er in Ar nemuiden maar twee panden tijdens de oorlog verwoest. Het huizentekort zou nooit zoo groot zijn geweest (120 op de 620 woningen, d.i. 19 wanneer er voor de oorlog niet een verkeerde zuinigheid aan de dag was gelegd, met het gevolg, dat er toen reecis 70 woningen te weinig waren. WEINIG NIEUWBOUW In 1946 kreeg Arnemuiden vergunning tot bouw van vyf woningen. Dit vlotte echter niet bijzonder en men is op dit moment nog niet boven de fundeering uit. In 1947 zijn 20 woningen toegezegd. Wanneer dit getal in de komende jaren grooter wordt zal het tekort langzaam worden opgeheven De vraag naar huizen wordt echter steeds grooter, Want per jaar trouwen gemiddeld 25 paartjes, die een buis verlan gen. Het samenwonen is ook niet bevordelijk voor de volksge zondheid! In Arnemuiden ko men vrij veel gevallen van T.B.C. voor. Lijders hieraan kunnen momenteel moeilijk ln sanatoria worden opgenomen, waardoor besmettingsgevaar niet denkbeeldig is. Gelukkig bleek het vorig jaar, teen 95 pet. van de bevolking wérd doorgelicht, dat men de ziekte in toom kon houden. Een ander gevaar vormt de typhus, waarvan ln de laatste 12 jaar viermaal een 'epidemie optrad. De laatste epidemie in 1943 droeg een ernstig ka rakter. Een nieuwe riolèering met zuiveringsinstallatie zou ;een overbodige weelde zijn daar de bestaande rioleeiing het vele water niet kan ver werken, doch plannen daartoe stuiten af op de hooge kosten. DUITSCHERS MAAKTEN VISSCHERIJ KAPOT. De oorlog heeft Arnemuiden het zwaarst getroffen in zijn visschersvloot. De Duitschers roofden 29 van de 37 schepen en benadeelden daardoor 116 gezinnen, want ieder schip be. teekende een broodwinning voor vier gezinnen. Thans zijn weer twaalf schepen ln de vaart, terwijl vyf gerepareerd worden, ten deele op de scheepswerf te Arnemuiden, die het razend druk heeft. Ze ventien vaartuigen moeten nog terugkeeren, terwijl drie afge- schreven moeten worden, daar zij zoek zijn. Visschers. die thans niet meer naar zee kun nen, werken aan het herstel van de Vlissingsche kademuur, op de Schelde of de fittingfa- briek te Middelburg, bij de- D. U.W., de Heidemaatschappij of Wederopbouw. - Het aan schaffen van nieuwe schepen is zeer moeilijk daar de prijs vergeleken bij 1940 vervijfvou digd is, terwijl men slechts de waarde van Mei 1940 plus 40 pet. schade krijgt uitgekeerd. De vischhandel lijdt eveneens door de verminderde vissche- rtj. Ook de landbouw maakt een crisis door. De loonen, die men moet betalen om werkkrachten te krijgen, maken liet bedrijf topzwaar. Industrie bezit Ar nemuiden weinig. Er is een garnalenpellerij en een groote fabriek van Philips-van Hou ten, waar vitaminen uit mos- -iclen in chocolaadjes werden verwerkt en waar- 70 menschen emplooi vonden, doch waarvan de schoorsteen niet meer rookt omdat de vitaminebonbons weinig aftrek vonden. De toekomst ziet er dus voor Arnemuiden in geen enkel op zicht bijzonder rooskleurig uit. maar burgemeester en burgerij wanhopen niet, omdat er veel is te bereiken, wanneer men maar voldoende steun en me dewerking kriigt van de Re geering en de Visscherij-instan- stellen gedaan welke nog be- ties in Den Haag. studeerd worden. ties door middel van een gul denrekening. Tijdens de onderhandelingen werden met betrekking tot de goederen, welke Nederland uit Duitschland zal Importeeren, contracten afgesloten voor een bedrag van 875.000 dollar. De ze contracten voorzien in de levering van kleurstoffen en andere artikelen, waaraan in Nederland een dringende be hoefte bestaat. In principe werd overeenge komen. dat Nederland voor eigen rekening het veredellngs- verkeer met de gecombineerde zones mag hervatten. De Britsche en Amerikaan sche vertegenwoordigers wezen op het feit. dat in verband met het lage peil van de Duitsche economie een drastisch ver laagde levensstandaard import van goederen ais koffie, thee, chocolade en tabak, die voor de oorlog een belangrijke rol speelden ln het doorvoerver- keer. welhaast niet zal plaats vinden. De Engelsche en Amerikaan sche autoriteiten ln Duitsch land zijn bereid een grooter aantal toekomstige koopers van Duitsche artikelen toe te laten zoodra de noodige voor bereidingen hiervoor zijn ge troffen. De mogelykheid van export van agrarische producten naar de Britsch-Amerikaan- sche zóne werd besproken en zal nader worden bestudeerd. Experts op gebied van trans port hebben een gedetailleerd onderzoek ingesteld ten einde te bepalen onder welke voor waarden een grooter gebruik van de Rijn en van de daar mede samenhangende haven faciliteiten mogelijk zou zijn. Het kernpunt van dit pro bleem is gelegen in het feit. dat een grooter gebruik van, de Rijn een extra-uigave van deviezen, welke Duitschland niet bezit, met zich mede brengt. In verband hiermede heeft de Ned. delegatie voor nazi-organisaties, wier macht bij de maand toeneemt. Die or ganisaties staan onder leiding van voormalige belangrijke Nazi-leiders, leden van buiten- landsche „collaboreerende" be wegingen e.a. Deze organisaties pogen de zuivering te dwars- boomen, spionnage uit te oefe nen en wanorde te scheppen in door de bezettende mogendhe den gecontroleerde besturen en organisaties. Tót dit doeleind zijn plaatselijke groepen, zoo genaamde „blocwachten", op gericht in de vier zónes. In de Britsche zóne ontplooit deze organisatie een drievoudi ge actie: Sabotage in de mij nen van het Ruhrgebied, over reding van de boeren om hun producten niet naar de steden te zenden en het verspreiden van de bewering, dat de onder voeding *der Duitschers te wij ten is aan zenden van het voed sel naar Engeland, waarbij val- sche data en cijfers van zooge naamde exporten worden voor gelegd. In de afgeloopen maanden hebben voormalige leden van de Nazi-partij en de SS» zich wederom in uniform vertoond in de verschillende zónes, zoowel op besloten als op openbare bijeenkomsten, ih het bijzonder in Neder-Saksen en Beieren, waarbij zij openlijk werden toe gejuicht door de bevolking. Voorts wordt in het rapport een overzicht ^gegeven van de Nazi-Hulpbronnen, welke zich onderscheidenlijk in Argentinië, Zuid-Afrika, Zweden en Zwit serland zouden bevinden. Het rapport is ter kennis ge bracht van de eerste ministers van buitenlandsche zaken van de verschillende landen. De na men der vijf vertegenwoordigers van Europeesche landen in de commissie zijn: Lord Brabazan of Tara en Lord Vansittart voor Groot-Brittannië, Herriot voor Frankrijk, Gillon voor België, Christmas Möller voor Dene marken en B'eelaerts van Blok land, minister van Staat, voor Nederland. Deze vijf namen zijn evenzoo- vele waarborgen voor, de be trouwbaarheid van het "rapport. De onthullingen geven dan ook te denken en vormen een niet te geringschatten waar schuwing aan de geheele we reld. Onafhankelijkheid van Oostenrijk erkend. De speciale ulaatsvervangers voor Oostenrijk van de minis ters van buitenlandsche zaken hebban het eerste concrete resultaat geboekt na veertien dagen werken. Het eerste artikel van het vredesverdrag met Oostenrijk is goedgekeurd. Hierbij er kennen, de geallieerden dat Oostenrijk weer is hersteld als een onafhankelyke en sou- vereine staat. Men heeft ech ter nog niet besproken of be slist wie hier onder „gealli eerden" zijn te verstaan. De Britsche gedelegeerde. Lord Hood was van meènlng dat het verdrag een artikel moet bevatten waarbij een anschluss" tusschen Duitsch land en Oostenrijk formeel moet worden verboden. Ook Goesef, de Sowjet-ge- delegeerde, sprak zich ten gunste van een verbod tot ..anschluss" uit, doch verklaar de, dat hij geen reden zag voor een uitdrukkelijke garan tie der Oostenrijksche onaf hankelijkheid. Pilotenmoordenaar weer gegrepen. In Denderwindeke fit? België op aanwijzing van eenige Nederlanders een berucht S.D.- agent aangehouden, die o-ra. in Almelo, de Zuidelijke pro vincies en. in Parjjs tal van personen heeft doen arrestee ren. Ook zou hij persoonlijk geallieerde vliegers om liet le ven hebben gebracht. Na de bevrijding werd hij in Nederland gearresteerd eri in Den Haag Ingesloten. Hy wist echter te ontvluchten en naar België te ontkomen, waar hij nu al een jaar op een boerderij werkte. Hij zal binnen tien da gen aan de Ned. Justitie wor den uitgeleverd. Eén kolenbon De Raad Aan Vakcentrales heeft er in verband met de kolennood in een telegram bij den Minister van Econ. Zaken op aangedrongen, dat zoo spoe dig mogelyk althans één nieuwe kolenbon zal worden aangewezen. Gedurende het jaar 1946 heeft Australië 34.EÏ00 immi- granten toegelaten, onder wie 1.430 Nederlanders."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1947 | | pagina 1