PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
K.LM.-DAK0TA
IN DENEMARKEN VERONGELUKT
De Nazi-partij
Arnemuiden
PRINS GUSTAAF ADOLF, GRACE MOORE en
de piloot GEIJSENDORFFER onder de slachtoffers
Twee-en-twintig dooden
Vandaag
Nóg drie Dakota's verongelukt
Nederlandsche handel
met Duitschland
190e Jaargang - No. 22
Uitgave van de. Firma Provinciale
^eeuwsche Courant, Middelburg.
Drukkerij Firma F. van de Velde Jr.,
Vlissingen.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve
op Zon- en alg- Christelijke feestdagen.
W O. DE M1DDELBURGSCHE, VLISSINGSCHE, GOESCHE, BRESKENSCHE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Maandag 27 Jan. 1947
ABONNEMENTSPRIJS 25 cent per
week, 3-20 per kwartaal, franco
per post. 3.45 per kwartaal.
Losse nummers 5 cent ADVER
TENTIEPRIJS 12 cent per mm.
minimum per advertentie i 2.
Bureaux gevestigd te Vlissingen Walstraat 58-OQ. tci. 10 (2 'ijncnl Middelburg Londensche Kaai 29 tel. 2077 en 2924. Goes - Turfkade 15. tel- 2475. Oostburg: Gratemastraat 3. tel. 102. Terneuzen Brouwerijstr. 2, Postrek nr. 35930G' P-Z.C-, Middelburg.
Onmiddellijk na de start stortte het toestel neer
dagmiddag omstreeks half ze is dc ":ota PHTCR
van de K.UL, die onderweg was van Amsterdam naar
Stockholm, enkele seconden na de opstijging: van het vlieg-
vel1 Kastrup bij Kopenhagen nee" 'art cn rrn.üxplodco-d.
Alle 22 inzittenden - 6 leden van de bemanning en 16
passagiers kwamen om het leven. Gezagvoerder was de
bekende Nederlandsche piloot Geysendorffer. Onder de pas
sagiers bevond zich de Zweedsche prins Gustaaf Adolf,
zoon van den Kroonprins, die naar Stockholm terugkeerde
van. zijn bezoek aan Prinses Juliana en Prins Bernhard, de
vermaarde Amerikaansche radio- en filmster Grace Moore
en de Deensche zangeres Gerda Neumann.
Het vliegtuig had de reis
Amsterdam—Kopenhagen nor
maal volbracht en landde
<L te omó..oeks 3 uur. xva-
dat drie passagiers, n-1. twee
Neder;an: en de Deen
Mourier waren uitgestegen,
s.a.u.e het met zestien passa
giers normaal onder goede
weersomstandigheden. Het
toestel was nagekeken en al.
les in orde bevonden. Onmid
dellijk na de start steeg het
vlieg p zee.- onge~ a xe-
lyke wijze stijl omhoog, waar
door het onbestuurbaar werd
en neerstortte. Dit verloop zou
kunnen wijzen op een abnor
male tcestand van het vlieg
tuig.
RELAAS VAN EEN
OOGGETUIGE.
Een ooggetuige vertelde,
dat het toestel, toen het de
lucht in-: normaal steeg
onder een hoek van 60 gra
den. Plotseling zag hij, dat
de piloot zijn toestel reent
trok. Op een hoogte van 100
meter maakte het een
draaiende beweging, raakte de
grond met de linkervleugel en
maakte een slag om- Op het
zelfde m.ment werd een he
vige ontploffing gehoord en
s. .d cic m: .mte
laaie. Alle leden van de be
manning en ook de passagiers
moeten onmiddellijk zijn ge
dood, hetgeen men concludeer
de uit het feit, dat de perso
nen. die dadeiijk naar de plek
des onheils waren gegaan om
hulp te verleenen, de Inzit
ten, en alle op hun plaatsen
vonden.
De brandweer van het vlieg
veld ruitte -nmiddellijk uit en
ook de brandweer en een red
dingsbrigade uit Kopenhagen
bereikten het vliegveld zeer
snel. Er kon echter niets meer
gedaan worden dan het hevige
vuur blusschen
De dooden werden in een-
gebouw op het vliegveld opge
baard. Het duurde eenige uren
voor zij allen geïdentificeerd
waren,
ALARM VOOR HEI
ONGELUK.
Reuter meldt nog als b|j-
zon.icmeid, aat de luchtvaart
inspecteur plotseling merkte,
dat er iets verkeerd ging en
alarm maakte. De alarmbei
luid-e vóór het engeluk olaats
had.
Vanochtend vertrok een
extra-vliegtuig van de JX.L.M.
met officials der maatschappy'
en van de u" ...vaartdienst
naar Kopenhagen.
DE SLACHTOFFERS.
De leden van de bemanning
waren: eerste piloot G. J.
C. li ot G. J.
Rietman, eerste telegrafist S.
M A. Pynenburg, tweede te
legrafist W. Brandenburg, de
mecano YV. A. Bommel en de
steward H. van Hoek.
De namen van de 16 pas
sagiers, die om het leven
kwamen, lulden: P. Engel, di
recteur van de N.V. Dekker's
hout te Zr ar'mt: ..ins
Gustaaf Adolf van Zweden,
zjjn adjudant Graaf Steen-
boek, de Amerikaansche zan
geres Grace Moore, die verge
zeld was door Louis Peltier
en den heer Malbeck, de
Deensche zangeres Gerda Neu
mann, de Deen Jens Dennow,
de Deen Hans Thomsen, mevr.
Fehrman, een Deensche, ver
der de Denen Brix, Granth en
Mackeprang, de Spanjaard
J ordo, de iLMarige Fran-
sche i r Sirbon en de
Z
Vier van de 16 passagiers
waren op Schiphol ingestapt,
de twaalf anderen waren te
Konenhegen aan b^prd geko
men.
Prins Gustaaf Adolf.
Prins Gustaaf Adolf Oscar
Frederik Arthur Edmon, her
tog van Vasterbotten, were
op 22 April 1906 te Stock
holm, geboren als oudste zoon
uit het eerste huwelijk var.
den kro:nprins G'^^af Adolf
met Margnèrite, prinses van
Groot-Prittannië en Ierland.
Htf was o.m. k~--'tetn van he*
legercorps van - n h<
20ste regiment infanterie van
Vasterbotten en van het rui-
tercorps; kapitein van de
Zweedsche generale staf en
drager van onderscheidene hoo.
ge riddero- -n. Hii was op 20
October 1932 gehuwd met
Sibylle, prinses van S-ksen-
L urg-Gotha. b ~1g van
Saksen Uit dit huwelijk wer-
d:n drie prinsessen geboren
en vcrig jaar April een zoon.
Alle theaters te Stockholm
zyn gesloten. Het radiopro
gramma zond een herden
kingsprogramma uit. De Deen
sche radio liet de lichte pro
gramma's uitv' "n en bracht
treurmuziek ten gehoore.
Reuter meldt, dat de dood
van den prins een bijzonder
harde slag is voor koning
Gustaaf. Zijn schuwheid ten
spijt was hy' geliefd bij het
Zweedsche volk, waarvan
sommigen ncu beschouwden
als de volgende koning van
Zweden. De vader van prins
Gustaaf, de Kroonprins is
ziekelyk en zoo nu en dan
hebben geruchten de ronde ge
daan, dat hy" afstand zou doen
ten gunste van zijn zoon voor
het geval, dat de k ning zou
komen te overlijden.
Prins Gustaaf Adolf, die
president was van de Zweed
sche Athletiekbond, was in
1934 voorzitter van het
Zweedsche Olympische comité.
Prins Gustaaf Adolf had te
genover een vriend verklaard,
dat hy met veel genoegen en
kele dagen op Soestdijk had
doorgebracht. De prins had brj
zijn bagage speelgoed voor zijn
kinderen, dat hy in Nederlanp
had gekocht. Prins Bernhard
en hij veerden op Schiphol een
Prins Gustaaf Adolf f
Nauwelijks eenige
maanden na de ramp op
Schiphol tr"f Zondag
middag de K.L.M. een
nieuwe, ramp, welke
rouw bracht, niet alleen
in ons land, maar ook
in Zweden, dat een Prins
verloor, die bestemd
scheen om eens de troon
der Bernadottes te be
stijgen en voorts in de
andere landen, tot wel
ker nationaliteit de
slachtoffers behoorden.
De wereld is de laat
ste tijd vele malen op
geschrikt door ernstige
vliegrampen en ook deze
Zondag moesten er weer
eenige aan de langza
merhand lang geworden
reeks worden toege
voegd. Met eerbied ge
denken we de slachtof
fers en de smart van
hen. die zij nalieten.
Dat zich onder hen,
-"-et eenige veelbelo
vende jonge krachten,
*~4-rionds oudste ver-
keersniloot Geysendorf
fer bev:nd beteekent in
het brizonder voor onze
nationale luchtvaart een
"rnstige slag.
levendig gesprek tot op het
moment, dat het vliegtuig
taxide naar de plaats waar
het zou starten. By het af
scheid gaven zy elkaar een
stevige handdruk.
Grace Moore.
Grace Moore werd 5 Decem
ber 1901 te Del Rio in Ten-
nesee gloren. Ze kreeg on
derwijs op de „Jellico High
School" en studeerde muziek
aan het Ward Belmont College
te Nashville. Ze begon haar
carrière in een kerkko-r te
Jellico. In 1933 werd ze prima
donna in een van Irving Ber
lin's revue's. Ze studeerde.
-i- e jaar in Europa
In 1930 begon zij voor de film
op te treden in „Jenny Lind"
en „New Moon" en in 1934
trad zij op in de film „One
Night of love". Zy trad op
voor verschillende vorsten ir
Europa en tntving verschil
lende nooge onderscheidingen.
Haar woonplaats was Newton
Connecticut
Louis Peltier was een jong
Fransch pianist, die Grace
Moore op haar tournée zou
begeleiden. Grace Moore
maakte veelvuldig gebruik
van het reizen per vliegtuig.
Zij vloog in het afgeloopen
jaar vierrr - al o-ver de Oceaan.
Piloot Geysendorffer.
De heer Geysendorffer werd
1 April 1892 te Sliedrecht ge
boren Hy kwam in 1919 bij
de iuchtvaartafdeeling te
ioesterberg. Op 4' September
van dat jaar werd hy ge
brevetteerd. Hij was de eerste
"derlan.er. die een brevet
als verkeersvlieger behaalde.
!s "'■-vlieger trad hij
ip 1 Maart 19*1 tezamen met
en h-e .stra in dienst der
K.L M. Beiden waren de eer-
Ned. vliegers in dienst der
maatschappij. In 1927 vol
bracht hij'met de Fokker F
7a HN ADP. gehuurd door
den Amerikaan van Lear
31ack, de eerste retourvlucht
;ter. iBa uvla. Gey
sendorffer vloog met van
Lear Black r;nd een groot
leel van de wereld.
Na diens dood trad Geyssen-
dorffer opnieuw in dienst van
de K.L.M. In 1933 maakte hij
met de Panderjager een bij
zondere postvlucht naar Indië
en tijdens de Melb;urne-race
was hij gezagvoerder van de
iPanderjager.
Hij behoorde tot de lucht-
millionnairs der K.L.M.
De heer Geysendorffer was
gehuwd en had twee kinderen.
Het geval wilde, dat Geysen
dorffer op het laatste m.ment
de plaats als gezagvoerder
van den heer Steinbeck heeft
overgenomen, die nog enkele
vacantiedagen te goed had.
DE ANDERE LEDEN
VAN DE BEMANNING
Oe 2e piloot Gerrit Jan
Rietman werd op 27 April
1918 geboren en volgde de
rrjksopleiding voor vliegtuig-
bestuurder. Op 1 Npv. 1940
kwam hij in dienst der K.L.
M. Hij stond bekend als een
bekwaam bestuurder.
De le telegrafist Sim>,n
Martinus Antonius Pynenburg
werd op 18 April 1915 gebo
ren en kwam op 1 Februari
1946 in dienst der K.L.M. De
heer Pynenburg was een uit
stekend vakman.
De 2e telegrafist Willem
Brandenburg, werd op 28
Aug. 1920 geboren'. Hij had de
opleiding voor radiotelegrafist
fevolgd en was stuurman 3e
lasse. Hij trad op 15 Januari
1946 bij de K.L.M. in dienst.
--is het 400 jaar geleden,
dat Koning Hendrik VIII
van Engeland, die de
Anglikaansche kerk onaf-
hankeijk maakte van Ro
me, te Westminster over
leed;
is het 100 jaar gele
den, dat Dorus Rijkers,
redder van 487 menschen-
levens, te Den Helder
werd geboren.
Onder zijn collega's stond hij
bekend als een bekwaam te
legrafist.
De werktuigkundige Willem
Antonie Bommel werd cp 28
Juli 1924 geboren. Hy had
diploma ambachtsschool en
luchtvaart technische school.
Ook volgde hy de opleiding
aan het K.L.M.-internaat te
Soesterberg, Na een uitste
kend examen trad hij op 31
Dec. 1945 in dienst van de
K.L.M.
De heeren Rietman, Pijnen
burg, Brandenburg en Bom
mel waren ongehuwd.
De steward Hug: van Hoek
werd cp 27 Dec. 1917 gebo
ren. Na de lessen aan de ho
telvakschool te hebben ge
volgd, werkte hij bij verschil
lende hotels in binnen- en
buitenland. Hij trad op 1
Nov. 1946 in dienst van de
K.L.M De heer van Hoek was
gehuwd en had drie kinderen.
DE NED. PASSAGIER.
Het Ned. slachtoffer onder
de passagiers, de heer P.
Engel, werd in 1889 te de
Koog geboren. Op 15-jarige
leeftijd trad hy als j.ngste
bediende in dtenst van de fir
ma Dekker's houthaniel tt
Zaandam. Toen in 1921 de
firma werd omgezet in een
N.V., werd de heer Engei
mede-directeur. Hy was een
zeer eenvoudig, rustig man,
die alles voor zijn zaak over
had
Vliegrampen bij Croydon en
bij Hong-kong.
Op het Londensche vlieg-
veld Croydon is een Dakota-
vliegtuig met bestemming
Zuid-Afrika by het opstegen
tegen een ander geparkeerd
vliegtuig gevlogen. De Dako
ta stortte neer en vloog on
middellijk in brand.
IJlings toegesnelde vlieg,
veld-employé's en andere om-
staanders konden nog elf van
de inzittenden uit de neerge
storte machine helpen, voordat
de hitte hen noodzaakte zich
terug te trekken. Twaalf der
inzittenden, waaronder de pi
loot, cie tevens eigenaar van
de maatschappij was. kwamen
om het leven.
Degenen, die aan het op de
grond staande vliegtuig aan
hetwex*k waren, maakten
zich uit de v-eten toen zy de
andere machine op zich af
zagcp komen.
Onder de omgekomenen zyn
twee babies met hun ouders
en drie missie-zusters, die
naar Nyasaland zouden gaan.
Een van de drie leden van
de bemanning, die het er le-1
vend afbr-ichten, vertelde dat
een van de zusters haar leven
voor het zijne had opgeofferd.
„Ik had veel moeite om dé
deur voor in de machine open
te krygen", aldus zeide hij,
,.en toen me dat gelukt was
wilde ik een der zusters pro-
beeren te helpen, te entsnappen
Z^j duwde mij echter door de
deur naar buiten en toen ik
achterom keek zag ik haar in
brand staan.
VLIEGTUIG MET GOUD
SCHAT AAN BOORD
Y'ERON GELUKT.
Bij Hongkong vloog een
Dakota-vliegtuig van de Phi-
lippijnsche luchtvaartmaat
schappij door 15 meter i
laag te vliegen tegen de top
van de Duivelspiek, een groote
berg.
By deze ramp kwamen 4
personen om het leven.
In het vliegtuig bevond zich
een schat van gouden staven
en munten, ter waarde van 1
millioen p:nd sterling. Het
goud lag na de ramp wijd en
zijd op de grond verspreid.
OOK IN COLUMBIA
EEN VLIEGRAMP.
In Bogota in Columbia
stortte een vliegtuig met 17
passagiers aan boord neer.
Men vreest dat alle passagiers
daarbij het leven verloren.
Het Wereldgebeuren:
steeki ondergrondsch de kop op
Het sensatloneele rapport officieel gepubliceerd
Zaterdag is officieel het rap
port over Duitschland gepubli
ceerd van de internationale
commissie voor de bestudee
ring van de Europeesche kwes
tie. Reeds eerder gaven wij
naar aanleiding van een pri
meur in de New York Times
een kort uittreksel van dit sen
sationeel document, dat giste
ren onder groote koppen in de
Engelsche Zondagspers uitvoe
rig werd we'ergegeven. Het
rapport komt nl. tot de uiterst
belangwekkende conclusie, dat
de Nazi-partij in Duitschland
zich rustig aan het reorganisee-
ren is voor een her-opneming
van de macht door het verkrij
gen van de controle over de
door de geallieerden ingestelde
democratische instituten.
Voorts: dat het totaal aan
waarden, dat Duitsche burgers
en nationaal-socialistische
ganisaties in het buitenland
hebben kunnen achterhouden en
verbergen, voldoende zou zijn
om de aankoop te financieren
van de voedingsmiddelen, welke
de zones van West-Duitschland
gedurende de eerstkomende
drie jaren noodig hebben.
In het rapport wordt ver
klaard, dat het Duitsche volk,
met uitzondering van een kleine
minderheid, op het oogenblik
nog in het geheel niet de weg
der democratie is opgegaan. Er
bestaat thans door geheel
Duitschland een netwerk van
Banditisme in Duitschland.
Naar het Sovjet-Nieuwsbureau
meldt, hebben de Russische au
toriteiten 'n groot aantal ban
dieten gevangen genomen, die
verkleed als Russische militai
ren, overvallen pleegden te
Berlijn en in de Sovjet-zóne. De
benden waren van wapens voor
zien en richtten hun activiteit
voornamelijk op boerderijen en
het wegverkeer.
Egypte verwerpt
Britsche voorstellen.
Politieke kringen in Egypte
bevestigen de berichten, vol
gens welke het kabinet de laat
ste Britsche voorstellen inzake
de Soedan heeft verworpen en
besloten heeft de kwestie aan
de V.N. voor te leggen.
Een voorstel van den Brit-
schen ambassadeur om de be
sprekingen weer op gang te
brengen, werd eveneens ver
worpen.
Voorstellen inzake het
transitoverkeer.
Van 20 tot 26 Januari wer
den te Den Haag besprekingen
gevoerd tusschen een Neder
landsche en een gecombineer
de Engelsch-Amërikaansche
handels-delegatie. Beide dele
gaties verklaarden, dat de
herleving van de handel tus
schen Nederland (inclusief de
overzeesche gebiedsdeelenen
Duitschland onontbeerlijk is
voor beide partijen en van fun-
damenteele beteekenis voor de
wederopbouw' van Europa
Er werd een betalingsover
eenkomst gesloten, welke
voorziet in de verrekening van
vvederzijdsche goederenleveran-
wil visschen -
MAAR HEEFT SCHEPEN TEKORT.
De woningnood is groot.
De woningnood in Arnemul
den is nijpend. De grens van
het samenwonen is daar over
schreden.
Er zyn gezinnen die ge
noegen moeten nemen met één
kamer, waarin geslapen ge
kookt en gegeten moet worden
en dat zijn waarlijk niet altijd
kleine gezinnen.
Er is b.v. een gezin van 8
personen, waaronder een zoon
van 18 en een dochter van 16
dat reeds drie jaar in een ach
terkamertje woont, een volko
men onduldbare toestand, even
als de bewoning van 12 huizen,
die reeds meer dan 10 jaar ge
leden onbewoonbaar werden
verklaard. Toch zijn er in Ar
nemuiden maar twee panden
tijdens de oorlog verwoest.
Het huizentekort zou nooit
zoo groot zijn geweest (120
op de 620 woningen, d.i. 19
wanneer er voor de oorlog niet
een verkeerde zuinigheid aan
de dag was gelegd, met het
gevolg, dat er toen reecis 70
woningen te weinig waren.
WEINIG NIEUWBOUW
In 1946 kreeg Arnemuiden
vergunning tot bouw van vyf
woningen. Dit vlotte echter
niet bijzonder en men is op
dit moment nog niet boven de
fundeering uit. In 1947 zijn 20
woningen toegezegd. Wanneer
dit getal in de komende jaren
grooter wordt zal het tekort
langzaam worden opgeheven
De vraag naar huizen wordt
echter steeds grooter, Want
per jaar trouwen gemiddeld 25
paartjes, die een buis verlan
gen.
Het samenwonen is ook niet
bevordelijk voor de volksge
zondheid! In Arnemuiden ko
men vrij veel gevallen van
T.B.C. voor. Lijders hieraan
kunnen momenteel moeilijk ln
sanatoria worden opgenomen,
waardoor besmettingsgevaar
niet denkbeeldig is. Gelukkig
bleek het vorig jaar, teen 95
pet. van de bevolking wérd
doorgelicht, dat men de ziekte
in toom kon houden.
Een ander gevaar vormt de
typhus, waarvan ln de laatste
12 jaar viermaal een 'epidemie
optrad. De laatste epidemie
in 1943 droeg een ernstig ka
rakter. Een nieuwe riolèering
met zuiveringsinstallatie zou
;een overbodige weelde zijn
daar de bestaande rioleeiing
het vele water niet kan ver
werken, doch plannen daartoe
stuiten af op de hooge kosten.
DUITSCHERS MAAKTEN
VISSCHERIJ KAPOT.
De oorlog heeft Arnemuiden
het zwaarst getroffen in zijn
visschersvloot. De Duitschers
roofden 29 van de 37 schepen
en benadeelden daardoor 116
gezinnen, want ieder schip be.
teekende een broodwinning
voor vier gezinnen. Thans zijn
weer twaalf schepen ln de
vaart, terwijl vyf gerepareerd
worden, ten deele op de
scheepswerf te Arnemuiden,
die het razend druk heeft. Ze
ventien vaartuigen moeten nog
terugkeeren, terwijl drie afge-
schreven moeten worden, daar
zij zoek zijn. Visschers. die
thans niet meer naar zee kun
nen, werken aan het herstel
van de Vlissingsche kademuur,
op de Schelde of de fittingfa-
briek te Middelburg, bij de- D.
U.W., de Heidemaatschappij
of Wederopbouw. - Het aan
schaffen van nieuwe schepen
is zeer moeilijk daar de prijs
vergeleken bij 1940 vervijfvou
digd is, terwijl men slechts de
waarde van Mei 1940 plus 40
pet. schade krijgt uitgekeerd.
De vischhandel lijdt eveneens
door de verminderde vissche-
rtj.
Ook de landbouw maakt een
crisis door. De loonen, die men
moet betalen om werkkrachten
te krijgen, maken liet bedrijf
topzwaar. Industrie bezit Ar
nemuiden weinig. Er is een
garnalenpellerij en een groote
fabriek van Philips-van Hou
ten, waar vitaminen uit mos-
-iclen in chocolaadjes werden
verwerkt en waar- 70 menschen
emplooi vonden, doch waarvan
de schoorsteen niet meer rookt
omdat de vitaminebonbons
weinig aftrek vonden.
De toekomst ziet er dus voor
Arnemuiden in geen enkel op
zicht bijzonder rooskleurig uit.
maar burgemeester en burgerij
wanhopen niet, omdat er veel
is te bereiken, wanneer men
maar voldoende steun en me
dewerking kriigt van de Re
geering en de Visscherij-instan- stellen gedaan welke nog be-
ties in Den Haag. studeerd worden.
ties door middel van een gul
denrekening.
Tijdens de onderhandelingen
werden met betrekking tot de
goederen, welke Nederland uit
Duitschland zal Importeeren,
contracten afgesloten voor een
bedrag van 875.000 dollar. De
ze contracten voorzien in de
levering van kleurstoffen en
andere artikelen, waaraan in
Nederland een dringende be
hoefte bestaat.
In principe werd overeenge
komen. dat Nederland voor
eigen rekening het veredellngs-
verkeer met de gecombineerde
zones mag hervatten.
De Britsche en Amerikaan
sche vertegenwoordigers wezen
op het feit. dat in verband met
het lage peil van de Duitsche
economie een drastisch ver
laagde levensstandaard import
van goederen ais koffie, thee,
chocolade en tabak, die voor
de oorlog een belangrijke rol
speelden ln het doorvoerver-
keer. welhaast niet zal plaats
vinden.
De Engelsche en Amerikaan
sche autoriteiten ln Duitsch
land zijn bereid een grooter
aantal toekomstige koopers
van Duitsche artikelen toe te
laten zoodra de noodige voor
bereidingen hiervoor zijn ge
troffen.
De mogelykheid van export
van agrarische producten
naar de Britsch-Amerikaan-
sche zóne werd besproken en
zal nader worden bestudeerd.
Experts op gebied van trans
port hebben een gedetailleerd
onderzoek ingesteld ten einde
te bepalen onder welke voor
waarden een grooter gebruik
van de Rijn en van de daar
mede samenhangende haven
faciliteiten mogelijk zou zijn.
Het kernpunt van dit pro
bleem is gelegen in het feit.
dat een grooter gebruik van,
de Rijn een extra-uigave van
deviezen, welke Duitschland
niet bezit, met zich mede
brengt. In verband hiermede
heeft de Ned. delegatie voor
nazi-organisaties, wier macht
bij de maand toeneemt. Die or
ganisaties staan onder leiding
van voormalige belangrijke
Nazi-leiders, leden van buiten-
landsche „collaboreerende" be
wegingen e.a. Deze organisaties
pogen de zuivering te dwars-
boomen, spionnage uit te oefe
nen en wanorde te scheppen in
door de bezettende mogendhe
den gecontroleerde besturen en
organisaties. Tót dit doeleind
zijn plaatselijke groepen, zoo
genaamde „blocwachten", op
gericht in de vier zónes.
In de Britsche zóne ontplooit
deze organisatie een drievoudi
ge actie: Sabotage in de mij
nen van het Ruhrgebied, over
reding van de boeren om hun
producten niet naar de steden
te zenden en het verspreiden
van de bewering, dat de onder
voeding *der Duitschers te wij
ten is aan zenden van het voed
sel naar Engeland, waarbij val-
sche data en cijfers van zooge
naamde exporten worden voor
gelegd.
In de afgeloopen maanden
hebben voormalige leden van
de Nazi-partij en de SS» zich
wederom in uniform vertoond in
de verschillende zónes, zoowel
op besloten als op openbare
bijeenkomsten, ih het bijzonder
in Neder-Saksen en Beieren,
waarbij zij openlijk werden toe
gejuicht door de bevolking.
Voorts wordt in het rapport
een overzicht ^gegeven van de
Nazi-Hulpbronnen, welke zich
onderscheidenlijk in Argentinië,
Zuid-Afrika, Zweden en Zwit
serland zouden bevinden.
Het rapport is ter kennis ge
bracht van de eerste ministers
van buitenlandsche zaken van
de verschillende landen. De na
men der vijf vertegenwoordigers
van Europeesche landen in de
commissie zijn: Lord Brabazan
of Tara en Lord Vansittart voor
Groot-Brittannië, Herriot voor
Frankrijk, Gillon voor België,
Christmas Möller voor Dene
marken en B'eelaerts van Blok
land, minister van Staat, voor
Nederland.
Deze vijf namen zijn evenzoo-
vele waarborgen voor, de be
trouwbaarheid van het "rapport.
De onthullingen geven dan
ook te denken en vormen een
niet te geringschatten waar
schuwing aan de geheele we
reld.
Onafhankelijkheid van
Oostenrijk erkend.
De speciale ulaatsvervangers
voor Oostenrijk van de minis
ters van buitenlandsche zaken
hebban het eerste concrete
resultaat geboekt na veertien
dagen werken.
Het eerste artikel van het
vredesverdrag met Oostenrijk
is goedgekeurd. Hierbij er
kennen, de geallieerden dat
Oostenrijk weer is hersteld
als een onafhankelyke en sou-
vereine staat. Men heeft ech
ter nog niet besproken of be
slist wie hier onder „gealli
eerden" zijn te verstaan.
De Britsche gedelegeerde.
Lord Hood was van meènlng
dat het verdrag een artikel
moet bevatten waarbij een
anschluss" tusschen Duitsch
land en Oostenrijk formeel
moet worden verboden.
Ook Goesef, de Sowjet-ge-
delegeerde, sprak zich ten
gunste van een verbod tot
..anschluss" uit, doch verklaar
de, dat hij geen reden zag
voor een uitdrukkelijke garan
tie der Oostenrijksche onaf
hankelijkheid.
Pilotenmoordenaar
weer gegrepen.
In Denderwindeke fit? België
op aanwijzing van eenige
Nederlanders een berucht S.D.-
agent aangehouden, die o-ra.
in Almelo, de Zuidelijke pro
vincies en. in Parjjs tal van
personen heeft doen arrestee
ren. Ook zou hij persoonlijk
geallieerde vliegers om liet le
ven hebben gebracht.
Na de bevrijding werd hij in
Nederland gearresteerd eri in
Den Haag Ingesloten. Hy wist
echter te ontvluchten en naar
België te ontkomen, waar hij
nu al een jaar op een boerderij
werkte. Hij zal binnen tien da
gen aan de Ned. Justitie wor
den uitgeleverd.
Eén kolenbon
De Raad Aan Vakcentrales
heeft er in verband met de
kolennood in een telegram bij
den Minister van Econ. Zaken
op aangedrongen, dat zoo spoe
dig mogelyk althans één
nieuwe kolenbon zal worden
aangewezen.
Gedurende het jaar 1946
heeft Australië 34.EÏ00 immi-
granten toegelaten, onder wie
1.430 Nederlanders."