71 iet uergeefsch Zoo kwam de Vrijheid weer naar Nederland! DE TEXTIELDISTRIBUTIE NA 1 ME BIJ DE NEDERLANDERSIN SIAM Vlissingen moei belangrijk marinesieunpuni blijven „Voorby is de namelooze ellende." Herinneringen aan dagen van spanning. Onwillekeurig gaan in deze dagen onze gedachten terug naar dezelfde dagen van het vorige jaar, de dagen, waarin <je Vrijheid terug kwam naar Nederland. Het zijn voor ieder van ons wel de meest bewogen dagen van zyn leven geweest, dagen van een koortsachtige span ning, van diepe zorg om land- genooten, die nog niet bevrijd waren en van blij verlangen naar het oogenbllk, waarop de kanonnen in ons vaderland zouden zwijgen. In het najaar van 1944 was het grootste deel van Zeeland, was Noord-Brabant, was het Zuiden van Limburg bevrijd. Toen liep het groote offensief bij Arnhem vast en de hon gerwinter volgde met zijn na melooze ellende. Nauwelijks echter was het voorjaar aan gebroken, of de geallieerden Zetten hun massalen aanval weer in. In de eerste dagen van Maart werd de rest van Limburg bevrijd, op 7 Maart trokken de Amerikanen bij Remagen over den Rijn, den 24sten Maart trokken de Brit ten btj Wezel over deze ri vier en op 29 Maart werd de Nederlandsche grens bij Dinx- perlo overschreden. Dat was het begin van de grootsche bevrijdingsdagen. DE OPMARSCH. Met verrassende snelheid stieten Britsche en Canadee- sche troepen door den Gelder- schen Achterhoek voorwaarts, allen Duitschen tegenstand brekend. Op den morgen van den eersten Paaschdag, 1 April, werd Enschede bereikt en deze grootste stad van Overijssel viel na slechts kleine gevechten. Nog den zelfden dag werd Hengelo be reikt, dat den volgenden dag bezet werd, weer een dag later werd Almelo genomen en zet te een hevige strijd om Zut- fen in. Tegelijkertijd rukten de troepen echter naar het Noor den. Reeds op 6 April ston den zij bij Coevorden en Mep- pel op 8 APril viel Zutfen, den tienden Deventer en op 14 en 15 Mei woedde er een korte strijd om Groningen. Tegelijkertijd werden Leeu warden en Dokkum bevrijd, werd de Dollar bereikt en weer een dag later woel de vrijheidsvlag weer boven Sneek en Harllngen. Het Oos ten en Noorden waren vrij! DE PAUZE. Toen volgde die periode van martelende onzekerheid over het lot van het Westen, de filotselinge, toen onbegrijpe- tjke stilstand in de krijgsver richtingen in Nederland. Iedereen verwachtte, dat de bevrijding van het Westen nog slechts een kwestie van en kele dagen zou zijn, er ge schiedde evenwel niets, terwijl men wist, dat de honger rond ging door de dichtst bevolkte provincies en met het uur meer slachtoffers eischte. Nu weten wtj, dat er toen besprekingen werden gevoerd tusschen Nederlanders en Duitschers. De Duitschers bleken bereid om geen noode- looze vernielingen in ons land aan te richten, als de geal lieerde legers niet verder zou den oprukken. Er kwam een soort van wapenstilstand tot stand, die noodig was, wilde men voorkomen, dat de Ger- maansche furie verwoestte wat maar verwoest kon wor den. Nog werd er veel ver woest. Op 17 April werd het water in de Waterlinie toege laten, werd de Wieringermeer geïnundeerd op 10 April, werden op den 2l6ten de slui zen bij IJmuiden vernield. De Nederlanders tuurden weer naar het buitenland. Zy zagen Weenen bezetten, op den 16den het Sowjet-offen- sief tegen Berlijn inzetten, zy zagen het front in Italië in eenstorten en den slag om Berlijn beginnen. Op 28 April kwam het groote nieuws, dat de Duitschers de capitulatie hadden aangeboden aan Enge land en de V. S., op 29 April brachten Britsche en Ameri- kaansche vliegtuigen eindeiyk voedsel naar Nederland. Op 1 Mei maakte radio Hamburg bekend, dat Hitier niet meer tot de levenden behoorde en den 2 den Mei capituleerde Berlijn. laatste ceremoniën den vol genden dag in Hilversum vol trokken. BOET KONINKLIJK WOORD. Maar reeds in den avond van den 5den Mei hadden toen voor radio „Herrijzend Neder land" de blyde woorden van Koningin Wilhelmina geklon ken: .,Onze taal kent geen woor den voor hetgeen in ons hart omgaat Eindeiyk zijn wy weer baas op eigen erf, ver slagen ls de vyand, verdwe nen zijn de gevangenissen en de martelkampen, voorbij is de namelooze druk, die U vijf jaren gekweld heeft, voorbij de verschrikking van den hon gerdood". Historische woorden, die de schoone verklanking vormden van de onbeschryflijke vreug de en dankbaarheid, die zich meester maakten van het gansche Nederlandsche vólk, vreugde en dankbaarheid om de zoo vurig verlangde uit redding, vreugde en dankbaar heid om den terugkeer van de Vryheid! Op den 7den Mei capituleer de Duitschland onvoorwaarde- lyk, den 8sten Mei werd de capitulatie in Berlyn gerati ficeerd. en 9 Mei werden in de gansche wereld als de dagen der overwinning geviert^ HET GROOTE UUR. En toen, toen had ook voor Nederland het groote uur ge slagen. Op 4 Mei meidde maarschalk Montgomery, dat alle Duitsche strijdkrachten in Nederland, Noord en West Duitschland en Denemarken de overgave hadden aangebo den en dat het oogenblik der capitulatie was bepaald op Zaterdag 5 Mei, des ochtends pm 8 uur. De capitulatie-onderhande lingen voor Nederland werden gevoerd in het bekende Wa- genlngsche hotel „De Wereld", tusschen den bevelhebber van het le Canadeesche leger, Prins Bernhard als bevelheb- ber der Nederlandsche Bin- nenlandsche Strydkrachten en den Duitschen bevelhebber, generaal Blaskowitz. Toen de Overeenkomst was afgesloten en het document getikt moest worden, bleek in Wageningen fghter geen schrijfmachine te Maden. Daarom werden de Vliegveld Haamstede wordt hersteld. Binnenkort zal een begin worden gemaakt met de her stelwerkzaamheden van het vliegveld Haamstede, dat door den bezetter o.a. door het gra ven van slooten geheel onbruik baar werd gemaakt. Naar wy vernemen is dit om vangrijke werk door het bu reau aanleg, beheer en onder houd vliegvelden te Amster- dani (B.A.B.O.V.) gegund aan de firma Heijmans te Rosma len voor ae somma van 89.000. De werkzaamheden, welke o.a. bestaan ih het dem pen en daarna vastleggen te gen verstuivingen van een 14- tal slooten ter breedte van 2 meter en een totale lengte van ongeveer 9 kilometer, moeten in drie maanden gereed zyn. Voorts zal een startbaan in de meest voorkomende wind richting O. W. in orde worden gemaakt. In verband met het tekort aan arbeidskrachten zullen arbeiders en woonbarak ken van elders aangevoerd moeten worden. Over de moge ïykheld, dat de K.L.M. dezen zomer haar diensten op Haam stede zal hervatten is nog niets bekend. Het vliegveld Haamstede, dat oorspronkelyk 36 H.A. groot was. is door de Duitschers tot ongeveer 56 H.A. uitgebreid. Tevens werden in de omgeving een groot aantal dienstgebou wen, bunkers, verdedigingsstel lingen en kleine hangars ge bouwd. Voor vele millioenen zyn hier toen aan loonen en materialen ten koste gelegd. In 1943 werd echter alles af gebroken en vervoerd naar het verder van de kust gele gen vliegveld Waesdrecht. Dit was ook het lot van de in Maar als ik leven mag tot de bevrijding en juichen op het overwinningsfeest, God, doe mij dan dit wet^n: wat voorbijging aan nood en leed is niet vergeefsch geweest. Laat hier een volk herrijzen, wijzer, schooner dan toen het neerdaald' in Uw doodsgebied, dat van Uw aard opnieuw een vrij bewoner staag naar de kim van Uw voleinding ziet. Omdat dan van dit land de horizonnen, rijp werden door Uw licht van Eeuwigheid. Omdat Uw martelaars hier overwonnen en met het bloed de bodem is gewijd.... Laat hun dit land zoolang Uw zon zal schijnen God, doe het ons ontvangen uit hun hand. Laat ons slechts wat zij wonnen met hun pijnen, herboren worden tot één Vaderland l Uit het Geuzenliedboeck. 1938 door den Nederlandschen militairen luchtvaartdienst ge bouwden hangar. Het veld werd onbruikbaar gemaakt door het grav-en van slooten, enz. en door het leggen van een groot mijnenveld. Dit nüj nenveld is hel vorige jaar door Duitsche krijgsgevangenen on der toezicht van de genie op gegraven en onschadelijk ge maakt. Een moeilijk probleem vormt thans nog de vernietiging en afvoering van deze mynen, die op 't veld zyn verzameld en die een totaal gewicht van onge veer 200.000 k.g. vertegenwoor digen. Het laten springen ter plaatse is ongewenscht gezien de schade aan terrein en om geving Wel is het mogeiyk de ze mynen op het strand tot ontploffing te brengen, waar voor de marine-mijnoprui- mingsdienst zyn medewerking heeft toegezegd Voor het ver voer zyn momenteel echter geen vrachtauto's beschikbaar. Verder bestaan er plannen om het K.L.M.-stationsgebouw- café-restaurant dat inwen dig ernstige schade heeft opgeloopen, terwyi de ver keerstoren gedeeltelyk werd afgebroken, te restaureeren en zoo mogelyk uit te breiden. Voorts zal het in de naaste omgeving van 't vliegveld gele gen bekende hotel „De Schouw- sche Boer" geheel gerestau reerd worden, het zou in Juni wederom geopend worden. ZUINIGHEID NOG STEEDS GEBODEN. Geen vergunningen méér. H.K.H. Prinses Juliana heeft zich bereid verklaard het beschermvrouweschap over de vereeniging „Neder land-Canada" te aanvaarden. Na afloop van een zitting van het tribunaal te Hilver sum, tydens welke een Hilver- sumsche jongevrouw, die lid van de N.S.B. en medewerk ster van den Omroep was ge. weest, tot 1 jaar en 3 maanden was veroordeeld, hebben be kenden getracht deze vrouw te bevryden toen zy weigerde in den auto te stappen, welke haar naar het interneerings. kamp zou terugbrengen. De marechaussee moest met den gummiknuppel de orde her stellen. Nu het publiek in het bezit is van de nieuwe textielkaart, ryst de vraag: „Wat kan ik met deze textielkaart doen"" By de beantwoording van déze vraag dient in de eerste plaats er nogmaals op te wor den gewezen, dat allerlei rem mende factoren in de afgeloo pen maanden de productie van textielgoederen hebben beïn vloed, zoodat de voorraden nog zeer beperkt zyn. Vele artikelen zullen eerst in den loop van den zomer ver krijgbaar zyn. Het verdient zelfs aanbeveling om thans reeds rekening te houden met de textielgoederen, welke men voor het a.s. najaars. en win terseizoen wil aanschaffen. MEER MOGELIJKHEDEN. Tegenover de beperkte voor raden staat echter een ver ruiming van de mogelijkheden, die de nieuwe textielkaart zal bieden. Niet alleen zal deze kaart, evenals de textiel-leder- kaart gecombineerd door alle leden van het gezin kunnen worden gebruikt, doch boven dien kunnen zonder byvoeging van vergunningen, alle klee- dingstukken en kleedingstoffen (met uitzondering van Man chester werkkleeding en over alls) alsmede huishoudgoede- ren, zooals hand-, thee- en an dere doeken, tafelgoed, lakens en sloopen. voor zoover reeds by den winkelier voorradig, worden gekocht. Bovendien zullen de geldige punten in het vervolg ook moeten wor den gebruikt voor alle repa ratie- en keerwerk. Alle textielpunten zoowel speciale punten als die van de textiel-leaerkaart VA 510 bly- ven tot nadere aankondiging Het aantal goederen, dat zonder inlevering van distri butiebescheiden kan worden gekocht (vrygestelde textiel producten) is uitgebreid. Hier onder vallen o.a. dekens, min der dan 20 wol bevattend, dweilen, band, lint, sokophou ders, bretelles, jarretelles en andere kleinvak-artikelen, tweedehandsch goederen, enz. DE BORDJES IN DE ETALAGES. Na overleg met de vakorga nisaties uit den textielhandel is bepaald, dat, gezien het toenemend misbruik, alle aan duidingen in étalages e.d., waaruit blykt, dat textielgoe deren niet direct voor den verkoop beschikbaar zyn, zoo- ais „verkocht" of „decoratie" verboden zyn. De nieuwe textielpunten. Nader wordt gemeld, dat niet de nummers 100 t.m. 119. maar de nummers 101 t.m. 121 van de textielkaarten zyn geldig verklaard. Van de textielkaart VF 605 zyn de punten 101 t.m. 200 aangewezen. TWEEDE BLAD Provinciale Zeeuwsche Courant Vrijdag 8 Mei 189e Jaargang Nummer 108. Bezoek aan de graven van hen, die stierven. De staking in de haven van Amsterdam. De staking in het Amster- damsche havengebied begint ernstige vormen aan te nemen. Voortdurende actie van de E.V.C. heeft bewerkstelligd, dat ook de meeste vaste boot werkers het werk thans hebben neergelegd. Slechts een kleine groep van deze havenarbeiders bij de K.N.S.M. is nog aan het werk. In het geheele gebied rond het havencomplex surveilleert de Amsterdamsche politie. Onge regeldheden hebben zich nog niet voorgedaan. By de industrieën, die aan de haven gelegen zyn, blyft de staking zich beperken tot die by de Dole- en Scheepsbouw Mij., welke is gericht tegen de z.g. tariefloonen. Een deel van de arbeiders, werkzaam in an dere verwante bedrijven, staat 10 van hun loon af voor de stakers by de genoemde N.V. Volgens insiders is het einde van deze conflicten niet te zien, omdat men weigert met de E.V.C. te onderhandelen. speciale verslaggever van het A.N.P. schryft uit Can Chana Bury (Kanbury). Meer dan drieduizend Ne derlandsche krijgsgevangenen betaalden den aanleg van den Birmaspoorweg met hun leven en ver van het land, dat lief hadden en waarvoor bereid waren het hoogste offer te brengen, liggen hun licha men langs den doodenspoorweg die van Bangkok tot Moelmein reikt. Op meer dan 144 ge ïmproviseerde kerkhoven wer den zy door hun kameraden ter ruste gejend en, wanneer de Japanneee het toeliet, wer den hun graven voorzien van een eenvoudig houten kruis, waarin de naam en de datum van overiyden werden gebei teld. Vele laatste rustplaatsen konden, om welke reden dan ook, niet gekenmerkt worden; het waren afzonderlijke graven langs de lijn en de wildernis overwoekerde ze snel. Reeds eenige maanden gele den echter is men begonnen met registreeren en opsporen van de graven en sinds kort is men er toe overgegaan alle strijd makkers naar welverzorgde goed-aangelegde kerkhoven te Kanbury, Tsjoenkal en Than- byuzayat over te brengen. Dezer dagen brachten enkele leden van de Nederlandsche Roode Kruis-missie een be zoek aan den doodenakker te Kanbury. Het kerkhof is ge legen op een heuvelachtig met struiken en boomen begroeid terrein, dat beheerscht wordt door woeste bergformaties op den achtergrond. Op niet meer dan enkele meters afstand loopt de lugubere spoorweg. Zeventienhonderd Nederlan ders zijn hier, na overal langs den „Railroad" opgegraven te zyn, opnieuw aan den schoot Oproep tot het Nederlandsche volk. Een aantal vooraanstaande politici en vertegenwoordigers van vele kerkelijke richtingen hebben tot het Ned. volk den volgenden oproep gericht ,,Door samenwerking van overheidszorg en het in de Stichting 1940r-1945 gebundel de particulier? initiatief kan rechtvaardige verzorging ver wezenlijkt worden van hen, die zich door daad of houding tegen den Duitschen bezetter hebben teweergesteld en daar van slachtoffer zyn geworden, zoomede van hun gezinnen en nabestaanden. Een ieder drage biertoe het zyne by." G. B. Neering (Chr. Dem. Volksp.); J. Schouten (A.R. Staatsp.); mr. D. U. Stikker (Party v. d. Vryheid); mr. D P J. \Vittermaa (R.K. Volks party); Ds D. van Dijk (Ger. V. in Ned.'Art. 31 K.O.); prof dr K. Dyk (Ger. K. in Ned.): dr J. G. Geelkerken (Ger. K in Ned. in H.V.); dr. K. H. E Gravemeyer (Ned. Herv. Kerk); ds. M. W. Nieuwen- huyze (Chr. Ger. Kerk); ds. C. Nydam (Doopsgez. Br.)H. W. Tilanus (Chr. Hist. Unie); K. Vorrink (Party v. d. Arbeid); G. Wagenaar (Comjn, Party Ned.); dr. J. de Jong (Kard- Aartsbisschop)ds. F. Kleyn (Remonstr. Br.); Mgr. E. La- gerwey (Oud-Kalh. Kerk); ds. J. P. van Heest (Ev. Luth. Kerk) Niet slechts een vaderlandsch, doch ook een internationaal belang. Wal de geschiedenis ons leert. In de „Provinciale Zeeuw sche Courant" van 18 April, .3. k.l. staat een verslag van een conferentie te Mid delburg belegd door den Ma rinevoorlichtingsdienst over de Marine te Vlissingen. Ik acht mij gedrongen op te komen tegen eenige op vattingen, die volgens dit ver slag In deze conferentie zijn verkondigd, omdat vele niet deskundige lezers zonder te genspraak het met veel stel ligheid medegedeelde als grondbeginselen zouden kun nen aanvaarden. Inmiddels heeft de Minister van Marine op de vragen van het Zeeuwsche Tweede Ka merlid, mr. Mes, o.a. geant woord, dat het niet juist is om te zeggen, dat de Marine uit Vlissingen wordt terugge trokken en dat de vraag, waar marinebases in Neder land moeten worden gevestigd, in studie is. Dit is gelukkig een geheel ander geluid. Van dezen Minister van Marine is geenszins te verwachten, dat hy de Nederlandsche ma rinetradities aan de Schelde- monding niet zou handhaven. Er is nog geen beslissing ge nomen en de gevallen beslui ten zyn noodmaatregelen in een noodtoestand. Door het oorlogsgeweld werd de Vlis- singsche haven totaal vernield en nog ij zij tijdeiyk voor de Marine onbruikbaar, tot ty'd en wyie de schade weer eenigszins is hersteld. Het De marine is uit Vlis singen vertrokken. Het is stil gewordeD in de havenBy wyze van hopeiyk kortstondig afscheid plaatsen wy met genoegen een be schouwing van de hand van den heer C. A. van Woelderen, oud Biirge- meester van Vlissingen, die nog eenmaal met warmte pleit voor het behoud der marine voor Vlissingen. thans zoo dringend mogelyk elders, vooral in Nederlandsch Oost-lndië, noodig. Dit is het juiste standpunt. Ook moet hierby het woord marinebasis goed worden onderscheiden, van het woord marinesteun punt. In de marinebasis moe ten personeel en materieel zoo veilig mogelyk paraat worden gehouden, waar dit zal gebeu ren is nog in studie, maar een krachtig steunpunt voor de marine zal Vlissingen in elk geval altijd moeten blyven met de daarbij beboorende noodige marine-etablissementen. Naar myn vaste overtuiging zullen onze hoogste landsbe langen steeds verbonden bly ven aan het behoud van onze Marine te Vlissingen. Hieromtrent zy het volgen de opgemerkt. EEN INTERNATIONAAL VRAAGSTUK. Nederland heeft door dezen laatsten wereldoorlog het be- personeel en het materieel zyn ginsel der stipt objectieve neutrale zelfstandigheidspoli- tiek losgelaten. Nederland is thans vast verbonden aan onze geallieerde bondgenoo- ten en wy hopen vurig, dat er een krachtig verbond van W. Europeesche landen zal blyven bestaan, dat door wyze maat regelen de handhaving van den algemeenen wereldvrede zal bevorderen. Logisch gevolg van de veranderde Nederlandsche internationale positie is, dat voortaan de Nederlandsche defensievraagstukken ook een onderdeel zullen uitmaken van het Internationale overleg en de besprekingen van de gene rale staven der verschillende betrokken staten De vraag, of Vlissingen moet zyn een marinebasis, dui in' us in de eerste plaats een iternatlonaal vraagstuk ge worden en moet dus worden behandeld in verband met de strategische ligging der Schel- demonding in West Europa. Wie zal de belangrijke inter nationale positie van Vlissin gen aan de Scheldemonding ontkennen? Wie dat nog niet inzag, moet daarvan toen wel door de beide laatste wereld oorlogen overtuigd zyn. En de insiders kennen de groote be zwaren van onvoldoende voor bereiding van de maritieme verdediging van de Schelde monding. VEILIGSTE NEDERLAND SCHE KUSTHAVEN. Strategisch is hoogst belang rijk, dat de groote Belgische wereldhaven Antwerpen ach ter Vlissingen ligt, dat haar natuurlijke voorhaven vormt, en dat hare beide toe- angswegen vanuit zee naar de ichelde, de wereldvaarwaters a onze Nederlandsche terri toriale wateren, de Wielingen en het Oostgat, samenvloeien juist vóór de Vlissingsche buitenhaven. Vlissingen 19 bovendien de meest saillante en veiligst toegankelyke Nederlandsche kusthaven en werd daardoor laatsteiyk in een recent tyd- perk van hernieuwde opleving een der beste bunkerstations van West-Europa, en een veilige winterverblyfplaats voor de Groningsche kofschepen voor de kustvaart. Zyn de booten van de Stoom- vaartmaatschappy „Zeelana sinds 70 jaar niet de beste propagandiste voor de haven van Vlissingen T Dit alles is in het buiton land welbekend. Maar in de eerste plaats is dit voor onze Konlnkiyke Marine van groo- te waarde. Zoolang dan ook Nederland een Marine zal be zitten, zal deze Vlissingen nooit mogen verlaten. Tot de Marine-vredestaak behoort de goede voorbereiding van een eventueele oorlogstaak te Vlissingen, want alleen dit verschaft ons duurzaam ver trouwen en respect by onze bondgenooten, daardoor toont Nederland zich het bezit der heerl\jke Scheldemonding voor het oog der wereld waardig! WAT DE GESCHIEDENIS LEERT. De Geschiedenis, deze be proefde wysgeer der mensch- heid, leert ons, dat by ver vaging of verdwijning der staatkundige grenzen in West- Europa, de beteekenis van Vlissingen als havenplaats toeneemt. Karei V schreef in zyn be kend „Politiek Testament" over zyn wereldryk voor zyn zoon Philips, dat hy Vlissingen in het byzonder in de zorg van zyn zoon aanbeval, welke haven hy „de Koninginne en Sleutel van Nederland" noem de (zie M. Smallegange Cro- nic van Zeeland, blz. 564; vgl. ook Prof. Dr. K. Brandi, „Kei zer Karei V"). Later trad'het belang van ken* raals en de bakermat der groote Zeeuwsche vermogens. Het buitenland kende het be lang van Vlissingen en be zette het ln beslissende Euro peesche tydsgewrichten, zoo als tydens Leicester en Na poleon. In tyden van slapte, van Holland op z'n smalst en Jan Salie is gedurende te lange perioden Vlissingen ten nadeele van 's Lands belangen uitgeschakeld geworden. Zoo iets mag zich zeker niet da delijk na de ervaringen van dezen wereldoorlog waar gaan herhalen. PRISLURE LAN DSBELAN GEN Dit zyn .primaire hooge landsbelangen by het Vlissing sche marinevraagstuk betrok ken. Vele andere factoren, hoe belangryk ook, zyn secundair. Byv. als er te Vlissingen ge^ji woningen zyn, dan moeten zy er worden gebouwd; i geen marinegebouwen zyn, moeten zti er worden gesticht; als de buitenhaven te klein is, moet er een nieuw haven bassin worden gegraven; als marinepersoneel liever in een groote stad woont, moet het geholpen worden zich aan de gezonde landeiyke Zeeuwsche sfeer aan te passen; als er voor Vlissingen geen geld ls, moet de verdeeling van het marinebudget voor de marine havens ten voordeele van Vlis singen worden veranderd, maar er is in Nederland moei lijk een beter oefenterrein voor de marine te vinden met oeroude marinetradities als ln de breede Scheldemonding. Daar moge onder alle wereld vlaggen, die er b(J de drukke scheepvaart gevoerd worden, het Nederlandsche vlagvertoon der Marine nimmer ontbre- der aarde toevertrouwd; de overige 5300 zijn geallieerde wapenbroeders. EngeLschen, Amerikanen en Australiërs liggen hier met Nederlanders tezamen en hun witte kruisen vormen een stille aanklacht tegen hen, die de oorzaak wa ren van hun dood. De graven zyn naar natlo. naliteit gerangschikt en ieder kruis vermeld naam, rang en datum van overiyden. Het ligt in de bedoeling deze houten kruisen binnenkort te vervan gen door een grafzerk met op- staanden steen en inscripties. Het opruim ingswerk werd ten zeerste vergemakkeiykt doordat de Nederlandsche res. tweede luitenant Mudde. toen hij als krijgsgevangene aan den spoorweg moest werken, met gevaar voor eigen leven, nauwkeurig aanteekening hield van de plaatsen waar de krijgsgevangenen werden ber graven. Dagelyks bracht hy deze in kaart, afgaande op eigen waarneming of op het geen hy van anderen hoorde, en legde hy in het geheim lysten aan van dat leger van sterke en jonge mannen, dat bezweek aan uitputting, cho lera, dysenterie, malaria en vele andere tropische ziekten. Dank zij deze gegevens was het' mogelyk de gestorven ex- krijgsgevangenen reeds on middellijk na de bevrijding te registreeren en de familieleden van hun overiyden in kennis te stellen. In Kanbury zal tevens een groot massagraf worden aan gelegd, waar diegenen een laatste rustplaats zullen vin den, die by het bombardement door de geallieerden op Pong Praduk het leven verloren. Zy gingen gezamenlijk den dood in en een marmeren plaat zal hun namen vermelden... in Tsjoen kal (enkele kilometers van Kanbury) en in Tlianbyuzayat (Birma) zullen de overige Nederlanders ter aarde worden besteld Japaneche krijgsgevangenen zorgen voor het opgraven en overbrengen van de stoffelijke resten naar de centrale be graafplaatsen en zy zyn voor- Ioopig ook belast met het ver zorgen der graven, zy doen hun werkzaamheden met een nauwgezetheid en tegelijkertyd met een onbewogenheid, die pijniyk aandoen. Zoo zijn dan deze menschen, die het slachtoffer werden van de Japansche barbaarschheid, aan den greep der jungle ont rukt en zullen deze dierbare doodenakkers door de zorgen van een commissie, die blyvend toezicht zal houden op de gra ven, niet meer overwoekerd worden door het verstikkende leed van het oerwoud. Langs de fraai aangelegde' perken zullen poene struiken groei- zullen tropische bloemen haar heerlijke kleuren ten toon spreiden en zullen treurwilgen hun takken uitstrekken over hen die hier de eeuwige rust hebben gevonden. Moge Neder land hen niet vergeten Vlissingen als veilige kust- en vluchthaven naast Duinkerken voor de kaapvaart euphe- mistisch de vrije neringhe ge- noemt sterk op den voor grond. Vlissingen werd een leer school voor onze groote adzni- Voor het sneller tot stand komen van den wereldvreck moest Vlissingen opgeofferd en vernield worden om het achterliggende Antwerpen spoediger te bevryden. Recht en blliykheid, maar evenzeei de algemeene defenslsbelangen. Partij van de Daad. Na de Party van den Arbeid en de Partij van de Vryheid heeft Neder land nu ook een Partij van de Daad gekregen. Leden van de Ned. BeJ- tamypartij hebben nl. een nieuwe politieke formatie van dezen naam in het leven ge roepen. De nieuwe party staat overeenkomstig haar grondwet op een volko men geweldloos en pa cifistisch standpunt en ivenscht de kapitalisti sche staatshuishouding in een zuiver socialisti sche te veranderen naar de ideeën van Edward Bellamy. De Party van de Daad heeft de bedoeling in 1951 een volksstemming :e houden over de Bel- amy-economie, aange past aan den Nederland schen volksaard. eischen, dat te Vlissingen minstens alles hersteld worde wat daar tevoren door be kwame marinedeskundigen weloverwogen gesticht werd voor 's Lands defensie. Lynrecht tegenovergesteld aan het beweerde ln de con ferentie te Middelburg conclu deer lk dan ook, dat door de eeuwen heen is bewezen, dat zoowel strategisch als econo misch het Nederlandsche landsbelang eischt, dat Vlis singen een goed geoutilleerd marinesteunpunt blijve. Tydens den Des taan den noodtoestand moeten natuur- lyk alle Nederlandsche mari nekrachten zooveel mogelijk naar Nederlandsch-Indië wor den gezonden. Doch dit sluit volstrekt niet in dat van Vlissingen speciaal moet ge zegd worden „dat de marine voorbeschikt is om grooten- deels naar Indië te verdwij nen". Als mettertyd weer nor male toestanden zullen neer- schen zullen de levensbelangen van hef Moederland van het Ryk in Europa, ook by onze Marine nimmer uit het oog nnger worden verloren. O. A. VAN WOELDEREN, Matoor b.d. der Artillerie, Oud Burgemeester van Vlis. sinten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1946 | | pagina 15