Rijksbegrooting tweede halfjaar 1945 Een tekort van 1S12 millioen galden Ambachtsschool Oostburg moet weer draaien DE NOTA OVER HET REGEERINGSBELEID. Verklaring voor de toeneming van Rijkspersoneel. W# hebben gisteren een globaal overzicht over de Mil- lloenennota gepubliceerd en laten hier thans nog eenige bijzonderheden volgen over den stand der staatsfinanciën en over de kas- en de auto- risatiebegrooting voor het 2e halfjaar 1945. Recente berekeningen lee- ren, dat bfl het uitbreken van den oorlog er ongeveer even wicht bestond tusschen het bedrag der totale staatsschuld en de waarde van het rijks- bezit. Dit evenwicht is gedu rende den oorlog uiteraard verstoord. In hoeverre en tot welk bedrag de rijksbezittin- gen thans beneden het bedrag der zichtbare staatsschuld bleven is dus op het oogen- bllk niet te zeggen. De mi nister van financiën heeft echter maatregelen in voorbe reiding en ten deele reeds in uitvoering welke ook in dit opzicht het vereischte ln- jzicht zullen verschaffen. Tegenover het bedrag van f 722 millioen credieten, welke in het buitenland werden op genomen voor aankoopen van allerlei aard en welke op 30 Juni nog een dispositieruimte van 272 millioen lieten, staan nog vorderingen «n voorraden. Cijfers hierover ÉiJn nog niet beschikbaar, doch het is zeker dat de credit- posten de overeenkomstige debetposten zullen overtreffen. Vele consumptiegoederen zijn immers met belangrijke verlie zen aan de bevolking gele verd, terwijl in de eerste maanden ook vaak meer op de noodzaak der aanschaffing dan op de administratieve verantwoording werd gelet- Bovendien werden ontvangen gelden uit hoofde van de le veringen in kwestie meerma len met andere rijksmiddelen vermengd. Hoe ongewenscht de toegepaste wijze van fi nanciering ook moge zijn, zij was onder de gegeven om standigheden onvermijdelijk. Tegenover de waarde van het nog reateerende goudbezit •d 1090 millioen, blijkt een uit de overneming van het goud ontstane schuld aan de Nederlandsche Bank van 1337 millioen te staan. Het verschil ad ruim 247 millioen verte genwoordigt de waarde van net goud, dat gedurende den oorlog voor oorlogvoering en bestuur in Engeland werd verbruikt tot gedeeltelijke dek king van het daar optredende exploitatietekort. Tenslotte blijkt de situatie op 30 Juni 1945 uit de kas begrooting voor het tweede halfjaar 1945, welke wel moet worden onderscheiden van de nog te behandelen autorisatie- begrooting over die periode. De kasbegrooting houdt slechts rekening met de werkelijke betalingen en ontvangsten en vermeldt, daarom bijv. alleen de uitgaven voor zoover deze ook naar alle waarschijnlijk heid in feite zullen plaats vinden zij het dan ook dat deze uitgaven veelal hun oor sprong vinden in verplichtin gen in vroegere dienstjaren aangegaan. Kasbegrooting. De uitgaven. Op deze kasbegrooting staat tegenover een totaal aan uit gaven van 2994 millioen een totaal aan ontvangsten van f 3038 millioen. De uitgaven voor het tweede halfjaar 1945 kunnen als volgt worden ver deeld: Bestuursultgaven. Kosten van het bestuursap paraat: salarissen, loonen en materieele uitgaven 452 mil- iioeu; vaste en onveranderlijke lasten: subsidies, pensioenen, rente en aflossingen 393 millioen; uitgaven ingevolge beleidsmaatregelen: uitrusting leger en vloot, wederopbouw, steun aan oorlogsslachtoffers, sociale maatregelen als wacht geldregeling, buitenlandsche aankoopen voor handel, indus trie, landbouw, scheepvaart enz. 2.149 millioen. Totaal S 2.994 millioen. Beleldsuitgaven Onder de beleldsuitgaven ko men voor als voornaamste posten (in zeer ruwe cijfers): betalingen voor geallieerden 50 millioen: afwikkeling Mil. Gezag, interneeringskam- pen enz. 50 millioen; uitga ven voor uitrusting van het leger 150 millioen; voor uit rusting en oefening der marine 25» millioen; voor wederop bouw enz. 144 millioen; voor aankoopen handel en nijver heid 258 millioen; voor land bouw, landbouwcrisisfonds 491 millioen; voor scheep vaart ƒ139 millioen; voor so ciale zaken (wachtgeldrege ling enz.) 166 millioen; voor steun oorlogsslachtoffers enz. 110 millioen; voor verkeer en energie 109 millioen. De ontvangsten ad 3038 millioen vloeien hoofdzakelijk voort uit belastingontvang sten ad 1147 millioen, toe neming van saldi van spaar ders bij de rijkspostspaarbank en van rekeninkhouders bij don rstchèque- en girodienst ad 700 millioen en de opbrengst van buitenlandsche leeningen ad 600 millioen. Wel is er een groote achterstand In op legging en invordering der di recte belastingen, maar deze wordt gecompenseerd door de verplichte en vrijwillige zeker heidsstellingen. Deze zeker- heidsstelllngen beloopen echter veel hoogere bedragen dan de achterstallige belastingen al leen, hetgeen ook de bedoeling was. De ontvangst der dl- Voor het tweede halfjaar 1945 is, zooals gemeld, een autorisatiebegrooting opge maakt. Deze wijkt ln zoo verre van vroegere autori- satiebegrootingen af, dat de splitsing in gewonen en kapi- taaldienst is vervangen door een scheiding ln gewonen en buitengewonen dienst De gemaakte splitsing ls nog niet definitief, met name t a.v. de sociale en economi sche voorzieningen (waarvan een gedeelte op den gewonen dienst behoort te drukken) en zal met het oog op volgende begrootingen nader worden uitgewerkt. Deze begrooting vertoont het volgende beeld; recte belastingen kon ln het licht der ervaringscijfers op 755 millioen worden geschat en het bedrag der daarboven uitgaande zekerheidsstellingen op 200 millioen. De 600 millioen uit bui tenlandsche leeningen is ver. kregen door aan te nemen, dat nog beschikbare diBposi- tieruimte zou worden ver bruikt en dat daarboven nog een bedrag van ca 830 mil lioen aan buitenlandsche cre dieten zou worden opgenomen. Voorts werden als geraam de ontvangsten in de kasbe grooting opgenomen: Ontvangste landbouwcrisis- fonds f 100 millioen; ontvang sten rijksbureau* 212 mil lioen; pensioenbijdragen rijk en gemeenten 124 millioen; diverse andere ontvangsten 34 millioen. Tezamen 470 millioen. De ontvangsten uit hoofde van Intergeaflieerde scheeps- exploitatie zijn buiten beschou wing gelaten wegens gemis aan gegevens. De autorisatiebegrooting. Wij hebben gisteren reeds vermeld, dat de toeneming van de personeelsuitgaven het begrootingstekort in vrij aan zienlijke mate beïnvloedt en laten hieronder een uiteenzet ting volgen omtrent de oor zaken van deze toeneming. De minister zegt in zijn nota het volgende: Dit bestuursapparaat was op het moment der bevrijding reeds sterk in omvang toege nomen en wel vnl. door de vol gende oorzaken: le. De noodzakelijke vervan ging van gedeporteerden ei ondergedokenen, 2e. De mogelnkheld, aan ve len door goedwillende chefs j geven, om door een rijks! trekking zich voor deportatie of dergelijke maatregelen te vrijwaren. 3e. Het feit. dat men, voor gevende Duitsche opdrachten niet te kunnen uitvoeren met het bestaande personeel, door de Duitsche instanties gedwon gen werd mger personeel ln lenst te nemen, welk perso neel men, na afloop van de taak, uit overwegingen sub. 2 genoemd, heeft aangehouden. 4e. Het vervullen van tijde lijk noodige taken, na welker afloop het nieuwe aangenomen personeel niet werd ontslagen. 5e. Het vervullen van blij vende taken bi nieuwe takken van staatsdienst, ten deele overgenomen van de gemeen ten. Gewone dienst: uitgaven ca. 1142 millioen middelen ca. 549 millioen nadeeiig saldo 698 millioen Buitengewone dienst: uitgaven ca. 1809 millioen middelen ca. 90 millioen nadeeiig saldo 1219 millioen Geheel© dienst: uitgaven ca. f 2451 millioen middelen ca. 639 millioen nadeeiig saldo 1812 millioen De uitgaven, middelen en saldi van den gewonen dienst zijn als volgt over de hoofd stukken verdeeld. Gewone Dienst (bi mlUloenen guldens) Hoofdstuk der begrooting Ultg. Huis der Koningin 0,8 Hooge colleges van Staat 1,3 Alg. oorlogvoering v.h. Koninkrijk 0,8 Buitenlandsche zaken 11,2 Justitie 19,0 Directoriaal-generaal van'politie 38,1 Bixmenlandsche zaken 89.1 Onderwijs, kunsten en wetensch. 95,4 Nationale schuld 830,3 Financiën 49,1 Oorlog 244,7 Marine 78,7 Openbare werken 40,5 Verkeer en energie 25,4 Handel en nijverheid 8,9 Scheepvaart 3,9 Directoraat-generaal v. d, prijzen 4,2 Landbouw, vlsscherjj en voedselvoorz. 30,7 Sociale zaken 65,9 Overzeesche gebiedsdeelen 2,9 Onvoorziene uitgaven Landbouw-crisisfonds Saldo Midd b batig a nad. n 0,8 a 1.3 a 0,8 0,1 a 11,1 2,6-' a 17,3 4,2 a 83,9 «,4 a 82,7 8,5 a 86,9 21.1 n 309.2 483,3 b 434,2 2,7 n 242,0 0,6 a 78,1 7.6 a 32,9 2.7 a 22,7 1,6 a 7,3 n 3,9 4,2 1,6 a 29,1 1.7 n 64,2 0,5 a 2,4 Totaal van den gewonen dienst 1.141,8 549,4 n 592,4 Buitengewone Dienst. (ln mlllioenen guldens) Omschrijving. Ultg. Oorlogvoering, w.o. mllit gezag, uitgaven voor, resp. inkomsten van de geallieerden Steun bij den herbouw, w.o. ver staan de uitgaven in verband met oorlogsschade, voor herstel rijkseigendommen, andere scha devergoedingen, zee- en lucht vaartverzekeringswet, land- bouwherstel Op gang brengen bedrijven, w.o. de uitgaven jvoor den weder opbouw wagenpark en herstel Rijn- en binnenvloot Nocdhulp, w.o. bijzondere tege moetkoming getroffen gemeen ten, verzorging oorlogsslacht offers. oogst werkzaamheden, vitamineverstrekklng, uitzen ding kinderen*naar buitenland, aankoop geneesmiddelen e.d. voor Nederland, repatrleering, ondersteuning uitgeweken Ne derlanders, subsidieering N.V. H. en H.A.R.K. Voorzieningen ln afwachting en ten behoeve van de we derin schakeling van arbeiders ln het productieproces, t.w. D.U. W., wachtgeldregelingen, finan cieels tegemoetkoming aan el ders wonende arbeiders, over- bruggingssteun en anderen so cialen bijstand Overheidsbemoeiing met distribu tie- en prijsregeling, t.w. C.D. K, tegemoetkomingen gemeen telijke distributlekosten, rijks- bureaux, prijstoeslagen, w.o. de uitkeeringen aan het Staats- mijnbedrijf en de particuliere m(jnen, fonds prijspolitiek, C. C.D., nadeeiig saldo L.C.F. (incl. uitkeering aan landbou wers op lichte gronden) Saldo Midd. b batig n nad. 9,5 n 370,5 De toegenomen personeelsuitgaven. 6e. Het «rvullen van taken, ontstaan door den normalen groei van bestaande takken van staatsdienst. Een én ander deed een over maat van personeel ontstaan, waarbij de daling van de pres tatie oer hoofa echter toch den schijn kon wekken, alsof ieder nuttig werk verrichtte. Bij het aantreden van dit kabinet vond het. behalve de erfenis op personeelsgebied, die de bezetter had achter gelaten een omvangrijk apparaat door het Militair Gezag fei het leven geroepen ter vervulling van een aanvullende bestuurstaak en van allerlei opsporings-, be. wakings- en hulphiensten Ook hierin school veel ineffi ciëntie. De taken, waarmede dit apparaat was belast, waren aanvankelijk echter volledip onmisbaar. Eerst ln den loop van het 2e halfjaar kon met de liquidatie, resp. overdracht daarvan aan de rrormale ci viele, resp. militaire instanties, een aanvang worden gemaakt Ten slotte neeft de huidige regeering ten behoeve van dc tenuitvoerlegging van haar program zich in vele gevallen genoodzaakt gezien om nieuw personeel in dienst te stellen De beoogde snelle liquidatie van alle overtollige en de re organisatie van alle onmisbare Dersoneelformaties zal zich ze ker in de komende begrootin gen weerspiegelen. Kerst- en Nieuwjaars gratificaties Door het college van rijks- bemiddelaars ls een richtlijn uitgegeven ten aanzien van het toekennen van een gratificatie ter gelegenheid van het a.s. Kerstfeest of wel met Nieuw jaar. Als regel geldt, dat de gebruikelijke gratificatie, d.w. z. de gratificatie, £ie ten min ste reeds vanaf Dec. 1939 of Jan. 1940 toegekend is, zonder bijzondere vergunning ook dit. maal uitgekeerd kan worden. Voorts Ts met het oog op de heerschende bijzondere om standigheden hqt toekennen van een dergelijke gratificatie voor dit Jaar toegestaan, ten beloope van ten hoogste een week loon of 'n kwart maand salaris, aan die andere werkgevers, bij wie de loonen niet nooger liggen dan 115 van het op 31 Oct. 1942 of 125 van het op 10 Mei 1940 geldende loon. Voor het overige ls het toe kennen eener Kerst- pf Nieuw jaarsgratificatie alleen toege staan bij speciale toestemming van het college van rijksbe middelaars. Een dergelijke speciale toestemming zal door het college slechts worden ver leend bij hooge uitzondering en na verkregen volledig inzicht in de loonen, welke by den be trokken werkgever gelden. BANKDIRECTEUR HELPT ZW ARTEHANDELAAR. De economische recherche te Rotterdam heeft den directeur van een filiaal van een bank instelling, alsmede zijn boek houder gearresteerd. Samen hadden zij op een moment, dat de safes al geblokkeerd moesten zijn, op verzoek van een boer uit den omtrek, een bekenden zwarthandelaar, de safe toch geopend en er waar depapieren en geld uitgehaald, welke aan den boer zijn over handigd. Kind in bakkersoven verbrand. De Rotterdamsche politie heeft een afschuwelijk misdrijf jehelderd. dat in 1942 op den lihker-Maasoever is gepleegd. Daar woonde het echtpaar P.. een vrouw van 36 en een man van 33 jaar. Toen deze vrouw een tweede baby verwachtte, welke geboorte echter onge wenscht werd geacht, wendde zij zich tot het echtpaar V., dat de vrouw van P. in behan deling nam, echter zonder di rect resultaat. Zoo werd op ze keren dag het kind toch ge boren. Een uur na de geboorte droeg de vrouw van V. de baby naar de bakkerij van den vader, en deze wierp het in den gloeienden oven. Naar hij thans verklaart, is hij gezwicht voor de dreigementen van zijn vrouw, die veel omgang met Duitschers had, dat, als hg het kind niet doodde, zij hem bjj den Sicherheitsdienst zou aan geven. De ontaarde ouders zftn later uit elkaar gegaan en de man is inmiddels met een an dere vrouw getrouwd, die het misdrijf aan het licht heeft ge bracht. Zoowel het echtpaar P. als het echtpaar V. zyn gear resteerd. •iiiiwiimiiwiiiwiiimiiwiiMiiimiiiwn Betaal niet te veel! Als maximumprijzen voor |i «aklantaarnbntterijen zijn de 9 volgende bedragen vastgesteld: Zakbatterij. (3 cellig), 9 f 0-40; zakbatterij, (3 cellig. lucht-zuurstof). f 0-43; klei- 9 ne staafbatterlj, (2 cellig). 0.20; kleine staafbatierij, (2 celllg, lucht-zuurstof), f 0.24; groote staafbattérij, (I cellig), 9 0.26; groote staafbatterlj. (I cellig, luchtzuurstof), f 0.30; anodebattcrij. (120 v.), 9,70; anodebatterij. (120 v., lucht- zuurstof), i 10.55; anodebat terij, (90 v.), 7.20; anode- batterij, (90 v„ lucht-zuur stof). 7.60. Ook hier gebrek aan leerkrachten. Binnenkort hervatting van het onderwijs. Wij hebben dezer dagen de aandacht gevestigd op het pionierswerk, dat aan de R.H B.S. te Oostburg wordt ver richt in zeer primitieve om standigheden. Er wordt daar geworsteld om het middelbaar onderwtfs op gang te hcuden en leeraren en leerlingen bren gen offers. Maar de zaak mar cheert. Minder goed is het met de Ambachtsschool gegaan. In tegenstelling met de R.H B.S., is het onderwijs aan de Ambachtsschool te Oostburg nog steeds niet hervat. Nu was ook dit schoolgebouw be schadigd, doch in geen verge lijking met de R.H.B.S., zocdat herstel op korten termijn zeer goed mogelijk was geweest Dit geschiedde niet,, met. het gevolg, dat diverse lokalen van dit schoolgebouw voor andere doeleinden werden en worden gebruikt. Zoo werd het onderwijs aan de openbare lagere school her vat in de Ambachtsschool werden er enkele bureaux ln gevestigd, vonden de directeur en één der leeraren in dit schoolgebouw een woongele genheid. Het onderwas echter oleel gestaakt G Eenigen tijd terug is men met de herstelling begonnen want... ook het bouwbureau moest in dit gebouw worden gevestigd. Het is opvallend, dat het herstel toen in snel tempo Ing. Wat het bestuur van leze school blijkbaar niet ge daan wist te krijgen, nl. her stel om het onderwijs weer te kunnen beginnen, .gelukte wel aan andere Instanties. WiJ willen hierover verder zwijgen, doch moeten consta- teeren, dat inmiddels twee iee- raren Zeeland hebben verlaten. De bedoeling is nu dat bin- nenkort het schoolgebouw vrfl komt voor het eigenlijke doel, zoodat de lessen dan hervat zullen kunnen worden. Alleen rijst ook hier de vraag: „Hoe komt men aan leerkrachten en materialen Hierbij dient men ook in aan merking te nemen, dat één leeraar Is geëvacueerd en dat intusschen een leeraar is over leden- Het lager onderwijs. Nu wij toch doende zijn het onderwijs aan een beschou wing te onderwerpen, willen ook het lager onderwijs even onder de loupe nemen. Over het geheel genomen is dit onderwijs vrij normaal ge worden. Op vele plaatsen is men nog wel primitief be huisd, heeft men nog te kam pen met een gebrek aan leer krachten en leermiddelen, doch de schooltijden zijn vrij nor maal. Zoo is bijv. in Oostburg de „Schcol met den bijbel" weer hersteld; is de RK. school gehuisvest in het pa- tronaatsgebouw en zal ook de openbare school binnenkort weer naar eigen huis terug- keeren. Wij hebben efchter geconsta teerd, dat er nog neel wat moet opgeknapt worden. Zou er bijv. geen weg gevonden kunnen werden om de school banken, die van Schiedam zijn ekomen en nu al dien tijd üi Je buitenlucht staan, onder dak te brengen? Ook komt het ons onbegrij pelijk voor. dat dit zwaar ge heisterde district nog geen bezoek heeft gehad van den inspecteur van het Vager on derwijs. .ieuws in een notedop •jfr Te Haarlem zijn 450 van de 750 leerlingen van het Chr, Lyceum een 3- daaRsche staking begonnen daar de rector, dr J. v. d. Eist, die In be zettingstijd een goede houding aan nam, wegens controversen tusschen hem en het bestuur ontslag heeft ge- gd. De leerlingen hebben zich o.a, den minister-président en den mi nister van onderwijs gewend. Het harlngselzoen loopt ten einde. De schepen komen met kteine vang- ten binnen. De luchtverbfndlng Amsterdam— Maastricht is thans verdubbeld c i wordt met 2 vliegtuigen onderhoudt i Van 24 Dec. t.m. 4 Jan, zijn Ker: - en Nieuwjaarsgesprekken met Surtm- ine mogelijk tegen verlaagd tarlof, Toen bij de wethoudersverklezh te 's-Qraveland dè stammen staakten doordat het zevende lid afwezig was, liet de burgemeester het lot beslissen. Een 3-tal raadsleden wil dit besluit ntf nietig verklaren. Het Tweede Kamerlid Teutlngs heeft den minister van O. K en V vragen gesteld n.a-v. een cabareW gramma, 8 Dec. M door Hetrijzi Nederland uitgezonden, waarin on: paste uitlatingen werden gebezigd. Het aan ir. J. A. Ch, Oudeman ijkslnspecteur van het verkeer i Haarlem, gegeyen bevel tot staking van de uitoefening van zijn functie is Ingetrokken, in afwachting van dé beslissingen ten principale. Te Hilversum werd den It.-gen, Simonds. C.B., C.B-E-, D-S O- bevel hebber van de Canad. strijdkrachten in Nederland, bij zijn afscherd, na mens da regeering ee» diner aange boden. waaraan o.m. door Prinses lullana en Prins Bernhard werd aan gezeten. De krijgsraad te Tongeren heeft den 43-jarigen Bcljaers. uit St Truiden, ter dood veroordeeld. Beljaerg wns een Nederlander. d)e de Belgische nationaliteit verwierf. Hij was reeds activist tijdens den vo- rigen oorlog en oefende tijdens de be- zetting^ in een kolenmijn te Gent een waar schrikbewind uit.. Hij verraadde 16 Belgen en" werd als Hd der S-S. door zijn omgeving ten zeerste ver» dacht. De 29-J. vr. A. J. de Oraaf te Utrerht gaf na een ruzie haar man bij de Duitschers aan omdat hij zich aan krijgsgevangenschap onttrok Da man heeft daardoor tot aan de be vrijding gevangen gezeten. Voor hot bijz. gerechtshof werd 2 j. gev straf icefiischt. De man had verzoent om uiterste dementie. -K- De Fransche generaal Dentz, die tijdens den oorlog hooge comraissa- ris in Syrië was en als zoodanig te gen de Êngelschen heeft gestreden. 19 In de gevangenis aan een hartaanval overleden. Hij was ter dood veroor- Jeeld en kreeg later gratie. Fankrljk en Engeland hebben na aen accoord bereikt over den Levant. Te Oslo zijn twee Duitsche Ge stapomannen ter dood veroordeeld, die bij Stavanger In 1942 4 Britsche pilo ten hadden vermoord. -X- Spanje heeft aangeboden 50.000 loodache kinderen uit door den oor log verwoeste gebieden tijdelijk te herbergen. Valencia zal 2000 dezer kinderen herbergen. tr De Unrraverscheplngen naar Eurp- pa overtreffen in November de record- verschepingen van October met een kwart millioen ton. -X- Tot bondspresident van Zwitser land Is Voor het jaar 1946 gekozen de minister van oorlog Karl Kobelb Achtduizend van de vijfenveertig duizend Duitsche geïnterneerden In de Amerikaansche bezettingszone zullen voor het einde van Februari In vrij heid gesteld worden, omdat zij niet behoorden tot misdadig verklaarde •inzie-organisatles. De reorganisatie van het bedrijfsleven. 2,5 A 73,6 176 memorie n 176 Totaal zonder kapitaalsuitgaven 1.153 70 n 1083 Kapitaalsverstrekking en kre- dietverleenlng aan staatsbedrij ven, -fondsen en -instellingen 42 12 n 30 Kredietverleening aan particuliere bedrijven 60 n 60 Middenstandssteun 12 n 12 Aanschaffing van materieele uit rusting leger en vloot 35 n 35 Overige kapitaalkosten 7 8 b 1 Totaal v. d. buitengewonen dienst 1309 90 n 1219 De regeering ls van meening, dat een nieuwe publiekrechte lijke bedrijfsorganisatie moet worden opgebouwd met orga nen, die in staat zijn het ge- heele sociaal-economische be leid, voor zoover niet de cen trale overheid dat zelf in de hand moet houden over te ne men. Daartoe zullen deze be drijfsorganisaties een aantal beginselen moeten belichamen, In de eerste plaats zal de over heid moeten participeeren in de leiding der bedrijfsorganisaties, ten einde te waarborgen, dat deze organen de bedrijfsbelan gen zullen behartigen in het kader van het algemeen be lang. Voorts zal, omdat sociale en economische kwesties niet los van elkander behandeld kunnen worden, in de leiding der bedrijfsorganisaties 'n co ördinatie van sociaal en econo misch beleid moeten worden tot stand gebracht. Ten slotte ls het noodig, het be drijfsleven grootendeels in ver ticale kolommen, omvattende de producenten, den groothan del, de verwerkende industrie en den detailhandel van dezelf de soorten goederen samen te brengen. De bovenstaande overwegin gen hebben geleid tot het op stellen van een voorontwerp van wet betreffende publiek rechtelijke organisaties van het bedrijfsleven, in het voor ontwerp bedrjjfsschappen ge naamd. Daar de regeering er zeer veel prijs op stelt het oor deel van het geheele bedrijfs leven over de bestaande plan nen te vernemen, ls zij voorne mens dit ontwerp zeer binnen kort te publiceeren en aan de daarvoor in aanmerking ko mende organisaties in het be drijfsleven toe te zenden. Het zal noodzakelijk zijn een toporgaan voor het geheele bedrijfsleven in het leven te roepen in den vorm van een sociaal-economischen raad, die de regeering over algemeene vraagstukken van sociaal- economisch beleid van advies zou kunnen dienen. Bovendien zal er in som mige gevallen nog behoefte bestaan aan organisaties, die een functie uit net sociaal-eco nomische leven in haar geheei vertegenwoordigen— Als sluitstuk van de be drijfsorganisatie zal dan ten slotte een regeling moeten worden getroffen voor de rechtspraak op overtredingen van de verordeningen der be drijfschappen, de bedryfs- rechtspraak en de administra- .ieve rechtspraak. Buitenlandsche handelspolitiek- Het is voorloopig nog nood zakelijk, den invoer van goede ren uit het buitenland overwe gend op crediet te doen plaats vinden. Het spreekt echter vanzelf dat de regeering er naar streeft aan dezen toe stand zoo spoedig mogelijk een einde te maken door een krachtige bevordering van den export. Zoodra daartoe de gelegen heid zich voordoet, en andere belangen zich daartegen niet verzetten, zal de invoer uit het buitenland wederom overgela ten worden aan den particulie ren handel, uiteraard gebon den aan een stelsel van ver gunningen van overheidswege Nationaal welvaartsplan. Ten einde te geraken tot een juiste aanwending van alle productieve krachten des lands en van de ter beschikking ko mende buitenlandsche credie. ten, acht de regeering de op stelling van een nationaal wel vaartsplan noodzakelijk. Dit Dlan. aat zooveel mogelijk eeV harmonische samenvatting zal moeten zijn van de voor ds af wonderlijke sectoren door de daarvoor verantwoorde'yke ministeries ontworpen plannen, zal als richtsnoer moeten die nen bij de bepaling van het re geringsbeleid ten aanzien van den invoer, den uitvoer en de toewijzing van grondstoffen aan de afzonderlijke takken van bedrijf- het financieele be leid, de sociale maatregelen en een aantal verdere punten van economische politiek in den ruimsten zin des woords. Het dienen te worden opgesteld door een centraal planbureau dat een interdepartementaal karakter zal moeten bezitten Een ontwerp van wet, strek kende tot instelling van het centraal planbureau, wordt bij de 'Tweede Kamer der Staten Generaal ingediend. DE ZUIVERING. De adviescommissies, welke in eerste Instantie advies uit brengen omtrent de ten aan zien van de daarvoor in aan merking komende personen te nemen maatregelen, hebben inmiddels nagenoeg alle haar taak beëindigd. De gevallen, waarin tot ontslag zal moeten worden overgegaan, worden met den meesten spoed door het cen traal orgaan aan het depar- tement doorgezonden. Nadat ter zake het advies is inge wonnen van de commissie, bedoeld in art. 5 4e lid, van het Zuiveringsbesluit 1945, wordt omtrent het ontslag een beslissing genomen. Verwacht mag worden, dat de zuivering, voor zoover de onder het dep. van binnenland sche zaken ressorteerende ca tegorieën van overheidsper soneel betreft, omstreeks 1 Februari 1946 nagenoeg ge heel zal zijn geëindigd. Zuivering van de uni versiteiten on hooge- scholen. Het valt niet te ontkennen, dat, tengevolge van de zui veringsmaatregelen en hun toepassing, aan de universi teiten en de hoogescholen een dg bevredigende toestand is ontstaan. Verschillende te genstellingen ondermijnden net voor den arbeid noodzakelijke vertrouwen. n Dezerzijds ls gepoogd 'niet om tusschen deze tegenstel lingen door te zeilen, maar om zooveel mogelijk recht te doen zonder aanzien van per soon of groep. Inzonderheid werd door herhaalde bespre kingen gepoogd het vertrou wen van jonge menschen, die gedurende den bezettingstijd getoond hadden karaktervast heid en fierheid te bezitten, niet te zeer teleur te stellen, Zuivering der kunst wereld- Met betrekking tot de zui vering van kunstenaars in het algemeen, welke tot nu toe is geschied vanwege het Militair Gezag; zal bij de Kamer binnen korten tijd een voorstel tot wettelijke regeling worden in gediend. Zuivering van het bedrijfsleven. Wat de zuivering van het bedrijfsleven betreft, kan worden medegedeeld, dat het apparaat hiervoor, nl. een groot aantal zuiveringsraden, thans vrijwel gereed is. Sport Er heeft een onimoetlng plnate gohad iusechen de beide Goesche Damclubs. De uitslag was: Eerstgenoemde Ooes. tweede D-l-D. 1- Sinkc—N- J. d, Weelc 2-4); M. J. JercmlaaseH. M. Slabbekoorn 2 0; C. van Riemen—K. Sclioester 2 0; F P- den Hertog—G. I-'otidraine 20; A. W. BeukernaP Marijs 2— 0; J. A, NoordermccrF. Pluymcrs 2 0- E. Schultema—Ph. Fokk* 2—0'; C. de Klerk—D. v d Kreekc 0—2; E. EkklenlcampJ. Stokman® 1—1J. BehageI. Schrijver 2—0; J Mange W. Dekker 0—2; J. Crucq-^J. Bliek 1—1; L. Dekker—I. Risscnop 20; P. Bliek—I. Fokke I —1A. Kemeljn- »e—D. Fokke 20; M, de Jonge—/, v d. Meijden 0—2; M.' Qunkkelaar— M. Jacobs 1—1; J. de JongeJ. Fe- lius 20. Goes 26, D.J.D. 10 punten. Donderdagavond werd de 5e ronde gespeeld om het damkampioenschap van Vlissingen waarvan de uitslag als olgt luidt: le Iel.At BakkerG. Luwe ma 1— IA- v. Sorge—Jac. Boogaard 6—2; O. Hellinga—W. Cysouw 26; Hosselaar—L Goedhloed Jr. 02; A. SorgeCi. I.uwema 20. 3e kl.: At. Tits-J. v. Belle 0—2; R. v. Dalen—G. M. v. d. Voorde 02 O PoortvlietJ. J Koch 2—0; At. SnelC. Schout 2—0; J. v. BelleCr. Ruyg 0—2,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1945 | | pagina 2