Rijksbegrooting
tweede halfjaar 1945
Een tekort van 1S12 millioen
galden
Ambachtsschool Oostburg moet
weer draaien
DE NOTA OVER HET
REGEERINGSBELEID.
Verklaring voor de toeneming van
Rijkspersoneel.
W# hebben gisteren een
globaal overzicht over de Mil-
lloenennota gepubliceerd en
laten hier thans nog eenige
bijzonderheden volgen over
den stand der staatsfinanciën
en over de kas- en de auto-
risatiebegrooting voor het 2e
halfjaar 1945.
Recente berekeningen lee-
ren, dat bfl het uitbreken van
den oorlog er ongeveer even
wicht bestond tusschen het
bedrag der totale staatsschuld
en de waarde van het rijks-
bezit. Dit evenwicht is gedu
rende den oorlog uiteraard
verstoord. In hoeverre en tot
welk bedrag de rijksbezittin-
gen thans beneden het bedrag
der zichtbare staatsschuld
bleven is dus op het oogen-
bllk niet te zeggen. De mi
nister van financiën heeft
echter maatregelen in voorbe
reiding en ten deele reeds
in uitvoering welke ook in
dit opzicht het vereischte ln-
jzicht zullen verschaffen.
Tegenover het bedrag van
f 722 millioen credieten, welke
in het buitenland werden op
genomen voor aankoopen van
allerlei aard en welke op 30
Juni nog een dispositieruimte
van 272 millioen lieten,
staan nog vorderingen «n
voorraden. Cijfers hierover
ÉiJn nog niet beschikbaar, doch
het is zeker dat de credit-
posten de overeenkomstige
debetposten zullen overtreffen.
Vele consumptiegoederen zijn
immers met belangrijke verlie
zen aan de bevolking gele
verd, terwijl in de eerste
maanden ook vaak meer op
de noodzaak der aanschaffing
dan op de administratieve
verantwoording werd gelet-
Bovendien werden ontvangen
gelden uit hoofde van de le
veringen in kwestie meerma
len met andere rijksmiddelen
vermengd. Hoe ongewenscht
de toegepaste wijze van fi
nanciering ook moge zijn, zij
was onder de gegeven om
standigheden onvermijdelijk.
Tegenover de waarde van
het nog reateerende goudbezit
•d 1090 millioen, blijkt een
uit de overneming van het
goud ontstane schuld aan de
Nederlandsche Bank van 1337
millioen te staan. Het verschil
ad ruim 247 millioen verte
genwoordigt de waarde van
net goud, dat gedurende den
oorlog voor oorlogvoering en
bestuur in Engeland werd
verbruikt tot gedeeltelijke dek
king van het daar optredende
exploitatietekort.
Tenslotte blijkt de situatie
op 30 Juni 1945 uit de kas
begrooting voor het tweede
halfjaar 1945, welke wel moet
worden onderscheiden van de
nog te behandelen autorisatie-
begrooting over die periode.
De kasbegrooting houdt slechts
rekening met de werkelijke
betalingen en ontvangsten en
vermeldt, daarom bijv. alleen
de uitgaven voor zoover deze
ook naar alle waarschijnlijk
heid in feite zullen plaats
vinden zij het dan ook dat
deze uitgaven veelal hun oor
sprong vinden in verplichtin
gen in vroegere dienstjaren
aangegaan.
Kasbegrooting.
De uitgaven.
Op deze kasbegrooting staat
tegenover een totaal aan uit
gaven van 2994 millioen een
totaal aan ontvangsten van
f 3038 millioen. De uitgaven
voor het tweede halfjaar 1945
kunnen als volgt worden ver
deeld:
Bestuursultgaven.
Kosten van het bestuursap
paraat: salarissen, loonen en
materieele uitgaven 452 mil-
iioeu; vaste en onveranderlijke
lasten: subsidies, pensioenen,
rente en aflossingen 393
millioen; uitgaven ingevolge
beleidsmaatregelen: uitrusting
leger en vloot, wederopbouw,
steun aan oorlogsslachtoffers,
sociale maatregelen als wacht
geldregeling, buitenlandsche
aankoopen voor handel, indus
trie, landbouw, scheepvaart
enz. 2.149 millioen. Totaal
S 2.994 millioen.
Beleldsuitgaven
Onder de beleldsuitgaven ko
men voor als voornaamste
posten (in zeer ruwe cijfers):
betalingen voor geallieerden
50 millioen: afwikkeling
Mil. Gezag, interneeringskam-
pen enz. 50 millioen; uitga
ven voor uitrusting van het
leger 150 millioen; voor uit
rusting en oefening der marine
25» millioen; voor wederop
bouw enz. 144 millioen; voor
aankoopen handel en nijver
heid 258 millioen; voor land
bouw, landbouwcrisisfonds
491 millioen; voor scheep
vaart ƒ139 millioen; voor so
ciale zaken (wachtgeldrege
ling enz.) 166 millioen; voor
steun oorlogsslachtoffers enz.
110 millioen; voor verkeer
en energie 109 millioen.
De ontvangsten ad 3038
millioen vloeien hoofdzakelijk
voort uit belastingontvang
sten ad 1147 millioen, toe
neming van saldi van spaar
ders bij de rijkspostspaarbank
en van rekeninkhouders bij don
rstchèque- en girodienst ad
700 millioen en de opbrengst
van buitenlandsche leeningen
ad 600 millioen. Wel is er
een groote achterstand In op
legging en invordering der di
recte belastingen, maar deze
wordt gecompenseerd door de
verplichte en vrijwillige zeker
heidsstellingen. Deze zeker-
heidsstelllngen beloopen echter
veel hoogere bedragen dan de
achterstallige belastingen al
leen, hetgeen ook de bedoeling
was. De ontvangst der dl-
Voor het tweede halfjaar
1945 is, zooals gemeld, een
autorisatiebegrooting opge
maakt. Deze wijkt ln zoo
verre van vroegere autori-
satiebegrootingen af, dat de
splitsing in gewonen en kapi-
taaldienst is vervangen door
een scheiding ln gewonen en
buitengewonen dienst
De gemaakte splitsing ls nog
niet definitief, met name t
a.v. de sociale en economi
sche voorzieningen (waarvan
een gedeelte op den gewonen
dienst behoort te drukken) en
zal met het oog op volgende
begrootingen nader worden
uitgewerkt.
Deze begrooting vertoont
het volgende beeld;
recte belastingen kon ln het
licht der ervaringscijfers op
755 millioen worden geschat
en het bedrag der daarboven
uitgaande zekerheidsstellingen
op 200 millioen.
De 600 millioen uit bui
tenlandsche leeningen is ver.
kregen door aan te nemen,
dat nog beschikbare diBposi-
tieruimte zou worden ver
bruikt en dat daarboven nog
een bedrag van ca 830 mil
lioen aan buitenlandsche cre
dieten zou worden opgenomen.
Voorts werden als geraam
de ontvangsten in de kasbe
grooting opgenomen:
Ontvangste landbouwcrisis-
fonds f 100 millioen; ontvang
sten rijksbureau* 212 mil
lioen; pensioenbijdragen rijk
en gemeenten 124 millioen;
diverse andere ontvangsten
34 millioen. Tezamen 470
millioen.
De ontvangsten uit hoofde
van Intergeaflieerde scheeps-
exploitatie zijn buiten beschou
wing gelaten wegens gemis
aan gegevens.
De autorisatiebegrooting.
Wij hebben gisteren reeds
vermeld, dat de toeneming
van de personeelsuitgaven het
begrootingstekort in vrij aan
zienlijke mate beïnvloedt en
laten hieronder een uiteenzet
ting volgen omtrent de oor
zaken van deze toeneming.
De minister zegt in zijn nota
het volgende:
Dit bestuursapparaat was op
het moment der bevrijding
reeds sterk in omvang toege
nomen en wel vnl. door de vol
gende oorzaken:
le. De noodzakelijke vervan
ging van gedeporteerden ei
ondergedokenen,
2e. De mogelnkheld, aan ve
len door goedwillende chefs j
geven, om door een rijks!
trekking zich voor deportatie
of dergelijke maatregelen te
vrijwaren.
3e. Het feit. dat men, voor
gevende Duitsche opdrachten
niet te kunnen uitvoeren met
het bestaande personeel, door
de Duitsche instanties gedwon
gen werd mger personeel ln
lenst te nemen, welk perso
neel men, na afloop van de
taak, uit overwegingen sub. 2
genoemd, heeft aangehouden.
4e. Het vervullen van tijde
lijk noodige taken, na welker
afloop het nieuwe aangenomen
personeel niet werd ontslagen.
5e. Het vervullen van blij
vende taken bi nieuwe takken
van staatsdienst, ten deele
overgenomen van de gemeen
ten.
Gewone dienst:
uitgaven ca. 1142 millioen
middelen ca. 549 millioen
nadeeiig saldo 698 millioen
Buitengewone dienst:
uitgaven ca. 1809 millioen
middelen ca. 90 millioen
nadeeiig saldo 1219 millioen
Geheel© dienst:
uitgaven ca. f 2451 millioen
middelen ca. 639 millioen
nadeeiig saldo 1812 millioen
De uitgaven, middelen en
saldi van den gewonen dienst
zijn als volgt over de hoofd
stukken verdeeld.
Gewone Dienst
(bi mlUloenen guldens)
Hoofdstuk der begrooting Ultg.
Huis der Koningin 0,8
Hooge colleges van Staat 1,3
Alg. oorlogvoering v.h. Koninkrijk 0,8
Buitenlandsche zaken 11,2
Justitie 19,0
Directoriaal-generaal van'politie 38,1
Bixmenlandsche zaken 89.1
Onderwijs, kunsten en wetensch. 95,4
Nationale schuld 830,3
Financiën 49,1
Oorlog 244,7
Marine 78,7
Openbare werken 40,5
Verkeer en energie 25,4
Handel en nijverheid 8,9
Scheepvaart 3,9
Directoraat-generaal v. d, prijzen 4,2
Landbouw, vlsscherjj en voedselvoorz. 30,7
Sociale zaken 65,9
Overzeesche gebiedsdeelen 2,9
Onvoorziene uitgaven
Landbouw-crisisfonds
Saldo
Midd
b batig
a nad.
n 0,8
a 1.3
a 0,8
0,1
a 11,1
2,6-'
a 17,3
4,2
a 83,9
«,4
a 82,7
8,5
a 86,9
21.1
n 309.2
483,3
b 434,2
2,7
n 242,0
0,6
a 78,1
7.6
a 32,9
2.7
a 22,7
1,6
a 7,3
n 3,9
4,2
1,6
a 29,1
1.7
n 64,2
0,5
a 2,4
Totaal van den gewonen dienst 1.141,8 549,4 n 592,4
Buitengewone Dienst.
(ln mlllioenen guldens)
Omschrijving. Ultg.
Oorlogvoering, w.o. mllit gezag,
uitgaven voor, resp. inkomsten
van de geallieerden
Steun bij den herbouw, w.o. ver
staan de uitgaven in verband
met oorlogsschade, voor herstel
rijkseigendommen, andere scha
devergoedingen, zee- en lucht
vaartverzekeringswet, land-
bouwherstel
Op gang brengen bedrijven, w.o.
de uitgaven jvoor den weder
opbouw wagenpark en herstel
Rijn- en binnenvloot
Nocdhulp, w.o. bijzondere tege
moetkoming getroffen gemeen
ten, verzorging oorlogsslacht
offers. oogst werkzaamheden,
vitamineverstrekklng, uitzen
ding kinderen*naar buitenland,
aankoop geneesmiddelen e.d.
voor Nederland, repatrleering,
ondersteuning uitgeweken Ne
derlanders, subsidieering N.V.
H. en H.A.R.K.
Voorzieningen ln afwachting en
ten behoeve van de we derin
schakeling van arbeiders ln
het productieproces, t.w. D.U.
W., wachtgeldregelingen, finan
cieels tegemoetkoming aan el
ders wonende arbeiders, over-
bruggingssteun en anderen so
cialen bijstand
Overheidsbemoeiing met distribu
tie- en prijsregeling, t.w. C.D.
K, tegemoetkomingen gemeen
telijke distributlekosten, rijks-
bureaux, prijstoeslagen, w.o. de
uitkeeringen aan het Staats-
mijnbedrijf en de particuliere
m(jnen, fonds prijspolitiek, C.
C.D., nadeeiig saldo L.C.F.
(incl. uitkeering aan landbou
wers op lichte gronden)
Saldo
Midd. b batig
n nad.
9,5 n 370,5
De toegenomen personeelsuitgaven.
6e. Het «rvullen van taken,
ontstaan door den normalen
groei van bestaande takken
van staatsdienst.
Een én ander deed een over
maat van personeel ontstaan,
waarbij de daling van de pres
tatie oer hoofa echter toch
den schijn kon wekken, alsof
ieder nuttig werk verrichtte.
Bij het aantreden van dit
kabinet vond het. behalve de
erfenis op personeelsgebied, die
de bezetter had achter gelaten
een omvangrijk apparaat door
het Militair Gezag fei het leven
geroepen ter vervulling van
een aanvullende bestuurstaak
en van allerlei opsporings-, be.
wakings- en hulphiensten
Ook hierin school veel ineffi
ciëntie. De taken, waarmede
dit apparaat was belast, waren
aanvankelijk echter volledip
onmisbaar. Eerst ln den loop
van het 2e halfjaar kon met
de liquidatie, resp. overdracht
daarvan aan de rrormale ci
viele, resp. militaire instanties,
een aanvang worden gemaakt
Ten slotte neeft de huidige
regeering ten behoeve van dc
tenuitvoerlegging van haar
program zich in vele gevallen
genoodzaakt gezien om nieuw
personeel in dienst te stellen
De beoogde snelle liquidatie
van alle overtollige en de re
organisatie van alle onmisbare
Dersoneelformaties zal zich ze
ker in de komende begrootin
gen weerspiegelen.
Kerst- en Nieuwjaars
gratificaties
Door het college van rijks-
bemiddelaars ls een richtlijn
uitgegeven ten aanzien van het
toekennen van een gratificatie
ter gelegenheid van het a.s.
Kerstfeest of wel met Nieuw
jaar. Als regel geldt, dat de
gebruikelijke gratificatie, d.w.
z. de gratificatie, £ie ten min
ste reeds vanaf Dec. 1939 of
Jan. 1940 toegekend is, zonder
bijzondere vergunning ook dit.
maal uitgekeerd kan worden.
Voorts Ts met het oog op de
heerschende bijzondere om
standigheden hqt toekennen
van een dergelijke gratificatie
voor dit Jaar toegestaan, ten
beloope van ten hoogste een
week loon of 'n kwart maand
salaris, aan die andere
werkgevers, bij wie de loonen
niet nooger liggen dan 115
van het op 31 Oct. 1942 of
125 van het op 10 Mei 1940
geldende loon.
Voor het overige ls het toe
kennen eener Kerst- pf Nieuw
jaarsgratificatie alleen toege
staan bij speciale toestemming
van het college van rijksbe
middelaars. Een dergelijke
speciale toestemming zal door
het college slechts worden ver
leend bij hooge uitzondering en
na verkregen volledig inzicht
in de loonen, welke by den be
trokken werkgever gelden.
BANKDIRECTEUR HELPT
ZW ARTEHANDELAAR.
De economische recherche te
Rotterdam heeft den directeur
van een filiaal van een bank
instelling, alsmede zijn boek
houder gearresteerd. Samen
hadden zij op een moment, dat
de safes al geblokkeerd
moesten zijn, op verzoek van
een boer uit den omtrek, een
bekenden zwarthandelaar, de
safe toch geopend en er waar
depapieren en geld uitgehaald,
welke aan den boer zijn over
handigd.
Kind in bakkersoven
verbrand.
De Rotterdamsche politie
heeft een afschuwelijk misdrijf
jehelderd. dat in 1942 op den
lihker-Maasoever is gepleegd.
Daar woonde het echtpaar P..
een vrouw van 36 en een man
van 33 jaar. Toen deze vrouw
een tweede baby verwachtte,
welke geboorte echter onge
wenscht werd geacht, wendde
zij zich tot het echtpaar V.,
dat de vrouw van P. in behan
deling nam, echter zonder di
rect resultaat. Zoo werd op ze
keren dag het kind toch ge
boren. Een uur na de geboorte
droeg de vrouw van V. de
baby naar de bakkerij van den
vader, en deze wierp het in
den gloeienden oven. Naar hij
thans verklaart, is hij gezwicht
voor de dreigementen van zijn
vrouw, die veel omgang met
Duitschers had, dat, als hg het
kind niet doodde, zij hem bjj
den Sicherheitsdienst zou aan
geven. De ontaarde ouders zftn
later uit elkaar gegaan en de
man is inmiddels met een an
dere vrouw getrouwd, die het
misdrijf aan het licht heeft ge
bracht. Zoowel het echtpaar P.
als het echtpaar V. zyn gear
resteerd.
•iiiiwiimiiwiiiwiiimiiwiiMiiimiiiwn
Betaal niet te veel!
Als maximumprijzen voor |i
«aklantaarnbntterijen zijn de 9
volgende bedragen vastgesteld:
Zakbatterij. (3 cellig), 9
f 0-40; zakbatterij, (3 cellig.
lucht-zuurstof). f 0-43; klei- 9
ne staafbatterlj, (2 cellig).
0.20; kleine staafbatierij, (2
celllg, lucht-zuurstof), f 0.24;
groote staafbattérij, (I cellig), 9
0.26; groote staafbatterlj. (I
cellig, luchtzuurstof), f 0.30;
anodebattcrij. (120 v.), 9,70;
anodebatterij. (120 v., lucht-
zuurstof), i 10.55; anodebat
terij, (90 v.), 7.20; anode-
batterij, (90 v„ lucht-zuur
stof). 7.60.
Ook hier gebrek aan
leerkrachten.
Binnenkort hervatting van
het onderwijs.
Wij hebben dezer dagen de
aandacht gevestigd op het
pionierswerk, dat aan de R.H
B.S. te Oostburg wordt ver
richt in zeer primitieve om
standigheden. Er wordt daar
geworsteld om het middelbaar
onderwtfs op gang te hcuden
en leeraren en leerlingen bren
gen offers. Maar de zaak mar
cheert.
Minder goed is het met de
Ambachtsschool gegaan.
In tegenstelling met de R.H
B.S., is het onderwijs aan de
Ambachtsschool te Oostburg
nog steeds niet hervat. Nu
was ook dit schoolgebouw be
schadigd, doch in geen verge
lijking met de R.H.B.S., zocdat
herstel op korten termijn zeer
goed mogelijk was geweest
Dit geschiedde niet,, met. het
gevolg, dat diverse lokalen
van dit schoolgebouw voor
andere doeleinden werden en
worden gebruikt.
Zoo werd het onderwijs aan
de openbare lagere school her
vat in de Ambachtsschool
werden er enkele bureaux ln
gevestigd, vonden de directeur
en één der leeraren in dit
schoolgebouw een woongele
genheid.
Het onderwas echter oleel
gestaakt
G Eenigen tijd terug is men
met de herstelling begonnen
want... ook het bouwbureau
moest in dit gebouw worden
gevestigd.
Het is opvallend, dat het
herstel toen in snel tempo
Ing. Wat het bestuur van
leze school blijkbaar niet ge
daan wist te krijgen, nl. her
stel om het onderwijs weer te
kunnen beginnen, .gelukte wel
aan andere Instanties.
WiJ willen hierover verder
zwijgen, doch moeten consta-
teeren, dat inmiddels twee iee-
raren Zeeland hebben verlaten.
De bedoeling is nu dat bin-
nenkort het schoolgebouw vrfl
komt voor het eigenlijke doel,
zoodat de lessen dan hervat
zullen kunnen worden.
Alleen rijst ook hier de
vraag: „Hoe komt men aan
leerkrachten en materialen
Hierbij dient men ook in aan
merking te nemen, dat één
leeraar Is geëvacueerd en dat
intusschen een leeraar is over
leden-
Het lager onderwijs.
Nu wij toch doende zijn het
onderwijs aan een beschou
wing te onderwerpen, willen
ook het lager onderwijs
even onder de loupe nemen.
Over het geheel genomen is
dit onderwijs vrij normaal ge
worden. Op vele plaatsen is
men nog wel primitief be
huisd, heeft men nog te kam
pen met een gebrek aan leer
krachten en leermiddelen, doch
de schooltijden zijn vrij nor
maal. Zoo is bijv. in Oostburg
de „Schcol met den bijbel"
weer hersteld; is de RK.
school gehuisvest in het pa-
tronaatsgebouw en zal ook de
openbare school binnenkort
weer naar eigen huis terug-
keeren.
Wij hebben efchter geconsta
teerd, dat er nog neel wat
moet opgeknapt worden. Zou
er bijv. geen weg gevonden
kunnen werden om de school
banken, die van Schiedam zijn
ekomen en nu al dien tijd üi
Je buitenlucht staan, onder
dak te brengen?
Ook komt het ons onbegrij
pelijk voor. dat dit zwaar ge
heisterde district nog geen
bezoek heeft gehad van den
inspecteur van het Vager on
derwijs.
.ieuws in een notedop
•jfr Te Haarlem zijn 450 van de 750
leerlingen van het Chr, Lyceum een 3-
daaRsche staking begonnen daar de
rector, dr J. v. d. Eist, die In be
zettingstijd een goede houding aan
nam, wegens controversen tusschen
hem en het bestuur ontslag heeft ge-
gd. De leerlingen hebben zich o.a,
den minister-président en den mi
nister van onderwijs gewend.
Het harlngselzoen loopt ten einde.
De schepen komen met kteine vang-
ten binnen.
De luchtverbfndlng Amsterdam—
Maastricht is thans verdubbeld c i
wordt met 2 vliegtuigen onderhoudt i
Van 24 Dec. t.m. 4 Jan, zijn Ker: -
en Nieuwjaarsgesprekken met Surtm-
ine mogelijk tegen verlaagd tarlof,
Toen bij de wethoudersverklezh
te 's-Qraveland dè stammen staakten
doordat het zevende lid afwezig was,
liet de burgemeester het lot beslissen.
Een 3-tal raadsleden wil dit besluit ntf
nietig verklaren.
Het Tweede Kamerlid Teutlngs
heeft den minister van O. K en V
vragen gesteld n.a-v. een cabareW
gramma, 8 Dec. M door Hetrijzi
Nederland uitgezonden, waarin on:
paste uitlatingen werden gebezigd.
Het aan ir. J. A. Ch, Oudeman
ijkslnspecteur van het verkeer i
Haarlem, gegeyen bevel tot staking
van de uitoefening van zijn functie is
Ingetrokken, in afwachting van dé
beslissingen ten principale.
Te Hilversum werd den It.-gen,
Simonds. C.B., C.B-E-, D-S O- bevel
hebber van de Canad. strijdkrachten
in Nederland, bij zijn afscherd, na
mens da regeering ee» diner aange
boden. waaraan o.m. door Prinses
lullana en Prins Bernhard werd aan
gezeten.
De krijgsraad te Tongeren heeft den
43-jarigen Bcljaers. uit St Truiden,
ter dood veroordeeld.
Beljaerg wns een Nederlander. d)e
de Belgische nationaliteit verwierf.
Hij was reeds activist tijdens den vo-
rigen oorlog en oefende tijdens de be-
zetting^ in een kolenmijn te Gent een
waar schrikbewind uit.. Hij verraadde
16 Belgen en" werd als Hd der S-S.
door zijn omgeving ten zeerste ver»
dacht.
De 29-J. vr. A. J. de Oraaf te
Utrerht gaf na een ruzie haar man
bij de Duitschers aan omdat hij zich
aan krijgsgevangenschap onttrok Da
man heeft daardoor tot aan de be
vrijding gevangen gezeten. Voor hot
bijz. gerechtshof werd 2 j. gev straf
icefiischt. De man had verzoent om
uiterste dementie.
-K- De Fransche generaal Dentz, die
tijdens den oorlog hooge comraissa-
ris in Syrië was en als zoodanig te
gen de Êngelschen heeft gestreden. 19
In de gevangenis aan een hartaanval
overleden. Hij was ter dood veroor-
Jeeld en kreeg later gratie.
Fankrljk en Engeland hebben na
aen accoord bereikt over den Levant.
Te Oslo zijn twee Duitsche Ge
stapomannen ter dood veroordeeld, die
bij Stavanger In 1942 4 Britsche pilo
ten hadden vermoord.
-X- Spanje heeft aangeboden 50.000
loodache kinderen uit door den oor
log verwoeste gebieden tijdelijk te
herbergen. Valencia zal 2000 dezer
kinderen herbergen. tr
De Unrraverscheplngen naar Eurp-
pa overtreffen in November de record-
verschepingen van October met een
kwart millioen ton.
-X- Tot bondspresident van Zwitser
land Is Voor het jaar 1946 gekozen
de minister van oorlog Karl Kobelb
Achtduizend van de vijfenveertig
duizend Duitsche geïnterneerden In de
Amerikaansche bezettingszone zullen
voor het einde van Februari In vrij
heid gesteld worden, omdat zij niet
behoorden tot misdadig verklaarde
•inzie-organisatles.
De reorganisatie van het bedrijfsleven.
2,5 A 73,6
176 memorie n 176
Totaal zonder kapitaalsuitgaven
1.153
70
n
1083
Kapitaalsverstrekking en kre-
dietverleenlng aan staatsbedrij
ven, -fondsen en -instellingen
42
12
n
30
Kredietverleening aan particuliere
bedrijven
60
n
60
Middenstandssteun
12
n
12
Aanschaffing van materieele uit
rusting leger en vloot
35
n
35
Overige kapitaalkosten
7
8
b
1
Totaal v. d. buitengewonen dienst
1309
90
n 1219
De regeering ls van meening,
dat een nieuwe publiekrechte
lijke bedrijfsorganisatie moet
worden opgebouwd met orga
nen, die in staat zijn het ge-
heele sociaal-economische be
leid, voor zoover niet de cen
trale overheid dat zelf in de
hand moet houden over te ne
men. Daartoe zullen deze be
drijfsorganisaties een aantal
beginselen moeten belichamen,
In de eerste plaats zal de over
heid moeten participeeren in de
leiding der bedrijfsorganisaties,
ten einde te waarborgen, dat
deze organen de bedrijfsbelan
gen zullen behartigen in het
kader van het algemeen be
lang. Voorts zal, omdat sociale
en economische kwesties niet
los van elkander behandeld
kunnen worden, in de leiding
der bedrijfsorganisaties 'n co
ördinatie van sociaal en econo
misch beleid moeten worden
tot stand gebracht. Ten
slotte ls het noodig, het be
drijfsleven grootendeels in ver
ticale kolommen, omvattende
de producenten, den groothan
del, de verwerkende industrie
en den detailhandel van dezelf
de soorten goederen samen te
brengen.
De bovenstaande overwegin
gen hebben geleid tot het op
stellen van een voorontwerp
van wet betreffende publiek
rechtelijke organisaties van
het bedrijfsleven, in het voor
ontwerp bedrjjfsschappen ge
naamd. Daar de regeering er
zeer veel prijs op stelt het oor
deel van het geheele bedrijfs
leven over de bestaande plan
nen te vernemen, ls zij voorne
mens dit ontwerp zeer binnen
kort te publiceeren en aan de
daarvoor in aanmerking ko
mende organisaties in het be
drijfsleven toe te zenden.
Het zal noodzakelijk zijn een
toporgaan voor het geheele
bedrijfsleven in het leven te
roepen in den vorm van een
sociaal-economischen raad, die
de regeering over algemeene
vraagstukken van sociaal-
economisch beleid van advies
zou kunnen dienen.
Bovendien zal er in som
mige gevallen nog behoefte
bestaan aan organisaties, die
een functie uit net sociaal-eco
nomische leven in haar geheei
vertegenwoordigen—
Als sluitstuk van de be
drijfsorganisatie zal dan ten
slotte een regeling moeten
worden getroffen voor de
rechtspraak op overtredingen
van de verordeningen der be
drijfschappen, de bedryfs-
rechtspraak en de administra-
.ieve rechtspraak.
Buitenlandsche handelspolitiek-
Het is voorloopig nog nood
zakelijk, den invoer van goede
ren uit het buitenland overwe
gend op crediet te doen plaats
vinden. Het spreekt echter
vanzelf dat de regeering er
naar streeft aan dezen toe
stand zoo spoedig mogelijk een
einde te maken door een
krachtige bevordering van den
export.
Zoodra daartoe de gelegen
heid zich voordoet, en andere
belangen zich daartegen niet
verzetten, zal de invoer uit het
buitenland wederom overgela
ten worden aan den particulie
ren handel, uiteraard gebon
den aan een stelsel van ver
gunningen van overheidswege
Nationaal welvaartsplan.
Ten einde te geraken tot een
juiste aanwending van alle
productieve krachten des lands
en van de ter beschikking ko
mende buitenlandsche credie.
ten, acht de regeering de op
stelling van een nationaal wel
vaartsplan noodzakelijk. Dit
Dlan. aat zooveel mogelijk eeV
harmonische samenvatting zal
moeten zijn van de voor ds af
wonderlijke sectoren door de
daarvoor verantwoorde'yke
ministeries ontworpen plannen,
zal als richtsnoer moeten die
nen bij de bepaling van het re
geringsbeleid ten aanzien van
den invoer, den uitvoer en de
toewijzing van grondstoffen
aan de afzonderlijke takken
van bedrijf- het financieele be
leid, de sociale maatregelen en
een aantal verdere punten van
economische politiek in den
ruimsten zin des woords. Het
dienen te worden opgesteld
door een centraal planbureau
dat een interdepartementaal
karakter zal moeten bezitten
Een ontwerp van wet, strek
kende tot instelling van het
centraal planbureau, wordt bij
de 'Tweede Kamer der Staten
Generaal ingediend.
DE ZUIVERING.
De adviescommissies, welke
in eerste Instantie advies uit
brengen omtrent de ten aan
zien van de daarvoor in aan
merking komende personen te
nemen maatregelen, hebben
inmiddels nagenoeg alle haar
taak beëindigd.
De gevallen, waarin tot
ontslag zal moeten worden
overgegaan, worden met den
meesten spoed door het cen
traal orgaan aan het depar-
tement doorgezonden. Nadat
ter zake het advies is inge
wonnen van de commissie,
bedoeld in art. 5 4e lid, van
het Zuiveringsbesluit 1945,
wordt omtrent het ontslag
een beslissing genomen.
Verwacht mag worden, dat
de zuivering, voor zoover de
onder het dep. van binnenland
sche zaken ressorteerende ca
tegorieën van overheidsper
soneel betreft, omstreeks 1
Februari 1946 nagenoeg ge
heel zal zijn geëindigd.
Zuivering van de uni
versiteiten on hooge-
scholen.
Het valt niet te ontkennen,
dat, tengevolge van de zui
veringsmaatregelen en hun
toepassing, aan de universi
teiten en de hoogescholen een
dg bevredigende toestand
is ontstaan. Verschillende te
genstellingen ondermijnden net
voor den arbeid noodzakelijke
vertrouwen. n
Dezerzijds ls gepoogd 'niet
om tusschen deze tegenstel
lingen door te zeilen, maar om
zooveel mogelijk recht te
doen zonder aanzien van per
soon of groep. Inzonderheid
werd door herhaalde bespre
kingen gepoogd het vertrou
wen van jonge menschen, die
gedurende den bezettingstijd
getoond hadden karaktervast
heid en fierheid te bezitten,
niet te zeer teleur te stellen,
Zuivering der kunst
wereld-
Met betrekking tot de zui
vering van kunstenaars in het
algemeen, welke tot nu toe is
geschied vanwege het Militair
Gezag; zal bij de Kamer binnen
korten tijd een voorstel tot
wettelijke regeling worden in
gediend.
Zuivering van het
bedrijfsleven.
Wat de zuivering van het
bedrijfsleven betreft, kan
worden medegedeeld, dat het
apparaat hiervoor, nl. een
groot aantal zuiveringsraden,
thans vrijwel gereed is.
Sport
Er heeft een onimoetlng plnate gohad
iusechen de beide Goesche Damclubs.
De uitslag was:
Eerstgenoemde Ooes. tweede D-l-D.
1- Sinkc—N- J. d, Weelc 2-4); M.
J. JercmlaaseH. M. Slabbekoorn 2
0; C. van Riemen—K. Sclioester 2
0; F P- den Hertog—G. I-'otidraine
20; A. W. BeukernaP Marijs 2—
0; J. A, NoordermccrF. Pluymcrs 2
0- E. Schultema—Ph. Fokk* 2—0';
C. de Klerk—D. v d Kreekc 0—2;
E. EkklenlcampJ. Stokman® 1—1J.
BehageI. Schrijver 2—0; J Mange
W. Dekker 0—2; J. Crucq-^J. Bliek
1—1; L. Dekker—I. Risscnop 20;
P. Bliek—I. Fokke I —1A. Kemeljn-
»e—D. Fokke 20; M, de Jonge—/,
v d. Meijden 0—2; M.' Qunkkelaar—
M. Jacobs 1—1; J. de JongeJ. Fe-
lius 20. Goes 26, D.J.D. 10 punten.
Donderdagavond werd de 5e ronde
gespeeld om het damkampioenschap
van Vlissingen waarvan de uitslag als
olgt luidt:
le Iel.At BakkerG. Luwe ma 1—
IA- v. Sorge—Jac. Boogaard 6—2;
O. Hellinga—W. Cysouw 26;
Hosselaar—L Goedhloed Jr. 02; A.
SorgeCi. I.uwema 20.
3e kl.: At. Tits-J. v. Belle 0—2; R.
v. Dalen—G. M. v. d. Voorde 02
O PoortvlietJ. J Koch 2—0; At.
SnelC. Schout 2—0; J. v. BelleCr.
Ruyg 0—2,