V B Sport EEN „WONDER?" Den laatsten tijd heeft men veel gehoord en gelezen over het „wonder van Goes". Met vette koppen Is door «enige bladen de aandacht op dit „wonder" gevestigd. Het wordt ge prezen, geroemd, zelfs geïnterviewd. Kortom er schijnt daar in Goes toch wel iets bijzonders te aanschouwen te zijn. Wat dit wonder dan wel Is7 Slechts «en doodgewone Jongeman, die voetballer het „wonder" presteert meer ballen uit zijn doef te houden dan menig ander doelverdediger. Zekere voetbal-enthousiasten zullen misschien al in een booze bui gera ken chauvinisten? niet sport- minnenden zullen zeggen: weer die nonsens. Inderdaad, maar dan in dien zin, dat wij er de aandacht op willen vestigen, dat door al dit „ge- wonder" niet alleen de Jongeman zelf, maar ook de Goesche «port en het Zeeuwsche voetbal er de dupe van gaan worden. Immers, het ge vaar is niet denkbeeldig, dat al die bewondering en vereering, haar In vloed ten kwade kan doen gelden op dezen Jongeman. Al het geschrijf heeft een groep bewonderaars rond hem verzameld, die een overdreven vereering aan den dag schijnen te leggen, welke met sport niets meer te maken heeft. Dit zal de Goesche sport gaan scha den, daar men op den duur niet meer voor de sport alt zoodanig, maar om een zekeren sportbeoefenaar te zien, naar het veld gaat. Het wordt een chauvinisme ten top ge dreven. Sommige Instanties of commisslei worden nu al verweten, dat zij er de schuld van zijn dat dit „wonder" geen promotie in de sport maakt. W(j gelooven het niet ver mis te hebben als dit te wijten Is, misschien aan den persoon zelf, aan het publiek niet minder aan het onsportief en gezond geschrijf. Wanneer er zoo'n uitwas „wonder"-vereering in de Zeeuwsche soort zit, dan kan het niet anders of het moet een funesten Invloed op het geheel gaan uitoefenen. Het zal niet alleen dei prestatie en de be langstelling, maar ook den naam van het Zeeuwsche voetbal ongunstig gaan beïnvloeden. Daarom is het pen, dat de vereerders, en zeker de sdirijvert, meer op de sport dan op den persoon zullen gaan letten. KORFBALUITSLAGEN. 1a. Madjoe cMadjoe b 210; 2c. Rapide—Luctor II fl—13a. Mad joe gAnimo II 60: Animo II Madjoe e 1—9; 3b. Dios—VDB 1— 9c. Zeelandia III—TOGO II 2—5. WEDSTRIJD-PROGRAMMA. Zaterdag: 1a. Madjoe bdMadJoe a; 1b. KVW—Volharding; SOO—Unitas; 2a. SSS—Seolto; TOGO—TJoba; 2b. Zeelandia IIDSV; Volharding II— Vlos; 2c. Rapide IIRapide; Luctor IILuctor; 3a. Animo IISIW Madjoe fMadjoe d; 3b. Nleuwdorp Excelsior; 3c. de PoelZeelandia III; Unitas II—Olympia; 3d. DOS—ONDA VZODSSS II. 26 Juni: 3a. de ZeeuwenMadjoe d; Thos— Madjoe 1. A A Li MOEDER EEN iTïïftAROfVk <;aat ik, WEPjE HOKEN MET Of TOfrt, UtT OS MONO staat ze voor't toamift rANNLKOGUESTE BAKKEN- sWtWt Mf»t/*V»N£>T VAOCR Wlt*,2Ö;TNlETi>c HAAR NEEfT Z N BORDJE DADCL'JK tEK i'VAT HEB >k<^ZtC,o' EET* KINDKAN HET HET T CEHEHCDC J HEEL VAN SIHON Pt WIT '■m GROENTESOEP KONINGINNESOEP BR. BOONENSOEP OSSESTAARTSOEP IUSP0EDER GELE SAUS JUSPOEDER mm I HUW M1MUM RIGOUREUSE CONTROLE OP WARENUITVOER NAAR DU1TSCHLAND. Met ingang van 1 Juli. De vervaardiging en verzen ding van artikelen en andere goederen buiten de grenzen, die getrokken zijn door de overheidsmaatregelen voor het bedrijfslevetn, zijn verboden. Ter controleering van dit ver bod zal van 1 Juli 1944 af, alle warenuitvoer naar Duitsch- iand aan een strenge en rigou- reuse contröle worden onder worpen. Wie goederen van welken aard ook per spoor, per expe diteurs met vrachtauto's of met schepen naar Duitschland wil verzenden, moet tevoren het bewijs van een speciale vergunning hebban verkregen. Zonder dit bewijs moeten de spoorwegen, de expediteurs of de verschepers bet aannemen van de zending weigeren. Ter verkrijging van het bewijs moe ten worden overgelegd: a. Voor alle producten op het ge bied van de voedselvoorziening en den landbouw, ofwel de orlgi- neele uitvoervergunning van het mi nisterie voor landbouw en visscherü. ofwel, indien de uitvoervergunning niet tijdig kan worden verstrekt, resp. de uitvoer In gedeeltelijke zen dingen geschiedt, een door den expor teur uit te schrijven formulier. bi. Voor alle andere fabrikaten, halffabrikaten en grondstoffen (be halve kolen en cokes, welke zonder vergunning mogen worden uitgevoerd) een afschrift van de ordervergun ning van de Zentral Auftragsstelle. b2. Voor zendingen met een goe- derenwaarde beneden 500 en voor zendingen van Duitsche particulieren ter dekking van hun persoonlijke be hoefte een speciale uitvoerverklaring, voor zoover niet de Zentral Auftrags stelle om speciale reden een uitvoer vergunning heeft verstrekt. (Voor reisbagage Is geen vergunning ver- elscht). Voor zoover de afzender zelf de formulieren Invult, neemt hij de volle verantwoordelijkheid op zich voor de Juistheid en volledigheid der verstrekte gegevens. Onjuiste of on volledige gegevens worden zeer streng gestraft. In zwaar aan t< rekenen gevallen kan, gezien de hui dige situatie, In het op arglistige wijze verkrijgen van transportmidde len voor niet voor den oorlog var belang zijnde goederen, zelfs een daad van sabotage worden gezien. Op de geheele regeling bestaan slechts twee uitzonderingen, waarbij goederen zonder speciale vergunning uitgevoerd worden, n.l. a) kolen en cokes; b) goederen, die tot de reisbagage behooren en als reisbagage worden opgegeven. De nieuwe regeling Is zoo eenvou dig, dat zij voor alle hierbij betrok ken zijnde verkeersinrlchtingen zon der een aanzienlijke uitbreiding der werkzaamheden aan de hand der dui delijke en overzichtelijke formulieren kan worden doorgevoerd. Desondanks vindt nog een aanvullende contröle plaats door de douane-beambten. Tot dat doel moeten de bewijsstukken inzake den toegestanen uitvoer bij de verzendpapieren worden gevoegd. Deze worden bij het overschrijden van de grens door de douane In ontvangst genomen en onder bijvoe ging van eventueele noodzakelijke op merkingen aan de betreffende instan ties doorgegeven. Hier vindt een nieuw onderzoek plaats, zoodat iedere vervalsching of ook slechts een po ging tot ontduiking onmiddellijk kan DE STRIJD IN FINLAND. Volgens het Finsche weer- machtbericht zette op de Ka- relische landengte de vijand zijn hevige aanvallen in het geheele gebied tusschen Viipu- ri (Wiborg) en Vuoksen op vele plaatsen voort. De met krach- tigen steun van artillerie on dernomen vijandelijke aanval len werden deels door tegen aanvallen en in gevechten van man tegen man afgeslagen. In de afgeloopen 24 uur werden met zekerheid 29 pantserwa gens vernietigd. Op de landengte van Aunus trokken de Finsche troepen zich op gunstiger verdedi gingsstellingen in de richting van de Swir-linie terug. Hierbij werden de electrische centrale van Swir en de electrische in stallaties van Syvaeriniska vrijwillig ontruimd. De vijand heeft met steun van artillerie en groote formaties bommen werpers een aanval gedaan op Lotininpelto en de Swir. Bij Lotininpelto slaagde de vijand erin een bruggenhoofd te vor men. De gevechten om dit bruggenhoofd duren nog voort. Aan de Swir werden hevige vijandelijke aanvallen afgesla gen. Op de landengte van Mae- selkae werden vijandelijke aan vallen afgeslagen. De poging van den vijand om het in het Noordelijke deel van het eiland Koivisto gevormde bruggen hoofd uit te breiden, werd door tegenaanvallen verhinderd. De vijand verloor in de afge loopen 24 uur 43 vliegtuigen. Luchtaanvallen op Fransche plaatsen. Anglo-Amerikaanschc ylieg- tuigen hebben Woensdag ver scheidene plaatsen in Noord- Frankrqk gebombardeerd. 14 personen kwamen om het le ven, terwijl de schade aanzien, lpk was. In de nabijheid van Versailles werd Dinsdagavond een melkwagen in scheervlucht beschoten, waardoor 7 perso nen gedood en 4 gewond wer den. worden vastgesteld en eventueel kan worden bestraft. Het goederentrans port zelf ondergaat hierdoor geen vertraging. Goederen door de ver- keerslnrichtlngen aangenomen, worden in Ieder geval vervoerd. De formulieren voor den uitvoer van goederen, vallende onder het ressort van de Instanties voor den landbouw en de voedselvoorziening, worden op de reeds gebruikelijke'wijze door de Nederlandsche marktorgani saties uitgegeven. De formulieren voor alle overige goederen kunnen bij alle spoorweg stations, bij alle expediteurs en bij de drukkerij Elco in Amsterdam, als in den handel zijnd drukwerk wor den verkregen. Allen Instanties en ondernemingen, welke betrokken zijn bij den waren- uitvoer naar Duitschland wordt drin gend aangeraden zich tijdig In te stellen op de hierboven uiteengezette wijziging en zich eenige dagen voor 1 Juli a.s., in het bezit te stellen van de noodzakelijke vergunningen en van de hiertoe vereischte for mulieren. BOMMENWERPERS VLOGEN VAN ENGELAND NAAR DE SOVJET-UNIE. Zware Duitsche luchtaanval op het Sovjet-vliegveld. Toen den 21en Juni Ameri- kaansche bommenwerpers een grooten terreuraanval op Ber lin ondernamen, werd een for matie van 150 bommenwerpers en enkele jagers met lange actieradius door de Duitsche luchtverdediging van de hoofdmacht afgesneden, meldt Interinf. Deze formatie vloog over Oost-Duitschland en het gouvernement-generaal naar de Sovjet-Unie en landde op het viiegveld van Poltawa. Op deze vlucht van Berlijn naar de Sovjet-Unde verloren de Amerikanen verschillende vliegtuigen. Enkele uren na de landing volgde een nachtelijke lucht aanval door honderden zware Duitsche gevechtsformaties op het vliegveld van Poltawa. De Duitsche vliegers bestookten bijna onafgebroken een uur lang hoofdzakelijk de in de boxen en overal op het terrein geparkeerde Fortress-bommen- werpers met bommen van zwaar kaliber en buitenge woon groote hoeveelheden brand- en speciale splinter bommen. Uit foto's van verkenners blijkt, dat 36 viermotorige Amerikaansche bommenwer pers van het type Boeing Fortress volkomen vernield werden. Bovendien werden een Lightjiing-jager en 4 tweemo- torige Douglas-Boston bom menwerpers door bomtreffers vernietigd. Verder ontploften 13 stapels bommen. Twee Amerikaansche jagers vertoo- nen ernstige beschadigingen. Ook zijn overal op het terrein van het vliegveld sporen waar te nemen van groote branden, vernielidie vliegtuigloodsen en tankwagens. DE STRIJD OP EN ROND DE MARIANEN. Volgens Domei heeft de Ja- pansche luchtmacht bij haar voortgezette aanvallen op de geallieerde vloot in de wateren van ds Marianen op 20 Juni een vliegkampschip zwaar be schadigd en in brand gewor pen. Op Saipan zou het den Ja panners gelukt zjjn in den rug van de landingstroepen talrijke tanks aan land te zetten, die een bijzonder aandeel hebben in de afweerresultaten. Kust- geschut op het naburige eiland Tinian bestookt voortdurend Amerikaansche troepencon centraties en artilleriestellin gen op Saipan. De Amerika nen zetten nog steeds troepen aan land en nieuwe versterkin gen konden, volgens net D.N. B., onder bescherming van bommenwerpers tot vlak bij het Japansche vliegveld in het Z. deel van Saipan doordrin gen. Ook slaagden zij erin eenige zware stukken geschut aan land te brengen. DE DUISTERE POORT 34) door Léonce Prache. Het ontslagen lid van het personeel van dokter Luzier gaf nu alle inlichtingen, die hij maar wist te verschaffen. Hij vertelde van de aanrijding in een der volksbuurten, waarbij Gilberte werd gewond, over de zorgen, die de dokter en de gouvernante aan haar hadden gewijd en over de komst van Haantje uit het ziekenhuis, waar Gilberte hem met dokter Luzier was gaan opzoeken. Juist door die gesprekken van den dokter met Haantje en Gilberte was de chauffeur veel wijzer geworden. Op dat oogenblik werd de intendant van Gontran de Bremne gewaarschuwd, dat zijn meester hem wenschte te spreken. „Ga maar met me mee", zei hij tot den chauffeur. „Dan kun je aan mijnheer de Bren- ne nog eens vertellen, wat je mij hebt meegedeeld". „Graag, als hij tenminste goed betaalt..." „Natuurlijk! Daar kun je op rekenen", antwoordde Fernand met een licht schouderophalen. „Als je mededeelingen de moeite waard zijn..." Het volgende oogenblik be vonden de twee mannen zich tegenover Gontran de Brenne, die er zorgelijk en slecht ge humeurd uitzag. De zaken gin gen blijkbaar niet, zooals hij gewenscht had. Toen de intendant hem evenwel het doel van het be zoek van zijn nieuwen gast in het oor had gefluisterd, klaar de het gelaat van de Brenne op en met een levendigheid, waaruit duidelijk viel af te leiden, hoeveel waarde hij aan het geval hechtte, begon hij den man te ondervragen over de levensgewoonten van Gil berte en over de wijze, waarop men in het huis van dokter Luzier leefde. „Gaat Gilberte wel eens wan delen?" vroeg de jonge neef van mevrouw Arsonval ten slotte. „O. ze gaa» weini°- uit, want ze is nog altijd erg bang voor u, mijnheer", antwoordde de chauffeur. ..Maar ze gaat wel eens een autotochtje maken, ook wel zonder den dokter". „Zoo. en gebeurt dat vaak". „Nou, mijnheer dat kan ik niet zoo heel precies zeggen, maar ik heb toevallig iets ge hoord, dat u misschien wel zal interesseeren". „Toe, wat is dat dan?" viel Gontran den man ongeduldig in de rede. Hij zat op heete ko len, want hij begreep wel, dat hij groot gevaar liep. zoolang Gilberte nog vrij rondliep, ter wijl ook de erfenis van me vrouw van Arsonval op die manier voor hem wel eens verkeken zou kunnen zijn. „Ik zal het u zeggen", ant woordde de chauffeur. „Juist een paar dagen geleden is er over gesproken, dat juffrouw Gilberte een autotochtje zou maken naar de buurt van Or leans. Eerst zou de dokter meegaan, maar die kon opeens niet, en toen is besloten, dat de juffrouw alleen zou gaan. Ik moest haar eerst brengen, maar dat gaat natuurlijk niet door..." (Wordt vervolgd) GEDROOGDE ABRIKOZEN. Voor kinderen van 2 en 3 jaar. Voor kinderen van 2 en 3 jaar zullen binnenkort 100 gram gedroogde abrikozen be schikbaar gesteld worden. Men moet hiertoe bon „reserve D f 53" vóór of op 1 Juli a.s. bij zij'n winkelier inleveren, des- gewenscht tegen ontvangstbe. wjjs. In verband met de be- voorrading van den handel is het niet mogelijk nauwkeurig^ mede te deelen, wanneer de"*k abrikozen afgeleverd zullen worden. Men houde er reke- ning mede, dat dit niet voor J eind Juli zal kunnen plaats f vinden. Tramongeluk eischt 2 dooden. Toen de dieselmotorwagen van den Maasbuurtspoorweg, gevolgd door 2 stampvolle personenwagens, met groote snelheid van Nijmegen naar Gennep reed, moest de tram halverwege Malden en Heu- men door een wissel. De diesel motorwagen en het eerste per sonenrijtuig kwamen er goed door. doch het tweede raak- L te op onverklaarbare wijze los en reed op een zgspoor, waar- bij de volgeladen wagen tegen R een boom botste. De wagen M werd geheel in elkaar gedrukt^ en alle passagiers werden ge-ft wond. Twee van de inzittenden v werden gedood, terwijl 12 an deren met zware verwondin-' gen naar het ziekenhuis te Nij-^ megen moesten worden over-, gebracht. Vergunningsstelsel voor aHe meubeltransporten De steeds moeilijker worden-*, de vervoersomstandigheden no™ pen de overheid tot het nemen van maatregelen, die een zoo* doelmatig mogelijk gebruikf*S van de nog beschikbare ver-V> voerscapaciteit waarborgen. Het meubeltransport wordtr i in zijn geheel aan een vergun-^ ningsstelsei gebonden. Daarbij zal het gebruik van motortrac- tie bij plaatselijke verhuizing gen tot het uiterste worden be-" perkt. Voor elk meubeltransport is dus vooi-taan een vergunningr noodig, welke wordt verstrekt» door den chef van de afdeeling J vervoerwezen van het departe-j ment van waterstaat. De vergunning moet min-jg stens 14 dagen voor het trans-| port door den verhuizer wor-* den aangevraagd bij de rege-1 lingcentrale meubeltransport^ Prijsaanduiding gebak, koekjes en suikerwerk. De prijsaanduidingsplicht, die van toepassing is op allet in den kleinhandel uitgestalde* waren, geldt ook voor gebak, koekjes en suikerwerk. Wan-^¥ neer deze echter worden ver-f kocht tegen inlevering - van boter en suiker, moet, blijkens» een voorschrift in de Staats-^ crt. van 20 Juni jl., de aange-H i duide prijs den verkoopprijs r j weergeven, verminderd met het bedrag, dat daarvan voor F» de inlevering van grondstoffen V wordt afgetrokken. u KOMT ER GAUW ACHTER wanneer U in een handom draai een „Pendax" rijwiet aanhangwagen achter Uw rijwiel monteert Dan zult U bemerken hoe licht de solide „Pendax" wagen, die weinig bergruimte vereisebt, loogt RIJWIEL AANHANGWAGENS irUcMI-s" H hiwgc" i vroeu- .iv.,e|V,andelDren 1 ?,ken«mJbed<iW=n)°'Ws S %0^'JLiJatWagm La* ook Uw Cutm Aapwi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1944 | | pagina 2