V
B
Sport
EEN „WONDER?"
Den laatsten tijd heeft men veel
gehoord en gelezen over het „wonder
van Goes". Met vette koppen Is door
«enige bladen de aandacht op dit
„wonder" gevestigd. Het wordt ge
prezen, geroemd, zelfs geïnterviewd.
Kortom er schijnt daar in Goes toch
wel iets bijzonders te aanschouwen
te zijn.
Wat dit wonder dan wel Is7 Slechts
«en doodgewone Jongeman, die
voetballer het „wonder" presteert
meer ballen uit zijn doef te houden
dan menig ander doelverdediger.
Zekere voetbal-enthousiasten zullen
misschien al in een booze bui gera
ken chauvinisten? niet sport-
minnenden zullen zeggen: weer die
nonsens. Inderdaad, maar dan in dien
zin, dat wij er de aandacht op
willen vestigen, dat door al dit „ge-
wonder" niet alleen de Jongeman
zelf, maar ook de Goesche «port en
het Zeeuwsche voetbal er de dupe
van gaan worden. Immers, het ge
vaar is niet denkbeeldig, dat al die
bewondering en vereering, haar In
vloed ten kwade kan doen gelden op
dezen Jongeman.
Al het geschrijf heeft een groep
bewonderaars rond hem verzameld,
die een overdreven vereering aan den
dag schijnen te leggen, welke met
sport niets meer te maken heeft.
Dit zal de Goesche sport gaan scha
den, daar men op den duur niet
meer voor de sport alt zoodanig,
maar om een zekeren sportbeoefenaar
te zien, naar het veld gaat. Het
wordt een chauvinisme ten top ge
dreven.
Sommige Instanties of commisslei
worden nu al verweten, dat zij er de
schuld van zijn dat dit „wonder"
geen promotie in de sport maakt. W(j
gelooven het niet ver mis te hebben
als dit te wijten Is, misschien aan
den persoon zelf, aan het publiek
niet minder aan het onsportief en
gezond geschrijf.
Wanneer er zoo'n uitwas
„wonder"-vereering in de Zeeuwsche
soort zit, dan kan het niet anders
of het moet een funesten Invloed op
het geheel gaan uitoefenen. Het zal
niet alleen dei prestatie en de be
langstelling, maar ook den naam van
het Zeeuwsche voetbal ongunstig gaan
beïnvloeden. Daarom is het
pen, dat de vereerders, en zeker de
sdirijvert, meer op de sport dan op
den persoon zullen gaan letten.
KORFBALUITSLAGEN.
1a. Madjoe cMadjoe b 210;
2c. Rapide—Luctor II fl—13a. Mad
joe gAnimo II 60: Animo II
Madjoe e 1—9; 3b. Dios—VDB 1—
9c. Zeelandia III—TOGO II 2—5.
WEDSTRIJD-PROGRAMMA.
Zaterdag: 1a. Madjoe bdMadJoe a;
1b. KVW—Volharding; SOO—Unitas;
2a. SSS—Seolto; TOGO—TJoba; 2b.
Zeelandia IIDSV; Volharding II—
Vlos; 2c. Rapide IIRapide; Luctor
IILuctor; 3a. Animo IISIW
Madjoe fMadjoe d; 3b. Nleuwdorp
Excelsior; 3c. de PoelZeelandia III;
Unitas II—Olympia; 3d. DOS—ONDA
VZODSSS II.
26 Juni: 3a. de ZeeuwenMadjoe
d; Thos— Madjoe 1.
A A Li MOEDER EEN
iTïïftAROfVk <;aat ik,
WEPjE HOKEN MET Of TOfrt, UtT OS MONO
staat ze voor't toamift
rANNLKOGUESTE BAKKEN-
sWtWt Mf»t/*V»N£>T
VAOCR Wlt*,2Ö;TNlETi>c
HAAR NEEfT Z N BORDJE DADCL'JK tEK
i'VAT HEB >k<^ZtC,o'
EET* KINDKAN HET
HET T CEHEHCDC
J HEEL VAN SIHON Pt WIT
'■m
GROENTESOEP
KONINGINNESOEP
BR. BOONENSOEP
OSSESTAARTSOEP
IUSP0EDER GELE SAUS
JUSPOEDER
mm
I HUW M1MUM
RIGOUREUSE CONTROLE
OP WARENUITVOER NAAR
DU1TSCHLAND.
Met ingang van 1 Juli.
De vervaardiging en verzen
ding van artikelen en andere
goederen buiten de grenzen,
die getrokken zijn door de
overheidsmaatregelen voor het
bedrijfslevetn, zijn verboden.
Ter controleering van dit ver
bod zal van 1 Juli 1944 af, alle
warenuitvoer naar Duitsch-
iand aan een strenge en rigou-
reuse contröle worden onder
worpen.
Wie goederen van welken
aard ook per spoor, per expe
diteurs met vrachtauto's of
met schepen naar Duitschland
wil verzenden, moet tevoren
het bewijs van een speciale
vergunning hebban verkregen.
Zonder dit bewijs moeten de
spoorwegen, de expediteurs of
de verschepers bet aannemen
van de zending weigeren.
Ter verkrijging van het bewijs moe
ten worden overgelegd:
a. Voor alle producten op het ge
bied van de voedselvoorziening en
den landbouw, ofwel de orlgi-
neele uitvoervergunning van het mi
nisterie voor landbouw en visscherü.
ofwel, indien de uitvoervergunning
niet tijdig kan worden verstrekt,
resp. de uitvoer In gedeeltelijke zen
dingen geschiedt, een door den expor
teur uit te schrijven formulier.
bi. Voor alle andere fabrikaten,
halffabrikaten en grondstoffen (be
halve kolen en cokes, welke zonder
vergunning mogen worden uitgevoerd)
een afschrift van de ordervergun
ning van de Zentral Auftragsstelle.
b2. Voor zendingen met een goe-
derenwaarde beneden 500 en voor
zendingen van Duitsche particulieren
ter dekking van hun persoonlijke be
hoefte een speciale uitvoerverklaring,
voor zoover niet de Zentral Auftrags
stelle om speciale reden een uitvoer
vergunning heeft verstrekt. (Voor
reisbagage Is geen vergunning ver-
elscht).
Voor zoover de afzender zelf de
formulieren Invult, neemt hij de
volle verantwoordelijkheid op zich
voor de Juistheid en volledigheid der
verstrekte gegevens. Onjuiste of on
volledige gegevens worden zeer
streng gestraft. In zwaar aan t<
rekenen gevallen kan, gezien de hui
dige situatie, In het op arglistige
wijze verkrijgen van transportmidde
len voor niet voor den oorlog var
belang zijnde goederen, zelfs een daad
van sabotage worden gezien.
Op de geheele regeling bestaan
slechts twee uitzonderingen, waarbij
goederen zonder speciale vergunning
uitgevoerd worden, n.l.
a) kolen en cokes;
b) goederen, die tot de reisbagage
behooren en als reisbagage worden
opgegeven.
De nieuwe regeling Is zoo eenvou
dig, dat zij voor alle hierbij betrok
ken zijnde verkeersinrlchtingen zon
der een aanzienlijke uitbreiding der
werkzaamheden aan de hand der dui
delijke en overzichtelijke formulieren
kan worden doorgevoerd. Desondanks
vindt nog een aanvullende contröle
plaats door de douane-beambten. Tot
dat doel moeten de bewijsstukken
inzake den toegestanen uitvoer bij
de verzendpapieren worden gevoegd.
Deze worden bij het overschrijden
van de grens door de douane In
ontvangst genomen en onder bijvoe
ging van eventueele noodzakelijke op
merkingen aan de betreffende instan
ties doorgegeven. Hier vindt een
nieuw onderzoek plaats, zoodat iedere
vervalsching of ook slechts een po
ging tot ontduiking onmiddellijk kan
DE STRIJD IN FINLAND.
Volgens het Finsche weer-
machtbericht zette op de Ka-
relische landengte de vijand
zijn hevige aanvallen in het
geheele gebied tusschen Viipu-
ri (Wiborg) en Vuoksen op vele
plaatsen voort. De met krach-
tigen steun van artillerie on
dernomen vijandelijke aanval
len werden deels door tegen
aanvallen en in gevechten van
man tegen man afgeslagen. In
de afgeloopen 24 uur werden
met zekerheid 29 pantserwa
gens vernietigd.
Op de landengte van Aunus
trokken de Finsche troepen
zich op gunstiger verdedi
gingsstellingen in de richting
van de Swir-linie terug. Hierbij
werden de electrische centrale
van Swir en de electrische in
stallaties van Syvaeriniska
vrijwillig ontruimd. De vijand
heeft met steun van artillerie
en groote formaties bommen
werpers een aanval gedaan op
Lotininpelto en de Swir. Bij
Lotininpelto slaagde de vijand
erin een bruggenhoofd te vor
men. De gevechten om dit
bruggenhoofd duren nog voort.
Aan de Swir werden hevige
vijandelijke aanvallen afgesla
gen.
Op de landengte van Mae-
selkae werden vijandelijke aan
vallen afgeslagen. De poging
van den vijand om het in het
Noordelijke deel van het eiland
Koivisto gevormde bruggen
hoofd uit te breiden, werd door
tegenaanvallen verhinderd.
De vijand verloor in de afge
loopen 24 uur 43 vliegtuigen.
Luchtaanvallen op Fransche
plaatsen.
Anglo-Amerikaanschc ylieg-
tuigen hebben Woensdag ver
scheidene plaatsen in Noord-
Frankrqk gebombardeerd. 14
personen kwamen om het le
ven, terwijl de schade aanzien,
lpk was. In de nabijheid van
Versailles werd Dinsdagavond
een melkwagen in scheervlucht
beschoten, waardoor 7 perso
nen gedood en 4 gewond wer
den.
worden vastgesteld en eventueel kan
worden bestraft. Het goederentrans
port zelf ondergaat hierdoor geen
vertraging. Goederen door de ver-
keerslnrichtlngen aangenomen, worden
in Ieder geval vervoerd.
De formulieren voor den uitvoer
van goederen, vallende onder het
ressort van de Instanties voor den
landbouw en de voedselvoorziening,
worden op de reeds gebruikelijke'wijze
door de Nederlandsche marktorgani
saties uitgegeven.
De formulieren voor alle overige
goederen kunnen bij alle spoorweg
stations, bij alle expediteurs en bij
de drukkerij Elco in Amsterdam, als
in den handel zijnd drukwerk wor
den verkregen.
Allen Instanties en ondernemingen,
welke betrokken zijn bij den waren-
uitvoer naar Duitschland wordt drin
gend aangeraden zich tijdig In te
stellen op de hierboven uiteengezette
wijziging en zich eenige dagen voor
1 Juli a.s., in het bezit te stellen
van de noodzakelijke vergunningen
en van de hiertoe vereischte for
mulieren.
BOMMENWERPERS
VLOGEN VAN ENGELAND
NAAR DE SOVJET-UNIE.
Zware Duitsche luchtaanval op
het Sovjet-vliegveld.
Toen den 21en Juni Ameri-
kaansche bommenwerpers een
grooten terreuraanval op Ber
lin ondernamen, werd een for
matie van 150 bommenwerpers
en enkele jagers met lange
actieradius door de Duitsche
luchtverdediging van de
hoofdmacht afgesneden, meldt
Interinf. Deze formatie vloog
over Oost-Duitschland en het
gouvernement-generaal naar
de Sovjet-Unie en landde op
het viiegveld van Poltawa.
Op deze vlucht van Berlijn
naar de Sovjet-Unde verloren
de Amerikanen verschillende
vliegtuigen.
Enkele uren na de landing
volgde een nachtelijke lucht
aanval door honderden zware
Duitsche gevechtsformaties op
het vliegveld van Poltawa. De
Duitsche vliegers bestookten
bijna onafgebroken een uur
lang hoofdzakelijk de in de
boxen en overal op het terrein
geparkeerde Fortress-bommen-
werpers met bommen van
zwaar kaliber en buitenge
woon groote hoeveelheden
brand- en speciale splinter
bommen.
Uit foto's van verkenners
blijkt, dat 36 viermotorige
Amerikaansche bommenwer
pers van het type Boeing
Fortress volkomen vernield
werden. Bovendien werden een
Lightjiing-jager en 4 tweemo-
torige Douglas-Boston bom
menwerpers door bomtreffers
vernietigd. Verder ontploften
13 stapels bommen. Twee
Amerikaansche jagers vertoo-
nen ernstige beschadigingen.
Ook zijn overal op het terrein
van het vliegveld sporen waar
te nemen van groote branden,
vernielidie vliegtuigloodsen en
tankwagens.
DE STRIJD OP EN ROND
DE MARIANEN.
Volgens Domei heeft de Ja-
pansche luchtmacht bij haar
voortgezette aanvallen op de
geallieerde vloot in de wateren
van ds Marianen op 20 Juni
een vliegkampschip zwaar be
schadigd en in brand gewor
pen.
Op Saipan zou het den Ja
panners gelukt zjjn in den rug
van de landingstroepen talrijke
tanks aan land te zetten, die
een bijzonder aandeel hebben
in de afweerresultaten. Kust-
geschut op het naburige eiland
Tinian bestookt voortdurend
Amerikaansche troepencon
centraties en artilleriestellin
gen op Saipan. De Amerika
nen zetten nog steeds troepen
aan land en nieuwe versterkin
gen konden, volgens net D.N.
B., onder bescherming van
bommenwerpers tot vlak bij
het Japansche vliegveld in het
Z. deel van Saipan doordrin
gen. Ook slaagden zij erin
eenige zware stukken geschut
aan land te brengen.
DE DUISTERE POORT
34) door Léonce Prache.
Het ontslagen lid van het
personeel van dokter Luzier
gaf nu alle inlichtingen, die hij
maar wist te verschaffen. Hij
vertelde van de aanrijding in
een der volksbuurten, waarbij
Gilberte werd gewond, over de
zorgen, die de dokter en de
gouvernante aan haar hadden
gewijd en over de komst van
Haantje uit het ziekenhuis,
waar Gilberte hem met dokter
Luzier was gaan opzoeken.
Juist door die gesprekken
van den dokter met Haantje
en Gilberte was de chauffeur
veel wijzer geworden.
Op dat oogenblik werd de
intendant van Gontran de
Bremne gewaarschuwd, dat
zijn meester hem wenschte te
spreken.
„Ga maar met me mee", zei
hij tot den chauffeur. „Dan
kun je aan mijnheer de Bren-
ne nog eens vertellen, wat je
mij hebt meegedeeld".
„Graag, als hij tenminste
goed betaalt..."
„Natuurlijk! Daar kun je op
rekenen", antwoordde Fernand
met een licht schouderophalen.
„Als je mededeelingen de
moeite waard zijn..."
Het volgende oogenblik be
vonden de twee mannen zich
tegenover Gontran de Brenne,
die er zorgelijk en slecht ge
humeurd uitzag. De zaken gin
gen blijkbaar niet, zooals hij
gewenscht had.
Toen de intendant hem
evenwel het doel van het be
zoek van zijn nieuwen gast in
het oor had gefluisterd, klaar
de het gelaat van de Brenne
op en met een levendigheid,
waaruit duidelijk viel af te
leiden, hoeveel waarde hij aan
het geval hechtte, begon hij
den man te ondervragen over
de levensgewoonten van Gil
berte en over de wijze, waarop
men in het huis van dokter
Luzier leefde.
„Gaat Gilberte wel eens wan
delen?" vroeg de jonge neef
van mevrouw Arsonval ten
slotte.
„O. ze gaa» weini°- uit, want
ze is nog altijd erg bang voor
u, mijnheer", antwoordde de
chauffeur. ..Maar ze gaat wel
eens een autotochtje maken,
ook wel zonder den dokter".
„Zoo. en gebeurt dat vaak".
„Nou, mijnheer dat kan ik
niet zoo heel precies zeggen,
maar ik heb toevallig iets ge
hoord, dat u misschien wel zal
interesseeren".
„Toe, wat is dat dan?" viel
Gontran den man ongeduldig
in de rede. Hij zat op heete ko
len, want hij begreep wel, dat
hij groot gevaar liep. zoolang
Gilberte nog vrij rondliep, ter
wijl ook de erfenis van me
vrouw van Arsonval op die
manier voor hem wel eens
verkeken zou kunnen zijn.
„Ik zal het u zeggen", ant
woordde de chauffeur. „Juist
een paar dagen geleden is er
over gesproken, dat juffrouw
Gilberte een autotochtje zou
maken naar de buurt van Or
leans. Eerst zou de dokter
meegaan, maar die kon opeens
niet, en toen is besloten, dat
de juffrouw alleen zou gaan.
Ik moest haar eerst brengen,
maar dat gaat natuurlijk niet
door..." (Wordt vervolgd)
GEDROOGDE ABRIKOZEN.
Voor kinderen van 2 en 3 jaar.
Voor kinderen van 2 en 3
jaar zullen binnenkort 100
gram gedroogde abrikozen be
schikbaar gesteld worden. Men
moet hiertoe bon „reserve D f
53" vóór of op 1 Juli a.s. bij
zij'n winkelier inleveren, des-
gewenscht tegen ontvangstbe.
wjjs. In verband met de be-
voorrading van den handel is
het niet mogelijk nauwkeurig^
mede te deelen, wanneer de"*k
abrikozen afgeleverd zullen
worden. Men houde er reke-
ning mede, dat dit niet voor J
eind Juli zal kunnen plaats f
vinden.
Tramongeluk eischt 2 dooden.
Toen de dieselmotorwagen
van den Maasbuurtspoorweg,
gevolgd door 2 stampvolle
personenwagens, met groote
snelheid van Nijmegen naar
Gennep reed, moest de tram
halverwege Malden en Heu-
men door een wissel. De diesel
motorwagen en het eerste per
sonenrijtuig kwamen er goed
door. doch het tweede raak- L
te op onverklaarbare wijze los
en reed op een zgspoor, waar-
bij de volgeladen wagen tegen R
een boom botste. De wagen M
werd geheel in elkaar gedrukt^
en alle passagiers werden ge-ft
wond. Twee van de inzittenden v
werden gedood, terwijl 12 an
deren met zware verwondin-'
gen naar het ziekenhuis te Nij-^
megen moesten worden over-,
gebracht.
Vergunningsstelsel voor aHe
meubeltransporten
De steeds moeilijker worden-*,
de vervoersomstandigheden no™
pen de overheid tot het nemen
van maatregelen, die een zoo*
doelmatig mogelijk gebruikf*S
van de nog beschikbare ver-V>
voerscapaciteit waarborgen.
Het meubeltransport wordtr i
in zijn geheel aan een vergun-^
ningsstelsei gebonden. Daarbij
zal het gebruik van motortrac-
tie bij plaatselijke verhuizing
gen tot het uiterste worden be-"
perkt.
Voor elk meubeltransport is
dus vooi-taan een vergunningr
noodig, welke wordt verstrekt»
door den chef van de afdeeling J
vervoerwezen van het departe-j
ment van waterstaat.
De vergunning moet min-jg
stens 14 dagen voor het trans-|
port door den verhuizer wor-*
den aangevraagd bij de rege-1
lingcentrale meubeltransport^
Prijsaanduiding gebak,
koekjes en suikerwerk.
De prijsaanduidingsplicht,
die van toepassing is op allet
in den kleinhandel uitgestalde*
waren, geldt ook voor gebak,
koekjes en suikerwerk. Wan-^¥
neer deze echter worden ver-f
kocht tegen inlevering - van
boter en suiker, moet, blijkens»
een voorschrift in de Staats-^
crt. van 20 Juni jl., de aange-H i
duide prijs den verkoopprijs r j
weergeven, verminderd met
het bedrag, dat daarvan voor F»
de inlevering van grondstoffen V
wordt afgetrokken.
u KOMT ER
GAUW ACHTER
wanneer U in een handom
draai een „Pendax" rijwiet
aanhangwagen achter Uw
rijwiel monteert Dan zult
U bemerken hoe licht de
solide „Pendax" wagen, die
weinig bergruimte vereisebt,
loogt
RIJWIEL
AANHANGWAGENS
irUcMI-s" H
hiwgc"
i vroeu- .iv.,e|V,andelDren
1 ?,ken«mJbed<iW=n)°'Ws S
%0^'JLiJatWagm La* ook Uw Cutm Aapwi