sksssas?» nnm/iypuiE 7cciniicr||c rflllDAMT WËMWè rKUVInUALt ülliJW uunC uUUKAPl ehssss advertenties (max. 8 regels): van 1—5 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSCHE, VLISSINGSCHE, GOESCHE EN BRESKENSCHE COURANT GOES: Red. en Adminïstr. Turfkade regels 65 ct.. Iedere regel meer 13 ct., 15 tel 28e3> na kantoortöd tel. 2475 enU^VKaboutera^Sn^n oï^VrS UITGAVE DER FIRMA-S F. VAN DE VELDE JR. EN G. W. DEN flOER POSTREKENING 359300. PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT. MIDDELBURG SOUBURG: Kanaalstraat 45, tel. 234 dag): 1—5 woorden 30 ct., elk woord OOSTBURG: Redactie en Admint- meer 6 ct, bö vooruitbetaling. „Brie- DIT NUMMER BESTAAT UIT 4 BLADZIJDEN rj TTTDFV A C\ OH A I 1H/10 DIRECTIE: F. VAN DE VELDE, F. B. DEN BOER stratie Breedestraat 4o. teleloon 1U2 ven of adres Bur.v.d.BI." 10 ct. meer. 185ste JAARGANG - NUMMER 203 LA 1 CKUAU AUU. 1 HOOFDREDACTEUR: J. C. VISSER. VLISSINGEN BRESKENS: Dorpsstraat 85. tel. 21 Duitsche aanval bij S ZWARE BRITSCHE VLIEOTUIGVERLIEZEN. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte gisteren bekend In den Kaukasus veroverden bergjagers den doorgang door nog meer passen in het hooggebergte. Verstrooide vijandelijke strijdkrachten werden vernietigd. Ten Westen van Stalingrad wint de Duitsche aanval ondanks taai vijandelijk verzet terrein. Bij den afweer van wanho pige tegenaanvallen werden alleen Donder dag overdag in den sector van 'n legercorps met schitterenden steun van batterijen luchtdoelgeschut 135 bolsjewistische tanks vernietigd of buitgemaakt. Sterke forma ties gevechtsvliegtuigen en vliegende artil lerie mengden zich op vernietigende wijze in de gevechten te land. Bovendien wer den Stalingrad en de achterwaartsche ver bindingen der bolsjewisten overdag en des nachts gebombardt .rd. Twee groote Wol- gavrachtschepen en een tankschip werden in brand geworpen. Aan het Don-front sloegen Duitsche en Italiaansche troepen vijandelijke aanval len af. Ten Zuidwesten van Kaluga en bij Rzjef werden op verscheidene plaatsen aanvals- voorbereidingen van den vijand in samen werking met formaties van de luchtmacht uiteengeslagen. Plaatselijke vijandelijke aanvallen mislukten. Ten Zuiden van het Ladogameer viel de vijand met sterke strijdkrachten de Duit sche stellingen aan. De bolsjewisten wer den in hevige gevechten deels in een tegen aanval teruggeworpen, hierbij werden 35 tanks stukgeschoten. De bolsjewistische luchtmacht verloor gisteren overdag in luchtgevechten en door de luchtdoelartillerie 101 vliegtuigen, 7 andere werden op den grond vernield. Eén eigen vliegtuig wordt vermist. Bij vluchten boven de bezette gebieden en in het Westen werden gisteren in lucht gevechten 15, door patrouillevaartuigen 3 Britsche vliegtuigen zonder eigen verlie zen neergeschoten. Na storingsvluchten overdag zonder eenige uitwerking boven West en Noord- west-Duitschland hebben formaties van de Britsche luchtmacht in den nacht van 27 op 28 Augustus aanvallen ondernomen, vooral op de stad Kassei. De burgerbevol king leed verliezen. In woonwijken ont stond materieele schade en schade aan ge bouwen. Door nachtjagers en luchtdoel artillerie werden volgens de tot dusver ontvangen rapporten 35 der aanvallende Britsche bommenwerpers neergeschoten. In de periode van 14 tot 27 Augustus verloor de Britsche luchtmacht 315 vlieg tuigen, waarvan 52 boven de Middelland- sche Zee en in Noord-Afrika. In dezelfde periode gingen in den strijd tegen Groot- Brittannië 3 eigen vliegtuigen verloren. De Duitsche luchtmacht viel overdag en 's nachts voor den oorlog belangrijke in stallaties aan de Zuidkust van Engeland, alingrad wint terrein. alsmede in Midden- en Oost-Engeland met brand- en brisantbommen aan. VERGEEFSCHE AANVALLEN DER SOVJETS BIJ RZJEF. Met betrekking tot de afweergevechten in den centralen sector van. het Oostelijke front, worden door het opperbevel van de weermacht de volgende mededeelingen ge daan De thans reeds bijna vier weken durende afweerslag in het gebied van Rzjef en ten Noorden van Medyn heeft iederen dag weer de hoogste eischen gesteld, vooral aan de Duitsche infanteristen en pioniers, bg hun succesvollen strijd tegen de aan vallende bolsjewisten, die numeriek veel sterker waren. Ondanks de meest roeke- looze verspilling van troepen,, kon de vijand behalve onbeteekenende plaatselijke door braken, geen enkel van zijn aanvalsdoelen bereiken. Met tienduizenden gesneuvelden en gevangenen en duizenden vernietigde bolsjewistische tanks en stukken geschut veroverden de bolsjewisten enkele onbetee kenende door granaattrechters omwoelde stukki terrein. Een vijandelijke gevechts groep werd, nadat verscheidene tanks wa ren kapot geschoten,in een krachtigen tegenaanval teruggeworpén. De aan weers zijden van een weg uitgevoerden, her haalde aanval der bolsjewisten had even min eenig succes. Een vijandelijke ge vechtsgroep, die in een boschachtig gebied was doorgedrongen, werd vernietigd. De luchtmacht steunde de afweergevech ten van de troepen van het leger door tallooze aanvallen op de zich ontwikke lende vijandelgke infanterie- en tankaan- vallen, op troepenconcentraties en op de ravitailleeringsorganisatie van den vijand. Op 26 Augustus vernietigden de bommen van Duitsche gevechtsvliegtuigen Weder om negen tanks en 13 stukken geschut, terwijl Duitsche jagers in luchtgevechten 16 vijandelijke vliegtuigen neerschoten. In den daaroo volgenden nacht drongen Duit sche gevechtsvliegtuigen ,ot diep in het vijandelijke achterland door. Talrijke sta tions ten Zuidwesten van Moskou, een vliegveld bij Kalinin en voor den oorlog be langrijke doelen in de industriesteden Sa- ratof en Gorki aan de Wolga werden met waargenomen uitwerking door brand- en brisantbommen zwaar getroffen. DE LUCHTAANVALLEN OP STALINGRAD. Naar het opperbevel van de weermacht meedeelt, hebben Duitsche formaties ge vechtsvliegtuigen ook Donderdag haar aan vallen op de stad Stalingrad voortgezet. Verscheidene fabrieken der bolsjewistische bewapeningsindustrie werden door brisant- en brandbommen getroffen en brandden tot den grond toe af. Bovendien werden talrijke ravitailleeringsbedrijven in het ha vengebied in.de asch gelegd. Nog op 50 km. afstand werden groote branden waar genomen, Vooral in het duister van den rjacht bood de brandende stad een beeld an verwoesting. Nieuwe namen van tot zinken gebrachte schepen. Sedert 1 Juli 1942 zijn blijkens mede deelingen van het opperbevel der Duitsphe weermacht nog de volgende schepen door duikbooten tot zinken gebracht. „Lesbian" (2370 brt.) „Kalingo (2047 brt.) „Kanchow" (2001 brt.) „N.G." (2500 brt.) „Faowo" (2517 brt.) „Soochow" (2604 brt.) „St. Patrick" (1922 brt); „Toronto City" (2486 brt); „Whitley" (1196 brt) „Wuhu (2938 brt) „Wigry" (ex pole) (1859 brt) „Alder- grove" (1974 brt). BRITSCHE PATROUILLEBOOTEN VERLOREN. De Britsche admiraliteit maakt bekend, dat de patrouillebooten „Manor" en „Laer tes" tot zinken zjjn gebrach.. Luchtaanvallen op Engeland. Naar het opperbevel van de weermacht mededeelt, hebben Donderdag in den loop van den avond lichte Duitsche gevechts vliegtuigen tijdens 'n verrassenden aanval in scheervlucht voor den oorlog belangrijke installaties m de stad Folkestone aan de Engelsche Zuidkust met bommen van zwaar kaliber bestookt. Ten Noorden en ten Zuiden van een belangrijke spoorweg installatie namen de gevechtsvliegers he vige ontploffingen waar. In den loop van Donderdagnacht waren aanvallen van Duitsche gevechtsvliegtuigen gericht op de stad Leeds in de Midlands, waar talrijke fabrieken van de Britsche bewapeningsindustrie zijn gevestigd. In de getroffen doelen ontstonden verscheidene branden. Bovendien werden installaties voor de economische oorlogvoering in ver schillende steden van Oost-Engeland, zoo o.a. de havenstad Huil aan de monding van de Humber gebombardeerd. Alle in den strijd geworpen Duitsche vliegtuigen keerden op hun steunpunten terug. ITALIAANSCH WEERMACHTBERICHT. Het Italiaansche weermachtbericht van gisteren luidde als volgt: Verkenningspogingen van vijandelijke afdeelingen, gesteund door een weionder- houden artillerievuur, zijn aan het Egyp tische front afgeslagen. Duitsche jagers hebben in luchtgevechten drie vijandelijke toestellen neergeschoten. Luchtaanvallen zijn ondernomen op Gela en Comiso door Britsche vliegtuigen, waarvan er een, ge troffen door afweervuur, brandend neer stortte in de omgeving van Comiso, ter wijl een tweede, ernstig beschadigd, ge dwongen was te landen nabij Marina di Ragusa. De piloot werd gevangen geno men. Gemeld wordt, dat een persoon Is gedood en dat er onder de burgerbevol king eenige gewonden vielen, terwijl lichte schade is aangericht. Nederlandsche vrijwilligers bi] de Watten SS. - Nu komt het er opaan het geleerde in pr act ijk te brengen. De .UnterfOhrer" geeft de laatste aanwijzingen SS Fritz-Stapf-Pax Holland m Japansche luchtaanvallen op Noord-Australlë. Terwijl de tweede slag bij de Salomons eilanden zijn einde nadert heeft de Ja pansche luchtmacht der marine haar zware aanvallen op Noord-Australië zon der onderbreking voortgezet. Opnieuw werd groote schade aangericht in voor den oorlog belangrijke installaties, haven installaties en verkeersbed rijven in tal rijke steden in Noord-Australië. Port Darwin, Townsville en Broome in Noord- resp. West-Australië waren vooral het doelwit van de ononderbroken Japansche bomaanvallen. De stad Townsville in Noord-Australië brandt nog steeds. Twee daar in de haven voor anker liggende schepen van elk 6000 bruto ton werden met bommen zbo zwaar beschadigd, dat zij brandend omsloegen. Op een van deze schepen werden sterke ontploffingen waargenomen. Blijkbaar had het schip munitie aan boord voor de afgesneden Amerikaansche troepen op de kleine Sa lon onseilanden. Tijdens de luchtgevechten, die boven Noord- en West-Australië werden gehou den, zijn 16 vgandelijke vliegtuigen neer geschoten. Daaronder bevonden zich ze ven Aircobra's en drie Curtiss-jagers. Twee Japansche vliegtuigen zg'n niet op hun steunpunten teruggekeerd. DE BLOKKADE DER SOVJET-UNIE. KAN HULP VAN BUITEN NOG BATEN? (Van onzen Haagschen redacteur). Wel niemand zal nog in ernst willen volhouden, dat de situatie voor Sovjet- Rusland over de geheele linie niet min stens hoogst précair moet worden ge noemd. De winter heeft dé gehoopte uit komst niet gebracht en het nieuwe offen sief paart de eene overwinning aan de andere doorbraak. Een simpele blik op de kaart doet zien, hoe fenomenaal diep de Duitsche en verbonden legers reeds in Stalin's onmetelqk rijk zjjn doorgedrongen, zoodat zij thans zelfs één der vér-gelegen hartaders de Kaukasus ernstig be dreigen. Onverbeterlgke optimisten verwachten nu nog alle heif van Engelsche en vooral Amerikaansche steunverleening, met name dan aan oorlogsmateriaal. Hoe is het ech ter gesteld met de mogelijkheden om dit materiaal in de Sovjet-Unie te krijgen? Want met den goeden-wil-alléén wordt geen oorlog gewonnen en geen materiaal verscheept, hetgeen aan Anglo-Amerikaan- sche zijde nog maar weinig wordt begre pen. De normale toegangswegen naar de Sovjet-Unie loopen in vredestijd door de Gele en Japansche Zee naar Wladiwostok; door de Zwarte Zee naar een aantal be langrijke havens in het Zuiden, en ten slotte via de Oostzee. Daar de Middel- landsche Zee, en ook de Oostzee, echter practisch versperd zijn, terwijl Japan zich in zijn gebied evenmin onbetuigd laat ten aanzien van Amerikaansche transporten, zijn de Sovjets van een dergelijken nor malen overzeeschen toevoer vrijwel ge heel afgesneden en derhalve aangewezen op „Ersatz"-toegangswegen. die evenwel intusschen reeds hoogst-riskant gebleken zijn. De eene is de Noordelijke route over Moermansk, die reeds in den vorigen oor log een rol begon te spelen en die thans de eenige groote verbindingsweg is, wel ke ter beschikking staat. Maar ook deze is door de samenwerkende lucht- en on dervee-strijdkrachten der asmogendheden goeddeels versperd. Dc groote slag, waar in onlangs een bijzonder groot Engelsch- Amerikaansch convooi vrijwel geheel tot zinken werd gebracht, heeft met schrik barende duidelijkheid aangetoond, hoe groot de gevaren ook op dezen weg zijn. Het valt dan ook te betwijfelen, of de Anglo-Amerikanen nog een tweede keer dit risico zullen willen loopen. De tweede nog openliggende toegangs weg is die vanaf de havens aan de Per zische Golf dwars door Iran. Een blik- op de kaart en een oppervlakkige kennis van de hoedanigheid der Perzische wegen zijn voldoende, om duidelgk te maken, hoe weinjig effectvol deze weg kan zijn, met name onder de huidige omstandigheden, waarin de snel oprukkende Duitsche Weer macht de verbindingsmogelijkheden tus- schen het Zuiden en het Noorden der Sov jet-Unie zoo goed als geheel verbroken heeft. Bovendien moeten de aanvoeren via de Perzische Golf eerst hun weg vin den door gebieden, die onveilig worden gemaakt door de zeestrijdkrachten der as mogendheden. Amerikaansche transporten moeten immers vanuit de Amerikaansche havens aan den Pacific den geheelen Stil len Oceaan oversteken, om Indië heen de Arabische Zee trachten te bereiken, om tenslotte hun lading in de havens van de Perzische Golf te kunnen lossen. Hierbij moet niet uit het oog verloren worden, dat Japansche U-booten den laatsten tijd niet onbelangrijke successen hebben ge boekt in de Golf van Aden vandaar tot de Golf van Oman is niet ver. Daar ten slotte convooieeren op zulke afstanden nauwelijks denkbaar of uitvoerbaar is, is het zonder meer duidelijk, dat Amerikaan sche aanvoeren langs dezen veg het Sov jet-gebied niet kunnen bereiken binnen een tijdsbestek, waarin zij nog van belang kunnen zijn voor den afloop van den zo mer- en herfstveldtocht 1942. Ook voor Britsche materiaal- en wapen zendingen biedt deze weg over Iran wei nig direct succes. De Engelsche vrachten moeten, sinds naar de jongste erva ringen ook convooien door de Middel- landsche Zee weinig garantie bieden, vei lig over te komen, den langen weg om Zuid-Afrika kiezen, die al evenmin zonder gevaren is. Nemen wij niettemin eens aan, dat het een transport gelukt, de Zuidelijke Perzi sche havens te bereiken. Indien er al veel gebeurd moge zijn om de lossingsmoge lijkheden daar te verbeteren, toch hebben gebrek aa materiaal en beperkte trjd van voorbereiding niet kunnen voorkomen, dat een geschikt en effectief apparaat nog ontbreekt. Typeerend voor de verhoudingen is het, dat het transport door Iran is toever trouwd aan een Amerikaansche maat schappij. Het voormalige Pcrzië immers, althans het Zuidelijk deel ervan, werd door Groot-Brittannië steeds als zijn eigen sfeer beschouwd. Amerikaansche onderne mingen hebben echter kans gezien, zich zoowri op de Bahreia-eilanden als ook op het Arabische vasteland, in de tot dusver re als Engelsche privilege beschouwde Per zische olie-zóne te nestelen. Dat Amerika zich nu zelfs ook in het door Engeland als zjjn oogappel vertroetelde Zuid-Perzië wist te dringen, spreekt boekdeelen. Maar ook verder aangenomen, dat mi litaire transporten van Perzië uit over Kaswin en Tabris tenslotte werkelijk Tif- lis zouden bereiken hoe moeten ze dan verder komen? Op de Zwarte Zee heeft de Sovjet-Unie thans volgens het schepenaantal nog de numerieke overmacht. Maar de belangrijk ste steunpunten zijn haar met Odessa, Se- bastopol en Rostof ontnomen; en schepen zonder havens kunnen hun taak niet meer volbrengen. Overgebleven zijn alleen nog Noworossisk en het volkomen onvoldoen- Bommen op Nederlandsch gebied 18 DOODEN EN 37 GEWONDEN. Bij zijn y'riir ondernomen vluchten naar het Nederlandsche luchtruim, had de Engelschman het weer in het bijzonder voorzien op de Nederlandsche burgerbe volking. Aangezien hij door het geconcen treerde Duitsche afweervuur zijn doelen niet systematisch kon naderen, ontstond doe.- blindelings uitstrooien van bommen schade aan gebouwen, o.m. ook aan een schoolgebouw. De Nederlandsche burger bevolking heeft hierdoor en door aanval len met boordwapens 37 gewonden en 18 dooden te betreuren. De Nederlandsche bevolking wordt nog maals in haar eigen belang dringend uic- genoodigd bij het vuren van afweerge schut in huis te blijven of anders terstond op eenigerlei wijze dekking te zoeken. ARBEIDSVOORWAARDEN IN HET BINNENBEURTVAARTBEDRIJF. Blijkens de staatscourant van 27 dezer heeft het college van rijksbemiddelaars een regeling van loonen en andere arbeids voorwaarden in het binnenbeurtvaart- bedrijf vastgesteld. Deze regeling geldt voor varend personeel en voor walperso- neel. Dit laatste met uitzondering van de chauffeurs op de lijndiensten, voor wie de loon- en vakantieregeling voor werkne mers in het beroepsgoederenvervoer van 27 Mei j.l. van toepassing is. Voor het varend personeel is een dienst tijd van 60 uur per weeft vastgesteld. Voor de bepaling van het loon der werknemers zullen de ondernemingen door het college van rijksbemiddelaars in 3 klassen worden ingedeeld. Zoowel voor volwassenen als jeugdigen zjjn loonen vastgesteld. Voor overwerk en dienst op Zondagen wordt extra betaald. Voor het walpersoneel bedraagt de ar beidsduur 55 uur per week. De loonen voor volwassenen en jeugdigen zijn vastgesteld naar 3 klassen, overeenkomstig de in de regeling opgenomen gemeenteklasse-indee ling ook hier wordt voor overwerk en voor arbeid op Zondagen een extra-ver goeding vastgesteld. Tenslotte is bepaald, dat alle werknemers per jaar een vacantie van 6 dagen zullen genieten. Aan dr. ir. A. H. W. Hackc te 's-Graven- hage is de bevoegdheid toegekend, dispen satie in de bepalingen der regeling te ver- leenen De regeling gaat in op 1 November 1942. De onlusten In Indië. Uit de provincie Madras worden nieuwe botsingen gemeld. In verschillende geval len schoot de politie op de demonstreeren- de menigte. Naar eerst thans bekend wordt, zijn ook in de grootste Indische ijzer- en staalfabrieken in Tata in de provincie Bihar onlusten in vrij grooten omvang uitgebroken. Bijzonderheden hier over zijn door de Britsche censuur niet doorgelaten. Naar de vrije radiozender Sjonan (Sin gapore) meldt, hebben Indische demon stranten den spoorweg tusschen Delhi en Cawnpore verbroken. De zender deelt voorts mede, dat Indische Mohammeda nen actief aan den vrijheidsstrijd deelne men. Onder de arrestanten bevinden zich vele mohammedanen. In verschillende plaatsen in Indië wer den daden van sabbotage verricht. Op Ceylon werden voor het ontbinden van optochten Zuid-Afrikaansche troepen op geroepen, die meedoogenloos op de onbe wapende menigte schoten. BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN. De op een na oudste zoon van de wed. De Backer te Wouw, een 35-jarige metse laar, is bij het zwemmen in de brand putten verdronken. Zijn jongere broer deed vergeefsche pogingen om hem te redden. Na een kwartier werd het ontzielde li chaam opgehaald. de Batum. Noworossisk verliest bovendien sterk aan beteekenis, wanneer men leest, dat Proletarekaja intusschen door snelle Duitsche troepen bestormd is. Waarheen moeten derhalve de voor de Sovjet-Unie bestemde wapens en andet oorlogsmateriaal gezonden worden, om een Russisch leger nog op eenigerlei wijze van dienst te kunnen zjjn? Ook de weg door de Perzische Golf blijk immers practisch geen of weinig be teekenis te hebben, waardoor de toestand voor Stalin en zijn getrouwen een weer wat hopeloozer aanblik biedt. Invoering van het voortgezet lager onderwijs. Door de invoering van het achtste leer jaar en de uitbreiding van de leerplicht tot acht -jaar, hoopt men te bereiken, dat de normale leerling na het verlaten der school en bij zijn intrede in de maatschap pij een breedere ontwikkeling zal hebben bereikt en een voor het maatschappelQk leven meer bruikbaar mensch zal zijn dan zijn huidige collega, die na zeven jaar on derwijs zijn intrede in het leven aanvangt. Dit achtste leerjaar wordt bij voorkeur niet toegevoegd aan de huidige school, met zeven klassen, doch zal ,waar zulks mogelijk is, met het zevende leerjaar een afzonderlijke school voor „voortgezet on derwijs" vormen, alwaar een geheel eigen leerplan er voor waakt, dat een meer op het maatschappelijk leven ingesteld on derwijs zal worden gegeven. Daar, waar niet voldoende leerlingen aanwezig zijn tot vorming van een eigen school, zullen deze zevende en achtste leerjaren aan de gewone lagere scholen verbonden moeten worden, in het vertrouwen echter, dat de leiding van deze scholen zich goed zal roaliseeren, dat zij voor deze leerjaren een meer daarvoor bedoeld onderwijs zal weten op te bouwen. Of de. resultaten, welke men met de 'invoering van het achtste leerjaar beoogt, zullen worden bereikt, zal dan ook geheel afhangen van hen, die met de leiding van deze leerlingen worden belast. Dat zij, zoo zulks nog niet het geval is, spoedig er van doordrongen zullen geraken, dat het onderwijs in het zevende en achtste leerjaar voortaan niet meer een simpele voortzetting zal mogen zijn van het on derwijs der zes daaraan voorafgaande ja ren, is daartoe een eerste vereischte. De invoering van dit achtste leerjaar is voor de scholen afhankelijk van den aanvang van het nieuwe schooljaar of van den nieuwen schoolcursus. Eerst bij den aanvang van het nieuwe schooljaar of den nieuwen schoolcursus, aanvangen de na den datum van inwerkingtreding van de betreffende verordening, zijnde nè. 26 Augustus 1942, wordt de invoering van het achtste leerjaar of van de school voor voortgezet onderwijs voor het zeven de en achtste leerjaar verplicht. Reorga nisatie van de school, midden in het schooljaar of den schoolcursus brengt het voorschrift dus niet mee. Congres Nat. Chr. Geheelonthoudersvereenlglng. Nadat aan den vooravond 'n begroetingsbg- eenkomst had plaats gehad van de uit alle deelen des lands te Gouda bijeengekomen vertegenwoordigers der afdeelingen van de Nat. Chr. Geheelonthoudersvereeniging, is te Gouda de 63e algemeene vergadering dier vereeniging gehouden, welke zeer druk bezocht was. Behalve talrijke afgevaardig den waren ook vertegenwoordigers van verschillende zusterorganisaties aanwezig. De vergadering stond onder leiding van den vice-voorzitter ds. P. M. de Jong. De aftredende hoofdbestuursleden, de heeren W. Elgersma, burgemeester van Franeker, en dr. Joh. van der Spek, di recteur-geneesheer van Maasoord te Poor- tugaal (Rotterdam) werden herkozen, ter wijl in de vacature B. Biesbergen te Eind hoven gekozen werd de heer J. J. Smit, hoofd eener Chr. school te Vianen. Het door ds. A. J. Montijn, em. pred. te 's-Gravenhage wnd. secretaris, uitgebrachte jaarverslag, alsmede het verslag van den penningmeester, den heer W. Elgersma, werden goedgekeurd en vastgesteld. Den penningmeester werd decharge verleend. Een .door het hoofdbestuur ingediend voorstel om te komen tot kringvorming werd aangenomen evenals voorstellen van de afd. Eindhoven, het district Utrecht en de afd. Arnhem en 's-Gravenhage-centrum betreffende den toestand van de vereeni ging, de kerk en de drankbestrijding, het reddingswerk en de propaganda. Door ds. J. H. Ledelver te 's-Gravenhage en burgemeester W. Elgersma werden in leidingen gehouden over de propaganda- actie. Besloten werd de algemeene vergadering volgend jaar te Amsterdam te doen houden. Aan het eind der vergadering hield dr. Joh. van der Spek een referaat over „geestelijke weerstand". Met een samenkomst in de kleine kerk, waarbij als voorgangers optraden, ds. P. M. de Jong van Zutphen en ds. H. van Dijken van Gouda, is het congres be sloten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1942 | | pagina 1