sksssas?» nnm/iypuiE 7cciniicr||c rflllDAMT WËMWè
rKUVInUALt ülliJW uunC uUUKAPl ehssss
advertenties (max. 8 regels): van 1—5 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSCHE, VLISSINGSCHE, GOESCHE EN BRESKENSCHE COURANT GOES: Red. en Adminïstr. Turfkade
regels 65 ct.. Iedere regel meer 13 ct., 15 tel 28e3> na kantoortöd tel. 2475
enU^VKaboutera^Sn^n oï^VrS UITGAVE DER FIRMA-S F. VAN DE VELDE JR. EN G. W. DEN flOER POSTREKENING 359300. PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT. MIDDELBURG SOUBURG: Kanaalstraat 45, tel. 234
dag): 1—5 woorden 30 ct., elk woord OOSTBURG: Redactie en Admint-
meer 6 ct, bö vooruitbetaling. „Brie- DIT NUMMER BESTAAT UIT 4 BLADZIJDEN rj TTTDFV A C\ OH A I 1H/10 DIRECTIE: F. VAN DE VELDE, F. B. DEN BOER stratie Breedestraat 4o. teleloon 1U2
ven of adres Bur.v.d.BI." 10 ct. meer. 185ste JAARGANG - NUMMER 203 LA 1 CKUAU AUU. 1 HOOFDREDACTEUR: J. C. VISSER. VLISSINGEN BRESKENS: Dorpsstraat 85. tel. 21
Duitsche aanval bij S
ZWARE BRITSCHE
VLIEOTUIGVERLIEZEN.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakte gisteren bekend
In den Kaukasus veroverden bergjagers
den doorgang door nog meer passen in
het hooggebergte. Verstrooide vijandelijke
strijdkrachten werden vernietigd.
Ten Westen van Stalingrad wint de
Duitsche aanval ondanks taai vijandelijk
verzet terrein. Bij den afweer van wanho
pige tegenaanvallen werden alleen Donder
dag overdag in den sector van 'n legercorps
met schitterenden steun van batterijen
luchtdoelgeschut 135 bolsjewistische tanks
vernietigd of buitgemaakt. Sterke forma
ties gevechtsvliegtuigen en vliegende artil
lerie mengden zich op vernietigende wijze
in de gevechten te land. Bovendien wer
den Stalingrad en de achterwaartsche ver
bindingen der bolsjewisten overdag en des
nachts gebombardt .rd. Twee groote Wol-
gavrachtschepen en een tankschip werden
in brand geworpen.
Aan het Don-front sloegen Duitsche en
Italiaansche troepen vijandelijke aanval
len af.
Ten Zuidwesten van Kaluga en bij Rzjef
werden op verscheidene plaatsen aanvals-
voorbereidingen van den vijand in samen
werking met formaties van de luchtmacht
uiteengeslagen. Plaatselijke vijandelijke
aanvallen mislukten.
Ten Zuiden van het Ladogameer viel de
vijand met sterke strijdkrachten de Duit
sche stellingen aan. De bolsjewisten wer
den in hevige gevechten deels in een tegen
aanval teruggeworpen, hierbij werden 35
tanks stukgeschoten.
De bolsjewistische luchtmacht verloor
gisteren overdag in luchtgevechten en door
de luchtdoelartillerie 101 vliegtuigen, 7
andere werden op den grond vernield. Eén
eigen vliegtuig wordt vermist.
Bij vluchten boven de bezette gebieden
en in het Westen werden gisteren in lucht
gevechten 15, door patrouillevaartuigen 3
Britsche vliegtuigen zonder eigen verlie
zen neergeschoten.
Na storingsvluchten overdag zonder
eenige uitwerking boven West en Noord-
west-Duitschland hebben formaties van de
Britsche luchtmacht in den nacht van 27
op 28 Augustus aanvallen ondernomen,
vooral op de stad Kassei. De burgerbevol
king leed verliezen. In woonwijken ont
stond materieele schade en schade aan ge
bouwen. Door nachtjagers en luchtdoel
artillerie werden volgens de tot dusver
ontvangen rapporten 35 der aanvallende
Britsche bommenwerpers neergeschoten.
In de periode van 14 tot 27 Augustus
verloor de Britsche luchtmacht 315 vlieg
tuigen, waarvan 52 boven de Middelland-
sche Zee en in Noord-Afrika. In dezelfde
periode gingen in den strijd tegen Groot-
Brittannië 3 eigen vliegtuigen verloren.
De Duitsche luchtmacht viel overdag en
's nachts voor den oorlog belangrijke in
stallaties aan de Zuidkust van Engeland,
alingrad wint terrein.
alsmede in Midden- en Oost-Engeland met
brand- en brisantbommen aan.
VERGEEFSCHE AANVALLEN DER
SOVJETS BIJ RZJEF.
Met betrekking tot de afweergevechten
in den centralen sector van. het Oostelijke
front, worden door het opperbevel van de
weermacht de volgende mededeelingen ge
daan
De thans reeds bijna vier weken durende
afweerslag in het gebied van Rzjef en ten
Noorden van Medyn heeft iederen dag
weer de hoogste eischen gesteld, vooral
aan de Duitsche infanteristen en pioniers,
bg hun succesvollen strijd tegen de aan
vallende bolsjewisten, die numeriek veel
sterker waren. Ondanks de meest roeke-
looze verspilling van troepen,, kon de vijand
behalve onbeteekenende plaatselijke door
braken, geen enkel van zijn aanvalsdoelen
bereiken. Met tienduizenden gesneuvelden
en gevangenen en duizenden vernietigde
bolsjewistische tanks en stukken geschut
veroverden de bolsjewisten enkele onbetee
kenende door granaattrechters omwoelde
stukki terrein. Een vijandelijke gevechts
groep werd, nadat verscheidene tanks wa
ren kapot geschoten,in een krachtigen
tegenaanval teruggeworpén. De aan weers
zijden van een weg uitgevoerden, her
haalde aanval der bolsjewisten had even
min eenig succes. Een vijandelijke ge
vechtsgroep, die in een boschachtig gebied
was doorgedrongen, werd vernietigd.
De luchtmacht steunde de afweergevech
ten van de troepen van het leger door
tallooze aanvallen op de zich ontwikke
lende vijandelgke infanterie- en tankaan-
vallen, op troepenconcentraties en op de
ravitailleeringsorganisatie van den vijand.
Op 26 Augustus vernietigden de bommen
van Duitsche gevechtsvliegtuigen Weder
om negen tanks en 13 stukken geschut,
terwijl Duitsche jagers in luchtgevechten
16 vijandelijke vliegtuigen neerschoten. In
den daaroo volgenden nacht drongen Duit
sche gevechtsvliegtuigen ,ot diep in het
vijandelijke achterland door. Talrijke sta
tions ten Zuidwesten van Moskou, een
vliegveld bij Kalinin en voor den oorlog be
langrijke doelen in de industriesteden Sa-
ratof en Gorki aan de Wolga werden met
waargenomen uitwerking door brand- en
brisantbommen zwaar getroffen.
DE LUCHTAANVALLEN OP
STALINGRAD.
Naar het opperbevel van de weermacht
meedeelt, hebben Duitsche formaties ge
vechtsvliegtuigen ook Donderdag haar aan
vallen op de stad Stalingrad voortgezet.
Verscheidene fabrieken der bolsjewistische
bewapeningsindustrie werden door brisant-
en brandbommen getroffen en brandden
tot den grond toe af. Bovendien werden
talrijke ravitailleeringsbedrijven in het ha
vengebied in.de asch gelegd. Nog op 50
km. afstand werden groote branden waar
genomen, Vooral in het duister van den
rjacht bood de brandende stad een beeld
an verwoesting.
Nieuwe namen van tot zinken
gebrachte schepen.
Sedert 1 Juli 1942 zijn blijkens mede
deelingen van het opperbevel der Duitsphe
weermacht nog de volgende schepen door
duikbooten tot zinken gebracht.
„Lesbian" (2370 brt.) „Kalingo (2047
brt.) „Kanchow" (2001 brt.) „N.G."
(2500 brt.) „Faowo" (2517 brt.)
„Soochow" (2604 brt.) „St. Patrick"
(1922 brt); „Toronto City" (2486 brt);
„Whitley" (1196 brt) „Wuhu (2938 brt)
„Wigry" (ex pole) (1859 brt) „Alder-
grove" (1974 brt).
BRITSCHE PATROUILLEBOOTEN
VERLOREN.
De Britsche admiraliteit maakt bekend,
dat de patrouillebooten „Manor" en „Laer
tes" tot zinken zjjn gebrach..
Luchtaanvallen op Engeland.
Naar het opperbevel van de weermacht
mededeelt, hebben Donderdag in den loop
van den avond lichte Duitsche gevechts
vliegtuigen tijdens 'n verrassenden aanval
in scheervlucht voor den oorlog belangrijke
installaties m de stad Folkestone aan de
Engelsche Zuidkust met bommen van
zwaar kaliber bestookt. Ten Noorden en
ten Zuiden van een belangrijke spoorweg
installatie namen de gevechtsvliegers he
vige ontploffingen waar.
In den loop van Donderdagnacht waren
aanvallen van Duitsche gevechtsvliegtuigen
gericht op de stad Leeds in de Midlands,
waar talrijke fabrieken van de Britsche
bewapeningsindustrie zijn gevestigd. In de
getroffen doelen ontstonden verscheidene
branden. Bovendien werden installaties
voor de economische oorlogvoering in ver
schillende steden van Oost-Engeland, zoo
o.a. de havenstad Huil aan de monding
van de Humber gebombardeerd. Alle in
den strijd geworpen Duitsche vliegtuigen
keerden op hun steunpunten terug.
ITALIAANSCH WEERMACHTBERICHT.
Het Italiaansche weermachtbericht van
gisteren luidde als volgt:
Verkenningspogingen van vijandelijke
afdeelingen, gesteund door een weionder-
houden artillerievuur, zijn aan het Egyp
tische front afgeslagen. Duitsche jagers
hebben in luchtgevechten drie vijandelijke
toestellen neergeschoten. Luchtaanvallen
zijn ondernomen op Gela en Comiso door
Britsche vliegtuigen, waarvan er een, ge
troffen door afweervuur, brandend neer
stortte in de omgeving van Comiso, ter
wijl een tweede, ernstig beschadigd, ge
dwongen was te landen nabij Marina di
Ragusa. De piloot werd gevangen geno
men. Gemeld wordt, dat een persoon Is
gedood en dat er onder de burgerbevol
king eenige gewonden vielen, terwijl lichte
schade is aangericht.
Nederlandsche vrijwilligers bi] de
Watten SS. - Nu komt het er opaan
het geleerde in pr act ijk te brengen.
De .UnterfOhrer" geeft de laatste
aanwijzingen
SS Fritz-Stapf-Pax Holland m
Japansche luchtaanvallen op
Noord-Australlë.
Terwijl de tweede slag bij de Salomons
eilanden zijn einde nadert heeft de Ja
pansche luchtmacht der marine haar
zware aanvallen op Noord-Australië zon
der onderbreking voortgezet. Opnieuw
werd groote schade aangericht in voor
den oorlog belangrijke installaties, haven
installaties en verkeersbed rijven in tal
rijke steden in Noord-Australië. Port
Darwin, Townsville en Broome in Noord-
resp. West-Australië waren vooral het
doelwit van de ononderbroken Japansche
bomaanvallen. De stad Townsville in
Noord-Australië brandt nog steeds. Twee
daar in de haven voor anker liggende
schepen van elk 6000 bruto ton werden
met bommen zbo zwaar beschadigd, dat
zij brandend omsloegen. Op een van deze
schepen werden sterke ontploffingen
waargenomen. Blijkbaar had het schip
munitie aan boord voor de afgesneden
Amerikaansche troepen op de kleine Sa
lon onseilanden.
Tijdens de luchtgevechten, die boven
Noord- en West-Australië werden gehou
den, zijn 16 vgandelijke vliegtuigen neer
geschoten. Daaronder bevonden zich ze
ven Aircobra's en drie Curtiss-jagers.
Twee Japansche vliegtuigen zg'n niet op
hun steunpunten teruggekeerd.
DE BLOKKADE DER
SOVJET-UNIE.
KAN HULP VAN BUITEN NOG BATEN?
(Van onzen Haagschen redacteur).
Wel niemand zal nog in ernst willen
volhouden, dat de situatie voor Sovjet-
Rusland over de geheele linie niet min
stens hoogst précair moet worden ge
noemd. De winter heeft dé gehoopte uit
komst niet gebracht en het nieuwe offen
sief paart de eene overwinning aan de
andere doorbraak. Een simpele blik op de
kaart doet zien, hoe fenomenaal diep de
Duitsche en verbonden legers reeds in
Stalin's onmetelqk rijk zjjn doorgedrongen,
zoodat zij thans zelfs één der vér-gelegen
hartaders de Kaukasus ernstig be
dreigen.
Onverbeterlgke optimisten verwachten
nu nog alle heif van Engelsche en vooral
Amerikaansche steunverleening, met name
dan aan oorlogsmateriaal. Hoe is het ech
ter gesteld met de mogelijkheden om dit
materiaal in de Sovjet-Unie te krijgen?
Want met den goeden-wil-alléén wordt
geen oorlog gewonnen en geen materiaal
verscheept, hetgeen aan Anglo-Amerikaan-
sche zijde nog maar weinig wordt begre
pen.
De normale toegangswegen naar de
Sovjet-Unie loopen in vredestijd door de
Gele en Japansche Zee naar Wladiwostok;
door de Zwarte Zee naar een aantal be
langrijke havens in het Zuiden, en ten
slotte via de Oostzee. Daar de Middel-
landsche Zee, en ook de Oostzee, echter
practisch versperd zijn, terwijl Japan zich
in zijn gebied evenmin onbetuigd laat ten
aanzien van Amerikaansche transporten,
zijn de Sovjets van een dergelijken nor
malen overzeeschen toevoer vrijwel ge
heel afgesneden en derhalve aangewezen
op „Ersatz"-toegangswegen. die evenwel
intusschen reeds hoogst-riskant gebleken
zijn.
De eene is de Noordelijke route over
Moermansk, die reeds in den vorigen oor
log een rol begon te spelen en die thans
de eenige groote verbindingsweg is, wel
ke ter beschikking staat. Maar ook deze
is door de samenwerkende lucht- en on
dervee-strijdkrachten der asmogendheden
goeddeels versperd. Dc groote slag, waar
in onlangs een bijzonder groot Engelsch-
Amerikaansch convooi vrijwel geheel tot
zinken werd gebracht, heeft met schrik
barende duidelijkheid aangetoond, hoe
groot de gevaren ook op dezen weg zijn.
Het valt dan ook te betwijfelen, of de
Anglo-Amerikanen nog een tweede keer
dit risico zullen willen loopen.
De tweede nog openliggende toegangs
weg is die vanaf de havens aan de Per
zische Golf dwars door Iran. Een blik- op
de kaart en een oppervlakkige kennis van
de hoedanigheid der Perzische wegen zijn
voldoende, om duidelgk te maken, hoe
weinjig effectvol deze weg kan zijn, met
name onder de huidige omstandigheden,
waarin de snel oprukkende Duitsche Weer
macht de verbindingsmogelijkheden tus-
schen het Zuiden en het Noorden der Sov
jet-Unie zoo goed als geheel verbroken
heeft. Bovendien moeten de aanvoeren
via de Perzische Golf eerst hun weg vin
den door gebieden, die onveilig worden
gemaakt door de zeestrijdkrachten der as
mogendheden. Amerikaansche transporten
moeten immers vanuit de Amerikaansche
havens aan den Pacific den geheelen Stil
len Oceaan oversteken, om Indië heen de
Arabische Zee trachten te bereiken, om
tenslotte hun lading in de havens van de
Perzische Golf te kunnen lossen. Hierbij
moet niet uit het oog verloren worden,
dat Japansche U-booten den laatsten tijd
niet onbelangrijke successen hebben ge
boekt in de Golf van Aden vandaar tot
de Golf van Oman is niet ver. Daar ten
slotte convooieeren op zulke afstanden
nauwelijks denkbaar of uitvoerbaar is, is
het zonder meer duidelijk, dat Amerikaan
sche aanvoeren langs dezen veg het Sov
jet-gebied niet kunnen bereiken binnen
een tijdsbestek, waarin zij nog van belang
kunnen zijn voor den afloop van den zo
mer- en herfstveldtocht 1942.
Ook voor Britsche materiaal- en wapen
zendingen biedt deze weg over Iran wei
nig direct succes. De Engelsche vrachten
moeten, sinds naar de jongste erva
ringen ook convooien door de Middel-
landsche Zee weinig garantie bieden, vei
lig over te komen, den langen weg om
Zuid-Afrika kiezen, die al evenmin zonder
gevaren is.
Nemen wij niettemin eens aan, dat het
een transport gelukt, de Zuidelijke Perzi
sche havens te bereiken. Indien er al veel
gebeurd moge zijn om de lossingsmoge
lijkheden daar te verbeteren, toch hebben
gebrek aa materiaal en beperkte trjd van
voorbereiding niet kunnen voorkomen, dat
een geschikt en effectief apparaat nog
ontbreekt.
Typeerend voor de verhoudingen is het,
dat het transport door Iran is toever
trouwd aan een Amerikaansche maat
schappij. Het voormalige Pcrzië immers,
althans het Zuidelijk deel ervan, werd
door Groot-Brittannië steeds als zijn eigen
sfeer beschouwd. Amerikaansche onderne
mingen hebben echter kans gezien, zich
zoowri op de Bahreia-eilanden als ook op
het Arabische vasteland, in de tot dusver
re als Engelsche privilege beschouwde Per
zische olie-zóne te nestelen. Dat Amerika
zich nu zelfs ook in het door Engeland
als zjjn oogappel vertroetelde Zuid-Perzië
wist te dringen, spreekt boekdeelen.
Maar ook verder aangenomen, dat mi
litaire transporten van Perzië uit over
Kaswin en Tabris tenslotte werkelijk Tif-
lis zouden bereiken hoe moeten ze dan
verder komen?
Op de Zwarte Zee heeft de Sovjet-Unie
thans volgens het schepenaantal nog de
numerieke overmacht. Maar de belangrijk
ste steunpunten zijn haar met Odessa, Se-
bastopol en Rostof ontnomen; en schepen
zonder havens kunnen hun taak niet meer
volbrengen. Overgebleven zijn alleen nog
Noworossisk en het volkomen onvoldoen-
Bommen op Nederlandsch gebied
18 DOODEN EN 37 GEWONDEN.
Bij zijn y'riir ondernomen vluchten
naar het Nederlandsche luchtruim, had de
Engelschman het weer in het bijzonder
voorzien op de Nederlandsche burgerbe
volking. Aangezien hij door het geconcen
treerde Duitsche afweervuur zijn doelen
niet systematisch kon naderen, ontstond
doe.- blindelings uitstrooien van bommen
schade aan gebouwen, o.m. ook aan een
schoolgebouw. De Nederlandsche burger
bevolking heeft hierdoor en door aanval
len met boordwapens 37 gewonden en 18
dooden te betreuren.
De Nederlandsche bevolking wordt nog
maals in haar eigen belang dringend uic-
genoodigd bij het vuren van afweerge
schut in huis te blijven of anders terstond
op eenigerlei wijze dekking te zoeken.
ARBEIDSVOORWAARDEN IN HET
BINNENBEURTVAARTBEDRIJF.
Blijkens de staatscourant van 27 dezer
heeft het college van rijksbemiddelaars
een regeling van loonen en andere arbeids
voorwaarden in het binnenbeurtvaart-
bedrijf vastgesteld. Deze regeling geldt
voor varend personeel en voor walperso-
neel. Dit laatste met uitzondering van de
chauffeurs op de lijndiensten, voor wie de
loon- en vakantieregeling voor werkne
mers in het beroepsgoederenvervoer van
27 Mei j.l. van toepassing is.
Voor het varend personeel is een dienst
tijd van 60 uur per weeft vastgesteld. Voor
de bepaling van het loon der werknemers
zullen de ondernemingen door het college
van rijksbemiddelaars in 3 klassen worden
ingedeeld.
Zoowel voor volwassenen als jeugdigen
zjjn loonen vastgesteld.
Voor overwerk en dienst op Zondagen
wordt extra betaald.
Voor het walpersoneel bedraagt de ar
beidsduur 55 uur per week. De loonen voor
volwassenen en jeugdigen zijn vastgesteld
naar 3 klassen, overeenkomstig de in de
regeling opgenomen gemeenteklasse-indee
ling ook hier wordt voor overwerk en
voor arbeid op Zondagen een extra-ver
goeding vastgesteld.
Tenslotte is bepaald, dat alle werknemers
per jaar een vacantie van 6 dagen zullen
genieten.
Aan dr. ir. A. H. W. Hackc te 's-Graven-
hage is de bevoegdheid toegekend, dispen
satie in de bepalingen der regeling te ver-
leenen
De regeling gaat in op 1 November 1942.
De onlusten In Indië.
Uit de provincie Madras worden nieuwe
botsingen gemeld. In verschillende geval
len schoot de politie op de demonstreeren-
de menigte. Naar eerst thans bekend
wordt, zijn ook in de grootste Indische
ijzer- en staalfabrieken in Tata in de
provincie Bihar onlusten in vrij grooten
omvang uitgebroken. Bijzonderheden hier
over zijn door de Britsche censuur niet
doorgelaten.
Naar de vrije radiozender Sjonan (Sin
gapore) meldt, hebben Indische demon
stranten den spoorweg tusschen Delhi en
Cawnpore verbroken. De zender deelt
voorts mede, dat Indische Mohammeda
nen actief aan den vrijheidsstrijd deelne
men. Onder de arrestanten bevinden zich
vele mohammedanen.
In verschillende plaatsen in Indië wer
den daden van sabbotage verricht. Op
Ceylon werden voor het ontbinden van
optochten Zuid-Afrikaansche troepen op
geroepen, die meedoogenloos op de onbe
wapende menigte schoten.
BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN.
De op een na oudste zoon van de wed.
De Backer te Wouw, een 35-jarige metse
laar, is bij het zwemmen in de brand
putten verdronken. Zijn jongere broer deed
vergeefsche pogingen om hem te redden.
Na een kwartier werd het ontzielde li
chaam opgehaald.
de Batum. Noworossisk verliest bovendien
sterk aan beteekenis, wanneer men leest,
dat Proletarekaja intusschen door snelle
Duitsche troepen bestormd is.
Waarheen moeten derhalve de voor de
Sovjet-Unie bestemde wapens en andet
oorlogsmateriaal gezonden worden, om een
Russisch leger nog op eenigerlei wijze van
dienst te kunnen zjjn?
Ook de weg door de Perzische Golf
blijk immers practisch geen of weinig be
teekenis te hebben, waardoor de toestand
voor Stalin en zijn getrouwen een weer
wat hopeloozer aanblik biedt.
Invoering van het voortgezet
lager onderwijs.
Door de invoering van het achtste leer
jaar en de uitbreiding van de leerplicht
tot acht -jaar, hoopt men te bereiken, dat
de normale leerling na het verlaten der
school en bij zijn intrede in de maatschap
pij een breedere ontwikkeling zal hebben
bereikt en een voor het maatschappelQk
leven meer bruikbaar mensch zal zijn dan
zijn huidige collega, die na zeven jaar on
derwijs zijn intrede in het leven aanvangt.
Dit achtste leerjaar wordt bij voorkeur
niet toegevoegd aan de huidige school,
met zeven klassen, doch zal ,waar zulks
mogelijk is, met het zevende leerjaar een
afzonderlijke school voor „voortgezet on
derwijs" vormen, alwaar een geheel eigen
leerplan er voor waakt, dat een meer op
het maatschappelijk leven ingesteld on
derwijs zal worden gegeven. Daar, waar
niet voldoende leerlingen aanwezig zijn
tot vorming van een eigen school, zullen
deze zevende en achtste leerjaren aan de
gewone lagere scholen verbonden moeten
worden, in het vertrouwen echter, dat de
leiding van deze scholen zich goed zal
roaliseeren, dat zij voor deze leerjaren
een meer daarvoor bedoeld onderwijs zal
weten op te bouwen.
Of de. resultaten, welke men met de
'invoering van het achtste leerjaar beoogt,
zullen worden bereikt, zal dan ook geheel
afhangen van hen, die met de leiding van
deze leerlingen worden belast. Dat zij,
zoo zulks nog niet het geval is, spoedig
er van doordrongen zullen geraken, dat
het onderwijs in het zevende en achtste
leerjaar voortaan niet meer een simpele
voortzetting zal mogen zijn van het on
derwijs der zes daaraan voorafgaande ja
ren, is daartoe een eerste vereischte.
De invoering van dit achtste leerjaar
is voor de scholen afhankelijk van den
aanvang van het nieuwe schooljaar of
van den nieuwen schoolcursus. Eerst bij
den aanvang van het nieuwe schooljaar
of den nieuwen schoolcursus, aanvangen
de na den datum van inwerkingtreding
van de betreffende verordening, zijnde nè.
26 Augustus 1942, wordt de invoering
van het achtste leerjaar of van de school
voor voortgezet onderwijs voor het zeven
de en achtste leerjaar verplicht. Reorga
nisatie van de school, midden in het
schooljaar of den schoolcursus brengt
het voorschrift dus niet mee.
Congres Nat. Chr.
Geheelonthoudersvereenlglng.
Nadat aan den vooravond 'n begroetingsbg-
eenkomst had plaats gehad van de uit alle
deelen des lands te Gouda bijeengekomen
vertegenwoordigers der afdeelingen van de
Nat. Chr. Geheelonthoudersvereeniging, is
te Gouda de 63e algemeene vergadering
dier vereeniging gehouden, welke zeer druk
bezocht was. Behalve talrijke afgevaardig
den waren ook vertegenwoordigers van
verschillende zusterorganisaties aanwezig.
De vergadering stond onder leiding van
den vice-voorzitter ds. P. M. de Jong.
De aftredende hoofdbestuursleden, de
heeren W. Elgersma, burgemeester van
Franeker, en dr. Joh. van der Spek, di
recteur-geneesheer van Maasoord te Poor-
tugaal (Rotterdam) werden herkozen, ter
wijl in de vacature B. Biesbergen te Eind
hoven gekozen werd de heer J. J. Smit,
hoofd eener Chr. school te Vianen.
Het door ds. A. J. Montijn, em. pred. te
's-Gravenhage wnd. secretaris, uitgebrachte
jaarverslag, alsmede het verslag van den
penningmeester, den heer W. Elgersma,
werden goedgekeurd en vastgesteld. Den
penningmeester werd decharge verleend.
Een .door het hoofdbestuur ingediend
voorstel om te komen tot kringvorming
werd aangenomen evenals voorstellen van
de afd. Eindhoven, het district Utrecht en
de afd. Arnhem en 's-Gravenhage-centrum
betreffende den toestand van de vereeni
ging, de kerk en de drankbestrijding, het
reddingswerk en de propaganda.
Door ds. J. H. Ledelver te 's-Gravenhage
en burgemeester W. Elgersma werden in
leidingen gehouden over de propaganda-
actie.
Besloten werd de algemeene vergadering
volgend jaar te Amsterdam te doen
houden.
Aan het eind der vergadering hield dr.
Joh. van der Spek een referaat over
„geestelijke weerstand".
Met een samenkomst in de kleine kerk,
waarbij als voorgangers optraden, ds. P.
M. de Jong van Zutphen en ds. H. van
Dijken van Gouda, is het congres be
sloten.