De Europeesche
voedselvoorziening.
EEN ARTIKEL
VAN STAATSSECRETARIS BACKE.
In een artikel in het tijdschrift „Der
Deutsche Volkswirt" bespreekt staats
secretaris Backe van het rtfksmlnisterie
voor de voedselvoorziening de Duit-
sche e Europeesche voorziening van
levensmiddelen. H\j gaat daarbij ervan
uit, dat Engeland met zijn vrijhan
delsstelsel niets anders wilde dan Duitsch-
land afhankelijk en zwak te maken om
zelf te kunnen heerschen en uitbuiten. Het
Duitsche rijk heeft daarom de consequen
ties getrokken en reeds in 1934 den land
bouw tot den strijd om de voedselvrrj-
held opgeroepen. De productiestijgingen
tvelke de Duitsche landbouw tot 1939 heeft
bereikt zgn in de wereld zonder voor
beeld. Daardoor is voor de voedselvoorzie
ning in oorlogstijd een grondslag gelegd,
die Duitschland bestand maakt tegen de
blokkade. Thans liggen uitgestrekte land
bouwgebieden in het Oosten voor een
nieuwe ontsluiting gereed. De invloed van
de Europeesche blokkade door Engeland
heeft tot gevolg, dat Europa zich op zich
zelf bezint en dat de Europeesche land
bouw ontwaakt.
Zoo is in Frankrijk de bebouwde graan-
oppervlakte dit jaar met twintig procent
toegenomen. De bebouwde oppervlakte
suikerbieten is zelfs verdubbeld. In België
is de bebouwde oppervlakte voor brood
graan met 16 en voor aardappelen met
36 procent gestegen. In-Nederland werd
de bebouwde oppervlakte voor aardappe
len met 23 procent uitgebreid. In Noor
wegen is de oppervlakte voor akkers met
20 procent verhoogd. Finland heeft dit
jaar reeds 63.000 ton broodgraan meer
geoogst dan het vorige jaar. In Roemenië
is de oppervlakte van 2.35 op 2.62 millioen
hectare gestegen.
Zoo zal het reeds het volgende jaar
mogelijk zijn, de behoeften in tal van lan
den zonder Duitsche aanvullingen te dek
ken.
Mutaties Japansch consulaat,
te Batavia.
De heer Isjizawa, consul-generaal voor
Japan te Batavia, is naar Japan terugge
roepen. Isjizwa werd tijdens de jongste
handelsbesprekingen tusschen Japan en
Nederlandsch-Indië te Batavia geplaatst,
speciaal in verband met zijn ervaringen op
dit^gebied. Reeds jaren geleden, bij de eer
ste handelsbesprekingen in 1934, onder
scheidde hij zich in dit opzicht. Na het
mislukken dezer onderhandelingen bracht
hg namelijk een partieele overeenkomst tot
stand, het zoogenaamde Hart-Jpjizawa
agreement. Ook tijdens de jongste bespre
kingen was eonsul-generaal Isjizawa de
rechterhand van den leider der Japansehe
delegatie, minister Josjisawa.
Hg zal te Batavia worden opgevolgd
door den consul-generaal voor Japan in
Thailand. Ook is een der Japansehe con
suls te Batavia naar Japan teruggeroe
pen.
ROOSEVELT VERLANGT
450 MILLIOEN DOLLAR VOOR DE
VLOOT.
Roosevelt heeft van het Congres nog 450
millioen dollar voor de vloot verlangd.
Volgens de New York Times is 350 mil
lioen bestemd voor vliegtuigen en vliegtuig-
onderdeelen en het restant v«or medica
menten. v
NIEUWE STAKINGEN IN DE
VER. STATEN.
De werkzaamheden aan de Amerikaan-
sche torpedobootbasis te San Diego (Cali-
fomië), die drie millioen dollar zal kosten,
zijn volgens Associated Press als gevolg
van een staking stilgelegd.
Deze staking is overgeslagen op de Con
solidated vliegtuigfabrieken aldaar, als
mede op de Vega-vliegtuigfabrieken in Los
Angeles, een scheepswerf in de haven van
Los Angeles en op de havens in het gebied
van Seattle, zoo meldt Associated Press
nader uit Los Angeles.
AMERIitAANSCHE BOMMENWERPER
VERONGELUKT.
Gisteren is 'in den staat Geofgia (Ver.
Staten) een bommenwerper van het leger
brandend neergestort. Volgens Associated
Press zgn minstens vier leden der beman
ning om het leven gekomen.
VRACHTKOSTEN BIJ VISCHVERVOER
DOOR GROOTHANDELAREN.
Den gemachtigde voor de prgzen is het
gebleken, dat het dikwijls is voorgekomen,
dat groothandelaren In zeevisch en zoet-
watervisch ook het vervoer naar hun be
drijven in hun prijzen verrekenden.
Met nadruk wordt er de aandacht op
gevestigd, dat dit in verband met de des
betreffende prijzenbeschikking niet is ge
oorloofd.
Over het algemeen houde de groothan
delaar dus den regel in het oog, dat het
In rekening brengen van vrachtkosten
slechts dan is geoorloofd, wanneer het be
drijf van zijn afnemer het onmiddellijke
doel van het vervoer is. De opsporings
ambtenaren hebben opdracht nauwkeurig
op de naleving van deze voorschriften toe
te zien en bij veronachtzaming terstond in
te grijpen.
DE WERKVERRUIMING IN 1940.
U.it een artikel in het tijdschrift van den
Nederlandschen Werkloosheidsraad van* da
hand van Ir. W. Ham over „de productivi
teit der werkverruimingsobjecten" blijkt
(Jat i.i 1940 4529 werkverruimingsobjecten
uitgevoerd werden, waarop 40301 man
werk vonden. Van de kosten kwamen 37.3
millioen gulden ten laste van het werk-
loosheidssubsidiefonds, terwijl 12.2 millioen
gulden voor rekening kwamen van rjjk,
provincies, gemeenten, waterschappen,
stichtingen, vereenigingen en particulieren.
Het aantal cultuui'-technische werken be
droeg. 3857, waarvan de kosten bijna 37
millioen gulden waren. De lfltidaanwinst,
ontstaan door de uitvoering van de cul
tuurtechnische werken bedroeg in 1940 te
zamen 7870 ha., waarvan door ontginning
van woesten grond 3696 ha., herontginning
701 ha., inpoldering en cLoogmaking 402
ha.
De bandenprijsvraag.
Zooals men weet, is een bandenprjjsvraag
uitgeschreven, in de hoop, dat daaruit een
bruikbaar project voor het verkrijgen van
een rijwielband te voorschijn zal komen,
nu het steeds moeilijker is geworden over
rubberbanden te beschikken.
Naar w|j vernemen heeft het Jfental in
zendingen de verwachtingen der jury over
troffen. Dagenlang heeft de post er bin
nengebracht. Pakken en kisten met mon
sters en modellen kwamen aan.
Er waren inzenders, die persoonlijk hun
wiel met surrogaatband kwamen afgeven.
Enthousiaste prijsvraagoplossers hadden
reeds hun fiets met de banden van hun
vinding voorzien en kwamen deze demon-
streeren. Er zijn inzenders met twee, met
drie en er is zelfs een vernufteüng met
meer dan vijf en twintig oplossingen. Het
eigenlijke aantal binnengekomen oplossin
gen bedraagt ver over de 2000.
Alle lagen van de bevolking hebben hun
vernuft en fantasie in dienst gesteld van
het probleem om Nederlands bevolking in
het gebruik van de fiets te laten. Mijnwer
kers en boerenarbeiders, rijwielhandelaren,
apothekers, officieren, ingenieurs, jongens
van veertien jaar en ouden van dagen, zie
ken, die vermeldden, dat ze reeds vijf jaar
in het .ziekenhuis vertoeven, tulnarbeiders
en visschers, scholieren en dames hebben
er aan meegewerkt.
Uit alle hoeken en streken van het land
kwamen inzendingerv binnen.
Sommigen zonden een idee in, zonder dat
dit technisch uitgewerkt was. Anderen zei
den nog eenvoudiger: neem kurk.
Er waren brieven bij, welke bescheiden
beginnen met de verklaring, dat de inzen
der de verdere uitwerking en de noodige
berekeningen gaarne aan meer deskundigen
overlaat. Doch er zijn ook inzenders, die
vroegen hun den eersten prgs nu maar
dadeljjk uit te keercj, want eeh betere op
lossing zoutoch niet ingezonden kunnen
worden.
Er blijken over de vervangingsmogelijk
heden van den rubberband zoodanige uni
forme inzichten te bestaan, dat dezelfde
oplossing, met enkele kleine variaties, eeni-
ge honderden malen is ingezonden.
Sommige inzenders sttrurden teekeningen
van een geheel nieuw rijwiel, met veerende
sturen, veerende zadels of veerende frames.
Er is een groot aantattnzenders onder het
motto „eureka", anderen met geheel on-
leesbaren naam en adres, en ook zulken,
die geheel vergeten hebben adres of ken-
teeken op te geven.
Veel inzenders blijven bjj hun ambacht.
Mandenmakers construeeren banden van
teen, houtbewerkers maken banden van
houten hoepels of houten klossen, metaal
draaiers herkent mén onmiddellijk, evenals
pijpenbuigers en lasschers, visschers ge
bruiken voor hun oplossingen touw of kurk,
stoffeerders bedenken een toepassing' van
bekleedingsmateriaal en op vulstoffen.
Vast staat, dat aan den oproep om een
vervangingsrgwielband te bedenken door
een onverwacht groot aantal menschen is
meegedaan en dat er enorm veel vernuft
is toegepast om een bruikbaren band te
bedenken.- Het is te hopen, dat een en ander
ook tot resultaten aanleiding zal geven.
HET GOEDERENVERVOER LANGS
DEN WEG.
Zooals algemeen bekend geacht mag.
worden is in overheidskringen de noodza
kelijkheid gevoeld om onder de huidige
moeilijke omstandigheden het geheele weg
vervoer aar te passen aan de economische
eischen die het verkeer onder de tegen
woordige omstandigheden nu eenmaal
stelt..
Daarom is sinds korten tjjd ook het
eigen vrachtvervoer, dat tot dusverre vrfl
was en het bepalen van ritten aan den
Autobevnachtingsdienst gebonden en -zoo
doende /s het geheele vervoer langs den
weg onderworpen aan de bemoeiingen van
dezen dienst, die ieder vervoer op zich zelf
nagaat.
Zeer zeker zal lang niet ledereen al
deze nieuwe bepalingen met ingenomen-
heid orjtvangen maar men bedehke, wij
leven in geheel veranderde tijden, een tijd,
waarin in ieder ge.val in de allereerste
plaats ervoor dient gezorgd te worden dat
levensmiddelen, landbouwproducten, ver
warmingsmiddelen enz. zonder eenige stag
natie vervoerd kunnen worden.
In het onlangs verschenen Autobevrach-
tingsbesluit II zrjn eenige nieuwe bepalin
gen vervat, waarmede men volgens een
mededeeling van den rijksverkeersinspectie
nog te weinig rekening houdt en die toch
eenerzijds voor den A.B.D. van het grootste
belang zijn, anderzijds ertoe zullen bijdra
gen om een behoorlijke samenwerking met
alle vervoerders te kunnen krijgen en
waaraan tevens in de toekomst streng de
hand moet worden gehouden.
Volgens art. 6 van genoemd besluit is
ieder vervoerder verplicht te melden aan
den A.B.D. wanneer een voertuig niet be
schikbaar is voor lading, terwijl tevens
moet worden vermeld, wanneer het wel
weer beschikbaar is voor lading.
Deze bepaling wordt nog geregeld over
het hoofd gezien.
Maar al te licht geeft men zijn vracht
wagen in revisie zonder den A.B.D. ervan
in kennis te stellen, die, aannemende dat
de wagen in orde is, vervoersplannen
maakt, naderhand blijkt, dat er geen be
hoorlijke uitvoering aan zou kunnen wor
den gegeven.
In de toekomst zullen dergelijke ge
vallen strafbaar gesteld worden.
Verder wordt door verladers nog al eens
uit het oog verloren, dat zij zonder eenige-
tusschenkomst van derden hun vervoeren
aanmoeten melden bij den Autobevrach-
tingsdlenst.
De Autobevrachtingsdienst is dus fc"t
ware als een centrale te beschouwen voor
het aanbrengen van lading, welke centrale
zorgt voor behoorlijke verdeeling der la
dingen.
Volgens art. 7 van het autobevrachtings-
besluit Is de vervoerder, die vanwege een
Rijksinspecteur van het Verkeer opdracht
tot het maken van een rit ontvangt ver
plicht, deze opdracht zoo spoedig en vol
ledig mogelijk uit te voeren.
Voor het vervoer per auto over alle af
standen zijn rijkstarieven vastgesteld,
waarvan niet mag worden afgeweken, dit
geldt natuurlijk ook voor verhuizingen en
transporten van graan, van suikerbieten
en alle andere landbouwproducten.
Er is in de toekomst mede te rekenen,
dat ook het materiaal voor het eigen ver
voer belast zal worden met het uitvoeren
LAND- EN TUINBOUW
SCHEUREN VAN GRASLAND.
In e«. ui ge persberichten is reeds de aan
dacht gevestigd op de maatregelen, welke
door de oyerheid zijn genomen ter bevor
dering van het scheuren van grasland.
Honderdduizend hectare grasland zal
ten behoeve van den productieslag 1942
worden gescheurd.
Daarmede is de bedoeling Van dezen
maatregel reeds aanstonds duidelijk, ter
wijl de beteekenes ervan niemand kan ont
gaan. De landbouwproductie dient te wor
den opgevoerd en het is zaak, daartoe reeds
thans de noodige stappen te ondernemen.
Men kan een productieslag niet improvi-
seeren en tegelijk dient leering te worden
getrokken uit de opgedane ervaringen.
Onlangs heeft de directeur-generaal van
den landbouw, den heer G. J. Ruiter in een
vraaggesprek met een A.N.P.-verslagge-
ver dienaangaande eenige zeer beharti
genswaardige opmerkingen gemaakt.
Nederland, aldus de heer Ruiter, produ
ceert veel te weinig broodgraan voor de
eigen voedselvoorziening. Het tekort kan
door verwerking van rogge en aardappel
meel wel gedeeltelijk worden aangevuld,
maar desondanks zouden, nu de aanvoer
van overzee is afgesneden, de graanreser
ves moeten worden aangesproken. Maar
dit is, zooals men begrijpen zal, een vr|j
gewaagd experiment. De eenige uitweg, nu
wij te dezen aanzien op zelfvoorziening zijn
aangewezen, is dat de productie wordt op
gevoerd, met betrekking tot broodgraan
en aardappelen.
Daartoe is ook scheuring van grasland
noodig. Door vrijwillige medewerking, al
thans voorloopig, waarvoor premies in uit
zicht zyn gesteld 125 per ha. i#>or de
teelt van broodgraan en 200 per ha. voor
de teelt van aardappelen. Maar aangezien
het hier gaat om een noodzakelijke ver
grooting van het landbouw areaal is de
stok achter de deur gezet.
De directeur-generaal heeft tegelijk te
kennen gegeven, dat door deze scheuring
van grasland 10 van het grasland
oppervlak de broodvoorziening verze
kerd kan worden geacht, terwijl, indien de
aardappelenvoorraad wordt uitgebreid
en deze is het meest productief boven
dien grondstoffen beschikbaar komen voor
de verwerking tot aardappelmeel en daar
naast een behoorlijk restant wordt verkre
gen voor het mesten van varkens, hetgeen
weer aan onze vetpositie ten goede komt.
De veelzijdige beteekeris van de thans
aangekondigde maatregel, waarbij dan
nog het perspectief eener vergrooting van
de tuinbouwproductie buiten beschouwing
wordt gelaten, 'treedt daardoor wel vol
doende naar voren.
Het opvoeren van de productie van het
ter beschikking staande bouwland blijkt
niet mogelijk en daarom is, wil het hier
boven omschreven doel worden verwezen
lijkt, een vergrooting van. de oppervlakte
bouwland wel noodzakelijk. De verhouding
bouwlandgrasland, is thans ongeveer
900.000 ha.1.300.000 ha. Neemt men
daarbij in aanmerking dat het rendement
van het grasland, dat nu wordt benut voor
ruw voeder klein is, in vérhouding tot dat,
van bouwland, dan mag, gerekend naar de
omstandigheden van het oogenblik, zeker
gesproken worden van een evenwichts-
verstoring, waarvan het herstel in het be
lang moet worden geaoht van onze voedsel
positie.
Naast verhooging van de aardappel- en
graanpositie is het nojdig ook de suiker-
positie te oonsolideeren, waartoe een uit
breiding van de suikerbietenteelt in over
weging is genomen.
Hoe dit alles zal worden geregeld, kan
uiteraard niet worden gezegd, doch daar
omtrent zal het teeltplan 1942 ongetwij
feld hét noodige wetenswaardigs mededee-
len.
Hoofdzaak Is, dat er grasland gescheurd
wordt en dat er in Maart van I.e. volgende
jaar 100.000 h.a. nieu-v bouwland meer
beschikbaar is, om den productieslag 1942
te winnen.
Wij megen er tenslotte nog aan herin
neren dat de vrijwillige aanmelding voor
het scheuren van grasland tot 15 Novem-
ber mogelijk is, Mochten er op dien da
tum onvoldoende inschrijvingen rijn, waar
uit dus blijkt dat de gebruikers van gras
land hun plicht ten aanzien van de voed
selvoorziening niet voldoende hebber, be
grepen, dan zal de aanmoediging plaats
maken voor dwang.
Niet alleen dat dan de scheurpremie
vervalt, in bepaalde gevallen zal ook over
wogen kunnen worden den verbouw van
voederbieten en koolrapen te verbieden.
LANGE WINTERAVONDEN.
Langs winteravonden staan voor de deur. Er
wordem weer bridge- en kaartavondjes gehouden
en de pot zal op de een of andere wijze verdeeld
worden. Een goed idee. Stort de helft op girore-
kenlng g_7_g_o_Q
Nederlandsche ambulance. Koninginnegracht 22,
Den Haag.
van ritten voor derden en dient men te
begrijpen, dat dit economische noodzakelijk
heid is, in verband met de nijpende brand-
stofschaarschte, daar iedere wagen, die op
den weg komt, ten volle moet worden be
nut.
Ook het locale stadsverkeer valt onder
de bepalingen van den Autobevrachtings
dienst.
Het vervoeren van steenen, zand, puin
enz. is voor zoover het niet een transport
is ten behoeve van de Duitsche weermacht,
die geheel zelfstandig de opdacht te rij
den aan een vervoerder heeft gegeven, vol
strekt verboden met benzinewagens.
Deze transporten moeten dus worden
uitgevoerd met paard en wagen of met
gcneratoi'-wagens.
Lukt het niet hiervoor geschikte wagens
te verkrijgen, dan staat de Autobevrach
tingsdienst ter beschikking.
De adressen van den Autobevrachtings
dienst zijn als volgt:
Middelburgt Bierkaai 11, tel. 946; Goes,
Ravelijn 5, tel. 2771; Zierikzee, Kraanplein
D 441, tel. 40; Terneuzen, Grenulaan 34,
tel. 2619; Oostburg,. Langestraat 23, tel. 3;
Hulst, Gentschepoort C 2, tel. 188.
Tot dusverre heeft ln Zeeland het ver
voer zonder stagnatie plaats kunnen vin
den en ,waar het hier gaat om een uiterst
belangrijke regeling, die in het belang is
van ons volk en ons land mag verwacht
worden, dat door juist inzicht en goed be
grip en nauwe samenwerking, dit ook in
de komende wintermaanden het geval zal
z|jn.
PREDIKBEURTEN
ZONDAG 9 NOVEMBER 1941.
NED. HERV. KERK OP WALCHEREN.
AAGTEKERKE: 10 en 2.80 u. da. Panhuis».
ARNEMUIDEN10 u. leesdienst, 2.30 u. da. Van
Woerden van Middelburg.
BIGGEKERKE: 10 u. ds. Brandenburg, 2.80 u.
geen dienst.
DOMBURG: 10.30 en 2.30 u. da. Nicolal.
GAPINGE: 10.30 u. ds. De Bie.
GRIJPSKERKE: 10 en 2.30 u. ds. Van Loon.
KLEVERSKERKE: 2.30 u. ds. Schoch.
KOUDEKERKE: 10 u. ds. Van Woerden, 3.80 u.
ds. Warners.
MELISKERKE: 10.30 u. en 8 u. ds. Bakker.
OOST- EN WEST-SOUBURG: 10 u. ds. Spijker
boer, 2.30 u. cand. Roest.
OOSTKAPELLE: 10.30 en 2.30 u. ds. Don.
RITTHEM: 10 u. ds. Bartlema, 2.30 u. ds. Van
Voorst Vader van Middelburg.
SEROOSKERKE: 10 en 2.30 u. ds. Visser.
ST. LAURENS: 10 u. ds. Kelder Jr. van Middel
burg, 2.30 u. ds. Simoons.
VEERE: 10.80 u. ds. Schoch.
VLISSINGEN: Groote Kerk: 10 u. ds. Vlflbeek,
3 u. ds. Brandenburg van Biggekerke.
Nieuwe Kerk: 10 u. ds. Hartjes.
VROUWENPOLDER: 2.30 u. ds. De Ble.
WESTKAPELLE 9.30 en 2 u. ds. Reus.
'T ZAND: 10 u. ds. Warners.
ZOUTELANDE 10,30 u. en 3 u. ds. Oosthoek.
NED. HERV. KERK OP ZUID- EN
NOORD-BEVELAND.
BAARLAND 8 u. ds. Dagevos.
BORSSELE 10.30 en 8 u. ds. Bunjes.
COLIJNSPLAAT11 u. de heer Hoogerhelde,
3 u. ds. Kluiver.
DRIEWEGEN: 3 u. ds. Van Burgeler.
ELLEWOUTSDIJK 10,30 u. ds. Van WlUems-
Waard.
HANS WEERT: vm. en nm. ds. Plaggemars.
•S HEER ARENDSKERKE 10 u. en 2,30 u. ds.
v. id. Waa.
HOEDEKENSKERKE: 10.30 u. ds. Luurlng, nm.
geen dienst.
KAPELLE: Vm. en nm. dr. Schmidt.
KLOETINGE: 10 en 2.30 u. ds. Boersma.
KORTGENE 10,30 en 3 u. ds. Van der Most
van SpUk.
KATTENDIJKE: 10.30 u. ds. Zandee, 8 u. ds.
Van Voorthuysen.
KRABBENDIJKE 10.30 en 3 u. ds. Baarslag
NISSE: vm. en nm. ds. Van Voorst Vader.
OVEZAND 11 u. ds. Van Burgeler.
RILLAND 10.30 u. en 3 u. ds. Sickesx
SCHORE: 10.30 en 3 u ds Postma
AARDENBURG 10.90 u. ds. Van Dalfsen.
AXEL: 10 en 2.30 u. de heer De Visser van Vlls-
singen.
BRESKENS: 10 u. ds. Goudswaard, 3.30 u. geen
lienst.
CADZAND 10,30 ds. Talma.
GROEDE10 u. ds. Derksen.
NIEUW VLIET: 8 u. ds. Derksen.
HOOFDPLAAT: 10.30 u. ds. Pliester.
SLUISKIL 10 en 2.30 u. ris. v. d. Bank.
SLUIS 10 u. ds. Beukenhorst.
ST. ANNA TER MUIDEN: 2.30 u. ds. Talma,
ST. KRUIS 2 u. ds. Van Dalfsen.
SCHOONDIJKE: 3 u ds. Goudswaard.
TERNEUZEN: 10 u. dr. Cazemier, 2.30 u. ds. Van
Alsfclt.
WATERLANDKERKJE: 10.30 u. ds. Van Yperen
IJZENDIJKE 3 u. ds. Van Yperen,
ZUIDZANDE 10,30 u. ds. Everts.
GEREF. KERKEN OP WALCHEREN.
ARNEMUIDEN 10 en 2.30 u. ds. Scholing.
KOUDEKERKE: 10 en 2.30 u. ds. Heij.
OOSTKAPELLE 10 u. en 2.30 u. ds. Hofland.
ST LAURENS: 10.30 en 2.30 u. ris. Koning.
VLISSINGEN: 9.30 en 3 u. ds. Smeenk.
GEREF. KERKEN OP ZUID- EN
NOORD-BEVEL AND.
BORSSELE: 10,30 en 3 ix. leesdienst
DRIEWEGEN: 10.30 en 3 u. ds. Fransen.
COLIJNSPLAAT 11 en 3.30 u. ds. Veenstra.
HEINKENSZANB 10.30 en 3 U. ds. Booy.
HOEDEKENS&ERKE: 10.30 en 3 u. leesdienst.
NIEUWDORP: 10.30 en 3 u. ds. Beukema.
KAPELLE 10 u. en 2.30 u. leesdienst.
YERSEKF. vm. cn nm. ds. Van Egmond.
KRABBENDIJKE: 10.30 en 8 u. ds. Ros.
RILLAND-BATH 10,30 en 3 u. ds. Van Her-
Wijnen.
AARDENBURG 10.30 en 3 u. ds. Tiemcns.
AXEL 10 en 2,30 u. ds. Post.
OOSTBURG 10,30 en 3 u. ds. Potma,
SCHOONDIJKE 11 en 3 u. ds. De Vries.
TERNEUZEN: 10 en 2.30 u. ds. Van Houte.
CHR. GEREF. GEMEENTEN.
VLTSSINC-EN: 10 en 3 u. leesdienst. Donderdag
13 Nov. 3 u. ds: Hoogendoorn van Zierikzee
(Dankuur voor het gewas).
MIDDELBURG (Gasthuiskerk): 10 u. en 2.30 u.
leesdienst.
BIEZELINGE vm. en nm. leesdienst.
GERKF.. GEMEENTEN.
AAGTEKERKE- 10 en 2.30 u. leesdienst.
BORSSELE 10.30. 3,30 en 7 u. leesdienst.
OOSTKAPELLE: 10 en 2.30 u. leesdienst.
OOSTBURG 10,30 sn 3 u. leesdienst.
WESTKAPELLE: 10 en 2 u. ds. Visser van Aag-
tekerke
HOEDEKENSKERKE: 10.30 en 3 u. leesdienst.
KRABBENDIJKE: 10. 1.45 en 4.30 u. leesdienst.
RILLAND 10.30 u. en 3 u. ds. Neerbos.
MIDDELBURG 10.30 en 2.30 u, ds. Verhagen.
COLIJNSPLAAT 11, 3,30 en 7 u. leesdienst
WEMELDINGF, 10. 2 en 6 u. leesdienst.
AXEL: 10 en 2.30 u. leesdienst.
OUD-O EREF. GEMEENTEN.
OOSTBURG 10,30 en 3.30 u. de heer Van de
Gruiter
COLIJNSPLAAT: 10.80 en 3 u. ds. Kraayenveld.
Donderdag 10.30 en 7.30 u. Dankstond.
EVANG. LUTH. KERK.
GROEDE- lOiSO u. da. Stol.
VLISSINGEN: 10.30 u. ds. Nolte (..Standvastlch
is ghebleven mijn- hert in teghenspoed" (Hebr.
10 35).
MIDDELBURG: 5—6 u. ds. Nolte.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
VLISSINGEN: 10 u. mej. ds. De Boer.
MIDDELBURG: Geen dienst.
GOES: 10 u. mej. dr. Bakker.
VRIJE EVANG. GEMEENTE.
GOES 10 u. en 2.30 u. ds. J. v. d. Werfhorst
van Cadzand.
GEREF. BOND.
MIDDELBURG (Luth. kerk): 10 en 2.30 u. de
heer Alderlkste van Hekellnge.
WAALSC1IE GEM.
MIDDELBURG (Eng. kerk) 11 u. ds. Blom-
maert.
Vervoederen van
warmoezerijgewassen.
In de Ned. Staatscourant is opgenomen
éen besluit van den secretaris-generaal van
het departement van landbouw en vlssche-
rij. waarbij het vervoederen of doen ver
voederen van warmoezerijgewassen met
inbegrip van witlofwortelen en alle roode
peen fruit, vroege aardappelen, koolra
pen en pastlnaken, wordt verboden.
Het verbod geldt niet:
a. Indien het vervoederen geschiedt an
ders dan in bedrijf of beroep door den te
ler der gewassen, of
b. Voor zoover betreft stoppelpeen, kool
rapen en witlifwortelen, waarvan het ver
voederen geschiedt in het eigen bedrijf of
beroep door den teler dezer gewassen, of.
c. Indien de gewassen volgens de gel
dende kwallteitseischen ongeschikt zijn
zoowel voor de versche menschelgke con
sumptie als voor de verwerking tot men-
schelijk voedsel, of
d. Indien en voor zoover van het ver
bod ontheffing is verleend door of vanwe
ge de stichting Nederlandsche groenten-
en fruitcentrale.
LEVENDIGE HANDEL OP DE
AMSTERDAMSCHE BEUKS.
In het voorkomen van de effectenbeurs te
Amsterdam was gisteren plotseling verandering
gekomen. Terwijl de handel de laatste dagen een
sleepend karakter droeg, was de animo geheel
teruggekeerd. Op de meeste aïdeelingen van de
locale markt wej;d fliDk zaken gedaan én di
verse specialiteiten spreidden een groote activi
teit ten toon. Daarbij bestond een Uitgesproken
vaste stemming. Men veronderstelde, dat de be
richten omtrent de verhouding tusschen Japan
en de Vereenigde Staten een beter sentiment te
voorschijn hadden geroepen. Omstreeks twee uur
kwam er plotseling een wending in de markt.
En kreeg het aanbod de overhand. De stoot hier
toe werd naar het scheen gegeven door AKU*s,
die bij drukke affaire wederom naar boven lie
pen, maar een plotselinge scherpe reactie te zien
gaven. Later op den middag werd meerendeele
gehandeld op ongeveer het laagste peil van den
dag. Dit nam echter niet weg, dat in verschei
dene gevallen toch nog voordeelige koersverschil
len konden worden opgemerkt. Unilevers waren
aanvankelijk opgeloopen tot 164. maar zakten
later in tot 162. De Phllipsaandeelen hadden een
kalme markt. Op dc scheepvaartafdeeling was
ook veel meer te doen dan dezer dagen. Van
de petroleumfondsen lieten Olies zich oorspron
kelijk weer van hun goeden kant kennen, waarbij
de koers naar boven ging tot 826%. In overeen
stemming met het geheele marktverloop kon een
verzwakking worden waargenomen tot 322 en bU
het slot werd niet veel hooger afgedaan. Indische
cultuurfondsen hadden een kalm verloop. Op de
rubbermarkt was wat te doen in Amsterdam
rubbers, die zich verbeterden. De tabaksafdee-
ling was zeer stil en weinig veranderd. In de
suikerrubriek schommelde H.V.A. voornamelijk
tusschen 492 en 488. De verbeterde beursstem-
ming strekte zich eveneens uit tot de beleggings-
afdeeling. Tevens onderging, de handel een niet
onbelangrijke uitbreiding. Nieuwe 3% obliga-
tië stegen tot 96%. Wel zakte daarna de koers ln
tot 95 6/176, maar nadien viel opnieuw een ver
betering waar te nemen. De nieuwe vieren waren
eveneens iets drukker en een fractie beter.
A Amslerdamsche Bank 130 181%
A Incasso Bank 127 128%
A K.M. De Schelde Nat. Bezit 130%
Nederland 1941 4% f 100.— 99%. 99%
Nederland le lng 1940 4 100% 101
Nederland 2e lng 1940 4 100 3/16 100%
Nederland met bel. fae. 1940 4 100% 101
Ned. k 1000.— 1938 (3%) 3 92% 92%—93%
Indië 1000.— 1937 3 94 95%
Indië a 1000.— 1937 A 8 93% 94%
A Koloniale Bank 220 220
A Ned. Ind. Handelsbank 158% 159
C Ned. Handels Mtj. 177% 179
A Algemeene Kunstzijde Unie 152% 155%—51%
A Van Berkels Patent 114% 11513
C Calvé Delft 120 122%—21
A Fokker Vliegt. Fabriek 212 216
A Lever Bros en Unilever 160% 164—62%
A Ned. Ford Auto M«. 325 325
A Philips Gloell. Gem, Bezit 277 28177
A Dordtsche Petr. Ind. Mjj. 290 294%
A Kon. Petroleum Mjj. 318% 826%22
Bataafsche Petr. Mjj. Obi. 8% 92% 103%
A HollandAmerika Lijn 148% 149—61
A Java—China—Japan LtJn 171% 175—73
A Kon. Ned. Stoomboot Mij. 199% 203—04
A Ned. Scheepvaart Unie 213 217—20
A Handelsvereen. Amsterdam 483 49286
A Javasche Cultuur Mjj. 291 293
A Ned. Infl. Suiker Unie 271% 274%
C Deli Mij. k 1008 816% 319—18
A Senembah M(J. 268% 269—71
C Amsterdam Rubber 311 314% 10
A Deli-Batavia Rubber MU. 267 269
C Oostkust k 500 188 189%
A Sumatra Rubber Cultuur 270
A Ver. Ind. Cultuur Ondern. 214 217%
A Hessa Rubber Mij. 168
Nederland 1941 3% f 100 95 13/16 96
-mm f ggfig
Nederland 1941 3% 1 1000
96%—%'
BESLUITEN.
BENOEMINGEN, ENZ.
De wnd. Complssarls der provincie Zeeland
heeft benoemd tot bezoldigd veldwachter ln de
gemeente Oost- en West-Souburg P. C. Bnbljn,
thans in gelijke betrekking te Spijkenisse.
De wd. Commissaris der Provincie Zeeland
heeft benoemd tot bezoldigd veldwachter in de
gemeente Rilland Bath. B. J. Wisse, thans Rijks
veldwachter te Graauw en Langendara.
Voor bet apothekersadsls'tentexamen I» te
Amsterdam geslaagd mej. S. J. Wiskerke te Ooes.
AGENDA
VLISSINGEN. „AlhamW'-theater. Van Vrij
dag 7 tot en met Maandag 10 November:
„Voor Duitschland start".
Dinsdag 11, Woensdag 12 en Donderdag
13 November: ..Gevangene 317".
MIDDELBURG. Schouwburg-bioscoop. ^rÜ"
dag 7, Zaterdag 8. Zondag 9 en Maandag 10
November: „Suikerfreule".
Electro-bioscoop. Van Vrijdag 7 tot en met
Donderdag 13 November: „Hartstocht".
GOES. Grand-tlieater. Van Vrijdag 7 tot en
met Zondag 9 November: „Dolores weet wat,
- zU wil".
Dinsdag 11 en Woensdag 12 November:
„Carnaval in Weenen".
RADIOPROGRAMMA
ZATERDAG 8 NOVE3IBER 1M1.
HILVERSUM I. 415.5 M.
6.45 Gram. 6.50 Ochtendgyra. 7.00 Gram. 7.45
Oehtendgym. 8,00 BNO.- Ber. 8.15 „Brandende
kwesties", causerie. 8.30 Gram. 9.15 Voor de
huisvrouw. 9.25 Gram. 10.00 Ernstige muziekpro
gramma's (opn.) (11,00—11.20 Voor de kleuters).
12.00 Ensemble Rentmeester. 12.40 Almanak. 12 45
BNO: nieuws- en econ. ber. 13,00 Otto Hendriks
en ork. en zang met piano. 14.00 Radiotooncel.
14.20 Na gedane arbeidMuziek en vrooiljk-
heid. 15.50 Gram. 16.00 Bijbell. 16.20 Piano, viool
en cello. 17.15 BNO: Nieuws-, econ.- en beurs-
ber. 17.30 Gram. 17.35 Duitsche taalcursus. 18.00
Gram. 1815 Het kwartier van den Arbeid. 18 30
Pro Musica.'en gram. 19 00 Actueel halfuurtje."
*19.30 Gevarieerd progr. (Vanaf 20.15 alleen voor
Radio-Centrales met lijnverbinding). 20.15 Gram.
21.45 BNO: ber. 22.00 BNO: Engelsche uitz. of
Gram. 22 15 Gram 23.1524.00 Gerald Lebon en
ork., .de Romancers cn solisten (opn.).
HILVERSUM Iï. 301.5 M.
6.45S.00 Zie Hilversum I. 8.00 BNO: Ber. 8.15
Gram. 9,30 Arnheméche orkestver. Paaschberg-
koo'r Arnhem en solisten (opn.) 10.00 Morgenwij
ding. 10.15 Lichte muziekprogramma's (opn.)
12.00 Piano en gram. 12.45 BNO: Nieuws-, en
econ. ber. 13.00 Boyd Bachman en ork. 13 40
Voor de jeugd. 14.00 Zang met piano en' gram.
14.45 „U en de muziek", causerie. 15.00 Zaansch
Kamerork. 16.00 De Melodisten en soysten. 16.45
Gram 17.Q0 Voor de binnenschippers. 17.15 BNO:
Nieuws-, econ. en beursber. 17.30 Orgel. 18.09
Cyclus „In een nieuw licht bezien" (NSB). 18,15
Klaas van Beec't en ork.. 18.45 Voor den boer.
19.00 BNO. Praatje in Groningsch dialect. 19.10
BNO: ber. 19.20 Gerard Lebon en ork. 19.45
Vraaggesprek. 20.00 Gram. (Vanaf 20.15 alleen
voor Radio-Centraies met lijnverbinding). 20.15
„Zweedsche landlledjes", gram. 20.45 Causerie
„Kunstbeveiliging". 21.15 Gevarieerd progr. (Ver
volg van Hilversum I van 19.30—20.15). 2J.45
BNO: ber. 22.00 BNO: Toelichting op het Weer-
machtsberloht. 22.1022.15 Avondwijding.
DE BELANGRIJKSTE UITZENDINGEN IN
HET DUITSCHE RIJKSPROGRAMMA.
Vrijdag 7 November,
20.20—22.00 uur uitzending ter gelegenheid van
den verjaardag van Paul Lincke.
Op dezen feestdag organiseert de groot Duit
sche omroep een concert van zijn werken, waar
bij de solisten: Trept Rudolph. Elisabeth
Schwartzkopf, Rosl Seagers, Betty Sedlmayr,
Franz Klarweid, Ernst Kurz. Walther Luriwig,
Walter Muller, hun medewerking verlecnen.
Tevens verleent het grqot Berlijnsche omroep
orkest zijn medewerking.
Paul Heidemann zal gelegenheid hebben, al
lerlei wetenswaardigheden uit het leven van den
componist en zijn herinneringen aan vroegere
scheppingsperioden aan de luisteraars te vertel- -
len.