De Europeesche voedselvoorziening. EEN ARTIKEL VAN STAATSSECRETARIS BACKE. In een artikel in het tijdschrift „Der Deutsche Volkswirt" bespreekt staats secretaris Backe van het rtfksmlnisterie voor de voedselvoorziening de Duit- sche e Europeesche voorziening van levensmiddelen. H\j gaat daarbij ervan uit, dat Engeland met zijn vrijhan delsstelsel niets anders wilde dan Duitsch- land afhankelijk en zwak te maken om zelf te kunnen heerschen en uitbuiten. Het Duitsche rijk heeft daarom de consequen ties getrokken en reeds in 1934 den land bouw tot den strijd om de voedselvrrj- held opgeroepen. De productiestijgingen tvelke de Duitsche landbouw tot 1939 heeft bereikt zgn in de wereld zonder voor beeld. Daardoor is voor de voedselvoorzie ning in oorlogstijd een grondslag gelegd, die Duitschland bestand maakt tegen de blokkade. Thans liggen uitgestrekte land bouwgebieden in het Oosten voor een nieuwe ontsluiting gereed. De invloed van de Europeesche blokkade door Engeland heeft tot gevolg, dat Europa zich op zich zelf bezint en dat de Europeesche land bouw ontwaakt. Zoo is in Frankrijk de bebouwde graan- oppervlakte dit jaar met twintig procent toegenomen. De bebouwde oppervlakte suikerbieten is zelfs verdubbeld. In België is de bebouwde oppervlakte voor brood graan met 16 en voor aardappelen met 36 procent gestegen. In-Nederland werd de bebouwde oppervlakte voor aardappe len met 23 procent uitgebreid. In Noor wegen is de oppervlakte voor akkers met 20 procent verhoogd. Finland heeft dit jaar reeds 63.000 ton broodgraan meer geoogst dan het vorige jaar. In Roemenië is de oppervlakte van 2.35 op 2.62 millioen hectare gestegen. Zoo zal het reeds het volgende jaar mogelijk zijn, de behoeften in tal van lan den zonder Duitsche aanvullingen te dek ken. Mutaties Japansch consulaat, te Batavia. De heer Isjizawa, consul-generaal voor Japan te Batavia, is naar Japan terugge roepen. Isjizwa werd tijdens de jongste handelsbesprekingen tusschen Japan en Nederlandsch-Indië te Batavia geplaatst, speciaal in verband met zijn ervaringen op dit^gebied. Reeds jaren geleden, bij de eer ste handelsbesprekingen in 1934, onder scheidde hij zich in dit opzicht. Na het mislukken dezer onderhandelingen bracht hg namelijk een partieele overeenkomst tot stand, het zoogenaamde Hart-Jpjizawa agreement. Ook tijdens de jongste bespre kingen was eonsul-generaal Isjizawa de rechterhand van den leider der Japansehe delegatie, minister Josjisawa. Hg zal te Batavia worden opgevolgd door den consul-generaal voor Japan in Thailand. Ook is een der Japansehe con suls te Batavia naar Japan teruggeroe pen. ROOSEVELT VERLANGT 450 MILLIOEN DOLLAR VOOR DE VLOOT. Roosevelt heeft van het Congres nog 450 millioen dollar voor de vloot verlangd. Volgens de New York Times is 350 mil lioen bestemd voor vliegtuigen en vliegtuig- onderdeelen en het restant v«or medica menten. v NIEUWE STAKINGEN IN DE VER. STATEN. De werkzaamheden aan de Amerikaan- sche torpedobootbasis te San Diego (Cali- fomië), die drie millioen dollar zal kosten, zijn volgens Associated Press als gevolg van een staking stilgelegd. Deze staking is overgeslagen op de Con solidated vliegtuigfabrieken aldaar, als mede op de Vega-vliegtuigfabrieken in Los Angeles, een scheepswerf in de haven van Los Angeles en op de havens in het gebied van Seattle, zoo meldt Associated Press nader uit Los Angeles. AMERIitAANSCHE BOMMENWERPER VERONGELUKT. Gisteren is 'in den staat Geofgia (Ver. Staten) een bommenwerper van het leger brandend neergestort. Volgens Associated Press zgn minstens vier leden der beman ning om het leven gekomen. VRACHTKOSTEN BIJ VISCHVERVOER DOOR GROOTHANDELAREN. Den gemachtigde voor de prgzen is het gebleken, dat het dikwijls is voorgekomen, dat groothandelaren In zeevisch en zoet- watervisch ook het vervoer naar hun be drijven in hun prijzen verrekenden. Met nadruk wordt er de aandacht op gevestigd, dat dit in verband met de des betreffende prijzenbeschikking niet is ge oorloofd. Over het algemeen houde de groothan delaar dus den regel in het oog, dat het In rekening brengen van vrachtkosten slechts dan is geoorloofd, wanneer het be drijf van zijn afnemer het onmiddellijke doel van het vervoer is. De opsporings ambtenaren hebben opdracht nauwkeurig op de naleving van deze voorschriften toe te zien en bij veronachtzaming terstond in te grijpen. DE WERKVERRUIMING IN 1940. U.it een artikel in het tijdschrift van den Nederlandschen Werkloosheidsraad van* da hand van Ir. W. Ham over „de productivi teit der werkverruimingsobjecten" blijkt (Jat i.i 1940 4529 werkverruimingsobjecten uitgevoerd werden, waarop 40301 man werk vonden. Van de kosten kwamen 37.3 millioen gulden ten laste van het werk- loosheidssubsidiefonds, terwijl 12.2 millioen gulden voor rekening kwamen van rjjk, provincies, gemeenten, waterschappen, stichtingen, vereenigingen en particulieren. Het aantal cultuui'-technische werken be droeg. 3857, waarvan de kosten bijna 37 millioen gulden waren. De lfltidaanwinst, ontstaan door de uitvoering van de cul tuurtechnische werken bedroeg in 1940 te zamen 7870 ha., waarvan door ontginning van woesten grond 3696 ha., herontginning 701 ha., inpoldering en cLoogmaking 402 ha. De bandenprijsvraag. Zooals men weet, is een bandenprjjsvraag uitgeschreven, in de hoop, dat daaruit een bruikbaar project voor het verkrijgen van een rijwielband te voorschijn zal komen, nu het steeds moeilijker is geworden over rubberbanden te beschikken. Naar w|j vernemen heeft het Jfental in zendingen de verwachtingen der jury over troffen. Dagenlang heeft de post er bin nengebracht. Pakken en kisten met mon sters en modellen kwamen aan. Er waren inzenders, die persoonlijk hun wiel met surrogaatband kwamen afgeven. Enthousiaste prijsvraagoplossers hadden reeds hun fiets met de banden van hun vinding voorzien en kwamen deze demon- streeren. Er zijn inzenders met twee, met drie en er is zelfs een vernufteüng met meer dan vijf en twintig oplossingen. Het eigenlijke aantal binnengekomen oplossin gen bedraagt ver over de 2000. Alle lagen van de bevolking hebben hun vernuft en fantasie in dienst gesteld van het probleem om Nederlands bevolking in het gebruik van de fiets te laten. Mijnwer kers en boerenarbeiders, rijwielhandelaren, apothekers, officieren, ingenieurs, jongens van veertien jaar en ouden van dagen, zie ken, die vermeldden, dat ze reeds vijf jaar in het .ziekenhuis vertoeven, tulnarbeiders en visschers, scholieren en dames hebben er aan meegewerkt. Uit alle hoeken en streken van het land kwamen inzendingerv binnen. Sommigen zonden een idee in, zonder dat dit technisch uitgewerkt was. Anderen zei den nog eenvoudiger: neem kurk. Er waren brieven bij, welke bescheiden beginnen met de verklaring, dat de inzen der de verdere uitwerking en de noodige berekeningen gaarne aan meer deskundigen overlaat. Doch er zijn ook inzenders, die vroegen hun den eersten prgs nu maar dadeljjk uit te keercj, want eeh betere op lossing zoutoch niet ingezonden kunnen worden. Er blijken over de vervangingsmogelijk heden van den rubberband zoodanige uni forme inzichten te bestaan, dat dezelfde oplossing, met enkele kleine variaties, eeni- ge honderden malen is ingezonden. Sommige inzenders sttrurden teekeningen van een geheel nieuw rijwiel, met veerende sturen, veerende zadels of veerende frames. Er is een groot aantattnzenders onder het motto „eureka", anderen met geheel on- leesbaren naam en adres, en ook zulken, die geheel vergeten hebben adres of ken- teeken op te geven. Veel inzenders blijven bjj hun ambacht. Mandenmakers construeeren banden van teen, houtbewerkers maken banden van houten hoepels of houten klossen, metaal draaiers herkent mén onmiddellijk, evenals pijpenbuigers en lasschers, visschers ge bruiken voor hun oplossingen touw of kurk, stoffeerders bedenken een toepassing' van bekleedingsmateriaal en op vulstoffen. Vast staat, dat aan den oproep om een vervangingsrgwielband te bedenken door een onverwacht groot aantal menschen is meegedaan en dat er enorm veel vernuft is toegepast om een bruikbaren band te bedenken.- Het is te hopen, dat een en ander ook tot resultaten aanleiding zal geven. HET GOEDERENVERVOER LANGS DEN WEG. Zooals algemeen bekend geacht mag. worden is in overheidskringen de noodza kelijkheid gevoeld om onder de huidige moeilijke omstandigheden het geheele weg vervoer aar te passen aan de economische eischen die het verkeer onder de tegen woordige omstandigheden nu eenmaal stelt.. Daarom is sinds korten tjjd ook het eigen vrachtvervoer, dat tot dusverre vrfl was en het bepalen van ritten aan den Autobevnachtingsdienst gebonden en -zoo doende /s het geheele vervoer langs den weg onderworpen aan de bemoeiingen van dezen dienst, die ieder vervoer op zich zelf nagaat. Zeer zeker zal lang niet ledereen al deze nieuwe bepalingen met ingenomen- heid orjtvangen maar men bedehke, wij leven in geheel veranderde tijden, een tijd, waarin in ieder ge.val in de allereerste plaats ervoor dient gezorgd te worden dat levensmiddelen, landbouwproducten, ver warmingsmiddelen enz. zonder eenige stag natie vervoerd kunnen worden. In het onlangs verschenen Autobevrach- tingsbesluit II zrjn eenige nieuwe bepalin gen vervat, waarmede men volgens een mededeeling van den rijksverkeersinspectie nog te weinig rekening houdt en die toch eenerzijds voor den A.B.D. van het grootste belang zijn, anderzijds ertoe zullen bijdra gen om een behoorlijke samenwerking met alle vervoerders te kunnen krijgen en waaraan tevens in de toekomst streng de hand moet worden gehouden. Volgens art. 6 van genoemd besluit is ieder vervoerder verplicht te melden aan den A.B.D. wanneer een voertuig niet be schikbaar is voor lading, terwijl tevens moet worden vermeld, wanneer het wel weer beschikbaar is voor lading. Deze bepaling wordt nog geregeld over het hoofd gezien. Maar al te licht geeft men zijn vracht wagen in revisie zonder den A.B.D. ervan in kennis te stellen, die, aannemende dat de wagen in orde is, vervoersplannen maakt, naderhand blijkt, dat er geen be hoorlijke uitvoering aan zou kunnen wor den gegeven. In de toekomst zullen dergelijke ge vallen strafbaar gesteld worden. Verder wordt door verladers nog al eens uit het oog verloren, dat zij zonder eenige- tusschenkomst van derden hun vervoeren aanmoeten melden bij den Autobevrach- tingsdlenst. De Autobevrachtingsdienst is dus fc"t ware als een centrale te beschouwen voor het aanbrengen van lading, welke centrale zorgt voor behoorlijke verdeeling der la dingen. Volgens art. 7 van het autobevrachtings- besluit Is de vervoerder, die vanwege een Rijksinspecteur van het Verkeer opdracht tot het maken van een rit ontvangt ver plicht, deze opdracht zoo spoedig en vol ledig mogelijk uit te voeren. Voor het vervoer per auto over alle af standen zijn rijkstarieven vastgesteld, waarvan niet mag worden afgeweken, dit geldt natuurlijk ook voor verhuizingen en transporten van graan, van suikerbieten en alle andere landbouwproducten. Er is in de toekomst mede te rekenen, dat ook het materiaal voor het eigen ver voer belast zal worden met het uitvoeren LAND- EN TUINBOUW SCHEUREN VAN GRASLAND. In e«. ui ge persberichten is reeds de aan dacht gevestigd op de maatregelen, welke door de oyerheid zijn genomen ter bevor dering van het scheuren van grasland. Honderdduizend hectare grasland zal ten behoeve van den productieslag 1942 worden gescheurd. Daarmede is de bedoeling Van dezen maatregel reeds aanstonds duidelijk, ter wijl de beteekenes ervan niemand kan ont gaan. De landbouwproductie dient te wor den opgevoerd en het is zaak, daartoe reeds thans de noodige stappen te ondernemen. Men kan een productieslag niet improvi- seeren en tegelijk dient leering te worden getrokken uit de opgedane ervaringen. Onlangs heeft de directeur-generaal van den landbouw, den heer G. J. Ruiter in een vraaggesprek met een A.N.P.-verslagge- ver dienaangaande eenige zeer beharti genswaardige opmerkingen gemaakt. Nederland, aldus de heer Ruiter, produ ceert veel te weinig broodgraan voor de eigen voedselvoorziening. Het tekort kan door verwerking van rogge en aardappel meel wel gedeeltelijk worden aangevuld, maar desondanks zouden, nu de aanvoer van overzee is afgesneden, de graanreser ves moeten worden aangesproken. Maar dit is, zooals men begrijpen zal, een vr|j gewaagd experiment. De eenige uitweg, nu wij te dezen aanzien op zelfvoorziening zijn aangewezen, is dat de productie wordt op gevoerd, met betrekking tot broodgraan en aardappelen. Daartoe is ook scheuring van grasland noodig. Door vrijwillige medewerking, al thans voorloopig, waarvoor premies in uit zicht zyn gesteld 125 per ha. i#>or de teelt van broodgraan en 200 per ha. voor de teelt van aardappelen. Maar aangezien het hier gaat om een noodzakelijke ver grooting van het landbouw areaal is de stok achter de deur gezet. De directeur-generaal heeft tegelijk te kennen gegeven, dat door deze scheuring van grasland 10 van het grasland oppervlak de broodvoorziening verze kerd kan worden geacht, terwijl, indien de aardappelenvoorraad wordt uitgebreid en deze is het meest productief boven dien grondstoffen beschikbaar komen voor de verwerking tot aardappelmeel en daar naast een behoorlijk restant wordt verkre gen voor het mesten van varkens, hetgeen weer aan onze vetpositie ten goede komt. De veelzijdige beteekeris van de thans aangekondigde maatregel, waarbij dan nog het perspectief eener vergrooting van de tuinbouwproductie buiten beschouwing wordt gelaten, 'treedt daardoor wel vol doende naar voren. Het opvoeren van de productie van het ter beschikking staande bouwland blijkt niet mogelijk en daarom is, wil het hier boven omschreven doel worden verwezen lijkt, een vergrooting van. de oppervlakte bouwland wel noodzakelijk. De verhouding bouwlandgrasland, is thans ongeveer 900.000 ha.1.300.000 ha. Neemt men daarbij in aanmerking dat het rendement van het grasland, dat nu wordt benut voor ruw voeder klein is, in vérhouding tot dat, van bouwland, dan mag, gerekend naar de omstandigheden van het oogenblik, zeker gesproken worden van een evenwichts- verstoring, waarvan het herstel in het be lang moet worden geaoht van onze voedsel positie. Naast verhooging van de aardappel- en graanpositie is het nojdig ook de suiker- positie te oonsolideeren, waartoe een uit breiding van de suikerbietenteelt in over weging is genomen. Hoe dit alles zal worden geregeld, kan uiteraard niet worden gezegd, doch daar omtrent zal het teeltplan 1942 ongetwij feld hét noodige wetenswaardigs mededee- len. Hoofdzaak Is, dat er grasland gescheurd wordt en dat er in Maart van I.e. volgende jaar 100.000 h.a. nieu-v bouwland meer beschikbaar is, om den productieslag 1942 te winnen. Wij megen er tenslotte nog aan herin neren dat de vrijwillige aanmelding voor het scheuren van grasland tot 15 Novem- ber mogelijk is, Mochten er op dien da tum onvoldoende inschrijvingen rijn, waar uit dus blijkt dat de gebruikers van gras land hun plicht ten aanzien van de voed selvoorziening niet voldoende hebber, be grepen, dan zal de aanmoediging plaats maken voor dwang. Niet alleen dat dan de scheurpremie vervalt, in bepaalde gevallen zal ook over wogen kunnen worden den verbouw van voederbieten en koolrapen te verbieden. LANGE WINTERAVONDEN. Langs winteravonden staan voor de deur. Er wordem weer bridge- en kaartavondjes gehouden en de pot zal op de een of andere wijze verdeeld worden. Een goed idee. Stort de helft op girore- kenlng g_7_g_o_Q Nederlandsche ambulance. Koninginnegracht 22, Den Haag. van ritten voor derden en dient men te begrijpen, dat dit economische noodzakelijk heid is, in verband met de nijpende brand- stofschaarschte, daar iedere wagen, die op den weg komt, ten volle moet worden be nut. Ook het locale stadsverkeer valt onder de bepalingen van den Autobevrachtings dienst. Het vervoeren van steenen, zand, puin enz. is voor zoover het niet een transport is ten behoeve van de Duitsche weermacht, die geheel zelfstandig de opdacht te rij den aan een vervoerder heeft gegeven, vol strekt verboden met benzinewagens. Deze transporten moeten dus worden uitgevoerd met paard en wagen of met gcneratoi'-wagens. Lukt het niet hiervoor geschikte wagens te verkrijgen, dan staat de Autobevrach tingsdienst ter beschikking. De adressen van den Autobevrachtings dienst zijn als volgt: Middelburgt Bierkaai 11, tel. 946; Goes, Ravelijn 5, tel. 2771; Zierikzee, Kraanplein D 441, tel. 40; Terneuzen, Grenulaan 34, tel. 2619; Oostburg,. Langestraat 23, tel. 3; Hulst, Gentschepoort C 2, tel. 188. Tot dusverre heeft ln Zeeland het ver voer zonder stagnatie plaats kunnen vin den en ,waar het hier gaat om een uiterst belangrijke regeling, die in het belang is van ons volk en ons land mag verwacht worden, dat door juist inzicht en goed be grip en nauwe samenwerking, dit ook in de komende wintermaanden het geval zal z|jn. PREDIKBEURTEN ZONDAG 9 NOVEMBER 1941. NED. HERV. KERK OP WALCHEREN. AAGTEKERKE: 10 en 2.80 u. da. Panhuis». ARNEMUIDEN10 u. leesdienst, 2.30 u. da. Van Woerden van Middelburg. BIGGEKERKE: 10 u. ds. Brandenburg, 2.80 u. geen dienst. DOMBURG: 10.30 en 2.30 u. da. Nicolal. GAPINGE: 10.30 u. ds. De Bie. GRIJPSKERKE: 10 en 2.30 u. ds. Van Loon. KLEVERSKERKE: 2.30 u. ds. Schoch. KOUDEKERKE: 10 u. ds. Van Woerden, 3.80 u. ds. Warners. MELISKERKE: 10.30 u. en 8 u. ds. Bakker. OOST- EN WEST-SOUBURG: 10 u. ds. Spijker boer, 2.30 u. cand. Roest. OOSTKAPELLE: 10.30 en 2.30 u. ds. Don. RITTHEM: 10 u. ds. Bartlema, 2.30 u. ds. Van Voorst Vader van Middelburg. SEROOSKERKE: 10 en 2.30 u. ds. Visser. ST. LAURENS: 10 u. ds. Kelder Jr. van Middel burg, 2.30 u. ds. Simoons. VEERE: 10.80 u. ds. Schoch. VLISSINGEN: Groote Kerk: 10 u. ds. Vlflbeek, 3 u. ds. Brandenburg van Biggekerke. Nieuwe Kerk: 10 u. ds. Hartjes. VROUWENPOLDER: 2.30 u. ds. De Ble. WESTKAPELLE 9.30 en 2 u. ds. Reus. 'T ZAND: 10 u. ds. Warners. ZOUTELANDE 10,30 u. en 3 u. ds. Oosthoek. NED. HERV. KERK OP ZUID- EN NOORD-BEVELAND. BAARLAND 8 u. ds. Dagevos. BORSSELE 10.30 en 8 u. ds. Bunjes. COLIJNSPLAAT11 u. de heer Hoogerhelde, 3 u. ds. Kluiver. DRIEWEGEN: 3 u. ds. Van Burgeler. ELLEWOUTSDIJK 10,30 u. ds. Van WlUems- Waard. HANS WEERT: vm. en nm. ds. Plaggemars. •S HEER ARENDSKERKE 10 u. en 2,30 u. ds. v. id. Waa. HOEDEKENSKERKE: 10.30 u. ds. Luurlng, nm. geen dienst. KAPELLE: Vm. en nm. dr. Schmidt. KLOETINGE: 10 en 2.30 u. ds. Boersma. KORTGENE 10,30 en 3 u. ds. Van der Most van SpUk. KATTENDIJKE: 10.30 u. ds. Zandee, 8 u. ds. Van Voorthuysen. KRABBENDIJKE 10.30 en 3 u. ds. Baarslag NISSE: vm. en nm. ds. Van Voorst Vader. OVEZAND 11 u. ds. Van Burgeler. RILLAND 10.30 u. en 3 u. ds. Sickesx SCHORE: 10.30 en 3 u ds Postma AARDENBURG 10.90 u. ds. Van Dalfsen. AXEL: 10 en 2.30 u. de heer De Visser van Vlls- singen. BRESKENS: 10 u. ds. Goudswaard, 3.30 u. geen lienst. CADZAND 10,30 ds. Talma. GROEDE10 u. ds. Derksen. NIEUW VLIET: 8 u. ds. Derksen. HOOFDPLAAT: 10.30 u. ds. Pliester. SLUISKIL 10 en 2.30 u. ris. v. d. Bank. SLUIS 10 u. ds. Beukenhorst. ST. ANNA TER MUIDEN: 2.30 u. ds. Talma, ST. KRUIS 2 u. ds. Van Dalfsen. SCHOONDIJKE: 3 u ds. Goudswaard. TERNEUZEN: 10 u. dr. Cazemier, 2.30 u. ds. Van Alsfclt. WATERLANDKERKJE: 10.30 u. ds. Van Yperen IJZENDIJKE 3 u. ds. Van Yperen, ZUIDZANDE 10,30 u. ds. Everts. GEREF. KERKEN OP WALCHEREN. ARNEMUIDEN 10 en 2.30 u. ds. Scholing. KOUDEKERKE: 10 en 2.30 u. ds. Heij. OOSTKAPELLE 10 u. en 2.30 u. ds. Hofland. ST LAURENS: 10.30 en 2.30 u. ris. Koning. VLISSINGEN: 9.30 en 3 u. ds. Smeenk. GEREF. KERKEN OP ZUID- EN NOORD-BEVEL AND. BORSSELE: 10,30 en 3 ix. leesdienst DRIEWEGEN: 10.30 en 3 u. ds. Fransen. COLIJNSPLAAT 11 en 3.30 u. ds. Veenstra. HEINKENSZANB 10.30 en 3 U. ds. Booy. HOEDEKENS&ERKE: 10.30 en 3 u. leesdienst. NIEUWDORP: 10.30 en 3 u. ds. Beukema. KAPELLE 10 u. en 2.30 u. leesdienst. YERSEKF. vm. cn nm. ds. Van Egmond. KRABBENDIJKE: 10.30 en 8 u. ds. Ros. RILLAND-BATH 10,30 en 3 u. ds. Van Her- Wijnen. AARDENBURG 10.30 en 3 u. ds. Tiemcns. AXEL 10 en 2,30 u. ds. Post. OOSTBURG 10,30 en 3 u. ds. Potma, SCHOONDIJKE 11 en 3 u. ds. De Vries. TERNEUZEN: 10 en 2.30 u. ds. Van Houte. CHR. GEREF. GEMEENTEN. VLTSSINC-EN: 10 en 3 u. leesdienst. Donderdag 13 Nov. 3 u. ds: Hoogendoorn van Zierikzee (Dankuur voor het gewas). MIDDELBURG (Gasthuiskerk): 10 u. en 2.30 u. leesdienst. BIEZELINGE vm. en nm. leesdienst. GERKF.. GEMEENTEN. AAGTEKERKE- 10 en 2.30 u. leesdienst. BORSSELE 10.30. 3,30 en 7 u. leesdienst. OOSTKAPELLE: 10 en 2.30 u. leesdienst. OOSTBURG 10,30 sn 3 u. leesdienst. WESTKAPELLE: 10 en 2 u. ds. Visser van Aag- tekerke HOEDEKENSKERKE: 10.30 en 3 u. leesdienst. KRABBENDIJKE: 10. 1.45 en 4.30 u. leesdienst. RILLAND 10.30 u. en 3 u. ds. Neerbos. MIDDELBURG 10.30 en 2.30 u, ds. Verhagen. COLIJNSPLAAT 11, 3,30 en 7 u. leesdienst WEMELDINGF, 10. 2 en 6 u. leesdienst. AXEL: 10 en 2.30 u. leesdienst. OUD-O EREF. GEMEENTEN. OOSTBURG 10,30 en 3.30 u. de heer Van de Gruiter COLIJNSPLAAT: 10.80 en 3 u. ds. Kraayenveld. Donderdag 10.30 en 7.30 u. Dankstond. EVANG. LUTH. KERK. GROEDE- lOiSO u. da. Stol. VLISSINGEN: 10.30 u. ds. Nolte (..Standvastlch is ghebleven mijn- hert in teghenspoed" (Hebr. 10 35). MIDDELBURG: 5—6 u. ds. Nolte. DOOPSGEZINDE GEMEENTE. VLISSINGEN: 10 u. mej. ds. De Boer. MIDDELBURG: Geen dienst. GOES: 10 u. mej. dr. Bakker. VRIJE EVANG. GEMEENTE. GOES 10 u. en 2.30 u. ds. J. v. d. Werfhorst van Cadzand. GEREF. BOND. MIDDELBURG (Luth. kerk): 10 en 2.30 u. de heer Alderlkste van Hekellnge. WAALSC1IE GEM. MIDDELBURG (Eng. kerk) 11 u. ds. Blom- maert. Vervoederen van warmoezerijgewassen. In de Ned. Staatscourant is opgenomen éen besluit van den secretaris-generaal van het departement van landbouw en vlssche- rij. waarbij het vervoederen of doen ver voederen van warmoezerijgewassen met inbegrip van witlofwortelen en alle roode peen fruit, vroege aardappelen, koolra pen en pastlnaken, wordt verboden. Het verbod geldt niet: a. Indien het vervoederen geschiedt an ders dan in bedrijf of beroep door den te ler der gewassen, of b. Voor zoover betreft stoppelpeen, kool rapen en witlifwortelen, waarvan het ver voederen geschiedt in het eigen bedrijf of beroep door den teler dezer gewassen, of. c. Indien de gewassen volgens de gel dende kwallteitseischen ongeschikt zijn zoowel voor de versche menschelgke con sumptie als voor de verwerking tot men- schelijk voedsel, of d. Indien en voor zoover van het ver bod ontheffing is verleend door of vanwe ge de stichting Nederlandsche groenten- en fruitcentrale. LEVENDIGE HANDEL OP DE AMSTERDAMSCHE BEUKS. In het voorkomen van de effectenbeurs te Amsterdam was gisteren plotseling verandering gekomen. Terwijl de handel de laatste dagen een sleepend karakter droeg, was de animo geheel teruggekeerd. Op de meeste aïdeelingen van de locale markt wej;d fliDk zaken gedaan én di verse specialiteiten spreidden een groote activi teit ten toon. Daarbij bestond een Uitgesproken vaste stemming. Men veronderstelde, dat de be richten omtrent de verhouding tusschen Japan en de Vereenigde Staten een beter sentiment te voorschijn hadden geroepen. Omstreeks twee uur kwam er plotseling een wending in de markt. En kreeg het aanbod de overhand. De stoot hier toe werd naar het scheen gegeven door AKU*s, die bij drukke affaire wederom naar boven lie pen, maar een plotselinge scherpe reactie te zien gaven. Later op den middag werd meerendeele gehandeld op ongeveer het laagste peil van den dag. Dit nam echter niet weg, dat in verschei dene gevallen toch nog voordeelige koersverschil len konden worden opgemerkt. Unilevers waren aanvankelijk opgeloopen tot 164. maar zakten later in tot 162. De Phllipsaandeelen hadden een kalme markt. Op dc scheepvaartafdeeling was ook veel meer te doen dan dezer dagen. Van de petroleumfondsen lieten Olies zich oorspron kelijk weer van hun goeden kant kennen, waarbij de koers naar boven ging tot 826%. In overeen stemming met het geheele marktverloop kon een verzwakking worden waargenomen tot 322 en bU het slot werd niet veel hooger afgedaan. Indische cultuurfondsen hadden een kalm verloop. Op de rubbermarkt was wat te doen in Amsterdam rubbers, die zich verbeterden. De tabaksafdee- ling was zeer stil en weinig veranderd. In de suikerrubriek schommelde H.V.A. voornamelijk tusschen 492 en 488. De verbeterde beursstem- ming strekte zich eveneens uit tot de beleggings- afdeeling. Tevens onderging, de handel een niet onbelangrijke uitbreiding. Nieuwe 3% obliga- tië stegen tot 96%. Wel zakte daarna de koers ln tot 95 6/176, maar nadien viel opnieuw een ver betering waar te nemen. De nieuwe vieren waren eveneens iets drukker en een fractie beter. A Amslerdamsche Bank 130 181% A Incasso Bank 127 128% A K.M. De Schelde Nat. Bezit 130% Nederland 1941 4% f 100.— 99%. 99% Nederland le lng 1940 4 100% 101 Nederland 2e lng 1940 4 100 3/16 100% Nederland met bel. fae. 1940 4 100% 101 Ned. k 1000.— 1938 (3%) 3 92% 92%—93% Indië 1000.— 1937 3 94 95% Indië a 1000.— 1937 A 8 93% 94% A Koloniale Bank 220 220 A Ned. Ind. Handelsbank 158% 159 C Ned. Handels Mtj. 177% 179 A Algemeene Kunstzijde Unie 152% 155%—51% A Van Berkels Patent 114% 11513 C Calvé Delft 120 122%—21 A Fokker Vliegt. Fabriek 212 216 A Lever Bros en Unilever 160% 164—62% A Ned. Ford Auto M«. 325 325 A Philips Gloell. Gem, Bezit 277 28177 A Dordtsche Petr. Ind. Mjj. 290 294% A Kon. Petroleum Mjj. 318% 826%22 Bataafsche Petr. Mjj. Obi. 8% 92% 103% A HollandAmerika Lijn 148% 149—61 A Java—China—Japan LtJn 171% 175—73 A Kon. Ned. Stoomboot Mij. 199% 203—04 A Ned. Scheepvaart Unie 213 217—20 A Handelsvereen. Amsterdam 483 49286 A Javasche Cultuur Mjj. 291 293 A Ned. Infl. Suiker Unie 271% 274% C Deli Mij. k 1008 816% 319—18 A Senembah M(J. 268% 269—71 C Amsterdam Rubber 311 314% 10 A Deli-Batavia Rubber MU. 267 269 C Oostkust k 500 188 189% A Sumatra Rubber Cultuur 270 A Ver. Ind. Cultuur Ondern. 214 217% A Hessa Rubber Mij. 168 Nederland 1941 3% f 100 95 13/16 96 -mm f ggfig Nederland 1941 3% 1 1000 96%—%' BESLUITEN. BENOEMINGEN, ENZ. De wnd. Complssarls der provincie Zeeland heeft benoemd tot bezoldigd veldwachter ln de gemeente Oost- en West-Souburg P. C. Bnbljn, thans in gelijke betrekking te Spijkenisse. De wd. Commissaris der Provincie Zeeland heeft benoemd tot bezoldigd veldwachter in de gemeente Rilland Bath. B. J. Wisse, thans Rijks veldwachter te Graauw en Langendara. Voor bet apothekersadsls'tentexamen I» te Amsterdam geslaagd mej. S. J. Wiskerke te Ooes. AGENDA VLISSINGEN. „AlhamW'-theater. Van Vrij dag 7 tot en met Maandag 10 November: „Voor Duitschland start". Dinsdag 11, Woensdag 12 en Donderdag 13 November: ..Gevangene 317". MIDDELBURG. Schouwburg-bioscoop. ^rÜ" dag 7, Zaterdag 8. Zondag 9 en Maandag 10 November: „Suikerfreule". Electro-bioscoop. Van Vrijdag 7 tot en met Donderdag 13 November: „Hartstocht". GOES. Grand-tlieater. Van Vrijdag 7 tot en met Zondag 9 November: „Dolores weet wat, - zU wil". Dinsdag 11 en Woensdag 12 November: „Carnaval in Weenen". RADIOPROGRAMMA ZATERDAG 8 NOVE3IBER 1M1. HILVERSUM I. 415.5 M. 6.45 Gram. 6.50 Ochtendgyra. 7.00 Gram. 7.45 Oehtendgym. 8,00 BNO.- Ber. 8.15 „Brandende kwesties", causerie. 8.30 Gram. 9.15 Voor de huisvrouw. 9.25 Gram. 10.00 Ernstige muziekpro gramma's (opn.) (11,00—11.20 Voor de kleuters). 12.00 Ensemble Rentmeester. 12.40 Almanak. 12 45 BNO: nieuws- en econ. ber. 13,00 Otto Hendriks en ork. en zang met piano. 14.00 Radiotooncel. 14.20 Na gedane arbeidMuziek en vrooiljk- heid. 15.50 Gram. 16.00 Bijbell. 16.20 Piano, viool en cello. 17.15 BNO: Nieuws-, econ.- en beurs- ber. 17.30 Gram. 17.35 Duitsche taalcursus. 18.00 Gram. 1815 Het kwartier van den Arbeid. 18 30 Pro Musica.'en gram. 19 00 Actueel halfuurtje." *19.30 Gevarieerd progr. (Vanaf 20.15 alleen voor Radio-Centrales met lijnverbinding). 20.15 Gram. 21.45 BNO: ber. 22.00 BNO: Engelsche uitz. of Gram. 22 15 Gram 23.1524.00 Gerald Lebon en ork., .de Romancers cn solisten (opn.). HILVERSUM Iï. 301.5 M. 6.45S.00 Zie Hilversum I. 8.00 BNO: Ber. 8.15 Gram. 9,30 Arnheméche orkestver. Paaschberg- koo'r Arnhem en solisten (opn.) 10.00 Morgenwij ding. 10.15 Lichte muziekprogramma's (opn.) 12.00 Piano en gram. 12.45 BNO: Nieuws-, en econ. ber. 13.00 Boyd Bachman en ork. 13 40 Voor de jeugd. 14.00 Zang met piano en' gram. 14.45 „U en de muziek", causerie. 15.00 Zaansch Kamerork. 16.00 De Melodisten en soysten. 16.45 Gram 17.Q0 Voor de binnenschippers. 17.15 BNO: Nieuws-, econ. en beursber. 17.30 Orgel. 18.09 Cyclus „In een nieuw licht bezien" (NSB). 18,15 Klaas van Beec't en ork.. 18.45 Voor den boer. 19.00 BNO. Praatje in Groningsch dialect. 19.10 BNO: ber. 19.20 Gerard Lebon en ork. 19.45 Vraaggesprek. 20.00 Gram. (Vanaf 20.15 alleen voor Radio-Centraies met lijnverbinding). 20.15 „Zweedsche landlledjes", gram. 20.45 Causerie „Kunstbeveiliging". 21.15 Gevarieerd progr. (Ver volg van Hilversum I van 19.30—20.15). 2J.45 BNO: ber. 22.00 BNO: Toelichting op het Weer- machtsberloht. 22.1022.15 Avondwijding. DE BELANGRIJKSTE UITZENDINGEN IN HET DUITSCHE RIJKSPROGRAMMA. Vrijdag 7 November, 20.20—22.00 uur uitzending ter gelegenheid van den verjaardag van Paul Lincke. Op dezen feestdag organiseert de groot Duit sche omroep een concert van zijn werken, waar bij de solisten: Trept Rudolph. Elisabeth Schwartzkopf, Rosl Seagers, Betty Sedlmayr, Franz Klarweid, Ernst Kurz. Walther Luriwig, Walter Muller, hun medewerking verlecnen. Tevens verleent het grqot Berlijnsche omroep orkest zijn medewerking. Paul Heidemann zal gelegenheid hebben, al lerlei wetenswaardigheden uit het leven van den componist en zijn herinneringen aan vroegere scheppingsperioden aan de luisteraars te vertel- - len.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 6