PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT WOENSDAG 5 NOV. 1941 Vergeefsche uitvalspogingen der bolsjewisten voor Leningrad. v VICTORIE. ABONNEMENTSPRIJS I 19 cfc. per week of 2.42 per kwartaal Franco per post 2.63 per kwartaal Afzonderlijke nummers 5 cent ADVERTENTIEPRIJS Van 1—6 regels 1.65. Iedere regel meer 33 cent. Bij abonnement speciale ■prijs. Kleine advertenties van 16 rogels 0.55. Iedere regel meer li et (max. 8 regels.) „Brieven, of adres bureau van dit blad" 10 cent extra. Dit nummer, bestaat uit ,6 bladzijden WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSCHE; VLISSINGSCHE, GOESCHE EN BRESKENSCHE COURANT UITGAVE DER FIRMA'S F. VAN DE VELDE JR. EN G. W. DEN BOER POSTREKENING 359300, PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT, MIDDELBURG DirectieF. van de Velde, F. B. den Boer 184ste JAARGANG NUMMER 260 Hoofdredacteur: J. C. Visser, Vlissingen De BUREAUX van do Provinciale Zeeuwsche Courant zijn gevestigd te; VLISSINGEN Redactie en Admini stratie Walstr. 58-60, tel. 10 (2 lijnen) Redactie na kantoortijd telefoon 578 MIDDELBURG Londensche Kaal 29 Redactie telefoon 269, na kantoortijd telefoon 825, Administratie telefoon 139 GOES Red. en Administr. Turfkade 15, teL 2863, na kantoortijd tel. 2475 OOSTBURG Redactie en Admini stratie Breedestraat 45, telefoon 102 SOUBURG Kanaalstraat 45, tel. 35 BRESKENS Dorpsstraat 35, tel. 21 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLAND SCHE DAGBLADPERS" De bolsjewistische troepen ondernamen op J November heftige uitvalspogingen uit Leningrad. In de ochtenduren werd begonnen met een hevige beschieting door dé artillerie uit het ingesloten Leningrad op den sector van een Duitsche divisie. Met gebruikmaking van' pantserwagens en kanonneerbooten ter sterkte van twee divisies drongen toen de bolsjewieken op, beschermd door rookgordijnen. Tevens na men gevechtsvliegtuigen en bommenwer pers aan den strijd deel. De Duitsche waarnemers hadden echter tijdig de voor bereidingen der bolsjewieken waargeno men. Zware Duitsche artillerie opende een spervuur en verijdelde den bolsjewis tische#. aanval, nog voordat de bolsjewie ken de Duitsche linies bereikt hadden. De bolsjewieken leden bijzonder zware verlie zen aan menschenlevens. Ook bolsjewisti sche pantserwagens werden door de Duit sche artillerie vernietigd. NA DE VEROVERING VAN KOERSK. In de door de bolsjewieken opgegeven, belangrijke industriestad Koersk, zijn, naar het D.N.B. verneemt, al dagenlang Duit sche pioniers en hulpkrachten bezig in de verlaten en voor 'n deel verwoeste fabrieken orde te scheppen. Vooral zwaar zijn de uabrieksinstallaties getroffen, welke de bolsjewieken als vestingen versterkt had den. Bg het begin van de oorlogshande lingen werd een pantserfabriek veranderd in één reusachtig pantserblok. Terwijl duizenden mannen geschutstellingen en bunkers inrichtten, moesten 20.000 vrou wen rondom de fabriek'tankvallen graven en versterken. DE ITALIANEN AAN HET OOSTELIJK 4 FRONT. Italiaansche troepen hebben de laatste dagen in hevige gevechten den tegenstand van vrij sterke Sovjet afdeelingen in den Zuidelijken sector van het Oostelijk front gebroken. Maandag kregen de Italianen opnieuw contact met den vijand ten Noor den van talino. Snelle troepen doorbra ken na voorbereiding door de artillerie de bolsjewistische stellingen, rolden ze op en verpletterden de haarden van tegenstand. In deze gevechten onderscheidden afdee lingen bergsaglieri zich bgzonder. Artille rie beschoot den wijkenden vijand en7 cava lerie achtervolgde hem tot het industrie gebied was gezuiverd- In dezelfde richting rukte Italiaansche infanterie het Donetsb^kken binnen, over won in t l van plaatsen #den tegenstand der bolsjewieken en veroverde een vrg groöte stad. De bolsjewisten boden hevi- gen tegenstand. Schouder aam schouder met Duitsche formaties versloegen zfc' den vijand. De Italiaansche luchtmacht mengde zich met gunstig gevolg in den strgd te land. VAN HET FINSCHE FRONT. Naar uit een frontbericht blijkt, zrjn de weerstandsljnies der bolsjewisten in het Noordelgke Aunus gebied voor het groot ste deel ineengestort. De Finsche troepen hebben na de verovering van Porajaervi in een snellen cpmarsch over groote af standen op de naar het Oosten leidende wegen talrijke dorpen ingenomen en be langrijke plaatsen ingesloten, waarbg hier en daar, ondanks moeilijke terreinsom standigheden, binnen 24 uur dertig kilo meter terrein werd gewonnen. Binnen den kortst mogelgken termijn is duizend vier kante kilometer .an het Noordelijke Aunus-gebied geheel en al van de bolsje wisten gezuiverd. Andere aanvallen werden in de richting van de Moermansk-spoor.veg en het Sta lin kanaal voortgezet. SOVJET-HOOFDGELD VOOR DUITSCHE GEVANGF" TEN. De commandant der 64ste Sovjet-divisie infanterie heeft hoofdgeld uitgeloofd voor de gevangenneming van Duitsche soldaten en wel voor, een officier 500 roebel bene vens 10 dagen verlof, voor eer onderoffi cier 300 roebel cn zes dagen verlof en voor een soldaat 150 roebel en 3 dagen verlof. VERKLARINGEN VAN HALIFAX. „Do Sovjets hebben zeer groote verliezen geleden, niet alleen aan menschen, maar ook aan materiaal", aldus de Britsche ambassadeur in de "er. Snaten, Lord Hali fax, volgens de „Associated Press" in een rede voor de economische club in Detroit. Halifax ging verder „De Sovjets ver wachten thans van dc arbeiders in Enge land en in de Ver. Staten, dat zij deze ver liezen zullen aanvullen. Ik ben er van overtuigd, dat wg ze niet in him verwach tingen zullen teleurstellen". ENGELSCHE AANVAL OP FRANSCHE VRACHTSCHEPEN. VIJF SCHEPEN VERLOREN GEGAAN. X Het Fransche ministerie van ma rine heeft Dinsdag officieel medege deeld, dat op 2 November op 200 mfll ten Zuiden van Durba een nieuwe Britsche overval op een Fransch con- vodi gedaan is, waarbg vgf Fransche vrachtschepen verloren zgn gegaan. In deze officieele mededeeling wordt gezegd: - Het Fransche convooi was met levens middelen voor Fransch West-Afrika en voor het moederland op weg van Mada gascar naar Dakar en voer onder be scherming van het aviso „Iberville". In volle zee werd het aangehouden door een Britsch eskader, bestaande uit vier krui sers en zes patrouillevaartuigen, die reeds eenigen tijd op de loer gelegen hadden. De kapitein van het Fransche Aviso ver klaarde zich terstond tegenover den com mandant van het Britsche eskader bereid, naar Madagascar terüg te keeren, doch deze ging op het voorstel niet in en gaf het bevel, dat alle Fransche vrachtschepen gekaapt moesten worden. De schepen zgn Je „Cap Paradan", de „Cap Pouran", de „Ban§dcok", de „Com mandant Dorize" en de „Compiègne". Aan boord bevonden zich talrijke Fransche ko lonisten, die naar Frankrgk wilden terug- keeren, alsmede omvangrijke ladingen le vensmiddelen voor Fransch West-Afrika en het niet-bezette Frankrgk, waaronder 9000 ton suiker, 5000 ton koffie, 2000 ton rijst, gedroogde groente, vleesch in blik en tabak. Het Fransche ministerie van marine constateert uitdrukkelijk, dat zich aan boord geen materiaal, dat voor oorlogs doeleinden gebruikt zou kunnen worden, en geen oorlogscontrabande bevonden. De Fransche regeering heeft tegen dezen nieuwen Britschen overval, die met een tienvoudige overmacht werd ondernomen, geprotesteerd. Het ministerie verklaart, dat de door den Britschen omroep verspreide bewe ring der Britsche admiraliteit volgens wel ke het Fransche convooi op Duitsch bevel zou zijn uitgeloopen en slechts ten doel zou hebben gehad, contrabande aan Duitschland te leveren, iéderen grondslag mist. Het ministerie verklaart plechtig, dat het convooi uitsluitend voor de Fran- schen bestemde lévensmiddelen vervoerde. Een mededeeling van de Britsche admiraliteit. De Britsche admiraliteit heeft bekend gemaakt, naar Associated Press uit Lon den meldt, dat Britsche oorlogsschepen een bezettingsbemanning hebben geplaatst aan boord van vgf Fransche schepen, die aangehouden waren aan de Zuid-Af rikaan- sche kust. In het communiqué wordt voorts medegedeeld, dat de bezettingsbe manning de pogingen der bemanning van drie der Fransche schepen om hun vaar tuigen zelf tot zinken te brengen heeft verijeld. Hieraan wordt toegevoegd dat deze operaties nog gaande zijn. Britsche vliegtuigverliezen in October. Uit Berlijn meldt het D.N.B. De Brit ten hebben bij hun militair ondoeltreffende vluchten over het Kanaal en haar Duitsch gebied in October 230 vliegtuigen verlo ren. Hiervan komt het grootste aantal, n.l. 82 op rekening van Duitsche jagers en 24 van nachtjagers. De luchtdoelartillerie schoot 69 Britsche vliegtuigen neer, andere Duitsche gevechtsvliegtuigen 10 en de ma rineartillerie 41. Drie toestellen stortten neer en één maakte een noodlanding. De groote superioriteit der Duitsche luchtmacht bleek bij uitstek in den strijd tusschen dt jagers. De Britten verloren hierbij 68 Spitfires en daar tegenover gingen slechts 5 Duitsche toestellen ver loren. BRITSCH VLIEGTUIG NEERGESCHOTEN. In het bezette Fransche gebied is Maan dagavond laat, naar het D.N.B. verneemt, een Britsch vliegtuig door de Duitsche luchtdoelartillerie neergeschoten. ENGELSCHT' VLIEGTUIGEN BOVEN DUITSCHLAND. In den afgeloopen nacht hebben Britsche bommenwerpers, naar het D.N.B. van be voegde zgde verneemt, boven West en Noordwest Duitschland brand- en brisant bommen neergeworpen, welke geen schade aan militaire objecten doch alleen onbe- teekende schade aan gebouwen hebben aangericht. Zes Noren ter dood veroordeeld. Uit Oslo meldt het D.N.B. Een veld- gerechtshof der Duitsche weermacht heeft wegens begunstiging van den vgand zes personen van Noorsche nationaliteit ter dood veroordeeld. Het vonnis is met den kogel voltrokken. VLIEGONGELUKKEN IN NED.-INDIË. Uit Batavia wordt gemeld, dat twee mi litaire vliegtuigen zijn neergestort. Een Nederlandsch-Indische bommenwerper is néergestort in de nabijheid van Buitenzorg, een tweede toestel viel te pletter in de na bijheid van Kameajoran. Een officier kwam om het leven, een tweede werd zwaar ge wond. AMERIKAANSCHE BOMMENWERPER VERONGELUKT. TWAALF INZITTENDEN OMGEKOMEN. Naar de Engelsche berichtendienst uit Washington meldt, heeft het Amerikaan- sche ministerie van marine medegedeeld, dé-t een bommenwerper, van de marine bo ven den Atlantischen oceaan is neergestort. De bemanning, bestaande uit elf officieren en manschappen, alsmede een officier van het leger, die als passagier den tocht me- demaakte, zijn om het leven gekomen. Het vliegtuig werd sedert Zohdagavond ver mist. De juiste plaats van het ongeluk wordt niet opgegeven. EXTRA BERICHT VAN HET DUITSCHE OPPERBEVEL. 14 VIJANDELIJKE KOOPVAARDERS TOT ZINKEN GEBRACHT. Hoofdkwartier van den Flihner, 4 No vember (D.N.B.) Het opperbevel van de weermacht maakt bekend: De marine en de luchtmacht hebben de Britsche ravitailleeringsscheepvaart weder om zware slagen toegebracht. Duikbooten hebben op den Atlantischen oceaan 11 vij andelijke koopvaarders met een gezamen- Igken inhoud van 53-000 brt., alsmede een torpedojager tot zinken gebracht. Drie an dere schepen en een torpedojager werden door torpedotreffers zwaar beschadigd. Gevechtsvliegtuigen hebben in den afge loopen nacht ten Oosten van Aberdeen drie koopvaarders met een gezamenlgken in houd van 20.000 brt. vernietigd. Bovendien werd bij de Shetland-eilanden een vracht schip door bomtreffers zwaar beschadigd. DE DUITSCHE DUIKBOOT-OORLOG. Van militaire zijde heeft het D.N.B. het volgende vernomen: De jongste successen van de Duitsche duikbooten bewijzen dat de Duitsche duik bootoorlog zonder eenige onderbreking wordt voortgezet. Gisteren werd gemeld, dat 'de marine en de luchtmacht in de maand October 431.300 brt tot zinken heb ben gebracht, waarvan alleen door duik booten 255.200 brt. Wanneer men bedenkt, dat Groot-Brittannië bij gebrék aan scheepsruimte thans reeds heel kleine schepen, welke anders hoogstens voor de kustvaart worden gebruikt, in dienst neemt, dan is het succes over de maand October zeer aanzienlijk. De eerste slag van deze maand is reeds toegebracht. Wederom zijn koopvaardij schepen met een gezamenlijken inhoud van 53.000 brt tot zinken gebracht en drie an dere schepen met een totalen inhoud van 10.000 brt beschadigd. Bovendien Werd een torpedojager tot zinken gebracht en een andere torpedojager beschadigd. Hieruit blijkt, dat de Duitsche 'duikbooten ook in den afweer van de buitengewoon krachtige Britsche bewakingsstrijdkrachten haar suc cessen, waardoor in October acht Britsche bewakingsvaartuig, waaronder vgf torpe dojagers, verloren gingen, voortzetten. Dat juist opnieuw torpedojagers werden getrof fen en tot zinken gebracht, is voor Enge land een bijzonder harde slag. Het-aantal torpedojagers va.n de Britsche vloot is bui tengewoon gering. De torpedojagers, welke tot zinken wor den gebracht totnutoe hebben de Britten en meer dan zestig verloren alsmede de andere bewakingsstrgdkrachten welke door Duitsche duikbooten vernietigd worden, be wijzen evenals het hooge percentage van de tot zinken gebrachte vijandelijke koopvaar dijschepen, dat de, Duitsche duikbooten het ook met de krachtigste Britsche convooi- bescherming weten klaar te spelen. De Japansch-Amerikaansche besprekingen. VERKLARINGEN VAN JAPANSCHEN WOORDVOERDER. Op een vraag, inhoudende of de bespre kingen te Washington op het doode punt zijn aangekomen, heeft de woordvoerder van het Japansche bureau voor de inlich tingen te Tokio ten overstaan van de bui- tenlandsche persvertegenwoordigers geant woord: „Zij zijn noch stopgezet noch afge sneden". En op de vraag wie thans het eerst een antwoord moet geven, zeidp Isjii, dat elk van beide partijen een antwoord kan geven. Isjii herhaalde, dat Japan alles uiteengezet heeft en hoopt, dat de Vereen. Staten een dieper begrip zullen toonen voor dé Japansche positie.. „Op het oogenblik worden er te Washington tusschen Japan en de Ver. Staten geen besprekingen ge voerd", zeide Isjii Het Amerikaansche persbureau meldt uit Honoloeloe, dat volgens daar aangekomen reizigers alle Amerikaansche vrouwen en kinderen met het oog op de internationale situatie worden weggevoerd uit Guam, Midway en Wake. DE STAKINGEN IN DE ENGELSCHE INDUSTRIE. Naar uit Londen gemeld wordt, heeft het Britsche ministerie van arbeid bekend gemaakt, dat de Engelsche industrie in September door stakingen 744.000 arbeids uren verloren heeft. Van het begin van het jaar tot eind September zijn door sta kingen 6.840.000 arbeidsuren ve-rloren ge gaan, waarmede het aantal uren van het vorige jaar met 14- procent overtroffen is. HET UITREIKEN VAN DISTRIBUTIE BESCHEIDEN IN DE GROOTE KERK TE DEN HAAG. Het rijkscommissariaat deelt mede: Aangezieh de lokalen van den dierentuin in Den Haag noodig waren voor een ten toonstelling, heeft men het daar onderge brachte Nederlandsche distributiekantoor moeten verplaatsen. Dit kantoor heeftV daarop tijdelijk gebruik gemaakt van de Groote Kerk in Den Haag. Uitdrukkelijk wordt verklaard, dat het hierbg een maatregel betreft van de Ne derlandsche overheid, die, na het bekend worden, van Duitsche zijde terstond onge daan is gemaakt Bloemkool zouten en invriezen. Vele handen vinden op het oogenblik werk bij het conserveeren der groenten. In groote hoeveelheden wordt de bloemkool in de Streek gezouten en ingevroren. Het schoonmaken en snijden geschiedt met vakkundige band (Pax-Hol land-De Haan m) Klantenregeling voor de distributie van vaste brandstoffen. Levering aan nlet-ingeschreven verbruikers verboden. De secretaris-generaal van het departe ment van handel, nijverheid en scheep vaart maakt het volgende bekend inzake de distributie van vaste brandstoffen. Teneinde het onmogelijk te maken om op onwettig verkregen brandstof- fenbonnen brandstof te betrekken, wordt met ingang van 10 November 1941 voor de distributie van vaste brandstoffen het stelsel van klanten binding Ingevoerd, krachtens hetwelk allo verbruikers, die toewgztngen of bonkaarten of bonnen van den distri- butiedienst hebben ontvangen, met uitzondering van verbruikers van ge neratorbrandstof voor auto's, ver plicht zgn zich bjj hun vasten leveran cier te laten inschreven en voortaan uitsluitend van dezen vaste brandstof fen te betrekken. Dit geldt ten opzichte van iederen leve rancier, onverschillig of deze een gasfa briek (voor gascokes), een brandstoffen- groothandelaar, -handelaar of -slijter, dan wel een handelaar of slijter in" turf is. Heeft men meer leveranciers, dan dient men één van deze te kiezen. Het inge schreven zgn bg meer leveranciers is niet toegestaan. DE INSCHRIJVING. Dé inschrijving bij den vasten leveran cier geschiedt als volgt Voor alle verbruikers, die een bonkaart J, K of L ontvangen hebben al of. niet aangevuld met een bonkaart vaste brand stoffen voor kookdoeleinden dan wel met losse bonnen of periodebonnen, bijv. voor toeslag groote gezinnen, toeslag voor ruimten met bijzondere doeleinden op for mulier MD 120 of MD 112 of voor pen sion- en kamerverhuur, moet als bewijs van inschrijving in het vakje „aanteeke- ning" van de met "^hoofd" gemerkte dis- stributiestamkaart van dengene, aan wien de bonkaart J, K of L is uitgereikt, het code- of registratienummer van den leve rancier vermeld worden. Is de leverancier hetzij een gasfabriek, hetzij een ingeschre ven groothandelaar of handelaar in vaste brandstoffen of turf dan is het codenum mer zonder meer voldoende. Is de leve rancier echter een erkende slijter in vaste "offen. dan moet behalve het regi stratienummer ook de brandstoff encom- "missie vermeld worden, waarbg de slgter is ingeschreven, bijv. Br. C. Breda 71. Is de leverancier een erkende turfslgter, dan moet bovendien het woord turf worden toegevoegd, bgv.: Br. C. Assen Turf 24. Voor alle verbruikers, die een indenti- teitskaart vaste brandstoffen ontvangen hebben, dit zijn dus de grootverbruikers in de groepen B, C>y£>, E rood, sommige ver bruikers in de groep E groen en alle klein- industrieëh (groep E wit) moet bovenver.- doelde aanteekening geplaatst worden op hun identiteitskaart. Alle overige verbruikers, waartoe be- hooren de kleinverbruikers in de groepen B, C, D en E rood, alsmede de verbruikers in de groepen E blauw en E groen voor zoover laatstgenoemden geen identiteits kaart hebben ontvangen, moeten als be wijs van inschrijving éen inschrijvings- kaart van hun leverancier in hun bezit hebben, waarop naam, adres en code- of registratienummer van den leverancier en naam en adres van den verbruiker vermeld -zijn. Het aanteekenen van het code- of re gistratienummer van den leverancier kan zoowel door dien leverancier als door den verbruiker zelf geschieden. Indien de ver bruiker' het nummer aan teekent moet hij uiteraard zekerheid hebben, dat hij het juiste nummer vermeldt. Ingeval een inschrgvingskaart wordt verstrekt moet de leverancier aan de brandstoffencommissie van het rayon, waarin de verbruiker is gevestigd, een af schrift van die kaart toezenden. Zoolang .dit niet heeft plaats gehad, heeft de in schrgvingskaart geen waarde en is der halve aflevering der brandstoffen aan den betrokken verbruiker niet toegestaan. Nadrukkelijk wordt er nog eens op ge wezen, dat slechts inschrijving mogelijk is bij den tegenwoordigen leverancier, of, in dien men meer leveranciers heeft, bij een van hen. De handel zal ook geen andere dan zgn bestaande afnemers kunnen in schrijven, daar geen quotewijzigingen op grond van het aantal ingeschrevenen zul len worden aangebracht, tenzij het een aanmerkelijk aantal niéuwe verbruikers* betreft (vestigingen, verhuizingen buiten de gemeenten) en hier geen verlies van oude afnemers tegenover staat. VERBOD VAN LEVERING AAN NTET-ENGESCHREVEN VERBRUIKERS. Vanaf 10 November a.s. Is het brandstoffenleveranciers verboden brandstoffen af te leveren op distri butiebonnen en toewijzingen aan ver bruikers, die niet bg hen zgn inge schreven, dat wil dus zeggen, waarvan de inschrijving niet, hetzg door aantee kening van het code- of registratie nummer op de distributiestamkaart of de identiteitskaart vaste brandstoffen, hetzg door een inschrgvingskaart is vastgelegd. Anderzijds zullen de verbruikers met ingang van bedoelden datum uitslui tend vaste brandstoffen mogen betrek ken b(j den leverancier, bg wien zg zijn ingeschreven. Den verbruikers wordt daarom in hun eigen belang aangeraden om zich, indien zij t.Z.t. brandstoffen wenschen te betrek ken en hün leverancier zich nog niet met hen in verbinding heeft gesteld, zelf tot dezen leverancier te wenden. Dit laatste is zeker gewenscht,' indien een verbruiker tót nu toe gascokes bij de gasfabriek afhaalde en als klant bg die gasfabriek wenscht te worden ingeschreven. Indien een verbruiker op 10 November 1941 nog vaste brandstoffen in bestelling heeft bij 'n anderen le.erancier dan den- gene, bij wien hij wordt ingeschreven, mag hg de bestelde hoeveelheid niet meer in ontvangst nemen, maar dient hij (Je even tueel daarvoor reeds afgegeven bonnen te rug te vragen. Het spreekt vanzelf, dat de leverancier in een dergelijk geval ver plicht is een overeenkomstig aantal geldige bonnen terug te geven, daar hij immers aan den betrokken, niét bij hem inge schreven verbruiker geen brandstof meer mag leveren. De aandacht wordt erop gevestigd, dat zoowel leveranciers als verbruikers van Vaste brandstoffen bij het niet nakomen van de in hét bovenstaande omschreven verbodsbepalingen strafbaar zijn op grond van het economisch sanctiebesluit 1941. Voor verdere verplichtingen van de brandstoffenleveranciers worden deze ver wezen naar de desbetreffende in de bladen q^genomen officieele publicatie. GEMENGD STOKEN ZAL NOODIG ZIJN. Het rgkskolenbureau schrijft ons NU wederom enkele brandstofbonneh gel dig verklaard zijn en de bestellingen bij den handel binnenkomen, blijkt, dat bij velen nog steeds de opvatting bestaat, dat de brandstoffenhandelaar aan alle wenschen, die met betrekking tot soort en afmeting worden gesteld, kan voldoen. Dit is geens zins het geval, Evenals verleden jaar zal het ook thans noodig zijn, dat de bevolking genoegen neemt met de soorten brandstof, die voorradig zgn. Zoo zal de brandstoffen- handelaar een deel der bestellingen in an- thraciet en eierkolen moeten wijzigen in cokes, daar ook op zijn bestelling verschui vingen toegepast werden en hij voor een gedeelte der eerder genoemde soorten cokes geleverd kreeg. In het algemeen zal dus gemengd ge stookt moeten worden, anthraciet of eier kolen met cokes. Het gemengd stoken is in de vakbladen uitvoerig behandeld, zoodat de- leveranciers hierover zeker voorlichting kunnen geven. Lagere prijzen voor kachelhout en aanmaakhout. De prgzen voor kachelhout en aanmaak hout zullen voor het komende seizoen iets verlaagd worden, zooals de gemachtigde voor de prgzen ons mededeelde. Deze ver laging is het grootst in de boschrijke stre ken, waar de vrachtprijzen het minst op den aanvoer drukken. Tevens is een verschil gemaakt tusschen de betere houtsoorten en naaldhout, waar door een onbillijkheid van de vorige rege ling is vervallen. De prgzen van naaldhout en mindere soorten loofhout zijn dus in verhouding sterker gedaald. Ook voor aan maakhout konden lagere prijzen worden bepaald.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 1