PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
WOENSDAG 5 NOV. 1941
Vergeefsche uitvalspogingen der bolsjewisten
voor Leningrad.
v VICTORIE.
ABONNEMENTSPRIJS I
19 cfc. per week of 2.42 per kwartaal
Franco per post 2.63 per kwartaal
Afzonderlijke nummers 5 cent
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1—6 regels 1.65. Iedere regel
meer 33 cent. Bij abonnement speciale
■prijs. Kleine advertenties van 16
rogels 0.55. Iedere regel meer li et
(max. 8 regels.) „Brieven, of adres
bureau van dit blad" 10 cent extra.
Dit nummer, bestaat uit
,6 bladzijden
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSCHE; VLISSINGSCHE, GOESCHE EN BRESKENSCHE COURANT
UITGAVE DER FIRMA'S F. VAN DE VELDE JR. EN G. W. DEN BOER POSTREKENING 359300, PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT, MIDDELBURG
DirectieF. van de Velde, F. B. den Boer
184ste JAARGANG NUMMER 260
Hoofdredacteur: J. C. Visser, Vlissingen
De BUREAUX van do Provinciale
Zeeuwsche Courant zijn gevestigd te;
VLISSINGEN Redactie en Admini
stratie Walstr. 58-60, tel. 10 (2 lijnen)
Redactie na kantoortijd telefoon 578
MIDDELBURG Londensche Kaal 29
Redactie telefoon 269, na kantoortijd
telefoon 825, Administratie telefoon 139
GOES Red. en Administr. Turfkade
15, teL 2863, na kantoortijd tel. 2475
OOSTBURG Redactie en Admini
stratie Breedestraat 45, telefoon 102
SOUBURG Kanaalstraat 45, tel. 35
BRESKENS Dorpsstraat 35, tel. 21
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLAND SCHE DAGBLADPERS"
De bolsjewistische troepen ondernamen
op J November heftige uitvalspogingen
uit Leningrad. In de ochtenduren werd
begonnen met een hevige beschieting door
dé artillerie uit het ingesloten Leningrad
op den sector van een Duitsche divisie.
Met gebruikmaking van' pantserwagens
en kanonneerbooten ter sterkte van twee
divisies drongen toen de bolsjewieken op,
beschermd door rookgordijnen. Tevens na
men gevechtsvliegtuigen en bommenwer
pers aan den strijd deel. De Duitsche
waarnemers hadden echter tijdig de voor
bereidingen der bolsjewieken waargeno
men. Zware Duitsche artillerie opende
een spervuur en verijdelde den bolsjewis
tische#. aanval, nog voordat de bolsjewie
ken de Duitsche linies bereikt hadden. De
bolsjewieken leden bijzonder zware verlie
zen aan menschenlevens. Ook bolsjewisti
sche pantserwagens werden door de Duit
sche artillerie vernietigd.
NA DE VEROVERING VAN KOERSK.
In de door de bolsjewieken opgegeven,
belangrijke industriestad Koersk, zijn, naar
het D.N.B. verneemt, al dagenlang Duit
sche pioniers en hulpkrachten bezig in de
verlaten en voor 'n deel verwoeste fabrieken
orde te scheppen. Vooral zwaar zijn de
uabrieksinstallaties getroffen, welke de
bolsjewieken als vestingen versterkt had
den. Bg het begin van de oorlogshande
lingen werd een pantserfabriek veranderd
in één reusachtig pantserblok. Terwijl
duizenden mannen geschutstellingen en
bunkers inrichtten, moesten 20.000 vrou
wen rondom de fabriek'tankvallen graven
en versterken.
DE ITALIANEN AAN HET OOSTELIJK
4 FRONT.
Italiaansche troepen hebben de laatste
dagen in hevige gevechten den tegenstand
van vrij sterke Sovjet afdeelingen in den
Zuidelijken sector van het Oostelijk front
gebroken. Maandag kregen de Italianen
opnieuw contact met den vijand ten Noor
den van talino. Snelle troepen doorbra
ken na voorbereiding door de artillerie de
bolsjewistische stellingen, rolden ze op en
verpletterden de haarden van tegenstand.
In deze gevechten onderscheidden afdee
lingen bergsaglieri zich bgzonder. Artille
rie beschoot den wijkenden vijand en7 cava
lerie achtervolgde hem tot het industrie
gebied was gezuiverd-
In dezelfde richting rukte Italiaansche
infanterie het Donetsb^kken binnen, over
won in t l van plaatsen #den tegenstand
der bolsjewieken en veroverde een vrg
groöte stad. De bolsjewisten boden hevi-
gen tegenstand. Schouder aam schouder
met Duitsche formaties versloegen zfc' den
vijand. De Italiaansche luchtmacht mengde
zich met gunstig gevolg in den strgd te
land.
VAN HET FINSCHE FRONT.
Naar uit een frontbericht blijkt, zrjn de
weerstandsljnies der bolsjewisten in het
Noordelgke Aunus gebied voor het groot
ste deel ineengestort. De Finsche troepen
hebben na de verovering van Porajaervi
in een snellen cpmarsch over groote af
standen op de naar het Oosten leidende
wegen talrijke dorpen ingenomen en be
langrijke plaatsen ingesloten, waarbg hier
en daar, ondanks moeilijke terreinsom
standigheden, binnen 24 uur dertig kilo
meter terrein werd gewonnen. Binnen den
kortst mogelgken termijn is duizend vier
kante kilometer .an het Noordelijke
Aunus-gebied geheel en al van de bolsje
wisten gezuiverd.
Andere aanvallen werden in de richting
van de Moermansk-spoor.veg en het Sta
lin kanaal voortgezet.
SOVJET-HOOFDGELD VOOR DUITSCHE
GEVANGF" TEN.
De commandant der 64ste Sovjet-divisie
infanterie heeft hoofdgeld uitgeloofd voor
de gevangenneming van Duitsche soldaten
en wel voor, een officier 500 roebel bene
vens 10 dagen verlof, voor eer onderoffi
cier 300 roebel cn zes dagen verlof en
voor een soldaat 150 roebel en 3 dagen
verlof.
VERKLARINGEN VAN HALIFAX.
„Do Sovjets hebben zeer groote verliezen
geleden, niet alleen aan menschen, maar
ook aan materiaal", aldus de Britsche
ambassadeur in de "er. Snaten, Lord Hali
fax, volgens de „Associated Press" in een
rede voor de economische club in Detroit.
Halifax ging verder „De Sovjets ver
wachten thans van dc arbeiders in Enge
land en in de Ver. Staten, dat zij deze ver
liezen zullen aanvullen. Ik ben er van
overtuigd, dat wg ze niet in him verwach
tingen zullen teleurstellen".
ENGELSCHE AANVAL OP
FRANSCHE VRACHTSCHEPEN.
VIJF SCHEPEN VERLOREN GEGAAN.
X Het Fransche ministerie van ma
rine heeft Dinsdag officieel medege
deeld, dat op 2 November op 200 mfll
ten Zuiden van Durba een nieuwe
Britsche overval op een Fransch con-
vodi gedaan is, waarbg vgf Fransche
vrachtschepen verloren zgn gegaan.
In deze officieele mededeeling wordt
gezegd: -
Het Fransche convooi was met levens
middelen voor Fransch West-Afrika en
voor het moederland op weg van Mada
gascar naar Dakar en voer onder be
scherming van het aviso „Iberville". In
volle zee werd het aangehouden door een
Britsch eskader, bestaande uit vier krui
sers en zes patrouillevaartuigen, die reeds
eenigen tijd op de loer gelegen hadden.
De kapitein van het Fransche Aviso ver
klaarde zich terstond tegenover den com
mandant van het Britsche eskader bereid,
naar Madagascar terüg te keeren, doch
deze ging op het voorstel niet in en gaf
het bevel, dat alle Fransche vrachtschepen
gekaapt moesten worden.
De schepen zgn Je „Cap Paradan", de
„Cap Pouran", de „Ban§dcok", de „Com
mandant Dorize" en de „Compiègne". Aan
boord bevonden zich talrijke Fransche ko
lonisten, die naar Frankrgk wilden terug-
keeren, alsmede omvangrijke ladingen le
vensmiddelen voor Fransch West-Afrika
en het niet-bezette Frankrgk, waaronder
9000 ton suiker, 5000 ton koffie, 2000 ton
rijst, gedroogde groente, vleesch in blik
en tabak.
Het Fransche ministerie van marine
constateert uitdrukkelijk, dat zich aan
boord geen materiaal, dat voor oorlogs
doeleinden gebruikt zou kunnen worden,
en geen oorlogscontrabande bevonden. De
Fransche regeering heeft tegen dezen
nieuwen Britschen overval, die met een
tienvoudige overmacht werd ondernomen,
geprotesteerd.
Het ministerie verklaart, dat de door
den Britschen omroep verspreide bewe
ring der Britsche admiraliteit volgens wel
ke het Fransche convooi op Duitsch bevel
zou zijn uitgeloopen en slechts ten doel
zou hebben gehad, contrabande aan
Duitschland te leveren, iéderen grondslag
mist. Het ministerie verklaart plechtig,
dat het convooi uitsluitend voor de Fran-
schen bestemde lévensmiddelen vervoerde.
Een mededeeling van de Britsche
admiraliteit.
De Britsche admiraliteit heeft bekend
gemaakt, naar Associated Press uit Lon
den meldt, dat Britsche oorlogsschepen
een bezettingsbemanning hebben geplaatst
aan boord van vgf Fransche schepen, die
aangehouden waren aan de Zuid-Af rikaan-
sche kust. In het communiqué wordt
voorts medegedeeld, dat de bezettingsbe
manning de pogingen der bemanning van
drie der Fransche schepen om hun vaar
tuigen zelf tot zinken te brengen heeft
verijeld. Hieraan wordt toegevoegd dat
deze operaties nog gaande zijn.
Britsche vliegtuigverliezen
in October.
Uit Berlijn meldt het D.N.B. De Brit
ten hebben bij hun militair ondoeltreffende
vluchten over het Kanaal en haar Duitsch
gebied in October 230 vliegtuigen verlo
ren. Hiervan komt het grootste aantal, n.l.
82 op rekening van Duitsche jagers en 24
van nachtjagers. De luchtdoelartillerie
schoot 69 Britsche vliegtuigen neer, andere
Duitsche gevechtsvliegtuigen 10 en de ma
rineartillerie 41. Drie toestellen stortten
neer en één maakte een noodlanding.
De groote superioriteit der Duitsche
luchtmacht bleek bij uitstek in den strijd
tusschen dt jagers. De Britten verloren
hierbij 68 Spitfires en daar tegenover
gingen slechts 5 Duitsche toestellen ver
loren.
BRITSCH VLIEGTUIG
NEERGESCHOTEN.
In het bezette Fransche gebied is Maan
dagavond laat, naar het D.N.B. verneemt,
een Britsch vliegtuig door de Duitsche
luchtdoelartillerie neergeschoten.
ENGELSCHT' VLIEGTUIGEN BOVEN
DUITSCHLAND.
In den afgeloopen nacht hebben Britsche
bommenwerpers, naar het D.N.B. van be
voegde zgde verneemt, boven West en
Noordwest Duitschland brand- en brisant
bommen neergeworpen, welke geen schade
aan militaire objecten doch alleen onbe-
teekende schade aan gebouwen hebben
aangericht.
Zes Noren ter dood veroordeeld.
Uit Oslo meldt het D.N.B. Een veld-
gerechtshof der Duitsche weermacht heeft
wegens begunstiging van den vgand zes
personen van Noorsche nationaliteit ter
dood veroordeeld. Het vonnis is met den
kogel voltrokken.
VLIEGONGELUKKEN IN NED.-INDIË.
Uit Batavia wordt gemeld, dat twee mi
litaire vliegtuigen zijn neergestort. Een
Nederlandsch-Indische bommenwerper is
néergestort in de nabijheid van Buitenzorg,
een tweede toestel viel te pletter in de na
bijheid van Kameajoran. Een officier kwam
om het leven, een tweede werd zwaar ge
wond.
AMERIKAANSCHE BOMMENWERPER
VERONGELUKT.
TWAALF INZITTENDEN OMGEKOMEN.
Naar de Engelsche berichtendienst uit
Washington meldt, heeft het Amerikaan-
sche ministerie van marine medegedeeld,
dé-t een bommenwerper, van de marine bo
ven den Atlantischen oceaan is neergestort.
De bemanning, bestaande uit elf officieren
en manschappen, alsmede een officier van
het leger, die als passagier den tocht me-
demaakte, zijn om het leven gekomen. Het
vliegtuig werd sedert Zohdagavond ver
mist.
De juiste plaats van het ongeluk wordt
niet opgegeven.
EXTRA BERICHT VAN HET DUITSCHE
OPPERBEVEL.
14 VIJANDELIJKE
KOOPVAARDERS TOT ZINKEN
GEBRACHT.
Hoofdkwartier van den Flihner, 4 No
vember (D.N.B.)
Het opperbevel van de weermacht maakt
bekend:
De marine en de luchtmacht hebben de
Britsche ravitailleeringsscheepvaart weder
om zware slagen toegebracht. Duikbooten
hebben op den Atlantischen oceaan 11 vij
andelijke koopvaarders met een gezamen-
Igken inhoud van 53-000 brt., alsmede een
torpedojager tot zinken gebracht. Drie an
dere schepen en een torpedojager werden
door torpedotreffers zwaar beschadigd.
Gevechtsvliegtuigen hebben in den afge
loopen nacht ten Oosten van Aberdeen drie
koopvaarders met een gezamenlgken in
houd van 20.000 brt. vernietigd. Bovendien
werd bij de Shetland-eilanden een vracht
schip door bomtreffers zwaar beschadigd.
DE DUITSCHE DUIKBOOT-OORLOG.
Van militaire zijde heeft het D.N.B. het
volgende vernomen:
De jongste successen van de Duitsche
duikbooten bewijzen dat de Duitsche duik
bootoorlog zonder eenige onderbreking
wordt voortgezet. Gisteren werd gemeld,
dat 'de marine en de luchtmacht in de
maand October 431.300 brt tot zinken heb
ben gebracht, waarvan alleen door duik
booten 255.200 brt. Wanneer men bedenkt,
dat Groot-Brittannië bij gebrék aan
scheepsruimte thans reeds heel kleine
schepen, welke anders hoogstens voor de
kustvaart worden gebruikt, in dienst
neemt, dan is het succes over de maand
October zeer aanzienlijk.
De eerste slag van deze maand is reeds
toegebracht. Wederom zijn koopvaardij
schepen met een gezamenlijken inhoud van
53.000 brt tot zinken gebracht en drie an
dere schepen met een totalen inhoud van
10.000 brt beschadigd. Bovendien Werd een
torpedojager tot zinken gebracht en een
andere torpedojager beschadigd. Hieruit
blijkt, dat de Duitsche 'duikbooten ook in
den afweer van de buitengewoon krachtige
Britsche bewakingsstrijdkrachten haar suc
cessen, waardoor in October acht Britsche
bewakingsvaartuig, waaronder vgf torpe
dojagers, verloren gingen, voortzetten. Dat
juist opnieuw torpedojagers werden getrof
fen en tot zinken gebracht, is voor Enge
land een bijzonder harde slag. Het-aantal
torpedojagers va.n de Britsche vloot is bui
tengewoon gering.
De torpedojagers, welke tot zinken wor
den gebracht totnutoe hebben de Britten
en meer dan zestig verloren alsmede de
andere bewakingsstrgdkrachten welke door
Duitsche duikbooten vernietigd worden, be
wijzen evenals het hooge percentage van de
tot zinken gebrachte vijandelijke koopvaar
dijschepen, dat de, Duitsche duikbooten het
ook met de krachtigste Britsche convooi-
bescherming weten klaar te spelen.
De Japansch-Amerikaansche
besprekingen.
VERKLARINGEN VAN JAPANSCHEN
WOORDVOERDER.
Op een vraag, inhoudende of de bespre
kingen te Washington op het doode punt
zijn aangekomen, heeft de woordvoerder
van het Japansche bureau voor de inlich
tingen te Tokio ten overstaan van de bui-
tenlandsche persvertegenwoordigers geant
woord: „Zij zijn noch stopgezet noch afge
sneden". En op de vraag wie thans het
eerst een antwoord moet geven, zeidp Isjii,
dat elk van beide partijen een antwoord
kan geven. Isjii herhaalde, dat Japan alles
uiteengezet heeft en hoopt, dat de Vereen.
Staten een dieper begrip zullen toonen voor
dé Japansche positie.. „Op het oogenblik
worden er te Washington tusschen Japan
en de Ver. Staten geen besprekingen ge
voerd", zeide Isjii
Het Amerikaansche persbureau meldt uit
Honoloeloe, dat volgens daar aangekomen
reizigers alle Amerikaansche vrouwen en
kinderen met het oog op de internationale
situatie worden weggevoerd uit Guam,
Midway en Wake.
DE STAKINGEN IN DE ENGELSCHE
INDUSTRIE.
Naar uit Londen gemeld wordt, heeft
het Britsche ministerie van arbeid bekend
gemaakt, dat de Engelsche industrie in
September door stakingen 744.000 arbeids
uren verloren heeft. Van het begin van
het jaar tot eind September zijn door sta
kingen 6.840.000 arbeidsuren ve-rloren ge
gaan, waarmede het aantal uren van het
vorige jaar met 14- procent overtroffen is.
HET UITREIKEN VAN DISTRIBUTIE
BESCHEIDEN IN DE GROOTE KERK
TE DEN HAAG.
Het rijkscommissariaat deelt mede:
Aangezieh de lokalen van den dierentuin
in Den Haag noodig waren voor een ten
toonstelling, heeft men het daar onderge
brachte Nederlandsche distributiekantoor
moeten verplaatsen. Dit kantoor heeftV
daarop tijdelijk gebruik gemaakt van de
Groote Kerk in Den Haag.
Uitdrukkelijk wordt verklaard, dat het
hierbg een maatregel betreft van de Ne
derlandsche overheid, die, na het bekend
worden, van Duitsche zijde terstond onge
daan is gemaakt
Bloemkool zouten en invriezen. Vele handen vinden op het oogenblik werk
bij het conserveeren der groenten. In groote hoeveelheden wordt de bloemkool
in de Streek gezouten en ingevroren. Het schoonmaken en snijden geschiedt met
vakkundige band (Pax-Hol land-De Haan m)
Klantenregeling voor de distributie van
vaste brandstoffen.
Levering aan nlet-ingeschreven verbruikers verboden.
De secretaris-generaal van het departe
ment van handel, nijverheid en scheep
vaart maakt het volgende bekend inzake
de distributie van vaste brandstoffen.
Teneinde het onmogelijk te maken
om op onwettig verkregen brandstof-
fenbonnen brandstof te betrekken,
wordt met ingang van 10 November
1941 voor de distributie van vaste
brandstoffen het stelsel van klanten
binding Ingevoerd, krachtens hetwelk
allo verbruikers, die toewgztngen of
bonkaarten of bonnen van den distri-
butiedienst hebben ontvangen, met
uitzondering van verbruikers van ge
neratorbrandstof voor auto's, ver
plicht zgn zich bjj hun vasten leveran
cier te laten inschreven en voortaan
uitsluitend van dezen vaste brandstof
fen te betrekken.
Dit geldt ten opzichte van iederen leve
rancier, onverschillig of deze een gasfa
briek (voor gascokes), een brandstoffen-
groothandelaar, -handelaar of -slijter, dan
wel een handelaar of slijter in" turf is.
Heeft men meer leveranciers, dan dient
men één van deze te kiezen. Het inge
schreven zgn bg meer leveranciers is niet
toegestaan.
DE INSCHRIJVING.
Dé inschrijving bij den vasten leveran
cier geschiedt als volgt
Voor alle verbruikers, die een bonkaart
J, K of L ontvangen hebben al of. niet
aangevuld met een bonkaart vaste brand
stoffen voor kookdoeleinden dan wel
met losse bonnen of periodebonnen, bijv.
voor toeslag groote gezinnen, toeslag voor
ruimten met bijzondere doeleinden op for
mulier MD 120 of MD 112 of voor pen
sion- en kamerverhuur, moet als bewijs
van inschrijving in het vakje „aanteeke-
ning" van de met "^hoofd" gemerkte dis-
stributiestamkaart van dengene, aan wien
de bonkaart J, K of L is uitgereikt, het
code- of registratienummer van den leve
rancier vermeld worden. Is de leverancier
hetzij een gasfabriek, hetzij een ingeschre
ven groothandelaar of handelaar in vaste
brandstoffen of turf dan is het codenum
mer zonder meer voldoende. Is de leve
rancier echter een erkende slijter in vaste
"offen. dan moet behalve het regi
stratienummer ook de brandstoff encom-
"missie vermeld worden, waarbg de slgter
is ingeschreven, bijv. Br. C. Breda 71. Is
de leverancier een erkende turfslgter, dan
moet bovendien het woord turf worden
toegevoegd, bgv.: Br. C. Assen Turf 24.
Voor alle verbruikers, die een indenti-
teitskaart vaste brandstoffen ontvangen
hebben, dit zijn dus de grootverbruikers in
de groepen B, C>y£>, E rood, sommige ver
bruikers in de groep E groen en alle klein-
industrieëh (groep E wit) moet bovenver.-
doelde aanteekening geplaatst worden op
hun identiteitskaart.
Alle overige verbruikers, waartoe be-
hooren de kleinverbruikers in de groepen
B, C, D en E rood, alsmede de verbruikers
in de groepen E blauw en E groen voor
zoover laatstgenoemden geen identiteits
kaart hebben ontvangen, moeten als be
wijs van inschrijving éen inschrijvings-
kaart van hun leverancier in hun bezit
hebben, waarop naam, adres en code- of
registratienummer van den leverancier en
naam en adres van den verbruiker vermeld
-zijn. Het aanteekenen van het code- of re
gistratienummer van den leverancier kan
zoowel door dien leverancier als door den
verbruiker zelf geschieden. Indien de ver
bruiker' het nummer aan teekent moet hij
uiteraard zekerheid hebben, dat hij het
juiste nummer vermeldt.
Ingeval een inschrgvingskaart wordt
verstrekt moet de leverancier aan de
brandstoffencommissie van het rayon,
waarin de verbruiker is gevestigd, een af
schrift van die kaart toezenden. Zoolang
.dit niet heeft plaats gehad, heeft de in
schrgvingskaart geen waarde en is der
halve aflevering der brandstoffen aan den
betrokken verbruiker niet toegestaan.
Nadrukkelijk wordt er nog eens op ge
wezen, dat slechts inschrijving mogelijk is
bij den tegenwoordigen leverancier, of, in
dien men meer leveranciers heeft, bij een
van hen. De handel zal ook geen andere
dan zgn bestaande afnemers kunnen in
schrijven, daar geen quotewijzigingen op
grond van het aantal ingeschrevenen zul
len worden aangebracht, tenzij het een
aanmerkelijk aantal niéuwe verbruikers*
betreft (vestigingen, verhuizingen buiten
de gemeenten) en hier geen verlies van
oude afnemers tegenover staat.
VERBOD VAN LEVERING AAN
NTET-ENGESCHREVEN VERBRUIKERS.
Vanaf 10 November a.s. Is het
brandstoffenleveranciers verboden
brandstoffen af te leveren op distri
butiebonnen en toewijzingen aan ver
bruikers, die niet bg hen zgn inge
schreven, dat wil dus zeggen, waarvan
de inschrijving niet, hetzg door aantee
kening van het code- of registratie
nummer op de distributiestamkaart of
de identiteitskaart vaste brandstoffen,
hetzg door een inschrgvingskaart is
vastgelegd.
Anderzijds zullen de verbruikers met
ingang van bedoelden datum uitslui
tend vaste brandstoffen mogen betrek
ken b(j den leverancier, bg wien zg
zijn ingeschreven.
Den verbruikers wordt daarom in hun
eigen belang aangeraden om zich, indien
zij t.Z.t. brandstoffen wenschen te betrek
ken en hün leverancier zich nog niet met
hen in verbinding heeft gesteld, zelf tot
dezen leverancier te wenden. Dit laatste is
zeker gewenscht,' indien een verbruiker tót
nu toe gascokes bij de gasfabriek afhaalde
en als klant bg die gasfabriek wenscht te
worden ingeschreven.
Indien een verbruiker op 10 November
1941 nog vaste brandstoffen in bestelling
heeft bij 'n anderen le.erancier dan den-
gene, bij wien hij wordt ingeschreven, mag
hg de bestelde hoeveelheid niet meer in
ontvangst nemen, maar dient hij (Je even
tueel daarvoor reeds afgegeven bonnen te
rug te vragen. Het spreekt vanzelf, dat
de leverancier in een dergelijk geval ver
plicht is een overeenkomstig aantal geldige
bonnen terug te geven, daar hij immers
aan den betrokken, niét bij hem inge
schreven verbruiker geen brandstof meer
mag leveren.
De aandacht wordt erop gevestigd, dat
zoowel leveranciers als verbruikers van
Vaste brandstoffen bij het niet nakomen
van de in hét bovenstaande omschreven
verbodsbepalingen strafbaar zijn op grond
van het economisch sanctiebesluit 1941.
Voor verdere verplichtingen van de
brandstoffenleveranciers worden deze ver
wezen naar de desbetreffende in de bladen
q^genomen officieele publicatie.
GEMENGD STOKEN ZAL
NOODIG ZIJN.
Het rgkskolenbureau schrijft ons
NU wederom enkele brandstofbonneh gel
dig verklaard zijn en de bestellingen bij den
handel binnenkomen, blijkt, dat bij velen
nog steeds de opvatting bestaat, dat de
brandstoffenhandelaar aan alle wenschen,
die met betrekking tot soort en afmeting
worden gesteld, kan voldoen. Dit is geens
zins het geval, Evenals verleden jaar zal
het ook thans noodig zijn, dat de bevolking
genoegen neemt met de soorten brandstof,
die voorradig zgn. Zoo zal de brandstoffen-
handelaar een deel der bestellingen in an-
thraciet en eierkolen moeten wijzigen in
cokes, daar ook op zijn bestelling verschui
vingen toegepast werden en hij voor een
gedeelte der eerder genoemde soorten cokes
geleverd kreeg.
In het algemeen zal dus gemengd ge
stookt moeten worden, anthraciet of eier
kolen met cokes. Het gemengd stoken is in
de vakbladen uitvoerig behandeld, zoodat de-
leveranciers hierover zeker voorlichting
kunnen geven.
Lagere prijzen voor
kachelhout en aanmaakhout.
De prgzen voor kachelhout en aanmaak
hout zullen voor het komende seizoen iets
verlaagd worden, zooals de gemachtigde
voor de prgzen ons mededeelde. Deze ver
laging is het grootst in de boschrijke stre
ken, waar de vrachtprijzen het minst op
den aanvoer drukken.
Tevens is een verschil gemaakt tusschen
de betere houtsoorten en naaldhout, waar
door een onbillijkheid van de vorige rege
ling is vervallen. De prgzen van naaldhout
en mindere soorten loofhout zijn dus in
verhouding sterker gedaald. Ook voor aan
maakhout konden lagere prijzen worden
bepaald.