PROVINCIALE STATEN.
Rechtszaken
STILLE No 9'
Vereeniging van polders.
De besturen van de polders Eerste Bath
en Tweede Bath hebben ter uitvoering van
daartoe strekkende besluiten der betrokken
vergaderingen van ingelanden verzocht,
beide genoemde polders tot één water
schap te willen vereenigen.
Ged. Staten zijn niet alleen van meening,
dat tegen een zoodanige samenvoeging
geenerlei bezwaar bestaat, doch zelfs dat
zij alle aanbeveling verdient, omdat de be
trokken polders, welke voor verreweg het
grootste gedeelte aan de N.V. Landbouw-
maatschappij De Bathpolders en overigens
aan den Staat der Nederlanden in eigen
dom toebehooren, uit een landbouwbedrijfs
oogpunt reeds nauw met elkander verbon
den zgn, terwijl zij als polder den eenigen,
onderscheidenlijk belangrijken ingeland,
t.w. de Landbouwmaatschappij voornoemd,
en ook den dijkgraaf-ontvanger-griffier,
zijnde de directeur dier maatschappij, als
mede den waterbouwkundig ambtenaar,
m.a.w. het gansche beheer, in werkelijk
heid gemeen hebben. Nu deze polders ook
waterstaatkundig bezien een zij het nog
slechts feitelijke eenheid vormen, achten
Ged. Staten het eenvoudiger en doeltref
fender en dus aangewezen, dat zulks ook
in hun organisatie te dien aanzien wordt
doorgevoerd, in plaats van dat hun louter
formeel gescheiden bestaan en hun dubbele
bestuursorganen en ambtelijke functies,
evenwel met dezelfde personen, bestendigd
worden.
De hierboven uiteengezette situatie
maakt het overbodig, een bijzondere rege
ling ten aanzien van de financieele conse
quenties der samenvoeging te treffen.
Voorgesteld wordt het gecombineerde
waterschap te noemen„De Bathpolders".
Subsidie spoorweg M\j. Mechelen-
Terneuzen.
Ged. Staten deelen mede van de inter
nationale spoorwegmaatschappij Mechelen-
Terneuzen, gevestigd te St. Niklaas Ws.
(België) een verzoek te hebben ontvangen
om financieelen steun in de moeilijkheden,
waarin zij door den oorlog is komen te ver-
keeren.
Op grond van een door hen ingesteld
onderzoek merken Ged. Staten o.a. het
volgende op.
Sedert haar oprichting in 1870 heeft de
spoorwegmaatschappij Mechelen-Terneuzen
op alleszins lofwaardige wijze de welvaart
van Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen bevor
derd en de belangen van deze streek ge
diend het is aan haar te danken, dat de
haven van Neuzen zich heeft ontwikkeld
tot wat zij is geworden dat te Sas van
Gent en Sluiskil een aantal industrieën,
waaronder eenige van zeer groote betee-
kenis, zijn gevestigd; dat zich voor den
landbouw ruimere afzetmogelijkheden heb
ben geopend. Evenwel heeft de maat
schappij zoo min in den aanleg als de ex
ploitatie van haar spoorweg ooit eenig
subsidie ontvangen. Onder de vele jaren
van haar bestaan komen verder slechts
enkele winstjaren voorvoor de over-
groote meerderheid waren het even zoovele
magere jaren, waaronder verscheidene met
een ruïneus karakter, als de oorlogsjaren
1914—1918 en de crisisjaren 1932—1938.
Van de slechte jaren 19321938 is mede
het personeel der maatschappij de dupe
geworden. Hiervan was de financieele po
sitie reeds minder gunstig dan die van het
personeel der Nederlandsche Spoorwegen.
Toen de maatschappg over 1932 met
verlies begon te werken, heeft zij met
goedvinden der regeering een loonsverla
ging van 10 ingevoerd, waarmede het
personeel genoegen nam, om het voortbe
staan der maatschappg niet in gevaar te
•brengen. Aangezien in datzelfde jaar het
suikerbietenvervoer gunstiger resultaten
opleverde dan verwacht was, heeft nog een
extra-uitkeering plaats kunnen vinden,
welke de loonsverlaging ten deele onge
daan maakte. Ook in de volgende jaren is
een loonsverlaging noodzakelijk gebleken
(1933: 10 1934: 15 1935: 5 Bo
vendien hebben de arbeidsvoorwaarden eeni
ge verslechteringen ondergaan sommigen
zijn in verband met de inkrimping van den
dienst ontslagen, anderen in een andere
functie teruggezet, hetgeen gepaard ging
met loonsverlaging. Daar men meende, dat
het personeel met dat al voldoende offers
had gebracht, is voor het overige destijds
aan de regeering steun gevraagd, welke
echter is uitgebleven. Na 1935 heeft de
maatschappij de exploitatie voortgezet,
zonder tot nieuwe loonsverlagingen en ver
dere verslechteringen in de positie van het
personeel haar toevlucht te moeten nemen.
De gunstige uitkomsten van het jaar 1939
hebben de maatschappij zelfs in staat ge
steld tot een hoogere bijdrage aan het
pensioenfonds, zulks op verzoek, van het
personeel, waarbij men geleid werd door
de overweging, dat een duurzame uitkee-
ring van -behoorlijke pensioenen van het
grootste belang moet worden geacht.
In 1940 zijn tijdens den oorlog de spoor
bruggen te Temsche over de Schelde ter
lengte van 346 m., te Willebroek over het
kanaal en te Sluiskil vernield en is daar
door de exploitatie uiteengevallen in vier
baanvakken.
Nog geheel afgezien van de zeer aan
zienlijke oorlogsschade, welke de maat
schappij heeft geleden, hebben de maan
den Mei-November 1940 tengevolge van
den oorlogstoestand en de beperkte exploi
tatie verliezen opgeleverd.
In België is het grootste gedeelte van
het personeel moeten worden ontslagen.
Daarentegen is men in Nederland wettelijk
verplicht, het gansche personeel in dienst
te houden, hoewel er voor een groot ge
deelte geen werk is, en het volle loon uit
te betalen, niettegenstaande dat de ont
vangsten ten eenmale onvoldoende zijn om
de uitgaven te dekken. Bij dezen gang van
zaken is men reeds spoedig voor de vraag
gesteld, of de maatschappij moet worden
geliquideerd, dan wel zal worden getracht,
tot een normale exploitatie terug te kee-
ren. Daar zij tot dit laatste niet uit eigen
kracht in staat is, heeft zij te dien einde
onder meer een beroep gedaan op de Ne
derlandsche regeering. Inmiddels heeft
haar financieele toestand haar genoopt
de bovenbedoelde wettelijke verplichting
ten aanzien van de verschuldigde loonen
ten spijt groote bezuinigingen ten aan
zien van het Nederland. -*he personeel toe
te passen. Aanvankelijk heeft dit er be
grip voor gehad, dat het de maatschappij
onmogelijk was, de volle loonen uit te be
talen, en medegewerkt tot een aanzienlijke
loonsverlaging. Nadat de loonbetaling over
de tweede helft der maand Mei geheel
achterwege is gebleven, is zij, door toedoen
van de personeelsorganisatie, in Juni her
vat, waarop tot en met September 25
is uitgekeerd. Dit beteekende voor sommi
gen, dat zij met 4 5 per week moes
ten zien rond te komen. Daar dit niet kon
voortduren, is de maatschappg er toe over
gegaan, van October af 75 te betalen.
Voorts heeft zij onlangs het achterstallige
loon over Juni voldaan, hoewel dit eigen
lijk haar draagkracht te boven ging zulks
echter om haar goeden wil te toonen en
het welslagen der pogingen om subsidies
te verkrijgen te bevorderen.
De gepensionneerden der maatschappg,
ten getale van ongeveer 25, die ruim
28.000 genieten, hebben zich insgelijks
een belangrijke korting op htm pensioenen
moeten laten welgevallen en wel 50 over
de maanden Juni tot October en 25
sedert November.
Ondragelijke toestand.
Het behoeft geen betoog ,dat naar mate
deze ongewenschte toestand voortduurt, hij
voor de betrokkenen ondragelijker wordt
en des te spoediger beëindigd moet wor
den.
Om voor de moeilijkheden, waarin de
maatschappg en haar personeel verkeert,
een oplossing te vinden, is steun aan het
rijk verzocht.
Daar deze hulp vooralsnog uitbleef,
heeft de Mij vervolgens een beroep ge
daan op de streek, op de betrokken ge
meenten en ook op de provincie, opdat
deze aldus van haar belangstelling voor
dit vervoerbedrijf blgk zouden geven en de
regeering wellicht mede hierin aanleiding
zou vinden tot toekenning van een subsidie
harerzijds. Ook deze actie leverde nog niet
spoedig genoeg een gunstig resultaat op,
terwijl de noodtoestand in het onderhavige
bedrijf voortdurend verergerde, weshalve de
organisatie zich gedwongen heeft gevoeld
in het belang van het personeel ernstige
maatregelen ten aanzien van de maat
schappij aan te kondigen, in den vorm van
beslaglegging op haar eigendommen, waar
door haar voortbestaan in gevaar zou kun
nen worden gebracht. Bedoelde maatre
gelen zijn nog even uitgesteld, daar onder-
tusschen steun uit de streek in uitzicht
is gesteld.
Ged. Staten zgn van opvatting, dat
Oostelgk Zeeuwsch-Vlaanderen den spoor
weg niet kan missen. Gelgk de maatschap
pij afhankelijk is van haven, industrie en
landbouw, is ook het omgekeerde in be
langrijke mate het geval. De spoorweg
ontleende zijn beteekenis niet in de eerste
plaats aan het personenvervoer noch aan
het gewone vrachtvervoer, doch aan het
goederentransport in het groot naar en van
België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsch-
land, ja zelfs Zwitserland en Italië. Voor
den aan- en afvoer van grond- en hulp
stoffen en van producten is deze spoorweg,
welke Zeeuwsch-Vlaanderen met het
Europeesche spoorwegnet verbindt, van
het grootste belang.
De opheffing van het spoorwegbedrijf,
aldus Ged. Staten, zou een zwaren slag
voor Neuzen met zgn haven beteekenen.
Deze haven verheugt zich in een uitermate
gunstige ligging, waardoor zij te allen ttfde
is te bereiken. Reeds van de Middeleeuwen
af staat zij bekend als een haven, die on
der alle omstandigheden open voor zee
schepen is. Dank zij den spoorweg is zij
tot grooten bloei gekomen, zoodat zij zich
vóór den wereldoorlog 19141918 zelfs tot
de derde zeehaven van Nederland had
ontwikkeld.
Niet alleen voor Neuzen als havenplaats
is de spoorweg onontbeerlijk, doch hfl is
ook een levensader voor verscheidene
daaraan gelegen industrieën, niet zoozeer
omdat bij ze met de haven verbindt als wel
naar het zuiden op het hoofdspoorwegnet,
te Zelzate en St. Niklaas, aansluit.
Gelijk ten aanzien van de haven zouden
de in al deze industrieën belegde kapita
len, ten beloope van millioenen guldens,
door opheffing van den spoorweg voor een
kleiner of grooter gedeelte als verloren
moeten worden beschouwd.
Ook de landbouw is voor het vervoer van
een aantal van zgn producten op den
spoorweg aangewezen.
Reeds vóór den oorlog was het onwaar-
schgnlijk, dat binnen afzienbaren tijd het
gansche goederenvervoer, met name het
massavervoer, door het vrachtautobedrijf
van het spoor zou kunnen worden overge
nomen. Thans, nu het motorverkeer zoo
sterk beperkt is, is de onmisbaarheid van
den spoorweg nog eens in het bijzonder
gebleken. Deze heeft, bij het gebrekkige
vrachtautovervoer in den afgeloopen win
ter, nog grootere hoeveelheden suikerbie
ten te Sas van Gent aangevoerd dan zij
reeds voorhëen deed. Meermalen ook heeft
de maatschappg zich sedert het uitbreken
van den oorlog belast met het transport
van voor de bevolking onmisbare produc
ten, die niet anders dan per spoor in vol
doende mate konden worden aangevoerd,
met name toen de rivieren door de vorst
onbevaarbaar waren en levensmiddelen uit
het overige Nederland en steenkolen recht
streeks van de mijnen via België per spoor
zijn aangevoerd.
Uit het bovenstaande blgkt ten duide
lijkste, welk een belang handel en scheep
vaart, indystrie en landbouw bij het voort
bestaan der spoorwegmaatschappij Meche
len-Terneuzen hebben. Dat belang beperkt
zich niet tot de onderscheidene bedrijven
op zich zelf beschouwd, doch strekt zich
ook uit tot de daarin werkzame arbeiders
en tot die velen, die voor hun bestaan min
of meer indirect afhankelijk daarvan zijn,
met name middenstand en ambachtslie
den. Neuzen met Sluiskil, Sas van Gent en
andere plaatsen in Oostelgk Zeeuwsch-
Vlaanderen, ja dit gansche gebied heeft
zijn ontwikkeling en welvaart mede aan
den spoorweg te danken. De instandhou
ding hiervan is dus weliswaar in de eerste
plaats een streekbelang, doch van zoo
groote beteekenis, dat zulks in belangrijke
mate ook als van provinciaal- en rijksbe
lang moet worden geacht. Reeds onder de
huidige omstandigheden kan de spoorweg
niet worden gemisthoeveel te minder,
wanneer na den oorlog, gelgk mag worden
verwacht, een tijdperk van nieuwe bedrij
vigheid zich zal ontplooien, waarin zal
worden getracht de inzinking van het be
drijfsleven te boven te komen en-dit we
derom tot bloei te brengen. Indien de ex
ploitatie thans wordt stopgezet, moet men
maar al te zeer vreezen, dat zg niet zoo
licht zal worden hervat. Opheffing van de
maatschappg het kan niet voldoende
worden herhaald zou voor de streek
een ramp beteekenen.
Hulp.
Ged. Staten zijn van opvatting dat het
thans past de maatschappij niet aan haar
lot over te laten, doch te helpen en in
staat te stellen, de achterstallige loonen
en pensioenen te voldoen, de in 1940 ont
stane tekorten te overbruggen en het be
drijf in de eerstkomende jaren, waarin het
nog met tal van technische en economische
moeilijkheden zal te kampen hebben, gaan
de te houden.
Het gaat er om, hoe en waar het daar
toe benoodigde geld zal kunnen worden
gevonden. Te dezen wordt vaak een zoo
danige regeling getroffen, dat het rijk sub
sidieert, mits de streek, in casu de ge
meenten van Oostelgk Zeeuwsch-Vlaande
ren, op een enkele uitzondering na, en de
provincie Zeeland, als eerste en onmiddel
lijke belanghebbenden, daarin zijn voorge
gaan; en zulks tot een gelijk bedrag als
van die zijde is bijeengebracht. In dit geval
evenwel zal op het rgk een beroep voor
een hooger subsidie moeten worden gedaan,
in aanmerking genomen de grootte van
het benoodigde bedrag, de bijzondere om
standigheden, waardoor de betrokken
maatschappg in financieele moeilijkheden
is geraakt, en de beperkte- draagkracht
van de gemeenten en de provincie. Ver
trouwd mag echter worden, dat wanneer
deze in haar toezeggingen van bijdragen
zoover zijn gegaan als haar bescheiden
middelen haar veroorloven, het rijk het
overige voor zijn rekening zal nemen.
In dit verband zg er op gewezen, dat de
Nederlandsche Spoorwegen jaren lang zijn
gesubsidieerd ter zake van lijnen, welke
niet rendeerden, doch die men nochtans
Kalme handel op de
Amsterdamsche beurs.
Het zakenverkeer op de Amsterdam
sche effectenbeurs liet Woensdag weer
veel te wenschen over. De markt was door
elkander genomen prijshoudend, maar de
koersbeweging was toch onregelmatig.
Evenals de laatste dagen ging de belang
stelling voornamelijk uit naar de beleg-
gingsafdeeling. Een vaste tendenz kon
worden waargenomen en de Nederlandsche
staatspapieren, die zich reeds eenigen tijd
aan het verheffen zijn, zetten de opwaart-
sche koersbeweging gisteren voort.
Op de locale aandeelenmarkt werd de
aandacht evenals eergisteren in hoofdzaak
getrokken door de industrie-afdeeling.
Daarbij vormde Van Berkel de hoofdscho
tel. Dinsdag later op den middag werden
de aandeelen in een grooten open hoek
verhandeld en gisteren werd reeds bij de
opening in dit aandeel druk zaken gedaan.
Aku's hadden, vergeleken met de om
zetten der laatste weken, veel van hun
belangrijkheid ingeboet. De koers was ge
middeld vrijwel onveranderd. De Philips-
aandeelen konden zich wederom eenige
punten verbeteren. Unilevers waren kalm
maar goed prijshoudend. De affaire op de
petroleummarkt was stil. Scheepvaartpa
pieren werden op kleine schaal verhandeld.
De affaire in Indische cultuurfondsen was
van geringe afmetingen. Voor de tabakken
gelukte het slechts met moeite om tot
noteering te geraken. De suikerrubriek
was stil.
Incasso Bank 114 11714
A K.M. De Schelde Nat. Bez. 95 100%
A Houth. Alberts 125 ex div.
Nederland le lng 1940 4 100% 1007/ie
Nederland 2e lng 1940 4 9815/16 99 3/16
Nederl. met bel. fac. 1940 4 100 100%
Ned. k 1000 1938 (3%) 3
927/ie 93-93%
94 5/X6 94%
92% 92%
187% 183%
120% 12034
132% 132
75% 75%-78%
70% 74
Indië k 1000 1937 3
Indië k 1000 1937 A 3
A Koloniale Bank
A Ned. Ind. Handelsbank
C Ned. Handel Mij.
A Van Berkels Pat,
C Calvé Delft
A Lever Bros en Unilever 115% 113-115%
A Philips Gloeil. Gem. Bez.
118% 222-225
Alg. kunstzijde Unie 141% 141%-141%
Fokker vliegt, fabriek 184 185%
Ned. Ford aut. Mij. 300
Holland-Amerika lijn 111% 110%-110
Java China Japan lgn 149 146
Kon. Ned. Stoomboot Mij. 157% 159%
A Kon. Petroleum Mij. 235% 235-232
Dortsche Petr. Mij. 212% 209%
Javasche cultuur Mij. 234
Arendsburg tabak Mij. - 315
A Ned. Scheepv. Unie 167% 167%-166%
A Ned. Ind. Suiker U. 230
A Deli Batavia Mij. 277%
C Deli Mjj. k f 1000 205
A Senembah Mg. 279%
Ver. Ind. Cult, ondern. 173%
Sumatra Rubber cult. 229
C Amsterdam Rubber 260% 260-257%
A Deli Batavia Rubb. Mg. 211 208
A Hessa Rubber Mij. 129
Nederland 1941 4% 100 99 99%
C Oostkust k 500 145
niet wenschte op te heffen.
Met betrekking tot de vergoeding der
door de maatschappg geleden oorlogschade
waarvoor de bovenbedoelde bijdragen
niet worden gevraagd kan worden me
degedeeld, dat zij van de Belgische regee
ring de belangrijke toezegging mocht ont
vangen, dat de Belgische staat de ver
woeste bruggen op Belgisch gebied, welke
het particulier eigendom der maatschappg
zijn, zal herstellen. Dit is een tegemoet
koming van groote beteekenisde ge
raamde herstellingskosten bedragen voor
de brug te Temsche 35 millioen frank met
en 20 millioen frank zonder vernieu
wing der pijlers en voor de brug te Wille
broek 10 millioen frank. Naar het zich laat
aanzien, zal de maatschappg van Neder
landsche zijde met belangrijk minder steun
kunnen volstaan dan haar door België
reeds is toegezegd.
In aansluiting van het bovenstaande
stellen Ged. Staten-voor te besluiten: tot
wederopzegging aan de maatschappij een
jaarlijksche bijdrage, voor het eerst over
1941, te verleenen, gelijk tot een maxi
mum van 25.000 aan het door gemeen
ten en eventueele andere belanghebbenden
tezamen aan de maatschappg ter zake toe
gezegde of alsnog toe te zeggen subsidie
bedrag en zoo noodig van jaar tot jaar te
verhoogen of te verlagè'n, met inachtne
ming van het hierboven genoemde maxi
mum van 25.000, naar mate laatstbe
doeld bedrag verhooging of verlaging on
dergaat en op voorwaarde, dat het rijk
een m$t de gezamenlijke bijdragen van de
provincie Zeeland, g'emeenten en eventueele
andere belanghebbenden overeenkomende
som beschikbaar stelt.
RECHTBANK MIDDELBURG.
Waarnemend griffier.
Ter openbare terechtzitting ls beëedigd
als waarnemend griffier rar. J. F. C. van
Deinse, advocaat en procureur té Mid
delburg.
Beëedigd.
Als ambtenaar van den burgerlijken
stand der gemeente Kortgene is beëedigd
de heer L. A. Verburg, ambtenaar ter
secretarie, wonende te Colrjnsplaat,
Benoemingen. 5
Tot kantoorhouder met standplaats post
kantoor Yzendtjke is benoemd de heer 'J*
Pieters thans post-brievenbesteller te. Aar
denburg,
POLITIERECHTER TE MIDDELBURG*
Zitting van Dinsdag 1 Juli 194L
M. F. M., 44 j., incasseerder te Goes,
wegens verduistering, welk geld hg voor
J. K. had geïnd en niet aan dezen afge
dragen.
Eisch: 1 maand gevangenisstraf. Uit
spraak: conform.
C. L. H., 35 j., schoenmaker te Sluis,
wegens vernieling van een erfafscheiding.
Eisch: 25 sub 10 dg. Uitspr.: conform.
J. J. de K., 30 jaar, varensgezel te
Hansweert, wegens diefstal van munten
welke hij gevonden had.
Eisch: 20 sub 10 dg. Uitspr.: conform.
M. van der S, echtg. van F. L. S., ho
telhoudster te Terneuzen, wegens beleedi-
gtog-
Eisch: 10 sub 5 dg. Uitspr.: conform.
A. A., 60 jaar, winkelier te Westdorpe,
wegens mishandeling.
Eisch: 10 sub 5 dg. Uitspr.: conform.
W. B., 61 jaar, arbeider te Rilland-
Bath, wegens diefstal van houten, palen.
Eisch: 15 sub 10 dg. Uitspr.: conform.
P. M., 27 jaar, vlasbewerker te Sint
Jan steen, wegens verboden nederlage van
60 kg. visch.
Eisch: 50 sub. 25 dg. hecht. Uitspraak:
30 sub. 15 dg. hecht.
D. C. K., 23 jaar, winkelier te Hulst,
wegens verboden nederlage van 300 kg.
melkpoeder.
Eisch: f 20 sub. 10 dg. Uitspraak: con
form.
Ch. L. M., 30 jaar, fruithandelaar te St
Jansteen, wegens verboden nederlage van
3325 kg. uien.
Eisch: 100 sub. 50 dg., met verbeurd
verklaring. Uitspraak: 50 sub 25 dg.,
met verbeurdverklaring.
J. P. v. d. H., 33 jaar, winkelier te Hulst,
wegens verboden nederlage van 902 kg.
melkpoeder en 1000 kg. stijfsel.
Eisch: 25 sub. 10 dg. Uitspraak con
form.
C. v. K., 45 jaar, grossier te Axel, we
gens verboden nederlage, van 1164 kg.
melkpoeder, 384 kg. gecondenseerde melk
en 464 kg. chocolademelk.
enEisch 50 sub. 20 dg. Uitspraakcon
form.
D. v. d, W., 34 jaar, tuinman te Souburg,
wegens diefstal van een rijwiel.
Eisch2 maanden gevangenisstraf. Uit
spraak 6 weken gevangenisstraf.
TACHTIGJARIGE STAK ABDIJ-
SCHUUR IN BRAND.
Het gerechtshof te 's Hertogenbosch
heeft gisteren in hooger beroep behan
deld de strafzaak tegen den 80-jarigen A.
J. van W., woonachtig te Echt, die aldaar
op 10 Maart opzettelijk een schuur van de
Cistercienser abdij in brand heeft gesto
ken, tengevolge waarvan 70.000 kg. stroo,
een dorschmachine, een stroopers en een
landbouwmotor door het vuur werden ver
nield.
De rechtbank te Roermond had Van W.
veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf.
Tegen dit vonnis heeft de 80-jarige ver
dachte hooger beroep aangeteekendL Hij
beweerde onschuldig te zijn veroordeeld
en eerst het feit bekend te hebben om on
derdak te verkrijgen.
Uit de verdlere behandeling van de zaak
bleek, dat de verdachte op heeterdaad van
brandstichting was betaapt door een
knecht van de abdij, die hem aanhield en
aan de marechaussee overleverde.
Verder bleek, dat de verdachte reeds
meermalen voor zeer ernstige misdrijven
tot zware gevangenisstraffen veroordeeld
is geweest en dat hij de laatste tien jaren
in de rijkswerkinrichting te Veenhui zen
heeft doorgebracht.
De advocaat-generaal eischte opnieuw
twee jaar gevangenisstraf.
MIS GESTAPT EN OVERREDEN.
De 12-jarige M. Gaasbeek te Ede, wilde
op den weg RenswoudeDe Klomp met een
melkwagen meerijden. Hrj stapte echter mis,
waardoor hij een voorwiel over het been en
een achterwiel over het hoofd kreeg. Hij
was onmiddellijk dood. Het slachtoffer
werd naar de begraafplaats te Renswoude
vervoerd.
Geschreven door
DASHIELL
HAM M ETT
Teekeningen van
ALEXANDER
RAYMOND
86
86. „Ik heb U de waarheid gezegd, meneer Dexter," zegt Grace Po
wers, als zg weer in een der vertrekken tegenover den detecti/ ve zit.
0,Mgn man liet mij zijn geld na. Nooit heeft h\j gezegd, dat het van
Evelina was. Ik kan dat trouwens ook niet geloven."
Er is een korte stilte.
„En zei hij niets van „De Top" De woorden van den detective
klinken hard en hij houdt zijn oogen strak op het gezicht van de
vrouw tegenover hem gericht.
ik begrijp niet wat dat is, „De Top"-*
Dexter staat op en dan langzaam in de kamer op en neer loopend
vertelt hij„„De Top" is een vreeselijke man, die niets en niemand
ontziet. Hij is het hoofd van een beruchte misdadigersbende. Het was
„De Top", die Uw man geld afperste en die Uw man liet vermoor
den
Dan verschijnt Anderson van achter de gordijnen. „Pardon, mevrouw
Powers, er is een heer voor U aan de telefoon".
„Heeft bij zijn naam niet gezegd?"
„Neen, maar als ik tegen zei, dat het „De Top" was, <!an was het
voldoende."
De kalmte van mevrouw Powers is verdwenen. Bleek staat zij op uit
haar stoel en begeeft zich trillend over het geheele lichaam naar het
telefoontoestel.
„De Top!"Dexter zegt het zachtjes voor zich zelf. Met een ern
stig gezicht volgt hij mevrouw Powers naar de tafel, waarop het toe
stel staat .([Zaterdag vervolg)*