PROVINCIALE STATEN. Rechtszaken STILLE No 9' Vereeniging van polders. De besturen van de polders Eerste Bath en Tweede Bath hebben ter uitvoering van daartoe strekkende besluiten der betrokken vergaderingen van ingelanden verzocht, beide genoemde polders tot één water schap te willen vereenigen. Ged. Staten zijn niet alleen van meening, dat tegen een zoodanige samenvoeging geenerlei bezwaar bestaat, doch zelfs dat zij alle aanbeveling verdient, omdat de be trokken polders, welke voor verreweg het grootste gedeelte aan de N.V. Landbouw- maatschappij De Bathpolders en overigens aan den Staat der Nederlanden in eigen dom toebehooren, uit een landbouwbedrijfs oogpunt reeds nauw met elkander verbon den zgn, terwijl zij als polder den eenigen, onderscheidenlijk belangrijken ingeland, t.w. de Landbouwmaatschappij voornoemd, en ook den dijkgraaf-ontvanger-griffier, zijnde de directeur dier maatschappij, als mede den waterbouwkundig ambtenaar, m.a.w. het gansche beheer, in werkelijk heid gemeen hebben. Nu deze polders ook waterstaatkundig bezien een zij het nog slechts feitelijke eenheid vormen, achten Ged. Staten het eenvoudiger en doeltref fender en dus aangewezen, dat zulks ook in hun organisatie te dien aanzien wordt doorgevoerd, in plaats van dat hun louter formeel gescheiden bestaan en hun dubbele bestuursorganen en ambtelijke functies, evenwel met dezelfde personen, bestendigd worden. De hierboven uiteengezette situatie maakt het overbodig, een bijzondere rege ling ten aanzien van de financieele conse quenties der samenvoeging te treffen. Voorgesteld wordt het gecombineerde waterschap te noemen„De Bathpolders". Subsidie spoorweg M\j. Mechelen- Terneuzen. Ged. Staten deelen mede van de inter nationale spoorwegmaatschappij Mechelen- Terneuzen, gevestigd te St. Niklaas Ws. (België) een verzoek te hebben ontvangen om financieelen steun in de moeilijkheden, waarin zij door den oorlog is komen te ver- keeren. Op grond van een door hen ingesteld onderzoek merken Ged. Staten o.a. het volgende op. Sedert haar oprichting in 1870 heeft de spoorwegmaatschappij Mechelen-Terneuzen op alleszins lofwaardige wijze de welvaart van Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen bevor derd en de belangen van deze streek ge diend het is aan haar te danken, dat de haven van Neuzen zich heeft ontwikkeld tot wat zij is geworden dat te Sas van Gent en Sluiskil een aantal industrieën, waaronder eenige van zeer groote betee- kenis, zijn gevestigd; dat zich voor den landbouw ruimere afzetmogelijkheden heb ben geopend. Evenwel heeft de maat schappij zoo min in den aanleg als de ex ploitatie van haar spoorweg ooit eenig subsidie ontvangen. Onder de vele jaren van haar bestaan komen verder slechts enkele winstjaren voorvoor de over- groote meerderheid waren het even zoovele magere jaren, waaronder verscheidene met een ruïneus karakter, als de oorlogsjaren 1914—1918 en de crisisjaren 1932—1938. Van de slechte jaren 19321938 is mede het personeel der maatschappij de dupe geworden. Hiervan was de financieele po sitie reeds minder gunstig dan die van het personeel der Nederlandsche Spoorwegen. Toen de maatschappg over 1932 met verlies begon te werken, heeft zij met goedvinden der regeering een loonsverla ging van 10 ingevoerd, waarmede het personeel genoegen nam, om het voortbe staan der maatschappg niet in gevaar te •brengen. Aangezien in datzelfde jaar het suikerbietenvervoer gunstiger resultaten opleverde dan verwacht was, heeft nog een extra-uitkeering plaats kunnen vinden, welke de loonsverlaging ten deele onge daan maakte. Ook in de volgende jaren is een loonsverlaging noodzakelijk gebleken (1933: 10 1934: 15 1935: 5 Bo vendien hebben de arbeidsvoorwaarden eeni ge verslechteringen ondergaan sommigen zijn in verband met de inkrimping van den dienst ontslagen, anderen in een andere functie teruggezet, hetgeen gepaard ging met loonsverlaging. Daar men meende, dat het personeel met dat al voldoende offers had gebracht, is voor het overige destijds aan de regeering steun gevraagd, welke echter is uitgebleven. Na 1935 heeft de maatschappij de exploitatie voortgezet, zonder tot nieuwe loonsverlagingen en ver dere verslechteringen in de positie van het personeel haar toevlucht te moeten nemen. De gunstige uitkomsten van het jaar 1939 hebben de maatschappij zelfs in staat ge steld tot een hoogere bijdrage aan het pensioenfonds, zulks op verzoek, van het personeel, waarbij men geleid werd door de overweging, dat een duurzame uitkee- ring van -behoorlijke pensioenen van het grootste belang moet worden geacht. In 1940 zijn tijdens den oorlog de spoor bruggen te Temsche over de Schelde ter lengte van 346 m., te Willebroek over het kanaal en te Sluiskil vernield en is daar door de exploitatie uiteengevallen in vier baanvakken. Nog geheel afgezien van de zeer aan zienlijke oorlogsschade, welke de maat schappij heeft geleden, hebben de maan den Mei-November 1940 tengevolge van den oorlogstoestand en de beperkte exploi tatie verliezen opgeleverd. In België is het grootste gedeelte van het personeel moeten worden ontslagen. Daarentegen is men in Nederland wettelijk verplicht, het gansche personeel in dienst te houden, hoewel er voor een groot ge deelte geen werk is, en het volle loon uit te betalen, niettegenstaande dat de ont vangsten ten eenmale onvoldoende zijn om de uitgaven te dekken. Bij dezen gang van zaken is men reeds spoedig voor de vraag gesteld, of de maatschappij moet worden geliquideerd, dan wel zal worden getracht, tot een normale exploitatie terug te kee- ren. Daar zij tot dit laatste niet uit eigen kracht in staat is, heeft zij te dien einde onder meer een beroep gedaan op de Ne derlandsche regeering. Inmiddels heeft haar financieele toestand haar genoopt de bovenbedoelde wettelijke verplichting ten aanzien van de verschuldigde loonen ten spijt groote bezuinigingen ten aan zien van het Nederland. -*he personeel toe te passen. Aanvankelijk heeft dit er be grip voor gehad, dat het de maatschappij onmogelijk was, de volle loonen uit te be talen, en medegewerkt tot een aanzienlijke loonsverlaging. Nadat de loonbetaling over de tweede helft der maand Mei geheel achterwege is gebleven, is zij, door toedoen van de personeelsorganisatie, in Juni her vat, waarop tot en met September 25 is uitgekeerd. Dit beteekende voor sommi gen, dat zij met 4 5 per week moes ten zien rond te komen. Daar dit niet kon voortduren, is de maatschappg er toe over gegaan, van October af 75 te betalen. Voorts heeft zij onlangs het achterstallige loon over Juni voldaan, hoewel dit eigen lijk haar draagkracht te boven ging zulks echter om haar goeden wil te toonen en het welslagen der pogingen om subsidies te verkrijgen te bevorderen. De gepensionneerden der maatschappg, ten getale van ongeveer 25, die ruim 28.000 genieten, hebben zich insgelijks een belangrijke korting op htm pensioenen moeten laten welgevallen en wel 50 over de maanden Juni tot October en 25 sedert November. Ondragelijke toestand. Het behoeft geen betoog ,dat naar mate deze ongewenschte toestand voortduurt, hij voor de betrokkenen ondragelijker wordt en des te spoediger beëindigd moet wor den. Om voor de moeilijkheden, waarin de maatschappg en haar personeel verkeert, een oplossing te vinden, is steun aan het rijk verzocht. Daar deze hulp vooralsnog uitbleef, heeft de Mij vervolgens een beroep ge daan op de streek, op de betrokken ge meenten en ook op de provincie, opdat deze aldus van haar belangstelling voor dit vervoerbedrijf blgk zouden geven en de regeering wellicht mede hierin aanleiding zou vinden tot toekenning van een subsidie harerzijds. Ook deze actie leverde nog niet spoedig genoeg een gunstig resultaat op, terwijl de noodtoestand in het onderhavige bedrijf voortdurend verergerde, weshalve de organisatie zich gedwongen heeft gevoeld in het belang van het personeel ernstige maatregelen ten aanzien van de maat schappij aan te kondigen, in den vorm van beslaglegging op haar eigendommen, waar door haar voortbestaan in gevaar zou kun nen worden gebracht. Bedoelde maatre gelen zijn nog even uitgesteld, daar onder- tusschen steun uit de streek in uitzicht is gesteld. Ged. Staten zgn van opvatting, dat Oostelgk Zeeuwsch-Vlaanderen den spoor weg niet kan missen. Gelgk de maatschap pij afhankelijk is van haven, industrie en landbouw, is ook het omgekeerde in be langrijke mate het geval. De spoorweg ontleende zijn beteekenis niet in de eerste plaats aan het personenvervoer noch aan het gewone vrachtvervoer, doch aan het goederentransport in het groot naar en van België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsch- land, ja zelfs Zwitserland en Italië. Voor den aan- en afvoer van grond- en hulp stoffen en van producten is deze spoorweg, welke Zeeuwsch-Vlaanderen met het Europeesche spoorwegnet verbindt, van het grootste belang. De opheffing van het spoorwegbedrijf, aldus Ged. Staten, zou een zwaren slag voor Neuzen met zgn haven beteekenen. Deze haven verheugt zich in een uitermate gunstige ligging, waardoor zij te allen ttfde is te bereiken. Reeds van de Middeleeuwen af staat zij bekend als een haven, die on der alle omstandigheden open voor zee schepen is. Dank zij den spoorweg is zij tot grooten bloei gekomen, zoodat zij zich vóór den wereldoorlog 19141918 zelfs tot de derde zeehaven van Nederland had ontwikkeld. Niet alleen voor Neuzen als havenplaats is de spoorweg onontbeerlijk, doch hfl is ook een levensader voor verscheidene daaraan gelegen industrieën, niet zoozeer omdat bij ze met de haven verbindt als wel naar het zuiden op het hoofdspoorwegnet, te Zelzate en St. Niklaas, aansluit. Gelijk ten aanzien van de haven zouden de in al deze industrieën belegde kapita len, ten beloope van millioenen guldens, door opheffing van den spoorweg voor een kleiner of grooter gedeelte als verloren moeten worden beschouwd. Ook de landbouw is voor het vervoer van een aantal van zgn producten op den spoorweg aangewezen. Reeds vóór den oorlog was het onwaar- schgnlijk, dat binnen afzienbaren tijd het gansche goederenvervoer, met name het massavervoer, door het vrachtautobedrijf van het spoor zou kunnen worden overge nomen. Thans, nu het motorverkeer zoo sterk beperkt is, is de onmisbaarheid van den spoorweg nog eens in het bijzonder gebleken. Deze heeft, bij het gebrekkige vrachtautovervoer in den afgeloopen win ter, nog grootere hoeveelheden suikerbie ten te Sas van Gent aangevoerd dan zij reeds voorhëen deed. Meermalen ook heeft de maatschappg zich sedert het uitbreken van den oorlog belast met het transport van voor de bevolking onmisbare produc ten, die niet anders dan per spoor in vol doende mate konden worden aangevoerd, met name toen de rivieren door de vorst onbevaarbaar waren en levensmiddelen uit het overige Nederland en steenkolen recht streeks van de mijnen via België per spoor zijn aangevoerd. Uit het bovenstaande blgkt ten duide lijkste, welk een belang handel en scheep vaart, indystrie en landbouw bij het voort bestaan der spoorwegmaatschappij Meche len-Terneuzen hebben. Dat belang beperkt zich niet tot de onderscheidene bedrijven op zich zelf beschouwd, doch strekt zich ook uit tot de daarin werkzame arbeiders en tot die velen, die voor hun bestaan min of meer indirect afhankelijk daarvan zijn, met name middenstand en ambachtslie den. Neuzen met Sluiskil, Sas van Gent en andere plaatsen in Oostelgk Zeeuwsch- Vlaanderen, ja dit gansche gebied heeft zijn ontwikkeling en welvaart mede aan den spoorweg te danken. De instandhou ding hiervan is dus weliswaar in de eerste plaats een streekbelang, doch van zoo groote beteekenis, dat zulks in belangrijke mate ook als van provinciaal- en rijksbe lang moet worden geacht. Reeds onder de huidige omstandigheden kan de spoorweg niet worden gemisthoeveel te minder, wanneer na den oorlog, gelgk mag worden verwacht, een tijdperk van nieuwe bedrij vigheid zich zal ontplooien, waarin zal worden getracht de inzinking van het be drijfsleven te boven te komen en-dit we derom tot bloei te brengen. Indien de ex ploitatie thans wordt stopgezet, moet men maar al te zeer vreezen, dat zg niet zoo licht zal worden hervat. Opheffing van de maatschappg het kan niet voldoende worden herhaald zou voor de streek een ramp beteekenen. Hulp. Ged. Staten zijn van opvatting dat het thans past de maatschappij niet aan haar lot over te laten, doch te helpen en in staat te stellen, de achterstallige loonen en pensioenen te voldoen, de in 1940 ont stane tekorten te overbruggen en het be drijf in de eerstkomende jaren, waarin het nog met tal van technische en economische moeilijkheden zal te kampen hebben, gaan de te houden. Het gaat er om, hoe en waar het daar toe benoodigde geld zal kunnen worden gevonden. Te dezen wordt vaak een zoo danige regeling getroffen, dat het rijk sub sidieert, mits de streek, in casu de ge meenten van Oostelgk Zeeuwsch-Vlaande ren, op een enkele uitzondering na, en de provincie Zeeland, als eerste en onmiddel lijke belanghebbenden, daarin zijn voorge gaan; en zulks tot een gelijk bedrag als van die zijde is bijeengebracht. In dit geval evenwel zal op het rgk een beroep voor een hooger subsidie moeten worden gedaan, in aanmerking genomen de grootte van het benoodigde bedrag, de bijzondere om standigheden, waardoor de betrokken maatschappg in financieele moeilijkheden is geraakt, en de beperkte- draagkracht van de gemeenten en de provincie. Ver trouwd mag echter worden, dat wanneer deze in haar toezeggingen van bijdragen zoover zijn gegaan als haar bescheiden middelen haar veroorloven, het rijk het overige voor zijn rekening zal nemen. In dit verband zg er op gewezen, dat de Nederlandsche Spoorwegen jaren lang zijn gesubsidieerd ter zake van lijnen, welke niet rendeerden, doch die men nochtans Kalme handel op de Amsterdamsche beurs. Het zakenverkeer op de Amsterdam sche effectenbeurs liet Woensdag weer veel te wenschen over. De markt was door elkander genomen prijshoudend, maar de koersbeweging was toch onregelmatig. Evenals de laatste dagen ging de belang stelling voornamelijk uit naar de beleg- gingsafdeeling. Een vaste tendenz kon worden waargenomen en de Nederlandsche staatspapieren, die zich reeds eenigen tijd aan het verheffen zijn, zetten de opwaart- sche koersbeweging gisteren voort. Op de locale aandeelenmarkt werd de aandacht evenals eergisteren in hoofdzaak getrokken door de industrie-afdeeling. Daarbij vormde Van Berkel de hoofdscho tel. Dinsdag later op den middag werden de aandeelen in een grooten open hoek verhandeld en gisteren werd reeds bij de opening in dit aandeel druk zaken gedaan. Aku's hadden, vergeleken met de om zetten der laatste weken, veel van hun belangrijkheid ingeboet. De koers was ge middeld vrijwel onveranderd. De Philips- aandeelen konden zich wederom eenige punten verbeteren. Unilevers waren kalm maar goed prijshoudend. De affaire op de petroleummarkt was stil. Scheepvaartpa pieren werden op kleine schaal verhandeld. De affaire in Indische cultuurfondsen was van geringe afmetingen. Voor de tabakken gelukte het slechts met moeite om tot noteering te geraken. De suikerrubriek was stil. Incasso Bank 114 11714 A K.M. De Schelde Nat. Bez. 95 100% A Houth. Alberts 125 ex div. Nederland le lng 1940 4 100% 1007/ie Nederland 2e lng 1940 4 9815/16 99 3/16 Nederl. met bel. fac. 1940 4 100 100% Ned. k 1000 1938 (3%) 3 927/ie 93-93% 94 5/X6 94% 92% 92% 187% 183% 120% 12034 132% 132 75% 75%-78% 70% 74 Indië k 1000 1937 3 Indië k 1000 1937 A 3 A Koloniale Bank A Ned. Ind. Handelsbank C Ned. Handel Mij. A Van Berkels Pat, C Calvé Delft A Lever Bros en Unilever 115% 113-115% A Philips Gloeil. Gem. Bez. 118% 222-225 Alg. kunstzijde Unie 141% 141%-141% Fokker vliegt, fabriek 184 185% Ned. Ford aut. Mij. 300 Holland-Amerika lijn 111% 110%-110 Java China Japan lgn 149 146 Kon. Ned. Stoomboot Mij. 157% 159% A Kon. Petroleum Mij. 235% 235-232 Dortsche Petr. Mij. 212% 209% Javasche cultuur Mij. 234 Arendsburg tabak Mij. - 315 A Ned. Scheepv. Unie 167% 167%-166% A Ned. Ind. Suiker U. 230 A Deli Batavia Mij. 277% C Deli Mjj. k f 1000 205 A Senembah Mg. 279% Ver. Ind. Cult, ondern. 173% Sumatra Rubber cult. 229 C Amsterdam Rubber 260% 260-257% A Deli Batavia Rubb. Mg. 211 208 A Hessa Rubber Mij. 129 Nederland 1941 4% 100 99 99% C Oostkust k 500 145 niet wenschte op te heffen. Met betrekking tot de vergoeding der door de maatschappg geleden oorlogschade waarvoor de bovenbedoelde bijdragen niet worden gevraagd kan worden me degedeeld, dat zij van de Belgische regee ring de belangrijke toezegging mocht ont vangen, dat de Belgische staat de ver woeste bruggen op Belgisch gebied, welke het particulier eigendom der maatschappg zijn, zal herstellen. Dit is een tegemoet koming van groote beteekenisde ge raamde herstellingskosten bedragen voor de brug te Temsche 35 millioen frank met en 20 millioen frank zonder vernieu wing der pijlers en voor de brug te Wille broek 10 millioen frank. Naar het zich laat aanzien, zal de maatschappg van Neder landsche zijde met belangrijk minder steun kunnen volstaan dan haar door België reeds is toegezegd. In aansluiting van het bovenstaande stellen Ged. Staten-voor te besluiten: tot wederopzegging aan de maatschappij een jaarlijksche bijdrage, voor het eerst over 1941, te verleenen, gelijk tot een maxi mum van 25.000 aan het door gemeen ten en eventueele andere belanghebbenden tezamen aan de maatschappg ter zake toe gezegde of alsnog toe te zeggen subsidie bedrag en zoo noodig van jaar tot jaar te verhoogen of te verlagè'n, met inachtne ming van het hierboven genoemde maxi mum van 25.000, naar mate laatstbe doeld bedrag verhooging of verlaging on dergaat en op voorwaarde, dat het rijk een m$t de gezamenlijke bijdragen van de provincie Zeeland, g'emeenten en eventueele andere belanghebbenden overeenkomende som beschikbaar stelt. RECHTBANK MIDDELBURG. Waarnemend griffier. Ter openbare terechtzitting ls beëedigd als waarnemend griffier rar. J. F. C. van Deinse, advocaat en procureur té Mid delburg. Beëedigd. Als ambtenaar van den burgerlijken stand der gemeente Kortgene is beëedigd de heer L. A. Verburg, ambtenaar ter secretarie, wonende te Colrjnsplaat, Benoemingen. 5 Tot kantoorhouder met standplaats post kantoor Yzendtjke is benoemd de heer 'J* Pieters thans post-brievenbesteller te. Aar denburg, POLITIERECHTER TE MIDDELBURG* Zitting van Dinsdag 1 Juli 194L M. F. M., 44 j., incasseerder te Goes, wegens verduistering, welk geld hg voor J. K. had geïnd en niet aan dezen afge dragen. Eisch: 1 maand gevangenisstraf. Uit spraak: conform. C. L. H., 35 j., schoenmaker te Sluis, wegens vernieling van een erfafscheiding. Eisch: 25 sub 10 dg. Uitspr.: conform. J. J. de K., 30 jaar, varensgezel te Hansweert, wegens diefstal van munten welke hij gevonden had. Eisch: 20 sub 10 dg. Uitspr.: conform. M. van der S, echtg. van F. L. S., ho telhoudster te Terneuzen, wegens beleedi- gtog- Eisch: 10 sub 5 dg. Uitspr.: conform. A. A., 60 jaar, winkelier te Westdorpe, wegens mishandeling. Eisch: 10 sub 5 dg. Uitspr.: conform. W. B., 61 jaar, arbeider te Rilland- Bath, wegens diefstal van houten, palen. Eisch: 15 sub 10 dg. Uitspr.: conform. P. M., 27 jaar, vlasbewerker te Sint Jan steen, wegens verboden nederlage van 60 kg. visch. Eisch: 50 sub. 25 dg. hecht. Uitspraak: 30 sub. 15 dg. hecht. D. C. K., 23 jaar, winkelier te Hulst, wegens verboden nederlage van 300 kg. melkpoeder. Eisch: f 20 sub. 10 dg. Uitspraak: con form. Ch. L. M., 30 jaar, fruithandelaar te St Jansteen, wegens verboden nederlage van 3325 kg. uien. Eisch: 100 sub. 50 dg., met verbeurd verklaring. Uitspraak: 50 sub 25 dg., met verbeurdverklaring. J. P. v. d. H., 33 jaar, winkelier te Hulst, wegens verboden nederlage van 902 kg. melkpoeder en 1000 kg. stijfsel. Eisch: 25 sub. 10 dg. Uitspraak con form. C. v. K., 45 jaar, grossier te Axel, we gens verboden nederlage, van 1164 kg. melkpoeder, 384 kg. gecondenseerde melk en 464 kg. chocolademelk. enEisch 50 sub. 20 dg. Uitspraakcon form. D. v. d, W., 34 jaar, tuinman te Souburg, wegens diefstal van een rijwiel. Eisch2 maanden gevangenisstraf. Uit spraak 6 weken gevangenisstraf. TACHTIGJARIGE STAK ABDIJ- SCHUUR IN BRAND. Het gerechtshof te 's Hertogenbosch heeft gisteren in hooger beroep behan deld de strafzaak tegen den 80-jarigen A. J. van W., woonachtig te Echt, die aldaar op 10 Maart opzettelijk een schuur van de Cistercienser abdij in brand heeft gesto ken, tengevolge waarvan 70.000 kg. stroo, een dorschmachine, een stroopers en een landbouwmotor door het vuur werden ver nield. De rechtbank te Roermond had Van W. veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Tegen dit vonnis heeft de 80-jarige ver dachte hooger beroep aangeteekendL Hij beweerde onschuldig te zijn veroordeeld en eerst het feit bekend te hebben om on derdak te verkrijgen. Uit de verdlere behandeling van de zaak bleek, dat de verdachte op heeterdaad van brandstichting was betaapt door een knecht van de abdij, die hem aanhield en aan de marechaussee overleverde. Verder bleek, dat de verdachte reeds meermalen voor zeer ernstige misdrijven tot zware gevangenisstraffen veroordeeld is geweest en dat hij de laatste tien jaren in de rijkswerkinrichting te Veenhui zen heeft doorgebracht. De advocaat-generaal eischte opnieuw twee jaar gevangenisstraf. MIS GESTAPT EN OVERREDEN. De 12-jarige M. Gaasbeek te Ede, wilde op den weg RenswoudeDe Klomp met een melkwagen meerijden. Hrj stapte echter mis, waardoor hij een voorwiel over het been en een achterwiel over het hoofd kreeg. Hij was onmiddellijk dood. Het slachtoffer werd naar de begraafplaats te Renswoude vervoerd. Geschreven door DASHIELL HAM M ETT Teekeningen van ALEXANDER RAYMOND 86 86. „Ik heb U de waarheid gezegd, meneer Dexter," zegt Grace Po wers, als zg weer in een der vertrekken tegenover den detecti/ ve zit. 0,Mgn man liet mij zijn geld na. Nooit heeft h\j gezegd, dat het van Evelina was. Ik kan dat trouwens ook niet geloven." Er is een korte stilte. „En zei hij niets van „De Top" De woorden van den detective klinken hard en hij houdt zijn oogen strak op het gezicht van de vrouw tegenover hem gericht. ik begrijp niet wat dat is, „De Top"-* Dexter staat op en dan langzaam in de kamer op en neer loopend vertelt hij„„De Top" is een vreeselijke man, die niets en niemand ontziet. Hij is het hoofd van een beruchte misdadigersbende. Het was „De Top", die Uw man geld afperste en die Uw man liet vermoor den Dan verschijnt Anderson van achter de gordijnen. „Pardon, mevrouw Powers, er is een heer voor U aan de telefoon". „Heeft bij zijn naam niet gezegd?" „Neen, maar als ik tegen zei, dat het „De Top" was, <!an was het voldoende." De kalmte van mevrouw Powers is verdwenen. Bleek staat zij op uit haar stoel en begeeft zich trillend over het geheele lichaam naar het telefoontoestel. „De Top!"Dexter zegt het zachtjes voor zich zelf. Met een ern stig gezicht volgt hij mevrouw Powers naar de tafel, waarop het toe stel staat .([Zaterdag vervolg)*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 7