Richtlijnen voor de luchtbescherming van HET HOTEL-, CAFE- EN landbouw- en veeteeltbedrijven. RESTAURANTBEDRIJF. Tweede Blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Donderdag 3 Juli Eenige leerzame voorbeelden. 0ntwerP rege,ing arbeids- voorwaarden. Vluchtelingen uit het grensgebied ven de Sovjet-Unie verdringen zich In grootea getale langs de wegen en op de stations ia de gevechtszdne (Atlantic-Holland) De stichting en uitbreiding van industrieele en groothandelsbedrijven. De bedoelingen van het bedrijfsvergunnlngenbeslult 1941. Punt 36 van de richtlijnen bovenge noemd, bepaalt, dat zand' aanwezig dient te zQn ter blussching in de stallen punt 37 dat staldeuren naar buiten dienen open te gaan en van buiten te openen dienen te zijn en punt 72, dat dierenartsen in de luchtbeschermingsorganisatie met betrek king tot de veterinaire hulpverleening die nen te worden ingeschakeld. In het Meinummer van „Pro Cive", het officieele orgaan van die Rijksinspectie luchtbescherming schrijft die heer G. J. C. E. Eissens naar aanleiding van eenige re cente gevallen van bominslag in boerde rijen in zijn ressort, dat in de practgk aan de naleving der richtlijnen zeer veel blijkt te ontbreken en veel leed en groote mate- rieele schade, niet alleen voor die betrok kenen, doch ook voor de gemeenschap daarvan het gevolg is. De schrijver meent, dat het wellicht door vermelding van voor vallen uit de practijk mogelijk is de houders van landbouw- en veeteeltbedrijven er toe te brengen, mede in het algemeen be lang, d)e noodige voorzorgsmaatregelen te treffen, omdat juist de bescherming van den veestapel en de producten van den landbouw met het oog op de voedselvoor ziening heden ten dage van zoo groote be- teekenis is. Men mag niet uit het oog ver liezen, dat de bedoelde bedrijven veelal ver buiten de bebouwing zijn gelegen en men daardoor practisch bij een met oor logsgeweld verband houdend ongeval op zichzelf is aangewezen. Hoewel men zeer zeker in dezen tijd zou mogen verwach ten, dat ook de plattelandsbevolking, haar eigen belang inziende, elke gelegenheid om zich te laten voorlichten aangrijpt, blijkt dit in de practijk zeer veel te wen- schen over te laten. D- oorzaak hiervan is drieledig. In de eerste plaats heerscht de verkeerde en in de practijk door d!e feiten achterhaalde meening, dat de kans om ten plattelande met het concrete luchtgevaar in aanraking te komen, te verwaarloozen is. Voorts voelt men als gevolg hiervan op afgelegen boerderijen wonende, er weinig voor een tocht te maken naar stad of dorp om bijeenkomsten bij te wonen waarvoor men geen interesse heeft en waarvan men zeer ten onrechte het nut niet inziet. En tenslotte komt hier nog bij, dat door den aard van de dn de landbouw- en veeteeltbedrijven voortdu rend te verrichten werkzaamheden, er weinig of geen tijd overblijft, om zich door lezen of studie met dte bedoelde problemen bezig te hou'dlen. Niettemin moet, wegens de groote belangen, die op het spel staan, de voorlichting intensief tier hand worden genomen en dient zulks, als andere middelen falen, te geschieden op bijeenkomsten van landbouw- en vee teelt organisaties. Ook huisbezoek is een niet te onderschatten wijze van voorlich ting. Eerst wanneer belanghebbenden een juist inzicht in het luchtbeschermings- vraagstuk zal zijn bijgebracht, zal men ook dte ter bescherming aan de hand ge dane middelen en de te treffen voorzienin gen aanvaarden als zijnde noodzakelijk en dienende voor eigen veiligheid en behoud van eigen goederen. Schrijver behandelt dkan een geval van een boer, wiens nieuw gebouwde stalling en woonhuis met geheelen inventaris, waaronder 8 koeien, een prooi der vlam men werd. Deze veehouder had verzuimd, niettegenstaande de groote aandrang van zijn vrouw, den voorlichtingsavond bij te wonen, en moest nu zijn geriefelijke wo ning verwisselen voor een groot met Prof. J. J. Schrfefke tot secretaris-generaal van Justitie benoemd. Het rijkscommissariaat maakt bekend De rijkscommissaris voor de bezette Nederlandsche gebieden heeft krachtens par. 1 zijner verordening no. 3/40 over de uitoefening der regeeringsbevoegdheden in Nederland, prof. mr. J. J. Schrieke, hoog leeraar aan de universiteit van Leiden, met ingang van 1 Juli 1941, benoemd tot secretaris-generaal van het ministerie van justitie. De persdienst van de N S B. meldt om trent de levensloop van den nieuw benoemde o.m. Jacobus Johannes Schrieke werd op 19 October 1884 te Pijnakker (Z.-H.) geboren. In 1908 promoveerde hij tot doctor in de rechtswetenschappen. In 1909 vertrok hij naar Nederlandsch- Indië als subsituut-griffier bij den raad van justitie te Batavia. Hij bleef in Indië tot 1916, keerde daarna in Nederland \erug, waar hij tot 1919 gedetacheerd was bij het departement van koloniën te 's-Gravenhage, en daarna tot 1922 in verschillende functies ter beschikking van de Nederlandsch-In- dische regeering bleef. Gedurende de zes daaropvolgende jaren was hij regeeringsgemachtigde voor alge- meene zaken bij den volksraad in Neder- landsch-Indië, om in 1929 als lid der Neder landsche delegatie ter 12e internationale arbeidsconferentie te Genève aanwezig te zijn. Hg' vertrok daarna weder naar Neder- landsch-Indië en was tot 1934 directeur Van justitie aldaar. Sinds 1935 is hij buitengewoon hoog leeraar aan de universiteit te Leiden in staats en administratief recht voor Neder- landsch Indië, Suriname en Curasao. Professor Schrieke is lid van de N.S.B. en lid van de stichting tot bevordering van den leerstoel van de studie van het natio naal-social isme N.S.B.N.S. GIBRALTAR ZOEKT DIERENVRIENDEN. Als gevolg van de evacuatie zyn te Gi braltar drie duizend honden en katten zon der baas achtergebleven, naar de Informa- ciones meldt, die een gevaar voor de volks gezondheid dreigen te worden. De autori teiten hebben derhalve last gegeven deze dieren bijeen te drjjven en dood te schieten, als zij niet aan dierenvrienden ten geschen ke gegeven kunnen worden, spoed tot bewoning ingericht kippen hok. Daarnaast had hg twee belangrijke voorzieningen niet getroffen. Een hoeveel heid droog zand met een schop was in de stal niet aanwezig en naar buiten open gaande en uiteraard ook van buiten te openen deuren die noodzakelijk zijn, ont braken. De buiten-schuifdeur was met 2 groote haken aan de binnenzijde zoodlanig vastgezet, dat openen van buitenaf niet mogelijk was, terwjjl zij door den ontsta- nen brand binnendoor niet te bereiken en te ontgrendelen was. Toen die boer in den laten donkeren avond voor zijn woning stond, sloegen twee brisantbommen op eenige honderden meters van zijn woning in, gelukkig zonder hem te treffen en on middellijk daarop sloeg een brandbom (de bekende brandstaaf) in zijn woning tot op den beganen grond. De boer is onvervaard en weet de bom door d!e geopende deur op zijn erf te werpen, waar zij volkomen uitbrandt. De man verzuimde met knechts en zoons na te gaan of nog andere brandbommen aanwezig zijn en als men denkt dat het gevaar voorbij is, hoort men in de stal het vee onrustig doen en ontdekt de boer aldaar een tweede brandbom, die het stadium van ontsteking (uit de gaatjes spuitende vuurstraaltjes) reeds voorbij is. Hier had men met eenige scheppen zand het gevaar nog kunnen bezweren. Doch zand, noch schop, noch brandbluschappa- raat is in of nabij de stal aanwezig. Met jutten zakken en dan er op te trappen, wordt niets meer bereikt, die brand wordt juist erger en pogingen om binnen bij de staldeur te komen of deze van buiten te openen mislukken, omdat de deur aan de binnenzijde links en rechts met een haak is vastgezet. De afwezigheid van zand als bluschmiddel en de aanwezigheid van twee simpele ijzeren haken veroorzaakten, naast het gebrek aan inzicht, voor den boer een catastrophe. Een derde brand-- bom wordt later ontdekt, doch deze is op een scheidingsmuurtje van de varkenshok ken neergekomen en in tweeën gebroken. Er was hier niet alleen groote schade voor dten eigenaar, doch ook voor de ge meenschap. Dit laatste kan zich ook voor doen. wanneer in de gemeenten de vete rinaire verzorging, als onderdeel van den luchtbeschermingsdienst niet voldoende onder de oogen is gezien. In de practijk is het voorgekomen, dat die organisatie zoodanig verwaarloosd was, dat een dierenarts, die des nachts door personeel van den luchtbeschermings dienst werd geroepen om hulp te verlee- nen aan door bomscherven getroffen vee, toen eigenlijk voor het eerst officieel in zijn kwaliteit als dierenarts met den ge meentelijken luchtbeschermingsdienst in aanraking kwam. De dierenarts haastte zich niet bijzonder en kwam ter plaatse toen een deel van het getroffen vee reeds gestorven was, zoodat hem slechts restte eenige licht gewonde dieren te verzorgen en als keuringsveearts het vleesch van de gestorven dieren af te keurpn, omdat maag en darmen niet waren verwijderd en de dieren niet naar een noodi-slachthuis wa ren vervoerd. Was het optreden van dezen dierenarts te laken, ook de leiding van den luchtbeschermingsdienst treft eenblaam. Waar ook in Zeeland nog lang niet alle boeren en veehouders begrijpen welke maatregelen zij dienen te nemen, voldeden wij gaarne aan het tot ons gericht verzoek uit het lezenswaardig artikel een en ander te citeeren. 10.000 boete wegens prijs opdrijvingvan invoergoederen. Een N.V. te 's-Gravenhage, welke pro fielijzer uit het buitenland importeerde, had midden 1940, toen uit België minder gun stige berichten kwamen, haar prijsnotee- ringen aanmerkelijk verhoogd. Tegen deze verhoogde prijzen werd ook de oude voor raad, ingevoerd tegen lage prijzen, ver kocht. Hierbij calculeerde de N.V. dus op grond van de vervangingswaarde, wat on der de huidige bijzondere omstandigheden nu eenmaal niet kan worden toegelaten. Bovendien werd de pry's van het na 10 Mei 1940 geïmporteerde ijzer zóó gesteld, dat de winstmarge hooger werd dan vóór 10 Mei gebruikelijk was. Het rijksbureau voor ijzer en staal, dat een onderzoek naar de prijspolitiek van de ze onderneming had ingesteld, legde de prijsovertredirig aan den inspecteur voor de prjjsbeheersching te 's-Gravenhage voor. Deze constateerde, dat hier prijsverhooging had plaats gevonden zonder de daartoe ver- eischte vergunning en dat dus de prijzen- beschikking 1940 I was overtreden. De di recteur der N.V., M., werd op grond hier van veroordeeld tot een boete van 10.000. By de vaststelling van dit bedrag was re kening gehouden met de extra winst, welke tengevolge van de prysopdrrjving was ge maakt. Bq de berekening hiervan had de accountantsdienst van het departement van handel, nijverheid en scheepvaart voor de na 10 Mei 1940 uit het buitenland inge voerde goederen rekening gehouden met de gestegen importprgzen. HITTEGOLF IN AMERIKA. Van de Oostkust der Ver. Staten ko men berichten over het begin van een he vige hittegolf met buitengewoon groot vochtgehalte. Vplgens berichten uit Phi- ladelfia zgn daar reedis acht personen door de warmte bevangen, een is er ge storven. GEZIN MET 25 KINDEREN. - De Spaansche staat heeft dezer dagen 100.000 peseta's als premie onder de kin- derrgkste gezinnen verdeeld. De twee na tionale prgzen vielen ten deel aan een gezin met 25 kinderen en een met 19, van wie er nog 16 in leven zgn. Bovendien hebben de beide kinderrijkste gezinnen in iedere pro vincie nog een pry's gekregen. Het record houdt een gezin in Santander met 25 kinderen. Daarop volgt een gezin te Salamanca met 22 spruiten, te Madrid is het maximum 16, De persdienst van het N.V.V. meldt: De ontwerp regeling arbeidsvoorwaarden voor het hotel-, café-, restaurant- en café- tariabedrijf schept voor het geheele per soneel rechtspositie. Vele, reeds jaren be staande misstanden worden opgeruimd. Het ontwerp ligt thans op de verschil lende bureelen van de districtshoofden der arbeidsinspectie ter inzage. Belanghebben den kunnen eventueele bezwaren schrifte lijk indienen by het college van rgks- bemiddelaars en wel tot 5 Juli 1941. Aan vankelijk Sloot de termy'n op 28 Juni. Na een onderzoek der ingekomen bezwaar schriften zal het college van ryksbemidde- laars zoo spoedig mogelgk een beslissing nemen. Reeds gedurende geruimen tyd heeft de bg het N.V.V. aangesloten bond van hotel-, café- en restaurantpersoneel gegverd voor een regeling van arbeidsvoorwaarden in dezen bedrijfstak. Er heerschten chaoti sche toestanden, die dringend verbetering behoefden. In het jaar 1936 werd dan ook van deze zgde een regeling ontworpen, welke aan vele euvelen een einde zou maken. De thans ontworpen regeling, die is tot stand gekomen door de samenwer king van werkgevers en werknemers, heeft de algemeene richtlgnen, die van bovengenoemde zgde in 1936 werden uit gestippeld, als basis genomen. Hoofdzaak is, dat de ontwerp-regellng een belang rijke stap zet in de richting van een ordening der verhoudingen in dezen voor ons land niet onbelangrgken bedrijfstak. De bedrgfsverhoudingen zgn o.a. door con- currerttiemethoden, die niet steeds door den beugel konden, op dusdanige wyze vergroeid, dat niet alleen levensbelangen van werknemers werden geschaad en .werk gevers werden getroffen, maar dat overal de levenskrachten van het heele bedrgf werden verzwakt. In vele gevallen ontvingen de werk nemers zeer lage loonen en waren de werktgden zeer lang, terwyi van een pe riodieke rust veelal niet veel terecht kwam. Het behoeft dan ook geen betoog, dat in de ontwerp-regeling juist de werk tijden, loonen en rusttgden nauwkeurig zgn geregeld. Dit wil niet zeggen, dat ge tracht is het heele bedrgf in een nauw keurslgf te persen. Het aantal soorten zaken in het hotel-, café- en restaurant bedrijf is velerlei. En in de ontwerp regeling is hiermede wel degelyk reke ning gehouden. In het ontwerp worden minimum-loonen genoemd. Dit wil niet zeggen, dat voortaan uitsluitend deze minimum-loonen zullen worden betaald, al kan hierbg worden op gemerkt, dat de minimum-loonen zeer gun stig afsteken i>g de belooningen, die de werkers tot nu toe voor hun prestaties genoten. Van werkgeverszgde heeft men thans doen uitkomen, dat de loongrenzen boven het gemiddelde liggen, dat thans over het algemeen wordt betaald. Som mige werkgevers zullen wellicht zoo ver gaan om zulks als een bezwaar tegen de regeling aan te voeren. In de eerste plaats kan het nimmer de bedoeling van een regeling der arbeidsvoorwaarden zgn om de loonen naar beneden te drukken. Ver der kan met den meesten nadruk worden geconstateerd, dat de loonen in dezen bedrgfstak over het algemeen zeer laag waren. De hoofdoorzaak, dat de ontwor pen regeling boven het thans geldende gemiddelde gaat, is derhalve het feit, dat de belooningen slecht zgn. Uit de bezwaren, die van werkgevers zijde naar voren worden gebracht, spreekt wel in bijzondere mate het verschgnsel, dat men zich de afwezigheid van velerlei misstanden bewust is geworden, misstan den, die voorheen genegeerd werden en die thans opgeruimd dienen te worden en wel door samenwerking van werkgevers en werknemers. Juist omdat alle belang hebbenden thans de handen ineen kunnen slaan, is de gelegenheid geschapen tot het gezond maken van dezen bedrgfstak. Door de regeling van de werktgden zal het wellicht in sommige bedrijven juist daar waar wel zeer lang wordt gewerkt noodzakelgk zgn tot personeelsuitbrei- .ding over te gaan. Zulks zal de werk gelegenheid voor de vakbekwame werkers verhoogen. Met nadruk wordt hier de vakbekwaamheid op den voorgrond ge steld. In de achter ons liggende crisisjaren zgn velen naar het café- en restaurant bedrijf gestroomd. De ordening kan thans aan dezen wisselvalligen stroom een einde maken. Hierdoor zal als het ware een soort selectie van vakbekwame werkne mers ontstaan, welke krachtens hun pres tatie ook recht kunnen doen gelden op een behoorlijke belooning. Verder zy er op gewezen er biyken op dit punt misverstanden te bestaan dat wel de rustduur is vastgelegd in de regeling, echter de uren, waarop deze rust genoten moet worden, bepaald kun nen worden naar gelang dc bgzondere geaardheid van het bedrgf. Elke zaak stelt hiervoor zgn bgzondere eischen. Van zeer groote beteekenis is niet alleen de regeling van de vacantie, maar daarenboven het vastleggen van de va cant! etoelagen. Tot dusverre werd voor de werknemers in dezen bedrgfstak een jaarlgksche va cantie als recht erkend. Een vac antie toelage is hieraan onverbrekeüjk verbon den. Indien b.v. een kellner immers voor heen vacantie genoot, stonden in feite zgn inkomsten stiL De thans ontworpen regeling zal op den duur den juisten man op de juiste plaats brengen, door de regelmatige rust periode het levensgeluk van de werkne mers, zijn vitaliteit en zyn werkkracht vergrooten en de werkgelegenheid verrui men. De loonregeling zal onloyale concur- rentiemethoden uit den weg ruimen of bemoeilyken, zulks ten gerieve van alle belanghebbenden in dezen bedrijfstak en uiteindelgk ten bate van allen, die van de diensten van dezen bedrgfstak gebruik maken. In het verordeningenblad van 27 Juni is afgekondigd het bedrgfsvergunningenbe- sluit 1941. Dit besluit dient ter vervanging van de bedrgfsvergunningenwet 1938, die met de inwerkingtreding van het nieuwe be sluit vervalt. Het bevat een algemeen ver bod van het stichten en uitbreiden van industrieele bedrijven alsmede van het stichten van groothandelsbedrijven zonder vergunning van den secretaris-generaal van het departement van handel, ngver- heid en scheepvaart, of voor zoover de betrokken bedrijven zich bewegen of gaan bewegen op het terrein van de voedsel voorziening, van den secretaris-generaal van het departement van landbouw en visscherij. De bedoeling van dit belangrijke besluit is tweeledig. In de eerste plaats beoogt het be- drgfsvergunningenbesluit overbodige of schadelgke kapitaalsinvesteeringen te gen te gaan. In verscheidene bedrijfstakken is n.l. op het oogenblik als gevolg van de grond- stoffenschaarschte reeds een niet onbe langrijk gedeelte van het productieappa raat ongebruikt. Wanneer in zulke bedrijfs takken nieuwe bedrgven worden gesticht of de bestaande bedrgven wórden uitge breid, zal dat in het algemeen een achter uitgang van de bezetting voor de overige bedrijven met zich brengen. De moeilyk- heden, die thans reeds voor bepaalde be drijven uit de geringe bezetting voort vloeien, zullen in dat geval nog grooter worden. Bovendien kunnen de materialen, die in zulke gevallen voor den nieuwbouw of de uitbreiding zgn gebruikt, als ver spild. worden beschouwd. Daarom is het noodzakelgk gebleken een contróle uit te oefenen op de nieuwe vestigingen en uit breidingen. Bij deze contróle zal het mo gelijk zgn bg alle aanvragen na te gaan of aan de betrokken uitbreiding van ons industrieel of handelsapparaat uit natio- naal-economisch oogpunt behoefte bestaat. Tevens wordt het mogelgk er voor zorg te dragen, dat als nieuwe ondernemers alleen zij optreden, die de vereischte vak bekwaamheid bezitten en voldoende cre- dietwaardig zgn. Voorkoming van branche-vervaging. De tweede doelstelling van het be- drgfsvergunningenbesluit is de z.g. branche vervaging te voorkomen. Deze branche-vervaging is een speciaal tydsverschgnsel. Tal van bedrgven, zoowel in de industrie als in den handel, welker omzetten tengevolge van den oorlog zgn gedaald, zoeken daarvoor compensatie op andere terreinen. Het is al gebleken, dat zij daarbij soms komen op het terrein van bedrgfstakken, die zelf eveneens onder de oorlogsomstandigheden hebben te lgden. In zulke gevallen zal het optreden van den nieuwen concurrent in die bedrgfstak ken en de daar bestaande moeilgkheden alleen maar vergrooten, zonder voor den betrokkene een bevredigende oplossing te brengen. Daarom is een contróle by dit streven naar compensatie noodzakelijk ge bleken. Het spreekt vanzelf, dat bij deze con tróle niet de minste moeilgkheden in den weg zullen worden gelegd aan alle bona fide en uit nationaal-economisch gezichts punt gerechtvaardigde plannen tot het stichten van nieuwe industrieele en han delsbedrijven of tot het gaan fabriceeren of gaan verhandelen van|niëuwe artikelen. Het bedrgfsvergunningenbesluit beoogt al leen maar te voorkomen, dat ondernemers, die zich van de algemeene situatie in den bedryfstak, waarin zy zich willen gaan begeven, niet voldoende op de hoogte hebben gesteld, kapitaal en materiaal ver spillen en nieuwe moeilgkheden zouden ver oorzaken in bedrgfstakken, die reeds zwaar onder de oorlogsomstandigheden hebben te lgden. Indien aldus de onverantwoorde vestigingen en uitbreidingen worden voor komen, zuilen de plannen, die uit nationaal- economisch oogpunt wel gerechtvaardigd zyn, gemakkelyker en met meer kans op succes tot verwerkelgking komen. Wat verboden Is. Op grond van het bedrgfsvergunningen- besluit is reeds aanstonds verboden: 1. Het vestigen van een industrieel be drgf zonder vergunning van den secretaris generaal voornoemd. Onder industrieele be drgven worden verstaan bedrgven, waarin fabriekmatige of overwegend machinale productie plaats vindt, terwgl onder vesti ging wordt verstaan het aanvangen of doen aanvangen van het voortbrengen of bewerken van goederen. 2. Het uitbreiden van een industrieel bedrgf zonder vergunning van den secre taris-generaal. Onder uitbreiding moet hier worden verstaan het vergrooten of doen vergrooten van de productie-capaciteit. 3. Het gaan maken in een industrieel bedrgf van producten, welke op het tgd- stip van de inwerkingtreding van het be- dryfsvergunningenbesluit niet tot de nor male in dat bedrgf voortgebrachte of be werkte goederen behooren. 4. Het vestigen van een handelsbedrijf zonder vergunning, waarby onder het ves tigen moet worden verstaan het aanvan gen of doen aanvangen van het verhande len van goederen. 5. Het gaan verhandelen in een handels bedrijf van andere goederen dan op het tgdstip van de inwerkingtreding van het bedrgfsvergunningenbesluit in het alge meen in soortgelijke bedrgven worden ver handeld. Het aanvragen van vergunningen* Vergunningen, welke noodig zgn voor een van de bovengenoemde handelingen* kunnen worden aangevraagd bg de ryks- bureaux voor handel en ngverheid. Be voegd is in het algemeen dat rijksbureau, tot wiens bemoeienis het artikel, dat de betrokken onderneming wil gaan fabri- ceeren of verhandelen, behoort Alleen voor zoover het bedrijf zich beweegt of wil, gaan bewegen op het terrein van de voed selvoorziening, moeten aanvragen worden ingediend bg de betrokken centrale crisis organisatie. In de gevallen, waarin men niet zeker is of een handeling, die men wil gaan verrichten, al dan niet onder de verboden van het bedryfsvergunningen- besluit valt, doet men toch verstandig eerst nadere inlichtingen bg het bevoegde rijksbureau of bg de bevoegde centrale crisisorganisatie in te winnen. Men loopt anders de kans, dat men kosten maakt, welke later blijken verspild te zgn, als de vergunning zou worden geweigerd. Op grond van het bedrgfsvergunningen- besluit zal het ook mogelgk zgn een soort- gelijk vestigings-en uitbreidingsyerbod af te kondigen voor bedrgfstakken, die niet direct tot de industrie of den groothandel behooren. Bovendien zal het mogelgk zgn voor bepaalde bedrijfstakken niet alleen de uitbreiding van de productiecapaciteit, doch ook de uitbreiding van de productie zelf, aan een vergunning te .binden. Ten slotte kan de secretaris-generaal nog voor schrift geven ten aanzien van de productie methode in bepaalde industrieele bedrijfs takken. Van deze verschillende mogelgk- heden is echter nog niet terstond gebruik gemaakt. Wel is, op grond van een andere bepa ling uit het bedrgfsvergunningenbesluit be paald, dat in de sigarenindustrie geen vergunning tot het vestigen of uitbreiden van een bedrgf vereischt is op grond van dit besluit, omdat voor die bedrijfstak reeds een andere regeling van soortgelgken aard bestaat. In het weekblad „Economische voorlich ting" verschynt een uitvoeriger commen taar op het nieuwe bedrgfsvergunningen besluit, alsmede een overzicht van de wgze, waarop de aanvragen moeten worden in gediend en van de gegevens die daarbij moeten worden overlegd. Belanghebbenden zullen goed doen daarvan nauwkeurig ken nis te nemen. De bebouwing by het Park Griffioen ia klein gehouden, daar dit wykje heel ongun stig ligt ten opzichte van de bestaande en ontworpen verbindingen met het stads centrum. De middenstandswgk bg den Nadorstweg wordt doorkruist door den nieuwen rand weg. Deze wgk komt thans in een beter verband tot het bestaande en ontworpen stadsplan. Dit wordt voornamelgk bereikt door den ontworpen weg bewesten en be oosten den Nadorstweg. De randweg zelve wordt bg dc bocht bij het sportterein recht doorgetrokken naar de Meidoorn laan; hierdoor wordt de verbinding van de Nadorst met de daarby ontworpen be bouwing naar de Koepoortbrug beter. De Nadorstweg westelgk van het Park van Nieuwenhove wordt als achterweg achter de ontworpen bebouwing behandeld. Het complex bg den Nadorstweg en Nieuw Middelburg wordt ingesloten door twee ontspanningsgebieden en wel aan de West zijde door een nieuw sportterrein op het voormalige oefenterrein en aan de Oost- zgde door een park met volkstuinen en een speelweide. De werkgebieden liggen op het ontwor pen industrieterrein aan weerszgden van den randweg tusschen het Kanaal en den Veerschen Weg. DE FRIESCHE MEREN. De marinebevelhebber in Nederland ver strekt met betrekking tot par. 5 alinea 1 der verordening van den rijkscommissaris no. 100/41 vrijstelling van dl© voorschriften van par. 2 alinea 1 voor het gebied bg het Sneekermeer begrensd door de lijn van Arum langs den weg Grauwekat, Bolsward, Sneek, Deersum, Irnsum, Ak- krum en de iyn van Arum langs den tramweg, Bolsward, Sneek, Joure, Nye- haske, Heerenveen, met de beperking, dat vaartuigen zich binnen dit gebied mogen bewegen van zonsopgang tot zonsonder gang en, indien zg niet gebruikt worden* veilig moeten zjjn opgeborgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 5