Richtlijnen voor de luchtbescherming van HET HOTEL-, CAFE- EN
landbouw- en veeteeltbedrijven. RESTAURANTBEDRIJF.
Tweede Blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Donderdag 3 Juli
Eenige leerzame voorbeelden. 0ntwerP rege,ing arbeids-
voorwaarden.
Vluchtelingen uit het grensgebied ven de Sovjet-Unie verdringen zich In grootea
getale langs de wegen en op de stations ia de gevechtszdne
(Atlantic-Holland)
De stichting en uitbreiding van industrieele en
groothandelsbedrijven.
De bedoelingen van het bedrijfsvergunnlngenbeslult 1941.
Punt 36 van de richtlijnen bovenge
noemd, bepaalt, dat zand' aanwezig dient te
zQn ter blussching in de stallen punt 37
dat staldeuren naar buiten dienen open
te gaan en van buiten te openen dienen te
zijn en punt 72, dat dierenartsen in de
luchtbeschermingsorganisatie met betrek
king tot de veterinaire hulpverleening die
nen te worden ingeschakeld.
In het Meinummer van „Pro Cive", het
officieele orgaan van die Rijksinspectie
luchtbescherming schrijft die heer G. J. C.
E. Eissens naar aanleiding van eenige re
cente gevallen van bominslag in boerde
rijen in zijn ressort, dat in de practgk aan
de naleving der richtlijnen zeer veel blijkt
te ontbreken en veel leed en groote mate-
rieele schade, niet alleen voor die betrok
kenen, doch ook voor de gemeenschap
daarvan het gevolg is. De schrijver meent,
dat het wellicht door vermelding van voor
vallen uit de practijk mogelijk is de houders
van landbouw- en veeteeltbedrijven er toe
te brengen, mede in het algemeen be
lang, d)e noodige voorzorgsmaatregelen te
treffen, omdat juist de bescherming van
den veestapel en de producten van den
landbouw met het oog op de voedselvoor
ziening heden ten dage van zoo groote be-
teekenis is. Men mag niet uit het oog ver
liezen, dat de bedoelde bedrijven veelal
ver buiten de bebouwing zijn gelegen en
men daardoor practisch bij een met oor
logsgeweld verband houdend ongeval op
zichzelf is aangewezen. Hoewel men zeer
zeker in dezen tijd zou mogen verwach
ten, dat ook de plattelandsbevolking, haar
eigen belang inziende, elke gelegenheid
om zich te laten voorlichten aangrijpt,
blijkt dit in de practijk zeer veel te wen-
schen over te laten. D- oorzaak hiervan is
drieledig. In de eerste plaats heerscht de
verkeerde en in de practijk door d!e feiten
achterhaalde meening, dat de kans om ten
plattelande met het concrete luchtgevaar
in aanraking te komen, te verwaarloozen
is. Voorts voelt men als gevolg hiervan
op afgelegen boerderijen wonende, er
weinig voor een tocht te maken naar stad
of dorp om bijeenkomsten bij te wonen
waarvoor men geen interesse heeft en
waarvan men zeer ten onrechte het
nut niet inziet. En tenslotte komt hier
nog bij, dat door den aard van de dn de
landbouw- en veeteeltbedrijven voortdu
rend te verrichten werkzaamheden, er
weinig of geen tijd overblijft, om zich
door lezen of studie met dte bedoelde
problemen bezig te hou'dlen. Niettemin
moet, wegens de groote belangen, die op
het spel staan, de voorlichting intensief
tier hand worden genomen en dient zulks,
als andere middelen falen, te geschieden
op bijeenkomsten van landbouw- en vee
teelt organisaties. Ook huisbezoek is een
niet te onderschatten wijze van voorlich
ting. Eerst wanneer belanghebbenden een
juist inzicht in het luchtbeschermings-
vraagstuk zal zijn bijgebracht, zal men
ook dte ter bescherming aan de hand ge
dane middelen en de te treffen voorzienin
gen aanvaarden als zijnde noodzakelijk en
dienende voor eigen veiligheid en behoud
van eigen goederen.
Schrijver behandelt dkan een geval van
een boer, wiens nieuw gebouwde stalling
en woonhuis met geheelen inventaris,
waaronder 8 koeien, een prooi der vlam
men werd. Deze veehouder had verzuimd,
niettegenstaande de groote aandrang van
zijn vrouw, den voorlichtingsavond bij te
wonen, en moest nu zijn geriefelijke wo
ning verwisselen voor een groot met
Prof. J. J. Schrfefke tot
secretaris-generaal van Justitie
benoemd.
Het rijkscommissariaat maakt bekend
De rijkscommissaris voor de bezette
Nederlandsche gebieden heeft krachtens
par. 1 zijner verordening no. 3/40 over
de uitoefening der regeeringsbevoegdheden
in Nederland, prof. mr. J. J. Schrieke, hoog
leeraar aan de universiteit van Leiden,
met ingang van 1 Juli 1941, benoemd tot
secretaris-generaal van het ministerie van
justitie.
De persdienst van de N S B. meldt om
trent de levensloop van den nieuw benoemde
o.m.
Jacobus Johannes Schrieke werd op 19
October 1884 te Pijnakker (Z.-H.) geboren.
In 1908 promoveerde hij tot doctor in de
rechtswetenschappen.
In 1909 vertrok hij naar Nederlandsch-
Indië als subsituut-griffier bij den raad van
justitie te Batavia. Hij bleef in Indië tot
1916, keerde daarna in Nederland \erug,
waar hij tot 1919 gedetacheerd was bij het
departement van koloniën te 's-Gravenhage,
en daarna tot 1922 in verschillende functies
ter beschikking van de Nederlandsch-In-
dische regeering bleef.
Gedurende de zes daaropvolgende jaren
was hij regeeringsgemachtigde voor alge-
meene zaken bij den volksraad in Neder-
landsch-Indië, om in 1929 als lid der Neder
landsche delegatie ter 12e internationale
arbeidsconferentie te Genève aanwezig te
zijn.
Hg' vertrok daarna weder naar Neder-
landsch-Indië en was tot 1934 directeur
Van justitie aldaar.
Sinds 1935 is hij buitengewoon hoog
leeraar aan de universiteit te Leiden in
staats en administratief recht voor Neder-
landsch Indië, Suriname en Curasao.
Professor Schrieke is lid van de N.S.B.
en lid van de stichting tot bevordering van
den leerstoel van de studie van het natio
naal-social isme N.S.B.N.S.
GIBRALTAR ZOEKT
DIERENVRIENDEN.
Als gevolg van de evacuatie zyn te Gi
braltar drie duizend honden en katten zon
der baas achtergebleven, naar de Informa-
ciones meldt, die een gevaar voor de volks
gezondheid dreigen te worden. De autori
teiten hebben derhalve last gegeven deze
dieren bijeen te drjjven en dood te schieten,
als zij niet aan dierenvrienden ten geschen
ke gegeven kunnen worden,
spoed tot bewoning ingericht kippen
hok. Daarnaast had hg twee belangrijke
voorzieningen niet getroffen. Een hoeveel
heid droog zand met een schop was in de
stal niet aanwezig en naar buiten open
gaande en uiteraard ook van buiten te
openen deuren die noodzakelijk zijn, ont
braken. De buiten-schuifdeur was met 2
groote haken aan de binnenzijde zoodlanig
vastgezet, dat openen van buitenaf niet
mogelijk was, terwjjl zij door den ontsta-
nen brand binnendoor niet te bereiken en
te ontgrendelen was. Toen die boer in den
laten donkeren avond voor zijn woning
stond, sloegen twee brisantbommen op
eenige honderden meters van zijn woning
in, gelukkig zonder hem te treffen en on
middellijk daarop sloeg een brandbom (de
bekende brandstaaf) in zijn woning tot op
den beganen grond. De boer is onvervaard
en weet de bom door d!e geopende deur
op zijn erf te werpen, waar zij volkomen
uitbrandt.
De man verzuimde met knechts en zoons
na te gaan of nog andere brandbommen
aanwezig zijn en als men denkt dat het
gevaar voorbij is, hoort men in de stal
het vee onrustig doen en ontdekt de boer
aldaar een tweede brandbom, die het
stadium van ontsteking (uit de gaatjes
spuitende vuurstraaltjes) reeds voorbij is.
Hier had men met eenige scheppen zand
het gevaar nog kunnen bezweren. Doch
zand, noch schop, noch brandbluschappa-
raat is in of nabij de stal aanwezig. Met
jutten zakken en dan er op te trappen,
wordt niets meer bereikt, die brand wordt
juist erger en pogingen om binnen bij de
staldeur te komen of deze van buiten te
openen mislukken, omdat de deur aan de
binnenzijde links en rechts met een haak
is vastgezet. De afwezigheid van zand als
bluschmiddel en de aanwezigheid van twee
simpele ijzeren haken veroorzaakten,
naast het gebrek aan inzicht, voor den
boer een catastrophe. Een derde brand--
bom wordt later ontdekt, doch deze is op
een scheidingsmuurtje van de varkenshok
ken neergekomen en in tweeën gebroken.
Er was hier niet alleen groote schade
voor dten eigenaar, doch ook voor de ge
meenschap. Dit laatste kan zich ook voor
doen. wanneer in de gemeenten de vete
rinaire verzorging, als onderdeel van den
luchtbeschermingsdienst niet voldoende
onder de oogen is gezien.
In de practijk is het voorgekomen, dat
die organisatie zoodanig verwaarloosd was,
dat een dierenarts, die des nachts door
personeel van den luchtbeschermings
dienst werd geroepen om hulp te verlee-
nen aan door bomscherven getroffen vee,
toen eigenlijk voor het eerst officieel in
zijn kwaliteit als dierenarts met den ge
meentelijken luchtbeschermingsdienst in
aanraking kwam. De dierenarts haastte
zich niet bijzonder en kwam ter plaatse
toen een deel van het getroffen vee reeds
gestorven was, zoodat hem slechts restte
eenige licht gewonde dieren te verzorgen
en als keuringsveearts het vleesch van de
gestorven dieren af te keurpn, omdat maag
en darmen niet waren verwijderd en de
dieren niet naar een noodi-slachthuis wa
ren vervoerd. Was het optreden van dezen
dierenarts te laken, ook de leiding van den
luchtbeschermingsdienst treft eenblaam.
Waar ook in Zeeland nog lang niet alle
boeren en veehouders begrijpen welke
maatregelen zij dienen te nemen, voldeden
wij gaarne aan het tot ons gericht verzoek
uit het lezenswaardig artikel een en ander
te citeeren.
10.000 boete wegens prijs
opdrijvingvan invoergoederen.
Een N.V. te 's-Gravenhage, welke pro
fielijzer uit het buitenland importeerde, had
midden 1940, toen uit België minder gun
stige berichten kwamen, haar prijsnotee-
ringen aanmerkelijk verhoogd. Tegen deze
verhoogde prijzen werd ook de oude voor
raad, ingevoerd tegen lage prijzen, ver
kocht. Hierbij calculeerde de N.V. dus op
grond van de vervangingswaarde, wat on
der de huidige bijzondere omstandigheden
nu eenmaal niet kan worden toegelaten.
Bovendien werd de pry's van het na 10 Mei
1940 geïmporteerde ijzer zóó gesteld, dat
de winstmarge hooger werd dan vóór 10
Mei gebruikelijk was.
Het rijksbureau voor ijzer en staal, dat
een onderzoek naar de prijspolitiek van de
ze onderneming had ingesteld, legde de
prijsovertredirig aan den inspecteur voor de
prjjsbeheersching te 's-Gravenhage voor.
Deze constateerde, dat hier prijsverhooging
had plaats gevonden zonder de daartoe ver-
eischte vergunning en dat dus de prijzen-
beschikking 1940 I was overtreden. De di
recteur der N.V., M., werd op grond hier
van veroordeeld tot een boete van 10.000.
By de vaststelling van dit bedrag was re
kening gehouden met de extra winst, welke
tengevolge van de prysopdrrjving was ge
maakt. Bq de berekening hiervan had de
accountantsdienst van het departement
van handel, nijverheid en scheepvaart voor
de na 10 Mei 1940 uit het buitenland inge
voerde goederen rekening gehouden met de
gestegen importprgzen.
HITTEGOLF IN AMERIKA.
Van de Oostkust der Ver. Staten ko
men berichten over het begin van een he
vige hittegolf met buitengewoon groot
vochtgehalte. Vplgens berichten uit Phi-
ladelfia zgn daar reedis acht personen
door de warmte bevangen, een is er ge
storven.
GEZIN MET 25 KINDEREN. -
De Spaansche staat heeft dezer dagen
100.000 peseta's als premie onder de kin-
derrgkste gezinnen verdeeld. De twee na
tionale prgzen vielen ten deel aan een gezin
met 25 kinderen en een met 19, van wie er
nog 16 in leven zgn. Bovendien hebben de
beide kinderrijkste gezinnen in iedere pro
vincie nog een pry's gekregen.
Het record houdt een gezin in Santander
met 25 kinderen. Daarop volgt een gezin te
Salamanca met 22 spruiten, te Madrid is
het maximum 16,
De persdienst van het N.V.V. meldt:
De ontwerp regeling arbeidsvoorwaarden
voor het hotel-, café-, restaurant- en café-
tariabedrijf schept voor het geheele per
soneel rechtspositie. Vele, reeds jaren be
staande misstanden worden opgeruimd.
Het ontwerp ligt thans op de verschil
lende bureelen van de districtshoofden der
arbeidsinspectie ter inzage. Belanghebben
den kunnen eventueele bezwaren schrifte
lijk indienen by het college van rgks-
bemiddelaars en wel tot 5 Juli 1941. Aan
vankelijk Sloot de termy'n op 28 Juni. Na
een onderzoek der ingekomen bezwaar
schriften zal het college van ryksbemidde-
laars zoo spoedig mogelgk een beslissing
nemen.
Reeds gedurende geruimen tyd heeft de
bg het N.V.V. aangesloten bond van hotel-,
café- en restaurantpersoneel gegverd voor
een regeling van arbeidsvoorwaarden in
dezen bedrijfstak. Er heerschten chaoti
sche toestanden, die dringend verbetering
behoefden. In het jaar 1936 werd dan ook
van deze zgde een regeling ontworpen,
welke aan vele euvelen een einde zou
maken. De thans ontworpen regeling, die
is tot stand gekomen door de samenwer
king van werkgevers en werknemers,
heeft de algemeene richtlgnen, die van
bovengenoemde zgde in 1936 werden uit
gestippeld, als basis genomen. Hoofdzaak
is, dat de ontwerp-regellng een belang
rijke stap zet in de richting van een
ordening der verhoudingen in dezen voor
ons land niet onbelangrgken bedrijfstak.
De bedrgfsverhoudingen zgn o.a. door con-
currerttiemethoden, die niet steeds door
den beugel konden, op dusdanige wyze
vergroeid, dat niet alleen levensbelangen
van werknemers werden geschaad en .werk
gevers werden getroffen, maar dat overal
de levenskrachten van het heele bedrgf
werden verzwakt.
In vele gevallen ontvingen de werk
nemers zeer lage loonen en waren de
werktgden zeer lang, terwyi van een pe
riodieke rust veelal niet veel terecht
kwam. Het behoeft dan ook geen betoog,
dat in de ontwerp-regeling juist de werk
tijden, loonen en rusttgden nauwkeurig zgn
geregeld. Dit wil niet zeggen, dat ge
tracht is het heele bedrgf in een nauw
keurslgf te persen. Het aantal soorten
zaken in het hotel-, café- en restaurant
bedrijf is velerlei. En in de ontwerp
regeling is hiermede wel degelyk reke
ning gehouden.
In het ontwerp worden minimum-loonen
genoemd. Dit wil niet zeggen, dat voortaan
uitsluitend deze minimum-loonen zullen
worden betaald, al kan hierbg worden op
gemerkt, dat de minimum-loonen zeer gun
stig afsteken i>g de belooningen, die de
werkers tot nu toe voor hun prestaties
genoten. Van werkgeverszgde heeft men
thans doen uitkomen, dat de loongrenzen
boven het gemiddelde liggen, dat thans
over het algemeen wordt betaald. Som
mige werkgevers zullen wellicht zoo ver
gaan om zulks als een bezwaar tegen de
regeling aan te voeren. In de eerste plaats
kan het nimmer de bedoeling van een
regeling der arbeidsvoorwaarden zgn om
de loonen naar beneden te drukken. Ver
der kan met den meesten nadruk worden
geconstateerd, dat de loonen in dezen
bedrgfstak over het algemeen zeer laag
waren. De hoofdoorzaak, dat de ontwor
pen regeling boven het thans geldende
gemiddelde gaat, is derhalve het feit, dat
de belooningen slecht zgn.
Uit de bezwaren, die van werkgevers
zijde naar voren worden gebracht, spreekt
wel in bijzondere mate het verschgnsel,
dat men zich de afwezigheid van velerlei
misstanden bewust is geworden, misstan
den, die voorheen genegeerd werden en
die thans opgeruimd dienen te worden en
wel door samenwerking van werkgevers
en werknemers. Juist omdat alle belang
hebbenden thans de handen ineen kunnen
slaan, is de gelegenheid geschapen tot het
gezond maken van dezen bedrgfstak.
Door de regeling van de werktgden zal
het wellicht in sommige bedrijven juist
daar waar wel zeer lang wordt gewerkt
noodzakelgk zgn tot personeelsuitbrei-
.ding over te gaan. Zulks zal de werk
gelegenheid voor de vakbekwame werkers
verhoogen. Met nadruk wordt hier de
vakbekwaamheid op den voorgrond ge
steld. In de achter ons liggende crisisjaren
zgn velen naar het café- en restaurant
bedrijf gestroomd. De ordening kan thans
aan dezen wisselvalligen stroom een einde
maken. Hierdoor zal als het ware een
soort selectie van vakbekwame werkne
mers ontstaan, welke krachtens hun pres
tatie ook recht kunnen doen gelden op
een behoorlijke belooning.
Verder zy er op gewezen er biyken
op dit punt misverstanden te bestaan
dat wel de rustduur is vastgelegd in de
regeling, echter de uren, waarop deze
rust genoten moet worden, bepaald kun
nen worden naar gelang dc bgzondere
geaardheid van het bedrgf. Elke zaak stelt
hiervoor zgn bgzondere eischen.
Van zeer groote beteekenis is niet
alleen de regeling van de vacantie, maar
daarenboven het vastleggen van de va
cant! etoelagen.
Tot dusverre werd voor de werknemers
in dezen bedrgfstak een jaarlgksche va
cantie als recht erkend. Een vac antie
toelage is hieraan onverbrekeüjk verbon
den. Indien b.v. een kellner immers voor
heen vacantie genoot, stonden in feite
zgn inkomsten stiL
De thans ontworpen regeling zal op
den duur den juisten man op de juiste
plaats brengen, door de regelmatige rust
periode het levensgeluk van de werkne
mers, zijn vitaliteit en zyn werkkracht
vergrooten en de werkgelegenheid verrui
men. De loonregeling zal onloyale concur-
rentiemethoden uit den weg ruimen of
bemoeilyken, zulks ten gerieve van alle
belanghebbenden in dezen bedrijfstak en
uiteindelgk ten bate van allen, die van
de diensten van dezen bedrgfstak gebruik
maken.
In het verordeningenblad van 27 Juni is
afgekondigd het bedrgfsvergunningenbe-
sluit 1941.
Dit besluit dient ter vervanging van
de bedrgfsvergunningenwet 1938, die met
de inwerkingtreding van het nieuwe be
sluit vervalt. Het bevat een algemeen ver
bod van het stichten en uitbreiden van
industrieele bedrijven alsmede van het
stichten van groothandelsbedrijven zonder
vergunning van den secretaris-generaal
van het departement van handel, ngver-
heid en scheepvaart, of voor zoover de
betrokken bedrijven zich bewegen of gaan
bewegen op het terrein van de voedsel
voorziening, van den secretaris-generaal
van het departement van landbouw en
visscherij. De bedoeling van dit belangrijke
besluit is tweeledig.
In de eerste plaats beoogt het be-
drgfsvergunningenbesluit overbodige of
schadelgke kapitaalsinvesteeringen te
gen te gaan.
In verscheidene bedrijfstakken is n.l. op
het oogenblik als gevolg van de grond-
stoffenschaarschte reeds een niet onbe
langrijk gedeelte van het productieappa
raat ongebruikt. Wanneer in zulke bedrijfs
takken nieuwe bedrgven worden gesticht
of de bestaande bedrgven wórden uitge
breid, zal dat in het algemeen een achter
uitgang van de bezetting voor de overige
bedrijven met zich brengen. De moeilyk-
heden, die thans reeds voor bepaalde be
drijven uit de geringe bezetting voort
vloeien, zullen in dat geval nog grooter
worden. Bovendien kunnen de materialen,
die in zulke gevallen voor den nieuwbouw
of de uitbreiding zgn gebruikt, als ver
spild. worden beschouwd. Daarom is het
noodzakelgk gebleken een contróle uit te
oefenen op de nieuwe vestigingen en uit
breidingen. Bij deze contróle zal het mo
gelijk zgn bg alle aanvragen na te gaan of
aan de betrokken uitbreiding van ons
industrieel of handelsapparaat uit natio-
naal-economisch oogpunt behoefte bestaat.
Tevens wordt het mogelgk er voor zorg
te dragen, dat als nieuwe ondernemers
alleen zij optreden, die de vereischte vak
bekwaamheid bezitten en voldoende cre-
dietwaardig zgn.
Voorkoming van branche-vervaging.
De tweede doelstelling van het be-
drgfsvergunningenbesluit is de z.g.
branche vervaging te voorkomen.
Deze branche-vervaging is een speciaal
tydsverschgnsel. Tal van bedrgven, zoowel
in de industrie als in den handel, welker
omzetten tengevolge van den oorlog zgn
gedaald, zoeken daarvoor compensatie op
andere terreinen. Het is al gebleken, dat
zij daarbij soms komen op het terrein van
bedrgfstakken, die zelf eveneens onder de
oorlogsomstandigheden hebben te lgden.
In zulke gevallen zal het optreden van
den nieuwen concurrent in die bedrgfstak
ken en de daar bestaande moeilgkheden
alleen maar vergrooten, zonder voor den
betrokkene een bevredigende oplossing te
brengen. Daarom is een contróle by dit
streven naar compensatie noodzakelijk ge
bleken.
Het spreekt vanzelf, dat bij deze con
tróle niet de minste moeilgkheden in den
weg zullen worden gelegd aan alle bona
fide en uit nationaal-economisch gezichts
punt gerechtvaardigde plannen tot het
stichten van nieuwe industrieele en han
delsbedrijven of tot het gaan fabriceeren
of gaan verhandelen van|niëuwe artikelen.
Het bedrgfsvergunningenbesluit beoogt al
leen maar te voorkomen, dat ondernemers,
die zich van de algemeene situatie in den
bedryfstak, waarin zy zich willen gaan
begeven, niet voldoende op de hoogte
hebben gesteld, kapitaal en materiaal ver
spillen en nieuwe moeilgkheden zouden ver
oorzaken in bedrgfstakken, die reeds zwaar
onder de oorlogsomstandigheden hebben te
lgden. Indien aldus de onverantwoorde
vestigingen en uitbreidingen worden voor
komen, zuilen de plannen, die uit nationaal-
economisch oogpunt wel gerechtvaardigd
zyn, gemakkelyker en met meer kans
op succes tot verwerkelgking komen.
Wat verboden Is.
Op grond van het bedrgfsvergunningen-
besluit is reeds aanstonds verboden:
1. Het vestigen van een industrieel be
drgf zonder vergunning van den secretaris
generaal voornoemd. Onder industrieele be
drgven worden verstaan bedrgven, waarin
fabriekmatige of overwegend machinale
productie plaats vindt, terwgl onder vesti
ging wordt verstaan het aanvangen of
doen aanvangen van het voortbrengen of
bewerken van goederen.
2. Het uitbreiden van een industrieel
bedrgf zonder vergunning van den secre
taris-generaal. Onder uitbreiding moet hier
worden verstaan het vergrooten of doen
vergrooten van de productie-capaciteit.
3. Het gaan maken in een industrieel
bedrgf van producten, welke op het tgd-
stip van de inwerkingtreding van het be-
dryfsvergunningenbesluit niet tot de nor
male in dat bedrgf voortgebrachte of be
werkte goederen behooren.
4. Het vestigen van een handelsbedrijf
zonder vergunning, waarby onder het ves
tigen moet worden verstaan het aanvan
gen of doen aanvangen van het verhande
len van goederen.
5. Het gaan verhandelen in een handels
bedrijf van andere goederen dan op het
tgdstip van de inwerkingtreding van het
bedrgfsvergunningenbesluit in het alge
meen in soortgelijke bedrgven worden ver
handeld.
Het aanvragen van vergunningen*
Vergunningen, welke noodig zgn voor
een van de bovengenoemde handelingen*
kunnen worden aangevraagd bg de ryks-
bureaux voor handel en ngverheid. Be
voegd is in het algemeen dat rijksbureau,
tot wiens bemoeienis het artikel, dat de
betrokken onderneming wil gaan fabri-
ceeren of verhandelen, behoort Alleen
voor zoover het bedrijf zich beweegt of wil,
gaan bewegen op het terrein van de voed
selvoorziening, moeten aanvragen worden
ingediend bg de betrokken centrale crisis
organisatie. In de gevallen, waarin men
niet zeker is of een handeling, die men
wil gaan verrichten, al dan niet onder de
verboden van het bedryfsvergunningen-
besluit valt, doet men toch verstandig
eerst nadere inlichtingen bg het bevoegde
rijksbureau of bg de bevoegde centrale
crisisorganisatie in te winnen. Men loopt
anders de kans, dat men kosten maakt,
welke later blijken verspild te zgn, als
de vergunning zou worden geweigerd.
Op grond van het bedrgfsvergunningen-
besluit zal het ook mogelgk zgn een soort-
gelijk vestigings-en uitbreidingsyerbod af
te kondigen voor bedrgfstakken, die niet
direct tot de industrie of den groothandel
behooren. Bovendien zal het mogelgk zgn
voor bepaalde bedrijfstakken niet alleen
de uitbreiding van de productiecapaciteit,
doch ook de uitbreiding van de productie
zelf, aan een vergunning te .binden. Ten
slotte kan de secretaris-generaal nog voor
schrift geven ten aanzien van de productie
methode in bepaalde industrieele bedrijfs
takken. Van deze verschillende mogelgk-
heden is echter nog niet terstond gebruik
gemaakt.
Wel is, op grond van een andere bepa
ling uit het bedrgfsvergunningenbesluit be
paald, dat in de sigarenindustrie geen
vergunning tot het vestigen of uitbreiden
van een bedrgf vereischt is op grond van
dit besluit, omdat voor die bedrijfstak
reeds een andere regeling van soortgelgken
aard bestaat.
In het weekblad „Economische voorlich
ting" verschynt een uitvoeriger commen
taar op het nieuwe bedrgfsvergunningen
besluit, alsmede een overzicht van de wgze,
waarop de aanvragen moeten worden in
gediend en van de gegevens die daarbij
moeten worden overlegd. Belanghebbenden
zullen goed doen daarvan nauwkeurig ken
nis te nemen.
De bebouwing by het Park Griffioen ia
klein gehouden, daar dit wykje heel ongun
stig ligt ten opzichte van de bestaande
en ontworpen verbindingen met het stads
centrum.
De middenstandswgk bg den Nadorstweg
wordt doorkruist door den nieuwen rand
weg. Deze wgk komt thans in een beter
verband tot het bestaande en ontworpen
stadsplan. Dit wordt voornamelgk bereikt
door den ontworpen weg bewesten en be
oosten den Nadorstweg. De randweg zelve
wordt bg dc bocht bij het sportterein
recht doorgetrokken naar de Meidoorn
laan; hierdoor wordt de verbinding van
de Nadorst met de daarby ontworpen be
bouwing naar de Koepoortbrug beter. De
Nadorstweg westelgk van het Park van
Nieuwenhove wordt als achterweg achter
de ontworpen bebouwing behandeld. Het
complex bg den Nadorstweg en Nieuw
Middelburg wordt ingesloten door twee
ontspanningsgebieden en wel aan de West
zijde door een nieuw sportterrein op het
voormalige oefenterrein en aan de Oost-
zgde door een park met volkstuinen en een
speelweide.
De werkgebieden liggen op het ontwor
pen industrieterrein aan weerszgden van
den randweg tusschen het Kanaal en den
Veerschen Weg.
DE FRIESCHE MEREN.
De marinebevelhebber in Nederland ver
strekt met betrekking tot par. 5 alinea 1
der verordening van den rijkscommissaris
no. 100/41 vrijstelling van dl© voorschriften
van par. 2 alinea 1 voor het gebied bg
het Sneekermeer begrensd door de lijn
van Arum langs den weg Grauwekat,
Bolsward, Sneek, Deersum, Irnsum, Ak-
krum en de iyn van Arum langs den
tramweg, Bolsward, Sneek, Joure, Nye-
haske, Heerenveen, met de beperking, dat
vaartuigen zich binnen dit gebied mogen
bewegen van zonsopgang tot zonsonder
gang en, indien zg niet gebruikt worden*
veilig moeten zjjn opgeborgen.