ROTTERDAM WERKT. De Maastunnel over enkele maanden gereed. Rechtszaken Sport Radioprogramma STILLE No 9 BIJ ONS IN ROTTERDAM Op uitnoodiging van den Beauf- tragte van den Rijkscommissaris voor de stad Rotterdam, dr. Völ- ckers, heeft een onzer redacteuren een rondvaart door de havens van Rotterdam gemaakt, vervolgens een bezoek gebracht aan de nieuwe Maastunneldie bijna gereed is, en voorts een kijkje genomen bij den herbouw van de Maasstad. In het hiernaast afgedrukte artikel vertelt hij iets van zijn ervaringen op dezen interessanten tocht, waaruit hem eens te meer bleek, dat men in Rot terdam niet bij de pakken wenscht te blijven neerzitten, maar het oog richt op de toekomst, waarin ook voor de Maasstad weer een belangt rijke taak zal zijn weggelegd. Rotterdam leeft en werkt, men denkt er niet aan, by de pakken te gaan neerzitten, er wordt aan beide Oevers van de Maas gearbeid aan den wederopbouw van wat verloren ging, men graaft aan een nieuwe haven, het gigantisch project: de Maastun nel, nadert zyn toltooiing over en kele maanden zal het voor het ver keer van oever tot oever opengesteld worden groote bedryven bouwen nieuwe loodsen, fabrieken en pakhui zen, verbeteren hun outillage, de ge meente zelf laat met steun van het Rijk op het terrein aan den Sluisjes- dijk twintig fabriekjes bouwen waar van de meesten al gereed zijn en in gebruik genomen, kademuren in de Waalhaven worden vergroot en ver breed, op de scheepswerven, die een wereldreputatie genieten, krioelen als mieren de werklieden om het gewel dig gevaarte van een in het dok ge heven schipkortom, overal waar men komt en speurt, is men doende, Rotterdam weer te brengen of te hou den op het peil, waar de stad krachtens haar traditie, als de natuurlijke mon dingshaven van Ryn en Maas, behoort. INTERESSANTE DETAILS. Op het rappe gemeentelijke stoombootje ,,Stad Rotterdam", dat licht als een veer tje danst op de breede golven van de Maas, vertelt ir. N. Th. Koomans, de directeur van het havenbedrijf, ons iets over de havens van de Maasstad, waar in de goede jaren duizenden zeeschepen losten en laadden, honderdduizenden Rijn en binnenschepen meerden, maar waar thans uit den aard der zaak nog maar heel weinig bedrijvigheid heerscht. Dat neemt niet weg, dat de gemeente zelf, en ook de bedrijVen langs de oevers alles in het werk stellen, de technische uitrus ting nog weer op hooger peil te brengen, want als straks de scheepvaart over alle wereldzeeën vrij en ongehinderd kan ge schieden, zal zonder twijfel Rotterdam met zijn geweldig havencomplex dc belang rijke plaats hernemen, welke het van ouds her in het wereldscheepvaartverkèer heeft gehad. Blaauwhoedenveem is er bezig met den bouw van een nieuw kantoor, van een pellerij en een opslagplaats, van loodsen en een koelhuis; Pakhuisraeesteren zetten een verdieping op hun gebouwen, Centraal Bureau gaat zonder ophouden verder met de uitbreiding van zijn magazijnen Want allen zien vooruit, weten, dat Rot terdam in het verleden steeds terrein heeft gewonnen, dat de Rotterdamsche grafieken, wat goederenverkeer en scheep vaartbeweging betreft, steeds een stijgende lijn hebben vertoond, en daarom bereiden zij zich voor, in dezen tijd van betrek kelijke rust, voor de drukke jaren, die ongetwijfeld na de jaren van stilstand, zullen-, ja moeten komen. DE MAASTUNNEL. Even voorbij de Parkhaven staan aan beide oevers van de Maas twee impo sante gebouwen, die men, indien ze op een andere plaats stonden, zou kunnen houden voor een bioscoop, een studio of een naar moderne opvattingen gebouwde kerk. Het zy'n intusschen zooals elke Rot terdammer ons zou kunnen vertellen, de ventilatiegebouwen voor de nieuwe Maas tunnel, waar dus gezorgd wordt voor de luchtverversching in de rijbanen van de tunnel. Tusschen deze torens liggen meters onder water, op den bodem van de Maas, negen tunnelstukken van elk ruim zestig meter lengte, 25 meter breedte en 8% meter hoogte, geweldige gewapend beton nen blokken, die aan den buitenkant wer den afgedicht tegen den waterdruk door een. gelaschte zes mM. dikke stalen man tel, welke op zijn beurt nog weer tegen roestvorming met een dynne betonlaag bekleed werd. Stuk voor stuk zyn deze geweldige doozen, die met behulp van pontons drijvende werden gehouden, tot zinken gebracht, nadat te voren ln den bodem van de Maas een geul was gebag gerd, waar het stuk in paste. Zoo bestaat dus de tunnel tusschen de beide ventilatorgebouwen uit negen seg menten, onder water aan elkaar bevestigd. Het zou on3 te ver voeren, indien wij hier uitvoerig ingingen op de verschillende technische kwaliteiten van dit werk, maar het zal onzen lezers ook zonder dat wel duidelijk zijn, dat hier iets tot stand is gebracht, dat eens te meer dè aandacht van geheel de wereld vestigt op hetgeen ons land op technisch gebied presteert. 1 Want de methode, een timnel te maken door het doen zinken van vierkante tun nelstukken en die onder water aan elkaar te lasschen, is geheel nieuw en heeft in alle landen de onverdeelde aandacht van de technici getrokken, die met veel be langstelling de vorderingen van het werk hebben gevolgd. Thans is men dan zoover, dat één tunnelgang gereed is, en dat men ten aanzien van de overigen genaderd is tot de afwerking, zoodat indien zich geen onverwachte stagnatie voordoet, in dit jaar, wellicht reeds in Septem ber, maar anders toch in October, de tunnel voor het publiek kan worden opengesteld, hetgeen natuurlijk een ge weldige ontlasting van het verkeer op de Willemsbruggen ten gevolge zal hebben. ENKELE CIJFERS. Wij kunnen ons Indenken, dat onze lezers ook al hebben zij in den loop der jaren reeds heel wat over de Maastunnel gele zen toch nog wel belang stellen in enkele details van dit geweldige werk, dat thans zijn voltooiing nadert. De tunnel zelf be staat uit drie gangeq, waarvan er twee, ieder ter breedte van zes meter, en ter hoogte van 4.20 meter, dienen voor het autoverkeer. Het verkeer van Noord naar Zuid, en dat van Zuid naar Noord, wordt d"us gescheiden in twee afzonderlijke ba nen. Met de voetgangers en wielrijders is dit niet het geval. Voor hen is de derde tunnelgang gereserveerd, met dien ver stande, dat deze gang door een horizon taal vlak in twee helften is verdeeld: de bovenste is voor de wielrijders en heeft een breedte van bijna vijf meter, de onderste is voor de voetgangers en bezit een breed te van 4.37 meter. Wielrijders en voetgangers mogen geen gebruik maken van de groote toevoerwe gen naar de tunnel, deze zijn uitsluitend voor mechanisch verkeer. Zy, die per fiets of wandelend de tunnel in willen, begeven zich naar het roltrappengebouw, waar vier roltrappen van zeventien meter diepte hen naar het peil van den tunnelgang brengen. Voor ouden van dagen, gebrekkigen, lij ders aan hoogtevrees e.d. is een lift aange bracht, zoodat zy de trap kunnen vermij den. De treden van de roltrap zyn zóó breed gemaakt, dat men ook zonder bezwaar de fiets er op kan plaatsen. De trappen heb ben een gezamenlijke capaciteit van 32.000 voetgangers en 3200 fietsers per uur, en kunnen dus een behooriyke menschenme- nigte afvoeren. Zy loopen een groot deel van den dag onafgebroken door, maar als zy des nachts stilgezet worden, zorgt de voetganger of fietser die de trap betreden wil er zélf voor, dat dc machine in wer king treedtlxy onderbreekt door zijn ver schijning ter plaatse namelyk een ultra violette straal, hetgeen tot gevolg heeft, dat de motor gaat draaien. Ook het vraagstuk van de luchtver versching is afdoende geregeld. In elk der indrukwekkende ventilatiegebouwen staan zestien zuig- en persventilatoren opgesteld die gezamenlyk een capaciteii. hebben van 2 millioen kubieke meter lucht per uur. De yentilatoren zuigen de versche lucht op en persen deze in de kanalen onder en boven de ryvloer ixx de tunnel, de onzuivere lucht wordt door de zuigventilatoren afgezogen en door de schoorsteenen naar buiten ge perst. Merkwaardig is, dat deze installatie ook weer automatisch werkt, door middel van een registreer-instaliatie, die de hoeveel heid koolmonoxyde in de tunnels meet, Is er veel verkeer, dan is het gehalte aan koolmonoxyde in de tunnel groot, en wor den automatisch meer ventilatoren inge schakeld, dan wanneer er weinig verkeer en diis slechts een gering percentage kool monoxyde aanwezig is. Wy geven hier slechts een enkel détail van dit omvangrijke werk straks, wan neer de. tunnel-geheel gereed is om in ge bruik te worden genomen, zullen wy on getwijfeld gelegenheid hebben, hierover nog iets uitvoeriger mededeelingen te doen. NOORDBLAAK 1940. Onze tocht voerde ons verder langs de Jóngkindstraat, waar de winkeliers, die Dultsche protestnota aan Amerika. Uit New York meldt het D.N.B.Sum ner Welles heeft op een persconferentie bevestigd, dat de Duitsche zaakgelastigde hem gisteren een protestnota heeft over handigd. Op verdere vragen zeide Welles, dat de nota niet dreigt met repressailles en zich alleen beperkt tot de nota van Maan dag betreffende de sluiting van Duitsche consulaten en andere bureaux. Sumner Wel les verklaarde voorts, dat er onderhandelin gen worden gevoerd om den Duitschen ambtenaren een vrijgeleide te waarborgen tot Duitschland. Hy hoopte het resultaat binnen enkele dagen te kunnen mededeelen. Op een vraag of de nieuwe bepaling van den minister van justitie ook betrekking heeft op bedragen, die de Duitsche consu laire ambtenaren thans by hun gedwongen vertrek misschien van plan zijn mede te nemen, verklaarde Welles, dat de procla matie van 14 Juni van den president, waar op de uitgevaardigde bepaling van den mi nister van justitie is gebaseerd, op alle Duitschers betrekking heeft. DUITSCHERS MOGEN VOORLOOPIG V. S. NIET VERLATEN. Uit Washington meldt het D.N.B. dat het Amerikaansche ministerie van finan ciën en het ministerie van justitie in een dienstorder aan de Amerikaansche douane- en immigratie-ambtenaren hebben gelast, dat geen Duitsche staatsburger de Ver- eenigde Staten mag verlaten, zonder tevo ren de voorschriften van het ministerie van justitie over de blokkeering van buiten- landsch kapitaal vervuld te hebben. De Associated Preës meldt hierover nog, dat aan de douane- en immigratieambtena ren opdracht is gegeven, eiken Duitschen staatsburger te verhinderen de V. S. te verlaten, voordat nieuwe instructies van de regeering zyn uitgevaardigd. Het persbu reau meldt verder, dat de ambtenaren van het ministerie van justitie weigerden in lichtingen te verstrekken, of dit voorschrift alleen geldt voor Duitsche, of ook voor burgers van andere Europeesche landen. Men vermoedt evenwel, dat de uitbreiding van het nieuwe voorschrift tot burgers van andere Europeesche landen mogelijk is. De ambtenaren wezen voorts van de hand commentaar te verstrekken, in hoeverre het voorschrift verband houdt met het slui ten van de Duitsche consulaten en Duit sche kantoren in de Vereenigde Staten. ONLUSTEN TE BOMBAY. Uit Bombay worden opnieuw onlusten gemeld. In verschillende deelen van de stad zyn incidenten voorgevallen, waarby doo- den en gewonden vielen. Britsche militai- i'en werden te hulp geroepen en zij houden thans toezicht op straat. ERNSTIG VLIEGONGELUK IN ROEMENIË. Het geregelde vliegtuig BoekarestSo fia is gisterochtend om acht uur twintig bij het opstygen op het vliegveld van Boe karest van geringe hoogte neergestort en verbrand. Alle inzittenden, twaalf passa giers en drie leden der bemanning, werden gedood. Onder de passagiex-s bevonden zich negen Duitschers, twee Bulgaren en een Roemeen. Het vliegtuig was een Douglasmachine van de Roemeensche Luchtvaartmaatschappy Lares. Het vlieg veld was door den regenval van verscheide ne dagen drassiger dan gewoonlijk. Op het moment van de start regende het nog steeds. De machine nam een langen aan loop tot in den hoek van het vliegveld. De piloot schynt te hebben geconstateerd, dat hy by een normalen aanloop buiten het vliegveld tegen hekken en schuttingen zou vliegen. Daarom trok hy de machine op, te fel, waardoor het toestel neerstortte. Engelsche vliegtuigen boven Duitschland. Het D.N.B. meldt dat de R A F. in den afgeloopen nacht met zwakke strijdkrach ten naar Noord-Duitschland is gevlogen. Er werd een aantal brisant, en brandbom men uitgeworpen, welke slechts geringe materieele en persoonlijke schade aan richtten. vroeger zetelden aan de Noordblaak, een nieuwe Blaak hebben gesticht, door allen gezamenlijk een winkelgalery te vormen. De vele bekende namen, die men vroeger in het hartje van de stad aantrof, vindt men thans terug aan de Jongkindstraat. En ook namen wij nog even een kijkje in een geheel ander deel van Rotterdam, In het tuindorp Vreewijk, waar juist de gou den regen in vollen bloei stond en een charmante omiysting vormde van de zeer aantrekkelyke woningen, die hier de laat ste 25 jaren zyn gebouwd. RECHTBANK MIDDELBURG. Beëedlging. Ter openbare terechtzitting zyn beëedigd als hulp-officier van justitie de heeren A. P. Bruijnooge, wachtmeester der mare chaussee der brigade Tholen, J. Koek, wachtmeester der marechaussee der briga de Tholen, J. J. de Letter, wachtmeester der marechaussee der brigade Vlissingen en L. J. Voulon, wachtmeester der marechaussee der brigade Hansweert. Opheffing faillissement. Het faillissement van Leunis Maas, tim merman en aannemer, wonende te Dom burg, Stationstraat D 71, is geëindigd we gens opheffing van gebrek aan baten. Curator mr. H. L. van Zanten, advocaat te Vlissingen. ONDERWIJZER IN DE KLAS MISHANDELD. 't Gebeurde op een wintermorgen in de maand Januari van dit jaar in Ryswyk. De lagere school stond op het punt aan te gaan, de kinderen krioelden nog op de speelplaats. Een der jongens stond in een gang by de school, waar hij niets te maken had en waar hy eigenlijk ook niet mocht zyn. Een onderwijzer, die dit zag, ging naar het ventje toe en beduidde hem, dat hy naar de speelplaats moest gaan. De jongen voelde er blykbaar niet veel voor en bleef met- de handen in de zakken rustig staan. De om' jrw'jzer legde een hand op den rug van het kind om op deze wijze duidelijk te maken, dat het hem ernst was en dat de jongen niet koppig moest zyn, maar naar de speelplaats diende te gaan. Het kind verwyderde zich, doch ging niet naar de speelplaats, maar naar huis. Wat er thuis is voor gevallen, is niet precies bekend, maar wel staat vast, dat de vader van den knaap, een 39-jarige los-werk- man, een uur later de klas van den be- wusten onderwijzer als ee:- brieschende leeuw kwam binnenstormen. In tegen woordigheid der ongeveer 10 jaar oud zijn de leerlingen schold hy den önderwyzer uit voor alles wat slecht en leelyk is, maar daarbij bleef het niet. Hy ging den hoogst ontstelden onderwijzer ook te lijf en depo neerde een serie linksche en rechtsche kaakstooten op het gelaat van zyn slacht offer, hetgeen hard aa kwam, want deze vader is het type van een zwaar-gewicht, terwijl de onderwijzer een model-voorbeeld is van een lichtgewicht. Ook dreigde de vader met een stoel, welke hij reeds in de hand had genomen om hem naar het hoofd van den önderwyzer te slingeren. Tenslotte verhinderde hij een leerling, die door den ondei-wyzer naar het hoofd der school werd gestuurd, de klas te verlaten. Het hoofd was intusschen reeds uit eigen beweging op het tumelt afgekomen, waarmede het drama dan ook eindigde. De onderwijzer ondervond echter nog langen tijd de ge volgen van de stompen, die op zyn gezicht waren geplaatst. Wegens mishandeling veroordeelde de politierechter den los-werkman onlangs tot drie weken gevangenisstraf. De laatste ging van dit vonnis in hooger beroep, om dat h'j de straf te hoog vond. Woensdag werd deze zaak voor het Haagsche ge rechtshof behandeld. De onderwijzer ver telde hoe het drama zich had afgespeeld en een 10-jarige leerling van hem kwam het bevestigen. De procureur-generaal oordeelde het vonnis van den politierechter veel te mild. Hy achtte de mishandeling en vooral tie manier waarop, zeer ernstig en vroeg een gevangenisstraf voor den tyd van drie maanden. EEN LEERAAR MAAKTE IN DE SCHOOL ONGEPASTE GRAPPEN. De 43-jarige W. G., wiskunde-leeraar aan het Mamixgymnasium te Rotterdam, werd beschuldigd van Duitsch-vyandige uitingen tegenover zijn leerlingen. Hij had allerhande grappen verteld in de klas, -die alle betrekking hadden op Italië, Duitsch land, de N.S.B. enz. Ook kwam hy op den verjaardag van prinses Beatrix in een kwart costuum op school. Het bleek, dat de rector hem al eens gewaarschuwd had voor zijn loslippigheid, maar veel geholpen had dat niet. Eenige leerlingen werden als getuigen gehoord. Het gebeurde naar medege deeld werd dat van de wiskundeles twee derde van den tyd omging met het tappen van moppen. De kinderen vroegen er om en de heer G. ging er dan grif op ln. Oberstaatsanwalt dr. Oegg zeide by de behandeling voor het Landesgericht te 's-Gravenhage in zyn requisitoir, dat de bezettende macht allerlei „Witze" onschul dig acht en er zich zeker niet méde zal bezig houden. De grondslag van deze ver volging is dan ook, dat hier een leeraar bijdraagt tot het wekken van een antl- Duitsche stemming door zyn leerlingen in die richting te bewerken. Een leeraar, die dat doet, is op Duitseh-vyar.dige wijze werkzaam. Een strenge straf oordeelde dr. Oegg op haar plaats. Hy eischte negen maanden gevangenisstraf met aftrek van drie maanden preventief. Het vonnis luid de: zeven maanden met aftrek. HANDBALWEDSTRIJD MARATHON—EJVLM. 8L In een wedstrijd welke niet op hoog peil stond, heeft Marathon een verdiende over winning behaald. Met de rust had Mara thon slechts een 10 voorsprong. E.M.M. spande zich na de rust dan ook terdege in om gelijk te maken, maar Marathon wist in deze periode haar voorsprong te ver- grooten. Verder ging de strijd vrijwel ge lijk op met een klein overwicht van Ma rathon. De score is zoo laag, omdat E.M.M. over een uitstekenden doelman beschikte, terwijl in de EJOL voorhoede geen enkele schutter was. Marathon behoudt door deze overwinning haar kansen op den prijs. Want weet zy Maandagavond van A.V.'35 te winnen, dan komt zy met de laatste in punten gelyk en zal een beslissingswedstryd noodig zyn. NIEUW WERELDRECORD 4 x 440 YARDS. Het gelukte de ploeg van de Zuid-Cqji- fornische universiteit tydens athletiekwed- stryden te Los Angelos een nieuw wereld record te vestigen op de 4 x 440 yards. Het oude wereldrecord stond op naam van de Amerikaansche Stanford-universiteit, dat dit record verleden jaar vestigde in den tijd van 3 min. 9.5 sec. By dezelfde wedstryden slaagde de uit stekende hoogspringer Lex Steers erin voor de derde mal in dit jaar de nieuwe wereldrecordhoogte van 2.10 meter te springen. O SEND ARP TE BERLIJN. Te Berlijn werd gisteravond het eerste internationale sportfeest gehouden, waar aan de beste athleten uit Denemarken Nedertand, Finland, Zweden en Duitsch land deelnamen. In het middelpunt van de belangstelling stond ongetwijfeld de 300 meter loop, welke door Scheuring werd gewonnen in 34.3 sec. Hoewel specialist op den korten afstand toonde deze sprin ter zich toch nog sneller dan Harbig. Onze landgenoot Osendarp moest zich achter den Zuiid-Duitscher MUUer met een vierde plaats tevreden stellen. De Zweed Haegg won de 3000 meter, voor Syring en den Zweed Kaelarne. De Fin Mikkola ver richtte by het speerwerpen een byzondere prestatie door 70,30 meter te werpen en daarbij alleen over de 70 meter te werpen. ITALLAAN ONTDEKT NIEUWE KOMEET. Prof. Giovanni Bernasconi heeft aan het obsersatorium van de universiteit te Bo logna (Italië) medegedeeld, dat hy Maan dagavond een nieuwe komeet in het ster renbeeld van de Schorpioen heeft waarge nomen. De directeur van dit observatorium, prof. Francesco Zagar, heeft op grond van de verkregen aanwyzingen de komeet op gespoord en haar gefotografeerd, waarby hy haar plaats nauwkeurig bepaalde, be nevens haar beweging aan den hemel. De ze gegevens zyn verstrekt aan het cen traal astronomisch bureau in het observa torium van Kopenhagen. De nieuwe, in Italië ontdekte komeet is van de tiende grootte, zij kan zelfs met het bloote oog waargenomen worden en beweegt zich in Noordwestelyke richting. Vrijdag 20 Jrnd 1941. HILVERSUM I. 415.5 M. 6.45 Gram. 6.50 Ochtendgymn. 7.00 Gram. 7.45 Ochtendgymn. 8.00 BNO: Eer. S.15 Schriftlezing en meditatie (Christ. Radio-Stichting). 8.25 Ge wijde muziek (gr.pl.). S.45 Gram. (9.15—9.20 Voor de huisvrouw). 10.40 Peclamatio. 11.00 Jac. Stoffer s Sextet en gram. 12.00 Ramblers. 12.30 Gram. 12.40 Almanak. 12.45 BNO: Nieuws- en econ. ber. 1.00 Romancers. 1.30 Orgel. 2.00 Gram. 3.00 Kamerorkest „Ars Nova et Antiqua" en solisten. 4.00 Lezen in den Bijbel (Vriiz. Prot. Kerkcomité). 4.20 Omroeporkest. 5.15 BNO: Nieuws.-, econ.- en beursber. 5.30 Voor de jeugd. 5.45 Haarlemsche Orkestver., soliste en gram. 7.00 BNO: Vragen van den dag. 7.15 Voor de kleuters. 7.25 Gram. 7.30 Causerie: De sport der Friezen: Het kaatsen. 7.45 Gram. S.00 BNO: Ber. 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Groot Amu sementsorkest en Ensemble Bandi Balogh. 9.30 Ber. Engelscli. 9.45 Sportnieuws. 10.00—10.50 BNO: Engelsche uitzending. HILVERSUM II, 301.5 M. 6.45 Gram. 6.50 Ochtendgymn. 7.00 Gram. 7.45 Ochtendgymn. 8.00 BNO: Ber. 8.15 Gram. 10.20 Orgel. 11.00 Twintig minuten in de Kleuterklas. 11.20 Zang met piano en gram. 12.00 Ber. 12.15 Omroeporkest. 12.45 BNO: Nieuws- en econ. ber. 1.00 Gevarieerd progr. 3.00 Voor de wouw en gram. 3.45 Gevarieerd progr. (Gr.p.l.). 4.30 Voor de jeugd. 5.00 Gram. 5.15 BNO: Nieuwsl. econ.- en beursber. 5.30 Orgel. 6.00 Voordracht (Chr. Radio-Stichtingi. 6.16 Omroeporkest. 6.45 Toeristische raadgevingen. 7.00 BNO: Econ. vragen van den dag. 7.15 Omroeporkest. 8.00 BNO: Ber. 8.15 Residentie-orkest (Om plm. 8.45 Voor den boer). 9.45 Gram. 9.55 Avondwijding (Vrijz. Prot Kerkcomité), 10.00 BNO: Ber.. sluiting. XiU W°RDEN BOMMEN LN T RUIM OELRGD OM HET SCHIP TE DOEN ZINKEN. ZOODRA. DE PIRATEN VERDWENEN ZUNI TERWIJL DE GOODLADING VAN DE PYTHIA DOOR DE MANNEN VAN „DE TOP" WOEDT OVERGEBRACHT.... EN DB REDDINGSBOOTEN ÜÜN VÈWlELD, ZOOD* NIEMAND AAN BOORD IN LEVEN ZAL BLIJVEN C TE VERTELLEN WAT ER IS GEBEURD I MOETEN ZIEN? 3=- 'NIETS 15" j DEZEN j Ml^Tl Geschreven door DASHIELL HAM M ETT Teekenlngen van ALEXANDER RAYMOND 73 Eenmaal weer aan boord van de „Seagirl", kijken de mannen van „De Top" gespannen naar het vliegtuig, dat boven hun hoofden rondcirkelt. Wat heeft het viegtuig, dat zoo plotseling uit den mist is gedoken, in den zin? Met sombere gezchten staren de mannen naar boven, kyken elkaar aan met onheilspellende blikken. Dan doet een bom het schip trillen. Verschillende mannen worden door den hevigen luchtdruk tegen het dek gesmeten en een oogen- blik heerscht er groote verwarring. Lang duurt de verwarring niet en weldra spuiten de luchtdoelmitrailleurs, die op het dek staan opgesteld, vuur. Het Vliegtuig is weer gestegen, maar dan plotseling schiet het pijlsnel naar beneden en een tv de bomtreffer doet het schip kraken. Weer komt het afweervuur ln werking. Projectielen ontploffen dicht de vliegmachine. (Vervol? Zaterdag.) mmi auoi UUKAHK-l'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 7