ROTTERDAM WERKT.
De Maastunnel over enkele maanden gereed.
Rechtszaken
Sport
Radioprogramma
STILLE No 9
BIJ ONS IN ROTTERDAM
Op uitnoodiging van den Beauf-
tragte van den Rijkscommissaris
voor de stad Rotterdam, dr. Völ-
ckers, heeft een onzer redacteuren
een rondvaart door de havens van
Rotterdam gemaakt, vervolgens een
bezoek gebracht aan de nieuwe
Maastunneldie bijna gereed is, en
voorts een kijkje genomen bij den
herbouw van de Maasstad. In het
hiernaast afgedrukte artikel vertelt
hij iets van zijn ervaringen op dezen
interessanten tocht, waaruit hem
eens te meer bleek, dat men in Rot
terdam niet bij de pakken wenscht
te blijven neerzitten, maar het oog
richt op de toekomst, waarin ook
voor de Maasstad weer een belangt
rijke taak zal zijn weggelegd.
Rotterdam leeft en werkt, men
denkt er niet aan, by de pakken te
gaan neerzitten, er wordt aan beide
Oevers van de Maas gearbeid aan den
wederopbouw van wat verloren ging,
men graaft aan een nieuwe haven,
het gigantisch project: de Maastun
nel, nadert zyn toltooiing over en
kele maanden zal het voor het ver
keer van oever tot oever opengesteld
worden groote bedryven bouwen
nieuwe loodsen, fabrieken en pakhui
zen, verbeteren hun outillage, de ge
meente zelf laat met steun van het
Rijk op het terrein aan den Sluisjes-
dijk twintig fabriekjes bouwen waar
van de meesten al gereed zijn en in
gebruik genomen, kademuren in de
Waalhaven worden vergroot en ver
breed, op de scheepswerven, die een
wereldreputatie genieten, krioelen als
mieren de werklieden om het gewel
dig gevaarte van een in het dok ge
heven schipkortom, overal waar
men komt en speurt, is men doende,
Rotterdam weer te brengen of te hou
den op het peil, waar de stad krachtens
haar traditie, als de natuurlijke mon
dingshaven van Ryn en Maas, behoort.
INTERESSANTE DETAILS.
Op het rappe gemeentelijke stoombootje
,,Stad Rotterdam", dat licht als een veer
tje danst op de breede golven van de
Maas, vertelt ir. N. Th. Koomans, de
directeur van het havenbedrijf, ons iets
over de havens van de Maasstad, waar
in de goede jaren duizenden zeeschepen
losten en laadden, honderdduizenden Rijn
en binnenschepen meerden, maar waar
thans uit den aard der zaak nog maar
heel weinig bedrijvigheid heerscht. Dat
neemt niet weg, dat de gemeente zelf,
en ook de bedrijVen langs de oevers alles
in het werk stellen, de technische uitrus
ting nog weer op hooger peil te brengen,
want als straks de scheepvaart over alle
wereldzeeën vrij en ongehinderd kan ge
schieden, zal zonder twijfel Rotterdam
met zijn geweldig havencomplex dc belang
rijke plaats hernemen, welke het van ouds
her in het wereldscheepvaartverkèer heeft
gehad.
Blaauwhoedenveem is er bezig met den
bouw van een nieuw kantoor, van een
pellerij en een opslagplaats, van loodsen
en een koelhuis; Pakhuisraeesteren zetten
een verdieping op hun gebouwen, Centraal
Bureau gaat zonder ophouden verder met
de uitbreiding van zijn magazijnen
Want allen zien vooruit, weten, dat Rot
terdam in het verleden steeds terrein
heeft gewonnen, dat de Rotterdamsche
grafieken, wat goederenverkeer en scheep
vaartbeweging betreft, steeds een stijgende
lijn hebben vertoond, en daarom bereiden
zij zich voor, in dezen tijd van betrek
kelijke rust, voor de drukke jaren, die
ongetwijfeld na de jaren van stilstand,
zullen-, ja moeten komen.
DE MAASTUNNEL.
Even voorbij de Parkhaven staan aan
beide oevers van de Maas twee impo
sante gebouwen, die men, indien ze op
een andere plaats stonden, zou kunnen
houden voor een bioscoop, een studio of
een naar moderne opvattingen gebouwde
kerk. Het zy'n intusschen zooals elke Rot
terdammer ons zou kunnen vertellen, de
ventilatiegebouwen voor de nieuwe Maas
tunnel, waar dus gezorgd wordt voor de
luchtverversching in de rijbanen van de
tunnel. Tusschen deze torens liggen meters
onder water, op den bodem van de Maas,
negen tunnelstukken van elk ruim zestig
meter lengte, 25 meter breedte en 8%
meter hoogte, geweldige gewapend beton
nen blokken, die aan den buitenkant wer
den afgedicht tegen den waterdruk door
een. gelaschte zes mM. dikke stalen man
tel, welke op zijn beurt nog weer tegen
roestvorming met een dynne betonlaag
bekleed werd. Stuk voor stuk zyn deze
geweldige doozen, die met behulp van
pontons drijvende werden gehouden, tot
zinken gebracht, nadat te voren ln den
bodem van de Maas een geul was gebag
gerd, waar het stuk in paste.
Zoo bestaat dus de tunnel tusschen de
beide ventilatorgebouwen uit negen seg
menten, onder water aan elkaar bevestigd.
Het zou on3 te ver voeren, indien wij hier
uitvoerig ingingen op de verschillende
technische kwaliteiten van dit werk, maar
het zal onzen lezers ook zonder dat wel
duidelijk zijn, dat hier iets tot stand is
gebracht, dat eens te meer dè aandacht
van geheel de wereld vestigt op hetgeen
ons land op technisch gebied presteert. 1
Want de methode, een timnel te maken
door het doen zinken van vierkante tun
nelstukken en die onder water aan elkaar
te lasschen, is geheel nieuw en heeft in
alle landen de onverdeelde aandacht van
de technici getrokken, die met veel be
langstelling de vorderingen van het werk
hebben gevolgd.
Thans is men dan zoover, dat één
tunnelgang gereed is, en dat men ten
aanzien van de overigen genaderd is
tot de afwerking, zoodat indien zich
geen onverwachte stagnatie voordoet,
in dit jaar, wellicht reeds in Septem
ber, maar anders toch in October, de
tunnel voor het publiek kan worden
opengesteld, hetgeen natuurlijk een ge
weldige ontlasting van het verkeer op
de Willemsbruggen ten gevolge zal
hebben.
ENKELE CIJFERS.
Wij kunnen ons Indenken, dat onze lezers
ook al hebben zij in den loop der jaren
reeds heel wat over de Maastunnel gele
zen toch nog wel belang stellen in enkele
details van dit geweldige werk, dat thans
zijn voltooiing nadert. De tunnel zelf be
staat uit drie gangeq, waarvan er twee,
ieder ter breedte van zes meter, en ter
hoogte van 4.20 meter, dienen voor het
autoverkeer. Het verkeer van Noord naar
Zuid, en dat van Zuid naar Noord, wordt
d"us gescheiden in twee afzonderlijke ba
nen. Met de voetgangers en wielrijders is
dit niet het geval. Voor hen is de derde
tunnelgang gereserveerd, met dien ver
stande, dat deze gang door een horizon
taal vlak in twee helften is verdeeld: de
bovenste is voor de wielrijders en heeft een
breedte van bijna vijf meter, de onderste
is voor de voetgangers en bezit een breed
te van 4.37 meter.
Wielrijders en voetgangers mogen geen
gebruik maken van de groote toevoerwe
gen naar de tunnel, deze zijn uitsluitend
voor mechanisch verkeer. Zy, die per fiets
of wandelend de tunnel in willen, begeven
zich naar het roltrappengebouw, waar vier
roltrappen van zeventien meter diepte hen
naar het peil van den tunnelgang brengen.
Voor ouden van dagen, gebrekkigen, lij
ders aan hoogtevrees e.d. is een lift aange
bracht, zoodat zy de trap kunnen vermij
den.
De treden van de roltrap zyn zóó breed
gemaakt, dat men ook zonder bezwaar de
fiets er op kan plaatsen. De trappen heb
ben een gezamenlijke capaciteit van 32.000
voetgangers en 3200 fietsers per uur, en
kunnen dus een behooriyke menschenme-
nigte afvoeren. Zy loopen een groot deel
van den dag onafgebroken door, maar als
zy des nachts stilgezet worden, zorgt de
voetganger of fietser die de trap betreden
wil er zélf voor, dat dc machine in wer
king treedtlxy onderbreekt door zijn ver
schijning ter plaatse namelyk een ultra
violette straal, hetgeen tot gevolg heeft,
dat de motor gaat draaien.
Ook het vraagstuk van de luchtver
versching is afdoende geregeld. In elk der
indrukwekkende ventilatiegebouwen staan
zestien zuig- en persventilatoren opgesteld
die gezamenlyk een capaciteii. hebben van
2 millioen kubieke meter lucht per uur. De
yentilatoren zuigen de versche lucht op en
persen deze in de kanalen onder en boven
de ryvloer ixx de tunnel, de onzuivere lucht
wordt door de zuigventilatoren afgezogen
en door de schoorsteenen naar buiten ge
perst.
Merkwaardig is, dat deze installatie ook
weer automatisch werkt, door middel van
een registreer-instaliatie, die de hoeveel
heid koolmonoxyde in de tunnels meet, Is
er veel verkeer, dan is het gehalte aan
koolmonoxyde in de tunnel groot, en wor
den automatisch meer ventilatoren inge
schakeld, dan wanneer er weinig verkeer
en diis slechts een gering percentage kool
monoxyde aanwezig is.
Wy geven hier slechts een enkel détail
van dit omvangrijke werk straks, wan
neer de. tunnel-geheel gereed is om in ge
bruik te worden genomen, zullen wy on
getwijfeld gelegenheid hebben, hierover
nog iets uitvoeriger mededeelingen te doen.
NOORDBLAAK 1940.
Onze tocht voerde ons verder langs de
Jóngkindstraat, waar de winkeliers, die
Dultsche protestnota aan
Amerika.
Uit New York meldt het D.N.B.Sum
ner Welles heeft op een persconferentie
bevestigd, dat de Duitsche zaakgelastigde
hem gisteren een protestnota heeft over
handigd. Op verdere vragen zeide Welles,
dat de nota niet dreigt met repressailles en
zich alleen beperkt tot de nota van Maan
dag betreffende de sluiting van Duitsche
consulaten en andere bureaux. Sumner Wel
les verklaarde voorts, dat er onderhandelin
gen worden gevoerd om den Duitschen
ambtenaren een vrijgeleide te waarborgen
tot Duitschland. Hy hoopte het resultaat
binnen enkele dagen te kunnen mededeelen.
Op een vraag of de nieuwe bepaling van
den minister van justitie ook betrekking
heeft op bedragen, die de Duitsche consu
laire ambtenaren thans by hun gedwongen
vertrek misschien van plan zijn mede te
nemen, verklaarde Welles, dat de procla
matie van 14 Juni van den president, waar
op de uitgevaardigde bepaling van den mi
nister van justitie is gebaseerd, op alle
Duitschers betrekking heeft.
DUITSCHERS MOGEN VOORLOOPIG
V. S. NIET VERLATEN.
Uit Washington meldt het D.N.B. dat
het Amerikaansche ministerie van finan
ciën en het ministerie van justitie in een
dienstorder aan de Amerikaansche douane-
en immigratie-ambtenaren hebben gelast,
dat geen Duitsche staatsburger de Ver-
eenigde Staten mag verlaten, zonder tevo
ren de voorschriften van het ministerie van
justitie over de blokkeering van buiten-
landsch kapitaal vervuld te hebben.
De Associated Preës meldt hierover nog,
dat aan de douane- en immigratieambtena
ren opdracht is gegeven, eiken Duitschen
staatsburger te verhinderen de V. S. te
verlaten, voordat nieuwe instructies van de
regeering zyn uitgevaardigd. Het persbu
reau meldt verder, dat de ambtenaren van
het ministerie van justitie weigerden in
lichtingen te verstrekken, of dit voorschrift
alleen geldt voor Duitsche, of ook voor
burgers van andere Europeesche landen.
Men vermoedt evenwel, dat de uitbreiding
van het nieuwe voorschrift tot burgers van
andere Europeesche landen mogelijk is. De
ambtenaren wezen voorts van de hand
commentaar te verstrekken, in hoeverre
het voorschrift verband houdt met het slui
ten van de Duitsche consulaten en Duit
sche kantoren in de Vereenigde Staten.
ONLUSTEN TE BOMBAY.
Uit Bombay worden opnieuw onlusten
gemeld. In verschillende deelen van de stad
zyn incidenten voorgevallen, waarby doo-
den en gewonden vielen. Britsche militai-
i'en werden te hulp geroepen en zij houden
thans toezicht op straat.
ERNSTIG VLIEGONGELUK IN
ROEMENIË.
Het geregelde vliegtuig BoekarestSo
fia is gisterochtend om acht uur twintig
bij het opstygen op het vliegveld van Boe
karest van geringe hoogte neergestort en
verbrand. Alle inzittenden, twaalf passa
giers en drie leden der bemanning, werden
gedood. Onder de passagiex-s bevonden
zich negen Duitschers, twee Bulgaren en
een Roemeen. Het vliegtuig was een
Douglasmachine van de Roemeensche
Luchtvaartmaatschappy Lares. Het vlieg
veld was door den regenval van verscheide
ne dagen drassiger dan gewoonlijk. Op het
moment van de start regende het nog
steeds. De machine nam een langen aan
loop tot in den hoek van het vliegveld. De
piloot schynt te hebben geconstateerd, dat
hy by een normalen aanloop buiten het
vliegveld tegen hekken en schuttingen zou
vliegen. Daarom trok hy de machine op, te
fel, waardoor het toestel neerstortte.
Engelsche vliegtuigen boven
Duitschland.
Het D.N.B. meldt dat de R A F. in den
afgeloopen nacht met zwakke strijdkrach
ten naar Noord-Duitschland is gevlogen.
Er werd een aantal brisant, en brandbom
men uitgeworpen, welke slechts geringe
materieele en persoonlijke schade aan
richtten.
vroeger zetelden aan de Noordblaak, een
nieuwe Blaak hebben gesticht, door allen
gezamenlijk een winkelgalery te vormen.
De vele bekende namen, die men vroeger
in het hartje van de stad aantrof, vindt
men thans terug aan de Jongkindstraat.
En ook namen wij nog even een kijkje in
een geheel ander deel van Rotterdam, In
het tuindorp Vreewijk, waar juist de gou
den regen in vollen bloei stond en een
charmante omiysting vormde van de zeer
aantrekkelyke woningen, die hier de laat
ste 25 jaren zyn gebouwd.
RECHTBANK MIDDELBURG.
Beëedlging.
Ter openbare terechtzitting zyn beëedigd
als hulp-officier van justitie de heeren A.
P. Bruijnooge, wachtmeester der mare
chaussee der brigade Tholen, J. Koek,
wachtmeester der marechaussee der briga
de Tholen, J. J. de Letter, wachtmeester der
marechaussee der brigade Vlissingen en L.
J. Voulon, wachtmeester der marechaussee
der brigade Hansweert.
Opheffing faillissement.
Het faillissement van Leunis Maas, tim
merman en aannemer, wonende te Dom
burg, Stationstraat D 71, is geëindigd we
gens opheffing van gebrek aan baten.
Curator mr. H. L. van Zanten, advocaat
te Vlissingen.
ONDERWIJZER IN DE KLAS
MISHANDELD.
't Gebeurde op een wintermorgen in de
maand Januari van dit jaar in Ryswyk.
De lagere school stond op het punt aan
te gaan, de kinderen krioelden nog op de
speelplaats. Een der jongens stond in een
gang by de school, waar hij niets te maken
had en waar hy eigenlijk ook niet mocht
zyn. Een onderwijzer, die dit zag, ging naar
het ventje toe en beduidde hem, dat hy
naar de speelplaats moest gaan. De jongen
voelde er blykbaar niet veel voor en bleef
met- de handen in de zakken rustig staan.
De om' jrw'jzer legde een hand op den rug
van het kind om op deze wijze duidelijk
te maken, dat het hem ernst was en dat
de jongen niet koppig moest zyn, maar
naar de speelplaats diende te gaan. Het
kind verwyderde zich, doch ging niet naar
de speelplaats, maar naar huis. Wat er
thuis is voor gevallen, is niet precies
bekend, maar wel staat vast, dat de vader
van den knaap, een 39-jarige los-werk-
man, een uur later de klas van den be-
wusten onderwijzer als ee:- brieschende
leeuw kwam binnenstormen. In tegen
woordigheid der ongeveer 10 jaar oud zijn
de leerlingen schold hy den önderwyzer
uit voor alles wat slecht en leelyk is, maar
daarbij bleef het niet. Hy ging den hoogst
ontstelden onderwijzer ook te lijf en depo
neerde een serie linksche en rechtsche
kaakstooten op het gelaat van zyn slacht
offer, hetgeen hard aa kwam, want deze
vader is het type van een zwaar-gewicht,
terwijl de onderwijzer een model-voorbeeld
is van een lichtgewicht. Ook dreigde de
vader met een stoel, welke hij reeds in de
hand had genomen om hem naar het hoofd
van den önderwyzer te slingeren. Tenslotte
verhinderde hij een leerling, die door den
ondei-wyzer naar het hoofd der school werd
gestuurd, de klas te verlaten. Het hoofd
was intusschen reeds uit eigen beweging
op het tumelt afgekomen, waarmede het
drama dan ook eindigde. De onderwijzer
ondervond echter nog langen tijd de ge
volgen van de stompen, die op zyn gezicht
waren geplaatst.
Wegens mishandeling veroordeelde de
politierechter den los-werkman onlangs tot
drie weken gevangenisstraf. De laatste
ging van dit vonnis in hooger beroep, om
dat h'j de straf te hoog vond. Woensdag
werd deze zaak voor het Haagsche ge
rechtshof behandeld. De onderwijzer ver
telde hoe het drama zich had afgespeeld
en een 10-jarige leerling van hem kwam
het bevestigen.
De procureur-generaal oordeelde het
vonnis van den politierechter veel te mild.
Hy achtte de mishandeling en vooral tie
manier waarop, zeer ernstig en vroeg een
gevangenisstraf voor den tyd van drie
maanden.
EEN LEERAAR MAAKTE IN DE
SCHOOL ONGEPASTE GRAPPEN.
De 43-jarige W. G., wiskunde-leeraar
aan het Mamixgymnasium te Rotterdam,
werd beschuldigd van Duitsch-vyandige
uitingen tegenover zijn leerlingen. Hij had
allerhande grappen verteld in de klas, -die
alle betrekking hadden op Italië, Duitsch
land, de N.S.B. enz. Ook kwam hy op den
verjaardag van prinses Beatrix in een
kwart costuum op school. Het bleek, dat
de rector hem al eens gewaarschuwd had
voor zijn loslippigheid, maar veel geholpen
had dat niet.
Eenige leerlingen werden als getuigen
gehoord. Het gebeurde naar medege
deeld werd dat van de wiskundeles twee
derde van den tyd omging met het tappen
van moppen. De kinderen vroegen er om
en de heer G. ging er dan grif op ln.
Oberstaatsanwalt dr. Oegg zeide by de
behandeling voor het Landesgericht te
's-Gravenhage in zyn requisitoir, dat de
bezettende macht allerlei „Witze" onschul
dig acht en er zich zeker niet méde zal
bezig houden. De grondslag van deze ver
volging is dan ook, dat hier een leeraar
bijdraagt tot het wekken van een antl-
Duitsche stemming door zyn leerlingen in
die richting te bewerken. Een leeraar, die
dat doet, is op Duitseh-vyar.dige wijze
werkzaam. Een strenge straf oordeelde dr.
Oegg op haar plaats. Hy eischte negen
maanden gevangenisstraf met aftrek van
drie maanden preventief. Het vonnis luid
de: zeven maanden met aftrek.
HANDBALWEDSTRIJD
MARATHON—EJVLM. 8L
In een wedstrijd welke niet op hoog peil
stond, heeft Marathon een verdiende over
winning behaald. Met de rust had Mara
thon slechts een 10 voorsprong. E.M.M.
spande zich na de rust dan ook terdege in
om gelijk te maken, maar Marathon wist
in deze periode haar voorsprong te ver-
grooten. Verder ging de strijd vrijwel ge
lijk op met een klein overwicht van Ma
rathon. De score is zoo laag, omdat E.M.M.
over een uitstekenden doelman beschikte,
terwijl in de EJOL voorhoede geen enkele
schutter was.
Marathon behoudt door deze overwinning
haar kansen op den prijs. Want weet zy
Maandagavond van A.V.'35 te winnen, dan
komt zy met de laatste in punten gelyk en
zal een beslissingswedstryd noodig zyn.
NIEUW WERELDRECORD
4 x 440 YARDS.
Het gelukte de ploeg van de Zuid-Cqji-
fornische universiteit tydens athletiekwed-
stryden te Los Angelos een nieuw wereld
record te vestigen op de 4 x 440 yards.
Het oude wereldrecord stond op naam van
de Amerikaansche Stanford-universiteit,
dat dit record verleden jaar vestigde in
den tijd van 3 min. 9.5 sec.
By dezelfde wedstryden slaagde de uit
stekende hoogspringer Lex Steers erin
voor de derde mal in dit jaar de nieuwe
wereldrecordhoogte van 2.10 meter te
springen.
O SEND ARP TE BERLIJN.
Te Berlijn werd gisteravond het eerste
internationale sportfeest gehouden, waar
aan de beste athleten uit Denemarken
Nedertand, Finland, Zweden en Duitsch
land deelnamen. In het middelpunt van de
belangstelling stond ongetwijfeld de 300
meter loop, welke door Scheuring werd
gewonnen in 34.3 sec. Hoewel specialist
op den korten afstand toonde deze sprin
ter zich toch nog sneller dan Harbig. Onze
landgenoot Osendarp moest zich achter
den Zuiid-Duitscher MUUer met een vierde
plaats tevreden stellen. De Zweed Haegg
won de 3000 meter, voor Syring en den
Zweed Kaelarne. De Fin Mikkola ver
richtte by het speerwerpen een byzondere
prestatie door 70,30 meter te werpen en
daarbij alleen over de 70 meter te werpen.
ITALLAAN ONTDEKT NIEUWE
KOMEET.
Prof. Giovanni Bernasconi heeft aan het
obsersatorium van de universiteit te Bo
logna (Italië) medegedeeld, dat hy Maan
dagavond een nieuwe komeet in het ster
renbeeld van de Schorpioen heeft waarge
nomen. De directeur van dit observatorium,
prof. Francesco Zagar, heeft op grond van
de verkregen aanwyzingen de komeet op
gespoord en haar gefotografeerd, waarby
hy haar plaats nauwkeurig bepaalde, be
nevens haar beweging aan den hemel. De
ze gegevens zyn verstrekt aan het cen
traal astronomisch bureau in het observa
torium van Kopenhagen.
De nieuwe, in Italië ontdekte komeet is
van de tiende grootte, zij kan zelfs met
het bloote oog waargenomen worden en
beweegt zich in Noordwestelyke richting.
Vrijdag 20 Jrnd 1941.
HILVERSUM I. 415.5 M.
6.45 Gram. 6.50 Ochtendgymn. 7.00 Gram. 7.45
Ochtendgymn. 8.00 BNO: Eer. S.15 Schriftlezing
en meditatie (Christ. Radio-Stichting). 8.25 Ge
wijde muziek (gr.pl.). S.45 Gram. (9.15—9.20
Voor de huisvrouw). 10.40 Peclamatio. 11.00 Jac.
Stoffer s Sextet en gram. 12.00 Ramblers. 12.30
Gram. 12.40 Almanak. 12.45 BNO: Nieuws- en
econ. ber. 1.00 Romancers. 1.30 Orgel. 2.00 Gram.
3.00 Kamerorkest „Ars Nova et Antiqua" en
solisten. 4.00 Lezen in den Bijbel (Vriiz. Prot.
Kerkcomité). 4.20 Omroeporkest. 5.15 BNO:
Nieuws.-, econ.- en beursber. 5.30 Voor de jeugd.
5.45 Haarlemsche Orkestver., soliste en gram.
7.00 BNO: Vragen van den dag. 7.15 Voor de
kleuters. 7.25 Gram. 7.30 Causerie: De sport
der Friezen: Het kaatsen. 7.45 Gram. S.00 BNO:
Ber. 8.15 Spiegel van den dag. 8.30 Groot Amu
sementsorkest en Ensemble Bandi Balogh. 9.30
Ber. Engelscli. 9.45 Sportnieuws. 10.00—10.50
BNO: Engelsche uitzending.
HILVERSUM II, 301.5 M.
6.45 Gram. 6.50 Ochtendgymn. 7.00 Gram. 7.45
Ochtendgymn. 8.00 BNO: Ber. 8.15 Gram. 10.20
Orgel. 11.00 Twintig minuten in de Kleuterklas.
11.20 Zang met piano en gram. 12.00 Ber. 12.15
Omroeporkest. 12.45 BNO: Nieuws- en econ.
ber. 1.00 Gevarieerd progr. 3.00 Voor de wouw
en gram. 3.45 Gevarieerd progr. (Gr.p.l.). 4.30
Voor de jeugd. 5.00 Gram. 5.15 BNO: Nieuwsl.
econ.- en beursber. 5.30 Orgel. 6.00 Voordracht
(Chr. Radio-Stichtingi. 6.16 Omroeporkest. 6.45
Toeristische raadgevingen. 7.00 BNO: Econ.
vragen van den dag. 7.15 Omroeporkest. 8.00
BNO: Ber. 8.15 Residentie-orkest (Om plm. 8.45
Voor den boer). 9.45 Gram. 9.55 Avondwijding
(Vrijz. Prot Kerkcomité), 10.00 BNO: Ber..
sluiting.
XiU W°RDEN BOMMEN LN T RUIM OELRGD OM HET
SCHIP TE DOEN ZINKEN. ZOODRA. DE PIRATEN
VERDWENEN ZUNI
TERWIJL DE GOODLADING VAN DE PYTHIA DOOR DE
MANNEN VAN „DE TOP" WOEDT OVERGEBRACHT....
EN DB REDDINGSBOOTEN ÜÜN VÈWlELD, ZOOD*
NIEMAND AAN BOORD IN LEVEN ZAL BLIJVEN C
TE VERTELLEN WAT ER IS GEBEURD I
MOETEN
ZIEN?
3=- 'NIETS 15"
j DEZEN
j Ml^Tl
Geschreven door
DASHIELL
HAM M ETT
Teekenlngen van
ALEXANDER
RAYMOND
73
Eenmaal weer aan boord van de „Seagirl", kijken de mannen van
„De Top" gespannen naar het vliegtuig, dat boven hun hoofden
rondcirkelt. Wat heeft het viegtuig, dat zoo plotseling uit den mist
is gedoken, in den zin?
Met sombere gezchten staren de mannen naar boven, kyken elkaar
aan met onheilspellende blikken.
Dan doet een bom het schip trillen. Verschillende mannen worden
door den hevigen luchtdruk tegen het dek gesmeten en een oogen-
blik heerscht er groote verwarring. Lang duurt de verwarring niet
en weldra spuiten de luchtdoelmitrailleurs, die op het dek staan
opgesteld, vuur.
Het Vliegtuig is weer gestegen, maar dan plotseling schiet het
pijlsnel naar beneden en een tv de bomtreffer doet het schip
kraken.
Weer komt het afweervuur ln werking. Projectielen ontploffen dicht
de vliegmachine. (Vervol? Zaterdag.)
mmi
auoi UUKAHK-l'