Tweede blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Donderdag 5 Juni 1941
Nederlandsche chauffeurs in België en
Noord-Frankrijk.
Kroniek van den dag
De strijd in de lucht.
De legerberichten van gisteren.
Kreta, Irak, Syrië.
In den strijd om Kreta heeft de oorlog
om de beheersching van de Middellandsche
Zee zijn hoogtepunt bereikt» Daarom is het
verlies van dit eiland als steunpunt voor
de Engelschen van zoo groote beteekenia.
Het is natuurlijk niet zoo, dat wie Kreta
beheerscht, de Middellandsche Zee prac-
tisch onder contróle heeft, maar wel be
te ekent het verlies ervan voor de Britten
zeker meer, dan het prijsgeven van een
stelling zonder meer, zooals zij er in dezen
oorlog zooveel hebben moeten ontruimen»
De ontruiming van Kreta is van stra
tegische beteekenis, terwijl daarnaast fac
toren van psychologischen aard een rol
spelen. Want Kreta heeft als zoodanig
reeds hlstorischen zin, waar het van ouds
beschouwd kon worden als de brug tus-
schen Europa en Azië.
Nu kan daartegen op dit oogenblik wel
licht worden aangevoerd, dat de strijd om
Kreta toch een onderdeel is van den slag
om Suez en dat Azië daarbij "iet in het
geding is. Maar, wat is deze slag om
Suez? Zeker meer dan een strijd om de
bezetting van dit Britsche bolwerk. Suez
is het symbool voor de Britsche positie in
het Nabije 'Oosten. Zoo is dan ook Kreta
de brug van Europa naar het Nabije Oos
ten. Kreta was een belangrijke inzet en nu
het lot van dit eiland is beslist, heeft de
strategische positie een zeer belangrijke
en wezenlijke verandering ondergaan.
De vraag is nu, wat het volgendie hoofd
stuk zal zijn in deze ontwikkeling. Dat
men in dit verband denkt aan Irak is niet
zoo onbegrijpelijk. De Britsche bezetting
van Basra, als een eerste poging om den
invloed in Irak te vergrooten was geen
op zichzelf staande actie, maar hield zeer
nauw verband met de te verwachten be
dreiging van Kreta.
Immers Kreta brug naar Azië, zou
den Duitschers de gelegenheid verschaf
fen hun invloed naar de Iraaksehe olie
velden meer in het bijzonder hun be
dreiging tot de pijpleiding te Haifa uit
te breiden. De Britten hebben getracht, dit
gevaar te bezweren en van uit dezen ge
zichtshoek bekeken bestond er een meer
dan oppervlakkig verband tusschen beide
gebeurtenissen. Vrijwel gelijktijdig zijn
deze operaties beëindigd, ook al schijnt er
in Irak nog gevochten te worden, De be
richten zijn nog uitermate vaag, maar wel
moet worden aangenomen, dat de Engel
schen zich van een meerderheid hebben
weten te verzekeren.
Voor het vervolg der operaties zijn deze
gebeurtenissen zeker niet zonder betee
kenis en de vraag is nu maar, wat er
thans staat te gebeuren.
Suez is inzet en om dit doel te bereiken,
hebben de Duitsche strategen een tang
beweging ontworpen, waarvan de eene
arm in Noord-Afrika, de tweede voor
Syrië en Palestina schijnt te zijn geprojec
teerd. Kreta was de eerste geslaagde af-
knijpingsmanoeuvre en nu richt zich de
belangstelling niet zoozeer naar Noord-
Afrika als wel naar Syrië.
Van belang is het te wéten, wie heer-
scher zal zijn in Mosoel, het centrum van
de Iraaksehe petroleumvelden. Want- al is
er een wapenstilstand gesloten, als is in
Bagdad een nieuwe regeering in het zadel
geholpen, nadat Rasjid Ali naar Teheran
vertrok, van Bagdad naar Mosoel is nog
een afstand van 400 kilometër.
Wat zich hier afspeelt is op kleinere
schaal hetzelfde, wat om de uiteindelijke
bezetting van Suez geschiedt. Het is een
race tegen het horloge, wie als eerste in
Mosoel zal zijn. De capitulatie in Kreta en
in Irak zijn voor het resultaat daarvan
van beslissende beteekenis. Na afloop van
de geheele operatie in het Nabije Oosten
zal de beteekenis van den strijd van twaalf
dagen óm het bezit van Kreta en van de
gevechten in Irak eerst duidelijk in het
oog springen.
Daartoe gaat thans de belangstelling uit
naar Syrië. Het is niet bekend, wat zich
daar nu precies afspeelt, maar uit het feit,
dat generaal Weygandi heeft deelgenomen
aan de jongste besprekingen van den
Franschen ministerraad en dat daarbij ook
de verdediging van Syrië tegen mogelijke
Engelsche aanvallen aan- een bespreking
werd onderworpen, blijkt wel, dat men'de
kans op uitbreiding van den oorlog naar
Fransch Syrië niet gering acht en dat die
toestand als ernstig moet worden be
schouwd.
Welke rol Frankrijk zelf in deze ont
wikkeling zal spelen is niet te zeggen,
maar uit de scherpe reacties in Engeland
en Amerika op de politiek van Vichy, zoo
als deze door Darlan werd toegelicht, valt
af te leiden, dat er een groote kans be
staat op een verscherping der Fransch-
Britsche en Fransch-Amerikaansche be
trekkingen.
Zeker is, dat we aan den vooravond
staan van gebeurtenissen van ingrijpend
belang. Een uitbreiding van het oorlogs
gebied moet niet tot de onmogelijkheden
worden gerekend.
Beperking vervoer van levens
middelen In Zuidelijk grensgebied
Deverzenders van levensmiddelen niet
alleen in, maar ook naar de reeds in
het bericht van 3 Juni genoemde gemeen
ten dienen eraan te denken, dat zij van 10
Juni af onder overlegging van een vooraf
door den ontbieder aan te vragen vergun
ning tot Inslag een geleidebiljet (binnen-
landshc paspoort) voor dit vervoer moéten
vragen bij den ontvanger of sub-ontvan
ger der invoerrechten of accijnzen over de
plaats van afzending. Zij doen het beste
omtrent het aanvragen van die documen
ten en de hiervoor te stellen zekerheid tij
dig bij dien ambtenaar inlichtingen in te
winnen.
ENGELSCHE VERn l*i fiRSYLuiGI t)lG
VERMIST.
De Britsche berichtendienst meldt, dat
een verkeersvliegtuig, dat dienst deed tus
schen de Scilly eilanden en Penzance in
Cornwallis, met zes inzittenden verloren is
gegaan op een vlucht, die anders 20 minu
ten duurt. De opsporingspogingen hebben
geen resultaat gehad.
(Van een bijzonderen correspondent.)
Over de eindelooze, verlaten wegen
van Noord-Frankrijk snorren en den
deren lange colonnes grauwgrijze
auto's met transporten voor de Duit
sche weermacht. Vol zijn de wagens
in Zuidelijke en Westelijke richting,
leeg zijn ze veelal als zij terugkomen,
of het moet zijn, dat soldaten een
eind kunnen meerijden. Laat het u niet
verwonderen, wanneer ge, bij het pas-
seeren van zulk een colonne, die voor
rust, tanken of water innemen even
aan den kant van den weg staat, op
eens Nederlandsch hoort spreken.
Onze eigen taal, daar ver in het bezette
Fransche land, dicht achter het Duitsche
Kanaalfront, midden in het eigenlijke oor
logsgebied, waarboven het heele etmaal
door de vliegmachines gonzen en snorren,
hooger en lager, waar soms het afweer
geschut blaft en dondert, de zoeklichten
hun felle flitsen omhoog pieken en doffe de
tonaties van ontploffende bommen langs
den gezichtseinder voortrollen. Neder
landsch uit den mond van bestuurders van
Duitsche militaire vrachtauto's, want heel
wat landgenooten hebben hier arbeid ge
zocht en gevonden in het kader van het
N.S.K.K., de wijdvertakte, paramilitaire
organisatie, welke met het transport in dlit
étappegebied is belast ten behoeve van de
hier en in België gestationneerde Duitsche
luchtmacht.
In den loop van het vorige najaar zijn
geleidelijk aan eenige duizenden Nederlan
ders, die konden autorijden, naar Noord-
Frankrijk getrokken, sommigen op eigen
gelegenheid, velen op hier te lande ge
vorderde of gehuurde vrachtauto's en zij
hebben toen een contract voor langeren of
korteren tijd geteekend om als burger
vrachtauto's te rijden voor militaire trans
porten.
Gedurende den laatsten tijd is een deel
van deze mannen opgenomen in het N.S.K.
K, het Nat. Soc. Motor Korps. De deelen
van dit N.S.K.K., welke zich in België en
Noord-Frankrijk bevinden, zijn als Neder
landsche Kolonnes ingevoegd in de N.S.K.
K Transport-Brigade in de Luftgau België
en Noord-Frankrijk.
De N.8.K.K.
Dit Nat. Soc. Kraftfahrt Korps is, even
als andere organisaties der N.S.D.A.P.
reeds in de eerste jaren na 1920 ontstaan,
toen Adolf Hitler met een kleine schare
volgelingen den politieken strijd begon.
Wie hunner een auto had, stelde die gratis
ter beschikking voor vervoer van sprekers
in verkiezingstijd, van vlugschriften en
stormafdeelingen. Na 1933 kwam de gelei
delijke motoriseering van de Duitsche
weermacht en evenwijdig hiermede groeide
het N.S.K.K. als officieele partijorganisa
tie. De leiding hiervan had een van Hitler's
oudste medestrijders, Adolf Htihnlein, die
er in slaagde, in enkele jaren een half
millioen ^mannen voor dezen 'vrijwilligen
arbeid bijeen te brengen. In semi-militaire
formaties in te deelen en te oefenen.
Het vredeswerk van het N.S.K.K. be
stond daarin, dat het Duitsche volk en in
het bijzonder de opgroeiende mannelijke
jeugd, met den motor, met de auto en met
het rijden ook onder de moeilijkste om
standigheden, vertrouwd werd gemaakt.
Overal werden N.S.K.K. Motorsportscho
len opgericht, welke tevens belast werden
met de technische opleiding van jonge
recruten, die bij gemotoriseerde weer-
machtsonderdeelen waren ingedeeld.
Voorts hield het N.S.K.K zich vooral bezig
met de verkeersopvoeding van het Duit
sche volk en ook richtte het vele Hulp
diensten langs den weg in.
Een klein gezelschap Nederlandsche
Journalisten heeft dezer dagen een vjjf-
daagsche reis gemaakt door België en
Noord-Frankrijk en daarbij hun getoond
hoe deze Nederlandsche autobestuurders
werden opgeleid, onder welke omstandig
heden zij hun werk verrichten en hoe hun
materieele verzorging is.
Ergens in België is een klein stadje, in
de schaduw van een oude citadel. Deze 18e
eeuwsche vesting is tientalien van jaren
buiten gebruik geweest en vóór den oorlog
hebben er alleen politieke gevangenen nog
wel eens gedwongen gastvrijheid genoten.
Het is zoo'n overjarige versterking met
groene*'wallen, waaronder gemetselde ge
welven, rond een ruim pledn. Een smalle
brug leidt naar een nauwe poort, die toe
gang tot de vesting geeft.
Eerste opleiding.
Hier, in deze historische omgeving, ko
men de buitenlandsche, aanstaande N.S.K.
K.-mannen eerst tesamen om een rudi
mentaire militaire opvoeding te ontvan
gen. Zij zijn hier niet lang, worden in een
heden van een veertigtal elk Neder
landers en Vlamingen afzonderlijk inge
deeld, waarbjj hun elementaire discipline
wordt bijgebracht wat nog wel eens
noodig is en gaan dan in de kolonnes
aan den arbeid.
Toen men er voor het eerst kwam, een
maand geleden ongeveer, was er niets in
de oude citadel, slechts holle ruimten, vuil
en schemerig. Thans vindt men er slaap
zalen, die aan redelijke eischen voldoen en
heldere keukens, welke al wel eens 3500
man per dag gespijzigd hebben uit hun
batterij van drie glimmende ketels van
1500 liter elk. Toen wij er een half uurtje
rondkeken had dit „doorgangshuis" een
bevolking van 1500 man, van wie ruim
600 Nederlanders de rest Vlamingen van
de z.g. „zwarte brigade" en de com
mandant vertelde, dat er tot dusver onge
veer 1600 Nederlanders waren afgeleverd.
Ervaren autorijders gaan al gauw naar
den troep, de meesten volgen eerst nog
een cursus aan de motor-rijschool te Brus
sel. In de buurt van de plaats waar de
meergenoemde citadel is, bevindt zich ook
het wagenpark van de N.S.K.K, waar alle
pas gevorderde en gehuurde vrachtauto's
eerst worden gespoten, nagekeken en zoo-
noodig gerepareerd.
De rijschool, waar de cursus 14 dagen
duurt, is er om de mannen goed en veilig
te leeren rijden en vooral ook om hen in
te wijden, als het noodig is, in de gehei
men van het rijden met vrachtauto's in
moeilijk terrein, buiten de wegen, want op
dit punt zijn wij Nederlanders, dank zij
ons voortreffelijk wegennet,* nogal ver
wend
Behalve aan de theorie, wordt vooral
ook veel aandacht besteed aan de prac-
tjjk, waarvoor de mooist denkbare hinder-
nisbanen- vlak bij de hand zijn. En zoo za
gen wij op dien ochtend, dat wij de Rij
school bezochten, de auto's als vliegen
op het spek tegen steile hellingen opkrui
pen, logge wagens goedmoedig over het
kuilige terrein voorthobbelen en een eindje
verder een auto met geblokkeerde wielen
zig-zag naar beneden komen. Als in een
mierenhoop krioelden de donkergrijze wa
gens over het geaccidenteerde terrein door
elkaar hier bestormt er een een onneem
baar schijnende wand en zijn motor, waar
alles uit gehaald wordt wat er maar inzit,
giert in uiterste krachtsinspanning boven
al het lawaai beneden hem uit Het mis
lukt een paar maal, maar tenslotte is de
kranige rijder toch boven. Zijn passagiers
in de laadbak, cufsisten die straks om
beurten achter het stuurwiel moeten
plaats nemen, nu daverend door elkaar
geschud, konden 's avonds wel eens wat
hoofdpijn hebben gehad
In de oorlogszone.
Vijf dagen lang heeft de reisleider, N.
S.KK.-Obertruppfiihrer C. O. Windecker,
pressereferent der Brigade, zelf journalist
en schrijver van naam, ons gezelschap la
ten zien wat voor een döodgewonen bur
ger in de oorlogszöne niet verborgen moet
blijven en misschien wel iets meer dan
dat en zoo hebben wij, globaal, een in
druk gekregen van het werk van het N.S.
KK in België en Noord-Frankrijkwij
hebben de werkplaatsen bezichtigd, zooals
er 54 gehuurd zijn, met Belgische en Ne
derlandsche vaklui, onder Duitsche opzich
ters, voor alle voorkomende reparaties
men heeft ons aan de hand van statistie
ken en grafieken getoond, dat het aantal
tijdelijk buiten bedrijf zijnde vrachtauto's
teruggebracht is tot 1115 procent en ons
vervoercijfers verteld welke we hier niet
mogen neerschrijven. Wij weten nu, dat
het N.S.KK. over complete werkplaatsen
op wielen beschikt en ter, wat sombere,
afwisseling ging de tocht dan verder door
het Fransche land waar de wonden van
een korten hevigen strijd in menig stadje
en dorp nog niet geheeld zijn.
In Rijssel is in de Rue de Paris no. 96
een leegstaand winkelpand van onder tot
boven ingericht als tehuis voor passagie
rende W.A.-mannen, met een ruime can-
tin e beneden, en verder een conversatie
zaal, werk- <--i leeskamers, een muziek-
vertrek en slaapgelegenheden op de drie
verdiepingen. Hier hebben zrj, toen ons
gezelschap er een avond de gast was van
banleider P. Langeveld, den verbindings
officier tusschen de Brigade en de W.A.-
staf, in onopgesmukte woorden verteld van
him werk, legering, voeding en ontspan
ning. Bij veel lof en tevredenheid wij
hoorden het later ook elders kwam ook
critie-k tot uiting. De een klaagde over
slechte postverbinding -met thuis, een an-
dèr over uitgesteld verlof enz. Maar over
het geheel was men over de materieele
verzorging wel tevreden en voor het ove
rige bereid, in aanmerking te nemen, dat
men nog midden In oorlog zit.
Wrj hebben uit bonte indrukken van een
kriskrasreis slechts eenige grepen kunnen
doen, voldoende wellicht om hun, die hierin
belangstellen, eenig inzicht te géven in de
levensomstandigheden van de Nederlan
ders, die verkozen hebben hun arbeids
kracht vrijwillig in dienst te stellen van
den Duitschen étappendienst, zooals die
verzorgd wordt door het N.S.K.K.
De strijd in China,
JAPANSCHE EN CHINEESCHE
VERLIEZEN.
Domei meldt uit Tokio Volgens een
mededeeling van het militaire persbureau
van het keizerlijke hoofdkwartier hebben
de Japansche strijdkrachten in het Zuide
lijke deel van de provincie Sjansi, in de
periode van 7 Mei tot 4 Juni, waarin de
grootste veldslag sinds het uitbreken van
de Japansch-Chineesche vijandelijkheden is
gevoerd, in totaal 554 manschappen en
officieren verloren. De Chineesche troepen,
ter sterkte van ongeveer 200.000 man, on
der directe leiding van Tsjiang Kai sjek,
hebben ongeveer 100.000 man verloren.
Hiervan werden er ongeveer 50.000 gedood,'
ongeveer 25.000 gevangen genomen en
ongeveer 25.000 gewond. De oorlogsbuit
bestaat uit ongeveer 250 stukken geschut,
470 lichte en zware machinegeweren,
11.000 lichte wapens en 600.000 lichte en
zware patronen voor mitrailleurs.
Als gevolg van de campagne der Ja
pansche troepen in het Zuiden van Sjansi
en het Noorden van Honan zjjn twee leger
groepen, die onder rechtstreeksche con
tróle staan van Tsjiang Kai sjek, zoowel
als 23 Chineesche legerdivisies ernstig ver
slagen. Dertien van deze divisies werden
geheel vernietigd, bijna alle officieren en
manschappen werden gedood of ernstig
gewond. De overige tien divisies verloren
ook bijna tweederden van haar officieren
en manschappen, waardoor zjj haar ge
vechtskracht inboetten.
Tusschen 7 Mei en 4 Juni werden zes
legercommandanten gedood, terwijl zes di
visiecommandanten gedood werden, twee
gewond en vijf zich overgaven. Drie regi
mentscommandanten werden gedood, ter
wijl elf andere zich overgaven aan de Ja
pansche troepen. Nog 49 hooge officieren
gaven zich over en dlrie andere werden in
den strijd gedood.
DE STAKINGSBEWEGING IN
AMERIKA.
Uit New York meldt het D.N.B., dat
aldaar onder de pakhuisarbeiders een sta
king is uitgebroken, waarbij 48 pakhuizen
en 17 koelhuizen betrokken zijn. Door de
staking is, volgens de New York Sun, de
verscheping van wapenmateriaal en levens
middelen voor Engeland ter waarde van
verscheidene millioenen dollar komen stil
te liggen.
In Detroit zijn 8000 werklieden van de
Great Lakes Steel Corporation, welke groo
te orders aan staal voor de regeering uit
voert, in staking gegaan.
Bommen op N.O. Schotland.
Woensdag zfln overdag bommen gewor
pen in Noord-Oost-Schotland, zoo meldt de
Londensche berichtendienst. Er is „eenige
schade" aangericht.
Het D.N.B. meldt dat Duitsche jagers
gistermiddag by een aanval op de Zuid-
Oostkust van Engeland tijdens een lucht
gevecht twee Britsche jagers hebben neer
geschoten. Beide toestellen vielen bran
dend in zee.
Italiaansche jagers hebben Dinsdag twee
Britsche vliegtuigen van het type Hurri
cane boven Solloem neergeschoten. Boven
dien is een vijandelijke bommenwerper
door het luchtdoelgeschut van een Itali
aansche torpedoboot neergeschoten.
De Britsche aanvallen op Berlijn,
Van bevoegde zijde te Berlijn wordt mee
gedeeld: Tijdens de laatste aanvallen van
afzonderlijke Britsche vliegtuigen op Ber
lijn werden ondanks den lichten nacht weer
een ziekenhuis en verscheidene woonhuizen
getroffen. De Brit neemt nu niet meer de
moeite de stelselmatigheid van deze aan
vallen op burgers te camoufleeren, want de
Britsche commentator, Sefton Delmer, ver
klaarde Dinsdag: „De tijd is definitief
voorbij, dat wrj, Engelschen, uit zuiver
menschlievende overwegingen niet over
gingen tot het bombardeeren van doelen,
omdat daardoor burgers zouden kunnen
omkomen."
HET DUITSCHE.
Het opperbevel van de Duitsche weer
macht maakt bekend
Bij de gevechten op het eiland Kreta
werden, naar tot dusver is vastgesteld,
meer dan 8000 Britten en 4000 Grieken ge
vangen genomen. Talrijke gepantserde ge
vechtswagens en stukken geschut, alsmede
groote hoeveelheden munitie, kleeding en
levensmiddelen werden buitgemaakt.
Het luchtwapen heeft Dinsdag industri
eels installaties in het graafschap Essex
en in Zuid-Engeland gebombardeerd. Ten
Noordoosten van de Orkaden hebben ge
vechtsvliegtuigen in den nacht van Dins
dag op Woensdag een koopvaardijschip van
4000 brt. tot zinken gebracht en voor de
Noordkust van Schotland twee groote
vrachtbooten zwaar beschadigd. In den
nacht van 2 op 3 Juni hebben torpedo
vliegtuigen twee treffers geplaatst op een
vrij groot Britsch oorlogsschip.
Dinsdagnacht waren doeltreffende aan
vallen gericht op de revitailleeringshaven
Huil en op de haveninstallaties aan de En
gelsche Zuid- en Oostkust.
In Noord-Afrika levendige wederzijdsche
activiteit van de artillerie voor Tobroek.
Formaties Duitsche duikbommenwerpers
en torpedovliegtuigen vielen op 2 Juni her
haalde malen doelen rondom Tobroek aan
en vernietigden in de haven een transport
schip en plaatsten een treffer op een Brit
sche luchtdoelbatterij.
De vijand heeft overdag noch des nachts
boven het duitsche rijksgebied gevlogen.
DE OORLOG TER ZEE.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn dat drie
vluchtende Britsche schepen op weg naar
Alexandrië door een Duitsch gevechts
vliegtuig ingehaald zijn. Ondanks den hevi
gen 'afweer wist het Duitsche vliegtuig
door voltreffers het achterschip van een
vrachtboot in brand te werpen. Twee an
dere treffers voltooiden het vernietigings
werk. De vrachtboot bleef brandend lig
gen, terwijl de beide andere schepen zig-
zag varend ontkwamen.
New-Yorksche scheepvaartkringen ma
ken volgens die Associated Press bekend,
dat acht Britsche vrachtschepen met een
tonnage van ruim 50.000 b.r.t. zijn getor
pedeerd. Tot zinken gebracht werden het
Britsche schip „Sanfelix", 13.035 b.r.t.,
het vrachtschip „Rothermere", 5.356 b.r.
t., het Britsche tankschip „Security",
7000 b.r.t. en het vrachtschip „Darlington
Court", 4.974 b.r.t> De „Darlington Court"
was op weg van New York naar Enge
land. Bovendien wordt het tot zinken bren
gen gemeld van het vrachtschip „Ramills",
4.553 b.r.t, de „Star Cross", 4.662 b.r.t,
de „Silveryew", 6.373 b.r.t en de „Clan
Mocdougal", 6.483 b.r.t
In aansluiting op het legerbericht van
gisteren verneemt het D.N.B., dat de ver
liezen der Britsche vloot in Mei die van
April nog overtreffen. Door de Duitsche
weermacht zijn in Mei tot zinken gebracht:
één Britsche slagkruiser, 7 kruisers, 11
torpedobootjagers; 7 motortorpedobooten,
3 hulpkruisers. 4 duikbooten en 6 pa
trouille-wachtschepen. Door de Italiaan
sche weermacht zijn tot zinken gebracht
5 kruisers, 2 duikbooten en één torpedo-
bootjager. Door de Duitsche en de Itali
aansche weermacht zijn in Mei 2 slag
schepen, 2 vliegkampschepen en een groot
aantal kruisers, torpedobootjagers en an
dere lichte oorlogsschepen beschadigd.
Duitsche mijnenvegers aangevallen.
Duitsche mijnenvegers werden Dinsdag
in het Kanaal door Britsche vliegtuigen
aangevallen. Door handig manoeuvreeren
en krachtig afweervuur kondien de vaar
tuigen dezen aanval zonder verliezen met
succes beantwoorden en twee Britsche ge
vechtsvliegtuigen neerschieten.
EEN WAARDEVOL GESCHENK.
Een inwoner van Oudenbosch is wel op
heel ongewone wijze de gelukkige winnaar
geworden van een prijs van duizend gulden
uit de Winterhulp-loterij. Hij zat met een
kennis in een café aldaar, toen den be
zoekers Winterhulploten werden aangebo
den. De kennis kocht er twee en schonk
het andere weg aan zijn metgezel. Haastig
werden de couverts geopend en de metge
zel bleek toen recht te kunnen doen gelden
op duizend gulden. Zijn vreugde was na
tuurlijk groot. Of de gelukkige winnaar
zijn minder fortuinlijken weldoener een
deel van den prijs heeft afgestaan, ver
meldt de historie niet.
Ex-keizer Wilhelm is Woens
dag op huize Doorn overleden
(Pax-Holland)
In de periode van 31 Mei tot 3 Juni
verloor de vijand twintig vliegtuigen. Hier
van werden er 14 in luchtgevechten, door
nachtjagers en de luchtdoelartillerie, en
twee door mijnenvegers neergeschoten,
terwijl de rest op den grond werd vernield.
In dezelfde periode gingen tien eigen
vliegtuigen verloren.
HET ITALIAANSCHE.
- In zyn legerbericht nummer 364 maakt©
het Italiaansche opperbevel gisteren het
volgende bekend
In den afgeloopen nacht hebben onze
vliegtuigen bommen laten vallen op vlieg
velden van het eiland Malta.
In Noord-Afrika zgn opnieuw luchtaan
vallen ondernomen op de basis Tobroek.
Batterijen geschut en voor anker liggende
schepen zyn getroffen. Een schip raakt©
in brand. Een ander schip is na een aanval
ten Oosten van Tobroek in brand geraakt.
In het gebied van Solloem hebben onza
jagers twee vijandelijke toestellen van het
type Hurricane neergeschoten. Een vijande
lijke bommenwerper is omlaag gehaald
door het afweergeschut van onze torpe-
jagers.
In den nacht van 3 Mei heeft de vgand
een luchtaanval ondernomen op Benghazi.
In Oost-Af rika blijven onze gamizoens
en onze mobiele colonnes overal een on
vermoeide activiteit ontplooien in het ge
bied van Galia en Sidamo was activiteit
van de artillerie aan beide zijden, aan de
oevers van de Omo-Bottego.
De vrijheid der zee.
DEPLO OVER BRITSCH-
AMERIKAANSCHE OPVATTINGEN.
De Deutsche Diplomatisch-politische
Korrespondenz houdt zich bezig met de
stemmen, die den laatsten tgd in Engeland
en de Vereenigde Staten zijn opgegaan
voor een herstel van de „vrijheid der zee".
Het bladschrijft, dat deze stemmen zich
er wel voor hoeden de ware beteekenis
van dit begrip scherp te omlgnen. Men
zoekt in de eerste plaats een voorwend
sel om de onbeperkte Amerikaansche wa
penleveranties ook naar Engeland te kun
nen brengen. Men heeft yverig vermeden
de ware beteekenis van de „vryheid der
zee" een te allen tgde vry verkeer ter
zee voor alle handeldrijvende volken, aan
te roeren. Uit den mond van den Ameri
kaan schen minister van marine, Knox,
heeft men zoo juist kunnen vernemen, dat
de vrgheid der zee ook geenszins het doel
is van degenen, die thans in de Vereenigde
Staten den scepter zwaaien. Op een ver
gadering van den bond van scheepsbou
wers heeft Knox namelyk verklaard, dat
het zaak is, de „beheersching" der zeeën
door Engeland en de Vereenigde Staten"
te verzekeren.
Terwyi anderen, zooals Hopkins, als oor
logsdoel der democratieën nog steeds de
„handelsvrijheid voor alle volkeren" aan
geven, heeft Knox dit programma grondig
gedesavoueerd. Hg is ook de eerste ge
weest, die openiy'k verklaarde, dat men
zich om regelen van het volkenrecht niet
behoeft te bekommeren, indien er belan
gen der Amerikaan sche politiek in het
geding zgn. Knox' standpunt, aldus ver
volgt de Diplo, is zeer spoedig door de
Amerikaansche politiek uitdrukkelgk be
vestigd. Hetzelfde schijnt het geval te zijn
met het beginsel van de „vrijheid der zee".
Eerst onder druk, daarna vrijwillig, heeft
Amerika zich geschikt naar de Engel
sche stelling, dat een werkeiyke vrijheid
der zee niet mag bestaan. Knox kon dan
ook volkomen officieel aanspraak maken
op de beheersching der zeeën door zrjn
land en Engeland. Hy behoeft alleen niet
te verwachten, dat die aanspraak door de
rest van de wereld ook maar in geringste
mate erkend wordt.
WEER POSTPAKKETTEN NAAR HET
NEUTRALE BUITENLAND.
Pakjes (tot een gewicht van 1 kg.) kon
den tot dusver alleen naar en van Duitsch-
land, het protectoraat Bohemen en Mora-
vië en Elzas Lotharingen worden verzon
den. Dit wordt thans uitgebreid tot alle
landen, waarmede postverkeer mogelijk is,
voor zoover deze althans pakjes toelaten.
Aangeteekende verzending kan plaats vin
den, en eveneens, in de landen waar dit is
toegelaten, expresse-bestelling. Men wende
zich, alvorens tot verzending over te gaan
om inlichting tot de postkantoren.