Tweede blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Donderdag 5 Juni 1941 Nederlandsche chauffeurs in België en Noord-Frankrijk. Kroniek van den dag De strijd in de lucht. De legerberichten van gisteren. Kreta, Irak, Syrië. In den strijd om Kreta heeft de oorlog om de beheersching van de Middellandsche Zee zijn hoogtepunt bereikt» Daarom is het verlies van dit eiland als steunpunt voor de Engelschen van zoo groote beteekenia. Het is natuurlijk niet zoo, dat wie Kreta beheerscht, de Middellandsche Zee prac- tisch onder contróle heeft, maar wel be te ekent het verlies ervan voor de Britten zeker meer, dan het prijsgeven van een stelling zonder meer, zooals zij er in dezen oorlog zooveel hebben moeten ontruimen» De ontruiming van Kreta is van stra tegische beteekenis, terwijl daarnaast fac toren van psychologischen aard een rol spelen. Want Kreta heeft als zoodanig reeds hlstorischen zin, waar het van ouds beschouwd kon worden als de brug tus- schen Europa en Azië. Nu kan daartegen op dit oogenblik wel licht worden aangevoerd, dat de strijd om Kreta toch een onderdeel is van den slag om Suez en dat Azië daarbij "iet in het geding is. Maar, wat is deze slag om Suez? Zeker meer dan een strijd om de bezetting van dit Britsche bolwerk. Suez is het symbool voor de Britsche positie in het Nabije 'Oosten. Zoo is dan ook Kreta de brug van Europa naar het Nabije Oos ten. Kreta was een belangrijke inzet en nu het lot van dit eiland is beslist, heeft de strategische positie een zeer belangrijke en wezenlijke verandering ondergaan. De vraag is nu, wat het volgendie hoofd stuk zal zijn in deze ontwikkeling. Dat men in dit verband denkt aan Irak is niet zoo onbegrijpelijk. De Britsche bezetting van Basra, als een eerste poging om den invloed in Irak te vergrooten was geen op zichzelf staande actie, maar hield zeer nauw verband met de te verwachten be dreiging van Kreta. Immers Kreta brug naar Azië, zou den Duitschers de gelegenheid verschaf fen hun invloed naar de Iraaksehe olie velden meer in het bijzonder hun be dreiging tot de pijpleiding te Haifa uit te breiden. De Britten hebben getracht, dit gevaar te bezweren en van uit dezen ge zichtshoek bekeken bestond er een meer dan oppervlakkig verband tusschen beide gebeurtenissen. Vrijwel gelijktijdig zijn deze operaties beëindigd, ook al schijnt er in Irak nog gevochten te worden, De be richten zijn nog uitermate vaag, maar wel moet worden aangenomen, dat de Engel schen zich van een meerderheid hebben weten te verzekeren. Voor het vervolg der operaties zijn deze gebeurtenissen zeker niet zonder betee kenis en de vraag is nu maar, wat er thans staat te gebeuren. Suez is inzet en om dit doel te bereiken, hebben de Duitsche strategen een tang beweging ontworpen, waarvan de eene arm in Noord-Afrika, de tweede voor Syrië en Palestina schijnt te zijn geprojec teerd. Kreta was de eerste geslaagde af- knijpingsmanoeuvre en nu richt zich de belangstelling niet zoozeer naar Noord- Afrika als wel naar Syrië. Van belang is het te wéten, wie heer- scher zal zijn in Mosoel, het centrum van de Iraaksehe petroleumvelden. Want- al is er een wapenstilstand gesloten, als is in Bagdad een nieuwe regeering in het zadel geholpen, nadat Rasjid Ali naar Teheran vertrok, van Bagdad naar Mosoel is nog een afstand van 400 kilometër. Wat zich hier afspeelt is op kleinere schaal hetzelfde, wat om de uiteindelijke bezetting van Suez geschiedt. Het is een race tegen het horloge, wie als eerste in Mosoel zal zijn. De capitulatie in Kreta en in Irak zijn voor het resultaat daarvan van beslissende beteekenis. Na afloop van de geheele operatie in het Nabije Oosten zal de beteekenis van den strijd van twaalf dagen óm het bezit van Kreta en van de gevechten in Irak eerst duidelijk in het oog springen. Daartoe gaat thans de belangstelling uit naar Syrië. Het is niet bekend, wat zich daar nu precies afspeelt, maar uit het feit, dat generaal Weygandi heeft deelgenomen aan de jongste besprekingen van den Franschen ministerraad en dat daarbij ook de verdediging van Syrië tegen mogelijke Engelsche aanvallen aan- een bespreking werd onderworpen, blijkt wel, dat men'de kans op uitbreiding van den oorlog naar Fransch Syrië niet gering acht en dat die toestand als ernstig moet worden be schouwd. Welke rol Frankrijk zelf in deze ont wikkeling zal spelen is niet te zeggen, maar uit de scherpe reacties in Engeland en Amerika op de politiek van Vichy, zoo als deze door Darlan werd toegelicht, valt af te leiden, dat er een groote kans be staat op een verscherping der Fransch- Britsche en Fransch-Amerikaansche be trekkingen. Zeker is, dat we aan den vooravond staan van gebeurtenissen van ingrijpend belang. Een uitbreiding van het oorlogs gebied moet niet tot de onmogelijkheden worden gerekend. Beperking vervoer van levens middelen In Zuidelijk grensgebied Deverzenders van levensmiddelen niet alleen in, maar ook naar de reeds in het bericht van 3 Juni genoemde gemeen ten dienen eraan te denken, dat zij van 10 Juni af onder overlegging van een vooraf door den ontbieder aan te vragen vergun ning tot Inslag een geleidebiljet (binnen- landshc paspoort) voor dit vervoer moéten vragen bij den ontvanger of sub-ontvan ger der invoerrechten of accijnzen over de plaats van afzending. Zij doen het beste omtrent het aanvragen van die documen ten en de hiervoor te stellen zekerheid tij dig bij dien ambtenaar inlichtingen in te winnen. ENGELSCHE VERn l*i fiRSYLuiGI t)lG VERMIST. De Britsche berichtendienst meldt, dat een verkeersvliegtuig, dat dienst deed tus schen de Scilly eilanden en Penzance in Cornwallis, met zes inzittenden verloren is gegaan op een vlucht, die anders 20 minu ten duurt. De opsporingspogingen hebben geen resultaat gehad. (Van een bijzonderen correspondent.) Over de eindelooze, verlaten wegen van Noord-Frankrijk snorren en den deren lange colonnes grauwgrijze auto's met transporten voor de Duit sche weermacht. Vol zijn de wagens in Zuidelijke en Westelijke richting, leeg zijn ze veelal als zij terugkomen, of het moet zijn, dat soldaten een eind kunnen meerijden. Laat het u niet verwonderen, wanneer ge, bij het pas- seeren van zulk een colonne, die voor rust, tanken of water innemen even aan den kant van den weg staat, op eens Nederlandsch hoort spreken. Onze eigen taal, daar ver in het bezette Fransche land, dicht achter het Duitsche Kanaalfront, midden in het eigenlijke oor logsgebied, waarboven het heele etmaal door de vliegmachines gonzen en snorren, hooger en lager, waar soms het afweer geschut blaft en dondert, de zoeklichten hun felle flitsen omhoog pieken en doffe de tonaties van ontploffende bommen langs den gezichtseinder voortrollen. Neder landsch uit den mond van bestuurders van Duitsche militaire vrachtauto's, want heel wat landgenooten hebben hier arbeid ge zocht en gevonden in het kader van het N.S.K.K., de wijdvertakte, paramilitaire organisatie, welke met het transport in dlit étappegebied is belast ten behoeve van de hier en in België gestationneerde Duitsche luchtmacht. In den loop van het vorige najaar zijn geleidelijk aan eenige duizenden Nederlan ders, die konden autorijden, naar Noord- Frankrijk getrokken, sommigen op eigen gelegenheid, velen op hier te lande ge vorderde of gehuurde vrachtauto's en zij hebben toen een contract voor langeren of korteren tijd geteekend om als burger vrachtauto's te rijden voor militaire trans porten. Gedurende den laatsten tijd is een deel van deze mannen opgenomen in het N.S.K. K, het Nat. Soc. Motor Korps. De deelen van dit N.S.K.K., welke zich in België en Noord-Frankrijk bevinden, zijn als Neder landsche Kolonnes ingevoegd in de N.S.K. K Transport-Brigade in de Luftgau België en Noord-Frankrijk. De N.8.K.K. Dit Nat. Soc. Kraftfahrt Korps is, even als andere organisaties der N.S.D.A.P. reeds in de eerste jaren na 1920 ontstaan, toen Adolf Hitler met een kleine schare volgelingen den politieken strijd begon. Wie hunner een auto had, stelde die gratis ter beschikking voor vervoer van sprekers in verkiezingstijd, van vlugschriften en stormafdeelingen. Na 1933 kwam de gelei delijke motoriseering van de Duitsche weermacht en evenwijdig hiermede groeide het N.S.K.K. als officieele partijorganisa tie. De leiding hiervan had een van Hitler's oudste medestrijders, Adolf Htihnlein, die er in slaagde, in enkele jaren een half millioen ^mannen voor dezen 'vrijwilligen arbeid bijeen te brengen. In semi-militaire formaties in te deelen en te oefenen. Het vredeswerk van het N.S.K.K. be stond daarin, dat het Duitsche volk en in het bijzonder de opgroeiende mannelijke jeugd, met den motor, met de auto en met het rijden ook onder de moeilijkste om standigheden, vertrouwd werd gemaakt. Overal werden N.S.K.K. Motorsportscho len opgericht, welke tevens belast werden met de technische opleiding van jonge recruten, die bij gemotoriseerde weer- machtsonderdeelen waren ingedeeld. Voorts hield het N.S.K.K zich vooral bezig met de verkeersopvoeding van het Duit sche volk en ook richtte het vele Hulp diensten langs den weg in. Een klein gezelschap Nederlandsche Journalisten heeft dezer dagen een vjjf- daagsche reis gemaakt door België en Noord-Frankrijk en daarbij hun getoond hoe deze Nederlandsche autobestuurders werden opgeleid, onder welke omstandig heden zij hun werk verrichten en hoe hun materieele verzorging is. Ergens in België is een klein stadje, in de schaduw van een oude citadel. Deze 18e eeuwsche vesting is tientalien van jaren buiten gebruik geweest en vóór den oorlog hebben er alleen politieke gevangenen nog wel eens gedwongen gastvrijheid genoten. Het is zoo'n overjarige versterking met groene*'wallen, waaronder gemetselde ge welven, rond een ruim pledn. Een smalle brug leidt naar een nauwe poort, die toe gang tot de vesting geeft. Eerste opleiding. Hier, in deze historische omgeving, ko men de buitenlandsche, aanstaande N.S.K. K.-mannen eerst tesamen om een rudi mentaire militaire opvoeding te ontvan gen. Zij zijn hier niet lang, worden in een heden van een veertigtal elk Neder landers en Vlamingen afzonderlijk inge deeld, waarbjj hun elementaire discipline wordt bijgebracht wat nog wel eens noodig is en gaan dan in de kolonnes aan den arbeid. Toen men er voor het eerst kwam, een maand geleden ongeveer, was er niets in de oude citadel, slechts holle ruimten, vuil en schemerig. Thans vindt men er slaap zalen, die aan redelijke eischen voldoen en heldere keukens, welke al wel eens 3500 man per dag gespijzigd hebben uit hun batterij van drie glimmende ketels van 1500 liter elk. Toen wij er een half uurtje rondkeken had dit „doorgangshuis" een bevolking van 1500 man, van wie ruim 600 Nederlanders de rest Vlamingen van de z.g. „zwarte brigade" en de com mandant vertelde, dat er tot dusver onge veer 1600 Nederlanders waren afgeleverd. Ervaren autorijders gaan al gauw naar den troep, de meesten volgen eerst nog een cursus aan de motor-rijschool te Brus sel. In de buurt van de plaats waar de meergenoemde citadel is, bevindt zich ook het wagenpark van de N.S.K.K, waar alle pas gevorderde en gehuurde vrachtauto's eerst worden gespoten, nagekeken en zoo- noodig gerepareerd. De rijschool, waar de cursus 14 dagen duurt, is er om de mannen goed en veilig te leeren rijden en vooral ook om hen in te wijden, als het noodig is, in de gehei men van het rijden met vrachtauto's in moeilijk terrein, buiten de wegen, want op dit punt zijn wij Nederlanders, dank zij ons voortreffelijk wegennet,* nogal ver wend Behalve aan de theorie, wordt vooral ook veel aandacht besteed aan de prac- tjjk, waarvoor de mooist denkbare hinder- nisbanen- vlak bij de hand zijn. En zoo za gen wij op dien ochtend, dat wij de Rij school bezochten, de auto's als vliegen op het spek tegen steile hellingen opkrui pen, logge wagens goedmoedig over het kuilige terrein voorthobbelen en een eindje verder een auto met geblokkeerde wielen zig-zag naar beneden komen. Als in een mierenhoop krioelden de donkergrijze wa gens over het geaccidenteerde terrein door elkaar hier bestormt er een een onneem baar schijnende wand en zijn motor, waar alles uit gehaald wordt wat er maar inzit, giert in uiterste krachtsinspanning boven al het lawaai beneden hem uit Het mis lukt een paar maal, maar tenslotte is de kranige rijder toch boven. Zijn passagiers in de laadbak, cufsisten die straks om beurten achter het stuurwiel moeten plaats nemen, nu daverend door elkaar geschud, konden 's avonds wel eens wat hoofdpijn hebben gehad In de oorlogszone. Vijf dagen lang heeft de reisleider, N. S.KK.-Obertruppfiihrer C. O. Windecker, pressereferent der Brigade, zelf journalist en schrijver van naam, ons gezelschap la ten zien wat voor een döodgewonen bur ger in de oorlogszöne niet verborgen moet blijven en misschien wel iets meer dan dat en zoo hebben wij, globaal, een in druk gekregen van het werk van het N.S. KK in België en Noord-Frankrijkwij hebben de werkplaatsen bezichtigd, zooals er 54 gehuurd zijn, met Belgische en Ne derlandsche vaklui, onder Duitsche opzich ters, voor alle voorkomende reparaties men heeft ons aan de hand van statistie ken en grafieken getoond, dat het aantal tijdelijk buiten bedrijf zijnde vrachtauto's teruggebracht is tot 1115 procent en ons vervoercijfers verteld welke we hier niet mogen neerschrijven. Wij weten nu, dat het N.S.KK. over complete werkplaatsen op wielen beschikt en ter, wat sombere, afwisseling ging de tocht dan verder door het Fransche land waar de wonden van een korten hevigen strijd in menig stadje en dorp nog niet geheeld zijn. In Rijssel is in de Rue de Paris no. 96 een leegstaand winkelpand van onder tot boven ingericht als tehuis voor passagie rende W.A.-mannen, met een ruime can- tin e beneden, en verder een conversatie zaal, werk- <--i leeskamers, een muziek- vertrek en slaapgelegenheden op de drie verdiepingen. Hier hebben zrj, toen ons gezelschap er een avond de gast was van banleider P. Langeveld, den verbindings officier tusschen de Brigade en de W.A.- staf, in onopgesmukte woorden verteld van him werk, legering, voeding en ontspan ning. Bij veel lof en tevredenheid wij hoorden het later ook elders kwam ook critie-k tot uiting. De een klaagde over slechte postverbinding -met thuis, een an- dèr over uitgesteld verlof enz. Maar over het geheel was men over de materieele verzorging wel tevreden en voor het ove rige bereid, in aanmerking te nemen, dat men nog midden In oorlog zit. Wrj hebben uit bonte indrukken van een kriskrasreis slechts eenige grepen kunnen doen, voldoende wellicht om hun, die hierin belangstellen, eenig inzicht te géven in de levensomstandigheden van de Nederlan ders, die verkozen hebben hun arbeids kracht vrijwillig in dienst te stellen van den Duitschen étappendienst, zooals die verzorgd wordt door het N.S.K.K. De strijd in China, JAPANSCHE EN CHINEESCHE VERLIEZEN. Domei meldt uit Tokio Volgens een mededeeling van het militaire persbureau van het keizerlijke hoofdkwartier hebben de Japansche strijdkrachten in het Zuide lijke deel van de provincie Sjansi, in de periode van 7 Mei tot 4 Juni, waarin de grootste veldslag sinds het uitbreken van de Japansch-Chineesche vijandelijkheden is gevoerd, in totaal 554 manschappen en officieren verloren. De Chineesche troepen, ter sterkte van ongeveer 200.000 man, on der directe leiding van Tsjiang Kai sjek, hebben ongeveer 100.000 man verloren. Hiervan werden er ongeveer 50.000 gedood,' ongeveer 25.000 gevangen genomen en ongeveer 25.000 gewond. De oorlogsbuit bestaat uit ongeveer 250 stukken geschut, 470 lichte en zware machinegeweren, 11.000 lichte wapens en 600.000 lichte en zware patronen voor mitrailleurs. Als gevolg van de campagne der Ja pansche troepen in het Zuiden van Sjansi en het Noorden van Honan zjjn twee leger groepen, die onder rechtstreeksche con tróle staan van Tsjiang Kai sjek, zoowel als 23 Chineesche legerdivisies ernstig ver slagen. Dertien van deze divisies werden geheel vernietigd, bijna alle officieren en manschappen werden gedood of ernstig gewond. De overige tien divisies verloren ook bijna tweederden van haar officieren en manschappen, waardoor zjj haar ge vechtskracht inboetten. Tusschen 7 Mei en 4 Juni werden zes legercommandanten gedood, terwijl zes di visiecommandanten gedood werden, twee gewond en vijf zich overgaven. Drie regi mentscommandanten werden gedood, ter wijl elf andere zich overgaven aan de Ja pansche troepen. Nog 49 hooge officieren gaven zich over en dlrie andere werden in den strijd gedood. DE STAKINGSBEWEGING IN AMERIKA. Uit New York meldt het D.N.B., dat aldaar onder de pakhuisarbeiders een sta king is uitgebroken, waarbij 48 pakhuizen en 17 koelhuizen betrokken zijn. Door de staking is, volgens de New York Sun, de verscheping van wapenmateriaal en levens middelen voor Engeland ter waarde van verscheidene millioenen dollar komen stil te liggen. In Detroit zijn 8000 werklieden van de Great Lakes Steel Corporation, welke groo te orders aan staal voor de regeering uit voert, in staking gegaan. Bommen op N.O. Schotland. Woensdag zfln overdag bommen gewor pen in Noord-Oost-Schotland, zoo meldt de Londensche berichtendienst. Er is „eenige schade" aangericht. Het D.N.B. meldt dat Duitsche jagers gistermiddag by een aanval op de Zuid- Oostkust van Engeland tijdens een lucht gevecht twee Britsche jagers hebben neer geschoten. Beide toestellen vielen bran dend in zee. Italiaansche jagers hebben Dinsdag twee Britsche vliegtuigen van het type Hurri cane boven Solloem neergeschoten. Boven dien is een vijandelijke bommenwerper door het luchtdoelgeschut van een Itali aansche torpedoboot neergeschoten. De Britsche aanvallen op Berlijn, Van bevoegde zijde te Berlijn wordt mee gedeeld: Tijdens de laatste aanvallen van afzonderlijke Britsche vliegtuigen op Ber lijn werden ondanks den lichten nacht weer een ziekenhuis en verscheidene woonhuizen getroffen. De Brit neemt nu niet meer de moeite de stelselmatigheid van deze aan vallen op burgers te camoufleeren, want de Britsche commentator, Sefton Delmer, ver klaarde Dinsdag: „De tijd is definitief voorbij, dat wrj, Engelschen, uit zuiver menschlievende overwegingen niet over gingen tot het bombardeeren van doelen, omdat daardoor burgers zouden kunnen omkomen." HET DUITSCHE. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt bekend Bij de gevechten op het eiland Kreta werden, naar tot dusver is vastgesteld, meer dan 8000 Britten en 4000 Grieken ge vangen genomen. Talrijke gepantserde ge vechtswagens en stukken geschut, alsmede groote hoeveelheden munitie, kleeding en levensmiddelen werden buitgemaakt. Het luchtwapen heeft Dinsdag industri eels installaties in het graafschap Essex en in Zuid-Engeland gebombardeerd. Ten Noordoosten van de Orkaden hebben ge vechtsvliegtuigen in den nacht van Dins dag op Woensdag een koopvaardijschip van 4000 brt. tot zinken gebracht en voor de Noordkust van Schotland twee groote vrachtbooten zwaar beschadigd. In den nacht van 2 op 3 Juni hebben torpedo vliegtuigen twee treffers geplaatst op een vrij groot Britsch oorlogsschip. Dinsdagnacht waren doeltreffende aan vallen gericht op de revitailleeringshaven Huil en op de haveninstallaties aan de En gelsche Zuid- en Oostkust. In Noord-Afrika levendige wederzijdsche activiteit van de artillerie voor Tobroek. Formaties Duitsche duikbommenwerpers en torpedovliegtuigen vielen op 2 Juni her haalde malen doelen rondom Tobroek aan en vernietigden in de haven een transport schip en plaatsten een treffer op een Brit sche luchtdoelbatterij. De vijand heeft overdag noch des nachts boven het duitsche rijksgebied gevlogen. DE OORLOG TER ZEE. Het D.N.B. meldt uit Berlijn dat drie vluchtende Britsche schepen op weg naar Alexandrië door een Duitsch gevechts vliegtuig ingehaald zijn. Ondanks den hevi gen 'afweer wist het Duitsche vliegtuig door voltreffers het achterschip van een vrachtboot in brand te werpen. Twee an dere treffers voltooiden het vernietigings werk. De vrachtboot bleef brandend lig gen, terwijl de beide andere schepen zig- zag varend ontkwamen. New-Yorksche scheepvaartkringen ma ken volgens die Associated Press bekend, dat acht Britsche vrachtschepen met een tonnage van ruim 50.000 b.r.t. zijn getor pedeerd. Tot zinken gebracht werden het Britsche schip „Sanfelix", 13.035 b.r.t., het vrachtschip „Rothermere", 5.356 b.r. t., het Britsche tankschip „Security", 7000 b.r.t. en het vrachtschip „Darlington Court", 4.974 b.r.t> De „Darlington Court" was op weg van New York naar Enge land. Bovendien wordt het tot zinken bren gen gemeld van het vrachtschip „Ramills", 4.553 b.r.t, de „Star Cross", 4.662 b.r.t, de „Silveryew", 6.373 b.r.t en de „Clan Mocdougal", 6.483 b.r.t In aansluiting op het legerbericht van gisteren verneemt het D.N.B., dat de ver liezen der Britsche vloot in Mei die van April nog overtreffen. Door de Duitsche weermacht zijn in Mei tot zinken gebracht: één Britsche slagkruiser, 7 kruisers, 11 torpedobootjagers; 7 motortorpedobooten, 3 hulpkruisers. 4 duikbooten en 6 pa trouille-wachtschepen. Door de Italiaan sche weermacht zijn tot zinken gebracht 5 kruisers, 2 duikbooten en één torpedo- bootjager. Door de Duitsche en de Itali aansche weermacht zijn in Mei 2 slag schepen, 2 vliegkampschepen en een groot aantal kruisers, torpedobootjagers en an dere lichte oorlogsschepen beschadigd. Duitsche mijnenvegers aangevallen. Duitsche mijnenvegers werden Dinsdag in het Kanaal door Britsche vliegtuigen aangevallen. Door handig manoeuvreeren en krachtig afweervuur kondien de vaar tuigen dezen aanval zonder verliezen met succes beantwoorden en twee Britsche ge vechtsvliegtuigen neerschieten. EEN WAARDEVOL GESCHENK. Een inwoner van Oudenbosch is wel op heel ongewone wijze de gelukkige winnaar geworden van een prijs van duizend gulden uit de Winterhulp-loterij. Hij zat met een kennis in een café aldaar, toen den be zoekers Winterhulploten werden aangebo den. De kennis kocht er twee en schonk het andere weg aan zijn metgezel. Haastig werden de couverts geopend en de metge zel bleek toen recht te kunnen doen gelden op duizend gulden. Zijn vreugde was na tuurlijk groot. Of de gelukkige winnaar zijn minder fortuinlijken weldoener een deel van den prijs heeft afgestaan, ver meldt de historie niet. Ex-keizer Wilhelm is Woens dag op huize Doorn overleden (Pax-Holland) In de periode van 31 Mei tot 3 Juni verloor de vijand twintig vliegtuigen. Hier van werden er 14 in luchtgevechten, door nachtjagers en de luchtdoelartillerie, en twee door mijnenvegers neergeschoten, terwijl de rest op den grond werd vernield. In dezelfde periode gingen tien eigen vliegtuigen verloren. HET ITALIAANSCHE. - In zyn legerbericht nummer 364 maakt© het Italiaansche opperbevel gisteren het volgende bekend In den afgeloopen nacht hebben onze vliegtuigen bommen laten vallen op vlieg velden van het eiland Malta. In Noord-Afrika zgn opnieuw luchtaan vallen ondernomen op de basis Tobroek. Batterijen geschut en voor anker liggende schepen zyn getroffen. Een schip raakt© in brand. Een ander schip is na een aanval ten Oosten van Tobroek in brand geraakt. In het gebied van Solloem hebben onza jagers twee vijandelijke toestellen van het type Hurricane neergeschoten. Een vijande lijke bommenwerper is omlaag gehaald door het afweergeschut van onze torpe- jagers. In den nacht van 3 Mei heeft de vgand een luchtaanval ondernomen op Benghazi. In Oost-Af rika blijven onze gamizoens en onze mobiele colonnes overal een on vermoeide activiteit ontplooien in het ge bied van Galia en Sidamo was activiteit van de artillerie aan beide zijden, aan de oevers van de Omo-Bottego. De vrijheid der zee. DEPLO OVER BRITSCH- AMERIKAANSCHE OPVATTINGEN. De Deutsche Diplomatisch-politische Korrespondenz houdt zich bezig met de stemmen, die den laatsten tgd in Engeland en de Vereenigde Staten zijn opgegaan voor een herstel van de „vrijheid der zee". Het bladschrijft, dat deze stemmen zich er wel voor hoeden de ware beteekenis van dit begrip scherp te omlgnen. Men zoekt in de eerste plaats een voorwend sel om de onbeperkte Amerikaansche wa penleveranties ook naar Engeland te kun nen brengen. Men heeft yverig vermeden de ware beteekenis van de „vryheid der zee" een te allen tgde vry verkeer ter zee voor alle handeldrijvende volken, aan te roeren. Uit den mond van den Ameri kaan schen minister van marine, Knox, heeft men zoo juist kunnen vernemen, dat de vrgheid der zee ook geenszins het doel is van degenen, die thans in de Vereenigde Staten den scepter zwaaien. Op een ver gadering van den bond van scheepsbou wers heeft Knox namelyk verklaard, dat het zaak is, de „beheersching" der zeeën door Engeland en de Vereenigde Staten" te verzekeren. Terwyi anderen, zooals Hopkins, als oor logsdoel der democratieën nog steeds de „handelsvrijheid voor alle volkeren" aan geven, heeft Knox dit programma grondig gedesavoueerd. Hg is ook de eerste ge weest, die openiy'k verklaarde, dat men zich om regelen van het volkenrecht niet behoeft te bekommeren, indien er belan gen der Amerikaan sche politiek in het geding zgn. Knox' standpunt, aldus ver volgt de Diplo, is zeer spoedig door de Amerikaansche politiek uitdrukkelgk be vestigd. Hetzelfde schijnt het geval te zijn met het beginsel van de „vrijheid der zee". Eerst onder druk, daarna vrijwillig, heeft Amerika zich geschikt naar de Engel sche stelling, dat een werkeiyke vrijheid der zee niet mag bestaan. Knox kon dan ook volkomen officieel aanspraak maken op de beheersching der zeeën door zrjn land en Engeland. Hy behoeft alleen niet te verwachten, dat die aanspraak door de rest van de wereld ook maar in geringste mate erkend wordt. WEER POSTPAKKETTEN NAAR HET NEUTRALE BUITENLAND. Pakjes (tot een gewicht van 1 kg.) kon den tot dusver alleen naar en van Duitsch- land, het protectoraat Bohemen en Mora- vië en Elzas Lotharingen worden verzon den. Dit wordt thans uitgebreid tot alle landen, waarmede postverkeer mogelijk is, voor zoover deze althans pakjes toelaten. Aangeteekende verzending kan plaats vin den, en eveneens, in de landen waar dit is toegelaten, expresse-bestelling. Men wende zich, alvorens tot verzending over te gaan om inlichting tot de postkantoren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 5