CURSUS TUSSCHEN DE WIELEN De indeeling van Middelburg's stadhuis. Tweede blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Zaterdag 10 Mei 1941 EtECTRlSCME GAS AAKSTEKER Calandplein 3 - Den'Haag 'TELEFOON 100826 Spoorwegpersoneel bekwaamt zich voor zijn verantwoordelijke taak. De wandeling erheen is al ongewoon dwars over het wyde emplacement van het station Utrecht. Een electrische trein gonst snel langs ons heen Uitkijken voor die losse „loc." Pas op, daar komt een goederentrein aan...... Uitkijkend naar treinen en strompelend over rails en dlwarslfggeirs komen wjj ter plaatse. In een hoekje staat een ouder- wetsch rijtuig, een hooge stap op de tree plank en wij staan ineen leslokaal. Leeraar Van der Roest en elf van zijn dis cipelen kijken wat verbaasd en wij verkla ren snel het doel van onze komstWij willen graag de opleiding van ons spoor wegpersoneel in de praktijk bezien. Mag dat „Hier heeft u een stoel. Maak het u ge makkelijk Rustig is het hier. Een stille studeer-cel op wielen. Langs ons daveren treinen, bui ten sist de stoom, toetert de rangeerder. Binnen heerscht de ernst van het werk. Elf leerlingen met gezichten, waarop de ar beid zijn stempel al heeft gedrukt, dringen door in de geheimenissen van het wonder lijke fabriekje dat locomotief heet Deze elf mannen hebben hun machinis tendiploma al. Toch stelt het bedrijf hen in staat om hun bekwaamheid nog hooger op te voeren en daar maken zjj een gretig gebruik van. Want de ware meester kan niet genoeg weten van zijn „yz'ren bruid". Als die dame eens midden op de baan zou bleven stoppen, moet haar heer en meester de oorzaak van deze dienstweigering ont dekken èn kunnen wegnemen, zoodat zy in ieder geval het volgende station kan ha len. En dat beteekent, dat de machinist al die honderden leidingen, kleppen, buis jes, bouten en raders in hun fijnste fines ses dient te kennen. ERNSTIGE STUDIE Er wordt lang en ernstig gesproken over de breukbelasting van koper. Als er één steunbout breekt, hoeveel krijgen dan de vier omliggende bouten extra te dragen en wat Is die belasting per vierkante milli meter. Hoe zet je een nieuwe steunbout op een plaats, waar je van buiten ai niet by kan komenEn welke voordeelen biedt een steunbout met een glad middenge deelte boven een met een volle draad Zy gaan hier waarlyk niet over één nacht ijs. De leeraar wiens leerlingen al len „meesters" zijn, laat lange becijferin gen uitvoeren en het is een lust om te zien, hoe vlot die berekeningen tot stand komen. Wie zoo'n les meemaakt krygt een ge voel van veiligheid! Hier zitten nu man nen, die duizenden kilometers langs de ly- nenhebben afgelegd. Zy hebben hun wet telijke bevoegdheid al in hun zak, hoeven niet voor een examen te vossen en willen toch hun uitgebreide theoretische- en prac- tische kennis nog vergrooten. Getuigt dit niet. van .erngt en vaküefde En is dé veiligheid van de millioenen reizigers niet bQ deze hooge opvatting van hun taak ge baat? Als de Nederlandsche Spoorwegen zoo goed voor den dag komen, dan is dit niet alleen een kwestie van deugdelijk materiaal en uitgebreide veiligheids maatregelen maar vooral ook van gezind heid. En die gezindheid laat niets te wen- schen over. Dat is de voornaamste indruk, dien wy van deze les in den wagen mee nemen. De geschiedenis van de opleiding onzer spoorwegen levert ook een duidelijk getuigenis in die richting. Want het is het personeel zelf geweest, die het eerst de be hoefte aan die deugdelijke opleiding voel de. De Directie stelde examens in en nam niemand in dienst of achtte geen man ge schikt voor bevordering, wanneer hy niet kon aantoonen, dat hij over de noodige ca paciteiten beschikte. Het personeel zelf FOTO N.S. zorgde, dat het die bekwaamheid verwierf en het waren de vakorganisaties, die de opleiding mogelijk maakten. Op verschil lende plaatsen in den lande werden cursus sen georganiseerd. Deskundigen gaven les op velerlei gebied en men had de beschik king over een ruime hoeveelheid leer middelen. EET WERK DER ORGANISATIES. Die bemoeiing met de opleiding klopte volkomen met de doelstelling der organi saties, wier taak het is om de belangen harer leden te behartigen en die dit niet alleen opvatte als „Als een dubbeltje meer en een kwartiertje minder". Waar er ech ter ook een groot bedrijfsbelang met de opleiding gemoeid is, lag het in de lyn, dat de directie der N.S. meer en meer een werkzaam aandeel in dat werk kreeg door de benoodigde middelen beschikbaar te stellen en gelegenheid te geven het perso neel van tyd tot tijd aan den uitvoerenden dienst te onttrekken. Tien jaar geleden kwam deze samenwerking al tot uiting in een uitvoerig rapport, dat nog steeds dient als „grondwet" van de opleiding en dat door een commissie bestaande uit drie ver tegenwoordigers der directie en drie van den personeelsraad, werd samengesteld. Het is nu zoo, dat een paritair samen gestelde centrale cursus-commissie be paalt of een cursus moet worden ingericht, welke groepen het eerst voor opleiding in aanmerking komen, enz. enz. Het ontwer pen van een leerplan, het verdeelen van stof en de controle op de uitvoering van ieder onderdeel wordt overgelaten aan een cursuscommissie, die eveneens weer pari tair is gevormd. De cursus-commissie maakt de - voordrachten voor de leeraars benoeming op. JOLLENDE" KLASSEN. Overal in het lar\d zijn vaste leslokalen ingericht. Maar de spoorwegen zouden de spoorwegen niet zyn, als zij ook niet voor „rollende" klassen ha dolen gezorgd. Met zoo'n mobiele leerinrichting hebben wij reeds kennis gemaakt. Het materiaal, dat langs de wanden van den wagen was op gesteld, is afkomstig van de organisaties, die hun cursussen geleidelijk hebben ge liquideerd en hun leermiddelen evenals hun leeraren „overdeden" aan het nu vanwege de directie ingestelde en geleide oplei dingsinstituut, dat steeds verder uitge breid en geperfectionneerd is. Rond dui zend personeelsleden profiteeren van de geboden leergelegenheid. Er zijn cursus sen voor commissies bij den stationsdienst, waaraan een schriftelijke leergang voor de moderne talen is verbonden. Bureaube dienden, assistenten, conducteurs, hulp- treinbeambten, machinisten en stations ambtenaren zij allen kunnen hun prac- fcische kennis opdoen bij deskundigen, die Zich niet het hoofd breken met allerlei theoretische wissewasjes, maar veelal zelf uit de practijk gekomen, nauwkeurig we ten, aan welke eischen het onderwijs heeft te voldoen. Vaak heeft de leeraar der machinisten zelf jarenlang op de jumbo gestaan. Hjj kent het klappen van de zweep en kent zijn leerlingen evenzeer. Vandaar, dat er zoo'n gemoedelijke en toch zakelijke toon op de lessen heerscht. De directie en de personeelraad doen alles wat binnen'Set bereik ligt om de op leiding te bevorderen. Hoewel de promotie aan beperkingen is gebonden, moet iedere spoorjongen toch het gevoel hebben, dat de maarschalkstaf in zijn ransel rust, dat hy vooruit kan ko men in een hoogere klasse van verant woordelijkheid, mits hy de tanden maar op elkaar zet en de cursussen energiek en vlijtig volgt. Het kan nooit goed zyn voor een bedrijf, als de „kroonprinsen" te oud worden en geen kans zien om „koning" te worden. Personeels- en bedrijfsbelang dek ken elkaar ook op dit gebied. Den laatsten tijd gaat die doorstrooming in een sneller tempo. Een vijfhonderd leer ling machinisten worden voor het examen opgeleid. De vervanging van de stoom- tractie maakt herscholing van locomo tiefbeambten tot wagenbestuurders nood zakelijk. Dat de „kennis van den weg" dit vi tale onderdeel van die veiligheid aller minst practisch noch theoretisch wordt verwaarloosd, behoeft nauwelijks te wor den betoogd. En zoo bloeit het cursuswezen in alle geledingen. Er is animo bij de menschen en de centrale zoowel als de afzonderlijke cursuscommissies voeden deze animo door zooveel mogelijk aan de behoefte aan cur sussen tegemoet te komen, de leerplan nen doelmatig vast te stellen en de meest geschikte leerkrachten voor dit onderwijs aan volwassenen uit te. kiezen. Als wij den leswagen verlaten, is het onderwerp „steunbouten" nog geenszins uitgeput. En inmiddels snorren af en aan de trei nen langs dit rustige plekje. De reizigers zien misschien den wagen staan. Maar zy kunnen niet vermoeden, dat daarbinnen opgewekt wordt gewerkt aan de volmoking van den spoorbaan, aan wien zij met een gerust hart him kostbare leven overgeven De krijgsverrichtingen In China. KOENMING IN DE ASCH GELEGD. Terwijl Japansche strijdkrachten, vol gens te Tokio ontvangen berichten, in Zuid Sjansi en in de provincie Honan vry groote offensieve operaties hebben inge zet tegen het Chineesche centrale leger, hebben groote eenheden van het Japan sche luchtwapen vanaf de steunpunten in het Noorden van Fransch Indochina Don derdag een bomaanval ten uitvoer gelegd: op Koenming. De voornaamste aanval was gericht op de militaire school, munitie fabrieken en pakhuizen in het centrale en Noordwestelijke deel der stad. Door dezen aanval en drie andere aanvallen van de laatste weken is, naar de berichten ver klaren, deze voor de Chineesche opera ties in Zuid China hoogst belangrijke stad min of meer in de asch gelegd. GEMENGDE HUWELIJKEN IN SLOWAKIJE VERBODEN. Daar dé bestaande bepalingen over de ongeldigheid van gemengde huwelijken in Slowakije nog steeds bepaalde leemten hebben laten bestaan, zal de regeering In de komende dagen een verordening uit vaardigen, die huwelijken tusschen Arische en Joodsche personen verbiedt. Dag van het leger In Italië. In het middelpunt der belangstelling van de Italiaansche bladen stond gister, op den vijfden verjaardag der stichting van het Italiaansche imperium in Oost-Afrika, de imperiale gedachte als politieke eisch en politieke noodzaak van een jeugdig en sterk volk. De met dezen verjaardag ver bonden „Dag van het Leger" wordt tevens in uitvoerige artikelen over de prestaties van het Italiaansche leger op alle oor logsterreinen beschreven- Weliswaar zijn groote deelen van het imperium door de vijandelijke overmacht tijdelijk bezet ge worden, schrijft de „Messagero" doch onder de schitterende leiding van den Hertog van Aosta zal hef felle verzet onveranderd door de Italiaansche strijdkrachten worden voortgezet, die met het geheele Italiaan sche volk er diep van overtuigd zyn, dat geheel Italiaansch Oost Afrika weer in Ita- liaansch bezit zal komen, waarmede het beschavingswerk van Italië kan worden voortgezet. Berl\jnsche pers herdenkt stichting van Italiaansch imperium- In hun artikelen ter gelegenheid van den vijfden verjaardag der stichting van het fascistische imperium, wijzen de Berlijn- sche bladen op den heldhaftigen strijd van de Italiaansche soldaten aan de fronten van hetverre imperium, en geven zij als hun stellige meening te kennen, dat alle thans verloren gegane gebieden na de eind overwinning op het Britsche wereldrijk, weer aan Italië terug zullen komen.' Voorts herdenken de bladen de geboorte van de as als lotsgemeenschap van twee volkeren in oorlog en in vrede. De „Völkischer Beobachter" schrijft dat Italië na dezen oorlog niet meer de „ge vangene in de Middellandsche zee" zal zyn, en dat het imperium dan zijn hooge taak kan vervullen- Regeling van de Jodenkwestie in bezet Frankrijk. Het D.N.B. meldt uit Parijs: Krachtens een verordening van den militairen bevel hebber in Frankrijk, zal de Jodenkwestie in het bezette gebied door een ^-lidelijke definitie van het begrip Jood en door de opsomming van de bedrijven, welke voor Joden verboden worden, definitief geregeld worden. Met ingang van 20 Mei a.s. zyn de volgende bedrijven voor Joden verboden: groot- en kleinhandel, café- en restaurant bedrijf, verzekering, scheepvaart, verkeers- en transportondernemingen, bank- en geld- wisselbedrijf, bemiddeling voor woningen, terreinen en hypotheken, bemiddeling als agent, makelaar, handelsreiziger, enz. In geen enkel bedrijf mogen van den 20en Mei af Joden werkzaam zijn als leiders of on dergeschikten, die met de klanten omgaan. .Overtredingen tegen de verordening worden gestraft met gevangenisstraf en geldboeten. Vijandelijke duikboot tot zinken gebracht. Één vijandelijke duikboot is-- Vrijdag bij een aanval van Duitsche Stuka's op een Britseh eonvooi, dat krachtig beveiligd werd, door oorlogsschepen m jagers, ten zuiden van Malta tot zinken gebracht. Voorts vielen verscheiden bommen vlak naast een torpedojager ea hebben waar schijnlijk, naar het D.N.B. verneemt, ook aan dit schip zware schade veroorzaakt. TWEE SCHEPEN GETORPEDEERD. Uit New York meldt het A.N.P.Weer zijn twee schepen die met oorlogsmate riaal uit de Vereenigde Staten naar Enge land onderweg waren, ten, Oosten van Groenland getorpedeerd, zoo werd in New Yorksche scheepvaartkringen vernomen. De beide schepen zyn het Engelsche vrachtschip „Ixion" (10.263 brt.) en het voor Engeland varende Noorsche vracht schip „Eastern Star" (5658 brt.) BL0ESEMT0CHT. Kyk, dat is een pracht gedachte. Een verrukkelijk idee: Fietsen door de bloesembongerds Met de Goesche V.V.V. Fietsen langs de kersebloesems 'n Heelen lieven langen dag, Fietsen met een bont gezelschap En een opgewekten lach. Fietsen in het stralend zonlicht Door de bloeiende natuur, Door de Bevélandsche landen Met je handen aan het stuur Dat is wat we noodig hebben In den hedendaagschen tijd. n Dag van buitenlucht en vreugde. En gezonde vrooljjkheid. Kom, vergeet de distributie, Laat de bonnen bonnen zijn Grijp rantsoenen optimisme Uit den lentezonneschijn LANGE JAN. Van Kleffens en Weiter keeren naar Londen terug. Nu hun besprekingen met de regeering van Nederlandsch-Indië zijn afgeloopen, zyn Van Kleffens en Weiter, resp. minis ter van buitenlandsche zaken en minister van koloniën van de Nederlandsche emi- grantenregeering te Londen, per vliegtuig uit Batavia naar Soerabaya vertrokken, meldt Domei, Kenkitsji Josjizawa, de bij zondere Japansche afgezant, en een aantal hooge ambtenaren van de Nederlandsch- Indische regeering waren op het vliegveld aanwezig om afscheid te nemen. Men ver wacht, dat Van Kleffens en Welter van Soerabaya per vliegtuig zullen oversteken naar Australië, vandaar naar Nieuw-Zee- land zullen reizen om vervolgens hun reis via de Vereenigde Staten te vervolgen naar Londen. DUIZEND GULDEN GESTOLEN. Gistel-middag werd uit de woning van den heer P. W. te Sittard een geldkistje ontvreemd, inhoudende ongeveer duizend gulden. Een geldbeugel met 150 gulden, die naast het bed lag, bleef onaangeroerd. Belangrijke wijziging in het tulnbouwexport-systeem. INSTELLING VAN EEN CENTRAAL BUREAU. Naar wij vernemen is met ingang van heden een belangrijke wijziging ingevoerd in de regeling voor den export van tuin bouwproducten naar Duitachland, doordat de werkzaamheden welke de Ned. Groen ten- en Fruitcentrale te 's Gravenhage thans verricht, opgenomen zullen worden in een nieuw bureau, waarin mede vertegen woordigers van de Hauptverein der Deut- schen Gartenbau zullen zijn opgenomen. In een uitvoerig schrijven heeft de Ned. Bond van Groenten- en Fruitexporteurs aan zijn leden bericht, dat het by deze her ziening niet mogelijk zal zijn, dat de Bond nog als uitvoerende instantie zal optreden, zooals dit sinds 8 Juli ken geschieden. Van 12 Mei af zal de nieuwe export en importregeling ter uitvoering in handen worden gelegd van den heer K. A. Douma, die thans is verbonden aan Ned. Groenten- en Fruitcentrale. De liquidatie der huidige exportregeling zal door den genoemden Bond nog worden uitgevoerd. In de nieuwe regeling zal het Expor teurfonds vervallen. Van eenige verreke ning van over of z.g. onder uitputtingen van contingenten door middel van heffing of uitbetaling van 3 zooals tot nu ge schiedde, zal dan geen sprake meer zijn. Naar we voorts vernemen, zal het sy steem van de veilingleiders, zooals dit tot nog toe heef*" gegolden, zeer waarschijnlijk gehandhaafd ^lijven. De taak van deze veilingleiders was om aan de veilingen bij het verdeelen der pro ducten werkzaam te zyn. Echter wordt na 10 Mei aan hen nieuwe instructies verstrekt, en de leiders zyn verzocht zich ter beschikking te willen stellen van het nieuwe bureau. Door de nieuwe regeling zal dus een nog nauwere samenwerking plaats vinden tusschen de Duitsche en Nederlandsche instanties, ten dienste van een vlotte regeling van onzen tuinbouwexport naar het Groot-Duitsch- land. Een nieuwe hoofdtrap in de hal leidt naar de eerste verdieping, waar men aan de marktzijde de kamers voor den burge meester en secretaris, en een bodenkamer aantreft. By de wethouderskamer vindt men verbinding met de eerste verdieping van de secretarie, en verder den trap naar den zolder. Boven aan den trap, naar links gaande, bereikt men de zalen, die boven den vleeschhal geprojecteerd zijn. Achter in dezen vleugel liggen de raadzaal, de lees zaal voor de raadsleden, tevens commissie kamer, en voorzaal by ontvangsten. Boven deze kamer komt de publieke trib.Jie. De achterzijde van het stadhuis is weer bestemd voor de diensten der secretarie. Een diensttrappenhuis verbindt de secre tarie-ruimten van kelder tot zolder. Het ontvangersgebouw zal een vrijstaand gebouw zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 5