CURSUS TUSSCHEN DE WIELEN
De indeeling van
Middelburg's stadhuis.
Tweede blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Zaterdag 10 Mei 1941
EtECTRlSCME
GAS AAKSTEKER
Calandplein 3 - Den'Haag
'TELEFOON 100826
Spoorwegpersoneel bekwaamt zich voor zijn
verantwoordelijke taak.
De wandeling erheen is al ongewoon
dwars over het wyde emplacement van het
station Utrecht. Een electrische trein
gonst snel langs ons heen Uitkijken voor
die losse „loc." Pas op, daar komt een
goederentrein aan......
Uitkijkend naar treinen en strompelend
over rails en dlwarslfggeirs komen wjj ter
plaatse. In een hoekje staat een ouder-
wetsch rijtuig, een hooge stap op de tree
plank en wij staan ineen leslokaal.
Leeraar Van der Roest en elf van zijn dis
cipelen kijken wat verbaasd en wij verkla
ren snel het doel van onze komstWij
willen graag de opleiding van ons spoor
wegpersoneel in de praktijk bezien. Mag
dat
„Hier heeft u een stoel. Maak het u ge
makkelijk
Rustig is het hier. Een stille studeer-cel
op wielen. Langs ons daveren treinen, bui
ten sist de stoom, toetert de rangeerder.
Binnen heerscht de ernst van het werk. Elf
leerlingen met gezichten, waarop de ar
beid zijn stempel al heeft gedrukt, dringen
door in de geheimenissen van het wonder
lijke fabriekje dat locomotief heet
Deze elf mannen hebben hun machinis
tendiploma al. Toch stelt het bedrijf hen
in staat om hun bekwaamheid nog hooger
op te voeren en daar maken zjj een gretig
gebruik van. Want de ware meester kan
niet genoeg weten van zijn „yz'ren bruid".
Als die dame eens midden op de baan zou
bleven stoppen, moet haar heer en meester
de oorzaak van deze dienstweigering ont
dekken èn kunnen wegnemen, zoodat zy in
ieder geval het volgende station kan ha
len. En dat beteekent, dat de machinist
al die honderden leidingen, kleppen, buis
jes, bouten en raders in hun fijnste fines
ses dient te kennen.
ERNSTIGE STUDIE
Er wordt lang en ernstig gesproken over
de breukbelasting van koper. Als er één
steunbout breekt, hoeveel krijgen dan de
vier omliggende bouten extra te dragen en
wat Is die belasting per vierkante milli
meter.
Hoe zet je een nieuwe steunbout op een
plaats, waar je van buiten ai niet by kan
komenEn welke voordeelen biedt
een steunbout met een glad middenge
deelte boven een met een volle draad
Zy gaan hier waarlyk niet over één
nacht ijs. De leeraar wiens leerlingen al
len „meesters" zijn, laat lange becijferin
gen uitvoeren en het is een lust om te
zien, hoe vlot die berekeningen tot stand
komen.
Wie zoo'n les meemaakt krygt een ge
voel van veiligheid! Hier zitten nu man
nen, die duizenden kilometers langs de ly-
nenhebben afgelegd. Zy hebben hun wet
telijke bevoegdheid al in hun zak, hoeven
niet voor een examen te vossen en willen
toch hun uitgebreide theoretische- en prac-
tische kennis nog vergrooten. Getuigt dit
niet. van .erngt en vaküefde En is dé
veiligheid van de millioenen reizigers niet
bQ deze hooge opvatting van hun taak ge
baat? Als de Nederlandsche Spoorwegen
zoo goed voor den dag komen, dan is dit
niet alleen een kwestie van deugdelijk
materiaal en uitgebreide veiligheids
maatregelen maar vooral ook van gezind
heid. En die gezindheid laat niets te wen-
schen over. Dat is de voornaamste indruk,
dien wy van deze les in den wagen mee
nemen. De geschiedenis van de opleiding
onzer spoorwegen levert ook een duidelijk
getuigenis in die richting. Want het is het
personeel zelf geweest, die het eerst de be
hoefte aan die deugdelijke opleiding voel
de. De Directie stelde examens in en nam
niemand in dienst of achtte geen man ge
schikt voor bevordering, wanneer hy niet
kon aantoonen, dat hij over de noodige ca
paciteiten beschikte. Het personeel zelf
FOTO N.S.
zorgde, dat het die bekwaamheid verwierf
en het waren de vakorganisaties, die de
opleiding mogelijk maakten. Op verschil
lende plaatsen in den lande werden cursus
sen georganiseerd. Deskundigen gaven les
op velerlei gebied en men had de beschik
king over een ruime hoeveelheid leer
middelen.
EET WERK DER ORGANISATIES.
Die bemoeiing met de opleiding klopte
volkomen met de doelstelling der organi
saties, wier taak het is om de belangen
harer leden te behartigen en die dit niet
alleen opvatte als „Als een dubbeltje meer
en een kwartiertje minder". Waar er ech
ter ook een groot bedrijfsbelang met de
opleiding gemoeid is, lag het in de lyn,
dat de directie der N.S. meer en meer een
werkzaam aandeel in dat werk kreeg door
de benoodigde middelen beschikbaar te
stellen en gelegenheid te geven het perso
neel van tyd tot tijd aan den uitvoerenden
dienst te onttrekken. Tien jaar geleden
kwam deze samenwerking al tot uiting in
een uitvoerig rapport, dat nog steeds dient
als „grondwet" van de opleiding en dat
door een commissie bestaande uit drie ver
tegenwoordigers der directie en drie van
den personeelsraad, werd samengesteld.
Het is nu zoo, dat een paritair samen
gestelde centrale cursus-commissie be
paalt of een cursus moet worden ingericht,
welke groepen het eerst voor opleiding in
aanmerking komen, enz. enz. Het ontwer
pen van een leerplan, het verdeelen van
stof en de controle op de uitvoering van
ieder onderdeel wordt overgelaten aan een
cursuscommissie, die eveneens weer pari
tair is gevormd. De cursus-commissie
maakt de - voordrachten voor de leeraars
benoeming op.
JOLLENDE" KLASSEN.
Overal in het lar\d zijn vaste leslokalen
ingericht. Maar de spoorwegen zouden de
spoorwegen niet zyn, als zij ook niet voor
„rollende" klassen ha dolen gezorgd. Met
zoo'n mobiele leerinrichting hebben wij
reeds kennis gemaakt. Het materiaal, dat
langs de wanden van den wagen was op
gesteld, is afkomstig van de organisaties,
die hun cursussen geleidelijk hebben ge
liquideerd en hun leermiddelen evenals hun
leeraren „overdeden" aan het nu vanwege
de directie ingestelde en geleide oplei
dingsinstituut, dat steeds verder uitge
breid en geperfectionneerd is. Rond dui
zend personeelsleden profiteeren van de
geboden leergelegenheid. Er zijn cursus
sen voor commissies bij den stationsdienst,
waaraan een schriftelijke leergang voor de
moderne talen is verbonden. Bureaube
dienden, assistenten, conducteurs, hulp-
treinbeambten, machinisten en stations
ambtenaren zij allen kunnen hun prac-
fcische kennis opdoen bij deskundigen, die
Zich niet het hoofd breken met allerlei
theoretische wissewasjes, maar veelal zelf
uit de practijk gekomen, nauwkeurig we
ten, aan welke eischen het onderwijs heeft
te voldoen. Vaak heeft de leeraar der
machinisten zelf jarenlang op de jumbo
gestaan. Hjj kent het klappen van de
zweep en kent zijn leerlingen evenzeer.
Vandaar, dat er zoo'n gemoedelijke en toch
zakelijke toon op de lessen heerscht.
De directie en de personeelraad doen
alles wat binnen'Set bereik ligt om de op
leiding te bevorderen.
Hoewel de promotie aan beperkingen is
gebonden, moet iedere spoorjongen toch
het gevoel hebben, dat de maarschalkstaf
in zijn ransel rust, dat hy vooruit kan ko
men in een hoogere klasse van verant
woordelijkheid, mits hy de tanden maar op
elkaar zet en de cursussen energiek en
vlijtig volgt. Het kan nooit goed zyn voor
een bedrijf, als de „kroonprinsen" te oud
worden en geen kans zien om „koning" te
worden. Personeels- en bedrijfsbelang dek
ken elkaar ook op dit gebied.
Den laatsten tijd gaat die doorstrooming
in een sneller tempo. Een vijfhonderd leer
ling machinisten worden voor het examen
opgeleid. De vervanging van de stoom-
tractie maakt herscholing van locomo
tiefbeambten tot wagenbestuurders nood
zakelijk.
Dat de „kennis van den weg" dit vi
tale onderdeel van die veiligheid aller
minst practisch noch theoretisch wordt
verwaarloosd, behoeft nauwelijks te wor
den betoogd.
En zoo bloeit het cursuswezen in alle
geledingen. Er is animo bij de menschen
en de centrale zoowel als de afzonderlijke
cursuscommissies voeden deze animo door
zooveel mogelijk aan de behoefte aan cur
sussen tegemoet te komen, de leerplan
nen doelmatig vast te stellen en de meest
geschikte leerkrachten voor dit onderwijs
aan volwassenen uit te. kiezen.
Als wij den leswagen verlaten, is het
onderwerp „steunbouten" nog geenszins
uitgeput.
En inmiddels snorren af en aan de trei
nen langs dit rustige plekje.
De reizigers zien misschien den wagen
staan. Maar zy kunnen niet vermoeden,
dat daarbinnen opgewekt wordt gewerkt
aan de volmoking van den spoorbaan, aan
wien zij met een gerust hart him kostbare
leven overgeven
De krijgsverrichtingen In China.
KOENMING IN DE ASCH GELEGD.
Terwijl Japansche strijdkrachten, vol
gens te Tokio ontvangen berichten, in
Zuid Sjansi en in de provincie Honan vry
groote offensieve operaties hebben inge
zet tegen het Chineesche centrale leger,
hebben groote eenheden van het Japan
sche luchtwapen vanaf de steunpunten in
het Noorden van Fransch Indochina Don
derdag een bomaanval ten uitvoer gelegd:
op Koenming. De voornaamste aanval was
gericht op de militaire school, munitie
fabrieken en pakhuizen in het centrale en
Noordwestelijke deel der stad. Door dezen
aanval en drie andere aanvallen van de
laatste weken is, naar de berichten ver
klaren, deze voor de Chineesche opera
ties in Zuid China hoogst belangrijke stad
min of meer in de asch gelegd.
GEMENGDE HUWELIJKEN IN
SLOWAKIJE VERBODEN.
Daar dé bestaande bepalingen over de
ongeldigheid van gemengde huwelijken in
Slowakije nog steeds bepaalde leemten
hebben laten bestaan, zal de regeering In
de komende dagen een verordening uit
vaardigen, die huwelijken tusschen Arische
en Joodsche personen verbiedt.
Dag van het leger In Italië.
In het middelpunt der belangstelling van
de Italiaansche bladen stond gister, op den
vijfden verjaardag der stichting van het
Italiaansche imperium in Oost-Afrika, de
imperiale gedachte als politieke eisch en
politieke noodzaak van een jeugdig en
sterk volk. De met dezen verjaardag ver
bonden „Dag van het Leger" wordt tevens
in uitvoerige artikelen over de prestaties
van het Italiaansche leger op alle oor
logsterreinen beschreven- Weliswaar zijn
groote deelen van het imperium door de
vijandelijke overmacht tijdelijk bezet ge
worden, schrijft de „Messagero" doch onder
de schitterende leiding van den Hertog van
Aosta zal hef felle verzet onveranderd
door de Italiaansche strijdkrachten worden
voortgezet, die met het geheele Italiaan
sche volk er diep van overtuigd zyn, dat
geheel Italiaansch Oost Afrika weer in Ita-
liaansch bezit zal komen, waarmede het
beschavingswerk van Italië kan worden
voortgezet.
Berl\jnsche pers herdenkt stichting
van Italiaansch imperium-
In hun artikelen ter gelegenheid van den
vijfden verjaardag der stichting van het
fascistische imperium, wijzen de Berlijn-
sche bladen op den heldhaftigen strijd van
de Italiaansche soldaten aan de fronten
van hetverre imperium, en geven zij als
hun stellige meening te kennen, dat alle
thans verloren gegane gebieden na de eind
overwinning op het Britsche wereldrijk,
weer aan Italië terug zullen komen.' Voorts
herdenken de bladen de geboorte van de
as als lotsgemeenschap van twee volkeren
in oorlog en in vrede.
De „Völkischer Beobachter" schrijft dat
Italië na dezen oorlog niet meer de „ge
vangene in de Middellandsche zee" zal
zyn, en dat het imperium dan zijn hooge
taak kan vervullen-
Regeling van de Jodenkwestie in
bezet Frankrijk.
Het D.N.B. meldt uit Parijs: Krachtens
een verordening van den militairen bevel
hebber in Frankrijk, zal de Jodenkwestie
in het bezette gebied door een ^-lidelijke
definitie van het begrip Jood en door de
opsomming van de bedrijven, welke voor
Joden verboden worden, definitief geregeld
worden. Met ingang van 20 Mei a.s. zyn
de volgende bedrijven voor Joden verboden:
groot- en kleinhandel, café- en restaurant
bedrijf, verzekering, scheepvaart, verkeers-
en transportondernemingen, bank- en geld-
wisselbedrijf, bemiddeling voor woningen,
terreinen en hypotheken, bemiddeling als
agent, makelaar, handelsreiziger, enz. In
geen enkel bedrijf mogen van den 20en Mei
af Joden werkzaam zijn als leiders of on
dergeschikten, die met de klanten omgaan.
.Overtredingen tegen de verordening worden
gestraft met gevangenisstraf en geldboeten.
Vijandelijke duikboot tot zinken
gebracht.
Één vijandelijke duikboot is-- Vrijdag bij
een aanval van Duitsche Stuka's op een
Britseh eonvooi, dat krachtig beveiligd
werd, door oorlogsschepen m jagers, ten
zuiden van Malta tot zinken gebracht.
Voorts vielen verscheiden bommen vlak
naast een torpedojager ea hebben waar
schijnlijk, naar het D.N.B. verneemt, ook
aan dit schip zware schade veroorzaakt.
TWEE SCHEPEN GETORPEDEERD.
Uit New York meldt het A.N.P.Weer
zijn twee schepen die met oorlogsmate
riaal uit de Vereenigde Staten naar Enge
land onderweg waren, ten, Oosten van
Groenland getorpedeerd, zoo werd in New
Yorksche scheepvaartkringen vernomen.
De beide schepen zyn het Engelsche
vrachtschip „Ixion" (10.263 brt.) en het
voor Engeland varende Noorsche vracht
schip „Eastern Star" (5658 brt.)
BL0ESEMT0CHT.
Kyk, dat is een pracht gedachte.
Een verrukkelijk idee:
Fietsen door de bloesembongerds
Met de Goesche V.V.V.
Fietsen langs de kersebloesems
'n Heelen lieven langen dag,
Fietsen met een bont gezelschap
En een opgewekten lach.
Fietsen in het stralend zonlicht
Door de bloeiende natuur,
Door de Bevélandsche landen
Met je handen aan het stuur
Dat is wat we noodig hebben
In den hedendaagschen tijd.
n Dag van buitenlucht en vreugde.
En gezonde vrooljjkheid.
Kom, vergeet de distributie,
Laat de bonnen bonnen zijn
Grijp rantsoenen optimisme
Uit den lentezonneschijn
LANGE JAN.
Van Kleffens en Weiter keeren
naar Londen terug.
Nu hun besprekingen met de regeering
van Nederlandsch-Indië zijn afgeloopen,
zyn Van Kleffens en Weiter, resp. minis
ter van buitenlandsche zaken en minister
van koloniën van de Nederlandsche emi-
grantenregeering te Londen, per vliegtuig
uit Batavia naar Soerabaya vertrokken,
meldt Domei, Kenkitsji Josjizawa, de bij
zondere Japansche afgezant, en een aantal
hooge ambtenaren van de Nederlandsch-
Indische regeering waren op het vliegveld
aanwezig om afscheid te nemen. Men ver
wacht, dat Van Kleffens en Welter van
Soerabaya per vliegtuig zullen oversteken
naar Australië, vandaar naar Nieuw-Zee-
land zullen reizen om vervolgens hun reis
via de Vereenigde Staten te vervolgen
naar Londen.
DUIZEND GULDEN GESTOLEN.
Gistel-middag werd uit de woning van
den heer P. W. te Sittard een geldkistje
ontvreemd, inhoudende ongeveer duizend
gulden. Een geldbeugel met 150 gulden, die
naast het bed lag, bleef onaangeroerd.
Belangrijke wijziging in het
tulnbouwexport-systeem.
INSTELLING VAN EEN
CENTRAAL BUREAU.
Naar wij vernemen is met ingang van
heden een belangrijke wijziging ingevoerd
in de regeling voor den export van tuin
bouwproducten naar Duitachland, doordat
de werkzaamheden welke de Ned. Groen
ten- en Fruitcentrale te 's Gravenhage
thans verricht, opgenomen zullen worden in
een nieuw bureau, waarin mede vertegen
woordigers van de Hauptverein der Deut-
schen Gartenbau zullen zijn opgenomen.
In een uitvoerig schrijven heeft de Ned.
Bond van Groenten- en Fruitexporteurs
aan zijn leden bericht, dat het by deze her
ziening niet mogelijk zal zijn, dat de Bond
nog als uitvoerende instantie zal optreden,
zooals dit sinds 8 Juli ken geschieden.
Van 12 Mei af zal de nieuwe export
en importregeling ter uitvoering in handen
worden gelegd van den heer K. A. Douma,
die thans is verbonden aan Ned. Groenten-
en Fruitcentrale.
De liquidatie der huidige exportregeling
zal door den genoemden Bond nog worden
uitgevoerd.
In de nieuwe regeling zal het Expor
teurfonds vervallen. Van eenige verreke
ning van over of z.g. onder uitputtingen
van contingenten door middel van heffing
of uitbetaling van 3 zooals tot nu ge
schiedde, zal dan geen sprake meer zijn.
Naar we voorts vernemen, zal het sy
steem van de veilingleiders, zooals dit tot
nog toe heef*" gegolden, zeer waarschijnlijk
gehandhaafd ^lijven.
De taak van deze veilingleiders was om
aan de veilingen bij het verdeelen der pro
ducten werkzaam te zyn.
Echter wordt na 10 Mei aan hen nieuwe
instructies verstrekt, en de leiders zyn
verzocht zich ter beschikking te willen
stellen van het nieuwe bureau. Door de
nieuwe regeling zal dus een nog nauwere
samenwerking plaats vinden tusschen de
Duitsche en Nederlandsche instanties, ten
dienste van een vlotte regeling van onzen
tuinbouwexport naar het Groot-Duitsch-
land.
Een nieuwe hoofdtrap in de hal leidt
naar de eerste verdieping, waar men aan
de marktzijde de kamers voor den burge
meester en secretaris, en een bodenkamer
aantreft. By de wethouderskamer vindt
men verbinding met de eerste verdieping
van de secretarie, en verder den trap naar
den zolder.
Boven aan den trap, naar links gaande,
bereikt men de zalen, die boven den
vleeschhal geprojecteerd zijn. Achter in
dezen vleugel liggen de raadzaal, de lees
zaal voor de raadsleden, tevens commissie
kamer, en voorzaal by ontvangsten. Boven
deze kamer komt de publieke trib.Jie.
De achterzijde van het stadhuis is weer
bestemd voor de diensten der secretarie.
Een diensttrappenhuis verbindt de secre
tarie-ruimten van kelder tot zolder.
Het ontvangersgebouw zal een vrijstaand
gebouw zijn.