TUNNELCOMPLEX NADERT DE
VOLTOOIING.
De legerberichten van gisteren.
Tweede blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Donderdag 24 April 1941
DE BR1TSCHE TROEPEN IN IRAK.
Zware slagen werden toegebracht, toen de weerstand van het Joegoslavische leger bij den opmarsch Temidden van ruïnes ver
der Duitsche troepen gebroken moest worden. Een spoorlijn, welke bij een bombardement door een richt een oorlogscorres-
voltreffer vernield werd (Weltbild-Pax-Holland) pondent te Belgrado rijn
werk
BIJ ONS IN ROTTERDAM.
ER IS REEDS EEN ONDERGROMDSCHE OEVERVERBINDING.
EEN DER ZES TUNNELS ONDER DE SPOORBAAN IN GEBRUIK.
OFFICIEELE MEDEDEELING DER
REGEERING VAN IRAK.
Uit Beiroet meldt het D.N.B. Dé re
geering van Irak heeft gisteren de vol
gende officieele mededeeling over de in
Basra gelande Britsche troepen uitgege
ven „De Britsche regeering had over
eenkomstig het verdrag tusschen Enge
land en Irak om verlof gevraagd, bepaalde
troependeelen Irak te laten passeeren.
Reeds van 21 Juni 1940 af zijn van belde
zijden maatregelen genomen om den door
tocht van troepen door Irak te verge
makkelijken. Dientengevolge zijn Op 17 en
18 April te Basra bepaalde Britsche strijd
krachten geland, om overeenkomstig de
gemaakte afsprakefa, door Irak vervoerd
te worden. Er moet in dit verband den
nadruk op gelegd worden, dat de commen
taren van bepaalde buitenlandsche radio
stations volkomen ongegrond zijn. De re
geering waakt over de rechten van het
koninkrijk en over de souvereiniteit van
het land en zal niet toelaten, dat zij op
eenigerlei wijze geschonden worden.
INDISCHE TROEPEN IN BASRA.
Een Engelsch bericht, volgens hetwelk-
de Engelsche troepen weer uit Irak ver
trokken zouden zijn, wordt in politieke
kringen te Beiroet zeer twijfelachtig ge
noemd, meldt het D.N.B. Mén zegt, dat
weliswaar eenige afdeelingeh der troepen,
die in Basra aan land zijn gezet, in de rich
ting van Transjordanië en Palestina door
Irak zijn getrokken, doch in de haven van
Basra bevinden zich nog steeds 40.000 man,
voor het grootste deel Indiërs, die nog niet
aan land zijn gegaan en wier aanwezig
heid een bron van bezorgdheid voor de re-
HET DUITSCHE.
Het opperbevel der Duitsche weermacht
maakt bekend:
De bewegingen van het D'uitsch leger
In Griekenland verloopen volgens de op
gestelde. plannen. Voorbij Iamia naar het
Zuiden oprukkende strijdkrachten hebben in
den historischen pas van Thermopilae strijd
geleverd met Engelsche achterhoeden. In
de Grieksche wateren vernietigden Duit
sche gevechtsvliegtuigen eergisteren zeven
vijandelijke koopvaardijschepen met een
gezamenlijken inhoud van 37.000 brt., en
beschadigden twaalf andere groote schepen
door bommen.
In de baai van Soeda trof een bom van
het zwaarste kaliber een groot oorlogs
schip. De aangevallen schepen waren over
wegend transportschepen, die deelen van
dp uit Griekenland vluchtende Britsche
troepen aan boord hadden.
Gevechts- en jachtvliegtuigen vernielden
Dinsdag en Maandag bij aanvallen op vij
andelijke steunpunten voor vliegtuigen op
het Grieksche- vasteland 24 vliegtuigen
op den grond en- stelden verscheidene stuk
ken luchtdoelgeschut buiten gevecht.
Duitsche gevechtsvliegtuigen en duik
bommenwerpers richtten in den nacht van
Dinsdag op Woensdag nieuwe zware ver
nielingen aan op de oorlogswerf en in de
tankinstallaties van de haven van La
Valetta op het eiland Malta. Een Britsche
torpedojager werd zwaar getroffen. In
de haven ontstonden groote branden. Bij
luchtgevechten boven het eiland verloor
de vijand een jachtvliegtuig van het type
Hurricane.
In het zeegebied rondom Engeland brach
ten gevechtsvliegtuigen door scheeraanval-
len op een convooi ten Zuiden van Alde-
brough een koopvaardijschip van 3.000 brt.
tot zinken en beschadigden een ander
schip door bomtreffers zwaar. In den nacht
van Dinsdag op Woensdag vernietigden
gevechtsvliegtuigen drie koopvaardijsche
pen met tezamen 11.000 brt. enbeschadig
den drie andere groote schepen.
Sterke formaties gevechtsvliegtuigen be
stookten in den nacht van 22 op 23 April
opnieuw de belangrijke oorlogshaven Ply
mouth met brisant- en brandbommen. Het
zwaartepunt van den aanval was gericht
op de werfinstallaties, ravitailleeringsbe-
drijven en levensmiddelenopslagplaatsen'
van de marine. Er ontstonden uitgestrekte
branden.
Andere gevechtsvliegtuigen vielen met
goed succes de oorlogshaven van Ports-
AMERIKAANSCHE VLOOT
232.000 MAN STERK.
Uit Washington meldt het D.NJ3. Pre
sident Roosevelt heeft gisterén een wet
onderteekend, waarbij het personeel van de
Amerikaansche vloot verhoogd wordt van
191.0ÖÖ tot 232.000 man. Tevens machtigt
deze wet den president de personeelsterkte
tot 300.000 man te verhoogen, zoodra een
crisis zulks noodig maakt.
Een beroep op de Amerikaansche
recruten.
De Amerikaansche legerleiding is voor
nemens er propaganda voor te maken, om
degenen die voor een diensttijd van een
jaar zijn opgeroepen, vrijwillig drie jaar te
laten dienen. Men hoopt, dat dit beroep
vooral weerklank zal vinden bij de recru
ten, die voor him diensttijd werkloos wa
ren. Het aantal recruten, dat daarmede
drie jaar dienst zou doen, raamt men in
welingelichte militaire kringen op 300.000
tot 400.000 man.
DE STAKING IN AMERIKAANSCHE
KOLENMIJNEN.
Uit Washington meldt het A.N.P.De
eisch van president Roosevelt, dat het
werk in de kolenmijnen terstond hervat
zou worden, heeft niet het gewenschte
reslutaat gehad. Desondanks is een lichte
ontspanning in de staking ontstaan, daar
de mijneigenaren van het Zuidelijke kolen-
district eindelijk besloten hebben, onder
handelingen met de vakvereenigingen aan
te gaan.
geering van Irak is. Men vreest te Bagdad,
dat een deel dezer strijdkrachten in Irak
zal :bl\jven, in strijd met het verdrag tus-
schen Engeland en Irak.
Naar voorts te Beiroet verluidt, heeft
de premier van Irak, Kailani, geprotes
teerd tegen de landing van Britsche troe
pen te Basra en gewezen op de onmiddel
lijke reactie, die iedere poging van de En-
gelschen om de onafhankelijkheid en vei
ligheid van Irak te schenden, zou ontke
tenen.
- In Bagdad en andere Iraksche steden
zou het tot stormachtige anti-Britsche be
toogingen gekomen zijn.
Het Engelsche optreden In Irak.
Als voornaamste oorzaak voor het En
gelsche optreden in Irak noemt de Deut
sche Diplomatisch-Politische Korrespon-
denz de terugtochten en tegenslagen, die
Engeland de laatste dagen tegelijkertijd
ten Noorden en ten Zuiden van de Middel-
landsche Zee heeft geleden. Juist in de
Arabische wereld kent men voldoende, zoo
schrijft" de Diplo, de ware bedoelingen van
Engeland en de middelen, waarmede de t
Britsche Intelligence Service pleegt in te
grijpen ten. aanzien van eventueele weer
standen. Het voorbeeld van Egypte toont
iederen Arabier, hoe Engeland in waarheid
zijn betrekkingen met een natie zou willen
vórmen.
Het Italiaansche blad Messaggero noemt
de bezetting van Irak door sterke Britsche
troepencontingenten een nieuwe Engelsche
agressie. Met deze actie, zoo verklaart het
Italiaansche blad, wil Engeland zich mees
ter maken van de natuurlijke rijkdommen
van Irak en voornamelijk van de petro
leum.
mouth, alsmede de haveninstallaties aan de
Zuidoost- en Zuidwestkust van het Britsch
eiland en aan de Schotsche Oostkust aan.
Bij pogingen van den vijand om naar het
bezette gebied te vliegen schoot de lucht
doelartillerie een Britsch vliegtuig omlaag.
Boven het rijksgebied vonden geen ge
vechtshandelingen plaats.
In de periode van 19 tot 22 April ver
loor de vijand in totaal 95 vliegtuigen.
Hiervan werden 38 vliegtuigen in luchtge
vechten en vijf door luchtdoélartillerie
neergeschoten, terwijl de rest op den
grónd werd vernield. In dezelfde periode
gingen veertien eigen vliegtuigen verloren.
Formaties van den generaal der vliegers
Löhr hebben een bijzonder aandeel gehad
in de groote successen bij de bestrijding
van de vijandelijke scheepvaart in de
Grieksche wateren.
HET ITALIAANSCHE.
Het Italiaansche legerbericht nummer
322 van gisteren, luidt als volgt
Onze troepen hebben tot op het ©ogen
blik der capitulatie* van het Grieksche le
ger in Epirus en Macedonië, hun zege-
vièrenden opmarsch op vijandelijk gebied
voortgezet, den hevigen weerstand gebro
ken en gevangenen en een buit aan wa
pens en oorlogsmateriaal binnengebracht.
Onze luchtformaties hebben in het ka
naal van St. Maur Grieksche schepen aan
gevallen. Een stoomschip van 2.000 ton en
twee groote zeischepen werden tot zinken
gebracht. Een duikboot en andere vijan
delijke schepen werden beschadigd. Op 21
April heeft in het Oosten van de Middel-
landsche Zee een Italiaansch torpedovlieg
tuig een stoomschip van 8.000 ton dat in
een krachtig beveiligd convooi voer, tot
zinken gebracht. Het Duitsche vlieger
corps heeft in den nacht van 22 April
herhaalde malen militaire doelen aange
vallen van de luchtvlootbasis op Malta.
In Noord-Afrika heeft de vijand te To-
broek opnieuw pogingen tot uitvallen ge
daan welke snel gebroken werden door de
Italiaansch-Duitsche troepen. Verscheide
ne Britsche tanks werden vernield. Wa
pens en materiabl werden buitgemaakt.
Engelsche vliegtuigen hebben aanvallen
gedaan op eenige plaatsjes in Cyrenaica,
een vijandelijk vliegtuig werd neergescho
ten.
In Oost-Afrika is een nieuwe aanval van
den .vijand in den sector van Dessie door
onze troepen afgeslagen.
MIJNONGELUK IN SPANJE.
Stefani meldt üit Madrid: Door een mijn-
gasontploffing in de omgeving van Pa-
lencia zijn zestien mijnwerkers gedood.
Talrijke andere arbeiders werden gewond.
Op weg naar het krijgsgevangenenkamp.
Servische soldaten worden onder ge
wapend geleide weggebracht
(Weltfcild-Pax-Holl«n<ö
Geen reis van Rudolf Hess naar
Spanje.
Uit Berlijn meldt het A.N.P. Van wel
ingelichte zijde wordt gemeld
In de Wilhelmstrasse werd gisteren de
in buitenlandsche bladen geuite bewering
tegengesproken, dat de plaatsvervanger
van den Führer, rijksminister Rudolf Hess,
zich op reis naar Spanje bevindt. Men
noemde van Duitsche zijde al deze buiten
landsche berichten over Spanje een Angel
saksische afleidingsmanoeuvre, welke blijk
baar ten doel heeft, de aandacht van an
dere landen af te leiden van de voor En
geland pijnlijke gebeurtenissen in het Oos
telijke bekken van de Middellandsche Zee.
Japansche successen in China.
Japansche strijdkrachten, die in de pro
vincie Tsjekiang opereeren, hebben gister
middag Fenghwa bezet, een sleutelpositie
ten Zuiden van Ningpo. Intusschen heb
ben andere eenheden van het Japansche
leger Tzeki genomen, een belangrijke stad
ten Westen van Tsjenhai.
Nadat gisterochtend een Japansch lan
dingsleger op een punt ten Zuiden van
Tsjenhai in de provincie Tsjekiang geland
was, is het er in geslaagd de stad Hsia-
poetsjang op ruim dertig kilometer ten
Zuiden van Tsjenhai te bezetten.
Door de gisteren reeds .gemelde bezet
ting van Foetsjau, de hoofdstad van de
provincie Foekien, door de Japanners, is
de Japansche blokkade van Centraal- en
Zuid-China voltooid, aldus verklaarde de
woordvoerder van de Japansche strijd
krachten in de provincie Foekien.
De provincie Foekien was tot dusver
niet betrokken bij de Japansche blokkade
operaties, doch de pogingen van de regee
ring te Tsjoengking om een weg te openen
via Foetsjau dwong de Japansche strijd
krachten een tegenaanval te ondernemen
in de provincie Foekien. De woordvoerder
sprak er zijn vreugde over uit een pro-
Japansche stemming in Foetsjau en andere
plaatsen in de provincie Foekien aan te
treffen.
20.000 BOETE WEGENS
PRIJSOPDRIJVING.
In een dezer dagen gewezen tuchtbe-
schikking veroordeelde de inspecteur voor
de prijsbescherming te Amsterdam een
winkelier tot een boete van 20.000.
In het begin van dit jaar werd men ge
waar, dat in den grooten manufacturen
winkel van den heer 'W. op op toelaatbare
wijze met prezen werd omgesprongen. Een
uitgebreid onderzoek werd ingesteld, dat
tenslotte tot de slotsom voerde, dat de heer
W. verantwoordelijk was voor een groot
aantal overtredingen van de prjjsvoor-
schriften.
De goederen, welke hij in Mei van het
vorige jaar of onmiddellijk daarna inkocht,
hield hij verschillende maanden achter.
Eerst in November en December bood hij
deze 'ten verkoop aan, maar nu tegen veel
hoogere prijzen. Heerenhandschoenen, die
aanvankelijk geprijsd waren voor 3,75
per paar, verkocht hjj later tegen een prijs
van 6,50 per paar. Van overhemeden ver
hoogde hij den prijs met 1,of meer.
Hetzelfde deed hij ten aanzien van regen
jassen. Knotten sajet, die hij aanvankelijk
voor 0,39 per knot verkocht, moesten
later 0,69 per knot kosten. Een stout
stukje, dat men bij het onderzoek ont
dekte, was het feit, dat de heer W. zijn
bedienden naar een groot warenhuis zond,
waar zij als particulieren overhemden
moesten koopen voor den normalen voor het
publiek geldenden verkoopprijs. Diezelfde
overhemden verkócht hij in zijn eigen winkel
voor een prijs, die eenige guldens hooger
was.
Verdachte erkende de prijsverhoogingen,
doch hij meende, dat dat een geoorloofde
daad was. De inspecteur voor de prjjsbe-
heersching overwoog evenwel, dat verdachte
zich onrechtmatig heeft verrijkt, hetgeen
te meer te laken valt daar zijn bedrijf in
een volkswijk is gevestigd en de lioopers
voor een aanzienlijk gedeelte uit minder
welgestelden bestaan. De winst, welke ver
dachte maakte in aanmerking genomen, en
daarnaast ook de financieels draagkracht
van zijn bedrijf, werd de heer W. veroor
deeld tot een boete van 20.000. Een groote
hoeveelheid in beslag genomen goederen
werd verbeurd verklaard.
Twee chefs in het bedrijf van den heer
W., die zelfstandig de prijzen vaststelden
van de artikelen, die in hun afdeelingen
werden verkocht, en die medeplichtig waren
aan de overtredingen werden elk veroor
deeld tot een boete van f 1000.
CADZAND
Abonnementen en advertenties voor de
Provinciale Zeeuwsche Courant worden
aangenomei door den Ageht.
J. FREMOUW, Prinsenstraat M 9.
Berekend op een wereldverkeer.
Zonder eenig vertoon,, eenvoudig
door het wegnemen van een schutting,
is onlangs te Rotterdam een der
zes tunnels onder de spoorbaan bij
den- Beukelsdijk in gebruik genomen.
Daarmede :s intusschen toch wel een
zeer belangrijke mijlpaal in de groote
tunnelwerken bereikt. De belangrijke
toegang van Den Haag en Amsterdam
naar de Maastunnel immers, wordt
gevormd door den onderdoorgang on
der de spoorbaan. Een smalle, lang
niet meer tot het verwerken
van het steeds drukker wor
dende verkeer in staat zijnde tunnel
moest hiervoor tot dusverre dienst
doen. Zes nieuwe tunnels komen daar
voor in de plaats en de eerste daar
van, de westelijke tunnel voor stads
verkeer, heeft thans tijdelijk de taak
van de oude tunnel overgenomen.
Tegelijkertijd is deze tunnel gesloten
om veranderd te worden in een tunnel
voor snelverkéér. Elk der zes nieuwe tun
nels zal n.l. een afzonderlijke taak krijgen
in het verwerken van het verkeer. Er
komen twee tunnels voor snelverkeer met
rechtstreeksche aansluitingen op de toe
gangswegen naar de Maastunnel, twee
tunnels voor stadsverkeer met afzonder
lijke platforms voor de wielrijders en
twee tunnels voor voetgangers. Al deze
tunnels zijn berekend op een volledig een
richtingsverkeer.
De verbinding met de twee tunnels voor
snelverkeer wordt gevormd door een
reeks van kunstwerken van honderden
meters lengte, waaraan gewerkt is voor
en na de oorlogsdagen, onverstoorbaar
en vastberaden, zoodat de in gebruik
neming van de Maastunnel nagenoeg
geen vertiaging zal ondervinden ondanks
het feit, dat de omstandigheden wel zeer
gewjjzigd zijn, si" ds mr. Droogleever For-
tuyn op 16 Juni 1937 de eerste spade in
den grond stak ten behoeve van de
Maastunnelwerken. De toegangsweg op
den Noordelijken oever van de Nieuwe
Maas voert langs eenige belangrijke stra
ten, die op zichzelf reeds een druk verkeer
hebben. Teneinde drukke en moeilijke
kruispunten te vermijden heeft men die
toegangswegen overal gevoerd onder die
drukke straten door. Zoo üjjn er tunnels
gegroeid tj denWest-Zeedijk, den Nieu
wen Binenweg en de Mathenesserlaan. Al
deze viaducten en tunnels bevinden zich
reeds in een vergevorderd stadium, zoo
dat het verkeer geheel verwerkt zal kun
nen worden, als straks de Maastunnel in
gebruik zal kunnen worden genomen.
De ondergrondsche oeververbinding.
De Maastunnel is thans zoover gevor
derd, dat het reeds mogelijk is te voet
van den eenen oever van de Maas naar
den andere te komen. De negen tunnel-
deelen liggen rustig 24 meter onder den
waterspiegel aaneen. Het laatste schot is
weggeboord, zoodat de eigenlijke tunnel
er reeds is en de rest van het werk be
schouwd kan worden als „afwerken".
Oorlog noch twee bijzonder strenge win
ters hebben de ontwikkeling van de
Maastunnel kunnen tegenhouden. De
Maastunnel is gegroeid tegen de verdruk
king in en zjj zal straks in staat zijn een
gigantisch verkeer snel en doelmatig te
verwerken.
Reeds nu is er niets beklemmends aan
een verblijf hi de tunnel, hoewel deze
toch nog een spelonkachtig aanzien heeft.
Groote gedeelten zijn reeds bestraat en
betegeld, zoodat men zich al een uitste
kende voorstelling kan vormen over het
beeld, dat de voltooide tunnel zal geven.
Ook hier wordt het éénrichtingsverkeer,
dat het nieuwe Rotterdam in zoo sterke
mate zal kenmerken, ten volle doorge
voerd. Er komen twee geheel gescheiden
tunnels voor snelverkeer, alsmede twee
boven elkaar gelegen tunnels voor voet
gangers en wielrijders. Dit alles ligt nu
reeds in onafgewerkten vorm gereed. Ge
werkt wordt er nu in de eerste plaats nog
aan de ventilatiegebouwen, waarin de rol
trappen nog moeten worden aangebracht,
die straks de voetgangers en de wielrijders
naar de tunnel zullen brengen. De rol
trappen, hoewel uiteraard een bescheiden
onderdeel van dit zeer groote werk, vor
men op zichzelf iets zeer bijzonders. Zij
zullen gedurende de drukke uren van den
dag regelmatig in werking zijn. Op een
nader te bepalen uur zullen- zij worden
stopgezet Dat beteekent evenwel niet, dat
de gebruikers,' die na dit uur de tunnel
willen betreden, hun beenen zullen moe
ten gebruiken om de tunnelbuizen te be
reiken. Zoodra men een der leuningen
aanraakt, zal de bijbehoorende trap auto
matisch in werking worden gesteld en de
late tunnelgebrfciker zal zich rustig naar
beneden kunnen laten rollen.
Ook het autoverkeer zal aan service
geen gebrek hebben. Mocht zich onver
hoopt „panne" voordoen, dan kan de
chauffeur door een knop om te draaien
van een der op veertig meter van elkaar
verwijderde alarminstallaties, het tunnel -
personeel waarschuwen. Dit begeeft zich
zoo snel mogelijk via een afgescheiden
looppad naar de plaats, waar een auto
gestrand is. Intusschen worden de overige
tunnelgebruikers - gewaarschuwd door een
flikkerlichten der anders groen uitstralende
alarmlichten. Indien het mankement niet
onmiddellijk verholpen kan worden, laat
men een takelwagen aanrukken üit de
aan het einde van de tunnel gebouwde
garage ook die beide garages zijn reeds
gereed die dan snel de belemmering
van het tunnelverkeer zal weten op te
heffen.
De Maastunnel en het publiek.
Het spreekt vanzelf, dat een imposant
werk als de bouw van een tunnel onder
een groote rivier, zich in een zeer le
vendige belangstelling mag verheugen, in
het bijzonder in de Maasstad. Zulk een
groote arbeid is een werkstuk naar den
aard van den Rotterdammer, een mani
festatie van durf, vertrouwen en voor
uitzien. Durf om den grooten strijd met
het water aan te gaan, vertrouwen in de
kennis van de eigen ingenieurs en in de
werkracht der eigen arbeiders, voor wie
vele moeilijke uren waren weggelegd, als
zjj, twintig meter onder den waterspiegel,
de tunnel elementen met elkaar moesten
verbinden, of als zij een tunneldeel
moésten .verslepen of laten zinken. En
vooruitzien, omdat deze tunnel berekend
is op een intens verkeer, dat zesmaal
zoo druk kan zijn als in 1937 het géval
was.
De belangstelling voor de tunnelwer
ken is nimmer verflauwd. Reeds toen het
wefk nog in een beginstadium verkeerde
was er een ondernemend werklooze, die
op den Heuvel van het Park aan ieder
een die maar luisteren vilde inlichtingen
gaf over den stand van zaken. Die man
was in korten tjjd populair. Later kreeg
het, publiek ruimschoots gelegenheid de
tunnelwerken van nabij te bekijken. Dage
lijks worden er excursies heen gemaakt
en iederen Maandag kan men den stand
van zaken zonder voorafgaande afspraak
bekijken. Dan trekt men door dien war
winkel van staal, ijzer en beton, dan
kitjgt men een lawine van cijfers te
hooren, dan weerklinkt het lied van den
arbeid onweerstaanbaar fortissimo en dan
is er iets van juichende leefkracht merk
baar.
Thans zullen de excursies tot een ex
tra attractie worden, nu de oeververbin
ding geheel gereed is. Reeds hebben
eenige ingenieurs en journalisten een
voettocht door de tunnel gemaakt, spoe
dig zal het publiek in grooten getale kun
nen volgen. En dat alles geschiedt een
voudig en zonder opsmuk. Langen tijd
heeft de wederopbouw en de plannen
daartoe de Rotterdammers in de eerste
plaats bezig gehouden. Naarmate de
noodwinkels gereed kwamen, het puin
geruimd was en de stad ontvankelijk
werd voor den herbouw, kon ook datgene,
wat reeds vóór Mèi 1940 de algemeene
aandacht gevraagd had, de oude rech
ten weer opeischen. De Diergaarde Blij-
dorp was zulk een oud werk en de Maas
tunnel was er stellig wel de belangrijkste
van. Die Maastunnel is thans in onafge
werkten vorm gereed en de toegangs
wegen houden met deze ontwikkeling ge
lijken tred. Heel Rotterdam begint thans
in spannende afwachting te leven van
het gereed komen van deze groote wer
ken, hetgeen in November tegemoet ge
zien kan worden. Het zal stellig niet te
veel gezegd zijn, wanneer wij beweren,
dat de belangstelling voor de Maastun
nelwerken overal elders weinig minder
zal zijn, nu het moment zoo nabq is,
dat Neerland's eerste riviertunnel in ge
bruik genomen zal kunnen worden.
ROTTERDAMMER*