TUNNELCOMPLEX NADERT DE VOLTOOIING. De legerberichten van gisteren. Tweede blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Donderdag 24 April 1941 DE BR1TSCHE TROEPEN IN IRAK. Zware slagen werden toegebracht, toen de weerstand van het Joegoslavische leger bij den opmarsch Temidden van ruïnes ver der Duitsche troepen gebroken moest worden. Een spoorlijn, welke bij een bombardement door een richt een oorlogscorres- voltreffer vernield werd (Weltbild-Pax-Holland) pondent te Belgrado rijn werk BIJ ONS IN ROTTERDAM. ER IS REEDS EEN ONDERGROMDSCHE OEVERVERBINDING. EEN DER ZES TUNNELS ONDER DE SPOORBAAN IN GEBRUIK. OFFICIEELE MEDEDEELING DER REGEERING VAN IRAK. Uit Beiroet meldt het D.N.B. Dé re geering van Irak heeft gisteren de vol gende officieele mededeeling over de in Basra gelande Britsche troepen uitgege ven „De Britsche regeering had over eenkomstig het verdrag tusschen Enge land en Irak om verlof gevraagd, bepaalde troependeelen Irak te laten passeeren. Reeds van 21 Juni 1940 af zijn van belde zijden maatregelen genomen om den door tocht van troepen door Irak te verge makkelijken. Dientengevolge zijn Op 17 en 18 April te Basra bepaalde Britsche strijd krachten geland, om overeenkomstig de gemaakte afsprakefa, door Irak vervoerd te worden. Er moet in dit verband den nadruk op gelegd worden, dat de commen taren van bepaalde buitenlandsche radio stations volkomen ongegrond zijn. De re geering waakt over de rechten van het koninkrijk en over de souvereiniteit van het land en zal niet toelaten, dat zij op eenigerlei wijze geschonden worden. INDISCHE TROEPEN IN BASRA. Een Engelsch bericht, volgens hetwelk- de Engelsche troepen weer uit Irak ver trokken zouden zijn, wordt in politieke kringen te Beiroet zeer twijfelachtig ge noemd, meldt het D.N.B. Mén zegt, dat weliswaar eenige afdeelingeh der troepen, die in Basra aan land zijn gezet, in de rich ting van Transjordanië en Palestina door Irak zijn getrokken, doch in de haven van Basra bevinden zich nog steeds 40.000 man, voor het grootste deel Indiërs, die nog niet aan land zijn gegaan en wier aanwezig heid een bron van bezorgdheid voor de re- HET DUITSCHE. Het opperbevel der Duitsche weermacht maakt bekend: De bewegingen van het D'uitsch leger In Griekenland verloopen volgens de op gestelde. plannen. Voorbij Iamia naar het Zuiden oprukkende strijdkrachten hebben in den historischen pas van Thermopilae strijd geleverd met Engelsche achterhoeden. In de Grieksche wateren vernietigden Duit sche gevechtsvliegtuigen eergisteren zeven vijandelijke koopvaardijschepen met een gezamenlijken inhoud van 37.000 brt., en beschadigden twaalf andere groote schepen door bommen. In de baai van Soeda trof een bom van het zwaarste kaliber een groot oorlogs schip. De aangevallen schepen waren over wegend transportschepen, die deelen van dp uit Griekenland vluchtende Britsche troepen aan boord hadden. Gevechts- en jachtvliegtuigen vernielden Dinsdag en Maandag bij aanvallen op vij andelijke steunpunten voor vliegtuigen op het Grieksche- vasteland 24 vliegtuigen op den grond en- stelden verscheidene stuk ken luchtdoelgeschut buiten gevecht. Duitsche gevechtsvliegtuigen en duik bommenwerpers richtten in den nacht van Dinsdag op Woensdag nieuwe zware ver nielingen aan op de oorlogswerf en in de tankinstallaties van de haven van La Valetta op het eiland Malta. Een Britsche torpedojager werd zwaar getroffen. In de haven ontstonden groote branden. Bij luchtgevechten boven het eiland verloor de vijand een jachtvliegtuig van het type Hurricane. In het zeegebied rondom Engeland brach ten gevechtsvliegtuigen door scheeraanval- len op een convooi ten Zuiden van Alde- brough een koopvaardijschip van 3.000 brt. tot zinken en beschadigden een ander schip door bomtreffers zwaar. In den nacht van Dinsdag op Woensdag vernietigden gevechtsvliegtuigen drie koopvaardijsche pen met tezamen 11.000 brt. enbeschadig den drie andere groote schepen. Sterke formaties gevechtsvliegtuigen be stookten in den nacht van 22 op 23 April opnieuw de belangrijke oorlogshaven Ply mouth met brisant- en brandbommen. Het zwaartepunt van den aanval was gericht op de werfinstallaties, ravitailleeringsbe- drijven en levensmiddelenopslagplaatsen' van de marine. Er ontstonden uitgestrekte branden. Andere gevechtsvliegtuigen vielen met goed succes de oorlogshaven van Ports- AMERIKAANSCHE VLOOT 232.000 MAN STERK. Uit Washington meldt het D.NJ3. Pre sident Roosevelt heeft gisterén een wet onderteekend, waarbij het personeel van de Amerikaansche vloot verhoogd wordt van 191.0ÖÖ tot 232.000 man. Tevens machtigt deze wet den president de personeelsterkte tot 300.000 man te verhoogen, zoodra een crisis zulks noodig maakt. Een beroep op de Amerikaansche recruten. De Amerikaansche legerleiding is voor nemens er propaganda voor te maken, om degenen die voor een diensttijd van een jaar zijn opgeroepen, vrijwillig drie jaar te laten dienen. Men hoopt, dat dit beroep vooral weerklank zal vinden bij de recru ten, die voor him diensttijd werkloos wa ren. Het aantal recruten, dat daarmede drie jaar dienst zou doen, raamt men in welingelichte militaire kringen op 300.000 tot 400.000 man. DE STAKING IN AMERIKAANSCHE KOLENMIJNEN. Uit Washington meldt het A.N.P.De eisch van president Roosevelt, dat het werk in de kolenmijnen terstond hervat zou worden, heeft niet het gewenschte reslutaat gehad. Desondanks is een lichte ontspanning in de staking ontstaan, daar de mijneigenaren van het Zuidelijke kolen- district eindelijk besloten hebben, onder handelingen met de vakvereenigingen aan te gaan. geering van Irak is. Men vreest te Bagdad, dat een deel dezer strijdkrachten in Irak zal :bl\jven, in strijd met het verdrag tus- schen Engeland en Irak. Naar voorts te Beiroet verluidt, heeft de premier van Irak, Kailani, geprotes teerd tegen de landing van Britsche troe pen te Basra en gewezen op de onmiddel lijke reactie, die iedere poging van de En- gelschen om de onafhankelijkheid en vei ligheid van Irak te schenden, zou ontke tenen. - In Bagdad en andere Iraksche steden zou het tot stormachtige anti-Britsche be toogingen gekomen zijn. Het Engelsche optreden In Irak. Als voornaamste oorzaak voor het En gelsche optreden in Irak noemt de Deut sche Diplomatisch-Politische Korrespon- denz de terugtochten en tegenslagen, die Engeland de laatste dagen tegelijkertijd ten Noorden en ten Zuiden van de Middel- landsche Zee heeft geleden. Juist in de Arabische wereld kent men voldoende, zoo schrijft" de Diplo, de ware bedoelingen van Engeland en de middelen, waarmede de t Britsche Intelligence Service pleegt in te grijpen ten. aanzien van eventueele weer standen. Het voorbeeld van Egypte toont iederen Arabier, hoe Engeland in waarheid zijn betrekkingen met een natie zou willen vórmen. Het Italiaansche blad Messaggero noemt de bezetting van Irak door sterke Britsche troepencontingenten een nieuwe Engelsche agressie. Met deze actie, zoo verklaart het Italiaansche blad, wil Engeland zich mees ter maken van de natuurlijke rijkdommen van Irak en voornamelijk van de petro leum. mouth, alsmede de haveninstallaties aan de Zuidoost- en Zuidwestkust van het Britsch eiland en aan de Schotsche Oostkust aan. Bij pogingen van den vijand om naar het bezette gebied te vliegen schoot de lucht doelartillerie een Britsch vliegtuig omlaag. Boven het rijksgebied vonden geen ge vechtshandelingen plaats. In de periode van 19 tot 22 April ver loor de vijand in totaal 95 vliegtuigen. Hiervan werden 38 vliegtuigen in luchtge vechten en vijf door luchtdoélartillerie neergeschoten, terwijl de rest op den grónd werd vernield. In dezelfde periode gingen veertien eigen vliegtuigen verloren. Formaties van den generaal der vliegers Löhr hebben een bijzonder aandeel gehad in de groote successen bij de bestrijding van de vijandelijke scheepvaart in de Grieksche wateren. HET ITALIAANSCHE. Het Italiaansche legerbericht nummer 322 van gisteren, luidt als volgt Onze troepen hebben tot op het ©ogen blik der capitulatie* van het Grieksche le ger in Epirus en Macedonië, hun zege- vièrenden opmarsch op vijandelijk gebied voortgezet, den hevigen weerstand gebro ken en gevangenen en een buit aan wa pens en oorlogsmateriaal binnengebracht. Onze luchtformaties hebben in het ka naal van St. Maur Grieksche schepen aan gevallen. Een stoomschip van 2.000 ton en twee groote zeischepen werden tot zinken gebracht. Een duikboot en andere vijan delijke schepen werden beschadigd. Op 21 April heeft in het Oosten van de Middel- landsche Zee een Italiaansch torpedovlieg tuig een stoomschip van 8.000 ton dat in een krachtig beveiligd convooi voer, tot zinken gebracht. Het Duitsche vlieger corps heeft in den nacht van 22 April herhaalde malen militaire doelen aange vallen van de luchtvlootbasis op Malta. In Noord-Afrika heeft de vijand te To- broek opnieuw pogingen tot uitvallen ge daan welke snel gebroken werden door de Italiaansch-Duitsche troepen. Verscheide ne Britsche tanks werden vernield. Wa pens en materiabl werden buitgemaakt. Engelsche vliegtuigen hebben aanvallen gedaan op eenige plaatsjes in Cyrenaica, een vijandelijk vliegtuig werd neergescho ten. In Oost-Afrika is een nieuwe aanval van den .vijand in den sector van Dessie door onze troepen afgeslagen. MIJNONGELUK IN SPANJE. Stefani meldt üit Madrid: Door een mijn- gasontploffing in de omgeving van Pa- lencia zijn zestien mijnwerkers gedood. Talrijke andere arbeiders werden gewond. Op weg naar het krijgsgevangenenkamp. Servische soldaten worden onder ge wapend geleide weggebracht (Weltfcild-Pax-Holl«n<ö Geen reis van Rudolf Hess naar Spanje. Uit Berlijn meldt het A.N.P. Van wel ingelichte zijde wordt gemeld In de Wilhelmstrasse werd gisteren de in buitenlandsche bladen geuite bewering tegengesproken, dat de plaatsvervanger van den Führer, rijksminister Rudolf Hess, zich op reis naar Spanje bevindt. Men noemde van Duitsche zijde al deze buiten landsche berichten over Spanje een Angel saksische afleidingsmanoeuvre, welke blijk baar ten doel heeft, de aandacht van an dere landen af te leiden van de voor En geland pijnlijke gebeurtenissen in het Oos telijke bekken van de Middellandsche Zee. Japansche successen in China. Japansche strijdkrachten, die in de pro vincie Tsjekiang opereeren, hebben gister middag Fenghwa bezet, een sleutelpositie ten Zuiden van Ningpo. Intusschen heb ben andere eenheden van het Japansche leger Tzeki genomen, een belangrijke stad ten Westen van Tsjenhai. Nadat gisterochtend een Japansch lan dingsleger op een punt ten Zuiden van Tsjenhai in de provincie Tsjekiang geland was, is het er in geslaagd de stad Hsia- poetsjang op ruim dertig kilometer ten Zuiden van Tsjenhai te bezetten. Door de gisteren reeds .gemelde bezet ting van Foetsjau, de hoofdstad van de provincie Foekien, door de Japanners, is de Japansche blokkade van Centraal- en Zuid-China voltooid, aldus verklaarde de woordvoerder van de Japansche strijd krachten in de provincie Foekien. De provincie Foekien was tot dusver niet betrokken bij de Japansche blokkade operaties, doch de pogingen van de regee ring te Tsjoengking om een weg te openen via Foetsjau dwong de Japansche strijd krachten een tegenaanval te ondernemen in de provincie Foekien. De woordvoerder sprak er zijn vreugde over uit een pro- Japansche stemming in Foetsjau en andere plaatsen in de provincie Foekien aan te treffen. 20.000 BOETE WEGENS PRIJSOPDRIJVING. In een dezer dagen gewezen tuchtbe- schikking veroordeelde de inspecteur voor de prijsbescherming te Amsterdam een winkelier tot een boete van 20.000. In het begin van dit jaar werd men ge waar, dat in den grooten manufacturen winkel van den heer 'W. op op toelaatbare wijze met prezen werd omgesprongen. Een uitgebreid onderzoek werd ingesteld, dat tenslotte tot de slotsom voerde, dat de heer W. verantwoordelijk was voor een groot aantal overtredingen van de prjjsvoor- schriften. De goederen, welke hij in Mei van het vorige jaar of onmiddellijk daarna inkocht, hield hij verschillende maanden achter. Eerst in November en December bood hij deze 'ten verkoop aan, maar nu tegen veel hoogere prijzen. Heerenhandschoenen, die aanvankelijk geprijsd waren voor 3,75 per paar, verkocht hjj later tegen een prijs van 6,50 per paar. Van overhemeden ver hoogde hij den prijs met 1,of meer. Hetzelfde deed hij ten aanzien van regen jassen. Knotten sajet, die hij aanvankelijk voor 0,39 per knot verkocht, moesten later 0,69 per knot kosten. Een stout stukje, dat men bij het onderzoek ont dekte, was het feit, dat de heer W. zijn bedienden naar een groot warenhuis zond, waar zij als particulieren overhemden moesten koopen voor den normalen voor het publiek geldenden verkoopprijs. Diezelfde overhemden verkócht hij in zijn eigen winkel voor een prijs, die eenige guldens hooger was. Verdachte erkende de prijsverhoogingen, doch hij meende, dat dat een geoorloofde daad was. De inspecteur voor de prjjsbe- heersching overwoog evenwel, dat verdachte zich onrechtmatig heeft verrijkt, hetgeen te meer te laken valt daar zijn bedrijf in een volkswijk is gevestigd en de lioopers voor een aanzienlijk gedeelte uit minder welgestelden bestaan. De winst, welke ver dachte maakte in aanmerking genomen, en daarnaast ook de financieels draagkracht van zijn bedrijf, werd de heer W. veroor deeld tot een boete van 20.000. Een groote hoeveelheid in beslag genomen goederen werd verbeurd verklaard. Twee chefs in het bedrijf van den heer W., die zelfstandig de prijzen vaststelden van de artikelen, die in hun afdeelingen werden verkocht, en die medeplichtig waren aan de overtredingen werden elk veroor deeld tot een boete van f 1000. CADZAND Abonnementen en advertenties voor de Provinciale Zeeuwsche Courant worden aangenomei door den Ageht. J. FREMOUW, Prinsenstraat M 9. Berekend op een wereldverkeer. Zonder eenig vertoon,, eenvoudig door het wegnemen van een schutting, is onlangs te Rotterdam een der zes tunnels onder de spoorbaan bij den- Beukelsdijk in gebruik genomen. Daarmede :s intusschen toch wel een zeer belangrijke mijlpaal in de groote tunnelwerken bereikt. De belangrijke toegang van Den Haag en Amsterdam naar de Maastunnel immers, wordt gevormd door den onderdoorgang on der de spoorbaan. Een smalle, lang niet meer tot het verwerken van het steeds drukker wor dende verkeer in staat zijnde tunnel moest hiervoor tot dusverre dienst doen. Zes nieuwe tunnels komen daar voor in de plaats en de eerste daar van, de westelijke tunnel voor stads verkeer, heeft thans tijdelijk de taak van de oude tunnel overgenomen. Tegelijkertijd is deze tunnel gesloten om veranderd te worden in een tunnel voor snelverkéér. Elk der zes nieuwe tun nels zal n.l. een afzonderlijke taak krijgen in het verwerken van het verkeer. Er komen twee tunnels voor snelverkeer met rechtstreeksche aansluitingen op de toe gangswegen naar de Maastunnel, twee tunnels voor stadsverkeer met afzonder lijke platforms voor de wielrijders en twee tunnels voor voetgangers. Al deze tunnels zijn berekend op een volledig een richtingsverkeer. De verbinding met de twee tunnels voor snelverkeer wordt gevormd door een reeks van kunstwerken van honderden meters lengte, waaraan gewerkt is voor en na de oorlogsdagen, onverstoorbaar en vastberaden, zoodat de in gebruik neming van de Maastunnel nagenoeg geen vertiaging zal ondervinden ondanks het feit, dat de omstandigheden wel zeer gewjjzigd zijn, si" ds mr. Droogleever For- tuyn op 16 Juni 1937 de eerste spade in den grond stak ten behoeve van de Maastunnelwerken. De toegangsweg op den Noordelijken oever van de Nieuwe Maas voert langs eenige belangrijke stra ten, die op zichzelf reeds een druk verkeer hebben. Teneinde drukke en moeilijke kruispunten te vermijden heeft men die toegangswegen overal gevoerd onder die drukke straten door. Zoo üjjn er tunnels gegroeid tj denWest-Zeedijk, den Nieu wen Binenweg en de Mathenesserlaan. Al deze viaducten en tunnels bevinden zich reeds in een vergevorderd stadium, zoo dat het verkeer geheel verwerkt zal kun nen worden, als straks de Maastunnel in gebruik zal kunnen worden genomen. De ondergrondsche oeververbinding. De Maastunnel is thans zoover gevor derd, dat het reeds mogelijk is te voet van den eenen oever van de Maas naar den andere te komen. De negen tunnel- deelen liggen rustig 24 meter onder den waterspiegel aaneen. Het laatste schot is weggeboord, zoodat de eigenlijke tunnel er reeds is en de rest van het werk be schouwd kan worden als „afwerken". Oorlog noch twee bijzonder strenge win ters hebben de ontwikkeling van de Maastunnel kunnen tegenhouden. De Maastunnel is gegroeid tegen de verdruk king in en zjj zal straks in staat zijn een gigantisch verkeer snel en doelmatig te verwerken. Reeds nu is er niets beklemmends aan een verblijf hi de tunnel, hoewel deze toch nog een spelonkachtig aanzien heeft. Groote gedeelten zijn reeds bestraat en betegeld, zoodat men zich al een uitste kende voorstelling kan vormen over het beeld, dat de voltooide tunnel zal geven. Ook hier wordt het éénrichtingsverkeer, dat het nieuwe Rotterdam in zoo sterke mate zal kenmerken, ten volle doorge voerd. Er komen twee geheel gescheiden tunnels voor snelverkeer, alsmede twee boven elkaar gelegen tunnels voor voet gangers en wielrijders. Dit alles ligt nu reeds in onafgewerkten vorm gereed. Ge werkt wordt er nu in de eerste plaats nog aan de ventilatiegebouwen, waarin de rol trappen nog moeten worden aangebracht, die straks de voetgangers en de wielrijders naar de tunnel zullen brengen. De rol trappen, hoewel uiteraard een bescheiden onderdeel van dit zeer groote werk, vor men op zichzelf iets zeer bijzonders. Zij zullen gedurende de drukke uren van den dag regelmatig in werking zijn. Op een nader te bepalen uur zullen- zij worden stopgezet Dat beteekent evenwel niet, dat de gebruikers,' die na dit uur de tunnel willen betreden, hun beenen zullen moe ten gebruiken om de tunnelbuizen te be reiken. Zoodra men een der leuningen aanraakt, zal de bijbehoorende trap auto matisch in werking worden gesteld en de late tunnelgebrfciker zal zich rustig naar beneden kunnen laten rollen. Ook het autoverkeer zal aan service geen gebrek hebben. Mocht zich onver hoopt „panne" voordoen, dan kan de chauffeur door een knop om te draaien van een der op veertig meter van elkaar verwijderde alarminstallaties, het tunnel - personeel waarschuwen. Dit begeeft zich zoo snel mogelijk via een afgescheiden looppad naar de plaats, waar een auto gestrand is. Intusschen worden de overige tunnelgebruikers - gewaarschuwd door een flikkerlichten der anders groen uitstralende alarmlichten. Indien het mankement niet onmiddellijk verholpen kan worden, laat men een takelwagen aanrukken üit de aan het einde van de tunnel gebouwde garage ook die beide garages zijn reeds gereed die dan snel de belemmering van het tunnelverkeer zal weten op te heffen. De Maastunnel en het publiek. Het spreekt vanzelf, dat een imposant werk als de bouw van een tunnel onder een groote rivier, zich in een zeer le vendige belangstelling mag verheugen, in het bijzonder in de Maasstad. Zulk een groote arbeid is een werkstuk naar den aard van den Rotterdammer, een mani festatie van durf, vertrouwen en voor uitzien. Durf om den grooten strijd met het water aan te gaan, vertrouwen in de kennis van de eigen ingenieurs en in de werkracht der eigen arbeiders, voor wie vele moeilijke uren waren weggelegd, als zjj, twintig meter onder den waterspiegel, de tunnel elementen met elkaar moesten verbinden, of als zij een tunneldeel moésten .verslepen of laten zinken. En vooruitzien, omdat deze tunnel berekend is op een intens verkeer, dat zesmaal zoo druk kan zijn als in 1937 het géval was. De belangstelling voor de tunnelwer ken is nimmer verflauwd. Reeds toen het wefk nog in een beginstadium verkeerde was er een ondernemend werklooze, die op den Heuvel van het Park aan ieder een die maar luisteren vilde inlichtingen gaf over den stand van zaken. Die man was in korten tjjd populair. Later kreeg het, publiek ruimschoots gelegenheid de tunnelwerken van nabij te bekijken. Dage lijks worden er excursies heen gemaakt en iederen Maandag kan men den stand van zaken zonder voorafgaande afspraak bekijken. Dan trekt men door dien war winkel van staal, ijzer en beton, dan kitjgt men een lawine van cijfers te hooren, dan weerklinkt het lied van den arbeid onweerstaanbaar fortissimo en dan is er iets van juichende leefkracht merk baar. Thans zullen de excursies tot een ex tra attractie worden, nu de oeververbin ding geheel gereed is. Reeds hebben eenige ingenieurs en journalisten een voettocht door de tunnel gemaakt, spoe dig zal het publiek in grooten getale kun nen volgen. En dat alles geschiedt een voudig en zonder opsmuk. Langen tijd heeft de wederopbouw en de plannen daartoe de Rotterdammers in de eerste plaats bezig gehouden. Naarmate de noodwinkels gereed kwamen, het puin geruimd was en de stad ontvankelijk werd voor den herbouw, kon ook datgene, wat reeds vóór Mèi 1940 de algemeene aandacht gevraagd had, de oude rech ten weer opeischen. De Diergaarde Blij- dorp was zulk een oud werk en de Maas tunnel was er stellig wel de belangrijkste van. Die Maastunnel is thans in onafge werkten vorm gereed en de toegangs wegen houden met deze ontwikkeling ge lijken tred. Heel Rotterdam begint thans in spannende afwachting te leven van het gereed komen van deze groote wer ken, hetgeen in November tegemoet ge zien kan worden. Het zal stellig niet te veel gezegd zijn, wanneer wij beweren, dat de belangstelling voor de Maastun nelwerken overal elders weinig minder zal zijn, nu het moment zoo nabq is, dat Neerland's eerste riviertunnel in ge bruik genomen zal kunnen worden. ROTTERDAMMER*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 5