Tweede blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT
Donderdag 19 Maart 1941
Record-aantal bezoekers
op de Nederlandsche Jaarbeurs.
ER WERDEN GOEDE ZAKEN GEMAAKT.
Het klachtenboek der Nederlandsche
spoorwegen.
HOUTVOORZIENING
VOOR BINNENLANDSCH VERBRUIK
VERZEKERD.
Een merkwaardig Instituut verdwenen.
„O herinnert zich wellicht onze 38e
Jaarbeurs, waar voor het eerst, in Ne
derland proefnemingen met de televi
sie waren te aanschouwen en welke
beurs toen de drukst-bezochtste was
in de historie van ons jaarbeurs
leven. Het zag er naar uit, dat het
recordaantal personendat toen de
beurs bezocht, niet te overtreffen was.
Maar wat wij geen van allen hadden
.gedacht is geschied, het record is ge
broken, de beurs die vandaag is af ge-
loopen, is de drukst-bezochtste van
al de M jaarbeurzen, wélke wy hébben
gehouden
Met deze woorden leidde de zakelijke
directeur van de jaarbeurs, mr. J. Milius
een onderhoud in, dat een verslaggever
van het A.N.P. met hem had over het
verloop van de jaarbeurs 1941. Werkelijk
zoo vervolgde de heer Milius deze
beurs heeft onze toch al zeer hooge ver
wachtingen verre en verre overtroffen. Wjj
hadden uiteraard door de tijdsomstandig
heden een zeer druk bezoek verwacht,
doch dat meer dan honderdduizend men-
schen de 44e jaarbeurs zouden bezoeken,
hadden wij op geen stukken na gedacht.
Temeer niet, omdat wij als ieder ander we
ten, hoeveel moeilijkheden er momenteel
zijn om uit alle deelen van het land naar
Utrecht te komen. Maar ondanks alle ver
keersmoeilijkheden en de benzine-
schaarsohte heeft de Nederlandsche za
kenman begrepen, dat hij deze beurs onder
geen omstandigheden mocht missen. Dat
is natuurlijk ook gemakkelijk verklaar
baar, meer dan ooit had de zakenman be
hoefte om zyn voorraden aan te vullen en,
waar dit niet mogelijk was, uit te zien naar
andere mogelijkheden om zijn taak op peil
te houden.
Allerwege werd de behoefte gevoeld om
met elkaar in contact te komen en ziehier
de oplossing van de vraag waaraan is
dit record aantal bezoekers te danken?
Goede zaken gemaakt.
En laten wij dat er direct op laten vol
gen, voor zoover mogelijk is er een zeer
druk en levendig zakendoen op deze beurs
geweest. Wanneer het geheel uitgesloten
was orders te plaatsen en bestellingen te
doen, heeft men toch geen vergeefsche reis
naar de Domstad gemaakt, omdat althans
het contact tusschen fabrikant en consu
ment zijn goede uitwerking voor de toe
komst zeker niet zal missen. En met name
Was de belangstelling voor de nieuwe groe
pen zeer groot, ik noem de textiel-afdee-
ling, de schoenengroep en vooral ook de
voedings- en genotmiddelenstands. Vijftien
jaar lang zijn de schoenen niet ter beurze
geweest, op de laatste beurs in het najaar
1940 nam de schoenenafdeeling een be
scheiden plaats in en ondanks de minder
gunstige aspecten in deze branche waren
de schoenenfabrikanten thans ruim verte
genwoordigd en zij hebben nu reeds te
kennen gegeven, dat zij de tijdsomstan
digheden in aanmerking genomen goe
de zaken hebben gemaakt.
Bij de bouwmaterialen hebben zich in
grijpende wijzigingen voltrokken, ik her
inner alleen maar even aan de nieuwe
bouwconstructies, doch ook hier treffen wq
hetzelfde verschijnsel aan druk bezoek en
voor zoover mogelijk goede zaken. In vak
kringen bestond n.l. een zeer sterke prik
kel om ter beurze naar de nieuwe moge
lijkheden in het bouwbedrijf uit te kijken.
Uit een en ander kan men vaststellen, dat
de zakenman zich hier zoowel als in andere
branches goed heeft georiënteerd en uit
zijn gang naar Utrecht zéker zijn voordeel
heeft gedaan. De zucht om zich althans
goed te oriënteeren was zeer groot en dat
was voor den handel dringend hoodig. Uit
dat oogpunt bezien heeft deze beurs meer
dan ooit te voren haar nut bewezen.
De belangstelling voor hetgeen hier was
te zien kwam echter niet alleen uit de
zakenkringenhet viel mij op, dat er dit
keer ook zooveel anderen, zooals architec
ten, waterstaatsmenschen enz. van him
interesse blijk gaven. Ik kan dan ook nu
reeds verklaren, dat het bezoek niet alleen
kwantitatief zeer groot Was, doch dat het
kwalitatief gesproken zeker niet voor de
hoeveelheid onderdeed.
Nu moet er den nadruk op worden ge
legd, dat het ons in elk opzicht mogelijk
is gemaakt deze jaarbeurs te organiseeren.
Zoowel van overheidswege al" ook van de
zijde der Spoorwegen en nio»t te vergeten
van den kant der deelneir. er. heeft men
alles gedaan om het ons n.iog^ök te ma
ken deze jaarbeurs een succes te laten
worden.
Alle extra-treinen naa r Utrecht waren
volgeboekt en zelfs de tweemail opgetre
den ernstige treinstorinjgen hebl-en de za-
kenmenschen er niet van weei'houden In
dichte drommen onze poorten te betreden.
Een merkwaardig feit kan ik hierbij nog
vermelden, nJ. dat het bij deze beurs voor
het eerst is voorgekomen, dat het aantal
bezoekers van de eerste week vrijwel gelijk
was aan het aantal bezoekers, dat in de
tweede week ter beurze kwam. Daarin is
voorheen altijd een belangrijk verschil ge
weest, dit keer was, zooals gezegd
de bezetting volkomen gelijkwaardig. Tot
dusverre Zijn er ruim 60.000 bezoekers ge
weest, die een kaartje kochten san den in
gang der beurs. Duizenden kaarten zijn er
verder aan den man gebracht door de
verschillende reisbureaux en via de spoor
wegen, zoodat wij veilig kunnen aannemen,
dat, meegerekend de deelneoi crakaarten,
veel en veel meer dan honderdduizend
menschen de 44e jaarbeurs be?. >chten.
De belangstelling uit het buitenland was
dit keer uiteraard niet groot, alhoewel
vooral uit België en Dultschland toch nog
velen naar Utrecht zijn gekomen om te
zien hoe de Hollandsche zakenman zich
door de zwarigheden des tflds worstelt.
Door den geweldigen toeloop van jaar-
beursbezoekers zijn er wak verkeersop
stoppingen op Vreebrug voorgekomen, wij
zijn dan ook van plan met de ervaring,
welke wij thans hebben opgedian, voor
den volgenden keer meer in- en uitgangen
te maken, want anders krijgen wjj met de
gemeente Utrecht, die ons juist zoozeer
terwille is geweest, last en dit raag zeker
niet voorkomen. Wij hebben met niemand
last gehad, integendeel, men heeft ons
meer dari eens zijn tevredenheid betuigd
over de vaak niet verwachte resultaten.
Als u toch in ieder geval een kladiti wilt
hooren, dan zou het deze moeten zijn, dat
het op de beurs op enkele spitsuren van
den dag inderdaad veel te vol was. Dat
geldt vooral de afdeellng surrogaten, waar
vaak geen bijkomen aan was.
Uitbreidingsplatmen.
Ik kan dan ook verklappen, dat er
momenteel ernstige besprekingen
gaande zyn over uitbreiding van het
jaarbeurscomplex. De oude schouw
burg zal verdwijnen en de dan vrij
gekomen ruimte zullen wy gaarne be
nutten voor den bouw van een nieuw
gebouw of een vleugel. Hoe dat pre
cies zal worden, mag ik thans nog
niet zeggendaarover zult u spoedig
meer hooren
De stad Utrecht heeft door deze jaar
beurs zeer goede zaken gemaakt. Om u
een sprekend voorbeeld te noemen, de di
recteur van het jaarbeursrestaurant ver
telde mij vanochtend, dat hij Dinsdag
dus op één dag ruim dertien duizend
kopjes koffie had geschonken. Dat is.een
typisch voorbeeld van den consumptie-
omzet. Door bemiddeling van de V.V.V.
waren niet alleen alle hotels im Utrecht
prop- en propvol, maar konden bovendien
honderden bij particulieren worden onder
gebracht. Ook het V.V.V.-apparaat werkte
dit keer uitstekend. Ja, er zijn inderdaad
vele reizigers gedupeerd geweest door de
treinstoringen van Zaterdag en Maandag,
maar over het algemeen hebben zij allen
een onderdak in Utrecht of omgeving kun
nen vinden. Er is een voorbeeld bekend
van een reiziger, die geen aansluiting meer
had met zijn trein in een der uithoeken
van ons land en die ook geen hotel meer
kon vinden. Hij is des nachts zwervende
op straat aangetroffen door de politie en
„mocht" tot vier uur op het hoofdbureau
van politie vertoeven. De kantonrechter
heeft hem veroordeeld tot drie gulden
boete subsidiair één dagMaar dat
intermezzo buiten beschouwing gelaten,
kan ik niet anders zeggen, dan dat ieder
een zijn medewerking heeft verleend en
dat de beurs een vlot verloop heeft gehad.
Spoorwegen, pers, deelnemers, allen heb
ben hun uiterste krachten aan ons mooie
werk van de jaaroeurs gegeven en daar
voor past een woord van hartelijken dank.
En zoo gaan wij vol nieuwen moed voor
bereidingen treffen voor de nieuwe beurs,
in Let najaar, waarvoor vooral uit agra
rische kringen reeds thans groote belang
stelling bestaat-
Schade aan goederen door
oorlogsgeweld.
GEEN BIJDRAGEN, INDIEN GEDEKT
DOOR MOLESTVERZEKERING.
De secretaris-generaal van het departe
ment van financiën deelt het volgende
mede
De staat verleent geen bijdragen op den
voet van hét besluit op de materieele oor
logsschaden terzake van schaden, door oor
logsgeweld veroorzaakt aan goederen, voor
zoover deze schaden onder een molestver-
zekering voor transport van goederen op de
voorwaarden, gebruikelijk op de Amster
damsche of Rotterdamsche beurs, gedekt
hadden kunnen zjjn. Voor zoover er verschil
bestaat tusschen de bovenvermelde Am-
sterdamsche en Rotterdamsche verzeke-
ringsvoorwaarden, zullen terzake de voor-
Waardén gelden van de verzekering, welke
wérd afgesloten, en zoo geen verzekering
bestaat, zullen gelden, hetzij de Amsterdam-
sche hetzij de Rotterdamsche voorwaarden,
naar gelang dezè voor de betrekkelijke
schade de minste dekking geven.
Het voorafgaande geldt met betrekking
tot door oorlogsgeweld veroorzaakte scha
de aan goederen, waarvan het vervoer op
of na 22 Maart 1941 een aanvang heeft ge
nomen.
Tusschen de bevoegde Duitsche en Ne
derlandsche dienstorganen wordt overleg
gepleegd over de aanwijzing van een ge
volmachtigde voor de bosch- en houtvoor
ziening, met het oog op de tegenwoordige
en toekomstige verzekering van de behoefte
aan hout als grondstof, wiens bemoeiingen
zich uitstrekken over alle vraagstukken,
welke met de productie en levering van
ruw hout verband hebben. De bèteekenis
van deze grondstof is steeds grooter ge
worden, zoodat zij thans op de eerste plaats
van alle ruwe materialen is gekomen. Hout
wordt gebezigd in het bouwbedrijf, den
mijnbouw, den scheepsbouw, de papier-,
lucifers-, meubel-, springstof-, textiel- en
veevoederindustrie, in duizenden chemi
sche producten, voor de vervaardiging van
symthetlsche benzine, bij de spoorwegen en
in andere takken van bedrijf, die hier niet
alle genoemd kunnen worden, zoomede als
materiaal voor allerlei kunstvoorwerpen.
Men kan gerust zeggen, dat hout het
meest veelzijdige van alle ruwe materialen
is, omdat het een gansche rij van sleutel
posities inneemt, waarop dndere industrieën
zijn aangewezen. Niet vergeten zij, dat hout
ook als brandstof wordt gebruikt, doch de
situatie in de houtwereld bestemt dit ma
teriaal voor doeleinden van hooger belang.
Hout is een natuurproduct, het product
van het boschwezen. Daardoor is de betee-
ktitiis van het boschbedrijf gelijktijdig met
zijn product toegenomen. Op het gebied van
de bebossching blijft in ons land steeds nog
zeer veel te doen, hoepel een klein, doch
voortreffelijk staatsboschbeheer reeds in de
laatste jaren tezamen met de Nederland
sche Heidemaatschappij goede vorderingen
Kleine opleving op de
Amsterdamsche beurs.
Wanneer het er om gaat de koers bewe
ging op de effectenbeurs te definieeren,
dan blijft men dikwijls in het duister tas
ten. Gisteren ontwikkelde zich vrij onver
wacht meer affaire dan den laats ten tijd
gebruikelijk was en daarbij openbaarde zich
een vaste stemming. Over en weer werd
gevraagd waaraan deze verandering ten
goede was toe te schrijven, maar het ant
woord moest schuldig worden gebleven.
Desondanks ging er op verscheidene af-
deelingen van de locale markt nogal wat
om en in de eerste plaats werd de aan
dacht getrokken door de industrieelen. Bij
de opening werd onmiddellijk op een hoo
ger peil afgedaan, maar daarna werd'een
opwaartsche richting gevolgd; De petrd-
leummarkt was goed gedisponeerd voor
olies, het leidende petroleumaandeel kon
zich verbeteren en een koerswinst van een
goede zestal punten in vergelijking met
eergisteren kon worden gemaakt. Voor
scheepvaartfondsen werd nogal belangstel
ling aan den dag gelegd. Cultuurfondsen
konden zich eveneens verheugen in een
betere stemming. De affaire in rubberaan-
deelen had een bescheiden omvang. De ta-
baksafdeeling was zeer stil..
Hoewel de affaire in Amerikaansche
fondsen niet omvangrijk was, werd in de
staalaandeelen toch aanhoudend zaken ge
daan. Bq de opening werd meerendeels ge
handeld op of iets boven het peil van de
vorige slotprijzen, waarna de koersen ge
leidelijk aan omhoog gingen. Ook koper
waarden en spoorwegshares lagen vast in
de markt.
Op de beleggingsafdeeling, die in het
begin van deze week een vaste houding ten
toon had gespreid, was de situatie echter
veranderd. Het aanbod had eerder de over
hand en de koersen vertoonden in overeen
stemming hiermede een neiging tot afbrok
kelen. Prolongatie 2%
Amsterdam 1930 3% 88%
Bataafsche Petr. Mq .ObL Z/2 78%
78%
A Ned. Gist- en Spiritusfabr.
363
A Amsterdamsche Bank
108%
A K.M. De Schelde Nat. Bez. 68%
69%
Nederland le lng 1940 4
97%
97%
Nederland 2e lng 1940 4
94%
94%
Nederi. met bel. fac. 1940
4 97%
97%
Ned. k 1000 1938 (3%)
3 84%
85
Indië k 1000 1937 3
87%
87%
A Koloniale Bank
172%
A Ned. Ind Handelsbank
119%
121%
C Ned. Handel My.
119%
120
A Van Berkels Pat.
96%
97
C Calvé Delft
60
62
A Lever Bros en Unilever
102%
104%
A Philips Gloeil. Gem. Bez
190
191%
C Am. Car Foundry
28
28%
C Anaconda Copper
27%
27%
C Bethlehem Steel
79%
79%
C General Motor
49%
49
C Kennee. Copper
34%
35%
C North Am. Aviation
15
15%
C Rep. Steel
23%
23%
C Un. States Steel
61%
63
C North Am. Cy.
16%
16%
A Kon. Petroleum My.
215%
221
C Contin. Oil Cy.
17%
17%
C Philips Petrol.
32%
33%
C Shell Union
11%
12
C Tide Water Asa. Oil
9%
9%
A Ned. Scheepvaart Unie
166%
169%
A Handelsver. Amsterdam
403
410%
A Ned. Ind. Suiker U.
241
248
A Deli Batavia Mq.
185
C Deli Mij. k 1000
227%
230
A Senembah Mq.
183
189
C Pennsylv. Rr.
24%
24%
A South Railway
14%
C Amsterdam Rubb.
262%
265%
A Deli Batavia Rubb. Mq.
204%
208
A Hessa Rubber My.
132
135
A Serbadjadi Surti Rubber
124%
Nederland 1941 4 f 100
97
96%
Nederland 1941 4 f 500
97
96%
Nederland 1941 4 f 1000
97%
96%
STABSCHEF LUTZE BEZOEKT DEN
RIJKSCOMMISSARIS.
Naar wij vernemen vertoeft Stabschef
Lutze op het oogenblik te 's-Gravenhage,
voor een bezoek van enkele dagen aan
den Rijkscommissaris, rijksminister Seyss-
Inquart.
in den boschstand heeft weten te verkrij
gen.
De in hel Duitsche rflk sedert jaren juist
gebleken stelregel, alle takken van bedrijf,
in welker middelpunt het hout staat, orga
nisch te ordenen en in een centrale samen
te brengen, dient nu ook in Nederland toe
passing te vinden.
Hierbij kan met zekerheid worden gere
kend op een belangrijk voordeel voor de
Nederlandsche volksgemeenschap, wanneer
de bestuursmaatregelen worden vereenvou
digd, plannen en de uitvoering daarvan doel
treffend worden geleid en de houtvoorzie
ning den lande meer dienstbaar wordt ge
maakt
Met het bosch is bovendien een reeks van
belangen voor de bevolking verbonden.
Ook deze moeten worden bevorderd. Voor
zoover de natuur- en heembescherming met
boschzorg, boom- en struikaanwas samen
hangt, zal deze evenzoo tot de taak van den
gevolmachtigde dienen te behooren. Een
verder arbeidsgebied voor hem is de rege
ling van de jacht-aangelegenheden in over
leg met de vertegenwoordigers van den
landbouw.
Uit de hier In het kort opgenoemde be
langengroepen zullen den gevolmachtigde
vakkundige medewerkers ter 'zijde staan.
Tegelijkertijd zullen de leiders van de be
treffende departementen zoo mogelijk vele
hunner volmachten aan het nieuwe insti
tuut dat onder hun leiding werkt overdra
gen. Hierdoor wordt een eenvoudige en
snelle werkmethode verkregen, die in de
tegenwoordige situatie van bijzonder be
lang is.
Een gebruik, dat nog dateert uit den tijd
der diligences, gaat verdwijnen. Het klach
tenboek van de Nederlandsche Spoorwegen
is met ingang van Woensdag ter ziele ge
gaan. In verband met dit merkwaardige
feit bij de Ned. Spoorwegen schrijft men
ons het volgende:
Als u weet hoe moeilijk het is, twee
menschen tevreden te stellen, dan kunt u
zelf uitrekenen, wat voor onmogelijke taak
het moet zijn, het op dit ondermaansche
negentig millioen menschen naar den zin
te maken.
Maar wie heeft er nu met de stemming
goede en kwade luim van negentig
millioen menschen te maken? zult u zich
verwonderd afvragen.
Het antwoord is niet zoo moeilijk als
het misschien wel lijkt Neem nu eens de
Nederlandsche Spoorwegen: die krijgen
nog altijd per jaar een millioen of negen
tig menschen „op visite". En al doen de
spoorwegen him best het een ieder naar
den zin te maken, er zijn en blijven altijd
klachten.
Als we de historie van het klachten-
boek, dat tot nu toe op de meeste stations
aanwezig was, naslaan, dan merken we,
JEUGDIGS DIEVENBENDE
OPGESPOORD.
Het is de recherche te Heemstede ge
lukt een jeugdige dievenbende op te spo
ren, die eenige maanden de gemeente on
veilig heeft gemaakt.
In verband hiermede zijn aangehouden
de 17-jarige R. en de 15-jarige G. wegens
diefstal met braak in een automatiek. Bij
hun aanhouding kwam aan het licht, dat
bfl ^e diefstallen betrokken waren de 17-
jarige H. C. W. en de 15-jarige J. Th. W.
uit Heemstede en de 18-jarige B. H. K. uit
Haarlem. De jongens hebben verscheidene
diefstallen op hun geweten. Uit het kan
toortje van een automatiek stajen zij een
bedrag van vijftig gulden, verder namen
zq chocolade en bonbons weg, fietsbanden,
enz. R. heeft bekend, zich aan diefstal van
negen buiten, en elf binnenbanden te heb
ben schuldig gemaakt De heele party ver
kocht hQ voor negen gulden aan een acht
tienjarigen jongen, die verklaarde zeven
buiten- en binnenbanden verkocht te heb
ben aan een hem onbekend persoon. Bij
huiszoeking werden twee buiten- en vier
binnenbanden gevonden. Dieven en heler
zijn ter beschikking van den officier van
justitie gesteld.
RANGEERDER DOODELIJK GEWOND.
Dinsdagnacht is de 48-jarige gehuwde
rangeerder J. F. Liebregts by het koppelen
van een goederentrein op iet emplacement
van het station te Eindhoven tusschen de
buffers geraakt waardoor zijn borstkas
werd ingedrukt en hij een ernstige wonde
aan een der handen opliep. Nadat hem de
eerste hulp verleend was, moest hij in het
R.K. ziekenhuis worden opgenomen. Daar
is het Woensdagochtend overleden.
Het slachtoffer laat een vrouw met groot
gezin achter.
Wij zeiden al, dat van de zijde van da
hoogste autoriteiten in den lande belang
stelling voor het klachtenboek bestond. Om
te beginnen werd elk boek, voordat het op
een station werd neergelegd, door den raad
van toezicht op de spoorwegen later
door den rijksinspecteur van het verkeer
aandachtig nagezien of alle genum
merde bladzijden aanwezig waren, waarna
het op de eerste en laatste bladzijde voor
accoord werd afgeteekend.
En als vroeger de raad van toezicht en
later de rijksinspecteur op de stations in
spectie hield, dan kwamen de boeken voor
den dag en werden ze aandachtig bestu
deerd.
Het publiek heeft echter een fijne neus,
en er kwamen steeds meer reizigers, die
jde klachtenproceduren rompslomp vonden
en direct een brief naar de centrale ad
ministratie zonden. En de spoorwegen zou
den de spoorwegen niet zijn, als zy aan
die klachten minder aandacht besteedden.
Zoo werd er een steeds geringer gebruik
gemaakt van het klachtenboek.
Nu is met toestemming van de overheid
tot opheffing van het klachtenboek beslo
ten en met het klachtenboek verdwijnt een
stukje romantiek uit het leven van den
MOSKOU REGISTREERDE VIER
AARDBEVINGEN.
Volgens de ïsvestia zijn Zondag jl, door
het Moskousche seismologische instituut
niet minder dan vier aardbevingen geregis
treerd. Voor de eerste maal sloegen de
apparaten om 7 uur 52 Greenwichtyd
door, waarbij heh epicentrum der beving
op ongeveer 6900 KM. van Moskou lag,
waarschijniyk aan de Zuidpunt van het
schiereiland Kamsjatka. Om 16 uur 40 en
om 18 uur 53 werden aardbevingen op een
afstand van 2800 KM. opgeteekend, wel
ker epicentrum in de Middellandsche Zee
op een diepte van ongeveer 100 KM. moet
hebben gelegen. Bq de vierde aardbeving,
om 21 uur 04, was de afwijking der appa
raten zoo zwak, dat de afstand van het
epicentrum in Moskou niet kon worden
berekend.
GROOTE PETROLE UMBRAND BIJ
NEW ORLEANS.
Naar Associated Press meldt, is er op
het nabij de stad gelegen terrein der Gulf
Refining Oil Company bij New Orleans,
een groote brand uitgebroken, waarbij tal
van vaten benzine ontploften. Ook in de
vaten met smeerolie vond het vuur rijke
lijk voedsel. De brandweerlieden moesten
zich in hoofdzaak er toe beperken een
tank met 500.000 gallons olie te redden. De
aangerichte schade is nog niet bekend. Men
neemt aan dat het vuur door vonken van.s
een vrachtauto ontstaan is. Reeds de vo
rige week werd New Orleans, zooals ge
meld, door een grooten brand geteisterd,
waardoor een schade van drie millioen
dollars ontstond.
Een tafereel, dat al weinig meer voorkwam, maar dat nu, mèt het klachtenboek,
definitief verdwijnen gaat. (foto N. S.)
dat het eerste boek voorzoover we ten
minste hebben kunnen nagaan dateert
van 1829 en ter beschikking stond van de
reizigers per dilligence. Toen de spoor
wegen in 1839 het levenslicht aanschouw
den, hebben ze deze gewoonte overgeno
men, maar nu houdt het klachtenboek
zoo staat heel zakelijk en ongevoelig in de
laatste dienstorder voor het spoorwegper
soneel op te bestaan.
Zoo'n klachtenboek was een gewichtig
document, waarvoor de hoogste autori
teiten in den lande belangstelling hadden.
Neem eens het geval, dat een reiziger
zich over een bepaalde gebeurtenis te be
klagen had. Dan vroeg hy het klachten
boek. De ambtenaar verschoot van kleur
en kwam met het boek op tafel want
„bet personeel mag geen pogingen doen
om iemand van het inschrijven van een
Wacht te doen afzien
De reiziger vulde dus met z'n bezwaren
de blanke bladzqden van het klachtenboek,
welke klacht in drie-voud moest worden
overgeschreven. Een afschrift zonder toe
lichting ging naar de commercieele af-
deeling en twee naar den chef van den lijn
dienst, namelijk één met en één zonder
toelichting, die op zijn beurt het eerste
exemplaar met advies aan de commercieele
afdeeling en het andere aan den rijksin
specteur van het verkeer doorzond. De
klager kreeg dan tenslotte antwoord,
waarvan een afschrift aan den stations
chef werd gestuurd, om naast de oorspron
kelijke klacht in het klachtenboek te wor
den ingeschreven.
spoorwegman, dat onafscheldeiyk van het
bedrijf geschenen had.
Want is het geen „romance" als u tn
het „klagtenboek" van Delden, dat nog
steeds in gebruik was, als eerste klacht
leest „den 24en February 1868 van Goor
naar Delden was de waterstof in de
2e klasse voorzien van koud water", waar
naast men dan als antwoord kan lezen,
dat „de klagte" gedeeltelijk ongegrond
was, omdat het water wel niet heet, maar
toch ook niet koud, namelijk „laauw" was
geweest
En in een ander klachtenboek treffen
we o.a. een klacht uit 1867 aan waarin een
burgemeester er zich over beklaagt dat er
drie personen met „herfsche kaas" in da
coupé waren toegelaten, waardoor er een
niet al te aangename geur werd ver
spreid
Het blqkt ook een paar maal voorge
komen te zijn, dat er reizigers naar het
klachtenboek vroegen, terwq' zij net iets
te veel aan Bocchus hadden geofferd. Het
schrift was er daardoor niet duidelijker op
geworden en o.a. troffen we het volgends
antwoord aan: „Bq onderzoek is gebleken,
dat klager, toen hq zqne onleesbare klacht
inschreef, teveel bedwelmend vocht had
gebruikt Dierhalve is de klacht niet be
antwoord".
Nu is dit stukje poëzie uit het spoor
wegbedrijf verdwenen en daarvoor in do
plaats komen korte, zakelqke briefjes met
verzoek „die-en-die-trein weer in te leg
gen", of „daar-en-daar toch vooral og
aansluiting te wachten"