Tweede blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Donderdag 19 Maart 1941 Record-aantal bezoekers op de Nederlandsche Jaarbeurs. ER WERDEN GOEDE ZAKEN GEMAAKT. Het klachtenboek der Nederlandsche spoorwegen. HOUTVOORZIENING VOOR BINNENLANDSCH VERBRUIK VERZEKERD. Een merkwaardig Instituut verdwenen. „O herinnert zich wellicht onze 38e Jaarbeurs, waar voor het eerst, in Ne derland proefnemingen met de televi sie waren te aanschouwen en welke beurs toen de drukst-bezochtste was in de historie van ons jaarbeurs leven. Het zag er naar uit, dat het recordaantal personendat toen de beurs bezocht, niet te overtreffen was. Maar wat wij geen van allen hadden .gedacht is geschied, het record is ge broken, de beurs die vandaag is af ge- loopen, is de drukst-bezochtste van al de M jaarbeurzen, wélke wy hébben gehouden Met deze woorden leidde de zakelijke directeur van de jaarbeurs, mr. J. Milius een onderhoud in, dat een verslaggever van het A.N.P. met hem had over het verloop van de jaarbeurs 1941. Werkelijk zoo vervolgde de heer Milius deze beurs heeft onze toch al zeer hooge ver wachtingen verre en verre overtroffen. Wjj hadden uiteraard door de tijdsomstandig heden een zeer druk bezoek verwacht, doch dat meer dan honderdduizend men- schen de 44e jaarbeurs zouden bezoeken, hadden wij op geen stukken na gedacht. Temeer niet, omdat wij als ieder ander we ten, hoeveel moeilijkheden er momenteel zijn om uit alle deelen van het land naar Utrecht te komen. Maar ondanks alle ver keersmoeilijkheden en de benzine- schaarsohte heeft de Nederlandsche za kenman begrepen, dat hij deze beurs onder geen omstandigheden mocht missen. Dat is natuurlijk ook gemakkelijk verklaar baar, meer dan ooit had de zakenman be hoefte om zyn voorraden aan te vullen en, waar dit niet mogelijk was, uit te zien naar andere mogelijkheden om zijn taak op peil te houden. Allerwege werd de behoefte gevoeld om met elkaar in contact te komen en ziehier de oplossing van de vraag waaraan is dit record aantal bezoekers te danken? Goede zaken gemaakt. En laten wij dat er direct op laten vol gen, voor zoover mogelijk is er een zeer druk en levendig zakendoen op deze beurs geweest. Wanneer het geheel uitgesloten was orders te plaatsen en bestellingen te doen, heeft men toch geen vergeefsche reis naar de Domstad gemaakt, omdat althans het contact tusschen fabrikant en consu ment zijn goede uitwerking voor de toe komst zeker niet zal missen. En met name Was de belangstelling voor de nieuwe groe pen zeer groot, ik noem de textiel-afdee- ling, de schoenengroep en vooral ook de voedings- en genotmiddelenstands. Vijftien jaar lang zijn de schoenen niet ter beurze geweest, op de laatste beurs in het najaar 1940 nam de schoenenafdeeling een be scheiden plaats in en ondanks de minder gunstige aspecten in deze branche waren de schoenenfabrikanten thans ruim verte genwoordigd en zij hebben nu reeds te kennen gegeven, dat zij de tijdsomstan digheden in aanmerking genomen goe de zaken hebben gemaakt. Bij de bouwmaterialen hebben zich in grijpende wijzigingen voltrokken, ik her inner alleen maar even aan de nieuwe bouwconstructies, doch ook hier treffen wq hetzelfde verschijnsel aan druk bezoek en voor zoover mogelijk goede zaken. In vak kringen bestond n.l. een zeer sterke prik kel om ter beurze naar de nieuwe moge lijkheden in het bouwbedrijf uit te kijken. Uit een en ander kan men vaststellen, dat de zakenman zich hier zoowel als in andere branches goed heeft georiënteerd en uit zijn gang naar Utrecht zéker zijn voordeel heeft gedaan. De zucht om zich althans goed te oriënteeren was zeer groot en dat was voor den handel dringend hoodig. Uit dat oogpunt bezien heeft deze beurs meer dan ooit te voren haar nut bewezen. De belangstelling voor hetgeen hier was te zien kwam echter niet alleen uit de zakenkringenhet viel mij op, dat er dit keer ook zooveel anderen, zooals architec ten, waterstaatsmenschen enz. van him interesse blijk gaven. Ik kan dan ook nu reeds verklaren, dat het bezoek niet alleen kwantitatief zeer groot Was, doch dat het kwalitatief gesproken zeker niet voor de hoeveelheid onderdeed. Nu moet er den nadruk op worden ge legd, dat het ons in elk opzicht mogelijk is gemaakt deze jaarbeurs te organiseeren. Zoowel van overheidswege al" ook van de zijde der Spoorwegen en nio»t te vergeten van den kant der deelneir. er. heeft men alles gedaan om het ons n.iog^ök te ma ken deze jaarbeurs een succes te laten worden. Alle extra-treinen naa r Utrecht waren volgeboekt en zelfs de tweemail opgetre den ernstige treinstorinjgen hebl-en de za- kenmenschen er niet van weei'houden In dichte drommen onze poorten te betreden. Een merkwaardig feit kan ik hierbij nog vermelden, nJ. dat het bij deze beurs voor het eerst is voorgekomen, dat het aantal bezoekers van de eerste week vrijwel gelijk was aan het aantal bezoekers, dat in de tweede week ter beurze kwam. Daarin is voorheen altijd een belangrijk verschil ge weest, dit keer was, zooals gezegd de bezetting volkomen gelijkwaardig. Tot dusverre Zijn er ruim 60.000 bezoekers ge weest, die een kaartje kochten san den in gang der beurs. Duizenden kaarten zijn er verder aan den man gebracht door de verschillende reisbureaux en via de spoor wegen, zoodat wij veilig kunnen aannemen, dat, meegerekend de deelneoi crakaarten, veel en veel meer dan honderdduizend menschen de 44e jaarbeurs be?. >chten. De belangstelling uit het buitenland was dit keer uiteraard niet groot, alhoewel vooral uit België en Dultschland toch nog velen naar Utrecht zijn gekomen om te zien hoe de Hollandsche zakenman zich door de zwarigheden des tflds worstelt. Door den geweldigen toeloop van jaar- beursbezoekers zijn er wak verkeersop stoppingen op Vreebrug voorgekomen, wij zijn dan ook van plan met de ervaring, welke wij thans hebben opgedian, voor den volgenden keer meer in- en uitgangen te maken, want anders krijgen wjj met de gemeente Utrecht, die ons juist zoozeer terwille is geweest, last en dit raag zeker niet voorkomen. Wij hebben met niemand last gehad, integendeel, men heeft ons meer dari eens zijn tevredenheid betuigd over de vaak niet verwachte resultaten. Als u toch in ieder geval een kladiti wilt hooren, dan zou het deze moeten zijn, dat het op de beurs op enkele spitsuren van den dag inderdaad veel te vol was. Dat geldt vooral de afdeellng surrogaten, waar vaak geen bijkomen aan was. Uitbreidingsplatmen. Ik kan dan ook verklappen, dat er momenteel ernstige besprekingen gaande zyn over uitbreiding van het jaarbeurscomplex. De oude schouw burg zal verdwijnen en de dan vrij gekomen ruimte zullen wy gaarne be nutten voor den bouw van een nieuw gebouw of een vleugel. Hoe dat pre cies zal worden, mag ik thans nog niet zeggendaarover zult u spoedig meer hooren De stad Utrecht heeft door deze jaar beurs zeer goede zaken gemaakt. Om u een sprekend voorbeeld te noemen, de di recteur van het jaarbeursrestaurant ver telde mij vanochtend, dat hij Dinsdag dus op één dag ruim dertien duizend kopjes koffie had geschonken. Dat is.een typisch voorbeeld van den consumptie- omzet. Door bemiddeling van de V.V.V. waren niet alleen alle hotels im Utrecht prop- en propvol, maar konden bovendien honderden bij particulieren worden onder gebracht. Ook het V.V.V.-apparaat werkte dit keer uitstekend. Ja, er zijn inderdaad vele reizigers gedupeerd geweest door de treinstoringen van Zaterdag en Maandag, maar over het algemeen hebben zij allen een onderdak in Utrecht of omgeving kun nen vinden. Er is een voorbeeld bekend van een reiziger, die geen aansluiting meer had met zijn trein in een der uithoeken van ons land en die ook geen hotel meer kon vinden. Hij is des nachts zwervende op straat aangetroffen door de politie en „mocht" tot vier uur op het hoofdbureau van politie vertoeven. De kantonrechter heeft hem veroordeeld tot drie gulden boete subsidiair één dagMaar dat intermezzo buiten beschouwing gelaten, kan ik niet anders zeggen, dan dat ieder een zijn medewerking heeft verleend en dat de beurs een vlot verloop heeft gehad. Spoorwegen, pers, deelnemers, allen heb ben hun uiterste krachten aan ons mooie werk van de jaaroeurs gegeven en daar voor past een woord van hartelijken dank. En zoo gaan wij vol nieuwen moed voor bereidingen treffen voor de nieuwe beurs, in Let najaar, waarvoor vooral uit agra rische kringen reeds thans groote belang stelling bestaat- Schade aan goederen door oorlogsgeweld. GEEN BIJDRAGEN, INDIEN GEDEKT DOOR MOLESTVERZEKERING. De secretaris-generaal van het departe ment van financiën deelt het volgende mede De staat verleent geen bijdragen op den voet van hét besluit op de materieele oor logsschaden terzake van schaden, door oor logsgeweld veroorzaakt aan goederen, voor zoover deze schaden onder een molestver- zekering voor transport van goederen op de voorwaarden, gebruikelijk op de Amster damsche of Rotterdamsche beurs, gedekt hadden kunnen zjjn. Voor zoover er verschil bestaat tusschen de bovenvermelde Am- sterdamsche en Rotterdamsche verzeke- ringsvoorwaarden, zullen terzake de voor- Waardén gelden van de verzekering, welke wérd afgesloten, en zoo geen verzekering bestaat, zullen gelden, hetzij de Amsterdam- sche hetzij de Rotterdamsche voorwaarden, naar gelang dezè voor de betrekkelijke schade de minste dekking geven. Het voorafgaande geldt met betrekking tot door oorlogsgeweld veroorzaakte scha de aan goederen, waarvan het vervoer op of na 22 Maart 1941 een aanvang heeft ge nomen. Tusschen de bevoegde Duitsche en Ne derlandsche dienstorganen wordt overleg gepleegd over de aanwijzing van een ge volmachtigde voor de bosch- en houtvoor ziening, met het oog op de tegenwoordige en toekomstige verzekering van de behoefte aan hout als grondstof, wiens bemoeiingen zich uitstrekken over alle vraagstukken, welke met de productie en levering van ruw hout verband hebben. De bèteekenis van deze grondstof is steeds grooter ge worden, zoodat zij thans op de eerste plaats van alle ruwe materialen is gekomen. Hout wordt gebezigd in het bouwbedrijf, den mijnbouw, den scheepsbouw, de papier-, lucifers-, meubel-, springstof-, textiel- en veevoederindustrie, in duizenden chemi sche producten, voor de vervaardiging van symthetlsche benzine, bij de spoorwegen en in andere takken van bedrijf, die hier niet alle genoemd kunnen worden, zoomede als materiaal voor allerlei kunstvoorwerpen. Men kan gerust zeggen, dat hout het meest veelzijdige van alle ruwe materialen is, omdat het een gansche rij van sleutel posities inneemt, waarop dndere industrieën zijn aangewezen. Niet vergeten zij, dat hout ook als brandstof wordt gebruikt, doch de situatie in de houtwereld bestemt dit ma teriaal voor doeleinden van hooger belang. Hout is een natuurproduct, het product van het boschwezen. Daardoor is de betee- ktitiis van het boschbedrijf gelijktijdig met zijn product toegenomen. Op het gebied van de bebossching blijft in ons land steeds nog zeer veel te doen, hoepel een klein, doch voortreffelijk staatsboschbeheer reeds in de laatste jaren tezamen met de Nederland sche Heidemaatschappij goede vorderingen Kleine opleving op de Amsterdamsche beurs. Wanneer het er om gaat de koers bewe ging op de effectenbeurs te definieeren, dan blijft men dikwijls in het duister tas ten. Gisteren ontwikkelde zich vrij onver wacht meer affaire dan den laats ten tijd gebruikelijk was en daarbij openbaarde zich een vaste stemming. Over en weer werd gevraagd waaraan deze verandering ten goede was toe te schrijven, maar het ant woord moest schuldig worden gebleven. Desondanks ging er op verscheidene af- deelingen van de locale markt nogal wat om en in de eerste plaats werd de aan dacht getrokken door de industrieelen. Bij de opening werd onmiddellijk op een hoo ger peil afgedaan, maar daarna werd'een opwaartsche richting gevolgd; De petrd- leummarkt was goed gedisponeerd voor olies, het leidende petroleumaandeel kon zich verbeteren en een koerswinst van een goede zestal punten in vergelijking met eergisteren kon worden gemaakt. Voor scheepvaartfondsen werd nogal belangstel ling aan den dag gelegd. Cultuurfondsen konden zich eveneens verheugen in een betere stemming. De affaire in rubberaan- deelen had een bescheiden omvang. De ta- baksafdeeling was zeer stil.. Hoewel de affaire in Amerikaansche fondsen niet omvangrijk was, werd in de staalaandeelen toch aanhoudend zaken ge daan. Bq de opening werd meerendeels ge handeld op of iets boven het peil van de vorige slotprijzen, waarna de koersen ge leidelijk aan omhoog gingen. Ook koper waarden en spoorwegshares lagen vast in de markt. Op de beleggingsafdeeling, die in het begin van deze week een vaste houding ten toon had gespreid, was de situatie echter veranderd. Het aanbod had eerder de over hand en de koersen vertoonden in overeen stemming hiermede een neiging tot afbrok kelen. Prolongatie 2% Amsterdam 1930 3% 88% Bataafsche Petr. Mq .ObL Z/2 78% 78% A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 363 A Amsterdamsche Bank 108% A K.M. De Schelde Nat. Bez. 68% 69% Nederland le lng 1940 4 97% 97% Nederland 2e lng 1940 4 94% 94% Nederi. met bel. fac. 1940 4 97% 97% Ned. k 1000 1938 (3%) 3 84% 85 Indië k 1000 1937 3 87% 87% A Koloniale Bank 172% A Ned. Ind Handelsbank 119% 121% C Ned. Handel My. 119% 120 A Van Berkels Pat. 96% 97 C Calvé Delft 60 62 A Lever Bros en Unilever 102% 104% A Philips Gloeil. Gem. Bez 190 191% C Am. Car Foundry 28 28% C Anaconda Copper 27% 27% C Bethlehem Steel 79% 79% C General Motor 49% 49 C Kennee. Copper 34% 35% C North Am. Aviation 15 15% C Rep. Steel 23% 23% C Un. States Steel 61% 63 C North Am. Cy. 16% 16% A Kon. Petroleum My. 215% 221 C Contin. Oil Cy. 17% 17% C Philips Petrol. 32% 33% C Shell Union 11% 12 C Tide Water Asa. Oil 9% 9% A Ned. Scheepvaart Unie 166% 169% A Handelsver. Amsterdam 403 410% A Ned. Ind. Suiker U. 241 248 A Deli Batavia Mq. 185 C Deli Mij. k 1000 227% 230 A Senembah Mq. 183 189 C Pennsylv. Rr. 24% 24% A South Railway 14% C Amsterdam Rubb. 262% 265% A Deli Batavia Rubb. Mq. 204% 208 A Hessa Rubber My. 132 135 A Serbadjadi Surti Rubber 124% Nederland 1941 4 f 100 97 96% Nederland 1941 4 f 500 97 96% Nederland 1941 4 f 1000 97% 96% STABSCHEF LUTZE BEZOEKT DEN RIJKSCOMMISSARIS. Naar wij vernemen vertoeft Stabschef Lutze op het oogenblik te 's-Gravenhage, voor een bezoek van enkele dagen aan den Rijkscommissaris, rijksminister Seyss- Inquart. in den boschstand heeft weten te verkrij gen. De in hel Duitsche rflk sedert jaren juist gebleken stelregel, alle takken van bedrijf, in welker middelpunt het hout staat, orga nisch te ordenen en in een centrale samen te brengen, dient nu ook in Nederland toe passing te vinden. Hierbij kan met zekerheid worden gere kend op een belangrijk voordeel voor de Nederlandsche volksgemeenschap, wanneer de bestuursmaatregelen worden vereenvou digd, plannen en de uitvoering daarvan doel treffend worden geleid en de houtvoorzie ning den lande meer dienstbaar wordt ge maakt Met het bosch is bovendien een reeks van belangen voor de bevolking verbonden. Ook deze moeten worden bevorderd. Voor zoover de natuur- en heembescherming met boschzorg, boom- en struikaanwas samen hangt, zal deze evenzoo tot de taak van den gevolmachtigde dienen te behooren. Een verder arbeidsgebied voor hem is de rege ling van de jacht-aangelegenheden in over leg met de vertegenwoordigers van den landbouw. Uit de hier In het kort opgenoemde be langengroepen zullen den gevolmachtigde vakkundige medewerkers ter 'zijde staan. Tegelijkertijd zullen de leiders van de be treffende departementen zoo mogelijk vele hunner volmachten aan het nieuwe insti tuut dat onder hun leiding werkt overdra gen. Hierdoor wordt een eenvoudige en snelle werkmethode verkregen, die in de tegenwoordige situatie van bijzonder be lang is. Een gebruik, dat nog dateert uit den tijd der diligences, gaat verdwijnen. Het klach tenboek van de Nederlandsche Spoorwegen is met ingang van Woensdag ter ziele ge gaan. In verband met dit merkwaardige feit bij de Ned. Spoorwegen schrijft men ons het volgende: Als u weet hoe moeilijk het is, twee menschen tevreden te stellen, dan kunt u zelf uitrekenen, wat voor onmogelijke taak het moet zijn, het op dit ondermaansche negentig millioen menschen naar den zin te maken. Maar wie heeft er nu met de stemming goede en kwade luim van negentig millioen menschen te maken? zult u zich verwonderd afvragen. Het antwoord is niet zoo moeilijk als het misschien wel lijkt Neem nu eens de Nederlandsche Spoorwegen: die krijgen nog altijd per jaar een millioen of negen tig menschen „op visite". En al doen de spoorwegen him best het een ieder naar den zin te maken, er zijn en blijven altijd klachten. Als we de historie van het klachten- boek, dat tot nu toe op de meeste stations aanwezig was, naslaan, dan merken we, JEUGDIGS DIEVENBENDE OPGESPOORD. Het is de recherche te Heemstede ge lukt een jeugdige dievenbende op te spo ren, die eenige maanden de gemeente on veilig heeft gemaakt. In verband hiermede zijn aangehouden de 17-jarige R. en de 15-jarige G. wegens diefstal met braak in een automatiek. Bij hun aanhouding kwam aan het licht, dat bfl ^e diefstallen betrokken waren de 17- jarige H. C. W. en de 15-jarige J. Th. W. uit Heemstede en de 18-jarige B. H. K. uit Haarlem. De jongens hebben verscheidene diefstallen op hun geweten. Uit het kan toortje van een automatiek stajen zij een bedrag van vijftig gulden, verder namen zq chocolade en bonbons weg, fietsbanden, enz. R. heeft bekend, zich aan diefstal van negen buiten, en elf binnenbanden te heb ben schuldig gemaakt De heele party ver kocht hQ voor negen gulden aan een acht tienjarigen jongen, die verklaarde zeven buiten- en binnenbanden verkocht te heb ben aan een hem onbekend persoon. Bij huiszoeking werden twee buiten- en vier binnenbanden gevonden. Dieven en heler zijn ter beschikking van den officier van justitie gesteld. RANGEERDER DOODELIJK GEWOND. Dinsdagnacht is de 48-jarige gehuwde rangeerder J. F. Liebregts by het koppelen van een goederentrein op iet emplacement van het station te Eindhoven tusschen de buffers geraakt waardoor zijn borstkas werd ingedrukt en hij een ernstige wonde aan een der handen opliep. Nadat hem de eerste hulp verleend was, moest hij in het R.K. ziekenhuis worden opgenomen. Daar is het Woensdagochtend overleden. Het slachtoffer laat een vrouw met groot gezin achter. Wij zeiden al, dat van de zijde van da hoogste autoriteiten in den lande belang stelling voor het klachtenboek bestond. Om te beginnen werd elk boek, voordat het op een station werd neergelegd, door den raad van toezicht op de spoorwegen later door den rijksinspecteur van het verkeer aandachtig nagezien of alle genum merde bladzijden aanwezig waren, waarna het op de eerste en laatste bladzijde voor accoord werd afgeteekend. En als vroeger de raad van toezicht en later de rijksinspecteur op de stations in spectie hield, dan kwamen de boeken voor den dag en werden ze aandachtig bestu deerd. Het publiek heeft echter een fijne neus, en er kwamen steeds meer reizigers, die jde klachtenproceduren rompslomp vonden en direct een brief naar de centrale ad ministratie zonden. En de spoorwegen zou den de spoorwegen niet zijn, als zy aan die klachten minder aandacht besteedden. Zoo werd er een steeds geringer gebruik gemaakt van het klachtenboek. Nu is met toestemming van de overheid tot opheffing van het klachtenboek beslo ten en met het klachtenboek verdwijnt een stukje romantiek uit het leven van den MOSKOU REGISTREERDE VIER AARDBEVINGEN. Volgens de ïsvestia zijn Zondag jl, door het Moskousche seismologische instituut niet minder dan vier aardbevingen geregis treerd. Voor de eerste maal sloegen de apparaten om 7 uur 52 Greenwichtyd door, waarbij heh epicentrum der beving op ongeveer 6900 KM. van Moskou lag, waarschijniyk aan de Zuidpunt van het schiereiland Kamsjatka. Om 16 uur 40 en om 18 uur 53 werden aardbevingen op een afstand van 2800 KM. opgeteekend, wel ker epicentrum in de Middellandsche Zee op een diepte van ongeveer 100 KM. moet hebben gelegen. Bq de vierde aardbeving, om 21 uur 04, was de afwijking der appa raten zoo zwak, dat de afstand van het epicentrum in Moskou niet kon worden berekend. GROOTE PETROLE UMBRAND BIJ NEW ORLEANS. Naar Associated Press meldt, is er op het nabij de stad gelegen terrein der Gulf Refining Oil Company bij New Orleans, een groote brand uitgebroken, waarbij tal van vaten benzine ontploften. Ook in de vaten met smeerolie vond het vuur rijke lijk voedsel. De brandweerlieden moesten zich in hoofdzaak er toe beperken een tank met 500.000 gallons olie te redden. De aangerichte schade is nog niet bekend. Men neemt aan dat het vuur door vonken van.s een vrachtauto ontstaan is. Reeds de vo rige week werd New Orleans, zooals ge meld, door een grooten brand geteisterd, waardoor een schade van drie millioen dollars ontstond. Een tafereel, dat al weinig meer voorkwam, maar dat nu, mèt het klachtenboek, definitief verdwijnen gaat. (foto N. S.) dat het eerste boek voorzoover we ten minste hebben kunnen nagaan dateert van 1829 en ter beschikking stond van de reizigers per dilligence. Toen de spoor wegen in 1839 het levenslicht aanschouw den, hebben ze deze gewoonte overgeno men, maar nu houdt het klachtenboek zoo staat heel zakelijk en ongevoelig in de laatste dienstorder voor het spoorwegper soneel op te bestaan. Zoo'n klachtenboek was een gewichtig document, waarvoor de hoogste autori teiten in den lande belangstelling hadden. Neem eens het geval, dat een reiziger zich over een bepaalde gebeurtenis te be klagen had. Dan vroeg hy het klachten boek. De ambtenaar verschoot van kleur en kwam met het boek op tafel want „bet personeel mag geen pogingen doen om iemand van het inschrijven van een Wacht te doen afzien De reiziger vulde dus met z'n bezwaren de blanke bladzqden van het klachtenboek, welke klacht in drie-voud moest worden overgeschreven. Een afschrift zonder toe lichting ging naar de commercieele af- deeling en twee naar den chef van den lijn dienst, namelijk één met en één zonder toelichting, die op zijn beurt het eerste exemplaar met advies aan de commercieele afdeeling en het andere aan den rijksin specteur van het verkeer doorzond. De klager kreeg dan tenslotte antwoord, waarvan een afschrift aan den stations chef werd gestuurd, om naast de oorspron kelijke klacht in het klachtenboek te wor den ingeschreven. spoorwegman, dat onafscheldeiyk van het bedrijf geschenen had. Want is het geen „romance" als u tn het „klagtenboek" van Delden, dat nog steeds in gebruik was, als eerste klacht leest „den 24en February 1868 van Goor naar Delden was de waterstof in de 2e klasse voorzien van koud water", waar naast men dan als antwoord kan lezen, dat „de klagte" gedeeltelijk ongegrond was, omdat het water wel niet heet, maar toch ook niet koud, namelijk „laauw" was geweest En in een ander klachtenboek treffen we o.a. een klacht uit 1867 aan waarin een burgemeester er zich over beklaagt dat er drie personen met „herfsche kaas" in da coupé waren toegelaten, waardoor er een niet al te aangename geur werd ver spreid Het blqkt ook een paar maal voorge komen te zijn, dat er reizigers naar het klachtenboek vroegen, terwq' zij net iets te veel aan Bocchus hadden geofferd. Het schrift was er daardoor niet duidelijker op geworden en o.a. troffen we het volgends antwoord aan: „Bq onderzoek is gebleken, dat klager, toen hq zqne onleesbare klacht inschreef, teveel bedwelmend vocht had gebruikt Dierhalve is de klacht niet be antwoord". Nu is dit stukje poëzie uit het spoor wegbedrijf verdwenen en daarvoor in do plaats komen korte, zakelqke briefjes met verzoek „die-en-die-trein weer in te leg gen", of „daar-en-daar toch vooral og aansluiting te wachten"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 5