Provinciale Zeeuwsche Courant Middelburgsche, Vlissingsche, Goesche en Breskensche Courant De nieuwe reizigerstarieven der Spoorwegen. De Amrikaansche hulp aan Engeland. waarin opgenomen de Uitgave der Firma's F. van de Velde Jr. en G. W. den Boer Een vergelijking met de thans geldende prijzen. 184ste JAARGANG NUMMER 31 DONDERDAG 6 FEBRUARI 1941 ABONNEMENTSPRIJS: 19 cent per week of f 2.42 per kwartaal. Franco per post f 2.63 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS; Van 1-5 regels f .50. iedere regel meer 30 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertentiesvan 1 - 5 regels f 0.52, Iedere regel meer 10 ct (max. 8 regels). POSTREKENING 359300 (MIDDELBURG) Dit nummer bestaat uit twee bladen. Met Ingang van 1 Maart a.s. zullen zooals gemeld de reizigerstarieven der Nederlandsche spoorwegen worden ver hoogd. Het besluit daartoe is genomen om dat de tijdsomstandigheden dit noodzake lijk maken, als ook omdat de spoor wegen omzetbelasting moeten betalen. In verband met deze tariefverhooging zullen thans geen abonnementskaarten voor lan ger dan een maand beschikbaar worden gesteld tegen het oude, dus thans gelden de tarief. Gewone enkele reiskaarten. Voor de gewone enkele reiskaarten wor den de prijzen per kilometer thans als volgt: le klas 4,82 ct, 2e kl. 3,69 ct., 3e kl. 2,56 ct Het nieuwe enkele reistarief is een evenredig kilometertarief, d.w.z. de prijs per kilometer, ongeacht den af te leggen afstand, blijft dezelfde. De thans gelden de prijzen van het enkele reistarief worden berekend volgens een staffeltarief, daar men immers voor afstanden van 150 tot en met 300 km. 25%, voor afstanden boven de 300 km. 62^% minder betaalt dan voor afstanden tot en met 150 km. De prijs per km bedraagt tot 1 Maart: lekl. 2e kL 3e kL t/m 150 km. 4,25 8,25 2,25 ct. voor eiken volgenden km. t/m 300 km 3,18 2,43 1,68 ct. voor eiken km. meer boven 300 km1,59 1,21 0,84 ct. Wanneer wfl de tarieven willen verge leken kunnen de volgende voorbeelden dienen: bestaand nieuw 3e kl. 100 km. 2,25 2,60 3e kl. 200 km4,25 5,15 3e kl. 300 km. 5,90 7,70 Gewone retourkaarton. Van de gewone retourkaarten worden de nieuwe prijzen als volgt: lekl. 2ekL 3ekL tot en met 50 km. 7,38 5,64 3,89 c. p. km. boven 50 km eiken km. meer 7,89 6,05 4,20 c. p. km. In plaats van de gebruikelijke opwaart- sche afronding op veelvouden van 5 cents wordt de afronding van afstanden van minder dan 50 km., indien het af te ron den gedeelte minder dan 2% ct. bedraagt, naar beneden afgerond op een veelvoud van 5 ct. De bestaande prijzen bedragen le kl. 6,13 ct, 2e kl. 4,69 ct. en 3e kL 3,25 ct per km. Ter vergelijking kan het volgende die nen: bestaand 3e kL 25 km0,85 3e kL 100 km. f 3,25 3e kl. 200 km6,50 Vacantiekaarten. Voor de vacantiekaarten zullen de prij zen bedragen: le kl. 2e kL 3e kL nieuw 9,25 7,10 4,95 de bestaande prijzen zfln 7,50 5,75 4,00 Sportgezclschapsbiljetten. Voor de sportgezelschapsbiljetten zullen de prijzen bedragen (per km.), voor een reis heen en terug voor ten minste 12 personen: 2e kL Se kl. Geldig gedurende 1 dag 3,70 2,60 ct. Geldig gedurende 4 dagen 4,60 3,20 ct De bestaande prijzen zijn: Geldig gedurende 1 dag 2,88 2,00 ct Geldig gedurende 4 dagen 3,61 2,50 ct Bagageprijzen worden ook verhoogd. Retour-vacantiekaarten, gezins-retours, gewone gezelschapsbiljetten jeugd-uitstap- jesbiljetten en bijzondere retpurkaarten zijn niet verkrijgbaar. Ook voor bagage worden de prijzen ver hoogd. Voor gewone zendingen wordt ech ter vrgwel geen verhooging toegepast. Bundels rijwielkaarten tegen verlaagden prijs worden niet meer beschikbaar ge steld. Het riJwielenvervoer. Voor onlngepakte rijwie1®11 worden -de prijzen: a. voor verzending met een door den reiziger verlangden, niet voor het ver voer van rijwielen uitgesloten trein: voor afstanden t/m 40 km. 40 ct. en voor af standen grooter dan 40 km. 130 ct.; b. voor verzending met treinen naar keuze van den spoorweg, ongeacht den afstand 80 ct.; de bestaande prijzen ztjn onderscheidenltjk 30, 90 en 65 ct. De prijzen van rijwietehonnementkaarten worden: bestaand nieuw Geldig 8 dagen, uitslui tend voor houders 8- daagsche abonnements kaarten 5,6,15 Geldig 1 maand 15,18, Geldig 3 achtereenvol gende maanden 40,47, Geldig 6 achtereenvol gende maanden 70,— 83, Geldig 12 achtereenvol gende 'maanden 120,141, Abonnementskaarten. De prijzen van de algemeene abonne mentskaarten zullen word le kL Voor de eerste maand 78, Voor elke volgende maand, mits onmiddel lijk aansluitende aan de voorafgaande59,50 Bestaande prjjzen: le maand 67,— Voor aansluitende verdere maand 50, 2e kL 66,50 f. 52,— S 58,— 43,50 3e kL S 46.— 36,— S 40,— 30,— Toeslagkaarten D-treinen (voor abonnementshouders) worden niet verhoogd. De prijzen van de 8-daagsche abonnementskaarten zullen bedragen: le kl. 2e kl. Nieuw 31,— 26,75 De thans bestaande prijzen ztjn: 25,21,75 Nieuwe prijzen trajectkaarten, per kilo meter en per maand 1,26 Bestaande prijzen 1,08 Nieuwe prijzen week trajectkaarten, per kilometer en per week 36,4 27,8 De bestaande pryzen zijn:' 31 24 Weekkaarten worden per km. in de 3e kL 12,8 ct, thans 11 ct 3e kL 18,50 15,— 0,96 0,82 0,68 0,57 19,2 ct 16,5 ct De naam van jongeliedenkaarten wordt veranderd in jeugdkaarten. De verhouding der prijzen ten opzichte van de traject kaarten blijft ongewtjzigd. De prijzen wor den per k.ra. le kL 2e kl. 3e kl. voor 1 5maand 1,— 0,77 0,5 voor 11 maanden 11,— 8,50 6,— De verhouding van de prijzen van maand-trajectkaarten met verkorte geldig- maand-jeugdkaarten met verkorte geldig heid ten opzichte van maand-trajectkaar ten, weekkaarten en jeugdkaarten big ft dezelfde. De prijzen worden dus evenredig verhoogd. In het tarief voor abonnementskaarten en in het Nederlandsche reizigerstarief in hun nieuwe uitgave van 1 Maart zullen de bestaande speciale tarieven worden op genomen, zoodat deze als afzonderlijke ta rieven zullen vervallen. ENGELSCHE VLIEGTUIGEN BOVEN ONS LAND. Brisant- en brandbommen geworpen. In tegenstelling met vorige dagen, waarin geen Engelsche luchtaanvallen op ons land plaats vonden, zijn eergisteravond en gisternacht enkele Engelsche vlieg tuigen boven ons land verschenen en wierpen een aantal brisant- en brand bommen af, die in het vrije veld of in het water terecht kwamen. Aan eenige woonhuizen werd daarbjj inmiddels lichte schade toegebracht. In twee plaatsen werd door Engelsche vliegtuigen machinegeweer vuur op woonhuizen geopend, dat echter geen noemenswaardige schade aanrichtte. Dooden of gewonden ztjn er gelukkig evenmin gevallen Aangeslotenen bij Radiocentrales In de btjlage van het besluit van den directeur-generaal der Posterijen, Tele grafie en Telefonie betreffende maatrege len op het gebied van den Nederlandschen radio-omroep, d-d. 27 December 1940, is aan artikel 5 toegevoegd een nieuw lid (4), luidende als volgt: Ten aanzien van de aangeslotenen op de radiocentrales kan door ien directeur-ge neraal met betrekking tot de wgze, waar op de verschuldigde luisterbijdrage kan worden voldaan, een nadere regeling wor den vastgesteld. TULPENBOLLEN VERWERKT TOT KOFFIESURROGAAT. In het weekblad voor bloembollen cul tuur wordt gemeld, dat thans aan de groote bloemenveilingen de afgebroeide bollen van tulpen worden opgekocht om te worden gebezigd voor de fabricage van koffie-surrogaat. De oude Noorsche kustbatierijen bij Droniheim staan thans verlaten in het wintersch landschap (F«io w.iiwidj Verzet tegen de leen- en pachtwet. De commissie van den Amerikaanschen senaat voor de buitenlandsche politiek heeft besloten aan het ministerie van bui tenlandsche zaken te vragen of Engeland eenigerlei „definitieve verplichtingen" ten opzichte van de Vereenigde Staten heeft aangegaan met betrekking tot het gebrui ken van de Britsche vloot als tegenpres tatie voor de Amerikaansche hulp aan Engeland. Dit besluit werd genomen op aandringen van den republikeinschen sena tor Vandenberg. Deze baseerde zich bij het indienen van zijn verzoek op een uitlating van Dorothy Thompson, waarin wordt ge zegd „Onze steun aan Engeland gaat vergezeld van definitieve verplichtingen van Engeland tegenover ons met betrek king tot de Britsche vloot". Dit veronder stelt gemeenschappelijke belangen. Voor Vandenberg had de president van de universiteit te Rochester, Valentina, zijn stem verheven tegen het wetsontwerp tot steun aan Engeland en 't congres verzocht, de contróle over1 het bewapeningsprogram niet uit handen te geven, doch Engeland financieel te ondersteunen. Ook de voorzitter van de Amerikaan sche kamer van koophandel, Kemper, heeft zich voor de senaatscommissie van buiten landsche zaken tegen den leen- en pachtwet geuit. Kemper heeft bekend gemaakt, dat de politieke commissie van de K. v. K. met algemeene stemmen heeft verklaard, dat invoering van de wet niet zou bijdragen tot de verdediging van de Ver. Staten. Een dergelijke wet, zoo betoogde Kemper, zou aan den president volmacht geven om de Ver. Staten in den oorlog te betrekken. In plaats daarvan bepleit de K. v. K. ver koop, uitlcening of schenking van bewape ningsmateriaal aan de democratieën. Zij is ook voor verleening van credieten en zou extra-hulp ondersteunen, voor zooverre deze met de eigen bewapeningsbehoeften te rijmen valt. De K.- v. K. wenscht be paalde beperkingen, zoodat geen oorlogs daad door de Ver. Staten begaan wordt, Amerikaansche oorlogsschepen van de oor- logszöne verwijderd blijven, tenzij met uit drukkelijke toestemming van het congres en zonder toestemming van de volksverte genwoordiging geen soldaten of zeelleden naar het oorlogsgebied gezonden mogen worden. De kamer ziet in deze wet de mo gelijkheid, dat de Ver. Staten den oorlog in zouden kunnen gaan, zonder dat het congres werd geraadplegd. De „Berliner Lokalanzeiger" komt terug op de verklaringen van den Amerikaan schen generaal, Wood. Voor de Amerikaan sche senaatscommissie van buitenlandsche zaken zeide hjj, dat Churchill hem in 1936 verklaard heeft, dat Duitschland ver nietigd moest worden, omdat het te sterk werd. De verklaring van generaal Wood onthult, aldus het blad, dat Churchill de ziel van de Britsche oorlogsophitsers ge weest is. Voor ons heeft deze man altijd op den voorgrond gestaan en in Duitsch land heeft men geen twjjfel gekoesterd over de noodlottige rol, welke Churchill gespeeld heeft. Duidelijker kan Engelands schuld aan den oorlog niet bewezen wor den dan door de verklaring van den Ame rikaanschen generaal Wood. Engeland heeft den oorlog gewild. De voornaamste drijver daartoe was Winston Churchill, en deze man staat thans al9 minister-presi dent aan het hoofd van de Engelsche re geering. En toch heeft Churchill zich ver rekend. De oorlog heeft hij gekregen maar in dien oorlog ligt onscheidbaar de neder laag van Engeland. De „Nachtausgabe" schrijftDeze ont hulling van den ouden soldaat vaagt met één slag het gelogen Britsche spook van den veldtocht voor de vrijheid, voor de ge rechtigheid en voor de menschelijkheid weg. Duitschland wordt te^sterk, wg moe ten Duitschland vernietigen. Dat Is het oorlegsdoel van Engeland, en daarin ligt de geweldige schuld be sloten, welke de Britsche oorlogsdrij vers op zich geladen hebben. „De Börsen-Zeitung" merkt op Wij In Duitschland zijn niet moede geworden, Engeland op het gevaar der ondermijnende en vernietigende krachten te wijzen, welke in Churchill en zijn aanhang aan den dag traden. Waarschuwend heeft vooral de Fiihrer steeds weer zgn stem verheven, maar al die waarschuwingen zgn in den wind geslagen. Zoo oogst Engeland thans wat Churchill gezaaid heeft. Het heeft den oorlog, welken Churchil hebben wilde, een oorlog die uitdagend is losgebroken en die het Engelsche levenswerk vernietigt. Men moet Duitschland vernietigen omdat het „te sterk" geworden is. Daaruit spreekt de oude Britsche politiek van het z.g. even wicht der krachten .welke de Fiihrer op 30 Januari in haar neigingen onverbidde lijk aan den kaak heeft gesteld. Spilpartners zijn niet te scheiden. De „Relazione International!" schrijft over de Amerikaansche en Engelsche wen- schen tot het verbreken van de spil en het driemogendhedenverdrag, wie de mo- reele en politieke standvastigheid van de spilpartners kent, is van de onmogelijkheid hiervan overtuigd, doch Amerika en En geland zijn dermate door democtratische koorts aangetast, dat zij de werkelijkheid niet meer kennen. Men kent de houding van Roosevelt en het Witte Huis meent, dat Engeland met zijn imperium tot on dergang is gedoemd. Derha've wil Ameri ka bijtijds de erfenis van dezen ten onder- gaanden staat aanvaarden en het draagt met zgn „beveiligingssysteem" het zijne bij tot den ondergang. Engeland kan den aanval tegen zijn eiland niet meer voor komen. De strategische positie van Duitschland en Italië en hun militaire ca paciteiten versterken de kracht van de spil op onmetelijke wrjze. In Amerika heeft men getracht, het driemogendhedenpact belachelijk te maken. Matsoeoka heeft een duidelijk antwoord hierop gegeven, toen hij verklaarde, dat Japan zgn verplichtingen zal nakomen en voor iedere mogelijkheid paraat la Japansche landing aan de Chlneesche kust. Gesteund door de Japansche vloot In de Zuid-Chineesche wateren hebben Ja pansche troepen een geslaagde landings operatie ondernomen aan de kust van Kwangtoeng, ten Zuid-Oosten van Hoets- jau. Voorts hebben Japansche marine-een heden gisteren bij het aanbreken van den dag ln de Noordelijke baai van Bias een onverwachte landing uitgevoerd om in samenwerking met de aan de Kwantoeng- kust gelande troepen de weg van Hong kong naar het binnenland af te sluiten en daarmede het smokkelen van oorlogsmate riaal te stuiten. TURKSCHE GAVEN AAN KRIJGS GEVANGENEN. Het D.N.B. meldt uit Ankara dat, de Turksche Roode Halve Maan voor de krijgsgevangenen in Duitschland en En geland rozijnen, noten en vjjgen ter waarde van 20.000 pond beschikbaar gesteld heeft, LUCHTRAID OP DE KANAALKUST MISLUKTE. ZEVENTIEN ENGELSCHE VLIEGTUIGEN NEERGESCHOTEN, Gistermiddag zijn bij een aanval op de Kanaalkust, die werd afgeslagen, zeven tien Engelsche vliegtuigen neergeschoten, zoo meldt het D.N.B. uit Berlijn. Een vijandelijke gevechtsafdeeling pro beerde onder bescherming van bijna geheel dicht wolkendek een aanval op de Kanaal- kust uit te voeren. De poging mislukte. Duitsche jagers sloegen de afdeeling reeds bg de aankomst uit elkaar en schoten snel achter elkaar zeventien Britsche vliegtui gen neer en dwongen de overige terug te keeren, voordat zg hun doel konden be reiken. De Duitsche jachtformaties leden geen vei'liezen. Van bevoegde zijde verneemt het D.N.B* nog de volgende bijzonderheden omtrent de zen luchtslag. De Engelschen hadden klaarblijkelijk ge loofd, dat zij, beschermd door een buiten gewoon zwaar wolkendek en door andere voor het naderen gunstige weeromstandig heden, een geconcentreerden aanval konden doen op het bezette gebied, zooals sedert vele maanden niet meer door hen was on dernomen. Zij hadden er echter geen re kening mede gehouden, dat de Duitsche af weer ingesteld is op alle mogelijkheden van een aanval en dien weet op te vangen met de meest volmaakte technische middelen. Ondanks de sterke begeleiding van jacht vliegtuigen gelukte het den Engelschen niet eens de afweer der Duitsche jacht vliegtuigen te beletten een orkaanachtigen aanval te ondernemen op de aanvallers. Voor zoover de Britsche vliegtuigen niet werden neergeschoten, moesten zij hun bommen, in het nauw gebracht, laten val len. Daardoor richtten zg ook niet de ge ringste militaire of materieele schade aan. De rest van de Engelsche machines brak den aanval af en keerde terug. Amerikaansch graan voor onbezet Frankrijk? De New York Herald Tribune meldt, dat de Fransche ambassadeur te Was hington Dinsdag, onderstaatssecretaris Welles het voorstel van Frankrijk heeft gedaan om in de Vereenigde Staten tarwe en mais te koopen voor het onbezette Frankrijk. De aankoopen zouden worden betaald met de bevroren Fransche saldi. Het blad betwijfelt of de regeering der Vereenigde Staten op dit voorstel zal in gaan, aangezien zij dan druk zou moeten uitoefenen op Engeland tot verzachting van de blokkade tegen Frankrijk. DOODVONNISSEN IN DE SOVJET-UNIE. Naar de „Prawda" meldt, heeft te Sta- linabad Tads j ik is tan) een groep van 16 sectariers terecht gestaan, wien het voe ren van staatsvgandige actie ten laste was gelegd. Drie leiders dezer sectarische groep en nog eenige leden werden ter dood veroordeeld, de anderen tot gevange nisstraffen tusschen 5 en 10 jaar. MIJNONGELUK IN TURKEIJE, Acht dooden. In de steenkoolmijn van Zonbuldak (Turkije) zijn door een instorting 11 ar beiders bedolven. Acht hunner werden ge dood, de overige drie bekwamen zwaro verwondingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 1