Provinciale Zeeuwsche Courant
Middelburgsche, Vlissingsche,
Goesche en Breskensche Courant
De nieuwe reizigerstarieven der Spoorwegen.
De Amrikaansche hulp aan Engeland.
waarin opgenomen de
Uitgave der Firma's F. van de Velde Jr. en G. W. den Boer
Een vergelijking met de thans geldende prijzen.
184ste JAARGANG NUMMER 31
DONDERDAG 6 FEBRUARI 1941
ABONNEMENTSPRIJS:
19 cent per week of f 2.42 per kwartaal.
Franco per post f 2.63 per kwartaal.
Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS;
Van 1-5 regels f .50. iedere regel meer
30 cent. Bij abonnement speciale prijs.
Kleine advertentiesvan 1 - 5 regels f 0.52,
Iedere regel meer 10 ct (max. 8 regels).
POSTREKENING 359300 (MIDDELBURG)
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
Met Ingang van 1 Maart a.s. zullen
zooals gemeld de reizigerstarieven der
Nederlandsche spoorwegen worden ver
hoogd. Het besluit daartoe is genomen om
dat de tijdsomstandigheden dit noodzake
lijk maken, als ook omdat de spoor
wegen omzetbelasting moeten betalen. In
verband met deze tariefverhooging zullen
thans geen abonnementskaarten voor lan
ger dan een maand beschikbaar worden
gesteld tegen het oude, dus thans gelden
de tarief.
Gewone enkele reiskaarten.
Voor de gewone enkele reiskaarten wor
den de prijzen per kilometer thans als
volgt: le klas 4,82 ct, 2e kl. 3,69 ct.,
3e kl. 2,56 ct
Het nieuwe enkele reistarief is een
evenredig kilometertarief, d.w.z. de prijs
per kilometer, ongeacht den af te leggen
afstand, blijft dezelfde. De thans gelden
de prijzen van het enkele reistarief worden
berekend volgens een staffeltarief, daar
men immers voor afstanden van 150 tot
en met 300 km. 25%, voor afstanden
boven de 300 km. 62^% minder betaalt
dan voor afstanden tot en met 150 km.
De prijs per km bedraagt tot 1 Maart:
lekl. 2e kL 3e kL
t/m 150 km. 4,25 8,25 2,25 ct.
voor eiken volgenden
km. t/m 300 km 3,18 2,43 1,68 ct.
voor eiken km. meer
boven 300 km1,59 1,21 0,84 ct.
Wanneer wfl de tarieven willen verge
leken kunnen de volgende voorbeelden
dienen:
bestaand nieuw
3e kl. 100 km. 2,25 2,60
3e kl. 200 km4,25 5,15
3e kl. 300 km. 5,90 7,70
Gewone retourkaarton.
Van de gewone retourkaarten worden
de nieuwe prijzen als volgt:
lekl. 2ekL 3ekL
tot en met 50 km. 7,38 5,64 3,89 c. p. km.
boven 50 km eiken
km. meer 7,89 6,05 4,20 c. p. km.
In plaats van de gebruikelijke opwaart-
sche afronding op veelvouden van 5 cents
wordt de afronding van afstanden van
minder dan 50 km., indien het af te ron
den gedeelte minder dan 2% ct. bedraagt,
naar beneden afgerond op een veelvoud
van 5 ct.
De bestaande prijzen bedragen le kl.
6,13 ct, 2e kl. 4,69 ct. en 3e kL 3,25 ct
per km.
Ter vergelijking kan het volgende die
nen:
bestaand
3e kL 25 km0,85
3e kL 100 km. f 3,25
3e kl. 200 km6,50
Vacantiekaarten.
Voor de vacantiekaarten zullen de prij
zen bedragen:
le kl. 2e kL 3e kL
nieuw 9,25 7,10 4,95
de bestaande prijzen
zfln 7,50 5,75 4,00
Sportgezclschapsbiljetten.
Voor de sportgezelschapsbiljetten zullen
de prijzen bedragen (per km.), voor een
reis heen en terug voor ten minste 12
personen:
2e kL Se kl.
Geldig gedurende 1 dag 3,70 2,60 ct.
Geldig gedurende 4 dagen 4,60 3,20 ct
De bestaande prijzen zijn:
Geldig gedurende 1 dag 2,88 2,00 ct
Geldig gedurende 4 dagen 3,61 2,50 ct
Bagageprijzen worden ook verhoogd.
Retour-vacantiekaarten, gezins-retours,
gewone gezelschapsbiljetten jeugd-uitstap-
jesbiljetten en bijzondere retpurkaarten zijn
niet verkrijgbaar.
Ook voor bagage worden de prijzen ver
hoogd. Voor gewone zendingen wordt ech
ter vrgwel geen verhooging toegepast.
Bundels rijwielkaarten tegen verlaagden
prijs worden niet meer beschikbaar ge
steld.
Het riJwielenvervoer.
Voor onlngepakte rijwie1®11 worden -de
prijzen:
a. voor verzending met een door den
reiziger verlangden, niet voor het ver
voer van rijwielen uitgesloten trein: voor
afstanden t/m 40 km. 40 ct. en voor af
standen grooter dan 40 km. 130 ct.;
b. voor verzending met treinen naar
keuze van den spoorweg, ongeacht den
afstand 80 ct.; de bestaande prijzen ztjn
onderscheidenltjk 30, 90 en 65 ct.
De prijzen van rijwietehonnementkaarten
worden:
bestaand nieuw
Geldig 8 dagen, uitslui
tend voor houders 8-
daagsche abonnements
kaarten 5,6,15
Geldig 1 maand 15,18,
Geldig 3 achtereenvol
gende maanden 40,47,
Geldig 6 achtereenvol
gende maanden 70,— 83,
Geldig 12 achtereenvol
gende 'maanden 120,141,
Abonnementskaarten.
De prijzen van de algemeene abonne
mentskaarten zullen word
le kL
Voor de eerste maand 78,
Voor elke volgende maand, mits onmiddel
lijk aansluitende aan de voorafgaande59,50
Bestaande prjjzen:
le maand 67,—
Voor aansluitende verdere maand 50,
2e kL
66,50
f. 52,—
S 58,—
43,50
3e kL
S 46.—
36,—
S 40,—
30,—
Toeslagkaarten D-treinen (voor abonnementshouders) worden niet verhoogd.
De prijzen van de 8-daagsche abonnementskaarten zullen bedragen:
le kl. 2e kl.
Nieuw 31,— 26,75
De thans bestaande prijzen ztjn: 25,21,75
Nieuwe prijzen trajectkaarten, per kilo
meter en per maand 1,26
Bestaande prijzen 1,08
Nieuwe prijzen week trajectkaarten, per
kilometer en per week 36,4 27,8
De bestaande pryzen zijn:' 31 24
Weekkaarten worden per km. in de 3e kL 12,8 ct, thans 11 ct
3e kL
18,50
15,—
0,96
0,82
0,68
0,57
19,2 ct
16,5 ct
De naam van jongeliedenkaarten wordt
veranderd in jeugdkaarten. De verhouding
der prijzen ten opzichte van de traject
kaarten blijft ongewtjzigd. De prijzen wor
den per k.ra.
le kL 2e kl. 3e kl.
voor 1 5maand 1,— 0,77 0,5
voor 11 maanden 11,— 8,50 6,—
De verhouding van de prijzen van
maand-trajectkaarten met verkorte geldig-
maand-jeugdkaarten met verkorte geldig
heid ten opzichte van maand-trajectkaar
ten, weekkaarten en jeugdkaarten big ft
dezelfde. De prijzen worden dus evenredig
verhoogd.
In het tarief voor abonnementskaarten
en in het Nederlandsche reizigerstarief in
hun nieuwe uitgave van 1 Maart zullen
de bestaande speciale tarieven worden op
genomen, zoodat deze als afzonderlijke ta
rieven zullen vervallen.
ENGELSCHE VLIEGTUIGEN
BOVEN ONS LAND.
Brisant- en brandbommen
geworpen.
In tegenstelling met vorige dagen,
waarin geen Engelsche luchtaanvallen op
ons land plaats vonden, zijn eergisteravond
en gisternacht enkele Engelsche vlieg
tuigen boven ons land verschenen en
wierpen een aantal brisant- en brand
bommen af, die in het vrije veld of in
het water terecht kwamen. Aan eenige
woonhuizen werd daarbjj inmiddels lichte
schade toegebracht. In twee plaatsen werd
door Engelsche vliegtuigen machinegeweer
vuur op woonhuizen geopend, dat echter
geen noemenswaardige schade aanrichtte.
Dooden of gewonden ztjn er gelukkig
evenmin gevallen
Aangeslotenen bij Radiocentrales
In de btjlage van het besluit van den
directeur-generaal der Posterijen, Tele
grafie en Telefonie betreffende maatrege
len op het gebied van den Nederlandschen
radio-omroep, d-d. 27 December 1940, is
aan artikel 5 toegevoegd een nieuw lid
(4), luidende als volgt:
Ten aanzien van de aangeslotenen op de
radiocentrales kan door ien directeur-ge
neraal met betrekking tot de wgze, waar
op de verschuldigde luisterbijdrage kan
worden voldaan, een nadere regeling wor
den vastgesteld.
TULPENBOLLEN VERWERKT TOT
KOFFIESURROGAAT.
In het weekblad voor bloembollen cul
tuur wordt gemeld, dat thans aan de
groote bloemenveilingen de afgebroeide
bollen van tulpen worden opgekocht om
te worden gebezigd voor de fabricage van
koffie-surrogaat.
De oude Noorsche kustbatierijen bij Droniheim staan thans verlaten in het wintersch
landschap (F«io w.iiwidj
Verzet tegen de leen- en pachtwet.
De commissie van den Amerikaanschen
senaat voor de buitenlandsche politiek
heeft besloten aan het ministerie van bui
tenlandsche zaken te vragen of Engeland
eenigerlei „definitieve verplichtingen" ten
opzichte van de Vereenigde Staten heeft
aangegaan met betrekking tot het gebrui
ken van de Britsche vloot als tegenpres
tatie voor de Amerikaansche hulp aan
Engeland. Dit besluit werd genomen op
aandringen van den republikeinschen sena
tor Vandenberg. Deze baseerde zich bij het
indienen van zijn verzoek op een uitlating
van Dorothy Thompson, waarin wordt ge
zegd „Onze steun aan Engeland gaat
vergezeld van definitieve verplichtingen
van Engeland tegenover ons met betrek
king tot de Britsche vloot". Dit veronder
stelt gemeenschappelijke belangen.
Voor Vandenberg had de president van
de universiteit te Rochester, Valentina, zijn
stem verheven tegen het wetsontwerp tot
steun aan Engeland en 't congres verzocht,
de contróle over1 het bewapeningsprogram
niet uit handen te geven, doch Engeland
financieel te ondersteunen.
Ook de voorzitter van de Amerikaan
sche kamer van koophandel, Kemper, heeft
zich voor de senaatscommissie van buiten
landsche zaken tegen den leen- en pachtwet
geuit. Kemper heeft bekend gemaakt, dat
de politieke commissie van de K. v. K. met
algemeene stemmen heeft verklaard, dat
invoering van de wet niet zou bijdragen
tot de verdediging van de Ver. Staten. Een
dergelijke wet, zoo betoogde Kemper, zou
aan den president volmacht geven om de
Ver. Staten in den oorlog te betrekken. In
plaats daarvan bepleit de K. v. K. ver
koop, uitlcening of schenking van bewape
ningsmateriaal aan de democratieën. Zij is
ook voor verleening van credieten en zou
extra-hulp ondersteunen, voor zooverre
deze met de eigen bewapeningsbehoeften
te rijmen valt. De K.- v. K. wenscht be
paalde beperkingen, zoodat geen oorlogs
daad door de Ver. Staten begaan wordt,
Amerikaansche oorlogsschepen van de oor-
logszöne verwijderd blijven, tenzij met uit
drukkelijke toestemming van het congres
en zonder toestemming van de volksverte
genwoordiging geen soldaten of zeelleden
naar het oorlogsgebied gezonden mogen
worden. De kamer ziet in deze wet de mo
gelijkheid, dat de Ver. Staten den oorlog
in zouden kunnen gaan, zonder dat het
congres werd geraadplegd.
De „Berliner Lokalanzeiger" komt terug
op de verklaringen van den Amerikaan
schen generaal, Wood. Voor de Amerikaan
sche senaatscommissie van buitenlandsche
zaken zeide hjj, dat Churchill hem in
1936 verklaard heeft, dat Duitschland ver
nietigd moest worden, omdat het te sterk
werd. De verklaring van generaal Wood
onthult, aldus het blad, dat Churchill de
ziel van de Britsche oorlogsophitsers ge
weest is. Voor ons heeft deze man altijd
op den voorgrond gestaan en in Duitsch
land heeft men geen twjjfel gekoesterd
over de noodlottige rol, welke Churchill
gespeeld heeft. Duidelijker kan Engelands
schuld aan den oorlog niet bewezen wor
den dan door de verklaring van den Ame
rikaanschen generaal Wood. Engeland
heeft den oorlog gewild. De voornaamste
drijver daartoe was Winston Churchill, en
deze man staat thans al9 minister-presi
dent aan het hoofd van de Engelsche re
geering. En toch heeft Churchill zich ver
rekend. De oorlog heeft hij gekregen maar
in dien oorlog ligt onscheidbaar de neder
laag van Engeland.
De „Nachtausgabe" schrijftDeze ont
hulling van den ouden soldaat vaagt met
één slag het gelogen Britsche spook van
den veldtocht voor de vrijheid, voor de ge
rechtigheid en voor de menschelijkheid
weg. Duitschland wordt te^sterk, wg moe
ten Duitschland vernietigen.
Dat Is het oorlegsdoel van Engeland,
en daarin ligt de geweldige schuld be
sloten, welke de Britsche oorlogsdrij
vers op zich geladen hebben.
„De Börsen-Zeitung" merkt op Wij In
Duitschland zijn niet moede geworden,
Engeland op het gevaar der ondermijnende
en vernietigende krachten te wijzen, welke
in Churchill en zijn aanhang aan den dag
traden. Waarschuwend heeft vooral de
Fiihrer steeds weer zgn stem verheven,
maar al die waarschuwingen zgn in den
wind geslagen. Zoo oogst Engeland thans
wat Churchill gezaaid heeft. Het heeft den
oorlog, welken Churchil hebben wilde, een
oorlog die uitdagend is losgebroken en die
het Engelsche levenswerk vernietigt. Men
moet Duitschland vernietigen omdat het
„te sterk" geworden is. Daaruit spreekt de
oude Britsche politiek van het z.g. even
wicht der krachten .welke de Fiihrer op
30 Januari in haar neigingen onverbidde
lijk aan den kaak heeft gesteld.
Spilpartners zijn niet te scheiden.
De „Relazione International!" schrijft
over de Amerikaansche en Engelsche wen-
schen tot het verbreken van de spil en
het driemogendhedenverdrag, wie de mo-
reele en politieke standvastigheid van de
spilpartners kent, is van de onmogelijkheid
hiervan overtuigd, doch Amerika en En
geland zijn dermate door democtratische
koorts aangetast, dat zij de werkelijkheid
niet meer kennen. Men kent de houding
van Roosevelt en het Witte Huis meent,
dat Engeland met zijn imperium tot on
dergang is gedoemd. Derha've wil Ameri
ka bijtijds de erfenis van dezen ten onder-
gaanden staat aanvaarden en het draagt
met zgn „beveiligingssysteem" het zijne bij
tot den ondergang. Engeland kan den
aanval tegen zijn eiland niet meer voor
komen. De strategische positie van
Duitschland en Italië en hun militaire ca
paciteiten versterken de kracht van de
spil op onmetelijke wrjze. In Amerika heeft
men getracht, het driemogendhedenpact
belachelijk te maken. Matsoeoka heeft een
duidelijk antwoord hierop gegeven, toen hij
verklaarde, dat Japan zgn verplichtingen
zal nakomen en voor iedere mogelijkheid
paraat la
Japansche landing aan de
Chlneesche kust.
Gesteund door de Japansche vloot In
de Zuid-Chineesche wateren hebben Ja
pansche troepen een geslaagde landings
operatie ondernomen aan de kust van
Kwangtoeng, ten Zuid-Oosten van Hoets-
jau.
Voorts hebben Japansche marine-een
heden gisteren bij het aanbreken van den
dag ln de Noordelijke baai van Bias een
onverwachte landing uitgevoerd om in
samenwerking met de aan de Kwantoeng-
kust gelande troepen de weg van Hong
kong naar het binnenland af te sluiten en
daarmede het smokkelen van oorlogsmate
riaal te stuiten.
TURKSCHE GAVEN AAN KRIJGS
GEVANGENEN.
Het D.N.B. meldt uit Ankara dat, de
Turksche Roode Halve Maan voor de
krijgsgevangenen in Duitschland en En
geland rozijnen, noten en vjjgen ter waarde
van 20.000 pond beschikbaar gesteld heeft,
LUCHTRAID OP DE
KANAALKUST MISLUKTE.
ZEVENTIEN ENGELSCHE
VLIEGTUIGEN NEERGESCHOTEN,
Gistermiddag zijn bij een aanval op de
Kanaalkust, die werd afgeslagen, zeven
tien Engelsche vliegtuigen neergeschoten,
zoo meldt het D.N.B. uit Berlijn.
Een vijandelijke gevechtsafdeeling pro
beerde onder bescherming van bijna geheel
dicht wolkendek een aanval op de Kanaal-
kust uit te voeren. De poging mislukte.
Duitsche jagers sloegen de afdeeling reeds
bg de aankomst uit elkaar en schoten snel
achter elkaar zeventien Britsche vliegtui
gen neer en dwongen de overige terug te
keeren, voordat zg hun doel konden be
reiken. De Duitsche jachtformaties leden
geen vei'liezen.
Van bevoegde zijde verneemt het D.N.B*
nog de volgende bijzonderheden omtrent de
zen luchtslag.
De Engelschen hadden klaarblijkelijk ge
loofd, dat zij, beschermd door een buiten
gewoon zwaar wolkendek en door andere
voor het naderen gunstige weeromstandig
heden, een geconcentreerden aanval konden
doen op het bezette gebied, zooals sedert
vele maanden niet meer door hen was on
dernomen. Zij hadden er echter geen re
kening mede gehouden, dat de Duitsche af
weer ingesteld is op alle mogelijkheden van
een aanval en dien weet op te vangen met
de meest volmaakte technische middelen.
Ondanks de sterke begeleiding van jacht
vliegtuigen gelukte het den Engelschen
niet eens de afweer der Duitsche jacht
vliegtuigen te beletten een orkaanachtigen
aanval te ondernemen op de aanvallers.
Voor zoover de Britsche vliegtuigen niet
werden neergeschoten, moesten zij hun
bommen, in het nauw gebracht, laten val
len. Daardoor richtten zg ook niet de ge
ringste militaire of materieele schade aan.
De rest van de Engelsche machines brak
den aanval af en keerde terug.
Amerikaansch graan voor
onbezet Frankrijk?
De New York Herald Tribune meldt,
dat de Fransche ambassadeur te Was
hington Dinsdag, onderstaatssecretaris
Welles het voorstel van Frankrijk heeft
gedaan om in de Vereenigde Staten tarwe
en mais te koopen voor het onbezette
Frankrijk. De aankoopen zouden worden
betaald met de bevroren Fransche saldi.
Het blad betwijfelt of de regeering der
Vereenigde Staten op dit voorstel zal in
gaan, aangezien zij dan druk zou moeten
uitoefenen op Engeland tot verzachting
van de blokkade tegen Frankrijk.
DOODVONNISSEN IN DE
SOVJET-UNIE.
Naar de „Prawda" meldt, heeft te Sta-
linabad Tads j ik is tan) een groep van 16
sectariers terecht gestaan, wien het voe
ren van staatsvgandige actie ten laste
was gelegd. Drie leiders dezer sectarische
groep en nog eenige leden werden ter
dood veroordeeld, de anderen tot gevange
nisstraffen tusschen 5 en 10 jaar.
MIJNONGELUK IN TURKEIJE,
Acht dooden.
In de steenkoolmijn van Zonbuldak
(Turkije) zijn door een instorting 11 ar
beiders bedolven. Acht hunner werden ge
dood, de overige drie bekwamen zwaro
verwondingen.