DE PROV. STATEN VAN ZEELAND BIJEEN. Denkt U eraan...! De Staten wenschen van de Zegam een provinciaal bedrijf te maken. Marktberichten Hotel- Café-Restaurant Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllil, Kerknieuws Staatsloterij Een poging om de samenvoeging van polders in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen nogmaals uit te stellen, mislukt. In het Schuttershof te Middelburg werd gisteren de tweede gewone zitting der provinciale staten geopend. Voorzitter: Mr. P. Dieleman. Afwezig de heeren v. d. Wart, Poogerd. Dekker, Geelhoedt, Van Rompu en De Feyter. De VOORZITTER wenacht de leden der staten en hun gezinnen een goed jaar toe. Het zal ongetwijfeld véle moei lijkheden opleveren zegt spr. Hij wenscht de leden kracht en moed toe, en hoopt, dat zij in het belang van het land en van de provincie werkzaam zullen zijn. Spr. deelt mede dat tot voorzitter en ondervoorzitter der afdeelingen zijn be noemd: le afdeeling de heeren Van 't Hoff en Vienings; 2e afdeeling de heeren Onderdijk en v. d. Feltz; 3e af deeling de heeren Adriaanse en Van Ma- zij k. Tot buitengewoon lid van Ged. Staten werd benoemd de heer Van 't Hoff. Besloten werd het voorstel van Ged. Staten tot het aangaan van eèn geld- leening van ten hoogste 500.000 ten behoeve van kapitaalverstrekking aan de N.V. P.Z.E.M. aan het einde der agenda te behandelen. NV. ZEGAM. Aan de orde is het algemeen verslag betreffende de mededeeling van Ged. Staten inzake de reorganisatie van de N.V. Zeeuwsche Gasmaatschappij. De heer LOCKEFEER kan de motie ven van Ged. Staten voor den privaat rechtelijken bedrijfsvorm onderschrijven. De zeggenschap van de Prov. Staten moet beperkt blijven omdat zij niet alles kunnen overgaan. Toch acht spr. invloed van het college gewenscht ten aanzien van de groote lijnen. De Staten hebben het groote verlies op de aandeelen aanvaard. Z\j moeten nu ook deze reorganisatie ac cepteeren willen zij de Zegam een goede kans .geven. Aan de reorganisatie zit ech ter een wrange bijsmaak, want het kapi taal wordt tot 60 teruggebracht, ter wijl aan de Ned. Indische gasmaatschappij 90 is betaald. Mr. ADRIAANSE is niet overtuigd van de juistheid van het standpunt van Ged. Staten. Prov. Staten willen zich waarlijk niet met den dagelijkschen gang van za ken bij de Zegam bemoeien; zij willen al leen medezeggenschap hebben, toezicht uit oefenen. Gezien de ervaringen met de P.Z. E.M. stelt spr. zeggenschap der staten op prijs. De heer VIENINGS merkt op, dat Ged. Staten ten aanzien van de zeggenschap reeds toezeggingen hebben gedaan, die bevredigend zijn. Zij zullen geen belangrijke beslissingen ten aanzien van het bedrijf nemen, zouden de Staten te hooren. Mr. baron v. d.FELTZ vindt, dat het weinig zin heeft na te kaarten over de ge leden verliezen, en daarom wil hij alleen spreken over den bedrijfsvorm. Meermalen hebben de Prov. Staten zich de teugels laten ontnemen (b.v. bij de Zeeuwsch- Vlaamsche Tramweg-Mij.) en dat is altijd op een teleurstelling uitgeloopen. Bij de Zegam is het tekort van invloed der Staten reeds meermalen verkeerd gebleken. Spr. constateert, dat de staten algemeen den publiekrechtelijken bedrijfsvorm wenschen, doch dat Ged. Staten dit niet van zins zijn. De eenige oplossing is dus het voorstel af te wijzen. Spr. zegt vervolgens dat h\j het niet in het belang acht, dat dê gas- voorziening in Zeeland in één hand wordt gelegd. Ook betwijfelt hij het dat de ge meenten bij den voorgestelden bedrijfsvorm met de provincie zullen willen samenwer ken. Dat twee statenleden zitting krijgen in den Raad van bestuur acht spr. geen waarborg, dat de staten voldoende in vloed zullen hebben. Hij acht den pu bliekrechtelijken bedrijfsvorm noodwendig. De heer VAN MAZÏJK vereenigt zich met dit betoog. Bij de-voorgestelde bedrijfs vorm kan een overeenkomst tusschen de gemeenten en de provincie nooit vlot Ioo- pen. De provincie dient de gasvoorziening, evenals de stoombootdiensten, geheel aan zich te houden. Thans wordt een toe stand geschapen, die niet3 dan teleurstel lingen kan brengen. Spr. is van opvatting, dat de provincie feitelijk nooit een gas bedrijf had moeten beginnen omdat gas voorziening een streek-kwestie is. De heer ONDERDIJK herinnert eraan, dat zijn partij steeds voor overheidsbedrij ven is geweest. O.a. wat de P.Z.E.M. be treft Andere partijen waren daar toen te gen, maar nu blijkt toch dat zij bekeerd rijn. t Spr. meent dat men van de Zegam nooit 'n instelling kan maken als de P.Z.E.M, om dat de eerste nooit over de geheele pro vincie kan gaan. Dat vele leden een pu bliekrechtelijken bedrijfsvorm voorstaan, omdat de Zegam in de misère zit, acht spr. niet juist. Die bedrijfsvorm zal boven dien de gemeenten afschrikken. Middelburg- of Goes zullen niet in een bedrijf treden, dat hun inwoners duurder gas zal bezor gen, Spr. ia van opvatting dat de privaat rechtelijke vorm wel samenwerking zal afwerpen. Aangezien getracht moet worden van de Zegam te maken, wat ervan te waken is, gaat spr. mot het voorstel van Ged. Staten accoord. heer KODDE is voor den publiekrech- telqken vorm. Dit beteeként echter niet, <*at de Zegam over de geheele provincie moet werken. Spr. voelt meer voor verdee- hng der gebieden bij de gasvoorziening. Omtrent de kapitaalkwestie merkt spr. op, dat destijds al 3 ton aan Vlissingen is ge schonken, en dat Ged. Staten van de pro vincie nu weer 3 ton verlangen. Mogen deze zoo maar weggewerkt worden? Spr. scht het verkeerd, dat de provincie voor de strop opdraai1:, terwijl zij later geen recht zal hebben op eventueels win sten. Spr. wil de 6 ton in het bedrijf laten. Spr. dient een voorstel in, waarbij Ged. Staten worden uitgenoodlgd van de Zegam een provinciaal bedrijf te maken. Het voorstel is ondergeteekend door spr. en de heeren De Lange, Adriaanse, v. d. Feltz en Erasmus. Mr. STIEGER, lid van Ged. Staten merkt op, dat de Zegam een erfenis is, die hij moet aanvaarden. Spr. betoogt dat voor de Zegam dien vorm moet Worden gekozen die het bedrijf in staat zal stellen zoo goed mogelijk aan zijn doel te be antwoorden, Ged. Staten achten den besten vorm den privaatrechtelijken vorm, om dat 42 statenleden geen bedrijf kunnen leiden. De staten komen tweemaal per jaar bijeen. Zouden zij b.v. bij elke tariefs wijziging in vergadering bij elkaar moeten worden geroepen? Spr. vestigt er de aan dacht op, dat publieke behandeling van bedrijfsaangelegenheden een bedrijf deer lijk kunnen schaden. Dat het de P.Z.E.M. zoo goed is gegaan is voor een groot deel te danken aan haar privaatrechtelijken bedrijfsvorm. Voor de toekomst van de Zegam zal samenwerking met de gemeen ten noodig zijn. Hiervoor acht spr. den publiekreci tclijken vorm voorwaarde. Spr. deelt mede, dat Ged. Staten onder be langrijke beslissingen, die aan de goedkeu ring van Prov. Staten zullen worden on derworpen, o.a. verstaan afsluiten van groote kolenleveranties, uitbreiding van het gebied der Zegam buiten de middengroep. Spr. vestigt er dan de aandacht op dat 3 leden van de staten zitting krijgen in den Raad van het bestuur, er. dat zjj dr ar een meerderheid zullen vormen. Aangaande de kapijaalafschrijvlngmerkt spr. op, dat bij overneming van de aandee len van de gasmaatschappij niet alleen ge let kan worden op de werkelijke waarde. Er was in verdisconteerd en geforceerde af schrijving, het directorium en het feit, dat de provincie het aanbod deed. Tot den heer KODDE zegt spr. dat de voorgsteld afschrijving bslist noodig is om tot een goede bedrijfsvoering te kunnen komen. Na de afschrijving ontstaat een ge zond bedrijf. De heer DE LOOSE vraagt of het b\j een privaatrechtelijken vorm mogelijk is dat Prov. Staten in belangrijke zaken worden gekend. Dat openbare behande ling van bedrijfszaken het bedrijf zou schade, ziet spr. niet in. Het bedrijf is im mers vrij van concurrentie. De heer LOCKEFEER acht het belang rijk, dat de medezeggenschap der staten in de voorstellen van Gedeputeerden .ge waarborgd is. Hij zou echter ook gaarne de toezegging hebben, dat de staten in tarief verlagingen zullen worden gekend. Spr. zegt voorts, dat z.l. de Zegam, een verhuurd bedrijf, beter geleid zal kunnen worden door een Raad "van bestuur, waar in deskundigen zitting hebben dan door Ged. Staten, die uiteraard niet deskundig zijn. De heer KODDE merkt op dat Ged. Staten ook geen verstand van varen en van schepen hebben, en dat de prov. stoombootdiensten toch goed gaan. De heer ONDERDIJK zou het beter ge vonden hebben als de tegenstanders van den privaatrechtelijken vorm met een prin cipieel voorstel waren gekomen om ook van de P.Z.E.M. een provinciaal bedrijf te maken. Hierna wordt gepauseerd. DE MIDDAGZITTING. Thans was de heer Dekker aanwezig, De heer DE LOOFF zegt dat de meer derheid der Statenleden de gasvoorziening der middengroep wil door een provinciaal gasbedrijf de bedrijven in Middelburg en in Goes te laten overnemen. Spr. is tegen zoo'n uitbreiding, omdat deze weer veel kapitaal zal eischen. Waarom vooreerst niet het bedrijf gehouden zooals het is. Als het door en door gezond is, kan het altijd nog de vleugels breeder uitslaan. Mr. BARON VAN DER FELTZ is door het verweer van mr. Stieger niet overtuigd. Waarom kan een gemeentelijk bedrijf wel goed functionneeren, en waarom zou een provinciaal bedrijf dat niet kunnen? Ook de gemeenteraden behandelen technische bedrjjfskwesties niet in het openbaar, doch in besloten zittingen. Dat het de PZEM goed gaat acht spr. niet het gevolg van haar bedrijfsvorm. Spr. kan niet aannemen dat van samenwerking tusschen een pri vaatrechtelijk lichaam (Zegam) en een publiekrechtelijk lichaam (de gemeente) iets terecht kan komen. De waarborgen, die Ged. Staten voor de zeggenschap der Prov. Staten geven, beteekenen niets. In den raad van bestuur krijgen een lid van Ged. Staten en twee Statenleden zitting, doch dit zegt niet, dat Gedeputeerden of de Prov. Staten iets in de melk te brokken krijgen. De VOORZITTER deelt mede, dat in den Raad van bestuur niet per sé twee Staten leden zitting moeten nemen, maar dat Ged. Staten de Prov. Staten in de gelegenheid stellen twee leden te benoemen. Deze be hoeven geen Statenleden te zijn. Mr. STIEGER wijst er op, dat een zuiver provinciaal bedrijf alle samenwerking met de gemeenten uitsluit. Men zal dan alleen gemeentelijke bedrijven kunnen overnemen, en dat is nooit het doel der Zegam ge weest. Middelburg en Goes zullen vermoe delijk ook nooit bereid zijn hun gasbedrij ven over te doen wei zullen ze bereid zijn tot fusie of samenwerking. Als de Zegam een zuiver provinciaal bedrijf wordt, zal ook Vlissingen uit moeten treden, Spr. ontraadt aanneming van de motieKodde. Wordt ze wel aangenomen, dan zullen Ged. Staten in de zomerzitting weer terugko men met de mededeeling, dat zij niet an ders kunnen dan zij thans gedaan hebben. Spr. zegt dat de aandeelen door afschrij ving niet in waarde verminderen. Spr. zegt verder, dat Ged. Staten niet in staat zijn een bedrijf als de Zegam te leiden. Een raad van bestuur, waarin des kundigen als de heer Brink, directeur der gasfabriek te Goes, zitting krijgen, kan dit wel. Nadat nog ©enige sprekers in derde In stantie het woord hebben gevoerd, wordt het voorstelKodde in stemming gebracht. Het wordt aangenomen met 2215 stem men. Samenvoeging vaa polders. Aan de orde is het voorstel van Ged. Staten tot samenvoeging van polders en waterschappen in Westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen en oprichting van het water schap „Het Vrije van Sluis". Mr. Dieleman draagt het voorzitterschap der vergadering over aan mr. Stieger. De heer ERASMUS acht de samenvoe ging niet noodig. De toestand der polders in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen Iaat niets te wenschen over. De streek behoort tot de beste landbouwgebieden in ons land. De wegen zijn voor landbouwdoeleinden voldoende. Hij licht dit met voorbeelden toe, en be strijdt de opvattingen dienaangaande van het rapport der commissie van deskundi gen. Spr. betwist verder de juistheid van den financïeelen opzet van het plan tot samenvoeging. Verder wijst spr. op de te genkanting der bevolking tegen het plan tot samenvoeging, en op de beteekenis van het historisch gegroeide. Spr. dient een motie In ora het voor stel aan te houden. De heer DE MILLJANO ontwikkelt eveneens verschillende bezwaren tegen de samenvoeging. Door de samenvoeging zal veel op historisch gebied verdwenen. Aan het plan is 7 jaar gewerkt, maar men is er nog niet in geslaagd te bewijzen, dat het groote waterschap niet duurder zal zijn dan de 76 kleine eenheden, die tot nu toe de waterschapstaak in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen behartigden. Spreker wijst er op, dat het hier gaat om 24.909 ha. land, die een waarde vertegenwoordigen van rond 50 mill, gulden. De menschen uit de streek zullen grootendeels van hun me dezeggenschap worden beroofd. Men weet wat men heeft, en niet wat men krijgt Aan de in het vooruitzicht gestelde verbe teringen door middel van een groot lichaam, kan spr. niet veel waarde hechten. Ook deze spr. geeft als zijn opvatting te ken nen, dat de toestanden in Westeljjk- Zeeuwsch-Vlaanderen de samenvoeging niet wettigen. Aan het voorstel zitten ver schillende consequenties vast. Als de sa menvoeging in Zeeuwsch-Vlaanderen lukt, zullen Ged. Staten elders polders gaan vereenigen. Dit dienen de Statenleden te bedenken. De heer OUWEHAND vraagt of de mo tie tot aanhouding niet eerst in stemming moet worden gebracht, of althans bespro ken moet worden. Spr. vindt dat het plan tot samenvoeging nu oud genoeg is. Het moet eindelijk worden afgedaan, en niet opnieuw sleepende worden gehouden. De heer STEMERDING is het hiermede eens. Over het plan hebben vele deskundi gen hun meening te kennen gegeven. Wat tot nu toe is gezegd, ontleende alleen zijn waarde aan gevoelsargumenten. Spr. zal niet den moed hebben tegen het voorstel van Ged. Staten te stemmen. De heer VAN DUYN is voor uitstel in verband met de tijdsomstandigheden. De heer HAMELINK is tegen aanhou ding. Het voor en tegen is meermalen door de Staten besproken. Aan het tijdsargu- ment van den vorigen spreker hecht spr. geen waarde. De heer HAAGE vindt het niet den trjd de bevolking een nieuwe belasting van 100.000 op te leggen, vooral niet omdat de opcenten op de grondbelasting onrust barend stijgen. Mr. BARON VAN DER FELTZ is voor uitstel om redenen, los van het voorstel. Door de tijdsomstandigheden zal men voor het nieuwe lichaam slechts een beperkte keuze uit goede krachten hebben, want elders wonenden solliciteeren practiscb niet naar een werlikring in Zeeland. De heer KODDE acht vele gronden voor uitstel aanwezig. Mr. P. DIELEMAN, waarnemend Com missaris der provincie, zegt, dat het voor stel van alle kanten is bekeken, ook door eenige Statenleden, die thans voor uitstel zijn. Dit lijkt op obstructie. Spr. waar schuwt tegen uitstel. Op deze wjjze wordt het onmogelijk te regeeren. Hetgeen .men in Zeeland van plan is, is slechts een on derdeel van de reorganisatie op polderge bied in het geheele land. Wat zal men el ders wel zeggen, als nu de Staten van Zeeland een wel overwogen plan, een goed bestudeerd ontwerp, zoo maar weer uit stellen. Dit is geen regeeren. Wij moetan toonen dat we anders kunnen. Op deze wijze beschermen wij 't polderwezen, de ty pisch Nederlandsche instelling. Er worden de bevolking geen nieuwe lasten opgelegd; de lasten worden alleen anders verdeeld. Als de samenvoeging weer wordt uit gesteld, wordt een goede gelegenheid ont nomen opbouwend werk te doen. Spr. waar schuwt ernstig tegen aanhouding. De heer OUWEHAND acht de tijdsom standigheden geen motief voor uitstel. Wat de toekomst brengen zal, weet nie mand, doch stellig meer concentratie dan decentralisatie. De heer VAN MAZIJK vraagt of de verschuiving van lasten niet beteekent, dat een groote groep landgebruikers jaren lang voor grootere uitgaven worden geplaatBt. Mr. baron v. d. FELTZ vindt het ver keerd, dat mr. Dieleman spreekt over sabotage en obstructie. De fout ligt bij Ged. Staten, die in dezen t\jd met zoo'n voorstel zijn gekomen. De heer DE LANGE vraagt of de sa menvoeging op dit oogenblik noodzakelijk is. Groote werken kunnen voorloopig niet worden uitgevoerd. Het is voornamelijk een administratieve reorganisatie. Spr. heeft vroeger wel eens gedacht, dat in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen wantoe standen bestonden. Dit is niet het geval gebleken. Overijling is dus niet geboden. De bestuurscolleges zijn overbelast met administratief werk. Kunnen zij nog meer op hun schouders nemen? Bij aanhouding van het voorstel tot de vo.gende verga dering zullen de statenleden bovendien nog meer gelegenheid hebben zich in het toch pas weer gewijzigde voorstel te verdiepen. De heer DE MILLIANO herhaalt dat de samenvoeging velen nieuwe lasten zal op leggen. De heer RORIJE vindt het vreemd, dat de voorstellers voor uitstel niet eerder hun verlangen kenbaar hebben gemaakt. Hij is tegen uitstel. Aanhouding beteekent dat de staten zich naar buiten belache lijk zullen maken. Mr. DIELEMAN zegt dat de atatenleden kunnen begrijpen, dat Ged. Staten wreve lig worden door deze nieuwe poging van deze zaak weer u ta stellen. Zeeland mag economisch niet achter komen; ons pol derwezen moet gereorganiseerd worden, en juist op dit tijdstip. In Noord-Brabant is men al verder dan hier. Er kunnen wel niet direct groote werken worden uitge voerd, maar als het voorstel wordt aan genomen, kan worden voortgegaan met de organisatie der administratie, die vele jaren vergt. Door uitstel toont men on macht. Spr. deelt mede, dat het aantal polders, dat na de samenvoeging meer gaat be talen aanzienlijk kleiner is dan het aantal, dat zwaarder wordt belast. Is het nu juist geen tijd, aldus spr. ora hen, die alles voor de zeewering dragen, te gaan ontlasten? De tijd is geen motief voor uitstel. Juist in oorlogstijd stijgen de prij zen der landbouwproducten. De boeren zul- 1 en dus gemakkelijk meer kunnen dragen dan in normalen tijd. De motie om het voorstel uit te stellen tot meer normale tijden of tot een der volgende statenzittingen, wordt verworpen met 2212 stemmen. Voortgegaan wordt met de algemeene beschouwingen over het voorstel van Ged. Staten. Mr. baron v. d. FELTZ wijst op den fei len tegenstand der bevolking tegen dit voorstel. In het voorstel ontdekt spr. de poging om de taak der polders meer uitbreiding te geven dan noodig is. In centralisatie schuilen natuurlijk voordeelen, maar ook gevaren. Centralisatie zet een domper op den ondernemingsgeest van den particulier. Spr. Is tegen het voorstel, en adviseert de staten mr. Dieleman, de stuwkracht dezer samenvoeging, tegen zich zelf, tegen zijn romantiek, te beschermen. De heer KODDE vindt den toestand in de betrokken streek niet zoodanig, dat de voorgenomen maatregelen noodig zijn. Iets anders is een betere verdeeling van de lasten der zeewering, doch is dit niet eerder Rijkszaak. Sprekende over eenige onderdeelen van het voorstel zegt spr. dat de stemmingen door de stemgerechtigde leden van „Het Vrije van Sluis" vrijwel onmogelijk zullen blijken. Is dit niet te ondervangen als men de ingelanden niet gelijktijdig laat aftreden? De heer HAMELINK is van opvatting, dat de samenvoeging vele voordeelen biedt. De toestand in de betrokken streek is wel iswaar niet zoo slecht, dat men geen dag meer kan wachten, doch het ligt in den geest van den tijd, ook op poldergebied tot grootere eenheden te komen. Meermalen stootte men op allerlei kleine potentaten, die vooruitgang tegen hielden. Nu is er weer oppositie. Deze is begrijpelijk, doch steunt niet op gegronde argumenten. Men zegt, dat de wegen 'n orde zijn. Dat is niet zoo. Ook het gebied der suatie laat nogal eens te wenschen over. Een grooter lichaam kan alles verbeteren omdat de kosten over de geheele streek kunnen wor den omslagen. Spr. acht het een alge meen belarg, dat het polderwezen wordt gereorganiseerd. Als de samenvoeging er eenmaal door is, zal iedereen, ook in de betrokken streek, dit toegeven. In het voorstel ziet spr. den grondslag voor den wederopbloei van Wes telijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Spr. is ervan overtuigd, dat de voorstanders van het voorstel de belangen van het gewest die nen. Ook in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaan deren was destijds veel verzet tegen con centratie op poldergebied, doch later is een ieder er blij me 2 geworden. Het Ko ninkje spelen in Westelijk Zeeuwsch-Vlaan deren is uit; de feestdagen der jaarver gaderingen gaan teneinde, maar dit zijn geen argumenten, die doorslag mogen geven. De heer DE MTLLIANO vindt, dat het niet aangaat den toestand in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen te vergelijken met dien in het Westelijk deel. Hij bestrijdt de meening. dat dè wegen in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen over het algemeen niet goed zouden zijn. De vergadering wordt geschorst tot Woensdagmorgen 10 uur; MIDDELBURG, 21 Jan. Groentenveiling. Veldsla 25 c., Fransche postelein 1517 c., Spruiten 13—S2 c., Witlof 8—25 c.. Kool rapen 1U-ZVz c„ Breekpeën 2—3.60, An dijvie 15—38 c., Uien 5. Kroten 2.80, Savoyè kool 3.504.40, Roode kool 5.50. Boerekool 24, Witte kool 3.90, Prei 1015, alles per 100 kg. Selderie 36 c., Knolselderie 411 c., beide per bos: Peterselie 3035 c. per chip; Goudreinetten 30 c. per kg.; Cy clamen 7*2 c., Tulpen 7 c. beide per pot. Veilingsvereenlging Zuid-Beveland. GOES, 21 Jan. Appels Bauduin 815, Goudreinetten 1430. Sterappels 22, Zure Bellefleur 1025, Zoete Joop 815, Kroet- en Stekappels 6.508, per 100 kg. Peren Comtesse de Paris 14, Legypont 1630, Emilde d'Heyst 12—19, St. Remy 13—19, Kroet- en Stekperen 7.50, per 100 kg. Bloemen: Azalea's 2733 per pot. Eieren: prijzen onveranderd. ROTTERDAM, 21 Januari. Op de vee markt werden totaal aangevoerd 718 die ren, waaronder 640 gebruiksvee en 78 bok ken en geiten. Prijzen per stuk Kalfkoeien 520, 400, 310 melkkoeien 525, 405, 315 varekoeien 340, 270, 220 vaarzen 340, 285, 200 pin ken 290, 210 ,165 bokken of geiten 85, 55, 25. De aanvoer van melk- en kalfkoeien was als vorige week, met kalmen handel en iets hooger in prijs varekoeien aanvoer iets grooter, met matigen handel en iets stiver in prijs vaarzen en pinken met gewonen aanvoer, flauwen handel en om hooggaande prijzen bokken en geiten klei ner aangevoerd, vlugge handel en iets hoo- gere prijzen. Vlasbeurs, 20 Januari. Blauw vlas 5660 kg. 1.00—1.40, geel 9250 kg. 1.00—1.45, öauwroot 1600 kg. 0.90—1.15. De markt was onveranderd en tegen de vastgestelde prijzen werd het aangevoerde vlas geheel verkocht. Tc koop aangeboden in directe aanlegplaats Prov. booï Zierikzee. Brieven letter» T, bureau P. Z. C., Vlissingen. dat iederen Vrij dag gelegenheid bestaat voor voet verzorging enz. te Goes door voet- kundige en pedi cure van het be kende Instituut voor voetverzor ging Badhuisstraat 33 te Vlis singen. (Hoilandsch en Duitsch diploma). Gelegenheid voor pedi cure. voetonderzoek, inlichtingen enz. bij de Fa. POLEY, Ganzen- poortstraat te Goes. Vacatures in de Ned. Herv, Kerk. Op 1 dezer bedroeg het aantal vacatures in de Ned. Herv. Kerk in totaal 207, naar Doet. Werk schrijft. Op 1 Juli 1940 was dit 223 en op 1 Januari 1940 233. Uit deze cijfers blijkt, dat het aantal vacatures voortdurend daalt. Over de verschillende provincies waren deze vacante plaatsen aldus verdeeld Gelderland 30, Zuid-Holland 27, Noord-Holland 48, Zeeland 10, Utrecht 8, Friesland Overijsel 6, Groningen 25, Noord-Brabant 7, Limburg en Drente 4 plaatsen. öe klasse. le Lijst 700 nummer». PRIJZEN VAN 70.—. 1005 1048 1098 1203 1327 1419 1436 1462 1522 2550 1671 1840 2289 2299 2399 2486 2584 2620 2634 2669 2701 2740 2775 2801 2834 2981 3089 3323 3370 3498 3607 3611 3673 3845 3894 4041 4045 4070 4178 4268 4280 4327 4329 4429 4556 4707 5270 5347 5351 5396 5445 C460 5500 5629 5633 5751 5756 5802 5928 6028 6099 6129 6147 6189 6230 6305 6339 6351 6352 6405 6450 6803 6804 6812 6943 7041 7063 7120 7150 7449 7582 7054 7804 8003 8004 8009 8019 8082 8355 8439 8459 8725 8836 8866 9084 9268 9411 9482 9596 9721 9784 9846 9860 10039 10201 10245 10579 10614 10661 10694 11107 11205 11270 11394 11448 11616 11732 11811 11819 11820 11996 11999 12042 12C-1 12597 12811 12837 12911 12976 12980 13156 13164 13205 13347 13514 13657 13802 14114 14396 14517 14541 14714 14783 14902 14912 14928 15216 15325 15452 15633 15661 15711 15849 16135 16142 16184 16285 16346 16392 16955 17081 17099 17119 17317 17400 17468 17484 18453 18528 18564 18888 19142 19178 19309 19439 19486 19631 19728 19882 19943 20090 20154 20505 20783 20797 20901 21060 21116 21183 21268 21315 21350 21647 21786 21955 21962 NIETEN. 1054 1061 1078 1079 1085 1112 1151 1200 1235 1239 1255 1276 1278 1296 1344 1396 1425 1479 1529 1540 1593 1609 1644 1738 1784 1814 1832 1855 1876 1924 1940 2022 2038 2084 2113 2116 1254 2201 2249 2251 2268 2325 2333 2390 2420 2438 2443 2552 2637 2694 2707 2715 2722 2757 2835 2869 2877 2989 2991 3036 8051 3182 3236 3248 3255 3283 3319 3384 3436 3527 3529 3564 3569 3687 3698 3700 3782 3878 3891 4018 4075 4088 4163 4164 4241 4242 4259 4317 4372 4390 4403 4457 4566 4592 4784 4801 4903 4953 4984 5037 5114 5324 5336 5400 5456 5459 5624 5648 5649 5689 5758 5860 5933 6967 5972 5975 6063 6455 6501 6817 6853 6882 7029 7104 7106 7173 7178 7287 7297 7308 7435 7517 7531 7567 7683 7703 7713 7735 7787 7777 7817 7901 8089 8183 8201 8239 8395 8410 8411 8427 8435 8466 8481 8513 8555 8566 8697 8676 8722 8733 8735 8761 8785 8825 8843 8874 8887 9006 9034 9038 9111 9138 9192 9220 9274 9357 9375 9389 9420 9432 9452 9462 9466 9549 9574 9575 9706 9730 10214 10281 19283 10286 10318 10338 10314 10375 10490 10518 10597 10643 10659 10689 10691 10754 10808 10828 10831 10849 10893 11005 11017 11023 11051 11416 11460 11477 11552 11620 11660 11668 11676 11839 11845 12069 12177 12192 12216 12225 12232 12388 12394 12415 12421 12422 12629 12665 12672 12699 12739 12806 12816 12821 12862 12908 12931 12993 13041 13072 13102 13116 1313S 13181 13190 13218 13337 13363 13371 13379 13485 13538 13555 13572 13574 13602 13614 13643 13647 136~3 10/19 13760 13864 13879 13909 13935 13939 13996 13998 14033 14113 14131 14161 14222 14288 14306 14347 14470 14480 14562 14591 14608 14612 14656 14680 14725 14742 14798 14824 14833 14854 14882 15010 15099 15248 15250 15272 15295 15318 15341 15352 15409 15525 15531 15557 15589 15643 "690 15724 15745 15f60 15808 15832 15836 15887 15935 1597,. 15986 16079 16080 16085 16126 16166 16226 16278 16301 16340 16348 16361 16373 16374 16383 16435 16493 16560 16694 16611 16616 16652 16663 16697 16723 16773 16801 16824 16893 16910 16949 16985 17156 17176 17198 17244 17366 17369 17373 17390 17413 17439 17437 17532 17639 17702 17705 17812 17921 17947 18012 18057 18108 18127 18141 18251 18418 18421 18431 18538 *8566 18572 18603 1872." 18738 18814 18900 18928 19023 19038 19047 19112 19132 19181 19238 19252 19319 19378 19387 19448 1946-" 19468 19584 19720 10757 19792 19856 19875 19884 19949 19956 20023 20071 20087 20105 20167 20197 20329 20363 20404 20415 20528 20529 20533 20539 20576 20613 20719 20841 20847 20C56 20884 2C89D 20918 20941 20977 21021 21039 21044 21144 21202 21228 21263 21275 21278 21381 21403 21416 21444 21517 21555 21588 21660 21679 21707 21708 21710 21773 21770 21844 21S49 21SS6

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 7