DE PROV. STATEN VAN ZEELAND BIJEEN.
Denkt U eraan...!
De Staten wenschen van de Zegam een
provinciaal bedrijf te maken.
Marktberichten
Hotel-
Café-Restaurant
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllil,
Kerknieuws
Staatsloterij
Een poging om de samenvoeging van polders in Westelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen nogmaals uit te stellen, mislukt.
In het Schuttershof te Middelburg
werd gisteren de tweede gewone zitting
der provinciale staten geopend.
Voorzitter: Mr. P. Dieleman. Afwezig
de heeren v. d. Wart, Poogerd. Dekker,
Geelhoedt, Van Rompu en De Feyter.
De VOORZITTER wenacht de leden
der staten en hun gezinnen een goed
jaar toe. Het zal ongetwijfeld véle moei
lijkheden opleveren zegt spr. Hij wenscht
de leden kracht en moed toe, en hoopt,
dat zij in het belang van het land en
van de provincie werkzaam zullen zijn.
Spr. deelt mede dat tot voorzitter en
ondervoorzitter der afdeelingen zijn be
noemd: le afdeeling de heeren Van
't Hoff en Vienings; 2e afdeeling de
heeren Onderdijk en v. d. Feltz; 3e af
deeling de heeren Adriaanse en Van Ma-
zij k.
Tot buitengewoon lid van Ged. Staten
werd benoemd de heer Van 't Hoff.
Besloten werd het voorstel van Ged.
Staten tot het aangaan van eèn geld-
leening van ten hoogste 500.000 ten
behoeve van kapitaalverstrekking aan de
N.V. P.Z.E.M. aan het einde der agenda
te behandelen.
NV. ZEGAM.
Aan de orde is het algemeen verslag
betreffende de mededeeling van Ged.
Staten inzake de reorganisatie van de
N.V. Zeeuwsche Gasmaatschappij.
De heer LOCKEFEER kan de motie
ven van Ged. Staten voor den privaat
rechtelijken bedrijfsvorm onderschrijven.
De zeggenschap van de Prov. Staten
moet beperkt blijven omdat zij niet alles
kunnen overgaan. Toch acht spr. invloed
van het college gewenscht ten aanzien van
de groote lijnen. De Staten hebben het
groote verlies op de aandeelen aanvaard.
Z\j moeten nu ook deze reorganisatie ac
cepteeren willen zij de Zegam een goede
kans .geven. Aan de reorganisatie zit ech
ter een wrange bijsmaak, want het kapi
taal wordt tot 60 teruggebracht, ter
wijl aan de Ned. Indische gasmaatschappij
90 is betaald.
Mr. ADRIAANSE is niet overtuigd van
de juistheid van het standpunt van Ged.
Staten. Prov. Staten willen zich waarlijk
niet met den dagelijkschen gang van za
ken bij de Zegam bemoeien; zij willen al
leen medezeggenschap hebben, toezicht uit
oefenen. Gezien de ervaringen met de P.Z.
E.M. stelt spr. zeggenschap der staten op
prijs.
De heer VIENINGS merkt op, dat Ged.
Staten ten aanzien van de zeggenschap
reeds toezeggingen hebben gedaan, die
bevredigend zijn. Zij zullen geen belangrijke
beslissingen ten aanzien van het bedrijf
nemen, zouden de Staten te hooren.
Mr. baron v. d.FELTZ vindt, dat het
weinig zin heeft na te kaarten over de ge
leden verliezen, en daarom wil hij alleen
spreken over den bedrijfsvorm. Meermalen
hebben de Prov. Staten zich de teugels
laten ontnemen (b.v. bij de Zeeuwsch-
Vlaamsche Tramweg-Mij.) en dat is altijd
op een teleurstelling uitgeloopen. Bij de
Zegam is het tekort van invloed der Staten
reeds meermalen verkeerd gebleken. Spr.
constateert, dat de staten algemeen den
publiekrechtelijken bedrijfsvorm wenschen,
doch dat Ged. Staten dit niet van zins zijn.
De eenige oplossing is dus het voorstel af
te wijzen. Spr. zegt vervolgens dat h\j
het niet in het belang acht, dat dê gas-
voorziening in Zeeland in één hand wordt
gelegd. Ook betwijfelt hij het dat de ge
meenten bij den voorgestelden bedrijfsvorm
met de provincie zullen willen samenwer
ken. Dat twee statenleden zitting krijgen
in den Raad van bestuur acht spr. geen
waarborg, dat de staten voldoende in
vloed zullen hebben. Hij acht den pu
bliekrechtelijken bedrijfsvorm noodwendig.
De heer VAN MAZÏJK vereenigt zich
met dit betoog. Bij de-voorgestelde bedrijfs
vorm kan een overeenkomst tusschen de
gemeenten en de provincie nooit vlot Ioo-
pen. De provincie dient de gasvoorziening,
evenals de stoombootdiensten, geheel aan
zich te houden. Thans wordt een toe
stand geschapen, die niet3 dan teleurstel
lingen kan brengen. Spr. is van opvatting,
dat de provincie feitelijk nooit een gas
bedrijf had moeten beginnen omdat gas
voorziening een streek-kwestie is.
De heer ONDERDIJK herinnert eraan,
dat zijn partij steeds voor overheidsbedrij
ven is geweest. O.a. wat de P.Z.E.M. be
treft Andere partijen waren daar toen te
gen, maar nu blijkt toch dat zij bekeerd
rijn.
t Spr. meent dat men van de Zegam nooit
'n instelling kan maken als de P.Z.E.M, om
dat de eerste nooit over de geheele pro
vincie kan gaan. Dat vele leden een pu
bliekrechtelijken bedrijfsvorm voorstaan,
omdat de Zegam in de misère zit, acht
spr. niet juist. Die bedrijfsvorm zal boven
dien de gemeenten afschrikken. Middelburg-
of Goes zullen niet in een bedrijf treden,
dat hun inwoners duurder gas zal bezor
gen, Spr. ia van opvatting dat de privaat
rechtelijke vorm wel samenwerking zal
afwerpen. Aangezien getracht moet worden
van de Zegam te maken, wat ervan te
waken is, gaat spr. mot het voorstel van
Ged. Staten accoord.
heer KODDE is voor den publiekrech-
telqken vorm. Dit beteeként echter niet,
<*at de Zegam over de geheele provincie
moet werken. Spr. voelt meer voor verdee-
hng der gebieden bij de gasvoorziening.
Omtrent de kapitaalkwestie merkt spr. op,
dat destijds al 3 ton aan Vlissingen is ge
schonken, en dat Ged. Staten van de pro
vincie nu weer 3 ton verlangen. Mogen
deze zoo maar weggewerkt worden? Spr.
scht het verkeerd, dat de provincie voor
de strop opdraai1:, terwijl zij later
geen recht zal hebben op eventueels win
sten. Spr. wil de 6 ton in het bedrijf laten.
Spr. dient een voorstel in, waarbij Ged.
Staten worden uitgenoodlgd van de Zegam
een provinciaal bedrijf te maken.
Het voorstel is ondergeteekend door spr.
en de heeren De Lange, Adriaanse, v. d.
Feltz en Erasmus.
Mr. STIEGER, lid van Ged. Staten
merkt op, dat de Zegam een erfenis is, die
hij moet aanvaarden. Spr. betoogt dat
voor de Zegam dien vorm moet Worden
gekozen die het bedrijf in staat zal stellen
zoo goed mogelijk aan zijn doel te be
antwoorden, Ged. Staten achten den besten
vorm den privaatrechtelijken vorm, om
dat 42 statenleden geen bedrijf kunnen
leiden. De staten komen tweemaal per
jaar bijeen. Zouden zij b.v. bij elke tariefs
wijziging in vergadering bij elkaar moeten
worden geroepen? Spr. vestigt er de aan
dacht op, dat publieke behandeling van
bedrijfsaangelegenheden een bedrijf deer
lijk kunnen schaden. Dat het de P.Z.E.M.
zoo goed is gegaan is voor een groot deel
te danken aan haar privaatrechtelijken
bedrijfsvorm. Voor de toekomst van de
Zegam zal samenwerking met de gemeen
ten noodig zijn. Hiervoor acht spr. den
publiekreci tclijken vorm voorwaarde. Spr.
deelt mede, dat Ged. Staten onder be
langrijke beslissingen, die aan de goedkeu
ring van Prov. Staten zullen worden on
derworpen, o.a. verstaan afsluiten van
groote kolenleveranties, uitbreiding van het
gebied der Zegam buiten de middengroep.
Spr. vestigt er dan de aandacht op dat
3 leden van de staten zitting krijgen in
den Raad van het bestuur, er. dat zjj dr ar
een meerderheid zullen vormen.
Aangaande de kapijaalafschrijvlngmerkt
spr. op, dat bij overneming van de aandee
len van de gasmaatschappij niet alleen ge
let kan worden op de werkelijke waarde.
Er was in verdisconteerd en geforceerde af
schrijving, het directorium en het feit, dat
de provincie het aanbod deed.
Tot den heer KODDE zegt spr. dat de
voorgsteld afschrijving bslist noodig is om
tot een goede bedrijfsvoering te kunnen
komen. Na de afschrijving ontstaat een ge
zond bedrijf.
De heer DE LOOSE vraagt of het b\j
een privaatrechtelijken vorm mogelijk is
dat Prov. Staten in belangrijke zaken
worden gekend. Dat openbare behande
ling van bedrijfszaken het bedrijf zou
schade, ziet spr. niet in. Het bedrijf is im
mers vrij van concurrentie.
De heer LOCKEFEER acht het belang
rijk, dat de medezeggenschap der staten
in de voorstellen van Gedeputeerden .ge
waarborgd is. Hij zou echter ook gaarne
de toezegging hebben, dat de staten in
tarief verlagingen zullen worden gekend.
Spr. zegt voorts, dat z.l. de Zegam, een
verhuurd bedrijf, beter geleid zal kunnen
worden door een Raad "van bestuur, waar
in deskundigen zitting hebben dan door
Ged. Staten, die uiteraard niet deskundig
zijn.
De heer KODDE merkt op dat Ged.
Staten ook geen verstand van varen en
van schepen hebben, en dat de prov.
stoombootdiensten toch goed gaan.
De heer ONDERDIJK zou het beter ge
vonden hebben als de tegenstanders van
den privaatrechtelijken vorm met een prin
cipieel voorstel waren gekomen om ook
van de P.Z.E.M. een provinciaal bedrijf
te maken.
Hierna wordt gepauseerd.
DE MIDDAGZITTING.
Thans was de heer Dekker aanwezig,
De heer DE LOOFF zegt dat de meer
derheid der Statenleden de gasvoorziening
der middengroep wil door een provinciaal
gasbedrijf de bedrijven in Middelburg en in
Goes te laten overnemen. Spr. is tegen
zoo'n uitbreiding, omdat deze weer veel
kapitaal zal eischen. Waarom vooreerst
niet het bedrijf gehouden zooals het is.
Als het door en door gezond is, kan het
altijd nog de vleugels breeder uitslaan.
Mr. BARON VAN DER FELTZ is door
het verweer van mr. Stieger niet overtuigd.
Waarom kan een gemeentelijk bedrijf wel
goed functionneeren, en waarom zou een
provinciaal bedrijf dat niet kunnen? Ook
de gemeenteraden behandelen technische
bedrjjfskwesties niet in het openbaar, doch
in besloten zittingen. Dat het de PZEM
goed gaat acht spr. niet het gevolg van
haar bedrijfsvorm. Spr. kan niet aannemen
dat van samenwerking tusschen een pri
vaatrechtelijk lichaam (Zegam) en een
publiekrechtelijk lichaam (de gemeente)
iets terecht kan komen. De waarborgen,
die Ged. Staten voor de zeggenschap der
Prov. Staten geven, beteekenen niets. In
den raad van bestuur krijgen een lid van
Ged. Staten en twee Statenleden zitting,
doch dit zegt niet, dat Gedeputeerden of de
Prov. Staten iets in de melk te brokken
krijgen.
De VOORZITTER deelt mede, dat in den
Raad van bestuur niet per sé twee Staten
leden zitting moeten nemen, maar dat Ged.
Staten de Prov. Staten in de gelegenheid
stellen twee leden te benoemen. Deze be
hoeven geen Statenleden te zijn.
Mr. STIEGER wijst er op, dat een zuiver
provinciaal bedrijf alle samenwerking met
de gemeenten uitsluit. Men zal dan alleen
gemeentelijke bedrijven kunnen overnemen,
en dat is nooit het doel der Zegam ge
weest. Middelburg en Goes zullen vermoe
delijk ook nooit bereid zijn hun gasbedrij
ven over te doen wei zullen ze bereid zijn
tot fusie of samenwerking. Als de Zegam
een zuiver provinciaal bedrijf wordt, zal
ook Vlissingen uit moeten treden, Spr.
ontraadt aanneming van de motieKodde.
Wordt ze wel aangenomen, dan zullen Ged.
Staten in de zomerzitting weer terugko
men met de mededeeling, dat zij niet an
ders kunnen dan zij thans gedaan hebben.
Spr. zegt dat de aandeelen door afschrij
ving niet in waarde verminderen.
Spr. zegt verder, dat Ged. Staten niet
in staat zijn een bedrijf als de Zegam te
leiden. Een raad van bestuur, waarin des
kundigen als de heer Brink, directeur der
gasfabriek te Goes, zitting krijgen, kan
dit wel.
Nadat nog ©enige sprekers in derde In
stantie het woord hebben gevoerd, wordt
het voorstelKodde in stemming gebracht.
Het wordt aangenomen met 2215 stem
men.
Samenvoeging vaa polders.
Aan de orde is het voorstel van Ged.
Staten tot samenvoeging van polders en
waterschappen in Westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen en oprichting van het water
schap „Het Vrije van Sluis".
Mr. Dieleman draagt het voorzitterschap
der vergadering over aan mr. Stieger.
De heer ERASMUS acht de samenvoe
ging niet noodig. De toestand der polders
in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen Iaat
niets te wenschen over. De streek behoort
tot de beste landbouwgebieden in ons land.
De wegen zijn voor landbouwdoeleinden
voldoende.
Hij licht dit met voorbeelden toe, en be
strijdt de opvattingen dienaangaande van
het rapport der commissie van deskundi
gen. Spr. betwist verder de juistheid van
den financïeelen opzet van het plan tot
samenvoeging. Verder wijst spr. op de te
genkanting der bevolking tegen het plan
tot samenvoeging, en op de beteekenis van
het historisch gegroeide.
Spr. dient een motie In ora het voor
stel aan te houden.
De heer DE MILLJANO ontwikkelt
eveneens verschillende bezwaren tegen de
samenvoeging. Door de samenvoeging zal
veel op historisch gebied verdwenen. Aan
het plan is 7 jaar gewerkt, maar men is
er nog niet in geslaagd te bewijzen, dat
het groote waterschap niet duurder zal
zijn dan de 76 kleine eenheden, die tot nu
toe de waterschapstaak in Westelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen behartigden. Spreker
wijst er op, dat het hier gaat om 24.909 ha.
land, die een waarde vertegenwoordigen
van rond 50 mill, gulden. De menschen uit
de streek zullen grootendeels van hun me
dezeggenschap worden beroofd. Men weet
wat men heeft, en niet wat men krijgt
Aan de in het vooruitzicht gestelde verbe
teringen door middel van een groot lichaam,
kan spr. niet veel waarde hechten. Ook
deze spr. geeft als zijn opvatting te ken
nen, dat de toestanden in Westeljjk-
Zeeuwsch-Vlaanderen de samenvoeging
niet wettigen. Aan het voorstel zitten ver
schillende consequenties vast. Als de sa
menvoeging in Zeeuwsch-Vlaanderen lukt,
zullen Ged. Staten elders polders gaan
vereenigen. Dit dienen de Statenleden te
bedenken.
De heer OUWEHAND vraagt of de mo
tie tot aanhouding niet eerst in stemming
moet worden gebracht, of althans bespro
ken moet worden. Spr. vindt dat het plan
tot samenvoeging nu oud genoeg is. Het
moet eindelijk worden afgedaan, en niet
opnieuw sleepende worden gehouden.
De heer STEMERDING is het hiermede
eens. Over het plan hebben vele deskundi
gen hun meening te kennen gegeven. Wat
tot nu toe is gezegd, ontleende alleen zijn
waarde aan gevoelsargumenten. Spr. zal
niet den moed hebben tegen het voorstel
van Ged. Staten te stemmen.
De heer VAN DUYN is voor uitstel in
verband met de tijdsomstandigheden.
De heer HAMELINK is tegen aanhou
ding. Het voor en tegen is meermalen door
de Staten besproken. Aan het tijdsargu-
ment van den vorigen spreker hecht spr.
geen waarde.
De heer HAAGE vindt het niet den trjd
de bevolking een nieuwe belasting van
100.000 op te leggen, vooral niet omdat
de opcenten op de grondbelasting onrust
barend stijgen.
Mr. BARON VAN DER FELTZ is voor
uitstel om redenen, los van het voorstel.
Door de tijdsomstandigheden zal men voor
het nieuwe lichaam slechts een beperkte
keuze uit goede krachten hebben, want
elders wonenden solliciteeren practiscb
niet naar een werlikring in Zeeland.
De heer KODDE acht vele gronden voor
uitstel aanwezig.
Mr. P. DIELEMAN, waarnemend Com
missaris der provincie, zegt, dat het voor
stel van alle kanten is bekeken, ook door
eenige Statenleden, die thans voor uitstel
zijn. Dit lijkt op obstructie. Spr. waar
schuwt tegen uitstel. Op deze wjjze wordt
het onmogelijk te regeeren. Hetgeen .men
in Zeeland van plan is, is slechts een on
derdeel van de reorganisatie op polderge
bied in het geheele land. Wat zal men el
ders wel zeggen, als nu de Staten van
Zeeland een wel overwogen plan, een goed
bestudeerd ontwerp, zoo maar weer uit
stellen. Dit is geen regeeren. Wij moetan
toonen dat we anders kunnen. Op deze
wijze beschermen wij 't polderwezen, de ty
pisch Nederlandsche instelling.
Er worden de bevolking geen nieuwe
lasten opgelegd; de lasten worden alleen
anders verdeeld.
Als de samenvoeging weer wordt uit
gesteld, wordt een goede gelegenheid ont
nomen opbouwend werk te doen. Spr. waar
schuwt ernstig tegen aanhouding.
De heer OUWEHAND acht de tijdsom
standigheden geen motief voor uitstel.
Wat de toekomst brengen zal, weet nie
mand, doch stellig meer concentratie dan
decentralisatie.
De heer VAN MAZIJK vraagt of de
verschuiving van lasten niet beteekent, dat
een groote groep landgebruikers jaren lang
voor grootere uitgaven worden geplaatBt.
Mr. baron v. d. FELTZ vindt het ver
keerd, dat mr. Dieleman spreekt over
sabotage en obstructie. De fout ligt bij
Ged. Staten, die in dezen t\jd met zoo'n
voorstel zijn gekomen.
De heer DE LANGE vraagt of de sa
menvoeging op dit oogenblik noodzakelijk
is. Groote werken kunnen voorloopig niet
worden uitgevoerd. Het is voornamelijk
een administratieve reorganisatie. Spr.
heeft vroeger wel eens gedacht, dat in
Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen wantoe
standen bestonden. Dit is niet het geval
gebleken. Overijling is dus niet geboden.
De bestuurscolleges zijn overbelast met
administratief werk. Kunnen zij nog meer
op hun schouders nemen? Bij aanhouding
van het voorstel tot de vo.gende verga
dering zullen de statenleden bovendien nog
meer gelegenheid hebben zich in het toch
pas weer gewijzigde voorstel te verdiepen.
De heer DE MILLIANO herhaalt dat de
samenvoeging velen nieuwe lasten zal op
leggen.
De heer RORIJE vindt het vreemd, dat
de voorstellers voor uitstel niet eerder
hun verlangen kenbaar hebben gemaakt.
Hij is tegen uitstel. Aanhouding beteekent
dat de staten zich naar buiten belache
lijk zullen maken.
Mr. DIELEMAN zegt dat de atatenleden
kunnen begrijpen, dat Ged. Staten wreve
lig worden door deze nieuwe poging van
deze zaak weer u ta stellen. Zeeland mag
economisch niet achter komen; ons pol
derwezen moet gereorganiseerd worden,
en juist op dit tijdstip. In Noord-Brabant
is men al verder dan hier. Er kunnen wel
niet direct groote werken worden uitge
voerd, maar als het voorstel wordt aan
genomen, kan worden voortgegaan met de
organisatie der administratie, die vele
jaren vergt. Door uitstel toont men on
macht.
Spr. deelt mede, dat het aantal polders,
dat na de samenvoeging meer gaat be
talen aanzienlijk kleiner is dan het aantal,
dat zwaarder wordt belast. Is het nu
juist geen tijd, aldus spr. ora hen, die
alles voor de zeewering dragen, te gaan
ontlasten? De tijd is geen motief voor
uitstel. Juist in oorlogstijd stijgen de prij
zen der landbouwproducten. De boeren zul-
1 en dus gemakkelijk meer kunnen dragen
dan in normalen tijd.
De motie om het voorstel uit te
stellen tot meer normale tijden of tot
een der volgende statenzittingen, wordt
verworpen met 2212 stemmen.
Voortgegaan wordt met de algemeene
beschouwingen over het voorstel van
Ged. Staten.
Mr. baron v. d. FELTZ wijst op den fei
len tegenstand der bevolking tegen dit
voorstel. In het voorstel ontdekt spr.
de poging om de taak der polders meer
uitbreiding te geven dan noodig is. In
centralisatie schuilen natuurlijk voordeelen,
maar ook gevaren. Centralisatie zet een
domper op den ondernemingsgeest van den
particulier. Spr. Is tegen het voorstel, en
adviseert de staten mr. Dieleman, de
stuwkracht dezer samenvoeging, tegen zich
zelf, tegen zijn romantiek, te beschermen.
De heer KODDE vindt den toestand in
de betrokken streek niet zoodanig, dat
de voorgenomen maatregelen noodig zijn.
Iets anders is een betere verdeeling van
de lasten der zeewering, doch is dit niet
eerder Rijkszaak. Sprekende over eenige
onderdeelen van het voorstel zegt spr. dat
de stemmingen door de stemgerechtigde
leden van „Het Vrije van Sluis" vrijwel
onmogelijk zullen blijken. Is dit niet te
ondervangen als men de ingelanden niet
gelijktijdig laat aftreden?
De heer HAMELINK is van opvatting,
dat de samenvoeging vele voordeelen biedt.
De toestand in de betrokken streek is wel
iswaar niet zoo slecht, dat men geen dag
meer kan wachten, doch het ligt in den
geest van den tijd, ook op poldergebied tot
grootere eenheden te komen. Meermalen
stootte men op allerlei kleine potentaten,
die vooruitgang tegen hielden. Nu is er
weer oppositie. Deze is begrijpelijk, doch
steunt niet op gegronde argumenten. Men
zegt, dat de wegen 'n orde zijn. Dat is
niet zoo. Ook het gebied der suatie laat
nogal eens te wenschen over. Een grooter
lichaam kan alles verbeteren omdat de
kosten over de geheele streek kunnen wor
den omslagen. Spr. acht het een alge
meen belarg, dat het polderwezen wordt
gereorganiseerd.
Als de samenvoeging er eenmaal door is,
zal iedereen, ook in de betrokken streek,
dit toegeven. In het voorstel ziet spr. den
grondslag voor den wederopbloei van Wes
telijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Spr. is ervan
overtuigd, dat de voorstanders van het
voorstel de belangen van het gewest die
nen. Ook in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaan
deren was destijds veel verzet tegen con
centratie op poldergebied, doch later is
een ieder er blij me 2 geworden. Het Ko
ninkje spelen in Westelijk Zeeuwsch-Vlaan
deren is uit; de feestdagen der jaarver
gaderingen gaan teneinde, maar dit zijn
geen argumenten, die doorslag mogen
geven.
De heer DE MTLLIANO vindt, dat het
niet aangaat den toestand in Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen te vergelijken met
dien in het Westelijk deel. Hij bestrijdt de
meening. dat dè wegen in Westelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen over het algemeen
niet goed zouden zijn.
De vergadering wordt geschorst tot
Woensdagmorgen 10 uur;
MIDDELBURG, 21 Jan. Groentenveiling.
Veldsla 25 c., Fransche postelein 1517 c.,
Spruiten 13—S2 c., Witlof 8—25 c.. Kool
rapen 1U-ZVz c„ Breekpeën 2—3.60, An
dijvie 15—38 c., Uien 5. Kroten 2.80,
Savoyè kool 3.504.40, Roode kool 5.50.
Boerekool 24, Witte kool 3.90, Prei
1015, alles per 100 kg.
Selderie 36 c., Knolselderie 411 c.,
beide per bos: Peterselie 3035 c. per
chip; Goudreinetten 30 c. per kg.; Cy
clamen 7*2 c., Tulpen 7 c. beide per pot.
Veilingsvereenlging Zuid-Beveland.
GOES, 21 Jan. Appels Bauduin 815,
Goudreinetten 1430. Sterappels 22, Zure
Bellefleur 1025, Zoete Joop 815, Kroet-
en Stekappels 6.508, per 100 kg. Peren
Comtesse de Paris 14, Legypont 1630,
Emilde d'Heyst 12—19, St. Remy 13—19,
Kroet- en Stekperen 7.50, per 100 kg.
Bloemen: Azalea's 2733 per pot. Eieren:
prijzen onveranderd.
ROTTERDAM, 21 Januari. Op de vee
markt werden totaal aangevoerd 718 die
ren, waaronder 640 gebruiksvee en 78 bok
ken en geiten.
Prijzen per stuk Kalfkoeien 520, 400,
310 melkkoeien 525, 405, 315 varekoeien
340, 270, 220 vaarzen 340, 285, 200 pin
ken 290, 210 ,165 bokken of geiten 85,
55, 25.
De aanvoer van melk- en kalfkoeien was
als vorige week, met kalmen handel en
iets hooger in prijs varekoeien aanvoer
iets grooter, met matigen handel en iets
stiver in prijs vaarzen en pinken met
gewonen aanvoer, flauwen handel en om
hooggaande prijzen bokken en geiten klei
ner aangevoerd, vlugge handel en iets hoo-
gere prijzen.
Vlasbeurs, 20 Januari. Blauw vlas 5660
kg. 1.00—1.40, geel 9250 kg. 1.00—1.45,
öauwroot 1600 kg. 0.90—1.15.
De markt was onveranderd en tegen de
vastgestelde prijzen werd het aangevoerde
vlas geheel verkocht.
Tc koop aangeboden
in directe aanlegplaats Prov. booï
Zierikzee. Brieven letter» T,
bureau P. Z. C., Vlissingen.
dat iederen Vrij
dag gelegenheid
bestaat voor voet
verzorging enz. te
Goes door voet-
kundige en pedi
cure van het be
kende Instituut voor voetverzor
ging Badhuisstraat 33 te Vlis
singen. (Hoilandsch en Duitsch
diploma). Gelegenheid voor pedi
cure. voetonderzoek, inlichtingen
enz. bij de Fa. POLEY, Ganzen-
poortstraat te Goes.
Vacatures in de Ned. Herv, Kerk.
Op 1 dezer bedroeg het aantal vacatures
in de Ned. Herv. Kerk in totaal 207, naar
Doet. Werk schrijft. Op 1 Juli 1940 was dit
223 en op 1 Januari 1940 233. Uit deze
cijfers blijkt, dat het aantal vacatures
voortdurend daalt. Over de verschillende
provincies waren deze vacante plaatsen
aldus verdeeld Gelderland 30, Zuid-Holland
27, Noord-Holland 48, Zeeland 10, Utrecht
8, Friesland Overijsel 6, Groningen 25,
Noord-Brabant 7, Limburg en Drente 4
plaatsen.
öe klasse. le Lijst 700 nummer».
PRIJZEN VAN 70.—.
1005 1048 1098 1203 1327 1419 1436
1462 1522 2550 1671 1840 2289 2299
2399 2486 2584 2620 2634 2669 2701
2740 2775 2801 2834 2981 3089 3323
3370 3498 3607 3611 3673 3845 3894
4041 4045 4070 4178 4268 4280 4327
4329 4429 4556 4707 5270 5347 5351
5396 5445 C460 5500 5629 5633 5751
5756 5802 5928 6028 6099 6129 6147
6189 6230 6305 6339 6351 6352 6405
6450 6803 6804 6812 6943 7041 7063
7120 7150 7449 7582 7054 7804 8003
8004 8009 8019 8082 8355 8439 8459
8725 8836 8866 9084 9268 9411 9482
9596 9721 9784 9846 9860 10039 10201
10245 10579 10614 10661 10694 11107 11205
11270 11394 11448 11616 11732 11811 11819
11820 11996 11999 12042 12C-1 12597 12811
12837 12911 12976 12980 13156 13164 13205
13347 13514 13657 13802 14114 14396 14517
14541 14714 14783 14902 14912 14928 15216
15325 15452 15633 15661 15711 15849 16135
16142 16184 16285 16346 16392 16955 17081
17099 17119 17317 17400 17468 17484 18453
18528 18564 18888 19142 19178 19309 19439
19486 19631 19728 19882 19943 20090 20154
20505 20783 20797 20901 21060 21116 21183
21268 21315 21350 21647 21786 21955 21962
NIETEN.
1054
1061
1078
1079
1085
1112
1151
1200
1235
1239
1255
1276
1278
1296
1344
1396
1425
1479
1529
1540
1593
1609
1644
1738
1784
1814
1832
1855
1876
1924
1940
2022
2038
2084
2113
2116
1254
2201
2249
2251
2268
2325
2333
2390
2420
2438
2443
2552
2637
2694
2707
2715
2722
2757
2835
2869
2877
2989
2991
3036
8051
3182
3236
3248
3255
3283
3319
3384
3436
3527
3529
3564
3569
3687
3698
3700
3782
3878
3891
4018
4075
4088
4163
4164
4241
4242
4259
4317
4372
4390
4403
4457
4566
4592
4784
4801
4903
4953
4984
5037
5114
5324
5336
5400
5456
5459
5624
5648
5649
5689
5758
5860
5933
6967
5972
5975
6063
6455
6501
6817
6853
6882
7029
7104
7106
7173
7178
7287
7297
7308
7435
7517
7531
7567
7683
7703
7713
7735
7787
7777
7817
7901
8089
8183
8201
8239
8395
8410
8411
8427
8435
8466
8481
8513
8555
8566
8697
8676
8722
8733
8735
8761
8785
8825
8843
8874
8887
9006
9034
9038
9111
9138
9192
9220
9274
9357
9375
9389
9420
9432
9452
9462
9466
9549
9574
9575
9706
9730
10214 10281 19283 10286 10318 10338 10314
10375 10490 10518 10597 10643 10659 10689
10691 10754 10808 10828 10831 10849 10893
11005 11017 11023 11051 11416 11460 11477
11552 11620 11660 11668 11676 11839 11845
12069 12177 12192 12216 12225 12232 12388
12394 12415 12421 12422 12629 12665 12672
12699 12739 12806 12816 12821 12862 12908
12931 12993 13041 13072 13102 13116 1313S
13181 13190 13218 13337 13363 13371 13379
13485 13538 13555 13572 13574 13602 13614
13643 13647 136~3 10/19 13760 13864 13879
13909 13935 13939 13996 13998 14033 14113
14131 14161 14222 14288 14306 14347 14470
14480 14562 14591 14608 14612 14656 14680
14725 14742 14798 14824 14833 14854 14882
15010 15099 15248 15250 15272 15295 15318
15341 15352 15409 15525 15531 15557 15589
15643 "690 15724 15745 15f60 15808 15832
15836 15887 15935 1597,. 15986 16079 16080
16085 16126 16166 16226 16278 16301 16340
16348 16361 16373 16374 16383 16435 16493
16560 16694 16611 16616 16652 16663 16697
16723 16773 16801 16824 16893 16910 16949
16985 17156 17176 17198 17244 17366 17369
17373 17390 17413 17439 17437 17532 17639
17702 17705 17812 17921 17947 18012 18057
18108 18127 18141 18251 18418 18421 18431
18538 *8566 18572 18603 1872." 18738 18814
18900 18928 19023 19038 19047 19112 19132
19181 19238 19252 19319 19378 19387 19448
1946-" 19468 19584 19720 10757 19792 19856
19875 19884 19949 19956 20023 20071 20087
20105 20167 20197 20329 20363 20404 20415
20528 20529 20533 20539 20576 20613 20719
20841 20847 20C56 20884 2C89D 20918 20941
20977 21021 21039 21044 21144 21202 21228
21263 21275 21278 21381 21403 21416 21444
21517 21555 21588 21660 21679 21707 21708
21710 21773 21770 21844 21S49 21SS6