HET HERBOUWPLAN VAN MIDDELBURG Tweede blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Zaterdag 18 Januari 1941 Streven naar een moderne stad bewust achtenoege gelaten. RINGVORMING WORDT GEACCENTUEERD. In de afgeloopen maanden Is er heel wat geredetwist over het toekomstig uiterlijk van de Zeeuwsche hoofdstad. Er zijn tal van zwaarwegende argumenten aangevoerd ter onder steuning van bepaalde meeningen, meeningen, die op'cardi- nale punten zeer veel van elkander afweken. Ook in ons blad werd over het Middelburgsche herbouwprobleem een discus sie geopend, en al deze beschouwingen hebben het inzicht in de te behandelen materie ongetwijfeld verdiept. In Middel burg staat men voor een wederopbouwprobleem van zeer bijzonder allooi. Een stad met karakter, een stad met de prachtigste stalen van gothische en barokke bouwkunst werd in een korte spanne tijds in een puinhoop veranderd, waarvan slechts enkele spaarzame resten de herinnering aan een groot verleden wakker hielden. Moest dit alles nu als defini tief voorbij worden beschouwd, of moest gestreefd worden naar een zoo natuurgetrouw mogelijke copie van wat ver ging Moest gebroken worden met het verleden en moest Middelburg herrijzen als een moderne stad Daarover heb ben velen in de afgeloopen maanden den degen gekruist. Slechts zij, die belast waren met het samenstellen van een opbouwplan voor de hoofdstad, deden er het zwijgen toe. Zij hebben alleen maar gedacht aan de opdracht, die zij hadden uit te voeren. Zij hebben haar uitgevoerd en al kun nen wij onzen lezers thans weliswaar geen kaart van het toe komstige Middelburg voorleggen, zij, die deze prachtige stad hebben gekend, voor zij door den brand van 17 Mei werd vernietigd, zullen zich aan de hand van de hierna vol gende uitvoerige toelichting een beeld kunnen vormen van het toekomstige Middelburg, dat in zeer veel de goede her innering aan het oude Middelburg levendig zal kunnen hou den. Zij, die thans geregeld, velen dagelijks, de schrijning van deze ontzettende verwoesting ondergaan en vaak als eigen lijden zullen ervaren, zij zullen uit deze toelichting op het officleele plan, dat op een enkel ondergeschikt onderdeel na binnenkort staat te worden goedgekeurd, de voldoening kunnen putten, dat de ontwerpers van dit herbouwp'an met groote piëteit te werk zijn gegaan en de synthese hebben gevonden tusschen wat in Middelburg nimmer kan worden gemist en wat in overeenstemming moet worden geacht met de eischen van dezen tijd. Hier hebben eerbied voor het groote verleden en het zakelijke inzicht elkander op geluk kige wijze in een aanvaardbare harmonie gevonden. Middel burg zal herrijzen en het zal Middelburg blijven, Middel burg, zooals wij het allen hebben leeren liefhebben, de schoonste parel aan de kroon van Zeeland. Wat verwoest werd. Middelburg is door de ramp van 17 Mei 1940 zeer zwaar getroffen. Veel is hier ver nietigd, dat in den waren zin des woords onherstelbaar is. Historische gebouwen, uitingen van waardevolle cultuur en archi tectuur uit vroegere eeuwen zijn in Mid delburg verloren gegaan. Het spreekt dan ook vanzelf, dat het buitengewoon moeilijk is geweest om een plan voor den herbouw samen te stellen, dat bevrediging kan schenken en dat een zoo gelukkig mogelijke oplossing brengt in de leegte, welke in de oude Zeeuwsche stad is ontstaan. Vrijwel het geheele stadscentrum, de Groote Markt, een groot deel van de Lange Delft, de Lan ge en Korte Burg, een deel van de Lange Noordstraat, de Pottenmarkt, de Gort straat, Gravenstraat, Zusterstraat, zijn ver woest. Bovendien zijn aan de Balans, St. Pieterstraat, Dam en Rouaansche kade ver schillende reeksen huizen vernield. En daar naast zijn ook tal van verspreide perceelen min of meer zwaar getroffen. Maar bovendien heeft Middelburg de fraaiste van zfln monumenten in vlammen zien opgaan. Van het stadhuis staan nog de gevels, van de Abdij is slechts een klein gedeelte behouden. Van de fraaie Provin ciale Bibliotheek in de Lange Delft staat nog Blechts de voorgevel overeind, het Oost-Indisch Huis is verdwenen, de St. Jo ris op de Balans kreeg bij een storm den genadeslag. Vele oude patriciërshuizen op de Rouaansche kade verbrandden geheel. Het winkelcentrum is grootendeels ver woest Het Gemeentebestuur heeft onmiddellijk vol ijver den bouw van noodwinkels ter hand genomen. De bouw van een 30-tal permanente arbeiderswoningen en een 25- tal middenstandswoningen is reeds zoover gevorderd, dat deze binnenkort betrokken kunnen worden. Er wordt al het mogelijke gedaan om de bevolking weer de gelegen heid te geven, haar bestaan binnen de stad harer inwoning te doen hervinden. In het afgeloopen najaar is het puin groo tendeels weggeruimd, voorts zijn door den Algemeen Gemachtigde voor den Weder opbouw ruim 600 perceelen onteigend, zoo dat thans tot de uitvoering van het her bouwplan kan worden overgegaan. Men is druk bezig aan het uitzetten van de nieuwe straten, waarna de herverkave ling aan de orde zal komen. Het nieuwe stadsplan. Hoe heeft men zich nu dit stadsplan Mid delburg gedacht? Het karakteristieke van Middelburg is een gevolg van de ontwikkeling der stad, welke in den loop der historie herhaaldelijk perioden van opkomst en verval heeft be- D® Mjden van hoogsten bloei de oae en 18de eeuw hebben wel zeer htm stempel op de stad gedrukt en een menge- g ^an gothiek en barok doen ontstaan, Midde!burg zoo aantrekkelijk was. vmJL g heeft nog een Saaf behouden vorm van een echte stad. Deze vorm ia in het verleden merkwaardig bruikbaar ge bleken en dus ook in het nieuwe stadsplan bewaard. Voor het behoud van dezen histo- rischen vorm pleiten nog andere overwegin gen. Zoo zullen de twee belangrijkste grootendeels verwoeste monumenten, die het stadsbeeld beheerschen, nl. het Stadhuis en de Abdij, gerestaureerd worden. Eenige andere karakteristieke monumen ten zijn gelukkig gespaard gebleven, b.v. de Oostkerk en het Militair Hospitaal, ver der eenige typeerende straten, zooals de Lange Viele, de Lange Noordstraat en groo tendeels de Dam. Zoo is gestreefd naar een herbouw plan, dat met de grootst mogelijke piëteit en bescheidenheid aansluit aan hetgeen gespaard is gebleven of gerest- taureerd zal worden en is bewust het streven naar een moderne stad achter wege gelaten. Dit beteekent niet, dat het verwoeste zuiver zal worden ge ïmiteerd, Immers een dergelijke imita tie zon nooit geslaagd z\jn. Wel zal men trachten met behond van de nog waar devolle elementen uit vroeger perioden een voor hedendaagsch gebruik doel matige stad te ontwerpen. Deze waardevolle elementen zijn de vol gende: I De ringvormige plattegrond. De ring Lange DelftLange NoordstraatWage- naarstraatSt. Pieterstraat zal volkomen behouden bljjven. Slechts zal de Lange Delft hier en daar worden verbreed en ge bracht worden op minimaal 12 m. en maxi maal 18 m., terwijl door een kleine ver legging van de uitmonding op de Markt het gezicht op het Stadhuis markanter zal worden. De oude binnenring, loopende over de Wal door het steegje achter het Gymna sium en de Bogardstraat is gedeeltelijk verwoest. Een nieuwe binnenring is ont worpen op de plaats, waar vroeger tus schen de Wal en de Lange Delft een gracht heeft geloopenn. IL Het tweede element, nauw verbonden met den ringvorm, is het vloelende, doch gesloten stadsbeeld. Het^straatbeeld sluit zich voortdurend, door de weinig gefor ceerde, maar toch gespannen buiging der straatwanden. HL Het belangrijkste gegeven is de schaal, de verhouding tusschen grootte en breedte, ruimte en afsluiting. Breede rech te straten, groote doorbraken zijn in Mid delburg niet geoorloofd. Ter ontlasting van hoofdstraten en de Markt, zjjn kleine achterstraatjes en binnenpleintjes ontwor pen, waarlangs klein vrachtverkeer zal worden geleid en waar auto's geparkeerd zullen kunnen worden. Deze elementen, gebogen of geknikte straten, hun bescheiden afmetingen, de ringvormige gordelstraten bepalen het rhythme van het plan, dat zich tegen mo numentaliteit verzet Het verkeer. De ligging van Middelburg op een eiland brengt de afwezigheid van groote verkeersstroomen me#e. Wan neer in de toekomst de afsnijding SloedamVlissingen gereed zal zijn, zal Middelburg slechts het eilandver- keer behouden èn het verkeer van Middelburg met het overig deel van Nederland. EILAND VERKEER. Het eilandverkeer is tengevolge van het markt- en toeristenverkeer, aan groote schommelingen onderhevig. De zes richtin gen, in welke van Middelburg uit het ver keer zich beweegt, zijn Vlissingen, Nieuw- land, St. Laurens, Koudekerke, Grijps- kerke en Veere. In het stadsplan is uitgegaan van den in het Streekplan voor Walcheren ont worpen randweg om de stad, die zal aan vangen aan de Zuid-Oostzijde bij een te bouwen hooge brug over den spoorweg en het kdnaal, vervolgens Noordelijk en Wes telijk om de stad. om tenslotte aan de Zuid-Westzijde op den weg naar Vlissingen uit te komen. Hiertoe zijn de volgende verbindingen ontworpen 1. Uit Goes komende gaat de weg via de nieuwe hooge brug over het kanaal, dan over de Dam Noordzijde door de Gist- straat, welke op den duur tot 10 m. zal worden verbreed, vervolgens door de Lange Delft, waar ter verbreeding de smake- looze 19de eeuwsche bebouwing om de oude Gasthuiskerk zal worden afgebroken, naar de Markt. Bij de uitmonding van de Giststraat in de St. Pieterstraat is een kleine verbreeding ontworpen, waartoe eenige hoekpanden zullen moeten verdwij nen, zoodat een betere verbinding Gist straatLange Delft zal worden verkregen. 2. Van het Str.tinn vla de Stationsstraat naar de KoningchmT, die in de toekomst in de as van de Stationsstraat is gedacht, dan door de verbreede Se geerstraat, waar van de rooilijn een eind naar het Westen zal v/orden verlegd, r.aar de Lange Delft en vervolgens naar de Markt. 3. Uit de richting St. Laurens, hoofdtoe- voerweg van Walcheren, is bij de voorbe reiding van het Streekplan een nieuwe ver keersweg noodig gebleken ter vervanging van den bestaanden voor doorgaand ver keer vrijweY ongeschikt geworden Nóord- weg. Aangenomen is, dat deze weg ten Westen van den Noordweg zal komen. In de stad begint deze verbinding bjj de Lange Noordstraat achter het nieuwe Raad- huiscomplex.gaat dan in Noord-Westelijke richting, met een doorbraak van den Pen- ninghoeksingel met den Langen Jan in de as van de straatverder door de Vol- derfjstraat waar de weg op den Raad huistoren gericht is en tenslotte over den Singel aansluitend aan den nieuwen weg naar St. Laurens. 4. Het verkeer van Vlissingen naar het station zal zooals thans over den Vlissing- schen Singel en den Blauwendijk blijven gaan. Het verkeer van Vlissingen en kou dekerke blijft den ouden weg over de Langeviele Buitenbrug, de Zandstraat en de Lange Viele volgen. Een plan,' om de Lange Viele Buitenbrug te verleggen en een doorbraak te maken bijhet Militair Hospitaal," zal evenals de voorgenomen verbreeding van de Lange Viele tot 10 M., buiten hét plan om ver wezenlijkt moeten worden. De Lange Viele, de Lange Delft en het eerste gedeelte van de Lange Noordstraat zullen dus de voornaam ste verkeerswegen blijven. Ook de Lange en Korte Burg blijven belang rijk voor het plaatselijk verkeer. Van uit de nieuwe straat, In den voormali- gen St. Joristuin, zal men een prach tig gezicht op de Abdij brijgen, ter wijl bij de Groenmarkt de blik eener- zjjds door de Abdij, anderzijds door het daar geprojecteerde hotel wordt ge vangen. De knik tusschen de Lange en de Korte Burg zal voor het verkeer geen bezwaar zijn. De uitmonding van de Lange Burg op de Markt zal iets worden verlegd, om ten behoeve van het verkeer voldoenden afstand te verkrijgen van de uitmonding van de Lange Delft. Het gebouw, dat op de plaats van de St. Joris zal verschijnen, zal men zoo plaatsen, dat het verkeer hoofd zakelijk door de Sfc. Pieterstraat zal gaan, waardoor de rust om het Abdjj- complex behouden blijft, zonder dat het te doodsch wordt. int een verkeersoogpunt is het nieuwe stratennet aanzienlijk beter en overzichte lijk. Overal worden eenvoudige, ongeveer rechthoekige kruisingen van niet meer dan 4 wegen verkregen. Bijzondere pleinen en gebouwen. 1. Markt en Stadhuis. Bij dit zeer moeilijke ontwerp moesten architectonische richtlijnen in acht genomen worden, welke tot het volgende ontwerp hebben geleid. Het hoofdverkeer is gedacht in het ver lengde van de Lange Delft en de Lange Viele, waardoor eenerzijds het gedwongen rijden om een verkeersplein wordt verme den, en anderzijds de verbinding langs de café's en restaurants langs de Z.W. en Z.O. zijde door minder verkeer doorsneden wordt, waardoor het woelige marktwezen zich beter kan ontwikkelen. Het stadhuis komt in het thans ontwor pen plan in zijn volle glorie naar voren. Er is naar gestreefd, het gebouw zooveel mo gelijk niet van voren, maar overhoeks te zien, waardoor de schaduw- en reliefwer- king het mooiste tot uitdrukking komt. Daarom is de Markt scheef voor het Stad huis gelegd en Is een doorzicht gemaakt van het plein ten zuiden van de Potten markt. De N.O. wand van het Marktplein zal zoo loopen, dat de Gothische zijgevel van de Lange Delft uit zichtbaar wordt. Een knikje zal gemaakt worden, waar het Marktplein in het eigenlijke Stadhuisplein zal overgaan. Om de markt liggen verschillende open ruimten. Op het genoemde pleintje ten Zui den van de Pottenmarkt kunnen de bode auto's en bussen een plaats vinden. Bij deze pleintjes zullen tevens garagebedrijven ge vestigd worden. Hierdoor ontstaat een levendige bedrijvigheid in het Stadscentrum en de straten er omheen. Autobussen dienen op het Stationsplein geparkeerd te worden en zullen op de Markt slechts een halte langs een der trottoirs mogen hebben. De tram naar Vlissingen zal niet meer tot de Markt worden doorgetrokken. Van het Stadhuis zal het Gothische ge deelte herbouwd worden. Hierbij aanslui tend zullen nieuwe administratiegebouwen verrijzen, en daarachter een binnenplaats, die, lager gelegen dan de Noordstraat, aan de Noordzijde wordt omsloten door een an der Gemeentelijk gebouw, en westelijk door een keermuurtje langs den nieuwen weg naar St. Laurens. Ook hier zal een gebouw voor een der Gemeentediensten verrijzen. Het voorplein daarvan en het genoemde binnenplaatsje zullen gescheiden worden door de Engelsche Kerk. 2. De Abdij. Hier is er naar gestreefd tot uitdrukking te brengen, dat dit complex van binnen uit is gegroeid. Dit is gedaan door pleinen en groote entrées te vermijden. De stad vleit zich als het ware aan tegen dit groote com- plèx, hier door een verbreede straat, ginds door een klein pleintje. In het stadsplan \'oegt zich om de Abdij een openheid, waardoor de sterk afwisselende buitengevels zooveel mo gelijk tot hun recht komen. De onmid dellijke omgeving is vooral rustig gehouden en daarom zyn er behalve een hotel sleehts woningen en kantoren geprojecteerd. Op de Groenmarkt zullen verschillende deelen van het Abdijcomplex door een laag muurtje verbonden worden, om het „plein"- idee te vermijden, terwijl toch de noodige ruimte om de Abdijgebouwen ontstaat. Aan de zijde van de St. Pieterstraat is het com plex vrijgelegd. 3. Bjjzondere Gebouwen. De BIC Kérk gelegen aan de Lange Noordstraat tegenover den nieuwen uitvals weg naar St. Laurens zal een weinig gedraaid worden t.o.v. de rooilijn en zal daarbij een voorpleintje krijgen, opdat het publiek uit de Kerk niet direct op den rij weg komt. Ook is tegenover den nieuwen weg naar St. Laurens langs de Kerk een nieuwe verbinding naar de Groenmarkt ont worpen. In hoofdzaak zal echter het van den weg naar St. Laurens komende verkeer naar de Markt geleid worden. Voorts zullen herbouwd worden de Pro vinciale Bibliotheek, die dus het dominee- rende gebouw in de Lange Delft zal blijven, verder de Nieuwe Kerk, de Koorkerk^ de R.H.B.S. (hei-bouw is reeds in vollen gang), de Abdijtoren en tgebouwen, het R.K. Zus terhuis en de school aan de Haringplaats, de beide laatste echter op andere plaatsen. Vermoedelijk zullen de Vrijzinnig Her vormde en de Waalsche Kerk niet her bouwd worden, terwijl het Oost-Indisch Huis, de Botermarkt, de voormalige Bank van Leening in de St. Janstraat en de Ge meenteschool in de Lange Delft zeker niet herbouwd zullen worden. Op de plaats van de St. Joris zal vermoedelijk een kantoor gebouw verrijzen. Ter vervanging van het Diaconiëhofje in de Lombardstraat zal bij de binnenste stadsring gelegenheid zijn tot het bouwen van eenige woningen voor ouden van dagen. De bebouwing, Het spreekt vanzelf, dat ook aandacht geschonken is aan het karakter van de perceelen, welke in de geprojecteerde stra ten gebouwd zullen worden. Zoo zijn de winkels zooveel mogelijk daar gedacht, waar vroeger ook het winkelcen trum was, n.l. de Lange Delft en de Lange Burg. De café's en restaurants zijn langs de Zuidzijde van de Markt gedacht met breede trottoirs, waar tafeltjes en stoelen kunnen worden geplaatst, terwijl voor ho tels eveneens op de Markt en op de ver- groote Groenmarkt een plaats is ingeruimd. In verband met het parkeeren van autcfs zullen de hotels slechts in straten van 12 M. breedte of meer mogen verrijzen. Aan de Oostzijde van de stad en rondom het Abdijcomplex is een rustige, waardige bebouwing ontworpen, zoodat hier in het algemeen geen winkels zullen worden toe gelaten. In de Zusterstraat zullen kleine bedrijf jes en werkplaatsen gebouwd worden, zoo dat deze straat als ambachtelijk centrum in het herbouwde Middelburg terugkeert. Groote 'garagebedrijven zijn ontworpen an de Rouaansche kade, bij de nieuwe Oostelijke stadsentrée, en ten Zuiden van Zusterstraat, in het centrum van de stad. Voorts zijn eenige binnenterreinen ge dacht o.a. tusschen de Zusterstraat en de Lang- Delft, verder één tusschen de voor malige Wil en de Lange Delft dit zal tevens een speelplaats voor schoolkinde ren zijn en tenslotte nog a recreatie terrein ten Oosten van de Lange Noord straat. Déze laatste twee vormen een on derdeel van den z.g. „openbaren stads tuin", den groenen binnenring, die van een 5 m. breede rijbaan zal worden voorzien, en waardoor ele gebouwen aan de hoofd straten een achteruitgang zullen krijgen. Teneinde al deze bestemmingen te waar borgen zullen verschalende bebouwings- Kroniek van den dag Cordell Hull's verklaringen. Wij hebben reeds een samenvatting ge geven van de verklaringen van den Ame- rikaanschen minister van buitenlandsche Zaken, Cordell Huil, waarin hij een toe lichting heeft gegeven op het informeele praatje van president Roosevelt en op diens verklaringen bij de indiening van zjja begrooting in het Congres. De meeningen in de Vereenigde Staten zijn nog verdeeld en uit de eerste berichten over de debatten is wel duidelijk geworden, dat men het met name in republikeinsche kringen geenszins .volledig^ met den president eens is. Zelfs sprak een der afgevaardigden van mislei ding en van bedrog en men kan er op re kenen, dat er gedurende de komende dagen nog harde neten zullen worden gekraakt over het beleid van Roosevelt. Dat hij aan zijn Anglophiele politiek een scherper accent zou géven, na afloop der verkiezin gen was te verwachten en zijn verklarin gen konden op grond daarvan dan ook geen verwondering wekken. Het is overigens min of meer bevreemdend, dat men in be paalde Amerikaansche kringen dit blijk baar niet heeft doorzien. En toch viel er niet op te rekenen, dat Roosevelt, die zich voor zijn herkiezing reeds in vrij krasse bewoordingenten gunste van Engeland had uitgelaten, al viel er in zijn verklarin gen een zekere gereserveerdheid waar te nemen, nu het Amerikaansche kiezers corps zijn politiek heeft bekrachtigd, thans van koers zou veranderen. Het was te ver wachten, dat deze politiek zich zou rich ten op een nog krachtiger hulp ten gunste van Engeland. Maar in tal van kring. i in de Vereenigde Staten begint men rich thans te bezinnen op de mogelijke se quenties. Zulks temeer, nu Cordell full een toelichting op de redevoeringen van Roosevelt heeft gegeven, welke een vrij wat scherpere formuleering beteekent van de opvattingen van het officieele Was hington. De Amerikaansche staatssecretaris heeft getracht een rechtvaardiging te geven voor zijn politiek en de Diplo heeft deze poging thans gekoppeld aan het politieke ver leden van Huil. De tegenwoordige staats secretaris verdedigde in 1920 bij zijn komst in het Congres de ratificatie van het Versailles-verdrag. Deze politiek, zoo doet de Diplo thans uitkomen, is hij trouw ge bleven en zijn verklaringen baseeren zich op de overwegingen, welke besloten waren in dit vergeldingsverdrag. Uit den aard der zaak richt zich de Duit- sche verontwaardiging over wat zich aan het einde van den vorigen oorlog heeft afgespeeld in de eerste plaats op de Ver, Staten, dat er in beginsel toe heeft mede gewerkt, dat de op insügatie van Wilson, gestichte Volkenbond de kapstok kon wor den voor de vergeldingspolitiek der over winnaars. Twee dingen vallen uit dit alles te con- cludeeren. In de eerste plaats wel, dat de Vereenigde Staten zich vrijwel in hun politiek beleid hebben vereenzelvigd met de Britsche opvattingen. Zoozeer, dat de leidende staatslieden niet slechts pleiten voor een vérgaande hulpverleening aan het Britsche rijk, maar vooral ook doordat zij betoogen dat het Britsche Rijk als be- Heerscher der zeeën een beveiliging be teekent voor de positie van de Vereenigde Staten. Want, zoo heeft Huil het mede ge steld een overwinning van Duitschland brengt het gevaar van een Duitsche over- heersching van de zeeën naar het Weste lijk halfrond. Deze stelling, terecht of ten onrechte, zij wordt in Duitschland be schouwd als het noodlottige gevolg van een verkeerd gerichte propaganda ten bate van de uitsluitend Britsche belangen, met uitschakeling van de mogelijkheid en wenschelijkheid van andere en meer op het algemeen belang gerichte opvattingen bepaalt thans de politiek van de Ver eenigde Staten. En naarmate de ontwik keling voortgaat, wordt Washington meer in het Britsche kielzog meegesleept, gelijk uit de jongste officieele verklaringen wel valt af te leiden. De tweede conclusie is, dat de kloof tus schen Duitschland en de Vereenigde Staten, dat wil dus zeggen tusschen de spilopvat- tingen en die van het Witte Huis, steeds breeder en dieper wordt. Zulks valt ook op te maken uit den toon der Duitsche commentaren. Zij waren nog niet zoo heel lang geleden gericht op een herstel der goede verstandhouding en officieel heeft men in de Wilhelmstrasse de wenschelijk heid daarvan nadrukkelijk onderstreept. Sinds echter in officieuzen kring scherp commentaar werd gegeven op de door Roosevelt en zijn naaste medewerkers af gelegde verklaringen, heeft ook de Duit sche pers haar terughoudendheid meer en meer laten varen. Dit te constateeren stemt tot bezorgdheid. Want daaruit valt af te lelden, dat er van eenige toenade ring tusschen Berlijn en Washington geen sprake zal zijn. Het zal nu van de prak tijk van de door Roosevelt verdedigde en door Huil onderstreepte politiek afhangen of deze klove zich zal verbreeden en ook of z\j de betrekkingen tusschen de as en het Witte Huis tot een uiterste consequentie zal leiden. Dit is goed beschouwd het pro bleem, dat de situatie van het oogenblik beheerscht. Mogelijk, dat het optreden van den ambassadeur Phillips 'm Rome daarin iets ten goede kan wijzigen. Maar de woorden van Huil geven daarop vooralsnog weinig hoop. voorachriften vastgelegd moeten worden. Behalve aan de voorgevelrooiltfn, zal ook aandacht aan de achtergevelrc rilijn be steed worden, om voldoende licht en lucht aan de achterzijde te waarborgen. Teneinde een waarborg voor een goede uitvoering van deze plannen te verwezen lijken is de Stichting „Herbouw Middel burg" in het leven geroepen, waarbij de technische cn architectonische leiding aan ir. P. Verhagen te Rotterdam en de admini stratieve leiding aan rar. A. J. van der Weel te Middelburg is opgedragen; terwijl de technische uitvoering van het straten plan rechtstreeks door den Dienst van den Algemeen Gemachtigde voor den Weder opbouw zal worden geleid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 5