Tweede blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Kroniek van den dag Nieuwe maatregelen ter besparing van motorbrandstoffen. Vrijdag 10 Januari 1941 Pétain In de branding. De toestand in Frankrjjk is nog steeds ondoorzichtig. Na de jongste hervormin gen, welke maarschalk Pétain in zjjn ka binet heeft aangebracht is de onzekerheid omtrent wat zich eigenlijk in het over wonnen Frankrijk afspeelt, niet opgehe ven. De 85-jarlge maarschalk, die andermaal als redder van zijn volk en land optrad, is er tot nu toe in geslaagd* tusschen de vele klippen door te zeilen en meer en meer komt men tot de overtuiging, dat Pétain meer is dan een goed vaderlander, meer ook dan een knap strateeg. Hij toont zich ook nu een voortreffelijk diplomaat en misschien wordt eerst thans duidelijk, waarom na den Spaanschen burgeroorlog juist hg werd aangewezen, om de diplo matieke betrekkingen van Frankrijk met het jonge Spanje van Franco te regelen. Pétain was reeds op een gevorderden leeftijd, toen hij in 1917 de reorganisatie van het Fransche leger ter hand nam, doch ook daarna was zijn rol niet uitge speeld. Acht jaren later bracht hij de campagne tegen Abd el I-'rim tot een succesvol einde en nog in 1934 deed hij van zich spreken toen hij als minister van oorlog deel ging uitmaken van het natio nale kabinet van Doumergue. Pétain was niet In de vergetelheid ge raakt, met slechts het oudstrijders-aureool omgeven. Want toen het vaderland in nood kwam, werd de man, die op zjjn am- bassadeurspost te Madrid ongetwijfeld voortreffelijk representatief werk had ver richt, naar Frankrijk teruggeroepen, om tezamèn met Weygand de verdediging van Frankrijk tegen de aanstormende Duit- sche troepen op zien te nemen. Toen de nood in het vaderland op het hoogst was, nam de maarschalk de leiding van 's lands zaken over en in de achter ons liggende maanden is wel duidelijk geworden, dat Pétain over uitzonderlijk diplomatiek ta lent beschikt. Hij is in dien tijd voor uitzonderlijke moeilijkheden geplaatst, moeilijkheden, die in de Junidagen niet werden verwacht. Niet slechts tengevolge van het optreden van de Fransche vrjje troepen onder aan voering van generaal De Gaulle en geleid door de Britsche Intelligence Service ook tengevolge van de verwikkelingen in het binnenland. Zij noopten Pétain tot niet minder dan vijf kabinetsherzieningen en ook in dit opzicht bleef Frankrijk trouw aan een weinig eervolle traditie. Alleen met dit verschil, dat Pétain op zijn post bleef. In de Junidagen werd een regeling ge troffen voor de opvolging en men kon er reeds rekening mede houden, dat Laval binnen niet al te langen tijd de teugels van den maarschalk zou overnemen. Hoe anders heeft dit uitgepakt, want reeds is Laval van het tooneel verdwenen en ten gevolge daarvan vormde de leider van den staat een driemanschap, zonder dat daar in de kwestie van de opvolging opnieuw werd geregeld. Wat de oorzaak is geweest van Lavai's aftreden zal voorloopig wel een duistere aangelegenheid blijven. Er zijn dienaangaande slechts vage berichten doorgekomen, want wel is van Duitsche zijde, in antwoord op onzekere veronder stellingen in de buitenlandsche bladen te kennen gegeven, dat er in de Duitsch- Fransche betrekkingen geen wijziging was ingetreden, de zaakLaval is niettemin een gewichtig punt en de definitieve op heldering daaromtrent zal ongetwijfeld veel kunnen verhelderen omtrent de ware positie van Frankrijk in het nieuwe Euro pa. Ook omtrent de positie van Pétain, want door zijn besluit om de kwestie der opvolging in het onzekere te plaatsen, heeft hij aanleiding gegeven tot de ver onderstelling, dat hieruit het conflict is ontstaan. In hoeverre Laval zekere putsch-neigingen heeft gehad is niet te zeggen, maar deze staatsman was toch niet vrjj van boter op zijn hoofd. Over Pétain's politiek hoort men ook niet zoo heel veel. Slechts weet men, dat de maarschalk vele reizen maakt en dat hij telkens te kennen geeft, dat de natio nale Fransche revolutie zal voortschrijden. Maar daarnaast toont de maarschalk wel zooveel ruggegraat, dat hij Frankrijk niet in een avontuur wil storten en hoe meer wij ons van de gebeurtenissen, welke leid den tot het aftreden van Laval verwijde ren, des te duidelijker schijnt het te wor den, dat deze laatste tegen het avontuur niet zou hebben opgezien. En Frankrijk in deze omstandigheden, in een positie van overwonnen land, met een bezet en een onbezet gebied kan avonturen niet ris- keeren. Daarnaast heeft Pétain, behalve met intriges in zyn naaste omgeving te Vichy, te kampen met het optreden der vrg'e Franschen, die weliswaar een onbeteeke- nende minderheid vormen, maar waarmede men toch, gelijk uit de jongste processen is gebleken, terdege rekening dient te houden. In dit verband valt de aandacht op de inspectiereis van Weygand welke ongetwijfeld ook betrekking heeft op deze actie. Weygand moet de stemming in de Fransche koloniën peilen en nu z|jn reis zoo lang duurt, vraagt men zich on willekeurig af, in hoeverre de Fransche koloniën zich loyaal betoonen ten aanzien van de regeering te Vichy. In ieder geval bewijst Pétain andermaal, dat hij de rechte man op de rechte plaats is, een vaderlan der van de goede soort en daaraan heeft Frankrijk ln dezen t|jd in de allereerste plaats behoefte. Temeer, daar zoowel in het bezette en in het onbezette Frankrijk stroomingen gaande zijn, die de goede bedoelingen van den grijzen maarschalk schijnen te willen torpedeeren, gelijk dezer dagen uit een belangwekkende correspon dentie in de National Zeitung bleek. Frankrijk in de wende der tijden heeft blijkbaar zijn koers nog niet gevonden. Pétain heeft de taak op zich genomen om den Etat Frangais door dezen moeilijken tijd heen te voeren naar een betere toe komst. Hoe die toekomst zal zijn, de tee kenen wijzen in een bepaalde richting, maar er zijn nog tal van onzekere facto ren, welke speciaal voor het toekomstige lot van de Fransche republiek van betee- kenis zijn. Factoren van binnenlandschen aard, van buitenlandschen aard tevens. Faciliteiten voor auto's met gasgeneratoren. In de Donderdag gehouden persconfe rentie heeft de gevolmachtigde van den Rijkscommissaris voor het verkeer, Regie- rungsrat dr. Pini, mededeeling gedaan van een aantal belangrijke nieuwe verkeers maatregelen, welke genomen moeten wor den ter besparing van motorbrandstoffen. Na overleg met het departement van waterstaat zoo zei hij worden met ingang van Maandag 13 Januari a.s. de volgende maatregelen genomen. Het goederen- en vrachtverkeer over de grenzen tusschen Duitschland en Neder land, alsmede tusschen Nederland en België mag in de toekomst alleen dan nog geschieden, wanneer een bijzondere schrif telijke góedkeuring van de bevoegde Ne- derlandsche verkeersinspecteurs of van de bevoegde Duitsche of Belgische verkeers leiders is gegeven. GOEDERENVERVOER MET DUITSCHLAND EN BELGIË. Bij het verkeer, dat de grens over schrijdt, moet onderscheid gemaakt wor den tusschen het verkeer, dat de grena slechts over korten afstand overschrijdt en het verkeer, dat de grens passeert voor het afleggen van grootere afstanden. Door dezen maatregel en de daarmede samen hangende contróle van het verkeer aan de grenzen, wordt ook het verhuren of ver- koopen van vrachtwagens over de grens verhinderd. Door deze regeling wordt ook een nog strengere contróle dan tot heden verkre gen om te bereiken, dat transporten over verren afstand in de eerste plaats per trein of schip plaats hebben en vrachtauto's eerst dan ln aanmerking komen wanneer er geen andere transportmogelijkheid is en het jaat om het vervoer van oorlogs goederen of voor levensonderhoud nood zakelijke goederen. Onder het verkeer dat zich niet ver van de grens beweegt, wordt verstaan het ver voer van goederen met vrachtwagens bin nen een zóne van 50 K.M. hemelsbreed, gerekend van de plaats af, waar men de grens ove. schrijdt. In het algemeen behoo- ren tot dat .erkeer die plaatsen, waarvan het middelpunt binnen een kring van 50 K.M. ligt van de plaats, waar de grens overschreden wordtin twijfelachtige ge vallen geschiedt de grensafbakening van deze zóne door den rijksverkeersinspec- teur. Bijzondere voorschriften over de af wikkeling van het grensverkeer over kor ten afstand bestaan behalve dan het moe ten hebben van bovengenoemde vergun ning, niet. De vrachtprijzen zijn vrij met inachtneming van de bestaande prijsvoor- schriften. Het de grens overschrijdende verkeer over verren afstand is het. vervoer van goederen met vrachtwagens van of naar plaatsen, welke buiten de vermelde zóne liggen. Voor beroepsgoederenvervoer zoo wel als voor eigen vervoer bestaat de ver plichting, voor het gedeelte op Duitsch gebied, de afrekening van de vracht te doen loopen over het „Reichs-Kraftwagen- Betriebsverband" (R.K.B.). Bij alle ritten over de grens door Ne- derlandsche ondernemers naar Duitsch land, België of Frankrijk moeten deze niet slechts de vergunning van de rijksver keersinspectie hebben, maar zijn zij ook verplicht, zich na beëindiging van het transport te melden bij den Duitschen ver- keersinspecteur, ten einde een lading voor den terugrit in te nemen of een vergun ning te verkrijgen voor het beoogde trans port op den terugweg. Deze verkeersin- specteur is bevoegd een andere lading aan te wijzen, waarvoor het vervoer drin- gerder is dan die, welke men zich voorge nomen had te vervoeren. Er dient den nadruk op gelegd te wor den, dat een vergunning niet alleen noo- dig is voor het beroepsgoederenvervoer, maar ook voor transporten door eigen ver voer. Bedrijven, welke over eigen wagens beschikken, zijn als gevolg hiervan van 13 dezer af niet meer gerechtigd, hun eigen goederen in het grensverkeer over verren afstand te doen plaats hebben zon der de voorgeschreven vergunning. De vergunning voor het grensverkeer over groote afstanden wordt verleend op een speciaal formulier, hetwelk op den tocht moet worden medegenomen. AUTO-BEVRACHTINGSDIENST. Verder zal het departement van water staat met ingang van Maandag 13 Januari een auto-bevrachtingsdienst (abd) voor binnenlandsch verkeer in het leven roepen. Deze dienst heeft de taak het goederen vervoer voor derden op de wegen te leiden en is een instelling van den staat. De lei ding is in handen van het departement van waterstaat, de uitvoering berust bij de rijksverkeersinspecteuren, b|j ieder van wie een afdeeling van dezen dienst wordt opgericht. Deze afdeeling heeft tot taak bij bevrachtingen bemiddelend op te treden en goedkeuringen te verstrekken. GASGENERATOREN. Naast een straffere leiding van het ver keer over de grens en van het binnen landsch verkeer, zal een besparing van motorbrandstof worden nagestreefd door het gebruik van gasgeneratoren, welker toepassing met alle mogelijke middelen zal worden bevorderd. Om dit te bereiken zijn de volgende bepalingen gemaakt a. Auto's, voorzien van een gasgenerator, ontvangen van de rijksverkeersinspec teuren zonder meer de toestemming tot rijden. Zij worden voor doeleinden voor de weermacht niet aangekocht en blijven in het verkeer. b. Auto's met gasgeneratoren hebben bij de toewijzing van banden de voorkeur. c. De vroegere belastingverhooging is bij het gebruik van een andere brandstof dan benzine opgeheven. De op deze wijze gespaarde brandstoffen zullen de openbare vervoermiddelen ten goede komen. De brandstoftoewijzing aan de taxi's zal worden verhoogd en er wordt verder naar gestreefd de autobusdiensten, welke thans bijzonder sterk beperkt moeten wor den, door brandstoftoewijzingen zeker te stellen, dat het verkeer zonder haperen voortgang vinden kan. Er zijn in de laatste zes maanden reeds 3200 vrachtauto's met. gasgeneratoren in bedrgf gesteld, ongeveer voor de eene helft houtgeneratoren en voor de andere helft anthracietgeneratoren. Verder is on geveer voor 700 vrachtauto's toestemming tot het monteeren van generatoren gege ven. Het betreft hier ongeveer 100 turf- gasgeneratoren en 600 anthracietgenera toren. Achthondérd aanvragen moeten nu nog behandeld worden. Terwijl de capaci teit van de houtgasgeneratoren thans be reikt is en deze dus niet meer ter be schikking gesteld kunnen worden, zijn voor turfgas- en anthracietgasgeneratoren voldoende brandstofvoorraden beschik baar, zoodal dit aantal nog grooter wor den kan. Het conflict tusschen Thailand en Indo-Chlna. Volgens in Vichy uit Hanoi ontvangen berichten heeft het Fransche luchtwapen als antwoord op het bombardement van Dongh en Sizophon door Thailandsche vliegtuigen de plaatsen Aranya en Kemor- za gebombardeerd. Verder wordt gemeld, dat* in Ampile, ongeveer 20 km. ten Noord oosten van Poipet een Thailandsche afdee ling door Indo-Chineesche troepen op de vlucht is geslagen en bij den terugtocht geweren heeft achtergelaten. Belgische scheepvaartverllezen. Uit te Oostende ontvangen berichten bl|jkt dat de mailbooten van den dienst OostendeDover in beslag werden ge nomen door de Engelschen, die zich hier van in de Middellandsche Zee bedienen. De Britsche overheden hebben zich niet alleen meester gemaakt van Belgische eigendommen voor het voeren van hun persoonlijken oorlog, maar z|j hebben ook een deel van de bemanning gedwongen aan boord te blijven, onder bewaking van En- gelsche zeelieden, meldt Belgapress. Over het lot van andere Belgische sche pen, die tot zinken werden gebracht of beschadigd vernemen w|J nog het vol gende ss. „Albertvüle" verloren gegaan op 11 Juni, tengevolge van luchtbombardement, geen slachtoffers; ss. „Amethyste" tamelijk zwaar bescha digd te Dieppe; ss. „Anverpia" gestrand te Le Portel, door een brandbom getroffen op 23 Mei, geen slachtoffers; ss. „Kabalo" in October 1940 in den At- lantischen Oceaan verloren gegaan, be manning gered; ss. „Liege" beschadigd te Rouaan, geen slachtoffers; ss. „Luxemburg" gezonken op 21 Juni 1940, waarschijnlijk getorpedeerd, v|jf slachtoffers; ss. „Piriapolis" zonk op 11 Juni voor Le Havre, geen slachtoffers; ss. „Turquoise" beschadigd te Dieppe; ss. „Ville de Bruges" gezonken in de Schelde op 14 Mei 1940 door luchtbom bardement, drie dooden; ss. „Ville de Namur" door ontploffing gezonken in den Atlantischen Oceaan op 19 Juni, v|jf slachtoffers; ss. „Yvonne" vergaan in de Noordzee, negen slachtoffers. belgische visschersboot vergaaS. BH het verlaten der haven van Nieuw- poort is de visschersboot no. 16 op een wrak gevaren, lek gestooten en b|jna onmiddellijk gezonken. Geen vluchtelingen uit Frankrijk naar Amerika. Uit New-York meldt het D.N.B.Hét ministerie van buitenlandsche zaken heeft, naar tie New-York Times uit Washington meldt, het Fransche verzoek om duizenden in Frankrijk levende vluchtelingen, afkom stig uit alle landen, naar het Westelijk halfrond te mogen overbrengen, zoo goed als afgewezen. De Amerikaansche regee ring stelt zich op het standpunt, dat een dergelijke bevolkingsoverdracht onder de huidige omstandigheden niet ordelijk ten uitvoer kan worden gelegd. De Fransche ambassadeur te Washington had tien dagen geleden b|j de Amerikaansche re geering een dergelijk verzoek ingediend. De voorwaardelijke veroordeeling en het recht van abolltle. Ter aanvulling van de toelichting op de verordening van den Rijkscommissaris be treffende de uitoef enig van het recht van abolutie en van grati, wordt er nog op ge wezen, dat het buiten toepassing stellen van de artt. 14e t.m. 17 van het wetboek van strafrecht, waardoor het instituut van de voorwaardelijke veroordeeling in dien zin wordt gewijzigd, dat de beslissing van de de al dan niet voorwaardelijkheid van de straf niet meer b|j den rechter zelf blg'ft berusten, de bedoeling heeft een zekere uniformiteit te brengen in het gratierecht. De voorwaardelijke veroordeeling is door de opstellers der verordening beschouwd als een vorm van gratieverleening en in dit verband werd het niet logisch geacht, aldus een toelichting van de z|jde van een duitschen deskundige, dat de rechter, die de straf uitspreekt zelf de gratie verleent. De toestand zal nu zoo worden, dat na het uitspreken van de straf de secretaris generaal van het departement van justitie de voorwaardel|jkheid kan uitspreken door gebruik te maken van art. 2 van de nieuwe verordening. Meer dan drie meter lang is het riet, dat thans langs de oevers van het Zwartewater gesneden wordt (Foto P.xHolland) Gebruik van betonijzer wordt beperkt. Met het oog op de toenemende schaarsch- L aan betonijzer in het algemeen en de nog ongunstiger positie van betonijzer van geringen diameter, is het noodzakelijk om op dit materiaal een zoo groot mogelijke besparing toe te passen. Het is daarom, dat de algemeen ge machtigde voor den wederopbouw voort aan b|j de goedkeuring van werken, be halve in v itzonderlijke gevallen, het ge bruik van betonijzer niet meer kan toe staan voor t'-ottoirbanden, opsluitbanden, kantplanken, bermplankjes, parkeerbor- den en dergelijke producten, welke voor den aanleg van wegen, fietspaden enz. worden toegepast, aangezien het mogelijk is om deze betonwaren zonder wapenings ijzer t vervaardigen zonder dat deze qualitatlef behoeven onder te doen voor gewapende betonwaren. Ook voor andere betonwaren, welke niet alle genoemd kunnen worden, is het nood- zaktl|jk om de toepassing van betonijzer tot een minimum te beperken. Mocht het in bepaalde gevallen noodig zijn voor wa- penings^r ..eningc meer inlichtingen te verkrijgen, dan verdient overleg met de fabrikai ten van betonwaren aanbeveling. De legerberlchten van gisteren. HET DUITSCHE, Het opperbevel der Duitsche weermacht maakte gisten bekend: Het luchtwapen heeft Woensdag overdag ondanks ongunstige weersomstandigheden een reeks stoutmoedige afzonderlijke aan vallen ten uitvoer gelegd. Een gevechts vliegtuig plaatste ondanks zeer sterk luchtafweervuur en mltrailleurvuur in een door versperringsballons beschermde mo- torenfabriek nab|j Coventry twee voltref fers van een hoogte van 100 m. Een zwaar gevechtsvliegtuig, dat onder leiding stond van den eersten luitenant Mons, viel op 480 km. ten Noordwesten van de Done- galbaai een gewapend koopvaardijschip van omstreeks 10.000 brt. aan. Na twee zware inslaande bommen bleef het schip met opengescheurden wand brandend lig gen. Aan de Zuidoostkust van Engeland werd verder een troepenkamp doeltreffend met bommen bestookt. De v|jand wierp in den nacht van 8 op 9 Januari in het Noord-West-Duitsche kust gebied brand- en brisantbommen, die hoofdzakelijk woonwijken troffen. Slechts op één plaats werd geringe schade aan een industrieele installatie aangericht. De verliezen onder de burgers bedragen U dooden en 14 gewonden. Bij den aanval op de motorenfabriek b|j Coventry onderscheidde zich bijzonder de bemanning van het gevechtsvliegtuig, It. Hoeflinger, de commandant, Oberfeldwebel Vogelhuber als bomschutter, piloot Odel- ga als boordtelegrafist en Feldwebel Her- fort als boordschutter. HET EFALIAANSlIE. Het hoofdkwartier van de Italia ai ;he weermacht maakte gisteren bekend In Cyrenaica aan het landfront 'ts bijzonders. Een van onze jacht- en ge vechtsformaties heeft een groep vijande lijke gemotoriseerde eenheden aangevallen en verschillende pantserwagens vernield. V|jandel|jke vluchten boven Bengasi en Tripolis hebben geringe materieele schade veroorzaakt. In Tripolis vielen drie dooden. Aan het Grieksche front bedrijvigheid van verkenningstroepen en acties met een plaatselijk karakter. Talrijke formaties van onze luchteskaders hebben troepen concentraties en vijandelijke stellingen doeltreffend aangevallen. Batterijopstel lingen en bruggen werden door Picchia- telli's troepenconcentraties door onze jacht- afdeelingen met machinegeweervuur be stookt. Saloniki is met zichtbaar succes gebombardeerd. Tijdens verschillende ge vechten hebben onze vliegtuigen v|jf vijandelijke jachttoestellen brandend neer geschoten. In Oost-Afrika geen gebeurtenis van eenige beteekenis. De vgand heeft vluchten ondernomen boven eenige van onze steun punten in Eritrea en Somaliland, zonder schade aan te richten. Een vijandelijk vliegtuig werd neergeschoten. In den nacht van 8 op 9 Januari hebben v|jandel|jke vliegtuigen in opeenvolgende golven Napels en Palermo aangevallen. In Napels werden talrijke bommen, die voor het grootste deel in zee terechtkwa men, neergeworpen. In de haven werd een hospitaalschip en in de stad werden on geveer vgftien gebouwen, waaronder een kerk, getroffen. Er zijn vijf dooden en ongeveer dertig gewonden te betreuren. In Palermo is geen schade van beteekenis aangericht Slachtoffers zijn niet gevallen. Een van onze torpedobooten onder bevel van den luitenant ter zee tweede klasse, Nicolo Nicolini, heeft een vijandelijke duikboot geramd en tot zinken gebracht Een van onze duikbooten onder bevel van den korvettenkapitein Franco Tosoni Pittoni heeft in den Atlantischen Oceaan een vijandelijk koopvaardijschip van 3600 ton en een hulpkrulser tot zinken ge bracht Wederopbouw en de belangen van de kunstenaars. De algemeen gemachtigde voor den wederopbouw, dr. ir. J. A. Ringers, heeft een rondschrijven gericht aan de b|j den wederopbouw betrokken architecten naar aanleiding van een verzoek van het be stuur van de Algemeene Nederlandsche Kunstenaarsorganisatie (N.O.K.), of hij niet zou kunnen bevorderen, dat b|j het wederopbouwwerk ook gedacht wordt aan de belangen van de kunstenaars. Brj het overwegen, wat er in deze voo? de kunstenaars zou kunnen worden ge daan, heeft dr. Ringers zich gerealiseerd, dat vele eigenaren, die door oorlogsgeweld schade hebben geleden, b|j den herbouw de uiterste soberheid zullen moeten be trachten en geen geld zullen kunnen af zonderen voor decoratieve en andere kunst. Toch is de algemeen gemachtigde van mee ning, dat er zich ook vele gevallen zullen voordoen, waarbij te financiën geen be letsel behoeven te z|jn om in het weder opbouwwerk kunstenaars te betrekken^ Ook wanneer geen ruime middelen voor den herbouw ter beschikking staan, zal menigmaal, z|j het dan op bescheiden schaal, een taak voor kunstenaars z|jn weggelegd. Om een voorbeeld te noemen zal in het geval een blok woningen moet worden gebouwd de bouwsom per woning geen verhooging van beteekenis ondergaan! indien de medewerking van kunstenaars wordt ingeroepen voor de verzorging van gelrjke onderdeelen, zooals smeedwerk, vo?T„het aangeven van kleuren bij het schilderwerk e.d. Het spreekt vanzelf, dat bö de stichting van groote gebouwen, in het bijzonder voor de inwendige verzor ging, een veel omvangrijker en belangrij ker taak voor kunstenaars kan bestaan. Het is van groot belang, dat aan dezen ÏS herbouwwerk wordt gedacht; S LSSS V00r.de veIe kunstenaars, die üi zorgvolle omstandigheden leven als ge volg van den oorlog, doch ook voor het cultureels leven in het algemeen. Niet Tnrfe m0ei worden- dat m de komende wlr? ™°M honderden millioenen bouw- ISn worden gesticht, welke ver- SSm tgeneratieS zullen moeten dienen. Daarom te meer zal gestreefd moeten vmSï? n^ar ®en tot 111 detai,s doorge voerde goede verzorging van den bouw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 5