Tweede blad
PROVINCIALE ZEEUWSCHE
COURANT
Kroniek van den dag
Nieuwe maatregelen ter besparing van
motorbrandstoffen.
Vrijdag 10 Januari 1941
Pétain In de branding.
De toestand in Frankrjjk is nog steeds
ondoorzichtig. Na de jongste hervormin
gen, welke maarschalk Pétain in zjjn ka
binet heeft aangebracht is de onzekerheid
omtrent wat zich eigenlijk in het over
wonnen Frankrijk afspeelt, niet opgehe
ven.
De 85-jarlge maarschalk, die andermaal
als redder van zijn volk en land optrad,
is er tot nu toe in geslaagd* tusschen de
vele klippen door te zeilen en meer en
meer komt men tot de overtuiging, dat
Pétain meer is dan een goed vaderlander,
meer ook dan een knap strateeg. Hij toont
zich ook nu een voortreffelijk diplomaat
en misschien wordt eerst thans duidelijk,
waarom na den Spaanschen burgeroorlog
juist hg werd aangewezen, om de diplo
matieke betrekkingen van Frankrijk met
het jonge Spanje van Franco te regelen.
Pétain was reeds op een gevorderden
leeftijd, toen hij in 1917 de reorganisatie
van het Fransche leger ter hand nam,
doch ook daarna was zijn rol niet uitge
speeld. Acht jaren later bracht hij de
campagne tegen Abd el I-'rim tot een
succesvol einde en nog in 1934 deed hij van
zich spreken toen hij als minister van
oorlog deel ging uitmaken van het natio
nale kabinet van Doumergue.
Pétain was niet In de vergetelheid ge
raakt, met slechts het oudstrijders-aureool
omgeven. Want toen het vaderland in
nood kwam, werd de man, die op zjjn am-
bassadeurspost te Madrid ongetwijfeld
voortreffelijk representatief werk had ver
richt, naar Frankrijk teruggeroepen, om
tezamèn met Weygand de verdediging van
Frankrijk tegen de aanstormende Duit-
sche troepen op zien te nemen. Toen de
nood in het vaderland op het hoogst was,
nam de maarschalk de leiding van 's lands
zaken over en in de achter ons liggende
maanden is wel duidelijk geworden, dat
Pétain over uitzonderlijk diplomatiek ta
lent beschikt.
Hij is in dien tijd voor uitzonderlijke
moeilijkheden geplaatst, moeilijkheden, die
in de Junidagen niet werden verwacht.
Niet slechts tengevolge van het optreden
van de Fransche vrjje troepen onder aan
voering van generaal De Gaulle en geleid
door de Britsche Intelligence Service ook
tengevolge van de verwikkelingen in het
binnenland. Zij noopten Pétain tot niet
minder dan vijf kabinetsherzieningen en
ook in dit opzicht bleef Frankrijk trouw
aan een weinig eervolle traditie. Alleen
met dit verschil, dat Pétain op zijn post
bleef.
In de Junidagen werd een regeling ge
troffen voor de opvolging en men kon er
reeds rekening mede houden, dat Laval
binnen niet al te langen tijd de teugels
van den maarschalk zou overnemen. Hoe
anders heeft dit uitgepakt, want reeds is
Laval van het tooneel verdwenen en ten
gevolge daarvan vormde de leider van den
staat een driemanschap, zonder dat daar
in de kwestie van de opvolging opnieuw
werd geregeld. Wat de oorzaak is geweest
van Lavai's aftreden zal voorloopig wel
een duistere aangelegenheid blijven. Er
zijn dienaangaande slechts vage berichten
doorgekomen, want wel is van Duitsche
zijde, in antwoord op onzekere veronder
stellingen in de buitenlandsche bladen te
kennen gegeven, dat er in de Duitsch-
Fransche betrekkingen geen wijziging was
ingetreden, de zaakLaval is niettemin
een gewichtig punt en de definitieve op
heldering daaromtrent zal ongetwijfeld
veel kunnen verhelderen omtrent de ware
positie van Frankrijk in het nieuwe Euro
pa. Ook omtrent de positie van Pétain,
want door zijn besluit om de kwestie der
opvolging in het onzekere te plaatsen,
heeft hij aanleiding gegeven tot de ver
onderstelling, dat hieruit het conflict is
ontstaan. In hoeverre Laval zekere
putsch-neigingen heeft gehad is niet te
zeggen, maar deze staatsman was toch
niet vrjj van boter op zijn hoofd.
Over Pétain's politiek hoort men ook
niet zoo heel veel. Slechts weet men, dat
de maarschalk vele reizen maakt en dat
hij telkens te kennen geeft, dat de natio
nale Fransche revolutie zal voortschrijden.
Maar daarnaast toont de maarschalk wel
zooveel ruggegraat, dat hij Frankrijk niet
in een avontuur wil storten en hoe meer
wij ons van de gebeurtenissen, welke leid
den tot het aftreden van Laval verwijde
ren, des te duidelijker schijnt het te wor
den, dat deze laatste tegen het avontuur
niet zou hebben opgezien. En Frankrijk
in deze omstandigheden, in een positie
van overwonnen land, met een bezet en
een onbezet gebied kan avonturen niet ris-
keeren.
Daarnaast heeft Pétain, behalve met
intriges in zyn naaste omgeving te Vichy,
te kampen met het optreden der vrg'e
Franschen, die weliswaar een onbeteeke-
nende minderheid vormen, maar waarmede
men toch, gelijk uit de jongste processen
is gebleken, terdege rekening dient te
houden. In dit verband valt de
aandacht op de inspectiereis van Weygand
welke ongetwijfeld ook betrekking heeft
op deze actie. Weygand moet de stemming
in de Fransche koloniën peilen en nu z|jn
reis zoo lang duurt, vraagt men zich on
willekeurig af, in hoeverre de Fransche
koloniën zich loyaal betoonen ten aanzien
van de regeering te Vichy. In ieder geval
bewijst Pétain andermaal, dat hij de rechte
man op de rechte plaats is, een vaderlan
der van de goede soort en daaraan heeft
Frankrijk ln dezen t|jd in de allereerste
plaats behoefte. Temeer, daar zoowel in
het bezette en in het onbezette Frankrijk
stroomingen gaande zijn, die de goede
bedoelingen van den grijzen maarschalk
schijnen te willen torpedeeren, gelijk dezer
dagen uit een belangwekkende correspon
dentie in de National Zeitung bleek.
Frankrijk in de wende der tijden heeft
blijkbaar zijn koers nog niet gevonden.
Pétain heeft de taak op zich genomen om
den Etat Frangais door dezen moeilijken
tijd heen te voeren naar een betere toe
komst. Hoe die toekomst zal zijn, de tee
kenen wijzen in een bepaalde richting,
maar er zijn nog tal van onzekere facto
ren, welke speciaal voor het toekomstige
lot van de Fransche republiek van betee-
kenis zijn. Factoren van binnenlandschen
aard, van buitenlandschen aard tevens.
Faciliteiten voor auto's met
gasgeneratoren.
In de Donderdag gehouden persconfe
rentie heeft de gevolmachtigde van den
Rijkscommissaris voor het verkeer, Regie-
rungsrat dr. Pini, mededeeling gedaan van
een aantal belangrijke nieuwe verkeers
maatregelen, welke genomen moeten wor
den ter besparing van motorbrandstoffen.
Na overleg met het departement van
waterstaat zoo zei hij worden met
ingang van Maandag 13 Januari a.s. de
volgende maatregelen genomen.
Het goederen- en vrachtverkeer over de
grenzen tusschen Duitschland en Neder
land, alsmede tusschen Nederland en
België mag in de toekomst alleen dan nog
geschieden, wanneer een bijzondere schrif
telijke góedkeuring van de bevoegde Ne-
derlandsche verkeersinspecteurs of van de
bevoegde Duitsche of Belgische verkeers
leiders is gegeven.
GOEDERENVERVOER MET
DUITSCHLAND EN BELGIË.
Bij het verkeer, dat de grens over
schrijdt, moet onderscheid gemaakt wor
den tusschen het verkeer, dat de grena
slechts over korten afstand overschrijdt en
het verkeer, dat de grens passeert voor
het afleggen van grootere afstanden. Door
dezen maatregel en de daarmede samen
hangende contróle van het verkeer aan de
grenzen, wordt ook het verhuren of ver-
koopen van vrachtwagens over de grens
verhinderd.
Door deze regeling wordt ook een nog
strengere contróle dan tot heden verkre
gen om te bereiken, dat transporten over
verren afstand in de eerste plaats per trein
of schip plaats hebben en vrachtauto's
eerst dan ln aanmerking komen wanneer
er geen andere transportmogelijkheid is
en het jaat om het vervoer van oorlogs
goederen of voor levensonderhoud nood
zakelijke goederen.
Onder het verkeer dat zich niet ver van
de grens beweegt, wordt verstaan het ver
voer van goederen met vrachtwagens bin
nen een zóne van 50 K.M. hemelsbreed,
gerekend van de plaats af, waar men de
grens ove. schrijdt. In het algemeen behoo-
ren tot dat .erkeer die plaatsen, waarvan
het middelpunt binnen een kring van 50
K.M. ligt van de plaats, waar de grens
overschreden wordtin twijfelachtige ge
vallen geschiedt de grensafbakening van
deze zóne door den rijksverkeersinspec-
teur. Bijzondere voorschriften over de af
wikkeling van het grensverkeer over kor
ten afstand bestaan behalve dan het moe
ten hebben van bovengenoemde vergun
ning, niet. De vrachtprijzen zijn vrij met
inachtneming van de bestaande prijsvoor-
schriften.
Het de grens overschrijdende verkeer
over verren afstand is het. vervoer van
goederen met vrachtwagens van of naar
plaatsen, welke buiten de vermelde zóne
liggen. Voor beroepsgoederenvervoer zoo
wel als voor eigen vervoer bestaat de ver
plichting, voor het gedeelte op Duitsch
gebied, de afrekening van de vracht te
doen loopen over het „Reichs-Kraftwagen-
Betriebsverband" (R.K.B.).
Bij alle ritten over de grens door Ne-
derlandsche ondernemers naar Duitsch
land, België of Frankrijk moeten deze niet
slechts de vergunning van de rijksver
keersinspectie hebben, maar zijn zij ook
verplicht, zich na beëindiging van het
transport te melden bij den Duitschen ver-
keersinspecteur, ten einde een lading voor
den terugrit in te nemen of een vergun
ning te verkrijgen voor het beoogde trans
port op den terugweg. Deze verkeersin-
specteur is bevoegd een andere lading
aan te wijzen, waarvoor het vervoer drin-
gerder is dan die, welke men zich voorge
nomen had te vervoeren.
Er dient den nadruk op gelegd te wor
den, dat een vergunning niet alleen noo-
dig is voor het beroepsgoederenvervoer,
maar ook voor transporten door eigen ver
voer. Bedrijven, welke over eigen wagens
beschikken, zijn als gevolg hiervan van
13 dezer af niet meer gerechtigd, hun
eigen goederen in het grensverkeer over
verren afstand te doen plaats hebben zon
der de voorgeschreven vergunning.
De vergunning voor het grensverkeer
over groote afstanden wordt verleend op
een speciaal formulier, hetwelk op den
tocht moet worden medegenomen.
AUTO-BEVRACHTINGSDIENST.
Verder zal het departement van water
staat met ingang van Maandag 13 Januari
een auto-bevrachtingsdienst (abd) voor
binnenlandsch verkeer in het leven roepen.
Deze dienst heeft de taak het goederen
vervoer voor derden op de wegen te leiden
en is een instelling van den staat. De lei
ding is in handen van het departement van
waterstaat, de uitvoering berust bij de
rijksverkeersinspecteuren, b|j ieder van
wie een afdeeling van dezen dienst wordt
opgericht. Deze afdeeling heeft tot taak
bij bevrachtingen bemiddelend op te
treden en goedkeuringen te verstrekken.
GASGENERATOREN.
Naast een straffere leiding van het ver
keer over de grens en van het binnen
landsch verkeer, zal een besparing van
motorbrandstof worden nagestreefd door
het gebruik van gasgeneratoren, welker
toepassing met alle mogelijke middelen
zal worden bevorderd. Om dit te bereiken
zijn de volgende bepalingen gemaakt
a. Auto's, voorzien van een gasgenerator,
ontvangen van de rijksverkeersinspec
teuren zonder meer de toestemming tot
rijden. Zij worden voor doeleinden voor de
weermacht niet aangekocht en blijven in
het verkeer.
b. Auto's met gasgeneratoren hebben bij
de toewijzing van banden de voorkeur.
c. De vroegere belastingverhooging is
bij het gebruik van een andere brandstof
dan benzine opgeheven.
De op deze wijze gespaarde brandstoffen
zullen de openbare vervoermiddelen ten
goede komen.
De brandstoftoewijzing aan de taxi's
zal worden verhoogd en er wordt verder
naar gestreefd de autobusdiensten, welke
thans bijzonder sterk beperkt moeten wor
den, door brandstoftoewijzingen zeker te
stellen, dat het verkeer zonder haperen
voortgang vinden kan.
Er zijn in de laatste zes maanden reeds
3200 vrachtauto's met. gasgeneratoren in
bedrgf gesteld, ongeveer voor de eene
helft houtgeneratoren en voor de andere
helft anthracietgeneratoren. Verder is on
geveer voor 700 vrachtauto's toestemming
tot het monteeren van generatoren gege
ven. Het betreft hier ongeveer 100 turf-
gasgeneratoren en 600 anthracietgenera
toren. Achthondérd aanvragen moeten nu
nog behandeld worden. Terwijl de capaci
teit van de houtgasgeneratoren thans be
reikt is en deze dus niet meer ter be
schikking gesteld kunnen worden, zijn
voor turfgas- en anthracietgasgeneratoren
voldoende brandstofvoorraden beschik
baar, zoodal dit aantal nog grooter wor
den kan.
Het conflict tusschen Thailand en
Indo-Chlna.
Volgens in Vichy uit Hanoi ontvangen
berichten heeft het Fransche luchtwapen
als antwoord op het bombardement van
Dongh en Sizophon door Thailandsche
vliegtuigen de plaatsen Aranya en Kemor-
za gebombardeerd. Verder wordt gemeld,
dat* in Ampile, ongeveer 20 km. ten Noord
oosten van Poipet een Thailandsche afdee
ling door Indo-Chineesche troepen op de
vlucht is geslagen en bij den terugtocht
geweren heeft achtergelaten.
Belgische scheepvaartverllezen.
Uit te Oostende ontvangen berichten
bl|jkt dat de mailbooten van den dienst
OostendeDover in beslag werden ge
nomen door de Engelschen, die zich hier
van in de Middellandsche Zee bedienen.
De Britsche overheden hebben zich niet
alleen meester gemaakt van Belgische
eigendommen voor het voeren van hun
persoonlijken oorlog, maar z|j hebben ook
een deel van de bemanning gedwongen aan
boord te blijven, onder bewaking van En-
gelsche zeelieden, meldt Belgapress.
Over het lot van andere Belgische sche
pen, die tot zinken werden gebracht of
beschadigd vernemen w|J nog het vol
gende
ss. „Albertvüle" verloren gegaan op 11
Juni, tengevolge van luchtbombardement,
geen slachtoffers;
ss. „Amethyste" tamelijk zwaar bescha
digd te Dieppe;
ss. „Anverpia" gestrand te Le Portel,
door een brandbom getroffen op 23 Mei,
geen slachtoffers;
ss. „Kabalo" in October 1940 in den At-
lantischen Oceaan verloren gegaan, be
manning gered;
ss. „Liege" beschadigd te Rouaan, geen
slachtoffers;
ss. „Luxemburg" gezonken op 21 Juni
1940, waarschijnlijk getorpedeerd, v|jf
slachtoffers;
ss. „Piriapolis" zonk op 11 Juni voor
Le Havre, geen slachtoffers;
ss. „Turquoise" beschadigd te Dieppe;
ss. „Ville de Bruges" gezonken in de
Schelde op 14 Mei 1940 door luchtbom
bardement, drie dooden;
ss. „Ville de Namur" door ontploffing
gezonken in den Atlantischen Oceaan op
19 Juni, v|jf slachtoffers;
ss. „Yvonne" vergaan in de Noordzee,
negen slachtoffers.
belgische visschersboot
vergaaS.
BH het verlaten der haven van Nieuw-
poort is de visschersboot no. 16 op een
wrak gevaren, lek gestooten en b|jna
onmiddellijk gezonken.
Geen vluchtelingen uit Frankrijk
naar Amerika.
Uit New-York meldt het D.N.B.Hét
ministerie van buitenlandsche zaken heeft,
naar tie New-York Times uit Washington
meldt, het Fransche verzoek om duizenden
in Frankrijk levende vluchtelingen, afkom
stig uit alle landen, naar het Westelijk
halfrond te mogen overbrengen, zoo goed
als afgewezen. De Amerikaansche regee
ring stelt zich op het standpunt, dat een
dergelijke bevolkingsoverdracht onder de
huidige omstandigheden niet ordelijk ten
uitvoer kan worden gelegd. De Fransche
ambassadeur te Washington had tien
dagen geleden b|j de Amerikaansche re
geering een dergelijk verzoek ingediend.
De voorwaardelijke
veroordeeling en het recht van
abolltle.
Ter aanvulling van de toelichting op de
verordening van den Rijkscommissaris be
treffende de uitoef enig van het recht van
abolutie en van grati, wordt er nog op ge
wezen, dat het buiten toepassing stellen van
de artt. 14e t.m. 17 van het wetboek van
strafrecht, waardoor het instituut van de
voorwaardelijke veroordeeling in dien zin
wordt gewijzigd, dat de beslissing van de
de al dan niet voorwaardelijkheid van de
straf niet meer b|j den rechter zelf blg'ft
berusten, de bedoeling heeft een zekere
uniformiteit te brengen in het gratierecht.
De voorwaardelijke veroordeeling is door
de opstellers der verordening beschouwd
als een vorm van gratieverleening en in
dit verband werd het niet logisch geacht,
aldus een toelichting van de z|jde van een
duitschen deskundige, dat de rechter, die
de straf uitspreekt zelf de gratie verleent.
De toestand zal nu zoo worden, dat na
het uitspreken van de straf de secretaris
generaal van het departement van justitie
de voorwaardel|jkheid kan uitspreken door
gebruik te maken van art. 2 van de
nieuwe verordening.
Meer dan drie meter lang is het riet, dat thans langs de oevers
van het Zwartewater gesneden wordt (Foto P.xHolland)
Gebruik van betonijzer wordt
beperkt.
Met het oog op de toenemende schaarsch-
L aan betonijzer in het algemeen en de
nog ongunstiger positie van betonijzer van
geringen diameter, is het noodzakelijk om
op dit materiaal een zoo groot mogelijke
besparing toe te passen.
Het is daarom, dat de algemeen ge
machtigde voor den wederopbouw voort
aan b|j de goedkeuring van werken, be
halve in v itzonderlijke gevallen, het ge
bruik van betonijzer niet meer kan toe
staan voor t'-ottoirbanden, opsluitbanden,
kantplanken, bermplankjes, parkeerbor-
den en dergelijke producten, welke voor
den aanleg van wegen, fietspaden enz.
worden toegepast, aangezien het mogelijk
is om deze betonwaren zonder wapenings
ijzer t vervaardigen zonder dat deze
qualitatlef behoeven onder te doen voor
gewapende betonwaren.
Ook voor andere betonwaren, welke niet
alle genoemd kunnen worden, is het nood-
zaktl|jk om de toepassing van betonijzer
tot een minimum te beperken. Mocht het
in bepaalde gevallen noodig zijn voor wa-
penings^r ..eningc meer inlichtingen te
verkrijgen, dan verdient overleg met de
fabrikai ten van betonwaren aanbeveling.
De legerberlchten van gisteren.
HET DUITSCHE,
Het opperbevel der Duitsche weermacht
maakte gisten bekend:
Het luchtwapen heeft Woensdag overdag
ondanks ongunstige weersomstandigheden
een reeks stoutmoedige afzonderlijke aan
vallen ten uitvoer gelegd. Een gevechts
vliegtuig plaatste ondanks zeer sterk
luchtafweervuur en mltrailleurvuur in een
door versperringsballons beschermde mo-
torenfabriek nab|j Coventry twee voltref
fers van een hoogte van 100 m. Een zwaar
gevechtsvliegtuig, dat onder leiding stond
van den eersten luitenant Mons, viel op
480 km. ten Noordwesten van de Done-
galbaai een gewapend koopvaardijschip
van omstreeks 10.000 brt. aan. Na twee
zware inslaande bommen bleef het schip
met opengescheurden wand brandend lig
gen. Aan de Zuidoostkust van Engeland
werd verder een troepenkamp doeltreffend
met bommen bestookt.
De v|jand wierp in den nacht van 8 op 9
Januari in het Noord-West-Duitsche kust
gebied brand- en brisantbommen, die
hoofdzakelijk woonwijken troffen. Slechts
op één plaats werd geringe schade aan een
industrieele installatie aangericht. De
verliezen onder de burgers bedragen U
dooden en 14 gewonden.
Bij den aanval op de motorenfabriek b|j
Coventry onderscheidde zich bijzonder de
bemanning van het gevechtsvliegtuig, It.
Hoeflinger, de commandant, Oberfeldwebel
Vogelhuber als bomschutter, piloot Odel-
ga als boordtelegrafist en Feldwebel Her-
fort als boordschutter.
HET EFALIAANSlIE.
Het hoofdkwartier van de Italia ai ;he
weermacht maakte gisteren bekend
In Cyrenaica aan het landfront 'ts
bijzonders. Een van onze jacht- en ge
vechtsformaties heeft een groep vijande
lijke gemotoriseerde eenheden aangevallen
en verschillende pantserwagens vernield.
V|jandel|jke vluchten boven Bengasi en
Tripolis hebben geringe materieele schade
veroorzaakt. In Tripolis vielen drie dooden.
Aan het Grieksche front bedrijvigheid
van verkenningstroepen en acties met een
plaatselijk karakter. Talrijke formaties
van onze luchteskaders hebben troepen
concentraties en vijandelijke stellingen
doeltreffend aangevallen. Batterijopstel
lingen en bruggen werden door Picchia-
telli's troepenconcentraties door onze jacht-
afdeelingen met machinegeweervuur be
stookt. Saloniki is met zichtbaar succes
gebombardeerd. Tijdens verschillende ge
vechten hebben onze vliegtuigen v|jf
vijandelijke jachttoestellen brandend neer
geschoten.
In Oost-Afrika geen gebeurtenis van
eenige beteekenis. De vgand heeft vluchten
ondernomen boven eenige van onze steun
punten in Eritrea en Somaliland, zonder
schade aan te richten. Een vijandelijk
vliegtuig werd neergeschoten.
In den nacht van 8 op 9 Januari hebben
v|jandel|jke vliegtuigen in opeenvolgende
golven Napels en Palermo aangevallen.
In Napels werden talrijke bommen, die
voor het grootste deel in zee terechtkwa
men, neergeworpen. In de haven werd een
hospitaalschip en in de stad werden on
geveer vgftien gebouwen, waaronder een
kerk, getroffen. Er zijn vijf dooden en
ongeveer dertig gewonden te betreuren. In
Palermo is geen schade van beteekenis
aangericht Slachtoffers zijn niet gevallen.
Een van onze torpedobooten onder bevel
van den luitenant ter zee tweede klasse,
Nicolo Nicolini, heeft een vijandelijke
duikboot geramd en tot zinken gebracht
Een van onze duikbooten onder bevel
van den korvettenkapitein Franco Tosoni
Pittoni heeft in den Atlantischen Oceaan
een vijandelijk koopvaardijschip van 3600
ton en een hulpkrulser tot zinken ge
bracht
Wederopbouw en de belangen
van de kunstenaars.
De algemeen gemachtigde voor den
wederopbouw, dr. ir. J. A. Ringers, heeft
een rondschrijven gericht aan de b|j den
wederopbouw betrokken architecten naar
aanleiding van een verzoek van het be
stuur van de Algemeene Nederlandsche
Kunstenaarsorganisatie (N.O.K.), of hij
niet zou kunnen bevorderen, dat b|j het
wederopbouwwerk ook gedacht wordt aan
de belangen van de kunstenaars.
Brj het overwegen, wat er in deze voo?
de kunstenaars zou kunnen worden ge
daan, heeft dr. Ringers zich gerealiseerd,
dat vele eigenaren, die door oorlogsgeweld
schade hebben geleden, b|j den herbouw
de uiterste soberheid zullen moeten be
trachten en geen geld zullen kunnen af
zonderen voor decoratieve en andere kunst.
Toch is de algemeen gemachtigde van mee
ning, dat er zich ook vele gevallen zullen
voordoen, waarbij te financiën geen be
letsel behoeven te z|jn om in het weder
opbouwwerk kunstenaars te betrekken^
Ook wanneer geen ruime middelen voor
den herbouw ter beschikking staan, zal
menigmaal, z|j het dan op bescheiden
schaal, een taak voor kunstenaars z|jn
weggelegd. Om een voorbeeld te noemen
zal in het geval een blok woningen moet
worden gebouwd de bouwsom per woning
geen verhooging van beteekenis ondergaan!
indien de medewerking van kunstenaars
wordt ingeroepen voor de verzorging van
gelrjke onderdeelen, zooals smeedwerk,
vo?T„het aangeven van kleuren bij het
schilderwerk e.d. Het spreekt vanzelf, dat
bö de stichting van groote gebouwen, in
het bijzonder voor de inwendige verzor
ging, een veel omvangrijker en belangrij
ker taak voor kunstenaars kan bestaan.
Het is van groot belang, dat aan dezen
ÏS herbouwwerk wordt gedacht;
S LSSS V00r.de veIe kunstenaars, die
üi zorgvolle omstandigheden leven als ge
volg van den oorlog, doch ook voor het
cultureels leven in het algemeen. Niet
Tnrfe m0ei worden- dat m de komende
wlr? ™°M honderden millioenen bouw-
ISn worden gesticht, welke ver-
SSm tgeneratieS zullen moeten dienen.
Daarom te meer zal gestreefd moeten
vmSï? n^ar ®en tot 111 detai,s doorge
voerde goede verzorging van den bouw.