Provinciale Zeeuwsche Courant
Middelburgsche, Vlissingsche,
Goesche en Breskensche Courant
123X9
De techniek van den autobevrachtingsdienst.
De „Soemba" gezonken
De veranderingen
in de radio.
De nieuwe bonnen.
waarin opgenomen de
184ste JAARGANG NUMMER 8
VRIJDAG 10 JANUARI 1941
Uitgave der Firma's F. van de Velde Jr. en G. W. den Boer
ABONNEMENTSPRIJS:
18 CM( pw «Mk oi f 2.30 per kwartaal
franco por post I 2.50 por kwartaal
A f ronder! ijVo nummtn 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS;
Van 1 —5 rogoT» I1.50, Wdoro rogol maar
30 oont Bf abonnement speciale prijs.
Kleine advertenties t van 1 —5 regels <0.50,
ledore regel meer 10 et (ma*. 8 regels).
POSTREKENING 359300 (MIDDELBURG*
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
VERVOERSPLICHT EN TARIEVEN.
De verrekening van den vrachtprijs.
In een persconferentie heeft dr. Joh. J.
Hanrath, administrateur bij het departe
ment van Waterstaat, chef van de afdee-
ling vervoerwezen, een referaat gehouden
over „Techniek van den autobevrachtings
dienst", zulks in verband met de afgekon
digde verordening betreffende den auto
bevrachtingsdienst.
In het algemeen wordt een autobevrach
ting geacht aldus te verloopen.
Aanmelding der vervoerders.
Wanneer op 13 Januari a.s. de autobe
vrachtingsdienst in werking treedt, zullen
de vervoerders, die op grond van de hun
verstrekte vergunningen aan den autobe
vrachtingsdienst zijn onderworpen, zich
moeten melden bij de agenten of sub-agen
ten van dezen dienst.
Rittenkaarten.
Hun wordt daarbij een gele rittenkaart A
verstrekt, welke kan worden vergeleken
met een identiteitsbewijs voor den auto.
Tegelijkertijd wordt hun verstrekt een
witte rittenkaart B, welke dient om de voor
den A.B.D. (autobevrachtingsdienst) uit te
voeren ritten te noteeren.
Aanmelding van vrachten.
Van dit oogenblik af worden door den ver
voerder alleen dieladingen vervoerd, welke
hun daartoe door den A.B.D. worden aan
gewezen. Dit brengt mede, dat de te ver
voeren vrachten in den vervolge door de
verladers bij de agenten en sub-agenten
van den A.B.D. zullen moeten worden aan
gemeld. Doet zich in den aanvang de om
standigheid voor, dat een vervoerder een
lading aanbrengt by den agent of sub-agent
van den A.B.D., dan volgt daaruit nog niet,
dat deze vervoerder ook in aanmerking
komt de door hem aangebrachte lading te
vervoeren.
By de vorenbedoelde melding ontvangt
de vervoerder van den agent of sub-agent
een nleldingsbevestiging, waarop worden
aangegeven plaats en tijdstip en eventueel
van telefoonnummer, waar de chauffeur
van het voertuig bereikbaar is.
Aanwijzing van den vervoerder
voor een vracht.
Moet nu een lading worden vervoerd van
A naar B, dan beschikt de agent van den
A.B.D. in A of in de nabijheid daarvan over
de noodige gegevens, welke vervoerder voor
het uit te voeren transport kan worden
aangewezen. Hy is tevens bekend met de
plaats waar het betrokken voertuig zich
bevindt en kan derhalve den chauffeur de
jioodige aanwijzingen voor het vervoer ge
ven.
Contrölebewys.
Vervoer heeft alleen plaats, wanneer
dit is .gedekt door een contrölebewys,
afgegeven door den agent of, op zyn
aanwijzingen, door den sub-agent. De
aangewezen chauffeur moet zich der
halve bij den agent of bij een door hem
aan te wijzen sub-agent vervoegen tot
het in ontvangst nemen van dit con
trölebewys. Op dit contrölebewys wor
den de noodige aanwijzingen voor het
vervoeren van de lading vermeld, o.m.
de naam van den vervoerder, de naam
an den opdrachtgever, het motorrij
tuig, waarmede het vervoer plaats
vindt, het gewicht van de lading, soort
goederen, van welke plaats het vervoer
begint en waar het vervoer eindigt, de
vrachtprijs en de provisie welke, door
den vervoerder is verschuldigd. Deze
provisie moet door den vervoerder aan
den agent of sub-agent worden betaald.
Indien en voorzoover het bezwaren op
levert om langs het kantoor van den agent
of sub-agent te rijden naar de laadplaats,
is het natuurlijk niet uitgesloten, dat door
den agent of sub-agent een regeling wordt
getroffen, waardoor eventueel hieruit
voortvloeiende bezwaren kunnen worden
opgeheven of althans verminderd
Het vervoer voor den A.B.D. geschiedt
dus onder dekking van rittenkaart A, rit
tenkaart B en een contrölebewys, welke
drie bewijzen te allen tjjde op het voertuig
aanwezig moeten zyn.
Melding na lossing van de lading.
Na lossing van de lading in B moet de
vervoerder zich wederom melden by het
dichtstbijzijnde kantoor van den agent of
sub-agent van de A.B.D. Deze melding kan
ook telefonisch geschieden. Hij ontvangt
daar wederom een meldingsbevestiging en
wordt door een agent L .geschreven in een
register van ter beschikking staande voer
tuigen. De mogelijkheden zijn nu tweeërlei:
öf de vervoerder krijgt door den A.B.D. een
nieuwe vracht toegewezen, waarvoor dus
op dezelfde wyze wordt gehandeld als hier
voor is uiteengezet, dan wel er is geen
vracht aanwezig en de vervoerder moet,
om onnoodige onkosten te voorkomen met
zyn ledig voertuig worden teruggeznden.
Het zal geen betoog behoeven, dat dit
laatste zooveel mogelijk moet worden voor
komen en dat z.g. ritten zonder lading tot
het allernoodigste moeten worden beperkt.
Doet zich deze omstandigheid voor, dan
krygt de vervoerder de desbetreffende op
dracht van den agent of namens dezen van
den sub-agent van den A.B.D.
Geen ledige ritten op eigen initiatief.
Het is in elk geval verboden, dat de ver
voerder deze ledige ritten op eigen initia
tief onderneemt. Voor het uitvoeren van
deze ledige ritten ontvangt hij van den
agent of namens dezen van den sub-agent
een daartoe bestemde machtiging. De le
dige rit is dus gedekt door de aanwezigheid
in het voertuig van een rittenkaart A, een
rittenkaart B en een machtiging, afgege
ven door een agent of sub-agent van de
A.B.D. Is de ledige rit uitgevoerd en dus
in het algemeen de vervoerder weder op
zyn standplaats teruggekeerd, dan meldt
hy zich ter plaatsd weder by den dichtst-
bijzijnden agent of sub-agent van den A.
B.D., waarna hy weder in aanmerking
komt voor een nieuwe vracht.
De verrekening van den vrachtprijs.
In het bovenstaande is uiteengezet, dat
voorloopig de provisie door den vervoerder
aan den agent of sub-agent wordt voldaan.
De verrekening van den eigenlijken
vrachtprijs blijft overgelaten aan vervoer
der en verlader, waarbij voorshands de
A. B. D. zijn bemiddeling niet verleent.
Het ligt intusschen in de bedoeling, dat
binnenkort de verrekening van den vracht
prijs zal worden geleid over de centrale
administratie van den A. B. D., in dier
voege, dat, onder handhaving van het in
het derde uitvoeringsbesluit aangenomen
beginsel, dat bij voorkeur franco zal wor
den vervoerd, de verschuldigde vracht
door den verlader moet worden gestort op
postrekening 398493 van den A.B.D.
Het aan den vervoerder toekomende, d.
w.z. vrachtprijs minus provisie, wordt dan
door de centrale administratie van de A.
B.D. aan den vervoerder betaald, nadat
de vervoerder aan den A.B.D. met de noo
dige bewijzen heeft aangetoond, dat het
vervoer naar behooren heeft plaats ge
vonden.
Invoering van een beurtvaartadres.
Ten behoeve van dit laatste ligt het in
het voornemen, een beurtvaart-adres, be
staande uit drie deelen, in te voeren, waar
van één gedeelte (afleveringsbewijs) door
den vervoerder, na afteekening voor
goede ontvangst door den ontvanger aan
de A.B.D. moet worden ingezonden als be
wijs, dat de lading naar behooren is afge
leverd en betaling aan den vervoerder
kan volgen.
Vervoersplicht voor vervoerders.
Met nadruk wordt er op gewezen, dat
uit het autobevrachtingsbesluit voort
vloeit, dat den vervoerders een vervoers
plicht is opgelegd, m.a.w. dat zij den plicht
hebben, de vervoeren uit te voeren, welke
hun door den A.B.D. worden opgedragen.
Geeft de uitvoering van een dergelijke
vervoersop iracht reden tot ernstige of
herhaalde klachten, dan stellen de vervoer
ders zich aan strafmaatregelen bloot. Dit
is eveneens het geval, wanneer een aan
den A.B.D. onderworpen voertuig op den
weg wordt aangetroffen zonder dat de
hiervoor benoodigde bescheiden op het
voertuig aanwezig zijn.
Transportvoorwaarden en
tariefsysteem.
Het ligt dus in de bedoeling, dat niet
alleen wordt vastgesteld, met welke wa
gens een bepaalde zending goederen zal
worden ve-voerd, doch ook, dat in het al
gemeen de transportvoorwaarden worden
vastgelegd. Daartoe is een tariefsysteem
voor den autobevrachtingsdienst uitge
werkt. Dit tariefsysteem is gebaseerd op
de volgende grondslagen.
Een onderzoek heeft plaats gehad naar
de onkosten, welke verbonden zijn aan het
in bedryf hebben van een auto en wel
gesplitst in z.g. vaste onkosten en varia
bele onkosten.
Deze onderzoekingen leidden uiteraard
tot ■een bepaald bedrag per K.M., afhan-
kel^k van het aantal K.M., dat met de
r to wordt gereden en afhankelyk van het
gebruikte type auto.
Uit deze gegevens kon dus betrekkelyk
eenvoudig worden berekend, hoe groot een
redelijke vrachtprijs moet zyn, wanneer
a. wordt aangenomen een gemiddeld
aantal K.M. dat per auto zou worden ge
reden
b. werd uitgegaan van een zekere ver
houding tusschen volledig beladen ritten
en ritten zonder lading
c. een zekere goed^ renclassificatie werd
aangenomen, waarbij een parallel is ge
zocht met de goederenclassificatie van de
N.S. De kern wordt gevormd door een
tarief van b-goederen, met 10 toeslag
voor a-goederen (in het algemeen hoog
waardige goederen) en 10 verminde
ring voor c- en d-goederen (laagwaardige
go deren). Voor z.g. volumineuze goede
ren wordt een afzonderlijke regeling ge
troffen.
In het tarief zal verder rekening wor
den gehouden met
1. Verplicht nachtverblijf van den chauf
feur, wanneer een rit wordt gemaakt van
zoodanige grootte, dat hij tijdens den rit
of onmk\' llyk na afloop hiervan moet
overn. hten.
2. Een vasten laad- en lostijd, welke in
het algemeen voldoende wordt geacht voor
de hiermede verband houdende werk-
Door de koude gedreven komen vele
eenden op het ijs van de Spiegelgracht
te Amsterdam wat aten halen, dat de
jeugd hun toereikt (Foto Pax-Holland)
Minstens 34 opvarenden
verdronken.
Het D.N.B. meldt uit New York:
Het in dienst van Engeland varende
Nedeiiandsche schip „Soemba" (6718 br.
reg. ton) Is, geladen met staal, in den
Atlantischen Oceaan gezonken. Minstens
34 man van de bemanning z\jn verdron
ken. De rest is in een Oost-Canadeesche
haven aan land gezet.
De „Soemba" ls een 6chip van de stoom
vaart my „Nederland".
De aanvallen op Engeland.
De Londensche correspondent van inter
national News Service meldt volgens het
D.N.B., over de luchtaanvallen op het
Britsche eiland tydens den afgeloopen
nacht, dat geheele zwermen Duitsche vlie
gers boven Engeland hebben gevlogen. Hun
aanvallen concentreerden zich op Londen
en verschillende andere steden. De luchtaf
weer is zeer intensief geweest. In Londen
zijn de trillingen van de ontploffende bom
men in de geheele stad merkbaar geweest.
Minstens twee districten van de Britsche
hoofdstad zijn zwaar getroffen. Het zwaar
ste zyn waarschijnlijk de industriecentra
in de midlands getroffen. Een stad in het
Westelijke deel van de midlands heeft
een zware bommenregen te verduren ge
had. Verder zijn Liverpool, alsmede twee
steden in East Anglia aangevallen.
Engelsche aanval op Duitschland.
De aanval werd afgeslagen.
Enkele groepen Britsche bommenwerpers
vlogen Donderdagavond en in de eerste
uren van den nacht het Rijksgebied binnen.
Zij waren klaarblijkelijk van plan in eenige
steden in West-Duitschland industrieele in
stallaties aan te vallen. Als gevolg van het
heldere weer hadden de Britten waar
schijnlijk gedacht gunstige voorwaarden
aan te treffen voor een succesvolle actie.
De bijna wolkelooze nacht met heldere
maan was echter, naar het D.N.B. ver
neemt, in het voordeel van den Duitschen
afweer, die alle middelen, waaronder ook
versperringsballons,» had opgesteld om aan
een aanval het hoofd te bieden. De aanval
werd door den massalen afweer reeds bij
het begin verhinderd en ondoeltreffend ge
maakt. Het grootste deel van de vliegtui
gen wist het gebied der fabrieken en mijn-
bouwondernemingen niet te bereiken en
moest reeds vroegtijdig omkeeren, waarbij
de bommen op het platte land van het
westelijke grensgebied werden neergewor
pen. Door de enkele vliegtuigen die door
braken, werden bommen geworpen op
eenige plaatsjes in hét industriegebied. Zij
richtten geen voor de oorlogvoering belang
rijke schade aan. Enkele woonhuizen en
een school werden echter vernield. In een
stad werd het katholieke patronaatsgebouw
zwaar beschadigd.
De veiligheids- en eerste hulpdienst trad
onmiddellijk in actie en zorgde er voor,
dat geen grootere schade ontstond. En
kele zolderbranden werden door de eigen
luchtbeschermingsdiensten in de kiem ge
smoord.
zaamheden. Wordt deze laad- en lostijd
overschreden, dan is een vast wachtgeld
per 15 minuten verschuldigd.
3. De provisie, welke door den ver-
voerder aan den A. B. D. moet worden
betaald, is in het tarief opgenomen.
IR. DUBOIS GEEFT EEN
NADERE TOELICHTING.
Omroep wordt staatsbedrijf.
De gemachtigde voor de concentratie
van de radio-omroepvereenigingen in Ne
derland, ir. Dubois, heeft met betrekking
tot deze concentratie een toelichting ge
geven, waaraan wij het volgende ontleenen:
Men dient een scheiding te maken tus
schen wat de omroep gaat bieden en de
bijdrage, welke van de luisteraars gevor
derd wordt. Deze bijdrage, welke door lede
ren bezitter van een ontvangtoestel of
abonné op een radio-centrale moet worden
betaald, wordt geïnd door het staatsbe
drijf der P.T.T. Uit het aldus geïnde be
drag wordt aan dit staatsbedrijf een deel
toegewezen voor de verzorging van de
zendapparaturen, de ontwikkeling van de
zendertechniek en dergelijke met den
omroep verbandhoudende zaken. De rest,
zijnde het overgroote deel, wordt toege
wezen aan den omroep voor het ver
zorgen der radio-programma's.
Waar nu deze heffing van staatswege
met ingang van 1 Januari 1941 van
kracht geworden is, houdt op dezen zelf
den datum, ter voorkoming van dubbele
betaling, het storten van bijdragen aan
de omroeporganisaties op. Zij, die reeds hun
lidmaatschapsbijdrage of contributie heb
ben gestort, ontvangen deze terug, echter
niet in contanten, doch volgens de be
schikking van den directeur-generaal der
P.T.T. in den vorm van radiozegels, welke
zullen kunnen dienen om de radioheffing,
voor zoover deze zegels zullen reiken, te
voldoen.
De aangekondigde veranderingen ln wat
men in het dageltjksch leven „den om
roep" pleegt te noemen komen op het
volgende neer:
Gesticht wordt een staatsbedrijf, dat met
uitzondering van anderen de verzorging
van den omroep ter hand zal nemen. Dit
wil zeggen, dat vanaf het oogenblik, dat
dit bedrijf zyn taak zal aanvangen de om
roeporganisaties zullen ophouden te func-
tioneeren. Tot zoolang zal de omroep door
de organisaties verzorgd blijven.
In den overgangstijd zullen reeds wijzi
gingen in de programma-indeeling en -uit
voering worden voorbereid en uitgevoerd,
zoodat een harmonische aansluiting met
den nieuwen toestand wordt verkregen.
Daar er na het inwerkingtreden
van het staatsbedrijf geen terrein van
werkzaamheid voor de omroeporgani
saties overblijft, zullen deze worden
geliquideerd en hare eigendommen zul
len worden overgedragen aan het
nieuwe bedryf. Een andere oplossing
Is niet denkbaar, aangezien alleen
op deze wijze gebouwen en apparatu
ren hunne bestemming zullen kunnen
blijven vervullen.
Radiotijdschriften bljjven bestaan.
De radio-tijdschriften, welke tot nu toe
bestonden, zullen kunnen blijven bestaan.
Zij zullen naast een algemeen gedeelte,
waarin belangrijke uitzendingen zullen
worden toegelicht, hun aandacht kunnen
blijven wijden aan die uitzendingen, welke
voor him eigen lezerskring van byzonder
belang te achten zyn.
De ruimere geldmiddelen waarover be
schikt kan worden, omdat nu niet meer
als voorheen de helft der Nederlandsche
luisteraars zich aan het geven van een
bijdrage aan den omroep onttrekken kan,
zullen het bedryf in staat stellen om de
steeds grootere onkosten, welke de toe
nemende vervolmaking eischt, het hoofd
te bieden. Aldus zal het mogelyk zyn de
lijn der artistieke en technische vervol
making wederom krachtig te doen stijgen.
Vervolgens wijst ir. Dubois er op dat
geen der vereeni^rir.een ook maar eeniger-
mate rekening hield met wat de ander
deed. Ook de sterke afhankelijkheid der
vereenigingen van de gunst harer leden
kwam niet steeds het peil de* uitzendin
gen ten goede. Dit kan nu anders worden.
Spiegel van wat groeit en leeft
in het volk.
Uit den inhoud der programma's zal
men kunnen bemerken, dat de gevreesde
oppervlakkigheid en kleurloosheid niet haar
intrede zal doen. Integendeel. Met zorg
zal er naar gestreefd worden, dat dét wat
in alle groepen van ons volk leeft haar
uiting voor de mie. ifoon zal krijgen.
Aldus zullen de door de thans bestaande
omroepvereenigingen vertegenwoordigde
groepen zich en elkaar op een hooger plan
terugvinden, waar door eendrachtige sa-
r werking aan de handhaving dezer Ne
derlandsche cultuurgoederen en den op
bouw van era vaderland gewerkt kan
worden.
Ook in meer directen zin zal de om
roep werkzaam zijn. Door b~f geven van
reportages, het organlseeren van vraagge
sprekken met bevoegde personen, zal de
luisteraar in verbinding gebracht worden
met het gebeuren om hem heen. Hierbij
zal in positieven zin gewerkt worden en
niet g. vracht worden door onthouding,
moeilijkheden of wellicht beter, gewaande
moeilijkheden, te omze'kn.
De omroep wil zijn de trouwe spiegel van
alles wat groeit en leeft in ons vaderland.
ENGELSCHE BOMAANVALLEN
OP NEDERLAND.
Vijf vrouwen gedood, drie licht
gewond.
Engelsche vliegers vlogen gisternacht
boven ons land. 0.m. werden bommen ge
worpen op een dorp, waardoor vflf vrou
wen gedood en drie licht gewond wer
den. Drie huizen in dit dorp zyn vernield.
Ook op enkele andere plaatsen in ons land
werden bommen geworpen. Noemenswaar
dige schade is hierbij niet aangericht*
De secretaris-generaal van het departe
ment van landbouw en visschery maakt
het volgende bekend.
Boter en vetten.
Gedurende het tijdvak van Zaterdag 11
Januari tot en met Vrijdag 17 Januari a.s.
geeft de met 25 genummerde bon van de
boterkaart en van de vetkaart recht op het
koopen van een half pond boter of een
half pond margarine, of twee ons vet naar
keuze.
De met 25 genummerde bonnen,die op
Vrijdag 17 Januari nog niet gebruikt zyn,
blijven voorts nog geldig tot en met Vrij
dag 24 Januari a.s.
Brood, gebak.
Gedurende het tjjdvak van Maandag 13
Januari tot en met Zondag 19 Januari a.s.
geeft elke der met 23 genummerde bonnen
van de broodkaart recht op het koopen
van ongeveer 100 gram roggebrood of an
der brood. Voorts geeft elke der met 23
genummerde broodbonnen recht op het
koopen van een rantsoen gebak. Dit omvat
voor de hierna genoemde bakkerijproduc
ten telkens ten minste het daarachter ge
plaatste aantal grammen j
Beschuit75 gram
Biscuits en wafels 90 gram
Speculaas140 gram
Andere koekjes 200 gram
Koek 160 gram
Cake800 gram
Gevuld klein korstgebak (bijv.
amandelbroodjes) 400 gram
Gevuld groot korstgebak (bijv.
boterletters) 500 gram
Taart en gebakjes600 gram
Voor geheel of ten deele uit meel of
bloem gebakken producten welke hierbo
ven niet genoemd zyn, geldt, dat een rant
soen een hoeveelheid omvat, waarin 70
gram meel of bloem is verwerkt.
De op 19 Januari nog niet gebruikte bon
nen blijven voorts nog geldig gedurende de
Week van 20 tot en met 26 Januari a.s., met
dien verstande, dat zij gedurende laatstge
noemde week niet mogen worden ge
bruikt in hotels, restaurants e.d.
Eieren.
Gedurende het tijdvak van Maandag 13
Januari tot en met Zondag 19 Januari as.
geeft de met 111 genummerde bon van
het algemeen distributiebonboekje recht
op het koopen van één ei. De bonnen, wel
ke op 19 Januari nog niet zijn gebruikt,
blijven geldig tot en met Zondag 26 Janu
ari a.s., met dien verstande, dat zij gedu
rende de week van 19 tot en met 26 Janu
ari niet gebruikt mogen worden in hotels,
restaurants e.d.
Penl vruchten.
De bon van het algemeen distributiebon
boekje, welke recht geeft op het koopen
van peulvruchten, zal door middel van een
afzonderlijk persbericht bekend worden
gemaakt.
Tengevolge van weersgesteld
heid werkloos zijnde arbeiders
krijgen steun.
De secretaris-generaal van het departe
ment van sociale zaken heeft aan de ge
meentebesturen een schrijven gezonden,
waarin wordt medegedeeld, dat arbeiders,
gedurende de periode, dat zy tengevolge
van de weersgesteldheid werkloos zijn en
geen loon doorbetaald kragen, ingevolge
de steunregeling kunnen worden gesteund,
mits zij aan alle terzake gestelde voor
waarden voor opneming voldoen en indien
hun namen voorkomen op de door de werk
gevers samengestelde en via de betrokken
arbeidsinspecties aan de gemeentebesturen
gezonden lysten. Uiteraard dient, alvorens
tot steunverleening wordt overgegaan, te
worden vastgesteld of de werknemer voor
het doormaken van een wachttijd in aan
merking kan worden gebracht.
Voor wat betreft de landarbeiders wordt
medegedeeld, dat voor deze categorie van
werknemers, indien zjj in bovengenoemd
geval komen te verkeeren, niet de eisch
behoeft te worden gesteld, dat hun namen
op de meergenoemde lyst moeten voor
komen,