Provinciale Zeeuwsche Courant Middelburgsche, Vlissingsche, Goesche en Breskensche Courant 123X9 De techniek van den autobevrachtingsdienst. De „Soemba" gezonken De veranderingen in de radio. De nieuwe bonnen. waarin opgenomen de 184ste JAARGANG NUMMER 8 VRIJDAG 10 JANUARI 1941 Uitgave der Firma's F. van de Velde Jr. en G. W. den Boer ABONNEMENTSPRIJS: 18 CM( pw «Mk oi f 2.30 per kwartaal franco por post I 2.50 por kwartaal A f ronder! ijVo nummtn 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS; Van 1 —5 rogoT» I1.50, Wdoro rogol maar 30 oont Bf abonnement speciale prijs. Kleine advertenties t van 1 —5 regels <0.50, ledore regel meer 10 et (ma*. 8 regels). POSTREKENING 359300 (MIDDELBURG* Dit nummer bestaat uit twee bladen. VERVOERSPLICHT EN TARIEVEN. De verrekening van den vrachtprijs. In een persconferentie heeft dr. Joh. J. Hanrath, administrateur bij het departe ment van Waterstaat, chef van de afdee- ling vervoerwezen, een referaat gehouden over „Techniek van den autobevrachtings dienst", zulks in verband met de afgekon digde verordening betreffende den auto bevrachtingsdienst. In het algemeen wordt een autobevrach ting geacht aldus te verloopen. Aanmelding der vervoerders. Wanneer op 13 Januari a.s. de autobe vrachtingsdienst in werking treedt, zullen de vervoerders, die op grond van de hun verstrekte vergunningen aan den autobe vrachtingsdienst zijn onderworpen, zich moeten melden bij de agenten of sub-agen ten van dezen dienst. Rittenkaarten. Hun wordt daarbij een gele rittenkaart A verstrekt, welke kan worden vergeleken met een identiteitsbewijs voor den auto. Tegelijkertijd wordt hun verstrekt een witte rittenkaart B, welke dient om de voor den A.B.D. (autobevrachtingsdienst) uit te voeren ritten te noteeren. Aanmelding van vrachten. Van dit oogenblik af worden door den ver voerder alleen dieladingen vervoerd, welke hun daartoe door den A.B.D. worden aan gewezen. Dit brengt mede, dat de te ver voeren vrachten in den vervolge door de verladers bij de agenten en sub-agenten van den A.B.D. zullen moeten worden aan gemeld. Doet zich in den aanvang de om standigheid voor, dat een vervoerder een lading aanbrengt by den agent of sub-agent van den A.B.D., dan volgt daaruit nog niet, dat deze vervoerder ook in aanmerking komt de door hem aangebrachte lading te vervoeren. By de vorenbedoelde melding ontvangt de vervoerder van den agent of sub-agent een nleldingsbevestiging, waarop worden aangegeven plaats en tijdstip en eventueel van telefoonnummer, waar de chauffeur van het voertuig bereikbaar is. Aanwijzing van den vervoerder voor een vracht. Moet nu een lading worden vervoerd van A naar B, dan beschikt de agent van den A.B.D. in A of in de nabijheid daarvan over de noodige gegevens, welke vervoerder voor het uit te voeren transport kan worden aangewezen. Hy is tevens bekend met de plaats waar het betrokken voertuig zich bevindt en kan derhalve den chauffeur de jioodige aanwijzingen voor het vervoer ge ven. Contrölebewys. Vervoer heeft alleen plaats, wanneer dit is .gedekt door een contrölebewys, afgegeven door den agent of, op zyn aanwijzingen, door den sub-agent. De aangewezen chauffeur moet zich der halve bij den agent of bij een door hem aan te wijzen sub-agent vervoegen tot het in ontvangst nemen van dit con trölebewys. Op dit contrölebewys wor den de noodige aanwijzingen voor het vervoeren van de lading vermeld, o.m. de naam van den vervoerder, de naam an den opdrachtgever, het motorrij tuig, waarmede het vervoer plaats vindt, het gewicht van de lading, soort goederen, van welke plaats het vervoer begint en waar het vervoer eindigt, de vrachtprijs en de provisie welke, door den vervoerder is verschuldigd. Deze provisie moet door den vervoerder aan den agent of sub-agent worden betaald. Indien en voorzoover het bezwaren op levert om langs het kantoor van den agent of sub-agent te rijden naar de laadplaats, is het natuurlijk niet uitgesloten, dat door den agent of sub-agent een regeling wordt getroffen, waardoor eventueel hieruit voortvloeiende bezwaren kunnen worden opgeheven of althans verminderd Het vervoer voor den A.B.D. geschiedt dus onder dekking van rittenkaart A, rit tenkaart B en een contrölebewys, welke drie bewijzen te allen tjjde op het voertuig aanwezig moeten zyn. Melding na lossing van de lading. Na lossing van de lading in B moet de vervoerder zich wederom melden by het dichtstbijzijnde kantoor van den agent of sub-agent van de A.B.D. Deze melding kan ook telefonisch geschieden. Hij ontvangt daar wederom een meldingsbevestiging en wordt door een agent L .geschreven in een register van ter beschikking staande voer tuigen. De mogelijkheden zijn nu tweeërlei: öf de vervoerder krijgt door den A.B.D. een nieuwe vracht toegewezen, waarvoor dus op dezelfde wyze wordt gehandeld als hier voor is uiteengezet, dan wel er is geen vracht aanwezig en de vervoerder moet, om onnoodige onkosten te voorkomen met zyn ledig voertuig worden teruggeznden. Het zal geen betoog behoeven, dat dit laatste zooveel mogelijk moet worden voor komen en dat z.g. ritten zonder lading tot het allernoodigste moeten worden beperkt. Doet zich deze omstandigheid voor, dan krygt de vervoerder de desbetreffende op dracht van den agent of namens dezen van den sub-agent van den A.B.D. Geen ledige ritten op eigen initiatief. Het is in elk geval verboden, dat de ver voerder deze ledige ritten op eigen initia tief onderneemt. Voor het uitvoeren van deze ledige ritten ontvangt hij van den agent of namens dezen van den sub-agent een daartoe bestemde machtiging. De le dige rit is dus gedekt door de aanwezigheid in het voertuig van een rittenkaart A, een rittenkaart B en een machtiging, afgege ven door een agent of sub-agent van de A.B.D. Is de ledige rit uitgevoerd en dus in het algemeen de vervoerder weder op zyn standplaats teruggekeerd, dan meldt hy zich ter plaatsd weder by den dichtst- bijzijnden agent of sub-agent van den A. B.D., waarna hy weder in aanmerking komt voor een nieuwe vracht. De verrekening van den vrachtprijs. In het bovenstaande is uiteengezet, dat voorloopig de provisie door den vervoerder aan den agent of sub-agent wordt voldaan. De verrekening van den eigenlijken vrachtprijs blijft overgelaten aan vervoer der en verlader, waarbij voorshands de A. B. D. zijn bemiddeling niet verleent. Het ligt intusschen in de bedoeling, dat binnenkort de verrekening van den vracht prijs zal worden geleid over de centrale administratie van den A. B. D., in dier voege, dat, onder handhaving van het in het derde uitvoeringsbesluit aangenomen beginsel, dat bij voorkeur franco zal wor den vervoerd, de verschuldigde vracht door den verlader moet worden gestort op postrekening 398493 van den A.B.D. Het aan den vervoerder toekomende, d. w.z. vrachtprijs minus provisie, wordt dan door de centrale administratie van de A. B.D. aan den vervoerder betaald, nadat de vervoerder aan den A.B.D. met de noo dige bewijzen heeft aangetoond, dat het vervoer naar behooren heeft plaats ge vonden. Invoering van een beurtvaartadres. Ten behoeve van dit laatste ligt het in het voornemen, een beurtvaart-adres, be staande uit drie deelen, in te voeren, waar van één gedeelte (afleveringsbewijs) door den vervoerder, na afteekening voor goede ontvangst door den ontvanger aan de A.B.D. moet worden ingezonden als be wijs, dat de lading naar behooren is afge leverd en betaling aan den vervoerder kan volgen. Vervoersplicht voor vervoerders. Met nadruk wordt er op gewezen, dat uit het autobevrachtingsbesluit voort vloeit, dat den vervoerders een vervoers plicht is opgelegd, m.a.w. dat zij den plicht hebben, de vervoeren uit te voeren, welke hun door den A.B.D. worden opgedragen. Geeft de uitvoering van een dergelijke vervoersop iracht reden tot ernstige of herhaalde klachten, dan stellen de vervoer ders zich aan strafmaatregelen bloot. Dit is eveneens het geval, wanneer een aan den A.B.D. onderworpen voertuig op den weg wordt aangetroffen zonder dat de hiervoor benoodigde bescheiden op het voertuig aanwezig zijn. Transportvoorwaarden en tariefsysteem. Het ligt dus in de bedoeling, dat niet alleen wordt vastgesteld, met welke wa gens een bepaalde zending goederen zal worden ve-voerd, doch ook, dat in het al gemeen de transportvoorwaarden worden vastgelegd. Daartoe is een tariefsysteem voor den autobevrachtingsdienst uitge werkt. Dit tariefsysteem is gebaseerd op de volgende grondslagen. Een onderzoek heeft plaats gehad naar de onkosten, welke verbonden zijn aan het in bedryf hebben van een auto en wel gesplitst in z.g. vaste onkosten en varia bele onkosten. Deze onderzoekingen leidden uiteraard tot ■een bepaald bedrag per K.M., afhan- kel^k van het aantal K.M., dat met de r to wordt gereden en afhankelyk van het gebruikte type auto. Uit deze gegevens kon dus betrekkelyk eenvoudig worden berekend, hoe groot een redelijke vrachtprijs moet zyn, wanneer a. wordt aangenomen een gemiddeld aantal K.M. dat per auto zou worden ge reden b. werd uitgegaan van een zekere ver houding tusschen volledig beladen ritten en ritten zonder lading c. een zekere goed^ renclassificatie werd aangenomen, waarbij een parallel is ge zocht met de goederenclassificatie van de N.S. De kern wordt gevormd door een tarief van b-goederen, met 10 toeslag voor a-goederen (in het algemeen hoog waardige goederen) en 10 verminde ring voor c- en d-goederen (laagwaardige go deren). Voor z.g. volumineuze goede ren wordt een afzonderlijke regeling ge troffen. In het tarief zal verder rekening wor den gehouden met 1. Verplicht nachtverblijf van den chauf feur, wanneer een rit wordt gemaakt van zoodanige grootte, dat hij tijdens den rit of onmk\' llyk na afloop hiervan moet overn. hten. 2. Een vasten laad- en lostijd, welke in het algemeen voldoende wordt geacht voor de hiermede verband houdende werk- Door de koude gedreven komen vele eenden op het ijs van de Spiegelgracht te Amsterdam wat aten halen, dat de jeugd hun toereikt (Foto Pax-Holland) Minstens 34 opvarenden verdronken. Het D.N.B. meldt uit New York: Het in dienst van Engeland varende Nedeiiandsche schip „Soemba" (6718 br. reg. ton) Is, geladen met staal, in den Atlantischen Oceaan gezonken. Minstens 34 man van de bemanning z\jn verdron ken. De rest is in een Oost-Canadeesche haven aan land gezet. De „Soemba" ls een 6chip van de stoom vaart my „Nederland". De aanvallen op Engeland. De Londensche correspondent van inter national News Service meldt volgens het D.N.B., over de luchtaanvallen op het Britsche eiland tydens den afgeloopen nacht, dat geheele zwermen Duitsche vlie gers boven Engeland hebben gevlogen. Hun aanvallen concentreerden zich op Londen en verschillende andere steden. De luchtaf weer is zeer intensief geweest. In Londen zijn de trillingen van de ontploffende bom men in de geheele stad merkbaar geweest. Minstens twee districten van de Britsche hoofdstad zijn zwaar getroffen. Het zwaar ste zyn waarschijnlijk de industriecentra in de midlands getroffen. Een stad in het Westelijke deel van de midlands heeft een zware bommenregen te verduren ge had. Verder zijn Liverpool, alsmede twee steden in East Anglia aangevallen. Engelsche aanval op Duitschland. De aanval werd afgeslagen. Enkele groepen Britsche bommenwerpers vlogen Donderdagavond en in de eerste uren van den nacht het Rijksgebied binnen. Zij waren klaarblijkelijk van plan in eenige steden in West-Duitschland industrieele in stallaties aan te vallen. Als gevolg van het heldere weer hadden de Britten waar schijnlijk gedacht gunstige voorwaarden aan te treffen voor een succesvolle actie. De bijna wolkelooze nacht met heldere maan was echter, naar het D.N.B. ver neemt, in het voordeel van den Duitschen afweer, die alle middelen, waaronder ook versperringsballons,» had opgesteld om aan een aanval het hoofd te bieden. De aanval werd door den massalen afweer reeds bij het begin verhinderd en ondoeltreffend ge maakt. Het grootste deel van de vliegtui gen wist het gebied der fabrieken en mijn- bouwondernemingen niet te bereiken en moest reeds vroegtijdig omkeeren, waarbij de bommen op het platte land van het westelijke grensgebied werden neergewor pen. Door de enkele vliegtuigen die door braken, werden bommen geworpen op eenige plaatsjes in hét industriegebied. Zij richtten geen voor de oorlogvoering belang rijke schade aan. Enkele woonhuizen en een school werden echter vernield. In een stad werd het katholieke patronaatsgebouw zwaar beschadigd. De veiligheids- en eerste hulpdienst trad onmiddellijk in actie en zorgde er voor, dat geen grootere schade ontstond. En kele zolderbranden werden door de eigen luchtbeschermingsdiensten in de kiem ge smoord. zaamheden. Wordt deze laad- en lostijd overschreden, dan is een vast wachtgeld per 15 minuten verschuldigd. 3. De provisie, welke door den ver- voerder aan den A. B. D. moet worden betaald, is in het tarief opgenomen. IR. DUBOIS GEEFT EEN NADERE TOELICHTING. Omroep wordt staatsbedrijf. De gemachtigde voor de concentratie van de radio-omroepvereenigingen in Ne derland, ir. Dubois, heeft met betrekking tot deze concentratie een toelichting ge geven, waaraan wij het volgende ontleenen: Men dient een scheiding te maken tus schen wat de omroep gaat bieden en de bijdrage, welke van de luisteraars gevor derd wordt. Deze bijdrage, welke door lede ren bezitter van een ontvangtoestel of abonné op een radio-centrale moet worden betaald, wordt geïnd door het staatsbe drijf der P.T.T. Uit het aldus geïnde be drag wordt aan dit staatsbedrijf een deel toegewezen voor de verzorging van de zendapparaturen, de ontwikkeling van de zendertechniek en dergelijke met den omroep verbandhoudende zaken. De rest, zijnde het overgroote deel, wordt toege wezen aan den omroep voor het ver zorgen der radio-programma's. Waar nu deze heffing van staatswege met ingang van 1 Januari 1941 van kracht geworden is, houdt op dezen zelf den datum, ter voorkoming van dubbele betaling, het storten van bijdragen aan de omroeporganisaties op. Zij, die reeds hun lidmaatschapsbijdrage of contributie heb ben gestort, ontvangen deze terug, echter niet in contanten, doch volgens de be schikking van den directeur-generaal der P.T.T. in den vorm van radiozegels, welke zullen kunnen dienen om de radioheffing, voor zoover deze zegels zullen reiken, te voldoen. De aangekondigde veranderingen ln wat men in het dageltjksch leven „den om roep" pleegt te noemen komen op het volgende neer: Gesticht wordt een staatsbedrijf, dat met uitzondering van anderen de verzorging van den omroep ter hand zal nemen. Dit wil zeggen, dat vanaf het oogenblik, dat dit bedrijf zyn taak zal aanvangen de om roeporganisaties zullen ophouden te func- tioneeren. Tot zoolang zal de omroep door de organisaties verzorgd blijven. In den overgangstijd zullen reeds wijzi gingen in de programma-indeeling en -uit voering worden voorbereid en uitgevoerd, zoodat een harmonische aansluiting met den nieuwen toestand wordt verkregen. Daar er na het inwerkingtreden van het staatsbedrijf geen terrein van werkzaamheid voor de omroeporgani saties overblijft, zullen deze worden geliquideerd en hare eigendommen zul len worden overgedragen aan het nieuwe bedryf. Een andere oplossing Is niet denkbaar, aangezien alleen op deze wijze gebouwen en apparatu ren hunne bestemming zullen kunnen blijven vervullen. Radiotijdschriften bljjven bestaan. De radio-tijdschriften, welke tot nu toe bestonden, zullen kunnen blijven bestaan. Zij zullen naast een algemeen gedeelte, waarin belangrijke uitzendingen zullen worden toegelicht, hun aandacht kunnen blijven wijden aan die uitzendingen, welke voor him eigen lezerskring van byzonder belang te achten zyn. De ruimere geldmiddelen waarover be schikt kan worden, omdat nu niet meer als voorheen de helft der Nederlandsche luisteraars zich aan het geven van een bijdrage aan den omroep onttrekken kan, zullen het bedryf in staat stellen om de steeds grootere onkosten, welke de toe nemende vervolmaking eischt, het hoofd te bieden. Aldus zal het mogelyk zyn de lijn der artistieke en technische vervol making wederom krachtig te doen stijgen. Vervolgens wijst ir. Dubois er op dat geen der vereeni^rir.een ook maar eeniger- mate rekening hield met wat de ander deed. Ook de sterke afhankelijkheid der vereenigingen van de gunst harer leden kwam niet steeds het peil de* uitzendin gen ten goede. Dit kan nu anders worden. Spiegel van wat groeit en leeft in het volk. Uit den inhoud der programma's zal men kunnen bemerken, dat de gevreesde oppervlakkigheid en kleurloosheid niet haar intrede zal doen. Integendeel. Met zorg zal er naar gestreefd worden, dat dét wat in alle groepen van ons volk leeft haar uiting voor de mie. ifoon zal krijgen. Aldus zullen de door de thans bestaande omroepvereenigingen vertegenwoordigde groepen zich en elkaar op een hooger plan terugvinden, waar door eendrachtige sa- r werking aan de handhaving dezer Ne derlandsche cultuurgoederen en den op bouw van era vaderland gewerkt kan worden. Ook in meer directen zin zal de om roep werkzaam zijn. Door b~f geven van reportages, het organlseeren van vraagge sprekken met bevoegde personen, zal de luisteraar in verbinding gebracht worden met het gebeuren om hem heen. Hierbij zal in positieven zin gewerkt worden en niet g. vracht worden door onthouding, moeilijkheden of wellicht beter, gewaande moeilijkheden, te omze'kn. De omroep wil zijn de trouwe spiegel van alles wat groeit en leeft in ons vaderland. ENGELSCHE BOMAANVALLEN OP NEDERLAND. Vijf vrouwen gedood, drie licht gewond. Engelsche vliegers vlogen gisternacht boven ons land. 0.m. werden bommen ge worpen op een dorp, waardoor vflf vrou wen gedood en drie licht gewond wer den. Drie huizen in dit dorp zyn vernield. Ook op enkele andere plaatsen in ons land werden bommen geworpen. Noemenswaar dige schade is hierbij niet aangericht* De secretaris-generaal van het departe ment van landbouw en visschery maakt het volgende bekend. Boter en vetten. Gedurende het tijdvak van Zaterdag 11 Januari tot en met Vrijdag 17 Januari a.s. geeft de met 25 genummerde bon van de boterkaart en van de vetkaart recht op het koopen van een half pond boter of een half pond margarine, of twee ons vet naar keuze. De met 25 genummerde bonnen,die op Vrijdag 17 Januari nog niet gebruikt zyn, blijven voorts nog geldig tot en met Vrij dag 24 Januari a.s. Brood, gebak. Gedurende het tjjdvak van Maandag 13 Januari tot en met Zondag 19 Januari a.s. geeft elke der met 23 genummerde bonnen van de broodkaart recht op het koopen van ongeveer 100 gram roggebrood of an der brood. Voorts geeft elke der met 23 genummerde broodbonnen recht op het koopen van een rantsoen gebak. Dit omvat voor de hierna genoemde bakkerijproduc ten telkens ten minste het daarachter ge plaatste aantal grammen j Beschuit75 gram Biscuits en wafels 90 gram Speculaas140 gram Andere koekjes 200 gram Koek 160 gram Cake800 gram Gevuld klein korstgebak (bijv. amandelbroodjes) 400 gram Gevuld groot korstgebak (bijv. boterletters) 500 gram Taart en gebakjes600 gram Voor geheel of ten deele uit meel of bloem gebakken producten welke hierbo ven niet genoemd zyn, geldt, dat een rant soen een hoeveelheid omvat, waarin 70 gram meel of bloem is verwerkt. De op 19 Januari nog niet gebruikte bon nen blijven voorts nog geldig gedurende de Week van 20 tot en met 26 Januari a.s., met dien verstande, dat zij gedurende laatstge noemde week niet mogen worden ge bruikt in hotels, restaurants e.d. Eieren. Gedurende het tijdvak van Maandag 13 Januari tot en met Zondag 19 Januari as. geeft de met 111 genummerde bon van het algemeen distributiebonboekje recht op het koopen van één ei. De bonnen, wel ke op 19 Januari nog niet zijn gebruikt, blijven geldig tot en met Zondag 26 Janu ari a.s., met dien verstande, dat zij gedu rende de week van 19 tot en met 26 Janu ari niet gebruikt mogen worden in hotels, restaurants e.d. Penl vruchten. De bon van het algemeen distributiebon boekje, welke recht geeft op het koopen van peulvruchten, zal door middel van een afzonderlijk persbericht bekend worden gemaakt. Tengevolge van weersgesteld heid werkloos zijnde arbeiders krijgen steun. De secretaris-generaal van het departe ment van sociale zaken heeft aan de ge meentebesturen een schrijven gezonden, waarin wordt medegedeeld, dat arbeiders, gedurende de periode, dat zy tengevolge van de weersgesteldheid werkloos zijn en geen loon doorbetaald kragen, ingevolge de steunregeling kunnen worden gesteund, mits zij aan alle terzake gestelde voor waarden voor opneming voldoen en indien hun namen voorkomen op de door de werk gevers samengestelde en via de betrokken arbeidsinspecties aan de gemeentebesturen gezonden lysten. Uiteraard dient, alvorens tot steunverleening wordt overgegaan, te worden vastgesteld of de werknemer voor het doormaken van een wachttijd in aan merking kan worden gebracht. Voor wat betreft de landarbeiders wordt medegedeeld, dat voor deze categorie van werknemers, indien zjj in bovengenoemd geval komen te verkeeren, niet de eisch behoeft te worden gesteld, dat hun namen op de meergenoemde lyst moeten voor komen,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 1