RANGEEREN IN HET DONKER. Van „bonte" treinen en „vuile" sporen. Tweede blad PROVINCIALE ZEEUWSCHE COURANT Zaterdag 4 Januari 1941 '(Van een specialen medewerker). In het aardedonker van den sterrenloo- zen nacht, voortdurend bedacht op drei gend gevaar, zoeken wij behoedzaam on zen weg tusschen de vele sporen van het groote rangeerterrein. Boven ons hoofd schemeren vaag, aan hooge masten, de natriumlampen, die in gewone tijden de duisternis in dag doen verkeeren, maar die nu nauwelijks bij machte zgn een flauw schijnsel op den grond te werpen. „Daar staat er één", zegt de onderchef, die mg'n leidsman is op dit pad van avon tuur. Tegen het diffuus blauwig licht van een wisselsein teekent zich forsch en grillig het schaduwbeld af van een man, die ge spannen staat te turen in het grondelooze zwart. Een dof gerommel, gerucht van ijzeren wielen op railsonwezenlijk groot doemt dreigend een goederenwagen op uit het niet. De gedaante bukt zich, zijn arm schiet uithij heeft iets op de rails gelegd Een angstwekkend lawaai, een ijselijk gierend geluidde wagen staat. „Dat noemen we sloffen", verklaart de onderchef, maar hoe het ging heb Ik niet kunnen zien. „Wat zag ik daar achteruit zetten, de Put in?" informeert hij bij den man, die het slofwonder heeft verricht en laat even het magere lichtkegeltje van zijn zaklan- plaatsen in het land. Bonte treinen, wor den die genoemd. Nu moeten die wagens eerst over verschillende sporen verdeeld worden, om ze naar gelang van hun be stemming te kunnen groepeeren en in fat soenlijke treinen in te deelen. Die verdeel- sporen liggen hier op een terreingedeelte, dat de Put is gedoopt, omdat het lager ligt dan de omgeving. Zoo'n bonte trein wordt nu ontkoppeld en door een locomo tief die er achter staat, langzaam tegen den heuvel opgeschoven. Zoodra een wagen over het hoogste punt heen is, krijgt hij meer vaart dan de rest en loopt in z'n eentje vooruit de helling af. Over een wissel wordt hijdan in de gewenscbte richting geleid, en zoodra hij die ver genoeg voorbij is, wordt de wissel achter zijn broek omgegooid, omdat de volgende wagen er ook alweer aankomt. Soms gaat het met een stuk of wat wagens tegelijk. Een spannend spelletje is het, dat groote behen digheid vergt. Als er een handige wissel wachter aan staat, kan een goederentrein van een zestig wagens op die manier soms wel in 16 k 17 minuten worden uitgesor teerd. Ook 's nachts als de terreinverlich ting in volle glorie brandt. Maar nu is er geen sprake van. Alleen bij volle maan en een heldere lucht wil het nog weieens luk ken. Maar als het zóó is als vannacht, duurt het wel viermaal zoo lang." „Maar waarom ging het vanmiddag dan niet?" Rangeerder ttt ^nachtgewaad taarn over diens gestalte gleden. Het is een rangeerder. Groote kerel, met een blauwe kiel over een ruig wollen buis met hoogen kraag, zooals zeilers wel dragen en dat bepaald stoer staat. Een koperen toeter glimt omtrent zijn hart streek, een lakensche pet met gelakte klep en roode biezen duidt op zijn waardigheid. Hg spreekt een geheimzinnige code, waar iets over Post Ret en A3 in voorkomt en waar ik niets van begrijpen kan. Even later wordt me echter iets duide lijk. „Hier is Post Piet", zegt de gids, en houdt de deur van een houten huisje open, waarin een glimmend apparaat met veel hefboomen, rondé schijfjes en kabalistische teekens staan, waar twee telefoons op het eigenste moment een luidruchtig duet gaan rinkelen en een potkachel lustig te snor ren staat. Aan een tafel met paperassen zit een man in een keurig uniform met glimmende knoopen en met een hevig gefronsd voor hoofd. Hij prevelt iets in de eene telefoon over een kar, die moet restaureeren en commandeert in de andere, dat 5008, die staat aangegeven op B3, op B4 moet ko men, omdat alleen B4 schoon is. Dan staat hg op en al is hij, wat je dadelijk zien kon, iemand, die met verschrikkelijke beslom meringen zit, toch weet hij nog een min- zamen glimlach te tooveren voor den man van de krant, die van de Directie mag komen kijken, hoe het rangeeren wel gaat op de verduisterde emplacementen. Het antwoord op deze vraag geeft hij In een van de telefoons, die een stem laat hooren heelemaal uit Zuid-Limburg, van het rangeerstation Susteren. „Hoe gaat het?" neuzelt die stem. „Zoo'n gangetje" zegt de man van de vele zorgen. „Wg zijn een stuk achterop, want je kon niet heuvelen met die kou vanmiddag. Maar we hopen het te kla ren." Heuvelen. „Dat is eigenlijk het grootste bezwaar", verklaart de onderchef. „U hebt daar straks bemerkt, hoe het spoor op een ge geven oogenblik omhoog liep, en toen weer omlaag. Dat was een heuvel. Die steekt zoo'n anderhalf k twee meter boven het terrein uit. U moet zich dat heuvelen zoo voorstel len. We krijgen hier verscheidene treinen binnen met wagens, bestemd voor allerlei „Te koud. Als het vriest, en de wagens hebben een poosje gestaan, dan worden de smeerpotten te koud en als de olie dik is, loopen de wagens niet vlot genoeg weg. Dan moeten ze den heuvel afgestooten worden. Dat gaat natuurlijk langzamer en als we tegenwoordig overdag niet heel hard opschieten, is het 's nachts natuurlijk huilen. Met die verduistering moet je alle wagens voorzichtig doordrukken, de Put in, en stuk' voor stuk weg zetten". Intusschen zit de meneer van de twee telefoons, die opzichter wordt genoemd, en die aansprakelijk is voor den goeden gang van zaken, te puzzelen, hoe hij met een wagen „vee met verhooging" voor Heerenvaen aan moet. Natuurlijk denk ik, in mijn leeke-on- schuld, dat er een veearts aan te pas moet komen, maar verhooging beteekent, dat hg k raison van 25 pet. verhooging van den vrachtprijs met een personentrein kan worden doorgezonden, als hij anders niet op tijd zou aankomen. Nu gaat het er om, of hij nog met een extra trein mee kan. Verder is er nog een wagen met een levensgroote tapissière, die hij per se „bloot" wil hebben. Dat wil zeggen, dat ze hem vrij moeten maken uit een bonten trein, omdat een huisvrouw, die een ver huizing dirigeert, allesbehalve malsch is in haar oordeel over die lui van het spoor, als ze haar boedeltje niet op tijd ziet arri- veeren. Wat weet zoo'n mevrouw ook van nachtelijke puzzles op stikdonkere rangeer- treinen en om zoo'n verhuizing vrij te krijgen uit een langen trein, terwijl haast ale sporen „vuil" zijn, dat wil zeggen, bezet. Heeft zij eenig idee van de lange telegrammen over „Fahrtnummers", mili taire treinen, die in ieder geval voor moe ten gaan? Heeft zij ooit met handen, die half bevroren zgn, met vingers, die krom staan van de kou, zware koppelingen aan gehaakt, wissels telkens weer sneeuwvrij gemaakt en met levensgevaar sloffen voor de wielen gelegd? Dat zijn zoo van die gedachten, die ons door het hoofd spelen, terwijl we in een bescheiden hoekje toekijken. Ondertusschen wordt het steeds later. In de algemeene drukte wordt het kachel tje vergeten. Tegen twaalven is het zoo dood als een pier. De opzichter merkt er niets van. Die krijgt nu allerlei telefoon tjes over treinen, die onderweg zijn. Veel meer dan in normale tijden, als ook de goederentreinen zich behoorlijk aan de dienstregeling kunnen houden, moet nu te elfder ure, aan de hand van dergelijke gegevens, in het rangeerplan geïmprovi seerd worden. Daar is Groningen. De sa menstelling van 10243 ,,'n Eerdappeltrein". Schrijf maar op 3 Rotterdam, 2 Susteren, 2 Lochemzoo volgt een heele reeks. „Mooi samengesteld", prijst de opzich ter vriendelijk, en dan sarcastisch „Heb ben jullie daar zooveel tijd?" Zwaar werk. „Kom, we gaan eens verderop kijken", stelt mg'n gastheer voor. We stappen vast beraden de deur uit, maar als we dan in den ijzigen wind staan te rillen, kunnen onze licht-gewende oogen totaal niets on derscheiden. Het duurt even, voor wij ons verder wagen, want het is drommels ge vaarlijk tusschen de sporen, waar hard gewerkt wordt, omdat er zoo om en de bij zeshonderd wagens behandeld moeten worden. „En het weer gaat nu nog", vindt de souschef. „Als het sneeuwt en vriest, is het vaak beestenwerk. Dan moet je die pen eerbied hebben, voor wat die kerels presteeren. D*r wordt vaak gezegd, dat een rangeerder met zijn eene been in het graf, met zgn andere in de gevangenis staat en daar schuilt niet veel overdrij ving in. Je hebt er dan ook pientere men- schen voor noodig, met een sterk ontwik keld verantwoordelijkheidsgevoel. Kijk, daar moet u in de krant vooral dén nadruk op leggen, dat het niet zoo moeilijk is, een dienstregeling in elkaar te schroeven, maar dat de uit voering, waarbij zich allerlei onver wachte moeilijkheden voordoen, de grootst mogelijke oplettendheid vergt en zeer veel persoonlijken moed, ge paard met voorzichtigheid. Vooral nu de seinlichten zoo moeilijk te zien zijn, en de wisselwachters niet kun nen waarnemen, of een spoot al dan niet vrij is, moeten de menschen, die in een rangeerploeg samenwerken, volkomen op elkaar kunnen vertrouwen. Iedere onacht zaamheid kan fatale gevolgen hebben. Maar ik kan u wel verzekeren, dat het voor ieder, die hier werkt, een eerezaak is, dat de moeilijkheden zoo snel en zoo goed mogelijk overwonnen worden." Ondertusschen zijn we bij een wissel huisje aangeland, waar een wachter twaalf wissels bedient en rauwe kreten wisselt met de menschen buiten. Want dat is ook* nog een vereischte bij dit bedrijf: een stentorstem, die als het moet boven een storm uit kan komen. Een al waakzame activiteit is deze wisselwachter. Op zijn nederigen post is hij immers verantwoordelijk voor men- schenlevens. Want hoe ingenieus de veilig heidsinrichtingen ook zijn, hoe streng ook de voorschriften, er is altijd nog kans op fouten. Geen oogenbik mag zijn aandacht verslappen. We gaan weer naar buiten en ik strui kel meteen oyer een stuk ijzer, dat naast de rails ligt. „Dat's nou een slof", zegt de onderchef. Het lijkt op het eerste gezicht wel een groote ijzeren schaaf. Een plat stuk ijzer, met naaf onderen omgebogen randen, dat aan het eene eind oploopt en dat voorzien is van een stevig hand vat. Als een wagen, die door de rangeer locomotief weggestooten is, er wat te hard aan komt karren, wordt zoo'n slof op een spoorstaaf gezet, een van de voor wielen komt er op te staan, neemt het ding mee, -en door de geweldige wrijving is de wagen binnen een paar meter tot stilstand gekomen. Ik krijg een kleine demonstratie, hoe zoo'n slof op de spoorstaaf geplaatst moet worden. Staat hij scheef, dan ontspoort de wagen. Wordt hg te dicht bij een wissel gezet, dan wordt de wisseltong vernield en komen er brokken van. „En is de rangeerder er niet vlug genoeg bij, dan loopt hij kans, dat hij niet meer uit de voeten kan komen", bedenk ik erbij. En ik vraag „Gebeuren er niet dikwijls ongelukken „In aanmerking genomen, hoe gevaarlijk 't werk is, heel weinig. Dat komt doordat er met uitgezocht personeel gewerkt wordt en omdat het „veiligheid voor alles" er bij de spoorwegen ingeheid wordt". Een conducteur komt voorbijgaat zgn trein „opnemen". Met zgn lantaarntje zoekt hg de merken en nummers van de wagens, om die op te nemen in zijn „wa- genlgst". Als hij FWCS noteert, weet iede re spoorwegman dadelijk, dat het een vee wagen is met 21 M2 bodemoppervlak, Westinghouserem en stoomleiding. En daar komt de „kar" aan, die daar straks nog moest restaureeren water in nemen, kolen laden, vuur schoonmaken. Ziezoo, nu kan er weer een trein weg. Dat geeft wat lucht. Maar de rangeerlocomotief is al druk in de weer om hijgend en blazend de vol gende te formeeren. Op de machine. „Meester, mag meneer eens op de ma chine?" Heeft de onderchef gevoeld, dat ik als een kleine jongen stond te popelen om eens op dien „feilen salamander" te mo gen Even later sta ik op de plaat, achter de kranen en manometers. Ha, dat is nog mooier, dan het speel goedtreintje dat ik mijn vierjarigen zoon door den goeden Sint heb laten geven 1 Vooruit, achteruit, weer vooruit... boem, geef ze een zetje De meester, een en al opettendheld, volgt in blind vertrouwen de aanwijzingen van de rangeerders. „Eentje voorzichtigbrult een stem door den nacht. Dat 's een tankwagen. Zoetjes wordt hij op zijn plaats gebracht. Tusschen de bedrijven door houdt de ma chinist bij stukken en brokken een verhan deling over de manipulaties die hij verrichf. ,,'t Valt nou niet mee om geen stukken te maken. Maar goed, dat we na tienen met zijn tweeën zijn. Anders was het niet vol te houden. Als je zelf moet stoken en je hebt in het vuur gekeken, zie je de eerste oogenblikken buiten niets meer. En je kunt niets riskeeren". Een heelen tijd hobbel ik mee op de zwoegende kar. Die heeft het tegenwoordig ook al zwaarder dan anders, want er is MISLEIDENDE AANDRANG TOT ORGANISATIE. In de afgeloopen weken zijn enkele ge vallen o.m. in den visch- en den rij wielhandel voorgekomen, waarin een vereeniging of bond zich in een circulaire tot niet-aangesloten bedrijfsgenooten richt te met de mededeeling, dat die vereeniging of bond door den secretaris-generaal van het departement van handel, nijverheid en scheepvaart was goedgekeurd als eenige organisatie voor den desbetreffenden be drijfstak. Dientengevolge zou iedere be- drijfsgenoot, die nog niet als lid was toegetreden, verplicht zijn zich aan te sluiten. Het betreft hier een ergerlijke misleiding, die op geen enkelen grond steunt. Wel machtigt het besluit betreffende opbouw en organisatie van het be drijfsleven den secretaris-generaal tot een dergelijken organisatiedwang, maar- tot op heden is op grond van deze bevoegdheid nog geen enkele or ganisatie als uitsluitende vertegenwoordi ging van den betrokken bedrijfstak erkend. Aan een ieder wordt derhalve dringend aangeraden, zich bij ontvangst van derge lijke circulaires voor nadere inlichtingen te wenden tot den Economischen voor lichtingsdienst, Rijnstraat 24 te 's-Gra- venhage, welke de voorlichtingsinstantie is van het departement van handel, nijverheid en scheepvaart. De omstreeks 20 November gepubliceerde mededeeling van de organisatie-commissie voor het Nederlandsche bedrijfsleven, waar in deze met nadruk het verzoek tot het bedrijfsleven richtte plannen tot concen tratie van bestaande, tot oprichting van nieuwe vereenigingen, enz. tot nader order geen vasten vorm te laten aannemen, is nog steeds onverminderd van kracht. Botsingen in Mexico. Uit Mexico meldt het D.N.B.: Bij de Installatie van de nieuwe gemeentebe sturen is het in talrijke Mexicaansche plaatsen tot min of meer bloedig- verloo- pen botsingen gekomen. De gouverneur van den staat Tamaulipas moest, naar uit Matamoros gemeld wordt, zelfs de staat van beleg afkondigen om onlusten te ver hinderen. In talrijke Mexicaansche plaatsen zijn thans twee gemeentebesturen aanwe zig, die in min of meer scherpe vormen tegen elkaar in werken. Tot bijzonder bloedige botsingen, waarbij verscheidene dooden en gewonden vielen, is het in Val- ladolid en andere plaatsen in den staat Yucatan gekomen. Ook uit Torreon en an dere steden in den staat Coahulla komen berichten over felle vechtpartijen. EEN ITALIAANSCH DEMENTI. Uit Rome meldt Stefani: In bevoegde kringen weerlegt men categorisch een Reu- terbericht dat de Italiaansche kazernes en garnizoenen van Postumia geheel ver woest zouden zijn door een brand, die een gevolg zou zijn van een sabotagedaad. VOORZITTER VAN BRITSCH- INDISCHE CONGRESPARTIJ. GEARRESTEERD. Reuter meldt uit Allahabad, dat de voorzitter van de Britsch-Indische con- grespartij, Aboekalam Azad,. gearresteerd is. DE GLASVENSTERS VAN DE ST. GUDULAKERK TE BRUSSEL. De beroemde glasvensters van de go- thieke St. Gudulakathedraal te Brussel zijn op aanraden van de Duitsche overheid met het oog op mogelijke aanvallen van de R.A.F. in veiligheid gebracht. MASSABOUW TE ROTTERDAM. Bij de gisteren plaats gehad hebbende opening van een tentoonstelling van ont werpen, ingekomen als antwoord op een prijsvraag „Woningen 1940" te Rotterdam, heeft de heer D. Buitendijk, voorzitter van de patroons vereeniging ,,Rotterdamsche bouwkring algemeen belang" gememoreeerd dat, dank zij de medewerking van den re- geeringscommissaris voor den wederop bouw, thans te Rotterdam ruim 1000 per manente arbeiderswoningen gebouwd wor den. Indien geen stagnatie optreedt, zullen die woningen in April a.s. voor bewoning gereed zijn. Voorts wees deze spreker er op dat er plannen zijn voor ca. 2400 woningen. SKISPORT EISCHT SLACHTOFFERS. Zeven skiloopers, die van de Ulmer Hu- ette bij St. Anton am Arlberg naar de Val- luga klommen, zijn door een sneeuwstorting meegesleurd. Men had het ongeluk zien gebeuren, zoo dat terstond een reddingsexpeditie naar de plek des onheils kon vertrekken. Drie der genen, die bedolven waren, hadden zichzelf bij aankomst van de redders al ongedeerd uit de sneeuwmassa's kunnen bevrgden. Twee anderen daarentegen, afkomstig uit Augsburg, konden na moeizamen arbeid slechts als lijken geborgen worden. De beide laatsten werden levend, maar zwaar ge kwetst in veiligheid gebracht. Het ongeluk zou een gevolg zijn van ondeskundige keuze van de route. geen „Sik" meer om te helpen. Een sik ls een locomotor en zoo'n ding loopt op olie. Dus Als ik eindelijk weer op den beganen grond sta, ls het hoog tjjd om eens naar huis te gaan. Boordevol indrukken neem ik afscheid, met diep respect, voor wat hier in het don ker gepresteerd wordt. Als het tegenloopt, als ze vannacht niet klaar komen en het personenvervoer daar van de gevolgen ondervindt, zou er dan hard gemopperd worden in de goed ver warmde coupé's? Het pubiek heeft anders wel geleerd om heel wat voor lief te nemen. Dat het niet altijd normaal kan- loopen onder de tegenwoordige omstandigheden, begrijpt een kind. Maar er zijn toch weinig reizigers, die beseffen, hoe er bij nacht en ontij gezwoegd wordt, om de zaak zoo goed mogelijk te laten rollen. Dat mag daarom wel eens in de krant. De legerberlchten van gisteren. HET DUITSCHE. Het opperbevel van dè Duitsche weer macht maakt bekend: In den loop van Donderdag heeft het luchtwapen aanvallen op doelen aan de Oostkust van Engeland gedaan. Een pa trouilleboot werd in duikvlucht met bom men bestookt en tot zinken gebracht. Donderdagnacht hebben vrij sterke for maties gevechtsvliegers als vergelding voor de op Bremen gerichte Engelsche aanval len, boven de haven en de stad Cardiff bommen van elk kaliber laten vallen. Tal- rgke branden konden ten deele tot op een afstand van 100 km waargenomen worden. Britsche vliegtuigen hebben op twee Noordduitsche plaatsen bommen laten val len, waarbij weer een ziekenhuis en ver scheidene huizen voornamelijk in onmis kenbare woonwijken, getroffen werden. Branden, die in enkele pakhuisruimten en fabrieksinstallaties ontstaan waren, kon den evenwel door de luchtbescherming van het bedrijf gebluscht worden, zonder dat noemenswaardige schade op militair ge bied of op dat van de oorlogseconomie werd aangericht. In totaal vallen acht dooden en twintig gewonden te betreuren. Twee Britsche vliegtuigen zijn neerge schoten. Eén Duitsch vliegtuig wordt ver mist. HET ITALIAANSCHE Het Italiaansche hoofdkwartier publir ceert weermachtsbericht no. 210. Het luidt als volgt: In het grensgebied van Cyrenaica heeft onze artillerie haar afweervuur gericht op vijandelijke gemechaniseerde formaties en vlootstrijdkrachten. Bombardementsvlieg tuigen hebben vele malen een der voor uitgeschoven bases van den vgand aan gevallen, alsmede schepen n-oij de kust, waarbij een kruiser werd geraakt. Andere luchtstrijdkrachten richtten bommen en mitrailleurvuur op gemechaniseerde for maties aan het front van Bardia en in den woestijn. Onze vliegtuigen keerden alle terug. Aan het Grieksche front werden aanval len in eenige sectoren, welke een plaat selijk karakter hadden beslist afgeslagen. Onze koene overval bracht de vijandelijke elementen op de vlucht en leverde krijgs gevangenen op. Vijandelijke vliegtuigen hebben Elbassan gebombardeerd, waar zjj eenige verliezen veroorzaakten onder de burgerbevolking. Uit Oost-Afrika niets van belang te melden. Lustelooze stemming op de Amsterdamsche beurs. Hoewel het zakenverkeer op de Am sterdamsche effectenbeurs gisteren van bescheiden afmetingen bleef, ging er toch. iets meer om dan eergisteren het geval was, althans ontwikkelde zich in enkele rubrieken nogal wat affaire. De stemming was lusteloos en de koersen meerendeela lager en naar het scheen, moest dit op rekening worden gesteld van het koers verloop van New-York, dat niet ln over eenstemming was geweest met de daaraan gestelde verwachtingen. De aandacht werd in de eerste plaats getrokken door Aku's, die in tegenstelling met het algeheele beurssentiment, vast gestemd waren en daarbij vry druk verhandeld werden. Bg de opening werd reeds dadelijk iets boven het vorige slot gehandeld en onder beurs- tijd liep de koers geleidelijk aan nog een viertal punten naar boven. Deze vaste tendenz hield verband met het feit dat het conversierecht van de 5% obli- gatiën Aku is afgeloopen. Unilevers waren stil en een kleinigheid lager. De Philips- aandeelen die eenige punten beneden het vorige slot werden ingezet, konden zich later een kleinigheid verbeteren. Op de suikerafdeeling zakten H.V.A.'s na reeds lager te zijn ingezet langzaam aan nog een kleine tiental punten naar beneden. De tabaksrubriek was zeer stil. De affaire in scheepvaartaandeelen was van kalmen aard. De handel in petroleumaandeelen beperkte zich hoofdzakelijk tot Olies die na eenige procenten lager te zijn Ingezet, onder beurstijd slechts weinig schomme lingen meemaakten. In navolging van Wallstreet waren de Amerikaansche fondsen meerendeels lager, en daarbg hadden zg zelfs een gedrukter voorkomen dan naar verhouding van het koersverloop in Amerika gevestigd was. De omzetten waren niet groot. Voor de Nederlandsche beleggingswaar den in het bijzonder het eersteklassemate- riaal bestond een vaste stemming. Amsterdam 1936 3% 86% Bataafsche Petr. Mij. Obl. 3% 82%' A Amsterdamsche Bank 118 A Ned. Gist- en Spiritusfabr. 420 421 A K.M. De Schelde Nat Bez. 60 62 A Houthandel Alberts 106 105 C Union Pac Rr 89% Nederland le lng 1940 4 101 100% Nederland 2e lng 1940 4 97% 98% Nederl. met bel. fac. 1940 4 101 100% Ned. k f 1000 1938 (3%) 3 88% 89 Indië k 1000 1937 3 89% 89% A Koloniale Bank 199 195 A Ned. Ind. Handelsbank 137% 134 C Ned. Handel Mg. 130 127%' A Van Berkels Pat 46% 47 C Calvé Delft 77% 76%' A Lever Bros en Unilever 131% 129% A Philips Gloeil. Gem. Bez. 212 208% C Am. Car Foundry 35 33 C Anaconda Copper 32 31 C Bethlehem Steel 89% 87%' C Kennec. Copper 39% 39% C North Am. Aviation 15% 18 C Rep. Steel 27% 26% C Un. States Steel 74 72 C North Ara. Cy. 18% 18% A Kon. Petroleum 279% 274% C Philips Petrol 39% 38% C Shell Union 12% 12% C Tide Water Ass. Oil 11% 11% A Ned. Scheepvaart Unie 189% 187 A Handelsver. Amsterdam 460% 450 A Ned. Ind. Suiker U. 274% 272 A Deli Batavia Mfl. 208 204 C Deli Mjj. k 1000 283% 278%' A Senembah Mij. 220 216% C Pennsylv. Rr 27% 27 A South Railway 15% 15% C Amsteruam Rubb. 293% 285% A Deli Batavia Rubb. Mij. 227 A Hessa Rubber Mij. 151 149% A Serbadjadi Sum Ruhb. 135% 135

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1941 | | pagina 5