De Nederlandsche birmenbeurtvaart. Nu door de beperkte maatregelen' in zake het brandstofverbruik de vracht auto's voor het goederenvervoer grooten- deels zijn uitgeschakeld, is het vervoer te water, dat in ons land toch reeds belang rijk was, nog meer naar voren getreden. Het binnenvaartverkeer moest, wilde het vrachtvervoer in ons land niet spaak loopen, tot een zoo groot mogelijke capa citeit worden opgevoerd. Echter ook de binnenvaart had zich in de laatste jaren geheel op den verbrandingsmotor inge steld. Stoomschepen voeren er nog maar weinig. De meeste waren uit de vaart genomen en opgelegd, omdat de exploi tatie van een stoomschip duurder is dan die van een motorschip. De oorlogstoestand in Mei j.l. had de binnenvaart volkomen lamgeiegd. Het vrachtvervoer moest na de capitulatie zoo snel mogelijk worden hersteld. Een week na de overgave werd ten departe- mente een bespreking gehouden, welke tot resultaat had, dat het Nederlandsch binnenvaartbureau, een reeds bestaande organisatie, met groote volmachten de or ganisatie van den Nederlandschen beurt vaart op zich nam. De z.g. „wilde" bin nenvaart staat daar geheel buiten. Alvorens nader in te gaan op de or ganisatie van de beurtvaart zooals die thans is, moet eerst iets gezegd worden over het Nederlandsch binnenvaartbureau, waarover de heer J. G. Koppe, waarne mend secretaris, ons inlichtte. Ons land bezit 16 vereenigingen van ondernemer en andere belanghebbenden in de binnenvaart. Deze vereenigingen hadden oorspronkelijk slechts weinig con tact met' elkaar en van samenwerking was in feite geen cprake. Regelingen, welke met de regeering getroffen moesten worden, verbeteringen in het belang van de geheele beurtvaart enz. enz. konden niet door één instantie geregeld of be sproken worden, doch werden door deze vereenigingen afzonderlijk behandeld. Vooral tijdens den wereldoorlog, in de jaren 19141918, toen ook de groote waarde van het verkeer te water sterk naar voren kwam, ontstond er behoefte aan een centraal lichaam. Dit leidde tot de oprichting van het Nederlandsche bin nenvaartbureau, een toporganisatie. welke de algemeene belangen der schippersver- eenigingen naar buiten zou behartigen. De geheele organisatie was vrïjwellig. Men behoefde als beurtvaartondernemer geen lid te zijn van een der bestaande vereenigingen en deze vereenigingen wa ren ^bovendien niet alle aangesloten bij het bureau. Als vrijwillige organisatie had het bureau dan ook geen enkele machts positie, hetgeen in de goede jaren niet nadeelig was. In de latere jaren, toen de economische toestand slechter en de con currentiestrijd scherper werd, bleek dit gebrek aan bindende macht echter een groot nadeel. Het beste is dat misschien wel te zien uit de historie van het ver- voerdocument. Iedere fabriek, firma, han delshuis enz. bezat n.l. in de praktijk een eigen vervoerdocument. Ordening was zeer hard noodig en daarom werd als onderafdeeling van het Nederlandsch Binnenvaartbureau de N.V. Beurtvaartadres opgericht, welke tegen vergoeding van een cent per stuk gestan- dariseerde vervoersdocumenten uitgaf. Aanvankelijk werd dit document veel gebruikt, doch naarmate de concurrentie strijd scherper werd en op iedere cent gekeken 'moest worden, kwamen de zon derlingste documenten weer in omloop, met de daaraan verbonden nadeelen. Op 23 Mei j.l. heeft de toenmalige op perbevelhebber van land- en zeemacht een verordening uitgevaardigd, welke inhield, dat voor 't vervoer per schip of per auto één vervoersdocument moest worden ge bruikt zoodat met één slag de vele bewijs- jes en papiertjes ter zijde zijn geschoven en een algemeen geldend document is inge voerd n.l. dat van de N.V. Beurtvaart adres. Deze verordening was het logische gevolg van de reeds genoemde besprekin gen ten departemente en hield tevens de instelling van een Nederlandsche commis sie „Binnenbeurtvaart" in, welke de orga nisatie der beurtvaart moest uitvoeren. Deze organisatie is thans gereed ge komen. Dank zij het invoeren van sleep diensten zijn op het oogenblik 1800 beurt schepen in de vaart, hetgeen, gezien het feit, dat het zeeverkeer vervallen is een buitengewoon gunstig cijfer genoemd mag worden. Voor het zoover was, moesten vele moeilijkheden overwonnen worden. Het aantal stoomschepen was gering en de meesten ervan waren verouderd. Ketels moesten worden gekeurd, en schepen moes ten worden opgeknapt. Toen het materiaal er was, moesten trajecten worden inge steld, opdat de brandstoffentoewrjzing kon worden geregeld, en sleepbooten beschik baar konden worden gesteld. Men heeft hierbij gebruik gemaakt van de sedert 1933 bestaande negentien be vrachtingscommissies. De. commissies zijn thans ontbonden en alleen de secretaris sen zijn in dienst gebleven. Deze staan thans rechtstreeks onder de rijksverkeers inspectie. Ons land is in 900 trajecten verdeeld, welke door ruim 1000 ondernemingen wor den bevaren. Deze trajecten zgn in vijf groepen samengebracht. Groep a bevat alle trajecten welke Amsterdam als begin of eindpunt hebben, groep b, welke Rotter dam als centrum hebben, groep f, voor provinciaal vervoer in Friesland, groep g in Groningen en groep c voor het overige deel van ons land. De beurtvaartondernemingen, moeten om hun bedrijf te kunnen uitoefenen voldoen aan de volgende eischen: Zij moeten aller eerst in het bezit zijn van een beurtvaart- ontheffing, in 19S3 ingesteld, welke ver strekt werd door de desbetreffende be vrachtingscommissie. Voorts moeten zij lid zyn van een by het Nederlandsch Binnen vaart bureau aangesloten organisatie en tenslotte moeten zij een vaarplan bezitten. Dit is opgemaakt door de z.g. trajecten commissie, een subcommissie van de Ne derlandsche commissie binnenvaart. Dit vaarplan omvat een beschrijving van de route, het aantal en het soort schepen en de toewijzing van brandstof, petroleum en machine-olie en de beperkingen, gesteld aan het varen op eigen kracht. Het op maken van deze ruim 1000 plannen is een ontzaglijk werk geweest. Rechtszaken HAAGSCHE GERECHTSHOF. De drank. De drank speelt in het leven van een inwoner van Middelburg een belangrijke rol. Die zou ook oorzaak zijn geweest van de mishandeling, waaraan de man zich had schuldig gemaakt en voor welk feit de po litierechter te Middelburg hem had veroor deeld tot 14 dagen gevangenisstraf. Van dat vonnis kwam verdachte in hoo- ger beroep bij het Haagsche Hof, maar hg liet daar verstek gaan. De procureur-generaal vond echter geen termen in de opgelegde straf wijziging te brengen, temeer niet, omdat verdachte niet erg best bekend staat. Spr. vorderde opnieuw 14 dagen gevan genisstraf. Het Hof zal over 14 dagen vonnis wjjzen. Te laat. J. C. L. was door de rechtbank te Mid delburg veroordeeld wegens diefstal. Van dat vonnis kwam L. in hooger be roep bij het Haagsche Hof. Maar dat hielp hem niet veel, want de procureur-generaal wees erop dat verdachte te laat hooger beroep had aangeteekend, zoodat spr. vorderde niet ontvankelijk ver klaren in zijn vordering. De fietsen langs den dijk. Er lagen langs den dijk bijGoes twee fietsen. Dat was tijdens de oorlogsdagen, en toen -had een chauffeur die fietsen als gemeengoed beschouwd, en deze meegeno men. Het waren nog vry nieuwe fietsen, en als gevolg van zijn handelingen, moest de chauffeur terecht staan, waarbij de politie rechter te Dordrecht hem veroordeelde tot twee maanden gevangenisstraf. Van dat vonnis kwam hij in hooger be roep. Hij ontkende het voornemen te heb ben gehad de fietsen te willen houden hij had er één gebruikt om naar Goes te gaan. De procureur-generaal vond de handel wijze van verdachte toch onjuist en vor derde opnieuw twee maanden gevangenis straf. Het gerechtshof heeft Woensdag uit spraak gedaan, en verdachte veroordeeld tot 25 boete subs. 10 dagen hechtenis, en voorwaardelijk twee maanden gevangenis straf met een proeftijd van 3 jaar. Hooger beroep. Door E. L. B., 41 jaar, koopman te Mid delburg, is hooger beroep aangeteekend tegen het vonnis van den politierechter te Middelburg van 22 November, waarbij hij wegens diefstal is veroordeeld tot 1 maand gevangenisstraf. Lyk van Franschen officier beroofd. De rechtbank te 's-Hertogenbosch heeft gisteren vonnis gewezen in de strafzaak tegen den 28-jarigen, thans gedetineerden dansleeraar J. W. van R., woonachtig te Tilburg, die, toen op 14 Mei onder de ge meente Oirschot een Fransch vliegtuig neerstortte, van het lijk van den daarbij omgekomen Franschen officier, een gouden ring had weggenomen. De officier van justitie had tegen den verdachte een ge vangenisstraf van twee jaar geëischt. De rechtbank veroordeelde den man gisteren tot een gevangenisstraf van een jaar en zes maanden met aftrek van het voorar rest. Bovendien heeft de rechtbank de teruggave van den ring gelast aan de we duwe van den Franschen officier. WAT ZEGT U DE KINDERPOSTZEGEL De Centrale Propaganda Commissie voor den verkoop der kinderpostzegels schrijft ons: Wie de jongste Kinderzegel No. 17 uit een gezond nest ziet, kan zich niet onttrekken aan de bekoring die van dit verzonken gezichtje uitgaat. Misschien komt dit wel vooral doordat we door- den kunstenaar worden binnen geleid in de eigen wereld van het kind, in het spelletje dat het geheel alleen en voor zichzelf in volle ernst speelt. Spel en ernst van het kind staan ons hier in een klein beeld helder voor oogen. Dat is de meest di recte opwekking tot hulp. Het kind heeft onze hulp noodig: voor zijn spel en voor zijn ernst. Duizenden kinde ren moeten inhun opvoeding worden voortgeholpen door verstandige handen, die de gebroken, verwaarloosde le ventjes weer in het gareel moeten bren gen. Duizenden kin deren moeten in de zeelucht, in de bosschen, worden verzorgd onder deskundige leiding, om verloren gezondheid en kracht terug te vinden. Alles wordt daar gedaan om spel en ernst van het kind zuiver te houden! De Kinderzegels, die dit jaar voor den zeventienden keer worden verkocht, en wel gelijk bekend van 2 December tot en met 6 Januari a.s., stellen een ieder in de gelegenheid om ten koste van 2 k 3 centen al deze kinderen de noodige verzor ging te geven. Door het veelvuldig gebruik het be loopt nog slechts ongev. zeven millioen ze gels kunnen de beproefde Nederlandsche instellingen voor Kinderbescherming, méé,r kinderen opnemen, beter voor de kinderen zorgen, kortom, onze misdeelde jeugd op groote schaal helpen. Dat is hard noodig, zeker in ónzen tijd! Daarom: elke kinderzegel, op brief of briefkaart geplakt, beteekent geestelijke en lichamelijke gezondheid voor Neder lands misdeelde jeugd. Gebruikt dus allen in deze maand voor geheel Uw correspon dentie KINDERZEGELS Het feit, dat vanwege het Nederlandsch binnenvaartbureau waar de verschillende commissies zetelen, in de afgeloopen maan den 9656 brieven geschreven of ontvangen werden, spreekt voor zichzelf. Distributie vraagstukken. Extra rantsoenen voor langduri- gen arbeid en nachtarbeid. Naar wy vernemen zal eerstdaags wor den overgegaan tot het beschikbaar stellen van extra rantsoenen levensmiddelen voor arbeiders, die bijzonder lahgen arbeid of nachtarbeid verrichten. De eventueele ex tra verstrekking geldt, alleen voor drie ar tikelen, nl. brood, boter en vleesch. Onder een langdurigen arbeidsdag wordt verstaan het gedurende minstens één maand onon derbroken eiken werkdag lichamelgken ar beid verrichten, waarbij de arbeider dan minstens 12 uren of meer per dag van zijn woning afwezig moet zijn, tengevolge van den langen afstand van zyn woon plaats of tengevolge van een langdurigen arbeidsdag. Wanneer voor nachtarbeid ex tra rantsoenen worden toegekend dan kan dit uitsluitend geschieden aan arbeiders, die bij het 3-ploegenstelsel in fabrieken of werkplaatsen, gedurende minstens één week uit elke drie weken ononderbroken in een nachtploeg werken. Alle te verrich ten arbeid moet van lichamelgken aard zgn, zoodat zij, die bgv. langdurigen- of nachtdienst verrichten zonder lichamelijk werk te doen, niet voor deze extra ver strekking in aanmerking kunnen komen. Alle arbeiders, die reeds in het bezit zijn gesteld van de gewone extra rantsoenen voor zwaren of zeer zwaren arbeid kunnen niet nog eens voor de thans beschikbaar gestelde rantsoenen in aanmerking komen. Tot het' verkrijgen van bedoelde extra rantsoenen moeten de werkgevers zich tot den plaatselijken distributiedienst wenden met een opgave van de arbeiders, waarvoor de extra rantsoenen worden aangevraagd. By toekenning worden de volgende rant soenen extra gegeven door middel van zg. losse bonnen: 65 rantsoenen brood per 3 maanden, d.i. 5 ons brood per week. 1 rantsoen boter of vet per 3 maanden, d.i. een half poiid. 13 rantsoenen vleesch per 3 maanden, d.i. 1 ons per week. Mededeeling voor slagers en ook hotelhouders. Blijkens een mededeeling van het Cen traal Distributiekantoor behoort in het vervolg aan de Duitsche militairen op af gifte van de Duitsche weermachtsbonnen voor vleesch het volle gewicht aan vleesch te worden verstrekt, zooals dat op be doelde bonnen staat aangegeven. Tot dus ver was het de gewoonte om, evenals dat by de Nederlandsche rantsoenen het geval is, 20 af te trekken voor het gewicht aan beenderen. In tegenstelling met de Nederlandsche bonnen mag dus op de Duit sche weermachtsbonnen voor vleesch 50 gram worden geleverd en geen 40 gram meer. In verband hiermede is bepaald, dat bij de inwisseling van de Duitsche weer machtsbonnen bij de distributiediensten voor 8 Duitsche bonnen van 50 gram 5 Nederlandsche bonnen van 100 gram kun nen worden gevraagd. Behandeling van „bezugscheine" en adressen van de verschillende centrales. Zooals reeds eerder is bekend gemaakt, hebben de distributiediensten geen enkele bemoeienis meer met „Wehrmachtsbe- zugscheine" of andere vorderingsbewijzen van de Duitsche weermacht. De aflevering van distributie-artikelen op deze blauwe „Bezugscheine" zal slechts mogelijk zgn na voorafgaande goedkeuring van de betref fende regeeringscentrale. Deze instantie neemt het vorderingsbewys in ontvangst en zorgt voor de aanvulling van den voorraad van den leverancier door uitreiking van een toewijzing. Ten gerieve van de leve ranciers geven wij hierbij een opgave van de verschillende centrales, waartoe men zich met een „Bezugscheine" kan wenden, alvorens wordt overgegaan tot levering. Voor suiker, koffie, thee, grutterswaren, brood,, gebak, cacao en chocolade wende men zich tot de Nederlandsche Meelcen trale, Riouwstraat 178, Den Haag. Voor peulvruchten tot de Nederlandsche Akker- bouwcentrale, Bezuidenhoutsche weg 15, Den Haag. Voor eieren tot de Centrale voor eieren en pluimvee, 't Spelderholt te Beekbergen. Voor vleesch en vleeschwaren tot de Nederlandsche Veehouderijcentrale, Laan van Meerdervoort 84 te 's-Gravenha- ge. Voor boter en kaas de Nederlandsche Zuivelcentrale, af deeling Zuivel: Laan van Meerdervoort 84 en voor margarine, vet en olie tot dezelfde centrale, afdeeling M.V.O. Nassaulaan 6, beide afdeelingen te Den Haag. Overgordijnstoffen. Overgordijnstoffen kunnen alleen per speciale vergunning worden gekocht. Ten einde misbruik van deze stoffen te voor komen werd bepaald, dat overgordijnstof fen alleen in geconfectioneerden staat door den leverancier mochten worden afgeleverd. Thans is voorgeschreven, dat naast ver melding van de soort gordijnstof, op de speciale vergunning ook moet worden aan gegeven welke stoffeerder de overgordijn stoffen levert. Speciale vergunningen voor hou ders van toeslagkaarten. Tot op heden konden houders van toe slagkaarten in het algemeen geen speciale vergunningen bekomen voor rouwkleeding, babywol, beroepskleeding en. andere arti kelen, omdat aangenomen werd, dat deze houders over voldoende punten de beschik king hadden om in hun extra behoeften te voorzien. Naar gelang de textieldistributie langer duurt raken ook deze extra punten op en kan het voorkomen, dat desondanks dringend behoefte bestaat aan textielgoe- deren voor bijzondere gevallen. Thans kun nen ook aan houders van toeslagkaarten speciale vergunningen worden gegeven op voorwaarde, dat hunnerzijds aangetoond wordt dat zij de aangevraagde goederen in derdaad dringend noodig hebben. TE WATER GERAAKT EN VERDRONKEN. De ongeveer 34-jarige ongehuwde land bouwer J. Molenaar te Hensbroek (N.H.) geraakte Woensdagmiddag, terwijl hij zich na het middageten naar zijn wérk wilde begeven, per fiets nabij het woonhuis in een sloot. Omwonenden, die het ongeval zagen gebeuren, spoedden zich terstond naar de plaats des onheils en haalden den drenkeling op het droge. Onmiddellijk ont boden geneeskundige kon slechts den dood vaststellen. Mosselen gereed voor het gebruik. Het Haagsche verkoopkantoor voor mosselen maakt deze gezonde lekkernij schoon en brengt ze in zakken geheel oanklaar aan den man (Foto Schimmelpenningh) Een kleine opleving op de Amsterdamsche effectenbeurs. De belangstelling voor de Amsterdam sche effectenbeurs die de laatste dagen nogal aan het tanen was geraakt, was gisteren iets grooter geworden. De handel was wel niet omvangrijk, doch op verschil lende afdeelingen ontwikkelde zich toch eenige affaire en de markt had bij wijle zelfs een vrij opgewekt voorkomen, daar vooral enkele specialiteiten nogal wat be weging veroorzaakten.' Daarbij bestond een vaste stemming. Bij de opening waren de koersen niet veel veranderd, doch op de locale markt meerendeels toch iets hoo ger en daarbij kon onder beurstijd bijna allerwegp een verbetering worden waarge nomen. Goede belangstelling werd aan den dag gelegd voor de scheepvaartpapieren. Op de petroleumafdecling werd geregeld zaken gedaan in Olies. Bij de opening werd vergeleken met het vorige slot, reeds hoo ger afgedaan, en geleidelijk aan liep de koers nog een kleinigheid naar boven. Voor Indische cultuurfondsen bestond mede een aangenaam sentiment. De affaire in Industrieelen was van geringen omvang, Aku's liepen na prijshoudendé opening een kleinigheid op. Met den handel in de Amerikaansche waarden wilde het niet zoo bijzonder goed vlotten. De staalaandeelen werden wel in open hoeken verhandeld, maar de omzet ten waren toch niet groot. Ook gisteren werd aan de Duitsche fondsen weer eenige attentie geschonken. Voor zoover het mogelijk bleek koopers en verkoopers tot elkander te brengen, kwamen de noteeringen hooger te liggen, tenminste vergeleken Dij de prijzen, welke dezer dagen tot stand konden komen. De beleggingsafdeeling was kalm. De Nederlandsche staatspapieren waren nau welijks veranderd, maar overigens toch prijshoudend. Gemeentelijke en provinciale obligatiën, alsmede pandbrieven waren stil en nauwe lijks gewijzigd. Prolongatie 2% procent. Bataafsche Petr. Mij. Obl. 3%, 79% 79% A Amsterdamsche Bank "118% 118% A Ned. Gist- en Spiritusf. 396% A K.M. De Schelde Nat. Bez. 5858% C Kans. City South 7% C Union Pac Rr. 84 Nederland le ]ng 1940 4 101% 101% Nederland 2e lng 1940 4 96% 96% Ned. met bel. fac. 1940 4 101% 101% Ned. a 1000 1938 (3'/2) 3 85% 85% Indië k 1000 1937 3 86 86 A Koloniale Bank 179% 184 A Ned. Ind. Handelsbank 129% 129% C Ned. Handel Mij. 118 118% A Van Berkels Pat. 46 46% C Calvé Delft 80 81 A Lever Bros en'Unilever 128% 130 A Philips Gloeil. Geni. Bez. 206% 207% C Am. Car Foundry 33% 33% C Anaconda Copper 29% 29% C Bethlehem Steel 82 82 C General Motor 53% 53% C Kennec. Copper 37% 37% C North Am. Aviation 18% 18 C Rep. Steel 25 24% C Un. States Steel 68 67% C North Am. Cy. 18% 18% A Kon. Petroleum Mij. 265% 266% C Contin. Oil Cy 20 20 C Philips Petrol. 36% 36% C Shell Union 12% 12% C Tide Water Ass. Oil 10% 10% A Ned. Scheepvaart Unie 172 174 A Handelsver. Amsterdam 444% 445% A Ned. Ind. Suiker U. 265 272 A Deli Batavia Mij. 189 190 C Deli Mij. a 1000 270 274% A Senembah Mij. 203% 205% C Pennsylv. Rr. 25 25 A South Railway 15 15 C Amsterdam Rubb. 276 278% A Deli Batavia Rubb. Mij. 205 207 A Hessa Rubber Mij. 143 145 A Serbadjadi Sum Rubb. 128% 129% ATELIER VAN STEENTIJDMENSCHEN GEVONDEN. Het bestuur van de oudheidkamer „Twente" heeft onlangs opgravingen doen verrichten in het Susselerveen bij Ensche de in de omgeving van de plaats, waar drie jaar geleden door den heer en mevrouw G. M. C. Ballintijn belangwekkende vond sten zijn gedaan. By deze opgravingen werd op ongeveer een meter diepte een met houtskool gemengde bovenlaag ont dekt, waarin een groot aantal vuursteenen werktuigen en voorwerpen werd aange troffen. Vastgesteld is, dat men hier te doen heeft met een atelier van steentyd- menschen, die er hun verschillende werk tuigen vervaardigden, In totaal zijn onge veer 1400 bewerkte en onbewerkte voor werpen gevonden. Gebleken is, dat de voor werpen van verschillenden ouderdom zyn. Mr. F. Florschütz uit Velp heeft een pollen-analytisch onderzoek ingesteld, waar uit bleek, dat de gevonden houtskoolres- ten afkomstig waren van een den. De vondsten zijn gedateerd op ongeveer 9000 jaar voor Christus, in den z.g. overgangs tijd tusschen Magdaliën en midden-steen- tyd. Marktberichten Coöp. Veilingsvereeniging Middelburg. MIDDELBURG, 4 Nov. Koolrapen 1.80 per 100 kg.; witte kool 2.70 per 100 kg.? spruiten 618; witlof 1226; wijnpeer 23; andyvie 24; breekpeen 1-3; uien 4; kroten 2%; savoye kool 2%3%; roode kool 4; boerenkool 12%; prei 4-—6 alles per kg.; peen 3%7%; rapen 12%; kro ten 13; selderie 13; rammenas 2%, al les per bos bloemkool 213%; kropsla 1 beide per stuk. GEM. VISCHTVnjN BRESKENS. 4 December 1940. 38 vaartuigen, 4541 kg, garnalen. Export 31—48 ct. per k.g., zoot jes 2.10—7,70. MIDDELBURG, 5 December. Coöp. Vei lingsver'. „Walcheren". Peren Comtesse de Paris 1532, Win- terlouwtjes 1720, Pondspeer 11—17, St. Remy 719, Gieser Wildeman 2029, Klei- peer 1020, Josephine de Malines 1327, Handpeer 1315. Appels Goudreinet 614, Ermgaard 6 15, Champagnezoet 815, Cox Oranje Pip pin 2230,. Roode Paradijs 15, Zuxo Belle fleur 12, Bismarck 8, Groninger Kroon 1322, Chrisman Bramley 15, Glorie van Holland 622, Allington Pipping 8, Laxton Superbe 8, Jonathan 22, Pater v. Elzen 8 15, Tante Dora 8, Bramely Seedling 18, Roode bakker 15, Tomaten 415, Mispels 2025, Noten 50, alles per kg. Radioprogramma Zaterdag 7 December 1940. 8.00 Ber. ANP. 8.15 Wij beginnen den dag. 8.45 Gram. 9.30 Rotterdams Philharm. orlc. en koor, Schiedams Mannekoor en so liste (opn.) 10.00 Gram. 10.30 Ned. kamer- ork. (opn.) 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Piano (opn.) 12.15 Geza Kiss en zijn Hongaarsch orlc. (12.451.00 Nieuws- en economische ber. ANP. 1.001.15 Gram.) 1.45 Gram. 2.00 Uitz. voor Jong- Neder land. 3.00 Rotterdams Philharmonisch ork. en solist. 4.30 De Meesterzangers. 4.45 Gram. 5.15 Nieuws-, economische- en beurs- ber. ANP. 5.30 Reportage. 6.00 Gram. 6.10 Letterkundige causerie. 6.30 Overpeinzing met muz. omlijsting. 6.45 Actueele repor tage of gram. 7.007.15 Vragen van den dag en ber. ANP en sluiting. HILVERSUM II, 301J5 M. VARA. 8.00 Ber. ANP, gram. (In de pauze I VARA-Wandkrant). 10-.00 VPRO Morgen wijding. 10.20 Voor de arbeiders in de con- tinu-bedr. 12.00 Gram. (12.451.00 Nieuws- en economische ber. A.N.P.). 1.15 Orkest en koorconc (opn.) 2.00 Zang met piano. 2.15 Gram. 3.00 Tuinb.pr. 3.20 Residentie- ork. 4.10 Revue. 5.00 VPRO Bybelvertel. 5.15 Nieuws-, economische- en beui-sber. ANP. 5.30 Esmeralda en soliste. 6.00 le zing. 6.15 Esmeralda en soliste. 6.40 VA RA-Wandkrant. 6.45 Actueele reportage of gram. 7.007.15 Groningsch praatje en ber. A.N.P. en sluiting. KOOTWIJK, 1875 M. NCRV. 7.00 Ber. Duitsch. 7.15 Gram. 7.307.45 Ber. Engelscli. 8.00 Ber. ANP. 8.10 Schrift lezing en meditatie. 8.25 Gewijde muziek (gram.) 8.35 Gram. (9.009,15 Berichten Duitsch). 10.00 Amsterdams salonorlc. en gram. 11.30 Ber. Engelsch. 11.45 Gram. (12.00—12.15 Ber.) 12.30 Ber. Duitsch. 12.45 Nieuws- en economische ber. A.N.P. 1.00 Gram. (1.301.45 Ber. Engelsch. 2.00 2.15 Ber. Duitsch. 2.30-^2.45 en 3.30 3.45 Ber. Engelsch). 4.00 Verzoekconc. voor en door de Duitsche Weermacht. (5.00 5.15 Ber. Duitsch). 6.15 Ber. 6.20 Orgel spel (opn.) 6.30 Ber. Engelsch. 6.45 NCRV- klein koor met -ork. en orgel (opn.) 7.00— 7.15 Groningsch praatje en ber. A.N.P. en sluiting! AGENDA MIDDELBURG. „Electro"-bioscoop. Van Vrijdag 6 tot en met Donderdag 12 December „Le vensspiegel" en „De eenzame weg". Grand-Theater. Vrydag 6, Zaterdag 7, Zondag 8 en Dinsdag 10 December 3 „Met geheime opdracht". VLISSINGEN. „Alhambra'-Tlieater. Van Vrydag 6 tot en met Dinsdag 10 December „Witte broodsweken".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1940 | | pagina 6