De Nederlandsche
birmenbeurtvaart.
Nu door de beperkte maatregelen' in
zake het brandstofverbruik de vracht
auto's voor het goederenvervoer grooten-
deels zijn uitgeschakeld, is het vervoer te
water, dat in ons land toch reeds belang
rijk was, nog meer naar voren getreden.
Het binnenvaartverkeer moest, wilde het
vrachtvervoer in ons land niet spaak
loopen, tot een zoo groot mogelijke capa
citeit worden opgevoerd. Echter ook de
binnenvaart had zich in de laatste jaren
geheel op den verbrandingsmotor inge
steld. Stoomschepen voeren er nog maar
weinig. De meeste waren uit de vaart
genomen en opgelegd, omdat de exploi
tatie van een stoomschip duurder is dan
die van een motorschip.
De oorlogstoestand in Mei j.l. had de
binnenvaart volkomen lamgeiegd. Het
vrachtvervoer moest na de capitulatie
zoo snel mogelijk worden hersteld. Een
week na de overgave werd ten departe-
mente een bespreking gehouden, welke
tot resultaat had, dat het Nederlandsch
binnenvaartbureau, een reeds bestaande
organisatie, met groote volmachten de or
ganisatie van den Nederlandschen beurt
vaart op zich nam. De z.g. „wilde" bin
nenvaart staat daar geheel buiten.
Alvorens nader in te gaan op de or
ganisatie van de beurtvaart zooals die
thans is, moet eerst iets gezegd worden
over het Nederlandsch binnenvaartbureau,
waarover de heer J. G. Koppe, waarne
mend secretaris, ons inlichtte.
Ons land bezit 16 vereenigingen van
ondernemer en andere belanghebbenden
in de binnenvaart. Deze vereenigingen
hadden oorspronkelijk slechts weinig con
tact met' elkaar en van samenwerking
was in feite geen cprake. Regelingen,
welke met de regeering getroffen moesten
worden, verbeteringen in het belang van
de geheele beurtvaart enz. enz. konden
niet door één instantie geregeld of be
sproken worden, doch werden door deze
vereenigingen afzonderlijk behandeld.
Vooral tijdens den wereldoorlog, in de
jaren 19141918, toen ook de groote
waarde van het verkeer te water sterk
naar voren kwam, ontstond er behoefte
aan een centraal lichaam. Dit leidde tot
de oprichting van het Nederlandsche bin
nenvaartbureau, een toporganisatie. welke
de algemeene belangen der schippersver-
eenigingen naar buiten zou behartigen.
De geheele organisatie was vrïjwellig.
Men behoefde als beurtvaartondernemer
geen lid te zijn van een der bestaande
vereenigingen en deze vereenigingen wa
ren ^bovendien niet alle aangesloten bij
het bureau. Als vrijwillige organisatie had
het bureau dan ook geen enkele machts
positie, hetgeen in de goede jaren niet
nadeelig was. In de latere jaren, toen de
economische toestand slechter en de con
currentiestrijd scherper werd, bleek dit
gebrek aan bindende macht echter een
groot nadeel. Het beste is dat misschien
wel te zien uit de historie van het ver-
voerdocument. Iedere fabriek, firma, han
delshuis enz. bezat n.l. in de praktijk een
eigen vervoerdocument.
Ordening was zeer hard noodig en
daarom werd als onderafdeeling van het
Nederlandsch Binnenvaartbureau de N.V.
Beurtvaartadres opgericht, welke tegen
vergoeding van een cent per stuk gestan-
dariseerde vervoersdocumenten uitgaf.
Aanvankelijk werd dit document veel
gebruikt, doch naarmate de concurrentie
strijd scherper werd en op iedere cent
gekeken 'moest worden, kwamen de zon
derlingste documenten weer in omloop,
met de daaraan verbonden nadeelen.
Op 23 Mei j.l. heeft de toenmalige op
perbevelhebber van land- en zeemacht een
verordening uitgevaardigd, welke inhield,
dat voor 't vervoer per schip of per auto
één vervoersdocument moest worden ge
bruikt zoodat met één slag de vele bewijs-
jes en papiertjes ter zijde zijn geschoven en
een algemeen geldend document is inge
voerd n.l. dat van de N.V. Beurtvaart
adres. Deze verordening was het logische
gevolg van de reeds genoemde besprekin
gen ten departemente en hield tevens de
instelling van een Nederlandsche commis
sie „Binnenbeurtvaart" in, welke de orga
nisatie der beurtvaart moest uitvoeren.
Deze organisatie is thans gereed ge
komen. Dank zij het invoeren van sleep
diensten zijn op het oogenblik 1800 beurt
schepen in de vaart, hetgeen, gezien het
feit, dat het zeeverkeer vervallen is een
buitengewoon gunstig cijfer genoemd mag
worden.
Voor het zoover was, moesten vele
moeilijkheden overwonnen worden. Het
aantal stoomschepen was gering en de
meesten ervan waren verouderd. Ketels
moesten worden gekeurd, en schepen moes
ten worden opgeknapt. Toen het materiaal
er was, moesten trajecten worden inge
steld, opdat de brandstoffentoewrjzing kon
worden geregeld, en sleepbooten beschik
baar konden worden gesteld.
Men heeft hierbij gebruik gemaakt van
de sedert 1933 bestaande negentien be
vrachtingscommissies. De. commissies zijn
thans ontbonden en alleen de secretaris
sen zijn in dienst gebleven. Deze staan
thans rechtstreeks onder de rijksverkeers
inspectie.
Ons land is in 900 trajecten verdeeld,
welke door ruim 1000 ondernemingen wor
den bevaren. Deze trajecten zgn in vijf
groepen samengebracht. Groep a bevat
alle trajecten welke Amsterdam als begin
of eindpunt hebben, groep b, welke Rotter
dam als centrum hebben, groep f, voor
provinciaal vervoer in Friesland, groep g
in Groningen en groep c voor het overige
deel van ons land.
De beurtvaartondernemingen, moeten om
hun bedrijf te kunnen uitoefenen voldoen
aan de volgende eischen: Zij moeten aller
eerst in het bezit zijn van een beurtvaart-
ontheffing, in 19S3 ingesteld, welke ver
strekt werd door de desbetreffende be
vrachtingscommissie. Voorts moeten zij lid
zyn van een by het Nederlandsch Binnen
vaart bureau aangesloten organisatie en
tenslotte moeten zij een vaarplan bezitten.
Dit is opgemaakt door de z.g. trajecten
commissie, een subcommissie van de Ne
derlandsche commissie binnenvaart. Dit
vaarplan omvat een beschrijving van de
route, het aantal en het soort schepen en
de toewijzing van brandstof, petroleum en
machine-olie en de beperkingen, gesteld
aan het varen op eigen kracht. Het op
maken van deze ruim 1000 plannen is een
ontzaglijk werk geweest.
Rechtszaken
HAAGSCHE GERECHTSHOF.
De drank.
De drank speelt in het leven van een
inwoner van Middelburg een belangrijke
rol. Die zou ook oorzaak zijn geweest van
de mishandeling, waaraan de man zich had
schuldig gemaakt en voor welk feit de po
litierechter te Middelburg hem had veroor
deeld tot 14 dagen gevangenisstraf.
Van dat vonnis kwam verdachte in hoo-
ger beroep bij het Haagsche Hof, maar
hg liet daar verstek gaan.
De procureur-generaal vond echter geen
termen in de opgelegde straf wijziging te
brengen, temeer niet, omdat verdachte niet
erg best bekend staat.
Spr. vorderde opnieuw 14 dagen gevan
genisstraf.
Het Hof zal over 14 dagen vonnis wjjzen.
Te laat.
J. C. L. was door de rechtbank te Mid
delburg veroordeeld wegens diefstal.
Van dat vonnis kwam L. in hooger be
roep bij het Haagsche Hof.
Maar dat hielp hem niet veel, want de
procureur-generaal wees erop dat verdachte
te laat hooger beroep had aangeteekend,
zoodat spr. vorderde niet ontvankelijk ver
klaren in zijn vordering.
De fietsen langs den dijk.
Er lagen langs den dijk bijGoes twee
fietsen. Dat was tijdens de oorlogsdagen,
en toen -had een chauffeur die fietsen als
gemeengoed beschouwd, en deze meegeno
men. Het waren nog vry nieuwe fietsen, en
als gevolg van zijn handelingen, moest de
chauffeur terecht staan, waarbij de politie
rechter te Dordrecht hem veroordeelde tot
twee maanden gevangenisstraf.
Van dat vonnis kwam hij in hooger be
roep. Hij ontkende het voornemen te heb
ben gehad de fietsen te willen houden
hij had er één gebruikt om naar Goes te
gaan.
De procureur-generaal vond de handel
wijze van verdachte toch onjuist en vor
derde opnieuw twee maanden gevangenis
straf. Het gerechtshof heeft Woensdag uit
spraak gedaan, en verdachte veroordeeld
tot 25 boete subs. 10 dagen hechtenis, en
voorwaardelijk twee maanden gevangenis
straf met een proeftijd van 3 jaar.
Hooger beroep.
Door E. L. B., 41 jaar, koopman te Mid
delburg, is hooger beroep aangeteekend
tegen het vonnis van den politierechter te
Middelburg van 22 November, waarbij hij
wegens diefstal is veroordeeld tot 1 maand
gevangenisstraf.
Lyk van Franschen officier beroofd.
De rechtbank te 's-Hertogenbosch heeft
gisteren vonnis gewezen in de strafzaak
tegen den 28-jarigen, thans gedetineerden
dansleeraar J. W. van R., woonachtig te
Tilburg, die, toen op 14 Mei onder de ge
meente Oirschot een Fransch vliegtuig
neerstortte, van het lijk van den daarbij
omgekomen Franschen officier, een gouden
ring had weggenomen. De officier van
justitie had tegen den verdachte een ge
vangenisstraf van twee jaar geëischt. De
rechtbank veroordeelde den man gisteren
tot een gevangenisstraf van een jaar en
zes maanden met aftrek van het voorar
rest. Bovendien heeft de rechtbank de
teruggave van den ring gelast aan de we
duwe van den Franschen officier.
WAT ZEGT U DE
KINDERPOSTZEGEL
De Centrale Propaganda Commissie voor
den verkoop der kinderpostzegels schrijft
ons:
Wie de jongste Kinderzegel No. 17
uit een gezond nest ziet, kan zich niet
onttrekken aan de bekoring die van dit
verzonken gezichtje uitgaat.
Misschien komt dit wel vooral doordat
we door- den kunstenaar worden binnen
geleid in de eigen wereld van het kind,
in het spelletje dat het geheel alleen
en voor zichzelf in volle ernst speelt.
Spel en ernst van het kind staan ons
hier in een klein beeld helder voor oogen.
Dat is de meest di
recte opwekking tot
hulp. Het kind
heeft onze hulp
noodig: voor zijn
spel en voor zijn
ernst.
Duizenden kinde
ren moeten inhun
opvoeding worden
voortgeholpen door
verstandige handen,
die de gebroken,
verwaarloosde le
ventjes weer in het
gareel moeten bren
gen. Duizenden kin
deren moeten in de zeelucht, in de bosschen,
worden verzorgd onder deskundige leiding,
om verloren gezondheid en kracht terug te
vinden.
Alles wordt daar gedaan om spel en
ernst van het kind zuiver te houden!
De Kinderzegels, die dit jaar voor den
zeventienden keer worden verkocht, en
wel gelijk bekend van 2 December
tot en met 6 Januari a.s., stellen een ieder
in de gelegenheid om ten koste van 2 k 3
centen al deze kinderen de noodige verzor
ging te geven.
Door het veelvuldig gebruik het be
loopt nog slechts ongev. zeven millioen ze
gels kunnen de beproefde Nederlandsche
instellingen voor Kinderbescherming, méé,r
kinderen opnemen, beter voor de kinderen
zorgen, kortom, onze misdeelde jeugd op
groote schaal helpen. Dat is hard noodig,
zeker in ónzen tijd!
Daarom: elke kinderzegel, op brief of
briefkaart geplakt, beteekent geestelijke
en lichamelijke gezondheid voor Neder
lands misdeelde jeugd. Gebruikt dus allen
in deze maand voor geheel Uw correspon
dentie KINDERZEGELS
Het feit, dat vanwege het Nederlandsch
binnenvaartbureau waar de verschillende
commissies zetelen, in de afgeloopen maan
den 9656 brieven geschreven of ontvangen
werden, spreekt voor zichzelf.
Distributie
vraagstukken.
Extra rantsoenen voor langduri-
gen arbeid en nachtarbeid.
Naar wy vernemen zal eerstdaags wor
den overgegaan tot het beschikbaar stellen
van extra rantsoenen levensmiddelen voor
arbeiders, die bijzonder lahgen arbeid of
nachtarbeid verrichten. De eventueele ex
tra verstrekking geldt, alleen voor drie ar
tikelen, nl. brood, boter en vleesch. Onder
een langdurigen arbeidsdag wordt verstaan
het gedurende minstens één maand onon
derbroken eiken werkdag lichamelgken ar
beid verrichten, waarbij de arbeider dan
minstens 12 uren of meer per dag van
zijn woning afwezig moet zijn, tengevolge
van den langen afstand van zyn woon
plaats of tengevolge van een langdurigen
arbeidsdag. Wanneer voor nachtarbeid ex
tra rantsoenen worden toegekend dan kan
dit uitsluitend geschieden aan arbeiders,
die bij het 3-ploegenstelsel in fabrieken of
werkplaatsen, gedurende minstens één
week uit elke drie weken ononderbroken
in een nachtploeg werken. Alle te verrich
ten arbeid moet van lichamelgken aard
zgn, zoodat zij, die bgv. langdurigen- of
nachtdienst verrichten zonder lichamelijk
werk te doen, niet voor deze extra ver
strekking in aanmerking kunnen komen.
Alle arbeiders, die reeds in het bezit zijn
gesteld van de gewone extra rantsoenen
voor zwaren of zeer zwaren arbeid kunnen
niet nog eens voor de thans beschikbaar
gestelde rantsoenen in aanmerking komen.
Tot het' verkrijgen van bedoelde extra
rantsoenen moeten de werkgevers zich tot
den plaatselijken distributiedienst wenden
met een opgave van de arbeiders, waarvoor
de extra rantsoenen worden aangevraagd.
By toekenning worden de volgende rant
soenen extra gegeven door middel van zg.
losse bonnen:
65 rantsoenen brood per 3 maanden, d.i.
5 ons brood per week.
1 rantsoen boter of vet per 3 maanden,
d.i. een half poiid.
13 rantsoenen vleesch per 3 maanden, d.i.
1 ons per week.
Mededeeling voor slagers en ook
hotelhouders.
Blijkens een mededeeling van het Cen
traal Distributiekantoor behoort in het
vervolg aan de Duitsche militairen op af
gifte van de Duitsche weermachtsbonnen
voor vleesch het volle gewicht aan vleesch
te worden verstrekt, zooals dat op be
doelde bonnen staat aangegeven. Tot dus
ver was het de gewoonte om, evenals dat
by de Nederlandsche rantsoenen het geval
is, 20 af te trekken voor het gewicht
aan beenderen. In tegenstelling met de
Nederlandsche bonnen mag dus op de Duit
sche weermachtsbonnen voor vleesch 50
gram worden geleverd en geen 40 gram
meer. In verband hiermede is bepaald, dat
bij de inwisseling van de Duitsche weer
machtsbonnen bij de distributiediensten
voor 8 Duitsche bonnen van 50 gram 5
Nederlandsche bonnen van 100 gram kun
nen worden gevraagd.
Behandeling van „bezugscheine"
en adressen van de verschillende
centrales.
Zooals reeds eerder is bekend gemaakt,
hebben de distributiediensten geen enkele
bemoeienis meer met „Wehrmachtsbe-
zugscheine" of andere vorderingsbewijzen
van de Duitsche weermacht. De aflevering
van distributie-artikelen op deze blauwe
„Bezugscheine" zal slechts mogelijk zgn na
voorafgaande goedkeuring van de betref
fende regeeringscentrale. Deze instantie
neemt het vorderingsbewys in ontvangst en
zorgt voor de aanvulling van den voorraad
van den leverancier door uitreiking van
een toewijzing. Ten gerieve van de leve
ranciers geven wij hierbij een opgave van
de verschillende centrales, waartoe men
zich met een „Bezugscheine" kan wenden,
alvorens wordt overgegaan tot levering.
Voor suiker, koffie, thee, grutterswaren,
brood,, gebak, cacao en chocolade wende
men zich tot de Nederlandsche Meelcen
trale, Riouwstraat 178, Den Haag. Voor
peulvruchten tot de Nederlandsche Akker-
bouwcentrale, Bezuidenhoutsche weg 15,
Den Haag. Voor eieren tot de Centrale
voor eieren en pluimvee, 't Spelderholt te
Beekbergen. Voor vleesch en vleeschwaren
tot de Nederlandsche Veehouderijcentrale,
Laan van Meerdervoort 84 te 's-Gravenha-
ge. Voor boter en kaas de Nederlandsche
Zuivelcentrale, af deeling Zuivel: Laan van
Meerdervoort 84 en voor margarine, vet en
olie tot dezelfde centrale, afdeeling M.V.O.
Nassaulaan 6, beide afdeelingen te Den
Haag.
Overgordijnstoffen.
Overgordijnstoffen kunnen alleen per
speciale vergunning worden gekocht. Ten
einde misbruik van deze stoffen te voor
komen werd bepaald, dat overgordijnstof
fen alleen in geconfectioneerden staat door
den leverancier mochten worden afgeleverd.
Thans is voorgeschreven, dat naast ver
melding van de soort gordijnstof, op de
speciale vergunning ook moet worden aan
gegeven welke stoffeerder de overgordijn
stoffen levert.
Speciale vergunningen voor hou
ders van toeslagkaarten.
Tot op heden konden houders van toe
slagkaarten in het algemeen geen speciale
vergunningen bekomen voor rouwkleeding,
babywol, beroepskleeding en. andere arti
kelen, omdat aangenomen werd, dat deze
houders over voldoende punten de beschik
king hadden om in hun extra behoeften te
voorzien. Naar gelang de textieldistributie
langer duurt raken ook deze extra punten
op en kan het voorkomen, dat desondanks
dringend behoefte bestaat aan textielgoe-
deren voor bijzondere gevallen. Thans kun
nen ook aan houders van toeslagkaarten
speciale vergunningen worden gegeven op
voorwaarde, dat hunnerzijds aangetoond
wordt dat zij de aangevraagde goederen in
derdaad dringend noodig hebben.
TE WATER GERAAKT EN
VERDRONKEN.
De ongeveer 34-jarige ongehuwde land
bouwer J. Molenaar te Hensbroek (N.H.)
geraakte Woensdagmiddag, terwijl hij zich
na het middageten naar zijn wérk wilde
begeven, per fiets nabij het woonhuis in
een sloot. Omwonenden, die het ongeval
zagen gebeuren, spoedden zich terstond
naar de plaats des onheils en haalden den
drenkeling op het droge. Onmiddellijk ont
boden geneeskundige kon slechts den dood
vaststellen.
Mosselen gereed voor het gebruik. Het Haagsche verkoopkantoor voor
mosselen maakt deze gezonde lekkernij schoon en brengt ze in zakken geheel
oanklaar aan den man (Foto Schimmelpenningh)
Een kleine opleving op de
Amsterdamsche effectenbeurs.
De belangstelling voor de Amsterdam
sche effectenbeurs die de laatste dagen
nogal aan het tanen was geraakt, was
gisteren iets grooter geworden. De handel
was wel niet omvangrijk, doch op verschil
lende afdeelingen ontwikkelde zich toch
eenige affaire en de markt had bij wijle
zelfs een vrij opgewekt voorkomen, daar
vooral enkele specialiteiten nogal wat be
weging veroorzaakten.' Daarbij bestond een
vaste stemming. Bij de opening waren
de koersen niet veel veranderd, doch op
de locale markt meerendeels toch iets hoo
ger en daarbij kon onder beurstijd bijna
allerwegp een verbetering worden waarge
nomen. Goede belangstelling werd aan den
dag gelegd voor de scheepvaartpapieren.
Op de petroleumafdecling werd geregeld
zaken gedaan in Olies. Bij de opening werd
vergeleken met het vorige slot, reeds hoo
ger afgedaan, en geleidelijk aan liep de
koers nog een kleinigheid naar boven.
Voor Indische cultuurfondsen bestond mede
een aangenaam sentiment. De affaire in
Industrieelen was van geringen omvang,
Aku's liepen na prijshoudendé opening een
kleinigheid op.
Met den handel in de Amerikaansche
waarden wilde het niet zoo bijzonder goed
vlotten. De staalaandeelen werden wel in
open hoeken verhandeld, maar de omzet
ten waren toch niet groot.
Ook gisteren werd aan de Duitsche
fondsen weer eenige attentie geschonken.
Voor zoover het mogelijk bleek koopers
en verkoopers tot elkander te brengen,
kwamen de noteeringen hooger te liggen,
tenminste vergeleken Dij de prijzen, welke
dezer dagen tot stand konden komen.
De beleggingsafdeeling was kalm. De
Nederlandsche staatspapieren waren nau
welijks veranderd, maar overigens toch
prijshoudend.
Gemeentelijke en provinciale obligatiën,
alsmede pandbrieven waren stil en nauwe
lijks gewijzigd.
Prolongatie 2% procent.
Bataafsche Petr. Mij. Obl. 3%, 79% 79%
A Amsterdamsche Bank "118% 118%
A Ned. Gist- en Spiritusf. 396%
A K.M. De Schelde Nat. Bez. 5858%
C Kans. City South 7%
C Union Pac Rr. 84
Nederland le ]ng 1940 4 101% 101%
Nederland 2e lng 1940 4 96% 96%
Ned. met bel. fac. 1940 4 101% 101%
Ned. a 1000 1938 (3'/2) 3 85% 85%
Indië k 1000 1937 3 86 86
A Koloniale Bank 179% 184
A Ned. Ind. Handelsbank 129% 129%
C Ned. Handel Mij. 118 118%
A Van Berkels Pat. 46 46%
C Calvé Delft 80 81
A Lever Bros en'Unilever 128% 130
A Philips Gloeil. Geni. Bez. 206% 207%
C Am. Car Foundry 33% 33%
C Anaconda Copper 29% 29%
C Bethlehem Steel 82 82
C General Motor 53% 53%
C Kennec. Copper 37% 37%
C North Am. Aviation 18% 18
C Rep. Steel 25 24%
C Un. States Steel 68 67%
C North Am. Cy. 18% 18%
A Kon. Petroleum Mij. 265% 266%
C Contin. Oil Cy 20 20
C Philips Petrol. 36% 36%
C Shell Union 12% 12%
C Tide Water Ass. Oil 10% 10%
A Ned. Scheepvaart Unie 172 174
A Handelsver. Amsterdam 444% 445%
A Ned. Ind. Suiker U. 265 272
A Deli Batavia Mij. 189 190
C Deli Mij. a 1000 270 274%
A Senembah Mij. 203% 205%
C Pennsylv. Rr. 25 25
A South Railway 15 15
C Amsterdam Rubb. 276 278%
A Deli Batavia Rubb. Mij. 205 207
A Hessa Rubber Mij. 143 145
A Serbadjadi Sum Rubb. 128% 129%
ATELIER VAN STEENTIJDMENSCHEN
GEVONDEN.
Het bestuur van de oudheidkamer
„Twente" heeft onlangs opgravingen doen
verrichten in het Susselerveen bij Ensche
de in de omgeving van de plaats, waar drie
jaar geleden door den heer en mevrouw
G. M. C. Ballintijn belangwekkende vond
sten zijn gedaan. By deze opgravingen
werd op ongeveer een meter diepte een
met houtskool gemengde bovenlaag ont
dekt, waarin een groot aantal vuursteenen
werktuigen en voorwerpen werd aange
troffen. Vastgesteld is, dat men hier te
doen heeft met een atelier van steentyd-
menschen, die er hun verschillende werk
tuigen vervaardigden, In totaal zijn onge
veer 1400 bewerkte en onbewerkte voor
werpen gevonden. Gebleken is, dat de voor
werpen van verschillenden ouderdom zyn.
Mr. F. Florschütz uit Velp heeft een
pollen-analytisch onderzoek ingesteld, waar
uit bleek, dat de gevonden houtskoolres-
ten afkomstig waren van een den. De
vondsten zijn gedateerd op ongeveer 9000
jaar voor Christus, in den z.g. overgangs
tijd tusschen Magdaliën en midden-steen-
tyd.
Marktberichten
Coöp. Veilingsvereeniging Middelburg.
MIDDELBURG, 4 Nov. Koolrapen 1.80
per 100 kg.; witte kool 2.70 per 100 kg.?
spruiten 618; witlof 1226; wijnpeer
23; andyvie 24; breekpeen 1-3; uien
4; kroten 2%; savoye kool 2%3%; roode
kool 4; boerenkool 12%; prei 4-—6 alles
per kg.; peen 3%7%; rapen 12%; kro
ten 13; selderie 13; rammenas 2%, al
les per bos bloemkool 213%; kropsla 1
beide per stuk.
GEM. VISCHTVnjN BRESKENS.
4 December 1940. 38 vaartuigen, 4541 kg,
garnalen. Export 31—48 ct. per k.g., zoot
jes 2.10—7,70.
MIDDELBURG, 5 December. Coöp. Vei
lingsver'. „Walcheren".
Peren Comtesse de Paris 1532, Win-
terlouwtjes 1720, Pondspeer 11—17, St.
Remy 719, Gieser Wildeman 2029, Klei-
peer 1020, Josephine de Malines 1327,
Handpeer 1315.
Appels Goudreinet 614, Ermgaard 6
15, Champagnezoet 815, Cox Oranje Pip
pin 2230,. Roode Paradijs 15, Zuxo Belle
fleur 12, Bismarck 8, Groninger Kroon
1322, Chrisman Bramley 15, Glorie van
Holland 622, Allington Pipping 8, Laxton
Superbe 8, Jonathan 22, Pater v. Elzen 8
15, Tante Dora 8, Bramely Seedling 18,
Roode bakker 15, Tomaten 415, Mispels
2025, Noten 50, alles per kg.
Radioprogramma
Zaterdag 7 December 1940.
8.00 Ber. ANP. 8.15 Wij beginnen den
dag. 8.45 Gram. 9.30 Rotterdams Philharm.
orlc. en koor, Schiedams Mannekoor en so
liste (opn.) 10.00 Gram. 10.30 Ned. kamer-
ork. (opn.) 11.30 Godsdienstig halfuur.
12.00 Piano (opn.) 12.15 Geza Kiss en zijn
Hongaarsch orlc. (12.451.00 Nieuws- en
economische ber. ANP. 1.001.15 Gram.)
1.45 Gram. 2.00 Uitz. voor Jong- Neder
land. 3.00 Rotterdams Philharmonisch ork.
en solist. 4.30 De Meesterzangers. 4.45
Gram. 5.15 Nieuws-, economische- en beurs-
ber. ANP. 5.30 Reportage. 6.00 Gram. 6.10
Letterkundige causerie. 6.30 Overpeinzing
met muz. omlijsting. 6.45 Actueele repor
tage of gram. 7.007.15 Vragen van den
dag en ber. ANP en sluiting.
HILVERSUM II, 301J5 M. VARA.
8.00 Ber. ANP, gram. (In de pauze I
VARA-Wandkrant). 10-.00 VPRO Morgen
wijding. 10.20 Voor de arbeiders in de con-
tinu-bedr. 12.00 Gram. (12.451.00 Nieuws-
en economische ber. A.N.P.). 1.15 Orkest
en koorconc (opn.) 2.00 Zang met piano.
2.15 Gram. 3.00 Tuinb.pr. 3.20 Residentie-
ork. 4.10 Revue. 5.00 VPRO Bybelvertel.
5.15 Nieuws-, economische- en beui-sber.
ANP. 5.30 Esmeralda en soliste. 6.00 le
zing. 6.15 Esmeralda en soliste. 6.40 VA
RA-Wandkrant. 6.45 Actueele reportage of
gram. 7.007.15 Groningsch praatje en
ber. A.N.P. en sluiting.
KOOTWIJK, 1875 M. NCRV.
7.00 Ber. Duitsch. 7.15 Gram. 7.307.45
Ber. Engelscli. 8.00 Ber. ANP. 8.10 Schrift
lezing en meditatie. 8.25 Gewijde muziek
(gram.) 8.35 Gram. (9.009,15 Berichten
Duitsch). 10.00 Amsterdams salonorlc. en
gram. 11.30 Ber. Engelsch. 11.45 Gram.
(12.00—12.15 Ber.) 12.30 Ber. Duitsch.
12.45 Nieuws- en economische ber. A.N.P.
1.00 Gram. (1.301.45 Ber. Engelsch. 2.00
2.15 Ber. Duitsch. 2.30-^2.45 en 3.30
3.45 Ber. Engelsch). 4.00 Verzoekconc.
voor en door de Duitsche Weermacht. (5.00
5.15 Ber. Duitsch). 6.15 Ber. 6.20 Orgel
spel (opn.) 6.30 Ber. Engelsch. 6.45 NCRV-
klein koor met -ork. en orgel (opn.) 7.00—
7.15 Groningsch praatje en ber. A.N.P. en
sluiting!
AGENDA
MIDDELBURG.
„Electro"-bioscoop. Van Vrijdag 6 tot
en met Donderdag 12 December „Le
vensspiegel" en „De eenzame weg".
Grand-Theater. Vrydag 6, Zaterdag 7,
Zondag 8 en Dinsdag 10 December 3
„Met geheime opdracht".
VLISSINGEN.
„Alhambra'-Tlieater. Van Vrydag 6 tot
en met Dinsdag 10 December „Witte
broodsweken".